Naar aanleiding van deze column en recente nieuwsberichten rondom Davydenko bijvoorbeeld, leek het me wel gepast om een apart topic te maken voor de invloed van gokkers op sporters? Kan er zoveel meer mee worden gewonnen dan wanneer je gewoon zelf probeert te tennissen. Voor laaggeklasseerde spelers uit armere landen is het natuurlijk ideaal. Maar voor een hooggeplaatste speler als bijv Davydenko lijkt het me meer schade te kunnen opleveren dan dat het iets oplevert.quote:Hebben gokkers de tenniswereld in hun greep?
Ik ben net terug uit New York, waar de US Open van start is gegaan te midden van allerlei vergaderingen voor toernooidirecteuren. Daarnaast heb ik vorige week een grastoernooi gespeeld in Newport Beach, waar ik (na dertien keer van hem te hebben verloren) eindelijk weer eens van Jim Courier heb gewonnen.
Maar na een paar potjes op gras ben ik blij dat ik voorlopig niet meer hoef; tennis trekt nu eenmaal een zware wissel op je lichaam. Door de dynamiek van het spel, de verschillende ondergronden en het mondiale toernooischema zijn proftennissers bijzonder blessuregevoelig. En precies dit gegeven, zo heb ik begrepen, maakt de sport interessant voor gokkers.
Een toptienspeler kan immers 'dankzij' onderliggende mankementen van een (veel) lager geplaatste collega verliezen. De tennistoernooien worden dan ook afgeschuimd door allerlei informatieverzamelaars, die kosten noch moeite sparen om de fysieke gesteldheid van spelers te achterhalen. Omdat je bij onlinewedkantoren als Betfair ook nog halverwege de wedstrijden kunt inzetten, heeft de ATP het gebruik van laptops op de tribune verboden.
Maar 'punters' (het mooie Engelse woord voor mensen die op sportwedstrijden gokken) laten hun inzet niet alleen afhangen van het geruchtencircuit. De tekenen worden steeds sterker dat tennissers actief worden benaderd om voor veel geld partijen met opzet te verliezen of ze geblesseerd op te geven. Althans - dat zei dubbelaar Bob Bryan in de Los Angeles Times. Volgens hem werd hij " geregeld" op zijn hotelkamer gebeld met oneerbare voorstellen, net als "heel veel andere jongens", die daar net als hij rigoureus voor hadden bedankt. Ongelooflijk. Ik ben in mijn carrière nooit door schimmige figuren benaderd om een uitslag te manipuleren. Het klinkt misschien naïef, maar alleen al het idéé van het verkopen van wedstrijden doet pijn aan mijn sporthart.
Toch gebeurt het. En veel ook. De laatste jaren heeft het online gokken binnen het tennis een enorme vlucht genomen. Er gaan inmiddels onvoorstelbare bedragen in om. Tijdens de Wimbledonfinale tussen Rafaël Nadal en Roger Federer is er bijvoorbeeld voor 60 miljoen dollar aan weddenschappen ingezet.
Volgens Betfair zijn de paardenraces nog steeds het meest populair bij gokkers; gevolgd door voetbalwedstrijden. Maar paarden en teams zijn moeilijk te manipuleren, al gebeurt dat desondanks volop. Zo worden paarden en jockeys niet zelden gedrogeerd. Shockerend? In de wereld van de profsport verbaast niemand zich er meer over. Het Italiaanse voetbal is vorig jaar bijna bezweken onder grote corruptieschandalen en de Duitse scheidsrechter Robert Hoyzer heeft onlangs nog een forse gevangenisstraf gekregen voor het beïnvloeden van wedstrijden. Deze hele kwestie is natuurlijk aan het rollen gekomen door de partij van Nicolai Davydenko tegen de onbekende Martin Vasallo-Arguello op een klein toernooi in Polen. Tijdens de wedstrijd werd er hevig gewed op winst voor Vasallo-Arguello. Zelfs nadat Davydeno de eerste set had gewonnen, werden de inzetten tegen hem nog verhoogd naar 7 miljoen dollar! Toen Davydenko in de derde set geblesseerd opgaf, werd het zelfs Betfair te gortig. Voor het eerst in de geschiedenis verklaarden zij de inzetten ongeldig wegens overduidelijke malversaties.
Maar van wie? Davydenko krijgt de schuld, maar ik denk dat zulks helemaal niet het geval hoeft te zijn. Misschien heeft iemand uit zijn begeleidingsteam gokkers getipt over zijn voetblessure. Of familie, of mensen van de catering; je weet het gewoon niet. Op www.tennis.com staat een opsomming van wedstrijden waarbij 'zeer verdachte' wedtransacties zijn gevoerd, en zowel Vasallo-Arguello als Davydenko staan daar meerdere malen vermeld.
Ik schrok eerlijk gezegd wel van dat rijtje. Want hoe vaak kan je naam opduiken in verband met buitensporige inzetten voordat je reputatie voor altijd is beschadigd? Gelukkig neemt de ATP de zaak hoog op: er is een diepgravend onderzoek ingesteld en op de US Open zijn krasse maatregelen genomen. Er hangt nu een briefje in de kleedkamers dat "het absoluut verboden is om gokkers op enigerlei wijze te faciliteren". Dát zal indruk maken. Wedden?
Richard Krajicek.
Tegenwoordig zie je zoveel verdachte wedstrijden. Het kan ook goed zijn dat spelers zo rond plek 100 zelf (of met de tegenstander) besluiten de wedstrijd te gaan fixen, om er zelf een aardige cent aan te verdienen. Maar bij spelers als Davydenko of Volandri zou je toch denken dat ze dat niet nodig hebben. Het zijn niet toevallig vaak Italianen, Russen (en Argentijnen) die bij verdachte wedstrijden betrokken zijn, zit de maffia daar voor iets tussen? Er zijn zo 15/20 spelers te noemen die zich op zijn minst verdacht hebben gemaakt met één of meerdere wedstrijdenquote:Op donderdag 30 augustus 2007 10:18 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Naar aanleiding van deze column en recente nieuwsberichten rondom Davydenko bijvoorbeeld, leek het me wel gepast om een apart topic te maken voor de invloed van gokkers op sporters? Kan er zoveel meer mee worden gewonnen dan wanneer je gewoon zelf probeert te tennissen. Voor laaggeklasseerde spelers uit armere landen is het natuurlijk ideaal. Maar voor een hooggeplaatste speler als bijv Davydenko lijkt het me meer schade te kunnen opleveren dan dat het iets oplevert.
Gebeurd het veel? Zie jij soms wel eens uitslagen waarvan je denkt - hoe kan dat in godsnaam? Is het schadelijk voor sport?
Zelfs áls je vage maagklachten hebt geef je niet op bij zo'n voorsprong....quote:Op donderdag 30 augustus 2007 11:20 schreef wimderon het volgende:
Ook de vrouwen zijn er niet vies van trouwens, voorbeeldje:
Finale van toernooi van Bogota dit jaar. Garbin wordt door de bookies als ruime favoriet ingeschat tegen Vinci. Nog voor er een bal geslagen is, is dit beeld al compleet omgeslagen en is Vinci favoriet. Garbin wint de eerste set en komt in de tweede met 4-0 voor, maar nog steeds te spelen rond 1,3 op Betfair. Dan gaat Garbin even van de baan af, komt terug, verliest 6 games op rij en er komt dus een derde set, Vinci levert dan nog 1,1x de inzet op. In de derde set komt Garbin met 3-0 (en 2 breaks) voor, odds gaan weer naar evens. Garbin vraagt om de trainer en geeft even daarna op met vage maagklachten![]()
Om vervolgens de week erna weer keurig acte de presence te geven op het toernooi van Acapulco![]()
Gebeurt ook genoeg in bijvoorbeeld het voetbal (met name oostblok) en horseracing. Tennis is natuurlijk 1) veel gemakkelijker om te fixen, je hebt maar 1 persoon nodig die hoeft te manipuleren maar 2) het valt in het spel veel meer op als het gebeurt.quote:Op donderdag 30 augustus 2007 14:25 schreef Falco het volgende:
Interessante materie. Dit speelt al langer, dat gokkers zich voornamelijk toeleggen op tenniswedstrijden...
Tuurlijk nietquote:Op donderdag 30 augustus 2007 16:29 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ojee, ik zie ook de naam van Dick Norman. Hij zal toch niet?
Montanes-Gabashvili.quote:Op donderdag 30 augustus 2007 16:43 schreef wimderon het volgende:
Maar nogmaals, zo zijn er nog talloze wedstrijden op te noemen die niet op dat lijstje staan.
Zeker. En dan de games zelf: als Gabashvili zelf gamepoints had sloeg 'ie een dubbele fout en als Gabashvili een breakpoint had sloeg Montanes een acequote:Op donderdag 30 augustus 2007 16:50 schreef APK het volgende:
[..]
Montanes-Gabashvili.![]()
Montanes uren voor de wedstrijd 2.40, half uurtje voor de wedstrijd begint zet de daling in naar 1.30 oid.
Hoe wil je dat doenquote:Op donderdag 30 augustus 2007 22:40 schreef mark2012 het volgende:
Federer kan ik een klap miljardair worden...
Heb je zijn odds wel eens gezien?quote:
Er zijn weinig bookmakers die dusdanig hoge inzetten op een tegenstander tegen zulke hoge odds accepteren.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 10:58 schreef XL het volgende:
Heb je zijn odds wel eens gezien?
1.0001 tegen 7.8 voor de tegenstander.
Dan zet je het prijzengeld van 1 toernooitje in en tank je de partij.
De odds voor de tegenstander van Fed liggen nog wel een heel stuk hoger, alleen wordt het lastig om op Betfair al die miljoenen (stel je speelt 500.000 tegen odds van 20, staat daar dus een miljoen of 10 van andere mensen tegenover), laat staan 1000 miljoen waar over gesproken werd door andere mensen gematched te laten krijgen. Verder gaat er bij Betfair wel een klein belletje rinkelen danquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 10:58 schreef XL het volgende:
[..]
Heb je zijn odds wel eens gezien?
1.0001 tegen 7.8 voor de tegenstander.
Dan zet je het prijzengeld van 1 toernooitje in en tank je de partij.
Hij was tijdens een toernooi in Italie ook een keer benaderd door zijn tegenstander.quote:Op dinsdag 4 september 2007 22:50 schreef Ambrosius het volgende:
Nu in het sportjournaal een item, met o.a. Van Lottum. Helaas heb ik het begin gemist, vannacht wordt het doorlopend herhaald hoop ik.
quote:Poging tot omkoping
Van onze Telesportredactie
AMSTERDAM, woensdag
Novak Djokovic, de nummer drie van de wereld in het mannentennis, is 156.000 euro aangeboden om een wedstrijd te verliezen. Dat meldt de Britse krant ’The Sun’. De Serviër, afgelopen maand finalist bij de US Open, moest in de eerste ronde van het toernooi in St. Petersburg verliezen om deze som geld op te strijken. Djokovic weigerde, maar was verbaasd over het feit dat spelers benaderd worden om duels te verkopen.
quote:
'Djokovic benaderd om duel bewust te verliezen'
Dinsdag 25 september 12:50 - Alex van Vogelpoel
Tennis - De tennissport is in de ban van mogelijke omkoopschandalen. Vooral rond de naam van Nikolai Davydenko gaan verdachtmakingen. Ook Novak Djokovic zou volgens de Engelse krant The Sun zijn benaderd om een partij bewust te verliezen, maar is hier niet op in gegaan. De huidige nummer drie van de wereld zou in de eerste ronde van het toernooi in het Russische Sint-Petersburg bewust moeten verliezen en zou daar ruim honderdvijftigduizend euro voor ontvangen.
De Serviër is hier niet op ingegaan en heeft niet eens gespeeld in de Russische stad. Djokovic koos voor het toernooi van Basel, dat tegelijkertijd werd afgewerkt. Daar moest hij overigens geblesseerd opgeven. De overkoepelende organisatie ATP is met een groot onderzoek bezig om uit te zoeken waar er gerommeld. wordt. Hierbij zou vooral gekeken worden naar Rusland en Oekraïne. De ATP wil vooralsnog geen informatie verstrekken over de vorderingen van het onderzoek.
quote:Elseneer: "Ik weigerde 100.000 euro op Wimbledon"
wo 26/09/07 - De gokmaffia lijkt meer en meer te infiltreren in het tennis. Er deden al enkele verhalen de ronde en nu blijkt ook onze landgenoot Gilles Elseneer al benaderd geweest te zijn door Chinese gokkers. "Ze vroegen het me op de man af", zegt de Belg.
"In 2005 kreeg ik op Wimbledon 100.000 euro aangeboden om in de eerste ronde te verliezen van Potito Starace", zegt Gilles Elseneer in Het Laatste Nieuws.
"Ik zou 50.000 euro krijgen voor de match en 50.000 erna."
Elseneer weigerde: "Voor mij was Wimbledon te belangrijk en ik wou mezelf nog in de spiegel durven te zien. Maar wees er maar zeker van dat het erg veel gebeurt. Het gaat om een pak geld, hé."
"Ze vroegen me op de man af of ik het zag zitten om te verliezen. Het zijn geen spelers of coaches maar ze zitten wel in de tenniswereld." Namen noemt Elseneer niet.
"Het is heel eenvoudig voor hen. Kijk, op gras was ik favoriet tegen Starace. Ze investeren 100.000 euro in mij, maar zetten tegelijkertijd zwaar in op mijn tegenstander die veel hoger gequoteerd staat. De inzet is rap verveelvoudigd."
quote:Norman: "12.500 euro in ruil voor tips"
do 27/09/07 - Na Gilles Elseneer blijkt ook Dick Norman al benaderd geweest te zijn door de gokmaffia. "Ik kreeg twee keer een voorstel om bewust te verliezen", zegt hij. "Ik kon ook geld krijgen voor tips."
De gokmaffia is geen recent fenomeen, zo blijkt. "De pogingen dateren al van jaren geleden, een keer in Italië en een andere keer ook ergens in Zuid-Europa", zegt Dick Norman in de kranten.
(PhotoNews)
"Het gebeurde op een challenger, op lager niveau dus." Toch waren er al serieuze bedragen mee gemoeid.
"Ik zou 250.000 à 300.000 Belgische frank krijgen om te verliezen. Dat was een pak meer dan ik kon verdienen door het toernooi te winnen."
Het aanlokkelijkste voorstel kreeg Dick Norman echter op Wimbledon. "Iemand stelde me voor om tips door te spelen. Ik zou er 12.500 euro voor krijgen."
"In het milieu pik je veel op. Dit jaar kwamen er vier spelers enkel naar de US Open om hun cheque op te halen. Omdat ze licht geblesseerd waren of omdat ze zich wilden sparen voor een volgend toernooi."
"Je hoort het ook als iemand even in de put zit of aan de drank is", zegt Norman. "Die tips zijn van goudwaarde voor de gokkers. Maar het zou dom zijn om ze door te vertellen, want je zou gechanteerd kunnen worden", besluit Norman.
En het gaat maar door en door.quote:Murray: "Er worden tennisduels verkocht"
Datum: 9-okt-2007 09:34
Volgens Andy Murray worden in het proftennis regelmatig wedstrijden gemanipuleerd. "Het is teleurstellend voor alle spelers, maar iedereen weet wat er gaande is", sprak de twintigjarige tennisser maandag tegen BBC Radio. "Het is lastig te bewijzen. Spelers kunnen de eerste games van een duel hun best doen en aan het eind een paar fouten maken."
In een eerdere reportage van BBC Radio uitten wedkantoren al eens hun zorg over de uitslagen van bepaalde games. Volgens Murray is het geld dat verdiend kan worden met het verkopen van een wedstrijd, voor sommige spelers te aantrekkelijk. "Er zijn jongens die hun reis naar een toernooi alleen kunnen betalen met hun cheque van 2.500 euro die ze krijgen na verlies in de eerste ronde. Een tennisser moet zijn geld verdienen in tien, hooguit twaalf jaar. Maar dat maakt het niet acceptabel."
Er zijn er heel veel gebeld, maar niemand heeft toegezegdquote:Tennisser Eschauer gebeld door gokmaffia
Datum: 25-okt-2007 14:42
De stroom aan gokpraktijken in het tennis blijft maar aanhouden. Dit keer heeft de Oostenrijker Werner Eschauer een boekje open gedaan. ‘Dat de gokmaffia in het tennis aanwezig is, is geen gerucht,’ zegt hij in de Duitse krant Bild. De mondiale nummer 67 maakte het zelf mee op Wimbledon. ‘De avond voor mijn duel in de tweede ronde met Nadal, werd ik gebeld op mijn gsm. Iemand zei me dat een nederlaag een mooie som geld zou opleveren. Ik heb de telefoon er direct opgegooid. Ik wil mijn loopbaan met zo’n stommiteit niet op het spel zetten.’
Eschauer doet zijn bekentenis terwijl spelersorganisatie ATP de handen vol heeft aan het onderzoek naar de gokpraktijken. ‘Ik weet van wedstrijden die zijn verkocht.’ De Oostenrijker noemt in het stuk ‘een Italiaanse organisatie en eentje uit het Oostblok.’ (MH)
Dit lijkt me érg sterk. De odds van Nadal voor die wedstrijd waren 1,01, m.a.w. je krijgt per 100 ingezette euro's 1 euro erbij bij winst. Die Eschauer heeft overigens wel een paar dodgy wedstrijden gespeeld de laatste paar jaar, maar dat terzijde.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 15:00 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Er zijn er heel veel gebeld, maar niemand heeft toegezegd. En Nadal wordt hier genoemd, maar die doet het als fantasie af dat er tenniswedstrijden worden verkocht
.
quote:ATP beboet lakse Davydenko
Datum: 26-okt-2007 15:48
De associatie van tennisprofessionals (ATP) heeft Nikolaj Davydenko vrijdag een boete van 2.000 dollar (1.400 euro) opgelegd, omdat hij zijn best niet deed in de tweede ronde van het Sint-Petersburg open. De als eerste geplaatste Rus won de eerste set tegen de Kroatische qualifier Marin Cilic, maar verloor daarna op curieuze wijze: 6-1, 5-7, 1-6.
Davydenko speelde in de eerste set fantastisch tennis, maar begon daarna veel onnodige fouten te maken. Ook produceerde hij in de laatste twee sets liefst tien dubbele fouten. Dat was voor de Belgische umpire Jean-Philippe Dercq reden genoeg om Davydenko een waarschuwing te geven.
"Hij zei dat ik opzettelijk probeerde te verliezen", reageerde Rus tegenover de pers. "Ik was geschokt toen hij dat zei. Ik vind dit ongehoord. Hij weet toch niet hoe hard ik mijn best deed? Ik was door de hele gebeurtenis zo kwaad dat ik moest huilen."
Het is niet de eerste keer dat Davydenko in opspraak komt. De ATP doet onderzoek naar zijn nederlaag tegen de Argentijn Martín Vassallo Arguello. Davydenko won in augustus in Polen de eerste set, waarna hij in de derde set bij een 6-2, 3-6, 1-2 stand geblesseerd opgaf. Voor en tijdens de wedstrijd werden op goksites grote bedragen ingezet op een zege van Vassallo Arguello.
Kon je niet zien.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 16:38 schreef PietjePuk007 het volgende:
Hoe zat 't eigenlijk nu met de gokbedragen?
Zoals APK al zegt worden wedstrijden van Davy op dit moment niet aangeboden op Betfair. Eerder deze week was er echter wel weer een duidelijke. Pashanksi (die altijd wel in is voor een fixjequote:Op vrijdag 26 oktober 2007 16:38 schreef PietjePuk007 het volgende:
Hoe zat 't eigenlijk nu met de gokbedragen?
hij heeft het contant betaald en zei dat ze het naar 5000 mochten afrondenquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 16:40 schreef APK het volgende:
1400 euro!![]()
Daar zal hij wakker van liggen.
Eigenlijk ook een duidelijk signaal dat ze geven : verdien gerust enkele tienduizenden $$$ met matchvervalsing , als je ons er dan 1400 betaald ben je er vanaf ...quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 16:40 schreef APK het volgende:
1400 euro!![]()
Daar zal hij wakker van liggen.
quote:Clement gevraagd tennispartij te verkopen
PARIJS - De Franse tennisser Arnaud Clement heeft maandag onthuld dat hem ooit geld is geboden om een partij te laten lopen. De voormalig speler uit de mondiale top tien vertelde dat maandag na zijn nederlaag tegen de Rus Michael Joezjni in de Parijse Masters.
,,Dat is me inderdaad overkomen, maar ik zeg niet wanneer en waar'', aldus de 29-jarige Clement, de huidige nummer 53 van de wereldranglijst. ,,Ik heb zonder een seconde te aarzelen nee gezegd. Maar misschien denkt een tennisser die niet zo hoog staat in de ranking of die financiële problemen heeft daar anders over. Het is een ernstige zaak.''
Vult het stuk van BS nog wat aan, dit komt van Sportweek.quote:Ook Clément werd benaderd door gokmaffia
De berichten over gokpraktijken in de tenniswereld volgen elkaar op. Arnaud Clément is de volgende die een duit in het zakje doet. De Fransman onthult dat hij geld kreeg aangeboden om een wedstrijd te verliezen. Hij weigerde.
‘Het is me overkomen, ik vertel niet waar en wanneer,’ vertelde Clément na z'n winst tegen Mikhail Youzhny op het Masterstoernooi in Parijs. ‘Ik aarzelde geen seconde en zei nee. Voor een jonge belofte met geldproblemen is die keuze misschien lastiger.’
Spelersorganisatie ATP onderzoekt de rol van de gokmaffia in het tennis. De sneeuwbal werd aan het rollen gebracht door de opmerkelijke nederlaag van Nikolay Davydenko tegen Martin Vassallo Arguello in Sopot. Op die partij werd in totaal zeven miljoen dollar ingezet, het tienvoudige van wat normaal gesproken op een partij wordt gewed. Davydenko gaf op in de derde set bij 6-2, 3-6, 1-2 met een ‘teenblessure’.
De Brit Andy Murray meldde vorige maand dat ‘iedereen weet dat de tenniswereld corrupt’ is. Nadien volgden meerdere ontboezemingen. De Oostenrijker Werner Eschauer maakte het mee op Wimbledon. ‘De avond voor mijn duel in de tweede ronde met Nadal, werd ik gebeld op mijn gsm. Iemand zei me dat een nederlaag een mooie som geld zou opleveren,’ tekende Eschauer op in Bild. ‘Ik heb de telefoon er direct opgegooid. Ik wil mijn loopbaan met zo’n stommiteit niet op het spel zetten.’ (MA)
quote:Weer vreemd wedje
ROTTERDAM - Voor de tweede keer dit jaar zijn de tennisautoriteiten attent gemaakt op mogelijke fraude bij een wedstrijd in een ATP-toernooi. Net als in juli, toen er verdenkingen van omkoping rezen rond een wedstrijd van Nikolai Davidenko, is er een Russische topper bij betrokken. Ditmaal gaat het om Dmitri Toersoenov.
De nummer 29 van de wereld won vorige week in Sint Petersburg met 4-6 6-3 6-4 van de Serviër Boris Pasjanski, de nummer 84. Toersoenov leek lange tijd te gaan verliezen - hij stond een set en een servicebreak achter en werd behandeld aan een rugblessure - maar onveranderd werd er flink op hem ingezet bij internetbookmaker Betfair, waar een ommezwaai naar veel inzet op Pasjanski logischer was geweest. De winstmarge bleef daarbij laag met een notering van 1,20 dollar voor een zege van Toersoenov.
Spelersvakbond ATP heeft een onderzoek aangekondigd naar het gokpatroon rond de wedstrijd. Eerder werd een onderzoek ingesteld naar de nederlaag van Davidenko tegen de Argentijn Martin Vassallo Arguello in het Poolse Sopot. Die Rus gaf toen in de derde set op, zich baserend op een voetblessure, terwijl er op internet hevig werd ingezet op de Argentijn.
Sinds de nederlaag van Davidenko hebben verscheidene spelers, onder wie de Serviër Novak Djokovic, de Belg Gilles Elseneer, de Brit Arvind Parmar en de Fransen Michael Llodra en Arnaud Clément, gemeld dat zij ooit zijn benaderd om partijen opzettelijk te verliezen. Deze week kwamen daar vergelijkbare verklaringen van de Brazilianen Flavio Saretta en Marcos Daniel bij.
De eerste meldde dat hem vorig jaar door onbekenden 156.000 dollar was geboden om op Roland Garros te verliezen van de Italiaan Potito Starace. Daniel liet weten dat hij in 2006 21.000 dollar had kunnen verdienen door in Acapulco de Chileen Nicolas Massu voorrang te verlenen. Beiden hadden het bod afgeslagen en hun partij gewonnen.
Als een reactie op alle onthullingen heeft de Australische tennisbond nu een beveiligingsbedrijf ingehuurd om het gokken op wedstrijden door spelers tijdens de Australian Open te voorkomen. Ook is er een werkgroep gevormd die de integriteit van de tennissers moet waarborgen bij het Grand Slam-toernooi in januari. Eén van de leden van de werkgroep is een voormalige politierechercheur met veel ervaring op het gebied van moordzaken.
De werkgroep zal samenwerken met vertegenwoordigers van de politie en specialisten op het gebied van gokken in andere sporten. ,,We zullen ook de internationale tennisbonden hierbij betrekken,’’ aldus Steve Wood namens Tennis Australia. ,,We hebben in Australië nog nooit met illegaal gokken te maken gehad, maar we nemen de situatie wel serieus.’’
Eén van de spelers die zeiden te zijn benaderd door de gokmaffia, Novak Djokovic, verloor gisteren verrassend eenvoudig bij het grote toernooi van Parijs-Bercy.
De nummer drie van de wereld liet in de tweede ronde van het Masters Series-evenement tegen de Fransman Fabrice Santoro geen moment zien waarom hij dit jaar de revelatie van de ATP Tour wordt genoemd. Santoro won met 6-3 en 6-2 van de Serviër, die het Sportpaleis Bercy bij wijze van grap had betreden met een Zorro-masker op.
quote:Malheur Davidenko sleept zich voort
door onze Telesportredactie
PARIJS - De soap rond tennisser Nikolaj Davidenko blijft doorzeuren. De Rus werd dit jaar verschillende keren beticht van het opzettelijk verliezen van wedstrijden en illegale gokpraktijken en dat was tijdens het Masterstoernooi in Parijs niet anders. De nummer vier van de wereld verloor van Marcos Baghdatis (6-2 6-2) en werd opnieuw gewaarschuwd door de umpire voor het opzettelijk verliezen van de partij.
Vorige week beleefde de soap zijn dieptepunt. Davidenko speelde tegen de onbekende Mario Cilic tijdens het ATP-toernooi van Sint Petersburg. De eerste set ging nog gemakkelijk met 6-1 naar de Rus, maar de tweede set ging naar Cilic, ondermeer door vier dubbele fouten van Davidenko. Toen hij daarna op een 3-0 achterstand kwam in de derde set, kreeg de 'Alien' een waarschuwing van de scheidsrechter en een boete van de organisatie, wegens het opzettelijk weggeven van de wedstrijd. Davidenko barstte na de uitbrander in huilen uit en verloor.
Tegen Baghdatis had Davidenko bijna niets in te brengen. De eerste set ging binnen no time naar de Cyprioot en binnen de kortste keren stond hij ook in de tweede set met 4-0 voor. Toen kwam de Rus nog even terug - hij had nog een breakkans op 4-1 - maar daar hield de opleving op. Davidenko sloeg vooral veel dubbele fouten en werd opnieuw gewaarschuwd door de umpire voor het opzettelijk verliezen van de partij.
De tweede set ging ook met 6-2 naar Baghdatis, die in de kwartfinale de winnaar treft van de partij tussen Tommy Robredo en Guillermo Canas.
Nou ja, niks opvallends. Het was 1 persoon die de hele markt leeg bleef kopen. Omdat deze big-time player overall verlies staat met tennis hebben ze maar besloten er niks mee te doen verder.quote:Op donderdag 1 november 2007 00:48 schreef Ambrosius het volgende:
Betfair heeft die wedstrijd al onderzocht (net als bij die befaamde wedstrijd van Davydenko hebben gedaan) en konden niks opvallends vinden. Tijdens die wedstrijd van Davy zijn alle weddenschappen ongeldig verklaard, nu niet.
ik vind het ook hartstikke belachelijk maar het heeft dit keer gewoon niet met gokken te maken..quote:Op donderdag 1 november 2007 15:10 schreef APK het volgende:
Kom op Tim, zoals die commentator al zei: "Die opslag kwam bijna op de baseline".
Als hij in Shanghai ook als mijn moeder serveert dan geloof ik het pas.
Okay, fair enough.quote:Op donderdag 1 november 2007 15:36 schreef Tim86 het volgende:
ik vind het ook hartstikke belachelijk maar het heeft dit keer gewoon niet met gokken te maken..
als je dit zo ziet de laatste weken kunnen ze bij betfair toch maar blij zijn dat ze hem boycotten...er wordt nu al genoeg over fixers gepraat daarquote:Op donderdag 1 november 2007 15:56 schreef APK het volgende:
[..]
Okay, fair enough.
Niemand durft meer op of tegen hem in te zetten.
Volgens mij als reactie een uitzending op de WDR, waar o.a.gewag gemaakt werd van zo'n 140 gemanipuleerde wedstrijden...quote:Haas wants names named in match-fixing discussion
BERLIN -- Tommy Haas said it's time to name names after an unidentified German player accused another of match-fixing during a television interview.
Talk of match-fixing has swirled around tennis for weeks. The latest accusation came from the unnamed German in a TV interview who said he was approached by someone who wanted to place a five-figure bet for him. The man's voice was electronically distorted during the interview.
Some German tennis officials and players, including 11-year pro Haas, were skeptical of Sunday's interview, however.
"It's time people start naming names," said Haas, Germany's highest ranked player at No. 13. "Every day someone says something: Andy Murray, Werner Eschauer, Michael Llodra, Arnaud Clement, now someone anonymous.
"I'm telling them, be concrete -- then we can undertake something concrete. All this talk isn't bringing us further."
The unnamed German said there aren't many players involved in fixing matches and "those that do it are more professional about it than about playing tennis itself."
"You can't prove that someone lost intentionally. Someone that is involved, or was involved, has to name names," he said. "Threats from the ATP is a blind alley."
The player also claimed to have witnessed betting inside players' lounges at tournaments.
Two months ago, Belgian player Gilles Elseneer said he was offered -- and turned down -- more than $100,000 to lose a first-round match against Potito Starace at Wimbledon in 2005.
Clement said last week he turned down money as well, but didn't elaborate.
The four major governing bodies of tennis -- the International Tennis Federation, ATP, WTA Tour and Grand Slam Committee -- have been discussing ways to keep the sport clean since the match-fixing rumors began in earnest in August.
That was when an online betting site, in an unprecedented move, voided bets on a match in Poland because of irregular betting patterns. Fourth-ranked Nikolay Davydenko withdrew from that match against 87th-ranked Martin Vassallo Arguello in the third set because of a foot injury.
The TV interview with the unidentified player, surprised some Germans involved with the sport.
"I was totally surprised," Germany's Davis Cup captain Patrick Kuhnen said. "I simply can't believe that German players are involved in illegal betting at tennis tournaments."
Michael Stich, the 1991 Wimbledon champion, said he was never confronted with match-fixing during his career, but didn't discount the possibility it could happen.
"Certainly there are very few sports where, theoretically, it's as easy to manipulate bets," Stich said.
quote:The WTA confirms to the Globe and Mail that the Koryttseva-Poutchek match in Calcutta was marked by suspicious betting patterns and attracted $1.5 million in bets.
"[Betfair] suspended betting on the match but they did pay out," WTA Tour president Stacey Allaster said yesterday. "So it's very different than the Davydenko match. We were made aware by Betfair and provided with a report related to the match in question. We will investigate it but there is no reason to think there is any wrongdoing by the athlete, coach, sport-team member or anyone."
Wel opvallend dat het altijd gaat om wedstrijden tegen vage figuren, die zelf de naam hebben te fixen. Vermoedelijk omdat er, als alletwee de tennissers omgekocht zijn er nog vele malen meer uit te halen valt in combinatie met live-wedden op Betfair, omdat je dik kunt binnenlopen als (laat ik Volandri als voorbeeld nemen) Volandri Hernych dik voor had laten komen, je toch weet dat Volandri alsnog zal gaan winnen en daar ook nog dikke knaken voor terugkrijgt.quote:HERNYCH: "TELEFOON OP HOTELKAMER"
Ook de Tsjechische tennisser Jan Her-
nych zegt dat hij benaderd werd door
de gokmaffia. Vorig jaar kreeg hij in
Rusland telefoon op zijn hotelkamer.
"Iemand belde vanaf de receptie met de
vraag of ik bereid was te verliezen in
ruil voor geld. Ik heb geweigerd en ik
denk dat iedereen dat zou doen. Het is
gewoon te gek. Een bepaald bedrag werd
niet genoemd. Ze wilden onderhandelen",
zegt Hernych in een Tsjechische krant.
De gokkers wilden dat Hernych verloor
van Filippo Volandri in Moskou en van
Jevgeni Korolev in Sint-Petersburg. De
Tsjech won evenwel beide wedstrijden.
Toch weer verrassend, een Italiaanquote:Gokpraktijken in het tennis, of ten
minste de geruchten errond, blijven de
kop opsteken. Nu opent de Italiaanse
tennisbond een onderzoek naar het doen
en laten van Alessio Di Mauro, de num-
mer 124 van de wereld. "Wij wachten nu
nog op informatie van de ATP", zeggen
de Italianen. Di Mauro zou online ge-
gokt hebben op bepaalde matchen. Hij
riskeert een schorsing van drie jaar.
Omdat Volandri en z'n entourage dan dubbel binnen kan lopen zoals uitgelegd. Volandri zou Hernych dik voor kunnen laten komen met de gedachte dat hij toch gaat winnen van Hernych en zo bakken geld binnenhalen op Betfair. Bovendien als met Hernych afgesproken wordt of hij een set pakt of niet kan op die markten toch flink wat gepakt worden...quote:Op zaterdag 10 november 2007 00:45 schreef Elikian het volgende:
Waarom zou je Hernych willen omkopen? Die verliest zo ook wel ...
Hernych heeft nu indirect wel Volandri en Korolev aangewezen voor de goede verstaander.quote:Op zaterdag 10 november 2007 01:54 schreef wimderon het volgende:
[..]
Omdat Volandri en z'n entourage dan dubbel binnen kan lopen zoals uitgelegd. Volandri zou Hernych dik voor kunnen laten komen met de gedachte dat hij toch gaat winnen van Hernych en zo bakken geld binnenhalen op Betfair. Bovendien als met Hernych afgesproken wordt of hij een set pakt of niet kan op die markten toch flink wat gepakt worden...
Ok, er is een kneusje gestraft, heeft de ATP het gokverhaal ook weer afgehandeldquote:Tennisser Di Mauro bestraft voor gokken
10 november 2007
SHANGHAI (ANP) - De Italiaanse tennisser Alessio di Mauro is voor negen maanden geschorst wegens het gokken op wedstrijden. Dat heeft de mannentennisbond ATP zaterdag bekendgemaakt.
Di Mauro kreeg daarbij een boete van 60.000 dollar. Hij is de eerste tennisser die wordt gestraft volgens het anti-corruptie-programma dat de ATP is begonnen.
Di Mauro's gokactiviteiten werden geconstateerd tussen 2 november 2006 en 12 juni 2007. In een persbericht meldde de ATP eigenlijk een zwaardere straf te hebben overwogen maar geen bewijs te hebben gevonden dat Di Mauro op zijn eigen wedstrijden had ingezet of het resultaat van partijen bewust had beïnvloed.
Di Mauro bereikte begin dit jaar zijn hoogste positie op de wereldranglijst. De 31-jarige tennisser stond toen 68e.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |