Wie heeft de aanslag (voorlopige teruggave) gekregen? Bij diegene gebruik je de regel 'Ontvangen voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting'. Hier vul je NIET de rente in maar het bedrag van de aanslag (dus het geld dat je maandelijks hebt ontvangen.quote:Op woensdag 28 februari 2007 18:12 schreef Vodkat het volgende:
en als ik in 2006 zorgtoeslag heb gekregen ? moet ik dat ook invullen ?
Nog iets: ik vul het formulier in voormij én mijn vriend, moet ik dan bij "te verrekenen bedragen" bij hem én bij mij de VT invullen of bij 1 persoon ?
edit:
Nou staat er onder het kopje "Te verrekenen bedragen" 2 regels.
Betaalde voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 2006
en
Ontvangen voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 2006
Bij ontvangen weet ik nu dus dat ik de hypotheekrente teruggaaf in moet vullen, maar bij "betaalde" ??
Nee, je krijgt 2.200 euro maal het belastingtarief (+/- 42%) terug.quote:Op woensdag 28 februari 2007 18:59 schreef Vodkat het volgende:
Ok, nu ik dit allemaal ingevul heb kom ik op een bedrag van 1676 euro.
Is dit reeel ?
Aangezien de afsluitkosten van de hypotheek al 2200 euro waren.
Krijg je dat bedrag niet in zijn geheel terug?
1. Nee, heb je niet verkeerd begrepen. De premie kun je in twee delen opvoeren. Het vaste (norm)bedrag van 1.015 per persoon. En de regel eronder kun je de premie voor de aanvullende verzekering kwijt. (Heb je zorgtoeslag ontvangen moet je dat ook invullen in de specificatie.)quote:Op woensdag 28 februari 2007 18:03 schreef kepler het volgende:
hoi ik heb twee vraagjes, en hopelijk zijn er mensen die deze kunnen/willen beantwoorden:
1. Ik heb ooit gehoord dat je de premie van de zorgverzekering die je per maand betaald als ziektekosten kan aftrekken? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
2. Ik heb vorig jaar 4 maanden in Nieuw Zeeland gewerkt, en dus ook geld verdiend. Hierover heb ik belasting in NZ betaald, ik neem aan dat ik deze inkomsten niet hoef te vermelden voor mijn belasting-aangifte in Nederland? Of juist wel?
alvast bedankt
Het gehele bedrag neem ik aan ?quote:Op woensdag 28 februari 2007 19:22 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wie heeft de aanslag (voorlopige teruggave) gekregen? Bij diegene gebruik je de regel 'Ontvangen voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting'. Hier vul je NIET de rente in maar het bedrag van de aanslag (dus het geld dat je maandelijks hebt ontvangen.
top bedankt, ik had wel terug gelezen, maar nog niet zoverquote:Op woensdag 28 februari 2007 19:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
1. Nee, heb je niet verkeerd begrepen. De premie kun je in twee delen opvoeren. Het vaste (norm)bedrag van 1.015 per persoon. En de regel eronder kun je de premie voor de aanvullende verzekering kwijt. (Heb je zorgtoeslag ontvangen moet je dat ook invullen in de specificatie.)
Lees anders even een paar pagina's terug voor een nadere toelichting. Daar is het veel uitgebreider toegelicht.
2. Ja, je moet het wel invullen maar je kunt onder 'Vrijstellingen en verminderingen' -> 'Voorkoming dubbele belasting' -> 'Aftrek ter voorkoming van dubbele belasting box 1' ingeven dat het loon al belast is in NZ. (Landcode NZL)
Onze hypotheek is 220.000quote:Op woensdag 28 februari 2007 19:37 schreef ManAtWork het volgende:
Als op de aanslag (eindigt op H.60) een totaalbedrag van 1.443 euro staat (en je dit in vier maandelijkse termijnen hebt ontvangen) vul je dat bedrag in.
Nogmaals (voor de duidelijkheid): niet de betaalde rente die je in die periode hebt betaald.
(PS. Zit in de 3.363 euro volgens de ABN niet al de afsluitkosten verwerkt? Is namelijk wel een boel rente voor 4 maanden,.... of je hebt een hoge hypotheek wat is gezien de afsluitkosten niet waarschijnlijk acht.)
Dacht ik al: afsluitprovisie is vaak 1% van de hoofdsom.quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:34 schreef Vodkat het volgende:
[..]
Onze hypotheek is 220.000
En ja je hebt gelijk!!!! het is geen 3363, het is .... *zoekt ABN afschrift*
(Rente plus kosten) maal belastingtarief (42%?) is de teruggave. (Ervan uitgaande dat je verder geen aftrekposten hebt.) Trek daarvan de voorlopige teruggave af en je houdt het restant over. Zonder verdere gegevens kunnen we geen uitspraak doen of 652 euro het juiste bedrag is.quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:55 schreef Vodkat het volgende:
hmm... hoe ik het nu bereken kom ik op 652 euro dat we mogen ontvangen.
kan dat kloppen ? aangezien we in 2006 ons eerste huis hebben gekocht en nu zoveel kosten af mogen trekken ... ?
Waarschijnlijk niet.quote:Op woensdag 28 februari 2007 20:54 schreef kepler het volgende:
nou dan doe ik dus iets fout
in het overzicht:
Af: bedrag wegens vrijstelling buitenlandse inkomsten box 1: 89 euro
maar dat lijkt me erg weinig, aangezien ik al 700 euro heb betaald aan belasting in NZ. En dadelijk dus weer 700 euro in NL (want zonder NZ-loon krijg ik 510 euro terug, maar met NZ-loon ingevuld moet ik 200 betalen)
ik ga morgen wel gewoon even bellen, of helpen ze je niet hiermee?
edit: anders vul ik gewoon geen buitenlandse inkomsten in, of gaat dat niet lukken?
Yep. Klopt wel. Kosten staan dus apart genoemd. Beide posten kun je volledig opvoeren. (Mits je niet te maken hebt met de bijleenregeling.)quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:03 schreef Vodkat het volgende:
Hmm ik heb het overzicht gevonden en hier staat echt:
Totale schuld: 220.000
Betaalde rente: 3452,78
Kosten geldlening: 2200
Dus dan klopt 3452 wel ? (*vraagt zich af hoe ze aan 3363 komt...*)
We betalen 941 bruto per maand
Afsluitkosten hypotheek 2200quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:13 schreef ManAtWork het volgende:
Waarschijnlijk heb je dan nog andere aftrekposten opgevoerd.
(En als het niet klopt, trekt de fiscus vanzelf aan de bel.)
Goed gegokt dus.quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:18 schreef Vodkat het volgende:
[..]
Afsluitkosten hypotheek 2200
Notariskosten (hypotheekakte) 551
Hypotheekrente 3452
Ziektekosten was iets van 6100 +, drempel op 4400 dus daar kwam ook nog 1500 van bij.
41 euro ?quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:19 schreef ManAtWork het volgende:
Waarschijnlijk heeft je vriend een hoger inkomen en rekent af tegen een hoger belastingtarief. Altijd even opletten dat je het op meest gunstige manier verdeelt. (En waar mogelijk rekening houden met de invorderingsvrijstelling van 41 euro.)
De drempel is 41 euro, de vrijstelling is dus 40 euro. (oftewel, bij 41 euro of meer krijg je een aanslag)quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:19 schreef ManAtWork het volgende:
Waarschijnlijk heeft je vriend een hoger inkomen en rekent af tegen een hoger belastingtarief. Altijd even opletten dat je het op meest gunstige manier verdeelt. (En waar mogelijk rekening houden met de invorderingsvrijstelling van 41 euro.)
nou ja, toch bedanktquote:Op woensdag 28 februari 2007 21:04 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet.
Als je gaat bellen met de belastingtelefoon wens ik je succes. Grote kans dat ze niet eens snappen waar je het over hebt. (De uitzonderingen daargelaten.)
Je kunt beter zien dat je iemand 'vindt' die je de aangifte laat controleren met alle beschikbare gegevens.
Met het juist verdelen van de inkomsten en aftrekposten is nog wel wat voordeel te behalen.quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:28 schreef Vodkat het volgende:
Ok wat moet ik invullen dan ?
Bij mijn naam gewoon 1 euro ? Of mag dat niet ?
Vul maar in. Tot en met 41 euro komt de aanslag op nul te staan.quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:26 schreef DonJames het volgende:
[..]
De drempel is 41 euro, de vrijstelling is dus 40 euro. (oftewel, bij 41 euro of meer krijg je een aanslag)![]()
Wat staat er bij jou als je alle aftekposten bij je vriend invult?quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:44 schreef Vodkat het volgende:
Nou ik zou niet weten hoe ik dat uit zou kunnen rekenen!!![]()
Bedankt voor alle hulp, ik denk dat ik alles maar bij mijn vriend in het vakje plaats, en bij mij 1 euro, dan krijgen we het meeste terug.![]()
Ik moet je gelijk geven:quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:44 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Vul maar in. Tot en met 41 euro komt de aanslag op nul te staan.Scheelt 1 euro maar toch,...
(Meestal laat ik 'm op 40 euro uitkomen om toch een euro speling te houden.)
Elsevier of Kluwer, misschien?quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:56 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik moet je gelijk geven:
"Een aanslag wordt vastgesteld indien:
a. de verschuldigde bealsting het saldo van de gezamelijke voorheffingen en de voorlopige teruggaven met meer dan 41 euro te boven gaat" (art. 9.4, eerste lid onder a)
Morgen eens kijken, ik zou namelijk zweren dat mijn aangiftesoftware een aanslag van 41 euro ook echt aangeeft..
Nee, Afas.quote:Op woensdag 28 februari 2007 21:58 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Elsevier of Kluwer, misschien?
Misschien hebben ze het voor de IB2006 gefixt, die heb ik nog niet veel gedaan. tot zover de slowchat maar weer dan?quote:Op woensdag 28 februari 2007 22:02 schreef ManAtWork het volgende:
OK, die gebruiken we dus maar niet meer.
(Wel even vragen om een update natuurlijk.)
2005 was wél ¤ 40,- als ik me niet vergis. Dan hebben jullie allebei gelijkquote:Op woensdag 28 februari 2007 22:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
Misschien hebben ze het voor de IB2006 gefixt, die heb ik nog niet veel gedaan. tot zover de slowchat maar weer dan?
Ik heb wel een hoger inkomen, dat klopt.quote:Op donderdag 1 maart 2007 09:30 schreef ManAtWork het volgende:
Jullie kunnen kiezen voor fiscaal partnerschap.
Daar moet je om "verzoeken" bij de aangifte (is gewoon een vinkje zetten, hoef je niet speciaal een brief voor te sturen ofzo)quote:Op donderdag 1 maart 2007 09:52 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Ik heb wel een hoger inkomen, dat klopt.
Hoe regel je zo'n fiscaal partnerschap en kan dat snel?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |