abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53494958
quote:
Op woensdag 26 september 2007 16:21 schreef Hagelkaas het volgende:

[Klinkt als een versleten trapas. Breng hem eens langs bij je fietsenmaker en laat hem een stukje erop fietsen, die kan het met zekerheid zeggen. Het is vooral een praktisch vak, dus ik kan zo op afstand weinig erover zeggen
Ok, stel dat het de trapas is, wat kost dan de reparatie/vervanging. Ik heb een Gazelle Tour Populair. Je weet wel, zo'n ouderwetse met trommelremmen. Hoelang hoort zo'n trapas eigenlijk mee te gaan?

Ook dit keer, alvast weer bedankt.
pi_53495680
quote:
Op maandag 24 september 2007 16:48 schreef Hagelkaas het volgende:

In principe hoeft er geen schakel tussenuit, behalve als 'ie extreem is uitgerekt. Meestal kunnen we hem gewoon omleggen en spannen, dan smeren we hem meteen. Kost je 12 euro. Als je ketting + tandwiel te erg versleten zijn bellen we je op of we het mogen vervangen ja/nee.
Sterker nog, hij rekende daar 10 euro voor.
Omdat ie nog niet open was omdat ie in de file stond vanmorgen, moest ik weer helemaal terug naar huis lopen in de stromende regen en onderweg liep opeens mijn achterband leeg, glasscherf.

Na zoveel pech was ik wel toe aan iets leuks, en toen ik 'm uiteindelijk op kwam halen 's middags zag ik bij thuiskomst dat ie ook nog even als extra service mijn ringslotje goed vast had gemaakt met zo'n plastic beugeltje.
(Zelf had ik die bij gebrek aan passende schroefjes nl met ijzerdraad vastgemaakt.)

Toen was ik blij en nu hou ik van mijn fietsenmaker.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_53500715
Fietsenmaker Hagelkaas wat vind je van Union Fietsen ? Komen uit de fabriek in Dieren (NL).
Friettent dikke Willie, met Willie
  woensdag 26 september 2007 @ 23:56:44 #154
152583 Schlumberger
Voeten niet op de bank a.u.b.
pi_53503812
quote:
Op woensdag 26 september 2007 20:09 schreef shmoopy het volgende:
Omdat ie nog niet open was omdat ie in de file stond vanmorgen, moest ik weer helemaal terug naar huis lopen in de stromende regen en onderweg liep opeens mijn achterband leeg, glasscherf.
Een fietsenmaker die in de file staat. Wat een ironie
pi_53504664
quote:
Op woensdag 26 september 2007 22:22 schreef W00fer het volgende:
Fietsenmaker Hagelkaas wat vind je van Union Fietsen ? Komen uit de fabriek in Dieren (NL).

Wordt Union tegenwoordig gemaakt bij Gazelle?

Ik heb een jaar (1995) in de toenmalige Unionfabriek in Nieuwleusen gewerkt en daar heel wat Union, Rivel en Cumberland (voor Halfords) fietsen in elkaar geschroefd.

Met de kerst werden toen alle uitzendkrachten (waaronder ik) op straat gezet want het ging niet zo best met Union. Enkele jaren daarna zijn ze toen failliet gegaan, fabriek dicht, personeel op straat.
Daarna is er nog een tijdje in beperkte mate door de Larcom geproduceerd (sociale werkplaats in Ommen).
Daarna is het een tijdje stil geweest rond Union, tot in 2005 de Dutch Bicycle Group de merknaam Union opkocht en weer leven in blies.

De huidige Union fietsen worden alleen verkocht bij Fietsplus en Halfords.
Vroeger was het een A-merk, maar als ze nu bij Gazelle gemaakt worden is het dus een B-merk geworden.
Beetje net zoals Cumberland dat destijds was bij Union.
Union kwamen o.a. RVS bouten en moeren op, Bij RIvel en Cumberland goedkope stalen bouten en moeren.
pi_53515515
Hoe kan dat nou ik heb in 2003 een Union fiets gekocht van de 25 birthday edition serie.
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_53534007
Als ik mijn fiets in zn 3 (=hoogste versnelling bij mij, of laagste, whatever) zet en ik fiets bergaf, dan loop ik in de lucht te trappen. Zelfde geldt voor als ik heel hard wil fietsen, is dan op een gegeven moment geen weerstand meer zeg maar.

Poos terug kon ik nog gewoon ook tijdens bergaf fietsen extra vaart bij zetten, of lekker doortrappen zonder dat luchtdraaien, maar er is blijkbaar iets gebeurt met die versnelling waardoor ik nu geen weerstand meer heb zeg maar (miss komt ie gewoon niet meer goed in zn 3, maar je voelt m wel zwaarder trappen als je m in de 3 zet) .

Is dit weer aan te spannen (of hoe je het ook noemt)? En zoja wat kost me dat?
pi_59298219
Is dit topic nog een soort van operationeel? Ik heb namelijk een probleem met mijn fiets en wilde eerst de search even gebruiken voordat ik een nieuw topic open.

Probleem:
Bij het trappen zit er heel veel speling in het 'trapperhuis', het ligt aan de as zo te zien. Nou was ik van plan dit zelf te gaan repareren, maar hoe ga ik dit regelen? En is dit te maken zelf?
  woensdag 11 juni 2008 @ 09:57:20 #159
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_59298327
Heb je iig een hoop speciale tools* voor nodig

* en welke kan ik zo niet zeggen want dat hangt heel er af van wat voor fiets je hebt
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_59298458
Lijkt me niet toch? Volgens mij zit daar gewoon een moertje aan. Trapper losschroeven, nieuw afdekplaatje erop trapper vastschroeven. En gaan.

Of zit ik er nou helemaal naast?

http://img99.imageshack.us/my.php?image=fietsvq0.jpg

Zie hier waar het probleem zit

[ Bericht 43% gewijzigd door ChRoNiC op 11-06-2008 10:09:54 ]
  woensdag 11 juni 2008 @ 10:12:41 #161
109065 sungaMsunitraM
pi_59298609
Vrees voor je dat het iets ingewikkelder zit
pi_59298686
Weet jij er uberhaupt iets vanaf dan ? No offence maar zo kom je niet over
  woensdag 11 juni 2008 @ 10:17:12 #163
109065 sungaMsunitraM
pi_59298700
Ik weet er niet extréém veel, maar wel iets vanaf ja
  woensdag 11 juni 2008 @ 10:20:31 #164
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_59298781
Nog wat vraagjes:

Hoeveel verdient dat nu, zo de hele dag fietsen maken ?
Heb je er bepaalde studies voor gevolgd, of gewoon in de leer gegaan bij de baas ?
Na hoeveel tijd kwam je op een punt waarop je het fietsenmaken echt onder de knie had ?
Kan iedereen fietsenmaker worden ?

En dan voor mezelf:
Is het moeilijk om zelf een spatbord op het achterwiel te monteren?
Mijn spatbord is doormidden gescheurd, het hangt er nog aan en geeft geen problemen, maar ik vermoed dat ik toch ooit een moment ga tegenkomen dat een van die 2 stukken in m'n wiel gaat draaien
pi_59302692
mijn fiets trapt af en toe door, doordat ie "uit de versnelling schiet" (naafversnelling). hoe weet ik of de kabel strakker of juist losser moet om de juiste afstelling te vinden? het gebeurt trouwens altijd als ie in de 2e versnelling zit (3 in totaal).
  woensdag 11 juni 2008 @ 15:56:27 #166
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_59308035
hoeveel fietsen heb je zelf ?
(╯°□°)╯︵ ¡ʞoɟ
pi_59309845
Leg eens uit hoe ik een lakstift moet gebruiken op mijn scooter
pi_59310089
Hai, ik heb een fiets waarvan de ketting er steeds maar af valt. En dan zet ik hem er weer op en ken ik weer 5 minuten fietsen en dan weer. Tijdens het fietsen maakt het ook een rare geluidje steeds, en als de ketting er af valt dan maakt het een harde geluid. Versnellingen werken wel overigens..

Wat zou het kunnen zijn?
pi_59310409
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 09:51 schreef ChRoNiC het volgende:
Is dit topic nog een soort van operationeel? Ik heb namelijk een probleem met mijn fiets en wilde eerst de search even gebruiken voordat ik een nieuw topic open.

Probleem:
Bij het trappen zit er heel veel speling in het 'trapperhuis', het ligt aan de as zo te zien. Nou was ik van plan dit zelf te gaan repareren, maar hoe ga ik dit regelen? En is dit te maken zelf?
Waarschijnlijk speling op je trapas. Dat wordt dus een nieuwe trapas. Kosten voor de trapas zullen rond de 15-30 euro liggen en de montage kan je niet zelf, of je moet een bracketpers hebben. Bij oude fietsen is het helemaal onmogelijk te vervangen. Ga eens langs bij je fietsenmaker, ik kan op afstand er weinig over zeggen natuurlijk
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 10:20 schreef Jack. het volgende:
Nog wat vraagjes:

Hoeveel verdient dat nu, zo de hele dag fietsen maken ?
Heb je er bepaalde studies voor gevolgd, of gewoon in de leer gegaan bij de baas ?
Na hoeveel tijd kwam je op een punt waarop je het fietsenmaken echt onder de knie had ?
Kan iedereen fietsenmaker worden ?

En dan voor mezelf:
Is het moeilijk om zelf een spatbord op het achterwiel te monteren?
Mijn spatbord is doormidden gescheurd, het hangt er nog aan en geeft geen problemen, maar ik vermoed dat ik toch ooit een moment ga tegenkomen dat een van die 2 stukken in m'n wiel gaat draaien
- Ik heb inmiddels ontslag genomen, maar het verdiende +- 40 euro per dag. (8 uur werken, jeugdloon)
- Ik heb het in de praktijk geleerd, maar het er zijn ook opleidingen voor aan de ROC.
- Na ongeveer twee maanden fulltime werken in de zomervakantie had ik het meeste wel onder de knie. De echt bijzondere dingen als hydraulische remmen e.d. heb ik nooit geleerd, maar dat komt ook amper voor.
- Ja, mits je een klein beetje technisch/praktisch inzicht hebt.

- Nee, zorg dat je een paar boutjes en moertjes hebt en een kind kan de was doen. (Vergeet je spatbordstang niet )
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 12:50 schreef Byte_Me het volgende:
mijn fiets trapt af en toe door, doordat ie "uit de versnelling schiet" (naafversnelling). hoe weet ik of de kabel strakker of juist losser moet om de juiste afstelling te vinden? het gebeurt trouwens altijd als ie in de 2e versnelling zit (3 in totaal).
Kan ik niet op afstand zeggen. Gewoon je fiets op zijn kop zetten, gaan draaien aan je trappers en schakelen en zelf een beetje voelen
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 15:56 schreef Hyman het volgende:
hoeveel fietsen heb je zelf ?
Één
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 16:58 schreef sexylexy het volgende:
Leg eens uit hoe ik een lakstift moet gebruiken op mijn scooter
Je moet stiften met de lak, daar komt het op neer.

(FIETSENmaker)

quote:
Op woensdag 11 juni 2008 17:08 schreef xminator het volgende:
Hai, ik heb een fiets waarvan de ketting er steeds maar af valt. En dan zet ik hem er weer op en ken ik weer 5 minuten fietsen en dan weer. Tijdens het fietsen maakt het ook een rare geluidje steeds, en als de ketting er af valt dan maakt het een harde geluid. Versnellingen werken wel overigens..

Wat zou het kunnen zijn?
Van alles. Ketting/tandwielen versleten, kromme crank, ketting niet op spanning etc. etc.

Ga eens langs bij je fietsenmaker, hij kan je vertellen wat het is!
pi_59310410
Mijn fiets valt ook half uit elkaar

O.a. mijn rechtertrapper blokkeert tijdens het fietsen en ik kan dan niet verder trappen. Hij draait dan automatisch om, ik vind het in ieder geval erg vervelend

Valt dit nog te repareren, of moet het gewoon vervangen worden? Zo ja hoeveel kost het vervangen van een nieuwe trapper.
De fiets is inmiddels 10 jaar oud.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_59310438
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 17:22 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Mijn fiets valt ook half uit elkaar

O.a. mijn rechtertrapper blokkeert tijdens het fietsen en ik kan dan niet verder trappen. Hij draait dan automatisch om, ik vind het in ieder geval erg vervelend

Valt dit nog te repareren, of moet het gewoon vervangen worden? Zo ja hoeveel kost het vervangen van een nieuwe trapper.
De fiets is inmiddels 10 jaar oud.
Setje nieuwe pedalen, kost je bij ons vier euro
pi_59310720
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 17:23 schreef Hagelkaas het volgende:

[..]

Setje nieuwe pedalen, kost je bij ons vier euro
Dat is te doen!

Thx voor je snelle antwoord
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_59311361
Ik rijd al 2 maanden op een leenfiets. Mijn fiets staat daar met een lekke band, 2 maanden. Naja, vast niet meer lek. Mag ik deze fiets nu houden?
pi_59311645
Vraagje:

De rem op mn achterwiel is op een gegeven moment afgebroken waardoor mijn hele achterband vast liep.
Ik heb hem maar moeten ombuigen om nog te kunnen fietsen (zonder remmen dus). Is het nog mogelijk om zelf remmen te kopen en zelf te repareren? of een alternatief voor zulke remmen? (een anker werkt niet echt )
pi_59311787
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 18:04 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik rijd al 2 maanden op een leenfiets. Mijn fiets staat daar met een lekke band, 2 maanden. Naja, vast niet meer lek. Mag ik deze fiets nu houden?
Oh, dus jij bent die idioot die al twee maanden zn fiets hier heeft staan! Kom godverdomme eens terug met die leenfiets
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 18:14 schreef Whooz het volgende:
Vraagje:

De rem op mn achterwiel is op een gegeven moment afgebroken waardoor mijn hele achterband vast liep.
Ik heb hem maar moeten ombuigen om nog te kunnen fietsen (zonder remmen dus). Is het nog mogelijk om zelf remmen te kopen en zelf te repareren? of een alternatief voor zulke remmen? (een anker werkt niet echt )
Wat voor rem bedoel je precies? Trommelrem, v-brakes, achteruittraprem, rollerbrakes etc. etc.
pi_59311828
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 18:19 schreef Hagelkaas het volgende:

Wat voor rem bedoel je precies? Trommelrem, v-brakes, achteruittraprem, rollerbrakes etc. etc.
Een achteruittraprem. Ziet eruit als een recht stuk ijzer. Dat rechte stuk ijzer is toen opeens afgebroken en meteen m'n achterband geblokeerd zodat hij maar iets van 180 graden kon draaien ipv de gebruikelijke 360.
pi_59312653
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 18:19 schreef Hagelkaas het volgende:

[..]

Oh, dus jij bent die idioot die al twee maanden zn fiets hier heeft staan! Kom godverdomme eens terug met die leenfiets
Betekent dat dat ik zwanger ben?
pi_59313152
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 18:20 schreef Whooz het volgende:

[..]

Een achteruittraprem. Ziet eruit als een recht stuk ijzer. Dat rechte stuk ijzer is toen opeens afgebroken en meteen m'n achterband geblokeerd zodat hij maar iets van 180 graden kon draaien ipv de gebruikelijke 360.

Dat stuk ijzer hoort vast aan je frame d.m.v. een beugeltje met een schroefje erdoor.

woef
pi_59313819
Wanneer een mooie blonde dame in de zomer haar fiets langs brengt, snuf je dan aan haar zadel?
  woensdag 11 juni 2008 @ 19:30:11 #180
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_59313928
Als je een fiets heel lang in de zon laat staan kunnen dan de banden knappen?
Me moeder zegt van wel maar ik zeg dus absoluut van niet.
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
pi_59314132
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 19:30 schreef Daywalk3r het volgende:
Als je een fiets heel lang in de zon laat staan kunnen dan de banden knappen?
Me moeder zegt van wel maar ik zeg dus absoluut van niet.
Tijd voor MythBusters!

In theorie kan het.
pi_59314169
Hallo mijnheer Fietsenmaker,

Ik heb 2 maanden geleden mijn fiets laten nakkijken door de fietsenmaker in de buurt hier, maar tot op heden heb ik er niks van vernomen nog .
Wat kan eisen?
pi_59316435
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 19:37 schreef GSMboy het volgende:
Hallo mijnheer Fietsenmaker,

Ik heb 2 maanden geleden mijn fiets laten nakkijken door de fietsenmaker in de buurt hier, maar tot op heden heb ik er niks van vernomen nog .
Wat kan eisen?
Die hebben ze vast aan mij uitgeleend, die zie je nooit meer terug
pi_59317471
@ Whooz,

dat is inderdaad je remanker, als je dat bedoelt. Als dat tussen je wiel zit moet je helaas gewoon een nieuw achterwiel aanschaffen.

@ Daywalk3r,

in theorie zou het kunnen ja, maar heb het nog nooit meegemaakt.
pi_59323424
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 20:46 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:

[..]

Die hebben ze vast aan mij uitgeleend, die zie je nooit meer terug
  donderdag 12 juni 2008 @ 00:35:01 #186
134625 Lamzak_
FC Twente!
pi_59324237
Woah, ik heb net mijn fiets bij de fietsenmaker gebracht met het volgende probleem:

Iets in mijn fiets zei krak, en nu trapt mijn trapper de hele tijd half door, net of hij de ketting niet pakt, het eigenaardige is dat ik als ik achteruit trap, ik ook achteruit kan fietsen (ook met dat zelfde doortrappen)

Heb jij misschien enig idee wat het probleem is?
Enschede, onze stad! ons domein!
  donderdag 12 juni 2008 @ 00:39:57 #187
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_59324302
ik heb een probleem met het balhoofd, er zit speling in. Gaat me dat een hoop euri kosten om te laten fixen ? Het schroefdraad is schijnbaar rot en die fietsenvent vertelde me dat de vork een opdonder heeft gehad. Hij begon over doemscenario's van nieuwe vork en 3 kwartier werk inclusief zagen ofzo
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  donderdag 12 juni 2008 @ 02:33:13 #188
111172 Noax
Helping small minds grow.
pi_59325392
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 17:32 schreef Hagelkaas het volgende:

[..]

Extreem goed spul, praktisch niks beters op de markt. Alleen godsgruwelijk duur Overigens, die Scalpel is wel echt heel geil, ik gok dat je er wel tevreden mee bent?

Als je een cheape MTB zoekt, kan je ook een Gazelle W8 kopen. Volledig geveerd (Rockshox MC 3.3 demper!), hydraulische schijfremmen, 27 versnellingen met XTR derailleur. En prima garantie en ondersteuning natuurlijk, want Gazelle.

Ben je voor 1700 klaar!
Blij te horen dat je tevreden bent over Cannondale, sta op het punt om er eentje aan te schaffen...
Wat de prijs betreft, je hebt ze al vanaf zo'n 800 euro, dat valt toch ook wel mee?

Wat wil stijfheid v/e fiets zeggen?
Learn From Your Parents Mistakes...Use Birth Control.
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
  donderdag 12 juni 2008 @ 10:40:45 #189
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_59328863
Het topic leeft weer! Leuk
pi_59333147
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 00:35 schreef Lamzak_ het volgende:
Woah, ik heb net mijn fiets bij de fietsenmaker gebracht met het volgende probleem:

Iets in mijn fiets zei krak, en nu trapt mijn trapper de hele tijd half door, net of hij de ketting niet pakt, het eigenaardige is dat ik als ik achteruit trap, ik ook achteruit kan fietsen (ook met dat zelfde doortrappen)

Heb jij misschien enig idee wat het probleem is?
Verrotte naaf of afgbroken remanker. Mar bij dat laatste zou je niet per sé moeten doortrappen.
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 00:39 schreef Aoristus het volgende:
ik heb een probleem met het balhoofd, er zit speling in. Gaat me dat een hoop euri kosten om te laten fixen ? Het schroefdraad is schijnbaar rot en die fietsenvent vertelde me dat de vork een opdonder heeft gehad. Hij begon over doemscenario's van nieuwe vork en 3 kwartier werk inclusief zagen ofzo
Speling op je balhoofd is er met één minuutje uit normaal. Maar als je schroefdraad rot is is het inderdaad een heel ander verhaal en kan je beter een nieuwe vork kopen, zeker als je vork krom is. (Anders kan je stoeptegels eten the other day ) Maar dat kost niet langer dan een half uurtje (meestal korter) voor een ervaren fietsenmaker, dus laat je niet naaien.. Dat zagen klopt wel trouwens, je moet je nieuwe vork namelijk op maat zagen.
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 02:33 schreef Noax het volgende:

[..]

Blij te horen dat je tevreden bent over Cannondale, sta op het punt om er eentje aan te schaffen...
Wat de prijs betreft, je hebt ze al vanaf zo'n 800 euro, dat valt toch ook wel mee?

Wat wil stijfheid v/e fiets zeggen?
Vergis je niet in het onderhoud hoor, zeker als je goedkoop af denkt te zijn door een goedkope Cannondale te kopen.. Minstens één keer per half jaar naar de fietsenmaker brengen voor een onderhoudsbeurt.

Voor 800 euro koop je trouwens óf alleen een frame, of een uitgeklede versie van een Cannondale. Dus single speed, v-brakes en goedkopere schokdempers. Wil je een profi fiets (daar koop je Cannondale voor, neem anders beter een Gazelle uit de M-serie oid!) inclusief Avid Juicy schijfremmen, Lefty Speed Carbon voorvork etc. ben je rustig 4000+ euro kwijt.

Maar dan heb je ook wat

Stijfheid van het frame is belangrijk als je professioneel of snel wilt gaan fietsen. Namelijk: Als je hard gaat trappen komen er allerlei spanningen van verschillende kanten op je frame te staan. Als je frame dan niet stijf genoeg is gaat het steeds een beetje buigen tijdens het trappen, waardoor je wielen steeds anders op de weg komen te staan en je dus last krijgt van veel meer wrijvingsweerstand. Dus hoe stijver je frame, hoe sneller je kan fietsen.
  donderdag 12 juni 2008 @ 13:21:03 #191
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_59333413
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 13:12 schreef Hagelkaas het volgende:

Speling op je balhoofd is er met één minuutje uit normaal. Maar als je schroefdraad rot is is het inderdaad een heel ander verhaal en kan je beter een nieuwe vork kopen, zeker als je vork krom is. (Anders kan je stoeptegels eten the other day ) Maar dat kost niet langer dan een half uurtje (meestal korter) voor een ervaren fietsenmaker, dus laat je niet naaien.. Dat zagen klopt wel trouwens, je moet je nieuwe vork namelijk op maat zagen.
Bedankt, dat was inderdaad ook een vraag aan die man, of mijn voortanden gevaar liepen. Hij zei dat het wel meeviel, maar met losse handen fietsen was er niet meer bij. Misschien wordt het tijd voor een nieuw barrel.
Bedankt !
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  donderdag 12 juni 2008 @ 14:21:20 #192
134625 Lamzak_
FC Twente!
pi_59335387
quote:

[..]

Verrotte naaf of afgbroken remanker. Mar bij dat laatste zou je niet per sé moeten doortrappen.

Wat zou het bij jullie kosten om te repareren?
Enschede, onze stad! ons domein!
pi_59335517
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 14:21 schreef Lamzak_ het volgende:

[..]

Wat zou het bij jullie kosten om te repareren?
Als het remanker alleen is losgeschoten kunnen we het vastzetten met een beugeltje voor twee eurootjes. Als je naaf echt verkloot is heb je een nieuw achterwiel nodig á 42 euro + 28 euro arbeid = 70 euro.
pi_59337116
Nadat ik mijn voorwiel eruit heb gehaald en er weer in, hoor ik hem soms luid klikken (een enkele klik, alsof je iets tegen een spaak mept). Met name als ik op het stuur leun. Wat kan dit zijn? Zelf zie ik niets dat fout zit.
pi_59337190
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 15:23 schreef Geqxon het volgende:
Nadat ik mijn voorwiel eruit heb gehaald en er weer in, hoor ik hem soms luid klikken (een enkele klik, alsof je iets tegen een spaak mept). Met name als ik op het stuur leun. Wat kan dit zijn? Zelf zie ik niets dat fout zit.
Euh, ik zou het niet weten? Zou er zelf even op moeten fietsen, anders kan ik echt niks zeggen.. Misschien een gaar balhoofdstel ofzo? Zet je wiel in ieder geval even recht in de vork en draai de asmoeren stevig aan!
pi_59337293
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 15:26 schreef Hagelkaas het volgende:

[..]

Euh, ik zou het niet weten? Zou er zelf even op moeten fietsen, anders kan ik echt niks zeggen.. Misschien een gaar balhoofdstel ofzo? Zet je wiel in ieder geval even recht in de vork en draai de asmoeren stevig aan!
Wat ik heb gedaan:

-Wiel erin, gewoon lomp de asmoeren keihard aandraaien > Wiel loopt aan
-Naafmoertjes iets naar buiten, asmoeren handvast aandraaien terwijl ik de naafmoertjes vast hou > Wiel loopt niet aan

Maar nu denk ik dat mijn voorwiel wat lost zit.
pi_59338653
Hmm, waarschijnlijk heb je je conussen teveel los gedraaid waardoor je dikke speling op je voorwiel hebt. Draai ze zo strak mogelijk vast, zonder dat as gaat trillen bij het ronddraaien van het wiel (goed voelen met je handen) en het wiel nog vrij kan draaien.
pi_59338800
Conussen? Zijn dat de bouten die bij de naaf zitten? En die moet ik dus strak naar binnen toe vastdraaien?
pi_59339111
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 16:22 schreef Geqxon het volgende:
Conussen? Zijn dat de bouten die bij de naaf zitten? En die moet ik dus strak naar binnen toe vastdraaien?
Ja, maar dus goed kijken dat je ze niet te strak zet!
  vrijdag 13 juni 2008 @ 02:32:03 #200
111172 Noax
Helping small minds grow.
pi_59353825
quote:

Vergis je niet in het onderhoud hoor, zeker als je goedkoop af denkt te zijn door een goedkope Cannondale te kopen.. Minstens één keer per half jaar naar de fietsenmaker brengen voor een onderhoudsbeurt.

Voor 800 euro koop je trouwens óf alleen een frame, of een uitgeklede versie van een Cannondale. Dus single speed, v-brakes en goedkopere schokdempers. Wil je een profi fiets (daar koop je Cannondale voor, neem anders beter een Gazelle uit de M-serie oid!) inclusief Avid Juicy schijfremmen, Lefty Speed Carbon voorvork etc. ben je rustig 4000+ euro kwijt.

Maar dan heb je ook wat

Stijfheid van het frame is belangrijk als je professioneel of snel wilt gaan fietsen. Namelijk: Als je hard gaat trappen komen er allerlei spanningen van verschillende kanten op je frame te staan. Als je frame dan niet stijf genoeg is gaat het steeds een beetje buigen tijdens het trappen, waardoor je wielen steeds anders op de weg komen te staan en je dus last krijgt van veel meer wrijvingsweerstand. Dus hoe stijver je frame, hoe sneller je kan fietsen.

Bedankt voor je reactie zeg!

Mijn budget is 1500 euro voor een fiets, ik heb een leuke 'Canondale Street 4 Mixte' van 1000 euro gezien.
Ik ga em weinig gebruiken, het is meer voor de heb, ik heb nu een oude 2e hands fiets, waar ik overigens gewoon op door blijf fietsen.

Vond het nu wel es een keer tijd worden voor een nieuwe fiets, en zeker in combi met een fiets-project.
Het is een witte fiets, zit nog te twijfelen of ik voor een dames of herenfiets moet gaan....

Zie voor de specs van beide fietsen:
http://www.bub-usbikes.de/B&B-Shop-Cannondale-Trekking.htm

Ik had eerst de Canondale Street 1 (Mixte) op het oog (staat eronder, even doorscrollen) , nadeel daarvan is dat je dan meer in een soort van mountainbike houding zit, daar heb ik eigenlijk niet zoveel trek in.

Een ander stuur dr op zetten zou kunnen maar volgens de verkoper zit ik dan nog steeds te ver naar voren..

Ik heb gekeken naar Gazelle en Batavus, maar ik wil een lichte kleur fiets, het belangrijkste is dat de fiets gewoon 1 kleur heeft.
De kleuren van Gazelle en Batavus trekken me niet zo, tenzij je een race of mountainbike neemt, dan is er blijkbaar wel meer keus.

Nee geen 4000 euro fiets voor mij, het is geen hobby van me.

Nogmaals bedankt zeg.

[ Bericht 5% gewijzigd door Noax op 13-06-2008 02:39:34 ]
Learn From Your Parents Mistakes...Use Birth Control.
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')