SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar Henk WIjngaard dus liever niet begrijp ik?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:37 schreef Klonk het volgende:
Welkom in dit topic, de verzamelplaats voor alle (ex)-vrachtwagenchauffeurs, vrachtwagengekken of gewoon voor al je vrachtwagenvragen
Henk Wijngaard is ook chauffeur geweest, dus zolang hij niet gaat zingen is hij welkom.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:47 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Maar Henk WIjngaard dus liever niet begrijp ik?
hij mag best zingenquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 14:56 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Henk Wijngaard is ook chauffeur geweest, dus zolang hij niet gaat zingen is hij welkom.
Hij moet z'n botte kop houden, en als ie wel gaat zingen trap ik hem hoogstpersoonlijk de deur uit. Hoe precies weet ik nog niet, maar ik doe het, zowaar ik Bartholomeus heetquote:
klassiekers als ''Met de vlam in de pijp'' en ''Stille Willy''quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 18:25 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Hij moet z'n botte kop houden, en als ie wel gaat zingen trap ik hem hoogstpersoonlijk de deur uit. Hoe precies weet ik nog niet, maar ik doe het, zowaar ik Bartholomeus heet
Ik vind die rare dingen met een ster op de gille nogsteeds niet iets om over naar huis te mailen. De eerste generatie actros was helemaal 1 grote pot doffe ellende, en dat is met de nieuwe generatie wel beter geworden, maar het is nogsteeds niet je van het. Laat ze een fatsoenlijke automaat uitvinden ipv die hoeren EPS en laat ze wat doen aan dat eeuwige gedraai aan dat stuur. En laat ze een bed monteren, ipv een plankquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:43 schreef Klonk het volgende:
Scania heeft betere tijden gekend, qua interieur al lang voorbij gestreefd en helaas zitten ze in Zweden een beetje te pitten en gelukkig te zijn met betere tijden (vroegah dus)
Ik ben een tijdje geleden erg verrast door de nieuwe generatie Mercedes, veel ruimte, goeie bouwkwaliteit, maar Daf is natuurlijk geweldig, zeker met de nieuwe 95 kunnen ze er weer een tijdje tegenaan.
Belgen steken volgensmij ook veel geld in hun wagen..quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 21:17 schreef Klonk het volgende:
al het geld wat je in je wagenpark steekt moet terugverdiend worden, veel mooie wagens zijn vaak in handen van eigenrijders, grote bedrijven houden het vaak wat simpeler, en Scandinaviers die hebben nu eenmaal een afwijking en hebben vaak erg mooi spul
Stille willie heeft toch niets met Henk te maken? OF heeft de BB band connecties met Henk?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 18:26 schreef Klonk het volgende:
[..]
klassiekers als ''Met de vlam in de pijp'' en ''Stille Willy''
Henk![]()
De streamline was er niet in torpedo uitvoering. Dit is dus geen streamline.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 20:13 schreef Scalle-- het volgende:
Ben die streamline met verlengde kabine eindelijk weer tegengekomen
[afbeelding]
Reed op Luxemburgse nummerplaat, jammer genoeg niet zo goed onderhouden...
Foto is genomen met m'n gsm dus bitte niet op de kwaliteit letten
I don't know, ben niet zo geïnteresseerd in oude wrakkenquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 07:18 schreef glasbak het volgende:
[..]
De streamline was er niet in torpedo uitvoering. Dit is dus geen streamline.
oh jawel hoor. de streamline neus heeft 4 sleuven ipv 6quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 07:18 schreef glasbak het volgende:
[..]
De streamline was er niet in torpedo uitvoering. Dit is dus geen streamline.
Ze zitten in Lokeren, een kilometertje ofzo van de E17quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 20:10 schreef Kindervriend het volgende:
Gister naar Liverpool gekoeriert met 'n Caddy, mooi ritje. Maar goeiendag, wat kom je deze jongens vaak tegen daar op de snelwegen!
[afbeelding]
Volgens mij hebben ze ook een afdeling in België zitten, want je ziet trucks van Eddie Stobart ook nogal eens met Belgische platen rijden, maar in Engeland kom je ze echt schandalig veel tegen.
quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 20:18 schreef Kindervriend het volgende:
Het was me nooit zo opgevallen die keren dat ik in Engeland was... maar wat rijden ze daar met hoge trailers zeg! In Nederland zie je ze nooit zo hoog en volgens mij in de rest van Europa ook niet.
Je ziet in Nederland wel eens van die trailers met dubbele bodem, daar staat meestal 2WIN op ofzo, maar in Engeland waren ze anders. Nog hoger. In Nederland zouden die ook elk viaduct raken volgens mij... kwestie van andere standaarden.
Ik kan er zo snel geen plaatjes van vinden, van die trailers. Iemand?
Ik wist dat ik op jou kon rekenen.quote:
Tescoquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 20:26 schreef Kindervriend het volgende:
[..]
Ik wist dat ik op jou kon rekenen.![]()
Weet je er meer over? Vertel eens, ze mogen het eiland niet af denk ik hè? 't Ziet er wel vet uit vind ik hoor. Ik had wel 't idee dat het vooral trucks zijn die grote superstores als Tesco bevoorraden. Ik kan me ook indenken dat er relatief licht spul mee wordt vervoerd, want anders wordt het wel erg wankel en onveilig denk ik, of niet?
Ah, okee.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 20:29 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
TescoToen ik nog in het magazijn werkte bij Van der Meulen veel met dat bedrijf te maken gehad. VdM maakt de huismerk beschuiten en toast van Tesco
![]()
Maar ze komen inderdaad hier in Europa alleen in de UK. In Australië en Nieuw-Zeeland zijn ze ook zo hoog btw
Dan is ie nog ingevoerd ook, hoe komt ie anders aan zo'n recent kentekenquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 18:49 schreef Diemietuhriej het volgende:
Oh, Bartholomeus, van het vorige topic, de auto is tweedehands he.
Uit 2001 meende ik, al 5 jaar oud dus..
En met Full options bedoelde ik de opties in de cabine, en retarder e.d.
En pap vond hem wel fijn meende ik, alhoewel hij eerst op het vorige model FH16 bakwagen reed, zwaarste uitvoering. Ook wel mooi ding was dat.![]()
Dacht ik.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 20:39 schreef Alexxxxx het volgende:
onder de 12 ton heeft het hier ook geen begrenzer hoor
Mja, Nederlandse chauffeurs en Engelse chauffeurs zijn ook een iets ander slag volk he?quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:02 schreef Kindervriend het volgende:
[..]
Dacht ik.
Maar in Nederland zie je zulke trucks niet met 120 voorbij klappen hoor.![]()
Kweet niet, stond op RDW dat ie in 2001 op kenteken gezet is.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:01 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Dan is ie nog ingevoerd ook, hoe komt ie anders aan zo'n recent kenteken
Kermisexploitanten.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 21:45 schreef Klonk het volgende:
Goed gebruik van een Scania, zal wel wat gekost hebben
[afbeelding]
Hier staan (speciaal voor Alexxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx) ook nog wat aparte vehikels tussen
Tegen woordig wel geloof ik. Hebben op de zaak een Atego 1217 rijden en die is begrensd. Oude model Atego 1218 daarentegen niet.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 20:39 schreef Alexxxxx het volgende:
onder de 12 ton heeft het hier ook geen begrenzer hoor
die gasten rijden altijd in ouwe afgetrapte wagens, ik vermoed dat mensen zijn met geld te veel.quote:
In Finland of Zweden mogen ze toch ook tot 4.5 meter? Stond eens in een Truckstar...quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 20:29 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
TescoToen ik nog in het magazijn werkte bij Van der Meulen veel met dat bedrijf te maken gehad. VdM maakt de huismerk beschuiten en toast van Tesco
![]()
Maar ze komen inderdaad hier in Europa alleen in de UK. In Australië en Nieuw-Zeeland zijn ze ook zo hoog btw
In Finland en zweden mogen de trucks in ieder geval langer zijnquote:Op zondag 20 augustus 2006 08:53 schreef Scalle-- het volgende:
[..]
In Finland of Zweden mogen ze toch ook tot 4.5 meter? Stond eens in een Truckstar...
Ze gingen met de truck van Schouten een ritje doen naar het noorden en ik weet nog dat er een foto opstond van een oplegger en stond bij dat ze daar tot 4.5 meter hoog mochten gaan ofzo...quote:Op zondag 20 augustus 2006 10:48 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
In Finland en zweden mogen de trucks in ieder geval langer zijn
Ik zou het niet weten, ik heb mn abo op de truckstar een paar jaar geleden opgezegdquote:Op zondag 20 augustus 2006 13:29 schreef Scalle-- het volgende:
[..]
Ze gingen met de truck van Schouten een ritje doen naar het noorden en ik weet nog dat er een foto opstond van een oplegger en stond bij dat ze daar tot 4.5 meter hoog mochten gaan ofzo...
Nou, het scheelt toch niet veel met wat er tegenwoordig op de grotere kermis staat, bij Venray stonden er ook enkele van dit formaat, dikke S klasse erlangs.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 23:05 schreef Klonk het volgende:
[..]
die gasten rijden altijd in ouwe afgetrapte wagens, ik vermoed dat mensen zijn met geld te veel.
Klopt, ik heb het ook gelezen. Gingen ze nog onderweg maut boeken via internet en een laptop aan boord. Toen dacht ik nog: wtf, gast, OBU is the word!quote:Op zondag 20 augustus 2006 13:29 schreef Scalle-- het volgende:
[..]
Ze gingen met de truck van Schouten een ritje doen naar het noorden en ik weet nog dat er een foto opstond van een oplegger en stond bij dat ze daar tot 4.5 meter hoog mochten gaan ofzo...
4,5 m, en lange combinaties met gewicht van 60 tonquote:Op zondag 20 augustus 2006 08:53 schreef Scalle-- het volgende:
[..]
In Finland of Zweden mogen ze toch ook tot 4.5 meter? Stond eens in een Truckstar...
Ik heb hem een paar weken geleden in Maastricht gezien, toen ik 's-nachts op weg was naar MIL, maar kon hem niet helemaal goed zien omdat er een busje naast me zat waar ik maar net overheen kon kijken.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 20:13 schreef Scalle-- het volgende:
Ben die streamline met verlengde kabine eindelijk weer tegengekomen
[afbeelding]
Reed op Luxemburgse nummerplaat, jammer genoeg niet zo goed onderhouden...
Foto is genomen met m'n gsm dus bitte niet op de kwaliteit letten
Als het een Belg was waarschijnlijk wel, is wel van de site waar z'n interieur gemaakt is. Ze hebben er verschillende longlines aangepakt...quote:Op vrijdag 15 september 2006 15:32 schreef area51 het volgende:
[..]
Ik heb hem een paar weken geleden in Maastricht gezien, toen ik 's-nachts op weg was naar MIL, maar kon hem niet helemaal goed zien omdat er een busje naast me zat waar ik maar net overheen kon kijken.
Op onze vestiging in ANT was ook een Scania Rserie longline gesignaleerd, en die schijnt later diezelfde nacht ook nog in EIN geweest te zijn. Een grijze met custompaint, heeft iemand een foto?
Ik heb met mijn collega uit Ieper gesproken, die heeft hem namelijk gezien, en die vertelde dat het niet die auto was die op die site staat. Afwachten dus tot dat hij nog een keer opduikt in EIN en dan probeer ik een foto te maken, alleen komen ze altijd in het midden van de nacht.quote:Op vrijdag 15 september 2006 21:01 schreef Scalle-- het volgende:
[..]
Als het een Belg was waarschijnlijk wel, is wel van de site waar z'n interieur gemaakt is. Ze hebben er verschillende longlines aangepakt...
http://www.adno.be/index.php?LANG=NL
Je moet ff in de Gallery kijken, de grijze is die van De Hertogh.
Deze mss?quote:Op zaterdag 30 september 2006 23:15 schreef area51 het volgende:
[..]
Ik heb met mijn collega uit Ieper gesproken, die heeft hem namelijk gezien, en die vertelde dat het niet die auto was die op die site staat. Afwachten dus tot dat hij nog een keer opduikt in EIN en dan probeer ik een foto te maken, alleen komen ze altijd in het midden van de nacht.
Dit is een oostenrijker, geen belg. Heeft die gast nou ook een kortere trailer trouwens? Anders is het hele spulletje toch veel te lang?quote:
Hij heeft ook niet gezegd dat het een Belg was....quote:Op zondag 1 oktober 2006 12:04 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Dit is een oostenrijker, geen belg. Heeft die gast nou ook een kortere trailer trouwens? Anders is het hele spulletje toch veel te lang?
Is natuurlijk wel een mooie manier om je rijbewijs te halen.. Hoe oud ben je als ik vragen mag? Denk niet dat zo een soort deal mogelijk is voor iemand van mijn leeftijd? (19 dan) Ergens lijkt het me wel wat om een jaar te werken en daarna weer naar school te gaan (of werk te gaan doen meer in de richting van mijn opleiding)quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 19:45 schreef Richard_Zutphen het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met worktrans? (uitzenbureau voor logistiek)
Heb daar een proefrit gehad en de instructeur was erg tevreden.
Ze willen nu me rijbewijs gaan betalen en dan moet ik een jaar voor ze werken, dus ervaringen zijn erg welkom![]()
Wow die is echt gaafquote:
9 van de 10 keer zijn dat eigenrijders, zelfstandig ondernemers, voor wie hun vrachtewagen hun leven is.quote:Op zondag 1 oktober 2006 22:00 schreef worldpimber het volgende:
Hoe zit het dan met die zwaar gepimpte vrachtwagens e.d.? Investering van de baas oid? Wel vet iig als je dan toch internationaal je thuisleven weggooid
En is het ook verplicht het jaartal bij de datum op je tacho in te vullen?
Jaquote:
Euhm, een speeltjevan Kandt, zal dus iets te maken hebben met beton in de grond stoppen, soort heimachine, of een apparaat wat onder de grond heipalen maakt of zo? Ik dacht van het merk PMIquote:Op zondag 1 oktober 2006 22:35 schreef bleiblei het volgende:
Wow, wat staat hier op die trailer?![]()
[afbeelding]
Welnee, onderdeel van de Benz garantievoorwaarden.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 19:00 schreef Virus.NL het volgende:
Met de vlam in de pijp...?
[afbeelding]
Toch fraai spul hoor, ongeacht welk merk voor staat (al is een DAF mooier natuurlijk).quote:Op zondag 22 oktober 2006 22:47 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Mooie auto's trouwens, jammer dat er sc...sc....sc.. dat rare zweedse hoerenmerk op staatWe hebben er al 3, de 2 anderen en de motorwagens dus over 2 weken
[afbeelding]
Dit spulletje dusWe hebben ook 10 nieuwe trailers, nu 5 weken oud, en die op de foto is er 1 van
Ja, dus ga gerust je gang.quote:Op zaterdag 30 december 2006 20:42 schreef Alexxxxx het volgende:
Ah, dus als ik, heftruckchauffeur bij een bedrijf met Crawford deuren, dwars door een deur heen rijdt, kom jij langs?
Van een particulier in een woonwijk, tot nieuwe distributiecentrums met ruim 80 deuren en docklevellers.quote:Op zaterdag 30 december 2006 20:57 schreef Klonk het volgende:
wel leuk spul om te vervoeren, je komt volgens mij op de raarste plekken
Wij chauffeurs hadden zó graag dafs gehadquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 14:03 schreef JB100-plus het volgende:
[..]
Toch fraai spul hoor, ongeacht welk merk voor staat (al is een DAF mooier natuurlijk).
Als ik het mij goed kan herinneren kwamen jullie bij mijn vorige baas wel eens frites brengen van een bekende fabrikant uit Keppel e.o. voor tijdelijke opslag, dit was zo'n 9 jaar gelden moet ik zeggen. Volgens mij waren dat voornamelijk DAF combinaties.
Eh, tja, een beetje late reactie...Afijn, ik heb dus bij Koel- en vriesbedrijf De Vries in Nagele gewerkt, maar dat is ondertussen al meer dan 7 jaar geleden. Ik meen dat we daar zo'n half jaar opslag hebben gehad voor Aviko, een noodsprong denk ik, om de een of andere reden. De vriescel werd geloof ik in een dikke week volgereden en later met hooguit 1 truck per dag (om 08.00 uur) leeggereden.quote:Op zaterdag 30 december 2006 22:49 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Edit: en precies wie is je voormalig baas dan? Want wij rijden inderdaad zowat alle distributie voor de Aviko
En geen foto natuurlijk hequote:Op vrijdag 9 februari 2007 20:26 schreef Scalle-- het volgende:
Afgelopen week een bizar trekkertje zien staan: een Amerikaanse trekker maar met enkel de deuren als cabine, maar daarachter stond een soort camperopbouw. De oplegger leek trouwens ook verdacht hard op een caravanEerste maal dat ik zoiets zie.
Stond in Antwerpen op kaai 869, waarschijnlijk doorvoer vanuit de VS voor het Midden-Oosten.
De gsm met cam is in herstelling, wou niet meer opladenquote:
Zal je net zien op het moment dat je hem nodig hebtquote:Op zaterdag 10 februari 2007 08:34 schreef Scalle-- het volgende:
[..]
De gsm met cam is in herstelling, wou niet meer opladenEn een digitale camera heb ik nog altijd niet.
Hoax.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 08:34 schreef Scalle-- het volgende:
De gsm met cam is in herstelling, wou niet meer opladenEn een digitale camera heb ik nog altijd niet.
Ik kan me herinneren dat ze járén geleden inderdaad brand hebben gehad in het eigen vrieshuis, waardoor ze alle productie regelrecht weg moesten rijden. Kan goed zijn dat dat toen naar jullie gegaan is dan, zou het anders ook niet weten. We komen er tegenwoordig in ieder geval niet meerquote:Op zondag 21 januari 2007 22:32 schreef JB100-plus het volgende:
[..]
Eh, tja, een beetje late reactie...Afijn, ik heb dus bij Koel- en vriesbedrijf De Vries in Nagele gewerkt, maar dat is ondertussen al meer dan 7 jaar geleden. Ik meen dat we daar zo'n half jaar opslag hebben gehad voor Aviko, een noodsprong denk ik, om de een of andere reden. De vriescel werd geloof ik in een dikke week volgereden en later met hooguit 1 truck per dag (om 08.00 uur) leeggereden.
Al met al kan dit ondertussen trouwens wel 10 jaar geleden geweest zijn.
Zoiets kan het wel geweest zijn, maar is inderdaad jaaaaren geleden. Nadat jullie alles hadden weggereden, heb ik van Donselaar ook niet meer gezien om het zo maar uit te drukken. We waren trouwens wel vaker een adresje voor noodgevallen heb ik het idee.quote:Op zondag 11 februari 2007 00:56 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Ik kan me herinneren dat ze járén geleden inderdaad brand hebben gehad in het eigen vrieshuis, waardoor ze alle productie regelrecht weg moesten rijden.
Lijkt me niet, de 105 en de CF series zijn pas nieuw, en doorgaans gaat de ontwikkeling van nieuwe modellen nou ook weer niet zó snelquote:Op maandag 12 februari 2007 13:56 schreef bleiblei het volgende:
Zit er ook een nieuw DAF model aan te komen?
Ik zag afgelopen vrijdag een hele rits (+/- 30) rode trekkers op het terrein achter elkaar rijden richting het "hoofdkantoor". Zag er heel maf uit. Het was alleen rond een uur of half 6 in de schemering en zag de voorkant niet.
530pk, dat is volgens mij gewoon een standaard leverbaar Daf blok. Maar verder is deze versie wel aangepast aan 'verzwaarde omstandigheden'. Zo is alles extra robuust uitgevoerd (kijk maar naar de spatborden), heeft de trekker een makkelijk bereikbare zekeringkast, en is de trekker voorzien van een zware lierinstallatie om bijvoorbeeld gestrande voortuigen mee te kunnen nemen als er geen bergingsvoertuig in de buurt is.quote:Op maandag 12 februari 2007 16:18 schreef Jofunu-kun het volgende:
Heeft zo'n ding nou echt zoveel meer PK en NM dan je standaard? Dat vraag ik me al een hele tijd af..
je werkgever heeft nog twee mooieren....quote:Op maandag 12 februari 2007 16:14 schreef MaartenGrendel het volgende:
Ik heb vrijdag in het mooiste voertuig van mijn werkgever gereden, deDaf TROPCO 650 kN
.
Weliswaar zonder tank achterop en op een gesloten parcours, maar desalniettemin een machtige ervaring.
[afbeelding]
Sindorf in 't Harde, ben ik wel eens geweest om foto's te maken, maar de hekken zaten dicht, moet nog eens een afspraak maken daarquote:Op maandag 12 februari 2007 17:16 schreef Bartholomeus het volgende:
Verder zijn ze afaik bladgeveerd, en is het de enige serie 6x6 XF's die ooit geleverd zijn, speciale uitvoering voor de landmacht
Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij een makkelijk bereikbare zekeringkast? Zit die niet gewoon aan de bijrijderskant onder het klepje?
Even een paar grappige weetjes trouwens: deze apparaten zijn niet verplicht een snelheidsbegrenzer aan boord te hebben, hebben niets te maken met zoiets als een rijtijdenwet, en zijn veel sneller en gaver dan welk ander equivalent ervan dan ook van de buitenlandse strijdkrachten. Die rare duitsers bijvoorbeeld, hebben nogsteeds logge rare 750pk sterke V12 Faun 8x8 trekkers, van 3 meter breed, die maximaal 75km/h kunnen en qua tonnage niks voordeliger zijn dan de nederlandse Daf/broshuis combi's
Ik zat ff plaatjes te zoeken van die machtige Faun apparaten, want bruut zijn ze wel. Alexxxxx misschien nog iets in de collectie? Of nog de link naar die firma waar ze ook allerlei idioot grote kranen hebben, bij Nijkerk in de buurt aan de A28?
Hm, ik zag in de cabine tussen het normale plastic bovenaan een lomp paneel met een voltmeter en wat schakelaars en ging ervan uit dat dat de zekeringkast was, maar het zou kunnen dat de zekeringen zelf gewoon in het dashboard zitten. Deze combinatie is onbeladen trouwens ook drie meter breed, en met een Leopard 2 erop zelfs 3.40 meter. Ze hebben dan ook altijd een ontheffing nodig om de openbare weg op te mogen. En Alexxxxx, welke vind jij nog mooier dan?quote:Op maandag 12 februari 2007 17:16 schreef Bartholomeus het volgende:
Verder zijn ze afaik bladgeveerd, en is het de enige serie 6x6 XF's die ooit geleverd zijn, speciale uitvoering voor de landmacht
Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij een makkelijk bereikbare zekeringkast? Zit die niet gewoon aan de bijrijderskant onder het klepje?
Even een paar grappige weetjes trouwens: deze apparaten zijn niet verplicht een snelheidsbegrenzer aan boord te hebben, hebben niets te maken met zoiets als een rijtijdenwet, en zijn veel sneller en gaver dan welk ander equivalent ervan dan ook van de buitenlandse strijdkrachten. Die rare duitsers bijvoorbeeld, hebben nogsteeds logge rare 750pk sterke V12 Faun 8x8 trekkers, van 3 meter breed, die maximaal 75km/h kunnen en qua tonnage niks voordeliger zijn dan de nederlandse Daf/broshuis combi's
Ik zat ff plaatjes te zoeken van die machtige Faun apparaten, want bruut zijn ze wel. Alexxxxx misschien nog iets in de collectie? Of nog de link naar die firma waar ze ook allerlei idioot grote kranen hebben, bij Nijkerk in de buurt aan de A28?
De beide FTF's van de Rekwisieten Comissie...quote:Op maandag 12 februari 2007 17:26 schreef MaartenGrendel het volgende:
En Alexxxxx, welke vind jij nog mooier dan?
De trekker zelf is gewoon 2,5 meter zover ik weet, de trailer is breder. Die faun apparaten zijn van eigens gewoon al 3 meterquote:Op maandag 12 februari 2007 17:26 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
Hm, ik zag in de cabine tussen het normale plastic bovenaan een lomp paneel met een voltmeter en wat schakelaars en ging ervan uit dat dat de zekeringkast was, maar het zou kunnen dat de zekeringen zelf gewoon in het dashboard zitten. Deze combinatie is onbeladen trouwens ook drie meter breed, en met een Leopard 2 erop zelfs 3.40 meter. Ze hebben dan ook altijd een ontheffing nodig om de openbare weg op te mogen. En Alexxxxx, welke vind jij nog mooier dan?
Mwah, ik kwam de afgelopen dagen toch verdacht dicht bij de hoeveelheid walm in de buurt, met een oude XF met een miljoen op de klokquote:Op zaterdag 24 februari 2007 20:41 schreef Scalle-- het volgende:
Amerikaanse muscle:
http://www.youtube.com/watch?v=gvDYFq6f-w4
Mag m'n baas me ook wel geven ipv m'n globetrottertje
Jah dat zou je normaal ook zeggen, maar op die foto's vind ik het er echt heel stug uitzienquote:Op maandag 12 maart 2007 22:47 schreef Devilnl het volgende:
natuurlijk staat die niet in precies de zelfde richting..
duh!
Ach nee, zou het?quote:Op zaterdag 14 april 2007 21:55 schreef Jofunu-kun het volgende:
Eigenaar is alleen Appel, hij rijdt in opdracht van Smeding, vandaar de reclame op de bak.
Ik weet het, ben redelijk bekend met Smedingquote:Op zaterdag 14 april 2007 21:55 schreef Jofunu-kun het volgende:
Eigenaar is alleen Appel, hij rijdt in opdracht van Smeding, vandaar de reclame op de bak.
Nee, eigenlijk is het allemaal van mij, maar dat hoeft niet iedereen te weten.quote:
Myeah, maar 't ging mij erom dat je Smeding erbij hebt staan als eigenaar, maar die heeft helemaal geen zeggenschap over dat ding, dat wilde ik zeggenquote:Op zaterdag 14 april 2007 22:01 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Ik weet het, ben redelijk bekend met Smeding
En dat is dan weer niet waar dus. Smeding heeft de transportafdeling onder bepaalde voorwaarden verkocht uiteraard.quote:Op zaterdag 14 april 2007 22:12 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Myeah, maar 't ging mij erom dat je Smeding erbij hebt staan als eigenaar, maar die heeft helemaal geen zeggenschap over dat ding, dat wilde ik zeggen
Peter Appel was al een tijdje directeur van Dick Vijn, en hij dacht laat ik de boel eens omvlaggen!quote:Op zaterdag 14 april 2007 23:20 schreef Bartholomeus het volgende:
Hej hoe zit dat eigenlijk, alle auto's waar vroeger Dick Veijn ofzo op stond, staat nu Peter Appel op. Fusie? Overname? Faillissement?
Ah okquote:Op zaterdag 14 april 2007 23:32 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Peter Appel was al een tijdje directeur van Dick Vijn, en hij dacht laat ik de boel eens omvlaggen!
En daarvoor was hij Operationeel Manager bij Christiaan Salvesenquote:Op zaterdag 14 april 2007 23:32 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Peter Appel was al een tijdje directeur van Dick Vijn, en hij dacht laat ik de boel eens omvlaggen!
Oh dat kan best, heb zn CV niet (heeft nooit bij mij gesolliciteerdquote:Op maandag 16 april 2007 00:17 schreef area51 het volgende:
[..]
En daarvoor was hij Operationeel Manager bij Christiaan Salvesen
Gefeliciteerd!!quote:Op zondag 15 april 2007 19:55 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Ah ok
Trouwens, even in de categorie![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De baas is zo lief geweest om 8 XF105 410pk space cab trekkers te kopen, die allen in de eigen kleuren gespoten gaan worden
Het spulletje gaat over een week of 20 geleverd worden, aldus de baas
Ja hoor, alle 8quote:Op zondag 22 april 2007 17:25 schreef JB100-plus het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!!![]()
Zit er ook eentje voor jou bij trouwens?
quote:Op zondag 22 april 2007 22:44 schreef Bartholomeus het volgende:
Hét voordeel van zaterdagchauffeur zijn: je krijgt altijd het mooie spul mee
Vriendjes zijn met de planners en de baas does the job just nicelyquote:Op zondag 22 april 2007 22:50 schreef worldpimber het volgende:
[..]Sinds wanneer is dat zo vanzelfsprekend.
quote:
Mag zijn, die MX motoren lopen als een naaimachientje en kunnen prima meekomen met de concurrentie. Niet al het oude is per defenitie ook inferieur. Niet alle nieuwe ontwikkeling is ook per defenitie een verbeteringquote:Op dinsdag 1 mei 2007 23:39 schreef Alexxxxx het volgende:
In 1980 bestond Iveco alleen nog maar op papier, dus je overdrijft heerlijk
Iveco had ten mnste nog lekker lang luchtgekoelde motoenEn hoe zit het met de DAF motoren? de 12,6 liter motor die ze nu NOG leveren zijn ze in 1956 mee begonnen... en toen was het al een verouderde Leyland licentie...
Klopt, maar het 12,6liter euro3 blok wordt sinds oktober/november (ben de exacte datum vergeten) niet meer geleverd, simpelweg omdat sindsdien de euro4 norm verplicht geworden is. Dus als je zegt dat de basis van dat blok een halve eeuw meegegaan is, heb je gelijk. Geleverd wordt ie alleen al een goed half jaar niet meerquote:Op woensdag 2 mei 2007 12:32 schreef Alexxxxx het volgende:
ja de MX motoren zijn net een jaar op de markt grapjurk, voor de XF105. In de XF95 zit nog wel het 12,6 liter blok. De MX motor is ook de eerste motor die geen DAF motor is, maar een Paccar blok trouwensWel hoofdzakelijk in Eindhoven ontwikkeld uiteraard.
quote:Op dinsdag 1 mei 2007 23:30 schreef bleiblei het volgende:
Die Iveco Strator is dus echt aartslelijk.
Vooral in dat vies groene kleurtje dat ze em gespoten hebben.
quote:Op woensdag 2 mei 2007 13:49 schreef worldpimber het volgende:
[..]
[afbeelding]
Wat zit je nou te zeiken man, puik ding toch?
Alhoewel ik eerst die torpedo's altijd wel puik vond, maar met een trailer erachter ziet het er 9 van de 10 keer niet uit.![]()
Jah, kweenie. De wagens die ik tegen ben gekomen in NL vond ik gewoon niet een mooi geheel vormen met de trailer. Dan maar zo'n hoge neusloze XL trekker dervoor.quote:
Dat ie je de volgende keer maar overrijden mag, weet je ook weer dat je nogsteeds sterveling bent. Nee, heel gevaarlijk die vrachtwagens, vallen echt doden mee. Leer fietsen, klootzakquote:Op woensdag 2 mei 2007 14:00 schreef dubidub het volgende:
Vanochtend moest deze vol in de ankers omdat ik voorlangs piepte op m'n fietsje
[afbeelding]
V8powerquote:Op woensdag 2 mei 2007 14:08 schreef worldpimber het volgende:
http://www.v8power.nl/newbrullen.phpWat een uitgebreide interviews
Whehe, anders ga je opgefokt doenquote:Op woensdag 2 mei 2007 14:15 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Dat ie je de volgende keer maar overrijden mag, weet je ook weer dat je nogsteeds sterveling bent. Nee, heel gevaarlijk die vrachtwagens, vallen echt doden mee. Leer fietsen, klootzak
edit: 't is trouwens een trekker, zie de schotel, net zichtbaar onder de steunpoot door.
Ik had net zo gereageerd als Bart, aangezien we beiden de gevaren maar al te goed kennen, als je nou meteen had gezeg dat ie gewoon voor je stopte om je voor te laten, had je m ook niet over je heen gekregen. Voorlangs piepen zodat wij met de vrachtwagen vol op de rem moeten is een zeer grote nono.quote:Op woensdag 2 mei 2007 19:34 schreef dubidub het volgende:
[..]
Whehe, anders ga je opgefokt doen. Die chauffeur zag me al voor de brug aankomen, hij was alleen zo lief om te remmen voor me. Dit deed hij alleen nog al hard, daarom zei ik dat hij vol in de ankers ging. Anders ga je ergens anders je frustraties afreageren. En waar zeg ik dat ik vrachtwagens heel gevaarlijk vind? Je doet teringlelijk voor geen reden. Bad day at the office?
En ik realiseerde me na het posten van het plaatje dat het inderdaad niet de goede vrachtwagen was, hij leek er alleen veel op.
Lol, ik ga foto's van trucks posten enzo, kortom, ik vind ze interessant enzo, en dan zou ik niet stoppen voor een 5 assige scania motorwagen? Ik meot erkennen, m'n woordkeus bij 'voorpiepen' is onhandig, maar eenb eetje logica van jullie kant kan ook geen kwaad.quote:Op woensdag 2 mei 2007 20:13 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Ik had net zo gereageerd als Bart, aangezien we beiden de gevaren maar al te goed kennen, als je nou meteen had gezeg dat ie gewoon voor je stopte om je voor te laten, had je m ook niet over je heen gekregen. Voorlangs piepen zodat wij met de vrachtwagen vol op de rem moeten is een zeer grote nono.
Wat komt er achter te hangen, een city-trailer?quote:Op zaterdag 5 mei 2007 21:19 schreef vipergts het volgende:
[afbeelding]
heeft mijn baas gekocht en ik mag ermee rijden
Hoe weet jij dat, Nee over het algemeen gaat er een Smitz trailer achter. Maar als er een een city achter hangt maak ik een foto omdat het geen gezicht is.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 23:39 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Wat komt er achter te hangen, een city-trailer?![]()
You fokking lucky bastardquote:Op zaterdag 5 mei 2007 21:19 schreef vipergts het volgende:
[afbeelding]
heeft mijn baas gekocht en ik mag ermee rijden
Dat zei ik ook toen hij vertelde dat hij die auto wilde, maar toch doenquote:Op zondag 6 mei 2007 11:57 schreef Scalle-- het volgende:
[..]
You fokking lucky bastardIk hoop dat je er niet enkel mee in Nederland rond gaat rijden, daarvoor is ie een beetje overkill
Meen je nou echt dat je daarmee enkel in dat biljartlakentje gaat rondtuffen?quote:Op zondag 6 mei 2007 12:56 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat zei ik ook toen hij vertelde dat hij die auto wilde, maar toch doen![]()
.
Wat hij zegt.quote:Op woensdag 2 mei 2007 20:13 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Ik had net zo gereageerd als Bart, aangezien we beiden de gevaren maar al te goed kennen, als je nou meteen had gezeg dat ie gewoon voor je stopte om je voor te laten, had je m ook niet over je heen gekregen. Voorlangs piepen zodat wij met de vrachtwagen vol op de rem moeten is een zeer grote nono.
Jah, en over twee weken gaat ie zeiken dat het ding zo zuiptquote:Op zaterdag 5 mei 2007 21:19 schreef vipergts het volgende:
[afbeelding]
heeft mijn baas gekocht en ik mag ermee rijden
Jawelquote:Op zondag 6 mei 2007 15:24 schreef dubidub het volgende:
vipergts, die's toch niet voor van der voort bloemenkwekerij?![]()
In zn 1 op een plek ver van de bewoonde wereld met een gillende pot op de bijrijdersstoel?quote:Op zondag 6 mei 2007 21:23 schreef Klonk het volgende:
Rijden in Parijs is heel makkelijk
2: rijden zoals je reed op je eerste rijles
dan komt het helemaal goed
quote:Op zondag 6 mei 2007 23:08 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
In zn 1 op een plek ver van de bewoonde wereld met een gillende pot op de bijrijdersstoel?
3: vooral niet in je spiegels kijken, word je alleen maar bang vanquote:Op zondag 6 mei 2007 21:23 schreef Klonk het volgende:
Rijden in Parijs is heel makkelijk
1: zodra je iets ziet met een bordje op het dak waarop staat Taxi Parisien aan de kant gaan
2: rijden zoals je reed op je eerste rijles
dan komt het helemaal goed
Hey, ik ken dat.. zo gaat dat in Manila ookquote:Op zondag 6 mei 2007 23:55 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
3: vooral niet in je spiegels kijken, word je alleen maar bang van
4: richting aangeven en gewoon gaan sturen, of er nou ruimte is of niet, stoppen ze ook vanzelf
5: oppassen voor suicidale touristen
En dan komt het hopelijk goed inderdaad
Edit: Oh en Alexxxxx, ik heb nog nooit een pot vrachtwagenrijles zien geven![]()
Ja hij heeft nu een Daf 95 Toen hij die in 1992 kocht versleten ze hem ook voor gek en niet alleen bij de Daf. en als je nu op het veilingterrein komt rijden die tuinders toch ook leuke auto's. Ik noem een zuidgeest met zijn 530 pk scania. Al zul je die volvo niet vaak op naaldwijk zien hoor. Hij is om naar herongen duitsland te rijdenquote:Op maandag 7 mei 2007 09:26 schreef dubidub het volgende:
[..]
OMG, serieus?Da's wel wat anders dan die trucks waar ze nu mee rijden
![]()
![]()
Zo weinig?quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:31 schreef Klonk het volgende:
de laatste tijd worden die steeds hoger volgens mij 6 / 7 honderduizend zijn geen bijzonderheid meer.
1 ton? Dan hebben ze nog die "nieuwe-wagen-stank"quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:38 schreef bleiblei het volgende:
Dat vind ik ook niet echt veel nee.
Maar ja, het kan zijn dat je werkgever gewoon liever op safe speelt. Mijn pa ruilt zijn Volvo's ook in na +/- een ton op de teller terwijl die dingen makkelijk veel langer mee gaan...
Ik weet 1 oplossing voor die 5 die ik zelf aanhou in Frankrijk, want die 5 onthoudt toch niemand.quote:Op zondag 6 mei 2007 23:55 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
3: vooral niet in je spiegels kijken, word je alleen maar bang van
4: richting aangeven en gewoon gaan sturen, of er nou ruimte is of niet, stoppen ze ook vanzelf
5: oppassen voor suicidale touristen
En dan komt het hopelijk goed inderdaad
Edit: Oh en Alexxxxx, ik heb nog nooit een pot vrachtwagenrijles zien geven![]()
Een vriend van mij rijdt op een FH12 bij Vredeveld Transport en die heeft een paar weken geleden de Volvo op een miljoen gezet.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:34 schreef Klonk het volgende:
kilometer miljonairs zijn voor mijn gevoel nog steeds vrij zeldzaam, kan ook zijn dat ik bij bedrijven heb gewerkt waar ze sneller een nieuwe kochten
Bij het bedrijf waar ik werk (60 trekkende eenheden ongeveer) gaan er ieder jaar een handvol auto's uit met een miljoen op de klok. Toen ik er pas kwam heb ik zelf een oude 4-serie over het miljoen getrapt, deze lichting verdwijnen er een aantal XF's, waarvan er 1 zelfs op 1.370.000km stond vorige weekquote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:34 schreef Klonk het volgende:
kilometer miljonairs zijn voor mijn gevoel nog steeds vrij zeldzaam, kan ook zijn dat ik bij bedrijven heb gewerkt waar ze sneller een nieuwe kochten
quote:Op vrijdag 11 mei 2007 18:47 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Bij het bedrijf waar ik werk (60 trekkende eenheden ongeveer) gaan er ieder jaar een handvol auto's uit met een miljoen op de klok. Toen ik er pas kwam heb ik zelf een oude 4-serie over het miljoen getrapt, deze lichting verdwijnen er een aantal XF's, waarvan er 1 zelfs op 1.370.000km stond vorige week
De Rooy, met die blauwe auto's, die de onderdelendistributie doen voor DAF, rijden 24-uurs diensten, met 2 man op 1 auto. Die dingen lopen zomaar 2 miljoen en meer, simpelweg omdat ze nooit koud worden en nooit echt zwaar belast worden. Stond eens een artikel over in de truckstar geloof ik
eh, hóeveel jaarquote:Op zaterdag 12 mei 2007 07:15 schreef Scalle-- het volgende:
Bij m'n vorige baas gingen ze pas na het miljoen eruit.
M'n huidige baas doet ze tegenwoordig na jaar weg maar dan zitten er ook al tussen over de 700.000 en ook 900.000 zijn er enkele... Denk niet dat er miljonairs tussenzitten...
Thxie, had het niet gemerkt dat ik iets vergeten wasquote:Op zaterdag 12 mei 2007 17:35 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
eh, hóeveel jaar
Wij rijden gemiddeld 135.000km per jaar met de auto's, hoogste afgelopen jaar was 167.000km, maar da's een extreme uitschieter. De auto's die er uit gaan bij ons zijn dus een jaar of 8, 9 oud
onderschat het heuveltje op de A40 niet als je Duitsland net binnenkomtquote:Op zaterdag 12 mei 2007 17:33 schreef Bartholomeus het volgende:
Trouwens, beste ViperGTS, Herongen ligt like... net over de grens bij Venlo. Wat moet je dan met 660pk
Ja beetje laat ja, maar kwam er vannacht toevallig langs
Die kan ik met de 380'ers bij ons anders prima hebben. Sterker nog, ik ben wel eens met een volle bak vlees van Nürnberg naar Hannover gereden, over de A7 dus. Daar zitten pas leuke bultjes inquote:Op zaterdag 12 mei 2007 19:18 schreef Klonk het volgende:
[..]
onderschat het heuveltje op de A40 niet als je Duitsland net binnenkomt, of nog erger de heuvel op Klagenfurtlaan als je binnendoor gaat
![]()
Dat zei ik ook ik vond 400 pk meer dan zat maar nee hij moest perse 660 want dat reed zo lekker. Maar je hoort mij niet klagen horen t is mijn geld nietquote:Op zaterdag 12 mei 2007 17:33 schreef Bartholomeus het volgende:
Trouwens, beste ViperGTS, Herongen ligt like... net over de grens bij Venlo. Wat moet je dan met 660pk
Ja beetje laat ja, maar kwam er vannacht toevallig langs
Was jij gister nu bij de truckrun van Nienoord?quote:Op zondag 13 mei 2007 14:45 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat zei ik ook ik vond 400 pk meer dan zat maar nee hij moest perse 660 want dat reed zo lekker. Maar je hoort mij niet klagen horen t is mijn geld niet
Nee hoezo stond er ook een black thunder de mijne komt donderdag er moest nog het eea aangedaan worden. Die verschrikkelijke bliksemschichten zijn eraf. Traanplaat erop bij de schotel, lampen en een luchthoorn op het dak.quote:Op zondag 13 mei 2007 14:59 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Was jij gister nu bij de truckrun van Nienoord?
er reed idd een Black Thunderquote:Op zondag 13 mei 2007 15:09 schreef vipergts het volgende:
[..]
Nee hoezo stond er ook een black thunder de mijne komt donderdag er moest nog het eea aangedaan worden. Die verschrikkelijke bliksemschichten zijn eraf. Traanplaat erop bij de schotel, lampen en een luchthoorn op het dak.
Haha dat snap ik met 660pk en een lading plantjes. Zijn er eigenlijk productietrekkers met nog meer vermogen?quote:Op donderdag 24 mei 2007 06:23 schreef vipergts het volgende:
Hij rijdt wel lekker, je kunt aardig meekomen met het andere verkeer
Ten eerste zijn het 530'ers, en ten tweede zijn ze niet met normale XF's te vergelijken. Zo zijn ze voorzien van 6x6 aandrijving, dat voor normale productie niet beschikbaar is. Verder zit er een andere koppelomvormer onder, waardoor ze op 3000Nm uitkomen, aldus de chauffeur van zo'n ding laatst. Ze zuipen trouwens ook gerust 1 op 1 qua verbruik, en dat vind blijkbaar níemand interessant. Overigens, met die grappige nooteboom trailertjes mogen ze het zand niet in. Dus waar die 6x6 aandrijving nou goed voor is mag Joost wetenquote:Op donderdag 24 mei 2007 08:45 schreef MaartenGrendel het volgende:
[..]
Haha dat snap ik met 660pk en een lading plantjes. Zijn er eigenlijk productietrekkers met nog meer vermogen?
En hoeveel ton zou je daar mee theoretisch kunnen trekken? Ik weet dat de Daf 95's met 580pk van de Landmacht vaak met treingewichten van meer dan 100 ton rijden.
De FH16 met 660pk is op dit moment de sterkste standaard productietrekker, en zover ik weet is het ook de motor die de meeste Nm's levert. Daarmee is Scania met z'n 620pk V8 dus rechts ingehaald door een 6-lijn blok. Altijd fijn, landgenootjes pesten.quote:Op donderdag 24 mei 2007 09:05 schreef dubidub het volgende:
Voor zover ik weet is die 660 de overtreffende trap. Scania heeft natuurlikj R620, da's voor zover ik weet de 'opvolger'. Maar voor echte parate kennis moet je bij alex5 zijn
En op deze site staat een tabelletje waaruit op te maken is dat die D2840 motor voor de scheepsbouw tot 1050pk geleverd wordt. Zal wel niet op de weg beschikbaar zijn omdat koppelomvormers, versnellingsbakken en assen (nog) niet op dit soort bruut geweld berekend zijnquote:Mammoet Europe BV uit Schiedam heeft twee speciale trekkers aangeschaft voor extreem zwaar transportwerk in geheel Europa.
Het zijn MAN TGA 41.660 8x4/4 BBS trekkers met 660 pk sterke D2840 Common Rail-motor. De trucks zijn goedgekeurd voor treingewichten tot 250 ton en beide uitgerust met XXL cabine. De 18,3 liter V10 motor geeft in het gebied tussen 1.000 en 1.600 toeren een (begrensd) koppel van 2.700 Nm af.
Dit enorme vermogen wordt via een MAN TipMatic versnellingsbak met 12 gangen, een WSK 440 koppelomvormer en MAN naafreductieassen duurzaam op de aangedreven wielen overgebracht.
Bron
... voor het brandstofverbruik, bandenslijtage, medeweggebruikers, verkeersveiligheid, etcquote:Op donderdag 24 mei 2007 19:57 schreef vipergts het volgende:
Koppel van die volvo is 3100 nm tussen 1000 en 1450 toeren. Daarmee gaat het invoegen op de snelweg lekker makkelijk. Je kunt gewoon naar links en meteen beginnen met inhalen. dat was zo leuk.
Hoe werkt zo'n koppelomvormer eigenlijk? Of is dat niet iets dat je als chauffeur bedienen moet?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 04:29 schreef Sounddragon het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
We hebben er 2 trouwens![]()
Dit zijn wel 530's, wél met WSK, power zát , en rijdt geweldig, alleen vond ik ze een beetje nerveus met sturen toen ze er net waren.
Wegrijden doe je met de bak in de lage stand, anders knalt ie je uit je stoel, rijden allebei met treingewichten boven de 100 ton (ballastwagens), en eentje heeft al een keertje met de ballastwagen erachter, de 650 uit de prut getrokken, die stond met 9 wielen naast de weg tot zijn assen erin, was nét FF te zacht
da's dus een sleepie van pak 'em beet 220 ton, waarvan er 108 vastzitten in de bagger, makkie volgens de vaste chauffeur
![]()
Enig google-werk leert dat die auto's voorzien zijn van Catterpillar C18 motoren, maar een 950pk versie is voorzover deze site aangeeft niet standaard beschikbaar. Dus ze zullen 'm wel een beetje opgefokt hebben, net zoals DAF doet om 800pk uit het 530pk blok te persen. Nu eens kijken of en zo ja waar dat apparaatje standaard in geleverd wordtquote:Op vrijdag 25 mei 2007 08:42 schreef MikeyMan het volgende:
Wordt die CAT motor uit die Dakar truck van Wuf van Ginkel niet ergens standaard in geleverd?
WSK werkt eigenlijk vanzelf, in de lagere versnellingen heb je gewoon meer NM's als je kwijt kunt op de weg, in de bak of aan de kingpin/trekoog, je zet het kind in de versnelling, poot op de rem, koppeling los, rem vasthouden uiteraard,dan voel je hem een beetje.. ehhh.. ja.. inelkaar duiken, dan zet ie zich schrap zeg maar, en als je dan de rem loslaat trekt ie gewoon zo hard als de koppelomvormer toelaat... meer is het niet... het voorkomt dat je harder trekt als dat mechanisch verantwoord is zeg maar... een beetje als een automaat met koppeling, zo'n idee...quote:Op vrijdag 25 mei 2007 10:53 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Hoe werkt zo'n koppelomvormer eigenlijk? Of is dat niet iets dat je als chauffeur bedienen moet?
Nog nooit met zo'n ding gereden, vandaar
Edit: zo'n dikke auto, en dan een of ander gaar blaupunkt radiootje en geen climate control
Sigarettensmokkel is niet onbekend daarzoquote:Op zaterdag 26 mei 2007 17:22 schreef vipergts het volgende:
Als je die jongens ook de veiling op ziet rijden. Ik hoor geruchten dat er daar nogal eens wat zwart gebeurt vandaar die opgetuigde auto's
Dat van die sigarettensmokkel had niet plaats bij het hierboven omschreven bedrijf. toempf was ookz o verstandig de naam van z'n werkgever niet te vermeldenquote:Op maandag 28 mei 2007 13:10 schreef Sounddragon het volgende:
Nou betwijfel ik of het desbetreffende bedrijf wel erg blij is met deze aantijgingen op internet, waar of niet waar, zoalng niet bewezen is dit laster heren![]()
Als ik werkgever was en ik las dit... was je per direkt op zoek naar een andere baan, én een advokaat![]()
quote:Op zaterdag 26 mei 2007 19:07 schreef Toempf het volgende:
sigaretten smokkelen doen ze bij een ander niet nader te noemen bedrijf op de veiling, en laat ik daar nou ook toevallig werken
quote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:36 schreef vipergts het volgende:
je werkt bij de gebroeders met de vier d tjes als logo
Wat valt hieraan te missen ????quote:Op maandag 28 mei 2007 12:33 schreef vipergts het volgende:
gebroeders dames had vier d in de voor van een bloemetje dacht ik
vipergts denkt dat het zo is, maar ik kan je wel verzekeren dat toempf daar niet werktquote:Op maandag 28 mei 2007 13:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
[..]
[..]
Wat valt hieraan te missen ????![]()
Als ik straks een smeekmail krijg met 'kun je alsjeblieft die post van me wissen' is het antwoord iig neequote:Op maandag 28 mei 2007 13:10 schreef Sounddragon het volgende:
Nou betwijfel ik of het desbetreffende bedrijf wel erg blij is met deze aantijgingen op internet, waar of niet waar, zoalng niet bewezen is dit laster heren![]()
Als ik werkgever was en ik las dit... was je per direkt op zoek naar een andere baan, én een advokaat![]()
Jij hoeft dat niet te willen nee.quote:
Oh ok, zou goed kunnen aangezien Lievaart heel veel op Italië rijdt. Vipergts zei dat het met de koelinstallatie te maken heeft.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 20:44 schreef Klonk het volgende:
heeft te maken met het wel of niet mogen rijden in Italie, iets met bederfelijke waar
quote:Verse vis, vers vlees, vers fruit, verse groenten, verse zuivelproducten, levend zaad, snijbloemen, kuikens, vee op weg naar slachthuis of afkomstig uit buitenland.Voor dit transport is voorgeschreven dat het voertuig aan beide zijkanten en de achterzijde is voorzien van duidelijk zichtbare groene borden of stickers van 50 cm breed en 40 cm hoog, waarop een kleine letter “d”, in zwart en 20 cm hoog, voorkomt
http://www.truckinfo.eu/Rijverboden/italie.phpquote:Indien voor een bepaald transport van bederfelijke producten een ontheffing van het rijverbod is verleend, dienen op het betreffende voertuig aan beide zijkanten en de achterzijde duidelijk zichtbaar groene borden of stickers te worden aangebracht van 50 cm breed en 40 cm hoog, waarop een kleine letter “a”, in zwart en 20 cm hoog, voorkomt.
Voor 1 keer ga ik ze eens allemaal bekijkenquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 00:41 schreef Alexxxxx het volgende:
Net weer terug uit Assen.
Alle 442 foto's die ik vandaag bij het festival heb gemaakt staan hier
Wie, wat, waar, waarmee, waarheen, waarvoor, foto's, etcquote:Op zondag 9 september 2007 20:10 schreef Ridocar het volgende:
Schopje omhoog, misschien om wat nieuw leven in te blazen.
Ben zelf pas begonnen als parttime chauffeur, vandaar.
Als je straks je papiertje hebt kan je nog zat verdienen, geniet nog maar ff van je vrije tijd want die heb je straks echt niet meerquote:Op dinsdag 11 september 2007 13:36 schreef Jim.Beam het volgende:
Ben nu bezig met m'n techniek, hierna nog verkeer/examen en dan beginnen!![]()
...daar gaan al m'n vakantiewerk centjes![]()
Ben nog 19 dus moet nog studeren, wil hem gewoon op zak hebben omdat dat geld anders weer aan bier wordt uitgegeven oid.quote:Op dinsdag 11 september 2007 15:26 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Als je straks je papiertje hebt kan je nog zat verdienen, geniet nog maar ff van je vrije tijd want die heb je straks echt niet meer
tof!quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 00:41 schreef Alexxxxx het volgende:
Net weer terug uit Assen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Alle 442 foto's die ik vandaag bij het festival heb gemaakt staan hier
Bij een transportbedrijf in het zuiden (richting Bergen op Zoom). Ik ben nu een beetje op het terrein aan het meedraaien en zo nu en dan rijden.quote:Op maandag 10 september 2007 19:23 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Wie, wat, waar, waarmee, waarheen, waarvoor, foto's, etc
Scania. Heeft. Geen. Volautomaat. Want. Er. Zit. Een. Koppeling. In.quote:Op zaterdag 15 september 2007 16:45 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Bij een transportbedrijf in het zuiden (richting Bergen op Zoom). Ik ben nu een beetje op het terrein aan het meedraaien en zo nu en dan rijden.
We hebben hier wat Volvo's FM12, Daf's 95 (XF), een aantal MAN 27-ers, en nog wat 'exotisch' spul als een Scania (R420 als ik het goed heb). De laatste is een volautomaat.
Foto's volgen nog.
Geef toe. Zolang je niet stopt is het een volautomaat.quote:Op zaterdag 15 september 2007 17:06 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Scania. Heeft. Geen. Volautomaat. Want. Er. Zit. Een. Koppeling. In.![]()
Neen. Ga eens bultje op ineens scherp de hoek om. Als je het ding niet van te voren helpt schakelen, gaat ie het zelf doen op het moment dat de sleepas of de trailer begint te wringen, verschakelt ie zich, en kom je stil te staan. Wij hebben verschillende klanten waarbij dat vaste prik is. De Dafs schakelen op hetzelfde moment, maar sneller en accurater, waardoor je niet stil komt te staan.quote:Op zaterdag 15 september 2007 19:38 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Geef toe. Zolang je niet stopt is het een volautomaat.![]()
Duidelijk. Ik heb nog gen meter in het ding gereden, en ik wist niet dat het starten en stoppen wel met koppeling moest gebeuren.quote:Op zaterdag 15 september 2007 17:06 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Scania. Heeft. Geen. Volautomaat. Want. Er. Zit. Een. Koppeling. In.![]()
Duidelijk?
Het is een van de weinige automaten hier, en het is nogal een nieuw hok.quote:Bovendien, wat is er exotisch aan?
Nee, een 27.422.quote:En wat bedoel je met een MAN 27'er? Zal wel gewoon een TG-A zijn neem ik aan?
We hebben hier alleen trekkers staan.quote:Motorwagenversie dan?
Hmmkay, nouja zie ook even dat je uitleg krijgt over de digitale tacho dan, mocht je er eens mee weg moetenquote:Op zaterdag 15 september 2007 22:27 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Duidelijk. Ik heb nog gen meter in het ding gereden, en ik wist niet dat het starten en stoppen wel met koppeling moest gebeuren.
[..]
Het is een van de weinige automaten hier, en het is nogal een nieuw hok.
Dan is die MAN dus een 27 tons trekker, zegt niks over het model zover ik weet.quote:[..]
Nee, een 27.422.
[..]
We hebben hier alleen trekkers staan.
's niet erg, je moet ergens beginnenquote:Op zaterdag 15 september 2007 22:55 schreef Ridocar het volgende:
Geloof het of niet, maar de Scania heeft nog een analoge tacho.
Er staan 4 auto's met een digitale tachograaf, maar ik heb nog geen chauffeurskaart. Uitleg over de digitale tacho heb ik al wel een beetje gekregen.
Die Man is trouwens een F2000.
Dank trouwens voor de uitleg.Ik merk nu wel (ook op m'n werk) dat ik 0,0 ervaring heb in het hele chauffeursvak.
Ik dacht dat je op 2 weken slechts 90 uur rijtijd mocht hebben... Ik werk alle dagen maar 12 uurtjes dus ik denk er al lang niet over na, kom zowieso niet aan m'n 4 uur rijtijd per dagquote:Op zaterdag 15 september 2007 23:35 schreef worldpimber het volgende:
Eusj, wat betreft rijtijden ... stel je rijdt 2 weken
Je mag die dan toch gewoon als volgt rusten:
11
11
9
9
9
24
11
11
9
9
9
48
11 en 9 uur rusten in willekeurige volgorde en na die 48 uur mag je weer vanaf 0 beginnenOf moeten die 9 uur gecompenseerd worden?
Aangezien een oudere chauffeur dat tegen mij zei.
Wat betreft rusturen: dit klopt. Echter, je hoeft het maken van 9 uur níet te compenseren. Vroeger was dat met het maken van 8 uur wel zo, maar dat mocht ook maar 1 keer per week. Nu dus gewoon 9 uur maken en dan 15 uur lang gas d'r op. Of nouja, qua diensturen danquote:Op zaterdag 15 september 2007 23:35 schreef worldpimber het volgende:
Eusj, wat betreft rijtijden ... stel je rijdt 2 weken
Je mag die dan toch gewoon als volgt rusten:
11
11
9
9
9
24
11
11
9
9
9
48
11 en 9 uur rusten in willekeurige volgorde en na die 48 uur mag je weer vanaf 0 beginnenOf moeten die 9 uur gecompenseerd worden?
Aangezien een oudere chauffeur dat tegen mij zei.
Als je op de duitse tv ziet hoe dat er aan toe gaat vind ik dat ook niet zo vreemdquote:Op zondag 16 september 2007 14:00 schreef sj44k het volgende:
die 2wekelijkse tijden worden wel gecontroleerd hoor.
Maar dat kan ook komen omdat wij als scandinavie rijders allemaal crimineel zijn. En de duitse politie ons nogal op de korrel heeft
Ik heb in een R gereden, maar die had met rotondes geen moeite. Maar het scheelt ook wel dat ik geen zware vrachten achterin had liggen.quote:Op zaterdag 15 september 2007 22:23 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Rotondes hebben die apparaten ook de grootste moeite mee, is in de R-serie verbeterd, maar goed is het nogsteeds niet.
Dat inderdaad. Daf schakelt in de bochten en die CF's waar ik nu mee gereden heb schakelen soms veel te laat. Zelfs leeg trekt hij soms door tot 2000 rpm. Die Volvo's zijn inderdaad fijn.quote:Overigens, die van de Daf is ook niet perfect hoor, geef mij die van Volvo maar
Dat laatste is bij alle bloemnbeoren zo. Je levert de schijven in , krijgt een vakantie briefje en je gaat weer. Gelukkig was ik uitzendkracht en reed ik met een chauffeur mee die van maandag tot en met donderdag werkte.quote:Op zondag 16 september 2007 14:11 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Trouwens, er zijn bedrijven die het aan zichzelf te danken hebben dat de BAG en de Autobahnpolizei ze op de korrel heeft hoor. Een poos geleden hebben er in 1 week 20 auto's van M. Mooi uit Waddinxveen (dacht ik) vast gestaan, waarvan er 2 onder invloed van coke schijnen te zijn geweest. Maar die klappen dan ook in 1 dag op en neer naar zuid duitsland, leveren dan de schijven in op de zaak, en gaan zo nog een keer. En jah, in twee dagen twee keer op en neer naar München is ook wel... pittig
Ah, dat van die 9 uur rust zonder compensatie zat ik nog het meest over in. Maar dat komt vanwege de 'vage regelomschrijving' misschien. Het was een chauffeur die het al 30 jaar deed oid, maar toch had ie het verkeerd dusquote:Op zondag 16 september 2007 12:40 schreef Bartholomeus het volgende:
Heerlijk he, die nieuwe rijtijdenwet?
Nu heb ik nog nooit gehoord dat ze de tweewekelijkse rijtijd hebben gecontroleerd, en ook die diensturen kijkt volgens mij niemand na, dus wat dat betreft... Gewoon je 11 of 9 uur maken, zorgen dat je per dag niet te lang rijd (hoewel wij ook gewoon stom iedere dag 10 uur knallen), en dan is het wel best
Nou er moet toch wat gebeuren om geld te verdienen?quote:Op zondag 16 september 2007 14:11 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Als je op de duitse tv ziet hoe dat er aan toe gaat vind ik dat ook niet zo vreemd
Laatst was er een die de zekering van de begrenzer d'r uit had gemikt en met 110km/h naar de boot vloog. Gek he dat je dan aangehouden wordtIn de anderhalf jaar die ik bij de oosterburen heb rondgetuft, en ik heb heus dat hele land gezien, heb ik nooit meegemaakt dat ze verder keken dan een dag of 4, 5. Als je de schijven van 3 weken maar bij je hebt, gewoon meewerkt, en duidelijk niks te verbergen hebt, vinden ze het al gauw best.
Trouwens, er zijn bedrijven die het aan zichzelf te danken hebben dat de BAG en de Autobahnpolizei ze op de korrel heeft hoor. Een poos geleden hebben er in 1 week 20 auto's van M. Mooi uit Waddinxveen (dacht ik) vast gestaan, waarvan er 2 onder invloed van coke schijnen te zijn geweest. Maar die klappen dan ook in 1 dag op en neer naar zuid duitsland, leveren dan de schijven in op de zaak, en gaan zo nog een keer. En jah, in twee dagen twee keer op en neer naar München is ook wel... pittig
Dat zeker, maar klaag dan ook niet dat je streng gecontroleerd wordt als je systematisch de regels overtreedt. Overigens, ik ben van mening dat op die manier moeten rijden in de hand gewerkt wordt door de verladers en leveranciers. Immers: de transporteur zorgt wel dat ie de boot haalt, dus als wij even 5 minuten later komen maakt dat niet zo veel uit. Als je dan als transporteurs gewoon massaal zegt: joh, 's leuk, doen wij niet meer aan mee, zie maar dat jullie het spul op tijd klaar hebben staan!, ben je van het probleem af. Maarja, zolang zich in transportland niemand elkaar het licht in de ogen gunt, zullen de transporteurs zich in onmogelijke bochten blijven wringen. En ik ben ook van mening dat dat een hoop transporteurs uiteindelijk de kop gaat kosten. De regelgeving en de controle erop wordt namelijk alleen maar scherper en strenger, de straffen hoger, en dus het baat dat de transporteur er bij heeft kleiner.quote:Op zondag 16 september 2007 16:26 schreef sj44k het volgende:
[..]
Nou er moet toch wat gebeuren om geld te verdienen?
Pak eens een vrachtje van een ton of 25 in een koeler, en probeer dat rustig en genuanceerd over een rotonde te trekken. Gegarandeerd dat ie bij het oprijden van de rotonde (dus in de bocht naar rechts) in een te hoge versnelling blijft zitten, in de bocht naar links vervolgens gaat schakelen, zich verschakelt, nog eens gaat schakelen, waardoor jij ondertussen de bocht naar rechts al aan het maken bent, en zowat stil komt te staan. Dit komt door het wringen van de trailer, waar de computer blijkbaar niet genoeg rekening mee houdt. Met gestuurde assen zul je dit probleem niet of minder hebben, omdat je dan ook nagenoeg geen snelheid verliest door het wringing van de wielen.quote:Op zondag 16 september 2007 15:11 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ik heb in een R gereden, maar die had met rotondes geen moeite. Maar het scheelt ook wel dat ik geen zware vrachten achterin had liggen.
[..]
Dat inderdaad. Daf schakelt in de bochten en die CF's waar ik nu mee gereden heb schakelen soms veel te laat. Zelfs leeg trekt hij soms door tot 2000 rpm. Die Volvo's zijn inderdaad fijn.
Vragen om een Pattronaal Attest, beter bekend als vakantiebriefje/vrijbriefje/leugenpapiertje/bewijs van niks doen. Daarin geeft de werkgever aan van wanneer tot wanneer jij iets anders hebt gedaan dan vrachtwagen rijden. Overigens dien je 1 schijf voor de hele dag te gebruiken. Als je van auto 1 naar auto 2 overstapt, schrijf je gewoon de schijf af zoals je dat normaal aan het eind van de dag zou doen. Als je in auto twee stapt, vul je aan de achterkant van de schijf daar de gegevens van auto 2 in, en op die manier kun je 4 auto's op 1 schijf op 1 dag besturen. In de praktijk zal niemand je wat zeggen als je iedere keer een nieuwe schijf pakt, maar in principe mag het dus niet.quote:Op zondag 16 september 2007 17:33 schreef Ridocar het volgende:
Had ik nog een vraagje over het bijhebben van schijven. Ik rij niet dagelijks. En nog eens in verschillende auto's (meer schijven op 1 dag.) Dus er vallen gaten in m'n administratie. Hoe laat ik dan zien dat ik niet aan het frauderen ben, ,mocht ik dan staande gehouden worden?
Ik reed in Frankrijk en daar zijn de rotondes wat ruimer dus heb je ook minder last van wringen.Maar ik reed gewoon met een drie-asserquote:Op zondag 16 september 2007 17:45 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Pak eens een vrachtje van een ton of 25 in een koeler, en probeer dat rustig en genuanceerd over een rotonde te trekken. Gegarandeerd dat ie bij het oprijden van de rotonde (dus in de bocht naar rechts) in een te hoge versnelling blijft zitten, in de bocht naar links vervolgens gaat schakelen, zich verschakelt, nog eens gaat schakelen, waardoor jij ondertussen de bocht naar rechts al aan het maken bent, en zowat stil komt te staan. Dit komt door het wringen van de trailer, waar de computer blijkbaar niet genoeg rekening mee houdt. Met gestuurde assen zul je dit probleem niet of minder hebben, omdat je dan ook nagenoeg geen snelheid verliest door het wringing van de wielen.
Het gebeurt met name als je van de snelweg afkomt. Als je afremt blijft hij in de 12 staan en als je weer gas geeft moet de bak nog gaan bedenken in welke versnelling het gaat.quote:Als je Daf gaat schakelen in de bochten doet ie dat omdat ie meer snelheid verliest in die bocht dan waar ie mee gerekend had. Dit kun je opvangen door de snelheid in de bocht gelijkmatiger te houden. Dus: rustiger de bocht in rijden, en zo dat je die snelheid de hele bocht kunt houden. Niet altijd haalbaar, dat weet ik ook wel, maar je kunt het er wel mee voorkomen. Dat is overigens ook de manier van bochten nemen zoals ik het destijds tijdens de rijles geleerd heb.
Ik geef nooit, maar dan ook nooit plankgas en ik probeer zeker wel de automaat te sturen. Zelfs beladen hoef je niet altijd vol gas te geven. En het mooie is: hij doet het alleen bij het wegrijden, daarna niet meer.quote:
Het doortrekken tot 2000 toeren doen ze doordat jij dan teveel gas geeft. Een automaat schakelt vanzelf, uiteraard, maar hij compenseert niet jouw rijstijl. Als jij plankgas geeft, gaat dat ding plankgas schakelen, en dus te laat. Geladen moet je wel vol gas geven, simpelweg omdat je dan de pk's nodig hebt. Leeg gewoon beheersd en rustig gas geven, dan komt alles goedOok dat is wel eens moeilijk, ook dat weet ik uit eigen ervaring, maar hej, kleinigheidjes houd je
En waarom de volvo het dan wel kan? Nou, die is gewoon beter berekend op onbenullige ongenuanceerde gehaaste vrachtwagenchauffeurs
De krappe rotondes en de volle belading in NL doen het hem vooral idd, als je 'm niet helemaal vol hebt qua gewicht, doet ie het inderdaad wel aardig. De 4-series hebben zelfs daar moeite mee...quote:Op zondag 16 september 2007 17:58 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ik reed in Frankrijk en daar zijn de rotondes wat ruimer dus heb je ook minder last van wringen.Maar ik reed gewoon met een drie-asser
Klopt, dat is zo'n situatie die je niet echt eerder kunt opvangen. Hooguit zou je al eerder heel iets het gas kunnen aanraken zonder echt gas te geven, dan zou ie in principe wel moeten gaan schakelen.quote:[..]
Het gebeurt met name als je van de snelweg afkomt. Als je afremt blijft hij in de 12 staan en als je weer gas geeft moet de bak nog gaan bedenken in welke versnelling het gaat.
[..]
Ik geef nooit, maar dan ook nooit plankgas en ik probeer zeker wel de automaat te sturen. Zelfs beladen hoef je niet altijd vol gas te geven. En het mooie is: hij doet het alleen bij het wegrijden, daarna niet meer.
Dus sorry, helaas kan ik niet aan je profiel van gehaaste ongenuanceerde vrachtwagenchauffeur voldoen. Ik wil het spul graag heel houden en ook technisch en elke keer volgas wegrijden helpt daar niet bij.
Bedankt.quote:Op dinsdag 18 september 2007 14:03 schreef Klonk het volgende:
netjes
Die rijden op Super benzine en niet op euro 95quote:Op dinsdag 18 september 2007 14:53 schreef Cyberdogg het volgende:
Ik reed gisteren in een R-serie en daar stond in de grill Super. Kan iemand mij uitleggen wat dat inhoudt. Ik zie het vaker namelijk op de V8-en.
Leg jij als autokenner het dan eens exact uitquote:Op dinsdag 18 september 2007 22:00 schreef Alexxxxx het volgende:
klopt ongeveer glasbak.
Andee keer misschien, ben nu te moe. Maar het is idd een term uit het verlden van Scania(-Vabis)quote:Op dinsdag 18 september 2007 22:03 schreef glasbak het volgende:
[..]
Leg jij als autokenner het dan eens exact uit
Ik ben er gisteren achter gekomen dat een Daf ook niet blij wordt in een krappe bocht met een 3-asser. Ik moest gisteren een redelijk krap bochtje nemen en dat ding wist van gekkigheid niet in welke versnelling het moest. Hij schakelde precies in de bocht ook. En op de cruise-control van 50 naar 80 is ook niet slim want dan denkt de bak dat 'ie bij een GTI hoort.quote:Op zondag 16 september 2007 19:23 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
De krappe rotondes en de volle belading in NL doen het hem vooral idd, als je 'm niet helemaal vol hebt qua gewicht, doet ie het inderdaad wel aardig. De 4-series hebben zelfs daar moeite mee...
[..]
Klopt hoor, een onverwachts niet ingecalculeerd snelheidsverlies is voor geen enkele automaat grappig. Maar de ZF bak die onder de Dafs hangen (en onder de MAN's en Iveco's overigens) houden het wel beter vol. Maar ook die kun je het inderdaad te gek maken hoorquote:Op woensdag 19 september 2007 14:37 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ik ben er gisteren achter gekomen dat een Daf ook niet blij wordt in een krappe bocht met een 3-asser. Ik moest gisteren een redelijk krap bochtje nemen en dat ding wist van gekkigheid niet in welke versnelling het moest. Hij schakelde precies in de bocht ook. En op de cruise-control van 50 naar 80 is ook niet slim want dan denkt de bak dat 'ie bij een GTI hoort.
Het is ideaal een automaat, maar af en toe is het beter om het heft in eigen handen te nemen.
Wat dat betreft ben ik blij dat ik niet bij Heisterkamp werk, daar hebben ze het zo gemaakt dat je als chauffeur niet meer kunt ingrijpen, qua versnelling.
90?quote:Op woensdag 19 september 2007 15:39 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Klopt hoor, een onverwachts niet ingecalculeerd snelheidsverlies is voor geen enkele automaat grappig. Maar de ZF bak die onder de Dafs hangen (en onder de MAN's en Iveco's overigens) houden het wel beter vol. Maar ook die kun je het inderdaad te gek maken hoor
Op de cruisecontrol naar de 90 zou hij in principe gewoon moeten doen, en ook gewoon normaal. Althans, dat doen de auto's van mijn baas wel. Misschien een verschil in software ofzo?
Het is niet alleen bij een berg. Remmen voor een bocht in de snelweg die omhoog loopt en dan 60 in de 12 (da's 1000 rpm ongeveer) is ook niet fijn dus dan tik ik hem terug naar de 11.quote:Heisterkamp (a.k.a. Kanteltrans) heeft inderdaad alles geblokkeerd, in de waan dat de bak het ten alle tijden zelf op kan lossen. Rekening houden met net verkeerd opschakelen onder aan de berg, of plotselinge situaties, doen ze daar niet. Overigens rijden die toch zowat alleen maar met een volle bak van het ene naar het andere adres, de krappe situaties komen daar niet zo vaak voor. En vaak lichte vrachten ook
Maar ik zou er ook knettergek van worden idd
quote:Op woensdag 19 september 2007 18:07 schreef dubidub het volgende:
Ze noemen me ook wel adelaar, omdat ik zo goed zie vandaar
Jaquote:Op woensdag 19 september 2007 18:12 schreef worldpimber het volgende:
[..]
+ wat dacht jij dan, dat ze zelf foto's gingen maken voor die icoontjes![]()
Bij VOS was het toendertijd zo dat als je door moest rijden dat via de black box gemeld moest worden door de planning. Telefonisch heb je geen poot om op te staan maar de satalliet berichten blijven staan in het systeem. En nou zullen ze misschien niet moeilijk doen over 200 euro, maar bij 1500 kennen ze je ineens niet meer!quote:Op zondag 16 september 2007 16:23 schreef worldpimber het volgende:
[..]
Ook vind ik het vaak moeilijk als mij wordt verteld ergens door te rijden en de regels een keertje niet zo nauw te nemen (geen 24 uur rust houden e.d.) Wat is wijsheid? Om een schriftelijke verklaring vragen waarop de werkgever aangeeft voor alle boetes in te staan of vertrouwen op de toestemming die je ontvangt op je blackbox als bewijs om zelf de boete niet te hoeven betalen??
Ik ben daar expres vaak heel strikt in, elke keer weer melden dat ik bijvoorbeeld teveel uren maak in de week, of dat ik te vaak 9 uur rust maak etc. dat wordt volgens mij best wel als irritant ervarenMaar wederom zijn er weer andere oudere chauffeurs die me dan vaak vertellen dat je toch wel dik in je kont geboord wordt ALS je een boete krijgt. Dat de werkgever dan alsnog z'n handen in onschuld wast en jij mag dokken.
Maar dat bericht kan je zelf niet uitlezen, en als bewijs aanvoeren. Zij kunnen toch op het DELETE knopje drukken of 20 berichten achter elkaar verzenden (bericht verdwijnt) en je vervolgens alsnog de deur wijzen?Wel een naaistreek, maarjah .. paranoia ehquote:Op woensdag 19 september 2007 18:20 schreef KosterT het volgende:
Bij VOS was het toendertijd zo dat als je door moest rijden dat via de black box gemeld moest worden door de planning. Telefonisch heb je geen poot om op te staan maar de satalliet berichten blijven staan in het systeem. En nou zullen ze misschien niet moeilijk doen over 200 euro, maar bij 1500 kennen ze je ineens niet meer!
Ik werd vaak zat gebeld of ik door wou rijden. Uiteraard vroeg ik dan om een bericht, en als ik die niet kreeg --> jammer dan.![]()
Oh, mocht je aangehouden worden en moeten betalen, zeg dan vooral niet dat je op risico van de baas rijd. Dan krijgt die namelijk ook een boete. Het is en blijft namelijk gewoon jou verantwoordelijkheid, dus kun je (in theorie) altijd nee zeggen. De baas zal vervolgens jou boete niet meer terugbetalen.
Heb je al eerder in een vrachtwagen gereden dan? Ik weet niet of ik een 2 daagse cursus aan zou raden hoor. Ligt geheel aan je ervaring, maar voor mijn gevoel was ik de eerste lessen toch echt wel blind wat betreft dode hoeken en weten waar ik moet kijken. Je kunt wel in je spiegels en de camera kijken, maar in het begin zag ik dan nog niks. Maar je moet zelf naar het kostenplaatje kijken ook.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:28 schreef Jim.Beam het volgende:
Ben nu even aan het kijken hoe ik m'n praktijklessen ga doen, ik kan kiezen voor een 2-daagse opleiding C voor 1190 euro, inclusief examen. Kan ook kiezen voor CE 2-daagse opleiding, dit is 1390 euro. Is het verstandig om dan gelijk CE te doen? Is het zoiezo haalbaar in 2 volle dagen lessen en de 3de dag examen?
quote:Op donderdag 20 september 2007 14:02 schreef worldpimber het volgende:
[..]
Maar dat ligt natuurlijk ook geheel aan jouw ervaring, als je al vaker met een aanhanger hebt gereden zal het wel makkelijker zijnOh, en dan komt er ook nog het aan en afkoppelen bij natuurlijk, niet zo heel moeilijk. Maar je moet het toch ff leren in de goede volgorde. In 2 dagen zou ik het niet vol vertrouwen kunnen denk ik
Nee, dat moet je aan voelen. Het ligt aan zoveel factoren, hoeveel vermogen en koppel de trekker heeft, hoe vol je zit.quote:Op zaterdag 29 september 2007 20:13 schreef Ridocar het volgende:
Had ik nog een dingetje over het kiezen van de juiste versnelling en verschillende soorten transmissies.
Ik heb gelest met een zf-bak van een Magnum (stapelbak met splitter) en zo'n automaatdinges van Mercedes (ik ben de naam kwijt). Daarmee leerde ik het gewone riedeltje van 2, 4, 5, 6, 7, 8, 8 hoog. Maar dat schijnt nogal te schelen of je met een volle bak rijdt (meer tussenversnellingen), of met een losse trekker(meer overslaan). Is het dan ook zo van 'zoek het maar uit, je krijgt het vanzelf wel door' of zijn daar ook vaste schakelpatronen voor? En met een 12-bak van Volvo?
Zo'n Benz ding heet een ESP, en mag van mij liever nog vandaag dan morgen verboden worden. Wat een teringdingen zijn dat zegquote:Op zaterdag 29 september 2007 20:13 schreef Ridocar het volgende:
Had ik nog een dingetje over het kiezen van de juiste versnelling en verschillende soorten transmissies.
Ik heb gelest met een zf-bak van een Magnum (stapelbak met splitter) en zo'n automaatdinges van Mercedes (ik ben de naam kwijt). Daarmee leerde ik het gewone riedeltje van 2, 4, 5, 6, 7, 8, 8 hoog. Maar dat schijnt nogal te schelen of je met een volle bak rijdt (meer tussenversnellingen), of met een losse trekker(meer overslaan). Is het dan ook zo van 'zoek het maar uit, je krijgt het vanzelf wel door' of zijn daar ook vaste schakelpatronen voor? En met een 12-bak van Volvo?
Toevallig, ik gisteren ook eentje in het roodquote:Op zaterdag 13 oktober 2007 19:42 schreef Klonk het volgende:
Tof
Vandaag trouwens de nieuwe MAN in het wild gespot, uiteraard geen camera bij me, maar hij ziet er erg goed uit
Volgens mij staat er ook een in Roosendaal, bij de MAN op Majoppeveld. Een zwarte TGA. Dichte grille enzo, Ziet er wel mooi uit.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 19:42 schreef Klonk het volgende:
Tof
Vandaag trouwens de nieuwe MAN in het wild gespot, uiteraard geen camera bij me, maar hij ziet er erg goed uit
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |