Uit de volkskrantquote:Binnen honderd dagen wil het kabinet convenanten sluiten met verschillende delen van de samenleving, zoals de sociale partners en het onderwijsveld. Het regeerakkoord vermeldt slechts doelen en de financiering. In overleg met het ‘veld’ worden dan de precieze maatregelen vastgesteld, zodat meer draagvlak ontstaat.
Om de probleemwijken leefbaarder te maken, worden per jaar ‘vele honderden miljoenen’ uitgetrokken. Een nieuwe minister voor Integratie en Wijkverbetering sluit een convenant met de woningbouwcorporaties, die meer moeten investeren in de wijken. Als dit niet lukt, krijgen ze een heffing van 750 miljoen euro. De huren voor de lage inkomens worden verlaagd.
Nederland moet in 2020 het schoonste land van Europa zijn. Per jaar moet de energiebesparing 2 procent bedragen. Daar trekt de coalitie 800 miljoen euro voor uit. Vervuilers worden extra belast, waardoor onder meer de vliegtickets duurder worden.
Het kabinet wil ook binnen honderd dagen een sociaal akkoord sluiten, en daarbij het advies volgen van de SER, die honderdduizenden extra banen wil scheppen. Het kabinet stimuleert de onderkant van de arbeidsmarkt met gesubsidieerde arbeid.
In de verpleeghuizen wil de coalitie geleidelijk schaalverkleining en vermindering van de bureaucratie doorvoeren. Een vermindering van het aantal rijksambtenaren moet 750 miljoen opleveren.
In veiligheid wil het kabinet veel investeren: meer politie op straat en meer preventieve maatregelen. Het innovatieplatform van premier Balkenende blijft. Er gaat geld naar kenniseconomie en het stimuleren van ondernemerschap.
Op het vlak van abortus, euthanasie en stamcelonderzoek zijn de onderhandelaars een moratorium overeengekomen. De rechten blijven onaangetast, maar er komt flankerend beleid om abortus en euthanasie te voorkomen.
De 48-uursprocedure voor asielzoekers wordt verlengd om de zorgvuldigheid te waarborgen.
quote:Na de hervormingen de investeringen
Den Haag - Na de pijnlijke hervormingen van Balkenende III, is het volgens CDA en PvdA tijd voor investeringen in samenleving.
Het etiket op het nieuwe kabinet draagt wederom de naam Balkenende. Maar de inhoud is heel anders. Neem de inburgering van allochtonen. Die viel in de eerste drie kabinetten-Balkenende onder Justitie. Nu gaat een speciale minister voor Integratie en Wijkverbetering, vermoedelijk PvdA’er Ahmed Aboutaleb, zich over deze taaie kwestie buigen vanuit het ministerie van VROM. Werden de allochtonen onder minister Verdonk nog vooral als ordeprobleem gezien, nu concentreert het kabinet zich op de sociale oorzaken van achterstand en ontsporing. Daarnaast komt er een generaal pardon voor afgewezen asielzoekers, waarmee de felst bekritiseerde beslissing van het vorige kabinet wordt omgedraaid.
Duidelijk is dat de grote systeemhervormingen van Balkenende achter de rug zijn. Ze worden nauwelijks teruggedraaid, dat wilde de PvdA niet en zou het CDA niet accepteren. Maar de politiek gaat nu over op ‘investeringen’ in de 'kwaliteit van de samenleving’, zoals ze bij het CDA graag zeggen. Bij de PvdA zullen ze dit kabinet socialer noemen. Beide partijen wijzen trots op de ‘giga-ambitie’ in het regeerakkoord op gebied van milieu, leefbaarheid, maar ook innovatie. Het zal nog moeilijk worden dat allemaal waar te maken, verzuchtte een CDA’er.
Het was onfortuinlijk voor de onderhandelaren dat de eerste delen van het regeerakkoord die uitlekten, nu net het moeizame compromis op het gebied van de AOW en de stilstand inzake de hypotheekrenteaftrek waren.
De afgelopen dagen werd in de eerste commentaren dan ook een gebrek aan het door Balkenende beloofde elan geconstateerd. Nu het hele akkoord opdoemt uit de formatiemist, verschuift het beeld. De aanpak van probleemwijken en het milieu oogt al een stuk voortvarender dan die van de AOW.
De grote rol die het ‘veld’ krijgt in de keuze van de maatregelen is een stijlbreuk. Hier lijkt informateur Wijffels zijn stempel te hebben gezet, net als bij de nadruk op duurzaamheid, de overname van het SER-advies (uit de tijd dat hij er zelf voorzitter was) en de vlotte formatie achter gesloten deuren.
Bij de onderhandelaars klinkt achter de schermen tevredenheid. Waar het CDA rept van een ‘fatsoenlijk akkoord’ dat het ‘de oppositie niet makkelijk zal maken’, verheugt de PvdA zich dat het geen ‘halfzachte’ compromis-maatregelen zijn geworden: de grote coalitiepartners hebben elkaar de ruimte gegeven om ongestoord hun eigen agenda uit te voeren, ieder op verschillende vlakken. De PvdA mocht haar gang gaan bij milieu, probleemwijken en deels op sociaal vlak. zelfs de PvdA-kreet ‘Van probleemwijk tot prachtwijk’ heeft het regeerakkoord gehaald. Dat er veel gedaan wordt aan armoedebestrijding en de huren niet boven de inflatie zullen stijgen, en voor arme huurders zelfs zullen dalen, moet de sociaal-democratische harten verwarmen.
Maar ook de christen-democraten vinden dat ze een groot deel van hun verkiezingsprogramma hebben gerealiseerd: een ‘forse’ paragraaf over economie en innovatie, een veiligheidsprogramma, een hogere arbeidsparticipatie, bureaucratiebestrijding, geen terugdraaiing van de Balkenende-hervormingen en geen verandering in de hypotheekrente-aftrek.
Vandaag zal blijken of de fracties net zo enthousiast zijn.
Geen idee, eerst weten wat het "flankerend beleid" is om abortus en euthanasie te voorkomen, al ben ik blij dat die malle eppie's uit de vorige eeuw niet aan het recht zelf zijn gaan zitten.quote:Op maandag 5 februari 2007 09:13 schreef sigme het volgende:
Zo. Iedereen tevreden?
yep, geld verspillen is nog erger. Beter investeren en rustig aan doen, dan nu iedereen kortingen en subsidies te geven.quote:Op maandag 5 februari 2007 09:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Fijn, we gaan weer investeren.
quote:Op maandag 5 februari 2007 09:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Fijn, we gaan weer investeren.
Wat vreemd, als je het een beetje gevolgd had wist je dat ze niet van plan waren daaraan te tornen.quote:Op maandag 5 februari 2007 09:24 schreef nietzman het volgende:
[..]
Geen idee, eerst weten wat het "flankerend beleid" is om abortus en euthanasie te voorkomen, al ben ik blij dat die malle eppie's uit de vorige eeuw niet aan het recht zelf zijn gaan zitten.
quote:Duidelijk is dat de grote systeemhervormingen van Balkenende achter de rug zijn. Ze worden nauwelijks teruggedraaid, dat wilde de PvdA niet en zou het CDA niet accepteren.
Op sommige vlakken zou ik het een verbetering noemen, op andere vlakken betwijfel ik het; duidelijk is in ieder geval wel dat er hier duidelijk vooral sprake is van een wat oppervlakkig compromis. Met een dergelijk programma vermijd je weliswaar dat je op veel tenen gaat staan, maar tegelijkertijd bevat het ook grotendeels maatregelen die al bekend zijn van vorige kabinetten, en weinig vernieuwends.quote:Op maandag 5 februari 2007 09:50 schreef dVTB het volgende:
Het ziet er op hoofdlijnen niet verkeerd uit. In elk geval een duidelijke verbetering ten opzichte van de laatste jaren. Ik kan er wel mee leven.
misschien willen ze eerst de parlementaire enquete afwachten hierover, voordat ze aan forse maatregelen voor onderwijs willen denkenquote:Op maandag 5 februari 2007 09:54 schreef SpecialK het volgende:
0,0% over onderwijs. Belangrijkste aspect van onze samenleving is aan het verloederen maar het kan de heren blijkbaar niet zoveel schelen dat ze het als een van hun hoofdlijnen zien
Zelfs voor de verkiezingen heeft de pvda te kennen gegeven om overal zo veel mogelijk vanaf te blijven en alleen aanpassingen te willen doorvoeren om de rust te bewaren zullen we maar zeggen.quote:Op maandag 5 februari 2007 10:11 schreef Heerlijkheid het volgende:
Wel grappig trouwens dat nu de ware aard van de PvdA naar boven komt:
[..]
En hoe goedkoop oppositie voeren is.quote:Op maandag 5 februari 2007 10:11 schreef Heerlijkheid het volgende:
Wel grappig trouwens dat nu de ware aard van de PvdA naar boven komt:
Nee. Ik baal vooral van de opschorting van de versoepeling van het ontslagrecht (niet genoemd, maar wel in andere berichtgeving gelezen), aangezien dat mij weer geld gaat kosten. Daar baal ik vooral van omdat het om een luie ongemotiveerde k*t gaat die ik nog niet één euro gun, laat staan het jaarsalaris welke ze nu waarschijnlijk mee krijgt...quote:
http://www.elsevier.nl/op(...)nr/137539/index.htmlquote:Ambitieloos Balkenende IV vergroot problemen
Geen broodnodige hervormingen maar wel verkeerde daadkracht: het vierde kabinet-Balkenende komt niet met oplossingen, maar maakt de problemen van Nederland groter.
Syp Wynia
De contouren van het regeerakkoord Balkenende-Bos-Rouvoet tekenen zich af en het resultaat stemt niet vrolijk. Het vierde kabinet Balkenende gaat pappen en nathouden, onverantwoord geld uitgeven en de problemen van het land niet oplossen, maar symboolpolitiek bedrijven.
Het belangrijkste probleem van het Nederland van de afgelopen dertig, veertig jaar is het te grote aantal mensen dat afhankelijk is van de staat en het te kleine aantal mensen dat bijdraagt aan de staat, en de te hoge overheidsuitgaven. Een ongecontroleerde immigratie vergrootte de problemen en ondermijnde de samenleving.
Het heeft er alle schijn van dat Balkenende IV een ambitieloos kabinet wordt dat die problemen eerder groter maakt dan kleiner.
Gesaneerd
De afhankelijkheid van de staat wordt vergroot. De verzorgingsstaat wordt niet verder gesaneerd en sommige maatregelen, zoals de herkeuring van WAO’ers, worden gedeeltelijk teruggedraaid.
In plaats van het uitkeringsprobleem aan de bron aan te pakken, wordt weer gesubsidieerd werk geïntroduceerd. Er zit in het uitgelekte deel van het pakket nauwelijks iets dat de arbeidsparticipatie vergroot.
De regeldruk die het vorige kabinet in ieder geval nog trachtte te verminderen, wordt verder opgejaagd. Ook de belastingdruk wordt verhoogd en om extra geld uit te geven, wordt uitgegaan van een veel te zonnige prognose van de economische ontwikkeling. De staatsschuld wordt te weinig teruggebracht om tegemoet te komen aan de gevolgen van de vergrijzing.
Immigratie
Wat het nieuwe kabinet met de immigratie wil doen, is onduidelijk, maar uit niets is nog gebleken dat nieuwe immigranten bijvoorbeeld geen toegang tot uitkeringen en zorg krijgen, zoals PvdA-leider Wouter Bos nota bene al jaren bepleit.
Met het opheffen van de snelle, effectieve 48-uursprocedure voor nieuwe asielzoekers plus een algeheel pardon voor iedereen die langer dan zes jaar geleden asiel aanvroeg in Nederland, wordt het signaal afgegeven dat Nederland weer terug is als Europa’s aantrekkelijkste asielland.
Natuurlijk moet ook het vierde kabinet-Balkenende worden beoordeeld op zijn daden. Maar op basis van de gelekte delen van het regeerakkoord kan niet veel daadkracht worden verwacht. En wat er wel aan daden in het regeerakkoord zit, schiet de verkeerde kant op.
Ja, dat werd gezegd. Maar ook dat is een grote leugen. Wat de PvdA eigenlijk wilde zeggen was: bedankt CDA & VVD voor het lozen van de LPF en het hervormen van tal van voorzieningen wat de PvdA tot in het jaar 2312 niet gelukt was zonder gemarginaliseerd te worden op 22 november.quote:Op maandag 5 februari 2007 10:41 schreef jogy het volgende:
Zelfs voor de verkiezingen heeft de pvda te kennen gegeven om overal zo veel mogelijk vanaf te blijven en alleen aanpassingen te willen doorvoeren om de rust te bewaren zullen we maar zeggen.
Had je gewacht op aangekondigde geplande versoepeling? Dat zou je vast ook dat jaarsalaris gekost hebben.. En verder: eigen verantwoordelijkheid, toch? Bij goede dossiervorming kom je wel onder gouden handdrukjes uit.quote:Op maandag 5 februari 2007 10:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee. Ik baal vooral van de opschorting van de versoepeling van het ontslagrecht (niet genoemd, maar wel in andere berichtgeving gelezen), aangezien dat mij weer geld gaat kosten. Daar baal ik vooral van omdat het om een luie ongemotiveerde k*t gaat die ik nog niet één euro gun, laat staan het jaarsalaris welke ze nu waarschijnlijk mee krijgt...
Waardig kabinet voor Balkenende.quote:Op maandag 5 februari 2007 10:53 schreef PJORourke het volgende:
[..]
http://www.elsevier.nl/op(...)nr/137539/index.html
Wat een waardeloos kutkabinet...
de afrooming van uitzendbureaus is inderdaad een slechte zaak.quote:Op maandag 5 februari 2007 11:00 schreef sigme het volgende:
[..]
Had je gewacht op aangekondigde geplande versoepeling? Dat zou je vast ook dat jaarsalaris gekost hebben.. En verder: eigen verantwoordelijkheid, toch? Bij goede dossiervorming kom je wel onder gouden handdrukjes uit.
Al ben ik het met je eens: ik vind het een slechte zaak dat er niet wordt ingezet op versoepeling van ontslagrecht. En die walgelijke flexwet zou herroepen moeten worden.
Werknemers- en werkgeversbonden waren er eigenlijk al uit... maar de werknemersbonden kwamen de afspraken niet na.quote:Op maandag 5 februari 2007 11:00 schreef sigme het volgende:
Had je gewacht op aangekondigde geplande versoepeling? Dat zou je vast ook dat jaarsalaris gekost hebben..
Zo simpel is het niet. Rechters vinden werknemers vaak "zielig". Daarbij is al eens eerder aan dossiervorming gedaan en mevrouw werd meteen "ziek". Het is een berekenend k*twijf, die precies weet hoe ze de wetgeving kan misbruiken. Maar goed, ze vliegt er wel uit.quote:En verder: eigen verantwoordelijkheid, toch? Bij goede dossiervorming kom je wel onder gouden handdrukjes uit.
Met die laatste opmerking ben ik het als CDA-lid helemaal eens. Maar nu de kiezer het CDA tot een kabinet met PvdA en CU heeft gedwongen vind ik het resultaat heel behoorlijk. In het akkoord staan op de subsidiebanen na erg weinig echt linkse stokpaardjes. Integendeel: defensie hoeft niet te bezuinigen, de JSF komt er gewoon, er komt een begrotingsovershcot van bijna 1%, veiligheid heeft een prominente plaats en de HRA blijft bestaan. Het aanpakken van de probleemwijken, de minieme wijzigingen in het zorgstelsel en het niet vrijgeven van de huren zijn punten die bij het CDA weinig weerstand zullen oproepen. Een alleszins fatsoenlijk akkoord.quote:Op maandag 5 februari 2007 09:53 schreef Heerlijkheid het volgende:
Ik vind het helemaal niks als CDA-stemmer.
- Aan de HRA wordt niets gedaan. Hier had ik toch mijn hoop op de PvdA gevestigd.
- Er komt een specifiek pardon voor asielzoekers die hier al sinds 2001 zijn. Laten we eens de wet uitvoeren.
- Het ondersteunen van gesubsidieerde arbeid: ook zo'n enorme PvdA-klucht. Schiet je helemaal niks mee op, kost alleen maar geld en is alleen efficiënt voor politiek gewin.
Het enige wat ik goed vind is dat er meer flankerend beleid komt op het gebied van euthanasie en abortus en dat er meer wordt gedaan aan schaalverkleining in de zorg. Maar voor de rest klinkt dit allemaal halfzacht.
Geef mij maar CDA en VVD.
Ik kan me voorstellen dat ze het erg oneens zijn over onderwijs, en daarom niks willen vastleggen. Als je er geen afspraken over maakt, dan kan je die ook niet breken. Nu kunnen ze zelf met initiatieven komen, kijken waar een kamermeerderheid voor is zonder dat ze elkaar voor het hoofd stoten.quote:Op maandag 5 februari 2007 09:54 schreef SpecialK het volgende:
0,0% over onderwijs. Belangrijkste aspect van onze samenleving is aan het verloederen maar het kan de heren blijkbaar niet zoveel schelen dat ze het als een van hun hoofdlijnen zien
Het was een paar posts wachten, maar PJ citeert weer uit zijn bijbelquote:Op maandag 5 februari 2007 10:53 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Elsevier.quote:Op maandag 5 februari 2007 10:53 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Wat moet ik me hier bij voorstellen? Dat er meer bureaucratische regels komen om het te voorkomen? Euthanasie mag van mij een stuk eenvoudiger worden, maarja, dat zit er niet in voor de komende 4 jaar. Dat wordt dus leiden voor oude, zieke mensenquote:Op het vlak van abortus, euthanasie en stamcelonderzoek zijn de onderhandelaars een moratorium overeengekomen. De rechten blijven onaangetast, maar er komt flankerend beleid om abortus en euthanasie te voorkomen.
Er komt een generaal pardon voor asielzoekers die al sinds 2001 zijn uitgeprocedeerd en hier nog steeds verblijven. Deze groep lastpakken die al jaren de maatschappij verzieken door kleine criminaliteit krijgt nu alsnog haar zin. De nette asielzoekers die na hun negatieve procedure zijn teruggekeerd zijn nu de schlemiel natuurlijk.quote:Op maandag 5 februari 2007 09:53 schreef Heerlijkheid het volgende:
Ik vind het helemaal niks als CDA-stemmer.
- Aan de HRA wordt niets gedaan. Hier had ik toch mijn hoop op de PvdA gevestigd.
- Er komt een specifiek pardon voor asielzoekers die hier al sinds 2001 zijn. Laten we eens de wet uitvoeren.
- Het ondersteunen van gesubsidieerde arbeid: ook zo'n enorme PvdA-klucht. Schiet je helemaal niks mee op, kost alleen maar geld en is alleen efficiënt voor politiek gewin.
Het enige wat ik goed vind is dat er meer flankerend beleid komt op het gebied van euthanasie en abortus en dat er meer wordt gedaan aan schaalverkleining in de zorg. Maar voor de rest klinkt dit allemaal halfzacht.
Geef mij maar CDA en VVD.
Ik vind dat we sowieso veel te veel voor de zorg moeten betalen, het is net een zwart gat waar dat geld heen gaat.quote:Op maandag 5 februari 2007 14:50 schreef Brammetje het volgende:
Ik vind het een kut streek dat de no claim wordt afgeschaft. Zul je zien dat de zorgverzekeraars hier gebruik van gaan maken door de prijzen een klein beetje te verlagen. Nu zit namelijk de no claim al ingebakken in de premie.
Ja een dergelijke combinatie lijkt mij ook wel wat. Maar zal er wel niet inzitten met al die conservatieve babyboomersquote:Op maandag 5 februari 2007 17:13 schreef Visitor1982 het volgende:
Oh, ik hoop dat er op een dag nog eens een meerderheid voor D66, GroenLinks en de VVD zal zijn... Dan pas zal alles beter worden! Meer keuzevrijheid voor iedereen, een goed milieubeleid en een degelijk financieelbeleid. I wish, I wish...
Ik dank vooral god op mijn blote knietjes dat ik voor een groot deel onafhankelijk ben van de politiek. Ze doen maar.quote:Op maandag 5 februari 2007 17:13 schreef Visitor1982 het volgende:
Oh, ik hoop dat er op een dag nog eens een meerderheid voor D66, GroenLinks en de VVD zal zijn... Dan pas zal alles beter worden! Meer keuzevrijheid voor iedereen, een goed milieubeleid en een degelijk financieelbeleid. I wish, I wish...
Inderdaad.quote:Op maandag 5 februari 2007 10:41 schreef jogy het volgende:
[..]
Zelfs voor de verkiezingen heeft de pvda te kennen gegeven om overal zo veel mogelijk vanaf te blijven en alleen aanpassingen te willen doorvoeren om de rust te bewaren zullen we maar zeggen.
quote:De PvdA heeft een traditie op onderwijs. Elke keer als we daarover iets te zeggen krijgen, zetten we het onderwijs op zijn kop. Dat-wil-ik-dus-niet-meer! Wij, de politici in Den Haag, moeten leren een tijdje met onze tengels overal vanaf te blijven en de professionals aan het werk te laten: de dokter, de leraar, de politieagent. Niet weer steeds een nieuw stelsel over het land uitgieten.”
Wouter Bos wil rust. Hij zal de grote hervormingen van het huidige kabinet dan ook laten voor wat ze zijn. Niks terugdraaien. Aanpassen. ,,Ik ben geen sloper. Ik ben meer van het verbouwen. Bij slopen zit je twee jaar in het puin en dan weet je nog niet wat je krijgt. Ik zal geen stelsel terugdraaien en chaos creëren. Ik ga de onrechtvaardigheden eruit halen en het evenwicht herstellen.”
Bron
http://www.nu.nl/news/966(...)et_drie_miljard.htmlquote:DEN HAAG - Het nieuwe kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie trekt drie miljard euro uit voor lastenverlichting en zeven miljard euro voor investeringen in terreinen als onderwijs, milieu en zorg.
Verder wordt er 8,5 miljard euro bespaard door milieuvervuiling zwaarder te belasten en door meer efficiëncy bij onder meer de overheid. Een vliegticketbelasting moet 350 miljoen euro opleveren.
De aanschafbelasting op auto's wordt afhankelijk gemaakt van de mate van milieuvervuiling (150 miljoen). Hogere accijns op alcohol en tabak moet 200 miljoen euro extra binnen brengen.
Uitgelekt
Dat blijkt uit het concept-regeerakkoord dat maandag via BNR Nieuwsradio is uitgelekt. De partijen schrijven in het regeerakkoord vooral te willen investeren in economische groei, arbeidsparticipatie en sociale samenhang.
Verder wordt er gestreefd naar 25 procent minder criminaliteit in 2011. Ook komt er extra geld beschikbaar voor de publieke omroep zodat zij minder afhankelijk wordt van reclame-inkomsten. Het wetsvoorstel van oud-staatssecretaris Medy van der Laan om de NPS op te heffen en het omroepbestel drastisch te hervormen wordt ingetrokken.
Ministerssalarissen
Het nieuwe kabinet zal ook het advies van de commissie-Dijkstal opvolgen om de ministerssalarissen te verhogen. Dit is opvallend omdat de PvdA zich hier eerder nog tegen verzette.
Het toekomstige kabinet wil veel aandacht schenken aan jeugd en gezin. Zo komt er meer (financiële) ondersteuning voor bepaalde groepen ouders, komt er een inkomensafhankelijk kindgebonden budget waarin de huidige kindertoeslag opgaat en wordt het wettelijk recht op ouderschapsverlof verlengd van dertien naar 26 weken.
Hier staat het uitgelekte akkoord. Zo te zien komt het bij de ChristenUnie vandaan.quote:Op maandag 5 februari 2007 18:42 schreef Boze_Appel het volgende:
http://www.nu.nl/news/966(...)et_drie_miljard.html
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |