Geef toe. Zolang je niet stopt is het een volautomaat.quote:Op zaterdag 15 september 2007 17:06 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Scania. Heeft. Geen. Volautomaat. Want. Er. Zit. Een. Koppeling. In.![]()
Neen. Ga eens bultje op ineens scherp de hoek om. Als je het ding niet van te voren helpt schakelen, gaat ie het zelf doen op het moment dat de sleepas of de trailer begint te wringen, verschakelt ie zich, en kom je stil te staan. Wij hebben verschillende klanten waarbij dat vaste prik is. De Dafs schakelen op hetzelfde moment, maar sneller en accurater, waardoor je niet stil komt te staan.quote:Op zaterdag 15 september 2007 19:38 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Geef toe. Zolang je niet stopt is het een volautomaat.![]()
Duidelijk. Ik heb nog gen meter in het ding gereden, en ik wist niet dat het starten en stoppen wel met koppeling moest gebeuren.quote:Op zaterdag 15 september 2007 17:06 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Scania. Heeft. Geen. Volautomaat. Want. Er. Zit. Een. Koppeling. In.![]()
Duidelijk?
Het is een van de weinige automaten hier, en het is nogal een nieuw hok.quote:Bovendien, wat is er exotisch aan?
Nee, een 27.422.quote:En wat bedoel je met een MAN 27'er? Zal wel gewoon een TG-A zijn neem ik aan?
We hebben hier alleen trekkers staan.quote:Motorwagenversie dan?
Hmmkay, nouja zie ook even dat je uitleg krijgt over de digitale tacho dan, mocht je er eens mee weg moetenquote:Op zaterdag 15 september 2007 22:27 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Duidelijk. Ik heb nog gen meter in het ding gereden, en ik wist niet dat het starten en stoppen wel met koppeling moest gebeuren.
[..]
Het is een van de weinige automaten hier, en het is nogal een nieuw hok.
Dan is die MAN dus een 27 tons trekker, zegt niks over het model zover ik weet.quote:[..]
Nee, een 27.422.
[..]
We hebben hier alleen trekkers staan.
's niet erg, je moet ergens beginnenquote:Op zaterdag 15 september 2007 22:55 schreef Ridocar het volgende:
Geloof het of niet, maar de Scania heeft nog een analoge tacho.
Er staan 4 auto's met een digitale tachograaf, maar ik heb nog geen chauffeurskaart. Uitleg over de digitale tacho heb ik al wel een beetje gekregen.
Die Man is trouwens een F2000.
Dank trouwens voor de uitleg.Ik merk nu wel (ook op m'n werk) dat ik 0,0 ervaring heb in het hele chauffeursvak.
Ik dacht dat je op 2 weken slechts 90 uur rijtijd mocht hebben... Ik werk alle dagen maar 12 uurtjes dus ik denk er al lang niet over na, kom zowieso niet aan m'n 4 uur rijtijd per dagquote:Op zaterdag 15 september 2007 23:35 schreef worldpimber het volgende:
Eusj, wat betreft rijtijden ... stel je rijdt 2 weken
Je mag die dan toch gewoon als volgt rusten:
11
11
9
9
9
24
11
11
9
9
9
48
11 en 9 uur rusten in willekeurige volgorde en na die 48 uur mag je weer vanaf 0 beginnenOf moeten die 9 uur gecompenseerd worden?
Aangezien een oudere chauffeur dat tegen mij zei.
Wat betreft rusturen: dit klopt. Echter, je hoeft het maken van 9 uur níet te compenseren. Vroeger was dat met het maken van 8 uur wel zo, maar dat mocht ook maar 1 keer per week. Nu dus gewoon 9 uur maken en dan 15 uur lang gas d'r op. Of nouja, qua diensturen danquote:Op zaterdag 15 september 2007 23:35 schreef worldpimber het volgende:
Eusj, wat betreft rijtijden ... stel je rijdt 2 weken
Je mag die dan toch gewoon als volgt rusten:
11
11
9
9
9
24
11
11
9
9
9
48
11 en 9 uur rusten in willekeurige volgorde en na die 48 uur mag je weer vanaf 0 beginnenOf moeten die 9 uur gecompenseerd worden?
Aangezien een oudere chauffeur dat tegen mij zei.
Als je op de duitse tv ziet hoe dat er aan toe gaat vind ik dat ook niet zo vreemdquote:Op zondag 16 september 2007 14:00 schreef sj44k het volgende:
die 2wekelijkse tijden worden wel gecontroleerd hoor.
Maar dat kan ook komen omdat wij als scandinavie rijders allemaal crimineel zijn. En de duitse politie ons nogal op de korrel heeft
Ik heb in een R gereden, maar die had met rotondes geen moeite. Maar het scheelt ook wel dat ik geen zware vrachten achterin had liggen.quote:Op zaterdag 15 september 2007 22:23 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Rotondes hebben die apparaten ook de grootste moeite mee, is in de R-serie verbeterd, maar goed is het nogsteeds niet.
Dat inderdaad. Daf schakelt in de bochten en die CF's waar ik nu mee gereden heb schakelen soms veel te laat. Zelfs leeg trekt hij soms door tot 2000 rpm. Die Volvo's zijn inderdaad fijn.quote:Overigens, die van de Daf is ook niet perfect hoor, geef mij die van Volvo maar
Dat laatste is bij alle bloemnbeoren zo. Je levert de schijven in , krijgt een vakantie briefje en je gaat weer. Gelukkig was ik uitzendkracht en reed ik met een chauffeur mee die van maandag tot en met donderdag werkte.quote:Op zondag 16 september 2007 14:11 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Trouwens, er zijn bedrijven die het aan zichzelf te danken hebben dat de BAG en de Autobahnpolizei ze op de korrel heeft hoor. Een poos geleden hebben er in 1 week 20 auto's van M. Mooi uit Waddinxveen (dacht ik) vast gestaan, waarvan er 2 onder invloed van coke schijnen te zijn geweest. Maar die klappen dan ook in 1 dag op en neer naar zuid duitsland, leveren dan de schijven in op de zaak, en gaan zo nog een keer. En jah, in twee dagen twee keer op en neer naar München is ook wel... pittig
Ah, dat van die 9 uur rust zonder compensatie zat ik nog het meest over in. Maar dat komt vanwege de 'vage regelomschrijving' misschien. Het was een chauffeur die het al 30 jaar deed oid, maar toch had ie het verkeerd dusquote:Op zondag 16 september 2007 12:40 schreef Bartholomeus het volgende:
Heerlijk he, die nieuwe rijtijdenwet?
Nu heb ik nog nooit gehoord dat ze de tweewekelijkse rijtijd hebben gecontroleerd, en ook die diensturen kijkt volgens mij niemand na, dus wat dat betreft... Gewoon je 11 of 9 uur maken, zorgen dat je per dag niet te lang rijd (hoewel wij ook gewoon stom iedere dag 10 uur knallen), en dan is het wel best
Nou er moet toch wat gebeuren om geld te verdienen?quote:Op zondag 16 september 2007 14:11 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Als je op de duitse tv ziet hoe dat er aan toe gaat vind ik dat ook niet zo vreemd
Laatst was er een die de zekering van de begrenzer d'r uit had gemikt en met 110km/h naar de boot vloog. Gek he dat je dan aangehouden wordtIn de anderhalf jaar die ik bij de oosterburen heb rondgetuft, en ik heb heus dat hele land gezien, heb ik nooit meegemaakt dat ze verder keken dan een dag of 4, 5. Als je de schijven van 3 weken maar bij je hebt, gewoon meewerkt, en duidelijk niks te verbergen hebt, vinden ze het al gauw best.
Trouwens, er zijn bedrijven die het aan zichzelf te danken hebben dat de BAG en de Autobahnpolizei ze op de korrel heeft hoor. Een poos geleden hebben er in 1 week 20 auto's van M. Mooi uit Waddinxveen (dacht ik) vast gestaan, waarvan er 2 onder invloed van coke schijnen te zijn geweest. Maar die klappen dan ook in 1 dag op en neer naar zuid duitsland, leveren dan de schijven in op de zaak, en gaan zo nog een keer. En jah, in twee dagen twee keer op en neer naar München is ook wel... pittig
Dat zeker, maar klaag dan ook niet dat je streng gecontroleerd wordt als je systematisch de regels overtreedt. Overigens, ik ben van mening dat op die manier moeten rijden in de hand gewerkt wordt door de verladers en leveranciers. Immers: de transporteur zorgt wel dat ie de boot haalt, dus als wij even 5 minuten later komen maakt dat niet zo veel uit. Als je dan als transporteurs gewoon massaal zegt: joh, 's leuk, doen wij niet meer aan mee, zie maar dat jullie het spul op tijd klaar hebben staan!, ben je van het probleem af. Maarja, zolang zich in transportland niemand elkaar het licht in de ogen gunt, zullen de transporteurs zich in onmogelijke bochten blijven wringen. En ik ben ook van mening dat dat een hoop transporteurs uiteindelijk de kop gaat kosten. De regelgeving en de controle erop wordt namelijk alleen maar scherper en strenger, de straffen hoger, en dus het baat dat de transporteur er bij heeft kleiner.quote:Op zondag 16 september 2007 16:26 schreef sj44k het volgende:
[..]
Nou er moet toch wat gebeuren om geld te verdienen?
Pak eens een vrachtje van een ton of 25 in een koeler, en probeer dat rustig en genuanceerd over een rotonde te trekken. Gegarandeerd dat ie bij het oprijden van de rotonde (dus in de bocht naar rechts) in een te hoge versnelling blijft zitten, in de bocht naar links vervolgens gaat schakelen, zich verschakelt, nog eens gaat schakelen, waardoor jij ondertussen de bocht naar rechts al aan het maken bent, en zowat stil komt te staan. Dit komt door het wringen van de trailer, waar de computer blijkbaar niet genoeg rekening mee houdt. Met gestuurde assen zul je dit probleem niet of minder hebben, omdat je dan ook nagenoeg geen snelheid verliest door het wringing van de wielen.quote:Op zondag 16 september 2007 15:11 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ik heb in een R gereden, maar die had met rotondes geen moeite. Maar het scheelt ook wel dat ik geen zware vrachten achterin had liggen.
[..]
Dat inderdaad. Daf schakelt in de bochten en die CF's waar ik nu mee gereden heb schakelen soms veel te laat. Zelfs leeg trekt hij soms door tot 2000 rpm. Die Volvo's zijn inderdaad fijn.
Vragen om een Pattronaal Attest, beter bekend als vakantiebriefje/vrijbriefje/leugenpapiertje/bewijs van niks doen. Daarin geeft de werkgever aan van wanneer tot wanneer jij iets anders hebt gedaan dan vrachtwagen rijden. Overigens dien je 1 schijf voor de hele dag te gebruiken. Als je van auto 1 naar auto 2 overstapt, schrijf je gewoon de schijf af zoals je dat normaal aan het eind van de dag zou doen. Als je in auto twee stapt, vul je aan de achterkant van de schijf daar de gegevens van auto 2 in, en op die manier kun je 4 auto's op 1 schijf op 1 dag besturen. In de praktijk zal niemand je wat zeggen als je iedere keer een nieuwe schijf pakt, maar in principe mag het dus niet.quote:Op zondag 16 september 2007 17:33 schreef Ridocar het volgende:
Had ik nog een vraagje over het bijhebben van schijven. Ik rij niet dagelijks. En nog eens in verschillende auto's (meer schijven op 1 dag.) Dus er vallen gaten in m'n administratie. Hoe laat ik dan zien dat ik niet aan het frauderen ben, ,mocht ik dan staande gehouden worden?
Ik reed in Frankrijk en daar zijn de rotondes wat ruimer dus heb je ook minder last van wringen.Maar ik reed gewoon met een drie-asserquote:Op zondag 16 september 2007 17:45 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Pak eens een vrachtje van een ton of 25 in een koeler, en probeer dat rustig en genuanceerd over een rotonde te trekken. Gegarandeerd dat ie bij het oprijden van de rotonde (dus in de bocht naar rechts) in een te hoge versnelling blijft zitten, in de bocht naar links vervolgens gaat schakelen, zich verschakelt, nog eens gaat schakelen, waardoor jij ondertussen de bocht naar rechts al aan het maken bent, en zowat stil komt te staan. Dit komt door het wringen van de trailer, waar de computer blijkbaar niet genoeg rekening mee houdt. Met gestuurde assen zul je dit probleem niet of minder hebben, omdat je dan ook nagenoeg geen snelheid verliest door het wringing van de wielen.
Het gebeurt met name als je van de snelweg afkomt. Als je afremt blijft hij in de 12 staan en als je weer gas geeft moet de bak nog gaan bedenken in welke versnelling het gaat.quote:Als je Daf gaat schakelen in de bochten doet ie dat omdat ie meer snelheid verliest in die bocht dan waar ie mee gerekend had. Dit kun je opvangen door de snelheid in de bocht gelijkmatiger te houden. Dus: rustiger de bocht in rijden, en zo dat je die snelheid de hele bocht kunt houden. Niet altijd haalbaar, dat weet ik ook wel, maar je kunt het er wel mee voorkomen. Dat is overigens ook de manier van bochten nemen zoals ik het destijds tijdens de rijles geleerd heb.
Ik geef nooit, maar dan ook nooit plankgas en ik probeer zeker wel de automaat te sturen. Zelfs beladen hoef je niet altijd vol gas te geven. En het mooie is: hij doet het alleen bij het wegrijden, daarna niet meer.quote:
Het doortrekken tot 2000 toeren doen ze doordat jij dan teveel gas geeft. Een automaat schakelt vanzelf, uiteraard, maar hij compenseert niet jouw rijstijl. Als jij plankgas geeft, gaat dat ding plankgas schakelen, en dus te laat. Geladen moet je wel vol gas geven, simpelweg omdat je dan de pk's nodig hebt. Leeg gewoon beheersd en rustig gas geven, dan komt alles goedOok dat is wel eens moeilijk, ook dat weet ik uit eigen ervaring, maar hej, kleinigheidjes houd je
En waarom de volvo het dan wel kan? Nou, die is gewoon beter berekend op onbenullige ongenuanceerde gehaaste vrachtwagenchauffeurs
De krappe rotondes en de volle belading in NL doen het hem vooral idd, als je 'm niet helemaal vol hebt qua gewicht, doet ie het inderdaad wel aardig. De 4-series hebben zelfs daar moeite mee...quote:Op zondag 16 september 2007 17:58 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ik reed in Frankrijk en daar zijn de rotondes wat ruimer dus heb je ook minder last van wringen.Maar ik reed gewoon met een drie-asser
Klopt, dat is zo'n situatie die je niet echt eerder kunt opvangen. Hooguit zou je al eerder heel iets het gas kunnen aanraken zonder echt gas te geven, dan zou ie in principe wel moeten gaan schakelen.quote:[..]
Het gebeurt met name als je van de snelweg afkomt. Als je afremt blijft hij in de 12 staan en als je weer gas geeft moet de bak nog gaan bedenken in welke versnelling het gaat.
[..]
Ik geef nooit, maar dan ook nooit plankgas en ik probeer zeker wel de automaat te sturen. Zelfs beladen hoef je niet altijd vol gas te geven. En het mooie is: hij doet het alleen bij het wegrijden, daarna niet meer.
Dus sorry, helaas kan ik niet aan je profiel van gehaaste ongenuanceerde vrachtwagenchauffeur voldoen. Ik wil het spul graag heel houden en ook technisch en elke keer volgas wegrijden helpt daar niet bij.
Bedankt.quote:Op dinsdag 18 september 2007 14:03 schreef Klonk het volgende:
netjes
Die rijden op Super benzine en niet op euro 95quote:Op dinsdag 18 september 2007 14:53 schreef Cyberdogg het volgende:
Ik reed gisteren in een R-serie en daar stond in de grill Super. Kan iemand mij uitleggen wat dat inhoudt. Ik zie het vaker namelijk op de V8-en.
Leg jij als autokenner het dan eens exact uitquote:Op dinsdag 18 september 2007 22:00 schreef Alexxxxx het volgende:
klopt ongeveer glasbak.
Andee keer misschien, ben nu te moe. Maar het is idd een term uit het verlden van Scania(-Vabis)quote:Op dinsdag 18 september 2007 22:03 schreef glasbak het volgende:
[..]
Leg jij als autokenner het dan eens exact uit
Ik ben er gisteren achter gekomen dat een Daf ook niet blij wordt in een krappe bocht met een 3-asser. Ik moest gisteren een redelijk krap bochtje nemen en dat ding wist van gekkigheid niet in welke versnelling het moest. Hij schakelde precies in de bocht ook. En op de cruise-control van 50 naar 80 is ook niet slim want dan denkt de bak dat 'ie bij een GTI hoort.quote:Op zondag 16 september 2007 19:23 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
De krappe rotondes en de volle belading in NL doen het hem vooral idd, als je 'm niet helemaal vol hebt qua gewicht, doet ie het inderdaad wel aardig. De 4-series hebben zelfs daar moeite mee...
[..]
Klopt hoor, een onverwachts niet ingecalculeerd snelheidsverlies is voor geen enkele automaat grappig. Maar de ZF bak die onder de Dafs hangen (en onder de MAN's en Iveco's overigens) houden het wel beter vol. Maar ook die kun je het inderdaad te gek maken hoorquote:Op woensdag 19 september 2007 14:37 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ik ben er gisteren achter gekomen dat een Daf ook niet blij wordt in een krappe bocht met een 3-asser. Ik moest gisteren een redelijk krap bochtje nemen en dat ding wist van gekkigheid niet in welke versnelling het moest. Hij schakelde precies in de bocht ook. En op de cruise-control van 50 naar 80 is ook niet slim want dan denkt de bak dat 'ie bij een GTI hoort.
Het is ideaal een automaat, maar af en toe is het beter om het heft in eigen handen te nemen.
Wat dat betreft ben ik blij dat ik niet bij Heisterkamp werk, daar hebben ze het zo gemaakt dat je als chauffeur niet meer kunt ingrijpen, qua versnelling.
90?quote:Op woensdag 19 september 2007 15:39 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Klopt hoor, een onverwachts niet ingecalculeerd snelheidsverlies is voor geen enkele automaat grappig. Maar de ZF bak die onder de Dafs hangen (en onder de MAN's en Iveco's overigens) houden het wel beter vol. Maar ook die kun je het inderdaad te gek maken hoor
Op de cruisecontrol naar de 90 zou hij in principe gewoon moeten doen, en ook gewoon normaal. Althans, dat doen de auto's van mijn baas wel. Misschien een verschil in software ofzo?
Het is niet alleen bij een berg. Remmen voor een bocht in de snelweg die omhoog loopt en dan 60 in de 12 (da's 1000 rpm ongeveer) is ook niet fijn dus dan tik ik hem terug naar de 11.quote:Heisterkamp (a.k.a. Kanteltrans) heeft inderdaad alles geblokkeerd, in de waan dat de bak het ten alle tijden zelf op kan lossen. Rekening houden met net verkeerd opschakelen onder aan de berg, of plotselinge situaties, doen ze daar niet. Overigens rijden die toch zowat alleen maar met een volle bak van het ene naar het andere adres, de krappe situaties komen daar niet zo vaak voor. En vaak lichte vrachten ook
Maar ik zou er ook knettergek van worden idd
quote:Op woensdag 19 september 2007 18:07 schreef dubidub het volgende:
Ze noemen me ook wel adelaar, omdat ik zo goed zie vandaar
Jaquote:Op woensdag 19 september 2007 18:12 schreef worldpimber het volgende:
[..]
+ wat dacht jij dan, dat ze zelf foto's gingen maken voor die icoontjes![]()
Bij VOS was het toendertijd zo dat als je door moest rijden dat via de black box gemeld moest worden door de planning. Telefonisch heb je geen poot om op te staan maar de satalliet berichten blijven staan in het systeem. En nou zullen ze misschien niet moeilijk doen over 200 euro, maar bij 1500 kennen ze je ineens niet meer!quote:Op zondag 16 september 2007 16:23 schreef worldpimber het volgende:
[..]
Ook vind ik het vaak moeilijk als mij wordt verteld ergens door te rijden en de regels een keertje niet zo nauw te nemen (geen 24 uur rust houden e.d.) Wat is wijsheid? Om een schriftelijke verklaring vragen waarop de werkgever aangeeft voor alle boetes in te staan of vertrouwen op de toestemming die je ontvangt op je blackbox als bewijs om zelf de boete niet te hoeven betalen??
Ik ben daar expres vaak heel strikt in, elke keer weer melden dat ik bijvoorbeeld teveel uren maak in de week, of dat ik te vaak 9 uur rust maak etc. dat wordt volgens mij best wel als irritant ervarenMaar wederom zijn er weer andere oudere chauffeurs die me dan vaak vertellen dat je toch wel dik in je kont geboord wordt ALS je een boete krijgt. Dat de werkgever dan alsnog z'n handen in onschuld wast en jij mag dokken.
Maar dat bericht kan je zelf niet uitlezen, en als bewijs aanvoeren. Zij kunnen toch op het DELETE knopje drukken of 20 berichten achter elkaar verzenden (bericht verdwijnt) en je vervolgens alsnog de deur wijzen?Wel een naaistreek, maarjah .. paranoia ehquote:Op woensdag 19 september 2007 18:20 schreef KosterT het volgende:
Bij VOS was het toendertijd zo dat als je door moest rijden dat via de black box gemeld moest worden door de planning. Telefonisch heb je geen poot om op te staan maar de satalliet berichten blijven staan in het systeem. En nou zullen ze misschien niet moeilijk doen over 200 euro, maar bij 1500 kennen ze je ineens niet meer!
Ik werd vaak zat gebeld of ik door wou rijden. Uiteraard vroeg ik dan om een bericht, en als ik die niet kreeg --> jammer dan.![]()
Oh, mocht je aangehouden worden en moeten betalen, zeg dan vooral niet dat je op risico van de baas rijd. Dan krijgt die namelijk ook een boete. Het is en blijft namelijk gewoon jou verantwoordelijkheid, dus kun je (in theorie) altijd nee zeggen. De baas zal vervolgens jou boete niet meer terugbetalen.
Heb je al eerder in een vrachtwagen gereden dan? Ik weet niet of ik een 2 daagse cursus aan zou raden hoor. Ligt geheel aan je ervaring, maar voor mijn gevoel was ik de eerste lessen toch echt wel blind wat betreft dode hoeken en weten waar ik moet kijken. Je kunt wel in je spiegels en de camera kijken, maar in het begin zag ik dan nog niks. Maar je moet zelf naar het kostenplaatje kijken ook.quote:Op donderdag 20 september 2007 13:28 schreef Jim.Beam het volgende:
Ben nu even aan het kijken hoe ik m'n praktijklessen ga doen, ik kan kiezen voor een 2-daagse opleiding C voor 1190 euro, inclusief examen. Kan ook kiezen voor CE 2-daagse opleiding, dit is 1390 euro. Is het verstandig om dan gelijk CE te doen? Is het zoiezo haalbaar in 2 volle dagen lessen en de 3de dag examen?
quote:Op donderdag 20 september 2007 14:02 schreef worldpimber het volgende:
[..]
Maar dat ligt natuurlijk ook geheel aan jouw ervaring, als je al vaker met een aanhanger hebt gereden zal het wel makkelijker zijnOh, en dan komt er ook nog het aan en afkoppelen bij natuurlijk, niet zo heel moeilijk. Maar je moet het toch ff leren in de goede volgorde. In 2 dagen zou ik het niet vol vertrouwen kunnen denk ik
Nee, dat moet je aan voelen. Het ligt aan zoveel factoren, hoeveel vermogen en koppel de trekker heeft, hoe vol je zit.quote:Op zaterdag 29 september 2007 20:13 schreef Ridocar het volgende:
Had ik nog een dingetje over het kiezen van de juiste versnelling en verschillende soorten transmissies.
Ik heb gelest met een zf-bak van een Magnum (stapelbak met splitter) en zo'n automaatdinges van Mercedes (ik ben de naam kwijt). Daarmee leerde ik het gewone riedeltje van 2, 4, 5, 6, 7, 8, 8 hoog. Maar dat schijnt nogal te schelen of je met een volle bak rijdt (meer tussenversnellingen), of met een losse trekker(meer overslaan). Is het dan ook zo van 'zoek het maar uit, je krijgt het vanzelf wel door' of zijn daar ook vaste schakelpatronen voor? En met een 12-bak van Volvo?
Zo'n Benz ding heet een ESP, en mag van mij liever nog vandaag dan morgen verboden worden. Wat een teringdingen zijn dat zegquote:Op zaterdag 29 september 2007 20:13 schreef Ridocar het volgende:
Had ik nog een dingetje over het kiezen van de juiste versnelling en verschillende soorten transmissies.
Ik heb gelest met een zf-bak van een Magnum (stapelbak met splitter) en zo'n automaatdinges van Mercedes (ik ben de naam kwijt). Daarmee leerde ik het gewone riedeltje van 2, 4, 5, 6, 7, 8, 8 hoog. Maar dat schijnt nogal te schelen of je met een volle bak rijdt (meer tussenversnellingen), of met een losse trekker(meer overslaan). Is het dan ook zo van 'zoek het maar uit, je krijgt het vanzelf wel door' of zijn daar ook vaste schakelpatronen voor? En met een 12-bak van Volvo?
Toevallig, ik gisteren ook eentje in het roodquote:Op zaterdag 13 oktober 2007 19:42 schreef Klonk het volgende:
Tof
Vandaag trouwens de nieuwe MAN in het wild gespot, uiteraard geen camera bij me, maar hij ziet er erg goed uit
Volgens mij staat er ook een in Roosendaal, bij de MAN op Majoppeveld. Een zwarte TGA. Dichte grille enzo, Ziet er wel mooi uit.quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 19:42 schreef Klonk het volgende:
Tof
Vandaag trouwens de nieuwe MAN in het wild gespot, uiteraard geen camera bij me, maar hij ziet er erg goed uit
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |