Zug-Chef | dinsdag 23 januari 2007 @ 15:35 | |
![]() Hier alweer deel 46 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken: eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag ![]() Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders: Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen. DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster. PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund. De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs. Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden? ![]() Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's). Voordat de concessie overging naar Arriva reed NoordNed op de noordelijke lijnen. Arriva huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. De materieel inzet is als volgt: DM'90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden) en Spurts(GTW's), welke eerst ingezet worden op Groningen-Nieuweschans-Leer. De overige trajecten zullen volgen. Vanaf eind 2008 zullen er nieuwe GTW's gaan rijden op Dordrecht-Geldermalsen. Het betreft hier de elektrische variant. 5 maal GTWtype 2/8 en 5 maal 2/6. Tot die tijd rijdt Arriva hier met Plan V. Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer. ![]() Hierboven de oudste wadloper, de 3201. Voor de DM90-foto's: zie NS. ![]() November/December: Groningen-Leer December week 50: Leeuwarden-Harlingen Mei 2007: Groningen-Roodeschool Juli 2007: Leeuwarden-Stavoren Augustus 2007: Groningen-Delfzijl September 2007: Groningen-Leeuwarden De serie van Arriva bestaat uit 2 verschillende type treinen. - De GTW 2/6, 2 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)2xx serie. - De GTW 2/8, 3 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)3xx serie. Hieronder is een afbeelding te zien van het interieur van deze trein. ![]() ![]() Twee gekoppelde Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen. ![]() Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg. Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet. Interieur en exterieur. ![]() ![]() Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien: ![]() Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail. RandstadRail Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl Op RandstadRail is het volgende materieel gaan rijden: ![]() ![]() ![]() diesel Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter. Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de Wadlopers van Arriva en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus. Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers. Ook Zwolle-Kampen is aanbesteed aan NS, deze lijn heeft ook twee 'eigen' verfraaide Buffels gekregen. Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld. Elektrisch En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn. De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien. Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als de Beneluxtrein (Amsterdam-Brussel); Venlo-Den Haag (met ICK); Den Haag-Arnhem en Arnhem-Roosendaal, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht. Tot 10 december werd de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht met getrokken treinen (ICRm) gereden, maar die zijn nu vervangen door IRM. Hiermee wordt niet meer naar Haarlem, maar van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar wordt er voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze beide plaatsen gaat rijden. Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook. Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (bestaat niet meer), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid. ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.) Omdat er met ICK nog altijd niet genoeg materieel is voor de nieuwe dienstregeling, heeft NS er nog 50 rijtuigen bijgehuurd, de eerste zijn al in het land, en er rijdt nu een setje tussen Amsterdam en Amersfoort. Hoe e.e.a. er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes. Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur. Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm. ![]() Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen. Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Alleen voor ICRm zijn er stuurstands, ICK heeft meestal aan beide kanten een loc hangen. Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven. De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort. DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie. Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen. De Panda 2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3. ...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas. Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren. De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is in 2005, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde. De treinen combineren en splitsen op de volgende routes: - Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede - Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden. Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein. In de nieuwe dienstregeling is dit deels afgeschaft: het Amsterdamse deel wordt niet meer meegenomen, maar rijdt als apart pendel IC'tje. ![]() Interieur van de ICM Verder werd het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptreinen. Mat'64 neemt de dienst in het oosten over, en Zwolle-Groningen heeft de Buffels gekregen die Veolia eigenlijk had willen hebben. Foto's: Een close-upje van de helaas ter ziele gegaane doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren. De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Inmiddels is de eerste koploper gereviseerd. Het betreft de 4011 (nog niet in dienst). Mendini-interieur, balkon en 1e klas. Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook. Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan. ![]() Olympische ICM IV Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn. Echter zal aan de versnippering niet geheel een eind gemaakt worden, omdat met ingang van de DRGL 2007 de ambtenarentreinen 501 en 502 Groningen-Den Haag CS gereden gaan worden met 2xVIRM6. In het weekend zullen de vergelijkbare treinen ook door dit VIRM gereden gaan worden, waarbij ieder weekend een stel VIRM op zaterdag naar Leeuwarden gaat en op zondagavond weer terug naar Groningen. En natuurlijk weer de foto's... 1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte. verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant. ![]() VIRM IV + VIRM VI Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land. Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64. ![]() Wederom fotootjes. 1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kon zitten), en de rolstoellift. En van de buitenkant zag het ding er in haar goede dagen zo uit. Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn bijna 250 V-tjes gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste. Sinds 10 december 2006 rijdt Plan V niet alleen meer voor NS, maar ook voor Arriva, Connexxion en Veolia. Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen (behalve de 528, die voor een kwart Plan V is). Van de voorkant kan je de T herkennen aan de kleine driehoekige raampjes op de hoek, bij de T's zijn die zwart, maar bij de V's geel. De T's worden vooral gehaat worden voor krappe bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter. Een T en een V. ![]() Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. En het interieurtje van een Plan T 2de Klas Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in twee smaken: de tweebaks Citypendel (Banaan) en de gereviseerde driebaks Sprinter SGMm (Vlavlip). De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet, en in een paar spitstreintjes. De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Woerden-Gouda-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Utrecht-Baarn, Rotterdam-Hoek van Holland, en in Uitgeest-Haarlem-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek. Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de driedelige Sprinters is voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen (alleen ander kleur stofje). SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter) SGMm van binnen en buiten. ![]() Interieur van de CityPendel ![]() Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum. De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. ![]() Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Dr_Flash) A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. ![]() NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen: Amsterdam-Brussel (elk uur) Amsterdam-Keulen (5x per dag) Schiphol-Berlijn (4x per dag) Amsterdam-Parijs (wisselend) De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede. De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren. ![]() ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd) meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS). De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt. Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc. Thalys. ![]() Hier alleen maar wat foto's. Op Enschede-Munster/Dortmund rijdt Bauheihe 643. Deze komt ook in Heerlen vanuit Aachen. Tot 3 november reed op Nieuweschans - Leer deze duitse boemel treintjes ![]() Deze zijn nu vervangen door rechtstreekse treinstellen van Arriva, de GTW's van Stadler. ![]() Op Roosendaal-Antwerpen de varkenskop: Maastricht-Luik: Totdat de rechtstreekse Intercity van Maastricht naar Brussel ging rijden, deden deze oude barrels van de Belgische spoorwegen dienst op dit lijntje ![]() In de nieuwe dienstregeling is die stoptrein dus vervangen door een HSL-intercity die nonstop rijdt tussen Brussel en Luik en dan doorsukkelt als stopper naar Maastricht, maar helaas wel Eijsden overslaat, waardoor ons zuidelijkste stationnetje treinloos is geworden. Venlo-Hamm: ![]() ![]() Deze trek-duwtreinen bestaan uit gereviseerde Duitse Silberlingen. Deze treinen rijden vanuit Venlo meteen de grens over en rijden onderweg onder andere langs grote steden als Mönchengladbach, Düsseldorf, Wuppertal en Hagen. Soms worden in deze topicserie verkortingen gebruikt voor stationsnamen, als je hier niet zo in thuis bent (over het algemeen zijn het gewoon de eerste letters van de lettergrepen), kun je ze hier opzoeken. Ook wordt wel eens melding gemaakt van een treinserie, waarmee alle treinen op een bepaald traject worden bedoeld. Als men het heeft over 'de 3600' worden daar de sneltreinen tussen Roosendaal en Zwolle mee bedoeld. Alle treinen in het land hebben een eigen nummer om ze herkenbaar te houden voor personeel en verkeersleiding. Zo is de trein die die om 16:19 vanuit Zwolle naar Roosendaal vertrekt de 3663. De volgende trein is de 3665, die daarna de 3667 et cetera. De treinen in de tegengestelde richting hebben de even nummers. Een lijst (PDF) van alle treinnummers die in 2006 gebruikt worden, kun je hier vinden. Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!! deze OP is hier te vinden | ||
Zug-Chef | dinsdag 23 januari 2007 @ 15:35 | |
Anderhalf uur op de brug bij Camminghaburen zijn alleen leuk met zon...![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toen werd het donker ![]() | ||
Xbox_360 | dinsdag 23 januari 2007 @ 15:37 | |
Hoi ![]() | ||
Zug-Chef | dinsdag 23 januari 2007 @ 15:39 | |
quote:Hey ![]() ![]() | ||
Xbox_360 | dinsdag 23 januari 2007 @ 15:41 | |
quote:lol ![]() | ||
Socios | dinsdag 23 januari 2007 @ 15:49 | |
Ik ga nu met de Spurt. ![]() | ||
Xbox_360 | dinsdag 23 januari 2007 @ 15:54 | |
quote:En.. bevalt het? | ||
Tellorian | dinsdag 23 januari 2007 @ 15:57 | |
Moet er bij het stukje over de SM90 (zonde!) niet even staan dat ze gesloopt worden? ![]() | ||
Xbox_360 | dinsdag 23 januari 2007 @ 16:01 | |
quote:Inderdaad zonde, dieselmotoren erin en op de Maaslijn planten die dingen ![]() | ||
Jerommeke.nl | dinsdag 23 januari 2007 @ 16:22 | |
Dan zal dat rooster voor mij ook niet lang meer duren dunkt me. ![]() | ||
thatsme | dinsdag 23 januari 2007 @ 16:29 | |
ik zag op een ander forum een mooie nieuwe foto voor de sm90 in de OP![]() [ Bericht 34% gewijzigd door thatsme op 23-01-2007 16:37:04 ] | ||
Ou-Tannu | dinsdag 23 januari 2007 @ 16:50 | |
quote:Schroothoppers ![]() | ||
Areyoutalkingtome | dinsdag 23 januari 2007 @ 16:51 | |
Ik ga ook voor het eerst treintellen volgende week ![]() | ||
Areyoutalkingtome | dinsdag 23 januari 2007 @ 16:52 | |
en dan ben ik m'n vraag vergeten: hoe lang van te voren moet ik in dat NS gebouw zijn? en moet dat elke dag? | ||
Zug-Chef | dinsdag 23 januari 2007 @ 16:53 | |
quote:Elke dag dat je moet werken moet je half uur van te voren aanwezig zijn | ||
Brembo | dinsdag 23 januari 2007 @ 17:47 | |
En als je niet hoef te tellen, mag je muziek luisteren de krant lezen of iets anders nuttigs doen in de '2e klas' oftewel lekker relaxt zitten met alle rust in de 1e klas! ![]() Top baantje, ben nu voor 6 dagen ingeroosterd ![]() Het is altijd leuk als je de envelop krijgt, openscheuren en kijken ![]() | ||
Areyoutalkingtome | dinsdag 23 januari 2007 @ 17:51 | |
Mag je eerste klas ![]() | ||
ReisT | dinsdag 23 januari 2007 @ 17:52 | |
quote:Kan je mooi gelijk die nieuwe gratis krant uittesten. | ||
winterapfel | dinsdag 23 januari 2007 @ 18:08 | |
alleen al vanwege de OP is dit topic de wel de moeite waard Het Veolia en Maaslijn klaagtopic #2 | ||
Doc__Zenith | dinsdag 23 januari 2007 @ 18:19 | |
quote:Waarom zo moeilijk? Als je die dingen toch al per se had willen laten rijden dan had je met een beetje schuiven wel hetzelfde kunnen bereiken. | ||
Dichterbijer | dinsdag 23 januari 2007 @ 18:23 | |
http://angrypix.com/page//106/2007-01-23 Lijkt op het spontaan splitsen van een VIRM? Iemand enig idee wanneer dit gebeurd is? | ||
Ou-Tannu | dinsdag 23 januari 2007 @ 18:25 | |
treintje dwars over de wissel van eerder dezen dag? | ||
En_ieka | dinsdag 23 januari 2007 @ 18:30 | |
tvp | ||
Duvel | dinsdag 23 januari 2007 @ 18:54 | |
quote:Dit gebeurde vanmorgen op emplacement Utrecht Noordzijde, op een wissel dat twee jaar in dienst is ongeveer. Waren twee treinstellen IRM, allemaal weggesleept, alleen de ontspoorde bak staat er nog, en staat volgens mij met vier assen naast de rails. | ||
Ou-Tannu | dinsdag 23 januari 2007 @ 19:00 | |
Gelukkig zetten ze die IRM toch ook zo weer in elkaar? | ||
Flyingdutchman | dinsdag 23 januari 2007 @ 19:05 | |
![]() 1 min svp ![]() Owja en dat duitse materieel rijdt als een trein....echt goede coupé's ![]() | ||
Xbox_360 | dinsdag 23 januari 2007 @ 19:05 | |
quote:ghehe, thanks ![]() | ||
Duvel | dinsdag 23 januari 2007 @ 19:07 | |
quote:Volgens mij zijn er wel wat balgen en een koppeling beschadigd. Maar een IRM heeft automatische koppelingen tussen de bakken, dus de rest kan wel weer vast. Ik zag nog wel dat het voorste koprijtuig door een Plan V naar station Utrecht werd gesleept, dat zag er niet uit. Van het ontspoorde rijtuig zijn de wielen aan gort, misschien ook wel de bakoplegging en de rest van het draaistel, dat is niet echt te zien. | ||
Jerommeke.nl | dinsdag 23 januari 2007 @ 19:12 | |
De NS is lekker aan het kapitaalvernietigen als ik dat plaatje van de SM90 zie. Je moet je elke dag 30 minuten van tevoren melden, formeel moet je tweede klas, maar de conducteurs zijn de slechtsten niet. Als het drukker is moet je wel staan, maar dat is logisch. Ga zelf ook de laatste 6 dagen, denk ik.Een dag van 2 uur is snel verdiend, toch? | ||
Ou-Tannu | dinsdag 23 januari 2007 @ 19:24 | |
quote:mja, ![]() zou je een spurt ook zo mooi kunnen combineren? ![]() 2 bakken, motor bak, weer 2 of 3 bakken motorbak en dan nog 2 bakken? ![]() | ||
thatsme | dinsdag 23 januari 2007 @ 19:32 | |
quote:Niet zomaar, tuurlijk alles kan los. Ze kennen de GTW 4/12 kopbak-motor-wagon-wagon-motor-kopbak | ||
Areyoutalkingtome | dinsdag 23 januari 2007 @ 20:11 | |
quote:hoezo? je werkt dan toch maar 2 uurtjes? 8 uur per dag levert meer op | ||
Peterselieman | dinsdag 23 januari 2007 @ 20:18 | |
Even een tvp plaatsen. Ben vandaag weer eens even op pad geweest. Wilde namelijk even de GTW'tjes op Lw-Gn uitproberen. quote:Mooie platen ![]() Ik zag dat je ook aan het spotten geweest was, toen ik mijn spots invoerde. Volgens mij ben jij net voordat ik begon met spotten op Lw-Gn gestopt met spotten voor vandaag ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 23 januari 2007 @ 20:23 | |
quote:Dit zijn de buffels die al jaren in het noorden rijden ![]() Voor de buffels van de maaslijn moet je kijken naar het traject Zwolle-Groningen en enkele in de achterhoek. quote:Wat niet kan, maar ik denk dat je dan het nodige moet verbouwen aan de GTW en dat is niet de bedoeling van Arriva. Bij Arriva moet alles zo goedkoop mogelijk. | ||
Zug-Chef | dinsdag 23 januari 2007 @ 20:26 | |
quote:Thx ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 23 januari 2007 @ 20:33 | |
Vanmiddag de 233, 232 en 228 op Lw-Gn. De 233 is later afgerangeerd in Gn. Ik zat vanmiddag in de achterste bak, een bak van de 228 en op het dubbelsporig stuk tussen Veenwouden en Grijpskerk slingerde de bak bij hoge snelheid nogal heen en weer. Dit kan veroorzaakt worden doordat het spoor niet geheel recht is. Een wadloper of een buffel heeft er echter geen last van. Wel leuk om te melden was dat de trein pas om vertrektijd vanaf het rangeerterrein arriveerde. Het rangeerterrein was daarmee op de 4028 na leeg. Op Somda staat dat er weer 2 nieuwe GTW 2/6 stellen zijn namelijk de 237 en 238. | ||
Baan1980 | dinsdag 23 januari 2007 @ 20:39 | |
Twee weken geleden had ik een lullo van een machininst. Zit in de IC van Rotterdam naar Deventer (die verder naar Arhnem gaat). Gaat hij hij pas bij 200m voor Rotterdam Alexander in de remmen..... Te laat dus. Moest die achteruit!!! Nooit mee gemaakt eigelijk. Vroeger zeiden ze dan dat je bij het volgende stadion maar weer de een treintje terug moest nemen en voor de mensen op het perron was het ook vette pech. | ||
Peterselieman | dinsdag 23 januari 2007 @ 20:47 | |
Het gebeurt idd wel eens dat een machinist een station voorbij rijdt. Dit is in een recent verleden ook al 2 maal bij Heerenveen gebeurt. De ene keer stond de trein bij het Thialf stil en de andere keer is de trein doorgeraasd naar Steenwijk, alwaar de mensen over dienden te stappen op de andere trein om Heerenveen alsnog te bereiken. | ||
Zug-Chef | dinsdag 23 januari 2007 @ 20:50 | |
quote:Die trein bestaat niet! ik heb t wel eens meegemaakt ook bij Wolvega. Reed ie ook voorbij, mensen moesten in Heerenveen de tegentrein (stoppende IC) maar pakken om alsnog in Wolvega te komen ![]() | ||
Socios | dinsdag 23 januari 2007 @ 21:23 | |
In Wolvega moeten ook geen treinen stoppen. Ik zeg: Leeuwarden - Zwolle non-stop! ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 23 januari 2007 @ 21:31 | |
Leg dat de mensen in de plaatsen die rond de stations waar de trein stopt, wonen maar eens uit ![]() @Socios: Hoe bevalt de GTW? | ||
Zug-Chef | dinsdag 23 januari 2007 @ 21:33 | |
quote:Wat was het treinnummer ? | ||
Peterselieman | dinsdag 23 januari 2007 @ 21:36 | |
Die van mij was de 30245. De stellen kwamen rechtstreeks en vertraagd vanaf het rangeerterrein ![]() | ||
Duvel | dinsdag 23 januari 2007 @ 21:36 | |
quote:Ik zeg: twee treinen per dag naar Friesland zijn voldoende. Zet het materieel elders in waar het nodig is. ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 23 januari 2007 @ 21:37 | |
Grmbl ![]() | ||
Duvel | dinsdag 23 januari 2007 @ 21:38 | |
quote:Ik zeg: alleen maar héén met reizigers. Laat ze niet ontsnappen! ![]() Sorry, net Bertje Vis gekeken, oude show met een Fries erin. Ik vind het kut dat die Railhoppers nu defi tot schroot verwerkt zijn! | ||
Socios | dinsdag 23 januari 2007 @ 21:42 | |
@ Duvel: LOL ![]() @ Peterselieman: ik rijd nu ruim een maand vrijwel dagelijks in de GTW en het bevalt me prima! Ook relax dat er nu ´s avonds een lange trein rijdt, i.p.v. een mini-wadlopertje. Verder af en toe leuke omroephumor als de reiziger tussen Dronrijp en Franeker ineens welkom geheten wordt in de stoptrein naar Harlingen Haven. ![]() | ||
Alexxxxx | dinsdag 23 januari 2007 @ 21:42 | |
treinentopic is OK | ||
Peterselieman | dinsdag 23 januari 2007 @ 21:42 | |
ze zullen wel geen stelletje meer bewaren. Het waren wel de stellen die er voor zorgden dat de buffels en bizons mogelijk werden gemaakt. Daarom zou er wat mij betreft wel een stel bewaard mogen blijven, al was het maar een stel dat niet meer rijvaardig is. | ||
Alexxxxx | dinsdag 23 januari 2007 @ 21:43 | |
quote:Koop dan een stel? | ||
Peterselieman | dinsdag 23 januari 2007 @ 21:45 | |
quote:Die van vanmiddag riep alles maar om, want ze hadden de omroepstem niet aangezet. Wel zo rustig ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 23 januari 2007 @ 21:46 | |
quote:Lap jij even, want ik zit momenteel wat krap in het kleingeld ![]() | ||
Ou-Tannu | dinsdag 23 januari 2007 @ 21:50 | |
quote:* Ou-Tannu leegt portomonee, 3 euro 53 cent ajb ![]() oh w8 dat heb ik zelf nodig als ze toch met Plan U op de maaslijn gaan scheuren ![]() quote:in weze zou je t zo gek kunnen maken als je zelf wilt ![]() | ||
Duvel | dinsdag 23 januari 2007 @ 21:56 | |
quote:Richt de Stichting SM'90 op, en krijg vervolgens subsidie uit het fetish-steunfonds! | ||
Ou-Tannu | dinsdag 23 januari 2007 @ 21:58 | |
quote:volgens mij mag je hem voor noppes ook nog hebben, als je hem maar ergens kan stallen ![]() | ||
Duvel | dinsdag 23 januari 2007 @ 22:01 | |
quote:Er ligt nog een half ongebruikt opstelterrein bij Utrecht! ![]() | ||
Ou-Tannu | dinsdag 23 januari 2007 @ 22:05 | |
quote:moet je wel snel zijn.. http://www.destentor.nl/zwolle/article1021447.ece | ||
Duvel | dinsdag 23 januari 2007 @ 22:06 | |
quote:Ik zal morgen in de middagpauze even langs HGB IV lopen. | ||
Ou-Tannu | dinsdag 23 januari 2007 @ 22:09 | |
![]() | ||
Alexxxxx | dinsdag 23 januari 2007 @ 22:20 | |
http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?t=8346 wat beelden van de afvoer van de railhoppers.... | ||
Xbox_360 | dinsdag 23 januari 2007 @ 22:22 | |
Wat was er eigenlijk mis met die railhoppers? | ||
Peterselieman | dinsdag 23 januari 2007 @ 22:23 | |
Voor mij is het niet haalbaar. Wel jammer om zo'n maandagmorgen treinserie te zien gaan. | ||
Peterselieman | dinsdag 23 januari 2007 @ 22:25 | |
Wat er mis was. Met name de elektronica liet te wensen over. Hierdoor vielen nog al eens stellen uit. Voor de buffels en bizons (IRM) hebben ze met name hierin verbeteringen toegepast. | ||
Ou-Tannu | dinsdag 23 januari 2007 @ 23:01 | |
de SM90 had meer elektronica aan boord dan de TGV ![]() 3 verschillende computer systemen,, oftewel 3x meer kans op een failure? ![]() | ||
Jerommeke.nl | dinsdag 23 januari 2007 @ 23:06 | |
Ik dacht dat je per dienst werd uitbetaald en alleen bij overuren extra, maar dat heb ik niet precies nagerekend. | ||
Peterselieman | dinsdag 23 januari 2007 @ 23:33 | |
quote:Ik denk wel meer dan 3 keer, aangezien de systemen elkaar ook nog eens tegengewerkt hebben ![]() | ||
Ou-Tannu | dinsdag 23 januari 2007 @ 23:37 | |
9x meer kans op failure dan? | ||
Peterselieman | dinsdag 23 januari 2007 @ 23:40 | |
Geen flauw idee hoeveel keer meer kans, maar wel zodanig veel dat de NS heeft besloten het bij de 9 stellen te laten en deze uiteindelijk buitendienst te stellen. | ||
Peterselieman | dinsdag 23 januari 2007 @ 23:51 | |
@zug-chef: Je plaatjes uit de OP werken niet meer | ||
Brembo | woensdag 24 januari 2007 @ 00:23 | |
quote:Was het niet zo erg dat er 3x een ander computersysteem is ingezet ? Vind ze zelf eigenlijk best mooi voor een stoptrein. Maar ja het is jaren '90 materieel en anno 2007 kan dat niet meer ![]() Maar we mogen SM'90 wel dankbaar zijn, dat de V-IRM's vlekkenloos ingewijd zijn, en niet zoals nu bij Arriva... | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2007 @ 00:30 | |
VIRM vlekkeloos ingezet? Dacht het niet, maar SM'90 heeft de weg behoorlijk geëffend voor de VIRM, zodat daar minder kinderziektes optraden, al waren deze nog steeds te talrijk ![]() De GTW's bij Arriva zijn zeker prototypes. Dat er problemen zouden ontstaan was te verwachten. Dat Arriva ze nog groter maakt door geen reservematerieel achter de hand te houden ook. ![]() Het rangeerterrein van Lw was namelijk vanmiddag om 15.30 op een ICM III na leeg. In Gn Stonden er wat meer stellen op rangeer, maar deze waren niet van Arriva, behalve de nieuw gearriveerde 2x GTW 2/6 stellen. Deze moeten eerst even een controle beurt ondergaan alvorens ze deze week op dienst verschijnen. | ||
Ou-Tannu | woensdag 24 januari 2007 @ 10:42 | |
quote:IRM heeft ook problemen ZAT ![]() ze vielen vorigjaar masaal uit ![]() en DM90 is t broertje of zusje van de SM90 hoor :-) en t waren idd mooie treintjes, jammer dat ze teveel storing hadden, had er toch graag een volledige vervolg serie van gezien, | ||
Duvel | woensdag 24 januari 2007 @ 11:20 | |
Railhoppers hebben als proto-serie gediend voor de aandrijving in IRM en het diagnosesysteem. Het diagnosesyateem is op een gegeven moment een beetje buiten dienst gesteld omdat het allerlei willekeurige meldingen aan de machinist gaf die nergens op sloegen. Verder hebben ze kunnen experimenteren met een 3+2 opstelling van de stoelen (ook geen succes). Als ze in plaats van Railhoppers gelijk IRM hadden gebouwd, waren er 81 stellen IRM met deze problemen geweest, nu viel het wel mee. | ||
Dichterbijer | woensdag 24 januari 2007 @ 11:59 | |
Dat was wel een duur foutje dan geweest... liever 9x maal SM90 dan 81 IRM naar de sloop... http://hugorail.fotopic.net/p37923223.html Tja... ziet er zo wel triest uit helaas... | ||
Duvel | woensdag 24 januari 2007 @ 13:16 | |
quote:Helaas ben ik vergeten die richting op te gaan. | ||
Cassius | woensdag 24 januari 2007 @ 14:29 | |
![]() 3213, vanmorgen even buiten Groningen. ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2007 @ 14:58 | |
Ziet er uit alsof de foto op het traject Lw-Gn gemaakt is, tussen Zuidhorn en Hoogkerk. Mooie foto trouwens | ||
Betse | woensdag 24 januari 2007 @ 15:55 | |
Volgende week dinsdag 5.32 de trein naar Alkmaar of naar Den Haag. Lekker vroeg trein tellen. | ||
Dichterbijer | woensdag 24 januari 2007 @ 16:21 | |
We hebben het wel de hele tijd over treinen slopen, maar heb nog steeds niet een foto van SM90 gezien dat de tang erin word gezet. !!!!!!Pas op!!!!! De volgende foto's kunnen voor treinliefhebbers als schokkend worden ervaren: Bron: http://home.hetnet.nl/~rjybema/proto.html Tevens wat meer foto's van de ICM-r 4011 in de klimaatkamer: http://home.hetnet.nl/~rjybema/Wien4011nr2.html http://home.hetnet.nl/~rjybema/Wien4011nr11.html http://home.hetnet.nl/~rjybema/Wien4011nr12.html | ||
Xbox_360 | woensdag 24 januari 2007 @ 16:26 | |
Zowat alles wordt gesloopt zie ik ![]() ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 24 januari 2007 @ 16:34 | |
quote:Proto ICMs? | ||
Luco | woensdag 24 januari 2007 @ 16:34 | |
quote:Hoezo werd die dan gesloopt?? | ||
Pony-Lover | woensdag 24 januari 2007 @ 16:44 | |
quote:Het waren de prototypes van de koploper, die pasten niet helemaal lekker bij de rest v/d koplopers. jammer trouwens dat ze geen SM90 bewaren. [ Bericht 0% gewijzigd door Pony-Lover op 24-01-2007 16:56:24 ] | ||
Ou-Tannu | woensdag 24 januari 2007 @ 16:48 | |
waarom wil je in godensnaam een SM90 bewaren? ![]() ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2007 @ 16:52 | |
Misschien de kop voor het NSM? | ||
Pony-Lover | woensdag 24 januari 2007 @ 16:57 | |
quote:Dan kun je het hele spoorwegmuseum ook wel weg gooien, het is allemaal niet erg zinvol ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 24 januari 2007 @ 17:05 | |
quote:dan kan je net zo goed t hele ding bewaren :p quote:moauw dat is materiaal met een ander verleden ![]() jammer dat veel niet rijvaardig is | ||
Dichterbijer | woensdag 24 januari 2007 @ 17:53 | |
Ja dit ware de proto's van de ICM... officieel heten ze de ICM-0. Als het goed is, is er nog 1 setje ICM-0. Die heeft tot de nieuwe dienstregeling gestaan op het rangeerterein bij Amersfoort. Maar sindsdien heb ik hem niet meer gezien. Volgens mij ook tot stof vergaan. Wel staat er nog een middenbak van de ICM-0 bij Amersfoort. Deze is te herkennen aan de twee koersrollen aan beide kanten. Iemand trouwens enig idee waarom er nu al een hele dag een V-IRM op het goederenterein van Amersfoort staat. Gaat om de laatste serie van de V-IRM. | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2007 @ 18:00 | |
Als het goed is, dan staan er ergens op een rangeerspoortje op een industrieterrein ergens in het oosten van het land nog 2 kopbakken van een ICM-0 om als oefenobject te dienen voor een plaatselijke hulpverlenersorganisatie. Volgens mij is er op Somda meer info over. | ||
Remco | woensdag 24 januari 2007 @ 18:01 | |
Vanmiddag trouwens ICM Zwolle - Nijmegen en DR nogwat(z'n oude dubbeldekker) Zwolle - Leeuwarden, erg apart allebei ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2007 @ 18:05 | |
DD-AR met of zonder loc? | ||
Remco | woensdag 24 januari 2007 @ 18:07 | |
quote:Zonder aandrijving zat zegmaar onder een zitgedeelte. | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2007 @ 18:08 | |
Ah, een DD-AR uit de 78xx serie dus ![]() | ||
Areyoutalkingtome | woensdag 24 januari 2007 @ 18:15 | |
quote: ![]() ![]() | ||
Cassius | woensdag 24 januari 2007 @ 18:39 | |
quote:Bedankt ![]() | ||
Duvel | woensdag 24 januari 2007 @ 18:47 | |
Huu, die koplopers! ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2007 @ 18:56 | |
quote:Had ik het mis ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2007 @ 18:56 | |
quote:Dat is weekends omloopmatig zo. Het betreft de treinen 10526 en 10561. | ||
Ou-Tannu | woensdag 24 januari 2007 @ 19:51 | |
t wordt tijd voor een vakantie met mooie lange dagen, moet nodig eens meer t spoor op :] | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2007 @ 20:01 | |
Je bent niet de enige die te weinig spoorkilometers maakt ![]() Nog even een vraag van mij aan Alex uit het vorige topic: Hoe staat het er voor met je machinist worden? | ||
Ou-Tannu | woensdag 24 januari 2007 @ 20:05 | |
wrom staat er op ondekns.nl nog steeds geen nieuwe spoorkaart? :/ | ||
Wadloper | woensdag 24 januari 2007 @ 20:09 | |
quote:Mijn koplopers, wat doe je? ![]() | ||
Wadloper | woensdag 24 januari 2007 @ 20:10 | |
quote:Inderdaad, lekker lang foto's knallen ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 24 januari 2007 @ 20:11 | |
Hoi ![]() | ||
Xbox_360 | woensdag 24 januari 2007 @ 20:12 | |
Iemand die zich Wadloper noemt, dan voorspelt weinig goeds ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2007 @ 20:14 | |
quote:Kun je het niet laten ![]() Ik dacht dat je bij de 100.000 posts gestopt was en niet meer retour zou keren. | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2007 @ 20:14 | |
quote:Het valt mee. Het was maar een prototype ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 24 januari 2007 @ 20:15 | |
quote:Ja, dat dacht ik ook ![]() Het Lot heeft anders beslist ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2007 @ 20:16 | |
Op naar de 200.000 zou ik zeggen ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 24 januari 2007 @ 20:19 | |
Flesjeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!! ![]() quote:SM90? ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 24 januari 2007 @ 20:28 | |
quote:Ja precies, die discussie hebben we al gehad ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 24 januari 2007 @ 20:29 | |
quote:nee dan is het een nieuw blikkie ![]() ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2007 @ 20:31 | |
Het materieeltekort op Lw-Gn was vandaag zo te lezen weer merkbaar. Een buffeltje was defect, daarom heeft trein 30347 niet gereden. Vervangend materieel is er niet, want het rangeerterrein in Lw is rond 16.00 op een enkele ICM na leeg. | ||
Ou-Tannu | woensdag 24 januari 2007 @ 20:33 | |
quote:ze hadden die lijn echt moeten Elektrificeren ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 24 januari 2007 @ 20:34 | |
quote:Is dat hele traject nou al eens gewoon dubbel spoor? ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 24 januari 2007 @ 20:35 | |
quote:nee ![]() kan je bij enkel spoor dan geen bovenleiding doen dan ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 24 januari 2007 @ 20:37 | |
quote:Wel, maar behalve electrificering is ook verdubbeling noodzakelijk, wil je een enigszins fatsoenlijke dienst kunnen draaien ![]() | ||
Zug-Chef | woensdag 24 januari 2007 @ 20:38 | |
HAHA dikke LoL een nieuwe account is natuurlijk geen optie ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 24 januari 2007 @ 20:40 | |
quote:hmm je kan toch gewoon de huidige dienst blijven rijden? ![]() moeten ze alleen bij Stadler ff elektrishe motorwagens bestellen voor de SPURTJES ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 24 januari 2007 @ 20:40 | |
quote:Mwooaaa hekker al zat van ![]() | ||
Areyoutalkingtome | woensdag 24 januari 2007 @ 20:45 | |
quote:gewoon koplopers laten rijden man ![]() ![]() | ||
Duvel | woensdag 24 januari 2007 @ 20:46 | |
Ha, Flesch, ook welkom. Schop een newbie uit je stoel en ga zitten. | ||
Dr_Flash | woensdag 24 januari 2007 @ 20:47 | |
quote:*SCHOP Eerste biertje van mij ![]() *ronddeelt | ||
Ou-Tannu | woensdag 24 januari 2007 @ 20:48 | |
quote:als die op gang zijn kunnen ze al weer in de rem joh ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 24 januari 2007 @ 20:48 | |
quote:was ik net aan toe ![]() *schaaltjes met nootjes neer zet* | ||
Duvel | woensdag 24 januari 2007 @ 20:49 | |
quote:Goed plan, dank! | ||
Zug-Chef | woensdag 24 januari 2007 @ 20:49 | |
Ja ik sta ook al uren droog enzo.. | ||
Zug-Chef | woensdag 24 januari 2007 @ 20:49 | |
Thxxxx ![]() | ||
SilentChaos | woensdag 24 januari 2007 @ 20:49 | |
ff wat buitenlands vervoer ![]() ![]() ![]() Helaas heb ik geen foto gemaakt van het treintje wat omhoog gaat in Hong Kong ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 24 januari 2007 @ 20:52 | |
ah plaatjes, cool ![]() Een compleet setje Heavy Load: ![]() | ||
Alexxxxx | woensdag 24 januari 2007 @ 20:57 | |
Fles! ![]() ![]() Je hebt het nog langer buiten FOk volgehouden dan ik dacht ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2007 @ 21:01 | |
Ach ja, op Lw-Gn zijn in de spits de vertragingen talrijk. En die Sputters niet echt comfortabel op de dubbelsporig stuk. Ik werd gister mijn stoel bijna uit geslingerd, toen ik even de GTW op dat baanvak uitprobeerde | ||
Ou-Tannu | woensdag 24 januari 2007 @ 21:05 | |
dus de eh Eurorailscout moet langs komen? | ||
Dr_Flash | woensdag 24 januari 2007 @ 21:06 | |
quote:Ja, die bijenkorf van jou schiet ook niet echt op, is het wel? ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2007 @ 21:09 | |
quote:Eigenlijk wel meer dan dat. Het enkelsporige traject gaf vreemdgenoeg geen enkel probleem. | ||
Dr_Flash | woensdag 24 januari 2007 @ 21:22 | |
Weet iemand hier trouwens of er al bordjes op Helmond Brandevoort staan? | ||
Alexxxxx | woensdag 24 januari 2007 @ 21:25 | |
quote:Veel te rustig inderdaad ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2007 @ 21:26 | |
Het zou wel moeten eigenlijk. Er stoppen wel treinen namelijk | ||
Dr_Flash | woensdag 24 januari 2007 @ 21:28 | |
quote:Ja, erg smalle basis relatief gezien ![]() ik sta al in de top100 met die paar berichtjes. 4 users hebben al bijna de helft van de 180.000 posts daar. de rest kloot incidenteel maar wat aan.. | ||
Dr_Flash | woensdag 24 januari 2007 @ 21:28 | |
quote:Zo heb ik ook al eens voor de kat ze kut in Twello gestaan ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2007 @ 21:34 | |
Op foto's van de site van stationsweb staan er nog geen bordjes ![]() Wiki: quote: | ||
Duvel | woensdag 24 januari 2007 @ 21:38 | |
Ze hebben de laatste dagen het eerste deel van de tijdelijke voetgangersbrug op Rotterdam Centraal geplaatst over de sporen 14 en 15. | ||
Ou-Tannu | woensdag 24 januari 2007 @ 22:30 | |
is ook weer ergens een kneus aangereden door een trein hoordde ik? | ||
Brembo | woensdag 24 januari 2007 @ 22:54 | |
quote:Vind Leiden - Utrecht toch wel het meeste idiote stuk spoor ![]() ![]() Ik denk zelf dat de NS aan het kijken is hoe ze de problemen kunnen oplossen, want op Zw-Nm is haast geen zit plaats vrij ![]() ![]() Maar het zal straks weer op het oude terug komen, back to mat '64 ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 24 januari 2007 @ 22:58 | |
dr rijd doorgaans veel meer ICM op leeuwarden tegenwoordig, ook het (ont) koppelen op zwolle is er ook niet meer bij ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2007 @ 23:19 | |
Veel minder idd. Er rijden meer spitstrein van Lw naar Rotterdam. De NS heeft gepoogd om zo ongeveer al het ICM in NoordOost te zetten en de dienstregeling overzichtelijker te maken. Echter zal er in sommige daluren gewoon gekoppeld en ontkoppeld worden in Zwolle. | ||
ReisT | donderdag 25 januari 2007 @ 00:18 | |
quote:Mischien die VIRM die ze gister in Utrecht ter plekke in tweën hebben gedeeld na die ontsporing, dat ze 'm daar weer in elkaar zijn gaan zetten? quote:Dat is geen tijdelijke brug maar definitief! Is onderdeel van het toekomstige nieuwe station, straks heb je dus een brug én een tunnel. | ||
sander89 | donderdag 25 januari 2007 @ 01:31 | |
Ik heb vandaag ook weer wat mee gemaakt in de trein(VIRM6), zat in de IC Heerlen-Amsterdam(ja Amsterdam geen Haarlem) beetje half slapend nog moe van het snowboarden maar dat doet er niet toe. Komt er een gozer aan lopen en die kruipt tussen de stoelen in en duikt zo ver mogelijk weg(dat is de kleine ruimte tussen 2 stoelen die tegen elkaar staan wat normaal bedoelt is voor bagage enz), ik denk wtf wat doet die gozer nou. 3 Min later komt de conducteur langs om de kaartjes te controleren, ik twijfelde nog om wat te zeggen maar zei toch maar niks. Weer 1 min later nadat de conducteur voorbij is komt die weer uit zijn hol gekropen en loopt naar beneden(zat boven). nadat die net weg is komt die weer snel terug lopen en kruipt weer in zijn hol. 4 min later komt er weer een conducteur langs lopen blijkbaar had die wat gemerkt. Weer een tijdje later komen er 2 conducteuren aan lopen en kijken tussen alle stoelen en vinden hem. Ze namen hem mee naar het balkon en vroegen meteen om zijn ID, effe later komt er een conducteur terug en belt een nummer en controleert de gegevens van die jongen. Ik hoor ook nog dat die 3 boetes krijgt 1 voor de reiz, 1 voor het zwartrijden en 1 voor het verstoppen voor de kaartjescontrole ofzo. Ik hoop dat jullie het beetje snappen, maar zo was mijn treinreis niet meer zo saai ![]() | ||
Xbox_360 | donderdag 25 januari 2007 @ 02:25 | |
LOL! Waarom is die gozer niet gewoon op de wc gaan zitten? ![]() | ||
Wadloper | donderdag 25 januari 2007 @ 07:39 | |
quote:Nee, de 8723 was gewoon compleet ![]() | ||
Duvel | donderdag 25 januari 2007 @ 08:00 | |
quote:Hm ok, dat wordt nog leuk, een nieuw station daar omheen bouwen! BTW: Die IRM die op Utrecht Noord ontspoorde, is een viertje, geen zesje. | ||
Dichterbijer | donderdag 25 januari 2007 @ 09:09 | |
Nouja, vanochtend was de VIRM6 weer foetsie, zal maybe een probleem mee geweest zijn. Zijn alle SM90's nu weg uit Onnen en geperst tot nu dopertenblikje? | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 09:45 | |
quote:De WC controleren ze ook. Dus dat helpt niet ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 09:46 | |
quote:Als het goed is, staan er nog 4 SM'90 stellen te Onnen. | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 09:59 | |
quote:niet altijd | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 10:02 | |
Dan houdt de conducteur zich niet aan de procedure, want bij mijn weten zou het wel gecontroleerd moeten worden, maar het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor persoon naar het toilet gaat. Is het een oud vrouwtje of een jonge knaap die mogelijk iets te verbergen heeft. | ||
weps | donderdag 25 januari 2007 @ 10:05 | |
De virm 6 in Amersfoort is waarsch de virm die een paar weken terug een vrachtwagen van de spoor drukte bij Zoetermeer | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 10:52 | |
Dat zou idd wel eens de 8723 geweest kunnen zijn, want deze is 15 januari voor het laatst op actieve dienst gespot. Voor de rest eigenlijk alleen maar GDST. | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 11:14 | |
quote:gfi ze kwamen uit de volgende bak, en de WC zat dus bij de overgang, ik was net naar de WC omdat we t station uit waren, ik liep ook gewoon terug na de tijd, ze kijken ook niet om enzo en gingen mooi verder door de trein ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 12:05 | |
Of had je iets te verbergen? ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 12:39 | |
quote:nee ![]() maar ik doe mn behoefte liever op de WC dan in de coupe ![]() | ||
Jerommeke.nl | donderdag 25 januari 2007 @ 12:44 | |
Rooster binnen ![]() | ||
thatsme | donderdag 25 januari 2007 @ 12:57 | |
quote:staan er nog 3 | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 13:03 | |
Dan hebben ze er weer eentje afgesleept, helaas. | ||
Duvel | donderdag 25 januari 2007 @ 13:16 | |
Ze willen er snel vanaf, dat blijkt... | ||
Dichterbijer | donderdag 25 januari 2007 @ 13:38 | |
Waar blijft die foto';s van een SM90 die gesloopt word... ik wil die body uit elkaar zien vallen ook als ze gesloopt worden ![]() | ||
Duvel | donderdag 25 januari 2007 @ 14:08 | |
quote:Lul! Als je dit topic in de gaten had gehouden, had je volgens mij al wat kunnen zien! | ||
Cassius | donderdag 25 januari 2007 @ 14:11 | |
![]() Wat een fijn geluid zit er toch in die stelletjes ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 14:27 | |
Ze zijn wat lawaaieriger dan de buffels en hebben niet een duidelijk merkbare koppelomvormer die de buffels en wadlopers wel hebben. En ja het moet nog steeds wennen met die stelletjes. | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 15:04 | |
Spurtjes zijn best fijn, ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 15:09 | |
Nog wat sneller ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 15:16 | |
quote:huh? ![]() mja je hebt veel meer vermogen tot je beschikking ja ![]() | ||
paulus1709 | donderdag 25 januari 2007 @ 15:23 | |
![]() zo groot is de beschadiging van die trein bij zoetermeer niet volgens mij is dit redelijk te herstellen | ||
Jerommeke.nl | donderdag 25 januari 2007 @ 15:27 | |
quote:Ik heb ook best veel gezien, maar alleen eigenlijk een SM 90 in een grijptang in verschillende poses en nog een SM 90 onderweg. En misschien een fototje van het eindresultaat, maar het gaat denk ik een beetje om het proces erheen. | ||
Bolkesteijn | donderdag 25 januari 2007 @ 15:30 | |
quote:Er staat ook nog een SM'90 op het rangeerterrein van de landmacht tussen Utrecht en Amersfoort. ![]() ![]() | ||
Duvel | donderdag 25 januari 2007 @ 15:42 | |
quote:Joh d'r zit een gat in! Dat is niet ff opschuren en een lakstift er overheen! ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 15:42 | |
quote:zo te zien valt dat best mee ja, en anders bestellen ze wel een nieuwe neus ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 15:55 | |
Dat doen ze toch niet. Ze hebben wel enkele nummerloze casco's. Eentje ervan zijn ze momenteel aan het opbouwen in Haarlem, omdat er een kopbak onherstelbaar beschadigd geraakt is enkele jaren geleden. Ook zijn er enkele bakken VIRM verscheept naar Duitsland om daar opgelapt te worden. | ||
Dichterbijer | donderdag 25 januari 2007 @ 16:21 | |
quote:Ja in stukjes al ![]() Ik wil de schaar er echt in zien zitten... ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 18:51 | |
Zoiets?![]() Het doet wel pijn aan mijn ogen om het hier neer te zetten | ||
perslucht | donderdag 25 januari 2007 @ 18:57 | |
Mij ogen wat doe je? ![]() Zou het mogelijk zijn ergen volgende week een kijkje te kunnen nemen in Hasselt bij de SM90? (SloopMaterieel). Ik geloof dat ze niet echt van bezoekjes houden daar ![]() | ||
Wadloper | donderdag 25 januari 2007 @ 19:01 | |
Denk het helaas niet, dan krijg je alleen maar meer mensen op je terrein ![]() | ||
Wadloper | donderdag 25 januari 2007 @ 19:02 | |
quote:In Onnen staat ook nog een graffity kopbak, als ze die opnieuw verven, misschien kunnen ze die erop zetten ![]() | ||
perslucht | donderdag 25 januari 2007 @ 19:05 | |
quote:Ik vind het het eigenlijk wel waard ![]() ![]() Het is alleen wel erg ver weg, als ze nou hier bij mijn gesloopt worden... ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 19:13 | |
Jullie hebben daar ook zo'n succes nummer in de buurt. Die A32 trammetjes ![]() | ||
perslucht | donderdag 25 januari 2007 @ 19:16 | |
Ja inderdaad. Te erg voor woorden... Zullen we het daar maar niet over hebben? ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 25 januari 2007 @ 19:18 | |
Ik wil eigenlijk zaterdag nog ff naar Onnen, daar schijnen er nog een paar te staan... Weet iemand daar iets over? | ||
Dr_Flash | donderdag 25 januari 2007 @ 19:20 | |
quote:Ow kut, dat wordt opschieten ![]() | ||
Duvel | donderdag 25 januari 2007 @ 19:27 | |
Dat mag je wel zeggen ja ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 19:29 | |
En het stelletje op Vlasakkers dat recent voor die mislukte rampenoefening is gebruikt dat moet er ook nog zijn. | ||
Duvel | donderdag 25 januari 2007 @ 19:31 | |
quote:Die waar ze alvast met slopen waren begonnen? | ||
Dr_Flash | donderdag 25 januari 2007 @ 19:32 | |
Boejje, maar ff een kop of als het ff kan een bak op de foto dat wil ik nog gauw ff doen eigenlijk ![]() Zou er zaterdag nog wat staan? Of moet ik het morgenmiddag maar vast proberen? ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 19:34 | |
quote:Ja die ja ![]() | ||
Cassius | donderdag 25 januari 2007 @ 19:57 | |
quote:Was dat die IRM die toen in de buurt van Beilen op een pantservoertuig klapte? | ||
Duvel | donderdag 25 januari 2007 @ 20:00 | |
quote:Volgens mij wordt daar gewoon een nieuwe kop op gezet. Een hele nieuwe bak wordt opgebouwd om het koprijtuig van de 8728 te vervangen. Die is onherstelbaar beschadigd (geknikt) bij de aanrijding met een Belgische 25.5 in Roosendaal. | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 20:13 | |
quote:morgen ( vrijdag ) zouden ze allemaal weg zijn ofzo? hoewel andere bronnen zeggen dat er voorlopig 3 stellen over blijven ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 25 januari 2007 @ 20:15 | |
hmm ik wil het wel graag op tijd weten morgen ![]() anders ga ik gewoon naar huis, en zaterdag een rondje langs andere plekjes maken.... | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 20:15 | |
ik weet ook niet meer hoe het precies zit ![]() | ||
thatsme | donderdag 25 januari 2007 @ 20:30 | |
ik denk dat ze er nog wel staan.. ze hebben ze toen weggehaald en sinds dien is dat de tussenstand | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 20:38 | |
idd, de ene groep zegt dat er totaal 3 stellen blijven. de andere groep zegt dat ze morgen allemaal weg zijn | ||
RealZeus | donderdag 25 januari 2007 @ 20:38 | |
Die seinen op de noordelijke lijntjes zijn ook niet helemaal crashproof.Ik reed vanmiddag over de N46 en kruiste het spoor dmv een viaduct.Ik keek naar rechts en zag langs het spoor een sein dat op groen stond.Als daar een trein had gereden was het een knal geworden.Ik zag namelijk,ondanks het groene sein, een tegentrein aankomen. ![]() ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 20:39 | |
ter hoogte van welke plaats was dat precies? | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 20:41 | |
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&z=14&ll=53.316877,6.668959&spn=0.038558,0.079823&om=1 gok ik ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 20:44 | |
Als het op de lijn naar delfzijl tussen bedum en stedum is, dan is het vreemd. Daar zou het niet mogen gebeuren. Bij Harlingen Haven heb ik het laatst ook gezien, maar dat was geen probleem, omdat dat het eindpunt van de lijn is. | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 20:46 | |
ja tussen harlingen en harlingen haven kom je nooit geen 2 treinen tegen ![]() ook zo scheel dat harlingen 2 sporig is? | ||
Socios | donderdag 25 januari 2007 @ 20:54 | |
In Harlingen is een heel emplacement! ![]() | ||
RealZeus | donderdag 25 januari 2007 @ 20:54 | |
quote: ![]() ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 20:54 | |
Heel Harlingen is niet meer dubbelsporig. Het goederenspoor is al niet meer op het hoofdspoor aangesloten. Het station heeft nog wel 2 sporen. Dit komt voort uit het feit dat er vroeger 3 diensten waren op Lw-Hlg/Hlgh. Hierbij reed de ene trein wel door naar de haven en de ander niet. Mochten er meerdere treinen naar de haven doorrijden, dan vond de kruising op Hlg plaats. Tegenwoordig rijden zijn er maar 2 diensten op deze lijn en rijden alle treinen door naar de haven. Hoe is dit bereikt? Heel erg simpel. NoordNed wilde wel meer treinen naar de haven laten rijden, maar hadden daar geen extra geld voor over. De kering in de haven was namelijk nogal lang met meer dan 20 minuten. Een mcn kwam met het idee om sneller te rijden op Lw-Hlgh en aldus geschiedde. Daarom kunnen ze nu met 2 diensten toe en rijden alle treinen door naar de haven. Nog wel leuk om te vermelden is dat de baanvaksnelheid tussen Franeker en Dronrijp of Deinum 100 km/h is. | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 21:03 | |
Wel grappig, maar ze gebruiken ook werkelijk bijde sporen he ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 21:07 | |
ja. Heb het laatst nog gezien toen ik even de GTW naar hlgh uit wilde proberen. | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 21:18 | |
quote:ik stel voor dat ze spoor en de wissels weghalen | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 21:22 | |
Ik vind het wel wat hebben, dat aandoen van beide perrons op Hlg ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 21:23 | |
quote:tis wel grappig, trein komt binnen, jeugt stapt in, en rijd via mee naar haven, blijft zitten rijd terug naar harlingen, ouderen stappen in en rijd naar leeuwarden ![]() en op lw - Harhaven heb ik ook spurt getest :p | ||
Socios | donderdag 25 januari 2007 @ 21:26 | |
Ja, niks weghalen! Het is al zonde genoeg dat die andere sporen niet in gebruik zijn. Er ligt een heel emplacement onder het gras. Ik stel juist voor om alles weer in gebruik te nemen, het baanvak te electrificeren en het spoor optimaal te benutten. Het één en ander is mooi te combineren met de geplande rails over de Afsluitdijk naar Amsterdam. ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 21:28 | |
quote:spoor over de afsluitdijk ![]() ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 21:29 | |
Niet als je het in combinatie met ophoging van de dijk verdiept aanlegt. | ||
Socios | donderdag 25 januari 2007 @ 21:29 | |
Ja, dat is zo stom. Iedereen heen en weer naar de haven, slaat nergens op... En op de terugweg gaat men NIET weer heen en weer naar de haven om vervolgens op Centraal Station uit te stappen, echt inconsequent... Ikzelf kom sowieso pas vlak voor dat de trein naar Leeuwarden vertrekt op het station. Mocht ik toch wat eerder zijn of de trein heeft wat vertraging, dan wacht ik demonstratief op perron 2. ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 21:31 | |
Grapjas ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 21:35 | |
quote:combinatie trein maken ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 21:38 | |
Hoe stel je je dat voor? | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 21:49 | |
quote:SPURT! met Diesel en Elektrische motorbak ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 21:55 | |
Zou dat kunnen, zo'n GTW moet 2 bakjes, waarvan de tractie per deel traject anders is? Ik denk dat het wel kan, maar of het toegelaten zal worden en/of het helemaal goed zal werken? | ||
ReisT | donderdag 25 januari 2007 @ 21:56 | |
Voor de liefhebbers:![]() ![]() En nog een filmpje van de Railhopper in beter tijden: http://youtube.com/watch?v=yP-m6itSrso Apart geluid ma(a)k(t)en die dingen. | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 22:05 | |
Dat geluid heeft wel iets metro achtigs. | ||
Remco | donderdag 25 januari 2007 @ 22:06 | |
quote:Ja daar dacht ik ook meteen aan | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 22:11 | |
quote:lijkt me toch wel dat je ze in de VRIJ kan zetten? op elektrishe baanvak rijd je met je elektrishe motorwagen, oh geen bovenleiding, Dieselmotor aanslingeren en verder scheuren ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 22:15 | |
quote:VIRM klinkt ook zo ? | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 22:16 | |
Dat is toch weer net even een ander geluid dacht ik, maar het heeft er idd wel iets van ja. | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 22:18 | |
quote:* Ou-Tannu vind t redelijk t zelfde ![]() sommige Koplopers trekken ook zo heerlijk PIEPEND op tegenwoordig | ||
perslucht | donderdag 25 januari 2007 @ 22:32 | |
VIRM trekt van minder snel op he, misschien is dat het enige verschil ![]() Koplopers die dat geluid maken ken ik niet, maar ik weet wel dat een bepaalde serie nog met weerstanden ofzo werkt, de rest met pulsbreedte gebeuren ![]() | ||
Duvel | donderdag 25 januari 2007 @ 22:35 | |
quote:In het oorspronkelijke IRM zit de zelfde tractieinstallatie als in de Railhoppers (met geüpdate software, dat wel). In de nieuwe VIRMs (9500 & 8700) zit een iets gewijzigde installatie die ook wat anders klinkt. Allemaal hebben ze dat typische gejank bij het optrekken. | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 22:38 | |
quote:ja, kweet niet wat er bij de koploper dan piept :p | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 22:40 | |
Koploper: http://youtube.com/watch?v=45a8Pd8qUFg Virm: http://youtube.com/watch?v=zN7LBR2ThLw Nog een leuk VIRM filmpje http://youtube.com/watch?v=p-5vQqUX__M Buffel: http://youtube.com/watch?v=SU7K9NsG4CU Wadloper: http://youtube.com/watch?v=uwphf8NQ7l4 Let op de frontlichten aan de achterkant! Dit is filmpje komt zo te zien uit Blerick. De laatste: http://youtube.com/watch?v=-4AuMUDO1Ho | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 22:42 | |
kijk ik na het nieuws ff :p | ||
MREn | donderdag 25 januari 2007 @ 22:50 | |
quote:niets, dat zoemen is van de chopperinstallatie | ||
MREn | donderdag 25 januari 2007 @ 22:51 | |
quote:Is die niet als een van de eerste gegaan (per spoor)? | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 22:53 | |
quote:hmm zoemen kan ik het niet noemen maar t zou zo maar kunnen, alleen sommige bakken zoemen dan behoorlijk hard? | ||
Peterselieman | donderdag 25 januari 2007 @ 22:57 | |
heb geen flauw idee van welke SM'90 stellen nog leven. Wel weet ik dat de 2102, 03 en 07 al ter ziele zijn. | ||
perslucht | donderdag 25 januari 2007 @ 23:08 | |
quote:Klopt, een 3tje heeft 1 aangedreven bak, en een 4tje 2 aangedreven bakken. Eens kijken of dat mooi kan 'tekenen' voor je :)
Dat piepgeluid komt dus uit de aangedreven bakken lijkt mij :) Dit heb je bij de meeste anderen treinstellen ook. Daar zijn ook maar een paar motordraaistellen ;) | ||
MREn | donderdag 25 januari 2007 @ 23:10 | |
quote:Dat komt omdat in de ICM-1 nog met weerstanden wordt geschakelt. En omdat niet onder iedere bak motoren zitten; die zitten alleen in de draaistellen onder de kopbak die het verste veg zit van de 1e klas. En bij ICM-IV ook nog een motordraaistel onder de mB-bak, dus de middenbak zonder 1e klas, ook hier weer het motordraaistel aan de kant van de kopbak. | ||
Brembo | donderdag 25 januari 2007 @ 23:19 | |
quote:PWM en Chopper zitten eigenlijk vrij dicht bij elkaar, beiden zijn een techniek om de stuurstroom te regelenen. PWM is eigenlijk stuurstroom in hele kleine stukjes hakken en dan kan je het beter regelen, je kan dus beter de snelheid regelen. Chopper doet eigenlijk het zelfde, het hakt de stroom. Het probleem bij het hakken van de stroom is dat er altijd wat stroom ontstaat dat ontsnapt en dus terug gaat via de rails, en daardoor storing veroorzaakt. Maar die problemen zijn tegenwoordig niet meer aanwezig door filters. Daarnaast moet je bij het optrekken rekening houden met de massa van het treinstel en het aantal aangedreven assen. Ik denk dat VIRM langzamer opgang komt omdat de massa gewoon echt veel meer is. Vandaag DD-AR (de zonder loc versie) als IC Den Haag - Ah, en ik dacht maar weer eens, hoe zo koploper reviseren ![]() ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 25 januari 2007 @ 23:54 | |
Leren we toch weer van elkaar ![]() | ||
Dichterbijer | vrijdag 26 januari 2007 @ 01:19 | |
quote:Ze zouden de trein toch eerst strippen en dan slopen? Maar het lijkt erop dat alles gelijk hop er met harde hand eruit word gehaald. Nouja, ik denk dat deze stellen achteraf gezien met een flinke update misschien wel gelijk hadden kunnen worden getrokken met de VIRM. Temminste dat zegt mijn simpele ziel. Nu is het wachten op versterking in 2008 ![]() Btw. heb gehoord dat vanaf mei de eerste ICM-r's gaan rijden. | ||
thatsme | vrijdag 26 januari 2007 @ 09:21 | |
tja je kan alles weer rijdend krijgen natuurlijk, maar dat zou een hoop geld kosten voor een serie die te klein is om echt levensvatbaar te worden. Ipv meer te inversteren in deze treinen heeft men toch maar gekozen meer dubbeldekkermaterieel aan te schaffen omdat meer zitplaatsen gewenst waren. | ||
Brembo | vrijdag 26 januari 2007 @ 11:38 | |
quote:Voordat het dubbeldeks materieel er is, zijn we toch gauw 2 jaar verder. Was toch handiger geweest om het nog 3 jaar vanaf 2005 in de vaart te houden tot 2008, nieuwe dubbeldekkers en stoptrein materieel en dan pas uit de vaart. Dan had je een mooie overgang, met nog eens extra zitplaatsen. | ||
Jerommeke.nl | vrijdag 26 januari 2007 @ 12:02 | |
quote:Toch nog wat positief nieuws in deze droeve tijden vol foto's van gesloopt materieel. ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 26 januari 2007 @ 12:16 | |
quote:Maak er maar ICMm van ![]() Dinsdag was ik even naar Leeuwarden geweest om even te spotten. Toen ik vanuit Groningen onder weg was, werd er bij een van de stations omgeroepen dat de Sneltrein naar Groningen over 5 minuten zou vertrekken. Dit zou een mededeling voor Buitenpost geweest moeten zijn, ware het niet dat het in een plaats te horen was waar geen sneltrein stopt, namelijk Zuidhorn ![]() | ||
Ou-Tannu | vrijdag 26 januari 2007 @ 12:45 | |
Vanaf Mei... hoeveel ICMm stellen zijn er dan al? ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 26 januari 2007 @ 12:51 | |
Op dit moment is er maar eentje. Een tweede is momenteel in revisie. De hal waar de revisie plaats zal vinden is namelijk nog niet helemaal klaar ![]() | ||
Ou-Tannu | vrijdag 26 januari 2007 @ 12:59 | |
wel 1 ICMm in mei op de rails ? ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 26 januari 2007 @ 13:08 | |
ik gok op 2 ![]() | ||
Ou-Tannu | vrijdag 26 januari 2007 @ 13:14 | |
quote:4011 en de ?? 4012 ? | ||
Peterselieman | vrijdag 26 januari 2007 @ 13:19 | |
ja. De 4013 zat deze week nog gewoon op dienst. | ||
Ou-Tannu | vrijdag 26 januari 2007 @ 13:25 | |
zullen die de eerste tijd wel gecombineert rijden denk ik ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 26 januari 2007 @ 13:40 | |
ik zou liever een ICM gecombineerd met een ICMm willen zien ![]() | ||
Dichterbijer | vrijdag 26 januari 2007 @ 13:51 | |
Vanavond vanaf 21.00 uur kan je live het plaatsen van een tunnel sectie zien bij Hilversum Centraal. http://www.stationstunnelhilversum.nl/ Mijn stagebedrijf is verantwoordelijk voor de webcams en staat daar met de DV6... erg cool ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 26 januari 2007 @ 13:53 | |
Het is wel uniek dat ze het uitzenden via internet. Erg leuk is het zeker. Is er trouwens genoeg capaciteit op de lijn, omdat ik denk dat er wel veel nieuwsgierigen zullen zijn voor deze webcam ![]() | ||
Dichterbijer | vrijdag 26 januari 2007 @ 13:55 | |
quote:Ik denk het wel... mijn stagebedrijf doet bij dit project alleen de technische realisatie en niet de hosting. Btw. aparte topic openen ergens of lekker hier ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 26 januari 2007 @ 14:21 | |
Weet iemand of inmiddels of er morgen nog SM90 op Onnen staat? ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 26 januari 2007 @ 14:23 | |
ik ben momenteel wel in Groningen, maar heb geen tijd meer om te kijken vandaag. Helaas. Misschien dat ze het op OHIH weten. | ||
Dr_Flash | vrijdag 26 januari 2007 @ 15:04 | |
Ik ga het morgen toch even proberen denk ik ![]() | ||
Ou-Tannu | vrijdag 26 januari 2007 @ 15:35 | |
quote:zou je dr ook in kunnen komen? | ||
Dr_Flash | vrijdag 26 januari 2007 @ 15:37 | |
nee dat lijkt me niet | ||
Ou-Tannu | vrijdag 26 januari 2007 @ 15:38 | |
fuck ![]() ff gezellig zitten met een blikbier als laatste afscheid ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 26 januari 2007 @ 15:39 | |
Mocht het wel kunnen, dan bel ik je wel, dan kom je maar ff gauw die kant op ![]() | ||
Ou-Tannu | vrijdag 26 januari 2007 @ 15:40 | |
quote:ja Onnen is maar 2h reizen ![]() | ||
Duvel | vrijdag 26 januari 2007 @ 15:53 | |
quote:Alle stroom gaat via de spoorstaven (of via andere wegen) terug, anders heb je geen gesloten stroomkring en overtreed je een aantal fundamentele natuurwetten. Het probleem zit 'm in de wisselstromen die je maakt met dat hakken. Die zouden, als ze in een bepaald frequentiegebied liggen en groot genoeg zijn, de ATB-stromen kunnen storen. | ||
Dichterbijer | vrijdag 26 januari 2007 @ 16:11 | |
Webcam bij de te bouwen spoortunnel is nu live ![]() http://www.stationstunnelhilversum.nl/ | ||
Dr_Flash | vrijdag 26 januari 2007 @ 16:13 | |
Ik voldoe met Boter en Suiker aan alle systeemvereisten, maar ik zie niks, sorry ![]() | ||
Dichterbijer | vrijdag 26 januari 2007 @ 16:22 | |
mms://intromedia.introweb.nl/mprovement Deze dan maar rechtstreeks in je Media Player ofzo? | ||
Brembo | vrijdag 26 januari 2007 @ 16:39 | |
quote:Zal wel pas om 20 uur s'avonds zijn, zoals hierboven gepost is! Wat de NS toch aan het doen is, ik snap het echt niet... Nu rijdt er opeens ICM en DDAR op Zw-Nm... Of zullen ze kijken wat het beste capaciteit met de minimaalste inzet is... | ||
Fixers | vrijdag 26 januari 2007 @ 16:50 | |
Ik had ook al vreemd materiaal. De intercity Den Haag - Arnhem (die om 13:21 uit DH vertrok) werd gereden met een getrokken trein ipv de gebruikelijk irm of koploper. Mij hoor je niet klagen. Die gerenoveerde intercity rijtuigen zijn stukken comfortabeler. Andere merkwaardigheid was de reistijd verkorting. De ic was vanuit den haag zo vroeg in utrecht dat ik nog net een eerdere aansluiting richting Houten kon halen. Scheelde dus zo'n kwartier en heb nu DH-Htn in 45 minuten gedaan. ![]() | ||
Duvel | vrijdag 26 januari 2007 @ 18:18 | |
quote:Er rijdt volgens mij standaard een trein met ICRm in die dienst, ik zie 'm elke dag wel voorbijkomen. ![]() | ||
Fixers | vrijdag 26 januari 2007 @ 18:22 | |
quote:Zeker standaard geworden in de nieuwe dienstregeling. Ik was nog geen ICRm tegen gekomen op dit traject. Voorheen werdt de dienst Den Haag-Utrecht gereden met ICM (Enschede & Groningen) en IRM (Arnhem/Nijmegen). | ||
Wadloper | vrijdag 26 januari 2007 @ 18:29 | |
quote:Ja leuk, degene die dit dus geplaatst had, heeft mijn filmpje (dat is deze die op you-tube te zien is) van google video geript, en onder zijn naam daar geupload... De eikel ![]() ![]() | ||
italiaan1987 | vrijdag 26 januari 2007 @ 19:15 | |
quote:ik zie ook steeds vaker ICRm delft - venlo | ||
paulus1709 | vrijdag 26 januari 2007 @ 19:44 | |
http://www.youtube.com/watch?v=VZvm5H4F-aA de kerel in dit filmpje is letterlijk en figuurlijk ziek | ||
perslucht | vrijdag 26 januari 2007 @ 20:19 | |
Dat filmpje heb ik pas 30 keer gezien ![]() ![]() | ||
Ou-Tannu | vrijdag 26 januari 2007 @ 20:38 | |
hmm ik hoor net dat bij een overweg er slechts 20 SEC zit tussen het eerste signaal en de neus van de trein op de overweg? en dat pas na 8 SEC de slagbomen dalen? | ||
Areyoutalkingtome | vrijdag 26 januari 2007 @ 20:39 | |
nou in b'post niet... tering wat sta je daar soms lang te wachten | ||
Ou-Tannu | vrijdag 26 januari 2007 @ 20:48 | |
quote:komt die zeker uit t station? | ||
Areyoutalkingtome | vrijdag 26 januari 2007 @ 20:52 | |
jup, beide kanten even erg | ||
ReisT | vrijdag 26 januari 2007 @ 21:03 | |
Op alle tafeltjes in de stoptrein Zwolle-Utrecht lagen vanmiddag zulke kaartjes:![]() quote:Denk 't niet, veel te ingewikkeld daar een speciale omloop voor te maken, die zullen wel gewoon in de standaard ICM-omloop terecht komen. | ||
Ou-Tannu | vrijdag 26 januari 2007 @ 21:54 | |
quote:denk dat de ICMm stellen wel gezamelijk in de omloop blijven? | ||
ReisT | vrijdag 26 januari 2007 @ 22:05 | |
Waarom? Ik zie het nut daar niet van, en er lijkt me technisch gezien ook geen reden ICM niet aan ICMm te kunnen koppelen. Het is niet zo dat de vernieuwd koploper een ander 'product' aanbied zoals bij de Sprinters (alleen treinseries met SGMm erin mogen Sprinter heten). Ja ok, de ICMm is misschien iets luxueuzer dan ICM, maar de oude en nieuwe VIRM's worden ook gewoon door elkaar gebruikt (zelfs binnen hetzelfde stel!). Voorlopig worden ook alleen de drietjes gemoderniseerd, de viertjes pas vanaf 2012 ofzo, wil je tot die tijd geen viertjes aan drietjes meer kunnen koppelen? | ||
Fixers | vrijdag 26 januari 2007 @ 22:07 | |
quote:Binnen het SGM: ze hangen bananen en vlavlippen ook aan elkaar.... die combinaties ben ik al een paar keer tegengekomen. | ||
ReisT | vrijdag 26 januari 2007 @ 22:11 | |
Nu wel ja, maar aanvankelijk mocht dat dus niet, en werden de oude en nieuwe Sprinters strikt gescheiden van elkaar. De nummers van SGMm werden zelfs verhoogd (van de 2800- naar de 2900-serie) om de series goed uit elkaar te kunnen houden. De eerste vernieuwde Sprinters reden in 2003, pas in 2006 zijn ze het door elkaar gaan gebruiken. | ||
Ou-Tannu | vrijdag 26 januari 2007 @ 22:36 | |
quote:zelfs de Citypendels worden gewoon gekoppelt :x | ||
ReisT | vrijdag 26 januari 2007 @ 23:07 | |
Gelukkig wel, zo'n Citypendel zit tien keer beter dan een SGMm! En lekker rustig, want iedereen wil in dat moderne luxe-ogende (maar dat niet zijnde) stel zitten. | ||
Ou-Tannu | vrijdag 26 januari 2007 @ 23:20 | |
quote:citypendels zijn wel rustig ja ![]() | ||
Brembo | zaterdag 27 januari 2007 @ 01:28 | |
quote:Denk dat alles vernieuwd is, maar voor de rest zal er technisch niet veel veranderen. Er zal veel verandert worden op cosmetisch gebied, maar technisch gebied zal het mee vallen. En daarbij als het eerste stelletje in productie komt, kan je moeilijk met 1 stel gaan rijden ![]() | ||
Wadloper | zaterdag 27 januari 2007 @ 07:06 | |
In eerste instantie worden de 4011-4050 gereviseerd, omdat die nog geen chopperinstallatie hebben, en wat andere dingen die de 4051-4097 en de ICM-IV serie hebben. Deze info kreeg ik van een machinist van NSR ![]() | ||
Dichterbijer | zaterdag 27 januari 2007 @ 09:48 | |
Zo... ze zijn druk bezig op Hilversum Centraal. Diep gat al daar, tevens word een overgang even verderop ook al flink aangepakt. | ||
vw_caddy | zaterdag 27 januari 2007 @ 10:15 | |
quote:De gehele week hebben er nog vier stellen gestaan, en die stonden er gistermiddag ook nog. | ||
Duvel | zaterdag 27 januari 2007 @ 10:42 | |
quote:Er zal wel een zwaardere statische omzetter onder gaan voor de airco en zo, maar de tractieinstallatie wordt niet gewijzigd voor zover ik weet. De 4011-4050 blijven dus gewoon met weerstanden rijden. | ||
Ou-Tannu | zaterdag 27 januari 2007 @ 11:31 | |
quote:oftewel dat blijven nog buiten beentjes :-) | ||
Duvel | zaterdag 27 januari 2007 @ 11:39 | |
quote:Mwah, de stellen met chopper hebben dezelfde besturing op de stuurtafel als de weerstandstellen. M.a.w.: een beperkt aantal rijstanden (waarmee de chopperinstallatie dus eigenlijk niet wordt benut). Vandaar dat ze ook compatibel zijn. | ||
The_Obdurate_Ozjish | zaterdag 27 januari 2007 @ 14:04 | |
quote:Ik kom er zo langs, zal es een plaatje schieten | ||
Ou-Tannu | zaterdag 27 januari 2007 @ 14:06 | |
quote:mja, zal wel weinig onderhoud verschil zijn tussen weerstand en chopperen ? | ||
Dichterbijer | zaterdag 27 januari 2007 @ 15:15 | |
Momenteel rijden ze het brugdeel op zijn plek in Hilversum. | ||
Zug-Chef | zaterdag 27 januari 2007 @ 16:17 | |
vol ![]() |