quote:Op zondag 1 april 2007 10:54 schreef VGA4xZoom het volgende:
Yo!
Ik ben nieuw hier![]()
Ik heb zojuist m'n eerste dieet-resultaat toegevoegd op Dieet-web.nl, maar sta nog niet in het lijstje.
Ik heb al heel lang overgewicht, ben nu 16. Heb al heel vaak geprobeerd te dieten, maar het kwam er nooit van, lukte niet, etc. etc. Uiteindelijk heeft m'n zus me naar dit topic gestuurd en ik hoop dat het me wat zal helpen om het dieet vol te houden. Mijn dieet bestaat eigenlijk alleen uit: niet meer snoepen en meer bewegen. Ik ga dus niet drastisch de rest van m'n eetpatroon aanpassen. Hoop iig dat ik snel in de lijst te zien ben![]()
Groetjes!
quote:Op zondag 1 april 2007 11:33 schreef Fannetje het volgende:
Ik heb gisteren een feestje gehad en heb teveel gesnoeptDe weegschaal was vanmorgen dan ook niet erg aardig tegen me...
Ik had even behoeft een een eet-weekendje, merk ikHopelijk gaat het vanaf morgen weer goed
quote:Op zondag 1 april 2007 11:36 schreef scrub_nurse het volgende:
hier gaat het nog steeds goed, ik volg mijn patroontje trouw op, ik val af en vervolgens sta ik stil, kom bij en uiteindelijk val ik toch weer af een beetje 2 steps forward 1 step back, maar goed zolang het maar naar beneden blijft gaan![]()
quote:Op zondag 1 april 2007 11:46 schreef teigan het volgende:
Hier gaat het minder..
Ik voel me op dit moment net een koorddanser, met hoge stapels servies, en die steeds meer begint te wankelen en maar probeert alles te redden.
En dat heeft veel effect op mijn eten. Mijn zelfbeeld is weer even flink onder nul, en gezond eten zakt dan op de prioriteitenlijst..
Ik vind het moeilijk om nu dingen los te laten die ik dan maar even niet meer doe, maar ik zal wel moeten, anders is het straks echt helemaal mis...
quote:Op zondag 1 april 2007 11:59 schreef Faat het volgende:
[..]
Haha, als je nu 16 bent, kun je nooit al héél lang overgewicht hebben.
Althans zeker niet zolang als sommige van ons
Welkom hier en succes met afvallen. Hopelijk kunnen we je een beetje steunen. Soms gaat het hier
goed en soms gaat het hier bereslecht, maar ja, we herkennen veel van elkaar en dat helpt vaak wel
Eeeeej, tis zondag hè, dan zit ik in een lagere versnellingquote:Op zondag 1 april 2007 12:18 schreef teigan het volgende:
....... na 5 minuten dacht ik ......
Het is echt niet moeilijk. Als ik jou was zou ik heeeeeeeeeeel veel oefenexamens maken. Ik heb er iets van 15 gemaakt, en dan heb je alle vragen zowat wel gehad :pquote:Op zondag 1 april 2007 12:55 schreef ymme het volgende:
Ik zit vandaag nog ff lekker autotheorie te leren... Morgen moet ik op voor theorie...
Echt zenuwachtig ben ik niet.. Maar 't begint nu wel allemaal heel dichtbij te komen
niet te kort van te voren nog gaan lerenquote:Op zondag 1 april 2007 15:57 schreef ymme het volgende:
Oefenexamens, ik heb een boek met 20 examens van 50 vragen.
Deze heb ik totaal nu 3x gemaakt. (allemaal he)...
Morgen om twaalf uur nog ff een half uurtje doorlezen. Dan moet het helemaal goed komen
Heerlijk, vandaag even in Zeegse rondgewandeld op de zandvlakte (mijn broers en zijn drie meiden kwamen ons halenquote:Op zondag 1 april 2007 18:04 schreef Isabeau het volgende:
Hoi. Hoe is 't in de zon, freecell
Dit weekend erg goed doorgekomen en alles redelijk gezond weten te houden. Op de verjaardag gisteravond was bijv. de leverworst niet aantrekkelijk en ook in de bakken met pinda's en borrelnoten had ik geen trek. Ik heb niets gehad op een glaasje jus d'orange na. De sauna was zalig. De sauna zelf niet echt spectaculair.
VGA4xZoom van harte welkom en succes met je nieuwe levensstijl.
Moet je ongesteld worden? Is je weegschaal stuk? Dit zou namelijk betekenen dat je per DAG 1000 kcal méér eet dan je lichaam verbruikt en kom op zeg...dat geloof je zelf toch niet.quote:Op zondag 1 april 2007 21:31 schreef Elvi het volgende:
Ok zég het me... Hóe de fuck kan ik in 2 weken 2 kilo zijn AANGEKOMEN?!Dat gaat mij íets te snel... alsof ik elke dag patat eet ofzo
![]()
Wat eten jullie nou ongeveer op n dag? Want ik geef t nu een beetje opMaakt niet uit wat ik schrap, ik blijf dus aankomen
![]()
weet je zeker dat je niet teveel of verkeerds eet?quote:Op zondag 1 april 2007 22:03 schreef Elvi het volgende:
1000 kcal is wel erg veel idd... Dat red ík zelfs nooit op 1 dag![]()
En ik heb afgelopen week nog wel meer gelopen dan anders, en de trap vaker genomen ipv de roltrap en lift.
Kan je door stress ook dikker worden? (eventuele vreetbuien tijdens stress-aanval niet meegerekend)
Van bijv. hardlopen kan je vocht vasthouden, dus dat kan een reden zijn. Maar vertel eens wat je vandaag en gisteren hebt gegeten (incl. hoeveelheid en of het mager, halfvol etc was).quote:Op zondag 1 april 2007 22:03 schreef Elvi het volgende:
1000 kcal is wel erg veel idd... Dat red ík zelfs nooit op 1 dag![]()
En ik heb afgelopen week nog wel meer gelopen dan anders, en de trap vaker genomen ipv de roltrap en lift.
Kan je door stress ook dikker worden? (eventuele vreetbuien tijdens stress-aanval niet meegerekend)
1000 kcal per dag teveel... Dan moet er toch wel erg veel misgaan denk ikquote:Op zondag 1 april 2007 22:04 schreef Miss_S het volgende:
[..]
weet je zeker dat je niet teveel of verkeerds eet?
inderdaad met 2 macmenu´s dan wil die 1000kcal welquote:Op zondag 1 april 2007 22:18 schreef Elvi het volgende:
[..]
1000 kcal per dag teveel... Dan moet er toch wel erg veel misgaan denk ikDat is zo'n beetje 2 macmenu's op n dag?
Ik ga het volgende week wel bijhouden, en dan kijken hoeveel er deze week afgaat/ bijkomtDan mogen jullie zeggen wat ik fout doe
![]()
Ja ik moet het dan echt op gaan schrijven want ik heb een geheugen als een zeefquote:Op zondag 1 april 2007 22:21 schreef Miss_S het volgende:
inderdaad met 2 macmenu´s dan wil die 1000kcal wel
maar goed als je volgende week pas bij gaat houden dan hoor ik het wel
nou, maak daar maar liever 1 mac menu van.quote:Op zondag 1 april 2007 22:21 schreef Miss_S het volgende:
[..]
inderdaad met 2 macmenu´s dan wil die 1000kcal wel
maar goed als je volgende week pas bij gaat houden dan hoor ik het wel
dan hoef je in ieder geval niet meer te ontbijtenquote:Op maandag 2 april 2007 10:43 schreef Faat het volgende:
Ik heb net trouwens een kop koffie met slagroom gehad, mèn wat is dat toch lekker zeg
Ik voelde me heel sterk en stoer toen ik het gebak met slagroom afwees, maar ach alleen een
schepje slagroom op de koffie moest kunnen. Nou zijn schoonmoeders schepjes wel altijd royaal,
hou het op 2 el. Per el slagroom 85 caloriën stond erop. Dus euh....met nog een beetje melk een
kop koffie van toch wel zo'n 200 kcal. Gelukkig had ik er zoetjes in, dat scheelt dan weer![]()
Doet me denken aan een Big Mac menu met Cola Lightquote:Op maandag 2 april 2007 10:43 schreef Faat het volgende:
Dus euh....met nog een beetje melk een kop koffie van toch wel zo'n 200 kcal. Gelukkig had ik er zoetjes in, dat scheelt dan weer![]()
Op zich een aardig ontbijt als je wilt afvallen. Als je ook nog op gezondheid wilt letten zou ik nog een melkprodukt zoals een glas melk of karnemelk toevoegen. Er is onderzoek geweest waarbij werd aangetoond dat melkprodukten lijken mee te helpen bij de vetverbranding, dus niet bezuinigen op melk tenzij je een aandoening hebt waarbij je geen melk verdraagt.quote:Op maandag 2 april 2007 11:11 schreef Elvi het volgende:
Tot nu toe gegeten:
1 tarweboterham met halvarine en appelstroop en n plak ontbijtkoek met halvarine. En 2 kopjes koffie, gewoon puur![]()
quote:Sonja Bakker
Met belangstelling volg ik de hype rond Sonja Bakker. Het artikel in De Telegraaf is daar een interessante uiting van. Zo zou Sonja Bakker boos zijn op de afslanksite www.afslanktop10.nl omdat haar boek wel vermeld staat in de categorie bestverkochte boeken maar niet in de top tien van beste diëten. In de krant verklaart ze dat deze site bewust haar boek af zou keuren en dat de site aan vriendjespolitiek zou doen. Het laatste klopt niet want mijn boek over afvallen staat ook in de top tien van bestverkochte boeken en ik had geen idee dat mijn boek op deze site werd vermeld. Van collegae uit het vak verneem ik dat de site als zeer onafhankelijk en integer wordt ervaren.
Dat je afvalt van het Sonja Bakker dieet verwondert mij niet. Het is met de hoeveelheden die je voorgeschreven krijgt bijna onmogelijk om níet af te vallen.
Ik begrijp heel goed waarom Nederland in de ban is van het boek van Sonja Bakker. Het is makkelijk, overzichtelijk en de meeste van mijn cliënten die ik coach hebben, mede door tegenstrijdige informatie over voeding in de media, onvoldoende zicht op wat ze wel of niet zouden moeten eten om af te vallen. Dat je afvalt verwondert mij niet want met de hoeveelheden die je voorgeschreven krijgt is het bijna onmogelijk om niet af te vallen. Wat dat betreft werkt het goed.
Wat mij, als coach, zorgen baart -- en ik hoor deze geluiden ook via het voedingscentrum, het centrum van diëtisten en overige officiële instanties -- is dat het een behoorlijk heftig dieet is en dat de voedingswaarde hier en daar te wensen overlaat. Het nadeel van een dieet is dat het een tijdelijke oplossing biedt. Het hangt er maar net vanaf hoe lang iemand het vol kan houden.
Het is wetenschappelijk bewezen dat de meeste mensen die een dieet volgen binnen een jaar na beëindiging van het dieet terug zijn op hun oude gewicht, inclusief een bonus. Dat komt omdat onze stofwisseling door een dieet wordt vertraagd, het lichaam zichzelf beschermt tegen een (crash)dieet en zelf een lage verbrandingsmodus zoekt. Het wordt dus steeds moeilijker om af te vallen en het eerst zo onschuldig lijkende dieet blijkt een valkuil voor de rest van je leven en het ronduit schadelijke jojo-effect is nog maar het begin van de ellende.
Ik begrijp de waarschuwing van de experts tegen welk dieet dan ook heel goed en ik vermoed dat dit de reden is waarom Sonja Bakker niet vermeld staat in de top tien van beste diëten. Niet alles wat goed verkoopt is per definitie gezond.
Ik feliciteer haar met haar succes. Maar succes brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee en opbouwende kritiek biedt hierbij prachtige leermomenten. Het is niet Sonja Bakker tegen de voedingswereld. Als we elkaar helpen, ondersteunen, verder ontwikkelen en verbeteren dan komen we met een goed antwoord op een schrijnend probleem in Nederland. Want ongewenst te veel gewicht hebben is een verdrietige en ongezonde zaak
door: Patty Harpenau
Eet smakelijkquote:Op maandag 2 april 2007 12:01 schreef freecell het volgende:ik dacht serieus altijd dat ontbijtkoek heel gezond was
Af en toe wurmt iemand zich weer eens in mijn wereldbeeld(en ja, Isa, dat ben jij opvallend vaak
, hoezo geen olie in je oor druppelen
)
Ik heb net (veel te laat, ben al lang op) ontbeten met cornflakes en melkheerlijk
Nu ff een kop koffie
Liefde is volgens mij goed voor de lijnquote:Op maandag 2 april 2007 12:26 schreef Diesz het volgende:
Hier weer een pond er afHeb 2 of 3 topics 'gemist'. Last van
![]()
![]()
![]()
quote:Waarom diëten niet werken - Zwaarlijvigheid heeft mogelijk meer te maken met het milieu dan met gebrek aan wilskracht.
Kim Ridley
In de hele wereld wordt de taille in een alarmerend tempo breder: meer dan een miljard mensen hebben overgewicht. Meestal wordt de wereldwijde epidemie van zwaarlijvigheid toegeschreven aan te veel eten en te weinig bewegen, maar wetenschappers beginnen te vermoeden dat het ingewikkelder ligt. Waarom verliezen zoveel mensen de strijd tegen het vet? De chemische stoffen in onze voeding en omgeving zouden wel eens een belangrijk deel van het antwoord kunnen zijn.
De meeste mensen die aan een dieet beginnen, moeten dezelfde hoeveelheid pondjes die ze waren kwijtgeraakt na verloop van tijd weer bijschrijven – en meer, in sommige gevallen. Er zijn verschillende verklaringen voor dit jojo-effect, zoals een gebrek aan wilskracht. Maar volgens The Ecologist (dec. 2006) hebben onderzoekers onlangs ontdekt dat bepaalde industriële chemicaliën een grotere invloed hebben op de stofwisseling en eetlustcontrole bij de mens, die in hoge mate bepalend is voor ons gewicht.
Veel chemische stoffen uit de industrie – waaronder die in bestrijdingsmiddelen, broomhoudende brandvertragers en ftalaten (de industriële weekmakers die in alles worden toegepast, van PVC tot cosmetica) – imiteren of blokkeren de effecten van hormonen in het lichaam. Eerder onderzoek wees al uit dat deze hormoonverstoorders invloed hebben op de kwaliteit van ons sperma en schade toebrengen aan het immuunsysteem en ontwikkelingsstoornissen. Maar recent onderzoek wijst er ook op dat deze hormoonverstoorders iets te maken hebben met met zwaarlijvigheid.
Het is bekend dat de chemische stoffen in voedsel, water, cosmetica, meubels en andere dagelijkse producten door het lichaam worden opgeslagen in vetcellen. Aan het eind van de jaren negentig begon een onderzoeksteam onder leiding van Angelo Tremblay van de Laval University in Quebec de effecten van organische chloorverbindingen – zoals DDT, dioxinen en PCB’s – op de stofwisseling te bestuderen bij mensen die probeerden af te vallen. Voortbordurend op eerder werk door Italiaanse onderzoekers ontdekte het Canadese team dat het gehalte aan industriële vervuilende stoffen in het bloed van deze mensen steeg wanneer ze meer gewicht verloren. Tijdens het afvallen krimpen de vetcellen en komen de gifstoffen weer terecht in de bloedsomloop.
Tremblay en zijn collega’s meldden bovendien dat de hoeveelheid schildklierhormonen – die nodig zijn voor een efficiënte stofwisseling – drastisch daalde naarmate de hoeveelheid gifstoffen in het bloed steeg. ‘Als ik het in journalistieke taal moet vertalen, zou ik zeggen dat de organische chloorverbindingen het stofwisselingsfornuis uitschakelen waarmee het lichaam vet verbrandt’, vertelt Tremblay in The Ecologist. Het onderzoek van het Canadese team bevestigt ook dat deze chemische stoffen in belangrijke mate kunnen bijdragen aan de latere gewichtstoename.
Die stelling wordt onderschreven door onderzoek van Paula Baillie-Hamilton, auteur van The Detox Diet en Toxic Overload. Na bestudering van de effecten van verschillende soorten gifstoffen op het systeem dat het lichaamsgewicht reguleert, kwam Baillie-Hamilton tot een onverwachte ontdekking: in hoge doses veroorzaken sommige chemische stoffen gewichtsverlies, maar bij de zeer lage doses waaraan we in het dagelijks leven zijn blootgesteld, kunnen ze juist leiden tot gewichtstoename.
Andere veelvoorkomende chemische stoffen lijken weer op een andere manier overgewicht in de hand te werken. Onderzoek heeft aangetoond erop dat chemische stoffen –zoals bisfenol-A (dat veel voorkomt in harde, doorzichtige plastic flessen, de binnenbekleding van blikken en bepaalde tandheelkundige kunstharsen) en organotinverbindingen (stabilisatoren die worden toegepast in bijvoorbeeld PVC-plastic, landbouwbestrijdingsmiddelen en conserveermiddelen voor hout) – jonge vetcellen aanzet om uit te groeien tot volwassen vetcellen. Hoe meer vetcellen je hebt, hoe moeilijker het wordt om blijvend gewicht te verliezen.
Leo Galland, auteur van The Fat Resistance Diet, gelooft dat industriële gifstoffen ook allergische reacties kunnen oproepen die op hun beurt weer chronische ontstekingen kunnen veroorzaken of verhevigen. Volgens Galland zetten ontstekingen het lichaam ertoe aan chemische stoffen uit te scheiden, waardoor het lichaam meer weerstand krijgt tegen leptine, een hormoon dat alleen wordt aangemaakt door vetcellen en dat de eetlust, de vetopslag en de stofwisseling beïnvloedt.
Natuurlijk zijn er oorzaken van overgewicht die minder omstreden zijn: een bestaan dat zich grotendeels afspeelt op kantoor, in de auto en achter de televisie, een voedingspatroon dat zwaar leunt op vet en suiker. Maar waarom vallen al die dieetvolgers niet af wanneer gewicht verliezen werkelijk een kwestie was van calorieën tellen? Zolang die vraag nog steeds niet is beantwoord, is het goed de mogelijkheid open te houden dat de chemische vervuiling in voeding en dagelijkse producten een niet te verwaarlozen rol speelt.
En ik wil net enthousiast melden dat ze hier in de kantine nu ook zakjes miniworteltjes hebben naast de minitomaatjes en minikomkommers...quote:Op maandag 2 april 2007 12:02 schreef Isabeau het volgende:
Eet smakelijkIk kom ook af en toe dingen tegen waar ik oprecht verbaasd over ben hoor
Zoals dat gekookte wortel gezonder is dan rauwe wortel of dat kant & klaar gesneden kool gezonder is dan door jezelf vers gesneden kool
Was ik ook allemaal verbaasd over.
Rauwe worteltjes zijn ook nog steeds gezond hoorquote:Op maandag 2 april 2007 12:39 schreef Rewimo het volgende:
En ik wil net enthousiast melden dat ze hier in de kantine nu ook zakjes miniworteltjes hebben naast de minitomaatjes en minikomkommers...Ik heb een zakje meegenomen
Dan is ze al verder dan Sonjaquote:Op maandag 2 april 2007 12:48 schreef Viking84 het volgende:
Verder vond ik het een hoop gezemel, maar weinig concrete tips. Het enige wat ik ervan heb onthouden is het onderscheid dat zij maakt tussen echte honger en emotionele honger. En dat is m.i. een heel zinvol onderscheid.
Als het de liefde niet is, dan is het in elk geval de sex welquote:Op maandag 2 april 2007 12:32 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Liefde is volgens mij goed voor de lijn![]()
Ik heb ook die LOI cursus thuis liggen, dus heb ik dan evenveel recht van spreken als Sonja?quote:Op maandag 2 april 2007 14:28 schreef conleche het volgende:
Patty Harpenau is eigenlijk schilder, een soort Ans Markus, die altijd met d'r hoofd in de bladen staat. Heeft volgens mij geen enkele opleiding met betrekking tot voeding gevolgd, dus wat mij betreft heeft zij niet zo heel veel recht van spreken.
Nope, je moet eerst nog een poosje 'hoofd seksspeeltjes' zijnquote:Op maandag 2 april 2007 14:32 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik heb ook die LOI cursus thuis liggen, dus heb ik dan evenveel recht van spreken als Sonja?
Nou, het is meer dat ik hem even had uitgeleend, omdat iemand voor een hele grote groep aan het koken was en dat dreigde te mislukken.quote:Op maandag 2 april 2007 14:04 schreef Isabeau het volgende:
Maar hoe is de bruscetta dan ontvreemd uit je woning?![]()
*slikt opmerking in*quote:Op maandag 2 april 2007 14:33 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nope, je moet eerst nog een poosje 'hoofd seksspeeltjes' zijn
Gefeliciteerd!quote:Op maandag 2 april 2007 15:36 schreef ymme het volgende:
Ik ben geslaagd voor mijn autotheorie![]()
![]()
![]()
![]()
Ik was totaal niet zenuwachtig, totdat het examen begon....![]()
Maar van de 50 vragen, had ik er 46 goed, dus een positieve uitslag![]()
![]()
bloed in je urine? klinkt niet lekker zeg. Misschien dat het gevoel van blaasontsteking daar wel vandaan komt.quote:Op maandag 2 april 2007 16:25 schreef teigan het volgende:
Kreeg net een telefoontje van de huisarts..
Ze konden alleen bloed vinden in mijn urine, geen ontstekingsdingen.. Hij gaat nu op kweek, en morgen moet ik weer bellen..
Sonja is meer down to earth dan Patty. Patty laat je ook je innerlijke zelf erbij betrekken en ik zie mezelf niet zo gauw mediterenquote:Op maandag 2 april 2007 14:28 schreef conleche het volgende:
Patty Harpenau is eigenlijk schilder, een soort Ans Markus, die altijd met d'r hoofd in de bladen staat. Heeft volgens mij geen enkele opleiding met betrekking tot voeding gevolgd, dus wat mij betreft heeft zij niet zo heel veel recht van spreken.
quote:Op maandag 2 april 2007 18:11 schreef Fannetje het volgende:
Goed zo, ymme!
Mijn gewicht is deze week stabiel gebleven, nog steeds 88,3. En ja, ik weet waar het aan ligt, maar de pizza, friet, saté, softijs, reese's peanut butter cups en reep cote d'or waren wel erg lekker![]()
Melkchocolade met pindakaas-achtige vulling, uit Amerika. Heerlijkquote:Op maandag 2 april 2007 19:13 schreef Isabeau het volgende:
[..]Fannetje! En dat in 1 week? Je wilt toch nog wel afvallen...? * Isabeau kijkt streng
En natuurlijk was dat allemaal lekker(wat eh, zijn reese's peanut butter cups?)
Ik denk ook dat het gewoon een blaasontsteking is hoor, ik ga absoluut niet van iets ergers uit... Aan de pijnklachten te voelen is het echt iets in mijn blaas wat raar doet. Ik wacht morgen dus ook rustig af...quote:Op maandag 2 april 2007 19:13 schreef Isabeau het volgende:
[..]Fannetje! En dat in 1 week? Je wilt toch nog wel afvallen...? * Isabeau kijkt streng
En natuurlijk was dat allemaal lekker(wat eh, zijn reese's peanut butter cups?)
Ik heb net 40 minuten gefietst en 1 uur en 45 minuten gewandeld. Was wel weer genoeg vind ik zelf. Nu pijn in/op mijn voeten. Volgens mijn hartslaghorloge meer dan 1000 kcal verbrand
teigan, bloed in de urine kan gewoon bij een blaasontsteking passen en dat acht ik hier ook het meest waarschijnlijk. Het teststrookje dat de dokter gebruikt toont alleen een bepaalde groep bacteriën aan, maar andere bacteriën kunnen nog steeds wel aanwezig zijn. Dat kan je dan mbv een kweekje aantonen.
De Jumbo heeft allemaal Amerikaanse dingen in het assortimentquote:Op maandag 2 april 2007 19:32 schreef Rewimo het volgende:
Hopelijk niet verkrijgbaar hier, dat ziet er veel te lekker uit
Ze zijn zelfs nog lekkerder dan ze eruit zienquote:Op maandag 2 april 2007 19:27 schreef Isabeau het volgende:
Ik ken het niet, maar ben wel benieuwd of het zo lekker smaakt als het eruit ziet (hallo, ik zie chocolade dus ziet het er direct al lekker uit).
Pfew, die hebben we hier niet!quote:Op maandag 2 april 2007 19:35 schreef Viking84 het volgende:
De Jumbo heeft allemaal Amerikaanse dingen in het assortiment. Ga daar maar eens kijken!
*wegduikt.
Ik verras daar dan met liefde mijn buren of schoonzusje of zo meequote:Op maandag 2 april 2007 19:44 schreef teigan het volgende:
De jumbo gaf hier afgelopen weekend taart weg, iets met de beste supermarkt van Nederland..
Sta je dan met twee slagroomschnitten..
De collega vankeek vandaag dus weer heel raar op wat er nu weer uit de broodtrommel kwam zetten...
tompoezen sla ik nooit af maarja voor de 2x per jaar hoeft dat ook nietquote:Op maandag 2 april 2007 20:02 schreef Viking84 het volgende:
Bij mij trakteerden ze op tompoezen. Ik twijfelde niet eens voor ik het aanbod afsloeg.
Ik zou de oplos-chocolademelk vervangen door een kopje thee zonder suiker. Allemaal suikers.quote:Op maandag 2 april 2007 20:10 schreef Elvi het volgende:
4 kopjes koffie
1 kopje thee zonder suiker
1 kopje oploschocolade'melk' (waarschijnlijk met water gemaakt..)
bíjna anderhalve liter water![]()
Nee, niet doen, je wilt toch afvallen? Schrap in ieder geval 3 van de bovenstaande dingen en gun jezelf 1x per dag iets lekkers wat je van te voren met jezelf afspreekt. Waarom eet je zoveel ongezonde tussendoortjes (chocolade is niet per definitie ongezond, bevat we heel veel energie)? Vervang het eens door een appel of een paar mandarijntjes.quote:1 ontbijtkoek met halvarine
pakje sultana's
1 speculaasje
1 stukje pure choco (van 87% ofzo)
Die kant & klaar boterhammen lijken gezonder dan ze zijn. Zo te lezen was je vergeten een lunch klaar te makenquote:1 tarwe boterham met halvarine en appelstroop
1 pakketje sandwiches van de kiosk = 2 boterhammen (heel slecht... i know... twas wel boerengezond; leek me beter dan catalaanse kip)
Verse spinazie of a la crème oid? En hoeveel jus?quote:Avondeten: 2,5 aardappel, 2 of 3 scheppen spinazie, rollade ofzo... en jus uit n zakje![]()
als je dit schrapt dan is het al een stuk beterquote:Op maandag 2 april 2007 20:10 schreef Elvi het volgende:
1 ontbijtkoek met halvarine
pakje sultana's
1 speculaasje
1 stukje pure choco (van 87% ofzo)
Ik durf het bíjna niet te vragen, maar wat is het oordeel?![]()
In Sultana en speculaas zitten volgens mij niet zo heel veel caloriën... En tegen 4 uur krijg ik echt een Dip dus dan moet ik wel wat hebben.quote:Op maandag 2 april 2007 20:20 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik zou de oplos-chocolademelk vervangen door een kopje thee zonder suiker. Allemaal suikers.
Je drinkt in ieder geval meer dan genoeg
[..]
Nee, niet doen, je wilt toch afvallen? Schrap in ieder geval 3 van de bovenstaande dingen en gun jezelf 1x per dag iets lekkers wat je van te voren met jezelf afspreekt. Waarom eet je zoveel ongezonde tussendoortjes (chocolade is niet per definitie ongezond, bevat we heel veel energie)? Vervang het eens door een appel of een paar mandarijntjes.
[..]
Die kant & klaar boterhammen lijken gezonder dan ze zijn. Zo te lezen was je vergeten een lunch klaar te makenBoerengezond, is dat met kaas en ham?
[..]
Verse spinazie of a la crème oid? En hoeveel jus?
Aardappelen en groente zijn natuurlijk prima. Zo te lezen kook je zelf niet, anders wist je wel wat voor vlees het wasLust je je aardappels ook zonder jus? En was de rollade gegrild of gebakken in boter?
Je zegt dat je nog fruit mag, maar wat voor voedingspatroon probeer je te volgen om gewicht kwijt te raken?
En waarom eet je op dat punt dan geen appel of een grapefruit? Als je gezonde tussendoortjes inpland, heb je minder behoefte aan sultana + speculaas + chocolade. Sultana naturel bevat per 2 al 110 kcal.quote:Op maandag 2 april 2007 20:28 schreef Elvi het volgende:
In Sultana en speculaas zitten volgens mij niet zo heel veel caloriën... En tegen 4 uur krijg ik echt een Dip dus dan moet ik wel wat hebben.
Die derrie is waarschijnlijk wel met mayo oid klaargemaakt. De kaas in dat soort broodjes is meestal 48+ en geen dunne plakjes. Ik denk dat je je vergist als je denkt dat het niet veel kcal bevat, dergelijke kant en klaar broodjes.quote:Boerengezond is idd met ham, kaas, sla, tomaat en witte derrie maar die derrie was geen mayo... Iets mosterd-achtigs?
Vers is goedquote:Versie spinazie natuurlijk... Mn ma koopt nooit a la crémeAardappels zonder jus
![]()
en de rollade was *gok ik* in kokos/palm-olie-achtigs klaar gemaakt. Dat schijnt gezond te zijn (en verdomd.. sinds we het gebruiken is het cholesterol van mn ouders gedaald dus dat zal t bij mij ook wel zijn
)
Probeer je fruit en soja te verdelen over de dag, dan krijg je ook minder behoefte om te snoepen. Als je nu nog volgens de schijf van 5 wilt eten moet je nog 2 stuks fruit en 2 glazen sojamelk nemen terwijl je net een warme maaltijd op hebt.quote:Voedingspatroon... Nou gewoon De Schijf van 52 stuks fruit, groentes, soja enzo
Fruit word een appel en een grapefruit btw
Appel onder voorbehoud, sowieso de grapefruit
![]()
Weleens een bouillonetje met cracker geprobeerd? Ik weet niet of het voor jou voldoende is uiteraard.quote:Op maandag 2 april 2007 20:28 schreef Elvi het volgende:
In Sultana en speculaas zitten volgens mij niet zo heel veel caloriën... En tegen 4 uur krijg ik echt een Dip dus dan moet ik wel wat hebben.
- 3 maaltijden + minstens 2 gezonde tussendoortjes (en dus geen koekjes of sultana's).quote:Op maandag 2 april 2007 20:43 schreef Elvi het volgende:
Wat zou dan een goed dagmenu zijn?
Op school heb je toch vast wel een automaat waar bekertjes warm water uitkomen? Zakjes bouillon kun je heel makkelijk meeslepenquote:Op maandag 2 april 2007 20:47 schreef Elvi het volgende:
Ik zit wel tot heel laat op schoolDus ik kan niet superveel meenemen daarheen...
fruit kan je toch ook gewoon meenemen?quote:Op maandag 2 april 2007 20:47 schreef Elvi het volgende:
Ik zit wel tot heel laat op schoolDus ik kan niet superveel meenemen daarheen...
Daar zat een morfinederivaat tussen, maar die zal hij wel niet hebben gekregenquote:Op maandag 2 april 2007 20:47 schreef Liejannuh het volgende:
Isa, wat was de briljante pijnstillercombinatie die je pas aanraadde? Aarti heeft een bezoekje gebracht aan de kaakslachter.
Aarti is een zij.quote:Op maandag 2 april 2007 20:55 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Daar zat een morfinederivaat tussen, maar die zal hij wel niet hebben gekregenVoor kaak/tand-problemen werkt een NSAID eerst het beste, dus uit de groep ibuprofen, naproxen, diclofenac, nurofen. Ik zou bij een getrokken verstandskies naproxen gebruiken (Aleve). Niet te lang gebruiken en bij maagpijn direct stoppen. Beginnen met 2 tabletten en daarna iedere 8-12 uur 1 tablet. Innemen met een flink glas water en het liefst na of tijdens het eten.
Hoe kan ik nou advies geven als ik nog niet eens het verschil tussen een man of vrouw weetquote:Op maandag 2 april 2007 20:58 schreef Liejannuh het volgende:
Aarti is een zij.
Maar ik ga het doorgeven!
je moet wel de kans hebben om je appel te schillen, niet iedereen kan een appel afbijten (draadjes achter tanden enzo). En een grapefruit moet je ook van zijn schil ontdoen.quote:Op maandag 2 april 2007 20:53 schreef Miss_S het volgende:
[..]
fruit kan je toch ook gewoon meenemen?
http://forum.fok.nl/topic/1003008/4/50#47940028quote:Op maandag 2 april 2007 21:04 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Hoe kan ik nou advies geven als ik nog niet eens het verschil tussen een man of vrouw weet
Ik dacht dat je een typeout had gemaakt en dat het Aart moest zijn
quote:Op maandag 2 april 2007 21:16 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
http://forum.fok.nl/topic/1003008/4/50#47940028
Ga daar maar even kijken.
ik doe dat ook smorgens en blijft goed hoorquote:Op maandag 2 april 2007 21:06 schreef Troel het volgende:
[..]
je moet wel de kans hebben om je appel te schillen, niet iedereen kan een appel afbijten (draadjes achter tanden enzo). En een grapefruit moet je ook van zijn schil ontdoen.
En om dat al 's ochtends te doen, dan krijg je zulk bruin fruit.
speculaas wordt zacht, dat moet je ook niet 's ochtends doenquote:Op maandag 2 april 2007 21:20 schreef Miss_S het volgende:
[..]
ik doe dat ook smorgens en blijft goed hoor
maarja sultana of speculaas is al bruin dus dan heb je dat probleem niet
doe maar nietquote:Op maandag 2 april 2007 21:21 schreef Elvi het volgende:
Red me... ik bezwijk bíjna voor Sonja Bakker![]()
Sorry, oldbies only.quote:
Ik dacht dat je met Sonja nooit honger hadquote:Op maandag 2 april 2007 21:23 schreef Miss_S het volgende:
doe maar niet
dan heb je op meer momenten honger dan alleen om 4 uur
Wat is er mis met het Sonja Bakker dieet?quote:Op maandag 2 april 2007 21:21 schreef Elvi het volgende:
Red me... ik bezwijk bíjna voor Sonja Bakker![]()
*knuffel* Misselijk zijn is niet fijnquote:Op maandag 2 april 2007 21:23 schreef Liejannuh het volgende:
Sorry, oldbies only.
Ik ben misselijk. Had in mijn lunchpauze een stukje hard gelopen, kwam terug op mijn werkplek en begon spontaan vlekken voor mijn ogen te zien; migraine aanval. Heb ik echt zelden, maar gelukkig was een collega zo lief om me even naar huis te brengen en dus heb ik niet lekker in het zonnetje gefietst, maar de hele middag in bed gelegen.
En nu dus misselijk.
http://www.tijdvoorechtegezondheid.nl/quote:Op maandag 2 april 2007 21:53 schreef Rewimo het volgende:
Isa, wat is de bron van dat fraaie document hierboven?Ik wil het even doorsturen aan iemand
quote:Einstein had het bij het juiste eind toen hij zei: “De wet van waanzin is hetzelfde doen en een andere uitkomst verwachten.”
Spannend!!! De eerste? Of heb je al neefjes/nichtjes rondwandelen??quote:Op dinsdag 3 april 2007 08:29 schreef gothic-blackie het volgende:
goedemorgen dames en heren, ook al post ik niet voor het dieeten (blijf wel netjes op hetzelfde gewicht) maar ik moet wel even wat melden. mijn schoonzusje is aan het bevallen
de vierde. voor mijn schoonzus haar tweede, en mijn zus heeft een tweeling. maar wel alleemaal neefjes, dus hoop op een nichtje.quote:Op dinsdag 3 april 2007 08:36 schreef Diesz het volgende:
[..]
Spannend!!! De eerste? Of heb je al neefjes/nichtjes rondwandelen??
tuurlijk hou ik jullie op de hoogte, als mijn mam ons maar op de hoogte houd. toen ik mam belde bleek dat schoonzus gisteravond rond half 12 richting ziekenhuis was gegaan, want ze was een bloedprop verloren, en verloskundige vond de hartslag van het babytje beetje onregelmatig. dus naar het ziekenhuis voor een scan. tijdens die scan zijn haar vliezen gebroken, dus mocht ze niet meer naar huis, helaas dus weer geen thuisbevalling voor haar. en sinds 2 uur vanacht heeft ze weeen.quote:Op dinsdag 3 april 2007 08:56 schreef Rewimo het volgende:
g-b, spannend! Hou ons op de hoogte
Elvi, natuurlijk liegt dat ding niet
mijn nichtje is geborenquote:Op dinsdag 3 april 2007 08:56 schreef Rewimo het volgende:
g-b, spannend! Hou ons op de hoogte
Elvi, natuurlijk liegt dat ding niet
Wat leuk! Alwéér tantequote:Op dinsdag 3 april 2007 10:58 schreef gothic-blackie het volgende:
mijn nichtje is geborenhoe laat en zo weet ik niet. weet alleen de naam. noah pascale (hoe de tweede naam geschreven word weet ik niet precies, alleen de eerste naam werd gespelt)
weet ik niet, weet eigenlijk alleen maar de naam, en verder niets. ik wist dan al wel dat het eindelijk een nichtje zou worden, maar ja, dat klinkt ook zo raar, vind ik dan.quote:Op dinsdag 3 april 2007 11:03 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Wat leuk! Alwéér tanteHoe is het met de mama?
quote:Op dinsdag 3 april 2007 09:07 schreef Troel het volgende:
http://onlibri.nl/e-books/eten/5_download.aspx
Voor freecell en Tara
En ik ben ook heel enthousiast over die crèmequote:Op dinsdag 3 april 2007 13:22 schreef freecell het volgende:
Ik heb nu trouwens echt dé perfecte créme. Je mag hem komen testen
Heel goedkoop, niet vet, trekt snel in, ruikt prima... en je bent heel zacht de rest van de dag
Maar jullie houden hem geheim begrijp ikquote:Op dinsdag 3 april 2007 15:02 schreef Isabeau het volgende:
En ik ben ook heel enthousiast over die crème![]()
quote:Op dinsdag 3 april 2007 15:05 schreef Isabeau het volgende:
Zes stukjes taart
Nou ja, je mocht het zelf afsnijden en het waren stukjes van nog geen centimeterquote:Op dinsdag 3 april 2007 15:07 schreef Elvi het volgende:
Ik heb al genoeg na 1 stuk! Dan ben ik het alweer zat
![]()
We hebben 6 kleine stukjes gegeten. Plus alle garnering die anderen niet durfden etenquote:Op dinsdag 3 april 2007 15:14 schreef Isabeau het volgende:
Nou ja, je mocht het zelf afsnijden en het waren stukjes van nog geen centimeterIk moest natuurlijk wel alles proeven, het zag er allemaal zo vreselijk goed uit.
Eh, ja, ik was alle snoepjes alweer vergetenquote:Op dinsdag 3 april 2007 15:18 schreef Rewimo het volgende:
We hebben 6 kleine stukjes gegeten. Plus alle garnering die anderen niet durfden etenMarsepeinroosjes, chocolaatjes, hartjes...
Vooral die laatste is wel grappigquote:Ten slotte staan er verspreid door de boeken voedingskundige weetjes en tips die niet stroken met wetenschappelijk onderzoek, zoals ‘van witte wijn krijg je cellulitus’, ‘fruit reinigt je lichaam’ en ‘koffie ontrekt vocht aan het lichaam’. Ook de bewering dat je gevarieerd moet eten om je stofwisseling op peil te houden staat op gespannen voet met de wetenschap. Dat geldt ook voor het advies dat je beter een appelbol met bladerdeeg (570 kcal) kunt eten in plaats van twee oliebollen (samen 320 kcal).
Oooohhh... Ja dan zou ik ook wel 6 stukjes op kunnenquote:Op dinsdag 3 april 2007 15:14 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nou ja, je mocht het zelf afsnijden en het waren stukjes van nog geen centimeterIk moest natuurlijk wel alles proeven, het zag er allemaal zo vreselijk goed uit.
Nu pas? Christan heeft ze al ruim een week in huisquote:
Probleemverplaatsingquote:Op dinsdag 3 april 2007 16:10 schreef teigan het volgende:
Vriendje vroeg of ik de eettafel in de woonkamer op kon ruimen..
Nou de tafel is leeg...
Maar mijn bureau is nu overvol...
hup, declutteren jijquote:Op dinsdag 3 april 2007 16:10 schreef teigan het volgende:
Vriendje vroeg of ik de eettafel in de woonkamer op kon ruimen..
Nou de tafel is leeg...
Maar mijn bureau is nu overvol...
ja juf...quote:Op dinsdag 3 april 2007 16:16 schreef octopussy het volgende:
[..]
hup, declutteren jij![]()
rekeningen betalen en bij de administratie, boeken terug in de boekenkast, pennen en frutsels in de bakjes, kledingstukken waar ze horen, alles wat geen waarde meer heeft weggooien.
leuk dit![]()
Voor mij net zo goed. Zit hier op mijn stageplek echtquote:Op dinsdag 3 april 2007 16:24 schreef teigan het volgende:
[..]
ja juf...
Eigenlijk is het gewoon studieontwijkend gedraag hoor.
Ik ben ook al aan het soggen, moet eigenlijk leren voor een tentamen van morgenquote:Op dinsdag 3 april 2007 16:24 schreef teigan het volgende:
[..]
ja juf...
Eigenlijk is het gewoon studieontwijkend gedraag hoor.
Best wel verontrustend dat moeders zich in Nederland en masse bezighouden met 'is mijn kind een moeilijke eter?' of 'eet mijn kind wel genoeg' ipv wezenlijk bezig zijn met gezonde, gevarieerde voeding.quote:Nederlandse moeder onderschat belang gezond eetpatroon
Een grote meerderheid van de Nederlandse moeders (64%) weet niet dat een gezond eetpatroon in de eerste drie levensjaren van hun kind bepalend is voor de gezondheid later. Nederlandse moeders maken zich met name druk over alledaagse dingen, zoals `Eet mijn kind wel genoeg' en `Is de kleine geen moeilijke eter'. In vergelijking met andere Europese landen scoort Nederland laag in kennis over de relatie tussen voeding en gezondheid.
Dat blijkt uit de resultaten van een grootschalig onderzoek van Nutricia naar de voeding van baby's en peuters. Slechts iets meer dan eenderde van de moeders in Nederland legt de relatie tussen gevarieerde voeding in de eerste drie levensjaren en gezondheid van hun kind op latere leeftijd. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ierland (79%). Bovendien weet 70% van de Nederlandse ondervraagden niet dat gevarieerde voeding belangrijk is voor de smaakontwikkeling van een kind. In landen als Ierland (77%) en Italië (63%) zijn moeders overtuigd van de positieve effecten van gevarieerd eten. Eten bereiden voor hun kind wordt door 58% van de Nederlandse moeders niet gezien als de meest leuke bezigheid. Nederlandse vrouwen worden in grote meerderheid (79%) wel blij wanneer hun kind het eten lekker vindt. Een goede smaak van het eten is daarbij van groot belang. Nederlandse moeders hebben het volste vertrouwen in kant-en-klare baby en peuter maaltijden. Maar liefst 78% is van mening dat deze maaltijden net zo goed zijn als zelfgemaakte voeding.
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat het eerste hapje voor baby's en peuters in Nederland in 67% van de gevallen uit een potje komt. Daarbij is het fruithapje verreweg het populairst. Het onderzoek is uitgevoerd door Synovate in 16 landen. In totaal hebben 23.000 zwangeren en moeders meegewerkt. In Nederland zijn 1062 moeders en zwangeren ondervraagd. Het onderzoek is in februari 2007 afgerond.
Bron http://www.nutricia.nl/
Eens kijken: pizza, patat, pasta, pannenkoek... Best wel gevarieerdquote:Op dinsdag 3 april 2007 20:05 schreef Isabeau het volgende:
Best wel verontrustend dat moeders zich in Nederland en masse bezighouden met 'is mijn kind een moeilijke eter?' of 'eet mijn kind wel genoeg' ipv wezenlijk bezig zijn met gezonde, gevarieerde voeding.
Je vergat shoarma.quote:Op dinsdag 3 april 2007 21:02 schreef Rewimo het volgende:
Eens kijken: pizza, patat, pasta, pannenkoek... Best wel gevarieerd![]()
ik heb voor ik op fok! kwam ook op zo'n forum gepost, ben daar in de tijd dat ik er zat zo'n 12 kilo aangekomen en ben daar dus ook niet meer teruggekomen, gewoon uit schaamte. Toch zag je daar bepaalde mensen die steeds weer terugkwamen en jaren mee bleven posten.quote:Op dinsdag 3 april 2007 21:06 schreef Isabeau het volgende:
Weet je wat zo bijzonder is aan deze dieetclub? Ik heb een beetje rondgekeken bij andere dieetfora op internet, maar bijna allemaal barsten ze van de dames die zich voorstellen, vertellen hoeveel ze wegen en verder lees je vooral hoe geweldig het wel niet gaat in de 2e, 3e eventueel 6e week van het (momenteel vooral Sonja Bakker) dieet. En daarna verdwijnen ze. Als je daar meeleest, moet je jezelf wel heel erg mislukt voelen als het even tegenzit, of als je weer wat bent aangekomen. Logisch dat je dan niet meer durft te reageren.
Wij posten gewoon door of komen weer terug! Zodat je tenminste niet het gevoel krijgt dat je de hele tijd met de 3% succesvolle lijners te maken hebt, maar beseft dat bijna iedereen die op dieet is of is geweest het op een gegeven moment heel moeilijk krijgt en vaak terugvalt in oude eetpatronen. En gelukkig zijn jullie er op de moeilijke momenten en ik durf hier gewoon te zeggen dat het moeilijk gaat, want iedereen hier weet waar ik het over heb en (bijna) niemand doet net alsof afvallen a walk in the park is.
Jullie zijnfantastisch
![]()
En wat zeiden ze?quote:Op dinsdag 3 april 2007 21:07 schreef Miss_S het volgende:
vandaag weer op stage erover gehad dat het misschien niet nodig is om met de kinderen om 4 uur een koekje (of 2) te eten en om 5 uur weer een snoepje....
Tsja, dan ben je snel uitgeluld. Hoeveel tijd zou dat nou echt kosten?quote:Op dinsdag 3 april 2007 21:13 schreef Miss_S het volgende:
eigenlijk weinig
dat ze niet genoeg tijd hadden om ipv snoep fruit klaar te maken
tja voor 50 kinderen fruit klaarmaken, ik weet ook niet preciesquote:Op dinsdag 3 april 2007 21:20 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Tsja, dan ben je snel uitgeluld. Hoeveel tijd zou dat nou echt kosten?
vanaf half 2 hebben ze daar al geen tijd meer voor dus dat is ook niet echt een optiequote:Op dinsdag 3 april 2007 21:23 schreef Rewimo het volgende:
Fruit op een ander moment klaarmaken, als er wel tijd is?
quote:Op dinsdag 3 april 2007 18:18 schreef teigan het volgende:
waren ze erg vervelend?
jammer genoeg kunnen ze dat nietquote:Op dinsdag 3 april 2007 21:34 schreef Lentigo het volgende:
Over die kindjes.. geef ze mandarijntjes! Die kunnen ze toch geheel zelfstandig pellen? NIks van voorbereiding bij nodig. Ik houd van mandarijntjes!
wat raar zeg. Ik zit net te kijken en voor alle scholen staat ie op 28 april- 5 mei, maar jouw school zit dus nog een week later. Wij hebben trouwens maar een week..quote:Op dinsdag 3 april 2007 21:31 schreef Fannetje het volgende:
Ja, vrijdag en maandag, maar dat is niet echt vakantie, ze hebben zo'n beetje om de week op de vrijdag vrij, dus dan scheelt dit maar één dagje.
Wat hebben jullie vroeg meivakantie!
Onze meivakantie is pas 7 t.m 18 mei, dat duurt nog 4,5 schoolweek.
Dan zou je die paar toch kunnen helpen? Of gaat het echt om de helft of zo? En desnoods kunnen de oudere kinderen misschien helpen?quote:Op dinsdag 3 april 2007 21:35 schreef Miss_S het volgende:
[..]
jammer genoeg kunnen ze dat niettenminste de jongste niet
Ik denk dat ik weet waarom mijn "ik-heb-genoeg" knop in de hersenen niet of nauwelijks werkt: Mijn moeder kreeg mij toen ze net 19 was en ze gaf mij borstvoeding, maar er was niet genoeg melk en ik schijn 4 weken aan een stuk te hebben gehuild. Toen pas hebben ze bij het consultatiebureau gezegd dat ze flessenvoeding moest bijgeven en toen pas werd ik een modelbaby.quote:Een grote meerderheid van de Nederlandse moeders (64%) weet niet dat een gezond eetpatroon in de eerste drie levensjaren van hun kind bepalend is voor de gezondheid later. Nederlandse moeders maken zich met name druk over alledaagse dingen, zoals `Eet mijn kind wel genoeg' en `Is de kleine geen moeilijke eter'. In vergelijking met andere Europese landen scoort Nederland laag in kennis over de relatie tussen voeding en gezondheid.
quote:Op dinsdag 3 april 2007 15:05 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Maar jullie houden hem geheim begrijp ik
Goedenavond en welkom, Jeukquote:
Ik hoop dat we je kunnen helpen en dat je ondertussen ook wat slanker en actiever wordt.quote:Mijn BMI is momenteel 28. Veels te hoog in mijn ogen. Iedereen in mijn omgeving maakt er opmerkingen over (Zelfs me vriendin) en ik wil graag van me overgewicht afkomen(Zoals velen van jullie). Misschien dit topic me motiveren om echt op me voeding te letten en genoeg te bewegen. Toch had ik een paar kleine vraagjes die jullie misschien weten te beantwoorden!
Ja, dat klopt. Je stofwisseling past zich aan om te kunnen overleven op de afgenomen hoeveelheid energie. Dit kan je voor een deel tegengaan door veel te gaan sporten en dan met name krachttraining. Meer spierweefsel zorgt namelijk voor een hoger basaalmetabolisme gedurende de gehele dag.quote:Is het waar dat als je opeens minder gaat eten, je stofwisseling ook een stuk langzamer gaat werken?
Ja, je zal na verloop van tijd steeds langzamer afvallen. Na een half jaar wordt het echt moeilijk om af te vallen.quote:Dit als direct gevolg heeft dat je dus ook minder snel afvalt?
Niet echt reëel, maar het zal je als man waarschijnlijk wel lukken. De eerste 1-2 kilo's zijn meestal vocht en glycogeenvoorraad uit je spieren en lever: dat komt direct terug als je weer meer gaat eten. En waarom jezelf uithongeren met alle risico's op terugval als je op een langzaam tempo ook die 10 kilo kan kwijtraken, maar dan voor altijd en zonder je lichaam uit te hongeren.quote:Hoe reeel is het om binnen 4 weken 7 tot 10 kilo verantwoord af te vallen? Zijn hier bepaalde tips voor vanuit jullie kant?
quote:Wat zijn nou echt DE basis tips bij het afvallen?
Graag gedaan, succes en als je meer wilt weten dan vraag je het maar.quote:Alvast bedankt voor jullie tijd
Dat kunnen ze leren.quote:Op dinsdag 3 april 2007 21:35 schreef Miss_S het volgende:
[..]
jammer genoeg kunnen ze dat niettenminste de jongste niet
Ja sorry, ik moet hier als bv maffia lidquote:Op dinsdag 3 april 2007 23:16 schreef conleche het volgende:
[..]
Ik denk dat ik weet waarom mijn "ik-heb-genoeg" knop in de hersenen niet of nauwelijks werkt: Mijn moeder kreeg mij toen ze net 19 was en ze gaf mij borstvoeding, maar er was niet genoeg melk en ik schijn 4 weken aan een stuk te hebben gehuild. Toen pas hebben ze bij het consultatiebureau gezegd dat ze flessenvoeding moest bijgeven en toen pas werd ik een modelbaby.Ik denk echt dat het ermee te maken heeft gehad.
Wat is een bv maffia lid?? (of ben ik nu een oen??) Maar eigenlijk is mijn punt niet borstvoeding vs flessenvoeding. Mijn punt is dat ik 4 weken hoe dan ook te weinig eten heb gekregen en dat mijn lichaampje daarna, toen ik wel genoeg kreeg, al is gaan hamsteren. Zoiets. Ow, ik zie het al, "bv maffia" is borstvoeding maffia..quote:Op woensdag 4 april 2007 07:14 schreef YPPY het volgende:
[..]
Ja sorry, ik moet hier als bv maffia lidop reageren. Ik geloof zeker dat je veel huilde, maar er waren ook andere oplossingen mogelijk geweest waarschijnlijk. Er werd in de tijd dat wij werden geboren veel waarde gehecht aan op tijd voeden en lange tijd tussen de voedingen laten, terwijl het bij bv ontzettend belangrijk is om op verzoek te voeden en veel keren per dag. Dan ga je ook meer melk aanmaken waardoor de baby geen honger meer heeft. Anna is ook net een bootwerker en vandaar dat ik weet hoe dat werkt.
Bv is overigens een goede manier om te beginnen met gezond eten. Baby's geven dan namelijk zelf aan wanneer ze genoeg hebben en leren daardoor niet zichzelf te overdrinken. Bij kunstvoeding zie je dat eerder, omdat ouders er 'stiekem' een schepje bij doen of juist graag willen dat de hele fles leeg gaat.
Ik ben ook van het 'waar een wil is is een weg' denken. En sowieso zijn 2 snackmomenten in de middag al helemaal onzin natuurlijk. Als die kinderen een stukje fruit ipv koekjes en snoep zouden krijgen dan hebben ze geen trek meer voor het avondeten.quote:Op woensdag 4 april 2007 06:54 schreef Troel het volgende:
Dat kunnen ze leren.
In de kleuterklassen kunnen ze aan het begin van het jaar ook niet hun mandarijn pellen, moet je nog een beginnetje voor ze maken, maar na een week of wat kunnen ze het helemaal zelf.
Nou heb je natuurlijk niet altijd mandarijnen, maar:
Bananen schillen is ook geen probleem en een appel wassen en in vier stukken snijden (met schil dus) en het klokhuis eruit moet ook te doen zijn. Daar kunnen de oudste kinderen gewoon mee helpen.
Je komt zeker nooit in OUDquote:Op woensdag 4 april 2007 10:15 schreef conleche het volgende:
Wat is een bv maffia lid?? (of ben ik nu een oen??) Maar eigenlijk is mijn punt niet borstvoeding vs flessenvoeding. Mijn punt is dat ik 4 weken hoe dan ook te weinig eten heb gekregen en dat mijn lichaampje daarna, toen ik wel genoeg kreeg, al is gaan hamsteren. Zoiets. Ow, ik zie het al, "bv maffia" is borstvoeding maffia..(blond, dan krijg je dat...)
Heb geen kinderen, dus in OUD heb ik niet veel te zoeken.quote:Op woensdag 4 april 2007 10:18 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Je komt zeker nooit in OUDDaar ben je bijna een ontaarde moeder als je geen borstvoeding gaat geven.
En je lichaam gaat niet plots hamsteren als je een tijdje te weinig eten hebt gekregen, niet in die fase van je leven.
Dat kan wel, dat je daardoor teveel kreeg en je lichaam vetcellen is gaan aanmaken. Later word je zwaarder door het extra vullen van de vetcellen die je al hebt, tot je puberteit en daarna maak je geen nieuwe meer aan. De hoeveelheid vetcellen zijn ook genetisch bepaald. De wetenschap heeft steeds beter door dat vetcellen domweg endocrien weefsel zijn (weefsel dat hormonen maakt) en één doel van dat weefsel is: zichzelf in stand houden. Succes met je zelfdiscipline en dergelijke, maar fysiologische processen (de kracht van je lijf) gaat altijd boven bewuste denkpatronen (zelfbeheersing etc). Erg interessante materie. Erg frustrerend ook als je zelf te zwaar bent en wilt afvallen.quote:Op woensdag 4 april 2007 10:22 schreef conleche het volgende:
Maar wat jij in de post hierboven zegt over vetcellen, dat zou het dan natuurlijk ook kunnen zijn: dat mijn moeder zo geschrokken is van dat het consultatiebureau had gezegd dat ik veel te mager was, dat ze me is gaan overvoeden met flessenvoeding.
Maar ik had de eerste twee jaar van mijn leven ondergewicht, waarom heeft dat niet doorgezet danquote:Op woensdag 4 april 2007 10:16 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik ben ook van het 'waar een wil is is een weg' denken. En sowieso zijn 2 snackmomenten in de middag al helemaal onzin natuurlijk. Als die kinderen een stukje fruit ipv koekjes en snoep zouden krijgen dan hebben ze geen trek meer voor het avondeten.
Yppy, ik las net op een site dat er zelfs moeders zijn die zelf bang zijn dat hun kinderen te weinig borstvoeding krijgen en ze dan er ook maar flesvoeding naast gevenVooral allochtone moeders hebben snel die neiging en hun kinderen zijn ook veel dikker dan de kinderen van Nederlanders (nòg dikker). Er zijn twee momenten in je leven wanneer de aanmaak van vetcellen die nooit meer weggaan (nooit dus, als in: nooit) vooral plaatsvindt: vanaf de 30ste zwangerschapsweek t/m een tijdje na de geboorte en in de puberteit. Als je bij een pasgeboren kindje al gaat overvoeden komt dat qua vetcellen nooit meer goed...
Zowel mijn vader als mijn moeder zijn slank en ook al mijn grootouders waren gewoon. Mijn zusje daarentegen is echt te zwaar (ze wil het me niet zeggen, maar ik schat ergens in de 90) en als ik zou eten naar mijn trek zou ik waarschijnlijk hetzelfde wegen als mijn zusje. En ik bedenk me nu dat mijn zusje alleen maar flessenvoeding kreeg. Misschien oorzakelijk verband?quote:Op woensdag 4 april 2007 10:28 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat kan wel, dat je daardoor teveel kreeg en je lichaam vetcellen is gaan aanmaken. Later word je zwaarder door het extra vullen van de vetcellen die je al hebt, tot je puberteit en daarna maak je geen nieuwe meer aan. De hoeveelheid vetcellen zijn ook genetisch bepaald. De wetenschap heeft steeds beter door dat vetcellen domweg endocrien weefsel zijn (weefsel dat hormonen maakt) en één doel van dat weefsel is: zichzelf in stand houden. Succes met je zelfdiscipline en dergelijke, maar fysiologische processen (de kracht van je lijf) gaat altijd boven bewuste denkpatronen (zelfbeheersing etc). Erg interessante materie. Erg frustrerend ook als je zelf te zwaar bent en wilt afvallen.
quote:Op woensdag 4 april 2007 10:36 schreef Troel het volgende:
Maar ik had de eerste twee jaar van mijn leven ondergewicht, waarom heeft dat niet doorgezet dan
Is je zusje ook altijd al te dik geweest? Vaak toch het gevolg van een verkeerde manier van eten aanbieden door de ouders. Flesvoeding is niet zo goed als borstvoeding, maar je moet het ook niet te ver gaan doortrekken. De meeste kinderen op flesvoeding worden niet dikker dan kinderen die borstvoeding hebben gehad.quote:Op woensdag 4 april 2007 10:38 schreef conleche het volgende:
Zowel mijn vader als mijn moeder zijn slank en ook al mijn grootouders waren gewoon. Mijn zusje daarentegen is echt te zwaar (ze wil het me niet zeggen, maar ik schat ergens in de 90) en als ik zou eten naar mijn trek zou ik waarschijnlijk hetzelfde wegen als mijn zusje. En ik bedenk me nu dat mijn zusje alleen maar flessenvoeding kreeg. Misschien oorzakelijk verband?
Ik hoop dat een groot gedeelte gewoon weggehaald wordt als ik mijn buik laat corrigeren. Daarnaast heb ik eigenlijk alleen maar echt een hongergevoel als mijn maag echt leeg is (tenminste, het doet dan zo'n pijn dat ik er vanuit ga dat ie echt leeg is).quote:Op woensdag 4 april 2007 10:40 schreef Isabeau het volgende:
[..]Je kan zonder aanmaak van megaveel vetcellen in de babytijd ook gewoon te dik worden hoor
![]()
Ik vraag me alleen af hoe het in jouw lichaam nu geregeld is, aangezien je vetcellen alleen maar leeg raken en niet weg gaan. Ondertussen maken die wel hormonen aan die tegen je hersenen blijven roepen: eet nou toch eens wat meer, we raken hardstikke leeg!!
Als heel jong kind was ze niet te dik. Rond haar tiende begon ze te dik te worden. Wel had ze als kind van twee al een taille (ze noemden haar altijd klein vrouwtje) en dat hebben kinderen meestal niet. Ook is haar bouw heel anders dan de mijne, want haar vet zit meer in de benen en billen en armen, maar ze heeft nog steeds wel een taille. Als ik aankom is het over mijn hele lichaam verdeeld. En ik heb ook minder een uitgesproken taille. Wordt hier eigenlijk veel onderzoek naar gedaan? Ik bedoel naar oorzaken van te dik worden? Ik vind het superinteressant namelijk.quote:Op woensdag 4 april 2007 10:43 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Is je zusje ook altijd al te dik geweest? Vaak toch het gevolg van een verkeerde manier van eten aanbieden door de ouders. Flesvoeding is niet zo goed als borstvoeding, maar je moet het ook niet te ver gaan doortrekken. De meeste kinderen op flesvoeding worden niet dikker dan kinderen die borstvoeding hebben gehad.
quote:Op woensdag 4 april 2007 10:50 schreef Troel het volgende:
Ik hoop dat een groot gedeelte gewoon weggehaald wordt als ik mijn buik laat corrigeren. Daarnaast heb ik eigenlijk alleen maar echt een hongergevoel als mijn maag echt leeg is (tenminste, het doet dan zo'n pijn dat ik er vanuit ga dat ie echt leeg is).
Maarja, hoe het zit? Ik weet het niet. Je mag me wel onderzoeken voor een onderzoek hoor
Fluwelen handschoentjes graagquote:Op woensdag 4 april 2007 10:55 schreef Isabeau het volgende:
[..]graag! Alleen geen idee hoe je dat dan aanpakt
Ja hoor daar is al heel erg veel onderzoek naar gedaanquote:Op woensdag 4 april 2007 10:52 schreef conleche het volgende:
Als heel jong kind was ze niet te dik. Rond haar tiende begon ze te dik te worden. Wel had ze als kind van twee al een taille (ze noemden haar altijd klein vrouwtje) en dat hebben kinderen meestal niet. Ook is haar bouw heel anders dan de mijne, want haar vet zit meer in de benen en billen en armen, maar ze heeft nog steeds wel een taille. Als ik aankom is het over mijn hele lichaam verdeeld. En ik heb ook minder een uitgesproken taille. Wordt hier eigenlijk veel onderzoek naar gedaan? Ik bedoel naar oorzaken van te dik worden? Ik vind het superinteressant namelijk.
quote:Een positieve energiebalans leidt niet bij iedereen tot dezelfde mate van overgewicht. Op individueel niveau kunnen een of meerdere van de volgende factoren een rol spelen:
- voedselkeuze
- te weinig lichaamsbeweging
- aanleg
- zwangerschap, overgang
- stoppen met roken
- hypothyreoidie
- medicijngebruik (prednison, psychofarmaca, geslachtshormonen)
- eetbuien
- gebrek aan verzadigingsgevoel
- stress of sociale veranderingen
Doorgaans leidt een combinatie van omgeving, psychologische en sociale factoren tot het ontstaan van overgewicht. Een verkeerde voedselkeuze blijkt in de praktijk, in combinatie met te weinig lichaamsbeweging of andere inactiviteit als langdurig tv kijken of computeren, het kernprobleem. Komt daar een van de andere aspecten bij dan kan het lichaamsgewicht zelfs in korte tijd sterk stijgen.
Geef je maar gauw op voor Isabeaus onderzoekquote:Op woensdag 4 april 2007 11:21 schreef Marloes het volgende:
Ik heb én een taille én buikvet, dan ben ik zeker heel raar![]()
Yep, daarvoor ben ik deze topicreeks ook begonnen: voor proefpersonenquote:Op woensdag 4 april 2007 11:30 schreef octopussy het volgende:
Isabeau, als je nou eens een wetenschappelijk onderzoek naar een obesitas-gerelateerd onderwerp wil doen dan heb je in ieder geval genoeg proefpersonen![]()
Nou ja, overgewicht in verpleeghuizen wordt ook steeds meer een probleem. Het kost ook geld, want heel erg zware mensen moeten meestal door 2 personen worden geholpen. En ik heb 1x iemand meegemaakt die door 6 man moest worden getild...te zwaar voor de tillift (die gaat maar tot 150 kilo) en hij moest echt naar een ander bed.quote:Op woensdag 4 april 2007 12:14 schreef Troel het volgende:
Overgewicht bij ouderen voorkomen door onderzoek te doen op minder-ouderen
"Nieuws" hè.quote:Op woensdag 4 april 2007 12:45 schreef Troel het volgende:
Brandweer bevrijdt vrouw (318 kilo) uit badkamer
Zucht.
Wat moet die vrouw zich opgelaten hebben gevoeld. Zo'n situatie lijkt me zo vernederend.quote:
Ja!quote:Op woensdag 4 april 2007 12:44 schreef Troel het volgende:
Prijsvraag 2:
Win kaarten voor de theatertour van Spinvis!
Winnaars:
Liejannuh
Is dat al bekend?
Willen de winnaars van de Spinviskaartjes ons zo snel mogelijk e-mailen? Jullie hebben gastenlijstkaarten gewonnen en ik hoor graag naar welke voorstelling jullie willen gaan. Graag je naam, FOK!username, datum en plaats van de voorstelling doorgeven.
Ik wist het nog helemaal niet.quote:Op woensdag 4 april 2007 13:11 schreef Isabeau het volgende:
Ik zit hier met tranen in mijn ogen te lezen: Kijk nu live mee in de kraamkamer van Indra!
Wat ben ik blij dat ik die webcam niet bekeken heb tijdens de bevalling![]()
Nieuwegein is natuurlijk het leukst, daar komt ie vandaan. Mag je wel bij mij komen overnachtenquote:Op woensdag 4 april 2007 13:26 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Ja!En ik weet nog steeds niet naar welke voorstelling ik toe ga!
Erg he?!
Ter compensatie, ik heb al kaartjes voor Den Haag.
Is dat ook niet een stukje arrogantie van de mens, dat men de natuur wel ff na kan bootsen, en dan ook nog een webcam erbij... heel verdrietig.quote:Op woensdag 4 april 2007 13:11 schreef Isabeau het volgende:
Ik zit hier met tranen in mijn ogen te lezen: Kijk nu live mee in de kraamkamer van Indra!
Wat ben ik blij dat ik die webcam niet bekeken heb tijdens de bevalling![]()
quote:Op woensdag 4 april 2007 16:47 schreef Rewimo het volgende:
"En ik weeg 28 kilo kommaar 7," zegt hij. "Soms val ik af en soms val ik er ook weer aan."![]()
Ik zal eens kijken of ik daar iets aan heb; het zou veel frustratie schelenquote:Op woensdag 4 april 2007 17:30 schreef teigan het volgende:
volgens mij heet het reference manager Isa, en kun je het gewoon downloaden.
wil je misschien mijn Sonjameuk hebben? Volkoren penne, kip en spinazie met boursin lightquote:Op woensdag 4 april 2007 18:13 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb zin in snacks en chocolade. Maar het scheelt, ik heb niets van dat alles in huis. Toch moet ik nog boodschappen doen en ondertussen heb ik echt zin in snacks en chocolade.
Ga alleen naar de groenteboer?quote:Op woensdag 4 april 2007 18:16 schreef Isabeau het volgende:
Nou, als dat direct hier op tafel zou kunen staan: graag!Dan hoef ik niet naar de supermarkt waar de schappen vol liggen met dingen waar ik nu zin in heb, maar die ik beter niet kan eten in grote hoeveelheden.
In Hoogeveen zit geen groenteboerquote:
Nee, dat is juist hardstikke goedquote:Op woensdag 4 april 2007 18:59 schreef miss_dynastie het volgende:
Oke, ik ben ergIk heb echt trek in iets 'slechts', gooi de frietpan aan, gooi de ballen vast in het net en.... bedenk me. Dus heb de frietpan weer uitgezet, spullen in de vriezer gegooid en maar een grapefruit genomen
.
Wow, dat vind ik knap! Als ik eenmaal besluit om iets "slechts" te nemen, dan neem ik het ookquote:Op woensdag 4 april 2007 18:59 schreef miss_dynastie het volgende:
Oke, ik ben ergIk heb echt trek in iets 'slechts', gooi de frietpan aan, gooi de ballen vast in het net en.... bedenk me. Dus heb de frietpan weer uitgezet, spullen in de vriezer gegooid en maar een grapefruit genomen
.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |