abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45999138
quote:
Binnen honderd dagen wil het kabinet convenanten sluiten met verschillende delen van de samenleving, zoals de sociale partners en het onderwijsveld. Het regeerakkoord vermeldt slechts doelen en de financiering. In overleg met het ‘veld’ worden dan de precieze maatregelen vastgesteld, zodat meer draagvlak ontstaat.

Om de probleemwijken leefbaarder te maken, worden per jaar ‘vele honderden miljoenen’ uitgetrokken. Een nieuwe minister voor Integratie en Wijkverbetering sluit een convenant met de woningbouwcorporaties, die meer moeten investeren in de wijken. Als dit niet lukt, krijgen ze een heffing van 750 miljoen euro. De huren voor de lage inkomens worden verlaagd.

Nederland moet in 2020 het schoonste land van Europa zijn. Per jaar moet de energiebesparing 2 procent bedragen. Daar trekt de coalitie 800 miljoen euro voor uit. Vervuilers worden extra belast, waardoor onder meer de vliegtickets duurder worden.

Het kabinet wil ook binnen honderd dagen een sociaal akkoord sluiten, en daarbij het advies volgen van de SER, die honderdduizenden extra banen wil scheppen. Het kabinet stimuleert de onderkant van de arbeidsmarkt met gesubsidieerde arbeid.

In de verpleeghuizen wil de coalitie geleidelijk schaalverkleining en vermindering van de bureaucratie doorvoeren. Een vermindering van het aantal rijksambtenaren moet 750 miljoen opleveren.

In veiligheid wil het kabinet veel investeren: meer politie op straat en meer preventieve maatregelen. Het innovatieplatform van premier Balkenende blijft. Er gaat geld naar kenniseconomie en het stimuleren van ondernemerschap.

Op het vlak van abortus, euthanasie en stamcelonderzoek zijn de onderhandelaars een moratorium overeengekomen. De rechten blijven onaangetast, maar er komt flankerend beleid om abortus en euthanasie te voorkomen.

De 48-uursprocedure voor asielzoekers wordt verlengd om de zorgvuldigheid te waarborgen.
Uit de volkskrant

Zo. Iedereen tevreden?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_45999236
quote:
Na de hervormingen de investeringen

Den Haag - Na de pijnlijke hervormingen van Balkenende III, is het volgens CDA en PvdA tijd voor investeringen in samenleving.

Het etiket op het nieuwe kabinet draagt wederom de naam Balkenende. Maar de inhoud is heel anders. Neem de inburgering van allochtonen. Die viel in de eerste drie kabinetten-Balkenende onder Justitie. Nu gaat een speciale minister voor Integratie en Wijkverbetering, vermoedelijk PvdA’er Ahmed Aboutaleb, zich over deze taaie kwestie buigen vanuit het ministerie van VROM. Werden de allochtonen onder minister Verdonk nog vooral als ordeprobleem gezien, nu concentreert het kabinet zich op de sociale oorzaken van achterstand en ontsporing. Daarnaast komt er een generaal pardon voor afgewezen asielzoekers, waarmee de felst bekritiseerde beslissing van het vorige kabinet wordt omgedraaid.

Duidelijk is dat de grote systeemhervormingen van Balkenende achter de rug zijn. Ze worden nauwelijks teruggedraaid, dat wilde de PvdA niet en zou het CDA niet accepteren. Maar de politiek gaat nu over op ‘investeringen’ in de 'kwaliteit van de samenleving’, zoals ze bij het CDA graag zeggen. Bij de PvdA zullen ze dit kabinet socialer noemen. Beide partijen wijzen trots op de ‘giga-ambitie’ in het regeerakkoord op gebied van milieu, leefbaarheid, maar ook innovatie. Het zal nog moeilijk worden dat allemaal waar te maken, verzuchtte een CDA’er.

Het was onfortuinlijk voor de onderhandelaren dat de eerste delen van het regeerakkoord die uitlekten, nu net het moeizame compromis op het gebied van de AOW en de stilstand inzake de hypotheekrenteaftrek waren.

De afgelopen dagen werd in de eerste commentaren dan ook een gebrek aan het door Balkenende beloofde elan geconstateerd. Nu het hele akkoord opdoemt uit de formatiemist, verschuift het beeld. De aanpak van probleemwijken en het milieu oogt al een stuk voortvarender dan die van de AOW.

De grote rol die het ‘veld’ krijgt in de keuze van de maatregelen is een stijlbreuk. Hier lijkt informateur Wijffels zijn stempel te hebben gezet, net als bij de nadruk op duurzaamheid, de overname van het SER-advies (uit de tijd dat hij er zelf voorzitter was) en de vlotte formatie achter gesloten deuren.

Bij de onderhandelaars klinkt achter de schermen tevredenheid. Waar het CDA rept van een ‘fatsoenlijk akkoord’ dat het ‘de oppositie niet makkelijk zal maken’, verheugt de PvdA zich dat het geen ‘halfzachte’ compromis-maatregelen zijn geworden: de grote coalitiepartners hebben elkaar de ruimte gegeven om ongestoord hun eigen agenda uit te voeren, ieder op verschillende vlakken. De PvdA mocht haar gang gaan bij milieu, probleemwijken en deels op sociaal vlak. zelfs de PvdA-kreet ‘Van probleemwijk tot prachtwijk’ heeft het regeerakkoord gehaald. Dat er veel gedaan wordt aan armoedebestrijding en de huren niet boven de inflatie zullen stijgen, en voor arme huurders zelfs zullen dalen, moet de sociaal-democratische harten verwarmen.

Maar ook de christen-democraten vinden dat ze een groot deel van hun verkiezingsprogramma hebben gerealiseerd: een ‘forse’ paragraaf over economie en innovatie, een veiligheidsprogramma, een hogere arbeidsparticipatie, bureaucratiebestrijding, geen terugdraaiing van de Balkenende-hervormingen en geen verandering in de hypotheekrente-aftrek.

Vandaag zal blijken of de fracties net zo enthousiast zijn.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 5 februari 2007 @ 09:24:48 #3
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_45999283
quote:
Op maandag 5 februari 2007 09:13 schreef sigme het volgende:
Zo. Iedereen tevreden?
Geen idee, eerst weten wat het "flankerend beleid" is om abortus en euthanasie te voorkomen, al ben ik blij dat die malle eppie's uit de vorige eeuw niet aan het recht zelf zijn gaan zitten.
Ik ga naar huis.
  maandag 5 februari 2007 @ 09:28:43 #4
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_45999349
Wordt met flankerend beleid misschien voorlichting (nog meer ) en palliatieve zorg bedoeld? Voor de rest ziet het er wel aardig uit.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_45999512
Fijn, we gaan weer investeren.
  maandag 5 februari 2007 @ 09:42:02 #6
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_45999545
Het klinkt allemaal een beetje potverteerderig, maar verder gaat het wel. Het had een stuk slechter gekund. Alleen jammer dat er weinig echt nieuw beleid in staat.
  maandag 5 februari 2007 @ 09:42:44 #7
140991 sledge5hammer
poesjes zijn beter dan katers.
pi_45999558
quote:
Op maandag 5 februari 2007 09:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:
yep, geld verspillen is nog erger. Beter investeren en rustig aan doen, dan nu iedereen kortingen en subsidies te geven.
Trust me, I know what I'm doing......
pi_45999574
quote:
Op maandag 5 februari 2007 09:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Ja, mooi he. NieuwSpraak. Inmiddels zo ingeburgerd dat het probleemloos geslikt wordt.

PS: Slowchat: Mail gelezen?
pi_45999580
quote:
Op maandag 5 februari 2007 09:24 schreef nietzman het volgende:

[..]

Geen idee, eerst weten wat het "flankerend beleid" is om abortus en euthanasie te voorkomen, al ben ik blij dat die malle eppie's uit de vorige eeuw niet aan het recht zelf zijn gaan zitten.
Wat vreemd, als je het een beetje gevolgd had wist je dat ze niet van plan waren daaraan te tornen.
pi_45999688
Het ziet er op hoofdlijnen niet verkeerd uit. In elk geval een duidelijke verbetering ten opzichte van de laatste jaren. Ik kan er wel mee leven.
  maandag 5 februari 2007 @ 09:53:46 #11
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_45999763
Ik vind het helemaal niks als CDA-stemmer.
- Aan de HRA wordt niets gedaan. Hier had ik toch mijn hoop op de PvdA gevestigd.
- Er komt een specifiek pardon voor asielzoekers die hier al sinds 2001 zijn. Laten we eens de wet uitvoeren.
- Het ondersteunen van gesubsidieerde arbeid: ook zo'n enorme PvdA-klucht. Schiet je helemaal niks mee op, kost alleen maar geld en is alleen efficiënt voor politiek gewin.

Het enige wat ik goed vind is dat er meer flankerend beleid komt op het gebied van euthanasie en abortus en dat er meer wordt gedaan aan schaalverkleining in de zorg. Maar voor de rest klinkt dit allemaal halfzacht.

Geef mij maar CDA en VVD.
  maandag 5 februari 2007 @ 09:54:01 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45999767
0,0% over onderwijs. Belangrijkste aspect van onze samenleving is aan het verloederen maar het kan de heren blijkbaar niet zoveel schelen dat ze het als een van hun hoofdlijnen zien
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_46000053
Ja hoor, we gaan ons weer als een eiland gedragen.
Ze kunnen de parkeerplaatsen bij de vliegvelden in Belgie en Duitsland alvast gaan vergroten voor al die Nederlandse auto's.
Tickets duurder maken werkt alleen in europees verband. Op zich is het een goede zaak, maar op deze manier gaat het ten koste van werkgelegenheid. Niemand zal er 1 km minder door vliegen.
  maandag 5 februari 2007 @ 10:11:25 #14
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46000198
Wel grappig trouwens dat nu de ware aard van de PvdA naar boven komt:
quote:
Duidelijk is dat de grote systeemhervormingen van Balkenende achter de rug zijn. Ze worden nauwelijks teruggedraaid, dat wilde de PvdA niet en zou het CDA niet accepteren.
  maandag 5 februari 2007 @ 10:16:54 #15
66825 Reya
Fier Wallon
pi_46000307
quote:
Op maandag 5 februari 2007 09:50 schreef dVTB het volgende:
Het ziet er op hoofdlijnen niet verkeerd uit. In elk geval een duidelijke verbetering ten opzichte van de laatste jaren. Ik kan er wel mee leven.
Op sommige vlakken zou ik het een verbetering noemen, op andere vlakken betwijfel ik het; duidelijk is in ieder geval wel dat er hier duidelijk vooral sprake is van een wat oppervlakkig compromis. Met een dergelijk programma vermijd je weliswaar dat je op veel tenen gaat staan, maar tegelijkertijd bevat het ook grotendeels maatregelen die al bekend zijn van vorige kabinetten, en weinig vernieuwends.
pi_46000574
quote:
Op maandag 5 februari 2007 09:54 schreef SpecialK het volgende:
0,0% over onderwijs. Belangrijkste aspect van onze samenleving is aan het verloederen maar het kan de heren blijkbaar niet zoveel schelen dat ze het als een van hun hoofdlijnen zien
misschien willen ze eerst de parlementaire enquete afwachten hierover, voordat ze aan forse maatregelen voor onderwijs willen denken
  maandag 5 februari 2007 @ 10:38:16 #17
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_46000709
no claim afschaf is wat mij betreft een achteruitgang. Wat dat eigen risico van 150 nu betekend is mee een vraagteken.
Where law ends, tyrrany begins.
  maandag 5 februari 2007 @ 10:41:41 #18
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_46000775
quote:
Op maandag 5 februari 2007 10:11 schreef Heerlijkheid het volgende:
[..]
Zelfs voor de verkiezingen heeft de pvda te kennen gegeven om overal zo veel mogelijk vanaf te blijven en alleen aanpassingen te willen doorvoeren om de rust te bewaren zullen we maar zeggen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_46000933
quote:
Op maandag 5 februari 2007 10:11 schreef Heerlijkheid het volgende:
En hoe goedkoop oppositie voeren is.
pi_46000975
quote:

Zo. Iedereen tevreden?
Nee. Ik baal vooral van de opschorting van de versoepeling van het ontslagrecht (niet genoemd, maar wel in andere berichtgeving gelezen), aangezien dat mij weer geld gaat kosten. Daar baal ik vooral van omdat het om een luie ongemotiveerde k*t gaat die ik nog niet één euro gun, laat staan het jaarsalaris welke ze nu waarschijnlijk mee krijgt...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 5 februari 2007 @ 10:53:47 #21
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46001012
quote:
Ambitieloos Balkenende IV vergroot problemen

Geen broodnodige hervormingen maar wel verkeerde daadkracht: het vierde kabinet-Balkenende komt niet met oplossingen, maar maakt de problemen van Nederland groter.

Syp Wynia

De contouren van het regeerakkoord Balkenende-Bos-Rouvoet tekenen zich af en het resultaat stemt niet vrolijk. Het vierde kabinet Balkenende gaat pappen en nathouden, onverantwoord geld uitgeven en de problemen van het land niet oplossen, maar symboolpolitiek bedrijven.

Het belangrijkste probleem van het Nederland van de afgelopen dertig, veertig jaar is het te grote aantal mensen dat afhankelijk is van de staat en het te kleine aantal mensen dat bijdraagt aan de staat, en de te hoge overheidsuitgaven. Een ongecontroleerde immigratie vergrootte de problemen en ondermijnde de samenleving.

Het heeft er alle schijn van dat Balkenende IV een ambitieloos kabinet wordt dat die problemen eerder groter maakt dan kleiner.

Gesaneerd
De afhankelijkheid van de staat wordt vergroot. De verzorgingsstaat wordt niet verder gesaneerd en sommige maatregelen, zoals de herkeuring van WAO’ers, worden gedeeltelijk teruggedraaid.

In plaats van het uitkeringsprobleem aan de bron aan te pakken, wordt weer gesubsidieerd werk geïntroduceerd. Er zit in het uitgelekte deel van het pakket nauwelijks iets dat de arbeidsparticipatie vergroot.

De regeldruk die het vorige kabinet in ieder geval nog trachtte te verminderen, wordt verder opgejaagd. Ook de belastingdruk wordt verhoogd en om extra geld uit te geven, wordt uitgegaan van een veel te zonnige prognose van de economische ontwikkeling. De staatsschuld wordt te weinig teruggebracht om tegemoet te komen aan de gevolgen van de vergrijzing.

Immigratie
Wat het nieuwe kabinet met de immigratie wil doen, is onduidelijk, maar uit niets is nog gebleken dat nieuwe immigranten bijvoorbeeld geen toegang tot uitkeringen en zorg krijgen, zoals PvdA-leider Wouter Bos nota bene al jaren bepleit.

Met het opheffen van de snelle, effectieve 48-uursprocedure voor nieuwe asielzoekers plus een algeheel pardon voor iedereen die langer dan zes jaar geleden asiel aanvroeg in Nederland, wordt het signaal afgegeven dat Nederland weer terug is als Europa’s aantrekkelijkste asielland.

Natuurlijk moet ook het vierde kabinet-Balkenende worden beoordeeld op zijn daden. Maar op basis van de gelekte delen van het regeerakkoord kan niet veel daadkracht worden verwacht. En wat er wel aan daden in het regeerakkoord zit, schiet de verkeerde kant op.
http://www.elsevier.nl/op(...)nr/137539/index.html

Wat een waardeloos kutkabinet...
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_46001014
quote:
Op maandag 5 februari 2007 10:41 schreef jogy het volgende:
Zelfs voor de verkiezingen heeft de pvda te kennen gegeven om overal zo veel mogelijk vanaf te blijven en alleen aanpassingen te willen doorvoeren om de rust te bewaren zullen we maar zeggen.
Ja, dat werd gezegd. Maar ook dat is een grote leugen. Wat de PvdA eigenlijk wilde zeggen was: bedankt CDA & VVD voor het lozen van de LPF en het hervormen van tal van voorzieningen wat de PvdA tot in het jaar 2312 niet gelukt was zonder gemarginaliseerd te worden op 22 november.
  maandag 5 februari 2007 @ 10:54:56 #23
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_46001036
Syp Wynia .
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_46001173
quote:
Op maandag 5 februari 2007 10:51 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee. Ik baal vooral van de opschorting van de versoepeling van het ontslagrecht (niet genoemd, maar wel in andere berichtgeving gelezen), aangezien dat mij weer geld gaat kosten. Daar baal ik vooral van omdat het om een luie ongemotiveerde k*t gaat die ik nog niet één euro gun, laat staan het jaarsalaris welke ze nu waarschijnlijk mee krijgt...
Had je gewacht op aangekondigde geplande versoepeling? Dat zou je vast ook dat jaarsalaris gekost hebben.. En verder: eigen verantwoordelijkheid, toch? Bij goede dossiervorming kom je wel onder gouden handdrukjes uit.

Al ben ik het met je eens: ik vind het een slechte zaak dat er niet wordt ingezet op versoepeling van ontslagrecht. En die walgelijke flexwet zou herroepen moeten worden.
  maandag 5 februari 2007 @ 11:04:09 #25
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46001242
Gesubsidieerd werk, dat was ook al zo'n succes... concierges voor scholen die er eik geen geld voor over hadden.
  maandag 5 februari 2007 @ 11:06:14 #26
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_46001292
tvp, en een beetje slappe hap.

1)HRA en huren onaangetast,
2)niks over onderwijs,
3) Hoe wordt de bureaucratisering een halt toegereopen? minder mensen, meer werk? of minder mensen en minder werk?
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_46001313
quote:
Op maandag 5 februari 2007 10:53 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Waardig kabinet voor Balkenende.
  maandag 5 februari 2007 @ 11:07:07 #28
Stranger than fiction
pi_46001318
quote:
Op maandag 5 februari 2007 11:00 schreef sigme het volgende:

[..]

Had je gewacht op aangekondigde geplande versoepeling? Dat zou je vast ook dat jaarsalaris gekost hebben.. En verder: eigen verantwoordelijkheid, toch? Bij goede dossiervorming kom je wel onder gouden handdrukjes uit.

Al ben ik het met je eens: ik vind het een slechte zaak dat er niet wordt ingezet op versoepeling van ontslagrecht. En die walgelijke flexwet zou herroepen moeten worden.
de afrooming van uitzendbureaus is inderdaad een slechte zaak.
pi_46001410
quote:
Op maandag 5 februari 2007 11:00 schreef sigme het volgende:
Had je gewacht op aangekondigde geplande versoepeling? Dat zou je vast ook dat jaarsalaris gekost hebben..
Werknemers- en werkgeversbonden waren er eigenlijk al uit... maar de werknemersbonden kwamen de afspraken niet na.

Voorts houden rechters rekening met aangekondigde wetgeving. Dus het had weldegelijk gescheeld.
quote:
En verder: eigen verantwoordelijkheid, toch? Bij goede dossiervorming kom je wel onder gouden handdrukjes uit.
Zo simpel is het niet. Rechters vinden werknemers vaak "zielig". Daarbij is al eens eerder aan dossiervorming gedaan en mevrouw werd meteen "ziek". Het is een berekenend k*twijf, die precies weet hoe ze de wetgeving kan misbruiken. Maar goed, ze vliegt er wel uit.
  maandag 5 februari 2007 @ 11:24:12 #30
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_46001777
quote:
Op maandag 5 februari 2007 09:53 schreef Heerlijkheid het volgende:
- Aan de HRA wordt niets gedaan. Hier had ik toch mijn hoop op de PvdA gevestigd.
- Er komt een specifiek pardon voor asielzoekers die hier al sinds 2001 zijn. Laten we eens de wet uitvoeren.
- Het ondersteunen van gesubsidieerde arbeid: ook zo'n enorme PvdA-klucht. Schiet je helemaal niks mee op, kost alleen maar geld en is alleen efficiënt voor politiek gewin.

Het enige wat ik goed vind is dat er meer flankerend beleid komt op het gebied van euthanasie en abortus en dat er meer wordt gedaan aan schaalverkleining in de zorg. Maar voor de rest klinkt dit allemaal halfzacht.

Met die laatste opmerking ben ik het als CDA-lid helemaal eens. Maar nu de kiezer het CDA tot een kabinet met PvdA en CU heeft gedwongen vind ik het resultaat heel behoorlijk. In het akkoord staan op de subsidiebanen na erg weinig echt linkse stokpaardjes. Integendeel: defensie hoeft niet te bezuinigen, de JSF komt er gewoon, er komt een begrotingsovershcot van bijna 1%, veiligheid heeft een prominente plaats en de HRA blijft bestaan. Het aanpakken van de probleemwijken, de minieme wijzigingen in het zorgstelsel en het niet vrijgeven van de huren zijn punten die bij het CDA weinig weerstand zullen oproepen. Een alleszins fatsoenlijk akkoord.
Pugna Pro Patria
pi_46003162
quote:
Op maandag 5 februari 2007 09:54 schreef SpecialK het volgende:
Ik kan me voorstellen dat ze het erg oneens zijn over onderwijs, en daarom niks willen vastleggen. Als je er geen afspraken over maakt, dan kan je die ook niet breken. Nu kunnen ze zelf met initiatieven komen, kijken waar een kamermeerderheid voor is zonder dat ze elkaar voor het hoofd stoten.
Tenminste, ik hoop dat dat het is, en niet dat het ze gewoon niks kan schelen.
pi_46003205
quote:

[..]

Het was een paar posts wachten, maar PJ citeert weer uit zijn bijbel
pi_46003821
Tja een weinig uitgesproken kabinet. Maar dat was te verwachten.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 5 februari 2007 @ 13:15:09 #34
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_46004674
quote:

[..]

Elsevier. Hoe verrassend dat ze het niks vinden. Azijnpissers daar zouden volgens mij nog zeiken op een wilders/vvd kabinet.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 5 februari 2007 @ 13:30:42 #35
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_46005077
Zolang we maar niet nog meer geld aan het zieknfonds moeten geven vind ik alles prima
pi_46005176
quote:
Op het vlak van abortus, euthanasie en stamcelonderzoek zijn de onderhandelaars een moratorium overeengekomen. De rechten blijven onaangetast, maar er komt flankerend beleid om abortus en euthanasie te voorkomen.
Wat moet ik me hier bij voorstellen? Dat er meer bureaucratische regels komen om het te voorkomen? Euthanasie mag van mij een stuk eenvoudiger worden, maarja, dat zit er niet in voor de komende 4 jaar. Dat wordt dus leiden voor oude, zieke mensen

Jammer dat Nederland conservatief blijft op het gebied van stamcelonderzoek
pi_46007515
Ik vind het een kut streek dat de no claim wordt afgeschaft. Zul je zien dat de zorgverzekeraars hier gebruik van gaan maken door de prijzen een klein beetje te verlagen. Nu zit namelijk de no claim al ingebakken in de premie.
pi_46008058
quote:
Op maandag 5 februari 2007 09:53 schreef Heerlijkheid het volgende:

Er komt een generaal pardon voor asielzoekers die al sinds 2001 zijn uitgeprocedeerd en hier nog steeds verblijven. Deze groep lastpakken die al jaren de maatschappij verzieken door kleine criminaliteit krijgt nu alsnog haar zin. De nette asielzoekers die na hun negatieve procedure zijn teruggekeerd zijn nu de schlemiel natuurlijk.

Men geeft hiermee een duidelijk signaal af naar gelukszoekers in landen als Iran en Somalie bijvoorbeeld. Deze hebben het bericht over het GP waarschijnlijk al op hun mobiele telefoons ontvangen.
  maandag 5 februari 2007 @ 15:11:17 #39
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_46008168
quote:
Op maandag 5 februari 2007 14:50 schreef Brammetje het volgende:
Ik vind het een kut streek dat de no claim wordt afgeschaft. Zul je zien dat de zorgverzekeraars hier gebruik van gaan maken door de prijzen een klein beetje te verlagen. Nu zit namelijk de no claim al ingebakken in de premie.
Ik vind dat we sowieso veel te veel voor de zorg moeten betalen, het is net een zwart gat waar dat geld heen gaat.
  maandag 5 februari 2007 @ 17:13:53 #40
138783 Visitor1982
The Name of the Game
pi_46012376
Blegh... De overheid krijgt dus meer te zeggen over mijn leven, nee dank u.

Flankerend beleid m.b.t. euthanasie en abortus??? Niks ervan! Open beleid! Ik ben er trots op dat het hier kan!

800 miljoen euro voor milieu? Daar kan je nog niet eens 4 JSF straaljagers van kopen, dus het stelt geen ruk voor.

Oh, ik hoop dat er op een dag nog eens een meerderheid voor D66, GroenLinks en de VVD zal zijn... Dan pas zal alles beter worden! Meer keuzevrijheid voor iedereen, een goed milieubeleid en een degelijk financieelbeleid. I wish, I wish...
the truth is out there... and it hurts!
pi_46012476
quote:
Op maandag 5 februari 2007 17:13 schreef Visitor1982 het volgende:

Oh, ik hoop dat er op een dag nog eens een meerderheid voor D66, GroenLinks en de VVD zal zijn... Dan pas zal alles beter worden! Meer keuzevrijheid voor iedereen, een goed milieubeleid en een degelijk financieelbeleid. I wish, I wish...
Ja een dergelijke combinatie lijkt mij ook wel wat. Maar zal er wel niet inzitten met al die conservatieve babyboomers .
pi_46012624
quote:

Zo. Iedereen tevreden?
Ja!

Veel belovend.
pi_46013018
quote:
Op maandag 5 februari 2007 17:21 schreef EchtGaaf het volgende:
Veel belovend.
De spijker op z'n kop.
pi_46013351
Gesubsieerde arbeid
Het schoonste land worden

Wat een flauwekul allemaal...
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
pi_46013527
quote:
Op maandag 5 februari 2007 17:32 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

De spijker op z'n kop.
Maaruh.....altijd weer ff afwachten..
pi_46014433
quote:

Ik dank vooral god op mijn blote knietjes dat ik voor een groot deel onafhankelijk ben van de politiek. Ze doen maar.
  maandag 5 februari 2007 @ 18:26:07 #47
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_46014574
quote:
Op maandag 5 februari 2007 10:41 schreef jogy het volgende:

[..]

Inderdaad.
quote:
De PvdA heeft een traditie op onderwijs. Elke keer als we daarover iets te zeggen krijgen, zetten we het onderwijs op zijn kop. Dat-wil-ik-dus-niet-meer! Wij, de politici in Den Haag, moeten leren een tijdje met onze tengels overal vanaf te blijven en de professionals aan het werk te laten: de dokter, de leraar, de politieagent. Niet weer steeds een nieuw stelsel over het land uitgieten.”
Wouter Bos wil rust. Hij zal de grote hervormingen van het huidige kabinet dan ook laten voor wat ze zijn. Niks terugdraaien. Aanpassen. ,,Ik ben geen sloper. Ik ben meer van het verbouwen. Bij slopen zit je twee jaar in het puin en dan weet je nog niet wat je krijgt. Ik zal geen stelsel terugdraaien en chaos creëren. Ik ga de onrechtvaardigheden eruit halen en het evenwicht herstellen.”

Bron
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  † In Memoriam † maandag 5 februari 2007 @ 18:42:06 #48
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_46015094
quote:
DEN HAAG - Het nieuwe kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie trekt drie miljard euro uit voor lastenverlichting en zeven miljard euro voor investeringen in terreinen als onderwijs, milieu en zorg.

Verder wordt er 8,5 miljard euro bespaard door milieuvervuiling zwaarder te belasten en door meer efficiëncy bij onder meer de overheid. Een vliegticketbelasting moet 350 miljoen euro opleveren.

De aanschafbelasting op auto's wordt afhankelijk gemaakt van de mate van milieuvervuiling (150 miljoen). Hogere accijns op alcohol en tabak moet 200 miljoen euro extra binnen brengen.

Uitgelekt

Dat blijkt uit het concept-regeerakkoord dat maandag via BNR Nieuwsradio is uitgelekt. De partijen schrijven in het regeerakkoord vooral te willen investeren in economische groei, arbeidsparticipatie en sociale samenhang.

Verder wordt er gestreefd naar 25 procent minder criminaliteit in 2011. Ook komt er extra geld beschikbaar voor de publieke omroep zodat zij minder afhankelijk wordt van reclame-inkomsten. Het wetsvoorstel van oud-staatssecretaris Medy van der Laan om de NPS op te heffen en het omroepbestel drastisch te hervormen wordt ingetrokken.

Ministerssalarissen

Het nieuwe kabinet zal ook het advies van de commissie-Dijkstal opvolgen om de ministerssalarissen te verhogen. Dit is opvallend omdat de PvdA zich hier eerder nog tegen verzette.

Het toekomstige kabinet wil veel aandacht schenken aan jeugd en gezin. Zo komt er meer (financiële) ondersteuning voor bepaalde groepen ouders, komt er een inkomensafhankelijk kindgebonden budget waarin de huidige kindertoeslag opgaat en wordt het wettelijk recht op ouderschapsverlof verlengd van dertien naar 26 weken.
http://www.nu.nl/news/966(...)et_drie_miljard.html
Carpe Libertatem
pi_46016085
quote:
Hier staat het uitgelekte akkoord. Zo te zien komt het bij de ChristenUnie vandaan.

/schaamteloze plug
  maandag 5 februari 2007 @ 19:23:44 #50
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_46016570
Buiten meer politie op straat (wat ze al 20 jaar roepen) zie ik veel onzin, dure en/of onhaalbare zaken.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  maandag 5 februari 2007 @ 19:29:03 #51
66825 Reya
Fier Wallon
pi_46016802
quote:
Op maandag 5 februari 2007 19:23 schreef Napalm het volgende:
Buiten meer politie op straat (wat ze al 20 jaar roepen) zie ik veel onzin, dure en/of onhaalbare zaken.
Had je anders verwacht?
  maandag 5 februari 2007 @ 19:30:10 #52
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_46016848
quote:
Het wordt pas beter op de dag dat mensen beseffen dat zij helemaal geen overheid nodig hebben en ook niet langer bereid zijn om zich door de overheid te laten onderdrukken.
  maandag 5 februari 2007 @ 19:30:58 #53
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_46016883
quote:
Op maandag 5 februari 2007 19:29 schreef Reya het volgende:

[..]

Had je anders verwacht?
Ik zie een vrij forse ommezwaai in het kabinetsbeleid. Dat lijkt me vrij stom daar het nu toch duidelijk wordt dat van de huidige koers veel vruchten van te plukken vallen. Het CDA laat z`n oren blijkbaar hangen naar de twee kleine paritjtjes. Slap. Stom.

Blijkbaar is niet alleen Wouter een Windvaan.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_46016966
Ik mis nog steeds iets over het filebeleid. Als je toch eens nadenkt hoeveel geld er dagelijks wordt weggegooid doordat miljoenen mensen in de file staan rondom de grote steden... En als je dan ook nog eens bedenkt dat filerijden de meest milieu-onvriendelijke manier van autorijden is, snap ik niet waarom ze daar nu niet eens een keer een oplossing voor gaan bedenken. En kom nu niet aanzetten met rekeningrijden, want dat is alleen maar weer autootjepesten. Gewoon revolutionaire nieuwe aanpak van het wegennet!
Maak nie regtig saak nie
pi_46017055
quote:
Op maandag 5 februari 2007 19:33 schreef kassenbouwer het volgende:
Ik mis nog steeds iets over het filebeleid. Als je toch eens nadenkt hoeveel geld er dagelijks wordt weggegooid doordat miljoenen mensen in de file staan rondom de grote steden... En als je dan ook nog eens bedenkt dat filerijden de meest milieu-onvriendelijke manier van autorijden is, snap ik niet waarom ze daar nu niet eens een keer een oplossing voor gaan bedenken. En kom nu niet aanzetten met rekeningrijden, want dat is alleen maar weer autootjepesten. Gewoon revolutionaire nieuwe aanpak van het wegennet!
Haha was er maar een simpele werkende oplossing voor het fileprobleem. Daar zouden ze overal ter wereld een moord voor doen.
  maandag 5 februari 2007 @ 19:37:53 #56
162483 Haaglander
Zoo ik iets ben ....
pi_46017105
quote:

[..]

Uit de volkskrant

Zo. Iedereen tevreden?
Waar blijven die zure koppen van Marijnissen en Halsema? Die hebben toch altijd wat te zeiken?
Lekkeâh bèdehand. Nâh je zin?
pi_46017160
quote:
Op maandag 5 februari 2007 19:37 schreef Haaglander het volgende:

[..]

Waar blijven die zure koppen van Marijnissen en Halsema? Die hebben toch altijd wat te zeiken?

Dat kan idd geen 24 uur goed gaan. Wie zitten er vanavond bij P & W?
pi_46017191
[offtopic]
quote:
Op maandag 5 februari 2007 19:30 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Het wordt pas beter op de dag dat mensen beseffen dat zij helemaal geen overheid nodig hebben en ook niet langer bereid zijn om zich door de overheid te laten onderdrukken.
Waarom zijn die zogenaamde libertarische sites (zoals uit je sig) altijd zo sneu .

Als je wilt dat men je serieus neemt waarom dan dwepen met types als Richel en Labohm er moeten toch ook mensen zijn in het libertaire kamp die daadwerkelijk kennis hebben over de onderwerpen waar men over schrijft?
pi_46017228
quote:
Op maandag 5 februari 2007 19:30 schreef Napalm het volgende:

[..]

Ik zie een vrij forse ommezwaai in het kabinetsbeleid. Dat lijkt me vrij stom daar het nu toch duidelijk wordt dat van de huidige koers veel vruchten van te plukken vallen. Het CDA laat z`n oren blijkbaar hangen naar de twee kleine paritjtjes. Slap. Stom.

Blijkbaar is niet alleen Wouter een Windvaan.
Ook het CDA wil dolgraag regeren en zal er veel voor doen om in het pluche te mogen blijven.
  maandag 5 februari 2007 @ 19:41:50 #60
162483 Haaglander
Zoo ik iets ben ....
pi_46017262
quote:
Op maandag 5 februari 2007 19:39 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Dat kan idd geen 24 uur goed gaan. Wie zitten er vanavond bij P & W?
Ook dat nog.
Lekkeâh bèdehand. Nâh je zin?
pi_46017345
quote:
Op maandag 5 februari 2007 19:41 schreef Haaglander het volgende:

[..]

Ook dat nog.
Ik zie net dat Jan er vrijdag al zat. Even terugkijken wat hij nu weer liep te kwalmen.
  maandag 5 februari 2007 @ 19:44:25 #62
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_46017359
quote:
Op maandag 5 februari 2007 19:10 schreef Shakermaker het volgende:

[..]

Hier staat het uitgelekte akkoord. Zo te zien komt het bij de ChristenUnie vandaan.

/schaamteloze plug
Leuk. Nu beginnen ze eindelijk een keer te lekken. Ik begon al bang te worden.

Snel scannend viel me opeens op dat er gemeld wordt dat Nederlands als officiële taal wordt vastgelegd in de Grondwet. Dat is een ChristenUnie-puntje, Eimert van Middelkoop heeft dat al eens eerder geprobeerd, overigens samen met het CDA. Dat kwam toen niet door de Tweede Kamer.
pi_46017476
Bijstand pas vanaf 27 jaar. Lijkt me een prima punt.
  maandag 5 februari 2007 @ 19:51:19 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_46017646
quote:

[..]

Uit de volkskrant

Zo. Iedereen tevreden?
Mwah. Met een akkoord tussen zulke diverse partijen zal nooit iedereen helemaal tevreden zijn denk ik.
Voor wat betreft gezin en kind vind ik het wel goed, met meer individuele keuzevrijheid. Verder vind ik het een onduidelijk compromisgeval, zonder richting of filosofie.

Wat ik wel erg vind is dat weer een (effectieve) lastenverzwaring is, ondanks dat het tegendeel beweert wordt. Meer overheid, meer regels.

En alle pijnpuntjes zijn naar elkaar toe weggestreken. HRA blijft, asielzoekers ook. Dat is fijn voor de partijleiders ten opzichte van hun achterban, maar uiteindelijk niet goed voor het land. Maar dat is pas op de lange, lange termijn en doet de leiders nu geen pijn.
The End Times are wild
pi_46017937
quote:
Op maandag 5 februari 2007 19:36 schreef du_ke het volgende:

[..]

Haha was er maar een simpele werkende oplossing voor het fileprobleem. Daar zouden ze overal ter wereld een moord voor doen.
En aangezien iedereen in de politiek zo ook reageert, gebeurt er nooit wat.

Wegen erbij bouwen is niet milieuvriendelijk wordt dan gezegd, maar als je ziet hoeveel liter benzine er verspild wordt door in de file te staan... Er zijn tal van oplossingen voor files, alleen zijn ze allemaal een beetje te modern.
Maak nie regtig saak nie
pi_46017969
quote:
Op maandag 5 februari 2007 19:44 schreef freako het volgende:

[..]

Leuk. Nu beginnen ze eindelijk een keer te lekken. Ik begon al bang te worden.

Snel scannend viel me opeens op dat er gemeld wordt dat Nederlands als officiële taal wordt vastgelegd in de Grondwet. Dat is een ChristenUnie-puntje, Eimert van Middelkoop heeft dat al eens eerder geprobeerd, overigens samen met het CDA. Dat kwam toen niet door de Tweede Kamer.
Kwam toen niet door de Tweede Kamer??!? Hoe kan je daar nou ooit tegen stemmen?
Maak nie regtig saak nie
pi_46018630
Hoe zit het nou met de winkelsluitingswet?
Ik wens zondagsrust!!!!
Heeft de CU dat punt nou binnengehaald of niet.
Ik wil niet langer geconfronteerd worden met al die wanhopige mensen die met grimmige blik in de ogen in ganzepas door de Grote Houtstraat dolen op zondag.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_46018980
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:16 schreef lionsguy18 het volgende:
Hoe zit het nou met de winkelsluitingswet?
Ik wens zondagsrust!!!!
Heeft de CU dat punt nou binnengehaald of niet.
Ik wil niet langer geconfronteerd worden met al die wanhopige mensen die met grimmige blik in de ogen in ganzepas door de Grote Houtstraat dolen op zondag.
Als je zondagsrust wilt dan kun je dat gewoon krijgen, als anderen die dag willen winkelen dan kan dat ook
pi_46019017
quote:
Op maandag 5 februari 2007 19:59 schreef kassenbouwer het volgende:
Misschien laten ze zich imponeren door die nare Friese fundamentalisten
pi_46019108
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:24 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Als je zondagsrust wilt dan kun je dat gewoon krijgen, als anderen die dag willen winkelen dan kan dat ook
Nou nee ik heb er last van.
Als de CU dat punt niet binnenhaalt dan kunnen ze de C van de U wat mij betreft schrappen!
  maandag 5 februari 2007 @ 20:28:10 #71
Stranger than fiction
pi_46019160
quote:
Op maandag 5 februari 2007 19:59 schreef kassenbouwer het volgende:

[..]

Omdat Fries de 2e officiele taal is?
pi_46019273
En voor de rest gaan we gewoon weer vrolijk potverteren.
We verhogen alles wat leuk is en gaan weer meer asielzoekers in jurken subsidieren.
Want die zijn zielig, dat horen we dagelijks bij het NOS hoernaal.
Geen economische paragraaf, niets over werkgelegenheid, geen actie om het onderwijs te verbeteren wat zo langzamerhand verloederd is.
We gaan weer lekker op de lauweren rusten en gaan geld investeren in arme wijken, arme mensen, WAOers enz.
Wat een K*t kabinet.
pi_46019329
Het was alleen het regeerakoord vanaf blz. 26...
pi_46019392
Een minister van integratie. Hahahahahaha
Alsof je een kat kan leren blaffen.
pi_46019395
3 maanden maatschappelijke stage (pagina 5, punt 12), is dat gewoon snuffelstages zoals die er al zijn in oa het vmbo en mbo, of is dat een ander woord voor sociale dienstplicht? Met stage is niks mis, zolang het maar in het gebied gebeurd waarin je opgeleid wordt.
  maandag 5 februari 2007 @ 20:34:19 #76
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46019439
quote:
Op maandag 5 februari 2007 13:15 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Elsevier. Hoe verrassend dat ze het niks vinden. Azijnpissers daar zouden volgens mij nog zeiken op een wilders/vvd kabinet.
Tsja, inderdaad. Met de Telegraaf en de Elsevier heb je geen pleepapier meer nodig.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_46019544
Een andere die mij opviel is:
quote:
Ter bescherming van de openbare orde en veiligheid kan gelaatsbedekkende kleding worden verboden.
Punt 6, pagina 9. Ook wordt er hard opgetreden tegen drugs en coffeeshops bij scholen en de grensstreek (punt 10, pagina 9).
  maandag 5 februari 2007 @ 20:39:39 #78
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46019662
quote:
Op maandag 5 februari 2007 15:07 schreef buachaille het volgende:

[..]

Er komt een generaal pardon voor asielzoekers die al sinds 2001 zijn uitgeprocedeerd en hier nog steeds verblijven. Deze groep lastpakken die al jaren de maatschappij verzieken door kleine criminaliteit krijgt nu alsnog haar zin. De nette asielzoekers die na hun negatieve procedure zijn teruggekeerd zijn nu de schlemiel natuurlijk.
De vuillakken, de honden! Lager dan varkens zijn ze. En allemaal crimineel natuurlijk, laten we vooral iedereen over één kam scheren.

Maar het is inderdaad een grof schandaal dat mensen uit landen als Iran en Somalie menen dat ze niet in hun land van herkomst zijn geboren om te boeten voor hun zonden. Want dat al die luie zwartjes zondig zijn, moge duidelijk zijn.

En mán wat zijn die gasten lui. De enige keer dat ze van hun volgevreten kebabreet komen is om met een dooie Amerikaan aan de trekhaak over het dorpsplein te scheuren. Word dan taxichauffeur ofzo. Maar neeeeheeeeee... dat komt maar een beetje hier naar toe met de hoop op een betere toekomst.

Waarom denk je nou dat je zwart bent, gelukszoekertje? Omdat je een zondaar bent. Hier heb je een korst brood... staat ook wat over in de bijbel. En nou optieven naar je negerhutje!

quote:
Men geeft hiermee een duidelijk signaal af naar gelukszoekers in landen als Iran en Somalie bijvoorbeeld. Deze hebben het bericht over het GP waarschijnlijk al op hun mobiele telefoons ontvangen.
Op hun mobiele telefoons? Gewoon op hun geintegreerde home-cinema entertainment/video-conferencing/virtual reality stations man.
  maandag 5 februari 2007 @ 20:40:32 #79
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46019700
quote:
Op maandag 5 februari 2007 19:40 schreef du_ke het volgende:
Waarom zijn die zogenaamde libertarische sites (zoals uit je sig) altijd zo sneu .
Nou, zo sneu als jij zal niemand gauw zijn.
  maandag 5 februari 2007 @ 20:41:43 #80
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46019748
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:33 schreef MrBadGuy het volgende:
3 maanden maatschappelijke stage (pagina 5, punt 12), is dat gewoon snuffelstages zoals die er al zijn in oa het vmbo en mbo, of is dat een ander woord voor sociale dienstplicht?
Dat is Newspeak voor "bezuiniging".
pi_46019758
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:36 schreef MrBadGuy het volgende:
Een andere die mij opviel is:

(Ter bescherming van de openbare orde en veiligheid kan gelaatsbedekkende kleding worden verboden.)

Punt 6, pagina 9.
Ik wist niet dat de openbare orde en veiligheid in het gedrang was gekomen door gelaatsbedekkende kleding. Ook dacht ik dat die op verzoek sowieso al af moet.

Wat willen ze hiermee? Zijn ze bang voor rellende burqa vrouwen? Je kan die dingen slecht vinden voor de integratie okee, maar openbare orde en veiligheid??
  maandag 5 februari 2007 @ 20:42:45 #82
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_46019797
Wat een verschrikkelijk regeerakkoord. Al het werk van het vorige kabinet wordt gewoon ongedaan gemaakt.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 5 februari 2007 @ 20:45:33 #83
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46019913
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:36 schreef MrBadGuy het volgende:
Ook wordt er hard opgetreden tegen drugs en coffeeshops bij scholen en de grensstreek (punt 10, pagina 9).
Waarmee je feitelijk niets méér doet dan buigen voor het falende beleid van de buren.

Maar okee.

Ik word er niet echt koud of warm van eigenlijk. Onderwijs had een stuk meer aandacht mogen krijgen in ieder geval. En schaalverkleining in verpleeghuizen is leuk... maar kost ook weer allerhande grote investeringen terwijl het voornaamste probleem volgens mij een gebrek aan budget is.

Dus voor je daar ooit wat van merkt ben je weer een kabinet verder. Maar goed... zal wel aan mij liggen.
pi_46019996
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:42 schreef Fir3fly het volgende:
Wat een verschrikkelijk regeerakkoord. Al het werk van het vorige kabinet wordt gewoon ongedaan gemaakt.
Ik ben vooral benieuwd hoe de CDA achterban zich voelt. Ik kan me voorstellen dat CDA kiezers geneigd zijn naar PvdA of VVD over te stappen, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Mja of de kiezer dit over 4 jaar allemaal nog weet is sterk de vraag. Als Balkenende ze over 3 jaar en 10 maanden een knuffel geeft stemmen ze gewoon weer braaf CDA.
  maandag 5 februari 2007 @ 20:50:56 #85
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46020131
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:47 schreef sangdrax het volgende:
Mja of de kiezer dit over 4 jaar allemaal nog weet is sterk de vraag. Als Balkenende ze over 3 jaar en 10 maanden een knuffel geeft stemmen ze gewoon weer braaf CDA.
Ach, het zal wel weer eens vallen.
  maandag 5 februari 2007 @ 20:56:54 #86
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_46020376
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:41 schreef sangdrax het volgende:

[..]

Ik wist niet dat de openbare orde en veiligheid in het gedrang was gekomen door gelaatsbedekkende kleding. Ook dacht ik dat die op verzoek sowieso al af moet.

Wat willen ze hiermee? Zijn ze bang voor rellende burqa vrouwen? Je kan die dingen slecht vinden voor de integratie okee, maar openbare orde en veiligheid??
Carnaval afschaffen. Lijkt me duidelijk.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  maandag 5 februari 2007 @ 20:59:01 #87
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_46020450
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:42 schreef Fir3fly het volgende:
Het doet niemand pijn, behalve de belastingbetaler. En dat zijn we dus allemaal, alleen merken we het niet.
The End Times are wild
  maandag 5 februari 2007 @ 21:00:43 #88
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_46020515
quote:
Om de probleemwijken leefbaarder te maken, worden per jaar ‘vele honderden miljoenen’ uitgetrokken. Een nieuwe minister voor Integratie en Wijkverbetering sluit een convenant met de woningbouwcorporaties, die meer moeten investeren in de wijken. Als dit niet lukt, krijgen ze een heffing van 750 miljoen euro. De huren voor de lage inkomens worden verlaagd.
Ik vind dit een goed besluit. Niet alleen kost het alleen de woningbouw verenigingen geld, maar ook kan voor de toekomst het argument dat de wijken verloederd zijn en hier niets aan gedaan werd worden betreden, in geval van Franse situaties.
  maandag 5 februari 2007 @ 21:01:08 #89
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_46020530
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het doet niemand pijn, behalve de belastingbetaler. En dat zijn we dus allemaal, alleen merken we het niet.
Hmm, nu ben ik je even kwijt .

Wat ik bedoel is dat dit kabinet eigenlijk helemaal niks gaat doen behalve een paar verschrikkelijke millieuwetten invoeren. Heel misschien heb ik nog wel liever een links kabinet dan een ultra-conservatief kabinet .
  maandag 5 februari 2007 @ 21:02:19 #90
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_46020568
quote:
Op maandag 5 februari 2007 19:41 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ook het CDA wil dolgraag regeren en zal er veel voor doen om in het pluche te mogen blijven.
Wellciht maar met de huidige verkiezingsuitslag is een non-CDA kabinet vrijwel onmogelijk. Het CDA gedraagt zich vreemd.
pi_46020680
Erg jammer is het generaal pardon natuurlijk.
Dat nieuwe AOW juich in niet toe, maar ik vrees onvermijdelijk, gezien te toenemende vergrijzing.
Jammer dat het gezeik over milieu ook weer toeneemt.

Verder opzich geen slecht regeerakkoord, het is socialer dan het vorige, maar dat mag ook wel nu het economisch een stuk beter gaat.

Twee punten vind ik zeer goed.

De hypotheekrente aftrek blijft ongewijzigd wat ik toejuich.

Ander goed punt is dat kinderopvang niet gratis is geworden. Ik ben meer voorstander van het idee om ouders zelf te laten kiezen en hun verantwoordelijkheid te dragen voor die keuze. Tegenwoordig kiezen we voor kinderen, we kunnen ons allen laten informeren wat voor kosten dat met zich meebrengt.
Kies je ervoor om te werken, los dan zelf op wat je met je kinderen doet...grootouders, kennis, oppas, BSO, kinderopvang, whatever, maar regel en BETAAL dat zelf, dat is niet de verantwoordelijkheid van de staat, maar je eigen verantwoordelijkheid. Immers verdien je dubbel als je beide werkt dus daarvoor heb je dan geld genoeg. Loont het niet, ga dan niet werken en zorg voor je kinderen, iets wat nogsteeds primair de verantwoordelijkheid is van de OUDERS, wat wel eens vergeten wordt in deze egocentrisch ingerichte consumptiemaatschappij.
Alleenstaande ouders of ouders met een te laag inkomen moeten uiteraard wel steun van de overheid krijgen

Hoe dan ook een regeerakkoord waar zowel CDA als PvdA tevreden mee kan zijn. Ik denk niet dat een van de twee aan het langste eind heeft getrokken, natuurlijk zullen er mensen zijn die denken dat de CDA het meeste binnen heeft gehaald door de ongewijizgde hypotheekrente aftrek, maar genoeg mensen zullen daar anders over denken.
Als CDA-stemmer ben ik blij dat de partij deze koers weer op gaat varen. Het wordt tijd dat het CDA zich weer gaat profileren als een sociale centrumpartij en niet als een rechtse partij.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_46020687
quote:
Op maandag 5 februari 2007 19:43 schreef en_door_slecht het volgende:
Ik zie net dat Jan er vrijdag al zat. Even terugkijken wat hij nu weer liep te kwalmen.
Niet het kijken waard, of wel. Ik ben goed geschrokken van Jan iig. Vooral door z'n totale gebrek aan inlevingsvermogen in het vakgebied van esthetische chirurgie en z'n conservatieve gedachtegangen op bepaalde gebieden.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  maandag 5 februari 2007 @ 21:05:53 #93
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_46020709
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:01 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hmm, nu ben ik je even kwijt .

Wat ik bedoel is dat dit kabinet eigenlijk helemaal niks gaat doen behalve een paar verschrikkelijke millieuwetten invoeren. Heel misschien heb ik nog wel liever een links kabinet dan een ultra-conservatief kabinet .
Ik bedoel dat aangaande een aantal struikelblokken, zoals HRA, uitzettingsbeleid, ontslagrechtbescherming, JSF en dergelijke de weg van de minste weerstand gekozen wordt. Er worden oplossingen gekozen die voor de partijen en de kiezers acceptabel zijn. Iedereen krijgt wat hij wil bij wijze van spreken.
Het zijn echter iedere keer wel maatregelen die pijnpunten omzeilen, op langere termijn niet goed zijn voor het land en door de belastingbetaler opgehoest moeten worden.
Waarom geen forse lastenverlagingen, ten koste van de JSF, raamambtenaren, HRA en het uitzetten van asielzoekers? Omdat op deze manier iedereen een stukje koek krijgt. Maar die koek wordt uiteindelijk wél door ons zelf betaald.
En de invloed en macht van de staat nemen nog steeds toe. Als dit beleid iets níet genoemd kan worden, dan is het wel liberaal.
The End Times are wild
  maandag 5 februari 2007 @ 21:06:14 #94
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_46020722
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:28 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Omdat Fries de 2e officiele taal is?
Geen idee. Waarschijnlijk omdat het als overbodig en als symboolpolitiek werd gezien door de paarse coalitie.
quote:
In de Nederlandse Grondwet ontbreekt elke verwijzing naar de taal. In oktober 1995 poogden de Tweede-Kamerleden Alis Koekkoek (CDA) en Eimert van Middelkoop (GPV) deze lacune op te vullen. Zij dienden een voorstel in om de positie van de Nederlandse taal in de Grondwet te verankeren, door opname van een artikel 22a dat als volgt had moeten luiden: "De bevordering van het gebruik van de Nederlandse taal is voorwerp van zorg van de overheid."

De twee Kamerleden vonden dat onvoldoende geregeld was in welke taal de overheid naar de burgers toe moet communiceren. Ook betoogden zij dat de Nederlandse taal (zowel het gesproken als geschreven woordgebruik) onder druk stond door de toenemende internationalisering. Ten slotte spraken zij de vrees uit door de uitbreiding van de Europese Unie met nieuwe lidstaten, een discussie kon ontstaan over de status van het Nederlands als officiële taal.

Koekkoek en Van Middelkoop waren destijds beide lid van de oppositie, en het wetsvoorstel kreeg geen steun van de paarse regeringscoalitie.
  maandag 5 februari 2007 @ 21:07:16 #95
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_46020763
Het is een typisch jaren '90 pas-op-het-huis kabinet. Het meest positieve is dat er niets teruggedraaid word. Niet met betrekking tot het migratiesysteem, niet met betrekking tot de veiligheid en ook niet met betrekking tot de HRA. Het is een kabinet waar iedereen, ongeacht de politieke agenda, wel tegenaan kan schoppen. Kortom, voldoende fun voor over 4 jaar.
  maandag 5 februari 2007 @ 21:09:04 #96
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_46020821
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik bedoel dat aangaande een aantal struikelblokken, zoals HRA, uitzettingsbeleid, ontslagrechtbescherming, JSF en dergelijke de weg van de minste weerstand gekozen wordt. Er worden oplossingen gekozen die voor de partijen en de kiezers acceptabel zijn. Iedereen krijgt wat hij wil bij wijze van spreken.
Het zijn echter iedere keer wel maatregelen die pijnpunten omzeilen, op langere termijn niet goed zijn voor het land en door de belastingbetaler opgehoest moeten worden.
Waarom geen forse lastenverlagingen, ten koste van de JSF, raamambtenaren, HRA en het uitzetten van asielzoekers? Omdat op deze manier iedereen een stukje koek krijgt. Maar die koek wordt uiteindelijk wél door ons zelf betaald.
En de invloed en macht van de staat nemen nog steeds toe. Als dit beleid iets níet genoemd kan worden, dan is het wel liberaal.
Ok, op zich ben ik het wel met je eens. En vooral dat laatste, kan de VVD mooi overal tegen aan schoppen .
  maandag 5 februari 2007 @ 21:09:42 #97
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46020854
quote:
Nee. Het is vooral heel erg betuttelend.
pi_46021070
quote:
Als socialist vraag ik je.. is er nog wel een liberale partij in Nederland? Punten als gesubsidieerde kinderopvang, HRA en een strikt uitzetbeleid zijn ook niet bepaald liberaal. Sterkere sociale controle (zoals het wegpesten van de Islam) zoals de PVV wil is ook in ieder geval niet liberaal, hoe je er ook verder tegenover staat. En D66 ("sociaal-liberaal") is op sterven na dood.
  maandag 5 februari 2007 @ 21:16:16 #99
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_46021080
Het is een zielloos, visieloos, inspiratieloos, leiderloos, toekomstloos regeerakkoordje.
De grote problemen zworden niet echt aangepakt;

Vergrijzing
Woningsnood
Onderwijs
Kansloze allochtonen
Milieu
Overbevolking
Europa
Grote hoeveelheid inactieven
Uit de handlopende lokale lasten
Immer uitdeiend ambtenaren apparaat.
HRA

Enkel wat symboolpolitiek (ik las hierboven het woord terecht al) en onhaalbare plannen. Ik vind het niet gek dat weinigen klagen; kool en geit worden gespaard dooor de hete brei voor ons uit te schuiven. Ach, wal keert schipwel in 2015.

Enkel de JSF wordt niet aangepakt. Dat is dan ook logisch want ondanks het pvda gezeik hierover zou uitstappen of stoppen financieel stom zijn...

[ Bericht 11% gewijzigd door Napalm op 05-02-2007 21:22:02 ]
pi_46021194
Ach, over het algemeen is het niet zo'n vreselijk akkoord. Er zitten wel wat punten tussen waar ik minder positief over ben, ik denk bijvoorbeeld aan de milieuhype van de laatste tijd die duidelijk zijn weg heeft gevonden naar het regeerakkoord, maar verder valt er nog niet heel veel over te zeggen.
  maandag 5 februari 2007 @ 21:20:06 #101
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_46021230
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:47 schreef sangdrax het volgende:

[..]

Ik ben vooral benieuwd hoe de CDA achterban zich voelt. Ik kan me voorstellen dat CDA kiezers geneigd zijn naar PvdA of VVD over te stappen, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Dit akkoord is zeer acceptabel.
Pugna Pro Patria
  maandag 5 februari 2007 @ 21:20:35 #102
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_46021260
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:16 schreef Napalm het volgende:
Het is een zielloos, visieloos, inspiratieloos, leiderloos, toekomstloos regeerakkoordje.
De grote problemen zworden niet echt aangepakt;
Ach, Balkie zal het toch wel weer niet tot het einde uitzitten. Ik vraag me überhaubt af of er tussen CDA en PVDA wel een doelgericht beleid kan worden opgesteld. Daartoe zijn de verschillen tussen deze partijen toch net even te groot, waardoor je een inderdaad kleurloos regeerakkoord krijgt. Rood met groen = paarsbruinig/grijs.
The End Times are wild
  maandag 5 februari 2007 @ 21:21:58 #103
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_46021302
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:20 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Maar beslist ook geen overwinning van het CDA!

Alleen houdt Balkenende zijn eigen boeltje droog door het mogen voortzetten van de JSF en het voorkomen van een onderzoek naar de gang van zaken rond het steunen van de Irak-oorlog.
The End Times are wild
  maandag 5 februari 2007 @ 21:23:45 #104
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_46021362
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar beslist ook geen overwinning van het CDA!

Alleen houdt Balkenende zijn eigen boeltje droog door het mogen voortzetten van de JSF en het voorkomen van een onderzoek naar de gang van zaken rond het steunen van de Irak-oorlog.
Idd. En meer geld naar defensie, meer politie op straat, burqaverbod, Nederlands in de Grondwet, handhaving HRA, geen AOW-belasting tot 2011
Pugna Pro Patria
pi_46021369
quote:

[..]

Ja, het ziet er erg goed uit.
  maandag 5 februari 2007 @ 21:23:56 #106
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46021370
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:21 schreef LXIV het volgende:
Een economisch dipje is de genadeklap voor dit soort potverterende margekabinetjes. Vooral als je het behoudzaam begroten afschaft.
  maandag 5 februari 2007 @ 21:24:33 #107
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_46021396
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:20 schreef LXIV het volgende:
Ach, Balkie zal het toch wel weer niet tot het einde uitzitten. Ik vraag me überhaubt af of er tussen CDA en PVDA wel een doelgericht beleid kan worden opgesteld. Daartoe zijn de verschillen tussen deze partijen toch net even te groot, waardoor je een inderdaad kleurloos regeerakkoord krijgt. Rood met groen = paarsbruinig/grijs.
De grede economie zal de problemen verdoezelen. Dat zag je ook onder paars; gewoon meer geld erbij. Nooit hervormen, meer geld, meer geld.
  maandag 5 februari 2007 @ 21:24:33 #108
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46021398
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:23 schreef Jurgen21 het volgende:
geen AOW-belasting tot 2011
Dat is wel slim. De komende rechtse landslide kan die onzin dan weer afschaffen.
  maandag 5 februari 2007 @ 21:26:04 #109
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_46021454
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:24 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat is wel slim. De komende rechtse landslide kan die onzin dan weer afschaffen.
Pugna Pro Patria
pi_46021504
quote:
Op maandag 5 februari 2007 19:36 schreef du_ke het volgende:

[..]

De simpele oplossing is het wegennet aanpassen naar de vraag van het autogebruik. Dat laatste hangt af van de bevolkingsdichtheid/autodichtheid.

Gewoon meer asfalt dus.

De files zijn vooral te wijten aan het verwaarlozen van het wegennet en het ontbreken van investeringen en verkeerde keuzes zoals betuwelijn etc.etc.
  maandag 5 februari 2007 @ 21:27:59 #111
Stranger than fiction
pi_46021531
niks mis met AOW-belasting.
  maandag 5 februari 2007 @ 21:30:56 #112
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_46021648
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:27 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

De simpele oplossing is het wegennet aanpassen naar de vraag van het autogebruik. Dat laatste hangt af van de bevolkingsdichtheid/autodichtheid.

Gewoon meer asfalt dus.

De files zijn vooral te wijten aan het verwaarlozen van het wegennet en het ontbreken van investeringen en verkeerde keuzes zoals betuwelijn etc.etc.
Meer asfalt
Pugna Pro Patria
  maandag 5 februari 2007 @ 21:32:42 #113
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_46021707
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:23 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Een economisch dipje is de genadeklap voor dit soort potverterende margekabinetjes. Vooral als je het behoudzaam begroten afschaft.
Laten we het hopen.
Wat ik ook zie gebeuren is dat een erfenis van de vorige kabinetten onacceptabel wordt voor Bos en zijn achterban, en dat de boel op die manier instort.
The End Times are wild
  maandag 5 februari 2007 @ 21:34:05 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_46021768
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:24 schreef Napalm het volgende:

[..]

De grede economie zal de problemen verdoezelen. Dat zag je ook onder paars; gewoon meer geld erbij. Nooit hervormen, meer geld, meer geld.
Inderdaad, dat was de essentie van Paars. In tegenstelling tot zijn naam ook een kleurloos kabinet. En aangezien er geen gemeenschappelijke grondslag of ideologie in dat soort kabinetten zit, is meer geld altijd de enige oplossing. Dat lijkt (even) niemand voor het hoofd te stoten.
The End Times are wild
pi_46022337
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:30 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Meer asfalt
Nee, al die Vinex wijken afbreken. Die zijn allemaal op de verkeerde plek gebouwd.
  maandag 5 februari 2007 @ 23:15:24 #116
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_46026010
het belangrijkste is natuurlijk hoe het gefinancierd wordt. de geruchten zijn dat men uitgaat van een hogere econmische groei dan het CPB voorspeld heeft. en dat vind ik een zeer gevaarlijke zaak. dat is vooruitlopen, alvast uitgeven terwijl je niet zeker weet dat je alles binnen krijgt.
wat moet ik hier nu neerzetten?
  † In Memoriam † maandag 5 februari 2007 @ 23:18:04 #117
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_46026119
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:23 schreef Jurgen21 het volgende:
meer politie op straat
Elke keer als de politiek dat zegt bedoelen ze eigenlijk meer onzinnige boete's uitdelen om de staatskas te spekken.
Carpe Libertatem
pi_46027248
Misschien dat ik het helemaal verkeerd zie, maar het lijkt erop alsof het land en de toekomst ervan nu eventjes door drie mensen worden bepaald. Zo zie ik het althans en ik vind dat eigenlijk wel een vreemde zaak in een democratisch land.

Ik zie allemaal dingen langskomen, roken verboden over een paar jaar, meer geld voor zus, minder geld voor zo. Alsof er al allemaal knopen zijn doorgehakt waar anders een hele tweede kamer overheen gaat.
pi_46029340
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:40 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nou, zo sneu als jij zal niemand gauw zijn.
Gelukkig haalt onze autistische vrind PJO me met gemak in. Gaat het nog steeds goed met je straatvrees ?
pi_46029352
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:27 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Gewoon meer asfalt dus.

Gewoon alleen maar extra wegen bouwen is ook geen oplossing die staan net zo hard weer dicht. En op de plekken waar het echt nodig is is maar weinig ruimte voor extra wegen.
pi_46029373
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:02 schreef Napalm het volgende:

[..]

Wellciht maar met de huidige verkiezingsuitslag is een non-CDA kabinet vrijwel onmogelijk. Het CDA gedraagt zich vreemd.
Een non-CDA kabinet is inderdaad zeer lastig. Maar het CDA heeft weinig andere reële opties dan CDA PvdA CU. Ze zijn hier op aangewezen dus moeten ze een en ander inleveren.
pi_46029414
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:19 schreef MrBadGuy het volgende:
Ach, over het algemeen is het niet zo'n vreselijk akkoord. Er zitten wel wat punten tussen waar ik minder positief over ben, ik denk bijvoorbeeld aan de milieuhype van de laatste tijd die duidelijk zijn weg heeft gevonden naar het regeerakkoord, maar verder valt er nog niet heel veel over te zeggen.
Aan de andere kant zal de milieutechniek en alles wat daar mee te maken heeft een zeer waardevol exportproduct kunnen worden de komende decennia. Dan is het proberen de ten opzichte van andere landen opgelopen achterstand inlopen zeker geen slecht plan.
pi_46031040
quote:

Wellicht acceptabel gezien de partners maar ik vind het maar een onding. Wellicht ook veroorzaakt door m'n voorkeur voor de VVD stemmer maar bij gebrek aan geloofwaardigheid heb ik daar niet op gestemd.

Een minister van Integratie en Wijkverbetering *zucht*
Gesubsidieerde arbeid *zucht*
Verbieden van stamcelonderzoek terwijl zojuist in (ik meen) de UK een manier is uitgevonden om stamcellen te onderzoeken zonder het doden van embryo's *zucht*
AOW *zucht*
Ontslagrecht *zucht*

en als klap op de vuurpijl: Maar meneer Balkenende/Bos/Rouvoet, waar gaan we dat allemaal van betalen? Nou lieve Nederlanders. Als eerste gaan we de begroting op z'n GroenLinks opstellen. Dat wil zeggen, we gaan uit van een hogere economische groei en creëren zo plotseling 2 miljard extra. Ja, Hans Klok is er niets bij. Ten tweede gaan we iets doen wat al vele jaren geroepen wordt en nooit echt wordt waargemaakt; we gaan het aantal ambtenaren drastisch verminderen! *wooooow*

Ben benieuwd of er nog nieuwe geldbronnen te vinden zijn in het regeerakkoord anders gaan Bos op Financieen niet zo heel lang duren vrees ik
pi_46031617
Nog een ander lijstje met de hoofdpunten wat bondiger (bron):

Het grootste deel van het regeerakkoord is bekend. De plannen die maandag uitlekten:

De horeca wordt rookvrij.

Verbod op reclame voor alcohol op radio en tv tot 21.00 uur.

Doelmatiger werken en minder bureaucratie in de zorg moet 500 miljoen euro per jaar opleveren. Dit geld gaat deels naar de verpleeghuizen.

De marktwerking in de ziekenhuiszorg gaat verder. Volgend jaar valt 20 procent van de behandelingen onder de vrije prijsvorming, tegen 10 procent nu.

Verpleeghuisbewoners moeten zelf hun eten en huur gaan betalen. De tehuizen worden kleinschaliger van opzet.

De verplichte bedenktijd van vijf dagen voor abortus blijft bestaan, voor de overtijdbehandeling wordt die variabel.

‘Deltaplan’ voor allochtonen die moeten inburgeren. Alle wachtlijsten voor taal- en inburgeringscursussen moeten aan het eind van de kabinetsperiode zijn opgelost.

‘Handvest verantwoordelijk burgerschap’: alle burgers hebben de plicht de grondrechten, zoals de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van godsdienst, te verdedigen.

Gerichte maatregelen ter bestrijding van geweld tegen homo’s.

Het recht op ouderschapsverlof wordt verlengd van 13 naar 26 weken.

De sollicitatieplicht voor bijstandsmoeders met kinderen tot 5 jaar wordt afgeschaft.

Kinderrechters krijgen meer mogelijkheden om aan probleemgezinnen verplichte opvoedingsondersteuning op te leggen.

Jongeren zullen tijdens hun schooltijd drie maanden maatschappelijke stage volgen, zodat ze kunnen kennismaken met de samenleving.

Jongeren tot 27 jaar hebben de plicht te werken of te leren.

Alle uitkeringen aan volledig arbeidsongeschikten worden verhoogd van 70 naar 75 procent van het laatste salaris.

Een mogelijk verbod op gezichtsbedekkende kleding.

Er komen 10.000 ‘brugbanen’ om ex-WAO’ers aan het werk te helpen.

Extra investering in kinderopvang van 700 miljoen, opvang wordt niet gratis.

800 miljoen euro extra voor koopkrachtverbetering.

De woningproductie wordt verhoogd tot een niveau van 80 tot 100 duizend per jaar.

De positie van de Nederlandse taal als cultuur-, bestuurs- en omgangstaal wordt steviger verankerd in de grondwet.

100 miljoen euro extra voor de publieke omroep.

Veiligheidsprogramma gericht op verlaging van de criminaliteit met 25 procent.
***************************************************************************************
pi_46031624
quote:
De Tweede Kamerfracties van CDA, PvdA en ChristenUnie hebben maandagavond in grote lijnen ingestemd met het regeerakkoord dat hun partijleiders willen sluiten. Kamerleden van alle drie de partijen zeggen hun verkiezingsprogramma in de tekst te herkennen, maar willen op een aantal punten nog wijzigingen. Vandaag beginnen de onderhandelaars Balkenende, Bos en Rouvoet in het Catshuis aan de laatste besprekingen. Na een laatste goedkeuring door de fracties is het akkoord dan definitief en wordt het in de loop van de dag gepresenteerd.

De fractie heeft ‘ontzaglijk veel positieve dingen gezien’, zei PvdA-leider Bos tegen middernacht, maar heeft ook ‘heldere wensen’ geuit. Volgens ingewijden wil de PvdA meer geld voor werkenden in verpleeghuizen en meer aandacht voor emancipatie.

De sociaal-democraten benadrukten dat Bos alle belangrijke punten die hij vooraf had genoemd uit het vuur heeft gesleept: van de aanpak van de achterstandswijken en het armoedebeleid tot de fiscalisering van de AOW en het generaal pardon voor ‘oude’ asielzoekers. ‘We zijn overtuigd dat er een nieuwe koers is’, aldus een PvdA’er.

Ook de verhoging van de WAO-uitkeringen en de investeringen in het milieubeleid oogstten applaus. ‘Natuurlijk zijn we tevreden’, aldus een Kamerlid. Er waren ‘ronduit lovende’ reacties.

De CDA-fractie was ook positief gestemd over het conceptregeerakkoord, al klonk er minder enthousiasme door in de reacties dan bij de PvdA. ‘Er zitten voor ons heel veel herkenbare punten in het akkoord. Het is geen breuk met de afgelopen vier jaar’, aldus een Kamerlid. Een ander zei dat de maatschappelijke investeringen voor veel CDA’ers ‘balsem op de ziel’ zijn, omdat de afgelopen jaren zo ingrijpend is hervormd.

Aan de andere kant is het AOW-compromis een ‘pijnpunt voor ons’, aldus een fractielid. Een paar kleine punten moesten van de fractie nog wel worden verbeterd.

Na ruim vierenhalf uur beraad stemde ook de fractie van de ChristenUnie in met het akkoord. ‘Dat stemt mij tot grote vreugde’, aldus fractievoorzitter en onderhandelaar Rouvoet. ‘Het stempel van de ChristenUnie is aanwezig.’ De partij kan met name het gezinsbeleid, het einde van het gedoogbeleid op alle fronten en de strengere aanpak van prostitutie aanmerken als resultaten. Wel drong de CU-fractie aan op een paar wijzigingen, met name om het openbaar vervoer verder te stimuleren.

Uit het akkoord, dat maandag voor de helft uitlekte, blijkt dat het nieuwe kabinet de komende vier jaar 7 miljard euro uittrekt voor investeringen in onderwijs, milieu en zorg. Daarnaast is er 3 miljard euro voor lastenverlichting.
volkskrant
  dinsdag 6 februari 2007 @ 09:26:06 #126
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46032012
Het is echt kadootjes uitdelen... Bah.
pi_46032019
Ik vind het er nog geeneens zo heel rot uitzien eigenlijk. Het gaat eindelijk weer eens een beetje over mensen, ipv geld en werkgevers.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_46032080
De helft van de bezuinigingen wordt gerealiseerd door efficiency en overige posten

Staatsschuld
pi_46032235
quote:
Op maandag 5 februari 2007 21:48 schreef en_door_slecht het volgende:

Nee, al die Vinex wijken afbreken. Die zijn allemaal op de verkeerde plek gebouwd.
Milieuschade, dak- en thuislozen...
pi_46032246
quote:
Op maandag 5 februari 2007 23:15 schreef evert het volgende:
dat is vooruitlopen, alvast uitgeven terwijl je niet zeker weet dat je alles binnen krijgt.
Dat is de PvdA...
pi_46032379
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:40 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is de PvdA...
Hoezo? Ten eerste is het een accoord waarin ook de andere partijen zich kunnen vinden, ten tweede is elke rijksbegroting gebaseerd op verwachte, geschatte inkomsten in plaats van reeds verworven inkomsten.

Of ze nou iets onder, op, of boven de door economen of andere koffiedikkijkers geschatte economische ontwikkeling en daarvan afgeleide opbrengsten voor de staat gaan zitten maakt niet wezenlijk uit voor het speculatieve gehalte ervan. Het is allemaal speculatief.

En ook niet onbelangrijk: ook die uitgaven zijn maar gepland. Nog niet gedaan omdat ze op papier staan. Net als die inkomsten.
pi_46032532
quote:
Milieuschade, dak- en thuislozen...
Nee, dat snap ik. Waar het om gaat is dat er in NL nooit nagedacht is en wordt over waar iets aan te leggen. Waarom Amsterdam niet compacter en beter, in plaats van een polder op 30 km afstand vol te bouwen. Dan moet je al die mensen elke dag heen en weer slepen, want werk is er in de polder na 40 jaar nog niet.

Maar OT:
De financiële onderbouwing is natuurlijk boterzacht. Efficiëntie hier, efficiëntie daar, aanpak fraude, beheersing zorgkosten. Dat gaat nooit werken.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 09:55:50 #133
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_46032562
Vraag me af tot welke leeftijd die verplichte maatschappelijke stage telt. Mag hopen dat dat alleen voor middelbare scholieren geldt en niet voor studenten.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_46032583
Die maatschappelijke stage ja. Eindelijk. Briljant plan. Ben erg benieuwd wat het op gaat leveren. Straks moet Youssef bejaarden wassen, niks meer gangstatje spelen in de hood.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_46032593
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Hoezo? Ten eerste is het een accoord waarin ook de andere partijen zich kunnen vinden, ten tweede is elke rijksbegroting gebaseerd op verwachte, geschatte inkomsten in plaats van reeds verworven inkomsten.

Of ze nou iets onder, op, of boven de door economen of andere koffiedikkijkers geschatte economische ontwikkeling en daarvan afgeleide opbrengsten voor de staat gaan zitten maakt niet wezenlijk uit voor het speculatieve gehalte ervan. Het is allemaal speculatief.

En ook niet onbelangrijk: ook die uitgaven zijn maar gepland. Nog niet gedaan omdat ze op papier staan. Net als die inkomsten.
Er zit een wereld van verschil tussen belastinginkomsten meenemen of efficiëntie bij de overheid. We moeten dus maar hopen dat we met z'n allen 8 miljard ergens uit een hoge hoed toveren, want die miljarden zullen niet gedekt worden door de voorgestelde maatregelen.
pi_46032631
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:56 schreef Jarno het volgende:
Ben erg benieuwd wat het op gaat leveren
Nog meer ambtenaren.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 10:01:55 #137
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46032691
Klopt helemaal en_door_slecht... Die bezuinigingen moeten zich eerst maar eens bewijzen. En als dat tegenzit en de economische ontwikkeling voldoet ook niet (stel je eens een 2e 11 september voor), dan heb je straks een enorm begrotingstekort.

Later zal dit kabinet bekend staan als het kabinet van de slappe knieën, die het verzuimde iets te doen aan de HRA, WAO, flexibiliteit van de arbeidsmarkt, etc. Ik mis de VVD.
pi_46032704
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:59 schreef FJD het volgende:

[..]

Nog meer ambtenaren.
Ach, effificiency denken is zooooo 2006.
pi_46032716
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:01 schreef Heerlijkheid het volgende:
Ik mis de VVD.
Als kiespijn, ja.
pi_46032718
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:47 schreef sigme het volgende:

Hoezo?
Omdat de PvdA als het om uit te geven geld gaat altijd een positieve inslag hebben. Overigens hou ik wel van optimisme... Het is zo jammer dat binnen de PvdA de pessimisten wat sneller omhoog komen.
pi_46032759
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:57 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Er zit een wereld van verschil tussen belastinginkomsten meenemen of efficiëntie bij de overheid. We moeten dus maar hopen dat we met z'n allen 8 miljard ergens uit een hoge hoed toveren, want die miljarden zullen niet gedekt worden door de voorgestelde maatregelen.
Eens, maar dit zijlijntje begon met :
quote:
Op maandag 5 februari 2007 23:15 schreef evert het volgende:
het belangrijkste is natuurlijk hoe het gefinancierd wordt. de geruchten zijn dat men uitgaat van een hogere econmische groei dan het CPB voorspeld heeft. en dat vind ik een zeer gevaarlijke zaak. dat is vooruitlopen, alvast uitgeven terwijl je niet zeker weet dat je alles binnen krijgt.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 10:04:57 #142
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46032762
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:02 schreef Jarno het volgende:

[..]

Als kiespijn, ja.
Hoor jij ook bij dat clubje van Bos ofzo?
pi_46032765
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:54 schreef en_door_slecht het volgende:
Waarom Amsterdam niet compacter en beter, in plaats van een polder op 30 km afstand vol te bouwen. Dan moet je al die mensen elke dag heen en weer slepen, want werk is er in de polder na 40 jaar nog niet.
Amsterdam nog compacter? Brrr...

Die polder volbouwen is zo'n slecht idee nog niet. Maar dan moet je ook de werkgelegenheid mee verhuizen. Daar gaat het nog wel eens mis.

Zeker gelet op een mogelijke stijging van de zeespiegel is het sowieso het beste om in het oosten van het land te investeren. Zowel vwb woningbouw als vwb bedrijvigheid.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 10:08:58 #144
8369 speknek
Another day another slay
pi_46032850
quote:
Op maandag 5 februari 2007 20:33 schreef MrBadGuy het volgende:
3 maanden maatschappelijke stage (pagina 5, punt 12), is dat gewoon snuffelstages zoals die er al zijn in oa het vmbo en mbo, of is dat een ander woord voor sociale dienstplicht? Met stage is niks mis, zolang het maar in het gebied gebeurd waarin je opgeleid wordt.
Het gebied gebeurt waarin je opgeleid wordt? Op de middelbare school?
Ik heb ook een stage gehad op de middelbare school, heb je geen reet aan. Bedrijven denken wel twee keer na iets van verantwoordelijkheid aan een scholier te geven, en de meeste van de scholieren hebben wel een beetje ervaring met vakkenvullen of folders rond te brengen. Bejaarden wassen? Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde scholier daarvan betrokken raakt, eerder het tegenovergestelde.

Daarbij, die kinderen leren al zo weinig, ze kunnen beter drie maanden wiskunde onderwijs extra krijgen, worden de universiteiten ook niet meer zo uitgehold.

[ Bericht 8% gewijzigd door speknek op 06-02-2007 10:17:57 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_46032964
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:04 schreef DS4 het volgende:

[..]

Amsterdam nog compacter? Brrr...
Beetje rare opmerking ook: de afgelopen 40 jaar is er door de nederlandse politiek altijd ingezet op compact bouwen, en voorlopig houdt men eraan vast.
quote:
Die polder volbouwen is zo'n slecht idee nog niet. Maar dan moet je ook de werkgelegenheid mee verhuizen. Daar gaat het nog wel eens mis.
Werkgelegenheid meeverhuizen is ook niet altijd goed bevallen: Hoofdkantoor PTT verhuizen naar Groningen is uiteindelijk -al was het héél goed voor de werkgelegenheid hier- weer teruggedraaid.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 10:16:53 #146
8369 speknek
Another day another slay
pi_46033021
Ik vind het een aardig ruk regeringsakkoord, maar ik had dan ook weinig anders verwacht van CDA en Christenunie. Gelukkig zit het hem vooral in de details: extra kinderbijslag, daar spek je alleen de armen mee, die toch verhoudingsgewijs al veel te veel kinderen krijgen. Stop dat geld dan in de echt gratis kinderopvang voor werkende tweeverdieners. Die maatschappelijke stage wordt een fiasco en over twee jaar weer afgeschaft, die bedenktijd voor overtijdbehandelingen, daar kweek je alleen extra abortussen mee, en zo nog wat dingen.

In de grote lijn is het allemaal niet heel dramatisch, maar er staat dan ook helemaal niets schokkends in. Het ontbreekt aan een heldere lijn of durf. Hetgene wat me het meeste stoort is, maar dat was ik al gewend van de afgelopen tien jaar ongeveer, en drie Balkenende's zeker, is een compleet gebrek aan visie op de kenniseconomie. Leuk drie sociopoliticologen van de VU, maar wat we nodig hebben is een of andere keiharde bèta-technocraat die ons naar de high-tech industrie leidt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_46033028
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:02 schreef Jarno het volgende:
Ach, effificiency denken is zooooo 2006.
Blijkbaar ook erg 2007 gezien de bezuinigingen die men denkt te gaan maken

Vraag me ook of ze een extra stijging in de sociale lasten meenemen als er zoveel ambtenaren worden ontslagen. Allemaal leuk en aardig natuurlijk als je er 200k oid de straat op mikt maar zonder baan kosten die de overheid alsnog een hoop geld
pi_46033040
Ik had ook liever GL erbij gehad speknek maar gezien het feit dat we nu christenfundamentalisten in de regering hebben lijkt de schade me alleszins mee te vallen.
  † In Memoriam † dinsdag 6 februari 2007 @ 10:34:38 #149
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_46033360
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:01 schreef sigme het volgende:
Nog een ander lijstje met de hoofdpunten wat bondiger (bron):
‘Handvest verantwoordelijk burgerschap’: alle burgers hebben de plicht de grondrechten, zoals de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van godsdienst, te verdedigen.
Hoe denken ze in godsnaam die plicht te gaan controleren/toetsen?
Carpe Libertatem
pi_46033375
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:01 schreef Heerlijkheid het volgende:
Klopt helemaal en_door_slecht... Die bezuinigingen moeten zich eerst maar eens bewijzen. En als dat tegenzit en de economische ontwikkeling voldoet ook niet (stel je eens een 2e 11 september voor), dan heb je straks een enorm begrotingstekort.

Later zal dit kabinet bekend staan als het kabinet van de slappe knieën, die het verzuimde iets te doen aan de HRA, WAO, flexibiliteit van de arbeidsmarkt, etc. Ik mis de VVD.
Oh en een 2e 11 september zou met de VVD in het kabinet geen effect hebben? Dan maakt dat kwart procentje groeiverschil in de ramingen echt geen ruk meer uit.
En 12 jaar VVD op financiën heeft 2 jaar een overschot opgeleverd. Vorig jaar en 2001 meen ik. Voor dit jaar zit er al weer een tekort aan te komen....
pi_46033416
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:35 schreef du_ke het volgende:
En 12 jaar VVD op financiën heeft 2 jaar een overschot opgeleverd. Vorig jaar en 2001 meen ik. Voor dit jaar zit er al weer een tekort aan te komen....
Yup het kan altijd beter maar daarbij komt wel dat het economisch minder ging de afgelopen jaren. Als je zelfs tekorten maakt bij economische opleving dan hebben we weinig geleerd van ons verleden. Neemt niet weg dat ik vind dat een sluitende begroting een voorwaarde moet zijn in plaats van "ach we zien wel".
pi_46033597
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:37 schreef FJD het volgende:

[..]

Yup het kan altijd beter maar daarbij komt wel dat het economisch minder ging de afgelopen jaren. Als je zelfs tekorten maakt bij economische opleving dan hebben we weinig geleerd van ons verleden. Neemt niet weg dat ik vind dat een sluitende begroting een voorwaarde moet zijn in plaats van "ach we zien wel".
Het is ook een voorwaarde, in 2011 moet er een overschot zijn van 1%. Dat wordt volgens mij hard vastgelegd in het akkoord.

Maar ik snap het gehuil nooit zo goed dat de VVD zo goed zou zijn op financiën. Zalm laat weer een zooitje achter (hoogconjunctuur en dan toch eindigen met een tekort..)
pi_46033863
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:37 schreef FJD het volgende:
Als je zelfs tekorten maakt bij economische opleving dan hebben we weinig geleerd van ons verleden.
In de jaren 90 zat de VVD ook op financiën, en toen ging het bijna beter met de economie dan ooit te voren.
pi_46034249
Alles wat ik over het accord heb gelezen doet mij sterken in de mijn menig dat dit wel eens het beste regeeraccoord aller tijden zou kunnen zijn.

Ik kan mij in alle punten vinden, behalve over het feit , dat de huur wetgeving niet over de kop gaat.
Daar had ik op een liberalisering gehoopt , maar bij een CDA pvdA en CU mag ik dat eigenlijk niet verwachten.

Dat de grote christelijke minderheid in Nederland eindelijk ook weer gehoor vindt , vind ik niet meer dan juist. Na 15 jaar liberaliseren en het overhoop schoppen van waarden en normen ,is het hun recht dat een beetje terug wordt geroerd zonder dat fundamentele rechten worden ingeknipt.
.
pi_46034349
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:45 schreef du_ke het volgende:
Het is ook een voorwaarde, in 2011 moet er een overschot zijn van 1%. Dat wordt volgens mij hard vastgelegd in het akkoord.
Uhuh, net als het rookverbod zeker? Gewoon doorschuiven naar het volgende kabinet die het vervolgens zonder veel moeite naast zich neer kan leggen
quote:
Maar ik snap het gehuil nooit zo goed dat de VVD zo goed zou zijn op financiën. Zalm laat weer een zooitje achter (hoogconjunctuur en dan toch eindigen met een tekort..)
Dat het beter kan daar hoeven we het niet over te hebben maar als ik in een kabinet zonder de VVD zie dat men spontaan uitgaat van een optimistische economische groei in plaats van een conservatieve waar Zalm voor stond dan gaan bij mij de nekharen alweer overeind staan.

Dit in combinatie natuurlijk met het voorstel om de helft van de bezuinigingen uit "overige kosten" en "efficiency in het ambtenaren apparaat" te halen.
pi_46034584
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 11:12 schreef FJD het volgende:

[..]

Uhuh, net als het rookverbod zeker? Gewoon doorschuiven naar het volgende kabinet die het vervolgens zonder veel moeite naast zich neer kan leggen
[..]

Dat het beter kan daar hoeven we het niet over te hebben maar als ik in een kabinet zonder de VVD zie dat men spontaan uitgaat van een optimistische economische groei in plaats van een conservatieve waar Zalm voor stond dan gaan bij mij de nekharen alweer overeind staan.

Dit in combinatie natuurlijk met het voorstel om de helft van de bezuinigingen uit "overige kosten" en "efficiency in het ambtenaren apparaat" te halen.
Dat laatste ben ik ook zeker niet enthousiast over. Maar ik denk gewoon dat Zalm zwaar overgewaardeerd wordt. Het kan voor een nieuwe minister van financiën niet heel moeilijk zijn om het beter te doen.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 12:59:33 #157
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_46037402
quote:
De woningproductie wordt verhoogd tot een niveau van 80 tot 100 duizend per jaar.
Interessant, ik wist niet dat de overheid een productiebedrijf was. De overheid bouwt zelf geen woningen, zij legt anderen beperkingen op ten aanzien van het bouwen van woningen. Het is dan ook een zinloos voornemen dat gedoemd is om te mislukken. In voorgaande jaren is het de overheid ook niet gelukt om er voor te zorgen dat er een beoogd aantal woningen wordt gebouwd, er is dus geen reden om aan te nemen dat dat in de toekomst wel zal lukken.
pi_46037780
Och in de jaren 50 lukte het best aardig om de bouwwensen te halen hoor.
pi_46037945
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:16 schreef du_ke het volgende:
Och in de jaren 50 lukte het best aardig om de bouwwensen te halen hoor.
Je bedoelt toen er woningnood was? Toen lukte het in de bouwwensen te voorzien? Elke bouw was gewenst, maar die woningnood was er toch echt omdat de wens niet voor iedereen vervuld werd.

Daarna was de echte nood wel voorbij, maar een overschot is er volgens mij nooit geweest, en of er ooit een aanbod geweest is dat werd aangemerkt als 'voldoend' kan ik me ook niet herinneren. In de jaren '80 was de woningnood in ieder geval terug van weggeweest, en ondanks alle bouwen is daarna het woningaanbod altijd als schaars beschouwd voor zover ik weet.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 13:28:01 #160
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46038125
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:34 schreef Boze_Appel het volgende:
Hoe denken ze in godsnaam die plicht te gaan controleren/toetsen?
Hoe denken ze dat te gaan handhaven met een partij die moslims nooit durft aan te pakken?
pi_46038152
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:21 schreef sigme het volgende:

[..]

Je bedoelt toen er woningnood was? Toen lukte het in de bouwwensen te voorzien? Elke bouw was gewenst, maar die woningnood was er toch echt omdat de wens niet voor iedereen vervuld werd.

Daarna was de echte nood wel voorbij, maar een overschot is er volgens mij nooit geweest, en of er ooit een aanbod geweest is dat werd aangemerkt als 'voldoend' kan ik me ook niet herinneren. In de jaren '80 was de woningnood in ieder geval terug van weggeweest, en ondanks alle bouwen is daarna het woningaanbod altijd als schaars beschouwd voor zover ik weet.
Ik bedoel dat het in de jaren 50 wel lukte om honderduizenden woningen neer te zetten. Ofwel dat de opmerking van neworder onzin was. Over de kwaliteit van die woningen en het type.. tja wederopbouw en niet overdreven veel en goede bouwmaterialen ter beschikking dus niet top.

Overigens is er op veel plaatsen al jaren een overschot aan woningen maar niet aan de gewenste woningen. Het is niet voor niets dat hele jaren 50 en 60 en de eerste jaren 70 wijken worden gesloopt en of gesaneerd.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 13:29:22 #162
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46038169
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 10:45 schreef du_ke het volgende:
De laatste projectie die ik heb is er een overschot van 0.6 % over 2007.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 13:36:25 #163
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_46038382
Naar het schijnt wil de PvdA-fractie nu het liefst af van de AOW-voorstellen van het kabinet. Dat betekent dus dat het CDA de twee hoofdstrijdpunten heeft gewonnen: de HRA blijft bestaan en er wordt niet gemorreld aan de AOW
Pugna Pro Patria
pi_46038397
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:29 schreef PJORourke het volgende:

[..]

De laatste projectie die ik heb is er een overschot van 0.6 % over 2007.
In de Volkskrant van zaterdag had Kalshoven het over een tekort van 0,3%
  dinsdag 6 februari 2007 @ 13:37:26 #165
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46038426
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:36 schreef du_ke het volgende:
In de Volkskrant van zaterdag had Kalshoven het over een tekort van 0,3%
Ik heb het gelezen ja. Ik was verbaasd. Niet dat ik Bos dat niet gun...
pi_46038463
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:36 schreef Jurgen21 het volgende:
Naar het schijnt wil de PvdA-fractie nu het liefst af van de AOW-voorstellen van het kabinet. Dat betekent dus dat het CDA de twee hoofdstrijdpunten heeft gewonnen: de HRA blijft bestaan en er wordt niet gemorreld aan de AOW
Waarom ben jij daar zo blij over? Wil je zo graag je hele werkzame leven opdraaien voor een luie oude dag van al die babyboomers?
  dinsdag 6 februari 2007 @ 13:39:19 #167
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46038492
quote:
Nou daar mag je blij mee zijn hoor, een huizenmarkt waar de prijzen kunstmatig worden opgedreven door een subsidie van 10 miljard en een AOW waar onze generatie zich scheel voor gaat betalen in ruil voor het politiek gewin van het CDA.
pi_46038514
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:37 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ik heb het gelezen ja. Ik was verbaasd. Niet dat ik Bos dat niet gun...
Ik vond het ook raar inderdaad. Maar hij is toch wel iemand die z'n cijfers meestal wel redelijk voor elkaar heeft.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 13:40:12 #169
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46038519
quote:
Wel een beetje vreemd hoor. Je zet in op de Bosbelasting, laat je voorsprong in de peilingen helemaal verpieteren, en dan krijg je de kans om hem in te voeren, doe je het niet. Het leek zo principieel allemaal, maar dit is gewoon nutteloos en stom.
pi_46038538
Als je dan toch zo graag de AOW aan wil pakken dan is het oprekken van de pensioengerechtigde leeftijd de eerste slag die je moet winnen. Alhoewel het mensen straffen die eerder stoppen met werken ook wel iets heeft maar goed, geen enkele partij die aan de 65 jaar-grens durft te komen. Nee dat schiet lekker op
pi_46038631
Zo op het eerste gezicht een kleurloos regeerakkoord met weinig zinvolle targets behalve dan een hoop "investeringen".

Beetje meeliften op de aantrekkende (wereld)economie en dan als het minder gaat moet iedereen de broekriem weer aantrekken. Als de overheid nou structureel minder geld zou uitgeven hoeft de broekriem ook minder strak aan als het wat minder gaat.

Maar waarom zou je plannen voor de lange termijn als je op de korte termijn lekker kunt strooien met geld.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 13:44:34 #172
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46038645
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:40 schreef FJD het volgende:
Als je dan toch zo graag de AOW aan wil pakken dan is het oprekken van de pensioengerechtigde leeftijd de eerste slag die je moet winnen. Alhoewel het mensen straffen die eerder stoppen met werken ook wel iets heeft maar goed, geen enkele partij die aan de 65 jaar-grens durft te komen. Nee dat schiet lekker op
D66 wel. En ze hadden gelijk.
pi_46038719
Inderdaad gewoon die pensioensgerechtigde leeftijd elk jaar met 1 of 2 maand verhogen tot we op 67 of 68 ofzo komen. Zo moeilijk is dat niet. En de HRA eerst maar eens beperken tot b.v. 7 ton (dat moet ook voor CDA'ers accaptabel zijn en doet meer recht aan het doel van de HRA) en dan een commissie over de verdere toekomst laten babbelen. Dit is allemaal wel erg weinig ambitieus.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 13:47:23 #174
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46038722
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:44 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Helaas is de politiek op deze punten een zaak van belangenbehartiging/cliëntelisme en schop je als partij te veel tegen zere benen aan als je hardop zegt dat het gewoon pure noodzaak is om de AOW-leeftijd omhoog te gooien.

D66 had in deze weinig te verliezen,
  dinsdag 6 februari 2007 @ 13:48:14 #175
66825 Reya
Fier Wallon
pi_46038744
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 09:54 schreef en_door_slecht het volgende:
De financiële onderbouwing is natuurlijk boterzacht. Efficiëntie hier, efficiëntie daar, aanpak fraude, beheersing zorgkosten. Dat gaat nooit werken.
Ik zet ook mijn vraagtekens bij de financiële onderbouwing. Wat wordt er bedoeld met overige posten? En efficiency vergroten is iets wat op korte termijn helemaal geen geld hoeft op te leveren; hervormingen ten behoeve van efficiency kunnen zelfs de prestaties van de betreffende departementen aantasten. Met dergelijke bezuinigingen is het wachten op de eerste tegenvallers.
pi_46038823
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:44 schreef PJORourke het volgende:
Jammer dat ze zich als partij verder totaal ongeloofwaardig hebben gemaakt de laatste jaren.

Over de AOW leeftijd, heel simpel. Bij de invoering ervan was de leeftijd 65. Je wordt geboren op leeftijd 0 (duh) en de gemiddelde mens werd toen xx aantal jaren oud. Voila je kunt dan een percentage uitrekenen tussen werken-pensioen. Natuurlijk werk je niet vanaf 0 maar dat voorkomt de vraag over op welke leeftijd er precies gewerkt wordt. Die varieert namelijk nogal.

Vervolgens hou je dat percentage aan Wat dus inhoudt dat als we gemiddeld ouder worden we ook gemiddeld meer gaan werken tada! Is dat nou zo moeilijk
  dinsdag 6 februari 2007 @ 13:57:56 #177
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46039039
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:51 schreef FJD het volgende:

[..]

Jammer dat ze zich als partij verder totaal ongeloofwaardig hebben gemaakt de laatste jaren.

Over de AOW leeftijd, heel simpel. Bij de invoering ervan was de leeftijd 65. Je wordt geboren op leeftijd 0 (duh) en de gemiddelde mens werd toen xx aantal jaren oud. Voila je kunt dan een percentage uitrekenen tussen werken-pensioen. Natuurlijk werk je niet vanaf 0 maar dat voorkomt de vraag over op welke leeftijd er precies gewerkt wordt. Die varieert namelijk nogal.

Vervolgens hou je dat percentage aan Wat dus inhoudt dat als we gemiddeld ouder worden we ook gemiddeld meer gaan werken tada! Is dat nou zo moeilijk
Toen het werd ingevoerd was de gemiddelde levensverwacht 67!
pi_46039040
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:48 schreef Reya het volgende:
Wat wordt er bedoeld met overige posten?
Dat is i.d.d. nog wel het meest lachwekkende. Efficiëntie overige posten... Het zal best wel redelijk onderbouwd zijn, maar dit riekt toch naar goedkoop potverteren. In tijden dat het economisch voor de wind gaat niet in staat zijn bijvoorbeeld een potje aan te leggen zodat er over 6 jaar niet weer zo hard hoeft te worden bezuinigd heeft een aantal voordelen en er is veel voor te zeggen eens op die luxe in te zetten.
Vis noch vlees dit kabinet.
Maar goed, eigenlijk had ik niet anders verwacht en gegeven de uitslag bij de verkiezingen had het niet veel anders gekund.
pi_46039139
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:57 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Dat is i.d.d. nog wel het meest lachwekkende. Efficiëntie overige posten... Het zal best wel redelijk onderbouwd zijn, maar dit riekt toch naar goedkoop potverteren. In tijden dat het economisch voor de wind gaat niet in staat zijn bijvoorbeeld een potje aan te leggen zodat er over 6 jaar niet weer zo hard hoeft te worden bezuinigd heeft een aantal voordelen en er is veel voor te zeggen eens op die luxe in te zetten.
Daar is zeker wat voor te zeggen. Maar zelfs de centrumrechtse kabinetten hebben er wat dat betreft niets van gebakken.
pi_46039214
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:57 schreef Heerlijkheid het volgende:
Toen het werd ingevoerd was de gemiddelde levensverwacht 67!
In 1957 bedroeg de levensverwachting bij geboorte 71,4 jaar voor jongetjes en 74,6 jaar voor meisjes.

Uiteraard wordt dan het gewogen gemiddelde genomen.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:03:53 #181
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46039256
Ik zei het verkeerd: in 1957 werden mensen gemiddeld 67 jaar oud. De levensverwachting van de kinderen die toen werden geboren was inderdaad iets hoger.
Zie: http://www.cbs.nl/NR/rdon(...)0/0/2005k2b15p93.pdf
pagina 2, grafiek.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:04:45 #182
66825 Reya
Fier Wallon
pi_46039280
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:00 schreef du_ke het volgende:

[..]

Daar is zeker wat voor te zeggen. Maar zelfs de centrumrechtse kabinetten hebben er wat dat betreft niets van gebakken.
Nou ja, het beleid van Zalm op dit gebied was tenminste iets; idealiter zouden de aardgasbaten van de algemene Rijksbegroting worden losgekoppeld, en worden gebruikt om reserves aan te leggen voor (economisch) magere tijden. maar dat zal zoveel bezuinigingen inhouden dat geen kabinet zich daaraan zal wagen.
pi_46039335
Dus dat betekent dat iemand in 1957 recht heeft op ongeveer 7,5 jaar AOW. Dat is zeg 15% van het leven waardoor met de huidige levensverwachting van (bijna) 80 jaar de AOW leeftijd op 68 komt te liggen.
pi_46039370
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:02 schreef FJD het volgende:

[..]

In 1957 bedroeg de levensverwachting bij geboorte 71,4 jaar voor jongetjes en 74,6 jaar voor meisjes.

Uiteraard wordt dan het gewogen gemiddelde genomen.
Haal je nou niet pensioengerechtigde leeftijd en AOW door elkaar? De AOW werd later ingevoerd dan het pensioen met bijbehorende gerechtigde leeftijd. Pensioenleeftijd dateert van veel verder terug.
pi_46039385
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:07 schreef sigme het volgende:
Haal je nou niet pensioengerechtigde leeftijd en AOW door elkaar? De AOW werd later ingevoerd dan het pensioen met bijbehorende gerechtigde leeftijd. Pensioenleeftijd dateert van veel verder terug.
Sorry je hebt gelijk
pi_46039401
Het feit dat tandarts enzo weer in het basispakket komt, betekent dat niet gewoon dat het basispakket duurder wordt?
pi_46039426
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:00 schreef du_ke het volgende:
Nou, het was toch Lubbers 1 die dingen recht gezet heeft, het waren toch Balkenende 1-2-3 die het huishoudboekje heel redelijk op orde hebben gemaakt.
Maar ook ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat VVD en CDA altijd heel hard schreeuwen dat PvdA aan potverteren doet en ze dat de PvdA niet gunnen en dus maar denken: "wat jij mag, mag ik ook".
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:10:08 #188
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46039433
Nee veel minder. Ze werden 67 jaar oud, met AOW vanf hun 65e. Dan 2/67= 3% van het leven. Dat is als mensen 80 worden 77,6.

Laten we dat maar niet doen.
pi_46039455
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:09 schreef Evil_Jur het volgende:
Het feit dat tandarts enzo weer in het basispakket komt, betekent dat niet gewoon dat het basispakket duurder wordt?
Ja

Vervolgens gaat het kabinet dat koopkracht verlies weer compenseren ofzo.
pi_46039490
quote:
Nee, dit kabinet kan goochelen.
Volgens mij gaat de overheid dat nu betalen uit vanalles en nogwat.
pi_46039519
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:10 schreef Heerlijkheid het volgende:
Nee veel minder. Ze werden 67 jaar oud, met AOW vanf hun 65e. Dan 2/67= 3% van het leven. Dat is als mensen 80 worden 77,6.

Laten we dat maar niet doen.
Lijkt me des te meer reden om de AOW leeftijd een stuk op te trekken stelletje profiteurs dat we er zijn. Hoe is het CBS gemiddelde trouwens aangepast voor WO II? Daar kwamen nogal wat mensen om het leven door niet natuurlijke oorzaken waardoor het gemiddelde natuurlijk ontzettend daalt.
pi_46039569
Heeft iemand al wat gelezen over hoe die raamambtenaren op straat worden gezet en niet vervangen worden? Want ik heb nog geen taak gezien waarvan is gezegd: "Bemoeien we ons niet meer mee, dat scheelt 1000 mensen op het ministerie."
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:15:11 #193
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_46039572
quote:
Ja. Het goede nieuws is dan weer wel dat het nu helemaal overbodig wordt om een aanvullende verzekering af te sluiten. Dat scheelt weer een paar centen.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:15:49 #194
66825 Reya
Fier Wallon
pi_46039592
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:15 schreef freako het volgende:

[..]

Ja. Het goede nieuws is dan weer wel dat het nu helemaal overbodig wordt om een aanvullende verzekering af te sluiten. Dat scheelt weer een paar centen.
Hetgeen dan wel weer een sigaar uit eigen doos is
pi_46039597
quote:
Per saldo zal het wel iets lager worden maar goed het beperkt wederom de keuzevrijheid.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:17:12 #196
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_46039639
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:15 schreef FJD het volgende:

[..]

Per saldo zal het wel iets lager worden maar goed het beperkt wederom de keuzevrijheid.
Ja, en persoonlijk vind ik het wel jammer. Met het huidige basisverzekeringspakket kon ik prima uit de voeten. Mij gaat het dus wel geld kosten. .
pi_46039646
quote:

[..]

Ik was met mijn ene controle per jaar goedkoper uit dan met een aanvullende verzekering....
pi_46039657
quote:

[..]

Voor degenen die dat geld ervoor over hadden scheelt het.

Voor wie die verzekering niet nodig vindt scheelt het ook, maar dan de andere kant op.
pi_46039672
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:09 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Nou, het was toch Lubbers 1 die dingen recht gezet heeft, het waren toch Balkenende 1-2-3 die het huishoudboekje heel redelijk op orde hebben gemaakt.
Wat hebben de B1-3 kabinetten dan precies op orde gemaakt? En wie was daar dan verantwoordelijk voor? Zalm die dat ook was onder Kok?
quote:
Maar ook ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat VVD en CDA altijd heel hard schreeuwen dat PvdA aan potverteren doet en ze dat de PvdA niet gunnen en dus maar denken: "wat jij mag, mag ik ook".
Ze schreeuwen maar weten het niet te onderbouwen net als hun aanhangers. Volgens mij zijn de grootste begrotingstekorten van de afgelopen decennia altijd onder CDA-VVD kabinetten geweest .
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:20:37 #200
66825 Reya
Fier Wallon
pi_46039737
quote:

[..]

Zeker omdat ernstige dentale ingrepen (kaakchirurgie) wel al werden vergoed door de basisverzekering, waardoor mensen alleen nog zelf het risico droegen voor tandartsingrepen en - controles, hetgeen mijn inziens niet onredelijk was.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:21:06 #201
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46039752
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:18 schreef du_ke het volgende:

[..]

Wat hebben de B1-3 kabinetten dan precies op orde gemaakt? En wie was daar dan verantwoordelijk voor? Zalm die dat ook was onder Kok?
Kun je je het volgende nog herrinneren:
- De financiële houdbaarheid van het zorgstelsel is toegenomen
- Het aantal AOW'ers is drastisch afgenomen
- de arbeidsmarkt is flexibeler gemaakt
- de overheidsfinanciën zijn op orde
- etc, etc.
We mogen wel blij zijn met CDA, niet waar?
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:21:58 #202
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_46039771
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:20 schreef Reya het volgende:

[..]

Zeker omdat ernstige dentale ingrep[en (kaakchirurgie) wel al werd vergoed door de basisverzekering, waardoor mensen alleen nog zelf het risico droegen voor tandartsingrepen en - controles, hetgeen mijn inziens niet onredelijk was.
En de pil terug in het basispakket is ook overbodig.
pi_46039823
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:21 schreef freako het volgende:

[..]

Daar ben ik meer voorstander van dan die tandarts (nee, ik gebruik geen pil). Waarom is het overbodig?
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:23:52 #204
66825 Reya
Fier Wallon
pi_46039824
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:21 schreef Heerlijkheid het volgende:
Weet je het zeker?
pi_46039913
quote:

[..]

Per saldo wordt het voor wie er extra geld voor over had misschien iets goedkoper, maar voor wie met het minimum genoegen nam wordt het duurder. Toch?
Het pakker wordt uitgebreider, ten koste van degenen die met het kleinere pakket tevreden waren.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:27:25 #206
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_46039932
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:23 schreef sigme het volgende:

[..]

Daar ben ik meer voorstander van dan die tandarts (nee, ik gebruik geen pil). Waarom is het overbodig?
Omdat het vrijwillige medicatie is in 99% van de gevallen.
pi_46039966
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:26 schreef sigme het volgende:
Per saldo wordt het voor wie er extra geld voor over had misschien iets goedkoper, maar voor wie met het minimum genoegen nam wordt het duurder. Toch?
Het pakker wordt uitgebreider, ten koste van degenen die met het kleinere pakket tevreden waren.
Yup. Over het algemeen zou het goedkoper moeten worden omdat er minder administratie nodig is de vraag is natuurlijk hoeveel dat scheelt en of dat ook direct doorberekent wordt.
  † In Memoriam † dinsdag 6 februari 2007 @ 14:30:24 #208
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_46040018
quote:
Aantal AOW uitkeringen x 1000

2002 jaargemiddelde: 2 382,6
2004 jaargemiddelde: 2 469,5
2005 jaargemiddelde: 2 523,4
september 2006: 2 592,0

bron: cbs.nl

Of bedoelde je WAO
Carpe Libertatem
pi_46040026
quote:

[..]

Kun je je het volgende nog herrinneren:
- De financiële houdbaarheid van het zorgstelsel is toegenomen
- de arbeidsmarkt is flexibeler gemaakt
- de overheidsfinanciën zijn op orde
- etc, etc.
We mogen wel blij zijn met CDA, niet waar?
Niet veel zaken die onder een ander kabinet niet bereikt waren. Alleen dan wel met minder tegen de haren ingestreken mensen. Als je ziet hoe snel CDA en PvdA tot elkaar gekomen zijn dan zie je dat het gewenste beleid niet zoveel scheelt. Beide babyboombelangenpartijen
pi_46040052
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:21 schreef freako het volgende:

[..]

Ontzettend achterlijke beslissing dat die er uit gegaan is .
pi_46040114
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:27 schreef freako het volgende:

[..]

Omdat het vrijwillige medicatie is in 99% van de gevallen.
Vrijwillige medicatie? Dat geldt voor heel veel medicatie, ik denk zelfs veruit de meeste.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:34:22 #212
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46040129
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:30 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Aantal AOW uitkeringen x 1000

2002 jaargemiddelde: 2 382,6
2004 jaargemiddelde: 2 469,5
2005 jaargemiddelde: 2 523,4
september 2006: 2 592,0

bron: cbs.nl

Of bedoelde je WAO
Ik haal die dingen altijd door elkaar
  † In Memoriam † dinsdag 6 februari 2007 @ 14:35:16 #213
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_46040156
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:31 schreef du_ke het volgende:
Ik mag hopen dat mensen na hun 21ste zelf de verantwoordelijkheid kunnen opbrengen van dat 10-tje per maand om anti-conceptie te regelen. Tot 21 jaar was het gewoon vergoed.
Carpe Libertatem
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:35:22 #214
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46040160
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:30 schreef du_ke het volgende:

[..]

Niet veel zaken die onder een ander kabinet niet bereikt waren. Alleen dan wel met minder tegen de haren ingestreken mensen. Als je ziet hoe snel CDA en PvdA tot elkaar gekomen zijn dan zie je dat het gewenste beleid niet zoveel scheelt. Beide babyboombelangenpartijen
Het resultaat van het vorige kabinet was er echt niet gekomen met een CDA-PvdA regering. Dat kun je mij niet wijs maken.
pi_46040218
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:31 schreef du_ke het volgende:
Want?
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:38:51 #216
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46040252
Je hebt de pil in het ziekenfonds trouwens helemaal niet nodig als je tienermoeders gewoon niet financieel ondersteund. Nu maakt het voor meisjes weinig uit of ze op hun 17e zwanger raken: ze krijgen toch wel een mooie uitkering, een woning en worden ontheven van een sollicitatieplicht. Waarom zou je dan nog, vooral je nog niet helemaal geestelijk volgroeid bent, oppassen met je seksuele verkeer? Vadertje Staat wil wel papa spelen.

Ik zeg: tienermoeders moeten maar voor hun gedrag staan en worden niet meer ondersteund. Dan gaan ze die pil vanzelf wel gebruiken. Het is toch eigenlijk ook van de gekke dat de ChristenUnie impliciet vrije seks ondersteund. Schande.
pi_46040294
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:35 schreef Heerlijkheid het volgende:

[..]

Het resultaat van het vorige kabinet was er echt niet gekomen met een CDA-PvdA regering. Dat kun je mij niet wijs maken.
Iets anders maar in essentie had het niet veel gescheeld. Ook de PvdA was voor een basisverzekering en een hervorming van de WAO. Het scheelt elkaar niet zoveel. 3 mddenpartijen met ongeveer gelijke belangen.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:44:21 #218
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_46040386
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:33 schreef sigme het volgende:

[..]

Vrijwillige medicatie? Dat geldt voor heel veel medicatie, ik denk zelfs veruit de meeste.
Ja, dwangmedicatie is niet echt gebruikelijk in Nederland. Maar vruchtbaarheid is nou ook niet echt een ziekte te noemen.
pi_46040435
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:38 schreef Heerlijkheid het volgende:
Je hebt de pil in het ziekenfonds trouwens helemaal niet nodig als je tienermoeders gewoon niet financieel ondersteund. Nu maakt het voor meisjes weinig uit of ze op hun 17e zwanger raken: ze krijgen toch wel een mooie uitkering, een woning en worden ontheven van een sollicitatieplicht. Waarom zou je dan nog, vooral je nog niet helemaal geestelijk volgroeid bent, oppassen met je seksuele verkeer? Vadertje Staat wil wel papa spelen.

Ik zeg: tienermoeders moeten maar voor hun gedrag staan en worden niet meer ondersteund. Dan gaan ze die pil vanzelf wel gebruiken. Het is toch eigenlijk ook van de gekke dat de ChristenUnie impliciet vrije seks ondersteund. Schande.
Alleen een beetje jammer dat als je er niks voor (of beter: tegen) doet, dan staan er over een jaar of 12 allemaal kleine mislukte straatrovertjes op straat.
pi_46040446
quote:
Toch raar dat er in Nederland dan relatief zo ontzettend weinig tienermoedertjes zijn.

Domme meiskes, zeker geen zin om thuis te zitten met een kwijlhuilmonstertje en een uitkering.
quote:
Ik zeg: tienermoeders moeten maar voor hun gedrag staan en worden niet meer ondersteund. Dan gaan ze die pil vanzelf wel gebruiken.
Er is iets met oorzaak en gevolg in deze redenering die niet opgaat voor individuen. Iets. Ik kan er even niet opkomen wat ook al weer .
quote:
Het is toch eigenlijk ook van de gekke dat de ChristenUnie impliciet vrije seks ondersteund. Schande.
Anders ondersteunen ze impliciet ongehuwd moederschap en abortus. Kiezen uit kwaden heet dat .
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:47:09 #221
66825 Reya
Fier Wallon
pi_46040471
quote:
Zwanger worden is niet zomaar even de rationele keuze die jij ervan maakt
pi_46040506
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:44 schreef freako het volgende:

[..]

Ja, dwangmedicatie is niet echt gebruikelijk in Nederland. Maar vruchtbaarheid is nou ook niet echt een ziekte te noemen.
Zo bedoelde ik het niet. Veruit het meeste wat de huisarts voorschrijft is medisch discutabel: pijnstillers, maagzuurremmers, slaappillen en dergelijke.
pi_46040554
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:47 schreef Reya het volgende:
Pil gratis tot 21e vooral om te ondervangen dat tieners geen pil halen omdat ze het of niet kunnen betalen of de rekening thuis komt. Daarna zoek je het maar lekker zelf uit. Dan ben je toch wel een keer verantwoordelijk genoeg voor dit soort zaken
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:49:46 #224
8369 speknek
Another day another slay
pi_46040556
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:46 schreef sigme het volgende:
Anders ondersteunen ze impliciet ongehuwd moederschap en abortus. Kiezen uit kwaden heet dat .
Doen ze volgens mij nu ook al. Was het niet zo dat met de pil het eitje zich niet innestelt? Die kan dus wel bevrucht worden .
pi_46040589
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:40 schreef du_ke het volgende:
Iets anders maar in essentie had het niet veel gescheeld. Ook de PvdA was voor een basisverzekering en een hervorming van de WAO. Het scheelt elkaar niet zoveel. 3 mddenpartijen met ongeveer gelijke belangen.
De PvdA is het CDA en de VVD dan ook uitermate dankbaar die varkentjes gewassen te hebben. Want nu kon Bos lekker fulmineren in de richting van B 1-2-3. Dat waaanzinnig, onmenselijke en schandalig harde beleid hoeft nu ook ineens nauwelijks aangepast te worden.
pi_46040605
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:49 schreef speknek het volgende:

[..]

Doen ze volgens mij nu ook al. Was het niet zo dat met de pil het eitje zich niet innestelt? Die kan dus wel bevrucht worden .
Nee, dat is het spiraaltje. Met zo'n ding kan je elke maand voelen of je zwanger bent of niet.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:51:52 #227
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_46040617
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:48 schreef sigme het volgende:

[..]

Zo bedoelde ik het niet. Veruit het meeste wat de huisarts voorschrijft is medisch discutabel: pijnstillers, maagzuurremmers, slaappillen en dergelijke.
Ja, en daar mag ook best in gesnoeid worden wat mij betreft.
pi_46040638
quote:

[..]

Zwanger worden dan misschien niet, niet zwanger worden daarentegen wel. En vanaf je 21ste mag je toch wel eens een beetje op eigen benen staan.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:52:50 #229
66825 Reya
Fier Wallon
pi_46040645
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:49 schreef FJD het volgende:

[..]

Pil gratis tot 21e vooral om te ondervangen dat tieners geen pil halen omdat ze het of niet kunnen betalen of de rekening thuis komt. Daarna zoek je het maar lekker zelf uit. Dan ben je toch wel een keer verantwoordelijk genoeg voor dit soort zaken
In zekere zin kan ik me daar wel in vinden, maar degene waarop ik reageerde zag sowieso niets in de pil in het ziekenfonds. Overigens heb ik er ook niks op tegen dat de pil weer volledig wordt vergoed als blijkt dat daardoor het aantal abortussen en/of verwaarloosde (want ongewenste) kinderen afneemt; dat kan weer een hoop maatschappelijke problemen voorkomen.
pi_46040677
Maar wat ik nog steeds niet snap is: waarom de pil wél en condooms niet?
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:55:06 #231
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46040705
quote:

[..]

Zwanger worden gebeurd niet zomaar: er is slechts één maagd op deze wereld geweest die onbevlekt zwanger is geraakt. Dat was een uitzondering. Zwanger wordt je van seks. Seks is gedrag. Je kan er voor kiezen om het wel of niet te doen, om het veilig te doen of niet. Er is geen enkele andere factor dan je eigen keuze die bepaald of je zwanger raakt dan je eigen gedrag. Waarom zou je dan zo de omstandigheden inrichten dat het niet ongunstig is om vroeg zwanger te raken? Ik zie geen reden waarom de overheid dit moet stimuleren.
pi_46040726
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:51 schreef freako het volgende:

[..]

Ja, en daar mag ook best in gesnoeid worden wat mij betreft.
Ok, maar de medische noodzakelijkheid is dus niet speciaal een criterium, nu. Dus ook niet een heel best argument om de pil eruit te houden.

De pil valt onder preventieve medicatie, lijkt me. En dat lijkt me dan weer een categorie die niet vanwege de niet-accuutheid ervan dan maar buiten vergoedingen moet vallen.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 14:55:53 #233
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_46040735
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:55 schreef Heerlijkheid het volgende:

[..]

Zwanger worden gebeurd niet zomaar: er is slechts één maagd op deze wereld geweest die onbevlekt zwanger is geraakt.
Sorry, maar: !
pi_46040805
quote:

[..]

Zwanger worden gebeurd niet zomaar: er is slechts één maagd op deze wereld geweest die onbevlekt zwanger is geraakt. Dat was een uitzondering. Zwanger wordt je van seks. Seks is gedrag. Je kan er voor kiezen om het wel of niet te doen, om het veilig te doen of niet. Er is geen enkele andere factor dan je eigen keuze die bepaald of je zwanger raakt dan je eigen gedrag. Waarom zou je dan zo de omstandigheden inrichten dat het niet ongunstig is om vroeg zwanger te raken? Ik zie geen reden waarom de overheid dit moet stimuleren.
Omdat uit de praktijk blijkt dat wat jij voorstelt resulteert in meer tienermoeders, en het gevoerde beleid in minder?

Veel tienermoeders is in allerlei opzichten ongunstig voor de samenleving, vandaar dat die samenleving er belang bij heeft zich hiermee te bemoeien. En daarvoor bijvoorbeeld de overheid gebruikt.
pi_46040866
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:53 schreef Jarno het volgende:
Maar wat ik nog steeds niet snap is: waarom de pil wél en condooms niet?
Persoonsgebondenheid van het middel in aantal en gebruik.

Condoom is geen medicatie, geen medische ingreep, helemaal niet medisch eigenlijk. Niet lichaamsgebonden, zeg maar.
pi_46040888
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:52 schreef Reya het volgende:
In zekere zin kan ik me daar wel in vinden, maar degene waarop ik reageerde zag sowieso niets in de pil in het ziekenfonds. Overigens heb ik er ook niks op tegen dat de pil weer volledig wordt vergoed als blijkt dat daardoor het aantal abortussen en/of verwaarloosde (want ongewenste) kinderen afneemt; dat kan weer een hoop maatschappelijke problemen voorkomen.
Uiteraard zal dat afnemen, dat is eigenlijk een statistische zekerheid. Als 1 op de 100 kinderen verwaarloosd wordt en het afschaffen van de pil zorgt voor 100 extra ongewenste zwangerschappen dan zal (indirect) het afschaffen van de pil leiden tot een extra verwaarloosd kind. De vraag blijft wanneer je een zwangerschap ongewenst noemt, ongewenst betekent naar mijn idee niets meer en minder dat het niet gepland was. Dat zegt nog niets over hoe de toekomstige ouders er verder mee om zullen gaan maar goed we dwalen af.

Natuurlijk zal het leiden tot extra verwaarlozing maar het krijgen van kinderen an sich leidt al tot extra verwaarlozing (want kinderen die niet worden geboren kunnen niet verwaarloosd worden) waardoor het goed of afkeuren van regels op deze basis onmogelijk is Daarnaast horen excessen nu eenmaal bij een samenleving, die zullen er altijd zijn, de staat moet niet direct overal in willen grijpen want daardoor brokkelt eigen initiatief af omdat "de overheid het wel zal regelen".
  † In Memoriam † dinsdag 6 februari 2007 @ 15:02:01 #237
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_46040922
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:58 schreef sigme het volgende:
Omdat uit de praktijk blijkt dat wat jij voorstelt resulteert in meer tienermoeders, en het gevoerde beleid in minder?

Veel tienermoeders is in allerlei opzichten ongunstig voor de samenleving, vandaar dat die samenleving er belang bij heeft zich hiermee te bemoeien. En daarvoor bijvoorbeeld de overheid gebruikt.
Het werd tot 21 jaar al vergoed. Vrouwen die na hun 21ste zwanger worden zijn geen tienermoeders.

Meer of minder tienerzwangerschappen is dus geen enkele reden om het na de 21ste weer te vergoeden.
Carpe Libertatem
  dinsdag 6 februari 2007 @ 15:02:13 #238
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_46040930
quote:

[..]

Zwanger worden gebeurd niet zomaar: er is slechts één maagd op deze wereld geweest die onbevlekt zwanger is geraakt.
Grappig dat je "onbevlekt" gebruikt in combinatie met de zwangerschap van Maria. Meestal wordt die term gebruikt voor de onbevlekte ontvangenis van Maria, dus een generatie eerder. .
pi_46040976
quote:
Denk dat wel tot de conclusie kunnen komen dat pubers op bepaalde vlakken handelsonbekwaam zijn en dat ze nog niet voldoende in staat zijn om de gevolgen van hun acties te doorzien. Om die reden zal de overheid pubers moeten beschermen tegen dit soort zaken. Wanneer een volwassen leeftijd wordt bereikt kan de overheid terugstappen. Natuurlijk hoeft de overheid het kind niet op te voeden en dat doet het dan ook eigenlijk niet, het verlaagt slechts de drempel voor pubers om de pil te halen en ongewenste tienermoeders te voorkomen en dat doen ze op deze manier goed.
pi_46041010
volgens mij schieten we er geen f*ck mee op!!
pi_46041053
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 15:00 schreef FJD het volgende:

De vraag blijft wanneer je een zwangerschap ongewenst noemt, ongewenst betekent naar mijn idee niets meer en minder dat het niet gepland was.
Vanuit de samenleving is het eigenlijk ongewenst dat meisjes zwanger worden voordat ze hun eigen leven wat op de rit hebben. Hoe je dat precies moet definieëren is te discutabel (dat doen we dus niet), maar een gemeenschappelijke factor is in ieder geval leeftijd.
quote:
Daarnaast horen excessen nu eenmaal bij een samenleving, die zullen er altijd zijn, de staat moet niet direct overal in willen grijpen want daardoor brokkelt eigen initiatief af omdat "de overheid het wel zal regelen".
Eens, maar bij uitstek de beschikbaarheid van geboorteregulatie is daarin iets wat géén verantwoordelijkheid van individu naar overheid overhevelt.
pi_46041124
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 15:02 schreef Boze_Appel het volgende:

Meer of minder tienerzwangerschappen is dus geen enkele reden om het na de 21ste weer te vergoeden.
Dat klopt, maar dat is bezijden het punt dat Heerlijkheid maakte .
pi_46041457
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 14:37 schreef FJD het volgende:

[..]

Want?
Gewoon slechte zaak. Extra ongewenste zwangerschappen en bezuinigen op verkeerde zaken.
pi_46041567
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 15:18 schreef du_ke het volgende:
Gewoon slechte zaak. Extra ongewenste zwangerschappen en bezuinigen op verkeerde zaken.
Vanaf 21 jaar kan iemand dat zelf niet meer uitmaken Koop of de pil, of condooms, of laat een spiraaltje plaatsen of heb geen sex. Kom nou, wat heeft de overheid op dat gebied te zoeken in het leven van een volwassene
pi_46041608
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 15:21 schreef FJD het volgende:

[..]

Vanaf 21 jaar kan iemand dat zelf niet meer uitmaken Koop of de pil, of condooms, of laat een spiraaltje plaatsen of heb geen sex. Kom nou, wat heeft de overheid op dat gebied te zoeken in het leven van een volwassene
De overheid doet niets met dat leven maar zou naar mijn idee vrouwen wel de mogelijkheid moeten bieden om de pil te slikken zonder financiele belemmeringen.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 15:24:23 #246
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46041665
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 15:22 schreef du_ke het volgende:

[..]

De overheid doet niets met dat leven maar zou naar mijn idee vrouwen wel de mogelijkheid moeten bieden om de pil te slikken zonder financiele belemmeringen.
Wat een onzin. Is seks een noodzakelijke voorwaarde voor een goed leven, is seks een recht wat de overheid moet waarborgen?
pi_46041729
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 15:24 schreef Heerlijkheid het volgende:

[..]

Wat een onzin. Is seks een noodzakelijke voorwaarde voor een goed leven, is seks een recht wat de overheid moet waarborgen?
Ik ben van mening dat de pil vergoed zou moeten worden, jij niet. We zijn het niet eens we worden het niet eens dus klaar denk ik .
pi_46041774
quote:

[..]

Wat een onzin. Is seks een noodzakelijke voorwaarde voor een goed leven
Strikt biologisch gezien is hier nog best wat voor te zeggen, ja.
pi_46041812
quote:

[..]

Nee, krijg je recht op seks van een vergoeding voor de pil? Of een waarborg?
  dinsdag 6 februari 2007 @ 15:33:53 #250
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46041981
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 15:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, krijg je recht op seks van een vergoeding voor de pil? Of een waarborg?
Is het de overheid haar taak het seksleven van haar burgers te faciliteren?
pi_46042119
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 15:33 schreef Heerlijkheid het volgende:

[..]

Is het de overheid haar taak het seksleven van haar burgers te faciliteren?
Nee.

Het is wel een belang van de gemeenschap om het voortbestaan van de gemeenschap te bewaken, en waar mogelijk de kwaliteit van de voortzetting van de gemeenschap te verhogen / te bewaken.

Hiervoor is geslachtsgemeenschap vereist, en zijn onwenselijke producten daarvan onwenselijk.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 15:42:31 #252
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46042286
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 15:37 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee.

Het is wel een belang van de gemeenschap om het voortbestaan van de gemeenschap te bewaken, en waar mogelijk de kwaliteit van de voortzetting van de gemeenschap te verhogen / te bewaken.

Hiervoor is geslachtsgemeenschap vereist, en zijn onwenselijke producten daarvan onwenselijk.
Het is maar net hoe je tegen seks aan kijkt. Als het inderdaad er alleen om draait om nageslacht te produceren dan heb jij gelijk. Dan moet je de pil aan mensen geven zodat het allemaal goed gereguleerd kan worden.

Maar als je seks combineert met liefde, dan is het beste wat de overheid kan doen: alle assistentie voor vrije seks achterwege laten. Dan worden mensen wel wat voorzichtiger en wordt de 'waarde' van seks ook wat hoger: we zouden er dan wat selectiever en gedisciplineerder mee omgaan.
pi_46042654
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 15:42 schreef Heerlijkheid het volgende:

Maar als je seks combineert met liefde, dan is het beste wat de overheid kan doen: alle assistentie voor vrije seks achterwege laten. Dan worden mensen wel wat voorzichtiger en wordt de 'waarde' van seks ook wat hoger: we zouden er dan wat selectiever en gedisciplineerder mee omgaan.
Behalve dat het niet werkt, bedoel je. Tenzij je er maatschappelijke terreur op loslaat leidt verhoging van het risico tot het vaker fout gaan. Wat ook logisch is.

Nu wordt het risico verkleind: dat verhindert niemand om er toch zeer zorgvuldig mee om te springen maar faciliteert diegenen die dat niet doen bij het beperken van de ongewenste gevolgen.
Vanuit maatschappelijk oogpunt zeer verdedigbaar. En zolang niemand verplicht is tot vrije seks, ook niet via inkomensmaatregelen of belastingetjes of subsiditietjes aangezet wordt tot vrije seks vind ik niet dat je een punt hebt.
pi_46042738
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 15:22 schreef du_ke het volgende:

[..]

En condooms dan? Moeten die ook gratis worden?
pi_46042946
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 15:54 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

En condooms dan? Moeten die ook gratis worden?
Nee.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 16:03:38 #256
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_46043047
Sexy lingerie wel toch?
pi_46044078
Ik vind het allemaal een beetje slappe hap.
pi_46044451
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 16:00 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nee.
Het helpt tegen verspreiding van soa's en het voorkomt zwangerschappen. Beter dus dan de pil

Maar van mij hoeft geen van beide gesponsord te worden
  dinsdag 6 februari 2007 @ 16:47:18 #259
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46044541
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 16:03 schreef Heerlijkheid het volgende:
Sexy lingerie wel toch?
En sex toys toch zeker wel?
pi_46045225
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 16:03 schreef Heerlijkheid het volgende:
Sexy lingerie wel toch?
Als het even kan .
  dinsdag 6 februari 2007 @ 17:30:21 #261
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_46046069
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:29 schreef du_ke het volgende:
Ofwel dat de opmerking van neworder onzin was.
Jij gelooft werkelijk dat de overheid de woningmarkt bestuurt en kan bepalen hoeveel woningen er worden gebouwd?
pi_46046227
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 17:30 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Jij gelooft werkelijk dat de overheid de woningmarkt bestuurt en kan bepalen hoeveel woningen er worden gebouwd?
Als ze het echt willen kan dat wel. Of het wenselijk is is een tweede. Want dan krijg je het jaren 50 en 60 type woningbouw. (niet dat die variatie nou veel kleiner was dan er nu in de catalogussen van de projectontwikkelaars staat maar dat is bijzaak ).
  dinsdag 6 februari 2007 @ 17:41:31 #263
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_46046413
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 17:35 schreef du_ke het volgende:

[..]

Als ze het echt willen kan dat wel. Of het wenselijk is is een tweede. Want dan krijg je het jaren 50 en 60 type woningbouw.
Die huizen uit de jaren '50 en '60 worden nu zo langzamerhand al gesloopt. Wel handig. KUn je mooi nieuwe huizen bouwen op de leeggevallen plekken, kom je als overheid makkelijk aan je quotum. .
pi_46046516
quote:
Als ze het echt willen kan dat wel. Of het wenselijk is is een tweede. Want dan krijg je het jaren 50 en 60 type woningbouw. (niet dat die variatie nou veel kleiner was dan er nu in de catalogussen van de projectontwikkelaars staat maar dat is bijzaak ).
Het blijft ook typisch Nederlands om maatwerk voor de prijs van standaard te willen. Met andere woorden, we willen allemaal een volstrekt unieke woning maar we willen er voor betalen alsof het een rijtjeshuis is.

Zie niet wat er mis is met (ruime) flats. Voor weinig geld krijg je alsnog een fatsoenlijke levensruimte iets wat voor veel mensen blijkbaar moeilijk te vinden is (starters vinden moeilijk een woning). Als je een unieke woning wil dan zorg je maar dat je meer gaat verdienen
pi_46046561
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 17:41 schreef freako het volgende:

[..]

Die huizen uit de jaren '50 en '60 worden nu zo langzamerhand al gesloopt. Wel handig. KUn je mooi nieuwe huizen bouwen op de leeggevallen plekken, kom je als overheid makkelijk aan je quotum. .
Maar nooit in dezelfde dichtheid. Want een tweekamerflatje is nu niet meer genoeg voor een gezin.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 17:48:43 #266
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_46046629
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 17:46 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar nooit in dezelfde dichtheid. Want een tweekamerflatje is nu niet meer genoeg voor een gezin.
Wie zegt dat er gezinnen in moeten? Starters kwamen toch zo moeilijk aan een woning?
  dinsdag 6 februari 2007 @ 17:49:20 #267
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_46046647
quote:
Als ze het echt willen kan dat wel.
Hoe dan? Welk instrumentarium heeft de overheid ter beschikking om er voor te zorgen dat er daadwerkelijk een bepaald aantal woningen wordt gebouwd?
quote:
Of het wenselijk is is een tweede. Want dan krijg je het jaren 50 en 60 type woningbouw. (niet dat die variatie nou veel kleiner was dan er nu in de catalogussen van de projectontwikkelaars staat maar dat is bijzaak ).
Het soort bouw heeft niets te maken met het behalen van een kwantitatieve norm.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 17:50:10 #268
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_46046675
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 17:46 schreef du_ke het volgende:
Want een tweekamerflatje is nu niet meer genoeg voor een gezin.
Is dat ooit anders geweest in de naoorlogse periode?
  dinsdag 6 februari 2007 @ 17:53:05 #269
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_46046760
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 17:45 schreef FJD het volgende:
Het blijft ook typisch Nederlands om maatwerk voor de prijs van standaard te willen. Met andere woorden, we willen allemaal een volstrekt unieke woning maar we willen er voor betalen alsof het een rijtjeshuis is.
Dat kan ook makkelijk als de overheid zich niet met de woningmarkt zou bemoeien.
quote:
Zie niet wat er mis is met (ruime) flats. Voor weinig geld krijg je alsnog een fatsoenlijke levensruimte iets wat voor veel mensen blijkbaar moeilijk te vinden is (starters vinden moeilijk een woning). Als je een unieke woning wil dan zorg je maar dat je meer gaat verdienen
Een beetje appartement is net zo duur als een huis.
pi_46047103
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 17:49 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Hoe dan? Welk instrumentarium heeft de overheid ter beschikking om er voor te zorgen dat er daadwerkelijk een bepaald aantal woningen wordt gebouwd?
Bv. dat bouwgrond niet langer gebruikt mag worden voor speculatiedoeleinden.
Dus wie bouwgrond koopt/bezit moet meteen beginnen met bouwen.
pi_46047167
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 17:49 schreef NewOrder het volgende:

[..]

[..]
De overheid kan de bouw faciliteren doormiddel van b.v. subsidies. En de gemeenten en provincies een bouwnorm opleggen.
quote:
Het soort bouw heeft niets te maken met het behalen van een kwantitatieve norm.
Toch wel als je een kwantitatieve norm wilt halen gaat dat veel makkelijker als je als je een standaard type woningen neerzet.
pi_46047211
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 17:50 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Is dat ooit anders geweest in de naoorlogse periode?
De gewenste (en gerealiseerde) hoeveelheid ruimte per persoon in woningen is flink gestegen sinds WO2.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 18:07:53 #273
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46047223
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 18:06 schreef du_ke het volgende:
Toch wel als je een kwantitatieve norm wilt halen gaat dat veel makkelijker als je als je een standaard type woningen neerzet.
Plattenbau. Ik wist het wel.
pi_46047255
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 17:48 schreef freako het volgende:

[..]

Wie zegt dat er gezinnen in moeten? Starters kwamen toch zo moeilijk aan een woning?
Klopt zou kunnen inderdaad. Maar dan is het de vraag of het verstandig is eerste de oude woningen te slopen. Daar wordt het wel duurder van.
pi_46047285
Onze inhoudheld .
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 18:07 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Plattenbau. Ik wist het wel.
quote:

[..]

pi_46047525
quote:
De overheid kan de bouw faciliteren doormiddel van b.v. subsidies. En de gemeenten en provincies een bouwnorm opleggen.
De overheid is niet altijd de oplossing. Ik blijf me ook altijd afvragen hoe erg het daadwerkelijk gesteld is met de woningnood maar goed. Kijk bv. alleen al op Funda. Daar kan ik een 500 koopwoningen vinden voor onder de 100k, waarvan 444 met een oppervlakte groter dan 50m2. Huizen van 75k zijn al te kopen met een inkomen van 18k en dat is als je praat over 1 kostwinnaar. Goed, ik zal wel weer iets te makkelijk denken
quote:
Lijkt me evident dat als je woningen voor starters neer gaat zetten dat het standaard flats worden. Er moet toch ergens op bespaard worden.
pi_46047626
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 18:16 schreef FJD het volgende:

[..]

De overheid is niet altijd de oplossing.
Het was het antwoord op de vraag of de overheid het zou kunnen. Dat denk ik wel, echt wenselijk is het echter niet.
quote:
Ik blijf me ook altijd afvragen hoe erg het daadwerkelijk gesteld is met de woningnood maar goed. Kijk bv. alleen al op Funda. Daar kan ik een 500 koopwoningen vinden voor onder de 100k, waarvan 444 met een oppervlakte groter dan 50m2. Huizen van 75k zijn al te kopen met een inkomen van 18k en dat is als je praat over 1 kostwinnaar. Goed, ik zal wel weer iets te makkelijk denken
[..]
Het probleem is inderdaad meer kwalitatief dan kwantitatief. Niet voor niets is er ruimte om hele woonwijken af te breken en er nieuw te bouwen.
quote:
Lijkt me evident dat als je woningen voor starters neer gaat zetten dat het standaard flats worden. Er moet toch ergens op bespaard worden.
Klopt maar ik vraag me af of het echt uit kan om ergens starterswoningen neer te zetten voor maximaal een ton.
pi_46047778
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 18:20 schreef du_ke het volgende:
Het probleem is inderdaad meer kwalitatief dan kwantitatief. Niet voor niets is er ruimte om hele woonwijken af te breken en er nieuw te bouwen.
Dus eigenlijk zijn we gewoon een stel zeikerds die voor minder geld meer huis willen. Boehoe, de markt heeft een groter huis onbetaalbaar gemaakt. Lijkt me dan niet echt meer nodig om daar op enige wijze in te grijpen toch? Op de een of andere manier lukt het mij op Funda namelijk gewoon om verschillende huizen te vinden in verschillende prijsklassen afhankelijk van in welke modus ik ben (realistisch of dromerig ) en of het samen kopen van een huis een optie is. Er staat genoeg te koop in alle prijsklassen.
quote:
Klopt maar ik vraag me af of het echt uit kan om ergens starterswoningen neer te zetten voor maximaal een ton.
Tja zal lastig worden. Arbeidskosten en bouwvoorschriften drijven de prijs flink op maar goed met de bouw van een forse flat in een niet zo geweldige buurt moet het toch wel mogelijk zijn. Wellicht dat er een combinatie moet komen waarin de onderste verdieping van de flat toegewezen wordt aan een supermarkt, kapper etc. en daar tegenover staat dan een jaarlijks bedrag. Uiteraard moeten de flats wel een stuk meer mensen woonruimte bieden dan de gemiddelde flat nu doet.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 18:29:50 #279
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_46047882
Ik dacht dat we al genoeg bezuinigd en genoeg geld in het laatje hadden gestopt, maar we moeten weer 4 jaar lang betalen zoals ik het zie.
pi_46048004
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 18:26 schreef FJD het volgende:

[..]

Dus eigenlijk zijn we gewoon een stel zeikerds die voor minder geld meer huis willen. Boehoe, de markt heeft een groter huis onbetaalbaar gemaakt. Lijkt me dan niet echt meer nodig om daar op enige wijze in te grijpen toch? Op de een of andere manier lukt het mij op Funda namelijk gewoon om verschillende huizen te vinden in verschillende prijsklassen afhankelijk van in welke modus ik ben (realistisch of dromerig ) en of het samen kopen van een huis een optie is. Er staat genoeg te koop in alle prijsklassen.
Alsof iedereen zomaar een hypotheek kan krijgen.
pi_46048194
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 18:34 schreef rebel6 het volgende:
Alsof iedereen zomaar een hypotheek kan krijgen.
en hoe gaat dat veranderen als we huizen bij bouwen
  dinsdag 6 februari 2007 @ 18:42:25 #282
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_46048244
Ik lees dat de regering 30% er bij krijgt, 24 euro meer op de vliegticket, de no claim gaat eraf,de aow-ers moeten zowat hun eigen aow ophoesten.
En dan gaat er bakken met geld naar de achterstandswijken en in 2020 moeten wij het schoonste land ter wereld zijn.

Dus dan hebben we eigenlijk 4 jaar lang voor jan lul zitten bezuinigen, en worden we straks weer 4 jaar lang keihard anaal genomen maar nu onder het mom van milieu
pi_46048569
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 18:40 schreef FJD het volgende:

[..]

en hoe gaat dat veranderen als we huizen bij bouwen
Bij meer woningen zakt de gemiddelde huizenprijs, dus meer huurders die kunnen kopen.

En als er nu niet langer dure huizen gebouwd worden maar juist heel veel goedkope appartementen dan wordt het financieringsrisico voor banken zo laag dat mensen met een laag inkomen en/of zonder vast contract ook zonder problemen een hypotheek kunnen krijgen.

Dus jouw mening dat het een luxeprobleem is (mensen willen gewoon niet meer betalen) deel ik niet en doet geen recht aan al die mensen die niet of alleen tegen strenge voorwaarden een hypotheek kunnen krijgen.
pi_46048902
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 18:53 schreef rebel6 het volgende:
Bij meer woningen zakt de gemiddelde huizenprijs, dus meer huurders die kunnen kopen.
De kostprijs voor huizen stijgt, arbeid & productie worden immers duurder. Zodra verkoopprijzen daaronder gaan zitten wordt er simpelweg niet meer gebouwd. Hmmm dat maakt onroerend goed tot machtig mooie testcase. Ik ken iig geen product wat zo gebonden is aan locatie maar wat voor binnenlandse productie eigenlijk te duur wordt.

Dan kan de overheid het bouwen van huizen gaan stimuleren maar goed dat is een kraan open draaien die je niet meer dicht kan draaien. De productiekosten gaan dan immers niet omlaag. Dan moeten er dus initiatieven komen die de productiekosten omlaag brengen. De kosten zijn grofweg in te delen in materialen en arbeid. Arbeid zou goedkoper kunnen worden door het laten fabriceren van huizen door laag betaalde buitenlanders die we na arbeid weer terug sturen. We zouden productiekosten ook kunnen laten dalen door meer modulair te gaan bouwen. Wellicht is nu dan de eindelijk de tijd rijp voor echte prefab huizen.

In zulke initiatieven zie ik meer dan in de heilloze weg van overheidssubsidies.
quote:
En als er nu niet langer dure huizen gebouwd worden maar juist heel veel goedkope appartementen dan wordt het financieringsrisico voor banken zo laag dat mensen met een laag inkomen en/of zonder vast contract ook een hypotheek kunnen krijgen.
Het financieringsrisico wordt niet afgedekt maar slechts verschoven naar de projectontwikkelaar om de reden die ik hier boven noemde. De projectontwikkelaar krijgt van zijn kredietverstrekker een hogere rentevoet voor geschoteld of, bij eigen financiering, zal gaan moeten rekenen met een verhoogde internal rate of return waardoor de totale kosten niet per definitie zullen dalen.
pi_46049352
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 15:42 schreef Heerlijkheid het volgende:

[..]

Het is maar net hoe je tegen seks aan kijkt. Als het inderdaad er alleen om draait om nageslacht te produceren dan heb jij gelijk. Dan moet je de pil aan mensen geven zodat het allemaal goed gereguleerd kan worden.

Ben jij ooit jong geweest?
  dinsdag 6 februari 2007 @ 19:16:41 #286
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46049413
Gelukkig geen liberalisatie van de huurmarkt in elk geval.
pi_46049511
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 19:16 schreef Pappie_Culo het volgende:
Gelukkig geen liberalisatie van de huurmarkt in elk geval.
Waarom niet? Ja, oke, de markt is wat overspannen en dus gaan de huren wat te lomp omhoog, maar verder is er volgens mij niets tegen een vrije huursector.
pi_46049760
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 19:03 schreef FJD het volgende:

[..]

De kostprijs voor huizen stijgt, arbeid & productie worden immers duurder. Zodra verkoopprijzen daaronder gaan zitten wordt er simpelweg niet meer gebouwd.

Hmmm dat maakt onroerend goed tot machtig mooie testcase. Ik ken iig geen product wat zo gebonden is aan locatie maar wat voor binnenlandse productie eigenlijk te duur wordt.
Dat verhaal gaat niet op.
De verkoopprijzen stijgen veel sneller dan de kosten, als die een keer niet stijgen houden de bouwers nog genoeg marge over. En als men de marge te klein vindt dan zijn er nog genoeg andere bedrijven in binnen- of buitenland die wél willen bouwen.
quote:
Dan kan de overheid het bouwen van huizen gaan stimuleren maar goed dat is een kraan open draaien die je niet meer dicht kan draaien.
Stimuleren staat voor jou gelijk aan subsidies uitdelen?
quote:
De productiekosten gaan dan immers niet omlaag. Dan moeten er dus initiatieven komen die de productiekosten omlaag brengen.

De kosten zijn grofweg in te delen in materialen en arbeid. Arbeid zou goedkoper kunnen worden door het laten fabriceren van huizen door laag betaalde buitenlanders die we na arbeid weer terug sturen. We zouden productiekosten ook kunnen laten dalen door meer modulair te gaan bouwen. Wellicht is nu dan de eindelijk de tijd rijp voor echte prefab huizen.
Goede ideeën, maar je vergeet nog iets belangrijks: de hoge grondprijzen waar de overheid niets aan doet.
quote:
In zulke initiatieven zie ik meer dan in de heilloze weg van overheidssubsidies.
Eens, ik ben ook niet zo'n voorstander van gesubsidieerd bouwen.
quote:
Het financieringsrisico wordt niet afgedekt maar slechts verschoven naar de projectontwikkelaar om de reden die ik hier boven noemde. De projectontwikkelaar krijgt van zijn kredietverstrekker een hogere rentevoet voor geschoteld of, bij eigen financiering, zal gaan moeten rekenen met een verhoogde internal rate of return waardoor de totale kosten niet per definitie zullen dalen.
Dit begrijp ik niet helemaal, waar haal je die extra kosten voor de projectontwikkelaar dan vandaan?
  dinsdag 6 februari 2007 @ 19:27:13 #289
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46049835
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 19:19 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Waarom niet? Ja, oke, de markt is wat overspannen en dus gaan de huren wat te lomp omhoog, maar verder is er volgens mij niets tegen een vrije huursector.
Nee, buiten het feit dat de logica erachter werkelijk aan alle denkbare kanten rammelt... Jan zit met een hoog salaris in een goedkoop huis. Dat huis wordt duurder. En dan zou Jan opeens optieven naar een vrij beschikbare woning die waarschijnlijk nog duurder is (en er ook nog even moet zijn)? Dat mag je heel hard hopen, omdat er door de huurverhoging ettelijke gezinnen op straat komen te staan. Maar een garantie is er allerminst. Voor de huurmarkt op zich lijkt het me ook een ramp. Enerzijds huisbazen die zich al rijk rekenen, anderzijds een hele hoop mensen in paniek. Nee, lekkere manier om de doorstroming te bevorderen...

Een gokje is leuk, maar niet op deze schaal.
pi_46050314
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 19:25 schreef rebel6 het volgende:
De verkoopprijzen stijgen veel sneller dan de kosten, als die een keer niet stijgen houden de bouwers nog genoeg marge over. En als men de marge te klein vindt dan zijn er nog genoeg andere bedrijven in binnen- of buitenland die wél willen bouwen.
Die verkoopprijzen willen we toch juist laag houden door veel te bouwen? Dan komt dat moment dus onherroepelijk een keer.
quote:
Stimuleren staat voor jou gelijk aan subsidies uitdelen?
Als de overheid iets stimuleert dan kost het altijd geld. Daarnaast gaf du_ke subsidies als voorbeeld.
quote:
Goede ideeën, maar je vergeet nog iets belangrijks: de hoge grondprijzen waar de overheid niets aan doet.
Grond is nu eenmaal schaars in ons land. Als je met dik 16miljoen mensen op zo'n klein stukje land woont dan gaat de grondprijs nu eenmaal omhoog. Dan kun je of ergens gaan wonen/bouwen waar de grondprijs niet hoog is of forse de hoogte in gaan bouwen zoals ik al voorstelde in m'n idee over een superflat deels betaald door bedrijven op de benedenverdieping die er van profiteren.
quote:
Dit begrijp ik niet helemaal, waar haal je die extra kosten voor de projectontwikkelaar dan vandaan?
Projectontwikkelaar moet het project betalen. Dat is een forse investering. Dan zijn er twee mogelijkheden. Of het geld komt van een kredietverstrekker (daarbij moet je niet aan Leen denken natuurlijk ). Die wil natuurlijk z'n geld terug zien plus een vergoeding, rente. Als het project risicovoller wordt dan gaat de vergoeding voor de kredietverstrekker omhoog. Zodra een project ontwikkelaar woningen gaat ontwikkelen aan de onderkant van de markt dan drukt dat de uiteindelijke verkoopprijs terwijl z'n productiekosten gelijk blijven. Kortom, minder marge en de kans op het draaien van verlies wordt groter. Het risico wordt dus groter en de financieringskosten, de rente, gaat omhoog. Waarbij natuurlijk opgemerkt zou kunnen worden dat een deel van dit risico opgevangen wordt door de ontwikkelaar zelf, zolang dit bedrijf voldoende kredietwaardig is brengt een verlies op het project het afbetalen van de lening niet in gevaar maar goed dan kom je weer op de vraag waarom een projectontwikkelaar zou willen investeren in een project met zo'n groot risico.

De tweede optie is dat het geld uit de zak van de projectontwikkelaar komt. Elke project wordt dan gewogen tegen een internal rate of return. Er wordt geld geinvesteerd dat niet meer geinvesteerd kan worden in andere projecten en dus moet er over dat geld winst behaald worden. Als er een project ontwikkeld dient te worden waarvan de verkoopprijs laag is en de productieprijs daar erg dicht tegen aan gaat zitten. Dan wordt het risico van het project groter waardoor de return ook hoger moet zijn. Anders investeert men in een project met lager risico met een gelijkwaardige return.

Dat houdt dus uiteindelijk in dat alhoewel het risico voor de hypotheekverstrekker van de kopers daalt, het risico voor de kredietverstrekkers van de projectontwikkelaar zal stijgen en daarmee zijn kosten ook.

Hmm het wordt steeds boeiender Mooie case dit
pi_46051990
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 19:38 schreef FJD het volgende:

[..]

Die verkoopprijzen willen we toch juist laag houden door veel te bouwen? Dan komt dat moment dus onherroepelijk een keer.
Besef jij wel hoeveel er in Nederland bijgebouwd moet worden voordat er überhaupt een einde komt aan de prijsstijgingen? Dus het moment dat zelfs voor goedkoop werkende bouwers de kosten zwaarder gaan wegen dan de baten is denk ik nog heel ver weg.
quote:
Als de overheid iets stimuleert dan kost het altijd geld. Daarnaast gaf du_ke subsidies als voorbeeld.
Stimuleren kan ook door regels te veranderen (goed, dat is ook niet kosteloos maar stelt verder weinig voor vergeleken bij bouwsubsidies).
quote:
Grond is nu eenmaal schaars in ons land. Als je met dik 16miljoen mensen op zo'n klein stukje land woont dan gaat de grondprijs nu eenmaal omhoog.
Het is de tussenhandel die de grondprijzen opdrijft, als dat een keer aangepakt zou worden zou dat al flink schelen op de huizenprijzen.
quote:
Dan kun je of ergens gaan wonen/bouwen waar de grondprijs niet hoog is of forse de hoogte in gaan bouwen zoals ik al voorstelde in m'n idee over een superflat deels betaald door bedrijven op de benedenverdieping die er van profiteren.
Ook een goed idee, het aantal 1 of 2 persoonshuishoudens groeit nog steeds, op die manier wordt efficient omgegaan met ruimte.
quote:
Projectontwikkelaar moet het project betalen. Dat is een forse investering. Dan zijn er twee mogelijkheden. Of het geld komt van een kredietverstrekker (daarbij moet je niet aan Leen denken natuurlijk ). Die wil natuurlijk z'n geld terug zien plus een vergoeding, rente. Als het project risicovoller wordt dan gaat de vergoeding voor de kredietverstrekker omhoog. Zodra een project ontwikkelaar woningen gaat ontwikkelen aan de onderkant van de markt dan drukt dat de uiteindelijke verkoopprijs terwijl z'n productiekosten gelijk blijven. Kortom, minder marge en de kans op het draaien van verlies wordt groter. Het risico wordt dus groter en de financieringskosten, de rente, gaat omhoog. Waarbij natuurlijk opgemerkt zou kunnen worden dat een deel van dit risico opgevangen wordt door de ontwikkelaar zelf, zolang dit bedrijf voldoende kredietwaardig is brengt een verlies op het project het afbetalen van de lening niet in gevaar maar goed dan kom je weer op de vraag waarom een projectontwikkelaar zou willen investeren in een project met zo'n groot risico.

De tweede optie is dat het geld uit de zak van de projectontwikkelaar komt. Elke project wordt dan gewogen tegen een internal rate of return. Er wordt geld geinvesteerd dat niet meer geinvesteerd kan worden in andere projecten en dus moet er over dat geld winst behaald worden. Als er een project ontwikkeld dient te worden waarvan de verkoopprijs laag is en de productieprijs daar erg dicht tegen aan gaat zitten. Dan wordt het risico van het project groter waardoor de return ook hoger moet zijn. Anders investeert men in een project met lager risico met een gelijkwaardige return.

Dat houdt dus uiteindelijk in dat alhoewel het risico voor de hypotheekverstrekker van de kopers daalt, het risico voor de kredietverstrekkers van de projectontwikkelaar zal stijgen en daarmee zijn kosten ook.

Hmm het wordt steeds boeiender Mooie case dit
Ok, duidelijk verhaal.
Als de overheid eens eerlijke grondpolitiek gaat voeren en bouwbedrijven zich meer gaan richten op Oost-Europese bouwvakkers dan denk ik dat de kosten nog flink omlaag kunnen waardoor het financieringsrisico een stuk kleiner zal worden.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 20:22:08 #292
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_46052325
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 18:04 schreef rebel6 het volgende:
Bv. dat bouwgrond niet langer gebruikt mag worden voor speculatiedoeleinden.
Dus wie bouwgrond koopt/bezit moet meteen beginnen met bouwen.
Door dwang dus. Daar wordt geen woning méér door gebouwd, eerder minder.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 20:23:23 #293
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46052374
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 20:15 schreef rebel6 het volgende:
Besef jij wel hoeveel er in Nederland bijgebouwd moet worden voordat er überhaupt een einde komt aan de prijsstijgingen?
Besef jij wel waarom we dit probleem al 60 (!) jaar hebben?
  dinsdag 6 februari 2007 @ 20:23:56 #294
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_46052389
quote:
De overheid kan de bouw faciliteren doormiddel van b.v. subsidies.
Dat werkt dus niet. Als een werkgever zijn werknemers meer betaalt, worden ze dan productiever?
quote:
En de gemeenten en provincies een bouwnorm opleggen.
Gemeenten en provincies beschikken net als de rijksoverheid niet over een instrumentarium om die bouwnorm te bereiken. Noch dwang, noch subsidie zijn effectieve middelen om een markt te sturen.
quote:
Het gaat niet om het object, het gaat om het (beheersen van het) proces. Dat is een wezenlijk verschil.
pi_46052666
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 20:23 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Dat werkt dus niet. Als een werkgever zijn werknemers meer betaalt, worden ze dan productiever?
[..]
De historische praktijk wijst ergens anders op. De bouwproductie is gedaald nadat de overheid zich een stuk terugtrok.
quote:
Gemeenten en provincies beschikken net als de rijksoverheid niet over een instrumentarium om die bouwnorm te bereiken. Noch dwang, noch subsidie zijn effectieve middelen om een markt te sturen.
[..]
Toch wel. Gemeenten kunnen land kopen en in samenwerking met de provincie er een woonbestemming op plaatsen. Daarna kan de gemeente de grond bouwrijp laten maken en kan er gebouwd worden, zolang er vraag is gaat dat goed (in de jaren 80 zijn veel gemeenten daar de mist mee ingegaan). Zo is er ook zeer veel gebouwd.
quote:
Het gaat niet om het object, het gaat om het (beheersen van het) proces. Dat is een wezenlijk verschil.
Het proces is uiteraard veel beter te beheersen als het eenduidige objecten betreft.
pi_46052705
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 20:23 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Het probleem dat we nu hebben is niet te vergelijken met dat van 60 jaar terug.
pi_46052739
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 20:22 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Door dwang dus. Daar wordt geen woning méér door gebouwd, eerder minder.
Met 16 miljoen mensen die allemaal redelijk willen wonen en een beperkte hoeveelheid grond kom je inderdaad niet onder dwang uit bij het verdeelvraagstuk.
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 20:23 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ja omdat linkse politiek op dit gebied nooit een voet aan de grond heeft gekregen, de belangen van de bezittende klasse gingen altijd voor. En dus wordt er al 60 jaar minder gebouwd dan er vraag is, zo blijven de prijsstijgingen eeuwig in stand.
pi_46053645
Zonde om dit als een van de laatste posts te moeten plaatsen maar een interessant verhaal alhoewel sommige dingen natuurlijk erg partijdig zijn:
Klik
Vooral de bouwstenen klinken goed. De overheid moet weg van regelgeving en bouwprocedures en meer richting het verstrekken van fatsoenlijke bouwgrond.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 20:53:43 #299
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46053716
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 20:30 schreef du_ke het volgende:
Het probleem dat we nu hebben is niet te vergelijken met dat van 60 jaar terug.
Nee, maar het is wel hetzelfde probleem. Het is nooit helemaal opgelost.
pi_46053928
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 20:51 schreef FJD het volgende:
Zonde om dit als een van de laatste posts te moeten plaatsen maar een interessant verhaal alhoewel sommige dingen natuurlijk erg partijdig zijn:
Klik
Vooral de bouwstenen klinken goed. De overheid moet weg van regelgeving en bouwprocedures en meer richting het verstrekken van fatsoenlijke bouwgrond.
Interessant artikel..
  dinsdag 6 februari 2007 @ 21:01:06 #301
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_46053965
Opgelost. Slotje.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')