quote:Op woensdag 10 januari 2007 15:09 schreef k_man het volgende:
Goed, helpen jullie k_man maar eens van analoog naar digitaal.
Ik heb nu een Nikon F65 en die bevalt over het algemeen goed: jullie hebben vast gemerkt dat ik er waanzinnig mooie foto's mee maak.Het belangrijkste manco aan mijn foto's is vaak de scheve horizon, dus een volgende camera moet een raster hebben.
Overstappen op digitaal wil zeggen dat ik weer een spiegelreflex wil. Nikon zou handig zijn, want dat is vertrouwd. Dan zou ik ook mijn huidige lenzen nog kunnen blijven gebruiken, hoewel die niet van superkwaliteit zijn (twee setlenzen van de F65 en een Tamron groothoeklens).
Ik heb ooit wel eens hier en daar gekeken naar digitale spiegelreflexen en kwam toen op een Nikon D70s uit. Nou begrijp ik dat die eruit gaat en vervangen wordt door de D80?
Verder:Ik fotografeer vooral op reis, dus degelijkheid en betrouwbaarheid zijn van belang. De camera moet tegen een stootje kunnen. Mijn F65 heeft geen problemen met een beetje regen en is al eens uit mijn fototas op het trottoir gelazerd. Ik fotografeer vooral architectuur. Verder macro's, straatleven, landschappen, portretten. Een fatsoenlijke (zoom)lens zou handig zijn om mee te beginnen. Is een setje kopen dan aantrekkelijk, of liever een body plus losse objectieven? Voor telewerk gebruik ik iig voorlopig wel mijn oude objectief. Waar moet ik verder op letten?
Dan is stroomverzorging een belangrijk punt. Hoeveel laders ben je bereid mee te nemen en welke stroomverzorging heb je bij andere electronische dingen die je meeneemt?quote:Op woensdag 10 januari 2007 15:09 schreef k_man het volgende:
Verder:Ik fotografeer vooral op reis, dus degelijkheid en betrouwbaarheid zijn van belang. De camera moet tegen een stootje kunnen. Mijn F65 heeft geen problemen met een beetje regen en is al eens uit mijn fototas op het trottoir gelazerd.
Het zijn niet perse compacts, qua afmetingen, al worden ze ook wel prosumer compacts genoemd. Een andere veel gebruikte term is bridge camera (omdat ze het gat tussen de compacts and dSLR's zouden overbruggen).quote:Op woensdag 10 januari 2007 14:01 schreef freud het volgende:
Ah, hij bedoelt compactcamera's met een groot zoombereik.
DPreview is een aanraderquote:Op woensdag 10 januari 2007 16:21 schreef dvr het volgende:
Hier nog even wat sites die ook handig zijn om je te oriënteren op een nieuwe camera:
Engelstalig:
Digital Photography Review
Steve's Digicams
Nederlandstalig:
LetsGoDigital
Kieskeurig
persoonlijk zou ik voor de D80 gaan, scheeld stukken in prijs. en de D200 is natuurlijk al weer een wat ouder model.quote:Op woensdag 10 januari 2007 21:33 schreef ableton het volgende:
Okey ik twijfel sterk tussen de Nikon d80 en Nikon d200, alleen dee body scheelt toch 600/700 euro afhankelijk van waar je hem koopt.
Daarom wil ik graag weten, of jullie kunnen zeggen in welk opzicht de d200 veel beter is, gezien de prijs van de d200 bijna 2x ddie van de d80 is, zijn de prestaties dat dan ook?
De bouw van de body van de d200 is natuurlijk leuk, maar dat is geen 600 euro waard.
Voor verwijzingen naar DPReview post ik dit ook niet, dat kan ik ook zien, de mooie tabellen.
Dus concreet (of een beetje zweverig) is de d200 de 600/700 euro echt waard?
Vind het inderdaad veel geld, kan er ook een lens van kopen,quote:Op woensdag 10 januari 2007 21:43 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
persoonlijk zou ik voor de D80 gaan, scheeld stukken in prijs. en de D200 is natuurlijk al weer een wat ouder model.
zelf heb ik wat geduld, en ben aan het wachten op een opvolger van de D200.
ik heb alleen geen idee hoe de sensoren van elkaar verschillen (behalve de pixels)
ik kan me goed voorstellen dat nieuwere sensoren meer kleur berijk hebben (maar weet dat niet zeker)
zo kan je het ook zeggenquote:Op woensdag 10 januari 2007 21:45 schreef dvr het volgende:
Nou, je kent de verschillen. Of die jouw geld waard zijn kunnen anderen toch niet beoordelen? Of misschien vraag je je af wat bepaalde verschillen in de praktijk betekenen, maar dan kun je waarschijnlijk beter daar naar vragen.
Ik heb geen ervaring met beide camera's, wat ik wel denk is dat je inderdaad beter een kwalitatief betere lens kunt kopen van het geldverschil, daar heb je over het algemeen meer aan dan aan een andere body.quote:Op woensdag 10 januari 2007 21:46 schreef ableton het volgende:
[..]
Vind het inderdaad veel geld, kan er ook een lens van kopen,
al iets bekend over een opvolger van de d200?
Volgens mij kun je je daar geen buil aan vallen hoorquote:Op donderdag 11 januari 2007 16:25 schreef k_man het volgende:
Niemand verder iets op te mekrne over de D80 (zie OP)?
D80 lijkt me wel geschikt voor jou. Schaf meteen een extra accu aan. En da's meteen het nadeel van de meeste DSLRs, energie op reis. En als je RAW schiet, is een image tank ook geen overbodige luxe.quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:25 schreef k_man het volgende:
Niemand verder iets op te mekrne over de D80 (zie OP)?
ik heb geduldquote:Op donderdag 11 januari 2007 16:21 schreef freud het volgende:
Ik denk dat je nog wel even kan wachten tot er een D200s of D300 aagekondigd gaat worden. Zal ook niet gelijk goed verkrijgbaar zijn etc. Dus ik denk dat als je geen zin hebt om nog een aantal maanden te moeten wachten, dat je de D200 moet kopen. Er zijn zelfs geen vage lekken etc, laat staan concretere aankondigingen over een opvolger.
Ehm... wat is een imagtank?quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:35 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
D80 lijkt me wel geschikt voor jou. Schaf meteen een extra accu aan. En da's meteen het nadeel van de meeste DSLRs, energie op reis. En als je RAW schiet, is een image tank ook geen overbodige luxe.
En de leukste groothoek is de 18-70, die word alom aangeprezen
Een apart soort apparaatje waar je al je foto's naar over kunt zetten, zo heb je niet zo veel geheugenkaartjes nodig. Je kunt bijvoorbeeld een imagetank van 40gb kopen, daar kun je heel wat foto's op kwijtquote:
Alle oude nikkors passen ook gewoon op de D80 hoor... op alle nikons passen alle oude nikkor lensenquote:Op donderdag 11 januari 2007 20:44 schreef Olio het volgende:
k_man je zou even kunnen doorsparen en de D200 kopen. Deze is degelijker, kan tegen een spatje regen en al je oude nikkors passen erop. Echt een top camera die even meekan.
Te weinig keus qua lenzen enz, Ik ben zowiezo geen Sony fan en bij Pentax geld hetzelfde imho zijn het geen systemen die op dit moment heel erg leven kan me vergissen maar zo zie ik het.quote:Op zondag 14 januari 2007 19:09 schreef ultra_ivo het volgende:
Om het lastiger te maken, waarom heb je alleen deze twee camera's in oveweging. In jouw prijsklasse zijn er meerdere kandidaten als de Sony A100 en de Pentax K10D.
Kun je je dus inderdaad in vergissenquote:Op zondag 14 januari 2007 19:12 schreef Paladin82 het volgende:
[..]
Te weinig keus qua lenzen enz, Ik ben zowiezo geen Sony fan en bij Pentax geld hetzelfde imho zijn het geen systemen die op dit moment heel erg leven kan me vergissen maar zo zie ik het.
Oops...quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:09 schreef Marc H het volgende:
Ziet er leuk uit, maar wat wil je er mee gaan doen? zie ook even de OP
Heb je ook naar de Canon Ixus 850 gekeken? Dat is ook een leuke camera. Je moet natuurlijk zelf kiezen wat je wilt, maar ik zou zeker de Canon aanraden.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:55 schreef jacco het volgende:
Dan kom ik uit op de Canon Digital Ixus 900 Ti. hij zit nog wel binnen het budget maar is wel duurder dan Samsung en daarbij vind ik de Samsun er strakker uitzien.
[afbeelding] [afbeelding]
En is een Canon A430 iets?quote:Op woensdag 17 januari 2007 18:21 schreef Xilantof het volgende:
@Ms_Furious: Lijkt me voor je doel een leuke camera!
@W00h00: Sony camera's stellen erg snel scherp en maken vlot de foto. Kijk eens of er hier iets tussen zit.
Ik zou voor Canon kiezen, omdat mijn ervaring met Canon is dat je prijs-kwaliteitsgewijs heel goed zit, en dat de camera's goed te bedienen zijn.quote:Op woensdag 17 januari 2007 19:20 schreef w00h00 het volgende:
[..]
En is een Canon A430 iets?
[afbeelding]
in vergelijking met een Samsung a 503?
http://www.kieskeurig.nl/(...)C125715400497DA0.htm
Wat zijn de voordelen e.d. en waar zouden jullie voor kiezen?
Goed klein update ik heb uiteindelijk gekozen voor de Canon vond deze het prettigst in de hand liggen en heb hem samen met de EF-S 17-55 f/2.8 lens gekocht. Eerste testschoten waren iig snel en erg scherpquote:Op zondag 14 januari 2007 18:16 schreef Paladin82 het volgende:
Een hoop bla bla over twijfel tussen Nikon D80 en canon EOS 30D
Voor vragen over specifieke camera's, vooral wanneer het om compact camera's gaat, kun je beter reviews zoeken op het internet. Hier zitten al niet zo heel veel gebruikers (in FOT), laat staan dat alle camera's vertegenwoordigd zijn.quote:Op donderdag 18 januari 2007 15:16 schreef w00h00 het volgende:
Wat is jullie mening over de Samsung a 503?
Bedankt, maar als ik kijk naar de technische gegevens dan weet ik bij god niet waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een camera. Aangezien me vriendin de 503 heeft en hie zeerr tevreden over is. Is mijn voorkeur voor deze Samsung. Ik weet alleen niet waar ik op moet letten als je het vergelijkt met mijn eisen. (enkele post omhoog)quote:Op donderdag 18 januari 2007 15:34 schreef Elefes het volgende:
[..]
Voor vragen over specifieke camera's, vooral wanneer het om compact camera's gaat, kun je beter reviews zoeken op het internet. Hier zitten al niet zo heel veel gebruikers (in FOT), laat staan dat alle camera's vertegenwoordigd zijn.
Verder is www.dpreview.com een handige site met reviews over veel camera's, en kun je met google meestal ook wel wat vinden.
En wat ik er eerder over schreef natuurlijk.
Wat vervelend zou kunnen zijn is dat die Samsung die je noemt geen optische zoom heeft. Dat betekent dat je er eigenlijk niet mee kunt zoomen. Hij heeft wel digitale zoom, maar dat is ongeveer hetzelfde als later op de computer inzoomen op je foto: de kwaliteit wordt er minder van. Dus als je wilt zoomen, let dan op dat een camera optische zoom heeft en geen digitale (die gebruik je niet, en anders kun je dat achteraf nog doen op de computer). 3 of 4 keer optische zoom is het meest gangbare.quote:Op donderdag 18 januari 2007 18:04 schreef w00h00 het volgende:
[..]
Bedankt, maar als ik kijk naar de technische gegevens dan weet ik bij god niet waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een camera. Aangezien me vriendin de 503 heeft en hie zeerr tevreden over is. Is mijn voorkeur voor deze Samsung. Ik weet alleen niet waar ik op moet letten als je het vergelijkt met mijn eisen. (enkele post omhoog)
A503:
http://www.kieskeurig.nl/(...)C125715400496513.htm
Ik denk er precies hetzelfde over als Freud.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 16:22 schreef BeauContrast het volgende:
Freud bedankt voor de reactie! Ga meteen op zoek naar informatie over de camera. Wat ik er tot nu toe over gevonden heb, is dat dit een goede keus is tussen het formaat en niet met lenzen te hoeven wisselen zoals een gewone digitale camera en de functies van een slr?
Heeft iemand anders misschien ook nog opmerkingen / suggesties op mijn stukje? Ben erg benieuwd hoe anderen er over denken.
Deze miss. iets? Is in de aanbieding en voor zover ik weet een goede camera die ook redelijk stevig isquote:Op dinsdag 23 januari 2007 15:21 schreef BeauContrast het volgende:
Hallo allemaal, graag jullie advies over het volgende:
Budget: 800E voor body + lens (als basis)
Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body
Doel: landschappen, macro, sport, natuur, oftewel van alles
Fotograaf:Beginnende fotograaf
Huidige camera: Sony Cybershot P73, goed: compact, matig: beperkte optische zoom, lange opstarttijd, de tijd dat de camera werkt op batterijen is super kort (half uur - 3 kwartier) en soms gaat hij bij het foto maken ineens uit. lastig als je net een mooi beeld / situatie hebt
Welke camera’s twijfel je over: Wel of geen SLR en zo ja, welke dan? Dacht zelf aan Canon EOS 350D of 400D. Is het verstandig om als beginnende fotograaf aan een SLR te denken? Zo niet, wat is dan een goede camera om aan te denken?
Bijzonderheden: snelle opstarttijd, grotere optiesche zoom dan mijn huidige Sony, accuduur van minimaal 2 uur.
Ik dacht dat de A520/A530 modellen wel de optie sluitertijd en diafragma handmatig aanpassen hadden, en de A430 niet?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 18:57 schreef Xilantof het volgende:
De A530 is denk ik net ff iets beter voor je dan de A430.
De A530 heeft bijv. manuele focus. Dit kan handig zijn bij, bijvoorbeeld, de macro foto's die je wilt maken.
Beide camera's hebben, voor zover ik nu kan zien, niet te optie om zelf diafragma en/of sluitertijd in te stellen. als je dus echt verder wilt in fotografie zul je denk ik snel merken dat je ook hiermee wilt gaan spelen.
Volgens DPreview heeft ook de A530 deze mogelijkheid niet:quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:49 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik dacht dat de A520/A530 modellen wel de optie sluitertijd en diafragma handmatig aanpassen hadden, en de A430 niet?
Even snel gekeken op de Canon site, wat ik begrijp kan er bij de A530 iig wel handmatig ingesteld worden (dus de A520 ook, volgens mij verschillen deze twee alleen in aantal megapixels) en heeft die een minimale macro scherpstelafstand van 5 cm, en kan het bij de A430 niet handmatig, maar heeft die een minimale scherpstelafstand van 1 cm.
Bijvoorbeeld een 400D ga je niet redden met een fatsoenlijk objectief (dus niet de kitlens die er bij zit) en waarschijnlijk een externe flitser (handig bij party-fotografie! De interne flitser is niet echt geweldig), tas, accu, etc.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:21 schreef 2Mini het volgende:
Gisteravond was ik nog gaan zoeken enzo.. maar toen hield mijn internet ermee op..
Casema had weer werkzaamheden ofzo..
De volgende camera's kwam ik tegen
Olympus E-500
Canon EOS 400D
Fujifilm Finepix S9500
Ik zal vanmiddag eens kijken of ik wat leuks kan vinden in de stad..
Mja, het maakt niet welke DSLR je kiest, mijn opmerkingen blijven. Met jouw budget red je het niet met wat je van plan bent. En tja, ik weet niet of er voor de Olympus ook een beetje lenzen te krijgen zijn voor party fotografie, afgezien van de kwaliteit. Sowieso vind ik sites als kieskeurig niet echt betrouwbaar in commentaar, aangezien elke leek daar iets kan roepen. Ik zou eerder wat echte review sites bezoeken zoals dpreview.com.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:48 schreef 2Mini het volgende:
Die Canon was ik al bang voor..
Wat vinden jullie van die Olympus.. ik kan alleen maar goeie reviews erover vinden..
Edit: Die Fz50 is ook wel okay..
Tijd om een lijstje te maken
Er is geen camera die alleen maar goede reviews heeftquote:Op maandag 29 januari 2007 11:48 schreef 2Mini het volgende:
Die Canon was ik al bang voor..
Wat vinden jullie van die Olympus.. ik kan alleen maar goeie reviews erover vinden..
Edit: Die Fz50 is ook wel okay..
Tijd om een lijstje te maken
Ook voor Olympus kun je prima objectieve krijgen hoor. Maar verder ga ik helemaal met Freud en Elefes mee. Gezien je budget en je ervaring, ga je met die finepix betere foto's maken dan met een DSLR met kitlens. En dan kan je het bereik van die Fuji mooi gebruiken om te verkennen welke soort(en) fotografie je leuk vindt.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:37 schreef freud het volgende:
[..]
Mja, het maakt niet welke DSLR je kiest, mijn opmerkingen blijven. Met jouw budget red je het niet met wat je van plan bent. En tja, ik weet niet of er voor de Olympus ook een beetje lenzen te krijgen zijn voor party fotografie, afgezien van de kwaliteit. Sowieso vind ik sites als kieskeurig niet echt betrouwbaar in commentaar, aangezien elke leek daar iets kan roepen. Ik zou eerder wat echte review sites bezoeken zoals dpreview.com.
Mja, het ging me er meer om dat voor een canon en nikon er erg goeie objectieven zijn, vooral de lichtsterke. Er zijn voor zover ik weet (bijna) geen goeie 2.8 objectieven, die aan de canon of nikon kunnen tippen.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:53 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ook voor Olympus kun je prima objectieve krijgen hoor. Maar verder ga ik helemaal met Freud en Elefes mee. Gezien je budget en je ervaring, ga je met die finepix betere foto's maken dan met een DSLR met kitlens. En dan kan je het bereik van die Fuji mooi gebruiken om te verkennen welke soort(en) fotografie je leuk vindt.
Dat snap ik wel..quote:Op maandag 29 januari 2007 16:25 schreef freud het volgende:
Nogmaals, heb je een beetje een besf waar je op moet letten bij het soort foto's wat je wilt nemen? Als je dat weet, kan je zelf goed de verschillende types beoordelen of ze die eigenschappen hebben.
In dit topic zeggen ze dan weer dat ik met een kitlens niet ver kom..quote:Op maandag 29 januari 2007 16:36 schreef CocaColaLight het volgende:
Tis maar wat je als bron neemt
kijk bv op dpreview.com dan kun je er van uit gaan dat als ze daar zeggen dat de camera goed is dat hij dat ook daadwerkelijk is.
Voor 600 heb je ook een 350D met de kitlens.
En voor zo'n camera is veel 2de hands glaswerk te krijgen.
Dat vind ik dus geen probleem... Het is meer een beginfase om de camera eerste te leren kennen.. en dan zal de Ib-groep mijn geld wel hebben gestort om lenzen te kopen..quote:Op maandag 29 januari 2007 16:55 schreef Yoni het volgende:
Je komt met de kitlens ook niet heel ver, maar je kunt voor de Canon wel veel meer tweedehands glaswerk krijgen van voor die Samsung. Met die lenzen die geleverd worden bij die Samsung kom je er ook niet, zeker als je partyfotografie wilt gaan doen, want voor die prijs kunnen het nooit hele lichtsterke lenzen zijn.
Eigenlijk is het heel simpel: bij een DSLR, wát voor merk je ook koopt, ben je er gewoon niet met de body en één of twee lenzen. Wil je dus écht voor die 750 euro maximaal kláár zijn, dan is een DSLR gewoon géén optie dusVind je het niet erg om niet meteen klaar te zijn en wil je na aankoop best nog wel meer investeringen doen, dán is een DSLR natuurlijk wél een optie. Maar hou er rekening mee dat je dan wel alleen maar meer meer meer meer meer wilt
![]()
De Samsung GX-1S is precies hetzelfde als de Pentax istDs. Een camera die ik al 2 jaar met veel plezier gebruik. Groot voordeel is dat er enorm veel 2e hands lenzen voor te krijgen zijn (veel meer dan voor Canon), voor een erg aangename prijs. Deze camera is ook erg batterijzuinig, ga je toch een keer onverwacht door je accu's heen dan doet ie 't ook goed op gewone alkaline AA's. Maar kijk eens in het speciale K-bajonet topic voor meer info over Pentax en Samsung camera's.quote:Op maandag 29 januari 2007 16:14 schreef 2Mini het volgende:
Ik heb ff in de stad gelopen en ben deze camera's tegengekomen
Samsung GX-1S ¤600,- MM Den Haag incl Lens(D-XENON 18-55mm) en als ik mij ook niet vergis de 50-200
hhmm... en de rest ben ik vergeten... alleen deze is blijven hangen..
Wat vinden jullie hiervan? Hij is al een tijdje uit.. dus misschien dat iemand van jullie ervaring ermee heeft?
Sorry Yoni, maar wat denk je van de FA 2.0/35. Die is er nog uit de oude Pentax serie. En Samsung gaat 'm ook nieuw produceren. En dan heb je ook nog de oude trouwe Porst 1.2/55 die ik een jaar of wat terug voor 75 Euro in Houten op de kop tikte.quote:Op maandag 29 januari 2007 16:55 schreef Yoni het volgende:
Je komt met de kitlens ook niet heel ver, maar je kunt voor de Canon wel veel meer tweedehands glaswerk krijgen van voor die Samsung. Met die lenzen die geleverd worden bij die Samsung kom je er ook niet, zeker als je partyfotografie wilt gaan doen, want voor die prijs kunnen het nooit hele lichtsterke lenzen zijn.
Omdat niet iedereen weet dat Samsung en Pentax dezelfde bajonet gebruiken. De lenzen van beide merken zijn dus uitwisselbaar. En voor Pentax is al sinds tijden heel veel 2e hands te krijgen. Ik heb een 20-tal lenzen voor mijn Pentax. Maar 1 heb ik nieuw gekocht. De rest allemaal 2e hands, voor prijzen varierend tussen de 1 en de 120 Euro.quote:Op maandag 29 januari 2007 17:36 schreef 2Mini het volgende:
Waarom zegt nu de ene dat er meer glas verkrijgaar is voor de samsung dan de canon... en de ander zegt het andersom..
Ik waardeer jullie hulp.. maar wijzer word ik er niet van
Ja, meerdere keren, ging prima.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:14 schreef Ireth het volgende:
Heeft er iemand hier ervaring met kopen bij http://www.digitalstreet.nl/ ?
Yup , goeie ervaringen mee.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:14 schreef Ireth het volgende:
Heeft er iemand hier ervaring met kopen bij http://www.digitalstreet.nl/ ?
't is een prima camera.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 23:43 schreef 2Mini het volgende:
Ik denk dat ik de Canon 400 D ga halen.. goeie keus?
quote:Op dinsdag 30 januari 2007 23:43 schreef 2Mini het volgende:
Ik denk dat ik de Canon 400 D ga halen.. goeie keus?
De prijs van de 450 d is 180 euro boven die van de 400 d bij de Mediamarktquote:Op woensdag 31 januari 2007 07:20 schreef Elefes het volgende:
[..]De vraag is of het het meergeld waard is boven de 350D, maar dat moet je voor jezelf uit maken.
Heb je je budget bijgesteld dat 't toch deze camera wordt?
Ik zou 'm sowieso niet bij de Mediamarkt halen. Slechte ervaringen met de Mediamarkt en ze zijn op heel veel vlakken véél duurder dan andere winkels.quote:Op woensdag 31 januari 2007 11:40 schreef 2Mini het volgende:
[..]
De prijs van de 450 d is 180 euro boven die van de 400 d bij de Mediamarkt
Ik ga mijn budget verhogen met de tijd.. oftewel.. ik ga investeren in lenzen
Correctie: 760 euro. Je vergat het bezorgen a 80 euro. Het is trouwens gewoon de kit, met een accu van 9 euro erbij en een CF kaartje van 30 euro. Daarbij komt ook een vermoeilijkte garantiemogelijkheid, en problemen bij de import (denk heffingen).quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:02 schreef Pr0-n00b het volgende:
Hoe veilig is dit?
400D bij ebay
Een 400D voor zo'n 675 euro (als ik een beetje goed bied) incl. lens en 2 gigh geheugenkaartje. Maar nu vraag ik me af of er risico's aan zitten met leveren, en hoe het dan gaat met de garantie, iemand die hier ervaring mee heeft??
Mja als ik dat zo lees is het idd. niet de moeite waard nee, bedanktquote:Op woensdag 31 januari 2007 12:42 schreef freud het volgende:
[..]
Correctie: 760 euro. Je vergat het bezorgen a 80 euro. Het is trouwens gewoon de kit, met een accu van 9 euro erbij en een CF kaartje van 30 euro. Daarbij komt ook een vermoeilijkte garantiemogelijkheid, en problemen bij de import (denk heffingen).
Niet doen imo. Heb wel vaak via Ebay gekocht, ook in China, VS, UK, etc, maar alleen voor goedkope dingen, en niet dit soort elektronica. In nederland zijn ze vanaf 690 euro te krijgen, dus dit Ebay ding is WAY te duur en riskant.
Ik ben laatst bij Kamera Express geweest en daar was de 350D 100 of 120 euro goedkoper dan de 400D. In mijn ogen een verschil wat in ieder geval de moeite van het overwegen waard isquote:Op woensdag 31 januari 2007 11:40 schreef 2Mini het volgende:
[..]
De prijs van de 450 d is 180 euro boven die van de 400 d bij de Mediamarkt
Ik ga mijn budget verhogen met de tijd.. oftewel.. ik ga investeren in lenzen
Freud heeft me overgehaald om voor de 'S3 is' te gaan. Na een aantal reviews te hebben bekeken schijnt het een goede kwaliteit foto's te maken voor een 6 MP, alleen de foto's die ik zag vertonen vrij veel achtergrondruis... nagoed, het zal welquote:Op dinsdag 9 januari 2007 22:11 schreef uppie83 het volgende:
Ook ik ben op zoek naar een nieuwe kamera. Op dit moment bezit ik een Canon Powershot A60, maar daar kan ik niet zelf instellen wat ik scherp wil hebben... (geloof dat het officieel wel moet kunnen, maar ik kan nooit goed zien wat er scherp staat). Verder is het aantal MP van de A60 nogal achterhaald (2,0 MP). In eerste instantie koop ik de kamera zodat ik aan het eind van het jaar, wanneer ik voor het eerst ECHT op reis ga, eens echt goede foto's kan maken. Daarna wil er landschapfotografie mee gaan doen (misschien later nog wat meer) van plekken waar ik kom.
Zelf zat ik te denken aan de Canon EOS 350D, maar daar begint het pas rond de 600. Is op zich niet erg, maar dan moet ik wel 100% zeker weten dat dit mijn ding is. Fotografie vind ik namelijk wel leuk... daarom schafte ik in eerste instantie ook de A60 aan... maar na een tijd bleek dat ik vaak niet kon schieten wat ik wilde schieten en ben er maar mee gekapt.
Kijk bij een geheugenkaart vooral naar hoeveel mb/sec de kaart kan schrijven. Ik geloof dat Sandisk de snelste kaartjes maakt (20mb/sec maximaal, bij de Extreme lll kaarten).quote:Op zondag 4 februari 2007 13:28 schreef uppie83 het volgende:
[..]
Freud heeft me overgehaald om voor de 'S3 is' te gaan. Na een aantal reviews te hebben bekeken schijnt het een goede kwaliteit foto's te maken voor een 6 MP, alleen de foto's die ik zag vertonen vrij veel achtergrondruis... nagoed, het zal wel
Voor dit toestel schijn je echter wel een behoorlijk snel (en groot) SD kaartje nodig te hebben. Zelf zat ik te twijfelen tussen een Transcend 150x 4GB voor ¤50 of een Sandisk Ultra II (geloof geen sdhc) 4 GB voor ¤85.
4 GB ga ik denk wel nodig hebben als ik 3 weken van huis benquote:Op zondag 4 februari 2007 20:57 schreef Elefes het volgende:
[..]
Kijk bij een geheugenkaart vooral naar hoeveel mb/sec de kaart kan schrijven. Ik geloof dat Sandisk de snelste kaartjes maakt (20mb/sec maximaal, bij de Extreme lll kaarten).
Verder lijkt me 4gb wel erg veel, je kunt ook beginnen met 1 of 2 gb, en later nog bijkopen als je meer nodig hebt.
Dat is waar. Zelf heb ik liever meerdere kaarten, mocht er onderweg eentje het begeven (heb het wel eens meegemaakt trouwens, wat wel keurig werd afgehandeld door Sandisk door een nieuwe kaart te sturen) dan heb ik er altijd nog een of meer extra.quote:Op zondag 4 februari 2007 20:59 schreef uppie83 het volgende:
[..]
4 GB ga ik denk wel nodig hebben als ik 3 weken van huis benEn het gaat mij niet zozeer om de vraag welke capaciteit ik het beste kan nemen, maar meer welk merk en type SD kaart.
deze of dezequote:Op zondag 4 februari 2007 22:48 schreef loehoes het volgende:
Nou zat ik te denken aan de Canon eos 400D.
Maargoed, aangezien ik net kom kijken op de SLR markt, kan ik wel wat hulp gebruiken! Wat raden jullie me aan?
Dat kan je alleen zeggen als je een 1DsmkII aanschaft...quote:Op zondag 4 februari 2007 22:54 schreef pirke het volgende:
Als je het doet moet je het wel goed doen he?
Een klein tikkie maarquote:Op zondag 4 februari 2007 23:00 schreef loehoes het volgende:
Ik denk dat ik mijn budget dan wel wat zou moeten verhogen
alweer?quote:
quote:Op zondag 4 februari 2007 22:54 schreef pirke het volgende:
Een Canon 30D, met een Canon 17-40/F4 L lens, een Canon 70-200/F4 L lens, 2x een B+W UV-filter ter bescherming, een Sandisk 4GB Extreme III kaartje, een Canon 580EX flitser, een Manfrotte 055DB statief met RC804 statiefkop en een LowePro minitrekker AW tas.
Als je het doet moet je het wel goed doen he?
De 400D is inderdaad een hele leuke camera als je net komt kijken in de wereld van (D)SLRquote:Op zondag 4 februari 2007 23:45 schreef Marc H het volgende:
[..]
Canon 30D/grip + 10D/grip + 50 F1.8 + Sigma: 10-20 EX + 20 EX + 24-70 EX + 70-200 EX + 50-500 EX + 1.4x EX + 2x EX + Metz 54MZ3 + Hoya pro UV voor alle lenzen + 7 GB CF + Velbon Sherpa 750N statief + monopod + Lowepro Nova 3 + Lowepro Minitrekker AW + Lowepro Computrekker Plus AW + pijn in mijn rug als ik alles meeneem![]()
Maar even alle gekheid op een stokje.
De 400D is een erg mooie camera om mee te beginnen, en als ik nu met fotografie zou beginnen zou het waarschijnlijk mijn keuze zijn. Een van de grote redenen waarom ik een 30D heb is omdat ik een 10D gewend was, en een 350D/400D is dan gewoon te klein.
Koop niet teveel in het begin, maar koop gewoon de body en de kitlens, geheugenkaartje en een tas. En ga fotograferen. Ontdek wat je leuk vind, en wat je aan spullen tekort komt om de fotos nog beter te krijgen. Pirke wist precies wat hij wilde, en kon daarom makkelijker deze investering doen.
Toen ik mijn eerste DSLR (de 10D) kocht, kocht ik er gelijk voor een vermogen aan lenzen bij, en als ik het over mocht doen, zou ik misschien wat andere keuzes gemaakt hebben.
Owja: pas op als je in de winkel eens een 30D uitprobeerd, je hebt kans dat je dan plotseling de 400D niet meer wil hebben, en dat het dan duur wordt.![]()
zo duidelijk genoeg????
Misschien de Panasonic Lumix DMC LZ-2 of LZ-3, een Canon Powershot of Canon Ixus? Bij een compactcamera gaat het moeilijk worden om zoveel keer zoom te hebben, tenminste als je een niet al te grote camera wilt.quote:Op maandag 5 februari 2007 10:54 schreef adoruler het volgende:
Ik zoek oook een camera.
Budget: tot 400 euro
Formaat: weet niet echt
Doel: vakantie foto's van kreta vooral
Fotograaf: me ouders dus niet al te moeilijk
Huidige camera: klote ding van trust
Welke camera’s twijfel je over: geen
Bijzonderheden: optische zoom liefst zo ver mogelijk liefst 12 x
Alvast bedankt
Wel grappig, jij mist blijkbaar de geste van Pirke's post. Jij geeft aan dat het hebben van een DSLR geen garantie is voor een goede plaat, en Pirke geeft aan dat dat klopt, maar dat een goede fotograaf met een DSLR wél mooiere platen kan maken dan met een compact.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 11:47 schreef sanni het volgende:
eeeeh, ik denk dat je de clue van mijn verhaal hebt gemist. Ik heb dacht ik duidelijk aangegeven
had - ook al staat het er niet letterlijk - dat een goede foto vooral te wijten is aan de fotograaf
zelf en niet te vergeten de gebruikte progjes waarmee je alles kunt aanpassen wanneer het niet
is geworden zoals je vantevoren dacht.
quote:Op dinsdag 6 februari 2007 11:53 schreef freud het volgende:
[..]
Wel grappig, jij mist blijkbaar de geste van Pirke's post. Jij geeft aan dat het hebben van een DSLR geen garantie is voor een goede plaat, en Pirke geeft aan dat dat klopt, maar dat een goede fotograaf met een DSLR wél mooiere platen kan maken dan met een compact.
Mooie foto is datquote:Op woensdag 7 februari 2007 08:18 schreef Vliegvrager het volgende:
@Ivo: Ook compacts halen tegenwoordig een prima DOF hoor, zie deze foto, gemaakt met een Powershot S3.
Ik zou niet weten waarom dat zo zou zijn. De DOF hangt af van je brandpuntsafstand, je diafragma en je scherpstelafstand. Fotografeer je met een 55mm brandpunt en f/5.6 een object dat op 2 meter afstand staat, dan wordt alles voorbij de 2.15 onscherp. En dit zijn waarden die een compact toch moet kunnen halen. Onderstaande heb ik gemaakt met mijn Z2quote:Op woensdag 7 februari 2007 12:11 schreef Elefes het volgende:
[..]
Mooie foto is datMaar toch een kleine toevoeging. Compacts halen volgens mij wel een mooie DOF als je macrofoto's maakt, maar niet bij gewone fotografie. Het is mij naast macro in ieder geval nooit gelukt om enigszins onscherpe achtergronden te creeeren, terwilj mijn cam toch aan de bovenkant van de compacts zat (Olympus C7070, verder erg goede camera).
Zoals de eerste kreeg ik het in ieder geval nooit voor elkaar, de tweede wel want die is ook van dicht op het onderwerp gemaakt.quote:Op woensdag 7 februari 2007 12:20 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom dat zo zou zijn. De DOF hangt af van je brandpuntsafstand, je diafragma en je scherpstelafstand. Fotografeer je met een 55mm brandpunt en f/5.6 een object dat op 2 meter afstand staat, dan wordt alles voorbij de 2.15 onscherp. En dit zijn waarden die een compact toch moet kunnen halen. Onderstaande heb ik gemaakt met mijn Z2
[afbeelding]
en
[afbeelding]
onscherp genoeg?
Ik kan gewoon heel goed hoofdrekenenquote:Op woensdag 7 februari 2007 12:40 schreef LekkerApart het volgende:
VV, hoe bereken je de 2.15 zo snel?
Dat ben ikquote:
Dat kwam waarschijnlijk doordat Pirke's eerste zin een typefoutje bevatte, waardoor er het tegendeel stond van wat er bedoeld werd. Namelijk: "Sanni, je hebt geen goed punt".quote:Op dinsdag 6 februari 2007 11:53 schreef freud het volgende aan Sanni:
Wel grappig, jij mist blijkbaar de geste van Pirke's post.
Ik heb de camera al niet meerquote:Op woensdag 7 februari 2007 14:06 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat kwam waarschijnlijk doordat Pirke's eerste zin een typefoutje bevatte, waardoor er het tegendeel stond van wat er bedoeld werd. Namelijk: "Sanni, je hebt geen goed punt".![]()
Elefes, je Olympus 7070 heeft een topkwaliteit lens, ze gebruiken er glas voor dat merken als Canon en Nikon reserveren voor hun allerduurste lenzen (dat is het leuke van Olympus: die hebben maar één range, in plaats van een betaalbare consumentenlijn en een dure pro-lijn zoals C en N). Zet hem eens op zijn langste bereik en gebruik de grootste opening, het kan niet anders of je krijgt een heel kleine scherptediepte.
quote:Op woensdag 7 februari 2007 18:07 schreef Jurmzzz het volgende:
Is dit een beetje goede fotocamera?
Heb er totaal geen verstand van namelijk en die mannetjes in de winkel proberen je vanalles aan te smeren.
Altijd lastig inschatten.quote:
Typefoutje? Huh? Waar?quote:Op woensdag 7 februari 2007 14:06 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat kwam waarschijnlijk doordat Pirke's eerste zin een typefoutje bevatte, waardoor er het tegendeel stond van wat er bedoeld werd. Namelijk: "Sanni, je hebt geen goed punt".![]()
Elefes, je Olympus 7070 heeft een topkwaliteit lens, ze gebruiken er glas voor dat merken als Canon en Nikon reserveren voor hun allerduurste lenzen (dat is het leuke van Olympus: die hebben maar één range, in plaats van een betaalbare consumentenlijn en een dure pro-lijn zoals C en N). Zet hem eens op zijn langste bereik en gebruik de grootste opening, het kan niet anders of je krijgt een heel kleine scherptediepte.
Je moet (in dit specifieke gevalquote:Op zondag 11 februari 2007 13:24 schreef _Nienna_ het volgende:
Welke camera's twijfel je over:
De Fuji Finepix S5600. Een SLR-achtige camera dus. Lijkt me een leuk dingetje met veel mogelijkheden, hopelijk is het dat ook(Vriendin van mij die er ietsie meer verstand van heeft dan ik, vindt het een nadeel dat er geen Carl Zeis lens op zit, maar ik vraag me af of dat zoveel verschil maakt voor iemand die eigenlijk nog gaat beginnen met fotograferen.)
Heb je gespeeld met de sony? Wel even doen; persoonlijk vond ik dat de ontspanknop zodanig moeilijk zit dat ik met geen mogelijkheid foto's kan maken met dat dingquote:Op zondag 11 februari 2007 15:56 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Welke camera’s twijfel je over: heb nog geen keuze gemaakt, maar heb (via-via) goede ervaringen gehoord over de Sony Alpha 100 (omdat dat allemaal minolta zou zijn en ik erg tevreden ben over degene die ik nu heb en omdat de stabilisator in d camera zelf zit waardoor de lenzen goedkoper zijn?) en een Canon (ben het type even kwijt, een 400 of zoiets?). In principe maakt het me niet veel uit, maar ozu graag wel een resolutie van ongeveer 10 megapixels willen hebben ivm uitvergrotingen en zo
Heb van die Sony een starterskit gezien: Sony Alpha DSLR-A100W + 18-70mm + 75-300mm. Zijn deze lenzen wat of moeten er andere bij?
Alvast bedankt!
Cathelijne
Ik heb de Canon EOS 400D laatst gekocht..quote:Op zondag 11 februari 2007 15:56 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Hoi allemaal,
ik zoek een nieuwe camera. Nu heb ik al een gewone digitale camera (van Minolta, 5 megapixels) maar zou graag een digitale spiegelreflex willen die ongeveer hier aan voldoet:
Budget: body + lenzen (starters kit?) 1000-1300 euro
Formaat: spiegelreflex dus
Doel:vooral landschappen, close-ups van beesten (wil naar afrika dit jaar), ebentueel protretten ed ...
De fotograaf: ik heb nog nooit met een digitale spiegelreflex gewerkt (wel met een ' normale' ). Ben geen topfotograaf maar wil met deze nieuwe camera dan ook een fotografie cursus gaan volgen
Huidige camera: heb nu een minolta dimage F100 voor de huis-tuin- en keuken-foto's en deze camera moet daar dus een annvulling op worden om foto's te maken die op die camera niet helemaal mooi uitkomen
Welke camera’s twijfel je over: heb nog geen keuze gemaakt, maar heb (via-via) goede ervaringen gehoord over de Sony Alpha 100 (omdat dat allemaal minolta zou zijn en ik erg tevreden ben over degene die ik nu heb en omdat de stabilisator in d camera zelf zit waardoor de lenzen goedkoper zijn?) en een Canon (ben het type even kwijt, een 400 of zoiets?). In principe maakt het me niet veel uit, maar ozu graag wel een resolutie van ongeveer 10 megapixels willen hebben ivm uitvergrotingen en zo
Heb van die Sony een starterskit gezien: Sony Alpha DSLR-A100W + 18-70mm + 75-300mm. Zijn deze lenzen wat of moeten er andere bij?
Alvast bedankt!
Cathelijne
Nikon D80 is 10 MPquote:Op zondag 11 februari 2007 18:17 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Dus wat ik begrijp zijn er 4 camera's die in aanmerking komen voor mij: de Canon EOS 400D, de Sony Alpha 100, de Pentax K10D en een Nikon model van 10 megapixels (zijn die er wel?) .... mmmm .. zal deze week eens alle camera's vast gaan houden ... Want heb het idee dat dat toch wel het allerbelangrijkste is dat al deze camera's ongeveer even goed zijn ...
Thanx! Ik denk dat het 'm wordt danquote:Op zondag 11 februari 2007 14:13 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Je moet (in dit specifieke geval)niet naar je vriendin luisteren. Bijna niemand kan aan een foto zien met welk glaswerk hij gemaakt is. En als beginner heb je wel andere problemen aan je hoofd.
Ter vergelijking: een beginnend vioolspeler ga je ook niet opschepen met een Stradivarius.
Die camera is goed genoeg voor jou voor dit moment. Over een tijdje ben je fotografie of zat en pleur je dat ding in de kast, of je ontgroeit je camera (en die is dan ook verouderd) en dan zal je vanzelf op een geavanceerdere overgaan.
Ik geloof niet dat de D70s een beeldstabilisator heeft? Wel zijn er voor alle merken objectieven te koop met beeldstabilisatie.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 10:31 schreef luciferist het volgende:
Budget: tussen de 700 en 1000 euro
Formaat: spiegelreflex
Doel: 6 maand naar afrika, en daar foto's maken, daarna voornamelijk met skateboarden
Huidige camera: een boel compact's
Welke camera’s twijfel je over:
Nikon D70s aangezien deze relatief voldoet een een beeld stabilisator heeft, (6 MP)
Canon EOS 400D lijkt me fijn en makkelijk te bedienen camera, (10,1 MP)
ik heb in afrika voor mijn onderzoek een computer met +- 40 gig hd, dus in de prijs moet een CF kaartje zitten van 2/4 gig.
tevens het liefst een accu die lang meegaat en niet te duur is.
Wat voor halsding? Er zit een band standaard bij de camera die je er aan vast maakt en waarmee je 'm om je nek kunt hangen.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 15:11 schreef luciferist het volgende:
haal hem waarschijnlijk bij konijnenberg.
canon EOS 400D
body: 679,00
lens:? kan iemand mij wijzen op een betaalbare lens? heb namelijk liever dat ik over mijn budget ga dan dat ik die kit neem en er spijt van krijg.
tas 60 euro.
geheugen: +- 80 euro
dat halsding: 12 euro
accu: ?
mis ik nog dingen?
edit:
wat mogelijke objectieven?
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_details.php?id_product=638
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_details.php?id_product=631
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_details.php?id_product=632
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_details.php?id_product=663
sorry dat ik zo vol spam![]()
De D50 is een prima beginners camera!quote:Op dinsdag 13 februari 2007 15:28 schreef Madhouse1979 het volgende:
Beste mensen,
Ik ben op zoek naar een digitale spiegel reflex camera omdat ik met serieus (beginnend dus!!!) fotograveren wil gaan beginnen. Nu is mijn budget niet super hoog en is mijn oog gevallen op een Nikon D50 als begin camera. Graag zou ik meningen van mensen willen horen over deze camera?!
Ik heb een Kit gezien hiervan met een Nikon DX AF-S 18-55mm lens erbij voor ¤ 553.- euro.
voordelen? nadelen? aarader? aantrekkelijk? suggesties? of moet ik verder gaan zoeken naar een andere camera?
alvast bedankt voor een iedere die zijn of haar mening wil geven!!!!
Heb ik gedaan en hij lag heerlijk in de hand. Heb er een goed gevoel over maar wilde nog ff tips van de expertsquote:Op dinsdag 13 februari 2007 17:35 schreef Xilantof het volgende:
[..]
*:D
De D50 is een prima beginners camera!
Nog wel een tip: loop een winkel in en houd hem even vast. Ook dat is belangrijk buiten de techinsche specs om
bedankt :!quote:Op dinsdag 13 februari 2007 15:34 schreef Elefes het volgende:
[..]
Wat voor halsding? Er zit een band standaard bij de camera die je er aan vast maakt en waarmee je 'm om je nek kunt hangen.
Verder zou ik het 90-300mm objectief niet nemen, je hebt daar wel veel telebereik mee, maar geen groothoekbereik. Als je bij 90mm begint zit je al vrij ver ingezoomd en kun je bijvoorbeeld binnen bijna geen foto's maken, of heb je moeite met landschappen.
Over het algemeen is het fijn in ieder geval ergens tussen de 18 en 28mm te beginnen, omdat je dan wat groothoek hebt.
ja i know alleen ik ga richting savanne en niet zoveel naar het jungle.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 15:47 schreef CocaColaLight het volgende:
Afrikajij gaat terug komen met een heleboel leuke pics.
Ben er zelf ook geweest, 2 weken rond getrokken.
Zelf heb ik een 350D en toen de standaard 18-55 en 55-200 mee gehad. Nu moet ik toegeven mij ging het meer om de dieren dan de landschappen.
't is gewoon een prima camera waar je als beginner ontzettend goed mee uit de voeten kan. Je zal er in elk geval geen miskoop aan doen!quote:Op dinsdag 13 februari 2007 17:37 schreef Madhouse1979 het volgende:
[..]
Heb ik gedaan en hij lag heerlijk in de hand. Heb er een goed gevoel over maar wilde nog ff tips van de experts![]()
Juist dan heb je veel aan tele, je kan op de Savanne immers ver kijken. Dan denk ik eerder aan 400-500 dan aan 200 mm. Maar ja, daar zit een prijskaartje aan.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 18:04 schreef luciferist het volgende:
ja i know alleen ik ga richting savanne en niet zoveel naar het jungle.
wel zonde maja ben blij dat ik mag
quote:Op dinsdag 13 februari 2007 21:25 schreef E-line_85 het volgende:
ik wil al een tijdje een digitale camera kopen. Gewoon een leuk cameraatje, die goede foto's maakt.
Zit op t moment te twijfelen tussen:
- olympus fe190
- sony DSC W30
Zie hier de specificaties
Redelijk vergelijkbare camera's volgens mij. Reviews op sites als kieskeurig.nl word ik niet wijzer van (zowel positief als negatief)
Ik wil sowieso een camera met een accu, dus geen gepruts met losse batterijen.
Wie heeft er een beetje verstand van en kan mij helpen kiezen. Of mss een hele andere (vergelijkbare) camera rond de 150,-?
Leuke startset! Zeker slim om in het begin een superzoom te nemen, kan je een beetje kijken welke range je veel gebruikt.quote:Op woensdag 14 februari 2007 13:26 schreef luciferist het volgende:
ik neem waarschijnlijk alleen de canon eos 400d body met
-Tamron AF 18-200/3.5-6.3 XR Di-II Canon
http://www.fotokonijnenbe(...).php?id_product=9425
-accu, nog onbekend.
-tas
-4 gig geheugen
Nu ben ik toch aan het twijfelen geslagen. Na een aantal reviews te hebben gelezen en hem ook te hebben vergeleken met de D70s twijfel ik heel erg. De D70s heeft echt veel meer functies waar ik in de toekomst zeker gebruik van wil gaan maken. En de body is net wat grover en houdt iets beter vast (ja ja ik heb grote handenquote:Op dinsdag 13 februari 2007 18:13 schreef Xilantof het volgende:
[..]
't is gewoon een prima camera waar je als beginner ontzettend goed mee uit de voeten kan. Je zal er in elk geval geen miskoop aan doen!
zo "veel meer" zal wel meevallen hoor.quote:Op woensdag 14 februari 2007 14:21 schreef Madhouse1979 het volgende:
De D70s heeft echt veel meer functies waar ik in de toekomst zeker gebruik van wil gaan maken.
Je hebt je keus al gemaakt, dus dit is voor jou een zinloze post, je kan gelijk door naar de PS. Voor mensen die nog voor die afweging staan is dit denk ik een hele aardige illustratie van de valkuil die voor ze ligt. We zien hier een user die een dSLR gaat kopen omdat ie 'een compact niet ziet zitten'. Vervolgens wil die user binnen zijn budget blijven en een beetje zoombereik hebben, dus koopt ie een redelijke lens. Op zich geen slechte keuze hoor, deze lens komt redelijk uit de reviews en zeker voor de prijs waar ie nu bij Konijn voor te krijgen is, heeft ie een hele schappelijke prijs-kwaliteitsverhouding. Maar is ie ook beter dan de lens van pak-em-beet een Powershot S3? Nee. Vergelijkbaar, behalve dan dat de Powershot een bereik heeft van 36-432 mm, tegen 28-320 mm voor de Tamron (beide omgerekend naar kleinbeeld).quote:Op woensdag 14 februari 2007 13:26 schreef luciferist het volgende:
ik neem waarschijnlijk alleen de canon eos 400d body met
-Tamron AF 18-200/3.5-6.3 XR Di-II Canon
http://www.fotokonijnenbe(...).php?id_product=9425
-accu, nog onbekend.
-tas
-4 gig geheugen
@E-line85quote:
Nee idd, maar het zijn wel net de optie (lees: instellingen) waar ik wel mee wil gaan spelen....quote:Op woensdag 14 februari 2007 14:31 schreef Tokus het volgende:
[..]
zo "veel meer" zal wel meevallen hoor.
Vooral de iets variabelere iso, zeker?quote:Op woensdag 14 februari 2007 14:46 schreef Madhouse1979 het volgende:
[..]
Nee idd, maar het zijn wel net de optie (lees: instellingen) waar ik wel mee wil gaan spelen....
Misschien omschreef ik het verkeerd maar bedoel dus de instel mogelijkheden!
idd de variabele iso en de hogere sluitertijd...quote:Op woensdag 14 februari 2007 16:51 schreef Tokus het volgende:
[..]
Vooral de iets variabelere iso, zeker?
Dan gooi ik er een ander alternatief tegenaan, de Pentax K100D. Die heeft een ingebouwde stabilisator en ISO 3200 met behoorlijk weinig ruis op hoge ISO. En dan een telezoom erbij. Gezien de prijs van de diverse telezooms voor K-bajonet kun je binnen je budget die makkelijk aanvullen met wat lichtsterke primes voor als je met weinig licht te kampen hebt.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 19:53 schreef Xilantof het volgende:
Met wat jij noemt als uitgangspunten zou ik een beter objectief prefereren boven een duurdere body.
Een Nikon D50/D80 of een Canon 400D kunnen dat wat je wil prima aan, echter een goede telezoom lens is dan zeker wel gewenst.
Een 70-300 met VR (nikon) of IS (canon) is wel gewenst dan.
Wat raden jullie aan?quote:Op vrijdag 16 februari 2007 22:22 schreef dutchie het volgende:
Wat voor een flitser raden jullie aan voor op de EOS 400d?
En zo'n polarizer filter is dat een goed begin voor bij de camera?
Ben een beetje zoekende. Die flitser is een absolute must, maar dat filter leek me gewoon wel aardig.
Een polarisatiefilter is zeker leuk maar meestal niet noodzakelijk. Het haalt schittering van water en ramen een beetje weg, zodat je er beter doorheen kijkt, en het verdiept het blauw van de hemel, wat aan buitenfoto's meer pit geeft. Nadeel is dat je zo'n 3 keer langer moet belichten (of een groter diafragma moet gebruiken), het is dus geen filter dat je altijd op je lens laat zitten.quote:Op zondag 18 februari 2007 09:54 schreef dutchie het volgende:
Wat raden jullie aan?
dSLRs hebben van zichzelf geen macro-functie of optische zoom, je kunt er lenzen bijkopen die dat hebben. aanpielen met sluitertijd en diafragma kan natuurlijk wel op een dSLR, maar dat kan ook op heel veel compacts. Ik vraag me eerlijk gezegd sterk af of jij dat wel zoekt.quote:Op zondag 18 februari 2007 17:27 schreef NoXxa het volgende:
Hallo lieve fokkertje,
Ik ben net terug van vakantie uit down under. En heb daar goed veel foto's gemaakt. Toch ben ik van mening dat ik een betere camera wil om nog mooiere foto's te maken. Op dit moment heb ik een Canon Ixus 50i. Een handig compact camera'tje voor de snelle kiekjes. Er zit wel een macro functie op maar niet voldoende voor mijn smaak. Verder kan ik geen sluiter en diafragma instellingen wijzigen naar eigen inzicht.
Daarom ben ik aan het overwegen om een digitale spiegel reflex camera te kopen. Waar dergelijke functies wel op heb. Dus een goede macro functie, optische zoom, zelf aan kunnen pielen met sluitertijd en diafragma.
Waarom zou je je in hemelsnaam laten beperken door het type kaartje? Zeker als de prijs je niet uit maakt.quote:Nou wordt je de laatste tijd dood gegooid met de Canon reclames. En admit it het is een mooie camera, maar is hij echt zo goed? Als ik een nieuw toestel wil heb ik een aantal eisen. Het liefst moet hij gewone SD kaartjes aan kunnen.
Wat vind je goed? Moet je de emotie van een mier zn gezicht kunnen lezen, of moet ie te herkennen zijn als mier?quote:Iets wat de Canon al niet kan. Een goede macro functie moet hij hebben.
Ik heb op basis van deze gegevens niet direct een camera voor je. Kijk eens op een vergelijkingssite (bijv http://www.kieskeurig.nl/productvergelijk/digitalecamera.htm) en voer je wensen in. Zie wat eruitkomt, en vraag je af of dat is wat je zoekt. En twijfel je dan nog tussen een paar, ben je hier natuurlijk weer welkom.quote:Hij moet snel meerdere foto's achter elkaar kunnen maken. Dus geen laad tijd tussen elke foto. En ik wil zelf meer gaan experimenteren met de verschillende functies. De prijs maakt me niet zo veel uit. Dat is van later orde.
(zal zo een paar mooie pics proberen te uppen in andere topics)
Top Gear heeft soms in zijn buitenopnamen een HDR (high dynamic range)-achtig effect zitten, dat je niet met je camera of met een glazen filter maar wel achteraf in de computer kunt bereiken. Je krijgt dan heel dramatische kleurcontrasten. Het is daarvoor wel van belang dat je de foto's in raw formaat schiet (.cdr bij Canon). Verder zie je bij Top Gear vaak een masker, waardoor het beeld naar buiten toe steeds donkerder wordt, wat de beelden ook dramatischer maakt.quote:Op zondag 18 februari 2007 20:29 schreef dutchie het volgende:
Een beetje het Top Gear-effect als je begrijpt wat ik bedoel. Die gebruiken bij hun opnames ook een bepaald filter en dat resultaat zoek ik dus.
Ik heb me hier niet in verdiept, maar voor indirect flitsen heb je in ieder geval een wat krachtiger model nodig. Bijvoorbeeld de Speedlight 430. Dus niet dat eenvoudigste model met een richtgetal van 22.quote:Op zondag 18 februari 2007 20:29 schreef dutchie het volgende:
En qua flitser worden er door Canon 3 aangeraden, maar ik heb er echt geen verstand van. Ik zoek gewoon een flitser die niet zo'n schaduw geeft en indirect flitst, verder geen toeters of bellen.
Heb je ze al vastgehouden in de winkel? Zo nee, ga dat dan eerst doen, want er zit nogal een verschil tussn die twee camera's wat vasthouden betreft! En kies dan de camera die het fijnste in de hand ligt bij jouquote:Op maandag 19 februari 2007 11:23 schreef luciferist het volgende:
woah
ik wou vandaag camera kopen ben ik ziek
het was de eos 400d geworden met tamron 18-200
echter is de nikon D80 met de tamron 18-200, 100 euro duurder.
nu zit ik weer te twijfelen
ja dat ook mijn instellingquote:Op maandag 19 februari 2007 11:47 schreef Elefes het volgende:
[..]
Heb je ze al vastgehouden in de winkel? Zo nee, ga dat dan eerst doen, want er zit nogal een verschil tussn die twee camera's wat vasthouden betreft! En kies dan de camera die het fijnste in de hand ligt bij jou.
Je word genegeerd... misschien toch maar een foto van jezelf in bikini erbij posten volgende keerquote:Op woensdag 14 februari 2007 16:42 schreef Foeske het volgende:
Hoihoi,
Mijn digitale camera (panasonic DMC-FX8) is gejatNu wil ik dus een nieuwe kopen. Hopelijk gaat dat een beetje lukken, aangezien ik in Peru zit. Hoop dat de prijzen niet veel hoger liggen.
Ik was zeer tevreden over mijn camera en wil wellicht dezelfde kopen, al zit ik ook te denken over een nieuwe versie (FX8, FX9, FX10, FX12 of wellicht de FX01). Iemand ervaringen met een van deze camera´s? Ik vraag me namelijk af hoe ze zijn in vergelijking tot de FX8. Alleen van de FX9 weet ik dat hij net zo goed of net iets beter is.
Andere optie is de Canon ixus 60 of de Canon Powershot SD 630 (heeft mijn nicht in canada, geweldige camera, maar ik weet niet of die hier te koop is).
Een vraagje. Het enige waar ik een beetje ontevreden mee was met mijn FX8 waren de foto´s in het donker. Het was bijna onmogelijk scherpe foto´s in het donker te maken. Nu weet ik dat dat met een kleine digitale camera sowieso moeiljk is, maar zijn er camera´s van Panasonic of Canon die dat beter doen? Of andere merken met type camera´s die wat kwaliteit betreft vergelijkbaar zijn? Alvast bedankt!
Ow ja, ik zoek een camera van rond de 300 euro...
En dan neem ik de 18-200 bij de 400d denk ik...quote:Op maandag 19 februari 2007 20:27 schreef Vliegvrager het volgende:
Het antwoord staat een paar posts hoger.
En check even of je met een dSRL de Arena wel in mag. Hierboven beweerde iemand van wel, maar zeker weten is beter dan iemand ooit ergens hebben horen zeggen.
Ik bedoelde de tip van het vasthoudenquote:Op maandag 19 februari 2007 22:21 schreef jpvliet86 het volgende:
[..]
En dan neem ik de 18-200 bij de 400d denk ik...
en de 18-55 zit al bij veel aanbiedingen heb ik al wel gezien op internet...
Oeps, dat wordt lastig vrees ik. Camera's die goed presteren in het donker zitten een flink stuk boven het tienvoudige van je budget. Los daarvan, beviel je Ixus? Dan ligt het voor de hand er gewoon weer een te kopen, lekker vertrouwd, dus niet eerst nadenken waar knopje x ook weer voor was. Beviel ie niet? Kom dan eens vertellen wat je miste, dat helpt ms in het bepalen van je keuze.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 13:42 schreef LeonH het volgende:
Nou.. Mijn Ixus 30 heeft de geest gegeven en was niet meer te repareren en dus ben ik op zoek naar een nieuwe
Budget: ergens rond 200 - 250 euri
Formaat: Micro of compact (moet makkelijk in een tasje passen en goed zitten aan de broekriem)
Doel: moet goeie foto's maken op houseparty's (of concerten) dus in donkere omgevingFotograaf: ik ben een doorsnee huis-tuin en keuken fotograaf, dus aanzetten en klikken
Huidige camera: Ixus 30 R.I.P.
Welke camera’s twijfel je over: Nog geen
Bijzonderheden: een camera met SD kaart fijn zijn aangezien ik er nog een paar van heb liggen.
De ixus gaf wazige foto's van de podiums of van de lasers. Een flitser heeft in zo'n omgeving niet veel zin aangezien het toch wel rokerige ruimtes zijn
alvast bedankt!
Zo duur is een goedkope DSLR met een F1.8 lens toch niet? Ok, hij zit wel ruim boven budget, maar niet het 10voudige hoorquote:Op dinsdag 20 februari 2007 14:32 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Oeps, dat wordt lastig vrees ik. Camera's die goed presteren in het donker zitten een flink stuk boven het tienvoudige van je budget. Los daarvan, beviel je Ixus? Dan ligt het voor de hand er gewoon weer een te kopen, lekker vertrouwd, dus niet eerst nadenken waar knopje x ook weer voor was. Beviel ie niet? Kom dan eens vertellen wat je miste, dat helpt ms in het bepalen van je keuze.
Dan heb je een lichtsterke lens idd, maar nog altijd geen werkende AF in het donker. En dan heb je dus nog steeds wazige foto´s.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 14:35 schreef pirke het volgende:
[..]
Zo duur is een goedkope DSLR met een F1.8 lens toch niet? Ok, hij zit wel ruim boven budget, maar niet het 10voudige hoor
Hmm.. okay ik zie namelijk op sites zoals www.ajaxfotoside.nl en www.f-side.nl mooie foto's, ik ben wel benieuwd met welke camera ze die maken, want die zitten ook gewoon op de tribune. Ik zit wel op de hoogste ring meestal, dus zoom is wel belangrijk.quote:Ik bedoelde de tip van het vasthoudenDat maakt nogal uit namelijk en verder verschillen die cams niet zo veel. Over lenzen en sportfotografie kun je iets verder terug lezen. Ik denk trouwens dat als je een voetbalwedstrijd vanaf de tribune wilt fotograferen, je FZ7 het beter gaat doen dan een dSLR, tenzij je erg dure lenzen aanschaft.
Over het algemeen was ik zeer zeker tevreden over deze camera. Het enige nadeel was dus het wazige beeld bij donkere ruimtes voor mij. Voor de rest voldeed ie aan alles en mistte ik niet echt een bepaalde optie. Zal dus dan waarschijnlijk toch weer een Ixus worden, de 60 dan ofzoquote:Op dinsdag 20 februari 2007 14:32 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Oeps, dat wordt lastig vrees ik. Camera's die goed presteren in het donker zitten een flink stuk boven het tienvoudige van je budget. Los daarvan, beviel je Ixus? Dan ligt het voor de hand er gewoon weer een te kopen, lekker vertrouwd, dus niet eerst nadenken waar knopje x ook weer voor was. Beviel ie niet? Kom dan eens vertellen wat je miste, dat helpt ms in het bepalen van je keuze.
Over een paar weken komt er van Olympus een heel veelbelovende 7 megapixel compact uit, de SP 550-UZ. Die heeft een echt waanzinnig zoombereik van 28mm (groothoek) tot 504mm (zwáár tele). Hij gaat zo'n 470 euro kosten. Er zijn nog geen echte tests gepubliceerd, maar Olympus een beetje kennende wordt het een heel goed apparaat. Hij lijkt me ideaal voor jouw doeleinden. Een SLR zou natuurlijk ook kunnen, maar dan ben je minstens 3x zoveel kwijt en dan zit er een lens op die je niet even onder je jack verstopt. Een nadeel van een compact is meestal dat je er niet een lange reeks (actie)foto's snel achter elkaar mee kunt schieten, maar deze doet op 3 megapixel toch 7 foto's per seconde. Iets om wel op te letten, is hoe snel hij een foto neemt in zijn verste telestand. Het scherpstellen is dan in de regel wat trager, dat is iets waarvoor ik even op de professionele recensies zou wachten. Op deze site kun je al een recensie en foto's zien van een enthousiaste gebruiker uit Singapore, waar hij al te koop is.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:49 schreef jpvliet86 het volgende:
Ik zit wel op de hoogste ring meestal, dus zoom is wel belangrijk.
Ja heb je wel gelijk in, nu begin ik alweer te twijfelen over mijn keuze...quote:Over een paar weken komt er van Olympus een heel veelbelovende 7 megapixel compact uit, de SP 550-UZ. Die heeft een echt waanzinnig zoombereik van 28mm (groothoek) tot 504mm (zwáár tele). Hij gaat zo'n 470 euro kosten.
Ik heb even op die fotosites gekeken, maar eerlijk gezegd vermoed ik dat je ook met je FZ7 al even goede resultaten zou moeten kunnen halen als wat daar zoal te zien is. Met een nieuwere compact zoals die Olympus, of de heel betaalbare Canon 3S IS, geldt dat des te meer.quote:Op woensdag 21 februari 2007 10:02 schreef jpvliet86 het volgende:
Ja heb je wel gelijk in, nu begin ik alweer te twijfelen over mijn keuze...
Heb ook al even gekeken naar een goedkope 350D met dan een goede lens erop.
Iemand?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 23:13 schreef Maneki.Neko het volgende:
De EOS 350D is deze week in de aanbieding bij de Mediamarkt voor ¤555
Is dat voor dit geld de beste keus of kan ik beter iets anders kopen, als ik toch zo`n bedag ga uitgeven?
Ik wil voornamelijk kinderen op de plaat zetten, veel beweging dus.
Halp!
Misschien kun je dan een camera met beelstabilisatie nemen, ik geloof dat de Ixus 85 dat heeftquote:Op dinsdag 20 februari 2007 19:40 schreef LeonH het volgende:
[..]
Over het algemeen was ik zeer zeker tevreden over deze camera. Het enige nadeel was dus het wazige beeld bij donkere ruimtes voor mij. Voor de rest voldeed ie aan alles en mistte ik niet echt een bepaalde optie. Zal dus dan waarschijnlijk toch weer een Ixus worden, de 60 dan ofzo
Geef eens wat meer info. Gaat het om familie-album-foto's? Wat is je huidige (vorige) camera? Wat wil je nog meer gaan doen?quote:
Ja, die camera is goed voor je doel en heeft een vrij goede prijs-kwaliteit verhouding. Met wat zoeken kun je ws wel een vergelijkbare camera vinden voor minder geld (kijk eens op dpreview.com of [url=http://www.kieskeurig.nl/productvergelijk/compactcamera.htm]kieskeurig.nl), maar heel veel gaat het niet uitmaken denk ik. Aan de andere kant, 20¤ is 20¤quote:Op woensdag 21 februari 2007 16:55 schreef -aad- het volgende:
Camera: Zoals aangegeven heb ik de powershot a540 op het oog. Is dit voor mij een goeie camera. Ik zoek vooral kwaliteit voor m'n geld. Niet teveel ruis e.d. en scherpe foto's. Had ook de canon digital ixus 65 zien staan, maar die is met name duurder (doordat het een accu-camera is?).
Bedankt voor je reactie. Ik heb ook even op die sites zitten kijken, maar op dpreview.com staan een aantal commentaren over de camera dat hij geen goeie foto's zou maken (1 nogal overdreven denk ik, dat het telefooncamera kwaliteit zou zijn...) en dat er veel ruis zou zijn (in alle iso standen) opmerkingen dat het van 400 en hoger zo is heb je bij veel camera's. (tijd terug trouwens wel een review gelezen van een camera die dat niet had, maar weet niet meer welke...) Maar om daar op verder te gaan, iemand ervaring specifiek met deze camera? En dan met name de kwaliteit van de foto's. Toch een beetje twijfel op dat punt, omdat er meerder reacties zijn die het beweren.quote:Op woensdag 21 februari 2007 18:50 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ja, die camera is goed voor je doel en heeft een vrij goede prijs-kwaliteit verhouding. Met wat zoeken kun je ws wel een vergelijkbare camera vinden voor minder geld (kijk eens op dpreview.com of kieskeurig.nl), maar heel veel gaat het niet uitmaken denk ik. Aan de andere kant, 20¤ is 20¤
Ik heb nu een Nikon Coolpix 4200 en word gek van dat ding omdat hij zo traag is. Verder vind ik de foto`s die hij maakt niet spectaculair,wel leuk voor standaard HTK-plaatjes maar ik merk dat ik toch meer wil. Portretten van de kinderen maken maar ook landschappen.quote:Op woensdag 21 februari 2007 18:38 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Geef eens wat meer info. Gaat het om familie-album-foto's? Wat is je huidige (vorige) camera? Wat wil je nog meer gaan doen?
Heel erg bedankt voor deze informatie, hier kan ik zeker wat mee... vanavond (de wedstrijddag) zal ik dan ook heel goed kijken wat mijn FZ7 doet. Ik heb wel het gevoel als ik ver inzoom dat het 5 a 10 seconden kan duren voordat hij scherp beeld heeft, dit heb ik in ieder geval al eerder gemerkt.quote:Een SLR is veelzijdig, snel, heeft minder last van ruis, maar in de betaalbare range (bv zo'n 350D met een Tokina 80-400 of Tamron 28-300mm zoomlens) heb je ten opzichte van compacts ook nadelen. Die compacts hebben beeldstabilisatie en lichtsterkere lenzen zodat je in het telebereik minder snel last hebt van trillingen (bewegingsonscherpte). Anderzijds zal het bij een SLR makkelijker zijn de scherpte al handmatig op oneindig te zetten, zodat je sneller kunt schieten omdat de autofocus niet de hele tijd naar het focuspunt aan het zoeken is.
Je zou bij de volgende wedstrijd eens moeten kijken hoe je FZ7 de foto's daar belicht. Om met een SLR zonder beeldstabilisatie of statief met een lange telelens te kunnen schieten, moet je maximaal zo'n 1/400e seconde belichten. Het grootste diafragma van een betaalbare zoomlens is 5.6 en voor ruisvrije foto's kun je beter geen gevoeligheid boven 400 ISO gebruiken. Kortom, als je bij die gevoeligheid en dat diafragma op tijden korter dan 1/400e uitkomt (bv 1/500e of 1/1000e), dan kun je vanaf de tribune goed met een SLR + Telezoom werken.
Niemand die hier meer over weet?quote:Op maandag 19 februari 2007 17:06 schreef mesecina het volgende:
Budget: 500¤
Formaat: Compact
Doel: Feesten, optredens, vakantie ( actief )
Fotograaf: Beginnend maar actief en exploratief
Huidige camera: Sony Cybershot DSC-T33 ben ik jammergenoeg kwijtgespeeld. Was daar best wel tevreden mee. Makkelijk in de zak ( maar ook makkelijk eruit ), makkelijk in gebruik, soms een beetje te koele fotos.
Welke camera’s twijfel je over: Die sony cybershot T50. Andere ken ik eigenlijk niet. Zijn er vergelijkbare Canons en dergelijke?
Bijzonderheden: Zeer belangrijk is de microfoon. Regelmatig worden optredens en repetities gefilmd met mijn camera. Hierbij is de geluidsweergave zeer belangrijk. Het gaat er soms zeer luid aan toe en het geluid mag niet overstuurd worden.
Alvast bedankt!
Voor 500 euro kun je echt toffe camera's kopenquote:Op donderdag 22 februari 2007 11:19 schreef mesecina het volgende:
[..]
Niemand die hier meer over weet?
De S500 is denk ik best goed geschikt voor wat je wilt. Deze heeft bijv. VR (vibration reduction) die gaat trillingen van je hand tegen. En het nikon d-lightning systeem. Een systeem dat de detaillering en helderheid van donkere foto's verbeterd (zonder de goed belichte delen aan te tasten).quote:Op donderdag 22 februari 2007 15:38 schreef Martijn85 het volgende:
Budget: ¤ 200,- tot ¤ 350,-
Doel:Uitgaan / Vakantie
Fotograaf: Beginnend, camera aan en schieten maar
Huidige camera: geen
Welke camera?s twijfel je over: Nikon Coolpix S500 / Nikon Coolpix 4600 / Olympus µ 1000
Bijzonderheden: Goede foto's bij weinig licht
Bedankt al voor de suggestie. Hier heb ik iets aan. Lijkt mij inderdaad een performante camera. Ik zet die alleszins in mijn lijstje. Hij lijkt mij iets 'professioneler' dan de cybershot. Maar die valt bij mij vooral in de smaak door zijn design en compacte vormen. Verder is het natuurlijk niet abnormaal dat er in een fototoestel-topic even raar gekeken wordt wanneer iemand komt aandraven met de 'kwaliteit van de microfoon'.quote:Op donderdag 22 februari 2007 17:14 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Voor 500 euro kun je echt toffe camera's kopen
Alleen door je (misschien ietwat vreemde) eis voor een goede microfoon "durf" ik eigenlijk niets te roepen. 't Zijn namelijk niet de dingen waar 't gros op let bij het kopen van een camera. Als ie filmpjes met geluid op kan nemen is het leuk, en dan voor veel blijft het daarbij.
Canon maakt in elk geval in die prijsklasse genoeg goede camera's.
de Canon powershot G7 valt bijv. binnen je budget (even excl. eventuele extra aankopen als geheugen/batterijen etc gezien). klik
Maar hoe bijv. de microfoon presteert.... geen idee. wel geeft dpreview bij de pro's aan (in de conclusie):
" Excellent movie mode - and max file size increased to 4.0GB"
400D overschrijdt het budgetquote:Op vrijdag 23 februari 2007 17:45 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Je kunt beter de 400d kopen, puur en alleen vanwege de 10 mega pixel en sensor reiniging.
Ik vind de 350D ook een super fijne camera, maar mij werd afgeraden die camera te kopen vanwege het reinigings systeem in de 400D. Een reinigingsbeurt voor de 350D op jaarbasis is 60 euro per keer (1 keer per jaar) dus met 2 jaar heb je de 100 euro extra er al uitgehaald met de 400D waar het reinigingssysteem zelf in zitquote:Op vrijdag 23 februari 2007 18:06 schreef Maneki.Neko het volgende:
[..]
400D overschrijdt het budget
Ik ben, misschien eigenwijs, toch voor de 350D gegaan omdat dat op het latste moment toch gunstiger uitkwam
Pentax is minstends zo goed als de EOS400D en de Nikon D80, zo niet beter. Antishake is bij de Pentax K10D standaard ingebouwd (net als bij de Sony) net als sensorreiniging. De K10D is eigenlijk een paar honderd euro te goedkoopquote:Op vrijdag 23 februari 2007 18:02 schreef Fully het volgende:
Budget: nog druk aan het sparen
Formaat: D-SLR Body
Doel: allround mogelijkheiden, dus van sport tot portret tot landschap
Fotograaf: 'lui' fotograferen, maar ook mogelijkheid tot zelf instellen
Huidige camera: Fuji Finepix S5100
Welke camera’s twijfel je over: EOS400D / Nikon D80 / Pentax K10D / Sony A100 / Olympus E400
Bijzonderheden: ietwat stevige body ivm meenemen camera tijdens motorritjes
Ben al een tijdje aan het rondkijken om de overstap te maken naar een d-slr body. Keuzes maken is echter niet mijn sterkste punt. Dus dan maar eens de experts om raad vragen
Heeft iemand bijvoorbeeld ervaring met Pentax / Sony / Olympus? Hoe verhouden deze zich kwalitatief tot de 'gevestigde orde' (Canon, Nikon)? Waarom zou je deze niet of juist wel moeten kopen?
Sommige mensen zijn erg panisch als het gaat om sensorreiniging. Dat hoeft helemaal niet. Je koopt voor een tientje een forse blaasbalg en maakt je sensor schoon zo snel je een stofje erop ziet. Is zo gebeurt.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 18:12 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Ik vind de 350D ook een super fijne camera, maar mij werd afgeraden die camera te kopen vanwege het reinigings systeem in de 400D. Een reinigingsbeurt voor de 350D op jaarbasis is 60 euro per keer (1 keer per jaar) dus met 2 jaar heb je de 100 euro extra er al uitgehaald met de 400D waar het reinigingssysteem zelf in zit
quote:Op vrijdag 23 februari 2007 18:02 schreef Fully het volgende:
Budget: nog druk aan het sparen
Formaat: D-SLR Body
Doel: allround mogelijkheiden, dus van sport tot portret tot landschap
Fotograaf: 'lui' fotograferen, maar ook mogelijkheid tot zelf instellen
Huidige camera: Fuji Finepix S5100
Welke camera’s twijfel je over: EOS400D / Nikon D80 / Pentax K10D / Sony A100 / Olympus E400
Bijzonderheden: ietwat stevige body ivm meenemen camera tijdens motorritjes
Ben al een tijdje aan het rondkijken om de overstap te maken naar een d-slr body. Keuzes maken is echter niet mijn sterkste punt. Dus dan maar eens de experts om raad vragen
Heeft iemand bijvoorbeeld ervaring met Pentax / Sony / Olympus? Hoe verhouden deze zich kwalitatief tot de 'gevestigde orde' (Canon, Nikon)? Waarom zou je deze niet of juist wel moeten kopen?
Ben op zoek naar een camera die mij de mogelijkheid biedt om qua fotografie te groeien. Ben nu nog behoorlijk amateur dus ben op zoek naar een camera die mij in staat stelt vrij snel een goede plaat te laten maken, maar die ook wel een aantal jaren meegaat en mij later nog genoeg 'nog te ontdekken' biedt.
Kort gezegd: ik ben op zoek naar een dslr body + lens/lenzen als starterskit, maar met groeimogelijkheiden.
Zou in ieder geval graag wat meningen over de diverse camera's lezen. En ja, ik moet ook nog bij een fotograaf langs om de toestellen gewoon eens vast te houden.
Ik zit ook tussen die twee te twijfelen, maar ook de Olympus SP-510 komt nog in aanmerking. Zeker omdat deze camera een speciaal programma heeft voor slechte lichtomstandigheden, de BrightCapture-technologie. Ook heb ik gelezen dat deze camera wat minder energie verbruikt en dat vind ik ook wel belangrijk. Iemand die de Canon Powershot of Olympus SP-510 heeft en zijn/haar ervaringen kan delen?quote:Op zondag 25 februari 2007 15:48 schreef chansadres het volgende:
Ik ben op zoek naar een digitale fotocamera. De prijsklasse is 250/350 euro. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een Canon Powershot of de Sony Cybershot. Welke van de twee is de beste? Eigen suggestie's kan natuurlijk ook.
Ik fotografeer voornamelijk buiten en vooral landschappen.
Ik heb geen Canon Powershot meer, maar wel een tijdje terug eentje gehad. Dat was een makkelijk, fijn te bedienen cameraatje waar je alles op in kon stellen, met ook nog eens goede kwaliteit voor een hele goede prijs.quote:Op zondag 25 februari 2007 20:42 schreef Perdiguero het volgende:
[..]
Ik zit ook tussen die twee te twijfelen, maar ook de Olympus SP-510 komt nog in aanmerking. Zeker omdat deze camera een speciaal programma heeft voor slechte lichtomstandigheden, de BrightCapture-technologie. Ook heb ik gelezen dat deze camera wat minder energie verbruikt en dat vind ik ook wel belangrijk. Iemand die de Canon Powershot of Olympus SP-510 heeft en zijn/haar ervaringen kan delen?
Wil eigelijk precies hetzelfde en ik was aan het kijken naar een fuji f30. Welke is het beste?quote:Op donderdag 22 februari 2007 15:38 schreef Martijn85 het volgende:
Budget: ¤ 200,- tot ¤ 350,-
Doel:Uitgaan / Vakantie
Fotograaf: Beginnend, camera aan en schieten maar
Huidige camera: geen
Welke camera’s twijfel je over: Nikon Coolpix S500 / Nikon Coolpix 4600 / Olympus µ 1000
Bijzonderheden: Goede foto's bij weinig licht
Kijk ook even naar Sony camera's!quote:Op woensdag 28 februari 2007 17:12 schreef RoaRRR het volgende:
Okee ook maar even het lijstje neergooien want wij willen ook een digicam....Budget:< 200 Eurp Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body Doel:Huis-tuin-keuken fotografie ( voornamelijk onze huisdieren ) en vakantiekiekjes. Dus zowel binnen als buiten fotografie Fotograaf: Graag de mogelijkheid om zelf ook instellingen te kiezen zoals iso en sluitertijd. Dus iets meer dan alleen doos open en fotograferen. Huidige camera: gsm-camera ![]()
Welke camera’s twijfel je over: Samsung s500 / s600 Bijzonderheden: wil graag een camera met een snelle responstijd. Niet zo een waarvan je duwt en vervolgens de actie mist omdat de camera te lang "denkt"
Puur op gevoel zeg ik nu de Panasonic. Reden is dat ik over de panasonic camera's simpelweg ontzettend veel goede reacties hoor. Hierbij moet ik wel de kanttekening plaatsen dat deze vrij weinig handmatige instellingen heeft (bijv niet zelf diafragma en/of sluitertijd instellen), ook lijkt deze wat last van ruis te hebben, wat volgens mij bij de TZ2 al beter is.quote:Op zondag 4 maart 2007 14:06 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Ik zoek een toffe digitale camera!
Budget: zo rond de ¤200,- (of minder natuurlijk)
..verhaal...
Ik zou graag weten wie er ervaring met deze camera's heeft, en welke voor mij het meest geschikt is!
Wat Xilantof al zei, Sony, en ik zou ook naar de Canon Powershot serie kijken. Bijvoorbeeld de nieuwere Powershot A710, heeft erg veel features en is helemaal niet zo duurquote:Op woensdag 28 februari 2007 17:12 schreef RoaRRR het volgende:
Okee ook maar even het lijstje neergooien want wij willen ook een digicam....Budget:< 200 Eurp Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body Doel:Huis-tuin-keuken fotografie ( voornamelijk onze huisdieren ) en vakantiekiekjes. Dus zowel binnen als buiten fotografie Fotograaf: Graag de mogelijkheid om zelf ook instellingen te kiezen zoals iso en sluitertijd. Dus iets meer dan alleen doos open en fotograferen. Huidige camera: gsm-camera ![]()
Welke camera’s twijfel je over: Samsung s500 / s600 Bijzonderheden: wil graag een camera met een snelle responstijd. Niet zo een waarvan je duwt en vervolgens de actie mist omdat de camera te lang "denkt"
Denk je echt dat je de optische zoeker gaat gebruiken? Ik persoonlijk heb die nooit gebruikt in de 3 jaar dat ik met compact fotografeerde. Het schermpje geeft een duidelijkere en betere weergave van de foto die je gaat maken imho, en ook met felle zon bijvoorbeeld zie je nog wel ongeveer wat je doetquote:Op zondag 4 maart 2007 14:06 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Bijzonderheden: Ik heb een hekel aan het verwisselen van batterijen, dus een accu is gewenst. Verder wil ik op kunnen slaan op SD-kaartjes (ivm een Wii), en is de fotokwaliteit natuurlijk belangrijk. De TZ1 verenigt dit alles, maar het is nogal jammer dat-ie geen optische zoeker heeft. De Z730 vind ik wat lelijker, en de cijfers op diverse websites zijn lager dan die van de TZ1.
Ik zou graag weten wie er ervaring met deze camera's heeft, en welke voor mij het meest geschikt is!
De vraag is in hoeverre je dat echt duidelijk gaat zien, ik denk dat het verschil klein is. Verder heb je bij stapfoto's ook niet de allergeweldigste kwaliteit nodig natuurlijk, het gaat daar voor een groot deel om het momentquote:Op woensdag 7 maart 2007 09:04 schreef --H-I-M-- het volgende:
Nu heb flink gezocht en mn oog laten valllen op de olympus mju 770 sw. Hopelijk krijg ik em vandaag binnen. De reden waarom ik dat nu hier post is dat als mensen in een vergelijkbare situatie zitten, dat die eens moeten kijken naar dit apparaatje, het heeft een hoge gadgetwaarde en is nog een retehandig voor ruig gebruik. Ik heb wel horen vertellen dat lenzen van andere merken wat beter kunnen zijn, maarja durabiliy scoort voor mij erg hoog!
Onze oude mod Ouwesok had er 1. Ik weet dat die er helemaal blij mee was. Prima dingquote:Op zondag 11 maart 2007 21:32 schreef PoseidonVS het volgende:
Kan iemand mij wat meer vertellen over de ervaringen met een Canon G3?
Ik zoek er een voor vrienden die voornamelijk binnenshuis foto's maken van hun kids.
Hoe is deze camera in minder goed licht?
Ow bedankt voor de tip. dan ga ik Ouwesok eens opzoeken en hem om zijn advies vragen.quote:Op zondag 11 maart 2007 22:19 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Onze oude mod Ouwesok had er 1. Ik weet dat die er helemaal blij mee was. Prima ding
Hoe ie specifiek presteerd bij slecht licht weet ik niet.
Zegt dpreview daar niets over?
Dat is het op zich wel, maar er zijn een hele hoop alternatieven.quote:Op maandag 12 maart 2007 09:12 schreef markjacoo het volgende:
Na lang aanklooien met mijn Powershot A60 heb ik besloten fotografie leuker te vinden dan mijn camera aankan. Ik heb inmiddels wat verdieping gezocht in de wereld van belichting en compositie en wil nu een camera gaan kopen die past bij een "ambitieuze pré-amateur.
Daarmee bedoel ik dat mijn foto's nu nog het nivo van vakantie-kiekjes nauwelijks ontstijgen, maar dat ik graag mooie foto's wil gaan leren maken.
Ik zoek een camera met veel mogelijkheden waar ik op eventueel later wat met objectieven en filters kan gaan stoeien. Ik wil behalve mijn mooie dochter van twee jaar ook landschappen en stadsbeelden gaan fotograferen. Nu heb ik diverse sites (kieskeurig, Kelkoo, Fokforum/FOT) doorgespit en heb het idee dat een Canon EOS 400D wel bij mijn wensen past. Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met mijn wensen en wat hebben die gekozen? met andere woorden, kunnen de profs en amateurs van FOT mij vertellen of een 400d inderdaad een camara is voor een beginnend amateur fotograaf?
Thenks voor de tip, ga eens wat camara's vergelijken op functies en responstijd want geloof dat er niet echt camera's zijn die heden ten dage bar slechte foto's produceren.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:23 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Kijk ook even naar Sony camera's!
Deze zijn vaak ook leuk geprijst en mijn ervaring is dat die erg snelle responstijden hebben!
Inderdaad. Zolang je een beetje bij de merken blijft (en dus niet een Trust o.i.d. koopt) kun je bijna niet fout zitten. Zeker niet voor een point-and-shoot cameraquote:Op maandag 12 maart 2007 12:05 schreef RoaRRR het volgende:
[..]
Thenks voor de tip, ga eens wat camara's vergelijken op functies en responstijd want geloof dat er niet echt camera's zijn die heden ten dage bar slechte foto's produceren.
Ik voeg er nog twee verschillen aan toe:quote:Op maandag 12 maart 2007 10:58 schreef Elefes het volgende:
Aan beide soorten camera's (compact en spiegelreflex) zitten voor- en nadelen [..]:
Budget?quote:Op woensdag 14 maart 2007 12:10 schreef Joodvergiftiging het volgende:
Maar ik heb een aantal eisen.
Ik wil een oneindige sluitertijd kunnen instellen. Of in elk geval in te stellen op een uur ofzo, niet van die halfzachte 15 seconden.
Ik wil een kekke macro stand erop.
Veel meer eisen heb ik niet echt, 50x optische zoom zal er wel niet in zitten neem ik aan...
Iemand een idee?
Je kunt dan het beste op zoek gaan naar een camera die een "bulb" stand heeft voor sluitertijd, dan is de sluitertijd zo lang als jij de ontspanknop ingedrukt houdt. Een automatische sluitertijd van een half uur ofzo is er volgens mij niet.quote:Op woensdag 14 maart 2007 12:10 schreef Joodvergiftiging het volgende:
Maar ik heb een aantal eisen.
Ik wil een oneindige sluitertijd kunnen instellen. Of in elk geval in te stellen op een uur ofzo, niet van die halfzachte 15 seconden.
Ik wil een kekke macro stand erop.
Veel meer eisen heb ik niet echt, 50x optische zoom zal er wel niet in zitten neem ik aan...
Iemand een idee?
Het budget is niet echt een probleem.quote:Op woensdag 14 maart 2007 12:11 schreef pirke het volgende:
[..]
Budget?
Anders kan ik je het volgende pakketje aanraden:
Body: Canon 30D
Lens: Canon 17-40/F4 L
Lens: Canon 70-200/F2.8 L IS
Lens: Canon MPE-65 F2.8
Flitser: Canon 580EX
Flitser: Canon MT-24
Afstandbediening (voor je sluitertijd): Canon TC-80N3
Volgens mij voldoet dit aan je eisen
Maar met knoppen inhouden bij sluitertijden die lang zijn krijg je geheid strepen, of hoe je dat verschijnsel ook noemt... Dus iets van een afstandsbediening is wel wenselijk natuurlijk.quote:Op woensdag 14 maart 2007 12:14 schreef Elefes het volgende:
[..]
Je kunt dan het beste op zoek gaan naar een camera die een "bulb" stand heeft voor sluitertijd, dan is de sluitertijd zo lang als jij de ontspanknop ingedrukt houdt. Een automatische sluitertijd van een half uur ofzo is er volgens mij niet.
Een mooie heldere lucht bij nacht. Sterren etc.quote:Op woensdag 14 maart 2007 13:18 schreef Vliegvrager het volgende:
wat wil je eigenlijk fotograferen met een sluitertijd van een uur?
Even een globale schatting wat alles moet kosten en waarom je het moet hebben:quote:Op woensdag 14 maart 2007 13:14 schreef Joodvergiftiging het volgende:
[..]
Het budget is niet echt een probleem.
Canon bevalt me in elk geval al, wat moet dat pakket kosten? En waarom heb ik al die lenzen en flitsers nodig? Leg eens uit want ik weet vrij weinig van digitale camera's.
You got me there...quote:Op woensdag 14 maart 2007 13:30 schreef pirke het volgende:
[..]
Even een globale schatting wat alles moet kosten en waarom je het moet hebben:
Body: 1200 euro, houdt veel fijner vast dan een 400D
Lens 1: 700 euro, Groothoeklens voor landschappen enzo, ook portretten zijn er goed mee te doen
Lens 2: 2000 euro, Telelens aangezien jij ver wilde zoomen (je hebt ook een goedkope van 600 euro: de 70-200/F4 L, of een die er tussenin zit: 70-200/F2.8 L zonder IS)
Lens 3: 900 euro Macro lens voor HEEL dichtbij (vergroot 5 keer, en dat is asociaal veel)
Flitser 1: 500 euro, alles wat je maar in een flitser zoekt
Flitser 2: 800 euro ringflitser voor bij je macro lens, anders heb je altijd veel te weinig licht
Afstandsbediening: 140 euro, om langer dan 30 seconde je sluiter open te zetten, plus hij kan nog veel meer leuke dingetjes
Totaal zit je op zo'n 6200 euro (+/- een paar honderd, dit was maar een globale schatting)
Zeker weten dat budget geen probleem is?
Waarom niet? Er is vast wel een camera te vinden met bulb stand (die je wellicht met een afstandsbediening niet zelf in hoeft te houden direct op de camera) en een goede macrofunctie, en nog wat tele ook.quote:Op woensdag 14 maart 2007 13:36 schreef Potjood het volgende:
[..]
You got me there...
Mocht ik ooit een behoorlijke meevaller hebben dan wordt het die.
Ik denk dus dat mijn eisen niet echt vervuld kunnen worden als ik een budget van 250-300 euro heb he?
Nou, ik ben best geintimideerd door het pakket waar pirke mee kwam. Wellicht is er dan toch iets waar ik iets mee kan, maar ik zou niet weten waar ik het moet vinden en als ik het vind weet ik haast zeker dat ze me oplichten.quote:Op woensdag 14 maart 2007 13:40 schreef Elefes het volgende:
[..]
Waarom niet? Er is vast wel een camera te vinden met bulb stand (die je wellicht met een afstandsbediening niet zelf in hoeft te houden direct op de camera) en een goede macrofunctie, en nog wat tele ook.
De sluitertijd weegt best zwaar, ik wil er wat sterretjes mee fotograferen namelijk. En dan moet je het toch wel een kwartier of drie volhouden. Maar dat ding is zeker niet lelijk.quote:Op woensdag 14 maart 2007 13:45 schreef Elefes het volgende:
Dus bijvoorbeeld de Panasonic Lumix DMC FZ-7, met 12x optische zoom, veel instellingsmogelijkheden, een macrofunctie met scherpstellen tot 5cm dicht bij het onderwerp en een sluitertijd tot 60 seconden (geen bulb denk ik, maar ben er niet helemaal zeker van). En vanaf 269 euro te krijgen (bij Digitalstreet.nl).
De Olympus SP-320 heeft wel een bulb functie. Ook binnen het budget volgens mij, mooie macrofunctie vanaf 2cm scherpstellen, alleen maar 3x optische zoom.quote:Op woensdag 14 maart 2007 13:49 schreef Potjood het volgende:
[..]
De sluitertijd weegt best zwaar, ik wil er wat sterretjes mee fotograferen namelijk. En dan moet je het toch wel een kwartier of drie volhouden. Maar dat ding is zeker niet lelijk.
Heb je ook een statief(hoofd) dat meedraait met de draaiing van de aarde? Anders worden die sterretjes hele mooie strepenquote:Op woensdag 14 maart 2007 13:49 schreef Potjood het volgende:
[..]
De sluitertijd weegt best zwaar, ik wil er wat sterretjes mee fotograferen namelijk. En dan moet je het toch wel een kwartier of drie volhouden. Maar dat ding is zeker niet lelijk.
Blub is toch oneindig zolang je de knop inhoud tot je accu leegraakt?quote:Op woensdag 14 maart 2007 13:58 schreef Elefes het volgende:
Ik weet trouwens niet hoe lang deze bulb kan gaan (het is meestal niet oneindig).
quote:Op woensdag 14 maart 2007 14:01 schreef pirke het volgende:
[..]
Blub is toch oneindig zolang je de knop inhoud tot je accu leegraakt?
Dat is best een belangrijk gegevenquote:Op woensdag 14 maart 2007 13:58 schreef Elefes het volgende:
[..]
De Olympus SP-320 heeft wel een bulb functie. Ook binnen het budget volgens mij, mooie macrofunctie vanaf 2cm scherpstellen, alleen maar 3x optische zoom.
Ik weet trouwens niet hoe lang deze bulb kan gaan (het is meestal niet oneindig).
Dat fenomeen ken ik, maar dat lost zich tzt wel op (ziet er overigens vaak best mooi uit). Voor ik een camera koop draait de aarde wellicht niet meerquote:Op woensdag 14 maart 2007 14:00 schreef pirke het volgende:
[..]
Heb je ook een statief(hoofd) dat meedraait met de draaiing van de aarde? Anders worden die sterretjes hele mooie strepen
De Olympus SP-350 gaat in ieder geval tot 8 minuten in bulb-modus.quote:Op woensdag 14 maart 2007 14:03 schreef Potjood het volgende:
[..]
Dat is best een belangrijk gegeven.
Zoomen is ook geen prioriteit, ik let eigenlijk alleen erop dat de sluitertijd oneindig (of in elk geval erg lang 60 minuten oid.) is en er een macro functie op zit.
Ik ben een raar mannetje, daarin moet ik je gelijk geven. Maar dat is inderdaad een behoorlijk zwaarwegend punt voor mij. Ik koop er liever een waarmee het mogelijk is, dan eentje waar het niet mee mogelijk is.quote:Op woensdag 14 maart 2007 14:07 schreef Elefes het volgende:
[..]
De Olympus SP-350 gaat in ieder geval tot 8 minuten in bulb-modus.
Om eerlijk te zijn snap ik niet dat je hier op gaat selecteren, dit zijn wel hele leuke camera's dus sowieso geen miskoop, maar hoe vaak ga je denk je een foto maken met zo'n lange sluitertijd. Ik denk maar 1 of 2 keer, en dan is het imho zonde om hierom een camera niet te kopen.
r2ckson, tief op met deze achterlijke usernamen, zoek iets andersquote:Op woensdag 14 maart 2007 14:10 schreef Potjood het volgende:
[..]
Ik ben een raar mannetje, daarin moet ik je gelijk geven. Maar dat is inderdaad een behoorlijk zwaarwegend punt voor mij. Ik koop er liever een waarmee het mogelijk is, dan eentje waar het niet mee mogelijk is.
Wat is er mis met joden?quote:Op woensdag 14 maart 2007 14:13 schreef yvonne het volgende:
[..]
r2ckson, tief op met deze achterlijke usernamen, zoek iets anders
Doe het dan goed!quote:Op woensdag 14 maart 2007 13:30 schreef pirke het volgende:
[..]
Even een globale schatting wat alles moet kosten en waarom je het moet hebben:
Body: 1200 euro, houdt veel fijner vast dan een 400D
Lens 1: 700 euro, Groothoeklens voor landschappen enzo, ook portretten zijn er goed mee te doen
Lens 2: 2000 euro, Telelens aangezien jij ver wilde zoomen (je hebt ook een goedkope van 600 euro: de 70-200/F4 L, of een die er tussenin zit: 70-200/F2.8 L zonder IS)
Lens 3: 900 euro Macro lens voor HEEL dichtbij (vergroot 5 keer, en dat is asociaal veel)
Flitser 1: 500 euro, alles wat je maar in een flitser zoekt
Flitser 2: 800 euro ringflitser voor bij je macro lens, anders heb je altijd veel te weinig licht
Afstandsbediening: 140 euro, om langer dan 30 seconde je sluiter open te zetten, plus hij kan nog veel meer leuke dingetjes
Totaal zit je op zo'n 6200 euro (+/- een paar honderd, dit was maar een globale schatting)
Zeker weten dat budget geen probleem is?
Sterren heb je na 30 seconden al op de foto... Geef het 3 a 4 minuten en het is nog beter. Met 45 minuten krijg je cirkels.quote:Op woensdag 14 maart 2007 13:49 schreef Potjood het volgende:
[..]
Afhankelijk van je lens krijg je na 1 minuut strepen, hooguit 2 minuten bij een groothoek.quote:Op woensdag 14 maart 2007 14:25 schreef freud het volgende:
[..]
Sterren heb je na 30 seconden al op de foto... Geef het 3 a 4 minuten en het is nog beter. Met 45 minuten krijg je cirkels.
Hoe zit dat bij een telelens dan?quote:Op woensdag 14 maart 2007 15:24 schreef pirke het volgende:
[..]
Afhankelijk van je lens krijg je na 1 minuut strepen, hooguit 2 minuten bij een groothoek.
Dan heb je met een minuut al strepen... natuurlijk, hoe langer de sluitertijd hoe duiderlijk, maar dan worden je ronde sterretjes toch wel erg ovaal.quote:Op woensdag 14 maart 2007 16:27 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
Hoe zit dat bij een telelens dan?
stel ik fotografeer de sterrenhemel op pak um beet 250/300 mm?
Dan heb je op 30sec al streepjesquote:Op woensdag 14 maart 2007 16:27 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
Hoe zit dat bij een telelens dan?
stel ik fotografeer de sterrenhemel op pak um beet 250/300 mm?
Ik ben ze uiteraard niet allemaal na gegaan, dat wordt wel erg tijdrovend. Maar ik zou zeggen, kijk eens op www.dpreview.com , dan kun je wellicht nog wat vindenquote:Op donderdag 15 maart 2007 01:25 schreef Re_Knak het volgende:
De strepen is geen probleem, dat los ik tzt wel op. Het gaat mij erom dat ik een 'oneindige' sluitertijd wil op het apparaat. En een kekke macro functie.
Maar op goedkopere digitale camera's is dus geen 'oneindige' sluitertijd mogelijk begrijp ik?
Zijn er meer van zulke sites? Op deze krijg ik teveel mogelijkheden, of helemaal geen enkele.quote:Op donderdag 15 maart 2007 08:39 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik ben ze uiteraard niet allemaal na gegaan, dat wordt wel erg tijdrovend. Maar ik zou zeggen, kijk eens op www.dpreview.com , dan kun je wellicht nog wat vinden.
Ik zou helemaal geen spiegelreflex kopenquote:Op maandag 19 maart 2007 19:23 schreef speknek het volgende:
Hoi, ik ga binnenkort voor een paar maanden naar Japan, en wil wat leukere dan standaard vakantiekiekjes maken, daarom ben ik op zoek naar een beginners digitale spiegelreflex camera.
Ons budget is ongeveer 600 euro, dus ik neem aan dat dat vooral kiezen wordt tussen de Nikon D40 en Canon 350D. Ik ben alleen een aardige camera-noob, dus ik hoop dat iemand me hier uit kan leggen welke het beste. Intuitief zou ik zeggen dat Nikon een iets beter merk is, maar de Canon heeft meer megapixels (alhoewel ik niet verwacht dat het in deze grootte veel uit zal maken)..
Wat raden jullie aan? Of zijn ze allebei kudt en moet ik een tweedehands goeie kopen?
Ja, met dien verstande dat je binnen (bij weinig licht) waarschijnlijk de flits zult willen gebruiken om zichtbare ruis in de foto's te vermijden, en dat hij geen penlite batterijtjes maar een accu gebruikt, wat op reis lastig kan zijn omdat je dan een oplader en stroomconverter moet meenemen. Anderzijds ken ik geen enkele echte compact die én op penlites werkt én het groothoekbereik (28mm) van de FX01 heeft.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 02:16 schreef golfer het volgende:
Voldoet dat cameraatje daarvoor?
^^ mee eens.quote:Op maandag 19 maart 2007 23:43 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik zou helemaal geen spiegelreflex kopen
De D40 zou ik sowieso niet nemen, daar passen niet alle objectieven op die je misschien wilt gebruiken (ze passen wel beter gezegd, maar niet alles werkt, bijvoorbeeld de autofocus). De Canon kun je in je budget sowieso niet vinden: voor 600 euro ben je niet klaar (je moet ook geheugen hebben, een fatsoenlijke tas, beschermfilter, ander objectief omdat deze heel weinig bereik heeft als je een beetje wilt kunnen inzoomen...).
Wat zijn je eisen precies, wat wil je kunnen doen met je camera?
Een compact is een stuk minder gesjouw, je hebt "alles in 1" en kwalitatief is het ook goed. Bovendien kun je er zeker ook leukere dan standaard vakantiekiekjes mee maken, want dat hangt niet van je camera af (maar van de fotograaf). En het ligt binnen je budget![]()
En daar heb jij een D-SLR voor nodig? Vrijwel elke non- DSLR van boven de 300 euro kan dat ook, en nog veel meer.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 22:10 schreef speknek het volgende:
Ik wil spelen met belichting, sluitertijd, en manueel scherpstellen, zodat je net wat artistiekere foto's kunt maken dan de standaard kiekjes.
joh, met 1200 begin je niet eens aan proffessioneel. ik heb in de afgelopen jaren meer dan 8.000 euro erin geinvesteerd, en dan kan ik qua spullen nog niet aan de meeste pro's tippen.quote:Voor de rest blijft het puur een hobby, een verdubbeld budget is meer dan ik er voor over heb. Ik waardeer jullie idee van professionele fotografie, maar ik wil meer dan een gewone digitale camera (die hebben we ook al), maar niet in de high-end zitten.
Ik denk dat het een teleurstelling voor je gaat worden. Wij zouden graag iedereen aan de dslr helpen, alleen zijn wij wat realistischer over wat je minimaal nodig hebt, en wat er allemaal nog meer komt kijken.quote:Voor de rest nemen we inderdaad een laptop mee, en zitten we vier maanden in Japan, dus dat is allemaal geen probleem.
Ik heb overigens nog totaal geen objectieven, houd het voorlopig bij het standaard objectief, en ik neem eigenlijk aan dat Nikon vanaf nu zo goed als alleen nog maar AF-S objectieven gaat uitbrengen..
Dan zou ik zeker de Canon nemen (je weet nooit wat voor objectief je wilt gebruiken, en als de autofocus dan niet werkt op de D40 ben je niet blij).quote:Op dinsdag 20 maart 2007 22:15 schreef speknek het volgende:
EOS350D en Nikon D4 zijn trouwens allebei precies even duur:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/288
Beide camera's die je roept zijn gewoon goed en zeker niet ruk. De vraag is alleen of je, gezien je budget, een goeie keus maakt als je zo'n camera koopt. DSLR's zorgen normaal gesproken voor een extra lading aan investeringen. Dat proberen Elefes en Marc H je duidelijk te maken. Kijk eens naar een Powershot S3 IS. Da's een DSLR-like camera met alles erop en eraan.quote:Op woensdag 21 maart 2007 10:24 schreef speknek het volgende:
Canon heeft toch ook geen interne motor? Zoals ik al zei, ik ben nauwelijks geinteresseerd in extra lensen, ik wil een instapmodel. En als het allemaal zo ruk is, waarom geeft dpreview (en een ander camerablad wat ik gelezen heb) hem een Highly Recommended?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |