Nee, dat is het spiraaltje. Met zo'n ding kan je elke maand voelen of je zwanger bent of niet.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:49 schreef speknek het volgende:
[..]
Doen ze volgens mij nu ook al. Was het niet zo dat met de pil het eitje zich niet innestelt? Die kan dus wel bevrucht worden.
Ja, en daar mag ook best in gesnoeid worden wat mij betreft.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:48 schreef sigme het volgende:
[..]
Zo bedoelde ik het niet. Veruit het meeste wat de huisarts voorschrijft is medisch discutabel: pijnstillers, maagzuurremmers, slaappillen en dergelijke.
Zwanger worden dan misschien niet, niet zwanger worden daarentegen wel. En vanaf je 21ste mag je toch wel eens een beetje op eigen benen staan.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:47 schreef Reya het volgende:
[..]
Zwanger worden is niet zomaar even de rationele keuze die jij ervan maakt![]()
In zekere zin kan ik me daar wel in vinden, maar degene waarop ik reageerde zag sowieso niets in de pil in het ziekenfonds. Overigens heb ik er ook niks op tegen dat de pil weer volledig wordt vergoed als blijkt dat daardoor het aantal abortussen en/of verwaarloosde (want ongewenste) kinderen afneemt; dat kan weer een hoop maatschappelijke problemen voorkomen.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:49 schreef FJD het volgende:
[..]
Pil gratis tot 21e vooral om te ondervangen dat tieners geen pil halen omdat ze het of niet kunnen betalen of de rekening thuis komt. Daarna zoek je het maar lekker zelf uit. Dan ben je toch wel een keer verantwoordelijk genoeg voor dit soort zaken
Zwanger worden gebeurd niet zomaar: er is slechts één maagd op deze wereld geweest die onbevlekt zwanger is geraakt. Dat was een uitzondering. Zwanger wordt je van seks. Seks is gedrag. Je kan er voor kiezen om het wel of niet te doen, om het veilig te doen of niet. Er is geen enkele andere factor dan je eigen keuze die bepaald of je zwanger raakt dan je eigen gedrag. Waarom zou je dan zo de omstandigheden inrichten dat het niet ongunstig is om vroeg zwanger te raken? Ik zie geen reden waarom de overheid dit moet stimuleren.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:47 schreef Reya het volgende:
[..]
Zwanger worden is niet zomaar even de rationele keuze die jij ervan maakt![]()
Ok, maar de medische noodzakelijkheid is dus niet speciaal een criterium, nu. Dus ook niet een heel best argument om de pil eruit te houden.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:51 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, en daar mag ook best in gesnoeid worden wat mij betreft.
Sorry, maar:quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:55 schreef Heerlijkheid het volgende:
[..]
Zwanger worden gebeurd niet zomaar: er is slechts één maagd op deze wereld geweest die onbevlekt zwanger is geraakt.
Omdat uit de praktijk blijkt dat wat jij voorstelt resulteert in meer tienermoeders, en het gevoerde beleid in minder?quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:55 schreef Heerlijkheid het volgende:
[..]
Zwanger worden gebeurd niet zomaar: er is slechts één maagd op deze wereld geweest die onbevlekt zwanger is geraakt. Dat was een uitzondering. Zwanger wordt je van seks. Seks is gedrag. Je kan er voor kiezen om het wel of niet te doen, om het veilig te doen of niet. Er is geen enkele andere factor dan je eigen keuze die bepaald of je zwanger raakt dan je eigen gedrag. Waarom zou je dan zo de omstandigheden inrichten dat het niet ongunstig is om vroeg zwanger te raken? Ik zie geen reden waarom de overheid dit moet stimuleren.
Persoonsgebondenheid van het middel in aantal en gebruik.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:53 schreef Jarno het volgende:
Maar wat ik nog steeds niet snap is: waarom de pil wél en condooms niet?
Uiteraard zal dat afnemen, dat is eigenlijk een statistische zekerheid. Als 1 op de 100 kinderen verwaarloosd wordt en het afschaffen van de pil zorgt voor 100 extra ongewenste zwangerschappen dan zal (indirect) het afschaffen van de pil leiden tot een extra verwaarloosd kind. De vraag blijft wanneer je een zwangerschap ongewenst noemt, ongewenst betekent naar mijn idee niets meer en minder dat het niet gepland was. Dat zegt nog niets over hoe de toekomstige ouders er verder mee om zullen gaan maar goed we dwalen af.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:52 schreef Reya het volgende:
In zekere zin kan ik me daar wel in vinden, maar degene waarop ik reageerde zag sowieso niets in de pil in het ziekenfonds. Overigens heb ik er ook niks op tegen dat de pil weer volledig wordt vergoed als blijkt dat daardoor het aantal abortussen en/of verwaarloosde (want ongewenste) kinderen afneemt; dat kan weer een hoop maatschappelijke problemen voorkomen.
Het werd tot 21 jaar al vergoed. Vrouwen die na hun 21ste zwanger worden zijn geen tienermoeders.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:58 schreef sigme het volgende:
Omdat uit de praktijk blijkt dat wat jij voorstelt resulteert in meer tienermoeders, en het gevoerde beleid in minder?
Veel tienermoeders is in allerlei opzichten ongunstig voor de samenleving, vandaar dat die samenleving er belang bij heeft zich hiermee te bemoeien. En daarvoor bijvoorbeeld de overheid gebruikt.
Grappig dat je "onbevlekt" gebruikt in combinatie met de zwangerschap van Maria. Meestal wordt die term gebruikt voor de onbevlekte ontvangenis van Maria, dus een generatie eerder.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:55 schreef Heerlijkheid het volgende:
[..]
Zwanger worden gebeurd niet zomaar: er is slechts één maagd op deze wereld geweest die onbevlekt zwanger is geraakt.
Denk dat wel tot de conclusie kunnen komen dat pubers op bepaalde vlakken handelsonbekwaam zijn en dat ze nog niet voldoende in staat zijn om de gevolgen van hun acties te doorzien. Om die reden zal de overheid pubers moeten beschermen tegen dit soort zaken. Wanneer een volwassen leeftijd wordt bereikt kan de overheid terugstappen. Natuurlijk hoeft de overheid het kind niet op te voeden en dat doet het dan ook eigenlijk niet, het verlaagt slechts de drempel voor pubers om de pil te halen en ongewenste tienermoeders te voorkomen en dat doen ze op deze manier goed.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:55 schreef Heerlijkheid het volgende:
Zwanger worden gebeurd niet zomaar: er is slechts één maagd op deze wereld geweest die onbevlekt zwanger is geraakt. Dat was een uitzondering. Zwanger wordt je van seks. Seks is gedrag. Je kan er voor kiezen om het wel of niet te doen, om het veilig te doen of niet. Er is geen enkele andere factor dan je eigen keuze die bepaald of je zwanger raakt dan je eigen gedrag. Waarom zou je dan zo de omstandigheden inrichten dat het niet ongunstig is om vroeg zwanger te raken? Ik zie geen reden waarom de overheid dit moet stimuleren.
Vanuit de samenleving is het eigenlijk ongewenst dat meisjes zwanger worden voordat ze hun eigen leven wat op de rit hebben. Hoe je dat precies moet definieëren is te discutabel (dat doen we dus niet), maar een gemeenschappelijke factor is in ieder geval leeftijd.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 15:00 schreef FJD het volgende:
De vraag blijft wanneer je een zwangerschap ongewenst noemt, ongewenst betekent naar mijn idee niets meer en minder dat het niet gepland was.
Eens, maar bij uitstek de beschikbaarheid van geboorteregulatie is daarin iets wat géén verantwoordelijkheid van individu naar overheid overhevelt.quote:Daarnaast horen excessen nu eenmaal bij een samenleving, die zullen er altijd zijn, de staat moet niet direct overal in willen grijpen want daardoor brokkelt eigen initiatief af omdat "de overheid het wel zal regelen".
Dat klopt, maar dat is bezijden het punt dat Heerlijkheid maaktequote:Op dinsdag 6 februari 2007 15:02 schreef Boze_Appel het volgende:
Meer of minder tienerzwangerschappen is dus geen enkele reden om het na de 21ste weer te vergoeden.
Gewoon slechte zaak. Extra ongewenste zwangerschappen en bezuinigen op verkeerde zaken.quote:
Vanaf 21 jaar kan iemand dat zelf niet meer uitmakenquote:Op dinsdag 6 februari 2007 15:18 schreef du_ke het volgende:
Gewoon slechte zaak. Extra ongewenste zwangerschappen en bezuinigen op verkeerde zaken.
De overheid doet niets met dat leven maar zou naar mijn idee vrouwen wel de mogelijkheid moeten bieden om de pil te slikken zonder financiele belemmeringen.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 15:21 schreef FJD het volgende:
[..]
Vanaf 21 jaar kan iemand dat zelf niet meer uitmakenKoop of de pil, of condooms, of laat een spiraaltje plaatsen of heb geen sex. Kom nou, wat heeft de overheid op dat gebied te zoeken in het leven van een volwassene
Wat een onzin. Is seks een noodzakelijke voorwaarde voor een goed leven, is seks een recht wat de overheid moet waarborgen?quote:Op dinsdag 6 februari 2007 15:22 schreef du_ke het volgende:
[..]
De overheid doet niets met dat leven maar zou naar mijn idee vrouwen wel de mogelijkheid moeten bieden om de pil te slikken zonder financiele belemmeringen.
Ik ben van mening dat de pil vergoed zou moeten worden, jij niet. We zijn het niet eens we worden het niet eens dus klaar denk ikquote:Op dinsdag 6 februari 2007 15:24 schreef Heerlijkheid het volgende:
[..]
Wat een onzin. Is seks een noodzakelijke voorwaarde voor een goed leven, is seks een recht wat de overheid moet waarborgen?
Strikt biologisch gezien is hier nog best wat voor te zeggen, ja.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 15:24 schreef Heerlijkheid het volgende:
[..]
Wat een onzin. Is seks een noodzakelijke voorwaarde voor een goed leven
Nee, krijg je recht op seks van een vergoeding voor de pil? Of een waarborg?quote:Op dinsdag 6 februari 2007 15:24 schreef Heerlijkheid het volgende:
[..]
Wat een onzin. Is seks een noodzakelijke voorwaarde voor een goed leven, is seks een recht wat de overheid moet waarborgen?
Is het de overheid haar taak het seksleven van haar burgers te faciliteren?quote:Op dinsdag 6 februari 2007 15:28 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, krijg je recht op seks van een vergoeding voor de pil? Of een waarborg?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |