Het starten met afvallen met Sonja is een begin. En je hebt vaak een steuntje in de rug nodig of iemand die je op weg helpt om goed te starten. Het is en blijft voor de meeste onder ons de bedoeling om na het lijnen het gewicht stabiel te houden op eigen kracht.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:59 schreef Leylal84 het volgende:
Ik vind het onzin, iedereen weet wat hij wel en niet moet eten om af te vallen. Steek er een beetje tijd in, en sonja bakker hoeft het niet voor je te doen!!
Wat ik heb begrepen is 'zomerslank' een minder groot succes. Maar wellicht ben je nu in de stilstand tijd gekomen.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:29 schreef Purky het volgende:
Dus het is een aanrader om het 'Zomerslank' boek van Sonja te kopen?
Staan daar ook van die weekmenu's in of alleen veel recepten?
Ik probeer nu op eigen houtje af te vallen, heb het eerste boek van Sonja Bakker gedaan, 7 kilo afgevallen. Nu ben ik eigenlijk, sinds ik gestopt ben een maand geleden, nog niets afgevallen. Daar was ik wel bang voor, zonder 'handleiding' kan ik niet afvallenMaar ik blijf het proberen!
Hmm, er komt vanzelf weer een modje langs die hem erin kan zettenquote:Op vrijdag 11 mei 2007 16:15 schreef botterfly het volgende:
[..]
Het starten met afvallen met Sonja is een begin. En je hebt vaak een steuntje in de rug nodig of iemand die je op weg helpt om goed te starten. Het is en blijft voor de meeste onder ons de bedoeling om na het lijnen het gewicht stabiel te houden op eigen kracht.
@Troel: ik kan de OP niet aanvullen. Schatje heeft dat al gedaan en ik ben geen ster in dit soort dingen.
In boek twee staat over drinken o.a. het volgende:quote:Op zondag 13 mei 2007 17:37 schreef neo2000 het volgende:
Wat ik jammer vind is dat het boek (die uit de OP) nou niet echt uit blinkt in duidelijkheid. Zo vroeg m'n vriendin zich af wat ze tussendoor kan/mag drinken. Tuurlijk, water zo veel mogelijk, maar op een gegeven moment wordt je dat ook zat. Thee idem. Dus zijn daar alternatieven voor die "mogen"? Zou misschien ook wel ergens in het boek staan, maar die heb ik nog niet helemaal doorgenomen..Thanks
Okay, thanks.. Vind het trouwens wel raar dat Light frisdranken wel mogen. Fruitdranken niet omdat hier fruitsuikers in zitten, maar light is ook zeker niet suiker loos, zit alleen minder suiker in geloof ik. Ik bedoel, coca cola light en nu ook coca cola zero, dat zal toch ook wel een reden hebben. Maar goed, het hele dieet hangt toch aan elkaar met simpel calorieen tellen dus zal uiteindelijk toch wel minder calorieen zijn of zo. Ik drink toch m'n koffie ook maar zonder suiker, just to be on the safe side met die 4 bakjes die je op een dag mag..quote:Op zondag 13 mei 2007 19:23 schreef Yoni het volgende:
[..]
In boek twee staat over drinken o.a. het volgende:
- Je mag in plaats van water ook kruidenthee drinken bij voorkeur rooibosthee
- Heb je hartige trek, dan mag je één glas water per dag vervangen door een kop drinkbouillon
- Laat sapjes en frisdank zo veel mogelijk staan. Naast de vele calorieën die in de sappen zitten, tasten de zuren ook het tandglazuur aan.
- Neem ook light frisdrank met mae (maximaal 4 glazen per dag) dit ivm de kunstmatige zoetstoffen die er in zitten (aspartaam).
http://www.aspartaam.nl/quote:Op maandag 14 mei 2007 08:20 schreef teigan het volgende:
coca cola light en coca cola zero zijn gewoon hetzelfde..
Van aspartaam heb je zoveel minder nodig dan van suiker(1 gram aspartaam ipv 200 gram suiker), dat dat mini beetje energie dat het levert ook niets uitmaakt.. Een nadeel van zulke zoetstoffen is dat de hersenen er wel op reageren was het suiker.. Dus je kan er daarna alsnog enorme trek van krijgen.
Hoe snel heb je het nodig? Kan het vanavond wel overtiepen... maar dat is niet voor etenstijdquote:Op maandag 14 mei 2007 09:49 schreef Brighteyes het volgende:
Heeft er iemand voor mij het recept met de rundvleesreepjes, rijst en atjar?
Volgens mij staat het in boek 1 en dat heb ik uitgeleend.
Moet toegeven dat ik nog niet in boek 2 gekeken heb of het daar toevallig in staat.
Bedoel je deze?quote:Op maandag 14 mei 2007 09:49 schreef Brighteyes het volgende:
Heeft er iemand voor mij het recept met de rundvleesreepjes, rijst en atjar?
Volgens mij staat het in boek 1 en dat heb ik uitgeleend.
Moet toegeven dat ik nog niet in boek 2 gekeken heb of het daar toevallig in staat.
Oh nee, zo snel niet hoor, er stond sowieso al iets anders op de agenda, maar als je het over zou kunnen typen graag!quote:Op maandag 14 mei 2007 15:24 schreef Yoni het volgende:
[..]
Hoe snel heb je het nodig? Kan het vanavond wel overtiepen... maar dat is niet voor etenstijd
Scheelt mij weer tiepenquote:Op maandag 14 mei 2007 18:33 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Oh nee, zo snel niet hoor, er stond sowieso al iets anders op de agenda, maar als je het over zou kunnen typen graag!
Of je leest even verder.![]()
Thanks Judeljuud!
Ik heb je even dat receptenboek gemaild. Dat is superhandig!quote:
Ga het binnenkort eens makenquote:Op maandag 14 mei 2007 18:47 schreef Brighteyes het volgende:
Is het ook! Kan het echt aanraden!
Zou je hem mij ook kunnen mailen?quote:Op maandag 14 mei 2007 18:48 schreef Judeljuud het volgende:
[..]
Ik heb je even dat receptenboek gemaild. Dat is superhandig!![]()
Ik mag niet sonja-en, maar ik maak wel af en toe nog zo de lekkere recepten die ik tegen gekomen ben.quote:Op maandag 14 mei 2007 18:48 schreef Yoni het volgende:
[..]
Ga het binnenkort eens makenBen vandaag eindelijk ook maar weer eens echt begonnen met SB. En ik weet nu al dat a.s. weekend weer een dramatisch non-Sonja weekend wordt
![]()
Ja, denk dat ik idd voor een stoommaaltijd ga. Of zo'n maaltijdsalade ofzoquote:Op maandag 14 mei 2007 18:58 schreef Brighteyes het volgende:
Kan je dan niet een stoommaaltijd scoren bij een Albert Heijn? Dat deed ik in dat soort gevallen. Had ik iig een beter gevoel dan dat ik een patatje scoorde.
Enneh... mss hebben ze wel een bloemkoolprak bij de kant en klare maaltijden ook.
Albert Heijn for the win!quote:Op maandag 14 mei 2007 18:59 schreef Yoni het volgende:
[..]
Ja, denk dat ik idd voor een stoommaaltijd ga. Of zo'n maaltijdsalade ofzozo lekker vind ik bloemkool toch niet
quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:59 schreef Leylal84 het volgende:
Ik vind het onzin, iedereen weet wat hij wel en niet moet eten om af te vallen. Steek er een beetje tijd in, en sonja bakker hoeft het niet voor je te doen!!
Sonja Bakker? Opstap naar gezonde leefstijl of heel slecht?quote:Op woensdag 21 juni 2006 16:33 schreef DarkElf het volgende:
dit topic is specifiek voor het sonja bakker dieet, als je een discussie (de zovéélste) wilt houden over hoe je het beter kan doen, moet je een eigen topic openen
Dat heeft ook hier voor verwarring gezorgd. Wij hadden het altijd over knackerbrod en crackers, dat blijkt nu vertaald te worden door crackers en cracottes.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 13:30 schreef Brighteyes het volgende:
Jup.
En die kan je ook van het eigen merk nemen. Dan zijn het weer gewoon crackers.
In de eerste week verlies je vaak veel vocht, dus dat is al een deel van die 4 kilo. En verder hangt het natuurlijk ook af van hoeveel overgewicht je vader heeft.quote:Op woensdag 16 mei 2007 08:09 schreef Ticootje het volgende:
Nog maar even over mn vader, hij is in de eerste week 4 kilo kwijt.... Het werkt dus wel.
Maar is het wel goed om zoveel in korte tijd af te vallen??
Een krentenkoekje???quote:Op woensdag 16 mei 2007 08:39 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
In de eerste week verlies je vaak veel vocht, dus dat is al een deel van die 4 kilo. En verder hangt het natuurlijk ook af van hoeveel overgewicht je vader heeft.
Overigens lijkt het mij niet lekker om de hele dag met honger rond te lopen. Dan moet je er toch wat bij eten.
Nou, ik zou eerder wat fruit nemen. Of yoghurt of kwark. Of een boterham.quote:Op woensdag 16 mei 2007 08:41 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Een krentenkoekje???![]()
Mijn vader heeft een behoorlijk overgewicht. Hij zal zomaar 20 kilo kwijt kunnen, dan is hij nog aan de stevige kant.
quote:Op woensdag 16 mei 2007 08:50 schreef Brighteyes het volgende:
Dan moet je moeder idd nog maar eens een keertje nadenken.
Als iemand echt zoveel honger heeft dan is het sowieso niet goed.
Maar goed, je vader is toch niet geheel van je moeder afhankelijk? Of heeft hij een supermarkt verbod?
Ik heb echt bewondering voor je!quote:Op dinsdag 15 mei 2007 15:04 schreef Yoni het volgende:
Ik heb net een chocolade muffin afgeslagen![]()
Verder maak ik een zooitje van de menu's enzo, maar goed..
Jumbo scheelt vaak inderdaad aardig wat met AH, alleen jammer dat het niet overal zit!quote:Op woensdag 16 mei 2007 11:52 schreef neo2000 het volgende:
En gewoon alternatieve producten kopen.. Optimel..? Bij Jumbo hebben ze bijvoorbeeld TopVit. Zelfde spul, andere doos. En belangrijker, 20 eurocent per pak goedkoper geloof ik. Lijkt weinig, maar zeker de eerste weken gaan er wel wat pakken doorheen. Zelfde geld voor Betuwe -> O' Lacy's halvajam. Volkoren crackers van het merk Wasa -> Fjord of whatever... Sommige dingen schelen bijna 50 cent per stuk.
Het enige wat er bij ons vooral in hakt, is het fruit.. Maar goed, daar staat weer tegenover dat je opeens veel minder geld uit geeft aan vlees. Dus uiteindelijk valt het nog wel mee.
Maar jullie kopen toch wel gewoon seizoensfruit? Dat scheelt überhaupt al heel veel in kosten en dan heb ik het nog niet over de smaak.quote:Op woensdag 16 mei 2007 12:12 schreef Ticootje het volgende:
Fruit springt er echt uit, daar ben je gewoon veel geld aan kwijt. Sommige producten zijn ook gewoon bij de liddl tekoop, denk maar aan light jam. Fruit is bij de liddl ook iets goedkoper dan bij de AH.
oh ik maakte me al zorgen... (wacht met spanning op het boek)quote:Op woensdag 16 mei 2007 15:28 schreef Coelho het volgende:
Gemiddeld zit je toch maar net, of zelfs nog niet, aan 2 stuks fruit per dag. Dat zou toch normaal moeten zijn?
Dat probleem heb ik dus ook... heb nog geen goede oplossing gevonden dus ook nog geen Sonja voor mijquote:Op woensdag 16 mei 2007 10:57 schreef loehoes het volgende:
Ik zit te overwegen om te gaan Sonja Bakkeren.
Maar ik ben een student, en woon op kamers. Ik ben bang dat het dan vrij lastig ( Ik heb geen goede vriezer) en duur gaat worden.
Zijn er mensen hier die in dezelfde situatie zitten?
Oei arme Pa. Meer fruit zou je moeder toch wel toestaan?quote:Op woensdag 16 mei 2007 08:47 schreef Ticootje het volgende:
Hij heeft op de caloriechecker de producten ingevoerd van gister... toen kwam hij op 1075 cal. Voor een man van 1.90 en dik 115 kilo is dat niet lijnen maar lijden....
Mijn moeder is heel strikt in het dieet, hij krijgt gewoon niets anders dan dat er in het menu staat aangegeven....
Sta je af en toe zelf wat lekkers toe, alleen dan niet elke dag en kleine porties.quote:Op woensdag 16 mei 2007 22:55 schreef .Sparkling. het volgende:
Ik heb voor het eerst sinds ik begonnen ben een beetje een dipje.
Ik heb zo'n honger dat ik er gewoon chaggerijnig van word Gaat mijn vader ook nog allemaal dingen frituren.. Ben maar naar boven gevlucht, maar hier ruik ik het nog.
Ik ben gewoon soms zo bang dat ik nooit meer eens spontaan iets lekker kan nemen, zeker 's avonds niet omdat dat niet echt verantwoord is.
Hebben jullie daar niet ook af en toe last van?
Dat had ik dus heel vaak toen ik bezig was met SB. De angst om gelijk aan te komen was echt groot bij mij. Valt uiteindelijk wel mee, zolang je het af en toe lekkers niet overdrijft en zoals cora zegt, gewoon af en toe en kleine porties. Niet teveel zorgen over maken, werkt alleen maar averechts. Zet 'm op!quote:Op woensdag 16 mei 2007 22:55 schreef .Sparkling. het volgende:
Ik ben gewoon soms zo bang dat ik nooit meer eens spontaan iets lekker kan nemen, zeker 's avonds niet omdat dat niet echt verantwoord is.
Hebben jullie daar niet ook af en toe last van?
Ik hoop dat ik dat ook nog eens mee mag makenquote:Op donderdag 17 mei 2007 18:11 schreef Purky het volgende:
Moi
En zelfs nu ik redelijk ongezond eet blijf ik nog op gewicht. Dat is gewoon mijn probleem. Op gewicht blijven kan ik prima, zonder hulp afvallen kan ik niet
Yep. Ik ben 21 kilo afgevallen. Ben nu na het tweede boek twee keer te hebben gedaan gestopt. Ik eet nu wel in de geest van Sonja. Maar ik kan m'n oude hoeveelheden niet meer naar binnen krijgen en ik varieer meer dan vroeger.quote:Op donderdag 17 mei 2007 11:31 schreef Miss_S het volgende:
en zit hier nu ookal iemand die gestopt is en daarna niet meer aangekomen?
hoelang ben je al gestopt?quote:Op vrijdag 18 mei 2007 08:08 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Yep. Ik ben 21 kilo afgevallen. Ben nu na het tweede boek twee keer te hebben gedaan gestopt. Ik eet nu wel in de geest van Sonja. Maar ik kan m'n oude hoeveelheden niet meer naar binnen krijgen en ik varieer meer dan vroeger.
En ik blijf prima op gewicht, de ene keer iets zwaarder en de andere keer iets lichter.
Nu een maand. En voor ik stopte heb ik op vakantie twee weken 'normaal' gegeten. Ook niet aangekomen.quote:
Ik heb mezelf zojuist gewogen en ben 2,5 kilo kwijt in 19 dagen. Dus dat is eigenlijk niet zo slecht.quote:Op vrijdag 18 mei 2007 23:10 schreef Purky het volgende:
Niet zo hard voor jezelf. 2 glazen wijn op een week gezond eten zullen heus niet zoveel schade doen. Af en toe genieten en even gewoon lekker eten/drinken mag best
That's where you lost me..? Je hebt er geen moeite mee, maar je bent nog neit met het dieet begonnen..? Nou meid, bereid je dan vast voor, want die trek naar zoetigheid zal in de eerste 2 weken alleen mar sterker worden..quote:Op zaterdag 19 mei 2007 15:04 schreef Eigenmijsje het volgende:
Hoe gaan jullie om met de moeilijke momenten wanneer je bijvoorbeeld onweerstaanbare trek hebt in friet/zoetigheid/etc?
Ik kan me er op zich best aan houden (moet trouwens nog beginnen, as maandag)..
en hoe ga je dan verder?quote:Op zaterdag 19 mei 2007 21:55 schreef babyfeet het volgende:
Ik had helemaal geen last van trek in zoetigheid de eerste 2 weken nu nog niet eigenlijk
mijn zoontje kan gewoon snoepen zonder dat ik er trek in krijg.
Maar ik ben heel blij ik heb mijn eerste streefgewicht behaald de 75 kilo
dus al 18 kilo afgevallen !
Nu nog 5 te gaan en dan vind ik het genoeg dus nog 5 weken zwoegen denk ik
Vaak geld voor de mensen met overgewicht dat ze geen regelmatig eetpatroon hebben. Sonja Bakker dwingt je eigenlijk om regelmatig te gaan eten. Ik ben ook zo iemand, ik heb ook nooit geen honger of trek en sla het dan maar over.quote:Op zondag 20 mei 2007 01:51 schreef Judeljuud het volgende:
Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar ik eet vaak ongeveer de helft van wat Sonja voorschrijft. Ik zit nu in week 4, maar het gaat gewoon voor geen meter. Ik heb geen honger of trek en stel zelfs eten vaak een beetje uit. Vandaag heb ik bijvoorbeeld twee crackers (halvajam en slankie smeerkaas) gegeten en avondeten (kadetjes met tartaar & champignons) en 's avonds een eierkoek. Daarbij probeer ik 4 flesjes spa-blauw te drinken per dag.
De motivatie is er wel, want ik wil heel graag afvallen! Maar ik mis dus heel erg de structuur en vind het moeilijk om te eten op momenten dat ik geen trek heb. Hebben jullie dat ook?![]()
Normaal gaan eten, in die zin dat je kalorische inname lager ligt dan voorheen. In ieder geval geen crashdieet gaan volgen, je stofwisseling gaat keihard omlaag en dat is ook de reden dat je geen progressie meer ziet. Er zijn geen shortcuts om snel af te vallen, ook niet dat overhypte Sonja Bakkerdieet. Maar een crashdieet is nog veel slechter voor je lichaam en je werkt nu alleen maar een jo-jo effect in de hand.quote:Op zondag 20 mei 2007 01:51 schreef Judeljuud het volgende:
Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar ik eet vaak ongeveer de helft van wat Sonja voorschrijft. Ik zit nu in week 4, maar het gaat gewoon voor geen meter. Ik heb geen honger of trek en stel zelfs eten vaak een beetje uit. Vandaag heb ik bijvoorbeeld twee crackers (halvajam en slankie smeerkaas) gegeten en avondeten (kadetjes met tartaar & champignons) en 's avonds een eierkoek. Daarbij probeer ik 4 flesjes spa-blauw te drinken per dag.
De motivatie is er wel, want ik wil heel graag afvallen! Maar ik mis dus heel erg de structuur en vind het moeilijk om te eten op momenten dat ik geen trek heb. Hebben jullie dat ook?![]()
scheplepel doe ik de groentelepel inderdaad. en dan gewoon vol... tja, geen idee anders...quote:Op woensdag 23 mei 2007 09:39 schreef Zij-en-Hij het volgende:
In het boek heeft ze het over één scheplepel..
Maar hoe moet ik dat zien?
Een grote scheplepel? Een kleine? Een volle? Een afgestreken?
Wat doen jullie?
Ja inderdaad, de rest vind ik eigenlijk helemaal niet zo lekkerquote:Op woensdag 23 mei 2007 20:26 schreef Chicolate het volgende:
Japanse Mix? Dat geeft ze zelf verderop in het boek zelf ook wel eens aan als 'zoutjes' voor in de avond(maar dan moet je wel de pinda's eruit plukken waarschijnlijk
en die zijn juist het lekkerst)
Zitten er pinda's in Japanse mix dan?quote:Op woensdag 23 mei 2007 20:26 schreef Chicolate het volgende:
Japanse Mix? Dat geeft ze zelf verderop in het boek zelf ook wel eens aan als 'zoutjes' voor in de avond(maar dan moet je wel de pinda's eruit plukken waarschijnlijk
en die zijn juist het lekkerst)
Sonja zet in haar menu sla en spinazie bij vis. Dat is ook niet zo een denderende conbinatie. Sterker nog: dit wordt afgeraden. Ik wissel de vis dan ook altijd om in de week dat dit voorkomt.quote:Op woensdag 23 mei 2007 20:44 schreef neo2000 het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Japanse mix.. De bolletjes die er vaak tussen zitten:
[afbeelding]
Wat ik vreemd vind; pindavet/pinda olie schijnt weer heel goed voor je hart te zijn. Wat dat betreft zuigt het Sonja Bakker dieet eigenlijk wel.. Naast dat ik persoonlijk vind dat de gerechten TE hollands zijn, mag je ook niet vaak "goede" dingen. Zoals bijvoorbeeld rode wijn, zelden, soms in het weekend. Is toch jammer. Ik weet, sommige dingen zetten dan misschien een beetje aan, maar als het toch ook goed voor je is, what's the harm?
niet meer dan 4 kopjes per dag, en het is verstandig er water naast te drinken. Maar het mag wel!quote:Op donderdag 24 mei 2007 09:19 schreef candygirl het volgende:
ik zie dat je nergens koffie mag drinken? of kijk ik er nu overheen in een inleiding ofzo?
Als je wilt afvallen zal je bepaalde dingen toch moeten laten voor een tijdje.quote:Op woensdag 23 mei 2007 20:44 schreef neo2000 het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Japanse mix.. De bolletjes die er vaak tussen zitten:
[afbeelding]
Wat ik vreemd vind; pindavet/pinda olie schijnt weer heel goed voor je hart te zijn. Wat dat betreft zuigt het Sonja Bakker dieet eigenlijk wel.. Naast dat ik persoonlijk vind dat de gerechten TE hollands zijn, mag je ook niet vaak "goede" dingen. Zoals bijvoorbeeld rode wijn, zelden, soms in het weekend. Is toch jammer. Ik weet, sommige dingen zetten dan misschien een beetje aan, maar als het toch ook goed voor je is, what's the harm?
Whehehe.. Ik woon een jaar op mezelf, en heb nog nooit aardappels op.. Ja, heeeeel af en toe gebakken krieltjes. Verder alleen rijst of noodles. Nu eet ik het dagelijks..quote:Op donderdag 24 mei 2007 01:00 schreef conleche het volgende:
Ik heb het boek gekocht, gelezen en heb besloten om het niet te gaan doen. Ik vind teveel dingen echt niet lekker en idd, veel te Hollands. Als ik 1 of 2 keer in de week aardappels eet is het al veel..
Ja, okay, dat begrijp ik wel. Het is niet zo dat ik elke avond aan de fles rode wijn zat te lurken, maar een glaasje of 2 in de week vond ik niet zo'n ramp. En tis nou ook niet zo dat er bij mij zoveel af moet. Sterker nog, collega's vragen zich af of ik wel spoor..quote:Op donderdag 24 mei 2007 09:38 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Als je wilt afvallen zal je bepaalde dingen toch moeten laten voor een tijdje.
En ja, rode wijn is niet ongezond voor je, maar het is ook zeker geen essentieel onderdeel van de 'schijf van vijf' en dus kan je die best een paar weken uit je dieet laten. Hetzelfde als de 'slechtere' zoutjes uit de japanse mix.
Anders heeft zo'n dieet niet zo heel veel zin, als je dat soort dingen op de oude manier blijft gebruiken.
Ik werd toen ik nog veel trainde regelmatig wakker van de hongerquote:Op woensdag 16 mei 2007 08:42 schreef Brighteyes het volgende:
Als je vader idd zoveel honger heeft zou ik het toch maar wat aanpassen als ik hem was.
Dan moet dit wel echt een heel erg verschil zijn met wat hij hiervoor at want dat mensen wakker worden van de honger heb ik nog nooit gehoord eigenlijk.
Waarom moeten mensen per see eten onder de filmquote:Op woensdag 23 mei 2007 20:07 schreef Eigenmijsje het volgende:
Vrijdag ga ik met mn vriend naar de bios, heeft iemand tips wat ik mee kan nemen ipv de M&M's? Wij doen alleen doordeweeks aan SB, dus ik maak dit keer geen uitzondering door toch een zak mee te nemen. Maar om nou met een zak worteltjes daar te zitten![]()
Welke alternatieven zijn (enigszins) Sonja-proof en toch lekker?
Dat was omzet, geen winst........quote:Op donderdag 24 mei 2007 22:21 schreef Aventura het volgende:
Gisteren zag ik op tv dat Sonja Bakker inmiddels 7 miljoen EUR aan de door haar ontketende dieetrage verdiend heeft. Niet dat het verder relevant is ofzo, maar ik wou 't evne delen
Da's lekker!quote:Op vrijdag 25 mei 2007 09:38 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
[..]
Waarom moeten mensen per see eten onder de film
Je ka toch wel 2 uur zonder![]()
Ach, da's hetzelfde als die mensen die een stoptrein nemen voor 10min. en al na 5min hun shagje beginnen te draaien, welke ze vervolgens het liefst aansteken nog in het halletje van de trein net voordat de deuren opengaan...quote:Op vrijdag 25 mei 2007 09:38 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
[..]
Waarom moeten mensen per see eten onder de film
Je ka toch wel 2 uur zonder![]()
Geen idee, en volgens mij doe ook netjes wat Sonja zegt! Anders bellen de kids naar Sonja om te zeggen dat ik zondig Whuhahahahaquote:Op vrijdag 25 mei 2007 14:24 schreef Purky het volgende:
Wat jammer dat het zo langzaam gaat bij jou botterfly. Weet je hoe dat komt of niet?
Heb mijn menstruatie gehad in het weekend. Er is nu sinds vrijdag weer 0,9 kilo eraf. Zit nu op 3,8 kilo in 4 weken.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:15 schreef Purky het volgende:
Wat balen zeg! Ik snap dat je wat sneller af wil vallen, het kan bij mij ook niet snel genoeg gaan! Als ik verhalen hoor van mensen die met SB 14 kg zijn afgevallen na 9 weken (me broer bijvoorbeeld!) word ik jaloers. Maar het ene lichaam reageert anders op SB dan het andere, dat blijkt maar weer. Jammer maar helaas!
Hopelijk komt er bij jou verandering in en val je binnenkort sneller af, da's namelijk een erg prettige stimulans
En dus heeft het vooral met discipline te maken. Ik had vandaag ook een verjaardag en heb het bij koffie met een zoetje en cola light gehouden. En dat terwijl de Bossche Bollen, chips, kaasjes en gefrituurde snacks me elke keer weer aangeboden werden.quote:Op zondag 3 juni 2007 21:12 schreef babyfeet het volgende:
Wat gaat het toch goed met iedereen leuk om te lezen ook
hier gaat het nu langzamer ben begonnen met het boek slank de zomer in en hoop daarmee de 70 kilo te halen. zit nu op de 74,7 maar ben nu dus wel het vet om aan het zetten in spiermassa daar ben ik ook wel blij mee .
heb ook een paar dagen gezondigt verjaardagen enzo en ben eigenlijk bijna 2 weken op de 75 blijven hangen dus dat lukt me ook al goed
iedereen nog veel succes met het afvallen!!
Welk boek wil je halen?quote:Op zondag 3 juni 2007 18:05 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Waar kan ik het boek het goedkoopst halen?
Wat leuk dat jou weegschaal praatquote:Op maandag 4 juni 2007 09:18 schreef botterfly het volgende:
Ik heb gisteren ook een verjaardag gehad. Ik heb me beperkt tot de komkommer.
En de weegschaal zei vanmorgen: goed hoor weer 0,5 kilo eraf!
hoelang ben je bezig??quote:Op maandag 4 juni 2007 10:13 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Wow ik ben aan 't Sonja Bakkeren en m'n ingewanden willen elkaar opeten van de honger![]()
Oke jij bent best wel demotiverend voor mij!quote:Op maandag 4 juni 2007 09:53 schreef Coelho het volgende:
Na 5 weken -8.1kg. Deze week 1.1kg afgevallen. Nog iets minder dan 3 kilo om aan mijn eerste doel van 90kg te zitten.
mannen hebben ook altijd gelukquote:Op maandag 4 juni 2007 10:19 schreef botterfly het volgende:
[..]
EDIT: je bent een man. Verklaart een hoop!
Dag 1, ontbijtquote:Op maandag 4 juni 2007 10:18 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
hoelang ben je bezig??
ik had dit de eerste paar dagen/week. daarna ging het veel beter. Begin vandaag aan week 3. had ff een kleine terugval in het weekend, maar zonder schade. alleen al een paar dagen niets afgevallen.Maar ook niet aangekomen
![]()
het wordt beter! echt waar...quote:Op maandag 4 juni 2007 10:24 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
[..]
Dag 1, ontbijt![]()
1 appel
1 schaaltje yoghurt
dat deed ik ook wel eens om af te vallen maar dan was het 3 kommen yoghurt en 4 appels en dan had ik nog honger![]()
Ik ben net een half uur wakkerquote:Op maandag 4 juni 2007 10:26 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
het wordt beter! echt waar...
en alweer bijna tijd voor een tussendoortje....
![]()
veel water drinken als ik trekaanvallen krijg helpt echt goed...![]()
quote:Op maandag 4 juni 2007 10:27 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
[..]
Ik ben net een half uur wakker
maar dan neem ik wel dat tussendoortje meteen![]()
ik heb echt t gevoel dat je net genoeg eet zodat je niet dood gaatquote:Op maandag 4 juni 2007 10:29 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
![]()
ik ga ook steeds vroeger eten. Met als gevolg dat ik ook vroeger naar bed moet, anders heb ik 's avonds zo'n trek...![]()
maar dit wordt echt beter.![]()
Ik herken het gevoel, gisteren paella. De hoeveelheid die je mag is net voldoende voor een voorgerecht zeg maar.... In normal daily life weet ik het nog aardig te verbloemen, maar toen ik dit weekend dacht mijn vaste fietsrondje van 25km een keer op max. vermogen af te raggen, kreeg ik me toch een hongerklop. Totaal geen energie in m'n benen.quote:Op maandag 4 juni 2007 10:30 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
[..]
ik heb echt t gevoel dat je net genoeg eet zodat je niet dood gaat![]()
Dat werkt zeker goed! Jammer genoeg deden m'n broer en ik samen SB de eerste keer. En hij viel veel af, en snel, en ik niet zo veel en snel. Dus op een verjaardag: "wow jij bent veel afgevallen!" tegen me broer.. En ik hoorde van niemand ook maar ietsquote:Op maandag 4 juni 2007 10:54 schreef Coelho het volgende:
Wat wel positief werkt zijn de mensen die iets aan je beginnen te zien en je complimenteren. Dat werkt zeer motiverend.
Dan kom ik persoonlijk je boek verscheurenquote:Op maandag 4 juni 2007 11:05 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Ik heb 't idee dat ik er zo uit ga zien na boek 1
[afbeelding]
Ik weet niet of je zelf op je icon staat, maar - if so - dan heb je volgens mij niet zoveel weekjes nodigquote:Op maandag 4 juni 2007 11:05 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Ik heb 't idee dat ik er zo uit ga zien na boek 1
[afbeelding]
Whaha nee dat is Bette Frankequote:Op maandag 4 juni 2007 11:16 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik weet niet of je zelf op je icon staat, maar - if so - dan heb je volgens mij niet zoveel weekjes nodig(als je ze al nodig hebt)...
Wees gerust, ik ben in totaal bij het eerste boek 7 kilo afgevallen. En me broer 13! Ik wil soms erg graag een man zijnquote:Op maandag 4 juni 2007 10:19 schreef botterfly het volgende:
[..]
Oke jij bent best wel demotiverend voor mij!
Ik ben maar 4.2 kilo afgevallen in 5 weken.
Maar ik vind het wel tof voor jouw.
EDIT: je bent een man. Verklaart een hoop!
Blikje is idd prima.quote:Op maandag 4 juni 2007 11:37 schreef Leintjeuh het volgende:
Hoi, ik Sonja Bakker deze week voor het eerst (vandaag begonnen dus) en ik vroeg me af, wat bedoelt ze nou met volkoren crackers? Moet ik dan aan knackebrot denken?
En er staat dat ik een kop verse kippensoep moet nemen, mag ik niet gewoon een blikje nemen? Ik kan helemaal geen kippensoep maken!
je zinnen verzetten. Proberen niet aan eten te denken. En je zoveel mogelijk aan het voorgeschrevewn menu houden. Meer tips kan ik je niet geven....quote:Op maandag 4 juni 2007 12:05 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Ik heb ontbijt op + tussendoortje + veel water
en heb nog steeds honger, maar was pas om 10 uur op
wat nu
o ik had normale yoghurt ipv magere en ipv 1 liga evergreen 2
2 fruit&form sultana
Nog een liga nemen, 2 appels eten, nog wat fruit eten.quote:Op maandag 4 juni 2007 12:05 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Ik heb ontbijt op + tussendoortje + veel water
en heb nog steeds honger, maar was pas om 10 uur op
wat nu
o ik had normale yoghurt ipv magere en ipv 1 liga evergreen 2
2 fruit&form sultana
hoe wil je dit 4 weken gaan vol houden?quote:Op maandag 4 juni 2007 12:14 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
het is 12 uur dus kan ik lunchen
ik mag drie(!) crackers zag ik net...quote:Op maandag 4 juni 2007 12:14 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
het is 12 uur dus kan ik lunchen
Ik heb zomaar het idee dat je dit dieet niet lang vol gaat houden..quote:Op maandag 4 juni 2007 17:59 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
ik had tussendoortje ontbijtkoek + avond eten aardappel/tartaar/bloemkool/rauwkost/yoghurt dressing
maar ik mag niet kauwen (tandarts) dus heb luchtig toetje genomen (1 schaal) wat kan ik nog meer nemen![]()
Goh dat klinkt als dag 1 avondeten :p Ik ben ook vandaag begonnen, en ik moet zeggen, tot nu toe is het niet echt makkelijkquote:Op maandag 4 juni 2007 17:59 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
ik had tussendoortje ontbijtkoek + avond eten aardappel/tartaar/bloemkool/rauwkost/yoghurt dressing
maar ik mag niet kauwen (tandarts) dus heb luchtig toetje genomen (1 schaal) wat kan ik nog meer nemen![]()
Je hebt helemaal gelijk maar ik maar op 1 verjaardag een stukje taart genomen en voor de rest niks hoor.quote:Op zondag 3 juni 2007 22:45 schreef Coelho het volgende:
[..]
En dus heeft het vooral met discipline te maken. Ik had vandaag ook een verjaardag en heb het bij koffie met een zoetje en cola light gehouden. En dat terwijl de Bossche Bollen, chips, kaasjes en gefrituurde snacks me elke keer weer aangeboden werden.
Verder is het natuurlijk jouw dingetje, en wens ik je veel succes, want je gaat het zeker halen!
je mag afentoe ook best iets lekkers, dan is het ook makkelijker vol te houdenquote:Op maandag 4 juni 2007 20:23 schreef babyfeet het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk maar ik maar op 1 verjaardag een stukje taart genomen en voor de rest niks hoor.
En ik had echt al die negen weken niks extra;s of wat dan ook genomen en had zelf zoiets van als ik op mijn eerste streefgewicht ben mag ik iets nou dat was dus het stukje taart geworden
een heerlijk stukje aarbeienkwark vlaai de helft van 1 punt dus dat vond ik ook al knap
ik heb er lang mee gedaan en echt genoten
Ik gebruik er ook nog wortel in, radijs, bleekselderij, zilveruitjes, augurk.....noem maar op. Het is afhankelijk waar ik zin in heb. Maar de meeste smaak wisseling creëer ik met de smaak van de dressing. Met mosterd of tomatenketchup.quote:Op maandag 4 juni 2007 22:35 schreef Leintjeuh het volgende:
Zeg, hoe maken jullie de 'verplichte' rauwkost? Ik had vandaag sla, met komkommer, tomaat en rode paprika. Was er lekker moet ik zeggen, maar ik miste nog iets...
Ik KAN wel kauwen maar ik mocht het niet want mn vullingen moesten nog hard worden. Nu is ie hardquote:Op maandag 4 juni 2007 19:24 schreef neo2000 het volgende:
[..]
Ik heb zomaar het idee dat je dit dieet niet lang vol gaat houden..
Kan je beter niet gewoon beginnen als je bijvoorbeeld wel kan kauwen..? Ik bedoel,m als je steeds van alles door andere dingen gaat vervangen, dan denk ik niet echt dat het gaat werken, aangezien het kalorieen tellen is..
Just curious: Wat weeg je en hoeveel wil je afvallen? En hoe lang wil je daar over gaan doen. In tegenstelling tot menig ander hier heb ik bij jou het idee dat je niet echt wilt. Ik denk dat de belangrijkste stap in afvallen een mentale stap is. Een stap die bij mij jaren geduurd heeft. Zo kreeg ik het niet voor elkaar om voor mijn bruiloft 5kg af te vallen in 3mnd, terwijl ik nu ik 100% achter dit dieet sta, binnen 2mnd het dubbele hoop kwijt te zijn.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 15:55 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
[..]
Ik KAN wel kauwen maar ik mocht het niet want mn vullingen moesten nog hard worden. Nu is ie hard
O tussendoortje was 1 banaan. Die had ik niet dus heb maar een kleine peer+ boterham huttekase genomen. En zo ff naar de winkel voor mn 2e tussendoortje want heb honger whaha
Waar slaat dat op? Ik zeg alleen dat er niks in huis is en ik dus moet gaan kopen.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 16:52 schreef Coelho het volgende:
[..]
Just curious: Wat weeg je en hoeveel wil je afvallen? En hoe lang wil je daar over gaan doen. In tegenstelling tot menig ander hier heb ik bij jou het idee dat je niet echt wilt. Ik denk dat de belangrijkste stap in afvallen een mentale stap is. Een stap die bij mij jaren geduurd heeft. Zo kreeg ik het niet voor elkaar om voor mijn bruiloft 5kg af te vallen in 3mnd, terwijl ik nu ik 100% achter dit dieet sta, binnen 2mnd het dubbele hoop kwijt te zijn.
wij hadden gister een kant en klaar zakje van de supermarkt, met wortel, mais etcquote:Op maandag 4 juni 2007 22:35 schreef Leintjeuh het volgende:
Zeg, hoe maken jullie de 'verplichte' rauwkost? Ik had vandaag sla, met komkommer, tomaat en rode paprika. Was er lekker moet ik zeggen, maar ik miste nog iets...
Heb je ff mazzel.. Van Sonja moet je mais nml mijden, aangezien er zetmeel in zit als ik mij niet vergis.. Zelfde als met erwtjes geloof ik.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 23:47 schreef lovegrrl het volgende:
[..]
wij hadden gister een kant en klaar zakje van de supermarkt, met wortel, mais etc
ik vind mais echt walgelijk dus dat was niet geslaagd
Eerste 2 weken zal je dit vaker gaan overkomen. Daarna wordt het minder. Wat ook kan zijn is dat je gewoon teveel doet; het is een leuk dieet, maar voor sommige mensen is het gewoon echt te weinig wat je aan energie binnen krijg. In mijn geval te veel, ik heb nu ff vakantie en merk dat ik echt af en toe moeite heb om alles weg te krijgen. Zit ook vaak thuis een beetje te luieren, dus dan verbrand je ook niets. Ben je aktief bezig en verbrand je ook veel (die dagen heb ik er gelukkig ook bij..quote:Op dinsdag 5 juni 2007 23:47 schreef lovegrrl het volgende:
[..]
Houd me tot nu toe overal goed aan, resultaat: Honger! Nu heb ik gelezen dat het geen kwaad kan om je buik af en toe maar even te laten knorren, maar serieus: is honger goed? worden er dan vetreserves aangesproken? of negeer ik nu voor jan *** mn knorrende maag
och wat vind ik dat nou ongelofelijk jammer, zal het gelijk aan mn ma vertellenquote:Op woensdag 6 juni 2007 09:45 schreef neo2000 het volgende:
[..]
Heb je ff mazzel.. Van Sonja moet je mais nml mijden, aangezien er zetmeel in zit als ik mij niet vergis.. Zelfde als met erwtjes geloof ik.
En als je dan heel erg honger krijgt, wat neem je dan? Appels en dergelijken zijn wel leuk, maar vult natuurlijk voor geen meter. Gun je jezelf dan gewoon een broodje?quote:Eerste 2 weken zal je dit vaker gaan overkomen. Daarna wordt het minder. Wat ook kan zijn is dat je gewoon teveel doet; het is een leuk dieet, maar voor sommige mensen is het gewoon echt te weinig wat je aan energie binnen krijg. In mijn geval te veel, ik heb nu ff vakantie en merk dat ik echt af en toe moeite heb om alles weg te krijgen. Zit ook vaak thuis een beetje te luieren, dus dan verbrand je ook niets. Ben je aktief bezig en verbrand je ook veel (die dagen heb ik er gelukkig ook bij..) dan heb je ook eerder honger. Bij hele grote inspanningen (zoals laatst 3 uur in de auto gezeten, vlak hierna een half uurtje gaan wandelen op alleen een ontbijt omdat ik ook m'n tussendoortje vergeten was
) merk ik het ook en wordt ik zelfs wat duizelig. Ik moet dan toch echt ff wat eten.
we zijn tegelijk begonnenquote:Op dinsdag 5 juni 2007 23:47 schreef lovegrrl het volgende:
Gister begonnen met Sonja Bakkeren, week 1 van bereik je ideale gewicht
Ik had dus na t sporten als extra 1 plakje ontbijtkoek + 1 liga gewnomenquote:Op woensdag 6 juni 2007 11:00 schreef Eigenmijsje het volgende:
Nemen jullie eigenlijk iets extra's te eten wanneer je gaat sporten? En wat neem je dan zoal?
je had toch 3 liga's in totaal opquote:Op woensdag 6 juni 2007 11:02 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
[..]
Ik had dus na t sporten als extra 1 plakje ontbijtkoek + 1 liga gewnomen
en daarvoor broodje hutekase omdat ik gewoon honger had
Nu was t vooral met gewichten dus dan heb ik minder trek dan als ik een uur heb staan springen
Ja inddquote:Op woensdag 6 juni 2007 10:59 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
[..]
we zijn tegelijk begonnenIk heb nog geen honger maar ben ook pas 5 minuten wakker, jij
?
Lijkt mij wel kunnen toch, alles wat je hebt gegeten is er wel weer af door Bodypump.. ik heb vanochtend ook een dun plakje ontbijtkoek extra genomen omdat ik ging fitnessen. Voel me gelijk schuldigquote:O gister had ik alles van dag 2 gegeten
maar ipv een banaan een kleine peer
en extra 1 liga koekje, 1 plakje ontbijtkoek en 1 broodje hutekase
ik heb wel een les bodypump gedaan
heb ik nu teveel gegeten of kan t wel?
ik heb het even uitgerekend: één speculaasje geeft 46 kj en één evergreen 72quote:Op woensdag 6 juni 2007 11:38 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Nou volgens Sonja wel
Er stondquote:Op woensdag 6 juni 2007 12:37 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
ik heb het even uitgerekend: één speculaasje geeft 46 kj en één evergreen 72
maar ja, daar krijg je tenminste nog wat vezels en vitaminen van. een speculaasje is alleen vet en suiker.
dus in die zin klopt het wel.
ik denk dat je beter je heil in rauwkost en crackers kan zoeken als je het idee hebt dat je te weinig krijgt. Of fruit.
Je voeding aanvullen met koekjes en andere zoete tussendoortjes maakt volgens mij nog niet dat je een gezond eetpatroon aanleert.
maar dit terzijde...
Whaha ik ging om 11 uur eten dus toen mocht ik gelijk mn plakje ontbijtkoekquote:Op woensdag 6 juni 2007 12:36 schreef lovegrrl het volgende:
[..]
Ja inddik werd wakker met honger
Vandaag yoghurt met een Kiwi als ontbijt, praat mezelf aan dat het een geweldige maaltijd is, klinkt dat bekend?
[..]
Lijkt mij wel kunnen toch, alles wat je hebt gegeten is er wel weer af door Bodypump.. ik heb vanochtend ook een dun plakje ontbijtkoek extra genomen omdat ik ging fitnessen. Voel me gelijk schuldig![]()
misschien wat fruit meenemen? zodat je wat te verteren hebt? dit gevoel gaat wel weg trekken. ik had het in het begin ook, maar het is na een kleine week eigenlijk over gegaan. ( ik ben nuhalverwege week 3) Veel water drinken helpt ook.quote:Op woensdag 6 juni 2007 14:29 schreef Everett het volgende:
Ik ben sinds maandag begonnen en op zich bevalt het me redelijk. Enige probleem voor mij is dat ik me rond 17.00 uur echt flauw en slap begin te voelen. Dan moet ik nog ruim een uur in de auto zitten en dat vind ik best gevaarlijk. Ik merk duidelijk dat ik veel minder energie en concentratie heb dan anders. Dat kan Sonja toch niet zo gewild hebben?!?
Vanavond heb ik nog een meeting tot 20.30 uur, moet ik daarna naar huis en eet ik dus nog later. Ben bang dat ik dat niet ga redden. Om nog maar te zwijgen over het voetbaltoernooi dat ik zaterdag heb. Op een paar crackers en een liga is dat gewoon niet te doen.
Probeer altijd appels mee te nemen.. Ennuh, AH heeft van die mooie pakjes met voorverpakte reepjes ontbijtkoek.. Elke winkel heeft ze wel, maar die van AH eigen merk zijn extra lekker om een of andere reden..quote:Op woensdag 6 juni 2007 10:16 schreef lovegrrl het volgende:
[..]
och wat vind ik dat nou ongelofelijk jammer, zal het gelijk aan mn ma vertellen
[..]
En als je dan heel erg honger krijgt, wat neem je dan? Appels en dergelijken zijn wel leuk, maar vult natuurlijk voor geen meter. Gun je jezelf dan gewoon een broodje?
<snip>
Ik had er ook al een beetje aan gedacht dat de ene persoon meer energie nodig heeft dan een ander. Ik heb zelf een baan waarbij ik 9 uren per dag sta/ loop. Werk in best een grote winkel en vaak sta ik achterin uit te pakken en moet dan snel naar voren lopen omdat er een klant staat. Weer naar achter omdat de vracht daar nog staat, en dan weer snel naar voren want er zijn alweer klantenOok skate ik vaak even savonds of moet ik na het werk weer ergens heen. Best drukke dagen dan.
12? Die ben ik in het boek nog niet tegen gekomenquote:Op woensdag 6 juni 2007 13:21 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
[..]
Whaha ik ging om 11 uur eten dus toen mocht ik gelijk mn plakje ontbijtkoek
Ben aan t wachten tot mn moeder thuis is dan 12 hele boterhammen
jeuj
Ja ik voelde me ook wel schuldig door die extra liga maar normaal eet ik een hele zak chips in de avond en dan denk ik alleen. Dat was lekker. Nog 1maar als het daar zo staat dan ben ik er eerder geneigd om het te eten
ja ik las verkeerd dus heb 2x woensdag middag gegetenquote:Op donderdag 7 juni 2007 12:23 schreef lovegrrl het volgende:
[..]
12? Die ben ik in het boek nog niet tegen gekomen
Vind het indd ook makkelijker dat er staat wat je mag, meestal als ik ga dieten denk ik 'geen snoep meer, geen koek meer, niet dit niet dit' nu denk ik van okey, om 3 uur mag ik ... enzo
Tot nu toe alleen gisteravond een stukje kruidkoek gezondigd. Vanochtend gesport op alleen een beker Optimel en een kiwi, samen met een liter water drinken ging dat primaVerheug me nu al op de italiaanse bol die vanavond op het programma staat! wij draaien het warm eten en de lunch om
nu werkt het jaquote:Op vrijdag 8 juni 2007 11:04 schreef Aventura het volgende:
Goed zeg! Gisteen zag ik iemand, die ik 8 weken geleden voor het laatst zag. Toen was ze net met SB begonnen. Ze zag er goed uit, ze was al 7 kilo afgevallen.
Overal zie ik dat het werkt! Toch kan ik mezelf er niet toe zetten om het ook te gaan doen.
Nou ja, voor haar is het meer bewustwording. Ze fietste elke dag 2 uur naar en van haar werk. At al heel matig, deed nooit mee met taart en snoep. Toch te dik. Reden: te weinig variatie in zowel het eet- als bewegingspatroon. Je lichaam past zich aan aan de in- en output. En daardoor gebeurt er weinig in je lichaam. Behalve aankomen als je je dan toch een keer een patatje of gebakje gunt.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 11:07 schreef Miss_S het volgende:
[..]
nu werkt het jamaar hoe is het over een half jaar
daar heb je gelijk inquote:Op vrijdag 8 juni 2007 11:13 schreef Aventura het volgende:
[..]
Nou ja, voor haar is het meer bewustwording. Ze fietste elke dag 2 uur naar en van haar werk. At al heel matig, deed nooit mee met taart en snoep. Toch te dik. Reden: te weinig variatie in zowel het eet- als bewegingspatroon. Je lichaam past zich aan aan de in- en output. En daardoor gebeurt er weinig in je lichaam. Behalve aankomen als je je dan toch een keer een patatje of gebakje gunt.
En daarom zijn denk ik heel veel vrouwen te dik. Ze leven vrij spartaans, gunnen zichzelf niks. Een fragiel evenwicht, waarbij je steeds dikker wordt als je maar even niet sport of teveel kcal naarbinnen krijgt.
Ik ben al een paar maanden gestopt met echt fanatiek haar programma volgen, maar bij mij heeft het echt wel gewerkt om een gezonder eetpatroon te krijgen. Mijn blikveld met dingen die je kan eten is gewoon weer een stuk groter, ik at heel vaak hetzelfde etc. etc.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 11:07 schreef Miss_S het volgende:
[..]
nu werkt het jamaar hoe is het over een half jaar
nee hoorquote:
Maar er zijn altijd mensen die met dat nieuwe dieet wel blijvend afvallen en er zijn altijd mensen die toch weer aankomen. Denk dat dat eerder aan die mensen ligt dan aan (de basis van) dat dieet.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 11:20 schreef Miss_S het volgende:
[..]
nee hoor
maar iedereen heeft het hier over weken enzo
dus vraag ik me gewoon geinteresseerd af hoe het over bijvoorbeeld 2 jaar gaat
en om de paar jaar is er wel weer een dieet die een hype is en dan een paar jaar later hoor je weer iedereen klagen dat nooit een dieet werkt
nou sommige dieeten zijn ook gewoon slechtquote:Op vrijdag 8 juni 2007 11:21 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Maar er zijn altijd mensen die met dat nieuwe dieet wel blijvend afvallen en er zijn altijd mensen die toch weer aankomen. Denk dat dat eerder aan die mensen ligt dan aan (de basis van) dat dieet.
maar wie zegt dat dat af en toe niet meer wordquote:Op vrijdag 8 juni 2007 11:23 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Nou als mijn buik dun is
over 5 a 10 kgdan ben ik ondertussen gewend aan sporten weer en dan kan ik weer eten waar ik zin in heb.. maar dat doe ik niet want dan eet ik alleen maar koekjes.. dus dan zal ik wel gezond eten maar dan af en toe chips en taart
yeah maar als ik sport heb ik binnen no time zwaar ondergwichtquote:Op vrijdag 8 juni 2007 11:27 schreef Miss_S het volgende:
[..]
maar wie zegt dat dat af en toe niet meer word
nu doe je het helemaal niet en dan begin je weer met af en toe, dan is het toch een kleine stap naar je oude eet patroon
Heb ik ook heel erg, hou me nog steeds netjes aan het ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje en dan avondeten.quote:Op vrijdag 8 juni 2007 11:20 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik ben al een paar maanden gestopt met echt fanatiek haar programma volgen, maar bij mij heeft het echt wel gewerkt om een gezonder eetpatroon te krijgen. Mijn blikveld met dingen die je kan eten is gewoon weer een stuk groter, ik at heel vaak hetzelfde etc. etc.
Hier ook! Had eentje met vleeswaren, 1 met kaas en 1 met jam.. het leek wel een feestmaalquote:Op vrijdag 8 juni 2007 12:54 schreef Leintjeuh het volgende:
Ik heb een feestmaal op! Ik mocht gewoon 3 crackers! Ik zit ook echt vol nu haha, triest eigenlijk. Normaal gesproken kan ik wel 6 volkoren boterhammen op...
Nou, zoveel vind ik het helemaal niet hoor! Het is gewoon gewenning hoorquote:Op vrijdag 8 juni 2007 22:31 schreef lovegrrl het volgende:
Merk nu ook dat ik niet steeds meer zon rammelende buik heb maar ik ben nog maar met dag 5 van de eerste week bezig. Wat zou het zijn, gewenning aan minder eten? Of mochten we vandaag en gister gewoon veel eten
Heb ook niet het gevoel dat het zoveel is inddquote:Op vrijdag 8 juni 2007 23:14 schreef Leintjeuh het volgende:
[..]
Nou, zoveel vind ik het helemaal niet hoor! Het is gewoon gewenning hoorIk vond die hoeveelheden van macaroni en groente nogal karig eigenlijk, en ik heb ook (heel stiekem) extra macaroni opgeschept. Tis echt wennen.
Op zich een hele goede tip voor de mensen die de macaroni ook te droog vinden. Ik vind alleen paprikas uien en dergelijke ontzettend vies. Vandaar ook dat ik niet blij werd van de macaroni, ook die bakjes rauwkost bij het eten vind ik niet te eten. Zou ik dan ook bijv. alleen komkommer of sla ofzo kunnen nemen? In plaats van die zakjes met van alles en nog wat?quote:Op zondag 10 juni 2007 11:01 schreef Leintjeuh het volgende:
Weet je wat je moet doen? geen roerbakgroente meer nemen, maar parika, ui, champignon en een blik tomatenstukjes. Als je dat met een vleesvervanger, een boullionblokje en wat kruiden door elkaar flikkert, heb je best een fatsoenlijke pastasaus. Maar dan wel de vleesvervanger apart houden, want dat is al zo weinig en misschien krijg je niet alle saus op.
Volgens mij word ik hiermee bedoeldquote:Op zondag 10 juni 2007 14:22 schreef Leintjeuh het volgende:
Hahaha, wie was het ook al weer die de rauwkost opleukte met mais? Ik zit net dat interview te lezen in de OP en daarin staat dat je beter geen mais (en doperwtjes) kan eten ovm zetmeel ofzo! Bummer, net 2 van mn favoriete groenten...
ik denk ik herhaal dit nog maar een keertjequote:Op zondag 10 juni 2007 14:31 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Je moet echt niet te ver doorschieten hoor... op groente moet je echt niet gaan bezuinigen om maar onder de 1000 kcal per dag te blijven.... Daar zit het hem niet in !!
Zo had ik het ook niet opgevat hoorquote:Op zondag 10 juni 2007 16:46 schreef Leintjeuh het volgende:
Ik bedoel het niet rot hoor, ik zou t ook zo gedaan hebben. Er staat namelijk nergens in het boek dat dat 'slechte' groente is...
wat goed zeg! stabiel blijven kost weinig moeite?quote:Op maandag 11 juni 2007 10:16 schreef SpotlessMind00 het volgende:
*Terugmeldt* Ik ben ruim 10 kilo afgevallen en mijn gewicht is nu al weer een week of zes stabiel. Nu de moed verzamelen om de draad weer op te pakken en nog een keer 10 kilo af te vallen...
Weer een update. Ik zit nu op -9.0kg. Weer 9 ons minder, en dat met een feestje op zaterdag waarbij toch wat biertjes heb genomen.quote:Op maandag 4 juni 2007 09:53 schreef Coelho het volgende:
Na 5 weken -8.1kg. Deze week 1.1kg afgevallen. Nog iets minder dan 3 kilo om aan mijn eerste doel van 90kg te zitten.
Dank je welquote:Op maandag 11 juni 2007 11:26 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
wat goed zeg! stabiel blijven kost weinig moeite?
zet m op voor de volgende 10!
Ik zei het ook al in het topic..quote:Op woensdag 6 juni 2007 09:45 schreef neo2000 het volgende:
[..]
Heb je ff mazzel.. Van Sonja moet je mais nml mijden, aangezien er zetmeel in zit als ik mij niet vergis.. Zelfde als met erwtjes geloof ik.
[..]
Ik had 4 van de 7 dagen pizza omdat ik zelf moest kokenquote:Op zondag 10 juni 2007 14:30 schreef lovegrrl het volgende:
[..]
Op zich een hele goede tip voor de mensen die de macaroni ook te droog vinden. Ik vind alleen paprikas uien en dergelijke ontzettend vies. Vandaar ook dat ik niet blij werd van de macaroni, ook die bakjes rauwkost bij het eten vind ik niet te eten. Zou ik dan ook bijv. alleen komkommer of sla ofzo kunnen nemen? In plaats van die zakjes met van alles en nog wat?
Gister alweer de 6e dag van mn sonja bakker dieet. Valt me mee hoe makkelijk alles gaat, heb over de hele dag geen koek genomen die wel in het boek stonden, in plaats daarvan heb ik sochtends een appel en smiddags een sinasappel genomen. Savonds in plaats van de crackers een bokkenpootje (slecht) en om 12 uur savonds nog een sultana gehad. Heb me helemaal uitgeleefd bij het stappen dus flink wat calorieen verbrand
P.F. hoe gaat jouw eerste week nu?
Hahahaquote:Op maandag 11 juni 2007 13:28 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
[..]
Ik had 4 van de 7 dagen pizza omdat ik zelf moest koken![]()
Maar nu ga ik er weer fanatiek voor
Gewoon doen. Vandaag nog beginnenquote:Op maandag 11 juni 2007 10:16 schreef SpotlessMind00 het volgende:
*Terugmeldt* Ik ben ruim 10 kilo afgevallen en mijn gewicht is nu al weer een week of zes stabiel. Nu de moed verzamelen om de draad weer op te pakken en nog een keer 10 kilo af te vallen...
Halvajam zit volgens mijn minder suiker in (de helft minder suiker of calorieen waarsch.) en light jam zit dan weer geen suiker in, maar zoetstoffen voor zover ik weet. Meeste supermarkten verkopen echter beide, ik ga maar gewoon voor de halva jam i.p.v. light.quote:Op maandag 11 juni 2007 14:01 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Ik eet nooit beschuitjes of jam
maar 't was best wel lekker
wat is halvajam eigenlijk? ik heb maar light jam genomen?
Ja, dat kan. In het 1e boek staat een vergelijking van de diverse soorten fruit. Probeer wel rustig aan te doen met bananen.quote:Op maandag 11 juni 2007 18:36 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
o ik moest een kiwi en ananas maar heb een split ijsje genomen
kan je fruit voor ander fruit vervangen?
het is ook allemaal niet zo moeilijkquote:Op maandag 11 juni 2007 18:46 schreef Bluepanther het volgende:
Ik heb het boekje ook eens gelezen. Hoewel ik niet hoef af te vallen heb ik toch paar dingen eruit gepikt om toch gezonder en fitter te worden. En als je het leest... het is allemzaal zoooo simpel!
Ik at er al sowieso niet meer dan 2 per weekquote:Op maandag 11 juni 2007 18:40 schreef FREAKY_ME het volgende:
[..]
Ja, dat kan. In het 1e boek staat een vergelijking van de diverse soorten fruit. Probeer wel rustig aan te doen met bananen.
En mango's. Daar moet je ook niet teveel van eten.quote:Op maandag 11 juni 2007 18:40 schreef FREAKY_ME het volgende:
Ja, dat kan. In het 1e boek staat een vergelijking van de diverse soorten fruit. Probeer wel rustig aan te doen met bananen.
Maar 200gr aardbeien kan wel?quote:Op maandag 11 juni 2007 19:44 schreef Leintjeuh het volgende:
[..]
En mango's. Daar moet je ook niet teveel van eten.
magere vruchtenyoghurt was sonja volgens mij helemaal tegen maar daar kan ik me in vergissen....quote:Op dinsdag 12 juni 2007 07:56 schreef Torio het volgende:
Ik ben ook begonnen met SB. Nadat ik mezelf ongeveer 2 jaar lang wijsgemaakt heb dat ik ca 100 kilo woog, gaf zaterdag mijn nieuwe weegschaal iets heel anders aan. 108,5 kilo is voor mijn 1.84 m natuurlijk te zwaar.
Het zal lastig worden, mede omdat de meeste gerechten Hollandsche gerechten zijn, en van huis uit ben ik meer de roti, rijst, bami en nasi gewend.Zo is er een heel arsenaal van groenten die ik nog nooit heb gegeten, zoals bloemkool, prei en witlof
Ook ontbijtte ik nooit en bestonden mijn tussendoortjes uit chips, snoep noem het maar op.
Maar ik ga er gewoon voor en heb er vertrouwen in![]()
Ik had een aantal vragen, en hoopte dat iemand ze kon beantwoorden.
In het SB-boek staat dat je het aantal zoetjes tot maximaal 4 moet beperken, terwijl de link in de OP 15 zoetjes aangeeft. Weet iemand hoe dat zit?
Wordt er met magere yoghurt gewoon de kale yoghurt bedoeld, of is magere vruchtenyoghurt ook toegestaan?
Ik eet geen vis, kan ik dat gewoon vervangen door een mager vleesgerecht of een hardgekookt ei?
Klopt het dat 150 gram aardappelen ongeveer 1 flinke aardappel is?
BvD![]()
Doorzetten. Ik heb gisteravond bloemkool gegetenquote:Op dinsdag 12 juni 2007 07:56 schreef Torio het volgende:
Ik ben ook begonnen met SB. Nadat ik mezelf ongeveer 2 jaar lang wijsgemaakt heb dat ik ca 100 kilo woog, gaf zaterdag mijn nieuwe weegschaal iets heel anders aan. 108,5 kilo is voor mijn 1.84 m natuurlijk te zwaar.
Het zal lastig worden, mede omdat de meeste gerechten Hollandsche gerechten zijn, en van huis uit ben ik meer de roti, rijst, bami en nasi gewend.Zo is er een heel arsenaal van groenten die ik nog nooit heb gegeten, zoals bloemkool, prei en witlof
Ook ontbijtte ik nooit en bestonden mijn tussendoortjes uit chips, snoep noem het maar op.
Maar ik ga er gewoon voor en heb er vertrouwen in![]()
Er schijnen geen calorieen in zoetjes te zitten. Maar wel Aspartaam. Dit is een kankerverwekkende stof en daarom kan ik me voorstellen waarom Sonja max. 4 aangeeft. Zelfde als maar 4 glazen light drank.quote:Ik had een aantal vragen, en hoopte dat iemand ze kon beantwoorden.
In het SB-boek staat dat je het aantal zoetjes tot maximaal 4 moet beperken, terwijl de link in de OP 15 zoetjes aangeeft. Weet iemand hoe dat zit?
Echte magere yoghurt. Ik wissel dit om met magere kwark/yoghurt van Optimel. Evenveel kcal en beter binnen te krijgen.quote:Wordt er met magere yoghurt gewoon de kale yoghurt bedoeld, of is magere vruchtenyoghurt ook toegestaan?
Waarom eet je geen vis?quote:Ik eet geen vis, kan ik dat gewoon vervangen door een mager vleesgerecht of een hardgekookt ei?
Nee, wel iets meer. Wat vind jij een flinke aardappel trouwens? Ik zou echt ZEKER WETEN een weeegschaaltje kopen. Anders weet je nog niet wat je eet. Na bereiding kan iets heel anders wegen dan ervoor. Denk bvb aan bloemkool wat uitzet door water. En de grammen die Sonja aangeeft zijn na bereiding.quote:Klopt het dat 150 gram aardappelen ongeveer 1 flinke aardappel is?
BvD![]()
die van optimel heeft 40 kcal per 100 ml, de magere vruchtenyoghurt zonder vet en suiker van appie heeft er 95 per 100 ml..quote:Op dinsdag 12 juni 2007 08:30 schreef Miss_S het volgende:
[..]
magere vruchtenyoghurt was sonja volgens mij helemaal tegen maar daar kan ik me in vergissen....
het gaat om het gewicht ná bereiding. dus met de schil eraf, en gekookt... dan zal je zien dat je al gauw twee aardappels nodig hebt (ik mag van mijn boek trouwens maar 125 gram...quote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:02 schreef Torio het volgende:
Ik eet geen vis omdat ik helemaal niet van die smaak houd. Geen zalm, geen sardien, geen lekkerbek, geen garnaal, niets daarvan!Soms vind ik dat wel jammer, want als ik zie hoe mijn familie van vis kan genieten
![]()
Ik ben in het bezit van een keukenweegschaal, en ik deed er 1 grote aardappel op, en de weegschaal gaf 144 gram aan. Om te kijken of het wel een goed apparaat was, heb ik een literfles water erop gedaan, en de schaal gaf gewoon 1 kilo aandus het klopt wel.
Vandaag witlof eten, voor alles is er een eerste keer.![]()
Google heeft me geleerd dat je het zowel in een salade kan maken als kan grillen...dus ik kijk nog even hoe ik dat ga doen
aaah, bedanktquote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:04 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
het gaat om het gewicht ná bereiding. dus met de schil eraf, en gekookt... dan zal je zien dat je al gauw twee aardappels nodig hebt (ik mag van mijn boek trouwens maar 125 gram...)
Ja zo een digitale keukenweegschaal lijkt me wel handigquote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:05 schreef neo2000 het volgende:
Ik vind het toch jammer dat mijn beeld van het stereotype Sonja bakker dieet-volgeling hier bevestigd wordt..
Tipje; koop een digitale keukenweegschaal. Kost 10 euro bij de Media markt, wij hebben even zitten prutsen met zo'n analoog elcheapo ding.. Kwam er op een gegeven moment achter dat DAT nou net niet handig werkt als je precies af moet wegen.. En deze dus elke keer iets anders aangeeft met hetzelfde bordje eten.
Wij hebben een hele handige van de blokkerquote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:09 schreef Torio het volgende:
[..]
Ja zo een digitale keukenweegschaal lijkt me wel handig![]()
En mag ik vragen wat jouw beeld van een typische SB-dieetvolgeling is?![]()
Och, zo vervangen we allemaal wel iets omdat het niet in de smaak valtquote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:02 schreef Torio het volgende:
Ik eet geen vis omdat ik helemaal niet van die smaak houd. Geen zalm, geen sardien, geen lekkerbek, geen garnaal, niets daarvan!Soms vind ik dat wel jammer, want als ik zie hoe mijn familie van vis kan genieten
![]()
Ik ben in het bezit van een keukenweegschaal, en ik deed er 1 grote aardappel op, en de weegschaal gaf 144 gram aan. Om te kijken of het wel een goed apparaat was, heb ik een literfles water erop gedaan, en de schaal gaf gewoon 1 kilo aandus het klopt wel.
Vandaag witlof eten, voor alles is er een eerste keer.![]()
Google heeft me geleerd dat je het zowel in een salade kan maken als kan grillen...dus ik kijk nog even hoe ik dat ga doen
Digitale keukenweegschaal is, mits je er echt helemaal voor wilt gaan en de hoeveelheden e.d. ook echt aanhoud, onontkoombaar. En laten we wel wezen, voor die 10 euro.. Als je ziet wat je de eerste weken kwijt bent aan boodschappen, kan dat er ook nog wel bij..quote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:09 schreef Torio het volgende:
[..]
Ja zo een digitale keukenweegschaal lijkt me wel handig![]()
En mag ik vragen wat jouw beeld van een typische SB-dieetvolgeling is?![]()
Kan ik enigszins inkomenquote:Op dinsdag 12 juni 2007 17:27 schreef neo2000 het volgende:
[..]
Digitale keukenweegschaal is, mits je er echt helemaal voor wilt gaan en de hoeveelheden e.d. ook echt aanhoud, onontkoombaar. En laten we wel wezen, voor die 10 euro.. Als je ziet wat je de eerste weken kwijt bent aan boodschappen, kan dat er ook nog wel bij..
2e puntje; ik lees bij een hoop mensen dat ze continue dingen vervangen, omdat ze iets niet lusten. Omdat ik zelf de culinaire voorkeur van een vuilnisbak heb (ik eet werkelijk alles) vind ik het al snel dat "men" zo goed als niets lust..Het "wat de boer niet kent.." principe is in mijn optiek ook onlosmakelijk verbonden met het oer-Hollands zijn. En volgens mij zijn de meeste SJ Bakker volgelingen ook echte Hollanders, want de meeste gerechten/groeten e.d. die zij voorschrijft zijn toch echt wel op-en-top Nederlands. Laten we wel wezen, iemand die de Mediteraanse keuken het liefst mijdt, zal geen dieet gaan volgen met alleen maar mediteraanse dingen op het menu. Maar goed, dat is mijn mening.
Verder lees ik dat een hoop mensen dingen vervangen door dingen waar Sonja het heul niet mee eens is.Tsjah, als het afvallen dan niet zo hard gaat, ook niet klagen dan. Nu is het boek niet helemaal helder over sommige dingen, maar een hoop staat allemaal wel netjes in het boek omschreven, o.a. wat je voor wat kan vervangen. Als mensen vervolgens dat boek wel kopen maar niet lezen..
![]()
smeerworst? ik heb gee idee wat je met de paté moet doen hoor, op brood/cracker of bij je avondeten...quote:Op dinsdag 12 juni 2007 19:19 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
O trouwens morgen pate![]()
![]()
![]()
wat kan ik daarvoor nemen? Gewoon ham/kipfilet/rauwe ham?
Slankie heeft trouwens ook fris en romig.. Misschien vind je dat wat..?quote:Op dinsdag 12 juni 2007 19:45 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
smeerworst? ik heb gee idee wat je met de paté moet doen hoor, op brood/cracker of bij je avondeten...
Misschien ben ik dan weer een uitzondering. Veel wat Sonja voorschrijft vind ik niet lekker, Andijvie, Witlof, Rauwkost etc. Toch eet ik het wel op. En waarom? Dan hoef ik niet zoveel en merk bij mezelf dat ik al helemaal niet meer denk van oeh lekker, ff eten. Eten is nu meer functioneel. Af en toe zit er wat lekkers bij (vandaag Nasi) daar verheug ik me dan een paar dagen op, Yammiequote:Op dinsdag 12 juni 2007 17:27 schreef neo2000 het volgende:
[..]
Digitale keukenweegschaal is, mits je er echt helemaal voor wilt gaan en de hoeveelheden e.d. ook echt aanhoud, onontkoombaar. En laten we wel wezen, voor die 10 euro.. Als je ziet wat je de eerste weken kwijt bent aan boodschappen, kan dat er ook nog wel bij..
2e puntje; ik lees bij een hoop mensen dat ze continue dingen vervangen, omdat ze iets niet lusten. Omdat ik zelf de culinaire voorkeur van een vuilnisbak heb (ik eet werkelijk alles) vind ik het al snel dat "men" zo goed als niets lust..Het "wat de boer niet kent.." principe is in mijn optiek ook onlosmakelijk verbonden met het oer-Hollands zijn. En volgens mij zijn de meeste SJ Bakker volgelingen ook echte Hollanders, want de meeste gerechten/groeten e.d. die zij voorschrijft zijn toch echt wel op-en-top Nederlands. Laten we wel wezen, iemand die de Mediteraanse keuken het liefst mijdt, zal geen dieet gaan volgen met alleen maar mediteraanse dingen op het menu. Maar goed, dat is mijn mening.
smeerkaasquote:Op dinsdag 12 juni 2007 20:56 schreef neo2000 het volgende:
[..]
Slankie heeft trouwens ook fris en romig.. Misschien vind je dat wat..?
klik hier
Anders filet americain. Ik neem aan dat je de paté op je brood moet eten.. Bij het avondeten kan ik mij geen paté heugen..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |