abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 mei 2010 @ 12:01:49 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81573299

Welkom in alweer deel 229 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash

>> Materieel Informatie
Er is veel materieel in de omloop. Hiervoor zijn enkele bestanden gemaakt, met informatie.
Hierin is onder andere te vinden welk materieel nog in de omloop is, maar ook informatie over het terzijde gesteld materieel.
Plan T - (Laatste update: 11-05-2010 (Excel 2003-2007 compatibel) )
DM'90 / Buffel - (Laatste update: 11-05-2010 (Excel 2003-2007 compatibel) )

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 18-05-2010 18:30:06 ]
pi_81573343
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 11:47 schreef Guppyfriend het volgende:
Libelle Zomerweken

Wat een zure wijven gaan daar heen zeg! Zeiken dat het zo druk is en me ook nog eens heel vuil aankijken als ik dan op de plaats van hun tas wil zitten. Godverdomme.
schieten die hap. Vooral de treinen van/naar schiphol in de spits zijn gezzelig met die hutkoffers. Dat er soms gewoon hele 2 zitjes volgebouwd staan . Godgruwelijke grafkanker wat zijn die lui aso.

Greavy, lul, ik wou 300 zijn
pi_81573368
teeveepee
  dinsdag 18 mei 2010 @ 12:05:02 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81573416
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:03 schreef Yreal het volgende:

[..]

Jij mocht de FIPO nu zijn
pi_81573449
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:05 schreef greavy het volgende:

[..]

Jij mocht de FIPO nu zijn
ja boeiend, jij had 300 en 1
  Moderator dinsdag 18 mei 2010 @ 12:06:37 #6
155227 crew  Guppy
dus
pi_81573468
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:03 schreef Yreal het volgende:

[..]

schieten die hap. Vooral de treinen van/naar schiphol in de spits zijn gezzelig met die hutkoffers. Dat er soms gewoon hele 2 zitjes volgebouwd staan . Godgruwelijke grafkanker wat zijn die lui aso.

Dat is ook klote inderdaad. Maar ik snap dan ook niet dan NS VIRM inzet van en naar Schiphol. Er zit 0,0 bagageruimte in die dingen, wat verwacht je dan?? Je kunt daar met geen goed fatsoen je koffers kwijt.

Het is haast net zo erg als die zure sloten van de Libelle Zomerwerken
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_81573535
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:06 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Dat is ook klote inderdaad. Maar ik snap dan ook niet dan NS VIRM inzet van en naar Schiphol. Er zit 0,0 bagageruimte in die dingen, wat verwacht je dan?? Je kunt daar met geen goed fatsoen je koffers kwijt.

Het is haast net zo erg als die zure sloten van de Libelle Zomerwerken
Onder die stoelen bij vis a vis kan je best wat kwijt en anders ga je maar op het balkon zitten met je grafkoffers. Echt hoor, koffers enzo verbieden in de spits. fietsen mogen ook niet
  Moderator dinsdag 18 mei 2010 @ 12:13:35 #8
155227 crew  Guppy
dus
pi_81573701
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:08 schreef Yreal het volgende:

[..]

Onder die stoelen bij vis a vis kan je best wat kwijt en anders ga je maar op het balkon zitten met je grafkoffers. Echt hoor, koffers enzo verbieden in de spits. fietsen mogen ook niet
Ik krijg mijn koffer er niet onder, en ik zit dan ook altijd op het balkon als ik hem mee heb.

Kleine correctie, koffers enzo verbieden in de coupé's. In de spits en buiten de spits. Met koffers ga je maar op het balkon. Je kunt mensen niet verbieden om buiten een bepaalde tijd niet met de trein naar of van Schiphol te gaan. Want dan ben je mooi in de aap gelogeerd wanneer je om 07:00 uur land.

Maar de NS moet wel ruimte voor die koffers bieden, vind ik. Voor fietsen zijn er ook plaatsen.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 18 mei 2010 @ 12:14:46 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81573757
Klopt.. Zwaar irritant.

Laatst had ik nog een gevalletje goede HC: HC komt naar boven, in de VIRM. Ziet allemaal koiffers liggen (zelf in het gangpad ), en zegt "Uw vervoersbewijzen alstublieft, en houdt het looppad vrij."
*Mopper, mopper, mopper* deden die reizigers met de koffers. Gingen ze de koffers op andere stoelen neerzetten..
HC: "Wilt u uw koffers op de grond zetten alstublieft?"
Reiziger: "Ze mogen niet in het gangpad, en niet op de stoelen.. Waar wel dan?"
HC: "Voor uw voeten bijvoorbeeld, waar niemand er last van heeft."
Reiziger: "Dan heb ik weinig beenruimte, mooi niet dus."
HC: "Dat is uw eigen probleem, er horen geen koffers op stoelen en in looppaden. Aan de kant ermee, of eruit. De keus is aan u."
Reiziger: "mopper,mopper,mopper. En de koffers gingen toen aan de kant.."

Zo hoort het tenminste, een HC die goed optreedt tegen zulke gasten..

Mijn advies: LAat meer ICRm/ICM(m) rijden in trajecten naar Schiphol, daar heb je nog bagagerekken.
Oja, reizigers zijn dan te beroerd om de koffers in een bagagerek te doen.. Ook al meegemaakt..
pi_81573765
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:13 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Ik krijg mijn koffer er niet onder, en ik zit dan ook altijd op het balkon als ik hem mee heb.

Kleine correctie, koffers enzo verbieden in de coupé's. In de spits en buiten de spits. Met koffers ga je maar op het balkon. Je kunt mensen niet verbieden om buiten een bepaalde tijd niet met de trein naar of van Schiphol te gaan. Want dan ben je mooi in de aap gelogeerd wanneer je om 07:00 uur land.

Maar de NS moet wel ruimte voor die koffers bieden, vind ik. Voor fietsen zijn er ook plaatsen.
kan prima, heb ik geen last van
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 18 mei 2010 @ 12:20:49 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_81574021
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:14 schreef greavy het volgende:
Klopt.. Zwaar irritant.

Laatst had ik nog een gevalletje goede HC: HC komt naar boven, in de VIRM. Ziet allemaal koiffers liggen (zelf in het gangpad ), en zegt "Uw vervoersbewijzen alstublieft, en houdt het looppad vrij."
*Mopper, mopper, mopper* deden die reizigers met de koffers. Gingen ze de koffers op andere stoelen neerzetten..
HC: "Wilt u uw koffers op de grond zetten alstublieft?"
Reiziger: "Ze mogen niet in het gangpad, en niet op de stoelen.. Waar wel dan?"
HC: "Voor uw voeten bijvoorbeeld, waar niemand er last van heeft."
Reiziger: "Dan heb ik weinig beenruimte, mooi niet dus."
HC: "Dat is uw eigen probleem, er horen geen koffers op stoelen en in looppaden. Aan de kant ermee, of eruit. De keus is aan u."
Reiziger: "mopper,mopper,mopper. En de koffers gingen toen aan de kant.."

Zo hoort het tenminste, een HC die goed optreedt tegen zulke gasten..

Mijn advies: LAat meer ICRm/ICM(m) rijden in trajecten naar Schiphol, daar heb je nog bagagerekken.
Oja, reizigers zijn dan te beroerd om de koffers in een bagagerek te doen.. Ook al meegemaakt..
Ook gelijk de sleepkoffers uitbannen of anders de mensen die ze bij de deuren in- of uitklappen een nekschot geven
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_81574086
gister toen ik uitstapte op utrecht een hele colone fossielen met rolkoffers die recht voor de deur gingen staan, tis ook weer zo sneu om daar recht door heen te lopen he
  dinsdag 18 mei 2010 @ 12:24:08 #13
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_81574157
HSM 1

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 18 mei 2010 @ 12:27:24 #14
Maffe Fries
pi_81574291
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:22 schreef Yreal het volgende:
gister toen ik uitstapte op utrecht een hele colone fossielen met rolkoffers die recht voor de deur gingen staan, tis ook weer zo sneu om daar recht door heen te lopen he
Daar heb ik geen moeite mee. Net zoals dwars door een horde mensen heen gaan die zich rond de deuren verzamelen als je uit wilt stappen en je geen ruimte geven.
  Redactie Sport dinsdag 18 mei 2010 @ 12:40:35 #15
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_81574860
Tijd Voor een Plaatje:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator dinsdag 18 mei 2010 @ 13:07:00 #16
155227 crew  Guppy
dus
pi_81575787
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:22 schreef Yreal het volgende:
Tja, eigen schuld hoor, moet je maar niet voor de deur gaan staan als er mensen uitstappen. Ik geniet er altijd van wanneer er iemand meent eerst naar binnen te moeten, terwijl ik nog uit moet stappen. Zo iemand mag je schaamteloos omver lopen
pi_81575849
ooh dat doe ik ook wel, maar bejaarde van 80 omver lopen is weer een beetje te
  Moderator dinsdag 18 mei 2010 @ 13:09:43 #18
155227 crew  Guppy
dus
pi_81575867
Ja, dat is zo... Maar je hebt toch wel 'per ongeluk' tegen de koffer geschopt he?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 18 mei 2010 @ 13:11:52 #19
Maffe Fries
pi_81575924
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:40 schreef dennistd het volgende:
Tijd Voor een Plaatje:
[ afbeelding ]
Dat is al een oudje uit Oldenzaal zeg
  Redactie Sport dinsdag 18 mei 2010 @ 13:17:01 #20
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_81576109
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 13:11 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat is al een oudje uit Oldenzaal zeg
Valt mee, iets meer dan twee jaar: 15 april 2008
Het is trouwens de overbrengingsrit van SGMm-II 2141
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_81576167
Koffers in de trein :d Altijd nice.

Ken ik ook nog een leuke van; in een bomvolle trein van Amf naar Groningen (Serious Request had toen een heel eerste klas stel voor zichzelf.) met als gevolg dat die trein afgeladen was.
Komt er, terwijl wij op het balkon staan volgepropt nog een moeder met 2 kleine kindjes en een enorme grote koffer. Die dacht er nog serieus bij te gaan passen. Die is uiteindelijk nog naar een ander stel gerend.

Als ik een koffer bij mij heb dan zet ik 'm eigenlijk ook voor of naast mn voeten neer. Ik ben net te kleinen onhandig om 'm in het bagagerek te gooien. ;o
  Redactie Sport dinsdag 18 mei 2010 @ 13:23:05 #22
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_81576302
In ICM kun je dan ook heel wat kwijt in het bagagerek, maar die is in een VIRM veel minder hoog, er zitten rare tussenschotjes in en boven ontbreekt het zelfs compleet...
PM mij!
pi_81576306
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 13:19 schreef Crientj het volgende:
Koffers in de trein :d Altijd nice.

Ken ik ook nog een leuke van; in een bomvolle trein van Amf naar Groningen (Serious Request had toen een heel eerste klas stel voor zichzelf.) met als gevolg dat die trein afgeladen was.
Komt er, terwijl wij op het balkon staan volgepropt nog een moeder met 2 kleine kindjes en een enorme grote koffer. Die dacht er nog serieus bij te gaan passen. Die is uiteindelijk nog naar een ander stel gerend.

Als ik een koffer bij mij heb dan zet ik 'm eigenlijk ook voor of naast mn voeten neer. Ik ben net te kleinen onhandig om 'm in het bagagerek te gooien. ;o
Dan vraag je het aan een grote stoere man terwijl je lief en onschuldig kijkt
  Moderator dinsdag 18 mei 2010 @ 13:24:40 #24
155227 crew  Guppy
dus
pi_81576356
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 13:23 schreef dennistd het volgende:
In ICM kun je dan ook heel wat kwijt in het bagagerek, maar die is in een VIRM veel minder hoog, er zitten rare tussenschotjes in en boven ontbreekt het zelfs compleet...
En een beetje koffer past er niet tussen, die 'rekjes' zijn veels te laag. Met meer dan een laptoptas moet je niet aankomen
  dinsdag 18 mei 2010 @ 13:24:51 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_81576364
Als ik uit wil stappen, en mensen staan buiten de trein in de weg, loop ik gewoon door. Moeten ze maar plaats maken. Zo was ik gister naar Rotterdam, was er iemand met krukken. Deze wil uitstappen, duurde wat langer als gemiddeld, en word zowat omver geduwd door een paar instappende reizigers. Ik heb er een stokje voor gestoken, en ze net even zo snel weer naar buiten geduwd.
Kom op zeg, wacht lekker op je beurt. Bang dat de trein wegrijdt?
Ze lijken wel bang dat ze een haltering van 4 minuten mislopen.. Daar heb je toch echt wel genoeg tijd hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')