abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45598278

Hier alweer deel 46 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's). Voordat de concessie overging naar Arriva reed NoordNed op de noordelijke lijnen. Arriva huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. De materieel inzet is als volgt: DM'90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden) en Spurts(GTW's), welke eerst ingezet worden op Groningen-Nieuweschans-Leer. De overige trajecten zullen volgen.

Vanaf eind 2008 zullen er nieuwe GTW's gaan rijden op Dordrecht-Geldermalsen. Het betreft hier de elektrische variant. 5 maal GTWtype 2/8 en 5 maal 2/6. Tot die tijd rijdt Arriva hier met Plan V.


Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer.

Hierboven de oudste wadloper, de 3201. Voor de DM90-foto's: zie NS.


De Spurt(Stadler GTW) die sinds 5 november 2006 rijdt voor Arriva. De eerste treinen rijden tussen Groningen en Leer. De planning voor de invoering van de GTW's op de verschillende trajecten:
November/December: Groningen-Leer
December week 50: Leeuwarden-Harlingen
Mei 2007: Groningen-Roodeschool
Juli 2007: Leeuwarden-Stavoren
Augustus 2007: Groningen-Delfzijl
September 2007: Groningen-Leeuwarden

De serie van Arriva bestaat uit 2 verschillende type treinen.
- De GTW 2/6, 2 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)2xx serie.
- De GTW 2/8, 3 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)3xx serie.
Hieronder is een afbeelding te zien van het interieur van deze trein.




Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.


Twee gekoppelde Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet.
De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet.

Interieur en exterieur.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat'64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail.
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl
Op RandstadRail is het volgende materieel gaan rijden:




diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de Wadlopers van Arriva en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers. Ook Zwolle-Kampen is aanbesteed aan NS, deze lijn heeft ook twee 'eigen' verfraaide Buffels gekregen.


Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

Elektrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien.
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als de Beneluxtrein (Amsterdam-Brussel); Venlo-Den Haag (met ICK); Den Haag-Arnhem en Arnhem-Roosendaal, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.
Tot 10 december werd de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht met getrokken treinen (ICRm) gereden, maar die zijn nu vervangen door IRM. Hiermee wordt niet meer naar Haarlem, maar van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar wordt er voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze beide plaatsen gaat rijden.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (bestaat niet meer), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid.

ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.) Omdat er met ICK nog altijd niet genoeg materieel is voor de nieuwe dienstregeling, heeft NS er nog 50 rijtuigen bijgehuurd, de eerste zijn al in het land, en er rijdt nu een setje tussen Amsterdam en Amersfoort.

Hoe e.e.a. er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Alleen voor ICRm zijn er stuurstands, ICK heeft meestal aan beide kanten een loc hangen.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.
De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort.

DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is in 2005, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
- Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
- Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein. In de nieuwe dienstregeling is dit deels afgeschaft: het Amsterdamse deel wordt niet meer meegenomen, maar rijdt als apart pendel IC'tje.

Interieur van de ICM

Verder werd het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptreinen. Mat'64 neemt de dienst in het oosten over, en Zwolle-Groningen heeft de Buffels gekregen die Veolia eigenlijk had willen hebben.
Foto's:

Een close-upje van de helaas ter ziele gegaane doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Inmiddels is de eerste koploper gereviseerd. Het betreft de 4011 (nog niet in dienst).

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan.

Olympische ICM IV

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn. Echter zal aan de versnippering niet geheel een eind gemaakt worden, omdat met ingang van de DRGL 2007 de ambtenarentreinen 501 en 502 Groningen-Den Haag CS gereden gaan worden met 2xVIRM6. In het weekend zullen de vergelijkbare treinen ook door dit VIRM gereden gaan worden, waarbij ieder weekend een stel VIRM op zaterdag naar Leeuwarden gaat en op zondagavond weer terug naar Groningen.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

VIRM IV + VIRM VI

Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land.
Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64.
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kon zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant zag het ding er in haar goede dagen zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn bijna 250 V-tjes gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste. Sinds 10 december 2006 rijdt Plan V niet alleen meer voor NS, maar ook voor Arriva, Connexxion en Veolia.

Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen (behalve de 528, die voor een kwart Plan V is). Van de voorkant kan je de T herkennen aan de kleine driehoekige raampjes op de hoek, bij de T's zijn die zwart, maar bij de V's geel.
De T's worden vooral gehaat worden voor krappe bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je.

Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. En het interieurtje van een Plan T 2de Klas

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in twee smaken: de tweebaks Citypendel (Banaan) en de gereviseerde driebaks Sprinter SGMm (Vlavlip).
De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet, en in een paar spitstreintjes.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Woerden-Gouda-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Utrecht-Baarn, Rotterdam-Hoek van Holland, en in Uitgeest-Haarlem-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de driedelige Sprinters is voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen (alleen ander kleur stofje).

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.

Interieur van de CityPendel


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Dr_Flash)


A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.



Hier alleen maar wat foto's.

Op Enschede-Munster/Dortmund rijdt Bauheihe 643. Deze komt ook in Heerlen vanuit Aachen.
Tot 3 november reed op Nieuweschans - Leer deze duitse boemel treintjes

Deze zijn nu vervangen door rechtstreekse treinstellen van Arriva, de GTW's van Stadler.


Op Roosendaal-Antwerpen de varkenskop:



Maastricht-Luik:
Totdat de rechtstreekse Intercity van Maastricht naar Brussel ging rijden, deden deze oude barrels van de Belgische spoorwegen dienst op dit lijntje

In de nieuwe dienstregeling is die stoptrein dus vervangen door een HSL-intercity die nonstop rijdt tussen Brussel en Luik en dan doorsukkelt als stopper naar Maastricht, maar helaas wel Eijsden overslaat, waardoor ons zuidelijkste stationnetje treinloos is geworden.


Venlo-Hamm:


Deze trek-duwtreinen bestaan uit gereviseerde Duitse Silberlingen. Deze treinen rijden vanuit Venlo meteen de grens over en rijden onderweg onder andere langs grote steden als Mönchengladbach, Düsseldorf, Wuppertal en Hagen.

Soms worden in deze topicserie verkortingen gebruikt voor stationsnamen, als je hier niet zo in thuis bent (over het algemeen zijn het gewoon de eerste letters van de lettergrepen), kun je ze hier opzoeken.
Ook wordt wel eens melding gemaakt van een treinserie, waarmee alle treinen op een bepaald traject worden bedoeld. Als men het heeft over 'de 3600' worden daar de sneltreinen tussen Roosendaal en Zwolle mee bedoeld. Alle treinen in het land hebben een eigen nummer om ze herkenbaar te houden voor personeel en verkeersleiding. Zo is de trein die die om 16:19 vanuit Zwolle naar Roosendaal vertrekt de 3663. De volgende trein is de 3665, die daarna de 3667 et cetera. De treinen in de tegengestelde richting hebben de even nummers. Een lijst (PDF) van alle treinnummers die in 2006 gebruikt worden, kun je hier vinden.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden
pi_45598315
Anderhalf uur op de brug bij Camminghaburen zijn alleen leuk met zon...








Toen werd het donker
pi_45598402
Hoi
pi_45598465
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 15:37 schreef Xbox_360 het volgende:
Hoi
Hey Ik ben precies 5 jaar ouder dan jij
pi_45598579
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 15:39 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Hey Ik ben precies 5 jaar ouder dan jij
lol en je bent precies 2 jaar jonger dan Britney Spears
pi_45598833
Ik ga nu met de Spurt.
pi_45599029
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 15:49 schreef Socios het volgende:
Ik ga nu met de Spurt.
En.. bevalt het?
  dinsdag 23 januari 2007 @ 15:57:40 #8
137628 Tellorian
Niet zo'n beetje mezelf!
pi_45599142
Moet er bij het stukje over de SM90 (zonde!) niet even staan dat ze gesloopt worden?
pi_45599291
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 15:57 schreef Tellorian het volgende:
Moet er bij het stukje over de SM90 (zonde!) niet even staan dat ze gesloopt worden?
Inderdaad zonde, dieselmotoren erin en op de Maaslijn planten die dingen
  dinsdag 23 januari 2007 @ 16:22:17 #10
34813 Jerommeke.nl
Jorasho.nl zul je bedoelen.
pi_45600056
Dan zal dat rooster voor mij ook niet lang meer duren dunkt me.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 16:29:25 #11
86072 thatsme
and That's you!
pi_45600328
ik zag op een ander forum een mooie nieuwe foto voor de sm90 in de OP


[ Bericht 34% gewijzigd door thatsme op 23-01-2007 16:37:04 ]
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_45601113
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 16:29 schreef thatsme het volgende:
ik zag op een ander forum een mooie nieuwe foto voor de sm90 in de OP
[afbeelding]
Schroothoppers
pi_45601180
Ik ga ook voor het eerst treintellen volgende week opstap: r'dam.
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
pi_45601210
en dan ben ik m'n vraag vergeten: hoe lang van te voren moet ik in dat NS gebouw zijn? en moet dat elke dag?
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
pi_45601232
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 16:52 schreef Areyoutalkingtome het volgende:
en dan ben ik m'n vraag vergeten: hoe lang van te voren moet ik in dat NS gebouw zijn? en moet dat elke dag?
Elke dag dat je moet werken moet je half uur van te voren aanwezig zijn
pi_45603061
En als je niet hoef te tellen, mag je muziek luisteren de krant lezen of iets anders nuttigs doen in de '2e klas' oftewel lekker relaxt zitten met alle rust in de 1e klas! .
Top baantje, ben nu voor 6 dagen ingeroosterd .

Het is altijd leuk als je de envelop krijgt, openscheuren en kijken . Kijk altijd even hoe laat je aankomt en vertrekt en treinseries.
pi_45603220
Mag je eerste klas tering wat relaxt, ik sta voor 5 dagen. Maar één dagje van maar 2 uur, das wel jammer.
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 17:52:16 #18
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_45603227
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 17:47 schreef Brembo het volgende:
de krant lezen
Kan je mooi gelijk die nieuwe gratis krant uittesten.
pi_45603789
alleen al vanwege de OP is dit topic de wel de moeite waard

Het Veolia en Maaslijn klaagtopic #2
pi_45604141
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 16:01 schreef Xbox_360 het volgende:

[..]

Inderdaad zonde, dieselmotoren erin en op de Maaslijn planten die dingen
Waarom zo moeilijk? Als je die dingen toch al per se had willen laten rijden dan had je met een beetje schuiven wel hetzelfde kunnen bereiken.
pi_45604239
http://angrypix.com/page//106/2007-01-23
Lijkt op het spontaan splitsen van een VIRM? Iemand enig idee wanneer dit gebeurd is?
pi_45604341
treintje dwars over de wissel van eerder dezen dag?
pi_45604484
tvp
*
  dinsdag 23 januari 2007 @ 18:54:30 #24
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_45605323
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 18:23 schreef Dichterbijer het volgende:
http://angrypix.com/page//106/2007-01-23
Lijkt op het spontaan splitsen van een VIRM? Iemand enig idee wanneer dit gebeurd is?
Dit gebeurde vanmorgen op emplacement Utrecht Noordzijde, op een wissel dat twee jaar in dienst is ongeveer. Waren twee treinstellen IRM, allemaal weggesleept, alleen de ontspoorde bak staat er nog, en staat volgens mij met vier assen naast de rails.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_45605563
Gelukkig zetten ze die IRM toch ook zo weer in elkaar?
pi_45605745
Waarkom kan de synthus op Arnhem nou niet 1min wachten.......?????????? Als ik wekelijks met de IC uit Amsterdam aankom heb ik 2 min om daar op arnhem de trap op- en af te rennen.......en zoals gewoonlijk zaterdag reed hij weer weg ahhhhhhhhhhhhh.

1 min svp

Owja en dat duitse materieel rijdt als een trein....echt goede coupé's
pi_45605756
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 18:08 schreef winterapfel het volgende:
alleen al vanwege de OP is dit topic de wel de moeite waard

Het Veolia en Maaslijn klaagtopic #2
ghehe, thanks
  dinsdag 23 januari 2007 @ 19:07:08 #28
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_45605802
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 19:00 schreef Ou-Tannu het volgende:
Gelukkig zetten ze die IRM toch ook zo weer in elkaar?
Volgens mij zijn er wel wat balgen en een koppeling beschadigd. Maar een IRM heeft automatische koppelingen tussen de bakken, dus de rest kan wel weer vast. Ik zag nog wel dat het voorste koprijtuig door een Plan V naar station Utrecht werd gesleept, dat zag er niet uit.

Van het ontspoorde rijtuig zijn de wielen aan gort, misschien ook wel de bakoplegging en de rest van het draaistel, dat is niet echt te zien.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 23 januari 2007 @ 19:12:55 #29
34813 Jerommeke.nl
Jorasho.nl zul je bedoelen.
pi_45606069
De NS is lekker aan het kapitaalvernietigen als ik dat plaatje van de SM90 zie. Je moet je elke dag 30 minuten van tevoren melden, formeel moet je tweede klas, maar de conducteurs zijn de slechtsten niet. Als het drukker is moet je wel staan, maar dat is logisch.

Ga zelf ook de laatste 6 dagen, denk ik.Een dag van 2 uur is snel verdiend, toch?
pi_45606552
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 19:07 schreef Duvel het volgende:

[..]

Volgens mij zijn er wel wat balgen en een koppeling beschadigd. Maar een IRM heeft automatische koppelingen tussen de bakken, dus de rest kan wel weer vast. Ik zag nog wel dat het voorste koprijtuig door een Plan V naar station Utrecht werd gesleept, dat zag er niet uit.

Van het ontspoorde rijtuig zijn de wielen aan gort, misschien ook wel de bakoplegging en de rest van het draaistel, dat is niet echt te zien.
mja,


zou je een spurt ook zo mooi kunnen combineren?

2 bakken, motor bak, weer 2 of 3 bakken motorbak en dan nog 2 bakken?
  dinsdag 23 januari 2007 @ 19:32:49 #31
86072 thatsme
and That's you!
pi_45606918
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 19:24 schreef Ou-Tannu het volgende:
zou je een spurt ook zo mooi kunnen combineren?

2 bakken, motor bak, weer 2 of 3 bakken motorbak en dan nog 2 bakken?
Niet zomaar, tuurlijk alles kan los. Ze kennen de GTW 4/12

kopbak-motor-wagon-wagon-motor-kopbak
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_45608602
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 19:12 schreef Jerommeke.nl het volgende:
De NS is lekker aan het kapitaalvernietigen als ik dat plaatje van de SM90 zie. Je moet je elke dag 30 minuten van tevoren melden, formeel moet je tweede klas, maar de conducteurs zijn de slechtsten niet. Als het drukker is moet je wel staan, maar dat is logisch.

Ga zelf ook de laatste 6 dagen, denk ik.Een dag van 2 uur is snel verdiend, toch?
hoezo? je werkt dan toch maar 2 uurtjes? 8 uur per dag levert meer op
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 januari 2007 @ 20:18:19 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45608914
Even een tvp plaatsen.

Ben vandaag weer eens even op pad geweest. Wilde namelijk even de GTW'tjes op Lw-Gn uitproberen.
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 15:29 schreef Zug-Chef het volgende:
Anderhalf uur op de brug bij Camminghaburen zijn alleen leuk met zon...

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Toen werd het donker
Mooie platen

Ik zag dat je ook aan het spotten geweest was, toen ik mijn spots invoerde. Volgens mij ben jij net voordat ik begon met spotten op Lw-Gn gestopt met spotten voor vandaag
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 januari 2007 @ 20:23:08 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45609141
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 15:30 schreef Xbox_360 het volgende:
Mijn buffels, wat doen jullie daar?
Dit zijn de buffels die al jaren in het noorden rijden

Voor de buffels van de maaslijn moet je kijken naar het traject Zwolle-Groningen en enkele in de achterhoek.
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 19:24 schreef Ou-Tannu het volgende:
zou je een spurt ook zo mooi kunnen combineren?

2 bakken, motor bak, weer 2 of 3 bakken motorbak en dan nog 2 bakken?
Wat niet kan, maar ik denk dat je dan het nodige moet verbouwen aan de GTW en dat is niet de bedoeling van Arriva. Bij Arriva moet alles zo goedkoop mogelijk.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_45609266
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 20:18 schreef Peterselieman het volgende:
Even een tvp plaatsen.

Ben vandaag weer eens even op pad geweest. Wilde namelijk even de GTW'tjes op Lw-Gn uitproberen.
[..]

Mooie platen

Ik zag dat je ook aan het spotten geweest was, toen ik mijn spots invoerde. Volgens mij ben jij net voordat ik begon met spotten op Lw-Gn gestopt met spotten voor vandaag
Thx Klopt ik was met de 13.49 (+7) trein terug naar Lw gegaan.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 januari 2007 @ 20:33:49 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45609563
Vanmiddag de 233, 232 en 228 op Lw-Gn. De 233 is later afgerangeerd in Gn.

Ik zat vanmiddag in de achterste bak, een bak van de 228 en op het dubbelsporig stuk tussen Veenwouden en Grijpskerk slingerde de bak bij hoge snelheid nogal heen en weer. Dit kan veroorzaakt worden doordat het spoor niet geheel recht is. Een wadloper of een buffel heeft er echter geen last van. Wel leuk om te melden was dat de trein pas om vertrektijd vanaf het rangeerterrein arriveerde. Het rangeerterrein was daarmee op de 4028 na leeg.

Op Somda staat dat er weer 2 nieuwe GTW 2/6 stellen zijn namelijk de 237 en 238.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_45609859
Twee weken geleden had ik een lullo van een machininst. Zit in de IC van Rotterdam naar Deventer (die verder naar Arhnem gaat). Gaat hij hij pas bij 200m voor Rotterdam Alexander in de remmen..... Te laat dus. Moest die achteruit!!! Nooit mee gemaakt eigelijk. Vroeger zeiden ze dan dat je bij het volgende stadion maar weer de een treintje terug moest nemen en voor de mensen op het perron was het ook vette pech.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 januari 2007 @ 20:47:15 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45610214
Het gebeurt idd wel eens dat een machinist een station voorbij rijdt. Dit is in een recent verleden ook al 2 maal bij Heerenveen gebeurt. De ene keer stond de trein bij het Thialf stil en de andere keer is de trein doorgeraasd naar Steenwijk, alwaar de mensen over dienden te stappen op de andere trein om Heerenveen alsnog te bereiken.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_45610358
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 20:39 schreef Baan1980 het volgende:
Zit in de IC van Rotterdam naar Deventer (die verder naar Arhnem gaat)
Die trein bestaat niet!

ik heb t wel eens meegemaakt ook bij Wolvega. Reed ie ook voorbij, mensen moesten in Heerenveen de tegentrein (stoppende IC) maar pakken om alsnog in Wolvega te komen
pi_45611764
In Wolvega moeten ook geen treinen stoppen. Ik zeg: Leeuwarden - Zwolle non-stop!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 januari 2007 @ 21:31:21 #41
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45612059
Leg dat de mensen in de plaatsen die rond de stations waar de trein stopt, wonen maar eens uit

@Socios: Hoe bevalt de GTW?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_45612132
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 20:33 schreef Peterselieman het volgende:
Vanmiddag de 233, 232 en 228 op Lw-Gn. De 233 is later afgerangeerd in Gn.
Wat was het treinnummer ?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 januari 2007 @ 21:36:21 #43
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45612237
Die van mij was de 30245. De stellen kwamen rechtstreeks en vertraagd vanaf het rangeerterrein
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 23 januari 2007 @ 21:36:22 #44
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_45612239
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 21:23 schreef Socios het volgende:
In Wolvega moeten ook geen treinen stoppen. Ik zeg: Leeuwarden - Zwolle non-stop!
Ik zeg: twee treinen per dag naar Friesland zijn voldoende. Zet het materieel elders in waar het nodig is.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 januari 2007 @ 21:37:10 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45612264
Grmbl
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 23 januari 2007 @ 21:38:39 #46
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_45612307
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 21:37 schreef Peterselieman het volgende:
Grmbl
Ik zeg: alleen maar héén met reizigers. Laat ze niet ontsnappen!

Sorry, net Bertje Vis gekeken, oude show met een Fries erin.

Ik vind het kut dat die Railhoppers nu defi tot schroot verwerkt zijn!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_45612459
@ Duvel: LOL

@ Peterselieman: ik rijd nu ruim een maand vrijwel dagelijks in de GTW en het bevalt me prima! Ook relax dat er nu ´s avonds een lange trein rijdt, i.p.v. een mini-wadlopertje. Verder af en toe leuke omroephumor als de reiziger tussen Dronrijp en Franeker ineens welkom geheten wordt in de stoptrein naar Harlingen Haven.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 januari 2007 @ 21:42:51 #49
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45612469
ze zullen wel geen stelletje meer bewaren. Het waren wel de stellen die er voor zorgden dat de buffels en bizons mogelijk werden gemaakt. Daarom zou er wat mij betreft wel een stel bewaard mogen blijven, al was het maar een stel dat niet meer rijvaardig is.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_45612508
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 21:42 schreef Peterselieman het volgende:
ze zullen wel geen stelletje meer bewaren. Het waren wel de stellen die er voor zorgden dat de buffels en bizons mogelijk werden gemaakt. Daarom zou er wat mij betreft wel een stel bewaard mogen blijven, al was het maar een stel dat niet meer rijvaardig is.
Koop dan een stel?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 januari 2007 @ 21:45:30 #51
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45612581
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 21:42 schreef Socios het volgende:
@ Duvel: LOL

@ Peterselieman: ik rijd nu ruim een maand vrijwel dagelijks in de GTW en het bevalt me prima! Ook relax dat er nu ´s avonds een lange trein rijdt, i.p.v. een mini-wadlopertje. Verder af en toe leuke omroephumor als de reiziger tussen Dronrijp en Franeker ineens welkom geheten wordt in de stoptrein naar Harlingen Haven.
Die van vanmiddag riep alles maar om, want ze hadden de omroepstem niet aangezet. Wel zo rustig
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 januari 2007 @ 21:46:16 #52
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45612617
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 21:43 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Koop dan een stel?
Lap jij even, want ik zit momenteel wat krap in het kleingeld
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_45612785
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 21:46 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Lap jij even, want ik zit momenteel wat krap in het kleingeld
* Ou-Tannu leegt portomonee, 3 euro 53 cent ajb

oh w8 dat heb ik zelf nodig als ze toch met Plan U op de maaslijn gaan scheuren
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 19:32 schreef thatsme het volgende:

[..]

Niet zomaar, tuurlijk alles kan los. Ze kennen de GTW 4/12

kopbak-motor-wagon-wagon-motor-kopbak
in weze zou je t zo gek kunnen maken als je zelf wilt
  dinsdag 23 januari 2007 @ 21:56:51 #54
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_45613061
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 21:46 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Lap jij even, want ik zit momenteel wat krap in het kleingeld
Richt de Stichting SM'90 op, en krijg vervolgens subsidie uit het fetish-steunfonds!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_45613115
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 21:56 schreef Duvel het volgende:

[..]

Richt de Stichting SM'90 op, en krijg vervolgens subsidie uit het fetish-steunfonds!
volgens mij mag je hem voor noppes ook nog hebben, als je hem maar ergens kan stallen
  dinsdag 23 januari 2007 @ 22:01:40 #56
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_45613245
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 21:58 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

volgens mij mag je hem voor noppes ook nog hebben, als je hem maar ergens kan stallen
Er ligt nog een half ongebruikt opstelterrein bij Utrecht!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_45613375
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 22:01 schreef Duvel het volgende:

[..]

Er ligt nog een half ongebruikt opstelterrein bij Utrecht!
moet je wel snel zijn..

http://www.destentor.nl/zwolle/article1021447.ece
  dinsdag 23 januari 2007 @ 22:06:12 #58
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_45613421
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 22:05 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

moet je wel snel zijn..

http://www.destentor.nl/zwolle/article1021447.ece
Ik zal morgen in de middagpauze even langs HGB IV lopen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_45613545
pi_45614073
Wat was er eigenlijk mis met die railhoppers?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 januari 2007 @ 22:23:31 #62
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45614118
Voor mij is het niet haalbaar. Wel jammer om zo'n maandagmorgen treinserie te zien gaan.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 januari 2007 @ 22:25:07 #63
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45614202
Wat er mis was. Met name de elektronica liet te wensen over. Hierdoor vielen nog al eens stellen uit. Voor de buffels en bizons (IRM) hebben ze met name hierin verbeteringen toegepast.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_45615707
de SM90 had meer elektronica aan boord dan de TGV

3 verschillende computer systemen,,

oftewel 3x meer kans op een failure?
  dinsdag 23 januari 2007 @ 23:06:10 #65
34813 Jerommeke.nl
Jorasho.nl zul je bedoelen.
pi_45615911
Ik dacht dat je per dienst werd uitbetaald en alleen bij overuren extra, maar dat heb ik niet precies nagerekend.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 januari 2007 @ 23:33:54 #66
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45616982
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 23:01 schreef Ou-Tannu het volgende:
de SM90 had meer elektronica aan boord dan de TGV

3 verschillende computer systemen,,

oftewel 3x meer kans op een failure?
Ik denk wel meer dan 3 keer, aangezien de systemen elkaar ook nog eens tegengewerkt hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_45617091
9x meer kans op failure dan?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 januari 2007 @ 23:40:42 #68
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45617233
Geen flauw idee hoeveel keer meer kans, maar wel zodanig veel dat de NS heeft besloten het bij de 9 stellen te laten en deze uiteindelijk buitendienst te stellen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 23 januari 2007 @ 23:51:05 #69
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45617599
@zug-chef: Je plaatjes uit de OP werken niet meer
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_45618577
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 23:01 schreef Ou-Tannu het volgende:
de SM90 had meer elektronica aan boord dan de TGV

3 verschillende computer systemen,,

oftewel 3x meer kans op een failure?
Was het niet zo erg dat er 3x een ander computersysteem is ingezet ? Vind ze zelf eigenlijk best mooi voor een stoptrein. Maar ja het is jaren '90 materieel en anno 2007 kan dat niet meer .
Maar we mogen SM'90 wel dankbaar zijn, dat de V-IRM's vlekkenloos ingewijd zijn, en niet zoals nu bij Arriva...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 januari 2007 @ 00:30:46 #71
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45618768
VIRM vlekkeloos ingezet? Dacht het niet, maar SM'90 heeft de weg behoorlijk geëffend voor de VIRM, zodat daar minder kinderziektes optraden, al waren deze nog steeds te talrijk

De GTW's bij Arriva zijn zeker prototypes. Dat er problemen zouden ontstaan was te verwachten. Dat Arriva ze nog groter maakt door geen reservematerieel achter de hand te houden ook.

Het rangeerterrein van Lw was namelijk vanmiddag om 15.30 op een ICM III na leeg. In Gn Stonden er wat meer stellen op rangeer, maar deze waren niet van Arriva, behalve de nieuw gearriveerde 2x GTW 2/6 stellen. Deze moeten eerst even een controle beurt ondergaan alvorens ze deze week op dienst verschijnen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_45623499
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 00:23 schreef Brembo het volgende:

[..]

Was het niet zo erg dat er 3x een ander computersysteem is ingezet ? Vind ze zelf eigenlijk best mooi voor een stoptrein. Maar ja het is jaren '90 materieel en anno 2007 kan dat niet meer .
Maar we mogen SM'90 wel dankbaar zijn, dat de V-IRM's vlekkenloos ingewijd zijn, en niet zoals nu bij Arriva...
IRM heeft ook problemen ZAT

ze vielen vorigjaar masaal uit

en DM90 is t broertje of zusje van de SM90 hoor :-)

en t waren idd mooie treintjes, jammer dat ze teveel storing hadden, had er toch graag een volledige vervolg serie van gezien,
  woensdag 24 januari 2007 @ 11:20:47 #73
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_45624508
Railhoppers hebben als proto-serie gediend voor de aandrijving in IRM en het diagnosesysteem. Het diagnosesyateem is op een gegeven moment een beetje buiten dienst gesteld omdat het allerlei willekeurige meldingen aan de machinist gaf die nergens op sloegen. Verder hebben ze kunnen experimenteren met een 3+2 opstelling van de stoelen (ook geen succes). Als ze in plaats van Railhoppers gelijk IRM hadden gebouwd, waren er 81 stellen IRM met deze problemen geweest, nu viel het wel mee.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_45625523
Dat was wel een duur foutje dan geweest... liever 9x maal SM90 dan 81 IRM naar de sloop...

http://hugorail.fotopic.net/p37923223.html
Tja... ziet er zo wel triest uit helaas...
  woensdag 24 januari 2007 @ 13:16:34 #75
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_45627698
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 22:06 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik zal morgen in de middagpauze even langs HGB IV lopen.
Helaas ben ik vergeten die richting op te gaan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 24 januari 2007 @ 14:29:32 #76
111843 Cassius
Something's fucky
pi_45629817

3213, vanmorgen even buiten Groningen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 januari 2007 @ 14:58:23 #77
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45630802
Ziet er uit alsof de foto op het traject Lw-Gn gemaakt is, tussen Zuidhorn en Hoogkerk.

Mooie foto trouwens
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_45632734
Volgende week dinsdag 5.32 de trein naar Alkmaar of naar Den Haag. Lekker vroeg trein tellen.
pi_45633773
We hebben het wel de hele tijd over treinen slopen, maar heb nog steeds niet een foto van SM90 gezien dat de tang erin word gezet.

!!!!!!Pas op!!!!!
De volgende foto's kunnen voor treinliefhebbers als schokkend worden ervaren:





Bron: http://home.hetnet.nl/~rjybema/proto.html

Tevens wat meer foto's van de ICM-r 4011 in de klimaatkamer:
http://home.hetnet.nl/~rjybema/Wien4011nr2.html
http://home.hetnet.nl/~rjybema/Wien4011nr11.html
http://home.hetnet.nl/~rjybema/Wien4011nr12.html
pi_45633939
Zowat alles wordt gesloopt zie ik Koplopers rijden zo nu en dan trouwens ook tussen Nijmegen en Arnhem, ben blij als ik daar in kan zetten. Zijn de meest relaxe treinen
pi_45634209
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 16:21 schreef Dichterbijer het volgende:
We hebben het wel de hele tijd over treinen slopen, maar heb nog steeds niet een foto van SM90 gezien dat de tang erin word gezet.

!!!!!!Pas op!!!!!
De volgende foto's kunnen voor treinliefhebbers als schokkend worden ervaren:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Bron: http://home.hetnet.nl/~rjybema/proto.html

Tevens wat meer foto's van de ICM-r 4011 in de klimaatkamer:
http://home.hetnet.nl/~rjybema/Wien4011nr2.html
http://home.hetnet.nl/~rjybema/Wien4011nr11.html
http://home.hetnet.nl/~rjybema/Wien4011nr12.html
Proto ICMs?
  woensdag 24 januari 2007 @ 16:34:46 #82
164283 Luco
Buongiorno!
pi_45634218
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 16:21 schreef Dichterbijer het volgende:
We hebben het wel de hele tijd over treinen slopen, maar heb nog steeds niet een foto van SM90 gezien dat de tang erin word gezet.

!!!!!!Pas op!!!!!
De volgende foto's kunnen voor treinliefhebbers als schokkend worden ervaren:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Bron: http://home.hetnet.nl/~rjybema/proto.html

Tevens wat meer foto's van de ICM-r 4011 in de klimaatkamer:
http://home.hetnet.nl/~rjybema/Wien4011nr2.html
http://home.hetnet.nl/~rjybema/Wien4011nr11.html
http://home.hetnet.nl/~rjybema/Wien4011nr12.html
Hoezo werd die dan gesloopt??
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
pi_45634562
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 16:34 schreef Luco het volgende:

[..]

Hoezo werd die dan gesloopt??
Het waren de prototypes van de koploper, die pasten niet helemaal lekker bij de rest v/d koplopers.

jammer trouwens dat ze geen SM90 bewaren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Pony-Lover op 24-01-2007 16:56:24 ]
pi_45634734
waarom wil je in godensnaam een SM90 bewaren? rijvaarig houden is volgens mij niet te doen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 januari 2007 @ 16:52:34 #85
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45634858
Misschien de kop voor het NSM?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_45634995
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 16:48 schreef Ou-Tannu het volgende:
waarom wil je in godensnaam een SM90 bewaren? rijvaarig houden is volgens mij niet te doen
Dan kun je het hele spoorwegmuseum ook wel weg gooien, het is allemaal niet erg zinvol
pi_45635247
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 16:52 schreef Peterselieman het volgende:
Misschien de kop voor het NSM?
dan kan je net zo goed t hele ding bewaren :p
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 16:57 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Dan kun je het hele spoorwegmuseum ook wel weg gooien, het is allemaal niet erg zinvol
moauw dat is materiaal met een ander verleden
jammer dat veel niet rijvaardig is
pi_45636732
Ja dit ware de proto's van de ICM... officieel heten ze de ICM-0.
Als het goed is, is er nog 1 setje ICM-0. Die heeft tot de nieuwe dienstregeling gestaan op het rangeerterein bij Amersfoort. Maar sindsdien heb ik hem niet meer gezien. Volgens mij ook tot stof vergaan.
Wel staat er nog een middenbak van de ICM-0 bij Amersfoort. Deze is te herkennen aan de twee koersrollen aan beide kanten.

Iemand trouwens enig idee waarom er nu al een hele dag een V-IRM op het goederenterein van Amersfoort staat. Gaat om de laatste serie van de V-IRM.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 januari 2007 @ 18:00:03 #89
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45636948
Als het goed is, dan staan er ergens op een rangeerspoortje op een industrieterrein ergens in het oosten van het land nog 2 kopbakken van een ICM-0 om als oefenobject te dienen voor een plaatselijke hulpverlenersorganisatie. Volgens mij is er op Somda meer info over.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_45636969
Vanmiddag trouwens ICM Zwolle - Nijmegen en DR nogwat(z'n oude dubbeldekker) Zwolle - Leeuwarden, erg apart allebei
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 januari 2007 @ 18:05:26 #91
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45637091
DD-AR met of zonder loc?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_45637152
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 18:05 schreef Peterselieman het volgende:
DD-AR met of zonder loc?
Zonder aandrijving zat zegmaar onder een zitgedeelte.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 januari 2007 @ 18:08:59 #93
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45637202
Ah, een DD-AR uit de 78xx serie dus
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_45637418
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 18:01 schreef Remzz het volgende:
Vanmiddag trouwens ICM Zwolle - Nijmegen en DR nogwat(z'n oude dubbeldekker) Zwolle - Leeuwarden, erg apart allebei
zondag ook al nieuwe dubbeldekker r'dam-leeuwarden
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
  woensdag 24 januari 2007 @ 18:39:13 #95
111843 Cassius
Something's fucky
pi_45638045
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 14:58 schreef Peterselieman het volgende:
Ziet er uit alsof de foto op het traject Lw-Gn gemaakt is, tussen Zuidhorn en Hoogkerk.

Mooie foto trouwens
Bedankt Foto is genomen net voor de spoorbrug over het van Starkenborg-kanaal, op het stuk Sauwerd - Groningen Noord.
  woensdag 24 januari 2007 @ 18:47:07 #96
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_45638290
Huu, die koplopers!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 januari 2007 @ 18:56:06 #97
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45638612
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 18:39 schreef Cassius het volgende:

[..]

Bedankt Foto is genomen net voor de spoorbrug over het van Starkenborg-kanaal, op het stuk Sauwerd - Groningen Noord.
Had ik het mis
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 januari 2007 @ 18:56:43 #98
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45638634
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 18:15 schreef Areyoutalkingtome het volgende:

[..]

zondag ook al nieuwe dubbeldekker r'dam-leeuwarden
Dat is weekends omloopmatig zo. Het betreft de treinen 10526 en 10561.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_45640629
t wordt tijd voor een vakantie met mooie lange dagen, moet nodig eens meer t spoor op :]
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 januari 2007 @ 20:01:06 #100
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_45640996
Je bent niet de enige die te weinig spoorkilometers maakt


Nog even een vraag van mij aan Alex uit het vorige topic: Hoe staat het er voor met je machinist worden?
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')