mijnquote:Op zaterdag 17 februari 2007 16:44 schreef Corelli het volgende:
70.40 (zeventig) euro heeft de belasting afgesnoept. Dat wil ik graag terug hebben natuurlijk.
Dan kan je toch ook gewoon het aangifte programma downloaden? Op die manier heb ik ook mijn loonheffingskorting (van vakantiewerk) teruggevraagd.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 16:57 schreef Corelli het volgende:
kan het ook nog op de ouderwetse manier met een formulier. Het gaat bij mij om vakantiewerk. Dan heb ik toch een T-biljet nodig?
T-biljet is voor teruggaven omdat je weinig loon hebt. Bijvoorbeeld vakantiebaantje. Je kunt hier geen andere aftrekposten op invullen.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 16:42 schreef Billy_Mack het volgende:
verschil TJ en T biljet?
Ja en ja.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 17:03 schreef italiaan1987 het volgende:
ben bezig met het invullen van een tj-biljet
stage vergoeding van 2006 waar ik geen loonheffing over heb betaald moet ik die ook opgeven?
dit geld ook voor 3 maanden krantenwijk (ook geen loonheffing over hoeven betalen)
ja bij me stage had ik er een vakantiebaan aan over gehouden. De laatste betaling in September had ik van 1709 bruto maar 780 netto over ofzo. Maar alles opgeven dus?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 17:12 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja en ja.
Er is waarschijnlijk geen loonheffing ingehouden omdat, rekening houdend met de heffingskortingen, de loonheffing op nihil zou uitkomen. Als je verder geen inkomsten hebt waar loonheffing op is ingehouden zal het resultaat ook nihil zijn.
Je moet alles opgeven jaquote:Op zaterdag 17 februari 2007 17:17 schreef italiaan1987 het volgende:
[..]
ja bij me stage had ik er een vakantiebaan aan over gehouden. De laatste betaling in September had ik van 1709 bruto maar 780 netto over ofzo. Maar alles opgeven dus?
Nee, daar heb je geen ontheffing voor nodig, dat mag je gewoon indienen en insturen. Het kan ook gewoon elektronisch, de Belastingdienst heeft middels deze link de zaak gewoon online staan.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:56 schreef Pascal86 het volgende:
Ik wil mijn belasting van vorig jaar (2005) terug vragen, nu hoor ik van iemand dat ik daar een ontheffing voor nodig hebt oid
Kan iemand mischien hier iets meer over vertellen, is namelijk eerste keer dat ik dat doe.
Vóór 1 juli moet je bericht hebben gekregen. En ik moet zeggen, dat lukt aardig in mijn geval. Meestal ergens eind mei krijg ik het verlossende bericht. Als je te laat bent... tsja, dan kan het ff duren.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 20:25 schreef teigan het volgende:
hoeland duurt het eigenlijk voordat je bericht hebt over hoeveel je terugkrijgt en het teruggestort wordt?
Ervanuitgaande dat je het gewoon ruim voor 1 april hebt ingestuurt....
Let wel op: dit is dan nog maar een voorlopige aanslag op basis van hetgeen jij hebt aangegeven! Daarna gaat de fiscus de aangifte nog inhoudelijk controleren en kunnen ze nog vragen gaan stellen of correcties doorvoeren. De definitieve aanslag kan nog wel een jaar op zich laten wachten.quote:Op zondag 18 februari 2007 00:57 schreef woooohaa het volgende:
[..]
Vóór 1 juli moet je bericht hebben gekregen. En ik moet zeggen, dat lukt aardig in mijn geval. Meestal ergens eind mei krijg ik het verlossende bericht. Als je te laat bent... tsja, dan kan het ff duren.
Ja, onder de 'e.d.' vallen ook de uitkeringen waaronder de WW.quote:Op zondag 18 februari 2007 09:12 schreef Bubble8 het volgende:
Even een kort vraagje ...
Een deel van 2006 heb ik in de ww gezeten, als ik nu mijn aangifte wil invullen kan ik dat doen onder het deel waar je normaal je werk invult bij het kopje loon uit vroeger dienstbetrekking (toch? bij het vraagteken staat namelijk dat daar ook ww onder valt). Alleen moet je daar 2 kolommen invullen "loonheffing" en "Pensioen e.d.".
Is het de bedoeling dat ik bij "Pensioen e.d." mijn fiscaalloon invul? Lijkt me namelijk handig dat ik dat ook ergens invul, maar tegelijkertijd twijfel ik weer omdat die kolom zo anders heet.
Dat er dus 0.6% van die 140.000 bij je inkomen wordt opgeteld en daar betaal je netjes belasting over.quote:Op zondag 18 februari 2007 23:47 schreef Gompy58 het volgende:
mmm, das balen. Woz voor de BD voor deze aangofte is dus nog 140k.die conclussie had ik nog niet getrokken.
Maar hoe zit het dan met die woz (140k) in mijn geval dus en het eigen woning forfait ????
Tenzij de betaalde hypotheekrente weer lager is dan het eigenwoningforfait, dan komt de "aftrek in verband met geringe schuld eigen woning" in beeldquote:Op zondag 18 februari 2007 23:50 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat er dus 0.6% van die 140.000 bij je inkomen wordt opgeteld en daar betaal je netjes belasting over.
Dan zou ik als de wiedeweerga die kleine hypotheek, die er dan nog is, aflossen.quote:Op maandag 19 februari 2007 00:01 schreef DonJames het volgende:
[..]
Tenzij de betaalde hypotheekrente weer lager is dan het eigenwoningforfait, dan komt de "aftrek in verband met geringe schuld eigen woning" in beeld![]()
Nee, je basispremie staat al aangegeven. Dat is een standaardbedrag. Je aanvullende premie, die kun je wel opgeven.quote:Op maandag 19 februari 2007 12:24 schreef Sannelie het volgende:
Ik heb nog even een vraagje..
Je moet ook je verzekeringsuitgaven opgeven. Is dit dan het bedrag zonder de aanvullende verzekering? Dus het bedrag van de basisverzekering?
De rente over die 14.000,-- euro is niet aftrekbaar.quote:Op maandag 19 februari 2007 15:53 schreef sjetterboks het volgende:
Vraagje over de eigenwoningreserve. Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht met in de hypotheek een apart leningdeel van 14.000 euro waaruit de rente tijdens bouw wordt betaald. Op het moment van afsluiten van de hypoheek gingen we er van uit dat het huidge appartement van m'n vriend geen overwaarde zou hebben, maar nu blijkt dat we na aftrek van de verkoopkosten toch nog een eigenwoningreserve van 8.000 euro overhouden. Maar nu is dus de vraag wat te doen met die 8.000 euro. Ik zat zelf te denken om daar een deel van die 14.000 euro mee af te lossen. Maar klopt mijn redenatie dan dat het niet aftrekbare gedeelte afneemt met 8.000 euro en dat het dan nog 6.000 euro is? Of blijft het niet aftrekbare gedeelte dan toch 14.000 euro (6.000 + 8.000 EWR)?
Daar waar je je "verzekeringsuitgaven" invult.quote:Op maandag 19 februari 2007 14:57 schreef Sannelie het volgende:
waar staat dat dan aangegeven? (miss. heel domme vraag maarja straks licht ik de belasting op..)
Ook als ik specifiek op dat aparte leningdeel aflos? Misschien te simpel gedacht, maar ik denk dan: ¤ 14.000 - ¤ 8.000 = ¤ 6.000.quote:Op maandag 19 februari 2007 15:55 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De rente over die 14.000,-- euro is niet aftrekbaar.
Als je nu je 8.000,-- overwaarde daarvoor gebruikt, heb je nog eens 8.000,-- minder eigenwoningschuld. Oftewel: dan is 22.000,-- euro van je hypotheek niet aftrekbaar.
Het is niet zo dat je de basispremie op kan geven. Voor die basispremie heeft de BD gekozen voor een vaste jaarpremie. Alleen de aanvullende premies kun je daadwerkelijk opgeven.quote:Op maandag 19 februari 2007 16:08 schreef trance40 het volgende:
Wat zijn de aftrek posten waar iemand die nog niet samen woonde in 2006 recht op heeft.
Ik weet inmiddels dat je bij de basis ziekten kosten verzekering de maandelijks premie als aftrek post kan opgeven. Zijn er niet ergens lijsten te vinden wat je wel en niet als aftrek post mag opgeven?
quote:Op maandag 19 februari 2007 16:07 schreef sjetterboks het volgende:
[..]
Ook als ik specifiek op dat aparte leningdeel aflos? Misschien te simpel gedacht, maar ik denk dan: ¤ 14.000 - ¤ 8.000 = ¤ 6.000.
Wat zou je dan het beste met dat geld kunnen doen? Volgens belastingdienst.nl
De eigenwoningreserve neemt af door:
aankoop van een andere eigen woning;
aflossingen op de geldlening (niet de aflossingen op een overbruggingskrediet en niet de aflossing bij verkoop);
kosten voor verbouwing, onderhoud en/of afkoop van de rechten van erfpacht, opstal of beklemming als het totaalbedrag in 2006 hoger is dan ¤ 5.000 (voor fiscale partners ¤ 10.000).
Na oplevering laten wij zelf de badkamer plaatsen, zouden we dan van dat geld het sanitair of de installatie kunnen betalen?
Klopt. De hypotheekrente die je bespaart weegt meestal niet op tegen het belastingvoordeel, maar als er ook nogboeterente betaald moet worden kan het voordeliger zijn.quote:Op maandag 19 februari 2007 16:18 schreef sjetterboks het volgende:
Oke, dus afhankelijk van hoeveel het verschil zal zijn tussen wel of niet aflossen op de hypotheek (rekening houdend met boete, rente e.d.) kan het verstandiger zijn om de ¤ 8.000 te investeren in je woning?
Wat snap je concreet niet? Genoeg mensen hier die jekunnen en willen helpen, maar alleen roepen dat je "het"niet snapt gaat geen zinnig antwoord opleveren. Gewoon beginnen met invullen, als je ergens op vastloopt horen we het wel. Succes!quote:Op maandag 19 februari 2007 16:17 schreef MM-Luna het volgende:
Hmm ik snap er werkelijk waar niks van, is het mogelijk om de boel met een belastingvent/vrouw door te nemen?
Ja maar dat werkt dus niet, al vaker gedaan hehe.quote:Op maandag 19 februari 2007 16:23 schreef DonJames het volgende:
Wat snap je concreet niet? Genoeg mensen hier die jekunnen en willen helpen, maar alleen roepen dat je "het"niet snapt gaat geen zinnig antwoord opleveren. Gewoon beginnen met invullen, als je ergens op vastloopt horen we het wel. Succes!![]()
Tja, dan zul je je óf moeten verdiepen erin (want eerlijk gezegd is het echt niet ingewikkeld) óf wat geld moeten uitgeven.quote:Op maandag 19 februari 2007 16:27 schreef MM-Luna het volgende:
[..]
Ja maar dat werkt dus niet, al vaker gedaan hehe.
Ik vraag me dus af of er geen belastinglui zijn die je kunnen helpen bij het invullen, die je het kunnen leren.. dus zeg maar gewoon langs gaan en nakijken?
Aanvulling: maakt het nog uit dat het appartement alleen op naam van mijn vriend stond (ik heb daar ook nooit bij in gewoond) en dat de nieuwe woning door ons samen aangekocht is waarbij wij in 2007 nog geen fiscale partners zijn en beide 50% eigenaar van de nieuwe woning?quote:Op maandag 19 februari 2007 16:18 schreef sjetterboks het volgende:
Oke, dus afhankelijk van hoeveel het verschil zal zijn tussen wel of niet aflossen op de hypotheek (rekening houdend met boete, rente e.d.) kan het verstandiger zijn om de ¤ 8.000 te investeren in je woning?
Heb jij zo'n ingewikkelde aangifte dan?quote:Op maandag 19 februari 2007 16:27 schreef MM-Luna het volgende:
[..]
Ja maar dat werkt dus niet, al vaker gedaan hehe.
Ik vraag me dus af of er geen belastinglui zijn die je kunnen helpen bij het invullen, die je het kunnen leren.. dus zeg maar gewoon langs gaan en nakijken?
Als je de aangifte online invult maakt het ook niet uit welk of je een T(j), E of P blijet hebt gekregen, gaat automatisch.quote:Op maandag 19 februari 2007 17:38 schreef bladibladibla het volgende:
Deze week kreeg ik een E-biljet toegestuurd, maar aangezien ik alleen een bijbaantje heb gehad en vorig jaar slechts ¤1500 heb bijverdiend lijkt me dat ik geen E-biljet maar alleen een Tj-biljet moet invullen.
Of ligt het eraan dat ik nu zorgtoeslag krijg? Ik heb namelijk wel gezien dat je je verzekeringspremie moet invullen, maar mijn ouders betalen mijn verzekering nog voor me.
Van mijn ene werkgever heb ik mijn jaaropgaaf trouwens nog steeds niet binnen, dus voorlopig heb ik nog geen haast.
Dat maakt uit: in principe is hij degene met overwaarde. In het voorbeeld van daarnet wordt het dan:quote:Op maandag 19 februari 2007 16:33 schreef sjetterboks het volgende:
[..]
Aanvulling: maakt het nog uit dat het appartement alleen op naam van mijn vriend stond (ik heb daar ook nooit bij in gewoond) en dat de nieuwe woning door ons samen aangekocht is waarbij wij in 2007 nog geen fiscale partners zijn en beide 50% eigenaar van de nieuwe woning?
Ik vind van wel.quote:Op maandag 19 februari 2007 16:36 schreef DonJames het volgende:
[..]
Heb jij zo'n ingewikkelde aangifte dan?
Als je het laat doen weet je zeker dat het goed is, zo duur is het ook niet.quote:Op maandag 19 februari 2007 20:52 schreef MM-Luna het volgende:
[..]
Ik vind van wel.
Nee valt op zich wel mee, maar ik heb bijvoorbeeld een zorgverzekering via mijn werk.. rechtstreeks van het loon af en meer van die dingetjes waarvan ik niet weet waar die onder te scharen en of dat nu wel of niet van het verdiende loon/bedrag jaaropgave af moet. Heb wel eens elektronisch aangifte gedaan, maar kwam daar dus niks over tegen om het op in te kunnen vullen. En nog wat van die losse vragen. Het is hier een tijdje mis gegaan door foutje van werkgever waardoor ik veel moest terug betalen, ik wil dat eigenlijk voorkomen dus beetje voorzichtig met invullen van die krengen. Ik heb nogal een hekel aan de belastingdienst en al hun irritant lastige dingetjes, als je alleen al contact met ze moet opnemen ben je al een eeuwigheid bezig.
één van de twee, en het maakt niet uit welke. Toch zou ik het E-biljet indienen, die heb je tenslotte ook uitgereikt gekregen.quote:Op maandag 19 februari 2007 21:12 schreef MatiCe het volgende:
Ik woon sinds midden-2006 op kamers en ik DENK dat dat de reden is dat ik een 2006-E dinges heb gekregen.
Omdat ik vakantiewerk en een bijbaantje heb gehad in 2006 heb ik tevens een TJ-biljet aangevraagd, en ingevuld. Ik heb net even de 2006-E doorgekeken, en ik hoef alleen maar vraag twee in te vullen (Inkomen uit werk en woning), maar dat heb ik dus ook al ingevuld op het TJ-biljet.
Oftewel, ik heb een TJ-biljet en vraag 2 van de 2006-E ingevuld, wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt. Moet ik ze nu beiden opsturen? Of alleen één van de twee?
Daarom.. vroeg me af of ze dat daar aan de balie ook willen doen of eh elders?quote:Op maandag 19 februari 2007 21:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als je het laat doen weet je zeker dat het goed is, zo duur is het ook niet.
[..]
Even wat real life cijfers om het wat inzichtelijker te maken.quote:Op maandag 19 februari 2007 18:58 schreef Meeldraad het volgende:
[..]
Dat maakt uit: in principe is hij degene met overwaarde. In het voorbeeld van daarnet wordt het dan:
hypo 114.000
waarde nieuw huis 100.000
overwaarde 8.000
Jij:
rentekosten aftrekbaar over 50.000
En over 7.000 niet.
Jouw EW-schuld: 57.000
Hij:
rentekosten aftrekbaar over 42.000.
En over 7.000 niet.
Zijn EW-schuld: 49.000
Als je geen gebruik maakt van vrijstellingen (en ik neem aan dat dat in dit geval niet zo is, dat komt pas ter sprake als de polis minimaal 15 jaar heeft gelopen, normaal gesproken) dan is het rentedeel over de polis bij afkoop belast tegen het progressieve tarief.(oftewel: dat rentebestanddeel tel je bij je inkomen op) In dit geval is er geen rentebestanddeel en dus hoef je daar niets mee te doen.quote:Op maandag 19 februari 2007 22:24 schreef sjetterboks het volgende:
Nog een detail, hij heeft 5000 euro ingelegd in zijn levenhypotheek om de maandlasten te verlagen. Daarvan is nog ongeveer 4700 euro over, die hij dus uitgekeerd krijgt bij verkoop van de woning. Hoe ziet de belastingdienst dat geld?
quote:Op maandag 19 februari 2007 23:51 schreef Meeldraad het volgende:
@ Five
Hm, dat wist ik niet. Ik zal 'm maar weer eens stellen: heb je hier een link naar het een of ander over dat ik er wat meer over kan lezen?
Dat laatste is, hoe flauw ook, chronologisch onjuist. En er moet daadwerkelijk betaald worden, liefst aan te tonen d.m.v. bankafschriften. Er moet echt betalingsverkeer zijn.quote:Op maandag 19 februari 2007 23:50 schreef Gompy58 het volgende:
mijn eigen rente bij de bank is 4,3. Vandaar dat we toen die 3% hebben gepakt. Daarnaast gaat alles via de schenkingen. Als je dan met ene hoog % werkt neemt de hoofdsom nooit af nauwelijks af.
Hoe moet wij dan aantonen dat dit " netjes" gebeurt. Dus ook daadwerkelijk ? Mijn vader kan mij toch elk jaar ene envelop geven met de max schenking ? vervolgens geef ik die terug en hij schrijft het af van de lening ????
Ik neem aan dat dit gaat over Gompy's geval m.b.t. leningen ed?quote:
Ja. Jij moet eerst betalen, pas daarna kan er geschonken worden.quote:Op maandag 19 februari 2007 23:55 schreef Gompy58 het volgende:
chronologisch onjuist ????
Mwoa, als de BD dat op papier zou willen zien, dan ziet dat er best raar uit....quote:Op maandag 19 februari 2007 23:59 schreef Gompy58 het volgende:
dus paps pint eerst ff dat bedrag. geeft het aan mij, ik stort het en vervolgsn boek ik het over ????
Das alles ??? of loop ik dan ook weer een risico ? loop ik uberhauopt een risico ?
Zie de belastingdienst. Mocht je er niet uitkomen laat dan even weten wat het probleem precies is.quote:Op maandag 19 februari 2007 22:17 schreef TrentReznor het volgende:
Hallo!
Ik hoorde dat het voor de belastingaangifte mogelijk is om je inkomen over 3 jaar te middellen. Lijkt me wel lekker aangezien ik pas 1,5 jaar aan het werk ben.. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat en waar ik meer info kan vinden?
Tnx!
Er is sprake van twee verschillende geldstromen.quote:Op maandag 19 februari 2007 23:56 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja. Jij moet eerst betalen, pas daarna kan er geschonken worden.
Waarom contant? Gewoon overmaken op het rekeningnummer met een juiste omschrijving. Voorkomt alle discussies.quote:Op maandag 19 februari 2007 23:59 schreef Gompy58 het volgende:
dus paps pint eerst ff dat bedrag. geeft het aan mij, ik stort het en vervolgsn boek ik het over ????
Das alles ??? of loop ik dan ook weer een risico ? loop ik uberhauopt een risico ?
Nee, een vaste algemene onbelaste onkostenvergoeding is, zoals de naam al zegt, een onkostenvergoeding die je krijgt om algemene kosten voor het uitoefenen van je dienstbetrekking te bekostigen. Deze hoef je in je aangifte niet op te nemen.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 00:12 schreef thefella het volgende:
Ik kom hier niet helemaal uit, erg lastig.
Studiekosten, niet via de IB-groep.
Studiekosten waren rond de 750 EURO.
Drempel is 500 EURO
Er wordt gevraagd om je ontvangen vergoedingen in te vullen.
Nu vraag ik me het volgende af :
Op mijn jaaropgave heb ik een rubriek vaste algemene onbelaste onkostenvergoeding. Dit is 545 EURO. als ik dit daarin opneem moet ik dan mijn loon voor loonbelasting hierop aanpassen ?
In het geval van Gompy zijn er geen geldstromen. Het is louter op papier. De constructie waarbij de volgorde niet uitmaakt is in 2005 door de staatssecretaris toegelicht, maar dat gold bij hypotheken waarbij de ouders mede-aansprakelijk waren.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 00:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Er is sprake van twee verschillende geldstromen.
Ten eerste de rentebetaling van de lening aan de ouders. Omdat deze lening is gebruikt voor de eigen woning is de rente aftrekbaar in BOX 1. (De vordering zit bij de ouders in BOX 3 en de rente is dus onbelast.)
Ten tweede is er een schenking van de ouders aan kind.
Dat deze twee bedragen gelijk zijn is geen probleem zolang TS en de ouders maar kunnen aantonen door middel van bijvoorbeeld een afschrift (met duidelijke omschrijving) waar de bedragen voor bedoeld zijn. Het maakt niets uit in welke volgorde dit gebeurt.
(NB Ik heb er destijds voor gekozen om voor een duidelijk hogere rente dan marktconform te kiezen omdat de rente bij mij progressief aftrekbaar is en het rendement voor mijn ouders hoger is dan ze op een spaarrekening bij de bank kregen. En het voordeel is 'gedeeld'.)
[..]
Waarom contant? Gewoon overmaken op het rekeningnummer met een juiste omschrijving. Voorkomt alle discussies.
quote:Op maandag 19 februari 2007 23:54 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit gaat over Gompy's geval m.b.t. leningen ed?
Sorry, ik had begrepen dat er sprake was van geldstromen.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 01:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
In het geval van Gompy zijn er geen geldstromen. Het is louter op papier. De constructie waarbij de volgorde niet uitmaakt is in 2005 door de staatssecretaris toegelicht, maar dat gold bij hypotheken waarbij de ouders mede-aansprakelijk waren.
Over de geldleningen van ouders zelf is niets gezegd. Dit hele verhaal komt bij mij door twee verschillende belastinginspecteurs. Daar ben je over het algemeen toch al aan overgeleverd.
waar staat je basispremie aangegeven dan? Want ik heb nu juist de basispremie over het hele jaar ingevuld qua uitgaven zorgverzekering..quote:Op maandag 19 februari 2007 12:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, je basispremie staat al aangegeven. Dat is een standaardbedrag. Je aanvullende premie, die kun je wel opgeven.
For you infoquote:Op maandag 19 februari 2007 23:50 schreef Gompy58 het volgende:
mijn eigen rente bij de bank is 4,3. Vandaar dat we toen die 3% hebben gepakt. Daarnaast gaat alles via de schenkingen. Als je dan met ene hoog % werkt neemt de hoofdsom nooit af nauwelijks af.
Hoe moet wij dan aantonen dat dit " netjes" gebeurt. Dus ook daadwerkelijk ? Mijn vader kan mij toch elk jaar ene envelop geven met de max schenking ? vervolgens geef ik die terug en hij schrijft het af van de lening ????
Rekenhulp algemene uitgaven (bij de ziektekosten): standaardpremie (1.015 euro per persoon).quote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:17 schreef Sannelie het volgende:
[..]
waar staat je basispremie aangegeven dan? Want ik heb nu juist de basispremie over het hele jaar ingevuld qua uitgaven zorgverzekering..
Even vraagje van mijn kant: hoe kom je aan de 75%? Ik snap wel dat je niet te ver onder de marktrente kunt gaan zitten maar de 75% komt mij niet bekend voor.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:20 schreef trance40 het volgende:
[..]
For you infohet moet minimaal 75% zijn van de huidige rente van een bank.
Ik ben ook bekend met zo'n soort constructie heb heb vorige week bij de notaris dit gehoord.
Dus je mag maximaal 25% onder de rente van een bank zitten. Zo kan je het ook verwoorden.
Denk dat het gedonder wel mee zal vallen als jullie alles netjes op papier hebben staan. Het aantonen van een feitelijke betaling zal een stuikelblok kunnen zijn maar als je kunt aantonen dat je de lening voor de eigen woning hebt gebruikt en het eerste jaar gebruikt als 'sorry, hectisch, vergeten' moet het wel goed komen.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:24 schreef Gompy58 het volgende:
mmm, ik moet het aan kunnen tonen... Dat gaat voor de aangofte van 2006 dus lastig worden want ik zou gene bankafschriften kunnen overleggen. In 2007 gana we het wel dan ff in orde maken.
Hoe groot is de kans op gedonder als ik het toch dit jaar meepak ? Het moet allemala digitaal dus bijlages gaan niet mee. Die moet ik op verzoek kunnen overleggen. In dat geval kan ik toch gewoon aangeven dat het contant is gegaan ? Dan maar ff blond doenen braaf beloven dat ik het het jaar erop wel netjes zal doen.
Middeling heeft is alleen maar interessant als je nu in een veel hogere tariefschijf zit als eerst. Zolang je nog in de eerst tariefschijf blijft of maar een heel klein beetje in de 2e zit is het niet interessant. Er zit ook nog een drempel bij.quote:Op maandag 19 februari 2007 22:17 schreef TrentReznor het volgende:
Hallo!
Ik hoorde dat het voor de belastingaangifte mogelijk is om je inkomen over 3 jaar te middellen. Lijkt me wel lekker aangezien ik pas 1,5 jaar aan het werk ben.. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat en waar ik meer info kan vinden?
Tnx!
Zo zou ik het ook doen, ja. Ja heb je en nee kun je krijgen.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Denk dat het gedonder wel mee zal vallen als jullie alles netjes op papier hebben staan. Het aantonen van een feitelijke betaling zal een stuikelblok kunnen zijn maar als je kunt aantonen dat je de lening voor de eigen woning hebt gebruikt en het eerste jaar gebruikt als 'sorry, hectisch, vergeten' moet het wel goed komen.
En anders betaal je de rente over 2006 alsnog in 2007. (Heb je wel geen aftrek in 2006 voor dat deel maar in 2007 pak je 'm dubbel. Als argument gebruik je het feit dat de fiscus het moment van betalen als moment van aftrek accepteert.)
De hypotheek loopt nog geen jaar en wordt nu afgelost zodra de woning verkocht is. Ik ga er dan van uit dat dat overgebleven geld gewoon uitgekeerd wordt en dan onder box 3 valt?quote:Op maandag 19 februari 2007 23:02 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als je geen gebruik maakt van vrijstellingen (en ik neem aan dat dat in dit geval niet zo is, dat komt pas ter sprake als de polis minimaal 15 jaar heeft gelopen, normaal gesproken) dan is het rentedeel over de polis bij afkoop belast tegen het progressieve tarief.(oftewel: dat rentebestanddeel tel je bij je inkomen op) In dit geval is er geen rentebestanddeel en dus hoef je daar niets mee te doen.
Haha, de belastingdienst die eist dat je iets in aftrek brengt! Da's iets nieuws. De schenking kunnen ze niet stellen omdat er een leningovereenkomst is. Hoogstens kunnen ze stellen dat er een schenking plaatsvindt van de rente (en dat klopt ook). Je ouders hebben toch ook een vordering in BOX3 staan op hun kind? Zolang ze deze niet hebben kwijtgescholden is er geen schenking geweest.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:12 schreef Gompy58 het volgende:
Op mijn vraag hoe het zit met die lening, daar begon ik mee, was de reactie, als er maar hypothecaire voorwaarden aan zitten. De brief ondertekent door iedereen waarin staat
-hoogte van bedrag
- enkel ter aanwending voor aankoop huis
- rente %
- elk jaar betalen
Is dus voldoende., at is dus ook accoord.
Toen ik zei dat ik de neiging had om die 3% niet te gaan opvoeren door al het moeilijke gedoe stelde hij dat ik dan toch misschien een ander probleem ging krijgen.
Hij stelde dat de FIOD in het kader van de "Patserwet" veel aandacht heeft voor niet verklaarbare aankopen.
vorig jaar gaf ik op geen tegoeden te hebben of iig minimaal. dit jaar koop ik een huis van 200k met ene hypotheek van 150k. Meneer waar is dat andere geld vandaan gekomen ??????? Ja lening van ouders meneer de FIOD...
Oh en dat trekt u niet af terwijl dat wel zou mogen !!?? wordt er wel betaald. Ja ha , door de vrijstelling... Oh en waar staat dat u die ontvangen heeft ?? nergens, Meneer, leuk die lening, das een schenking, DOKKEN...![]()
moraal van het verhaal, Ik MOED die 3% gaan aftrekken anders heb ik nooit een sluitend verhaal van die lening die anders dus als schenking wordt gezien... en over 35 K schenkingrecht dokken is nie leuk.
Geen idee. Daarvoor staan er te weinig gegevens. Maar waarschijnlijk is je inkomen zo laag dat je door alle heffingskortingen geen belasting betaald en is de loonheffing gelijk aan de inkomstenbelasting (i.c. nihil).quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:00 schreef Ieneminie het volgende:
Misschien een hele stomme vraag hoor, maar daar komt ie:
Bij de post Ziektekosten of andere buitengewone uitgaven, kom ik op een aftrek van 701 euro.
Dit komt dan in het overzicht aan het einde van het programma terug als persoonsgebonden aftrek. Hardstikke mooi.
Hierdoor is mijn verzamelinkomen nog lager dan het al was, maar het heeft verder helemaal geen invloed op wat je terugkrijgt/moet betalen van/aan de BD.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit? Dan had ik het toch net zo goed niet in kunnen vullen?
Ow, nog een aanvulling; ik heb een zorgtoeslag ontvangen van 403 euro. Heeft dit er nog wat mee te maken?
Dat kloptquote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:19 schreef sjetterboks het volgende:
[..]
De hypotheek loopt nog geen jaar en wordt nu afgelost zodra de woning verkocht is. Ik ga er dan van uit dat dat overgebleven geld gewoon uitgekeerd wordt en dan onder box 3 valt?
oke dus als ik het begrijp moet ik bij die rekenhulp invullen bij standaardpremie : 1015.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:30 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Rekenhulp algemene uitgaven (bij de ziektekosten): standaardpremie (1.015 euro per persoon).
De ziektekosten kloppen zo, vergeet de 23 euro (standaardbedrag) vaar je huisapotheek niet, en andere ziektekosten die niet zijn vergoed. (bril, lenzen+vloeistof, tandarts etc.)quote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:33 schreef Sannelie het volgende:
[..]
oke dus als ik het begrijp moet ik bij die rekenhulp invullen bij standaardpremie : 1015.
Daaronder dan die 34 euro x 12 (maanden) voor je zorgtoeslag en dan bij aanvullende premie die 25 euro x 12 maanden?
En kan ik bij scholingsuitgaven gewoon mijn geld voor boeken en collegegeld invullen?
Dan mag je NIET de daadwerkelijke studiekosten aftrekken, maar heb je te maken met normbedragen. Is in het eerste topic al een hoop over geschreven, maar kijk even op de volgdende folder dan wordt het wellicht wat duidelijker:quote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:46 schreef Sannelie het volgende:
ik heb wel studiefinanciering en een lening.. maar moet je dat er ook bij zetten? En die lening maakt toch niets uit qua ingaven? En zo ja, waar moet ik dit dan neerzetten?
Ja. Maar per saldo betaal je nooit meer dan 1.951 euro aan bijdrage ZVW. Maar als je in 2006 een aanslag hebt gehad voor de 4,4% mag je dit ook meetellen bij de 'inkomensafhankelijke bijdrage'.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:52 schreef Biancavia het volgende:
Ik heb 'inkomsten uit andere werkzaamheden', waar ik 4,4% van moet betalen voor de zorgverzekering.
Maar kan ik dat bedrag ook weer optellen bij die aftrekpost van 'inkomensafhankelijke bijdrage'?
Ik heb er in 2006 geen aanslag voor gehad.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:55 schreef ManAtWork het volgende:
Ja. Maar per saldo betaal je nooit meer dan 1.951 euro aan bijdrage ZVW. Maar als je in 2006 een aanslag hebt gehad voor de 4,4% mag je dit ook meetellen bij de 'inkomensafhankelijke bijdrage'.
stomverbaast vraagt Gompy, kan dat dan ???? en hoe doe je dat ? gewoon maar de BD bellen en er naar vragen ???quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:44 schreef Five_Horizons het volgende:
Gompy, doe jezelf een plezier en bel niet met de Belastingtelefoon, maar neem contact op met je plaatselijke belastinginspecteur en leg e.e.a. voor. Laat e.e.a. schriftelijk bevestigen en je hebt je zekerheid.
Valt wel mee hoor, die lui werken niet op provisiebasis.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 13:32 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
stomverbaast vraagt Gompy, kan dat dan ???? en hoe doe je dat ? gewoon maar de BD bellen en er naar vragen ???
Ik kreeg ook al de optie om mijn beloasting verhaal bij hun t ekomen invullen met hun hulp erbij. Dat heb ik maar afgewezen . Lijkt me niet zo slim.
Ja, dat kan. Stuur een brief naar de inspectie waar je onder valt. (Zie aangiftebiljet of aanslag vorig jaar.) Zet het verhaal uiteen en vraag de inspecteur een standpunt in te nemen.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 13:32 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
stomverbaast vraagt Gompy, kan dat dan ???? en hoe doe je dat ? gewoon maar de BD bellen en er naar vragen ???
Ik kreeg ook al de optie om mijn beloasting verhaal bij hun t ekomen invullen met hun hulp erbij. Dat heb ik maar afgewezen . Lijkt me niet zo slim.
OK, dan zal ik dat eens gaan doen. Dank voor de hulpquote:Op maandag 19 februari 2007 18:21 schreef DonJames het volgende:
Als je de aangifte online invult maakt het ook niet uit welk of je een T(j), E of P blijet hebt gekregen, gaat automatisch.
Okee, ik begrijp hem.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:57 schreef ManAtWork het volgende:
Dan is er in 2006 nog niets betaald en is er ook geen aftrek. Uiteraard is de aanslag over 2006 (die je betaalt in 2007) wel aftrekbaar in 2007.
Trouwens ik weet niet of je een fiscaal partner hebt die jonger is dan 35, maar zo ja, dan kunnen je ouders je ook eenmalig belastingvrij een bedrag van ongeveer 21.000 euro schenken. Is dat misschien nog een optie?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 13:32 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
hmm hiermee snap ik het nog niet :Squote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:52 schreef Biancavia het volgende:
Ik heb 'inkomsten uit andere werkzaamheden', waar ik 4,4% van moet betalen voor de zorgverzekering.
Maar kan ik dat bedrag ook weer optellen bij die aftrekpost van 'inkomensafhankelijke bijdrage'?
Volgens mij quote je de verkeerde, want ik ben je even kwijtquote:Op dinsdag 20 februari 2007 21:33 schreef Sannelie het volgende:
[..]
hmm hiermee snap ik het nog niet :S
Ik ben niet meer thuiswonend en heb dus een uitwonende studiefinanciering gekregen.. en sinds een paar maanden leen ik er ook bij. Maar ik ben waarschijnlijk heel dom, maar ik snap dat foldertje niet echt..
idd verkeerde quote gepostquote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:53 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dan mag je NIET de daadwerkelijke studiekosten aftrekken, maar heb je te maken met normbedragen. Is in het eerste topic al een hoop over geschreven, maar kijk even op de volgdende folder dan wordt het wellicht wat duidelijker:
klik
Daar is geen standaardtermijn voor, je kan ze even bellen waar de jaaropgaaf blijft.quote:Op woensdag 21 februari 2007 03:47 schreef LennyKravitz het volgende:
tot wanneer hebben instanties de tijd je bep info te sturen... heb nog geen bericht van mijn hypotheekverstrekker gehad...
Het staat er inderdaad een beetje vaag. Het komt erop neer dat je niet de daadwerkelijke studiekosten mag aftrekken als je recht hebt op studiefinancierning, zoals jij. Je krijgt dan te maken met normbedragen. In jouw situatie, er vanuit gaande dat het gewoon collegejaar 2006 HBO/WO is, krijg je het volgende:quote:Op woensdag 21 februari 2007 08:10 schreef Sannelie het volgende:
[..]
idd verkeerde quote gepostfoutje!
Hier de goede quote.
hmm hiermee snap ik het nog niet :S
Ik ben niet meer thuiswonend en heb dus een uitwonende studiefinanciering gekregen.. en sinds een paar maanden leen ik er ook bij. Maar ik ben waarschijnlijk heel dom, maar ik snap dat foldertje niet echt..
De lening, dus het deel wat je uiteindelijk zeker terug moet betalen, hoef je er niet af te halen. Alleen de basisbeurs+aanvullende beurs.quote:Op woensdag 21 februari 2007 11:54 schreef Sannelie het volgende:
oke duidelijker!maar ik neem aan dat bij af bij de stufi x 12 en drempel (lening?) dus ook x aantal maanden dat ik zoveel heb geleend..
Oke! Dank je!quote:Op woensdag 21 februari 2007 12:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
De lening, dus het deel wat je uiteindelijk zeker terug moet betalen, hoef je er niet af te halen. Alleen de basisbeurs+aanvullende beurs.
De drempel van 500 euro, alles wat daarboven komt is aftrekbaar. Staat volgens mij al standaard in het programmaatje van de belastingdienst.quote:Op woensdag 21 februari 2007 15:25 schreef Sannelie het volgende:
[..]
Oke! Dank je!
Maar nog 1 laatste vraag.. wat is dan die af: drempel: 500??
Geldt hetzelfde voor uitwonende studenten? Ik zie bij de belastingdienst alleen maar informatie over studiefinanciering voor thuiswonenden.quote:Op woensdag 21 februari 2007 12:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
De lening, dus het deel wat je uiteindelijk zeker terug moet betalen, hoef je er niet af te halen. Alleen de basisbeurs+aanvullende beurs.
Jep, 't is meer dat thuiswonenden studenten er eerder voor in aanmerking komen omdat zij een lagere beurs ontvangen.quote:Op woensdag 21 februari 2007 15:55 schreef sjetterboks het volgende:
[..]
Geldt hetzelfde voor uitwonende studenten? Ik zie bij de belastingdienst alleen maar informatie over studiefinanciering voor thuiswonenden.
mail je vanavond wel eventjes!quote:Op woensdag 21 februari 2007 15:40 schreef DonJames het volgende:
[..]
De drempel van 500 euro, alles wat daarboven komt is aftrekbaar. Staat volgens mij al standaard in het programmaatje van de belastingdienst.
(je mag me ook wel mailen als je dat makkelijk vindt)![]()
Paar dingen waar ik nog over twijfel:quote:Standaardpremie: 1.015
Zorgtoeslag: 403
Premie aanvullende zorgverzekering: 150
Inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet: 830
Totaal: 1592
Moet ik op de een of andere manier een deel van die korting ook meerekenen in het bedrag dat ik invul voor de aanvullende verzekering? Heb ik nu niet gedaan maar ik twjifel nu of ik een deel van die korting van die 12,50 af moet halen en dat dan keer 12 moet doen.quote:- Basispakket: 87,50
- Aanvullend: 12,50
- Totaal: 100
- Korting: -5,75
- Te betalen: 94,25
Heb je je salaris wel al ingevuld? Er gaat namelijk een drempel vanaf die afhankelijk is van wat je verdient. Ik krijg per jaar maar 8000,- euro bruto aan loon en voor mij is de drempel al 800,-. Iemand die (theoretisch)16.000 per jaar verdient heeft dan dus een drempel van 1600,- euro.16.000 euro per jaar staat gelijk aan het minimumloon en met deze som zou jjj dan dus niets meer terug krijgen.quote:Op donderdag 22 februari 2007 11:26 schreef engessa het volgende:
Ow men, net als velen hier de eerste keer dat ik serieus een aangifte in aan het vullen ben omdat ik het idee heb dat er wel wat te halen valt. Toch voor de zekerheid even over die ziektekosten die je terug kunt vragen:
In de rekenhulp algemene uitgaven onder aftrekposten -> ziektekosten heb ik dit ingevuld:
[..]
Paar dingen waar ik nog over twijfel:
- Op mijn premieoverzicht van de Zorgpolis staat het het volgende:
[..]
Moet ik op de een of andere manier een deel van die korting ook meerekenen in het bedrag dat ik invul voor de aanvullende verzekering? Heb ik nu niet gedaan maar ik twjifel nu of ik een deel van die korting van die 12,50 af moet halen en dat dan keer 12 moet doen.
- Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet (zoals het op mijn loonopgaaf staat) is hetzelfde als de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet?
Dan heb je het kopje 'specifieke uitgaven exclusief uitgaven voor extra gezinshulp. In de rekenhulp die hierbij hoort heb ik die 23 euro overgenomen van de vaste aftrek huisapotheek, de kosten van mijn tandartscontrole en mijn steunzolen.
Nu heb ik een aftrekpost van dik 800 euroDas leuk maar het lijkt mij een beetje veel.
Jup, heb ik ingevuld en er staat een drempel van 1200 euro. Heb niet het hele jaar fulltime gewerkt, vandaar.quote:Op donderdag 22 februari 2007 11:57 schreef kippevleugel het volgende:
[..]
Heb je je salaris wel al ingevuld? Er gaat namelijk een drempel vanaf die afhankelijk is van wat je verdient. Ik krijg per jaar maar 8000,- euro bruto aan loon en voor mij is de drempel al 800,-. Iemand die (theoretisch)16.000 per jaar verdient heeft dan dus een drempel van 1600,- euro.16.000 euro per jaar staat gelijk aan het minimumloon en met deze som zou jjj dan dus niets meer terug krijgen.
quote:Uitgaven wegens chronische ziekte
Voor uitgaven wegens chronische ziekte mag u een vast bedrag meetellen van ¤ 795 als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:
U was op 31 december 2005 jonger dan 65 jaar.
U had geen recht op de vaste aftrek voor arbeidsongeschiktheid.
U gaf in 2006 meer dan ¤ 314 uit aan zogenoemde specifieke uitgaven.
Het gaat om uw daadwerkelijke uitgaven, dus vóór de verhoging met 113% (zie Verhoging specifieke uitgaven). Had u heel 2006 een fiscale partner die ook aan deze voorwaarden voldeed? Dan kunt u voor die fiscale partner ook ¤ 795 meetellen.
Verder geldt de vaste aftrek voor ieder kind onder de volgende voorwaarden:
Het kind was op 31 december 2005 jonger dan 27 jaar.
U of uw fiscale partner deed voor het kind in 2006 meer dan ¤ 314 aan specifieke uitgaven.
Het kind werd door u of uw fiscale partner voor minimaal ¤ 386 per kwartaal onderhouden of u of uw fiscale partner had recht op kinderbijslag voor het kind.
Het antwoord staat op deze pagina, lees maar even door.quote:Op donderdag 22 februari 2007 22:03 schreef Build.1984 het volgende:
Ik ben een voltijd student. Kan ik mijn studiekosten ook als aftrekpost opvoeren. De afgelopen jaren heb ik dit niet gedaan. Als het wel kan, kan ik dan nog een wijziging doorgeven zodat het van de afgelopen jaren nog wordt aangepast?
Wellicht kan iemand mij helpen? In elk geval bedankt voor de moeite!
Ja, zolang het boven een bepaalde drempel uitkomt. Mijn ervaring is echter dat voltijdstudenten die recht hebben op studiefinanciering niet veel tot niets kunnen aftrekken voor wat betreft studiekosten.quote:Op donderdag 22 februari 2007 23:17 schreef Build.1984 het volgende:
Kan ik het ook van de voorgaande jaren terug vragen nog? Een herziening of iets dergelijks?
Je mag gewoon alle rentekosten opgeven voor 2006, ook voor zover de rente betrekking heeft op uitgaven in 2007. De fiscus hanteert een periode van 6 maanden waarbinnen de werkzaamheden begonnen moeten zijn. Dat is in jullie geval buiten twijfel. Als je er binnen valt is de rente zonder meer aftrekbaar. NB eventueel ontvangen depotrente moet je wel in mindering brengen op de rentekosten. Verder zie ik geen probleem.quote:Op donderdag 22 februari 2007 23:28 schreef Ozziecar het volgende:
Mag ik jullie even lastigvallen met een vraagje?
Wij hebben vorig jaar een ander huis gekocht, en daarbij ook een stukje hypotheek opgenomen voor verbouwing.
Een deel van die verbouwing hebben we al gedaan, met de rest zijn we nog bezig.
Dit houdt in dat ook een deel van de kosten in 2006 betaald zijn, het restant wordt zeker in 2007 betaald en we gaan uiteindelijk zeker meer verbouwingkosten hebben dan het stuk "verbouwingshypotheek" dat we opgenomen hebben.
Een indicatie:
We hebben 20.000 euro extra hypotheek genomen voor de verbouwing, hiervan hebben we 13.000 euro verbruikt in 2006 en we hebben al (minimaal) 7.000 euro verbruikt in 2007.
Mag ik nu voor 2006 rekenen met die 20.000 euro, of moet ik dat op gaan splitsen?
Vallen daar door bijv. de reflux extra aanschaf voor slabbers/slaapovertrekken etc. ivm te zuur om schoon te krijgen e.d. ook onderquote:Op donderdag 22 februari 2007 19:44 schreef Five_Horizons het volgende:
De fiscus zegt het volgende over chronische ziekten en kinderen:
[..]
De 22 euro krijg je waarschijnlijk terug, vul een Tj bljet in. De scholingsuitgaven kan je waarscjinlijk niets mee, zie de 3 andere mensen op deze pagina die dezelfdvrag al hebben gesteldquote:Op vrijdag 23 februari 2007 03:32 schreef Basti het volgende:
Ok net beetje bezig,
paar vragen,
Student en noob
- Heb van vedior 22 euri aan loonbelasting terug te vangen
- Wat kan ik doen met mn scholingsuitgaven? kan ik hier nog wat mee klooien?
- Kan ik mijn studieschuld ook op 1 of andere manier opgeven en hier wat mee doen?
Er zijn standaard aftrek-bedragen voor allerlei alergieën, ook de kosten voor extra kleding en beddegoed zijn bij bepaalde ziektebeelden aftrekbaar. Ik kan het nu even niet nakijken voor je, maar er is dus een mogelijkheid.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 03:44 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Vallen daar door bijv. de reflux extra aanschaf voor slabbers/slaapovertrekken etc. ivm te zuur om schoon te krijgen e.d. ook onderik heb echt de ballen verstand van dit soort dingen
![]()
Hebben ze ook bewijs van iets nodig? niet dat dat probleem is maar dan kan ik daar achteraan nl.
En neem aan dat ik dan naar het onderste stukje moet kijken toch ?
Het percentage heeft betrekking op het aandeel dat je in jouw woning hebt, als het gewoon je eigen woning is is dat 100 %. De tijd kan je (in mijn aangiftesoftware) ook aangeven.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 09:41 schreef Terrestra het volgende:
Heb een woning in aanbouw, dit kun je aangeven bij eigen woning. Echter dan moet ik een percentage aangeven van 1-100%. Hoeveel mijn huis in mijn bezitting is ( 20dec 2006 bij de notaris geweest voor ondertekening )
Wat moet ik daar invullen ?
Even een schopje, iemand?quote:Op woensdag 21 februari 2007 14:58 schreef gr8w8 het volgende:
Zeg, wat doe je met je aangifte als je van een baantje geen jaaropgave hebt ontvangen?
Dit is al verrekend door je werkgever.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 20:57 schreef morpheus_at_work het volgende:
2006 reed ik een leaseauto , dit wordt netjes via salaris gerekend , ik betaal zelf 37 euro in de maand bij , dit schijnt aftrekbaar te zijn van de belasting , waar kan ik dit kwijt binnen de applicatie ?
dus als de werkgever opsalarisstrook aangeeft het volgendequote:Op vrijdag 23 februari 2007 20:57 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit is al verrekend door je werkgever.
Ja.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 21:19 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
dus als de werkgever opsalarisstrook aangeeft het volgende
+ 523,97 waarde privegebruik auto
- 37,00 wn. bedrage privegebruik auto
dan is dat al verrekend
Baantje was tot juni, dus daar staan niet de latere bonusjes en uitgekeerd vakantiegeld meer op... Hmz.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 10:27 schreef poemojn het volgende:
Op je laatste loonstrookje zouden ook de goede gegevens moeten staan.
Ff bellen met het bedrijf en vragen wanneer je jaaropgave komt.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 21:37 schreef gr8w8 het volgende:
[..]
Baantje was tot juni, dus daar staan niet de latere bonusjes en uitgekeerd vakantiegeld meer op... Hmz.
Hartstikke bedankt voor je goede uitleg, ik ben er echt mee geholpenquote:Op vrijdag 23 februari 2007 01:07 schreef Meeldraad het volgende:
[..]
Je mag gewoon alle rentekosten opgeven voor 2006, ook voor zover de rente betrekking heeft op uitgaven in 2007. De fiscus hanteert een periode van 6 maanden waarbinnen de werkzaamheden begonnen moeten zijn. Dat is in jullie geval buiten twijfel. Als je er binnen valt is de rente zonder meer aftrekbaar. NB eventueel ontvangen depotrente moet je wel in mindering brengen op de rentekosten. Verder zie ik geen probleem.
Je mist de ingehouden ZVW bijdrage op je salaris. Voor twee personen met een salaris boven de 30.015 euro kan dit oplopen tot 3.902 euro. (zie je jaaropgave) Maar of je dan over de drempel gaat is allemaal afhankelijk van de overige gegevens.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:00 schreef _Flash_ het volgende:
Ik dacht dat op ziektekosten een drempel zat waar een normaal 'gezonde' persoon niet boven komt.
Bijvoorbeeld onze situatie.
Samenwonend en fiscaal partner. Beide een aanvullende verzekering. Ik werk fulltime.
1015 euro x 2 = 2030 plus zeg zo'n 350 euro aan aanvullende verzekeringen is 2380 euro.
Ik heb 100 euro aan lenzen uitgegeven. Plus 2x huisapotheek is 146 euro
Totaal hier is 2526. Ik dacht dat ik ook een paar tientjes heb uitgegeven aan huisarts en tandarts. Maar weet ff niet meer of Zilveren Kruis mij dat terugbetaald heeft.
Valt hier nog voordeel voor ons te behalen? Ik heb de aangifte al verstuurd en volgens mij halen we hier geen voordeel uit,
als je voor meer dan 300-nogwat euro aan hulpmiddelen uitgeeft. je bewijst dit door je aankoopbewijzen van deze hulpmiddelen te bewaren en evt. te overleggen.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 18:59 schreef Lionheaad het volgende:
Wanneer ben je voor de belastingdienst chronisch ziek??
Hoe moet je dat eventueel moet bewijzen??
Ik heb nl last van bronchites, en heb hiervoor speciaal beddegoed....
Thanks. Je zegt dus dat "ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet" (1946 euro) aftrekbaar is onder "Ziektekosten of andere buitengewone uitgaven"? Op de belastingdienst site kan ik alleen de volgende tekst terugvinden bij 2005, maar geen vergelijkbare bij 2006:quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:20 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je mist de ingehouden ZVW bijdrage op je salaris. Voor twee personen met een salaris boven de 30.015 euro kan dit oplopen tot 3.902 euro. (zie je jaaropgave) Maar of je dan over de drempel gaat is allemaal afhankelijk van de overige gegevens.
Kijk eens bij de 'rekenhulp algemene uitgaven'. Daar zie je staan: 'Inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet'. DAT is dus de 1.946 euro die ook op je jaaropgave staat.quote:Op zondag 25 februari 2007 20:40 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Thanks. Je zegt dus dat "ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet" (1946 euro) aftrekbaar is onder "Ziektekosten of andere buitengewone uitgaven"? Op de belastingdienst site kan ik alleen de volgende (oude) tekst terugvinden:
"Premie werkgevers- én werknemersdeel ziekenfonds die uw werkgever ingehouden heeft. Zie uw jaaropgaaf". Maar dit gaat over de oude ziekenfonds situatie. Basispakket en aanvullend staan er trouwens ook wel weer bij. Vaag...
Want als ik die 1946 ook mag aftrekken dan kom ik boven de drempel van 3467 en kan ik iets meer dan 1000 euro aftrekken...... Is toch weer iets van 400 euro
1946+(2x1015)+350+100+46=4472
Morgen maar eens de belastingtelefoon bellen. En dan een herziening (?) insturen. Iemand nog commentaar of feedback?
Volgens mij is de "inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet" iets anders dan de "ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet" van mijn jaaropgaaf. Het heet zelfs anders...quote:Op zondag 25 februari 2007 21:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kijk eens bij de 'rekenhulp algemene uitgaven'. Daar zie je staan: 'Inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet'. DAT is dus de 1.946 euro die ook op je jaaropgave staat.
En de site van de belastingdienst,... tsja,... leuker kunnen ze het niet maken, ook niet duidelijker.
quote:De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet die uw werk gever of uitkerende instantie heeft ingehouden, is aftrekbaar. Ook als u daarvoor een vergoeding ontving. De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet wordt berekend over maximaal euro 30.015. Als u in loondienst was of een AOW-uitkering ontving, hield uw werkgever of de Sociale Verzekeringsbank de inkomensafhankelijke bijdrage in tot een maximumbedrag van euro 1.950 (6,5% van euro 30.015). Als u een uitkering (geen AOW) ontving, bijvoorbeeld pensioen of een lijfrente-uitkering, hield de uitkerende instantie de inkomensafhankelijke bijdrage in tot een maximumbedrag van euro 1.320 (4,4% van euro 30.015).
quote:Op zondag 25 februari 2007 22:50 schreef MR-PD het volgende:
Vraag:
Ik werk nu bijna een jaar. Vorig jaar deed ik nog een studie. Tijdens studententijd nooit aangifte gedaan.
Krijg ik nu vanzelf een formulier / verzoek om belastingaangifte te doen?
quote:
Als je art. 3.145 lid 6 Wet Inkomstenbelasting leest wordt er gesproken over de belastingplichtige maar ook over een vergoeding in verband met prive-gebruik.quote:Eigen bijdrage
Elke eigen bijdrage die u aan uw werkgever betaalt voor het privegebruik van de auto, moet in mindering worden gebracht op de bijtelling. Dus ook als u kiest voor een auto uit een duurdere klasse en daardoor een hogere eigen bijdrage betaalt voor het privegebruik, moet deze eigen bijdrage in mindering worden gebracht op de bijtelling.
Let op!
Het kan in een loontijdvak voorkomen dat uw eigen bijdrage meer is dan de waarde van het privegebruik auto. Dit mag in een loontijdvak wel tot een negatief saldo leiden als de totale bijtelling in het kalenderjaar maar niet negatief wordt. Als aan het einde van het kalenderjaar blijkt dat per saldo te veel aan eigen bijdrage is verrekend, moet uw werkgever voor de eerdere aangiftetijdvakken correcties opsturen. Dit heeft effect op uw loon over die loontijdvakken.
Of je een afkoop van een leasecontract kunt zien als vergoeding voor prive-doeleinden, weet ik niet. Maar ik denk het niet. Ik denk dat je de afkoop dus in het geheel niet in aftrek kunt brengen.quote:Het voordeel wordt in aanmerking genomen voorzover het uitgaat boven de vergoeding die de belastingplichtige voor het gebruik voor prive-doeleinden is verschuldigd.
Die afkoop kun je in mindering brengen als maar vermeld is dat het gaat om een bijdrage voor prive-gebruik.(zie mededelingen Loonheffingen mei 2006)quote:Op maandag 26 februari 2007 00:19 schreef ManAtWork het volgende:
Of je een afkoop van een leasecontract kunt zien, weet ik niet. Maar ik denk het niet. Ik denk dat je de afkoop dus in het geheel niet in aftrek kunt brengen.
quote:Op maandag 26 februari 2007 00:20 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die afkoop kun je in mindering brengen als maar vermeld is dat het gaat om een bijdrage voor prive-gebruik.(zie mededelingen Loonheffingen mei 2006)
Indien dit van toepassing is zal de bijtelling voor de eerste werkgever op nihil uitkomen. Voor de tweede werkgever zal dan 11 maanden normale bijtelling van toepassing zijn. Bijtelling van 6.050 euro dus.quote:Voorwaarde daarvoor is dat u met uw werknemer vooraf heeft afgesproken dat zijn bijdrage een eigen bijdrage is voor privé-gebruik.
Niet terugvragen, maar die bijdrage gebruik je om te zien of je boven de drempel uitkomt.(die drempel kun je in het aangifteprogramma berekenen) In veel gevallen levert dit een aftrekpost op.quote:Op maandag 26 februari 2007 00:33 schreef lovegrrl het volgende:
Kun je de ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet ook terugvragen?
een vraag aan niemand in het bijzonder maar ik zie zoveel vragen staan bij het aangifteprogramma maar niks over de zorgverzekeringswet
Nee, alleen als je meerdere werkgevers hebt bij wie er totaal meer dan 1.950 euro is ingehouden. Het meerdere krijg je automatisch teruggestort/verrekend.quote:Op maandag 26 februari 2007 00:33 schreef lovegrrl het volgende:
Kun je de ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet ook terugvragen?
een vraag aan niemand in het bijzonder maar ik zie zoveel vragen staan bij het aangifteprogramma maar niks over de zorgverzekeringswet
Let wel op dat je niet meer dan 1.950 euro per persoon in aftrek mag brengen!quote:Op maandag 26 februari 2007 00:36 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Niet terugvragen, maar die bijdrage gebruik je om te zien of je boven de drempel uitkomt.(die drempel kun je in het aangifteprogramma berekenen) In veel gevallen levert dit een aftrekpost op.
Dit geloof ik graag, maar waar staat e.e.a. over "per werkgever"?quote:Op maandag 26 februari 2007 00:35 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
[..]
Indien dit van toepassing is zal de bijtelling voor de eerste werkgever op nihil uitkomen. Voor de tweede werkgever zal dan 11 maanden normale bijtelling van toepassing zijn. Bijtelling van 6.050 euro dus.
(Als het goed is heeft werkgever 1 dit ook zo verwerkt op de loonstrook van januari.)
Volgens mij hebben we het nu over twee verschillende dingen....quote:Op maandag 26 februari 2007 00:37 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Let wel op dat je niet meer dan 1.950 euro per persoon in aftrek mag brengen!
heb wel meerdere werkgevers gehad in 2006 maar het totaal ingehouden bedrag blijft steken bij 700quote:Op maandag 26 februari 2007 00:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, alleen als je meerdere werkgevers hebt bij wie er totaal meer dan 1.950 euro is ingehouden. Het meerdere krijg je automatisch teruggestort/verrekend.
Nee hoor. Ingehouden bijdrage inkomensafhankelijk bijdrage ZVW.quote:Op maandag 26 februari 2007 00:42 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we het nu over twee verschillende dingen....
Ik weet hoe het standaard werktquote:Op maandag 26 februari 2007 00:46 schreef ManAtWork het volgende:
Het is natuurlijk ook een bijdrage aan de werkgever bij wie het contract wordt afgekocht. Deze werkgever dient op de loonstrook rekening te houden met de eigen bijdrage die bij hem van toepassing is. (Stel dat je na je eerste werkgever geen auto meer had gekregen, had je ook niets met het negatieve bedrag gekund.) Plus de afspraak is tussen de werkgever en werknemer. Is dan wel vreemd om je nieuwe werkgever daar ook in te betrekken.
(kleine toelichting op de site)
quote:Betalingen aan uw werkgever en betalingen aan derden
Voor de toepassing van de bijtelling privégebruik auto moet onderscheid worden gemaakt tussen betalingen aan uw werkgever en betalingen aan derden. De kosten die u aan derden betaalt in verband met uw auto van de zaak, komen niet in mindering op de bijtelling wegens privégebruik, tenzij u de betaling heeft gedaan voor de werkgever. Dat kan alleen als u met de werkgever bent overeengekomen dat die betaling als bijdrage wegens privégebruik van de auto wordt aangemerkt
Jij zegt dat je maximaal 1950 in aftrek kunt nemen. Dat is an sich waar, maar dat zegt niet zoveel over mijn stukje. Ik heb het daar over de drempel. En die drempel bepaalt wat de hoogte van het in aftrek te nemen bedrag is.quote:Op maandag 26 februari 2007 00:48 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee hoor. Ingehouden bijdrage inkomensafhankelijk bijdrage ZVW.
Werkgever 1 heeft te weinig loonheffing ingehouden, moet je even op jaaropgave kijken welke tabel gehanteerd is. Werkgever 2 heeft wel aardig veel ingehouden vind ik, maar dat zou weer in jouw voordeel moeten zijn. Maar dat je 102 moet bijbetalen zou best kunnen kloppen. Probeer volgend jaar de studie van jouw rekening af te laten schrijven en dat je ouders dit weer aan jouw betalen, dit bedrag kan je namelijk ook verreken.quote:Op zondag 25 februari 2007 19:44 schreef Predemius het volgende:
Bij mij is het ook heel raar.
Werkgever 1 : 6685 verdiend
51 loonheffing
137 arbeidskorting
Werkgever 2 : 1474 verdiend
492 loonheffing
0 arbeidskorting
Verzamelinkomen is dus 8159.
Verder heb ik geen posten, wil alleen mijn loonheffing terug.
Wat blijkt, moet ik 102 euro bijbetalen omdat er te weinig loonheffing is ingehouden.
Ook krijg ik dus niks terug! Wat voorgaande jaren wel zo was, mijn situatie is niet veranderd; student en thuiswonend. Ouders betalen studie
Hoe kan dit ?
Als je het meerdere wel mag opvoeren maar dit later toch gecorrigeerd wordt, heeft het meerdere opvoeren dus geen zin. En voor de duidelijkheid even een quote uit de helptekst van de aangifteprogrammatuur waarin duidelijk staat dat je het meerdere niet mag meetellen.quote:Op maandag 26 februari 2007 22:26 schreef Meeldraad het volgende:
@ Premies ZVW
Je mag wel meer dan 1950 euro opvoeren, maar je doet er niet verstandig aan, want het wordt later toch tot maximaal dat bedrag gecorrigeerd. Vervolgens tel je andere opgevoerde posten er bij op, haal je de drempel eraf en dan hou je je aftrekpost over.
Maar reken je niet rijk wanneer je meer dan 1950 euro heb betaald. Als het in loondienst is betaald dan krijg je het weliswaar terug, maar je kunt het ook gelijk weer afdragen aan de inhoudingsplichtigen. Zij hebben immers je bijdrage vergoed. Dit gaat naar rato. Slechts als je inkomsten hebt gehad die niet aan de loonbelasting onderhevig waren, maar wel meetellen voor je Loon ZVW, krijg je er zelf ook (naar rato) een gedeelte van terug.
quote:Het teveel ingehouden bedrag wordt uiterlijk in 2007 terugbetaald of verrekend. Het teveel ingehouden bedrag mag u dan ook niet meetellen bij de buitengewone uitgaven. Hoeveel het voor u geldende maximum bedraagt, is afhankelijk van het bijdragepercentage dat op u van toepassing is. Het bedrag dat u mag meetellen is dus het voor u geldende maximum of het werkelijk ingehouden bedrag als dat lager is.
Het is wel zo dat een werkgever dit kan vergoeden, als je zonder dat rijbewijs je werk niet kan uitoefenen.(dit geldt niet voor categorie B, omdat je daar privé-voordeel bij hebt).quote:Op dinsdag 27 februari 2007 20:52 schreef Serinde het volgende:
Kosten voor het behalen van je rijbewijs zijn niet aftrekbaar, wordt daarin onderscheid gemaakt tussen de verschillende categoriëen?
Ok 1/3de heb ik nu ook maar even ingevuld en op het lijstje gezet.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 21:00 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik lees her en der dat het voor 1/3 aftrekbaar zou zijn, als het gaat om een beroepsgerelateerd behaald rijbewijs.(C,D) E durf ik dan nog steeds niet te zeggen. Dat eerste geldt sowieso: werkgever mag het vergoeden.
Wie heeft de aanslag (voorlopige teruggave) gekregen? Bij diegene gebruik je de regel 'Ontvangen voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting'. Hier vul je NIET de rente in maar het bedrag van de aanslag (dus het geld dat je maandelijks hebt ontvangen.quote:Op woensdag 28 februari 2007 18:12 schreef Vodkat het volgende:
en als ik in 2006 zorgtoeslag heb gekregen ? moet ik dat ook invullen ?
Nog iets: ik vul het formulier in voormij én mijn vriend, moet ik dan bij "te verrekenen bedragen" bij hem én bij mij de VT invullen of bij 1 persoon ?
edit:
Nou staat er onder het kopje "Te verrekenen bedragen" 2 regels.
Betaalde voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 2006
en
Ontvangen voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 2006
Bij ontvangen weet ik nu dus dat ik de hypotheekrente teruggaaf in moet vullen, maar bij "betaalde" ??
Nee, je krijgt 2.200 euro maal het belastingtarief (+/- 42%) terug.quote:Op woensdag 28 februari 2007 18:59 schreef Vodkat het volgende:
Ok, nu ik dit allemaal ingevul heb kom ik op een bedrag van 1676 euro.
Is dit reeel ?
Aangezien de afsluitkosten van de hypotheek al 2200 euro waren.
Krijg je dat bedrag niet in zijn geheel terug?
1. Nee, heb je niet verkeerd begrepen. De premie kun je in twee delen opvoeren. Het vaste (norm)bedrag van 1.015 per persoon. En de regel eronder kun je de premie voor de aanvullende verzekering kwijt. (Heb je zorgtoeslag ontvangen moet je dat ook invullen in de specificatie.)quote:Op woensdag 28 februari 2007 18:03 schreef kepler het volgende:
hoi ik heb twee vraagjes, en hopelijk zijn er mensen die deze kunnen/willen beantwoorden:
1. Ik heb ooit gehoord dat je de premie van de zorgverzekering die je per maand betaald als ziektekosten kan aftrekken? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
2. Ik heb vorig jaar 4 maanden in Nieuw Zeeland gewerkt, en dus ook geld verdiend. Hierover heb ik belasting in NZ betaald, ik neem aan dat ik deze inkomsten niet hoef te vermelden voor mijn belasting-aangifte in Nederland? Of juist wel?
alvast bedankt
Het gehele bedrag neem ik aan ?quote:Op woensdag 28 februari 2007 19:22 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wie heeft de aanslag (voorlopige teruggave) gekregen? Bij diegene gebruik je de regel 'Ontvangen voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting'. Hier vul je NIET de rente in maar het bedrag van de aanslag (dus het geld dat je maandelijks hebt ontvangen.
top bedankt, ik had wel terug gelezen, maar nog niet zoverquote:Op woensdag 28 februari 2007 19:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
1. Nee, heb je niet verkeerd begrepen. De premie kun je in twee delen opvoeren. Het vaste (norm)bedrag van 1.015 per persoon. En de regel eronder kun je de premie voor de aanvullende verzekering kwijt. (Heb je zorgtoeslag ontvangen moet je dat ook invullen in de specificatie.)
Lees anders even een paar pagina's terug voor een nadere toelichting. Daar is het veel uitgebreider toegelicht.
2. Ja, je moet het wel invullen maar je kunt onder 'Vrijstellingen en verminderingen' -> 'Voorkoming dubbele belasting' -> 'Aftrek ter voorkoming van dubbele belasting box 1' ingeven dat het loon al belast is in NZ. (Landcode NZL)
Onze hypotheek is 220.000quote:Op woensdag 28 februari 2007 19:37 schreef ManAtWork het volgende:
Als op de aanslag (eindigt op H.60) een totaalbedrag van 1.443 euro staat (en je dit in vier maandelijkse termijnen hebt ontvangen) vul je dat bedrag in.
Nogmaals (voor de duidelijkheid): niet de betaalde rente die je in die periode hebt betaald.
(PS. Zit in de 3.363 euro volgens de ABN niet al de afsluitkosten verwerkt? Is namelijk wel een boel rente voor 4 maanden,.... of je hebt een hoge hypotheek wat is gezien de afsluitkosten niet waarschijnlijk acht.)
Dacht ik al: afsluitprovisie is vaak 1% van de hoofdsom.quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:34 schreef Vodkat het volgende:
[..]
Onze hypotheek is 220.000
En ja je hebt gelijk!!!! het is geen 3363, het is .... *zoekt ABN afschrift*
(Rente plus kosten) maal belastingtarief (42%?) is de teruggave. (Ervan uitgaande dat je verder geen aftrekposten hebt.) Trek daarvan de voorlopige teruggave af en je houdt het restant over. Zonder verdere gegevens kunnen we geen uitspraak doen of 652 euro het juiste bedrag is.quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:55 schreef Vodkat het volgende:
hmm... hoe ik het nu bereken kom ik op 652 euro dat we mogen ontvangen.
kan dat kloppen ? aangezien we in 2006 ons eerste huis hebben gekocht en nu zoveel kosten af mogen trekken ... ?
Waarschijnlijk niet.quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:54 schreef kepler het volgende:
nou dan doe ik dus iets fout
in het overzicht:
Af: bedrag wegens vrijstelling buitenlandse inkomsten box 1: 89 euro
maar dat lijkt me erg weinig, aangezien ik al 700 euro heb betaald aan belasting in NZ. En dadelijk dus weer 700 euro in NL (want zonder NZ-loon krijg ik 510 euro terug, maar met NZ-loon ingevuld moet ik 200 betalen)
ik ga morgen wel gewoon even bellen, of helpen ze je niet hiermee?
edit: anders vul ik gewoon geen buitenlandse inkomsten in, of gaat dat niet lukken?
Yep. Klopt wel. Kosten staan dus apart genoemd. Beide posten kun je volledig opvoeren. (Mits je niet te maken hebt met de bijleenregeling.)quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:03 schreef Vodkat het volgende:
Hmm ik heb het overzicht gevonden en hier staat echt:
Totale schuld: 220.000
Betaalde rente: 3452,78
Kosten geldlening: 2200
Dus dan klopt 3452 wel ? (*vraagt zich af hoe ze aan 3363 komt...*)
We betalen 941 bruto per maand
Afsluitkosten hypotheek 2200quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:13 schreef ManAtWork het volgende:
Waarschijnlijk heb je dan nog andere aftrekposten opgevoerd.
(En als het niet klopt, trekt de fiscus vanzelf aan de bel.)
Goed gegokt dus.quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:18 schreef Vodkat het volgende:
[..]
Afsluitkosten hypotheek 2200
Notariskosten (hypotheekakte) 551
Hypotheekrente 3452
Ziektekosten was iets van 6100 +, drempel op 4400 dus daar kwam ook nog 1500 van bij.
41 euro ?quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:19 schreef ManAtWork het volgende:
Waarschijnlijk heeft je vriend een hoger inkomen en rekent af tegen een hoger belastingtarief. Altijd even opletten dat je het op meest gunstige manier verdeelt. (En waar mogelijk rekening houden met de invorderingsvrijstelling van 41 euro.)
De drempel is 41 euro, de vrijstelling is dus 40 euro. (oftewel, bij 41 euro of meer krijg je een aanslag)quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:19 schreef ManAtWork het volgende:
Waarschijnlijk heeft je vriend een hoger inkomen en rekent af tegen een hoger belastingtarief. Altijd even opletten dat je het op meest gunstige manier verdeelt. (En waar mogelijk rekening houden met de invorderingsvrijstelling van 41 euro.)
nou ja, toch bedanktquote:Op woensdag 28 februari 2007 21:04 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet.
Als je gaat bellen met de belastingtelefoon wens ik je succes. Grote kans dat ze niet eens snappen waar je het over hebt. (De uitzonderingen daargelaten.)
Je kunt beter zien dat je iemand 'vindt' die je de aangifte laat controleren met alle beschikbare gegevens.
Met het juist verdelen van de inkomsten en aftrekposten is nog wel wat voordeel te behalen.quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:28 schreef Vodkat het volgende:
Ok wat moet ik invullen dan ?
Bij mijn naam gewoon 1 euro ? Of mag dat niet ?
Vul maar in. Tot en met 41 euro komt de aanslag op nul te staan.quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:26 schreef DonJames het volgende:
[..]
De drempel is 41 euro, de vrijstelling is dus 40 euro. (oftewel, bij 41 euro of meer krijg je een aanslag)![]()
Wat staat er bij jou als je alle aftekposten bij je vriend invult?quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:44 schreef Vodkat het volgende:
Nou ik zou niet weten hoe ik dat uit zou kunnen rekenen!!![]()
Bedankt voor alle hulp, ik denk dat ik alles maar bij mijn vriend in het vakje plaats, en bij mij 1 euro, dan krijgen we het meeste terug.![]()
Ik moet je gelijk geven:quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:44 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Vul maar in. Tot en met 41 euro komt de aanslag op nul te staan.Scheelt 1 euro maar toch,...
(Meestal laat ik 'm op 40 euro uitkomen om toch een euro speling te houden.)
Elsevier of Kluwer, misschien?quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:56 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik moet je gelijk geven:
"Een aanslag wordt vastgesteld indien:
a. de verschuldigde bealsting het saldo van de gezamelijke voorheffingen en de voorlopige teruggaven met meer dan 41 euro te boven gaat" (art. 9.4, eerste lid onder a)
Morgen eens kijken, ik zou namelijk zweren dat mijn aangiftesoftware een aanslag van 41 euro ook echt aangeeft..
Nee, Afas.quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:58 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Elsevier of Kluwer, misschien?
Misschien hebben ze het voor de IB2006 gefixt, die heb ik nog niet veel gedaan. tot zover de slowchat maar weer dan?quote:Op woensdag 28 februari 2007 22:02 schreef ManAtWork het volgende:
OK, die gebruiken we dus maar niet meer.
(Wel even vragen om een update natuurlijk.)
2005 was wél ¤ 40,- als ik me niet vergis. Dan hebben jullie allebei gelijkquote:Op woensdag 28 februari 2007 22:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
Misschien hebben ze het voor de IB2006 gefixt, die heb ik nog niet veel gedaan. tot zover de slowchat maar weer dan?
Ik heb wel een hoger inkomen, dat klopt.quote:Op donderdag 1 maart 2007 09:30 schreef ManAtWork het volgende:
Jullie kunnen kiezen voor fiscaal partnerschap.
Daar moet je om "verzoeken" bij de aangifte (is gewoon een vinkje zetten, hoef je niet speciaal een brief voor te sturen ofzo)quote:Op donderdag 1 maart 2007 09:52 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Ik heb wel een hoger inkomen, dat klopt.
Hoe regel je zo'n fiscaal partnerschap en kan dat snel?
Ik kwam zelf eruit dat het niet kon, omdat ze ten eerste normbedragen hanteren over september t/m december, en niet over het hele bedrag in één keer. Als ik het aan de hand van die normbedragen uitreken kom ik op 716 euro over die periode. Ten tweede is er een drempel van 500 euro dus dan hou ik nog 216 euro over die ik zou kunnen terugvragen. Maar; ik heb ook studiefinanciering ontvangen, dat is in die periode 4x250 euro geweest dus uiteindelijk kom ik dan uit op minder dan nul - oftewel: ik kan niks terugvragen.quote:Op maandag 26 februari 2007 12:15 schreef InnocentFR het volgende:
Probeer volgend jaar de studie van jouw rekening af te laten schrijven en dat je ouders dit weer aan jouw betalen, dit bedrag kan je namelijk ook verreken.
quote:Bij Studiekosten of andere scholingsuitgaven in de Rekenhulp
Vermeld bijvoorbeeld lesgeld en kosten voor studieboeken of vakliteratuur. Het gaat hier uitsluitend om de studie die u zelf volgt. Vermeld de uitgaven die u of uw fiscale partner voor uw studie hebben gedaan. Eventuele vergoedingen moet u aftrekken van deze kosten.
Bron: Belastingdienst
Volgens mij kan het plaatje niet duidelijker:quote:Op vrijdag 2 maart 2007 21:29 schreef PuinzOOi het volgende:
[afbeelding]
1. Hier vul ik EUR 1.015 in?
2. Hier vul ik EUR in: EUR 269? (EUR 107 x 12 maanden - EUR 1015)
3. Is dit 'Bijdrage ZVW' op mijn jaaropgave?
4. Geen idee.
5. Geen idee.
6. Geen idee... zucht![]()
Wie o wie kan me helpen?!
... ik kan andere dingen wel goed hoorquote:Op vrijdag 2 maart 2007 21:33 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Volgens mij kan het plaatje niet duidelijker:
1: 1015 - doe ik
2: je zorgtoeslag (per saldo) - even voor de zekerheid: 12 maanden x EUR 37,-?
3: je aanvullende ziektenkostenpremie - even voor de zekerheid: 12 maanden x EUR 23 (EUR 23,- is verschil tussen ziektenkostenpremie - basisverzekering op maand basis)?
4: inderdaad je bijdrage ZVW (werknemer + werkgever) - dit is dus dat bedrag van EUR 858,-
5: alleen indien van toepassing - ben niet arbeidsongeschikt geweest, dus n.v.t.
6: als je onbelaste vergoedingen hebt gehad, dien je die daar in te vullen.- ehhh... en dat zijn?
Volgens mij, als ik snel gekeken heb, is dat het wel.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 21:41 schreef PuinzOOi het volgende:
[..]
... ik kan andere dingen wel goed hoor![]()
Bedankt btw.
Wanneer heb je dat geld voor die auto geleend, dan?quote:Op vrijdag 2 maart 2007 22:36 schreef TwinLife het volgende:
Ik heb een vraagje. Ik had een woning met een flinke overwaarde. Ik heb in het verleden mijn hypotheek opgehoogd ivm de aankoop van een nieuwe auto. Ik heb de rente over dit deel nooit afgetrokken.
Nu heb ik afgelopen jaar een ander huis gekocht, de overwaarde van mijn vorige huis eringestoken en nu zit ik met een wat hogere hypotheek.
Het gedeelte dat vroeger is bijgeleend voor de auto, zou ik de rente daarover weer kunnen gaan aftrekken? Omdat ik in de rekenhulp voor de bijleenregeling de totale schuld op de vorige woning moet ingeven, wat dus inclusief dat gedeelte is....
Loop ik een risico als ik dit doe?
![]()
ongeveer 3 jaar geledenquote:Op vrijdag 2 maart 2007 23:00 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wanneer heb je dat geld voor die auto geleend, dan?
Dus niet. Alleen de eigen woningschuld moet je opgeven bij de bijleenregeling. Dus EXCLUSIEF de lening voor de auto. Net als je 'vroeger' ook deed.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 22:36 schreef TwinLife het volgende:
Ik heb een vraagje. Ik had een woning met een flinke overwaarde. Ik heb in het verleden mijn hypotheek opgehoogd ivm de aankoop van een nieuwe auto. Ik heb de rente over dit deel nooit afgetrokken.
Nu heb ik afgelopen jaar een ander huis gekocht, de overwaarde van mijn vorige huis eringestoken en nu zit ik met een wat hogere hypotheek.
Het gedeelte dat vroeger is bijgeleend voor de auto, zou ik de rente daarover weer kunnen gaan aftrekken? Omdat ik in de rekenhulp voor de bijleenregeling de totale schuld op de vorige woning moet ingeven, wat dus inclusief dat gedeelte is....
Loop ik een risico als ik dit doe?
![]()
Dan is het zoals ManAtWork zegt, inderdaad.quote:
Inclusief. Maar ik heb nooit de rente ervan afgetrokken.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 23:45 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan is het zoals ManAtWork zegt, inderdaad.
Had je het voor 2001 gedaan, dan had het gewoon gekund.
Wat ik me wel afvraag: heb je vorig jaar bij je aangifte je "eigenwoningschuld" opgegeven in- of exclusief de box 3-lening?(=stuk voor je auto)
Inclusief is dus niet goed. (Je had moeten splitsen tussen BOX 1 (eigen woning) en BOX 3 (auto)). Dat je de rente niet hebt afgetrokken is wel goed. Dus de fiscus heeft (nog) geen reden om de aanslag te corrigeren (gehad).quote:Op zaterdag 3 maart 2007 00:24 schreef TwinLife het volgende:
[..]
Inclusief. Maar ik heb nooit de rente ervan afgetrokken.
Is dit een uitnodiging voor een feestje?quote:Op zaterdag 3 maart 2007 00:50 schreef Punjab het volgende:
Eindelijk2004 is uitbetaald vandaag door de belastindienst
1376 euries!!!
quote:Studiekosten
Studiekosten
Bij Studiekosten of andere scholingsuitgaven in de Rekenhulp. Vermeld bijvoorbeeld lesgeld en kosten voor studieboeken of vakliteratuur. Het gaat hier uitsluitend om de studie die u zelf volgt. Vermeld de uitgaven die u of uw fiscale partner voor uw studie hebben gedaan. Eventuele vergoedingen moet u aftrekken van deze kosten.
Bron: Belastingdienst
Ja/Neequote:Op zondag 4 maart 2007 16:25 schreef Corelli het volgende:
ik kan dus ingehouden loonheffing opgeven. Dat snap ik. Kan ik ook ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet terugkrijgen? Het gaat over vakantiewerk in de zomer van 2006.
Die link zou echt voldoende moeten zijn. Je kunt niet zeggen "ja/nee", dat is iets dat je moet berekenen.quote:
Dat is deels waar. Je kunt deze premie gebruiken als berekeningsmiddel voor de aftrek.quote:Op zondag 4 maart 2007 17:54 schreef bladibladibla het volgende:
De ingehouden premie ZVW kun je niet terugvragen.
Inderdaad. En afhankelijk van de hoogte van de aftrek kun je een deel van de kosten terug krijgen.quote:Op zondag 4 maart 2007 18:12 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is deels waar. Je kunt deze premie gebruiken als berekeningsmiddel voor de aftrek.
De uitkering en het belastbaar bedrag kunnen verschillen. Wel vreemd dat je nog geen JOG hebt ontvangen. Ik ken andere mensen met een uitkering die hun JOG van de UWV allang hebben ontvangen.quote:Op zondag 4 maart 2007 18:25 schreef whosvegas het volgende:
Nog een vraagje:
In december 2006 heb ik 2 weken een WW uitkering ontvangen, ik heb echter nog geen jaaropgaaf ontvangen. Nu wil ik m'n inkomsten gewoon vanaf de betaalspecificatie invullen (ik heb er maar 1). Klopt het dat ik de bedragen gewoon kan overnemen?
In het aangifte programma:
- Pensioen e.d. - vul ik het bedrag in dat op de betaalspecificatie onder Uitkering staat
- Loonheffing - vul ik het bedrag in dat op de betaalspecificatie onder Loonheffing staat
Ik heb de bron doorgelezen (snap eerlijk gezegd geen ene bal van die normeringstabel en vraag me af of deze wel van toepassing is op mij).quote:Op zaterdag 3 maart 2007 13:59 schreef ManAtWork het volgende:
Eveneens een bron van de belastingdienst.
Het kan zijn dat de belastingdienst vraagt om de uitgaven te onderbouwen. Hoe je dat doet maakt niet uit maar meestal is het door middel van bonnetjes wel het makkelijkst.
Misschien verstandig om iemand op te zoeken die je situatie kent en wel kan beoordelen of het van toepassing is.quote:Op zondag 4 maart 2007 22:06 schreef PuinzOOi het volgende:
[..]
Ik heb de bron doorgelezen (snap eerlijk gezegd geen ene bal van die normeringstabel en vraag me af of deze wel van toepassing is op mij).![]()
ik ga het gewoon aftrekken alleen staat er geen kopje voor premie. Er staat alleen een kopje voor ingehouden loonbelasting.quote:Op zondag 4 maart 2007 18:11 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die link zou echt voldoende moeten zijn. Je kunt niet zeggen "ja/nee", dat is iets dat je moet berekenen.
Dat staat bij de "persoonsgebonden aftrek", niet bij de looninkomsten. Het is geen rocket-science hoor!quote:Op maandag 5 maart 2007 14:24 schreef Corelli het volgende:
[..]
ik ga het gewoon aftrekken alleen staat er geen kopje voor premie. Er staat alleen een kopje voor ingehouden loonbelasting.
Ik had een T-biljet. Stond er volgens mij niet bij, zal eens nakijken. bedankt iigquote:Op maandag 5 maart 2007 14:50 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat staat bij de "persoonsgebonden aftrek", niet bij de looninkomsten. Het is geen rocket-science hoor!
Voor juli. (Zie ook eerdere vraag en antwoord in deze post.)quote:Op maandag 5 maart 2007 16:55 schreef crossover het volgende:
Hoe lang duurt dat meestal, wanneer je dat geld krijgt van het T-biljet? Ik heb het ongeveer twee weken elektronisch opgestuurd..
Heeel verstandig.quote:Op maandag 5 maart 2007 17:01 schreef Corelli het volgende:
denk dat ik het gewoon electronisch ga doen.
Zou nog behoorlijk lang kunnen gaan duren danquote:Op maandag 5 maart 2007 17:02 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Voor juli. (Zie ook eerdere vraag en antwoord in deze post.)
<4 maanden is heul niet langquote:Op maandag 5 maart 2007 17:09 schreef crossover het volgende:
[..]
Zou nog behoorlijk lang kunnen gaan duren dan
Inderdaad: ik heb het grootste deel van mijn terug te ontvangen geld vorig jaar januari verdiend, dus die 4 maanden kunnen er nu ook nog wel bijquote:Op maandag 5 maart 2007 18:45 schreef DonJames het volgende:
<4 maanden is heul niet langin belastingdienst-termijnen dan
Waarom zou je de rente over je verbouwing niet kunnen aftrekken?quote:Op maandag 5 maart 2007 19:41 schreef nelisb het volgende:
ik heb een hypotheek van 230.000 euro. 12.000 euro was voor mijn verbouwing. dus daarover kan ik de rente niet aftrekken.
als ik het zo invul krijg ik 7000 euro terug. kan toch nooit?
Alle rente.quote:Op maandag 5 maart 2007 19:46 schreef nelisb het volgende:
ik snap er niks meer van.
mag ik alleen de rente aftrekken die ik heb betaald voor de verbouwing of alle rente?
ja lijkt me het beste. snap er niks meer van, krijg zoveel geld terug. kan nooit kloppen krijg bijna 11.000 euro terugquote:Op maandag 5 maart 2007 19:50 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Alle rente.
Ik zou zeggen: bel je adviseur. Hij zal zeggen dat 'ie niet je aangifte mag doen (dat is ING-policy), maar hij kan je wel gewoon aanwijzingen geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |