Veolia? Is dat lekker?Nou.. nee. Veolia is een Franse vervoersmaatschappij die zowat al het trein- en busvervoer heeft overgenomen in Limburg (en een stukje van Noord-Brabant). Provinie Limburg heeft de aanbesteding van het openbaar vervoer doorgezet.
Duidelijk, maar waarom is het aanbesteed?Waarom het busvervoer is aanbesteed? Geen idee. De Maaslijn (Nijmegen - Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht Randwyck - Kerkrade Centrum) zijn aanbesteed omdat de NS de lijntjes niet rendabel genoeg vond.
Dus je bent van de NS af? Heerlijk toch?Alweer fout. Veolia had nog geen treinstellen bij de overname van de twee lijnen. Deze zijn nu in de maak, maar komen waarschijnlijk pas oktober 2007 te rijden. Eigenlijk hoort de NS een nieuwe vervoerder te helpen voor een soepele overname. Het was de bedoeling dat ze hun treinstellen uit zouden huren aan Veolia totdat de nieuwe treinen er waren. De NS heeft Veolia een aanbod gedaan om de treinstellen te huren voor 10 jaar en niet minder, terwijl ze over een jaar nieuwe treinen hebben.
Wat voor een treinen zouden er gaan rijden dan?Totdat de nieuwe treinen er zouden zijn, had men gerekend op deze treinstellen:
![]()
Beter bekend als de
Buffel. Deze treinstellen hebben tot 10 december 2006 (dus tot de nieuwe dienstregeling) op de Maaslijn gereden.
Veolia beloofde vanaf die datum deze treinen:
![]()
Splinternieuwe treinen met meer zitplek en comfort voor de reiziger. En in tegenstelling tot de Buffel: AIRCO!! De treinen worden Stadler GTW of
Spurts genoemd.
Wat rijdt er nu dan?We kunnen nog enigzins van geluk spreken (alhoewel..) dat Noordned hun oude, afgedankte treinstellen afstaat aan ons. Aanschouw.. onze moderne lightrails..
![]()
Beter bekend als
WadlopersMAUWHAHAHA PWND!!
Hou je bek
Sorry
Moeten jullie het daar nou echt mee doen?Voorlopig wel. Er zijn ook extra bussen ingezet in de ochtend- en middagspits tussen Venray en Nijmegen vanwege het materiaaltekort (te weinig wadlopers). We hebben netjes een busrooster gekregen. Echt punctueel zijn de bussen niet echt te noemen. Het zijn wel reis/touringbussen. Ze zijn wel warm en comfortabel. Verder zit er bijna niemand in, tenzij de treinen niet rijden.
Maar wat is nou echt het probleem met die treinen behalve dat ze er niet uitzien?Ze zijn al zo'n kwart eeuw oud en vallen dankzij achterstallig onderhoud regelmatig uit. Ze waren eigenlijk rijp voor de sloop, maar dankzij Veolia zijn ze nog net gered. Verder trekken ze verschrikkelijk traag op, terwijl je de motor praktisch constant touren hoort maken. Ze zijn dus ook nog lawaaiig en stinken naar diesel. Ze kunnen maar 100 km/h, wat eigenlijk veel te weinig is voor de dienstregeling, die rekening houdt met snelheden van 120 km/h. Daarom is besloten om ongeveer een jaar lang geen treinen op station Blerick te laten stoppen. De stoelen zitten niet echt lekker, al zijn er nog redelijk wat zitplekken per coupé. De raampjes kunnen maar zo'n centimeter of 30 open en de treinen hebben natuurlijk geen airco, dus dat wordt nog leuk in de zomer.
Lekker geregeld allemaal
Besteed de media daar geen aandacht aan ofzo?De tweede dag van de nieuwe dienstregeling was één en al ellende. Dit stond uitgebreid in de Gelderlander. Op het nieuws hoorde je alleen maar:
"De nieuwe dienstregeling is goed van start gegaan." Laatst was er op het nieuws dat mensen in de trein van Den Haag naar weetikveelwaar het benauwd kregen omdat het zo druk was in de trein. Dat is bij ons al zo vaak gebeurd, maar daar hoor je niks van. Sterker nog, één keer was het zo benauwd dat er 4 mensen zijn flauwgevallen binnen 20 minuten.
Zijn er nog foto's van de eerste maandag van de nieuwe dienstregeling?![]()
Aan wie is dit allemaal te danken?Provincie Limburg voor het aanbesteden van de Maaslijn en de Heuvellandlijn.
Veolia voor het beloven van treinstellen die er niet zijn.
De NS voor het niet fatsoenlijk helpen van Veolia bij de overname van de twee lijnen.
Verder nog klachten?Ja, de belabberde informatievoorziening. De infopalen zijn weggehaald en vanochtend bijvoorbeeld werd er niks omgeroepen. Ik wilde voor de zekerheid nog met de bus van 7:00 vanwege de storm. Deze is nooit op komen dagen. De trein van half 8 reed niet en iets na half 8 kwam er eindelijk één bus. Genoeg voor iedereen uit Boxmeer, maar in Cuijk konden er maar net 5 man bij, de rest moest maar met de volgende bus. 6 uur m'n nest uit, kwart over 9 op school (Boxmeer - Arnhem). Dankzij de storm zijn er ook nog één of twee treinstellen beschadigd geraakt. Nog minder treinstellen dus.
Mischien nog een klein lichtpuntje?
Vanaf maart komen er als het goed is 17 treinstellen bij, waardoor er dan al een kwartierdienst mogeljik zou moeten zijn tussen Boxmeer en Nijmegen.
Overige links:Wordt het OOIT nog wat met de Maaslijn? (Nijmegen-Roermond) (Deel 1 van dit topic)
Officiele Veolia-website[ Bericht 0% gewijzigd door Xbox_360 op 20-01-2007 23:52:50 ]