quote:Op zondag 1 april 2007 10:54 schreef VGA4xZoom het volgende:
Yo!
Ik ben nieuw hier![]()
Ik heb zojuist m'n eerste dieet-resultaat toegevoegd op Dieet-web.nl, maar sta nog niet in het lijstje.
Ik heb al heel lang overgewicht, ben nu 16. Heb al heel vaak geprobeerd te dieten, maar het kwam er nooit van, lukte niet, etc. etc. Uiteindelijk heeft m'n zus me naar dit topic gestuurd en ik hoop dat het me wat zal helpen om het dieet vol te houden. Mijn dieet bestaat eigenlijk alleen uit: niet meer snoepen en meer bewegen. Ik ga dus niet drastisch de rest van m'n eetpatroon aanpassen. Hoop iig dat ik snel in de lijst te zien ben![]()
Groetjes!
quote:Op zondag 1 april 2007 11:33 schreef Fannetje het volgende:
Ik heb gisteren een feestje gehad en heb teveel gesnoeptDe weegschaal was vanmorgen dan ook niet erg aardig tegen me...
Ik had even behoeft een een eet-weekendje, merk ikHopelijk gaat het vanaf morgen weer goed
quote:Op zondag 1 april 2007 11:36 schreef scrub_nurse het volgende:
hier gaat het nog steeds goed, ik volg mijn patroontje trouw op, ik val af en vervolgens sta ik stil, kom bij en uiteindelijk val ik toch weer af een beetje 2 steps forward 1 step back, maar goed zolang het maar naar beneden blijft gaan![]()
quote:Op zondag 1 april 2007 11:46 schreef teigan het volgende:
Hier gaat het minder..
Ik voel me op dit moment net een koorddanser, met hoge stapels servies, en die steeds meer begint te wankelen en maar probeert alles te redden.
En dat heeft veel effect op mijn eten. Mijn zelfbeeld is weer even flink onder nul, en gezond eten zakt dan op de prioriteitenlijst..
Ik vind het moeilijk om nu dingen los te laten die ik dan maar even niet meer doe, maar ik zal wel moeten, anders is het straks echt helemaal mis...
quote:Op zondag 1 april 2007 11:59 schreef Faat het volgende:
[..]
Haha, als je nu 16 bent, kun je nooit al héél lang overgewicht hebben.
Althans zeker niet zolang als sommige van ons
Welkom hier en succes met afvallen. Hopelijk kunnen we je een beetje steunen. Soms gaat het hier
goed en soms gaat het hier bereslecht, maar ja, we herkennen veel van elkaar en dat helpt vaak wel
Eeeeej, tis zondag hè, dan zit ik in een lagere versnellingquote:Op zondag 1 april 2007 12:18 schreef teigan het volgende:
....... na 5 minuten dacht ik ......
Het is echt niet moeilijk. Als ik jou was zou ik heeeeeeeeeeel veel oefenexamens maken. Ik heb er iets van 15 gemaakt, en dan heb je alle vragen zowat wel gehad :pquote:Op zondag 1 april 2007 12:55 schreef ymme het volgende:
Ik zit vandaag nog ff lekker autotheorie te leren... Morgen moet ik op voor theorie...
Echt zenuwachtig ben ik niet.. Maar 't begint nu wel allemaal heel dichtbij te komen
niet te kort van te voren nog gaan lerenquote:Op zondag 1 april 2007 15:57 schreef ymme het volgende:
Oefenexamens, ik heb een boek met 20 examens van 50 vragen.
Deze heb ik totaal nu 3x gemaakt. (allemaal he)...
Morgen om twaalf uur nog ff een half uurtje doorlezen. Dan moet het helemaal goed komen
Heerlijk, vandaag even in Zeegse rondgewandeld op de zandvlakte (mijn broers en zijn drie meiden kwamen ons halenquote:Op zondag 1 april 2007 18:04 schreef Isabeau het volgende:
Hoi. Hoe is 't in de zon, freecell
Dit weekend erg goed doorgekomen en alles redelijk gezond weten te houden. Op de verjaardag gisteravond was bijv. de leverworst niet aantrekkelijk en ook in de bakken met pinda's en borrelnoten had ik geen trek. Ik heb niets gehad op een glaasje jus d'orange na. De sauna was zalig. De sauna zelf niet echt spectaculair.
VGA4xZoom van harte welkom en succes met je nieuwe levensstijl.
Moet je ongesteld worden? Is je weegschaal stuk? Dit zou namelijk betekenen dat je per DAG 1000 kcal méér eet dan je lichaam verbruikt en kom op zeg...dat geloof je zelf toch niet.quote:Op zondag 1 april 2007 21:31 schreef Elvi het volgende:
Ok zég het me... Hóe de fuck kan ik in 2 weken 2 kilo zijn AANGEKOMEN?!Dat gaat mij íets te snel... alsof ik elke dag patat eet ofzo
![]()
Wat eten jullie nou ongeveer op n dag? Want ik geef t nu een beetje opMaakt niet uit wat ik schrap, ik blijf dus aankomen
![]()
weet je zeker dat je niet teveel of verkeerds eet?quote:Op zondag 1 april 2007 22:03 schreef Elvi het volgende:
1000 kcal is wel erg veel idd... Dat red ík zelfs nooit op 1 dag![]()
En ik heb afgelopen week nog wel meer gelopen dan anders, en de trap vaker genomen ipv de roltrap en lift.
Kan je door stress ook dikker worden? (eventuele vreetbuien tijdens stress-aanval niet meegerekend)
Van bijv. hardlopen kan je vocht vasthouden, dus dat kan een reden zijn. Maar vertel eens wat je vandaag en gisteren hebt gegeten (incl. hoeveelheid en of het mager, halfvol etc was).quote:Op zondag 1 april 2007 22:03 schreef Elvi het volgende:
1000 kcal is wel erg veel idd... Dat red ík zelfs nooit op 1 dag![]()
En ik heb afgelopen week nog wel meer gelopen dan anders, en de trap vaker genomen ipv de roltrap en lift.
Kan je door stress ook dikker worden? (eventuele vreetbuien tijdens stress-aanval niet meegerekend)
1000 kcal per dag teveel... Dan moet er toch wel erg veel misgaan denk ikquote:Op zondag 1 april 2007 22:04 schreef Miss_S het volgende:
[..]
weet je zeker dat je niet teveel of verkeerds eet?
inderdaad met 2 macmenu´s dan wil die 1000kcal welquote:Op zondag 1 april 2007 22:18 schreef Elvi het volgende:
[..]
1000 kcal per dag teveel... Dan moet er toch wel erg veel misgaan denk ikDat is zo'n beetje 2 macmenu's op n dag?
Ik ga het volgende week wel bijhouden, en dan kijken hoeveel er deze week afgaat/ bijkomtDan mogen jullie zeggen wat ik fout doe
![]()
Ja ik moet het dan echt op gaan schrijven want ik heb een geheugen als een zeefquote:Op zondag 1 april 2007 22:21 schreef Miss_S het volgende:
inderdaad met 2 macmenu´s dan wil die 1000kcal wel
maar goed als je volgende week pas bij gaat houden dan hoor ik het wel
nou, maak daar maar liever 1 mac menu van.quote:Op zondag 1 april 2007 22:21 schreef Miss_S het volgende:
[..]
inderdaad met 2 macmenu´s dan wil die 1000kcal wel
maar goed als je volgende week pas bij gaat houden dan hoor ik het wel
dan hoef je in ieder geval niet meer te ontbijtenquote:Op maandag 2 april 2007 10:43 schreef Faat het volgende:
Ik heb net trouwens een kop koffie met slagroom gehad, mèn wat is dat toch lekker zeg
Ik voelde me heel sterk en stoer toen ik het gebak met slagroom afwees, maar ach alleen een
schepje slagroom op de koffie moest kunnen. Nou zijn schoonmoeders schepjes wel altijd royaal,
hou het op 2 el. Per el slagroom 85 caloriën stond erop. Dus euh....met nog een beetje melk een
kop koffie van toch wel zo'n 200 kcal. Gelukkig had ik er zoetjes in, dat scheelt dan weer![]()
Doet me denken aan een Big Mac menu met Cola Lightquote:Op maandag 2 april 2007 10:43 schreef Faat het volgende:
Dus euh....met nog een beetje melk een kop koffie van toch wel zo'n 200 kcal. Gelukkig had ik er zoetjes in, dat scheelt dan weer![]()
Op zich een aardig ontbijt als je wilt afvallen. Als je ook nog op gezondheid wilt letten zou ik nog een melkprodukt zoals een glas melk of karnemelk toevoegen. Er is onderzoek geweest waarbij werd aangetoond dat melkprodukten lijken mee te helpen bij de vetverbranding, dus niet bezuinigen op melk tenzij je een aandoening hebt waarbij je geen melk verdraagt.quote:Op maandag 2 april 2007 11:11 schreef Elvi het volgende:
Tot nu toe gegeten:
1 tarweboterham met halvarine en appelstroop en n plak ontbijtkoek met halvarine. En 2 kopjes koffie, gewoon puur![]()
quote:Sonja Bakker
Met belangstelling volg ik de hype rond Sonja Bakker. Het artikel in De Telegraaf is daar een interessante uiting van. Zo zou Sonja Bakker boos zijn op de afslanksite www.afslanktop10.nl omdat haar boek wel vermeld staat in de categorie bestverkochte boeken maar niet in de top tien van beste diëten. In de krant verklaart ze dat deze site bewust haar boek af zou keuren en dat de site aan vriendjespolitiek zou doen. Het laatste klopt niet want mijn boek over afvallen staat ook in de top tien van bestverkochte boeken en ik had geen idee dat mijn boek op deze site werd vermeld. Van collegae uit het vak verneem ik dat de site als zeer onafhankelijk en integer wordt ervaren.
Dat je afvalt van het Sonja Bakker dieet verwondert mij niet. Het is met de hoeveelheden die je voorgeschreven krijgt bijna onmogelijk om níet af te vallen.
Ik begrijp heel goed waarom Nederland in de ban is van het boek van Sonja Bakker. Het is makkelijk, overzichtelijk en de meeste van mijn cliënten die ik coach hebben, mede door tegenstrijdige informatie over voeding in de media, onvoldoende zicht op wat ze wel of niet zouden moeten eten om af te vallen. Dat je afvalt verwondert mij niet want met de hoeveelheden die je voorgeschreven krijgt is het bijna onmogelijk om niet af te vallen. Wat dat betreft werkt het goed.
Wat mij, als coach, zorgen baart -- en ik hoor deze geluiden ook via het voedingscentrum, het centrum van diëtisten en overige officiële instanties -- is dat het een behoorlijk heftig dieet is en dat de voedingswaarde hier en daar te wensen overlaat. Het nadeel van een dieet is dat het een tijdelijke oplossing biedt. Het hangt er maar net vanaf hoe lang iemand het vol kan houden.
Het is wetenschappelijk bewezen dat de meeste mensen die een dieet volgen binnen een jaar na beëindiging van het dieet terug zijn op hun oude gewicht, inclusief een bonus. Dat komt omdat onze stofwisseling door een dieet wordt vertraagd, het lichaam zichzelf beschermt tegen een (crash)dieet en zelf een lage verbrandingsmodus zoekt. Het wordt dus steeds moeilijker om af te vallen en het eerst zo onschuldig lijkende dieet blijkt een valkuil voor de rest van je leven en het ronduit schadelijke jojo-effect is nog maar het begin van de ellende.
Ik begrijp de waarschuwing van de experts tegen welk dieet dan ook heel goed en ik vermoed dat dit de reden is waarom Sonja Bakker niet vermeld staat in de top tien van beste diëten. Niet alles wat goed verkoopt is per definitie gezond.
Ik feliciteer haar met haar succes. Maar succes brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee en opbouwende kritiek biedt hierbij prachtige leermomenten. Het is niet Sonja Bakker tegen de voedingswereld. Als we elkaar helpen, ondersteunen, verder ontwikkelen en verbeteren dan komen we met een goed antwoord op een schrijnend probleem in Nederland. Want ongewenst te veel gewicht hebben is een verdrietige en ongezonde zaak
door: Patty Harpenau
Eet smakelijkquote:Op maandag 2 april 2007 12:01 schreef freecell het volgende:ik dacht serieus altijd dat ontbijtkoek heel gezond was
Af en toe wurmt iemand zich weer eens in mijn wereldbeeld(en ja, Isa, dat ben jij opvallend vaak
, hoezo geen olie in je oor druppelen
)
Ik heb net (veel te laat, ben al lang op) ontbeten met cornflakes en melkheerlijk
Nu ff een kop koffie
Liefde is volgens mij goed voor de lijnquote:Op maandag 2 april 2007 12:26 schreef Diesz het volgende:
Hier weer een pond er afHeb 2 of 3 topics 'gemist'. Last van
![]()
![]()
![]()
quote:Waarom diëten niet werken - Zwaarlijvigheid heeft mogelijk meer te maken met het milieu dan met gebrek aan wilskracht.
Kim Ridley
In de hele wereld wordt de taille in een alarmerend tempo breder: meer dan een miljard mensen hebben overgewicht. Meestal wordt de wereldwijde epidemie van zwaarlijvigheid toegeschreven aan te veel eten en te weinig bewegen, maar wetenschappers beginnen te vermoeden dat het ingewikkelder ligt. Waarom verliezen zoveel mensen de strijd tegen het vet? De chemische stoffen in onze voeding en omgeving zouden wel eens een belangrijk deel van het antwoord kunnen zijn.
De meeste mensen die aan een dieet beginnen, moeten dezelfde hoeveelheid pondjes die ze waren kwijtgeraakt na verloop van tijd weer bijschrijven – en meer, in sommige gevallen. Er zijn verschillende verklaringen voor dit jojo-effect, zoals een gebrek aan wilskracht. Maar volgens The Ecologist (dec. 2006) hebben onderzoekers onlangs ontdekt dat bepaalde industriële chemicaliën een grotere invloed hebben op de stofwisseling en eetlustcontrole bij de mens, die in hoge mate bepalend is voor ons gewicht.
Veel chemische stoffen uit de industrie – waaronder die in bestrijdingsmiddelen, broomhoudende brandvertragers en ftalaten (de industriële weekmakers die in alles worden toegepast, van PVC tot cosmetica) – imiteren of blokkeren de effecten van hormonen in het lichaam. Eerder onderzoek wees al uit dat deze hormoonverstoorders invloed hebben op de kwaliteit van ons sperma en schade toebrengen aan het immuunsysteem en ontwikkelingsstoornissen. Maar recent onderzoek wijst er ook op dat deze hormoonverstoorders iets te maken hebben met met zwaarlijvigheid.
Het is bekend dat de chemische stoffen in voedsel, water, cosmetica, meubels en andere dagelijkse producten door het lichaam worden opgeslagen in vetcellen. Aan het eind van de jaren negentig begon een onderzoeksteam onder leiding van Angelo Tremblay van de Laval University in Quebec de effecten van organische chloorverbindingen – zoals DDT, dioxinen en PCB’s – op de stofwisseling te bestuderen bij mensen die probeerden af te vallen. Voortbordurend op eerder werk door Italiaanse onderzoekers ontdekte het Canadese team dat het gehalte aan industriële vervuilende stoffen in het bloed van deze mensen steeg wanneer ze meer gewicht verloren. Tijdens het afvallen krimpen de vetcellen en komen de gifstoffen weer terecht in de bloedsomloop.
Tremblay en zijn collega’s meldden bovendien dat de hoeveelheid schildklierhormonen – die nodig zijn voor een efficiënte stofwisseling – drastisch daalde naarmate de hoeveelheid gifstoffen in het bloed steeg. ‘Als ik het in journalistieke taal moet vertalen, zou ik zeggen dat de organische chloorverbindingen het stofwisselingsfornuis uitschakelen waarmee het lichaam vet verbrandt’, vertelt Tremblay in The Ecologist. Het onderzoek van het Canadese team bevestigt ook dat deze chemische stoffen in belangrijke mate kunnen bijdragen aan de latere gewichtstoename.
Die stelling wordt onderschreven door onderzoek van Paula Baillie-Hamilton, auteur van The Detox Diet en Toxic Overload. Na bestudering van de effecten van verschillende soorten gifstoffen op het systeem dat het lichaamsgewicht reguleert, kwam Baillie-Hamilton tot een onverwachte ontdekking: in hoge doses veroorzaken sommige chemische stoffen gewichtsverlies, maar bij de zeer lage doses waaraan we in het dagelijks leven zijn blootgesteld, kunnen ze juist leiden tot gewichtstoename.
Andere veelvoorkomende chemische stoffen lijken weer op een andere manier overgewicht in de hand te werken. Onderzoek heeft aangetoond erop dat chemische stoffen –zoals bisfenol-A (dat veel voorkomt in harde, doorzichtige plastic flessen, de binnenbekleding van blikken en bepaalde tandheelkundige kunstharsen) en organotinverbindingen (stabilisatoren die worden toegepast in bijvoorbeeld PVC-plastic, landbouwbestrijdingsmiddelen en conserveermiddelen voor hout) – jonge vetcellen aanzet om uit te groeien tot volwassen vetcellen. Hoe meer vetcellen je hebt, hoe moeilijker het wordt om blijvend gewicht te verliezen.
Leo Galland, auteur van The Fat Resistance Diet, gelooft dat industriële gifstoffen ook allergische reacties kunnen oproepen die op hun beurt weer chronische ontstekingen kunnen veroorzaken of verhevigen. Volgens Galland zetten ontstekingen het lichaam ertoe aan chemische stoffen uit te scheiden, waardoor het lichaam meer weerstand krijgt tegen leptine, een hormoon dat alleen wordt aangemaakt door vetcellen en dat de eetlust, de vetopslag en de stofwisseling beïnvloedt.
Natuurlijk zijn er oorzaken van overgewicht die minder omstreden zijn: een bestaan dat zich grotendeels afspeelt op kantoor, in de auto en achter de televisie, een voedingspatroon dat zwaar leunt op vet en suiker. Maar waarom vallen al die dieetvolgers niet af wanneer gewicht verliezen werkelijk een kwestie was van calorieën tellen? Zolang die vraag nog steeds niet is beantwoord, is het goed de mogelijkheid open te houden dat de chemische vervuiling in voeding en dagelijkse producten een niet te verwaarlozen rol speelt.
En ik wil net enthousiast melden dat ze hier in de kantine nu ook zakjes miniworteltjes hebben naast de minitomaatjes en minikomkommers...quote:Op maandag 2 april 2007 12:02 schreef Isabeau het volgende:
Eet smakelijkIk kom ook af en toe dingen tegen waar ik oprecht verbaasd over ben hoor
Zoals dat gekookte wortel gezonder is dan rauwe wortel of dat kant & klaar gesneden kool gezonder is dan door jezelf vers gesneden kool
Was ik ook allemaal verbaasd over.
Rauwe worteltjes zijn ook nog steeds gezond hoorquote:Op maandag 2 april 2007 12:39 schreef Rewimo het volgende:
En ik wil net enthousiast melden dat ze hier in de kantine nu ook zakjes miniworteltjes hebben naast de minitomaatjes en minikomkommers...Ik heb een zakje meegenomen
Dan is ze al verder dan Sonjaquote:Op maandag 2 april 2007 12:48 schreef Viking84 het volgende:
Verder vond ik het een hoop gezemel, maar weinig concrete tips. Het enige wat ik ervan heb onthouden is het onderscheid dat zij maakt tussen echte honger en emotionele honger. En dat is m.i. een heel zinvol onderscheid.
Als het de liefde niet is, dan is het in elk geval de sex welquote:Op maandag 2 april 2007 12:32 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Liefde is volgens mij goed voor de lijn![]()
Ik heb ook die LOI cursus thuis liggen, dus heb ik dan evenveel recht van spreken als Sonja?quote:Op maandag 2 april 2007 14:28 schreef conleche het volgende:
Patty Harpenau is eigenlijk schilder, een soort Ans Markus, die altijd met d'r hoofd in de bladen staat. Heeft volgens mij geen enkele opleiding met betrekking tot voeding gevolgd, dus wat mij betreft heeft zij niet zo heel veel recht van spreken.
Nope, je moet eerst nog een poosje 'hoofd seksspeeltjes' zijnquote:Op maandag 2 april 2007 14:32 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik heb ook die LOI cursus thuis liggen, dus heb ik dan evenveel recht van spreken als Sonja?
Nou, het is meer dat ik hem even had uitgeleend, omdat iemand voor een hele grote groep aan het koken was en dat dreigde te mislukken.quote:Op maandag 2 april 2007 14:04 schreef Isabeau het volgende:
Maar hoe is de bruscetta dan ontvreemd uit je woning?![]()
*slikt opmerking in*quote:Op maandag 2 april 2007 14:33 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nope, je moet eerst nog een poosje 'hoofd seksspeeltjes' zijn
Gefeliciteerd!quote:Op maandag 2 april 2007 15:36 schreef ymme het volgende:
Ik ben geslaagd voor mijn autotheorie![]()
![]()
![]()
![]()
Ik was totaal niet zenuwachtig, totdat het examen begon....![]()
Maar van de 50 vragen, had ik er 46 goed, dus een positieve uitslag![]()
![]()
bloed in je urine? klinkt niet lekker zeg. Misschien dat het gevoel van blaasontsteking daar wel vandaan komt.quote:Op maandag 2 april 2007 16:25 schreef teigan het volgende:
Kreeg net een telefoontje van de huisarts..
Ze konden alleen bloed vinden in mijn urine, geen ontstekingsdingen.. Hij gaat nu op kweek, en morgen moet ik weer bellen..
Sonja is meer down to earth dan Patty. Patty laat je ook je innerlijke zelf erbij betrekken en ik zie mezelf niet zo gauw mediterenquote:Op maandag 2 april 2007 14:28 schreef conleche het volgende:
Patty Harpenau is eigenlijk schilder, een soort Ans Markus, die altijd met d'r hoofd in de bladen staat. Heeft volgens mij geen enkele opleiding met betrekking tot voeding gevolgd, dus wat mij betreft heeft zij niet zo heel veel recht van spreken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |