quote:Tennis continues battle against corruption
'The good thing is that it's eyes wide open and we're addressing it'
Eleanor Preston in Indian Wells
Thursday March 13, 2008
guardian.co.uk
This year's French Open could mark a turning point in tennis's battle to rid itself of the stench of corruption. That's when a specially-commissioned report into match-fixing is due to be delivered to the sport's governing bodies, and when both they and the wider world will find out exactly how far the integrity of the sport has been undermined.
Until the investigators appointed by the Tennis Integrity Unit - formed last year after uncharacteristic cooperation between the grand slam tournaments, the International Tennis Federation, and the ATP and WTA Tours - produce their findings, there is no way of knowing just how big a problem match-fixing is in tennis.
Ben Gunn and Jeffrey Rees, both ex-Scotland Yard, were appointed in January and have spent the first three months of the year travelling to tennis tournaments around the world to interview players, coaches, officials and tournament staff to assess whether matches are being fixed.
So far there has been plenty of speculation and suspicion, with several punishments handed out to minor players for betting on matches - an offence under the ATP's rules - but little in the way of hard facts about match-fixing. Nikolay Davydenko and Martin Vassallo Arguello remain under a separate ATP investigation after online bookmakers Betfair reported irregular betting patterns on their August 2007 match in Sopot, but neither has been found guilty of any wrongdoing or been subject to any punishment.
After 25 years with the Metropolitan Police, Gunn worked for the British Horseracing Authority, while Rees helped uncover match-fixing in cricket after he left Scotland Yard, so both are well qualified for their task. They visited their last tournament in Bangalore last week and have now returned to London to collate their information and begin compiling their findings to present to their employers at Roland Garros at the end of May.
In the meantime, lawyers for the sport's governing bodies will attempt to pick their way through the complex legal issues involved in trying to clean up tennis - if, indeed, that is what is required. The ATP is already working with tournaments on tightening up the credential application process in an effort to keep undesirable types out of the locker room and player areas, whereas the WTA has announced that it will be conducting background checks on players, coaches and officials working on the women's tour.
Yet those at the business end of tennis admit that they are at a loss as to how to stop the most determined fixers from influencing the outcome of matches, especially when there are millions to be made from gambling on the sport. "It's a good question and it's also a hard one to answer: how do you stop anyone who wants to circumvent a system or who wants to get an edge doing that in any organisation?" says Steve Simon, tournament director of this week's Pacific Life Open and a member of the WTA Tour's management board.
"The whole key to it is the integrity and that the matches aren't being thrown, or fixed, and to that extent I think the jury is still out whether that's happened. I think it's one of those things that you can't put your head in the sand and say 'it'll never happen to us and it isn't happening'. The good thing is that it's eyes wide open and we're addressing it and it's something we'll have to continue addressing. It's not something you want to talk about but it is a reality and you have to deal with it. The integrity is just critical. If we lose that competition integrity then we're done."
quote:Klare wijn?
Een spontane "Hoezee!" ontsnapte mijn lippen toen ik deze morgen las dat de bevindingen van de Scotland Yard-detectives over het gokken in het tenniscircuit op dit eigenste ogenblik in een rapport worden gegoten en tijdens Roland Garros zullen geopenbaard worden. Eindelijk zal er klare (Franse) wijn geschonken worden, zullen we weten welke wedstrijden verpatst zijn geworden en welke spelers boter op hun hoofd hebben. De overtrokken straffen voor die Italiaanse pseudo-gokkers konden mij niet echt verblijden. Had feitelijk ook niets met de kern van de zaak te maken. Was eerder een zoethoudertje van de ATP om het groeiende ongeduld de kop in te drukken. Maar over twee maanden gaan we waarheid horen. Die twee detectives hebben sinds het begin van dit jaar de hele wereld afgereisd en op tornooien verschillende spelers aan de tand gevoeld. Daar moet toch iets uitgekomen zijn?
Ik heb mijn twijfels. Heb immers even ook met Gilles Elseneer gebeld. Hij maakte, via mij, in september van vorig jaar bekend dat hij in 2005 op Wimbledon benaderd was geweest om zijn eerste ronde te verkopen. Kreeg 100.000 euro aangeboden om te verliezen tegen Potito Starace. Wat hij - vanzelfsprekend ben ik geneigd te zeggen, Gilles kennende - niet deed. Na zijn uitlatingen werd ook hij ondervraagd door de onderzoekers. Meer zelfs, samen met een cameraploeg trok hij vorig jaar nog naar grote ATP-baas Etienne de Villiers om te praten over het probleem. De op zijn minst opzienbarende ontmoeting wordt binnenkort - net voor Roland Garros? - uitgezonden op een Frans televisiekanaal (Zodra ik weet waar en wanneer deel ik het mee!).
In de maanden nadien kreeg Gilles een vijftal, onaangekondigde dopingcontroles op zijn dak. Hijzelf wil de link niet leggen maar het is op zijn minst bizar dat een speler die amper vier tornooien speelde vorig seizoen en afgleed naar ATP 300 en lager zoveel dopingcontroleurs over de vloer kreeg terwijl Christophe Rochus - die tussen ATP 100 en ATP 200 verbleef - nooit gecontroleerd werd. Het lijkt er sterk op - mijn indruk nogmaals! - dat de ATP Gilles onder druk wou zetten om het hele gedoe in de doofpot te kunnen steken. Waar ze in geslaagd zijn want Gilles vertelde mij off the record enkele onthutsende dingen die jammer genoeg niet voor publicatie vatbaar zijn...
In mei via dat rapport dan maar...?
Cheers,
Filip
Veel meer dan dit kan ik er niet over zeggen:quote:Op dinsdag 15 april 2008 12:27 schreef eentwee het volgende:
Veel ophef over Brzezicki - Hernandez. Heeft iemand hier nog iets verstandigs over te zeggen?
Duidelijke fixie dusquote:Op dinsdag 15 april 2008 13:12 schreef wimderon het volgende:
[..]
Veel meer dan dit kan ik er niet over zeggen:
Prematch waren de odds ongeveer gelijk bij de bookmakers. Brzezicki won met gemak de eerste set en Hernandez bleef de favoriet, met grote bedragen die op Hernandez wilden spelen. Hernandez wordt weer gebroken in set 2, en de odds op Hernandez om te winnen gaan zelfs omlaag. Toen Brzezick 6-3 2-0 voor stond, waren zijn odds 3,0, terwijl dat pre-match <2 was. Daarna breakt Hernandez terug voor 2-2, met heel toevallig drie dubbele fouten in één game. En speelt vervolgens de wedstrijd gemakkelijk uit naar winst.
neuh want er zijn elke wedstrijd wel zoveel mafkezen die roepen dat 't een fix is of dat er zo een blessure komt e.d.quote:Op dinsdag 15 april 2008 13:30 schreef eentwee het volgende:
Kijk, dat stinkt dus behoorlijk.. lijkt dus een beetje op de beruchte Davy match waarin op die vazal ook nog driftig werd ingezet terwijl hij een set achter stond..
Kan het in zo'n geval als dit niet zo zijn dat er tijdens de wedstrijd iemand is die roept dat het een fix is en dat iedereen daarin meegaat waardoor je heel rare odds krijgt? Als je weet dat het een fix wordt kun je toch beter vooraf tegen evens inzetten i.p.v. bij 3-6 0-2 met lagere odds
Zo verloopt zo'n beetje elke gefixte wedstrijd. Eerste set verliezen, break achter in set 2 en dan gemakkelijk winnen. Puur om de odds omhoog te krijgen en nog meer te kunnen pakken (vooraf zal er ook wel het nodige gespeeld zijn). Als de markt (of een select groepje dat de markt kapotspeelt) het in de gaten krijgt dat er iets niet pluis is, krijg je zo'n belachelijke odds, iets wat overigens regelmatig gebeurt. In 2006 al een keer met Hernandez, tegen Vassallo (quote:Op dinsdag 15 april 2008 13:30 schreef eentwee het volgende:
Kijk, dat stinkt dus behoorlijk.. lijkt dus een beetje op de beruchte Davy match waarin op die vazal ook nog driftig werd ingezet terwijl hij een set achter stond..
Kan het in zo'n geval als dit niet zo zijn dat er tijdens de wedstrijd iemand is die roept dat het een fix is en dat iedereen daarin meegaat waardoor je heel rare odds krijgt? Als je weet dat het een fix wordt kun je toch beter vooraf tegen evens inzetten i.p.v. bij 3-6 0-2 met lagere odds
quote:Davidenko: Verklaring gokschandaal
LONDEN - Tennisser Nikolai Davidenko denkt te weten hoe zijn partij tegen de Argentijn Martin Vassallo Arguello in augustus 2007 is uitgedraaid op een gokschandaal. De Rus gaf tijdens het duel in het Poolse Sopot op met een voetblessure.
Het internetgokbedrijf Betfair registreerde achteraf ongewone gokpatronen op de wedstrijd en verklaarde alle inzetten ongeldig. ,,Ik had in Sopot op de baan een gesprek met mijn vrouw en zei haar dat ik eigenlijk niet kon spelen en dat ik me misschien zou terugtrekken'', vertelde Davidenko dinsdag na zijn nederlaag in de eerste ronde op Wimbledon. ,,Dat was in het Russisch en het kan zijn dat sommige mensen dat hebben verstaan.''
De 27-jarige tennisser heeft inmiddels allerlei informatie overhandigd aan een onderzoekscommissie, waaronder de telefoongegevens van zijn vrouw en hemzelf. Volgens zijn advocaat valt er in juli een beslissing. ,,Ze kunnen niets bewijzen. Het duurt nu al een jaar en ze hebben nog steeds niets gevonden.'' Davidenko voegde er aan toe dat als een speler corrupt bevonden is, een schorsing de juiste straf zou zijn.
bron: sportweek.nlquote:Wimbledon is in de ban van omkopingen
Neem op Wimbledon niet het woord gokken of wedden in de mond, want je kunt er op rekenen dat meteen alle alarmbellen gaan rinkelen. Op Wimbledon zijn ze zich een hoedje geschrokken. Er is een lijst in omloop met 140 ‘verdachte’ mannenpartijen. De ATP vermoedt dat de verliezers van die partijen geld hebben aangenomen van goksyndicaten om opzettelijk te verliezen. Wie dacht dat het praktijken zijn bij toernooien in het voormalige Oostblok, komt bedrogen uit; acht van die partijen speelden zich af op het heilige Londense gras, waarvan vier in 2007.
In Londen hebben ze meteen maatregelen genomen. Op vaste computers is het onmogelijk om in te loggen op goksites als Betfair en Unibet, nadat is gebleken dat meerdere Italiaanse spelers op partijen van zichzelf en collega’s hadden gegokt. En de controle bij de kleedkamers is aangescherpt om ongure types buiten de deur te houden. Helpen zal het niet. De Belg Gilles Elseneer vertelde dat hij op zijn hotelkamer een telefoontje kreeg. Hij kon in 2005 70.000 pond (bijna 100.000 euro) verdienen als hij de Italiaan Potito Starace liet winnen, terwijl hij na een ‘normale’ nederlaag in de eerste ronde van Wimbledon slechts 10.000 pond op zou strijken. Andere spelers lieten weten ook zulke telefoontjes te hebben gehad.
Namen worden niet genoemd, maar officials van de ATP zeggen dat achttien spelers die opduiken in het dossier dit jaar present zijn op Wimbledon. Het zou spelers betreffen met de Spaanse, Argentijnse, Russische, Italiaanse en Oostenrijkse nationaliteit. Een speler spant de kroon, hij verloor in acht van die 140 potten. Bij veel ‘verdachte’ partijen wordt gewezen naar een netwerk van Oostenrijkse gokkers met contacten in Oost-Europa.
Sinds het nieuws over de ‘verdachte’ Wimbledon-partijen bekend werd, duikt ook het fotootje van Nikolay Davydenko weer vaak op in de Britse kranten. Sneu voor hem, maar van dat stempel komt hij nooit meer af.
Er is niets bewezen, maar hij heeft alle schijn tegen. Davydenko was immers lang de enige speler in de toptien zonder kledingsponsor en smeekte daar bijna om. Bovendien kwam de hele zaak aan het rollen na een partij tussen Davydenko en Martin Vassallo Arguello. De Rus leek in augustus 2007 in het Poolse Sopot op een eenvoudige overwinning af te steven, toch verloor hij. Opvallend was dat verreweg het meeste geld werd ingezet op een nederlaag van de nummer vier van de wereld, ook toen hij dik voor stond. Wedden dat Davydenko in Londen een persoonlijke steward toegewezen heeft gekregen, die hem in Londen overal achtervolgt?
Zoveel maanden denkt ie er over na om met een goede smoes te komen en dan bedenkt ie ditquote:Op woensdag 25 juni 2008 10:22 schreef Colplay het volgende:
Vind het wel een geloofwaardige uitleg. Vooral ook omdat hij er gelijk mee gekomen is en niet eerst maanden heeft gewacht voor hij een verklaring gaf.
Op zich vind ik 'm wel aardig bedacht, het ZOU KUNNEN natuurlijk. Zou jij een betere argumentatie kunnen bedenken eigenlijk? Ik niet.quote:Op woensdag 25 juni 2008 11:13 schreef jmac het volgende:
[..]
Zoveel maanden denkt ie er over na om met een goede smoes te komen en dan bedenkt ie ditWat een uberkneus is 't toch ook
De bovenste is steeds Davydenko, de onderste is Arguello (twee en drie woorden).quote:Op woensdag 25 juni 2008 12:08 schreef Colplay het volgende:
Maar tennissers hebben tijdens de wedstrijd toch geen contact met publiek/trainers/vrouwen en andere aanhangers? Bedoelt hij misschien voor de wedstrijd. Ook omdat hij het heeft over terugtrekken en niet over opgeven?
En kan iemand dit Russisch even voorzien van ondertitels voor de minder geletterden onder ons?
Nah doen we Nederlands gewoon he:quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 01:28 schreef Tim86 het volgende:
Montcourt nu ook geschorst voor 8 weken omdat hij in 2005 een gokje heeft gewaagd (tussen juni en november, geen eigen wedstrijden).
Artikel: http://www.sport.fr/tenni(...)ir-parie-131959.shtm (Franstalig)
Ze hebben weer een grote vis gevangen dus
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |