abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 29 februari 2016 @ 17:16:01 #1
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160318265
Zelf broodbakken is weer helemaal terug van weggeweest. Waar het vroeger geen keuze was, wordt zelf brood bakken tegenwoordig meer een hobby. Na de hype met de broodbakmachines van een aantal jaren geleden is de populariteit wel weer wat gedaald, maar is er toch weer een hele grote groep geinteresseerd geraakt in brood bakken. Omdat het brood bakken in een broodbakmachine vrij beperkt is, gaat dit topic over brood bakken in een gewone oven.
Hieronder staan enkele tips/trucs/weetjes en een paar (basis)recepten.

Basisprincipes
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tips
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Poolish/Preferment :? Wasda :?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele recepten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Internetsites voor broodrecepten en informatie:
Vooral de eerste twee zijn aanraders!

http://www.thefreshloaf.com/
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/
http://www.kookjij.nl/recepten/00011078/Brood_-_Bakken.html&1
http://www.broodbakken.startkabel.nl/
http://www.gratiskookboek.be/index.php?page=list&categorie=Broden
http://www.broodrecepten.nl/recepten/maisbrood.htm

De alom populaire no-knead-broodjes (minilot eet ze elke dag :+ ):
http://www.myitaliansmorg(...)oof-overnight-rolls/

Filmpje van O+ Vincent Talleu O+ :


Wat resultaten van uit het vorige topic

Minilot:



Computergirl:







Isegrim:


Martijn1P:



Waterdrinker:



Trusten:





Helsinki





Pmponer



Bleie



Zo-is-dat



Roos85



qltel



Mocht je foto er niet in staan, sorry, ik hoop dat ik niemand vergeten ben. Maar het waren er zoveel.

[ Bericht 8% gewijzigd door qltel op 29-02-2016 17:28:26 ]
pi_160319123
Flink je best op gedaan qtel!
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 29 februari 2016 @ 19:44:55 #3
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160322055
quote:
14s.gif Op maandag 29 februari 2016 17:55 schreef computergirl het volgende:
Flink je best op gedaan qtel!
Het heeft me aan de edit-tijd te zijn 14 minuten gekost.. :)

En het is een collectie waarvoor we ons niet hoeven te schamen, het ziet er allemaal prima uit!
pi_160362935
Prachtige broden in de OP :Y doel is om volgende keer met een mooi brood in de OP te staan 8-)

Desembroodbakkers: willen jullie eens je routine toelichten?
Ik heb een desem (100% hydratatie) en die staat in de koelkast en ik gooi daar vrij random bloem en water bij eens per week. Kortom: ik heb weinig idee wat ik aan het doen ben O-)

- Hoe is de verhouding moederdesem en voeding die je geeft?
- ik las laatst ergens dat je je desem eerst op kamertemperatuur moet laten komen, dan voeren, dan een tijd wachten, dan weer in de koelkast zetten. Klopt dat?
- Hoe/wanneer ga je bakken? Kun je zien aan het desem wanneer deze in de beste conditie is om ermee te gaan bakken? Hoe laat is dat na het voeren meestal?
- Hoeveel desem houden jullie gewoonlijk over nadat je een gedeelte hebt gebruikt om mee te bakken?

Ik vind het echt onhandig dat Levine's blog over desem stopt bij het maken ervan. Ik heb geen idee hoe ik dat ding fatsoenlijk onderhoud en al helemaal niet hoe ik er dan het beste mee kan bakken :')
freedom is just another word for nothing left to lose
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 2 maart 2016 @ 12:05:34 #5
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160363642
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 11:31 schreef Lot_1 het volgende:
Prachtige broden in de OP :Y doel is om volgende keer met een mooi brood in de OP te staan 8-)
Ik zie een paar prachtige broden van je in de OP!

Bij mij zit er weer een saai tarwebrood in de menger.. En ik ga eens proberen om een Turks brood te maken.
pi_160364440
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 12:05 schreef qltel het volgende:

[..]

Ik zie een paar prachtige broden van je in de OP!

waar dan? :o
Het was geen verwijt hoor, ik heb heel weinig foto's gemaakt van mooie broden de laatste tijd. De broden die ik maak lukken ook niet zo heel goed.

quote:
Bij mij zit er weer een saai tarwebrood in de menger.. En ik ga eens proberen om een Turks brood te maken.
Turks brood :9

Heb jij zuurdesemtips voor me? Of bakte jij niet met zuurdesem?
freedom is just another word for nothing left to lose
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 2 maart 2016 @ 12:45:11 #7
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160364500
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 12:42 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

waar dan? :o
Het was geen verwijt hoor, ik heb heel weinig foto's gemaakt van mooie broden de laatste tijd. De broden die ik maak lukken ook niet zo heel goed.

[..]

Turks brood :9

Heb jij zuurdesemtips voor me? Of bakte jij niet met zuurdesem?
Ik haal geloof ik wat mensen door de war.. Sorry.. :) Maar ondanks dat een brood niet goed gelukt is (niet mooi is) kan het nog steeds erg lekker zijn. Ik maak elke week 3 a 4 broden,maar dat zijn gewoon saaie tarwebroden en daar maak ik ook geen foto's van.

Ik bak niet meer met zuurdesem. Veel teveel gedoe.

En dat Turkse brood, hopelijk lukt het. Ik heb wat recepten gevonden en ga het maar eens proberen.
pi_160365216
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 11:31 schreef Lot_1 het volgende:
Prachtige broden in de OP :Y doel is om volgende keer met een mooi brood in de OP te staan 8-)

Desembroodbakkers: willen jullie eens je routine toelichten?
Ik heb een desem (100% hydratatie) en die staat in de koelkast en ik gooi daar vrij random bloem en water bij eens per week. Kortom: ik heb weinig idee wat ik aan het doen ben O-)

- Hoe is de verhouding moederdesem en voeding die je geeft?
- ik las laatst ergens dat je je desem eerst op kamertemperatuur moet laten komen, dan voeren, dan een tijd wachten, dan weer in de koelkast zetten. Klopt dat?
- Hoe/wanneer ga je bakken? Kun je zien aan het desem wanneer deze in de beste conditie is om ermee te gaan bakken? Hoe laat is dat na het voeren meestal?
- Hoeveel desem houden jullie gewoonlijk over nadat je een gedeelte hebt gebruikt om mee te bakken?

Ik vind het echt onhandig dat Levine's blog over desem stopt bij het maken ervan. Ik heb geen idee hoe ik dat ding fatsoenlijk onderhoud en al helemaal niet hoe ik er dan het beste mee kan bakken :')
ik weet niet-alle vragen, ben ook vrij nieuw qua desem.
Ik voer mijn desem 1x per week.
Haal bakjes uit koelkast als ik thuiskom van werk en na eten ga ik verversen.
Je hebt maar weinig nodig dus ik heb ook maar weinig desem,ik laat ong 30 gram van oude over en doe er 30 gram water en 30 gram meel erdoor. Dit laat ik nog paar uur buiten de koelkast staan.

Als ik wil gaan bakken dan gebruik ik deel van desem dat ik anders weg zou gooien en voer dat die avond met gelijke delen water/meel en vrijdagochtend nog een keer, deze blijft dus buiten de koelkast tot bakmoment
pi_160365625
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 11:31 schreef Lot_1 het volgende:
Prachtige broden in de OP :Y doel is om volgende keer met een mooi brood in de OP te staan 8-)

Desembroodbakkers: willen jullie eens je routine toelichten?
Ik heb een desem (100% hydratatie) en die staat in de koelkast en ik gooi daar vrij random bloem en water bij eens per week. Kortom: ik heb weinig idee wat ik aan het doen ben O-)
Als je random voert weet je niet wat je hydratatie is. Zorg er voor dat je 1:1 gaat voeren. Bijvoorbeeld 35 gram meel en 35 gram water. De hoeveelheid is niet zo heel belangrijk, zolang je maar genoeg hebt om te bakken en niet te veel dat je emmer over loopt.

quote:
- Hoe is de verhouding moederdesem en voeding die je geeft?
- ik las laatst ergens dat je je desem eerst op kamertemperatuur moet laten komen, dan voeren, dan een tijd wachten, dan weer in de koelkast zetten. Klopt dat?
Ik voer bij in de emmer waar het desem in zit. Dat kan soms nog een eetlepel zijn waar een kilo bij gaat, soms is het een kilo desem waar 40 gram bij gaat.

Als je iets hebt van een graad of dertien (oude koelkast, kelder, wijn koelkast) zou ik je desem altijd daar in zetten. Voeren en direct terug. Met een gewone koelkast voeren, uurtje wachten, terug de koeling in. In dat laatste geval voeren met lauwwarm water.

quote:
- Hoe/wanneer ga je bakken? Kun je zien aan het desem wanneer deze in de beste conditie is om ermee te gaan bakken? Hoe laat is dat na het voeren meestal?
- Hoeveel desem houden jullie gewoonlijk over nadat je een gedeelte hebt gebruikt om mee te bakken?
Mijn voorkeur heeft het om 24 uur voor het maken van het deeg het desem te voeren.

Het desem is op zijn mooist als het luchtig is, ietsje een geheel vormt, en fruitig ruikt (banaan bij bloem, granny Smith bij volkoren rogge :) ). Maar laat het daar niet vanaf hangen hoor, zo precies komt dat niet.

quote:
Ik vind het echt onhandig dat Levine's blog over desem stopt bij het maken ervan. Ik heb geen idee hoe ik dat ding fatsoenlijk onderhoud en al helemaal niet hoe ik er dan het beste mee kan bakken :')
Workshop bij mij doen? O-)

[ Bericht 0% gewijzigd door LeeHarveyOswald op 02-03-2016 14:05:52 ]
pi_160366437
Ik bedoelde met random vooral dat de hoeveelheid random is. Ik schep dus wat meel in een bakje op de weegschaal, gooi dat bij mijn desem en dan weeg ik even veel water af en doe dat er ook bij.

Ha, een workshop lijkt me leuk maar je woont wat te ver weg ;)

Thanks voor de uitleg. Ik vind de tip om te bakken met de desem die ik anders weg zou gooien een hele goede ^O^ En 24 uur van te voren voeren vind ik ook een goede tip :Y
Wat bepaald of je bij veel desem een beetje bloem/water gooit, of dat je bij weinig desem veel bloem/water gooit? Ligt dat gewoon aan hoeveel je overhoudt?
freedom is just another word for nothing left to lose
  woensdag 2 maart 2016 @ 14:10:13 #11
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_160366493
Gewoon wat je nodig hebt voor de volgende keer bakken. :)

Als je te veel hebt kun je er ook pannenkoeken van maken.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_160366509
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 14:07 schreef Lot_1 het volgende:
Ik bedoelde met random vooral dat de hoeveelheid random is. Ik schep dus wat meel in een bakje op de weegschaal, gooi dat bij mijn desem en dan weeg ik even veel water af en doe dat er ook bij.

Ha, een workshop lijkt me leuk maar je woont wat te ver weg ;)

Thanks voor de uitleg. Ik vind de tip om te bakken met de desem die ik anders weg zou gooien een hele goede ^O^ En 24 uur van te voren voeren vind ik ook een goede tip :Y
Wat bepaald of je bij veel desem een beetje bloem/water gooit, of dat je bij weinig desem veel bloem/water gooit? Ligt dat gewoon aan hoeveel je overhoudt?
De hoeveelheid die ik overhoud en de hoeveelheid die ik nodig heb. Na een workshop heb ik vaak nog veel desem. Op woensdag bakken we niet veel, dus op maandag voer ik mijn desem een beetje bij :)
pi_160366628
Pannekoeken, dat is een goed idee :9

Thanks, ik denk dat het me nu in elk geval zal lukken om een beetje routine op te bouwen. Ik denk dat ik vooral teveel desem heb en er ook teveel bijvoer, dus de 30/30/30gram verhouding van desem, bloem en water ga ik aanhouden.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_160366744
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 14:17 schreef Lot_1 het volgende:
Pannekoeken, dat is een goed idee :9

Thanks, ik denk dat het me nu in elk geval zal lukken om een beetje routine op te bouwen. Ik denk dat ik vooral teveel desem heb en er ook teveel bijvoer, dus de 30/30/30gram verhouding van desem, bloem en water ga ik aanhouden.
Eerste hoeveelheid desem doet er niet zo toe hoor :)
pi_160366808
ah, dat is goed om te weten.
Maar ik doelde nu vooral op dat het zo'n verspillende grap wordt als je veel desem hebt en deze met veel bloem voert, terwijl je haast nooit bakt, en dus ook veel weggooit ;)
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_160366846
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 14:24 schreef Lot_1 het volgende:
ah, dat is goed om te weten.
Maar ik doelde nu vooral op dat het zo'n verspillende grap wordt als je veel desem hebt en deze met veel bloem voert, terwijl je haast nooit bakt, en dus ook veel weggooit ;)
Maar je gooit alles wat je niet gebruikt weg?

Ik heb hier twee maal vijf liter emmers met desem. Ik kijk als ik ga voeren hoeveel daar in zit, en hoeveel ik nodig denk te hebben. Dan gooi ik de benodigde hoeveelheid meel en water er in, en gaan ze weer op 12 graden de koeling in. Als je emmertje een beetje ruim is zou je nooit iets weg hoeven te gooien.
pi_160367043
Thuisbakkers hebben geen emmers desem nodig, vooral als je niet elke week bakt laat staan 4 dagen per week
pi_160367064
Maar het maakt dus helemaal niet uit in welke verhoudingen het gaat? Wat vreemd. Ik gooi inderdaad regelmatig wat weg, omdat ik dus weinig bak en het anders steeds meer wordt. Op de blog van Levine staat namelijk dit:

quote:
Vergeet niet om elke dag voordat je de desem gaat voeren ook een deel weg te gooien! Zou je dat niet doen dat eindig je met een zwembad vol desem. Als je niet weggooit zou je ook steeds meer bloem/meel moeten toevoegen anders krijgt de desem niet genoeg voedsel.
bron
Dus het lijkt me, als je veel desem hebt, dat je daar ook veel voeding aan moet toevoegen, anders krijgt je desem, in de woorden van Levine, niet genoeg voedsel.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_160367109
quote:
10s.gif Op woensdag 2 maart 2016 14:36 schreef computergirl het volgende:
Thuisbakkers hebben geen emmers desem nodig, vooral als je niet elke week bakt laat staan 4 dagen per week
1 liter yoghurtemmertjes zijn heel geschikt voor thuis.
pi_160367129
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 14:37 schreef Lot_1 het volgende:
Maar het maakt dus helemaal niet uit in welke verhoudingen het gaat? Wat vreemd. Ik gooi inderdaad regelmatig wat weg, omdat ik dus weinig bak en het anders steeds meer wordt. Op de blog van Levine staat namelijk dit:

[..]

Dus het lijkt me, als je veel desem hebt, dat je daar ook veel voeding aan moet toevoegen, anders krijgt je desem, in de woorden van Levine, niet genoeg voedsel.
Nah, zolang je niet zes weken lang weinig voert moet dat wel los lopen. Gewoon je hoeveelheid een beetje in balans houden. Het is een papje bacteriën en gisten, je te maken deeg bevat genoeg voedingsstoffen.
pi_160367193
quote:
3s.gif Op woensdag 2 maart 2016 14:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Nah, zolang je niet zes weken lang weinig voert moet dat wel los lopen. Gewoon je hoeveelheid een beetje in balans houden. Het is een papje bacteriën en gisten, je te maken deeg bevat genoeg voedingsstoffen.
^O^ oke, dan ga ik morgen eens pannekoeken bakken met mijn hoeveelheid desem en daarna ga ik een prettige routine bedenken. Misschien is het ook wel een idee wanneer ik altijd bak in het weekend, zodat ik een paar dagen de tijd heb om bij te voeren tot de benodigde hoeveelheid.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_160367278
quote:
14s.gif Op woensdag 2 maart 2016 14:39 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

1 liter yoghurtemmertjes zijn heel geschikt voor thuis.
1 liter _O-
Ik heb een bakje met deksel van 330 ml.
pi_160367325
zo'n 1 liter emmertje hoeft ook niet vol te zitten.
ik had ook een yoghurtemmertje gewoon omdat het makkelijke bakjes zijn. maar ik ben niet zo geschikt voor dat desem werk, bak daarvoor te onregelmatig, vergeet te voeren enz.
pi_160367697
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 14:44 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

^O^ oke, dan ga ik morgen eens pannekoeken bakken met mijn hoeveelheid desem en daarna ga ik een prettige routine bedenken. Misschien is het ook wel een idee wanneer ik altijd bak in het weekend, zodat ik een paar dagen de tijd heb om bij te voeren tot de benodigde hoeveelheid.
Gewoon een dag vooraf 1x voeren, desnoods exact dat wat je gaat gebruiken :)
pi_160367746
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 14:50 schreef Elleska het volgende:
zo'n 1 liter emmertje hoeft ook niet vol te zitten.

mijn kleine bakje zit ook niet vol en ik heb een kleine koelkast :+

Ik ga dit weekend weer eens gewoon met gist bakken denk ik
pi_160368537
Mijn teller van om zeep gebrachte desems staat inmiddels op tien. :D Ik probeer het maar niet meer. :') Teveel een warhoofd voor en te weinig algemene dagelijkse routine door mijn werk.

Desembroden koop ik wel gewoon en zelf bak ik met gist.
Let me see you stripped down to the bone
pi_160368972
Dierenmishandeling valt dat onder volgens mij :D
pi_160369056
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 15:58 schreef computergirl het volgende:
Dierenmishandeling valt dat onder volgens mij :D
Ja, vertel mij wat.. Ik ben na de vijfde opgehouden de desems naampjes te geven. ;(
Let me see you stripped down to the bone
pi_160370533
Ik ben een zuurdesem witbrood gaan bakken:

freedom is just another word for nothing left to lose
pi_160372101
Vlugge telefoonfoto, zojuist uit de oven getrokken:


Recept:
http://thewoksoflife.com/2015/04/cinnamon-raisin-buns/ :9
Let me see you stripped down to the bone
pi_160372164
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 18:14 schreef minilot het volgende:
Vlugge telefoonfoto, zojuist uit de oven getrokken:
[ afbeelding ]

Recept:
http://thewoksoflife.com/2015/04/cinnamon-raisin-buns/ :9
ziet er heerlijk uit :Y)
  woensdag 2 maart 2016 @ 18:19:41 #32
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_160372183
Lekker Mini!

Ik heb afgelopen weekend weer eens kardemummabullar gemaakt. Alleen vergeten foto te maken :@
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_160372188
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 15:07 schreef computergirl het volgende:

[..]

mijn kleine bakje zit ook niet vol en ik heb een kleine koelkast :+

Ik ga dit weekend weer eens gewoon met gist bakken denk ik
ah ja je moet er wel ruimte voor hebben in de koelkast of een andere koele plek.
dat is hier geen probleem. of beter gezegd ruimte in de hoogte is geen probleem doordat er een plank ontbreekt.
pi_160372362
De kans is groot dat als je denkt dat je desem dood is, hij dat helemaal niet is. De activiteit kan wat inzakken, of hij vormt alcohol of witte uitslag, maar dikke kans dat na een theelepel suiker en flink bijvoeren hij het weer doet.


Mijn desems zijn naamloos.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 2 maart 2016 @ 18:34:26 #35
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160372521
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 18:14 schreef minilot het volgende:
Vlugge telefoonfoto, zojuist uit de oven getrokken:
[ afbeelding ]

Recept:
http://thewoksoflife.com/2015/04/cinnamon-raisin-buns/ :9
Wauw, dat ziet er lekker uit!
pi_160372725
Random restje deeg gebakken:


Ik zal mijn camera weer eens opsnorren. Telefoonfoto's zijn een beetje :')
Let me see you stripped down to the bone
pi_160374012
Nice minilot! En wat een leuke/handige bakvorm voor dat laatste broodje :)
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_160374057
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:38 schreef Lot_1 het volgende:
Nice minilot! En wat een leuke/handige bakvorm voor dat laatste broodje :)
Wegwerpkartonnetjes van de Hema :Y

Hoe gaat het intussen met je desemdeeg? :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_160374589
Het gaat goed, maar moet nog tot tien uur in de vorm rijzen. Ik heb, geinspireerd door jouw foto's, er nog even een vlecht in gelegd :P
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_160375508
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:58 schreef Lot_1 het volgende:
Het gaat goed, maar moet nog tot tien uur in de vorm rijzen. Ik heb, geinspireerd door jouw foto's, er nog even een vlecht in gelegd :P
Waarom niet ongevormd 10 tot 48 (of meer..) uur rijzen, vormen, uurtje rust, dan bakken?
pi_160375609
Omdat dat niet in het recept staat? oO<

Ik maak dit brood: recept

Wat is een standaard witbrood zuurdesemrecept dan?
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_160377041
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:58 schreef Lot_1 het volgende:
Het gaat goed, maar moet nog tot tien uur in de vorm rijzen. Ik heb, geinspireerd door jouw foto's, er nog even een vlecht in gelegd :P
tot 22 uur bedoel je? Of 10 uur lang, want dat laatste lees ik nergens in recept :@
pi_160377254
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 21:12 schreef computergirl het volgende:

[..]

tot 22 uur bedoel je? Of 10 uur lang, want dat laatste lees ik nergens in recept :@
tot tien uur 's avonds inderdaad :Y
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_160377505
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 21:12 schreef computergirl het volgende:

[..]

tot 22 uur bedoel je? Of 10 uur lang, want dat laatste lees ik nergens in recept :@
Ah, zo las ik het ook ja. En dan zou ik hem niet gevormd laten rijzen met risico op inzakken/misvormd raken.
pi_160383721
Hoe is het brood geworden, Lot_1?
pi_160385460
Zit op de site van de weekendbakery te kijken naar een broodbakset, nu hebben ze keuze uit een rieten en houtvezel rijsmandje. Wat raden jullie aan? En neem aan dat het niet uitmaakt dat een ovaal of rond mandje neem?
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 3 maart 2016 @ 10:05:04 #47
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160385497
Grrrrr, het lijkt erop dat mijn droge gist niet meer werkt. Ik heb gisteren 2 broden gemaakt en gelijk eens gekeken of ik Pide's (Turkse broden) kan maken. Beiden rezen vrijwel niet. Ze hebben vanaf gistermiddag gestaan (lekker in de warmte) en zelfs vanmorgen was het slecht gerezen. Ik heb ze toch maar gebakken en gelukkig smaakt het brood best goed en ook de Pide's zijn erg lekker.





Is er een test om te kijken of droge gist nog goed is? Of maar gewoon weggooien? Is geen ramp,want ik gebruik toch meestal verse, maar het is juist wel makkelijk als de verse onverhoopt op is.
pi_160386469
In beetje warme melk en dan kijken of er bubbels komen
pi_160386558
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 06:00 schreef computergirl het volgende:
Hoe is het brood geworden, Lot_1?




Ik ben niet ontevreden, het is erg lekker. Alleen dat vlechten heeft het niet zoveel goeds gedaan :+

Herkenbare bloem, qtel! En jammer dat ze niet goed gerezen zijn, maar het draait om de smaak :)
freedom is just another word for nothing left to lose
  donderdag 3 maart 2016 @ 13:02:38 #50
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_160389085
Plaatjes stuk. -O-
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_160389153
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 13:02 schreef Isegrim het volgende:
Plaatjes stuk. -O-
oogjes stuk? Ik zie wel plaatjes :D
pi_160389165
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 10:05 schreef qltel het volgende:
Grrrrr, het lijkt erop dat mijn droge gist niet meer werkt. Ik heb gisteren 2 broden gemaakt en gelijk eens gekeken of ik Pide's (Turkse broden) kan maken. Beiden rezen vrijwel niet. Ze hebben vanaf gistermiddag gestaan (lekker in de warmte) en zelfs vanmorgen was het slecht gerezen. Ik heb ze toch maar gebakken en gelukkig smaakt het brood best goed en ook de Pide's zijn erg lekker.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Is er een test om te kijken of droge gist nog goed is? Of maar gewoon weggooien? Is geen ramp,want ik gebruik toch meestal verse, maar het is juist wel makkelijk als de verse onverhoopt op is.
Beetje gist (halve theelepel), 50ml water (lauw), eetlepel suiker en kijken of er wat gebeurt.

Bubbels =goed.

Grote verpakkingen gist laten zich goed invriezen trouwens.
  donderdag 3 maart 2016 @ 13:06:59 #53
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_160389184
Ik zie verbodsbordjes bij Lot.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_160389191
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 10:05 schreef qltel het volgende:
Grrrrr, het lijkt erop dat mijn droge gist niet meer werkt. Ik heb gisteren 2 broden gemaakt en gelijk eens gekeken of ik Pide's (Turkse broden) kan maken. Beiden rezen vrijwel niet. Ze hebben vanaf gistermiddag gestaan (lekker in de warmte) en zelfs vanmorgen was het slecht gerezen. Ik heb ze toch maar gebakken en gelukkig smaakt het brood best goed en ook de Pide's zijn erg lekker.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Is er een test om te kijken of droge gist nog goed is? Of maar gewoon weggooien? Is geen ramp,want ik gebruik toch meestal verse, maar het is juist wel makkelijk als de verse onverhoopt op is.
Maar je brood is niet compleet plat, dus dan lijkt je gist nog in orde. Te lang gekneed misschien? (,gluten stuk)?
pi_160389201
Hier ook verkeersborden bij lot.
pi_160389214
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 13:06 schreef Isegrim het volgende:
Ik zie verbodsbordjes bij Lot.
ik zie witbrood waar ik wel wat hagelslag en boter op wil doen :Y)
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 3 maart 2016 @ 14:05:48 #57
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160390526
quote:
3s.gif Op donderdag 3 maart 2016 13:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Maar je brood is niet compleet plat, dus dan lijkt je gist nog in orde. Te lang gekneed misschien? (,gluten stuk)?
Het is inderdaad wel gerezen, alleen duurde dat 18 uur en was het toen nog vrij plat. Ik heb dit juist erg kort gekneed, dus dat kan het ook niet zijn..

Nouja, is niet erg, ik doe morgen gewoon nog een poging en dan met verse gist.
pi_160399068
Vorige week ziek geweest, dus nauwelijks gegeten en niet gebakken.
Diepvries begint nu weer leeg te raken dus ik ga morgen lekker bakken :Y)

Geen zuurdesem deze keer want dat ben ik even zat, maar wel een vloerbrood om verschil te testen. Blz 77 uit Levine: lichtbruin vloerbrood. Omdat dit recept geen poolish heeft ga ik denk ik vanavond kneden en dan nacht laten rijzen in koelkast voor wat extra smaak.
pi_160405751
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 14:05 schreef qltel het volgende:

[..]

Het is inderdaad wel gerezen, alleen duurde dat 18 uur en was het toen nog vrij plat. Ik heb dit juist erg kort gekneed, dus dat kan het ook niet zijn..

Nouja, is niet erg, ik doe morgen gewoon nog een poging en dan met verse gist.
Lange (Warmere) rijs kan, naast het kneden, ook de gluten verder rekken en laten breken. Zie het als metaalmoeheid, na een tijdje breken de eiwitketens en heb je geen draagkracht meer.

Verse gist en droge gist is verder hetzelfde beestje dus dat maakt niet veel uit :)
pi_160409053
Gisteren ook voor het eerst brood gebakken :)



Ik hou wel van stevig brood, maar er zitten vrijwel geen 'luchtkamers' in. Heeft iemand tips?

Ik heb dit recept aangehouden: 500gr tarwe meel, 300 ml water, 7 gram gist, 10 gram zout

Eerst gekneed, toen 45 min laten rijzen bij ca 25/26 C (heb een houtkachel dus kamertemperatuur is hier vrij hoog), deeg verder gekneed zodat het weer kleiner werd, toen 60 min laten rijzen. Bakje water in de over, 20 min op 230 en toen nog eens 20 min op 200.
pi_160410048
"deeg verder gekneed zodat het weer kleiner werd"
Dat hoeft niet, alleen platdrukken is genoeg.
Heb je foto van binnenkant? Grote luchtkamers krijg je volgens mij eigenlijk alleen bij veel vocht
pi_160410988
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 09:30 schreef computergirl het volgende:
"deeg verder gekneed zodat het weer kleiner werd"
Dat hoeft niet, alleen platdrukken is genoeg.
Heb je foto van binnenkant? Grote luchtkamers krijg je volgens mij eigenlijk alleen bij veel vocht
Niet de meest smakelijk foto maargoed :P Ik had er ook nog wat stukjes amandel doorheen gedaan:
pi_160411029
quote:
17s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 10:26 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Niet de meest smakelijk foto maargoed :P Ik had er ook nog wat stukjes amandel doorheen gedaan:
[ afbeelding ]
ziet er uit als prima boterham eigenlijk, maar mijn baksels zijn misschein niet het beste referentiekader :P
pi_160411109
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 10:28 schreef computergirl het volgende:

[..]

ziet er uit als prima boterham eigenlijk, maar mijn baksels zijn misschein niet het beste referentiekader :P
Ah okey :) Ik dacht dat het wat meer 'fluf' moest hebben maar hij smaakt wel lekker :D
pi_160411349
Ik meen dat je vooral luchtiger brood krijgt van een nat deeg (bijv. ciabatta heeft zo'n 70% hydratatie, en dat hoort heel luchtig te zijn) en van veel ovenspring. Dat laatste bereik je door een hoge oventemperatuur en bijvoorbeeld het bakken op een steen. Correct me if i'm wrong, ervaren bakkers ;)

Ik zie in elk geval een goed gelukt brood :Y je mag trots zijn op zo'n eerste poging! Is het ook lekker?
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_160411582
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 10:44 schreef Lot_1 het volgende:
Ik meen dat je vooral luchtiger brood krijgt van een nat deeg (bijv. ciabatta heeft zo'n 70% hydratatie, en dat hoort heel luchtig te zijn) en van veel ovenspring. Dat laatste bereik je door een hoge oventemperatuur en bijvoorbeeld het bakken op een steen. Correct me if i'm wrong, ervaren bakkers ;)

Ik zie in elk geval een goed gelukt brood :Y je mag trots zijn op zo'n eerste poging! Is het ook lekker?
Ah ik las inderdaad ergens iets over een steen, maarja die heb ik niet :P

Thanks :) Ja ik vind hem lekker! Veel beter dan dat supermarkt brood, en eigenlijk helemaal niet zoveel werk (alleen het rijzen duurt lang, ben wat ongeduldig :P)

Overigens las ik dus dat het zout niet in aanraking mag komen met het gist, ik heb eigenlijk een gedeelte van het water in het kuiltje van het gist gedaan en het zout opgelost in het andere deel en dat later toegevoegd. Is dat ok?
pi_160413233
Je hoeft daar geen rekening mee te houden hoor. Je moet geen zout strooien op verse gist, maar het gaat prima als je alle ingrediënten gewoon direct in één kom mengt.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_160413325
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 20:44 schreef computergirl het volgende:

Geen zuurdesem deze keer want dat ben ik even zat, maar wel een vloerbrood om verschil te testen. Blz 77 uit Levine: lichtbruin vloerbrood. Omdat dit recept geen poolish heeft ga ik denk ik vanavond kneden en dan nacht laten rijzen in koelkast voor wat extra smaak.
Ziet er ok uit voor mijn doen
pi_160413354
Prachtig ingesneden computergirl!

Ik heb gisteren een pizzasteen gekocht, ben benieuwd of dat nog wat helpt :)
freedom is just another word for nothing left to lose
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 4 maart 2016 @ 18:26:50 #70
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160422283
Vandaag weer eens walnootbroodjes gemaakt.





Recept: simpel witbrood met 50% walnoot.Bij mij maakt de planeetmenger ze klein, het kleurtje wat erin te zien is is van het walnootgruis. Een deel blijft ook wat groter en zijn de stukjes die erin te zien zijn.

quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 11:53 schreef computergirl het volgende:

[..]

Ziet er ok uit voor mijn doen
[ link | afbeelding ]
Ik vind 'm er prachtig uitzien!
pi_160437640
Wat een hoog percentage walnoten in die broodjes qtel! Wat eet je er bij? :)

Ik ben ook weer een zuurdesembrood aan het bakken, nav. het recept voor Norwich Sourdough op wildyeast.com. Ik ben benieuwd hoe het gaat. Het deksel knalde haast van mijn potje met desem af vanochtend :D
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_160438058
Ben benieuwd Lot_1!

Bij mij zitten er kaiserbroodjes in de oven op dit moment, enne klaar!

Gemaakt met Duitse type812 tarwemeel van Zuidmolen. Dat gaat meer richting gebuild meel denk ik maar ze zien er mooi uit


[ Bericht 72% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 05-03-2016 13:57:32 ]
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 5 maart 2016 @ 14:03:28 #73
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160438292
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 13:27 schreef Lot_1 het volgende:
Wat een hoog percentage walnoten in die broodjes qtel! Wat eet je er bij? :)
Meestal doe ik er een dun laagje honing op. Heeeerlijk.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 5 maart 2016 @ 14:04:31 #74
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160438301
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 13:49 schreef computergirl het volgende:
Bij mij zitten er kaiserbroodjes in de oven op dit moment, enne klaar!

Gemaakt met Duitse type812 tarwemeel van Zuidmolen. Dat gaat meer richting gebuild meel denk ik maar ze zien er mooi uit
[ link | afbeelding ]
Zien er zeker mooi uit. En ik begrijp dat we dezelfde leverancier hebben.. :)
pi_160438361
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 18:26 schreef qltel het volgende:
Vandaag weer eens walnootbroodjes gemaakt.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Recept: simpel witbrood met 50% walnoot.Bij mij maakt de planeetmenger ze klein, het kleurtje wat erin te zien is is van het walnootgruis. Een deel blijft ook wat groter en zijn de stukjes die erin te zien zijn.

[..]

Ik vind 'm er prachtig uitzien!
Hoe bedoel je die 50% walnoot? :@
Als extra of als vervanging van..? :@
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_160438924
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 14:04 schreef qltel het volgende:

[..]

Zien er zeker mooi uit. En ik begrijp dat we dezelfde leverancier hebben.. :)
poosje geleden eerste bestelling bij de Zuidmolen gedaan, wat verschillende soorten om uit te proberen. Meeste soorten bij hen zitten toevoegingen in helaas, ik moet geen gerstemout en enzymen }:|
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 5 maart 2016 @ 15:44:04 #77
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160440773
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 14:08 schreef roos85 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je die 50% walnoot? :@
Als extra of als vervanging van..? :@
Extra. Dus bij 500 gram bloem doe ik 250 gram walnoot.
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 14:33 schreef computergirl het volgende:

[..]

poosje geleden eerste bestelling bij de Zuidmolen gedaan, wat verschillende soorten om uit te proberen. Meeste soorten bij hen zitten toevoegingen in helaas, ik moet geen gerstemout en enzymen }:|
Ik woon er in de buurt, dus rijd er wel eens langs. Meel heb ik er tot nu toe niet gekocht, maar als mijn huidige voorraad op is ga ik het daar ook halen, denk ik. Dus op die toevoegingen ga ik zeker letten!

Ik haal er nu vooral zaden en af en toe vruchtenbroodpoeder.
  zaterdag 5 maart 2016 @ 22:53:34 #78
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_160452842
Mooie broodjes komen hier weer langs O+.
Ik heb nu al drie weken niets meer met m'n desem gedaan. Hoop dat ik het nu niet gigantisch heb verpest ;(. Komende week ben ik best veel vrij en dan wil ik in ieder geval weer iets gaan bakken (en bladerdeeg maken staat ook nog op de planning!)
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 6 maart 2016 @ 08:32:12 #79
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160457884
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 22:53 schreef Helsinki het volgende:
(en bladerdeeg maken staat ook nog op de planning!)
Bladerdeeg is best leuk om zelf te doen. Ik heb het met oud en nieuw gemaakt om appelflappen mee te maken.
  zondag 6 maart 2016 @ 08:36:34 #80
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_160457919
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 22:53 schreef Helsinki het volgende:
Mooie broodjes komen hier weer langs O+.
Ik heb nu al drie weken niets meer met m'n desem gedaan. Hoop dat ik het nu niet gigantisch heb verpest ;(. Komende week ben ik best veel vrij en dan wil ik in ieder geval weer iets gaan bakken (en bladerdeeg maken staat ook nog op de planning!)
Drie weken moet geen probleem zijn hoor.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_160463658
Zo'n fijne broodbakdag vandaag! Ik was dus gisteren begonnen met het Norwich Sourdough Bread, maar moest weg voordat de oven klaar zou zijn, dus ik heb het in de koelkast gezet en vanochtend gebakken. Dat leverde dit op:




Ik had 'm best ver ingesneden maar hij is nog verder open gescheurd.



Ik ben echt blij met hoe dit brood geworden is. Ik heb nog nooit zo'n oven spring gehad, blijkbaar helpt de pizzasteen goed. En mijn eerste brood zonder gist wat zo goed is gelukt *O* Het is ook heel lekker :9

En verder heb ik nog een enorme batch met Maangchi's Rol Pang gemaakt, voor een groep van 35 mensen. Die waren ook perfect, heerlijk zacht, en ze waren in no-time op. *) Er was helaas geen tijd om er een foto van te maken.
freedom is just another word for nothing left to lose
  zondag 6 maart 2016 @ 14:59:11 #82
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_160463685
Mooi!! :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_160467042
WoW, wat een ovenspring Lot_1! :s)
pi_160468404
Ik ben bezig met een starter te maken en de eerste keer leek het goed te lukken maar toen at de hond het op :')
De laatste twee keer kwam er een korstje met witte schimmel erop. Dat korste is niet erg weet ik maar die schimmel, is dat erg?
  zondag 6 maart 2016 @ 18:40:39 #85
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_160469508
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 17:56 schreef isax het volgende:
Ik ben bezig met een starter te maken en de eerste keer leek het goed te lukken maar toen at de hond het op :')
De laatste twee keer kwam er een korstje met witte schimmel erop. Dat korste is niet erg weet ik maar die schimmel, is dat erg?
Zijn het een soort rimpeltjes? Waarschijnlijk geen schimmel, maar kolonies melkzuurbacteriën. Kan geen kwaad. Foto?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_160482591
Heb gemerkt dat het best verslavend is :P

Heb nu een volkorenbrood met zongedroogde tomaten geprobeerd en een witbrood met pompoenpitten. Helaas geen foto gemaakt van de binnenkant.

pi_160482650
quote:
17s.gif Op maandag 7 maart 2016 08:32 schreef Audreyoot het volgende:
Heb gemerkt dat het best verslavend is :P

Heb nu een volkorenbrood met zongedroogde tomaten geprobeerd en een witbrood met pompoenpitten. Helaas geen foto gemaakt van de binnenkant.

heb je een weeshuis thuis? :D
pi_160482860
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2016 08:41 schreef computergirl het volgende:

[..]

heb je een weeshuis thuis? :D
hahah nee een bouwvakker die veel boterhammen eet :')
pi_160483182
quote:
17s.gif Op maandag 7 maart 2016 09:06 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

hahah nee een bouwvakker die veel boterhammen eet :')
dat is wel handig, ik moet het allemaal in mijn eentje opvreten dus ik bak 1x per week gemiddeld.

Mijn volgende project wordt denk ik duivekater.
pi_160519710
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2016 18:40 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Zijn het een soort rimpeltjes? Waarschijnlijk geen schimmel, maar kolonies melkzuurbacteriën. Kan geen kwaad. Foto?
Moest weer even nieuwe maken omdat ik al had weggegooid.


Nu is het niet zo heel ernstig maar die witte dingetjes dus.
pi_160570120
Ik wil dus duivekater maken, een paasbrood uit Zaanstreek.
De site van bakkerijmuseum geeft volgende percentages, 10% gist en maar 45% vocht, dat is toch raar ?
100 % Zeeuwse bloem
45 % melk
10 % gist
2 % zout
3 % citroenrasp
5 % boter
24 % melassesuiker
4 % melkpoeder
http://www.bakkerijmuseum.nl/kalwiblo/index.php?t=4&h=44&s=102
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 10 maart 2016 @ 18:30:42 #93
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160570775
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 17:56 schreef computergirl het volgende:
Ik wil dus duivekater maken, een paasbrood uit Zaanstreek.
De site van bakkerijmuseum geeft volgende percentages, 10% gist en maar 45% vocht, dat is toch raar ?
45% is wel erg weinig. Lijkt me lastig kneden.

Ik heb hier een recept van de NBC (Nederlands Bakkerij centrum) en dat heeft nog minder vocht.

100% Patentbloem
10% Gist
1,5% zout
20% suiker
4% boter
2% citroenrasp
35% water
(en dan moet er nog broodverbetermiddel in, maar dat heb je vast niet :) )
en bestrijken met eistrijksel

De recepten lijken dus best wel aardig op elkaar en in beide zit wel heel weinig vocht.
pi_160570858
Terwijl het een lekker, beetje pannetone/brioche achtig brood is :)
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 10 maart 2016 @ 18:50:24 #95
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160571127
Ik zit nu aan de skype met een vriend van me die bakker is, en die roept nu dat brioche ook altijd heel erg droog is. Hij kent de Duivekater helaas niet en er zit wel heel weinig vocht in, maar dat komt vaker voor. Omdat het een erg droog/zwaar deeg is, zit er dus zoveel gist in. Het deeg is zwaar en dus moet het gist harder werken. Ik ga er trouwens van uit dat het om verse gist gaat, bij droge gist heb je maar 1/3 nodig. Het beste kun je de boter eerst lekker zacht laten worden, dan neemt dat ook nog wat vocht op.

Het beste kun je ook eerst de bloem, gist en melk mengen en daarna pas de rest erbij doen.
pi_160571185
Ah, ik dacht dat verse gist altijd 50% meer was. Ik ga het gewoon proberen, kan er altijd meer vocht bijgooien
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 10 maart 2016 @ 19:03:23 #97
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160571455
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 18:52 schreef computergirl het volgende:
Ah, ik dacht dat verse gist altijd 50% meer was. Ik ga het gewoon proberen, kan er altijd meer vocht bijgooien
Als laatste kreeg ik nog de tip om het met de hand te kneden en niet met een mixer of kitchenaid o.i.d. want die trekken dat waarschijnlijk niet.. :)

Ik hoor graag wat het resultaat is.
pi_160572638
Ik bedacht mij net wel dat in brioche ook eieren in het deeg zitten, die doen mee met vochtpercentage
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 10 maart 2016 @ 19:47:50 #99
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160572896
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 19:39 schreef computergirl het volgende:
Ik bedacht mij net wel dat in brioche ook eieren in het deeg zitten, die doen mee met vochtpercentage
Net zoals de boter in dit recept, zeker als je die eerst even opwarmt waardoor het zacht wordt. En behalve citroenrasp kun je er ook wat citroensap indoen. Is lekker voor de smaak en is weer wat vocht.

Ik wordt nu toch wel nieuwsgierig naar die Duivekater.. :)
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 11 maart 2016 @ 17:11:21 #100
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160594272
De volgende poging om Turks brood (Pide) te bakken...





Ze lijken klein, maar het zijn fikse broden. Zo te zien gelukt. Ik weet nog niet hoe ze smaken.
pi_160596997
Ik ga voor dit recept voor duivekater, want er moet idd iets anijserigs in, het is een 17e eeuws brood en toen hielden ze van specerijen.
Alleen had ik geen honing dus alternatief gemaakt met kokosbloesemsuiker en extra vocht. Ik weet niet of het wat wordt hoor, wat is 50 gram boter veel
http://www.foodiesmagazine.nl/recepten/duivewater/
  vrijdag 11 maart 2016 @ 19:08:13 #102
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160597060
Leuk die Turkse broden! Ben benieuwd naar de binnenkant :D

Hier staan twee desem broden met tarwe kiemen voor de tweede rijs en 1 grote met zaden en pitten. Eerste rijs vol luchtbellen O+ Hopelijk tweede rijs ook mooi, was een beetje huiverig omdat ik m'n desem een beetje verwaarloosd had :@
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 11 maart 2016 @ 19:11:04 #103
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160597126
Het ziet er uit als een mooi recept. Ik ben benieuwd of het lukt.

Intussen ben ik er zo nieuwsgierig naar dat ik het ook best zou willen maken, maar ik heb geen anijs in huis..
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 11 maart 2016 @ 19:20:09 #104
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160597379
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 19:08 schreef Zo-is-dat het volgende:
Leuk die Turkse broden! Ben benieuwd naar de binnenkant :D
En zeker leuk om te experimenteren. Ik bedacht me dat ik ze maar beter in stukken kan snijden en invriezen, want vandaag eten we ze niet. Ik heb ze ook gebakken omdat ik wilde proberen of wat ik in m'n hoofd had een goede manier is, en dat blijkt zo te zijn.. :)





Ik hoop dat het een beetje te zien is, want ze zijn met kunstlicht gemaakt. De structuur is heel zacht en er zitten op sommige plekken wat grotere gaten.
pi_160597625
Mooie broden qtel, het ziet er heerlijk uit! :9 Welk recept heb je nu gebruikt?

Ik heb vandaag weer het Norwich brood gebakken, maar ik heb nu vrij random en mengsel van speltbloem, roggebloem en gewone bloem gebruikt, en sesamzaad erop gedaan. Het brood is minder gerezen dan de eerste keer, maar het smaakt heerlijk. Ik heb 'm in mijn eentje vandaag al half opgegeten :')

freedom is just another word for nothing left to lose
  vrijdag 11 maart 2016 @ 20:02:53 #106
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160598490
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 19:20 schreef qltel het volgende:

[..]

En zeker leuk om te experimenteren. Ik bedacht me dat ik ze maar beter in stukken kan snijden en invriezen, want vandaag eten we ze niet. Ik heb ze ook gebakken omdat ik wilde proberen of wat ik in m'n hoofd had een goede manier is, en dat blijkt zo te zijn.. :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik hoop dat het een beetje te zien is, want ze zijn met kunstlicht gemaakt. De structuur is heel zacht en er zitten op sommige plekken wat grotere gaten.
Mooi! Klinkt als precies de goede structuur :D




Zo staan mijn broodjes nu nog, oven is aan t voorverwarmen
  vrijdag 11 maart 2016 @ 20:04:02 #107
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160598512
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 19:27 schreef Lot_1 het volgende:
Mooie broden qtel, het ziet er heerlijk uit! :9 Welk recept heb je nu gebruikt?

Ik heb vandaag weer het Norwich brood gebakken, maar ik heb nu vrij random en mengsel van speltbloem, roggebloem en gewone bloem gebruikt, en sesamzaad erop gedaan. Het brood is minder gerezen dan de eerste keer, maar het smaakt heerlijk. Ik heb 'm in mijn eentje vandaag al half opgegeten :')

[ afbeelding ]
Mooi dat ie zo lekker is! Spelt is een stuk lastiger om mee te werken en goed te laten rijzen dat kan zomaar de reden zijn dat ie minder omhoog is gekomen.
pi_160598594
En rogge zuipt vocht als een malle
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 11 maart 2016 @ 20:42:18 #109
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160599506
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 19:27 schreef Lot_1 het volgende:
Mooie broden qtel, het ziet er heerlijk uit! :9 Welk recept heb je nu gebruikt?
Deze: http://mijnmixedkitchen.b(...)ken-turks-brood.html

En om uitzakken (is dat een goede term?) te voorkomen heb ik ze de eerste 6 a 7 minuten in een ovenschaal gebakken. Zo hebben ze dus perfect hun vorm behouden. Ze zijn wel wat donker dus ik denk dat ik ze de volgende keer iets minder lang bak.

Die van jou ziet er ook mooi uit en kennelijk smaakt hij ook zo.. :Y)
  vrijdag 11 maart 2016 @ 21:04:50 #110
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160600246


Was ie zo mooi gebarsten, heb ik hm een beetje te donker laten worden -O-
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 11 maart 2016 @ 21:17:12 #111
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160600704
Hij ziet er toch nog mooi uit, al is hij inderdaad wat donker. En de smaak, dat is waar het om gaat..
pi_160600828
Heel mooi ingesneden O+
  vrijdag 11 maart 2016 @ 21:40:29 #113
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160601485
Broodje 2 beter opgelet O+




  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 11 maart 2016 @ 21:53:41 #114
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160601900
Wauw, dat ziet er goed uit!
pi_160602688
Ik heb 2 kleintjes gemaakt ipv 1 grote, theoretisch zou het er uit moeten zien als een botje maar goed :+

Duivekater, zie #101 voor link met recept

[ Bericht 4% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 11-03-2016 22:36:36 ]
  vrijdag 11 maart 2016 @ 22:30:13 #116
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160602869
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 22:22 schreef computergirl het volgende:
Ik heb 2 kleintjes gemaakt ipv 1 grote, theoretisch zou het er uit moeten zien als een botje maar goed :+
[ link | afbeelding ]
Duidelijk een bot hoor O-) wat is t voor brood?
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 11 maart 2016 @ 22:30:38 #117
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160602879
Is dat de duivekater? Hoe smaakt het?? Ik ben heel benieuwd
pi_160602981
Ja dat is de Duivekater en ga morgen pas proeven want net uit de oven
  vrijdag 11 maart 2016 @ 23:09:14 #119
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160603661
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 22:34 schreef computergirl het volgende:
Ja dat is de Duivekater en ga morgen pas proeven want net uit de oven
Ben benieuwd hoe die smaakt! T klinkt erg lekker :9

Broodje 3 hier







:D
  vrijdag 11 maart 2016 @ 23:37:22 #120
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_160604367
Angry bread!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  vrijdag 11 maart 2016 @ 23:42:08 #121
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160604505
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 23:37 schreef Isegrim het volgende:
Angry bread!
:D _O- nu zie ik t ook!
pi_160606924
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 23:09 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe die smaakt! T klinkt erg lekker :9

Broodje 3 hier


[ afbeelding ]


[ afbeelding ]

:D
zijn dit verschillende deegjes die je een voor een achter elkaar bakt? Een grote batch deeg waabij je een langer laat rijzen omdat oven bezet is?
Aagje :+

Edit: met een laag boter smaakt de duivekater net al ik me herinner uit mijn jeugd, subtiel anijssmaakje. Maar het brood is wel iets steviger dan zou moeten, misschien omdat ik meel met hoog eiwit gehalte gebruikt heb.

[ Bericht 8% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 12-03-2016 08:04:19 ]
  zaterdag 12 maart 2016 @ 08:21:01 #123
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160607279
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 07:13 schreef computergirl het volgende:

[..]

zijn dit verschillende deegjes die je een voor een achter elkaar bakt? Een grote batch deeg waabij je een langer laat rijzen omdat oven bezet is?
Aagje :+

Edit: met een laag boter smaakt de duivekater net al ik me herinner uit mijn jeugd, subtiel anijssmaakje. Maar het brood is wel iets steviger dan zou moeten, misschien omdat ik meel met hoog eiwit gehalte gebruikt heb.
Twee verschillende degen, iets na elkaar gemaakt maar die ik eigenlijk tijdens stretch en folden gelijk heb getrokken in de tijd, afhankelijk van welke t beste rees mocht ie als eerst in de oven :)

Klinkt als een top ontbijt je duivekater met boter :9
pi_160607345
wie wil er nou in godsnaam brood bakken. het is kost alleen maar een hoop moeite en tijd....en afwas. tegenwoordig kan je brood toch gewoon kopen in de winkel ofzo.
je weet wat ze altijd zegen toch? van brood bakken kan je op de WC gaan kakken. :Y
pi_160607422
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 08:30 schreef matthias24 het volgende:
wie wil er nou in godsnaam brood bakken. het is kost alleen maar een hoop moeite en tijd....en afwas. tegenwoordig kan je brood toch gewoon kopen in de winkel ofzo.
je weet wat ze altijd zegen toch? van brood bakken kan je op de WC gaan kakken. :Y
:') ! Heb je nog nooit zelfgemaakt brood gegeten? Probeer het eens, je wilt niet meer anders.
pi_160607445
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 08:42 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

:') ! Heb je nog nooit zelfgemaakt brood gegeten? Probeer het eens, je wilt niet meer anders.
ja maar het kost zoveel moeite en tijd. bovendien heb ik twee linker handen. en ik ben bang dat ik de broodmachine tot ontploffen breng.
  zaterdag 12 maart 2016 @ 08:58:24 #127
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160607540
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 08:45 schreef matthias24 het volgende:

[..]

ja maar het kost zoveel moeite en tijd. bovendien heb ik twee linker handen. en ik ben bang dat ik de broodmachine tot ontploffen breng.
Waarschijnlijk wel! Ik raad t je ten strengste af, levensgevaarlijk! :o

Niet doen hoor, gewoon kopen, liefst in de supermarkt!
pi_160607572
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 08:58 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel! Ik raad t je ten strengste af, levensgevaarlijk! :o

Niet doen hoor, gewoon kopen, liefst in de supermarkt!
met zoveel mogelijk hulpmiddelen erin zodat brood week goed blijft :+

Ik gavanmiddag weer zuurdesem bakken, nu recept van weekend bakery ipv Levine

http://www.weekendbakery.com/posts/zuurdesem-mini-boules/
pi_160607746
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 08:58 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel! Ik raad t je ten strengste af, levensgevaarlijk! :o

Niet doen hoor, gewoon kopen, liefst in de supermarkt!
ja dat is wel beter voor mij idd. ik ga trouwens zometeen ff naar de supermarkt toe maar dan wil ik wel zeker weten dat het brood te pruimen is, gelukig kan ik alvast voorproeven eet ik gewoon een paar broden op daar ik denk niet dat die lui dat een probleem zullen vinden.
pi_160610239
Wat een scoring-skills heb jij, Zo-is-dat! _O_ Is dat geluk of wijsheid? ;)

De duivekater ziet er prachtig uit. Ik ken het brood niet, is het streekgebonden? Ik ben ook benieuwd hoe het recept van weekendbakery uitpakt, die wil ik ook nog eens gaan maken.

Wat is het weer lekker druk met vers-gebakken broden in dit topic O+
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_160610268
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 12:27 schreef Lot_1 het volgende:
Wat een scoring-skills heb jij, Zo-is-dat! _O_ Is dat geluk of wijsheid? ;)

De duivekater ziet er prachtig uit. Ik ken het brood niet, is het streekgebonden?
noord-hollands, en nu eigenlijk alleen bekend in de Zaanstreek en Amsterdam Noord

Edit Wiki kent hem ook: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Duivekater

[ Bericht 8% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 12-03-2016 12:47:13 ]
pi_160610298
Ah vandaar! Leuk, dat soort streekrecepten :Y

Ik zie trouwens in het recept van de weekendbakery staan dat het zout pas toegevoegd moet worden na de autolyse. Volgens LHO is dit onzin, dus als je het jezelf gemakkelijker wilt maken zou ik het er direct al bij gooien. Ik was gisteren het zout bijna vergeten namelijk ;)
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_160610585
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 12:30 schreef Lot_1 het volgende:
Ah vandaar! Leuk, dat soort streekrecepten :Y

Ik zie trouwens in het recept van de weekendbakery staan dat het zout pas toegevoegd moet worden na de autolyse. Volgens LHO is dit onzin, dus als je het jezelf gemakkelijker wilt maken zou ik het er direct al bij gooien. Ik was gisteren het zout bijna vergeten namelijk ;)
te laat! :+ ik heb net braaf als laatste zout toegevoegd
pi_160610869
*O* *O* *O* *O*
Ik krijg net bevestiging dat ik nog een workshop ga volgen bij Levine. Workshop Breads of Sinclair
In mei komt Mark Sinclair 3 dagen, dat is een Amerikaanse bakker die ook veel op youtube doet en fb https://www.facebook.com/SinclairsBakery/
https://www.youtube.com/user/markcsinclair/videos
pi_160611604
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 12:29 schreef computergirl het volgende:

[..]

noord-hollands, en nu eigenlijk alleen bekend in de Zaanstreek en Amsterdam Noord

Edit Wiki kent hem ook: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Duivekater
Nou voel ik me bijn verplicht om het ook eens te maken. Ken het alleen van naam, maar lijkt me best lekker. Ik heb wel steranijs in huis, kan ik dat fijn genoeg maken om te gebruiken? Niet dat het dit weekend lukt, maar wellicht maandag.

Oh en verder: wat een mooie broden weer allemaal. En tof van die workshop!
  zaterdag 12 maart 2016 @ 13:50:01 #136
194233 Friday12
Originele kloon
pi_160611654
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 13:46 schreef Bleie het volgende:

[..]

Nou voel ik me bijn verplicht om het ook eens te maken. Ken het alleen van naam, maar lijkt me best lekker. Ik heb wel steranijs in huis, kan ik dat fijn genoeg maken om te gebruiken? Niet dat het dit weekend lukt, maar wellicht maandag.

Oh en verder: wat een mooie broden weer allemaal. En tof van die workshop!
Het is ook echt lekker :9
pi_160612199
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 13:46 schreef Bleie het volgende:

[..]

Nou voel ik me bijn verplicht om het ook eens te maken. Ken het alleen van naam, maar lijkt me best lekker. Ik heb wel steranijs in huis, kan ik dat fijn genoeg maken om te gebruiken? Niet dat het dit weekend lukt, maar wellicht maandag.

Oh en verder: wat een mooie broden weer allemaal. En tof van die workshop!
ligt een beetje aan de tools en kracht in je handen. ik heb het eerst in een vijzel geprobeerd, dat gaf niet helemaal het goede resultaat maar ik heb een heel handig koffiemolentje voor het echte fijngemalen werk.

https://www.dekoffiethuis(...)and-koffiemolen.html
  zaterdag 12 maart 2016 @ 15:17:04 #138
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160612982
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 12:59 schreef computergirl het volgende:
*O* *O* *O* *O*
Ik krijg net bevestiging dat ik nog een workshop ga volgen bij Levine. Workshop Breads of Sinclair
In mei komt Mark Sinclair 3 dagen, dat is een Amerikaanse bakker die ook veel op youtube doet en fb https://www.facebook.com/SinclairsBakery/
https://www.youtube.com/user/markcsinclair/videos
Wat tof!! Alvast heel veel plezier!
pi_160615689
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 13:46 schreef Bleie het volgende:

[..]

Nou voel ik me bijn verplicht om het ook eens te maken. Ken het alleen van naam, maar lijkt me best lekker. Ik heb wel steranijs in huis, kan ik dat fijn genoeg maken om te gebruiken? Niet dat het dit weekend lukt, maar wellicht maandag.

ik weet niet of je wel eens in Zuid komt, maar http://www.simonmeijssen.nl/winkels verkoopt hem ook rond pasen (cheat tip)
pi_160616693
Eindresultaat van recept uit link #128
Ik heb de helft gemaakt want 900 gr meel is voor moi een beetje teveel. En 1 persoonsbolletjes
pi_160617258
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 12:29 schreef computergirl het volgende:

[..]

noord-hollands, en nu eigenlijk alleen bekend in de Zaanstreek en Amsterdam Noord

Edit Wiki kent hem ook: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Duivekater
Die haal ik hier bij de bakker... ik woon dan ook in een dorp in N-H :P maar misschien ook straks zelf eens maken. Duivekater O+

Nog iets meer dan een maand tot ik weer een fatsoenlijke oven heb O+
pi_160639437
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 17:31 schreef computergirl het volgende:

[..]

ik weet niet of je wel eens in Zuid komt, maar http://www.simonmeijssen.nl/winkels verkoopt hem ook rond pasen (cheat tip)
Niet in Zuid, maar meneer Bleie werkt een paar keer per week op de Albert Cuijp, en daar zitten ze ook, zie ik. Maar nou wil ik het ook zelf maken.
  zondag 13 maart 2016 @ 18:20:58 #143
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_160641565


Weer eens een broodje gebakken, jammer genoeg niet zo goed als van zoisdat.



Hij smaakt wel erg goed!
Drop you like an ill, bad habit
pi_160641948
Computergirl, wat zijn ze divers opengebarsten :D

En pmponer, dat ziet er heerlijk uit hoor :Y
freedom is just another word for nothing left to lose
  zondag 13 maart 2016 @ 18:42:55 #145
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_160642506
Oh ja hoor zo bedoelde ik het niet, ik vind hem er prima uit zien.
En zoals ik al zei hij smaakt goed (is bijna op).

Ik wil binnenkort eens naar de Makro om te kijken of ze wat spullen hebben die ik nog mis.
Zijn er nog goede tips op broodbak gebied die je daar kan halen? (of kan ik beter ergens anders naartoe gaan).
Drop you like an ill, bad habit
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 13 maart 2016 @ 18:52:13 #146
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160642829
Ik vind hem er mooi uitzien, hoor. Is hij in een pan gebakken?

Ik vond het aanbod bij de Makro zwaar tegenvallen. Grote zakken bloem hebben ze niet, lossings-spray kon ik ook niet vinden. Ik zag er vooral kant-en-klare bakmixen staan.
  zondag 13 maart 2016 @ 19:32:24 #147
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_160643843
Ja sinds vincent bak ik eigenlijk altijd in een pan. Je kan hem ook zien op de eerste foto.
mij rijsmandjes e.d. hebben ze ook niet?
Drop you like an ill, bad habit
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 13 maart 2016 @ 19:38:28 #148
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160643999
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 19:32 schreef pmponer het volgende:
Ja sinds vincent bak ik eigenlijk altijd in een pan. Je kan hem ook zien op de eerste foto.
mij rijsmandjes e.d. hebben ze ook niet?
Ik ben zo begonnen. Ik had zelfs verschillende maten pannen voor verschillende maten brood.
Ik vind de vorm echter niet handig, voor ons is het niet voor af en toe maar ik bak brood voor dagelijks gebruik en dan is een recht brood best handig. Ik gebruik nu dus broodblikken.

Of ze rijsmandjes hebben weet ik niet, niet op gelet. Maar ik verwacht van niet.
  zondag 13 maart 2016 @ 19:42:23 #149
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_160644106
Ik ben begonnen met zelf vormen dan op de plaat leggen in de combi-magno.
Nu heb ik dat ding nog steeds (die combi) dus nu de pan omdat de korst gewoon veel beter wordt.
Ik heb ook nog een pizza steen, die wil ik ook nog eens gaan proberen (onder een zelf gevormd brood).

Verder doe ik me wat maar wel in acht neming van de bakkersformule(s).

Waarom bak je elke dag? (ik zou daar de tijd niet echt voor hebben).
Drop you like an ill, bad habit
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 13 maart 2016 @ 19:47:34 #150
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160644244
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 19:42 schreef pmponer het volgende:
Waarom bak je elke dag? (ik zou daar de tijd niet echt voor hebben).
Ik bak niet iedere dag, maar ik bak wel al ons brood. Meestal bak ik er 2 tegelijk en daar doen we ongeveer 3 a 4 dagen mee.

We wonen in Duitsland en we eten graag het brood zoals het in Nederland wordt gemaakt. Ik kan heen en weer rijden naar Nederland maar dat kost me meer aan brandstof en tijd dan het me kost om het zelf te maken. Daarbij is het leuk om te doen en kost weinig moeite.
  maandag 14 maart 2016 @ 18:05:46 #151
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_160664516
ah ja, dan zou ik ook vaker brood bakken.
Wij hebben gelukkig hier nog een bakker in de buurt die niet met mixen werkt, daar halen wij ons dagelijks brood,.
Drop you like an ill, bad habit
pi_160769490
Ik wil komende week kleine krentenbolletjes maken voor de paasontbijten van mijn kinderen, naar recept van Levine (http://uitdekeukenvanarde(...)/krentenbollen.html), maar hoe zwaar zal ik die dan ongeveer maken? En zou dit recept genoeg zijn voor 20-25 kleine bolletjes?
  vrijdag 18 maart 2016 @ 20:19:58 #153
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_160769567
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 23:09 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe die smaakt! T klinkt erg lekker :9

Broodje 3 hier


[ afbeelding ]


[ afbeelding ]

:D
Welk recept heb je gebruikt voor het boze broodje? :).
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 18 maart 2016 @ 20:21:42 #154
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160769615
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 20:17 schreef Bleie het volgende:
Ik wil komende week kleine krentenbolletjes maken voor de paasontbijten van mijn kinderen, naar recept van Levine (http://uitdekeukenvanarde(...)/krentenbollen.html), maar hoe zwaar zal ik die dan ongeveer maken? En zou dit recept genoeg zijn voor 20-25 kleine bolletjes?
Ik krijg een melding dat de pagina niet bestaat. Maar ik maak bollen (met of zonder krenten) altijd tussen de 70 en 80 gram. Of dit genoeg is is een kwestie van het gewicht van alle ingrediënten bij elkaar tellen en delen door het gewicht van 1 bol. Trek er wel 1 bol vanaf vanwege het verdampen van water tijdens het rijzen. En mocht het recept in bakkersprocenten zijn, dan kun je het in een handomdraai omrekenen naar de juiste gewichten :P
pi_160770047
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 20:17 schreef Bleie het volgende:
Ik wil komende week kleine krentenbolletjes maken voor de paasontbijten van mijn kinderen, naar recept van Levine (http://uitdekeukenvanarde(...)/krentenbollen.html), maar hoe zwaar zal ik die dan ongeveer maken? En zou dit recept genoeg zijn voor 20-25 kleine bolletjes?
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2009/07/krentenbollen.html
Deze link doet het wel? Er staat 12 a 15 stuks, je kan uiteraard wel kleiner maken, maar dan korter bakken en worden ze misschien heel mini
pi_160772230
Eerste baksel van weekend is beetje mislukt, de nootjes hadden er in gemoeten en niet erop

Onderkant is zompig door de gesmolten boter/suiker/likeur vulling.
Diabetes gevaar!
  vrijdag 18 maart 2016 @ 22:14:25 #157
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160773570
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 20:19 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Welk recept heb je gebruikt voor het boze broodje? :).


Dit recept :)
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 18 maart 2016 @ 22:44:23 #158
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160774345
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 21:28 schreef computergirl het volgende:
Eerste baksel van weekend is beetje mislukt, de nootjes hadden er in gemoeten en niet erop
[ link | afbeelding ]
Onderkant is zompig door de gesmolten boter/suiker/likeur vulling.
Diabetes gevaar!
Oeps, dat ziet er erg lekker uit. Lijkt op de rosinenschnecken/nuss-schnecken die hier verkocht worden.
pi_160779637
Vandaag gewoon weer eens een (half) volkoren busbrood in de planning, wel met poolish
pi_160780237
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 20:21 schreef qltel het volgende:

[..]

Ik krijg een melding dat de pagina niet bestaat. Maar ik maak bollen (met of zonder krenten) altijd tussen de 70 en 80 gram. Of dit genoeg is is een kwestie van het gewicht van alle ingrediënten bij elkaar tellen en delen door het gewicht van 1 bol. Trek er wel 1 bol vanaf vanwege het verdampen van water tijdens het rijzen. En mocht het recept in bakkersprocenten zijn, dan kun je het in een handomdraai omrekenen naar de juiste gewichten :P
Ik zat op iPad, misschien dat kopiëren van de link daardoor inderdaad niet werkte? Bollen van 70-80 gram, is dat ongeveer het formaat dat je in de winkel koopt? Want ik wil ze echt kleiner hebben dan dat. Omrekenen kan ik wel, maar dan moet ik wel een idee hebben van het gewicht (ik bak niet vaak genoeg om dat goed te kunnen inschatten).

quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 20:34 schreef computergirl het volgende:

[..]

http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2009/07/krentenbollen.html
Deze link doet het wel? Er staat 12 a 15 stuks, je kan uiteraard wel kleiner maken, maar dan korter bakken en worden ze misschien heel mini
Oh ja, korter bakken is natuurlijk handig. Dank!
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 19 maart 2016 @ 08:25:07 #161
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160780264
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 08:20 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ik zat op iPad, misschien dat kopiëren van de link daardoor inderdaad niet werkte? Bollen van 70-80 gram, is dat ongeveer het formaat dat je in de winkel koopt? Want ik wil ze echt kleiner hebben dan dat. Omrekenen kan ik wel, maar dan moet ik wel een idee hebben van het gewicht (ik bak niet vaak genoeg om dat goed te kunnen inschatten).
Klopt, dat is het normale formaat. Als je ze kleiner wilt zou ik ze 40 a 50 gram maken bijvoorbeeld. Baktijd iets aanpassen en als ze gebakken zijn even op de onderkant kloppen om te kijken of ze goed gaar zijn.
pi_160780340
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 08:25 schreef qltel het volgende:

[..]

Klopt, dat is het normale formaat. Als je ze kleiner wilt zou ik ze 40 a 50 gram maken bijvoorbeeld. Baktijd iets aanpassen en als ze gebakken zijn even op de onderkant kloppen om te kijken of ze goed gaar zijn.
Dank! Daar heb ik veel aan. Dan zal 1x het gewone recept ook wel genoeg zijn.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 19 maart 2016 @ 08:44:45 #163
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160780376
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 08:38 schreef Bleie het volgende:

[..]

Dank! Daar heb ik veel aan. Dan zal 1x het gewone recept ook wel genoeg zijn.
De ingrediënten wegen samen ongeveer 1100 gram. 1100 gedeeld door 50 is 22, dus je kunt er dan waarschijnlijk ongeveer 21 uit krijgen.

Ik heb voor een etentje trouwens wel eens bollen van 40 gram gemaakt. Kleiner zou ik ze niet maken, want dan krijg je vooral korst en weinig binnenkant.. :)
  zaterdag 19 maart 2016 @ 08:45:51 #164
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_160780389
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 22:14 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

[ afbeelding ] [ afbeelding ]

Dit recept :)
Dankje :*.
Nu nog even rijsmandjes kopen. Mag ik vragen welk formaat jij gebruikt?
  zaterdag 19 maart 2016 @ 12:57:51 #165
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160783548
De ronde zijn ongeveer 20 cm doorsnede
pi_160788631
*trots* :@
pi_160789790
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 17:40 schreef computergirl het volgende:
*trots* :@
[ link | afbeelding ]
Laat het goed smaken. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 19 maart 2016 @ 19:49:42 #168
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160791176
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 17:40 schreef computergirl het volgende:
*trots* :@
[ link | afbeelding ]
Terecht! Ziet er smakelijk uit (en ik heb toch al honger.. :) )
pi_160792723
Brood had ik gebakken met 50% bio volkoren en 50% manitobameel, dat kan je bij Zuidmolen kopen.
Dat wordt gemaakt van Canadese tarwe met hoog eiwitgehalte, 14%.
Ik heb de indruk dat dat hoge glutengehalte hier goed uitpakt

pi_160834636
Ik wil een paasstol bakken, en daarvoor wordt tarwebloem gevraagd met meer dan %12 eiwit. Waar kan ik dit kopen?

Heb bijvoorbeeld wel dit gevonden, maar ik betaal dan meer aan verzendkosten :')
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_160837575
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 15:13 schreef robuust89 het volgende:
Ik wil een paasstol bakken, en daarvoor wordt tarwebloem gevraagd met meer dan %12 eiwit. Waar kan ik dit kopen?

Heb bijvoorbeeld wel dit gevonden, maar ik betaal dan meer aan verzendkosten :')
Bij de molen..
pi_160837840
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 17:23 schreef Trusten het volgende:

[..]

Bij de molen..
ah, dat kan je vinden op http://www.molenaarsgilde.nl
Bedankt voor de hulp.

[ Bericht 15% gewijzigd door robuust89 op 21-03-2016 17:42:01 ]
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  maandag 21 maart 2016 @ 18:41:13 #173
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160839467
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 15:13 schreef robuust89 het volgende:
Ik wil een paasstol bakken, en daarvoor wordt tarwebloem gevraagd met meer dan %12 eiwit. Waar kan ik dit kopen?

Heb bijvoorbeeld wel dit gevonden, maar ik betaal dan meer aan verzendkosten :')
De goedkoopste bloem uit de supermarkt gaat ook prima! Hoef je niet perse moeilijk te doen :)
  maandag 21 maart 2016 @ 18:41:39 #174
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160839478
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 20:33 schreef computergirl het volgende:
Brood had ik gebakken met 50% bio volkoren en 50% manitobameel, dat kan je bij Zuidmolen kopen.
Dat wordt gemaakt van Canadese tarwe met hoog eiwitgehalte, 14%.
Ik heb de indruk dat dat hoge glutengehalte hier goed uitpakt

[ link | afbeelding ]
Mooie structuur! :D
pi_160843793
quote:
18s.gif Op maandag 21 maart 2016 17:32 schreef robuust89 het volgende:

[..]

ah, dat kan je vinden op http://www.molenaarsgilde.nl
Bedankt voor de hulp.
Sorry was beetje kort door de bocht maar ging via mijn telefoon. Maar goed, de molen dus, eigenlijk vrijwel de enige plek waar je dat goed kan kopen (al dan niet online)
pi_160851921
Ik heb zojuist mijn eerste brood gebakken en ben echt tevreden voor een eerste keer *O* , straks even proeven!

Nu vroeg ik me af of het in te vriezen valt.
Vers is natuurlijk het lekkerst maar niet altijd haalbaar. Vriest iemand hier brood in? En wat is de slimste methode?
♥ J & S
pi_160852068
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 10:03 schreef klaprooss het volgende:
Ik heb zojuist mijn eerste brood gebakken en ben echt tevreden voor een eerste keer *O* , straks even proeven!

Nu vroeg ik me af of het in te vriezen valt.
Vers is natuurlijk het lekkerst maar niet altijd haalbaar. Vriest iemand hier brood in? En wat is de slimste methode?
ik *O*
Ik laat brood goed afkoelen en dan gaat het gesneden de diepvries in (in zipbag)
  dinsdag 22 maart 2016 @ 10:15:30 #178
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160852215
Mijn desembroden gaan altijd ongesneden de diepvries in om ze nog even op te piepen in de oven als we ze gaan eten. Busbroden gaan gesneden en dat gaat inderdaad prima!

Moet snel weer eens gewoon brood bakken ook :9
pi_160852468
Top! Bedankt :). Gaan we van de week eens een voorraad maken. Straks ook even zuurdesem starter maken. Ik vind het leuk!

Resultaat van vanmorgen.


[ Bericht 0% gewijzigd door klaprooss op 22-03-2016 10:39:06 ]
♥ J & S
  dinsdag 22 maart 2016 @ 10:50:23 #180
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160853148
Mooi broodje klaprooss! Dat word smullen, en wat ruikt t heerlijke he? O+
pi_160854364
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 10:50 schreef Zo-is-dat het volgende:
Mooi broodje klaprooss! Dat word smullen, en wat ruikt t heerlijke he? O+
Zeker! En die knapperige korst O+
♥ J & S
pi_160855744
Was dit een no knead variant?
pi_160861867
Ja, dus een beetje vals spelen haha. Ik had weinig tijd en wilde zo graag vers brood.

Van de week duik ik weer in het desem. Ik heb dat een jaar of 2 eens gedaan maar dat was niet zo met de enthousiasme die ik nu heb :)
♥ J & S
pi_160862393
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 16:16 schreef klaprooss het volgende:
Ja, dus een beetje vals spelen haha. Ik had weinig tijd en wilde zo graag vers brood.

helemaal niet hoor, ik maak regelmatig de noknead broodjes uit de OP
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 22 maart 2016 @ 17:00:00 #185
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_160862854
Als ik busbroden maak stop ik ze gesneden in een broodzak (ik heb eindelijk een adres gevonden waar ik die kan kopen, gewoon bij de molen waar ik veel haal.. 8)7 ) en vries ze in. Ook broodjes vries ik wel in. Gaat prima. Mooi brood trouwens!
pi_160888209
Dit ziet er ook wel lekker en makkelijk uit: http://www.24kitchen.nl/recepten/makkelijk-glutenvrij-brood
pi_160915592


Appel amandel kaneel broodjes O+

Recept uit levines brood bak boek
pi_160915626
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 18:20 schreef Zo-is-dat het volgende:
[ afbeelding ]

Appel amandel kaneel broodjes O+

Recept uit levines brood bak boek
je bent niet de helft van de vulling vergeten voor het oprollen zie ik :D
pi_160934597


Resultaat van de krentenbollen. Waren errug lekker.
pi_160935734
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 15:52 schreef Bleie het volgende:
[ afbeelding ]

Resultaat van de krentenbollen. Waren errug lekker.
deze zijn Levine recept en dan 50 gram?
Wat een bakdag vandaag :+
pi_160935790
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 16:36 schreef computergirl het volgende:

[..]

deze zijn Levine recept en dan 50 gram?
Wat een bakdag vandaag :+
60 gram. Prima formaat voor kinderen van 4-7 jaar, zo bleek.
pi_160936872
Ik ben ook met bakken bezig geweest, terwijl de zuurdesem even heeft staan chillen op het balkon ben ik op en neer gegaan naar Santpoort , molen de Zandhaas

Lemaire, Eko bloem, patentbloem en suiker voor suikerbrood, samen 8 kilo.
Het is best een eind lopen terug naar station met dat gewicht in een tas :@

[ Bericht 1% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 25-03-2016 17:35:43 ]
  vrijdag 25 maart 2016 @ 18:00:50 #193
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_160937430
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 15:52 schreef Bleie het volgende:
[ afbeelding ]

Resultaat van de krentenbollen. Waren errug lekker.
Beste broodje ooit '"De Krentenbol"heb je toevallig een link naar het recept?
Zou dit ook wel eens willen proberen
Drop you like an ill, bad habit
pi_160942224
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 18:00 schreef pmponer het volgende:

[..]

Beste broodje ooit '"De Krentenbol"heb je toevallig een link naar het recept?
Zou dit ook wel eens willen proberen
Zit nu mobiel. Recept staat eerder in dit topic, krentenbollen van Levine.
  zondag 27 maart 2016 @ 09:53:16 #195
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_160972548
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 20:50 schreef Bleie het volgende:

[..]

Zit nu mobiel. Recept staat eerder in dit topic, krentenbollen van Levine.
Ok thnkx ik zal ze eens opzoeken.
Drop you like an ill, bad habit
pi_160973214
Ik heb een brioche in de rijs staan 8-)

http://imgur.com/IUXodwY

Ik krijg de foto niet direct in het topic, sorry ;(

[ Bericht 19% gewijzigd door Postbus100 op 27-03-2016 13:22:55 ]
Somebody that I used to know
pi_160973338
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2016 11:11 schreef Postbus100 het volgende:
Ik heb een brioche in de rijs staan 8-)


http://imgur.com/IUXodwY

Ik krijg de foto niet direct in het topic, sorry ;(
moet die nog mee doen voor het paasontbijt? :+

Ik heb krenten/rozijnen in de week staan. Vanochtend mijn laatste stukje kerstbrood gegeten ( :D ) en de vriezerla kan wel een batch krentenbollen handelen (geïnspireerd door bleie)
pi_160973484





Nadeel aan een kleine oven. Maar 1 batch per keer kunnen meepakken ;( Nu moet ik wachten tot ik met mijn croissants en pain au chocolat verder kan.

Wel handig een paasbrunch. Kan je mooi de ochtend benutten voor het verder werken aan je verse broodjes *O*
mag het weten
pi_160973911
Hier ook een paasbrunch, met deze broodjes (vorm is helaas niet heel goed zichtbaar gebleven).



En deze taartjes (beetje off topic)



En eieren natuurlijk :P
pi_160973978
Oh ja, ik weet weer wat ik nog wou maken. Paashaantjes :D Moest eraan denken toen ik Bleie haar broodjes zag. Oh well, er is nog een tweede paasdag :7
mag het weten
pi_160974020
Aan het paasbakken geweest. Ik heb de Hot Cross Buns gemaakt naar recept van Paul Hollywood. Ze zijn erg lekker vind alleen het kruis iets minder, dat is een taaie reep.

pi_160974031
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2016 12:09 schreef Joosie200 het volgende:
Oh ja, ik weet weer wat ik nog wou maken. Paashaantjes :D Moest eraan denken toen ik Bleie haar broodjes zag. Oh well, er is nog een tweede paasdag :7
:D
pi_160974041
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 12:10 schreef Oceanonix het volgende:
Aan het paasbakken geweest. Ik heb de Hot Cross Buns gemaakt naar recept van Paul Hollywood. Ze zijn erg lekker vind alleen het kruis iets minder, dat is een taaie reep.

[ afbeelding ]
Ziet er mooi uit. Zijn het zoete broodjes?
pi_160974094
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 12:12 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ziet er mooi uit. Zijn het zoete broodjes?
Ja met appel en rozijnen, al zie die minder in diegene die ik had open gesneden.
pi_160974136
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 12:10 schreef Oceanonix het volgende:
Aan het paasbakken geweest. Ik heb de Hot Cross Buns gemaakt naar recept van Paul Hollywood. Ze zijn erg lekker vind alleen het kruis iets minder, dat is een taaie reep.

[ afbeelding ]
Zag dat Paul ze via Twitter had aangeraden ja :Y Zien er lekker uit :Y)
mag het weten
pi_160974195
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 12:14 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Ja met appel en rozijnen, al zie die minder in diegene die ik had open gesneden.
Klinkt goed!
pi_160975296


Vers uit de oven. Eerste keer pain au raisin proberen te maken. Tijd om er eentje soldaat te maken met een kop koffie c_/

[ Bericht 13% gewijzigd door Joosie200 op 27-03-2016 13:45:12 ]
mag het weten
pi_160975369
Even heel hard vloeken op 1e paasdag in de kerk met mijn Koopmans creatie:







:+
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_160975678
Resultaat brioche:


en


naar het recept van Laura's Bakery. Waarschijnlijk culinair niet het meest verantwoorde recept, maar wel makkelijk en weinig werk.

Het resultaat valt me mee! Het had namelijk niet tot amper gerezen in de koelkast en in de tweede rijs, maar in de oven ging het als een malle.
Heb al een aantal stukjes op :9~
Somebody that I used to know
pi_160975884
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 13:21 schreef Resistor het volgende:
Even heel hard vloeken op 1e paasdag in de kerk met mijn Koopmans creatie:







:+
Lekker toch, broodje gezond :Y

quote:
2s.gif Op zondag 27 maart 2016 13:33 schreef Postbus100 het volgende:
Resultaat brioche:

[ afbeelding ]
en
[ afbeelding ]

naar het recept van Laura's Bakery. Waarschijnlijk culinair niet het meest verantwoorde recept, maar wel makkelijk en weinig werk.

Het resultaat valt me mee! Het had namelijk niet tot amper gerezen in de koelkast en in de tweede rijs, maar in de oven ging het als een malle.
Heb al een aantal stukjes op :9~
Lijkt haast op een Friesche sûkerbole :9~
mag het weten
  zondag 27 maart 2016 @ 14:33:36 #211
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_160976914
Die brioche :9~ O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_160978678
quote:
2s.gif Op zondag 27 maart 2016 13:33 schreef Postbus100 het volgende:
Resultaat brioche:

[ afbeelding ]
en
[ afbeelding ]

naar het recept van Laura's Bakery. Waarschijnlijk culinair niet het meest verantwoorde recept, maar wel makkelijk en weinig werk.

Het resultaat valt me mee! Het had namelijk niet tot amper gerezen in de koelkast en in de tweede rijs, maar in de oven ging het als een malle.
Heb al een aantal stukjes op :9~
:Y)
  zondag 27 maart 2016 @ 16:13:00 #213
221912 minilot
Nancy boy
pi_160978768
quote:
2s.gif Op zondag 27 maart 2016 13:33 schreef Postbus100 het volgende:
Resultaat brioche:

[ afbeelding ]
en
[ afbeelding ]

naar het recept van Laura's Bakery. Waarschijnlijk culinair niet het meest verantwoorde recept, maar wel makkelijk en weinig werk.

Het resultaat valt me mee! Het had namelijk niet tot amper gerezen in de koelkast en in de tweede rijs, maar in de oven ging het als een malle.
Heb al een aantal stukjes op :9~
Oeee, ziet dat er even fluffy uit! O+
Let me see you stripped down to the bone
pi_160985042



Paashaan in de braadpan :Y)
mag het weten
pi_160986213
Krentenbollen experiment
Levine gevolgd qua hoeveelheden maar 300 gr krenten/rozijnen wilde niet echt niet passen in 450 gr meel.
Ik had 100 gr tarwemeel vervangen door havermeel, voor een andere touch. En van recept van weekendbakery tip overgenomen van citrusrasp gemengd met suiker. Ik weet nog niet hoe het smaakt maar deeg was nauwelijks te hanteren en mijn keuken is een zooitje :D
pi_160995096
Aangezien ik vorig jaar 50 kilo Molino Caputo tipo 00 bloem heb gekocht voor mijn pizza/houtoven maak ik ook weleens een no knead broodje tussendoor. Vanochtend weer!

  maandag 28 maart 2016 @ 12:07:26 #217
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_160995162
Niceeee!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 28 maart 2016 @ 14:43:23 #218
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160998381
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:02 schreef MonkNL het volgende:
Aangezien ik vorig jaar 50 kilo Molino Caputo tipo 00 bloem heb gekocht voor mijn pizza/houtoven maak ik ook weleens een no knead broodje tussendoor. Vanochtend weer!

[ afbeelding ]
Mooi broodje, was ie ook zo lekker?
  maandag 28 maart 2016 @ 14:45:45 #219
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_160998456
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2016 21:37 schreef computergirl het volgende:
Krentenbollen experiment
Levine gevolgd qua hoeveelheden maar 300 gr krenten/rozijnen wilde niet echt niet passen in 450 gr meel.
Ik had 100 gr tarwemeel vervangen door havermeel, voor een andere touch. En van recept van weekendbakery tip overgenomen van citrusrasp gemengd met suiker. Ik weet nog niet hoe het smaakt maar deeg was nauwelijks te hanteren en mijn keuken is een zooitje :D
[ link | afbeelding ]
Best moeilijk he om de berg krenten erin te krijgen! :D

100 gram meel vervangen kan de verhoudingen qua vocht best wel eens heel anders maken, bij mijn versies van dit recept is t deeg altijd prima te hanteren.

Hoe lekker waren ze? Citrus erin klinkt goed!
pi_160998907
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:02 schreef MonkNL het volgende:
Aangezien ik vorig jaar 50 kilo Molino Caputo tipo 00 bloem heb gekocht voor mijn pizza/houtoven maak ik ook weleens een no knead broodje tussendoor. Vanochtend weer!

[ afbeelding ]
Perfect gescored. Zonde om aan te snijden :7
mag het weten
pi_161000068
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 14:45 schreef Zo-is-dat het volgende:

Hoe lekker waren ze? Citrus erin klinkt goed!
smaakte prima maar proefde de citrus er niet in terug, was ook maar 10 gram natuurlijk en de hele batch was meer van kilo ( :o )
pi_161003259
Vanmorgen een vlechtbrood met zonnebloempitten gemaakt:





Voor een eerst een brood gebakken en ik ben best tevreden :)
  maandag 28 maart 2016 @ 18:34:42 #223
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_161003416
Ziet er lekker uit! :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_161003621
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 18:29 schreef Sarabi het volgende:
Vanmorgen een vlechtbrood met zonnebloempitten gemaakt:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Voor een eerst een brood gebakken en ik ben best tevreden :)
en dan gelijk vlechten, ambitieus hoor!
pi_161003633
quote:
10s.gif Op zondag 27 maart 2016 21:06 schreef Joosie200 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Paashaan in de braadpan :Y)
Wat leuk, zelf paashaasjes maken *O* Ziet er goed uit :Y
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_161005692
Laatste baksel van dit lange weekend, zuurdesem ((Levine 124)
Vriezer zit voorlopig weer vol :7
pi_161017582
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 14:43 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Mooi broodje, was ie ook zo lekker?
Thanks, ja was erg lekker. Was overigens de eerste keer dat mijn brood zo goed lukt.
pi_161090758
Voor mijn New York Brunch aankomende zondag maak ik bagels. Maar hierin moet moutextract, wat ik momenteel niet tot mijn beschikking heb. Wel heb ik moutpoeder in mijn voorraadkast. Kan ik daar iets mee knutselen?
  vrijdag 1 april 2016 @ 09:07:14 #229
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_161090772
Is dat niet vooral voor de kleur?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_161090922
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 09:07 schreef Isegrim het volgende:
Is dat niet vooral voor de kleur?
dat is gebrande (gerste)mout, dacht ik?
  vrijdag 1 april 2016 @ 11:55:56 #231
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_161093556


Gister gemaakt, tweede rijs vannacht in de koelkast, vers uit de oven! O+

Vijgen noten Rogge desem brood (t Rogge was per ongeluk, roggebloem ipv speltmeel gepakt O-) )


  vrijdag 1 april 2016 @ 20:22:23 #232
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_161103315
Top
Drop you like an ill, bad habit
  zaterdag 2 april 2016 @ 09:40:32 #233
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_161113343
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 18:29 schreef Sarabi het volgende:
Vanmorgen een vlechtbrood met zonnebloempitten gemaakt:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Voor een eerst een brood gebakken en ik ben best tevreden :)
Wat tof! Voor t eerst een brood bakken en meteen een vlechtbrood :D ^O^
pi_161114528
Dit gaat brood worden :+
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 2 april 2016 @ 12:51:04 #235
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_161115422
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 11:48 schreef computergirl het volgende:
Dit gaat brood worden :+
[ link | afbeelding ]
het ziet er meer uit als vla.. :)
pi_161115497
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 12:51 schreef qltel het volgende:

[..]

het ziet er meer uit als vla.. :)
komt in de buurt, het is roux. Zoek maar eens op de Tang Zhong methode
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 2 april 2016 @ 12:57:10 #237
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_161115592
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 12:54 schreef computergirl het volgende:

[..]

komt in de buurt, het is roux. Zoek maar eens op de Tang Zhong methode
Ziet er interessant uit. Ik ben benieuwd naar het resultaat! (ik heb het recept van Levine gelezen)
pi_161123180
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 12:57 schreef qltel het volgende:

[..]

Ziet er interessant uit. Ik ben benieuwd naar het resultaat! (ik heb het recept van Levine gelezen)
Het worden idd deze
http://uitdekeukenvanarde(...)djes-tang-zhong.html
Ik loop een beetje achter op schema, maar het is nu al het makkelijkst te kneden deeg ooit.
pi_161128312
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 18:42 schreef computergirl het volgende:

[..]

Het worden idd deze
http://uitdekeukenvanarde(...)djes-tang-zhong.html
Ik loop een beetje achter op schema, maar het is nu al het makkelijkst te kneden deeg ooit.
Giga bollen, worden morgen geproefd
  zaterdag 2 april 2016 @ 21:21:59 #240
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_161128381
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2016 11:55 schreef Zo-is-dat het volgende:
[ afbeelding ]

Gister gemaakt, tweede rijs vannacht in de koelkast, vers uit de oven! O+

Vijgen noten Rogge desem brood (t Rogge was per ongeluk, roggebloem ipv speltmeel gepakt O-) )


[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Mooi zeg! _O_
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 2 april 2016 @ 21:29:55 #241
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_161128658
Lijken me heerlijke bollen, CG! Ik ga morgen weer wat bakken :). Triangels uit het boek van Levine.
pi_161129266
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 21:20 schreef computergirl het volgende:

[..]

Giga bollen, worden morgen geproefd
[ link | afbeelding ]
Knap van je dat je het uithoudt tot morgen! De verleiding is groot om ze vers uit de oven te proeven, al dan niet met een lik roomboter. Zijn het harde bollen? Hartig of zoet?
pi_161129670
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 21:48 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Knap van je dat je het uithoudt tot morgen! De verleiding is groot om ze vers uit de oven te proeven, al dan niet met een lik roomboter. Zijn het harde bollen? Hartig of zoet?
zoet! Zacht! Recept heeft beetje suiker, en die Tang Zhong methode zou er voor moeten zorgen dat ze heel lang fluffy blijven (recept link in # 238)
pi_161129949
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 21:57 schreef computergirl het volgende:

[..]

zoet! Zacht! Recept heeft beetje suiker, en die Tang Zhong methode zou er voor moeten zorgen dat ze heel lang fluffy blijven (recept link in # 238)
Klinkt goed! Sorry, heb er met m'n stomme kop overheen gelezen :').
pi_161137854
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 22:03 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Klinkt goed! Sorry, heb er met m'n stomme kop overheen gelezen :').
dat geeft helemaal niet :D
Bolletjes waren idd zacht, maar verder geen bijzondere smaak. Ik denk dat deze het wel goed zouden doen bij kinderen en feestontbijt
pi_161148317
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2016 08:49 schreef computergirl het volgende:

[..]

dat geeft helemaal niet :D
Bolletjes waren idd zacht, maar verder geen bijzondere smaak. Ik denk dat deze het wel goed zouden doen bij kinderen en feestontbijt
Niet alleen bij kinderen :D .
pi_161168398
Ik ben bezig met het recept van weekendbakery voor sourdough mini boules, kiek nou hoe mooi mijn deeg slaagt voor de window pane test *O* :

freedom is just another word for nothing left to lose
  maandag 4 april 2016 @ 14:52:05 #248
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_161168844
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 14:27 schreef Lot_1 het volgende:
Ik ben bezig met het recept van weekendbakery voor sourdough mini boules, kiek nou hoe mooi mijn deeg slaagt voor de window pane test *O* :

[ afbeelding ]
Dat moet je ook wel echt bij het raam doen! ^O^
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_161170966
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 14:27 schreef Lot_1 het volgende:
Ik ben bezig met het recept van weekendbakery voor sourdough mini boules, kiek nou hoe mooi mijn deeg slaagt voor de window pane test *O* :

[ afbeelding ]
met de hand gekneed?
pi_161171589
Jep! Met de hand gekneed. De eerste broodjes zijn klaar; ik was bijna vergeten in te snijden dus dat is slordig nog even snel in de oven gebeurd. Misschien later nog een foto ;)
freedom is just another word for nothing left to lose
  maandag 4 april 2016 @ 17:07:50 #251
221912 minilot
Nancy boy
pi_161171667
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 14:27 schreef Lot_1 het volgende:
Ik ben bezig met het recept van weekendbakery voor sourdough mini boules, kiek nou hoe mooi mijn deeg slaagt voor de window pane test *O* :

[ afbeelding ]
:D O+

Benieuwd naar het eindresultaat!
Let me see you stripped down to the bone
  maandag 4 april 2016 @ 18:10:28 #252
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_161172712
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 14:27 schreef Lot_1 het volgende:
Ik ben bezig met het recept van weekendbakery voor sourdough mini boules, kiek nou hoe mooi mijn deeg slaagt voor de window pane test *O* :

[ afbeelding ]
Prachtig! Ik ben benieuwd! :D
pi_161308248
Veel ovenspring, maar dit gedrocht was niet helemaal de bedoeling :+
  zaterdag 9 april 2016 @ 18:29:27 #254
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_161308264
Net of hij omnomnom doet uit zichzelf _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_161308398
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2016 18:29 schreef Molo het volgende:
Net of hij omnomnom doet uit zichzelf _O_
:D
  zondag 10 april 2016 @ 11:02:04 #256
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_161323836


Broodjes gebakken vanochtend, wit met wat Rogge





:9
  zaterdag 16 april 2016 @ 10:06:40 #257
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_161464092





Foccacia gebakken met rozemarijn, deels desem, beetje gist. Heel lekker! :9

En had nog twee desembroodjes zonder gist met pitten en zaden maar daar ontbreekt de foto van :)

Nog meer mensen aan t bakken dit weekend? *O*
pi_161464131
Ik ga morgen aan de slag met meel van Soubry. Zag het bij de jumbo en was benieuwd of dat beter werkt of niet.
mag het weten
  zaterdag 16 april 2016 @ 10:10:07 #259
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_161464140
Zit daar flink olijfolie door/over of lijkt dat maar zo?

:9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 16 april 2016 @ 11:02:58 #260
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_161464796
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:10 schreef Molo het volgende:
Zit daar flink olijfolie door/over of lijkt dat maar zo?

:9
Jazeker! :9
  zaterdag 16 april 2016 @ 11:04:24 #261
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_161464816
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 11:02 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Jazeker! :9
:9~
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_161465230
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:06 schreef Zo-is-dat het volgende:
[ afbeelding ]


[ afbeelding ]

Foccacia gebakken met rozemarijn, deels desem, beetje gist. Heel lekker! :9

En had nog twee desembroodjes zonder gist met pitten en zaden maar daar ontbreekt de foto van :)

Nog meer mensen aan t bakken dit weekend? *O*
je bent de bak-koningin! _O_
Ik ga ook bakken, momenteel staat deeg voor zachte bruine bollen in de 1e rijs, recept van Levine maar dan met havermelk, kokosolie en voor extra bite gewelde havergrutten.

Verder heb ik ook een zuurdesem in de planning, probeer ik eens te timen over meerder dagen (beetje als San Fransisco sourdough). Dus de poolish heeft vannacht buiten de koelkast gestaan en staat nu in de koelkast, ik ga vanavond dan deeg maken en weer nacht in koeling en dan morgenochtend 2e rijs en bakken.
  zaterdag 16 april 2016 @ 13:36:09 #263
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_161467153
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 11:33 schreef computergirl het volgende:

[..]

je bent de bak-koningin! _O_
Ik ga ook bakken, momenteel staat deeg voor zachte bruine bollen in de 1e rijs, recept van Levine maar dan met havermelk, kokosolie en voor extra bite gewelde havergrutten.

Verder heb ik ook een zuurdesem in de planning, probeer ik eens te timen over meerder dagen (beetje als San Fransisco sourdough). Dus de poolish heeft vannacht buiten de koelkast gestaan en staat nu in de koelkast, ik ga vanavond dan deeg maken en weer nacht in koeling en dan morgenochtend 2e rijs en bakken.
:D grapjas! Dank :@

Ik ben benieuwd naar je lange rijs project! Zal wel veel smaak opleveren :9







Andere broodje van gister O+
  zaterdag 16 april 2016 @ 15:26:31 #264
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_161469017
BBB's; briochebusbroodjes.




Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 16 april 2016 @ 15:30:00 #265
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_161469071
Overigens: bakvormen van Golden Heritage. _O_

Prijzig, maar elke cent waard. En ze doorstaan de Rofco's op 300 graden ook zonder problemen.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_161473422
Wat ziet dat er allemaal lekker uit.

Ik heb vandaag weer behoorlijk gezondigd. Heb zojuist een bak Baba Ganoush en een paar Maneesh gebakken. Om te proeven al de helft van een brood opgevroten, de rest gaat er vanavond in.



recepten van Paul Hollywood (BBC):
http://www.bbc.co.uk/food/recipes/maneesh_55703
http://www.bbc.co.uk/food/recipes/baba_ganoush_44415
  zaterdag 16 april 2016 @ 20:34:03 #267
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_161474992
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 13:36 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

:D grapjas! Dank :@

Ik ben benieuwd naar je lange rijs project! Zal wel veel smaak opleveren :9


[ afbeelding ]


[ afbeelding ]

Andere broodje van gister O+
Noh, ook uit het boek van Levine?
Mooie broden zijn er weer gebakken hier! Ik ga weer actief bakken als ik m'n nieuwe fornuis heb :). Echt aan het aftellen!
  zaterdag 16 april 2016 @ 21:38:12 #268
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_161477107
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 20:34 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Noh, ook uit het boek van Levine?
Mooie broden zijn er weer gebakken hier! Ik ga weer actief bakken als ik m'n nieuwe fornuis heb :). Echt aan het aftellen!
Ja! Zaden en pitten desem :)

Een nieuw fornuis! Heerlijk zeg, dat is wel super leuk om naar uit te kijken! *O*
pi_161488262
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 13:36 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

:D grapjas! Dank :@

Ik ben benieuwd naar je lange rijs project! Zal wel veel smaak opleveren :9

de desem was niet blij met mijn acties, brood toch maar in de oven gegooid maar ook nauwelijks ovenspring :{
Bruine bollen waren wel gelukt dus genoeg eetbaars voor de lunch ;)

Edit: Ach bij aansnijden valt het ook wel mee, niet helemaal beton en smaak is ok. Dit was eerste baksel met meel van De Zandhaas



[ Bericht 18% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 17-04-2016 17:50:25 (Eindresultaat) ]
pi_161518103
Gisteren soepje gemaakt met tomaten-vlechtbrood :9~

  maandag 18 april 2016 @ 14:10:13 #271
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_161521008
quote:
17s.gif Op maandag 18 april 2016 12:06 schreef Audreyoot het volgende:
Gisteren soepje gemaakt met tomaten-vlechtbrood :9~

[ afbeelding ]
Hmmm! Klinkt heerlijk en wat een leuke foto! :D

quote:
1s.gif Op zondag 17 april 2016 11:22 schreef computergirl het volgende:

[..]

de desem was niet blij met mijn acties, brood toch maar in de oven gegooid maar ook nauwelijks ovenspring :{
Bruine bollen waren wel gelukt dus genoeg eetbaars voor de lunch ;)

Edit: Ach bij aansnijden valt het ook wel mee, niet helemaal beton en smaak is ok. Dit was eerste baksel met meel van De Zandhaas

[ link | afbeelding ]
Gelukkig dat t uiteindelijk toch nog mee viel! Toch een beetje té veel rijs geweest misschien? :)
pi_161525447
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 14:10 schreef Zo-is-dat het volgende:


Gelukkig dat t uiteindelijk toch nog mee viel! Toch een beetje té veel rijs geweest misschien? :)
misschien, maar bij eerste rijs had ik die indruk niet zo. Zuurdesem blijft toch lastig :@
pi_161647591
Mn nieuwe oven getest met een no-knead:
pi_161647642
Ziet er prima uit :)
Ik ga Kaiserbroodjes maken vandaag :s)

Edit voor resultaat:
Mix van vouw- en knooptechniek en eentje kreeg straf en moest bolletje blijven.
Paté fermenté had ik gemaakt van lemaire meel dus daarom lichtbruin



[ Bericht 26% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 23-04-2016 17:25:36 ]
pi_161668433
Mooi douche-eendje en computergirl!

Ik heb gisteren het brood met zaden en pitten van Levine gebakken, en daarbij de gewone bloem vervangen door speltbloem. Lekker, maar er had wat meer zout in gemoeten.



  vrijdag 29 april 2016 @ 16:37:03 #276
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_161802452
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 10:57 schreef Bleie het volgende:
Mooi douche-eendje en computergirl!

Ik heb gisteren het brood met zaden en pitten van Levine gebakken, en daarbij de gewone bloem vervangen door speltbloem. Lekker, maar er had wat meer zout in gemoeten.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Goed gelukt zeg! :D

Heb ook weer broodjes gebakken, desem met tarwe kiemen uit levines boek


  vrijdag 29 april 2016 @ 17:10:22 #277
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_161803110
Bedenk me net dat ik m'n desem al ruim een maand niet meer ververst heb. Shit! Opnieuw beginnen dan maar?
pi_161804266
ik wil gaan maken: http://uitdekeukenvanarde(...)-witte-broodjes.html

Maar ik wil gewone melk gebruiken ipv melkpoeder hoe moet ik de samenstelling dan doen?
pi_161804591
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2016 17:10 schreef Helsinki het volgende:
Bedenk me net dat ik m'n desem al ruim een maand niet meer ververst heb. Shit! Opnieuw beginnen dan maar?
google eens 'revive sourdough' , misschien vind je tips.
Ik heb desem gedroogd en in potje gestopt, daarmee schijn je met paar keer voeren ook weer levende desem te krijgen dus niet gelijk opgeven
pi_161804621
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:11 schreef Riann het volgende:
ik wil gaan maken: http://uitdekeukenvanarde(...)-witte-broodjes.html

Maar ik wil gewone melk gebruiken ipv melkpoeder hoe moet ik de samenstelling dan doen?
staat onder het recept bij opmerkingen
pi_161804677
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:31 schreef computergirl het volgende:

[..]

staat onder het recept bij opmerkingen
Er staat 240 gram melk alleen moet je dan toch ook nog de 240 water bij doen?
pi_161804741
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:34 schreef Riann het volgende:

[..]

Er staat 240 gram melk alleen moet je dan toch ook nog de 240 water bij doen?
neeeeeeeeee. Dan krijg je soep :@
Kopiëren lukt niet mobiel maar ze zegt met 240 gr melk te beginnen, in plaats van het water dat genoemd is in recept dus
Opmerking van Levine http://uitdekeukenvanarde(...)c8211165452350856531

[ Bericht 10% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 29-04-2016 18:47:58 ]
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 29 april 2016 @ 18:49:34 #283
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_161804900
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:34 schreef Riann het volgende:

[..]

Er staat 240 gram melk alleen moet je dan toch ook nog de 240 water bij doen?
Het water & melkpoeder vervangen door de melk. Bij twijfel wat minder gebruiken, aangezien je er wel bij kunt doen, maar eruit halen is een stuk lastiger.. :P

[edit]dit is de tekst die Computergirl niet kon kopieren:
quote:
je kunt inderdaad ook melk nemen. Melk heeft 10% vaste bestanddelen, je zou dus 230+23 gram = 253 gram melk moeten nemen. In de praktijk vind ik die omrekening vaak niet kloppen. Ik zou beginnen met 240 gram. Is het deeg te droog dan nog wat melk toevoegen. Succes!
pi_161804926
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:38 schreef computergirl het volgende:

[..]

neeeeeeeeee. Dan krijg je soep :@
Kopiëren lukt niet mobiel maar ze zegt met 240 gr melk te beginnen, in plaats van het water dat genoemd is in recept dus
Opmerking van Levine http://uitdekeukenvanarde(...)c8211165452350856531
Okay, is ook de eerste keer dat ik het ga proberen. ;)
pi_161805055
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:50 schreef Riann het volgende:

[..]

Okay, is ook de eerste keer dat ik het ga proberen. ;)
spannend! Recepten van Levine zijn altijd een goede start.
Wat handig is om te onthouden is dat gistdeeg beetje moet aanvullen als plaklaag van Post-it , en je een vliesje moet kunnen trekken zie uitleg op haar site
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/p/handige-tips.html?m=1
pi_161805261
Mijn broer had een broodbakmachine, maar gebruikte die niet meer. Toen hebben mijn ouders hem een tijdje geleend, maar die gebruikten hem ook niet meer. Nu heb ik hem meegenomen naar huis om te kijken of dit bevalt. Ik vind broodbakken leuk, maar ik vind het kneden altijd zo'n pokkewerk. Zeker nu ik in mijn nieuwe huis een geribbeld aanrecht heb :') Een broodbakmachine die het kneedwerk voor je doet, lijkt me dus ideaal. Als het werkt.

Heb zojuist de ingrediënten voor een basiswitbrood van Levine erin gegooid. Eerste test. Toch een vraagje: de broodbakmachine heeft een kneedprogramma van 1,5 uur (met rusten en rijzen). Kan ik hem gewoon 1,5 uur laten uitrazen of verdient het de voorkeur om na 20 minuten het deeg eruit te halen en het gewoon in een kom te laten rijzen (mits je een vliesje kan trekken natuurlijk)?

Overigens fascerend om te zien hoe dat kneden in zijn werk gaat. Daar kan ik uren naar kijken!
Somebody that I used to know
pi_161805366
Ik heb geen flauw idee, ligt er misschien ook een beetje aan hoeveel deeg je gaat maken? Is er genoeg ruimte voor heel gerezen brood?
http://www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?f=196&t=4253
pi_161805615
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2016 19:12 schreef computergirl het volgende:
Ik heb geen flauw idee, ligt er misschien ook een beetje aan hoeveel deeg je gaat maken? Is er genoeg ruimte voor heel gerezen brood?
http://www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?f=196&t=4253
Oh, dat is wel een goede factor om rekening mee te houden! Zou denk ik wel moeten passen, aangezien je tot 900 gram aan ingrediënten kan bakken.
Ik zat zelf ook te denken aan dat het misschien niet helemaal luchtdicht is waardoor het brood kan uitdrogen.
Somebody that I used to know
  vrijdag 29 april 2016 @ 20:22:19 #289
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_161807106
Gewoon niet kneden maar autolyse toepassen. Opgelost! :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 29 april 2016 @ 20:25:56 #290
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_161807212
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 april 2016 19:07 schreef Postbus100 het volgende:
Ik vind broodbakken leuk, maar ik vind het kneden altijd zo'n pokkewerk. Zeker nu ik in mijn nieuwe huis een geribbeld aanrecht heb :') Een broodbakmachine die het kneedwerk voor je doet, lijkt me dus ideaal. Als het werkt.
Een broodbakmachine kneed niet, maar roert een beetje.. En het brood wat eruit komt valt meestal tegen, vandaar dat de broodbakmachine-mode weer ver voorbij is.

Als ik je een tip mag geven: ga nachtbrood maken. Da's veel beter dan die slecht gerezen bakstenen uit zo'n machine en nog veel makkelijker ook. Filmpje hoe dat moet staat in de OP.
pi_161807790
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2016 19:25 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Oh, dat is wel een goede factor om rekening mee te houden! Zou denk ik wel moeten passen, aangezien je tot 900 gram aan ingrediënten kan bakken.
Ik zat zelf ook te denken aan dat het misschien niet helemaal luchtdicht is waardoor het brood kan uitdrogen.
luchtdicht hoeft ook niet hoor, ik dek mijn kom af met douchemuts achtig iets
pi_161808475
nou ik heb nu de bolletjes gemaakt nu nog een uur reizen en dan afbakken ik hoop dat het lukt ik heb van alles de helft gedaan van het recept en nu 9 minibolletjes gemaakt ;)
pi_161808705
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 20:25 schreef qltel het volgende:

[..]

Een broodbakmachine kneed niet, maar roert een beetje.. En het brood wat eruit komt valt meestal tegen, vandaar dat de broodbakmachine-mode weer ver voorbij is.

Als ik je een tip mag geven: ga nachtbrood maken. Da's veel beter dan die slecht gerezen bakstenen uit zo'n machine en nog veel makkelijker ook. Filmpje hoe dat moet staat in de OP.
Bedoel je met nachtbrood het no-knead brood? Dat heb ik een aantal keer geprobeerd, maar vind het niet helemaal een succes. Ik vind het te taai ofzo :@

En dat roeren, dat herken ik wel. Heb een paar weken geleden gezocht naar een keukenmachine. Een kitchenaid vind ik te duur, maar zou zoiets geschikt kunnen zijn? http://demixerspecialist.(...)73-keukenmachine-xl/
(hoe kan deze zo goedkoop zijn? Waar zit de adder onder het gras? Slechte knoppen? Na een half jaar kapot?)
Somebody that I used to know
pi_161810173
Ik kneed met de hand, dus geen tips qua machines.
Maar probeer gewoon eens hoe het wordt met de broodbakmachine die je nu hebt joh, misschien gaat het kneden best goed.
pi_161810545
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 april 2016 21:10 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Bedoel je met nachtbrood het no-knead brood? Dat heb ik een aantal keer geprobeerd, maar vind het niet helemaal een succes. Ik vind het te taai ofzo :@

En dat roeren, dat herken ik wel. Heb een paar weken geleden gezocht naar een keukenmachine. Een kitchenaid vind ik te duur, maar zou zoiets geschikt kunnen zijn? http://demixerspecialist.(...)73-keukenmachine-xl/
(hoe kan deze zo goedkoop zijn? Waar zit de adder onder het gras? Slechte knoppen? Na een half jaar kapot?)
Geen idee of dat wat is. Ik heb deze http://www.kieskeurig.nl/(...)sch-mum52120/prijzen, al een paar jaar, doet het geweldig.
pi_161810686
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2016 21:50 schreef Bleie het volgende:

[..]

Geen idee of dat wat is. Ik heb deze http://www.kieskeurig.nl/(...)sch-mum52120/prijzen, al een paar jaar, doet het geweldig.
heb je een extra stukje aan je keuken bijgebouwd voor al die accessoires?
pi_161811266
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 april 2016 21:53 schreef computergirl het volgende:

[..]

heb je een extra stukje aan je keuken bijgebouwd voor al die accessoires?
:+ Ik heb mn foodprocessor verkocht. Ruimte is wel een punt. Ik heb een groot aanrecht, dus t ding zelf staat daarop. Accessoires liggen in een la.
  vrijdag 29 april 2016 @ 22:18:14 #298
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_161811858
Postbus100, het is ook heel goed mogelijk om zacht, fluffy no-knead brood te maken. Feitelijk kun je van vrijwel elk recept een no-knead recept maken. Gewoon veel minder gist en veel meer tijd. Tijd doet wat je anders met je handen doet.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_161812050
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 21:03 schreef Riann het volgende:
nou ik heb nu de bolletjes gemaakt nu nog een uur reizen en dan afbakken ik hoop dat het lukt ik heb van alles de helft gedaan van het recept en nu 9 minibolletjes gemaakt ;)
Ik heb ze net uit de oven gehaald maar de bovenkant van de broodjes voelt hard aan en dat snap ik eigenlijk niet. Het zou zacht moeten zijn.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 29 april 2016 @ 22:30:35 #300
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_161812377
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 april 2016 21:10 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Bedoel je met nachtbrood het no-knead brood? Dat heb ik een aantal keer geprobeerd, maar vind het niet helemaal een succes. Ik vind het te taai ofzo :@

En dat roeren, dat herken ik wel. Heb een paar weken geleden gezocht naar een keukenmachine. Een kitchenaid vind ik te duur, maar zou zoiets geschikt kunnen zijn? http://demixerspecialist.(...)73-keukenmachine-xl/
(hoe kan deze zo goedkoop zijn? Waar zit de adder onder het gras? Slechte knoppen? Na een half jaar kapot?)
Nachtbrood is inderdaad no-knead-brood. Wij vonden het fantastisch. De enige reden dat ik ermee gestopt ben is omdat het lang duurt en die broden rond zijn, wat ik niet handig vind. Maar goed, iedereen heeft z'n eigen voorkeur. Taai was het bij ons trouwens niet.
Als je trouwens zacht brood wil, zou ik het zeker niet in die broodbakmachine proberen, aangezien zacht brood al helemaal niet lukt in zo'n ding.

Ik heb deze machine:


Weegt ruim 50 kilo en is best wel groot. De kom is 10 liter en er kan tot 2 kilo deeg in 1x in.
De adder is meestal dat dit soort machientjes niet geschikt zijn voor waar ze voor bedoeld zijn. De motor kan het toch niet aan waardoor je veel kleinere hoeveelheden in 1x kan verwerken. Ik ken deze machine overigens niet hoor, dus best kans dat het een prima apparaat is. Ik kan me het voor die prijs echter niet voorstellen. De mijne is bijna 500 euro en 53 kilo zwaar en daar gooi ik echt geen 2,5 kilo brooddeeg in. Maximaal de helft. :)
pi_161812856
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2016 21:50 schreef Bleie het volgende:

[..]

Geen idee of dat wat is. Ik heb deze http://www.kieskeurig.nl/(...)sch-mum52120/prijzen, al een paar jaar, doet het geweldig.
Ziet er interessant uit, maar hij heeft maar 700W vermogen? Ik dacht altijd dat een beetje brooddeeg minimaal 900W nodig heeft? Er zijn veel lovende reacties, maar ook wel dat de machine bij het kneden van brood het toch moeilijk heeft. Hoe is dat bij jou? En hoeveel gram deeg doe jij in je machine?
Somebody that I used to know
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')