Naar aanleiding van deze column en recente nieuwsberichten rondom Davydenko bijvoorbeeld, leek het me wel gepast om een apart topic te maken voor de invloed van gokkers op sporters? Kan er zoveel meer mee worden gewonnen dan wanneer je gewoon zelf probeert te tennissen. Voor laaggeklasseerde spelers uit armere landen is het natuurlijk ideaal. Maar voor een hooggeplaatste speler als bijv Davydenko lijkt het me meer schade te kunnen opleveren dan dat het iets oplevert.quote:Hebben gokkers de tenniswereld in hun greep?
Ik ben net terug uit New York, waar de US Open van start is gegaan te midden van allerlei vergaderingen voor toernooidirecteuren. Daarnaast heb ik vorige week een grastoernooi gespeeld in Newport Beach, waar ik (na dertien keer van hem te hebben verloren) eindelijk weer eens van Jim Courier heb gewonnen.
Maar na een paar potjes op gras ben ik blij dat ik voorlopig niet meer hoef; tennis trekt nu eenmaal een zware wissel op je lichaam. Door de dynamiek van het spel, de verschillende ondergronden en het mondiale toernooischema zijn proftennissers bijzonder blessuregevoelig. En precies dit gegeven, zo heb ik begrepen, maakt de sport interessant voor gokkers.
Een toptienspeler kan immers 'dankzij' onderliggende mankementen van een (veel) lager geplaatste collega verliezen. De tennistoernooien worden dan ook afgeschuimd door allerlei informatieverzamelaars, die kosten noch moeite sparen om de fysieke gesteldheid van spelers te achterhalen. Omdat je bij onlinewedkantoren als Betfair ook nog halverwege de wedstrijden kunt inzetten, heeft de ATP het gebruik van laptops op de tribune verboden.
Maar 'punters' (het mooie Engelse woord voor mensen die op sportwedstrijden gokken) laten hun inzet niet alleen afhangen van het geruchtencircuit. De tekenen worden steeds sterker dat tennissers actief worden benaderd om voor veel geld partijen met opzet te verliezen of ze geblesseerd op te geven. Althans - dat zei dubbelaar Bob Bryan in de Los Angeles Times. Volgens hem werd hij " geregeld" op zijn hotelkamer gebeld met oneerbare voorstellen, net als "heel veel andere jongens", die daar net als hij rigoureus voor hadden bedankt. Ongelooflijk. Ik ben in mijn carrière nooit door schimmige figuren benaderd om een uitslag te manipuleren. Het klinkt misschien naïef, maar alleen al het idéé van het verkopen van wedstrijden doet pijn aan mijn sporthart.
Toch gebeurt het. En veel ook. De laatste jaren heeft het online gokken binnen het tennis een enorme vlucht genomen. Er gaan inmiddels onvoorstelbare bedragen in om. Tijdens de Wimbledonfinale tussen Rafaël Nadal en Roger Federer is er bijvoorbeeld voor 60 miljoen dollar aan weddenschappen ingezet.
Volgens Betfair zijn de paardenraces nog steeds het meest populair bij gokkers; gevolgd door voetbalwedstrijden. Maar paarden en teams zijn moeilijk te manipuleren, al gebeurt dat desondanks volop. Zo worden paarden en jockeys niet zelden gedrogeerd. Shockerend? In de wereld van de profsport verbaast niemand zich er meer over. Het Italiaanse voetbal is vorig jaar bijna bezweken onder grote corruptieschandalen en de Duitse scheidsrechter Robert Hoyzer heeft onlangs nog een forse gevangenisstraf gekregen voor het beïnvloeden van wedstrijden. Deze hele kwestie is natuurlijk aan het rollen gekomen door de partij van Nicolai Davydenko tegen de onbekende Martin Vasallo-Arguello op een klein toernooi in Polen. Tijdens de wedstrijd werd er hevig gewed op winst voor Vasallo-Arguello. Zelfs nadat Davydeno de eerste set had gewonnen, werden de inzetten tegen hem nog verhoogd naar 7 miljoen dollar! Toen Davydenko in de derde set geblesseerd opgaf, werd het zelfs Betfair te gortig. Voor het eerst in de geschiedenis verklaarden zij de inzetten ongeldig wegens overduidelijke malversaties.
Maar van wie? Davydenko krijgt de schuld, maar ik denk dat zulks helemaal niet het geval hoeft te zijn. Misschien heeft iemand uit zijn begeleidingsteam gokkers getipt over zijn voetblessure. Of familie, of mensen van de catering; je weet het gewoon niet. Op www.tennis.com staat een opsomming van wedstrijden waarbij 'zeer verdachte' wedtransacties zijn gevoerd, en zowel Vasallo-Arguello als Davydenko staan daar meerdere malen vermeld.
Ik schrok eerlijk gezegd wel van dat rijtje. Want hoe vaak kan je naam opduiken in verband met buitensporige inzetten voordat je reputatie voor altijd is beschadigd? Gelukkig neemt de ATP de zaak hoog op: er is een diepgravend onderzoek ingesteld en op de US Open zijn krasse maatregelen genomen. Er hangt nu een briefje in de kleedkamers dat "het absoluut verboden is om gokkers op enigerlei wijze te faciliteren". Dát zal indruk maken. Wedden?
Richard Krajicek.
Tegenwoordig zie je zoveel verdachte wedstrijden. Het kan ook goed zijn dat spelers zo rond plek 100 zelf (of met de tegenstander) besluiten de wedstrijd te gaan fixen, om er zelf een aardige cent aan te verdienen. Maar bij spelers als Davydenko of Volandri zou je toch denken dat ze dat niet nodig hebben. Het zijn niet toevallig vaak Italianen, Russen (en Argentijnen) die bij verdachte wedstrijden betrokken zijn, zit de maffia daar voor iets tussen? Er zijn zo 15/20 spelers te noemen die zich op zijn minst verdacht hebben gemaakt met één of meerdere wedstrijdenquote:Op donderdag 30 augustus 2007 10:18 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Naar aanleiding van deze column en recente nieuwsberichten rondom Davydenko bijvoorbeeld, leek het me wel gepast om een apart topic te maken voor de invloed van gokkers op sporters? Kan er zoveel meer mee worden gewonnen dan wanneer je gewoon zelf probeert te tennissen. Voor laaggeklasseerde spelers uit armere landen is het natuurlijk ideaal. Maar voor een hooggeplaatste speler als bijv Davydenko lijkt het me meer schade te kunnen opleveren dan dat het iets oplevert.
Gebeurd het veel? Zie jij soms wel eens uitslagen waarvan je denkt - hoe kan dat in godsnaam? Is het schadelijk voor sport?
Zelfs áls je vage maagklachten hebt geef je niet op bij zo'n voorsprong....quote:Op donderdag 30 augustus 2007 11:20 schreef wimderon het volgende:
Ook de vrouwen zijn er niet vies van trouwens, voorbeeldje:
Finale van toernooi van Bogota dit jaar. Garbin wordt door de bookies als ruime favoriet ingeschat tegen Vinci. Nog voor er een bal geslagen is, is dit beeld al compleet omgeslagen en is Vinci favoriet. Garbin wint de eerste set en komt in de tweede met 4-0 voor, maar nog steeds te spelen rond 1,3 op Betfair. Dan gaat Garbin even van de baan af, komt terug, verliest 6 games op rij en er komt dus een derde set, Vinci levert dan nog 1,1x de inzet op. In de derde set komt Garbin met 3-0 (en 2 breaks) voor, odds gaan weer naar evens. Garbin vraagt om de trainer en geeft even daarna op met vage maagklachten![]()
Om vervolgens de week erna weer keurig acte de presence te geven op het toernooi van Acapulco![]()
Gebeurt ook genoeg in bijvoorbeeld het voetbal (met name oostblok) en horseracing. Tennis is natuurlijk 1) veel gemakkelijker om te fixen, je hebt maar 1 persoon nodig die hoeft te manipuleren maar 2) het valt in het spel veel meer op als het gebeurt.quote:Op donderdag 30 augustus 2007 14:25 schreef Falco het volgende:
Interessante materie. Dit speelt al langer, dat gokkers zich voornamelijk toeleggen op tenniswedstrijden...
Tuurlijk nietquote:Op donderdag 30 augustus 2007 16:29 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ojee, ik zie ook de naam van Dick Norman. Hij zal toch niet?
Montanes-Gabashvili.quote:Op donderdag 30 augustus 2007 16:43 schreef wimderon het volgende:
Maar nogmaals, zo zijn er nog talloze wedstrijden op te noemen die niet op dat lijstje staan.
Zeker. En dan de games zelf: als Gabashvili zelf gamepoints had sloeg 'ie een dubbele fout en als Gabashvili een breakpoint had sloeg Montanes een acequote:Op donderdag 30 augustus 2007 16:50 schreef APK het volgende:
[..]
Montanes-Gabashvili.![]()
Montanes uren voor de wedstrijd 2.40, half uurtje voor de wedstrijd begint zet de daling in naar 1.30 oid.
Hoe wil je dat doenquote:Op donderdag 30 augustus 2007 22:40 schreef mark2012 het volgende:
Federer kan ik een klap miljardair worden...
Heb je zijn odds wel eens gezien?quote:
Er zijn weinig bookmakers die dusdanig hoge inzetten op een tegenstander tegen zulke hoge odds accepteren.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 10:58 schreef XL het volgende:
Heb je zijn odds wel eens gezien?
1.0001 tegen 7.8 voor de tegenstander.
Dan zet je het prijzengeld van 1 toernooitje in en tank je de partij.
De odds voor de tegenstander van Fed liggen nog wel een heel stuk hoger, alleen wordt het lastig om op Betfair al die miljoenen (stel je speelt 500.000 tegen odds van 20, staat daar dus een miljoen of 10 van andere mensen tegenover), laat staan 1000 miljoen waar over gesproken werd door andere mensen gematched te laten krijgen. Verder gaat er bij Betfair wel een klein belletje rinkelen danquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 10:58 schreef XL het volgende:
[..]
Heb je zijn odds wel eens gezien?
1.0001 tegen 7.8 voor de tegenstander.
Dan zet je het prijzengeld van 1 toernooitje in en tank je de partij.
Hij was tijdens een toernooi in Italie ook een keer benaderd door zijn tegenstander.quote:Op dinsdag 4 september 2007 22:50 schreef Ambrosius het volgende:
Nu in het sportjournaal een item, met o.a. Van Lottum. Helaas heb ik het begin gemist, vannacht wordt het doorlopend herhaald hoop ik.
quote:Poging tot omkoping
Van onze Telesportredactie
AMSTERDAM, woensdag
Novak Djokovic, de nummer drie van de wereld in het mannentennis, is 156.000 euro aangeboden om een wedstrijd te verliezen. Dat meldt de Britse krant ’The Sun’. De Serviër, afgelopen maand finalist bij de US Open, moest in de eerste ronde van het toernooi in St. Petersburg verliezen om deze som geld op te strijken. Djokovic weigerde, maar was verbaasd over het feit dat spelers benaderd worden om duels te verkopen.
quote:
'Djokovic benaderd om duel bewust te verliezen'
Dinsdag 25 september 12:50 - Alex van Vogelpoel
Tennis - De tennissport is in de ban van mogelijke omkoopschandalen. Vooral rond de naam van Nikolai Davydenko gaan verdachtmakingen. Ook Novak Djokovic zou volgens de Engelse krant The Sun zijn benaderd om een partij bewust te verliezen, maar is hier niet op in gegaan. De huidige nummer drie van de wereld zou in de eerste ronde van het toernooi in het Russische Sint-Petersburg bewust moeten verliezen en zou daar ruim honderdvijftigduizend euro voor ontvangen.
De Serviër is hier niet op ingegaan en heeft niet eens gespeeld in de Russische stad. Djokovic koos voor het toernooi van Basel, dat tegelijkertijd werd afgewerkt. Daar moest hij overigens geblesseerd opgeven. De overkoepelende organisatie ATP is met een groot onderzoek bezig om uit te zoeken waar er gerommeld. wordt. Hierbij zou vooral gekeken worden naar Rusland en Oekraïne. De ATP wil vooralsnog geen informatie verstrekken over de vorderingen van het onderzoek.
quote:Elseneer: "Ik weigerde 100.000 euro op Wimbledon"
wo 26/09/07 - De gokmaffia lijkt meer en meer te infiltreren in het tennis. Er deden al enkele verhalen de ronde en nu blijkt ook onze landgenoot Gilles Elseneer al benaderd geweest te zijn door Chinese gokkers. "Ze vroegen het me op de man af", zegt de Belg.
"In 2005 kreeg ik op Wimbledon 100.000 euro aangeboden om in de eerste ronde te verliezen van Potito Starace", zegt Gilles Elseneer in Het Laatste Nieuws.
"Ik zou 50.000 euro krijgen voor de match en 50.000 erna."
Elseneer weigerde: "Voor mij was Wimbledon te belangrijk en ik wou mezelf nog in de spiegel durven te zien. Maar wees er maar zeker van dat het erg veel gebeurt. Het gaat om een pak geld, hé."
"Ze vroegen me op de man af of ik het zag zitten om te verliezen. Het zijn geen spelers of coaches maar ze zitten wel in de tenniswereld." Namen noemt Elseneer niet.
"Het is heel eenvoudig voor hen. Kijk, op gras was ik favoriet tegen Starace. Ze investeren 100.000 euro in mij, maar zetten tegelijkertijd zwaar in op mijn tegenstander die veel hoger gequoteerd staat. De inzet is rap verveelvoudigd."
quote:Norman: "12.500 euro in ruil voor tips"
do 27/09/07 - Na Gilles Elseneer blijkt ook Dick Norman al benaderd geweest te zijn door de gokmaffia. "Ik kreeg twee keer een voorstel om bewust te verliezen", zegt hij. "Ik kon ook geld krijgen voor tips."
De gokmaffia is geen recent fenomeen, zo blijkt. "De pogingen dateren al van jaren geleden, een keer in Italië en een andere keer ook ergens in Zuid-Europa", zegt Dick Norman in de kranten.
(PhotoNews)
"Het gebeurde op een challenger, op lager niveau dus." Toch waren er al serieuze bedragen mee gemoeid.
"Ik zou 250.000 à 300.000 Belgische frank krijgen om te verliezen. Dat was een pak meer dan ik kon verdienen door het toernooi te winnen."
Het aanlokkelijkste voorstel kreeg Dick Norman echter op Wimbledon. "Iemand stelde me voor om tips door te spelen. Ik zou er 12.500 euro voor krijgen."
"In het milieu pik je veel op. Dit jaar kwamen er vier spelers enkel naar de US Open om hun cheque op te halen. Omdat ze licht geblesseerd waren of omdat ze zich wilden sparen voor een volgend toernooi."
"Je hoort het ook als iemand even in de put zit of aan de drank is", zegt Norman. "Die tips zijn van goudwaarde voor de gokkers. Maar het zou dom zijn om ze door te vertellen, want je zou gechanteerd kunnen worden", besluit Norman.
En het gaat maar door en door.quote:Murray: "Er worden tennisduels verkocht"
Datum: 9-okt-2007 09:34
Volgens Andy Murray worden in het proftennis regelmatig wedstrijden gemanipuleerd. "Het is teleurstellend voor alle spelers, maar iedereen weet wat er gaande is", sprak de twintigjarige tennisser maandag tegen BBC Radio. "Het is lastig te bewijzen. Spelers kunnen de eerste games van een duel hun best doen en aan het eind een paar fouten maken."
In een eerdere reportage van BBC Radio uitten wedkantoren al eens hun zorg over de uitslagen van bepaalde games. Volgens Murray is het geld dat verdiend kan worden met het verkopen van een wedstrijd, voor sommige spelers te aantrekkelijk. "Er zijn jongens die hun reis naar een toernooi alleen kunnen betalen met hun cheque van 2.500 euro die ze krijgen na verlies in de eerste ronde. Een tennisser moet zijn geld verdienen in tien, hooguit twaalf jaar. Maar dat maakt het niet acceptabel."
Er zijn er heel veel gebeld, maar niemand heeft toegezegdquote:Tennisser Eschauer gebeld door gokmaffia
Datum: 25-okt-2007 14:42
De stroom aan gokpraktijken in het tennis blijft maar aanhouden. Dit keer heeft de Oostenrijker Werner Eschauer een boekje open gedaan. ‘Dat de gokmaffia in het tennis aanwezig is, is geen gerucht,’ zegt hij in de Duitse krant Bild. De mondiale nummer 67 maakte het zelf mee op Wimbledon. ‘De avond voor mijn duel in de tweede ronde met Nadal, werd ik gebeld op mijn gsm. Iemand zei me dat een nederlaag een mooie som geld zou opleveren. Ik heb de telefoon er direct opgegooid. Ik wil mijn loopbaan met zo’n stommiteit niet op het spel zetten.’
Eschauer doet zijn bekentenis terwijl spelersorganisatie ATP de handen vol heeft aan het onderzoek naar de gokpraktijken. ‘Ik weet van wedstrijden die zijn verkocht.’ De Oostenrijker noemt in het stuk ‘een Italiaanse organisatie en eentje uit het Oostblok.’ (MH)
Dit lijkt me érg sterk. De odds van Nadal voor die wedstrijd waren 1,01, m.a.w. je krijgt per 100 ingezette euro's 1 euro erbij bij winst. Die Eschauer heeft overigens wel een paar dodgy wedstrijden gespeeld de laatste paar jaar, maar dat terzijde.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 15:00 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Er zijn er heel veel gebeld, maar niemand heeft toegezegd. En Nadal wordt hier genoemd, maar die doet het als fantasie af dat er tenniswedstrijden worden verkocht
.
quote:ATP beboet lakse Davydenko
Datum: 26-okt-2007 15:48
De associatie van tennisprofessionals (ATP) heeft Nikolaj Davydenko vrijdag een boete van 2.000 dollar (1.400 euro) opgelegd, omdat hij zijn best niet deed in de tweede ronde van het Sint-Petersburg open. De als eerste geplaatste Rus won de eerste set tegen de Kroatische qualifier Marin Cilic, maar verloor daarna op curieuze wijze: 6-1, 5-7, 1-6.
Davydenko speelde in de eerste set fantastisch tennis, maar begon daarna veel onnodige fouten te maken. Ook produceerde hij in de laatste twee sets liefst tien dubbele fouten. Dat was voor de Belgische umpire Jean-Philippe Dercq reden genoeg om Davydenko een waarschuwing te geven.
"Hij zei dat ik opzettelijk probeerde te verliezen", reageerde Rus tegenover de pers. "Ik was geschokt toen hij dat zei. Ik vind dit ongehoord. Hij weet toch niet hoe hard ik mijn best deed? Ik was door de hele gebeurtenis zo kwaad dat ik moest huilen."
Het is niet de eerste keer dat Davydenko in opspraak komt. De ATP doet onderzoek naar zijn nederlaag tegen de Argentijn Martín Vassallo Arguello. Davydenko won in augustus in Polen de eerste set, waarna hij in de derde set bij een 6-2, 3-6, 1-2 stand geblesseerd opgaf. Voor en tijdens de wedstrijd werden op goksites grote bedragen ingezet op een zege van Vassallo Arguello.
Kon je niet zien.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 16:38 schreef PietjePuk007 het volgende:
Hoe zat 't eigenlijk nu met de gokbedragen?
Zoals APK al zegt worden wedstrijden van Davy op dit moment niet aangeboden op Betfair. Eerder deze week was er echter wel weer een duidelijke. Pashanksi (die altijd wel in is voor een fixjequote:Op vrijdag 26 oktober 2007 16:38 schreef PietjePuk007 het volgende:
Hoe zat 't eigenlijk nu met de gokbedragen?
hij heeft het contant betaald en zei dat ze het naar 5000 mochten afrondenquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 16:40 schreef APK het volgende:
1400 euro!![]()
Daar zal hij wakker van liggen.
Eigenlijk ook een duidelijk signaal dat ze geven : verdien gerust enkele tienduizenden $$$ met matchvervalsing , als je ons er dan 1400 betaald ben je er vanaf ...quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 16:40 schreef APK het volgende:
1400 euro!![]()
Daar zal hij wakker van liggen.
quote:Clement gevraagd tennispartij te verkopen
PARIJS - De Franse tennisser Arnaud Clement heeft maandag onthuld dat hem ooit geld is geboden om een partij te laten lopen. De voormalig speler uit de mondiale top tien vertelde dat maandag na zijn nederlaag tegen de Rus Michael Joezjni in de Parijse Masters.
,,Dat is me inderdaad overkomen, maar ik zeg niet wanneer en waar'', aldus de 29-jarige Clement, de huidige nummer 53 van de wereldranglijst. ,,Ik heb zonder een seconde te aarzelen nee gezegd. Maar misschien denkt een tennisser die niet zo hoog staat in de ranking of die financiële problemen heeft daar anders over. Het is een ernstige zaak.''
Vult het stuk van BS nog wat aan, dit komt van Sportweek.quote:Ook Clément werd benaderd door gokmaffia
De berichten over gokpraktijken in de tenniswereld volgen elkaar op. Arnaud Clément is de volgende die een duit in het zakje doet. De Fransman onthult dat hij geld kreeg aangeboden om een wedstrijd te verliezen. Hij weigerde.
‘Het is me overkomen, ik vertel niet waar en wanneer,’ vertelde Clément na z'n winst tegen Mikhail Youzhny op het Masterstoernooi in Parijs. ‘Ik aarzelde geen seconde en zei nee. Voor een jonge belofte met geldproblemen is die keuze misschien lastiger.’
Spelersorganisatie ATP onderzoekt de rol van de gokmaffia in het tennis. De sneeuwbal werd aan het rollen gebracht door de opmerkelijke nederlaag van Nikolay Davydenko tegen Martin Vassallo Arguello in Sopot. Op die partij werd in totaal zeven miljoen dollar ingezet, het tienvoudige van wat normaal gesproken op een partij wordt gewed. Davydenko gaf op in de derde set bij 6-2, 3-6, 1-2 met een ‘teenblessure’.
De Brit Andy Murray meldde vorige maand dat ‘iedereen weet dat de tenniswereld corrupt’ is. Nadien volgden meerdere ontboezemingen. De Oostenrijker Werner Eschauer maakte het mee op Wimbledon. ‘De avond voor mijn duel in de tweede ronde met Nadal, werd ik gebeld op mijn gsm. Iemand zei me dat een nederlaag een mooie som geld zou opleveren,’ tekende Eschauer op in Bild. ‘Ik heb de telefoon er direct opgegooid. Ik wil mijn loopbaan met zo’n stommiteit niet op het spel zetten.’ (MA)
quote:Weer vreemd wedje
ROTTERDAM - Voor de tweede keer dit jaar zijn de tennisautoriteiten attent gemaakt op mogelijke fraude bij een wedstrijd in een ATP-toernooi. Net als in juli, toen er verdenkingen van omkoping rezen rond een wedstrijd van Nikolai Davidenko, is er een Russische topper bij betrokken. Ditmaal gaat het om Dmitri Toersoenov.
De nummer 29 van de wereld won vorige week in Sint Petersburg met 4-6 6-3 6-4 van de Serviër Boris Pasjanski, de nummer 84. Toersoenov leek lange tijd te gaan verliezen - hij stond een set en een servicebreak achter en werd behandeld aan een rugblessure - maar onveranderd werd er flink op hem ingezet bij internetbookmaker Betfair, waar een ommezwaai naar veel inzet op Pasjanski logischer was geweest. De winstmarge bleef daarbij laag met een notering van 1,20 dollar voor een zege van Toersoenov.
Spelersvakbond ATP heeft een onderzoek aangekondigd naar het gokpatroon rond de wedstrijd. Eerder werd een onderzoek ingesteld naar de nederlaag van Davidenko tegen de Argentijn Martin Vassallo Arguello in het Poolse Sopot. Die Rus gaf toen in de derde set op, zich baserend op een voetblessure, terwijl er op internet hevig werd ingezet op de Argentijn.
Sinds de nederlaag van Davidenko hebben verscheidene spelers, onder wie de Serviër Novak Djokovic, de Belg Gilles Elseneer, de Brit Arvind Parmar en de Fransen Michael Llodra en Arnaud Clément, gemeld dat zij ooit zijn benaderd om partijen opzettelijk te verliezen. Deze week kwamen daar vergelijkbare verklaringen van de Brazilianen Flavio Saretta en Marcos Daniel bij.
De eerste meldde dat hem vorig jaar door onbekenden 156.000 dollar was geboden om op Roland Garros te verliezen van de Italiaan Potito Starace. Daniel liet weten dat hij in 2006 21.000 dollar had kunnen verdienen door in Acapulco de Chileen Nicolas Massu voorrang te verlenen. Beiden hadden het bod afgeslagen en hun partij gewonnen.
Als een reactie op alle onthullingen heeft de Australische tennisbond nu een beveiligingsbedrijf ingehuurd om het gokken op wedstrijden door spelers tijdens de Australian Open te voorkomen. Ook is er een werkgroep gevormd die de integriteit van de tennissers moet waarborgen bij het Grand Slam-toernooi in januari. Eén van de leden van de werkgroep is een voormalige politierechercheur met veel ervaring op het gebied van moordzaken.
De werkgroep zal samenwerken met vertegenwoordigers van de politie en specialisten op het gebied van gokken in andere sporten. ,,We zullen ook de internationale tennisbonden hierbij betrekken,’’ aldus Steve Wood namens Tennis Australia. ,,We hebben in Australië nog nooit met illegaal gokken te maken gehad, maar we nemen de situatie wel serieus.’’
Eén van de spelers die zeiden te zijn benaderd door de gokmaffia, Novak Djokovic, verloor gisteren verrassend eenvoudig bij het grote toernooi van Parijs-Bercy.
De nummer drie van de wereld liet in de tweede ronde van het Masters Series-evenement tegen de Fransman Fabrice Santoro geen moment zien waarom hij dit jaar de revelatie van de ATP Tour wordt genoemd. Santoro won met 6-3 en 6-2 van de Serviër, die het Sportpaleis Bercy bij wijze van grap had betreden met een Zorro-masker op.
quote:Malheur Davidenko sleept zich voort
door onze Telesportredactie
PARIJS - De soap rond tennisser Nikolaj Davidenko blijft doorzeuren. De Rus werd dit jaar verschillende keren beticht van het opzettelijk verliezen van wedstrijden en illegale gokpraktijken en dat was tijdens het Masterstoernooi in Parijs niet anders. De nummer vier van de wereld verloor van Marcos Baghdatis (6-2 6-2) en werd opnieuw gewaarschuwd door de umpire voor het opzettelijk verliezen van de partij.
Vorige week beleefde de soap zijn dieptepunt. Davidenko speelde tegen de onbekende Mario Cilic tijdens het ATP-toernooi van Sint Petersburg. De eerste set ging nog gemakkelijk met 6-1 naar de Rus, maar de tweede set ging naar Cilic, ondermeer door vier dubbele fouten van Davidenko. Toen hij daarna op een 3-0 achterstand kwam in de derde set, kreeg de 'Alien' een waarschuwing van de scheidsrechter en een boete van de organisatie, wegens het opzettelijk weggeven van de wedstrijd. Davidenko barstte na de uitbrander in huilen uit en verloor.
Tegen Baghdatis had Davidenko bijna niets in te brengen. De eerste set ging binnen no time naar de Cyprioot en binnen de kortste keren stond hij ook in de tweede set met 4-0 voor. Toen kwam de Rus nog even terug - hij had nog een breakkans op 4-1 - maar daar hield de opleving op. Davidenko sloeg vooral veel dubbele fouten en werd opnieuw gewaarschuwd door de umpire voor het opzettelijk verliezen van de partij.
De tweede set ging ook met 6-2 naar Baghdatis, die in de kwartfinale de winnaar treft van de partij tussen Tommy Robredo en Guillermo Canas.
Nou ja, niks opvallends. Het was 1 persoon die de hele markt leeg bleef kopen. Omdat deze big-time player overall verlies staat met tennis hebben ze maar besloten er niks mee te doen verder.quote:Op donderdag 1 november 2007 00:48 schreef Ambrosius het volgende:
Betfair heeft die wedstrijd al onderzocht (net als bij die befaamde wedstrijd van Davydenko hebben gedaan) en konden niks opvallends vinden. Tijdens die wedstrijd van Davy zijn alle weddenschappen ongeldig verklaard, nu niet.
ik vind het ook hartstikke belachelijk maar het heeft dit keer gewoon niet met gokken te maken..quote:Op donderdag 1 november 2007 15:10 schreef APK het volgende:
Kom op Tim, zoals die commentator al zei: "Die opslag kwam bijna op de baseline".
Als hij in Shanghai ook als mijn moeder serveert dan geloof ik het pas.
Okay, fair enough.quote:Op donderdag 1 november 2007 15:36 schreef Tim86 het volgende:
ik vind het ook hartstikke belachelijk maar het heeft dit keer gewoon niet met gokken te maken..
als je dit zo ziet de laatste weken kunnen ze bij betfair toch maar blij zijn dat ze hem boycotten...er wordt nu al genoeg over fixers gepraat daarquote:Op donderdag 1 november 2007 15:56 schreef APK het volgende:
[..]
Okay, fair enough.
Niemand durft meer op of tegen hem in te zetten.
Volgens mij als reactie een uitzending op de WDR, waar o.a.gewag gemaakt werd van zo'n 140 gemanipuleerde wedstrijden...quote:Haas wants names named in match-fixing discussion
BERLIN -- Tommy Haas said it's time to name names after an unidentified German player accused another of match-fixing during a television interview.
Talk of match-fixing has swirled around tennis for weeks. The latest accusation came from the unnamed German in a TV interview who said he was approached by someone who wanted to place a five-figure bet for him. The man's voice was electronically distorted during the interview.
Some German tennis officials and players, including 11-year pro Haas, were skeptical of Sunday's interview, however.
"It's time people start naming names," said Haas, Germany's highest ranked player at No. 13. "Every day someone says something: Andy Murray, Werner Eschauer, Michael Llodra, Arnaud Clement, now someone anonymous.
"I'm telling them, be concrete -- then we can undertake something concrete. All this talk isn't bringing us further."
The unnamed German said there aren't many players involved in fixing matches and "those that do it are more professional about it than about playing tennis itself."
"You can't prove that someone lost intentionally. Someone that is involved, or was involved, has to name names," he said. "Threats from the ATP is a blind alley."
The player also claimed to have witnessed betting inside players' lounges at tournaments.
Two months ago, Belgian player Gilles Elseneer said he was offered -- and turned down -- more than $100,000 to lose a first-round match against Potito Starace at Wimbledon in 2005.
Clement said last week he turned down money as well, but didn't elaborate.
The four major governing bodies of tennis -- the International Tennis Federation, ATP, WTA Tour and Grand Slam Committee -- have been discussing ways to keep the sport clean since the match-fixing rumors began in earnest in August.
That was when an online betting site, in an unprecedented move, voided bets on a match in Poland because of irregular betting patterns. Fourth-ranked Nikolay Davydenko withdrew from that match against 87th-ranked Martin Vassallo Arguello in the third set because of a foot injury.
The TV interview with the unidentified player, surprised some Germans involved with the sport.
"I was totally surprised," Germany's Davis Cup captain Patrick Kuhnen said. "I simply can't believe that German players are involved in illegal betting at tennis tournaments."
Michael Stich, the 1991 Wimbledon champion, said he was never confronted with match-fixing during his career, but didn't discount the possibility it could happen.
"Certainly there are very few sports where, theoretically, it's as easy to manipulate bets," Stich said.
quote:The WTA confirms to the Globe and Mail that the Koryttseva-Poutchek match in Calcutta was marked by suspicious betting patterns and attracted $1.5 million in bets.
"[Betfair] suspended betting on the match but they did pay out," WTA Tour president Stacey Allaster said yesterday. "So it's very different than the Davydenko match. We were made aware by Betfair and provided with a report related to the match in question. We will investigate it but there is no reason to think there is any wrongdoing by the athlete, coach, sport-team member or anyone."
Wel opvallend dat het altijd gaat om wedstrijden tegen vage figuren, die zelf de naam hebben te fixen. Vermoedelijk omdat er, als alletwee de tennissers omgekocht zijn er nog vele malen meer uit te halen valt in combinatie met live-wedden op Betfair, omdat je dik kunt binnenlopen als (laat ik Volandri als voorbeeld nemen) Volandri Hernych dik voor had laten komen, je toch weet dat Volandri alsnog zal gaan winnen en daar ook nog dikke knaken voor terugkrijgt.quote:HERNYCH: "TELEFOON OP HOTELKAMER"
Ook de Tsjechische tennisser Jan Her-
nych zegt dat hij benaderd werd door
de gokmaffia. Vorig jaar kreeg hij in
Rusland telefoon op zijn hotelkamer.
"Iemand belde vanaf de receptie met de
vraag of ik bereid was te verliezen in
ruil voor geld. Ik heb geweigerd en ik
denk dat iedereen dat zou doen. Het is
gewoon te gek. Een bepaald bedrag werd
niet genoemd. Ze wilden onderhandelen",
zegt Hernych in een Tsjechische krant.
De gokkers wilden dat Hernych verloor
van Filippo Volandri in Moskou en van
Jevgeni Korolev in Sint-Petersburg. De
Tsjech won evenwel beide wedstrijden.
Toch weer verrassend, een Italiaanquote:Gokpraktijken in het tennis, of ten
minste de geruchten errond, blijven de
kop opsteken. Nu opent de Italiaanse
tennisbond een onderzoek naar het doen
en laten van Alessio Di Mauro, de num-
mer 124 van de wereld. "Wij wachten nu
nog op informatie van de ATP", zeggen
de Italianen. Di Mauro zou online ge-
gokt hebben op bepaalde matchen. Hij
riskeert een schorsing van drie jaar.
Omdat Volandri en z'n entourage dan dubbel binnen kan lopen zoals uitgelegd. Volandri zou Hernych dik voor kunnen laten komen met de gedachte dat hij toch gaat winnen van Hernych en zo bakken geld binnenhalen op Betfair. Bovendien als met Hernych afgesproken wordt of hij een set pakt of niet kan op die markten toch flink wat gepakt worden...quote:Op zaterdag 10 november 2007 00:45 schreef Elikian het volgende:
Waarom zou je Hernych willen omkopen? Die verliest zo ook wel ...
Hernych heeft nu indirect wel Volandri en Korolev aangewezen voor de goede verstaander.quote:Op zaterdag 10 november 2007 01:54 schreef wimderon het volgende:
[..]
Omdat Volandri en z'n entourage dan dubbel binnen kan lopen zoals uitgelegd. Volandri zou Hernych dik voor kunnen laten komen met de gedachte dat hij toch gaat winnen van Hernych en zo bakken geld binnenhalen op Betfair. Bovendien als met Hernych afgesproken wordt of hij een set pakt of niet kan op die markten toch flink wat gepakt worden...
Ok, er is een kneusje gestraft, heeft de ATP het gokverhaal ook weer afgehandeldquote:Tennisser Di Mauro bestraft voor gokken
10 november 2007
SHANGHAI (ANP) - De Italiaanse tennisser Alessio di Mauro is voor negen maanden geschorst wegens het gokken op wedstrijden. Dat heeft de mannentennisbond ATP zaterdag bekendgemaakt.
Di Mauro kreeg daarbij een boete van 60.000 dollar. Hij is de eerste tennisser die wordt gestraft volgens het anti-corruptie-programma dat de ATP is begonnen.
Di Mauro's gokactiviteiten werden geconstateerd tussen 2 november 2006 en 12 juni 2007. In een persbericht meldde de ATP eigenlijk een zwaardere straf te hebben overwogen maar geen bewijs te hebben gevonden dat Di Mauro op zijn eigen wedstrijden had ingezet of het resultaat van partijen bewust had beïnvloed.
Di Mauro bereikte begin dit jaar zijn hoogste positie op de wereldranglijst. De 31-jarige tennisser stond toen 68e.
quote:Op zaterdag 10 november 2007 13:30 schreef Ambrosius het volgende:
Gokken op andere wedstrijden is toch heel wat anders dan op je eigen wedstrijden vind ik. Hij heeft iig op 120 andere potjes ingezet volgens NOS-TT.
quote:Di Mauro's coach, Fabio Rizzo, told Gazzetta dello Sport earlier this week that Di Mauro was an avid online gambler but never bet on his own matches or cheated.
"He didn't know about the ban on players betting on their own sport and he also foolishly bet on tennis," Rizzo said. "But not on his own matches, and not even on tournaments he played in.
"And we're talking about very small figures -- $15-$22 at a time that Alessio bet on an online site, like many colleagues. He's always had a passion for betting on sports, mostly soccer."
http://www.tennis.com/news/news.aspx?id=108032
quote:Davydenko agrees to provide phone records to ATP
PORTLAND, Ore. -- After refusing for months, embattled Russian tennis star Nikolay Davydenko has decided to turn over personal phone records to ATP investigators who are conducting a probe into suspicious gambling activity on one of his matches.
Davydenko, who is in Portland with his Russian teammates preparing for this weekend's Davis Cup final against the U.S., told ESPN on Tuesday that he changed course on the advice of his attorney.
"I'm cooperating and turning over the telephone numbers I use and records of conversations," Davydenko said through an interpreter.
"We plan to turn over the phone records this evening," the player's attorney, Frank Immenga, said Wednesday morning from his office in Frankfurt, Germany. "I hope it'll show them, 'Look, this guy is innocent, clear him quickly and declare it over.'"
Davydenko, No. 4 in the World Rankings, has been under scrutiny since early August when he played a match in Sopot, Poland, against Argentinian Martin Vassallo Arguello, then ranked No. 87. According to the London-based gambling Web site Betfair, Davydenko was a slight underdog to Vassallo Arguello before the match began, despite the difference in rankings, and an even greater underdog, oddly, after he won the first set. Betfair voided nearly $7 million in bets after higher than normal wagering on the early-round match. No money was paid.
Nikolay Davydenko still isn't happy with ATP investigators, but he says he is cooperating with them.
According to Immenga, ATP investigators told him in early November that nine Betfair account holders based in Russia stood to make $1.5 million if Davydenko lost to Vassallo Arguello. Two other gamblers, whose locations are not known, stood to make nearly $6 million if Davydenko lost, Immenga said.
Davydenko withdrew from the match in Sopot after trailing Vassallo Arguello 2-6, 6-3, 2-1, blaming a stress fracture in his foot for his early exit. He was surprised to learn a few days after the match that he would be questioned by ATP investigators about the suspicious gambling activity, he said.
Davydenko said he was first contacted by the ATP about turning over phone records a few weeks after the Sopot tournament, while he was in New York preparing for the U.S. Open.
"I was very angry with the ATP," Davydenko said Tuesday. He said the ATP demanded access to his personal phone records within a week and created an unnecessary distraction during the major championship.
"They made a lot of mistakes," Davydenko said, referring to the ATP's investigators. "They did not have the right to make demands or conduct investigations without my knowledge."
"They pushed us into the corner of a person prosecuted without any evidence," Immenga said. "We weren't in a position to provide anything in seven days, during the U.S. Open."
Contacted Wednesday by ESPN, the ATP provided the following statement: "The independent investigation to ascertain whether anything of concern took place in the match between Nikolay Davydenko and Martin Vassallo Arguello in August 2007 is ongoing and we continue to look forward to cooperation from all parties concerned."
The ATP declined further comment on Davydenko's decision to release his phone records.
In initially refusing to comply with the request for the records, Davydenko and Immenga cited concerns for third parties. Davydenko has said for months that the phone records ATP investigators have been seeking include those of family members and friends and therefore do not fall under the ATP's code, which players sign.
Immenga said an important legal point was scored when an ATP hearing officer in Switzerland said the ATP could not demand third-party phone records.
Earlier this month, two former Scotland Yard detectives interviewed Davydenko's wife and brother in Frankfurt. Immenga said that is further proof that his client is not stonewalling the investigation.
"We are cooperating with everything," Immenga said.
While the ATP repeatedly has refused to commit to a timetable for its investigation, Immenga said he hopes the release of the phone records will convince ATP investigators that Davydenko has done nothing wrong and that the gambling probe will be brought to a swift conclusion.
"All they have to do is look at the records and see he didn't speak from any phone with any of the bettors whose names they have had for months," Immenga said. "There is no connection."
'Records', niet 'recordings'.quote:Op donderdag 29 november 2007 18:32 schreef jmac het volgende:
Neemt hij standaard z'n gesprekken op dan
Oopsquote:
quote:Italiaanse tennissers geschorst wegens gokken
ROME - Twee Italiaanse tennissers zijn door de overkoepelende instantie ATP geschorst, omdat ze op tenniswedstrijden hebben gegokt. De Italiaanse tennisbond (FIT) heeft dat zaterdag naar buiten gebracht. Tot de geschorste spelers behoort Potito Starace, met de 31e plaats op de wereldranglijst de hoogst genoteerde Italiaan.
Starace is vanaf 1 januari 2008 zes weken niet welkom op de ATP-Tour. Daarnaast moet hij een boete van 30.000 dollar betalen omdat hij twee jaar geleden vijf keer gokte op de resultaten van tennisduels. In totaal zette hij daarbij 90 euro in.
Daniele Bracciali, momenteel de nummer 258 van de wereldranglijst, mag drie maanden niet deelnemen aan ATP-wedstrijden. Hij gokte zo'n vijftig keer - steeds voor 5 euro - op uitslagen van tenniswedstrijden. Eerder werd de Italiaan Alessio di Mauro voor negen maanden geschorst wegens hetzelfde vergrijp.
quote:Corruptie in tennis onderzocht
Uitgegeven: 8 januari 2008 08:46
LONDEN - De internationale tennisbonden hebben twee voormalige belangrijke Londense politieofficieren, Jeffrey Rees en Ben Gunn, aangesteld om het onderzoek naar corruptie in de tenniswereld te leiden.
Novum Nieuws
Het onderzoek moet de tennissport, na een aantal gokschandalen vorig jaar, weer geloofwaardig maken.
In een gezamenlijke verklaring melden de internationale tennisfederatie, de ATP, de WTA en de organisatoren van de vier grandslamtoernooien dat Rees en Gunn een "onafhankelijke analyse maken van de integriteit van de internationale tenniswereld."
"Integriteit is de essentie in alle competitiesporten", aldus voorzitter Etienne de Villiers van de ATP.
Laat ze eens de echte kneuzen die eigen wedstrijden verkopen aanpakken. Zelfs een blinde ziet dat aan de beelden van die partijenquote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:21 schreef Wopper1 het volgende:
Volgens John van Lottum loopt er nu iig ook een onderzoek naar het wedgedrag van Philipp Kohlschreiber.
Hij schijnt erg veel geld te hebben ingezet op ''andere'' wedstrijden.
Bron: Sporzaquote:"Meerdere speelsters werden benaderd"
ma 14/01/08 - De tenniswereld is nog niet verlost van de gokverhalen. Larry Scott, de baas van de Women's Tennis Association (WTA), zegt dat verschillende speelsters "oneerbare" voorstellen hebben gekregen.
"We hebben vastgesteld dat er vreselijk veel gegokt wordt op tenniswedstrijden."
"Ook weten we dat speelsters benaderd werden om matchen te verliezen voor geld of om tips te geven over een wedstrijd."
"De vele speelsters die met hun verhalen naar ons kwamen, hebben zo heel verantwoordelijk gehandeld", zegt de WTA-baas.
Voor Scott kan er maar een straf op corruptie staan: een levenslange schorsing.
Daarmee zit hij op dezelfde golflengte als Justine Henin, de nummer één in het vrouwentennis.
quote:Levenslange schorsing voor corrupte tennissters
MELBOURNE - De baas van de mondiale tennisbond voor vrouwen (WTA) heeft dinsdag een duidelijke waarschuwing uitgegeven aan speelsters die zich laten verleiden tot het verliezen van een wedstrijd voor geld. Wie corrupt is, wordt levenslang geschorst, zei Larry Scott, voorman van de WTA Tour.
"Er is maar één straf voor tennissters die zich laten omkopen en dat is een schorsing voor het leven", aldus Scott. Hij bevestigde dat meerdere speelsters zijn benaderd om een partij te verkopen, om geld te kunnen verdienen in de gokwereld. "De strijd tegen corruptie is net zo belangrijk als die tegen doping."
Meerdere mannelijke tennissers hebben in het verleden gewag gemaakt van pogingen tot omkoping. Vorig jaar werd een 'verdachte' partij tussen de Rus Davidenko en de Argentijn Arguello onderzocht. Er was voor dat duel een ongebruikelijk gokpatroon.
Geen aanwijzingen
Volgens WTA-baas Scott zijn er geen aanwijzingen dat momenteel tennissters over de schreef gaan. "Maar we weten wel dat er pogingen worden ondernomen ze zo ver te krijgen. We moeten voorkomen dat die slagen."
Dat wordt oppassen voor Misjaquote:
Zo ontzettend kansloos. Wat maakt het uit als een Nadal inzet op een winstpartij van Haase?quote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:21 schreef Wopper1 het volgende:
Volgens John van Lottum loopt er nu iig ook een onderzoek naar het wedgedrag van Philipp Kohlschreiber.
Kolenschijter schijnt er toch wat dieper in te zitten. Zijn naam komt meerdere malen voor op een lijst met verdachte wedstrijden. O.a. afgelopen jaar in Metz (tegen Tsonga) en in Rosmalen waren er verdachte patronen bij het wedden op deze wedstrijd. Nou is een verlies tegen Roitman op gras sowieso verdachtquote:Op dinsdag 8 januari 2008 11:21 schreef Wopper1 het volgende:
quote:Spielervereinigung bestraft ersten Tennisprofi
Italiener Di Mauro wegen Wettbeteiligung gesperrt - Auch der Deutsche Kohlschreiber gehört zu den Verdächtigen
Berlin - Im Kampf gegen Wettmanipulationen tritt der beste Tennisprofi der Welt ebenso entschieden auf wie auf dem Platz. Sobald es um die größte Gefahr für die Glaubwürdigkeit des Tennissports geht, verhält sich der Schweizer Roger Federer genauso entschlossen wie im Match: Er kennt keine Gnade.Während Federer sich in Shanghai auf sein erstes Spiel heute beim Masters Cup vorbereitete, dem Turnier der acht besten Profis des Jahres zum Saisonabschluss, zog die Spielervereinigung ATP den Weltranglisten-124. Alessio di Mauro für neun Monate bis zum August 2008 wegen Verstößen gegen die Wettregeln aus dem Verkehr. Außerdem muss der Übeltäter 60 000 Dollar Strafe zahlen, fast die Hälfte seiner Gewinnprämien auf Tennisplätzen. Der Italiener hatte zumindest von November 2006 bis Juni 2007 auf Tennisspiele gewettet, will aber gegen die Strafe vor den Internationalen Sportgerichtshof CAS ziehen.Die Rede ist von erheblicher Zockerpassion: Di Mauro soll 120 Wetten auf über 338 Spiele platziert haben. "Wir haben keine Beweise gefunden, dass der Spieler auf seine eigenen Matches gewettet oder versucht hat, den Ausgang von Spielen zu beeinflussen", sagte Gayle David Bradshaw, ATP-Direktor für den Spielbetrieb, allerdings. "Ganz ehrlich" findet der Branchenbeste Federer "es nicht richtig, wenn du als Tennisspieler auf Tennismatches wettest: Dann solltest du eine Geldstrafe bekommen oder für eine Weile gesperrt werden."Die Profis haben die Gefahr für ihren Beruf erkannt. Zahlreiche Spieler haben in den vergangenen Wochen eingeräumt, es habe Versuche gegeben, sie zu Spielmanipulationen anzustiften. Gegen den Russen Nikolai Dawidenko, Ranglistenvierter, läuft nach Hinweisen des Wettanbieters Betfair, der wegen Auffälligkeiten bei einem Dawidenko-Spiel in Sopot/Polen, die Wetten aussetzte, ein Ermittlungsverfahren. Ende Oktober brummte die ATP dem Russen nach einer Niederlage gegen Marin Cilic in St. Petersburg gar eine Geldstrafe von 1500 Euro wegen "eines Mangels an optimalem Einsatz" auf. Vor gut einer Woche in Paris ermahnte ihn der Stuhlschiedsrichter sogar während des Matches gegen den Zyprioten Marcos Baghdatis, sich mehr anzustrengen. Da Dawidenko eine Verschwörung wittert, teilt ihm ATP-Chef Etienne de Villiers kühl mit, die ATP veranstalte "keine Hexenjagd".Der Serbe Novak Djokovic, Rankingdritter, will für eine Niederlage beim Turnier in St. Petersburg im Vorjahr 165 000 Euro geboten bekommen haben. Der Brite Andy Murray sagt gar: "Jeder weiß, dass Spielmanipulationen im internationalen Tennisgeschäft stattfinden."Ein Wettanalyst hat der ATP eine Liste mit 140 äußerst verdächtigen Matches übergeben: Mit elf Auffälligkeiten liegt der Italiener Filippo Volandri vorn in dem wenig schmeichelhaften Ranking vor Martin Vasallo Arguello (9), dem Argentinier, gegen den Dawidenko in Sopot spielte, und seinen Landsleuten Sergio Roitman (8) und Mariano Puerta. Physiotherapeuten und Doppelspezialisten sollen beim organisierten Wettbetrug assistieren. "Ich glaube, dass vor allem Spieler mit hohen Ranglistenpositionen in Versuchung geraten", sagt Federer, "ich wurde noch nie angesprochen."Laut "Welt am Sonntag" zählt der Deutsche Philip Kohlschreiber zum Kreis der Spieler mit mehreren Matches mit verdächtigen Wettverläufen und seltsamen Spielausgängen. Beim Turnier in Metz Anfang Oktober als auch in s'Hertogenbosch Mitte Juni wurden Millionenbeträge auf Kohlschreibers Gegner, jeweils krasse Außenseiter, gesetzt, bevor der deutsche Favorit tatsächlich verlor. "Ich wurde bisher nie angesprochen", sagt der urlaubende Kohlschreiber, "für mich kommt Manipulation nicht in Frage."
quote:ATP gerät im Wettskandal unter Druck
Die PR-Strategen mögen sich die Hände reiben, dass Tennis wieder Schlagzeilen macht. Martina Hingis als vermeintliche Kokainkonsumentin, Tommy Hass als Opfer gemeiner Giftmischer. Nur der Chef des Männertennis ist über das neue Drogen- und Rock-'n'-Roll-Image der Branche wenig erfreut. Etienne de Villiers, den manche Spieler seiner Vergangenheit wegen beim Disney-Konzern etwas spöttisch "Mickey" nennen, steht enorm unter Druck. Der Wettskandal hat das Männertennis bei aller Aufmerksamkeit vor allem in Verruf gebracht. Und de Villiers, der Hardliner, erlitt bisher viele Schlappen. Diese Woche musste die Spielergewerkschaft ATP dem Protest stattgeben, den der Weltranglistenvierte Nikolai Dawidenko gegen eine Schiedsrichterentscheidung eingereicht hatte. Der Unparteiische verwarnte den Russen wegen mangelnden Engagements mit einer Geldbuße von 2000 Dollar und insinuierte so, dass er sein Spiel möglicherweise abschenken wolle. Doch nach einer Videoanalyse sprach das Berufungsgericht Dawidenko aus Mangel an Beweisen frei. Die Rehabilitation war für die ATP unangenehm. Nachdem Dawidenko Anfang des Jahres eine fünfmal so hohe Strafe kassiert hatte für seine Kritik am Management der ATP wie nun für sein vermeintliches Desinteresse auf dem Platz, war in den Medien schon von einer "Hexenjagd" die Rede. Muss die ATP auch ihre Ermittlungen gegen Dawidenko in der Wettaffäre ergebnislos einstellen, dürfte die Profi-Vereinigung, die zur Hälfte den Spielern gehört, selbst unter Beschuss geraten. Die ATP muss sich vorwerfen lassen, nicht entschieden genug gegen "Wettsyndikate" vorgegangen zu sein, wie sie de Villiers, seit Anfang 2006 an der Spitze der ATP, längst ausgemacht hat. 2003 legte die ATP zwar ein Antikorruptionsprogramm auf und verpflichtete 13 europäische Wettanbieter, verdächtige Wettbewegungen zu melden. Doch über die Einführung eines Frühwarnsystems, wie es etwa Betradar im Fußball anbietet, wird immer noch verhandelt. "So können auch weiterhin dubiose Buchmacher Tipps geben, über Mittelsmänner Wetten platzieren und Manipulationen decken", sagt ein Brachenkenner. Es kann deshalb kaum verwundern, dass viele Ermittlungen ins Leere laufen. Schon 2005 nahm nach Informationen der "Welt am Sonntag" die ATP Spieler ins Visier, die unter Manipulationsverdacht standen. Vor dem Erstrundenmatch in Basel 2005 soll ein Offizieller auf den ehemaligen Weltranglistenfünften Jiri Novak zugegangen sein, nachdem auffällig hoch auf den Sieg seines Gegners, des Schweizers Michael Lammer, gesetzt worden war. Lammer war nur mit einer Wild Card ins Hauptfeld vorgestoßen. "Wir beobachten dein Spiel genau", soll der Offizielle Novak zugeraunt haben. Der Tscheche wirkte verunsichert, gewann 7:6, 7:6. Jiri Novak bestreitet Manipulationsabsichten. ATP-Sprecher Kris Dent wollte das "nicht kommentieren" und verweist darauf, dass die ATP bei Dawidenko den bisher einzigen "ernst zu nehmenden Tatverdacht" hatte: "Auf anonyme Anzeigen können wir nicht reagieren." Ein Jahr später machte in Wettkreisen vor dem Zweitrundenmatch Philipp Kohlschreibers in Basel ein Hinweis die Runde, dass der Deutsche gegen Jose Acasuso aus Argentinien verlieren würde. "Ich habe einen Tipp von einem Buchmacher in der Risikoabteilung eines großen europäischen Wettbüros bekommen, dass Kohlschreibers Trainer auf die Niederlage seines eigenen Spielers wettet. Also habe ich mitgesetzt", sagt der Rumäne Sandor Lovasz, nach eigenen Angaben ein Berufswetter. Ein zweiter Wetter gab gegenüber "Welt am Sonntag" an, denselben Tipp wie Lovasz von einem Buchmacher bekommen zu haben. Kohlschreiber verlor an diesem Tag gegen Acasuso 6:7, 1:6. Kohlschreiber bestreitet, in Zusammenhang mit manipulierten Spielen zu stehen. Auch sein Trainer Michael Geserer dementiert: "Ich habe kein Wettkonto und noch nie eins besessen und auch nie gewettet." Auch sein zweiter Coach Markus Wislsperger widerspricht: "Ich habe mit diesen Verdächtigungen nichts zu tun. Ich habe noch nie eine Wette auf Tennismatches abgeschlossen." Zwar dürfen laut Wettregeln der ATP weder Spieler selbst noch dessen Angehörige, Physiotherapeuten und Trainer ein Wettkonto unterhalten. Doch Buchmacher haben Zugriff auf alle Benutzerkonten und können sie mithilfe der IP-Adresse leicht dem Umfeld eines Spielers oder Betreuers zuordnen. Weil nicht jeder im Tenniszirkel so unbedarft agiert wie Alessio di Mauro - der Italiener eröffnete ein Internetwettkonto unter eigenem Namen und wurde bei der ATP angezeigt -, sorgte bei den Topspielern ein Vorstoß aus dem Fußball für Zustimmung. Uefa-Präsident Michel Platini fordert die Einführung einer europäischen Polizei-Behörde ausschließlich für die Belange des Sports. Sie soll Hooligans ins Visier nehmen, aber auch Doper - und die Wettmafia.
quote:Op maandag 11 februari 2008 19:10 schreef wimderon het volgende:
Leuk verhaaltje. Maakt nog maar eens dat Davy zo schuldig als wat is, maar dat wisten we natuurlijk al
Priceless.quote:Adding to the intrigue in recent months have been unsubstantiated rumors that Davydenko might have connections to Russian organized crime. Davydenko dismisses them as "ridiculous" and "laughable."
"It's 2007, and there is no mafia in Russia," he says.
quote:
quote:Gokkers verwijderd van tribune in Antwerpen
Datum: 12-feb-2008 10:28
Terwijl de tennisfederaties ATP en WTA het gokken op tenniswedstrijden momenteel steeds harder wil aanpakken, werden maandag tijdens de openingsdag van het WTA-toernooi in Antwerpen, waar Amélie Mauresmo (foto, rechts) vorig jaar won, drie gokkers op de tribune opgemerkt. Dit brengt Het Laatste Nieuws naar buiten.
Twee Russen en een Duitser waren met behulp van een laptop aan het gokken op tenniswedstrijden. Het trio deed dat punt voor punt. Voordat de livescore op internet was gewijzigd, wisten zij al naar welke speler het punt ging en konden zij nog snel geld op de winnaar zetten. Nadat de drie gesignaleerd werden, konden ze direct hun spullen pakken. (YK)
Familie van ?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 10:45 schreef BliksemSchigt het volgende:
Twee Russen
quote:
quote:Decision in the case of Federico Luzzi
London. – The ATP, governing body of the men’s professional tennis circuit, announced today that Federico Luzzi, Italy has been found to have committed an offence under Article C.1 of the 2008 ATP Tennis Anti Corruption Program, namely wagering on the outcome or any other aspect of an ‘Event’ (tennis matches or competitions).
An ATP investigation, launched in August 2007, found that Mr. Luzzi had wagered 273 times on 836 tennis matches between May 2004 and April 2007. Of these 273 bets, one was a ¤3 (Euros) bet, placed on himself to win. ATP found no evidence of any attempt by Mr. Luzzi to affect the outcome of any tennis match; this was a conclusion shared by the independent Anti Corruption Hearing Officer, Dr. Peter Bratschi.
The independent Anti-Corruption Hearing Officer confirmed that an offence had been committed under the Tennis Anti Corruption Program and determined that Mr. Luzzi should be suspended from participation on the ATP Tour for a period of 200 days and fined $50,000.
The ATP received the information that triggered these investigations in August 2007 via a Memorandum of Understanding (MOU) signed with the European Sports Security Association (ESSA). That MOU was signed in January 2007.
“The ATP’s Tennis Anti Corruption Program is clear that gambling on tennis matches by ATP players, player associates or staff will not be tolerated,” said Gayle David Bradshaw, ATP’s Executive Vice President, Rules & Competition. “The ATP is committed to ensuring the integrity of our sport and will continue to instigate disciplinary proceedings against anyone found to be breaking our Anti Corruption Program’s rules.’
Heeft 'ie na twee jaar bonushunten eindelijk 2000¤ verdiend, krijgt 'ie een boete van 50.000$quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:16 schreef BliksemSchigt het volgende:
Hey, het kan natuurlijk ook een cover-bet van Luzzi zijn.
Live betting is helemaal viessss tegenwoordig.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:31 schreef TubewayDigital het volgende:
zolang de wedstrijd dus nog gaande is kan je inzetten? Raar. Je zou zeggen dat de inleg sluit bij aanvang van wedstrijd
quote:Tennis continues battle against corruption
'The good thing is that it's eyes wide open and we're addressing it'
Eleanor Preston in Indian Wells
Thursday March 13, 2008
guardian.co.uk
This year's French Open could mark a turning point in tennis's battle to rid itself of the stench of corruption. That's when a specially-commissioned report into match-fixing is due to be delivered to the sport's governing bodies, and when both they and the wider world will find out exactly how far the integrity of the sport has been undermined.
Until the investigators appointed by the Tennis Integrity Unit - formed last year after uncharacteristic cooperation between the grand slam tournaments, the International Tennis Federation, and the ATP and WTA Tours - produce their findings, there is no way of knowing just how big a problem match-fixing is in tennis.
Ben Gunn and Jeffrey Rees, both ex-Scotland Yard, were appointed in January and have spent the first three months of the year travelling to tennis tournaments around the world to interview players, coaches, officials and tournament staff to assess whether matches are being fixed.
So far there has been plenty of speculation and suspicion, with several punishments handed out to minor players for betting on matches - an offence under the ATP's rules - but little in the way of hard facts about match-fixing. Nikolay Davydenko and Martin Vassallo Arguello remain under a separate ATP investigation after online bookmakers Betfair reported irregular betting patterns on their August 2007 match in Sopot, but neither has been found guilty of any wrongdoing or been subject to any punishment.
After 25 years with the Metropolitan Police, Gunn worked for the British Horseracing Authority, while Rees helped uncover match-fixing in cricket after he left Scotland Yard, so both are well qualified for their task. They visited their last tournament in Bangalore last week and have now returned to London to collate their information and begin compiling their findings to present to their employers at Roland Garros at the end of May.
In the meantime, lawyers for the sport's governing bodies will attempt to pick their way through the complex legal issues involved in trying to clean up tennis - if, indeed, that is what is required. The ATP is already working with tournaments on tightening up the credential application process in an effort to keep undesirable types out of the locker room and player areas, whereas the WTA has announced that it will be conducting background checks on players, coaches and officials working on the women's tour.
Yet those at the business end of tennis admit that they are at a loss as to how to stop the most determined fixers from influencing the outcome of matches, especially when there are millions to be made from gambling on the sport. "It's a good question and it's also a hard one to answer: how do you stop anyone who wants to circumvent a system or who wants to get an edge doing that in any organisation?" says Steve Simon, tournament director of this week's Pacific Life Open and a member of the WTA Tour's management board.
"The whole key to it is the integrity and that the matches aren't being thrown, or fixed, and to that extent I think the jury is still out whether that's happened. I think it's one of those things that you can't put your head in the sand and say 'it'll never happen to us and it isn't happening'. The good thing is that it's eyes wide open and we're addressing it and it's something we'll have to continue addressing. It's not something you want to talk about but it is a reality and you have to deal with it. The integrity is just critical. If we lose that competition integrity then we're done."
quote:Klare wijn?
Een spontane "Hoezee!" ontsnapte mijn lippen toen ik deze morgen las dat de bevindingen van de Scotland Yard-detectives over het gokken in het tenniscircuit op dit eigenste ogenblik in een rapport worden gegoten en tijdens Roland Garros zullen geopenbaard worden. Eindelijk zal er klare (Franse) wijn geschonken worden, zullen we weten welke wedstrijden verpatst zijn geworden en welke spelers boter op hun hoofd hebben. De overtrokken straffen voor die Italiaanse pseudo-gokkers konden mij niet echt verblijden. Had feitelijk ook niets met de kern van de zaak te maken. Was eerder een zoethoudertje van de ATP om het groeiende ongeduld de kop in te drukken. Maar over twee maanden gaan we waarheid horen. Die twee detectives hebben sinds het begin van dit jaar de hele wereld afgereisd en op tornooien verschillende spelers aan de tand gevoeld. Daar moet toch iets uitgekomen zijn?
Ik heb mijn twijfels. Heb immers even ook met Gilles Elseneer gebeld. Hij maakte, via mij, in september van vorig jaar bekend dat hij in 2005 op Wimbledon benaderd was geweest om zijn eerste ronde te verkopen. Kreeg 100.000 euro aangeboden om te verliezen tegen Potito Starace. Wat hij - vanzelfsprekend ben ik geneigd te zeggen, Gilles kennende - niet deed. Na zijn uitlatingen werd ook hij ondervraagd door de onderzoekers. Meer zelfs, samen met een cameraploeg trok hij vorig jaar nog naar grote ATP-baas Etienne de Villiers om te praten over het probleem. De op zijn minst opzienbarende ontmoeting wordt binnenkort - net voor Roland Garros? - uitgezonden op een Frans televisiekanaal (Zodra ik weet waar en wanneer deel ik het mee!).
In de maanden nadien kreeg Gilles een vijftal, onaangekondigde dopingcontroles op zijn dak. Hijzelf wil de link niet leggen maar het is op zijn minst bizar dat een speler die amper vier tornooien speelde vorig seizoen en afgleed naar ATP 300 en lager zoveel dopingcontroleurs over de vloer kreeg terwijl Christophe Rochus - die tussen ATP 100 en ATP 200 verbleef - nooit gecontroleerd werd. Het lijkt er sterk op - mijn indruk nogmaals! - dat de ATP Gilles onder druk wou zetten om het hele gedoe in de doofpot te kunnen steken. Waar ze in geslaagd zijn want Gilles vertelde mij off the record enkele onthutsende dingen die jammer genoeg niet voor publicatie vatbaar zijn...
In mei via dat rapport dan maar...?
Cheers,
Filip
Veel meer dan dit kan ik er niet over zeggen:quote:Op dinsdag 15 april 2008 12:27 schreef eentwee het volgende:
Veel ophef over Brzezicki - Hernandez. Heeft iemand hier nog iets verstandigs over te zeggen?
Duidelijke fixie dusquote:Op dinsdag 15 april 2008 13:12 schreef wimderon het volgende:
[..]
Veel meer dan dit kan ik er niet over zeggen:
Prematch waren de odds ongeveer gelijk bij de bookmakers. Brzezicki won met gemak de eerste set en Hernandez bleef de favoriet, met grote bedragen die op Hernandez wilden spelen. Hernandez wordt weer gebroken in set 2, en de odds op Hernandez om te winnen gaan zelfs omlaag. Toen Brzezick 6-3 2-0 voor stond, waren zijn odds 3,0, terwijl dat pre-match <2 was. Daarna breakt Hernandez terug voor 2-2, met heel toevallig drie dubbele fouten in één game. En speelt vervolgens de wedstrijd gemakkelijk uit naar winst.
neuh want er zijn elke wedstrijd wel zoveel mafkezen die roepen dat 't een fix is of dat er zo een blessure komt e.d.quote:Op dinsdag 15 april 2008 13:30 schreef eentwee het volgende:
Kijk, dat stinkt dus behoorlijk.. lijkt dus een beetje op de beruchte Davy match waarin op die vazal ook nog driftig werd ingezet terwijl hij een set achter stond..
Kan het in zo'n geval als dit niet zo zijn dat er tijdens de wedstrijd iemand is die roept dat het een fix is en dat iedereen daarin meegaat waardoor je heel rare odds krijgt? Als je weet dat het een fix wordt kun je toch beter vooraf tegen evens inzetten i.p.v. bij 3-6 0-2 met lagere odds
Zo verloopt zo'n beetje elke gefixte wedstrijd. Eerste set verliezen, break achter in set 2 en dan gemakkelijk winnen. Puur om de odds omhoog te krijgen en nog meer te kunnen pakken (vooraf zal er ook wel het nodige gespeeld zijn). Als de markt (of een select groepje dat de markt kapotspeelt) het in de gaten krijgt dat er iets niet pluis is, krijg je zo'n belachelijke odds, iets wat overigens regelmatig gebeurt. In 2006 al een keer met Hernandez, tegen Vassallo (quote:Op dinsdag 15 april 2008 13:30 schreef eentwee het volgende:
Kijk, dat stinkt dus behoorlijk.. lijkt dus een beetje op de beruchte Davy match waarin op die vazal ook nog driftig werd ingezet terwijl hij een set achter stond..
Kan het in zo'n geval als dit niet zo zijn dat er tijdens de wedstrijd iemand is die roept dat het een fix is en dat iedereen daarin meegaat waardoor je heel rare odds krijgt? Als je weet dat het een fix wordt kun je toch beter vooraf tegen evens inzetten i.p.v. bij 3-6 0-2 met lagere odds
quote:Davidenko: Verklaring gokschandaal
LONDEN - Tennisser Nikolai Davidenko denkt te weten hoe zijn partij tegen de Argentijn Martin Vassallo Arguello in augustus 2007 is uitgedraaid op een gokschandaal. De Rus gaf tijdens het duel in het Poolse Sopot op met een voetblessure.
Het internetgokbedrijf Betfair registreerde achteraf ongewone gokpatronen op de wedstrijd en verklaarde alle inzetten ongeldig. ,,Ik had in Sopot op de baan een gesprek met mijn vrouw en zei haar dat ik eigenlijk niet kon spelen en dat ik me misschien zou terugtrekken'', vertelde Davidenko dinsdag na zijn nederlaag in de eerste ronde op Wimbledon. ,,Dat was in het Russisch en het kan zijn dat sommige mensen dat hebben verstaan.''
De 27-jarige tennisser heeft inmiddels allerlei informatie overhandigd aan een onderzoekscommissie, waaronder de telefoongegevens van zijn vrouw en hemzelf. Volgens zijn advocaat valt er in juli een beslissing. ,,Ze kunnen niets bewijzen. Het duurt nu al een jaar en ze hebben nog steeds niets gevonden.'' Davidenko voegde er aan toe dat als een speler corrupt bevonden is, een schorsing de juiste straf zou zijn.
bron: sportweek.nlquote:Wimbledon is in de ban van omkopingen
Neem op Wimbledon niet het woord gokken of wedden in de mond, want je kunt er op rekenen dat meteen alle alarmbellen gaan rinkelen. Op Wimbledon zijn ze zich een hoedje geschrokken. Er is een lijst in omloop met 140 ‘verdachte’ mannenpartijen. De ATP vermoedt dat de verliezers van die partijen geld hebben aangenomen van goksyndicaten om opzettelijk te verliezen. Wie dacht dat het praktijken zijn bij toernooien in het voormalige Oostblok, komt bedrogen uit; acht van die partijen speelden zich af op het heilige Londense gras, waarvan vier in 2007.
In Londen hebben ze meteen maatregelen genomen. Op vaste computers is het onmogelijk om in te loggen op goksites als Betfair en Unibet, nadat is gebleken dat meerdere Italiaanse spelers op partijen van zichzelf en collega’s hadden gegokt. En de controle bij de kleedkamers is aangescherpt om ongure types buiten de deur te houden. Helpen zal het niet. De Belg Gilles Elseneer vertelde dat hij op zijn hotelkamer een telefoontje kreeg. Hij kon in 2005 70.000 pond (bijna 100.000 euro) verdienen als hij de Italiaan Potito Starace liet winnen, terwijl hij na een ‘normale’ nederlaag in de eerste ronde van Wimbledon slechts 10.000 pond op zou strijken. Andere spelers lieten weten ook zulke telefoontjes te hebben gehad.
Namen worden niet genoemd, maar officials van de ATP zeggen dat achttien spelers die opduiken in het dossier dit jaar present zijn op Wimbledon. Het zou spelers betreffen met de Spaanse, Argentijnse, Russische, Italiaanse en Oostenrijkse nationaliteit. Een speler spant de kroon, hij verloor in acht van die 140 potten. Bij veel ‘verdachte’ partijen wordt gewezen naar een netwerk van Oostenrijkse gokkers met contacten in Oost-Europa.
Sinds het nieuws over de ‘verdachte’ Wimbledon-partijen bekend werd, duikt ook het fotootje van Nikolay Davydenko weer vaak op in de Britse kranten. Sneu voor hem, maar van dat stempel komt hij nooit meer af.
Er is niets bewezen, maar hij heeft alle schijn tegen. Davydenko was immers lang de enige speler in de toptien zonder kledingsponsor en smeekte daar bijna om. Bovendien kwam de hele zaak aan het rollen na een partij tussen Davydenko en Martin Vassallo Arguello. De Rus leek in augustus 2007 in het Poolse Sopot op een eenvoudige overwinning af te steven, toch verloor hij. Opvallend was dat verreweg het meeste geld werd ingezet op een nederlaag van de nummer vier van de wereld, ook toen hij dik voor stond. Wedden dat Davydenko in Londen een persoonlijke steward toegewezen heeft gekregen, die hem in Londen overal achtervolgt?
Zoveel maanden denkt ie er over na om met een goede smoes te komen en dan bedenkt ie ditquote:Op woensdag 25 juni 2008 10:22 schreef Colplay het volgende:
Vind het wel een geloofwaardige uitleg. Vooral ook omdat hij er gelijk mee gekomen is en niet eerst maanden heeft gewacht voor hij een verklaring gaf.
Op zich vind ik 'm wel aardig bedacht, het ZOU KUNNEN natuurlijk. Zou jij een betere argumentatie kunnen bedenken eigenlijk? Ik niet.quote:Op woensdag 25 juni 2008 11:13 schreef jmac het volgende:
[..]
Zoveel maanden denkt ie er over na om met een goede smoes te komen en dan bedenkt ie ditWat een uberkneus is 't toch ook
De bovenste is steeds Davydenko, de onderste is Arguello (twee en drie woorden).quote:Op woensdag 25 juni 2008 12:08 schreef Colplay het volgende:
Maar tennissers hebben tijdens de wedstrijd toch geen contact met publiek/trainers/vrouwen en andere aanhangers? Bedoelt hij misschien voor de wedstrijd. Ook omdat hij het heeft over terugtrekken en niet over opgeven?
En kan iemand dit Russisch even voorzien van ondertitels voor de minder geletterden onder ons?
Nah doen we Nederlands gewoon he:quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:28 schreef Tim86 het volgende:
Montcourt nu ook geschorst voor 8 weken omdat hij in 2005 een gokje heeft gewaagd (tussen juni en november, geen eigen wedstrijden).
Artikel: http://www.sport.fr/tenni(...)ir-parie-131959.shtm (Franstalig)
Ze hebben weer een grote vis gevangen dus
quote:ATP finds no evidence of wrongdoing in betting probe
Associated Press
Updated: September 12, 2008, 9:55 AM ET
Comment
LONDON -- Russian tennis player Nikolay Davydenko was cleared by the ATP after a year-long betting investigation.
The ATP says it found no evidence of wrongdoing by Davydenko or Argentine player Martin Vassallo Arguello at their match in Poland in August 2007. The ATP says the case is now closed.
The probe centered on suspicious betting patterns during the match. Davydenko, then ranked No. 5, pulled out against his lowly ranked opponent in the third set citing a foot injury.
An online betting agency voided all wagers, citing an inordinate amount of money put on the match. Many bets came in for Arguello, even after he lost the first set.
Copyright 2008 by The Associated Press
quote:Op vrijdag 12 september 2008 16:12 schreef Chriz2k het volgende:
Als ze daar al geen bewijs van kunnen vinden.
quote:Op vrijdag 12 september 2008 17:11 schreef wimderon het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
'Niets aan de hand, fixen en doping gebeurt alleen door een paar kneuzen die we keihard aanpakken'
Duidelijk een fix ja. Minar deed helemaal niks op de services van Hernandez die ineens 10 aces slaat en bijna alle punten op z'n eerste én tweede service paktquote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:00 schreef eentwee het volgende:
Hernandez - Minar
6-4, 6-3
Benieuwd of die Minar nu eens een keer aangepakt wordt.
Uiteraard, dit is het type speler dat gevoelig is voor 10k om een potje te verliezen.. een gouden kans voor wie kwaad wil, want Minar als 1,25 fav krijg je niet vaak.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:38 schreef Komakie het volgende:
Uiteraard is Minar ook zo'n briljante speler dat waarbij het echt waard is om daar dit soort dingen bij te zoeken![]()
ik zag het ook jaquote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:06 schreef Chriz2k het volgende:
Oscar Hernandez - José Acasuso 2-6 6-3 6-4.
Uhmm, hij won tot deze week pas 1 wedstrijd ooit op hardcourt, dat hij er nu 2 op rij wint is vrij bijzonder.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 23:04 schreef Szura het volgende:
[..]
ik zag het ook ja![]()
is niet de eerste keer bij deze Hernandez dat ie zo'n uitslag op het bord speelt
Hier nog zo eentje, eerder in dit topic gepostquote:Op dinsdag 15 april 2008 13:12 schreef wimderon het volgende:
[..]
Veel meer dan dit kan ik er niet over zeggen:
Prematch waren de odds ongeveer gelijk bij de bookmakers. Brzezicki won met gemak de eerste set en Hernandez bleef de favoriet, met grote bedragen die op Hernandez wilden spelen. Hernandez wordt weer gebroken in set 2, en de odds op Hernandez om te winnen gaan zelfs omlaag. Toen Brzezick 6-3 2-0 voor stond, waren zijn odds 3,0, terwijl dat pre-match <2 was. Daarna breakt Hernandez terug voor 2-2, met heel toevallig drie dubbele fouten in één game. En speelt vervolgens de wedstrijd gemakkelijk uit naar winst.
Die van vandaag was weinig opvallends mee aan de hand volgens mij (in ieder geval qua wedpatronen). Kan net zo goed dat Chucho weer eens zo stoned als een garnaal op de baan stond.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:15 schreef Szura het volgende:
[..]
Hier nog zo eentje, eerder in dit topic gepost. Plus deze en die van van de week nog maakt alweer 3
Het klinkt mij ook nogal dom in de oren om telkens uitgerekend de tegenstander van Hernandez om te kopen. Chucho is zelf natuurlijk een grote idioot dus als de oddsbeweging niet vreemd was lijkt me hier inderdaad weinig aan de hand.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 00:24 schreef wimderon het volgende:
[..]
Die van vandaag was weinig opvallends mee aan de hand volgens mij (in ieder geval qua wedpatronen). Kan net zo goed dat Chucho weer eens zo stoned als een garnaal op de baan stond.
quote:Op maandag 2 februari 2009 15:25 schreef Tim86 het volgende:
gaat vooral om de details. Canas 1.17 voor de match en veitch is 1.15 nadat hij set 1 verloor
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Betfair gaat het onderzoeken en de ATP doet niets met het resultaat omdat Canas niet bij Unibet 5¤ op een andere match heeft ingezet.quote:PBZ Zagreb Indoors tennis tournament – Canas v Veic first round match
Betfair Customer Services
We are aware of the speculation surrounding the betting patterns on this match.
Please be advised that this market will remain suspended pending internal investigation.
quote:Op maandag 2 februari 2009 16:01 schreef wimderon het volgende:
Hoho, Canas was wel geblesseerd hè.
[ afbeelding ]Haha die masseur krijgt ook een tientje.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En jawel, niks aan de hand dus:quote:Op maandag 2 februari 2009 19:37 schreef APK het volgende:
[..]
Betfair gaat het onderzoeken en de ATP doet niets met het resultaat omdat Canas niet bij Unibet 5¤ op een andere match heeft ingezet.
quote:Betfair Customer Services
PBZ Zagreb Indoors Tennis Tournament – Canas v Veic first round match settlement.
We have investigated the markets offered on the match between Canas and Veic at the PBZ Indoors in Croatia. After detailed analysis we are satisfied the market reflected the event and in accordance with our terms and conditions the market will be settled shortly.
Vechten tegen de bierkaai dusquote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:59 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
En jawel, niks aan de hand dus:
[..]
Andreev slaat Kunitsyn er hard af met 6-1 in de eerste set maar verliest daarna zonder nog een BP te creëren: 6-1 4-6 3-6. We wijten het maar aan de dramatische vorm van Andreevquote:Op maandag 16 februari 2009 15:46 schreef Tim86 het volgende:
straks nog Kunitsyn-Andreev op het programma
Ja, ik weet wel dat er een boek is waar ook een Safin in voor komt. Sinds de oprichting van Betfair en dergelijke is het pas echt goed begonnen.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 08:44 schreef de_boswachter het volgende:
Het is wachten op de eerste ex-prof die uit de school klapt.
Er wordt gefixed bij het leven.
Ja dus ?quote:Op dinsdag 7 april 2009 14:19 schreef Chriz2k het volgende:
Hernandez - Starace
Hernandez op 2.2 bij een 6-4 *3-2 voorsprong, wordt vervolgens gebroken en verliest de set met 6-3.
Nee, als je bij een set en een break voor dezelfde odd hebt als prematch klopt er iets niet.quote:Op dinsdag 7 april 2009 14:22 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ja dus ?
Dat gebeurd zo vaak. Het zijn (helaas) geen machines die bij een break voor in 2e set wedstrijd uitserveren.
Maar neem aan dat je cynisch was
Misschien trok Hernandes al de hele tijd met een been ofzo ?quote:Op dinsdag 7 april 2009 14:25 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Nee, als je bij een set en een break voor dezelfde odd hebt als prematch klopt er iets niet.
Starace op 1.1 terwijl de 3e set nog niet is begonnen!
Dit was echt obviousquote:Op dinsdag 7 april 2009 14:58 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Misschien trok Hernandes al de hele tijd met een been ofzo ?
Ben je de match live aan het bekijken ?
quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:51 schreef Chriz2k het volgende:
Andreev wint de eerste set met 6-2 van Vassallo Arguello terwijl zijn odd de hele tijd zo rond de 1.5 blijft, wordt in de tweede set gebroken gelijk gebroken en zijn odd schiet onmiddellijk omhoog naar 2.
Eens kijken hoe dit verder gaat.
denk niet dat ie zoveel 'risico' zou nemen als de wedstrijd is verkocht denk je wel? De tegenstander zou de bal per ongeluk in het net slaan...quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:27 schreef Chriz2k het volgende:
Andreev drie matchpoints 'gemist' op *5-4 en gebroken!
Misschien kreeg hij een seintje dat er te weinig werd gematcht, op 40-0 stond hij keurig op 1.01quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:32 schreef franklop het volgende:
[..]
denk niet dat ie zoveel 'risico' zou nemen als de wedstrijd is verkocht denk je wel? De tegenstander zou de bal per ongeluk in het net slaan...
Dat zeker, drie matchpoints riskeren om de prijs op te drijvenquote:
Screen in WOS pls.quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:49 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Dat zeker, drie matchpoints riskeren om de prijs op te drijven.
Ik zit goed met mijn 1.01 lay!
Ik zou lekker groenen, de traditionale odd flip is uitgebleven.quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:49 schreef Chriz2k het volgende:
Dat zeker, drie matchpoints riskeren om de prijs op te drijven.
Ik zit goed met mijn 1.01 lay!
Ja, ik heb ook geen idee waar dit heen gaatquote:Op dinsdag 14 april 2009 15:53 schreef APK het volgende:
[..]
Ik zou lekker groenen, de traditionale odd flip is uitgebleven.
Edit: Ah, nu toch na de eerste break.
Als dit een fix is moet het wel van twee kanten komen, anders kan je nooit het risico nemen om drie matchpoints te krijgen.quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:58 schreef TheVulture het volgende:
Misschien een hele domme vraag he maar wie fixt er hier nou van de twee... als Andreev dit verliest zijn er toch een hoop mensen hun geld kwijt... dan zouden zowel Vassallo als Andreev in het complot moeten zitten toch?
Dat bedoel ik dus... vertonen die odds van Vassallo dan ook zo'n raar patroon of nietquote:Op dinsdag 14 april 2009 15:59 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Als dit een fix is moet het wel van twee kanten komen, anders kan je nooit het risico nemen om drie matchpoints te krijgen.
Het een hangt af van het ander. Dus het zal elkaar niet veel ontlopen qua raar patroon.quote:Op dinsdag 14 april 2009 16:02 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus... vertonen die odds van Vassallo dan ook zo'n raar patroon of niet
De meeste mensen handelen in de speler die vooraf favoriet is.quote:Op dinsdag 14 april 2009 16:02 schreef TheVulture het volgende:
Dat bedoel ik dus... vertonen die odds van Vassallo dan ook zo'n raar patroon of niet
Er stond gedurende een groot deel van de eerste set een dikke lay op Andreev klaar, terwijl hij toen veel beter was.quote:Op dinsdag 14 april 2009 16:23 schreef TheVulture het volgende:
Ok maar als Andreev na een break tegen stijgt in zijn odds is dat toch best een normaal patroon op zich... het zou vreemder zijn als Vassallo ook in de eerste set al verdomd lage odds zou hebben gehad
Wat houdt een lay in? als ik domme vraag sorry... maar ik ben niet zo thuis in het gokkenquote:Op dinsdag 14 april 2009 16:31 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Er stond gedurende een groot deel van de eerste set een dikke lay op Andreev klaar, terwijl hij toen veel beter was.
Met Lay speculeer je op verlies. Klik hier voor een handige demo.quote:Op dinsdag 14 april 2009 16:38 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Wat houdt een lay in? als ik domme vraag sorry... maar ik ben niet zo thuis in het gokken
Geeft niet hoorquote:Op dinsdag 14 april 2009 16:38 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Wat houdt een lay in? als ik domme vraag sorry... maar ik ben niet zo thuis in het gokken
Wat ik me altijd af vroeg is, hoe dat anders is dan op Vasuello betten (Backen?) bij een sport als tennis?quote:Op dinsdag 14 april 2009 16:41 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Geeft niet hoor. Lay betekent dat je tegen iemand wed, in dit geval dus op een verlies van Andreev.
Nouja, soms is er niet echt een goede markt voor de backodds van de ander. Zo denk ik tenminste dat het zit.quote:Op dinsdag 14 april 2009 16:45 schreef VerdwaasdeVogel2 het volgende:
[..]
Wat ik me altijd af vroeg is, hoe dat anders is dan op Vasuello betten (Backen?) bij een sport als tennis?
Ach, die arme jongen kan er toch ook niets aan doen dat Davydenko opgaf, Guzman en Hernandez fixers zijn en hij uit vorm was tegen Almagro en Portasquote:
Haha, je begrijpt toch ook wel dat dat een grap wasquote:Op woensdag 15 april 2009 13:12 schreef de_boswachter het volgende:
En, heb je deze wedstrijd ook weer all-green 300+ each![]()
![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 15 april 2009 13:15 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Haha, je begrijpt toch ook wel dat dat een grap was.
Ik vind dat soort grappen niet zo leukSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Nu weet ik niet meer of ik je wel of niet serieus moet nemen in WOS
U MAD?
Bij een of andere newbie kan ik dat begrijpen, maar ik weet heus wel dat je zo kon zien dat het fake wasquote:Op woensdag 15 april 2009 13:27 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ik vind dat soort grappen niet zo leuk![]()
Nu weet ik niet meer of ik je wel of niet serieus moet nemen in WOS
Mooi verhaal. Overigens:quote:A Tennis Gambler Looks for a Fix
Russian Bettor Follows Players Online, Watches Them at Hotels; Offering Money to Throw a Match
By HANNAH KARP
Four months ago in a hotel room overlooking the landscaped gardens of the luxurious Dusit Thani hotel in Pattaya City, Thailand, Dmitry Avilov sat deep in thought for several hours, he recalls, nervously composing a message in Russian to Ekaterina Bychkova, a tennis player now ranked No. 169 on the WTA Tour.
Mr. Avilov, 25, who says he makes a modest living betting almost exclusively on women's tennis, had decided, for the first time, he says, to approach a player about fixing a match.
While Ms. Bychkova refused the overture and no money ever changed hands, Mr. Avilov's story highlights a growing concern among some coaches, officials and corruption experts: that lower-ranked tennis players are easy targets, especially with the rise of social-networking sites that make it simpler for strangers to contact them.
In the U.S., tennis bets can only legally be made in person at Nevada sports books. While online betting is legal in many countries outside the U.S., including Russia, match fixing is prohibited almost everywhere. In Russia, however, the penalties are relatively light. Individual violators are subject to arrest and to a fine of up to 200,000 rubles (about $6,000).
"I feel like I can just do whatever I want," says Mr. Avilov, a father of two who lives in a one-bedroom flat in western Russia. "Professional tennis doesn't want to deal with fixes, period."
Larry Scott, chief executive of the Sony Ericsson WTA Tour, the chief women's international professional tennis circuit, strongly disagrees with Mr. Avilov's statement. He said there is "no indication" that a corruption issue exists in women's tennis, but that the tour is monitoring the situation and has a zero tolerance policy for violators. Mr. Scott says the WTA Tour has improved its player education program, prohibits betting at its tournament venues and closely examines matches that players take part in over and above those necessary for achieving ranking points.
In 2007, Italy's Alessio Di Mauro became the first professional tennis player to be sanctioned for gambling. He was barred from the ATP World Tour for nine months for betting on other players' matches. Also in 2008, Nikolay Davydenko, currently ranked No. 11, was cleared after a year-long investigation into a match in Poland on which 11 people wagered a total of at least $7 million that he would lose. Mr. Di Mauro admitted betting on other people's matches. Mr. Davydenko has denied any wrongdoing.
In 2008, the sport's four governing bodies took steps to address concerns raised by these incidents. The WTA Tour, the men's ATP World Tour, the International Tennis Federation and the Grand Slam Committee commissioned a report on the issue of gambling that resulted in a jointly funded "Tennis Integrity Unit" and an anti-corruption code that requires players to report overtures by gamblers.
For the 2008 report, Jeff Rees, a former London police detective with experience in sports corruption, was given access to the betting records for several dozen matches where officials from Betfair, a London-based online betting exchange that cooperates with sports officials, had seen unusual or suspicious activity. Mr. Rees, who now heads the Tennis Integrity Unit, said he found strong indications of corruption in 27 cases -- mostly ones where bettors had repeatedly made successful bets against highly favored players.
Tennis accounts for less than 2% of the total amount wagered on sports in Nevada casinos each year, according to Las Vegas Sports Consultants, but is one of the most popular betting sports internationally. Experts say the game's individual nature makes it easy for a player, acting alone, to manipulate the outcome.
Many WTA Tour players are teenagers who don't earn enough to pay for proper training or a professional coach. Nick Bollettieri, the founder of a Florida tennis academy and a coach to many top players over the years, says none of the clients he's mentored have told him they'd been asked to fix a match. But he says he suspects such offers are made more often to lower-ranked players who are "having a tough time making it financially."
Mr. Avilov, a math whiz and former economics student with a penchant for fantasy computer games, says he came of age when former Russian Federation president Boris Yeltsin promoted the sport and many of his peers took up the game in the wake of Anna Kournikova's success. He created a program that predicted tennis results based on a player's style, current form and record on each surface. After a brief stint freelancing for Betfair's Russian marketing department and a failed attempt to create his own betting exchange, Mr. Avilov says he focused on posting his tennis picks online. In 2006 he says he hooked his first investor, who, as a test, offered to pay him $15,000 if he could turn $50,000 into $100,000. Mr. Avilov says he did so in five months.
Two bettors said they have paid Mr. Avilov to place tennis bets for them and have been pleased with the returns, although they didn't offer specifics or any proof of payment. Last month, one investor -- an American from Houston -- flew in to meet Mr. Avilov at the Family Circle Cup in Charleston, S.C. The investor said he'd come to pay for Mr. Avilov's hotel room and handed him $3,000 in cash. Mr. Avilov placed online bets for the investor before heading to the tournament each morning. While placing online bets is illegal under U.S. law, the authorities rarely prosecute individual bettors.
Gambler Dmitry Avilov visits a bookmakers bureau in Ufa, Russia, in March. Mr. Avilov says he stopped betting on men's tennis in 2007 when he realized he might have a bigger edge over bookmakers on the women's side. When he started attending non-televised tournaments, he found it hard to tell much from watching the men. At a tournament he attended in Prague, he says, even "weak" players like Peter Wessels, then ranked No. 530, looked good to him. He says he found it easier to size up the weaknesses of WTA Tour players, especially those ranked between Nos. 20 and 100. "In the ATP almost everyone can serve, move and return. But there are lots of girls who can't serve, or can't move -- and I always like to bet on good players against bad ones."
To gather intelligence, Mr. Avilov travels to three to six small tournaments a year to watch lower-ranked players, chat up members of their entourages and sleuth into their personal lives. "Just knowing a player better helps," he says.
Mr. Avilov says he first began to consider fixing a match during a tournament in Budapest last year. While staying at the players' hotel, he recognized Anna Lapushchenkova, a low-ranked Russian player, eating breakfast with another player. While he'd never contacted or spoken to Ms. Lapushchenkova -- and hasn't since -- he says he tried to work up the nerve to ask her if she would take money to throw a match. "I would have shared the money with her," he says. He didn't approach her and never made the offer. Ms. Lapushchenkova did not return calls seeking comment.
This winter, Mr. Avilov discovered Ms. Bychkova, another Russian player coached by her mother, kept a diary on Livejournal.com. He thought she might be interested in making some extra money -- in one blog entry she waxed poetic about a Louis Vuitton purse. In February, after registering for the site, he sent her a match-fixing proposal through a private message.
Both Mr. Avilov and Ms. Bychkova say Ms. Bychkova declined the proposal. She says she didn't tell anyone, including tennis officials, because she thought it would "sound really funny" to report someone she'd never met who contacted her through her blog. "I don't want to fix matches and will never do it," says Ms. Bychkova.
Mr. Avilov says he "definitely" intends to contact other players through online social-networking sites and if the opportunity presents itself, to ask them to fix matches. "My job is to understand these girls and to think like them," he says.
Van alle spelers, Petertje Wesselsquote:At a tournament he attended in Prague, he says, even "weak" players like Peter Wessels, then ranked No. 530, looked good to him.
Lijkt me niks bijzonders deze keerquote:Op maandag 15 juni 2009 10:55 schreef APK het volgende:
Hou Hernandez vs Koellerer maar even in de gaten vandaag.
Heb ik gedaan.quote:Op maandag 15 juni 2009 14:42 schreef stefan92 het volgende:
Waarom koos je hem dan niet in de tennisgame
Had ik ook zeker gedaan, alleen ik zag het pas nadat ik mijn picks had doorgegeven, en dat was één minuut voordat deze wedstrijd begonquote:Op maandag 15 juni 2009 14:42 schreef stefan92 het volgende:
Waarom koos je hem dan niet in de tennisgame
Ooo ok, zondequote:Op maandag 15 juni 2009 14:46 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Had ik ook zeker gedaan, alleen ik zag het pas nadat ik mijn picks had doorgegeven, en dat was één minuut voordat deze wedstrijd begon.
quote:'Ongewone weddenschappen' op tennisduel
VERDACHTE PARTIJ IN ROSMALEN
ROSMALEN - Volgens de Britse krant The Independent volgt er een onderzoek naar het verloop van de partij tussen de Spanjaard Oscar Hernandez en de Oostenrijker Daniel Köllerer, eerder deze week tijdens de Ordina Open in Rosmalen. Er zouden 'ongewone weddenschappen' zijn afgesloten op Hernandez, die de partij in twee sets won.
De tennisvakbond ATP zou de partij hebben gemeld bij de Tennis Integrity Unit, een door de tennisautoriteiten in het leven geroepen instantie die onderzoek doet naar fraude in het professionele tennis. Volgens The Independent is de ATP een groep beroepsgokkers op het spoor, met bases in Rusland en Italië, die zich bezig houdt met omkoping.
Dinsdag werd op het tennispark in Rosmalen een Rus aangehouden die ervan wordt verdacht op de tribune via zijn laptop te hebben gegokt op tennispartijen. Dat is verboden.
Telesport.nl
William Hill schijnt die bet niet uitbetaald te hebben, 'pending investigation' oid.quote:
12 spelers, ik zet in ieder geval in op Tursunov, Hanescu, Vassallo Arguello, C. Rochus, Hernandez, Starace, Gabashvili, Koellerer, Canas en Volandri. Vergeet ik uberfixer Davydenko nog bijnaquote:Exclusive: Wimbledon on high alert over suspected match-fixing rings
Up to 12 players feature on official 'watch list' following betting irregularities
By Nick Harris
Thursday, 18 June 2009
Ahead of Wimbledon, which begins on Monday, the revelations add weight to growing fears within the sport and the gambling industry that major tennis tournaments are being targeted by match-fixers
Between six and 12 players due to compete in the men's singles at Wimbledon are on a "watch list" of individuals under scrutiny by the game's authorities because of past involvement in matches where suspicious betting happened and match-fixing was suspected. The revelation comes from an investigation by The Independent into corruption in tennis, and into the methods that the authorities, including the world men's governing body, the ATP, are using to stamp it out.
The Independent understands the full "watch list" includes Russians, Argentines, Italians, Spaniards and players of other nationalities, including men from inside the top 50 as well as those at the lower reaches of the game.
A senior source said: "We have interests in the activities of certain players and there are players whose matches we follow closely. It would be ludicrous to think, with so much money involved in betting, that there is no malpractice. A few of [the players being watched] aren't the ones you'd necessarily suspect while others who've had unjustified rumours trotted out about them are not of concern."
The investigation has discovered that the ATP knows the identities of a group of big-time gamblers, in Russia in particular and also in Italy, who have wagered on "suspicious" games. Details of the only time a match-fixing allegation has been aired in court have also surfaced and are revealed today, along with information on how the ATP failed to provide records that might have helped the prosecution.
The top-level source said one challenge in fighting corruption is "sifting self-perpetuating gossip from hard evidence of corruption". Another is stopping the use of "inside information" where "a privileged few profit for financial gain".
Then there is the challenge of catching "the small minority" whom the authorities believe are actively corrupt. The source said: "It's stupid to say there aren't some players tempted by what they're being offered to fix matches."
Ahead of Wimbledon, which begins on Monday, these revelations add weight to the growing fears within the sport and the gambling industry that major tennis tournaments are being targeted – successfully in some cases – by match-fixers. A wide range of gambling industry sources say there have been "ongoing concerns" about tennis.
An investigation is underway into Monday's first-round match between Spain's Oscar Hernandez and Austria's Daniel Koellerer at the Ordina Open in the Netherlands, after "unusual" bets on Hernandez, who won. The Independent can reveal a 29-year-old male Russian spectator was arrested yesterday at that tournament for gambling on a laptop courtside, which is forbidden.
The Independent has also learnt that a match in Kitzbühel, Austria, last month, was flagged up to the ATP as "of concern". There was also irregular betting on at least one match at the Monte Carlo Masters in April. France's Jean-René Lisnard's first-round win, 6-2, 6-2, over Belgium's Christophe Rochus led to non-payment of bets by some bookies.
That match was referred to the Gambling Commission (the industry watchdog), as well as to the Tennis Integrity Unit (TIU), tennis's in-house crime-stopping team.
The head of the TIU is Jeff Rees, a respected detective who served in the Metropolitan Police for 32 years and who earned his reputation as a leading sports integrity expert working in cricket's anti-corruption unit. It was Rees and his fellow integrity expert, Ben Gunn, who authored tennis's Environmental Review of Integrity in Professional Tennis, published in May last year, which recommended the formation of the TIU.
The Independent put its findings to the man at the top of men's tennis, Adam Helfant, the ATP's executive chairman and president. In response, the ATP released a statement: "Since January 2008 the ATP, Grand Slams, ITF and Sony Ericsson WTA Tour have had a Tennis Integrity Unit led by Jeff Rees. All related matters are dealt with by his unit and we don't intend to comment on any allegations or media stories."
The Independent put a series of questions to Rees about tennis integrity and TIU's work to which he declined to comment.
Those questions included asking what has happened to investigations into 45 matches that Rees's Review said, almost 14 months ago, had caused "specific concerns from a betting perspective". The Independent has been told by an impeccable source: "The findings might never be made public."
The May 2008 Review said tennis's authorities knew about suspicious betting activity by 27 Betfair account holders in two countries. The Independent can reveal today those countries were Russia and Italy, and that three Russia-based account holders in particular placed enormous sums on the infamous match between Russia's Nikolay Davydenko and Argentina's Martin Vassallo Arguello in Sopot, Poland, in August 2007.
Betfair alone took more than $7m in bets (£3.4m) on that match, or 10 times normal levels. Davydenko was No 5 in the world and should have been hot favourite against Arguello, then No 87.
But Davydenko was the underdog on Betfair, and despite that, one Russian Betfair customer, "Djults", wagered $540,942 on Arguello before the match, and then more when Davydenko was one set ahead.
A second customer, "Sgenia", bet $368,036 on Arguello to win, even when he was a set down. The gamblers were behaving as if certain that Arguello, even while losing, would win.
A third customer, "Ruster", had held a Betfair account since 2005 and had averaged $800 per bet until that match. Then he bet $253,833 at odds as short as 1-11 on Arguello. Davydenko subsequently retired, injured, in the third set, making Arguello the winner. Betfair took the unprecedented step of voiding the market.
Both players have always denied any wrongdoing. Contrary to popular belief, nobody was ever charged with any misdemeanour. An ATP investigation, which failed to gain access to some phone records, concluded last September with a carefully worded statement that said: "The ATP has now exhausted all avenues of enquiry open to it."
Omdat ie denkt zich te moeten afreageren op ballenjongens en dergelijkequote:Op donderdag 18 juni 2009 16:29 schreef de_boswachter het volgende:
Zijn dat beiden "bekende" fixers dan ?
En waarom is die Koelerrer in het circuit zo niet-populair ?
Soms, maar in principe gaat dit topic gewoon over de verloedering van de sport, niet of we er winst mee kunnen makenquote:Op donderdag 18 juni 2009 16:48 schreef Oksel het volgende:
Goed, samengevat:
Spelers die een rang hebben onder de 50.. laten zich omkopen om te verliezen, van een nog slechtere speler. Omdat de bookies / websites ervan uit gaan dat de nr 50 van de nr 400 wint, kun je geld verdienen door de nr 50 om te kopen, en hem te laten verliezen.
En hier op Fok! hebben we het door en gaan we gokken op de nr. 400. Zoiets?
Dick weet antwoord:quote:Op donderdag 18 juni 2009 16:29 schreef de_boswachter het volgende:
Zijn dat beiden "bekende" fixers dan ?
En waarom is die Koelerrer in het circuit zo niet-populair ?
quote:Wie is de grootste kl..tz.k van het atp-circuit??
De mening van de spelers is unaniem daarover. Die prijs gaat met grootste onderscheiding naar Daniel Koellerer uit Oostenrijk. Dat was mijn tegenstander in de eerste ronde. Hij ‘is de grootste smeerlap van het circuit. Hij doet altijd uiterst vervelend in zijn matchen, en iedereen moet eraan geloven, iedereen krijgt de volle laag scheldwoorden : de tegenstanders, de arbiters, lijnrechters, ballenrappers, de toernooileiding. Hij krijgt bij iedere match waarschuwingen, boetes, e.d. Hij tovert vanalles uit zijn hoed om zijn tegenstanders het leven meer dan zuur te maken. Hij kan zich ook geen coach permitteren, omdat na de boetes (die rechtstreeks van het prijzengeld afgehouden worden), er maar bitter weinig overschiet. Veel hersenen heeft hij niet, vrienden nog veel minder! In het laatste jaar heeft hij al twee maal slaag gekregen van spelers! De laatste maal was toen Luzzi, een italiaan, hem na de match, op weg naar de kleedkamers hem een ‘toek’ op zijn bakkes heeft gegeven. Bij deze schermutselingen hebben beide spelers 2 maanden schorsing opgelopen. In de kleedkamers hoor ik wel af en toe dat koellerer eigenlijk vaker op zijn smoel zou moeten krijgen, en dat dat de enige manier is dat hij zijn slechte gewoontes zou afleren. Ik ga daar mee volledig akkoord. Iedereen kwam dan ook voor mij supporteren, spelers, toeschouwers, zelfs arbiters, dat was grappig. Zelfs de Oostenrijkers, zijn eigen landgenoten ! supporterden voor me!
Internationaal heeft hij nooit bekend gestaan als een talent in ieder geval..Het is gewoon echt een freak.quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:52 schreef de_boswachter het volgende:
Luzzi is toch die overleden jongen, niet?
Wat een zak zeg die Koelerrer, wist ik niet. Typisch geval van teveel eigendunk en te weinig eigen kennis . Ws. vroeger altijd en akles gewonnen, verwend, rijke ouders etc.
Prachtig!! Ik moest hardop lachen!!!quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:55 schreef Tim86 het volgende:
[..]
Internationaal heeft hij nooit bekend gestaan als een talent in ieder geval..Het is gewoon echt een freak.
[ afbeelding ]
Check dit: http://www.tennisactueel.nl/Artikel.aspx?ArticleId=9
wat een held Normanquote:
Koellerer wist vooraf al dat hij Hernandez zou laten winnen, dus hij zal zich wel gedragen hebben.quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:17 schreef de_boswachter het volgende:
Had Hernandez niks te zeggen deze week?? Schudde e wel de hand vandie mafketel na afloop???
Dat is in dit voorbeeld niet noodzakelijk, degene die fixt kan ook gewoon z'n best doen, proberen voor te komen en op een afgesproken moment een blessure faken of gewoon slecht gaan spelen. Maar die scenario's komen volgens mij inderdaad wel opvallend vaak voor bij twee dubieuze spelers. Als Russische maffioso heb je natuurlijk meer winstpotentieel als je meerdere fixers onder je hoede hebtquote:Op donderdag 18 juni 2009 19:18 schreef Tim86 het volgende:
[..]
Overigens is het voorbeeld wat jij geeft er slechts een van velen. Zo heb je de fix als bovenstaande, maar bijvoorbeeld ook fixes waarbij iemand na een eerste set moet opgeven of waarbij iemand een set en een break voor moet komen en erna moet verliezen, waarbij dus 2 spelers betrokken zijn en niet eentje.
Ik denk dat ze na een paar maanden gewoon uitbetalen, ze laten mensen die op dit soort matches wedden even zweten.quote:Op donderdag 18 juni 2009 22:24 schreef Tim86 het volgende:
En WH heeft dus nog niet uitbetaald bij die wedstrijden zoals ik het begrepen heb..ben benieuwd hoe dat gaat aflopen..
Rochus is ook gewoon niet uitbetaald.quote:Op donderdag 18 juni 2009 23:41 schreef APK het volgende:
[..]
Ik denk dat ze na een paar maanden gewoon uitbetalen, ze laten mensen die op dit soort matches wedden even zweten.
Als de ATP niets doet moeten ze wel dokken.
quote:Christophe Rochus en anderen genoemd in gokaffaire
19/06 De Britse krant The Independent schreef gisteren dat tussen zes en twaalf spelers op de hoofdtabel van Wimbledon in de gaten gehouden worden voor het fiksen van wedstrijden. Op de lijst zouden Russen, Italianen, Argentijnen en Spanjaarden voorkomen, maar de krant verwijst ook naar vreemd gokgedrag in een match van Christophe Rochus.
De tennisbonden onderzoeken verschillende wedstrijden waarop verdacht veel gegokt werd. Dat was maandag nog het geval bij de match tussen de Oostenrijker Koellerer en de Spanjaard Hernandez in Rosmalen. Daar werd zelfs een 29-jarige Rus opgepakt die met de laptop langs de baan zat te gokken.
Sterker nog: bookmakers hebben niets uitbetaald na de match tussen Christophe Rochus en de Monegask Jean- René Lisnard op het tornooi van Monaco van dit voorjaar. Die match eindigde op 6-2, 6-2 in het voordeel van de Monegask. Dat was een vreemd resultaat, want Lisnard stond 200 plaatsen lager geklasseerd dan Rochus. Maar in tennis kan alles: daags nadien won diezelfde Lisnard ook nog eens van Andy Murray.
De Internationale Tennisfederatie ITF heeft een cel opgericht die het regelen van wedstrijden moet voorkomen. Maar zoals gewoonlijk in het rijke, maar heel gesloten tennismilieu, wilde de ITF geen commentaar kwijt over de recnte feiten.
Niet of nog niet?quote:
Ik zag het ja.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 12:46 schreef Chriz2k het volgende:
Melzer to win 3-0.
Waarschijnlijk heeft Melzer er niks mee te maken maar is het Odesnik die zichzelf verkoopt voor een 0-3 verlies.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:44 schreef TheVulture het volgende:
Waarom is die Melzer-partij gefixt? Die Odesnik is nou niet bepaald een toptalent wel?
Odds daalden voor de wedstrijd en buitenproportioneel veel geld gematched op een 3-0 overwinning.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:44 schreef TheVulture het volgende:
Waarom is die Melzer-partij gefixt? Die Odesnik is nou niet bepaald een toptalent wel?
Ja maar dan nog... het is toch niet vreemd als een Melzer in drie sets van Odesnik wint... wordt er veel meer dan normaal op die pot gewed dus?quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:46 schreef Wopper1 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk heeft Melzer er niks mee te maken maar is het Odesnik die zichzelf verkoopt voor een 0-3 verlies.
WTFquote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:54 schreef Wopper1 het volgende:
[ afbeelding ]
Vanmiddag in Stuttgart.....
Ja, maar dit moet in goed overleg zijn gegaan. Hernandez weet dat hij wint, en Tipsarevic zal zelf moeten verliezen. Zijn gewoon allebei onwijs domme spelers.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:59 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
WTF
Die Hernandez.... Die zit er toch heel vaak bij of niet
Verbaast me niks.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:00 schreef Wopper1 het volgende:
[..]
Ja, maar dit moet in goed overleg zijn gegaan. Hernandez weet dat hij wint, en Tipsarevic zal zelf moeten verliezen. Zijn gewoon allebei onwijs domme spelers.
Ik begin steeds meer te denken dat er chantage in het spel is.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:00 schreef Wopper1 het volgende:
[..]
Ja, maar dit moet in goed overleg zijn gegaan. Hernandez weet dat hij wint, en Tipsarevic zal zelf moeten verliezen. Zijn gewoon allebei onwijs domme spelers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |