abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 6 augustus 2010 @ 20:01:53 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_84951467

Welkom in alweer deel 245 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport vrijdag 6 augustus 2010 @ 20:02:25 #2
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_84951490
Zoals ik dus zei:
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 19:57 schreef dennistd het volgende:

[..]

Almere wordt in het algemeen aangedaan door DDAR (max 2x met loc, is 247 meter), DDM (niet gekoppeld, is 150 meter) en Plan V (max. 5 stellen, is 260 meter). Nergens voor nodig dus op dit moment. Wanneer de Hanzelijn klaar is moet het perron trouwens verlengd zijn tot 340 meter)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_84951554
:w
pi_84951672
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 20:02 schreef dennistd het volgende:
Zoals ik dus zei:
[..]

Ik vroeg me af of die capaciteit niet nodig was in de ochtendspits. Als je een IC Dordrecht-Rotterdam in de ochtendspits vrijwel geheel vol krijgt voor puur die rit, leek het me logisch dat dat bij Almere wel erger zou zijn.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 20:10:28 #5
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84951761
Waarom denk je dat de A6 en de A27 zo vol staan 's ochtends? :D
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84952646
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 20:10 schreef Duvel het volgende:
De A1 van Amsterdam naar Amersfoort knooppunt Muiderberg naderend:

"Half modaal naar rechts. Twee keer modaal rechtdoor."
pi_84952953
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 20:10 schreef Duvel het volgende:
Omdat die nog niet 8, 12 , 44 baans gemaakt zijn? Maar o wee, als er eens ergens VIER sporen moeten komen. Whooh daar is geen geld voor hoor :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_84952965
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 20:34 schreef Socios het volgende:

[..]

De A1 van Amsterdam naar Amersfoort knooppunt Muiderberg naderend:

"Half modaal naar rechts. Twee keer modaal rechtdoor."
Je bedoelt naar links? Naar rechts is vanuit Amsterdam niet echt praktisch.
pi_84952986
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 20:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Omdat die nog niet 8, 12 , 44 baans gemaakt zijn? Maar o wee, als er eens ergens VIER sporen moeten komen. Whooh daar is geen geld voor hoor :{w
Net als Breda-Utrecht :r
pi_84953018
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 20:43 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Je bedoelt naar links? Naar rechts is vanuit Amsterdam niet echt praktisch.
Nou ja, uiteindelijk naar links, maar de afslag gaat via een bocht over rechts de weg over. :+
pi_84953042
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 20:44 schreef Socios het volgende:

[..]

Nou ja, uiteindelijk naar links, maar de afslag gaat via een bocht over rechts de weg over. :+
Goede redding
pi_84953100
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 20:43 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Net als Breda-Utrecht :r
Ook zoiets ja. Al mag Utrecht - Arnhem ook weleens viersporig worden. Zit letterlijk geen enkele grote watergang tussen. Bouwen met je donder o|O
pi_84953106
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 20:45 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Goede redding
De splitsing in kwestie. :D

Het twee sporige baanvak is ook te zien.
pi_84953352
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 20:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ook zoiets ja. Al mag Utrecht - Arnhem ook weleens viersporig worden. Zit letterlijk geen enkele grote watergang tussen. Bouwen met je donder o|O
Net als Geldermalsen Eindhoven.

Ik heb overigens gisteren even gekeken. Als Breda-Utrecht er komt, wordt er waarschijnlijk bij Gorinchem een boog naar Dordrecht gebouwt. De A27 is daar erg hoog. Heb je dan geen hele grote boog nodig om het stijgingspercentage binnen de perken te houden?
pi_84953606
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 20:53 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Net als Geldermalsen Eindhoven.
Ja, daar zitten dus wel wat grote watergangen tussen. Onder meer de grootste van allemaal, de Waal bij Zaltbommel :D Je denkt toch niet dat het voor niks is dat ze richting Houten ophouden voordat ze over het Asd -Rijnkanaal moeten? :+
pi_84954079
Dat is de Lek.
pi_84954246
Nee maat, dat is het Amsterdam-Rijnkanaal.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 21:30:54 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_84954884
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 21:14 schreef Dr_Flash het volgende:
Nee maat, dat is het Amsterdam-Rijnkanaal.
Waar de viersporigheid zo ophoudt is idd het Amsterdam - Rijnkanaal.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_84955202
Lezen er hier mensen een boek in de trein?
Moet straks voor mijn studie elke dag met de trein heen en terug, minimaal 30 minuten.
Kan ik dan een boek lezen in de trein of wordt ik teveel afgeleid? :P
pi_84955269
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 21:38 schreef Deezertje het volgende:
Moet straks voor mijn studie elke dag met de trein heen en terug, minimaal 30 minuten.
Studeren in de trein lukt mij prima, maar ik zit dan ook vaak in de stiltecoupé van een fatsoenlijke trein met oordoppen in :P .
pi_84955283
quote:
Godverju _O-

Wat dacht je van gewoon proberen? _O_
pi_84955570
quote:
Ga er in de ochtend en avondspits maar niet van uit.
pi_84955776
Ik heb vanochtend een Straatnieuws gekocht EN gelezen in de trein *) Aanraken mag :)
pi_84956926
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 21:54 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik heb vanochtend een Straatnieuws gekocht EN gelezen in de trein *) Aanraken mag :)
Toevallig gekocht bij de altijd vrolijke en enthousiaste straatkrantverkoper op Utrecht Centraal die altijd aan de kant van Hoog Catharijnen staat? Die vent zorgt bij mij elke ochtend weer voor een kleine glimlach. :)
pi_84957045
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 22:21 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Toevallig gekocht bij de altijd vrolijke en enthousiaste straatkrantverkoper op Utrecht Centraal die altijd aan de kant van Hoog Catharijnen staat? Die vent zorgt bij mij elke ochtend weer voor een kleine glimlach. :)
Ja. Ik liep hem vaak voorbij, maar voelde me altijd een beetje beschaamd :@ En hij is idd altijd vrolijk. Hij had niet terug van 20 E maar ik beloofde hem terug te komen nadat ik een bak koffie gehaald had. Volgende keer bied ik hem gewoon een bak koffie aan trouwens :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')