Dit is al verrekend door je werkgever.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 20:57 schreef morpheus_at_work het volgende:
2006 reed ik een leaseauto , dit wordt netjes via salaris gerekend , ik betaal zelf 37 euro in de maand bij , dit schijnt aftrekbaar te zijn van de belasting , waar kan ik dit kwijt binnen de applicatie ?
dus als de werkgever opsalarisstrook aangeeft het volgendequote:Op vrijdag 23 februari 2007 20:57 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit is al verrekend door je werkgever.
Ja.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 21:19 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
dus als de werkgever opsalarisstrook aangeeft het volgende
+ 523,97 waarde privegebruik auto
- 37,00 wn. bedrage privegebruik auto
dan is dat al verrekend
Baantje was tot juni, dus daar staan niet de latere bonusjes en uitgekeerd vakantiegeld meer op... Hmz.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 10:27 schreef poemojn het volgende:
Op je laatste loonstrookje zouden ook de goede gegevens moeten staan.
Ff bellen met het bedrijf en vragen wanneer je jaaropgave komt.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 21:37 schreef gr8w8 het volgende:
[..]
Baantje was tot juni, dus daar staan niet de latere bonusjes en uitgekeerd vakantiegeld meer op... Hmz.
Hartstikke bedankt voor je goede uitleg, ik ben er echt mee geholpenquote:Op vrijdag 23 februari 2007 01:07 schreef Meeldraad het volgende:
[..]
Je mag gewoon alle rentekosten opgeven voor 2006, ook voor zover de rente betrekking heeft op uitgaven in 2007. De fiscus hanteert een periode van 6 maanden waarbinnen de werkzaamheden begonnen moeten zijn. Dat is in jullie geval buiten twijfel. Als je er binnen valt is de rente zonder meer aftrekbaar. NB eventueel ontvangen depotrente moet je wel in mindering brengen op de rentekosten. Verder zie ik geen probleem.
Je mist de ingehouden ZVW bijdrage op je salaris. Voor twee personen met een salaris boven de 30.015 euro kan dit oplopen tot 3.902 euro. (zie je jaaropgave) Maar of je dan over de drempel gaat is allemaal afhankelijk van de overige gegevens.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:00 schreef _Flash_ het volgende:
Ik dacht dat op ziektekosten een drempel zat waar een normaal 'gezonde' persoon niet boven komt.
Bijvoorbeeld onze situatie.
Samenwonend en fiscaal partner. Beide een aanvullende verzekering. Ik werk fulltime.
1015 euro x 2 = 2030 plus zeg zo'n 350 euro aan aanvullende verzekeringen is 2380 euro.
Ik heb 100 euro aan lenzen uitgegeven. Plus 2x huisapotheek is 146 euro
Totaal hier is 2526. Ik dacht dat ik ook een paar tientjes heb uitgegeven aan huisarts en tandarts. Maar weet ff niet meer of Zilveren Kruis mij dat terugbetaald heeft.
Valt hier nog voordeel voor ons te behalen? Ik heb de aangifte al verstuurd en volgens mij halen we hier geen voordeel uit,
als je voor meer dan 300-nogwat euro aan hulpmiddelen uitgeeft. je bewijst dit door je aankoopbewijzen van deze hulpmiddelen te bewaren en evt. te overleggen.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 18:59 schreef Lionheaad het volgende:
Wanneer ben je voor de belastingdienst chronisch ziek??
Hoe moet je dat eventueel moet bewijzen??
Ik heb nl last van bronchites, en heb hiervoor speciaal beddegoed....
Thanks. Je zegt dus dat "ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet" (1946 euro) aftrekbaar is onder "Ziektekosten of andere buitengewone uitgaven"? Op de belastingdienst site kan ik alleen de volgende tekst terugvinden bij 2005, maar geen vergelijkbare bij 2006:quote:Op vrijdag 23 februari 2007 23:20 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je mist de ingehouden ZVW bijdrage op je salaris. Voor twee personen met een salaris boven de 30.015 euro kan dit oplopen tot 3.902 euro. (zie je jaaropgave) Maar of je dan over de drempel gaat is allemaal afhankelijk van de overige gegevens.
Kijk eens bij de 'rekenhulp algemene uitgaven'. Daar zie je staan: 'Inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet'. DAT is dus de 1.946 euro die ook op je jaaropgave staat.quote:Op zondag 25 februari 2007 20:40 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Thanks. Je zegt dus dat "ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet" (1946 euro) aftrekbaar is onder "Ziektekosten of andere buitengewone uitgaven"? Op de belastingdienst site kan ik alleen de volgende (oude) tekst terugvinden:
"Premie werkgevers- én werknemersdeel ziekenfonds die uw werkgever ingehouden heeft. Zie uw jaaropgaaf". Maar dit gaat over de oude ziekenfonds situatie. Basispakket en aanvullend staan er trouwens ook wel weer bij. Vaag...
Want als ik die 1946 ook mag aftrekken dan kom ik boven de drempel van 3467 en kan ik iets meer dan 1000 euro aftrekken...... Is toch weer iets van 400 euro
1946+(2x1015)+350+100+46=4472
Morgen maar eens de belastingtelefoon bellen. En dan een herziening (?) insturen. Iemand nog commentaar of feedback?
Volgens mij is de "inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet" iets anders dan de "ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet" van mijn jaaropgaaf. Het heet zelfs anders...quote:Op zondag 25 februari 2007 21:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kijk eens bij de 'rekenhulp algemene uitgaven'. Daar zie je staan: 'Inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet'. DAT is dus de 1.946 euro die ook op je jaaropgave staat.
En de site van de belastingdienst,... tsja,... leuker kunnen ze het niet maken, ook niet duidelijker.
quote:De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet die uw werk gever of uitkerende instantie heeft ingehouden, is aftrekbaar. Ook als u daarvoor een vergoeding ontving. De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet wordt berekend over maximaal euro 30.015. Als u in loondienst was of een AOW-uitkering ontving, hield uw werkgever of de Sociale Verzekeringsbank de inkomensafhankelijke bijdrage in tot een maximumbedrag van euro 1.950 (6,5% van euro 30.015). Als u een uitkering (geen AOW) ontving, bijvoorbeeld pensioen of een lijfrente-uitkering, hield de uitkerende instantie de inkomensafhankelijke bijdrage in tot een maximumbedrag van euro 1.320 (4,4% van euro 30.015).
quote:Op zondag 25 februari 2007 22:50 schreef MR-PD het volgende:
Vraag:
Ik werk nu bijna een jaar. Vorig jaar deed ik nog een studie. Tijdens studententijd nooit aangifte gedaan.
Krijg ik nu vanzelf een formulier / verzoek om belastingaangifte te doen?
quote:
Als je art. 3.145 lid 6 Wet Inkomstenbelasting leest wordt er gesproken over de belastingplichtige maar ook over een vergoeding in verband met prive-gebruik.quote:Eigen bijdrage
Elke eigen bijdrage die u aan uw werkgever betaalt voor het privegebruik van de auto, moet in mindering worden gebracht op de bijtelling. Dus ook als u kiest voor een auto uit een duurdere klasse en daardoor een hogere eigen bijdrage betaalt voor het privegebruik, moet deze eigen bijdrage in mindering worden gebracht op de bijtelling.
Let op!
Het kan in een loontijdvak voorkomen dat uw eigen bijdrage meer is dan de waarde van het privegebruik auto. Dit mag in een loontijdvak wel tot een negatief saldo leiden als de totale bijtelling in het kalenderjaar maar niet negatief wordt. Als aan het einde van het kalenderjaar blijkt dat per saldo te veel aan eigen bijdrage is verrekend, moet uw werkgever voor de eerdere aangiftetijdvakken correcties opsturen. Dit heeft effect op uw loon over die loontijdvakken.
Of je een afkoop van een leasecontract kunt zien als vergoeding voor prive-doeleinden, weet ik niet. Maar ik denk het niet. Ik denk dat je de afkoop dus in het geheel niet in aftrek kunt brengen.quote:Het voordeel wordt in aanmerking genomen voorzover het uitgaat boven de vergoeding die de belastingplichtige voor het gebruik voor prive-doeleinden is verschuldigd.
Die afkoop kun je in mindering brengen als maar vermeld is dat het gaat om een bijdrage voor prive-gebruik.(zie mededelingen Loonheffingen mei 2006)quote:Op maandag 26 februari 2007 00:19 schreef ManAtWork het volgende:
Of je een afkoop van een leasecontract kunt zien, weet ik niet. Maar ik denk het niet. Ik denk dat je de afkoop dus in het geheel niet in aftrek kunt brengen.
quote:Op maandag 26 februari 2007 00:20 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die afkoop kun je in mindering brengen als maar vermeld is dat het gaat om een bijdrage voor prive-gebruik.(zie mededelingen Loonheffingen mei 2006)
Indien dit van toepassing is zal de bijtelling voor de eerste werkgever op nihil uitkomen. Voor de tweede werkgever zal dan 11 maanden normale bijtelling van toepassing zijn. Bijtelling van 6.050 euro dus.quote:Voorwaarde daarvoor is dat u met uw werknemer vooraf heeft afgesproken dat zijn bijdrage een eigen bijdrage is voor privé-gebruik.
Niet terugvragen, maar die bijdrage gebruik je om te zien of je boven de drempel uitkomt.(die drempel kun je in het aangifteprogramma berekenen) In veel gevallen levert dit een aftrekpost op.quote:Op maandag 26 februari 2007 00:33 schreef lovegrrl het volgende:
Kun je de ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet ook terugvragen?
een vraag aan niemand in het bijzonder maar ik zie zoveel vragen staan bij het aangifteprogramma maar niks over de zorgverzekeringswet
Nee, alleen als je meerdere werkgevers hebt bij wie er totaal meer dan 1.950 euro is ingehouden. Het meerdere krijg je automatisch teruggestort/verrekend.quote:Op maandag 26 februari 2007 00:33 schreef lovegrrl het volgende:
Kun je de ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet ook terugvragen?
een vraag aan niemand in het bijzonder maar ik zie zoveel vragen staan bij het aangifteprogramma maar niks over de zorgverzekeringswet
Let wel op dat je niet meer dan 1.950 euro per persoon in aftrek mag brengen!quote:Op maandag 26 februari 2007 00:36 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Niet terugvragen, maar die bijdrage gebruik je om te zien of je boven de drempel uitkomt.(die drempel kun je in het aangifteprogramma berekenen) In veel gevallen levert dit een aftrekpost op.
Dit geloof ik graag, maar waar staat e.e.a. over "per werkgever"?quote:Op maandag 26 februari 2007 00:35 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
[..]
Indien dit van toepassing is zal de bijtelling voor de eerste werkgever op nihil uitkomen. Voor de tweede werkgever zal dan 11 maanden normale bijtelling van toepassing zijn. Bijtelling van 6.050 euro dus.
(Als het goed is heeft werkgever 1 dit ook zo verwerkt op de loonstrook van januari.)
Volgens mij hebben we het nu over twee verschillende dingen....quote:Op maandag 26 februari 2007 00:37 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Let wel op dat je niet meer dan 1.950 euro per persoon in aftrek mag brengen!
heb wel meerdere werkgevers gehad in 2006 maar het totaal ingehouden bedrag blijft steken bij 700quote:Op maandag 26 februari 2007 00:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, alleen als je meerdere werkgevers hebt bij wie er totaal meer dan 1.950 euro is ingehouden. Het meerdere krijg je automatisch teruggestort/verrekend.
Nee hoor. Ingehouden bijdrage inkomensafhankelijk bijdrage ZVW.quote:Op maandag 26 februari 2007 00:42 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we het nu over twee verschillende dingen....
Ik weet hoe het standaard werktquote:Op maandag 26 februari 2007 00:46 schreef ManAtWork het volgende:
Het is natuurlijk ook een bijdrage aan de werkgever bij wie het contract wordt afgekocht. Deze werkgever dient op de loonstrook rekening te houden met de eigen bijdrage die bij hem van toepassing is. (Stel dat je na je eerste werkgever geen auto meer had gekregen, had je ook niets met het negatieve bedrag gekund.) Plus de afspraak is tussen de werkgever en werknemer. Is dan wel vreemd om je nieuwe werkgever daar ook in te betrekken.
(kleine toelichting op de site)
quote:Betalingen aan uw werkgever en betalingen aan derden
Voor de toepassing van de bijtelling privégebruik auto moet onderscheid worden gemaakt tussen betalingen aan uw werkgever en betalingen aan derden. De kosten die u aan derden betaalt in verband met uw auto van de zaak, komen niet in mindering op de bijtelling wegens privégebruik, tenzij u de betaling heeft gedaan voor de werkgever. Dat kan alleen als u met de werkgever bent overeengekomen dat die betaling als bijdrage wegens privégebruik van de auto wordt aangemerkt
Jij zegt dat je maximaal 1950 in aftrek kunt nemen. Dat is an sich waar, maar dat zegt niet zoveel over mijn stukje. Ik heb het daar over de drempel. En die drempel bepaalt wat de hoogte van het in aftrek te nemen bedrag is.quote:Op maandag 26 februari 2007 00:48 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee hoor. Ingehouden bijdrage inkomensafhankelijk bijdrage ZVW.
Werkgever 1 heeft te weinig loonheffing ingehouden, moet je even op jaaropgave kijken welke tabel gehanteerd is. Werkgever 2 heeft wel aardig veel ingehouden vind ik, maar dat zou weer in jouw voordeel moeten zijn. Maar dat je 102 moet bijbetalen zou best kunnen kloppen. Probeer volgend jaar de studie van jouw rekening af te laten schrijven en dat je ouders dit weer aan jouw betalen, dit bedrag kan je namelijk ook verreken.quote:Op zondag 25 februari 2007 19:44 schreef Predemius het volgende:
Bij mij is het ook heel raar.
Werkgever 1 : 6685 verdiend
51 loonheffing
137 arbeidskorting
Werkgever 2 : 1474 verdiend
492 loonheffing
0 arbeidskorting
Verzamelinkomen is dus 8159.
Verder heb ik geen posten, wil alleen mijn loonheffing terug.
Wat blijkt, moet ik 102 euro bijbetalen omdat er te weinig loonheffing is ingehouden.
Ook krijg ik dus niks terug! Wat voorgaande jaren wel zo was, mijn situatie is niet veranderd; student en thuiswonend. Ouders betalen studie
Hoe kan dit ?
Als je het meerdere wel mag opvoeren maar dit later toch gecorrigeerd wordt, heeft het meerdere opvoeren dus geen zin. En voor de duidelijkheid even een quote uit de helptekst van de aangifteprogrammatuur waarin duidelijk staat dat je het meerdere niet mag meetellen.quote:Op maandag 26 februari 2007 22:26 schreef Meeldraad het volgende:
@ Premies ZVW
Je mag wel meer dan 1950 euro opvoeren, maar je doet er niet verstandig aan, want het wordt later toch tot maximaal dat bedrag gecorrigeerd. Vervolgens tel je andere opgevoerde posten er bij op, haal je de drempel eraf en dan hou je je aftrekpost over.
Maar reken je niet rijk wanneer je meer dan 1950 euro heb betaald. Als het in loondienst is betaald dan krijg je het weliswaar terug, maar je kunt het ook gelijk weer afdragen aan de inhoudingsplichtigen. Zij hebben immers je bijdrage vergoed. Dit gaat naar rato. Slechts als je inkomsten hebt gehad die niet aan de loonbelasting onderhevig waren, maar wel meetellen voor je Loon ZVW, krijg je er zelf ook (naar rato) een gedeelte van terug.
quote:Het teveel ingehouden bedrag wordt uiterlijk in 2007 terugbetaald of verrekend. Het teveel ingehouden bedrag mag u dan ook niet meetellen bij de buitengewone uitgaven. Hoeveel het voor u geldende maximum bedraagt, is afhankelijk van het bijdragepercentage dat op u van toepassing is. Het bedrag dat u mag meetellen is dus het voor u geldende maximum of het werkelijk ingehouden bedrag als dat lager is.
Het is wel zo dat een werkgever dit kan vergoeden, als je zonder dat rijbewijs je werk niet kan uitoefenen.(dit geldt niet voor categorie B, omdat je daar privé-voordeel bij hebt).quote:Op dinsdag 27 februari 2007 20:52 schreef Serinde het volgende:
Kosten voor het behalen van je rijbewijs zijn niet aftrekbaar, wordt daarin onderscheid gemaakt tussen de verschillende categoriëen?
Ok 1/3de heb ik nu ook maar even ingevuld en op het lijstje gezet.quote:Op dinsdag 27 februari 2007 21:00 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik lees her en der dat het voor 1/3 aftrekbaar zou zijn, als het gaat om een beroepsgerelateerd behaald rijbewijs.(C,D) E durf ik dan nog steeds niet te zeggen. Dat eerste geldt sowieso: werkgever mag het vergoeden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |