abonnement Unibet Coolblue
pi_43078703
Hallo iedereen hier..

Ik ben Jolanda... Ik lees al een poosje mee..
Ik ben altijd al bezig geweest met foto's schieten..

Heb momenteel een Sony P73.. Bevalt opzich goed, alleen het is geen dslr.. Dus ik loop vast op dingen die ik er mee wil (mooie macro's, sluitertijden en diafragma).. Het kan er allemaal wel mee, maar niks echt super..

Loop momenteel stage en wordt 14 dec. 21.. Zo rond de jaarwisseling moet ik een mooi bedrag bij elkaar hebben gespaard..

Ik wil dan dus een dslr.. Eentje waar ik niet weer tegen technische tekortkomingen aanloop..
Ik doe momenteel een opleiding communicatie, krijg daarbij ook cursus fotografie en ik wil er in de toekomst ook wel wat mee doen..

Eigenlijk ben ik zeeeeeeeeeeeer gecharmeerd van de Sony A100, houdt erg fijn vast en heeft volgens mij alle opties die ik graag wil..

Maar ik lees er vrij weinig over.. Wel reviews gezien, die waren positief, behalve de ruis bij ISO 1600.

Wat raden jullie me aan, en waarom? Ik heb dan rond de 1000 euro te besteden, dus een redelijk budget dacht ik voor een dslr met kitlens.. (incl acculader)
Het liefst ook een tweede accu, mooie grote tas, en zoals hieronder wat lenzen..

In de toekomst zou ik graag ook wat meer lenzen willen, een mooie macrolens en voor landschap/natuurfoto's..
Ik ben dus ook niet thuis in lenzen (mm en f-getallen), dus enig advies daarover is ook gewenst..
Mogen ook duidelijke sites zijn met enige uitleg erover..

Wat foto's van me staan op www.lekkerapart.nl..

Hoop iets zinnigs te horen krijgen waardoor ik een betere beslissing kan nemen..

Jolanda
Alleen in je dromen ben je vrij..
Pinterest: pinterest.com/jolandadj/
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 30 oktober 2006 @ 20:21:02 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_43078892
Ga voor een Nikon of Canon.
Is veel meer voor en ze hebben jaaaaaren ervaring in die markt die Sony niet heeft.
Er zijn ook veel meer objectieven te verkrijgen voor die twee waardoor je het zo gek kan maken als je zelf wilt.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_43079961
Wat een onzin! Sony (Minolta) heeft ook jarenlange ervaring.

De sensor is dezelfde als in een Nikon D80 en D200 met als plus de beeldstabilisator.Prima camera.
Tweedehands ook genoeg voor te krijgen aan lenzen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 30 oktober 2006 @ 20:49:19 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_43080297
Das waar, Sony had Minolta opgekocht...
Had ik moeten weten...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_43082720
Je bent in ieder geval goed van start gegaan: je hebt reviews gelezen en al camera's vastgehouden.
De reviews zijn inderdaad behoorlijk goed.

Omdat er qua bodies zo weinig verschil zit tussen de bepaalde merken (in dezelfde prijsklasse uiteraard) heb ik de ergonomie een grote rol laten spelen. Toen kwam ik ook uit bij Minolta/Sony.

Ondanks het feit dat Sony Minolta over heeft genomen is er toch minder te krijgen dan voor Canon of Nikon. De basis must-haves zoals een 50mm 1.7 (lichtsterk dus) en een goedkope maar goede telelens (70-210) zijn zonder al te veel problemen 2e-hands te krijgen. Qua nieuwe lenzen hebben ze ook een breed aanbod (dus macro en natuur is ook geen probleem), maar daar betaal je dan uiteraard ook wel meer voor. Verder zijn de meeste third-pary lenzen (van Sigma, Tamron en noem maar op) ook gewoon voor Sony te krijgen.

De vraag is hoe ver je wilt gaan met fotografie.
Wil je er je beroep van maken (dus een foto-opleiding volgen en professioneel fotograaf worden) dan is Canon of Nikon nu een betere keus, simpelweg omdat die nu (nog?) de pro-markt totaal domineren.
Sony heeft echter aangegeven nummer 2 in de DSLR-markt te willen worden in 2007 (!!!). Het aanbod van Sony zal dus (zeker naar boven) nog behoorlijk uitbreiden, en het zal ook scherp geprijsd moeten zijn.

Even op een rijtje:
++ de camera ligt blijkbaar lekker in je hand, dit is een punt waar ik zelf veel waarde aan hecht
+ de reviews zijn goed, het is gewoon een prima camera voor z'n prijs
+/- de toekomst van Sony is nog niet duidelijk, misschien komen ze met een enorm aanbod van lenzen en body's, misschien valt het tegen
- Sony heeft op dit moment nog geen professionele body en weinig supersnelle lenzen: ze zitten dus nog niet in de professionele markt

Bottomline: als je niet van plan bent om binnen 1 of 2 jaar vele duizenden euro's uit te geven aan fotografie is er geen reden om de A100 niet te kopen.
pi_43266301
Okeej, lenzen ben ik bereid wat meer uit te geven, zeker voor een mooie lens.

Wat vragen die mij dan ondere nog resten zijn:
* Wat is er niet professioneel aan de body van Sony?
* En supersnelle lenzen zullen tzt toch ook wel gemaakt worden door Sony/Tamron/Sigma die op deze aansluiting passen?


Daarnaast ben ik benieuwd naar reacties van andere mensen.. Dit zijn er maar een paar..
Alleen in je dromen ben je vrij..
Pinterest: pinterest.com/jolandadj/
  zondag 5 november 2006 @ 18:48:23 #7
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_43266915
Sony!!

als ik niet al lenzen had van een Pentax zou ik zonder met mijn ogen te knipperen de alpha hebben gekocht. ik heb nu zijn kleine DSC broertje en maak daar hele fijne foto's mee.


gewoon doen meid!
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_43267846
Ik heb nu ook DSC een P73 om precies te zijn, en vind dat ook een zeer prettige camera..

Twee jaar geleden heb die als speciale editite (incl reistas, extra batterijen enz.) aangeschaft, bevalt prima en maakt ook prima foto's.

Ook instelbare sluitertijd, iso en diagfragma maar gewoonweg wat beperkt..
En ik wil er gewoon meer mee kunnen doen..

Ik denk ook dan maar dat ik de Sony moet gaan halen als ik het geld heb..
Ik twijfel(de) wat omdat er gewoon nog niet zoveel mensen zijn die hem hebben, en ze me bijna overal een Canon 350D of 400D willen aanpraten..
Alleen in je dromen ben je vrij..
Pinterest: pinterest.com/jolandadj/
  zondag 5 november 2006 @ 19:24:15 #9
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_43267981
wat ze je willen aanpraten is mainstream camera's omdat ze daar alle goede verkooppraatjes over kennen. je hebt de reviews gelezen, staat in de laatste Zoom ook nog weer een heel artikel over. de alpha is gewon een hele geile camera, die niet onderdoet voor een canon of nikon.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_43268350
^^
WZZ
quote:
Op zondag 5 november 2006 19:19 schreef LekkerApart het volgende:

Ik denk ook dan maar dat ik de Sony moet gaan halen als ik het geld heb..
Ik twijfel(de) wat omdat er gewoon nog niet zoveel mensen zijn die hem hebben, en ze me bijna overal een Canon 350D of 400D willen aanpraten..
* kwiebuske heeft nikon
maar laat je door niemand niets aanpraten, je geeft zelf al aan dat de alpha lekker in de hand ligt en alles biedt wat je nodig hebt
dan moet je daar gewoon voor gaan
Op dinsdag 25 september 2012 02:54 schreef dolfina-chica het volgende: zie kwiebus, zo moeilijk ben ik niet, ik geef je gewoon gelijk ;)
pi_43274415
quote:
Op zondag 5 november 2006 18:26 schreef LekkerApart het volgende:
Okeej, lenzen ben ik bereid wat meer uit te geven, zeker voor een mooie lens.

Wat vragen die mij dan ondere nog resten zijn:
* Wat is er niet professioneel aan de body van Sony?
* En supersnelle lenzen zullen tzt toch ook wel gemaakt worden door Sony/Tamron/Sigma die op deze aansluiting passen?


Daarnaast ben ik benieuwd naar reacties van andere mensen.. Dit zijn er maar een paar..
Met professioneel bedoelde ik het top-segment van de DSLR-markt, dat zijn dus camera's van duizenden euro's, fullframe sensoren (dus groter dan de "standaard" DSLRs) en snelheden van boven de 8 foto's per seconde om maar even wat te noemen. Zo'n camera heeft Sony dus nog niet.

Over de lenzen: meer geld uitgeven voor een mooie lens zal echt geen probleem zijn, er zijn genoeg prima lenzen voor Sony te krijgen. Alleen in het hele dure segment (supersnel, lichtsterk) is er een merkbaar verschil. Dit soort lenzen zul je echter niet zomaar aanschaffen aangezien ze vele duizenden euro's kosten.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat een deel van die dure lenzen zo duur is door de optische stabilisatie die erin zit. Deze zit bij Sony in de body, waarmee je dus behoorlijk kan besparen op dure lenzen (hoewel het effect wel iets minder goed is).

Over supersnelle lenzen: dat is de vraag. Tot nu toe heeft Minolta (en nu Sony) de technische specificaties van hun snelle focussysteem (SSM) niet bekend gemaakt aan Tamron/Sigma, zodat deze de techniek ook niet kunnen implementeren. Ook via backwards werken (dus een bestaand model slopen en kijken hoe het werkt) hebben deze makers nog geen succes gehad voor zover ik weet.
De "belangrijkste" telelenzen hebben dit systeem al (300mm 2.8, 70-200mm 2.8 zoomlens). In hoeverre dit uitgebreid gaat worden is niet te voorspellen. Wel is het zo dat lichtsterke lenzen zonder dit systeem ook snel kunnen focussen, dus SSM is geen vereiste.

Voor de rest kan ik alleen maar benadrukken wat de rest ook al heeft gezegd: de A100 doet niet onder voor Canon of Nikon camera's, en als hij goed aanvoelt zou ik niet langer twijfelen.
  maandag 6 november 2006 @ 16:54:03 #12
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_43295033
Sony heeft al last van ruis op ISO 400.

Nikon heeft zijn glaswerk de laatste tijd behoorlijk prijzig gemaakt. Maar je kan ook niet Sigma/Tamron/Tokina glas kopen.
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
  maandag 6 november 2006 @ 17:00:20 #13
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_43295243
quote:
Op maandag 6 november 2006 16:54 schreef Robertje het volgende:
Sony heeft al last van ruis op ISO 400.

Nikon heeft zijn glaswerk de laatste tijd behoorlijk prijzig gemaakt. Maar je kan ook niet Sigma/Tamron/Tokina glas kopen.
sorry hoor maar onder welke steen leef jij? ja de DSC die ik heb heeft last van ruis op 400, maar daarna is er alweer de S1 (geloof ik) gekomen die heeft al aanzienlijk minder ruis, en de alpha is geen DSC
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  maandag 6 november 2006 @ 17:26:14 #14
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_43296085
Ik heb toch reviews gelezen dat de Sony last van ruis heeft. Vergeleken met Canon dan. Nikon heeft er sowieso last van. Dat hoor/lees ik onder mijn steen.
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
pi_43296446
Ik weet dat de ruis vanaf 800 meer is als bij een Canon of Nikon.. Ik heb een DSC-P73 en met iso 400 is er amper ruis te zien. Dus dat lijkt me heel stug. Ook de tests zeggen iets meer ruis vanaf iso 800 bij de Sony dan de concurrenten. En bij 400 heb ik niks meer ruis kunnen opmerken in de vele tests die ik gelezen en bekeken heb met vergelijkende foto's.

Van Canon hoor ik dan dat de kitlens geen bijster mooie kwaliteit is.
En met Nikon heb ik helemaal niets. Nog nooit gehad, is gewoonweg niet mijn camera.
Alleen in je dromen ben je vrij..
Pinterest: pinterest.com/jolandadj/
  FOK!fotograaf maandag 6 november 2006 @ 18:53:07 #16
73911 ultra_ivo
pi_43298944
Pentax al bekeken?
Die heeft anti-shake
weinig ruis op hoge ISO
en veel oude top-lenzen.
pi_43305269
Ga voor de nieuwe canon eos 400d, niet met een kit lens maar bv een sigma, deze camera schijnt de nieuwe best verkochte camera ter wereld te gaan worden en niet voor niets, canon heeft veel ervaring opgedaan met de eos 350d, en op een aantal punten verbeteringen aangebracht, gewoon goed spul.
  maandag 6 november 2006 @ 21:36:29 #18
78027 FReNsJ
lekker zacht
pi_43306144
maar zo enorm klein weer...
als je de a100 echt heel goed in je handen vindt liggen, en je vind alle specificaties en review goed; dan zou ik toch niet te hard twijfelen

Ik denk dat je zoiezo niet echt een miskoop kan doen hoor. zie maar eens hoe ik mij amuseer met mijn d30 van (nu 30d>20d>10d>d60>d30) 4 generaties geleden
Nieuw! nu met vleugje Finland.
Sinds 2011 ook met 50% extra Turkije!
  dinsdag 7 november 2006 @ 08:03:50 #19
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_43316134
quote:
Op maandag 6 november 2006 17:26 schreef Robertje het volgende:
Ik heb toch reviews gelezen dat de Sony last van ruis heeft. Vergeleken met Canon dan. Nikon heeft er sowieso last van. Dat hoor/lees ik onder mijn steen.
ik denk dat die reviwes van voor de Alpha zijn.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  dinsdag 7 november 2006 @ 08:04:34 #20
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_43316137
quote:
Op maandag 6 november 2006 21:20 schreef awesomedude het volgende:
Ga voor de nieuwe canon eos 400d, niet met een kit lens maar bv een sigma, deze camera schijnt de nieuwe best verkochte camera ter wereld te gaan worden en niet voor niets, canon heeft veel ervaring opgedaan met de eos 350d, en op een aantal punten verbeteringen aangebracht, gewoon goed spul.

da's alleen maar omdat Canon dat ding zowat door je strot douwt
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  dinsdag 7 november 2006 @ 09:30:03 #21
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_43317175
quote:
Op maandag 6 november 2006 21:20 schreef awesomedude het volgende:
Ga voor de nieuwe canon eos 400d, niet met een kit lens maar bv een sigma, deze camera schijnt de nieuwe best verkochte camera ter wereld te gaan worden en niet voor niets, canon heeft veel ervaring opgedaan met de eos 350d, en op een aantal punten verbeteringen aangebracht, gewoon goed spul.
Handig voor kinderhandjes. Volgend jaar maakt Canon een 450d voor in de binnen-, kontzak.
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
  dinsdag 7 november 2006 @ 09:31:23 #22
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_43317194
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 08:03 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

ik denk dat die reviwes van voor de Alpha zijn.
Gisteren nog ff gecontroleerd. In Foto/Video stond een stuk over de Sony Alpha. Die schuift de postbode onder mijn steen.
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
pi_43317263
De keuze in (relatief recent) tweedehands glas kan natuurlijk wel een reden zijn om toch voor Canon te gaan. De markt daarvoor is énorm. En ja, voor Nikon en ook voor Sony is er tweedehands glas te koop, maar gewoon niet op de schaal waarop Canon spul aangeboden wordt.

En het kleine formaat van de 400D los je op door een grip. Nadat je 'm eerst eens echt in handen hebt gehad natuurlijk want het aantal napraters op dit onderwerp is echt enorm.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  dinsdag 7 november 2006 @ 09:37:56 #24
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_43317291
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 09:31 schreef Robertje het volgende:

[..]

Gisteren nog ff gecontroleerd. In Foto/Video stond een stuk over de Sony Alpha. Die schuift de postbode onder mijn steen.
en heb jij over de alpha dan ook gelezen dat er veel ruis bij ISO400 zit? lijkt mij van niet maar misschien heb ik eroverheen gelezen.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_43317329
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 09:37 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

en heb jij over de alpha dan ook gelezen dat er veel ruis bij ISO400 zit? lijkt mij van niet maar misschien heb ik eroverheen gelezen.
Dit zijn de cons van de A100 volgens Dpreview:
quote:

* High sensitivity noise at ISO 800 and 1600
* Occasional Multi-segment metering under-exposure
* Long exposure noise reduction artifacts (black pitting, softness, posterization)
* Limited image parameter adjustment (only -2 to +2)
* LCD anti-reflective coating becomes smeared with marks easily
* Proprietary hot-shoe design (fewer third party flash / accessories)
* Flash must be raised for AF assist
* Unable to control in-camera high ISO noise reduction
* Blinking highlights only in histogram display mode
* Fairly loud mirror / shutter noise
* Power on not absolutely instant (just over a second)
* Only one control dial
* No dedicated control panel LCD means reliance on the main LCD
* No multiple user memories
* No vertical grip option
Niet op 400 dus, maar veel ruis op 800 is al niet echt leuk hoor. Da's redelijk gangbaar nowadays.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')