abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 september 2007 @ 21:55:06 #276
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_53284231
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:53 schreef Cyberdogg het volgende:
Ik reed gisteren in een R-serie en daar stond in de grill Super. Kan iemand mij uitleggen wat dat inhoudt. Ik zie het vaker namelijk op de V8-en.
Die rijden op Super benzine en niet op euro 95

Dat super bordje op de moderne scania's slaat nergens op. Het is gewoon overgezet van een ouder model (0 en 1 serie hadden die aanduiding dacht ik) en is gewoon voor de sier

Of ik moet me ergens vergist hebben
pi_53284454
klopt ongeveer glasbak.
  dinsdag 18 september 2007 @ 22:03:18 #278
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_53284561
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 22:00 schreef Alexxxxx het volgende:
klopt ongeveer glasbak.
Leg jij als autokenner het dan eens exact uit
pi_53284950
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 22:03 schreef glasbak het volgende:

[..]

Leg jij als autokenner het dan eens exact uit
Andee keer misschien, ben nu te moe. Maar het is idd een term uit het verlden van Scania(-Vabis)
pi_53300291
quote:
Op zondag 16 september 2007 19:23 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

De krappe rotondes en de volle belading in NL doen het hem vooral idd, als je 'm niet helemaal vol hebt qua gewicht, doet ie het inderdaad wel aardig. De 4-series hebben zelfs daar moeite mee...
[..]
Ik ben er gisteren achter gekomen dat een Daf ook niet blij wordt in een krappe bocht met een 3-asser. Ik moest gisteren een redelijk krap bochtje nemen en dat ding wist van gekkigheid niet in welke versnelling het moest. Hij schakelde precies in de bocht ook. En op de cruise-control van 50 naar 80 is ook niet slim want dan denkt de bak dat 'ie bij een GTI hoort.

Het is ideaal een automaat, maar af en toe is het beter om het heft in eigen handen te nemen.

Wat dat betreft ben ik blij dat ik niet bij Heisterkamp werk, daar hebben ze het zo gemaakt dat je als chauffeur niet meer kunt ingrijpen, qua versnelling.
pi_53301929
quote:
Op woensdag 19 september 2007 14:37 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Ik ben er gisteren achter gekomen dat een Daf ook niet blij wordt in een krappe bocht met een 3-asser. Ik moest gisteren een redelijk krap bochtje nemen en dat ding wist van gekkigheid niet in welke versnelling het moest. Hij schakelde precies in de bocht ook. En op de cruise-control van 50 naar 80 is ook niet slim want dan denkt de bak dat 'ie bij een GTI hoort.

Het is ideaal een automaat, maar af en toe is het beter om het heft in eigen handen te nemen.

Wat dat betreft ben ik blij dat ik niet bij Heisterkamp werk, daar hebben ze het zo gemaakt dat je als chauffeur niet meer kunt ingrijpen, qua versnelling.
Klopt hoor, een onverwachts niet ingecalculeerd snelheidsverlies is voor geen enkele automaat grappig. Maar de ZF bak die onder de Dafs hangen (en onder de MAN's en Iveco's overigens) houden het wel beter vol. Maar ook die kun je het inderdaad te gek maken hoor
Op de cruisecontrol naar de 90 zou hij in principe gewoon moeten doen, en ook gewoon normaal. Althans, dat doen de auto's van mijn baas wel. Misschien een verschil in software ofzo?

Heisterkamp (a.k.a. Kanteltrans ) heeft inderdaad alles geblokkeerd, in de waan dat de bak het ten alle tijden zelf op kan lossen. Rekening houden met net verkeerd opschakelen onder aan de berg, of plotselinge situaties, doen ze daar niet. Overigens rijden die toch zowat alleen maar met een volle bak van het ene naar het andere adres, de krappe situaties komen daar niet zo vaak voor. En vaak lichte vrachten ook Maar ik zou er ook knettergek van worden idd
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_53304814
quote:
Op woensdag 19 september 2007 15:39 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Klopt hoor, een onverwachts niet ingecalculeerd snelheidsverlies is voor geen enkele automaat grappig. Maar de ZF bak die onder de Dafs hangen (en onder de MAN's en Iveco's overigens) houden het wel beter vol. Maar ook die kun je het inderdaad te gek maken hoor
Op de cruisecontrol naar de 90 zou hij in principe gewoon moeten doen, en ook gewoon normaal. Althans, dat doen de auto's van mijn baas wel. Misschien een verschil in software ofzo?
90? Al onze nieuwe Daf's houden er bij 85 mee op. De Volvo's lopen wel gewoon 90.
quote:
Heisterkamp (a.k.a. Kanteltrans ) heeft inderdaad alles geblokkeerd, in de waan dat de bak het ten alle tijden zelf op kan lossen. Rekening houden met net verkeerd opschakelen onder aan de berg, of plotselinge situaties, doen ze daar niet. Overigens rijden die toch zowat alleen maar met een volle bak van het ene naar het andere adres, de krappe situaties komen daar niet zo vaak voor. En vaak lichte vrachten ook Maar ik zou er ook knettergek van worden idd
Het is niet alleen bij een berg. Remmen voor een bocht in de snelweg die omhoog loopt en dan 60 in de 12 (da's 1000 rpm ongeveer) is ook niet fijn dus dan tik ik hem terug naar de 11.

En zo zijn er nog talloze situaties te bedenken.

[ Bericht 3% gewijzigd door RealZeus op 20-09-2007 15:24:42 ]
  woensdag 19 september 2007 @ 18:07:31 #283
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_53306041
Chauffeur zit veel te lang achter stuur

Ik denk, boeiend, totdat ik dat plaatje zie. Gewoon schaamteloos knip en plak werk van jlm intertrans!

Ze noemen me ook wel adelaar, omdat ik zo goed zie vandaar
pi_53306184
quote:
Op woensdag 19 september 2007 18:07 schreef dubidub het volgende:
Ze noemen me ook wel adelaar, omdat ik zo goed zie vandaar

+ wat dacht jij dan, dat ze zelf foto's gingen maken voor die icoontjes
  woensdag 19 september 2007 @ 18:16:49 #285
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_53306290
quote:
Op woensdag 19 september 2007 18:12 schreef worldpimber het volgende:

[..]

+ wat dacht jij dan, dat ze zelf foto's gingen maken voor die icoontjes
Ja
pi_53306390
quote:
Op zondag 16 september 2007 16:23 schreef worldpimber het volgende:

[..]
Ook vind ik het vaak moeilijk als mij wordt verteld ergens door te rijden en de regels een keertje niet zo nauw te nemen (geen 24 uur rust houden e.d.) Wat is wijsheid? Om een schriftelijke verklaring vragen waarop de werkgever aangeeft voor alle boetes in te staan of vertrouwen op de toestemming die je ontvangt op je blackbox als bewijs om zelf de boete niet te hoeven betalen??

Ik ben daar expres vaak heel strikt in, elke keer weer melden dat ik bijvoorbeeld teveel uren maak in de week, of dat ik te vaak 9 uur rust maak etc. dat wordt volgens mij best wel als irritant ervaren Maar wederom zijn er weer andere oudere chauffeurs die me dan vaak vertellen dat je toch wel dik in je kont geboord wordt ALS je een boete krijgt. Dat de werkgever dan alsnog z'n handen in onschuld wast en jij mag dokken.
Bij VOS was het toendertijd zo dat als je door moest rijden dat via de black box gemeld moest worden door de planning. Telefonisch heb je geen poot om op te staan maar de satalliet berichten blijven staan in het systeem. En nou zullen ze misschien niet moeilijk doen over 200 euro, maar bij 1500 kennen ze je ineens niet meer!
Ik werd vaak zat gebeld of ik door wou rijden. Uiteraard vroeg ik dan om een bericht, en als ik die niet kreeg --> jammer dan.

Oh, mocht je aangehouden worden en moeten betalen, zeg dan vooral niet dat je op risico van de baas rijd. Dan krijgt die namelijk ook een boete. Het is en blijft namelijk gewoon jou verantwoordelijkheid, dus kun je (in theorie) altijd nee zeggen. De baas zal vervolgens jou boete niet meer terugbetalen.
pi_53325878
Ben nu even aan het kijken hoe ik m'n praktijklessen ga doen, ik kan kiezen voor een 2-daagse opleiding C voor 1190 euro, inclusief examen. Kan ook kiezen voor CE 2-daagse opleiding, dit is 1390 euro. Is het verstandig om dan gelijk CE te doen? Is het zoiezo haalbaar in 2 volle dagen lessen en de 3de dag examen?
pi_53326585
quote:
Op woensdag 19 september 2007 18:20 schreef KosterT het volgende:
Bij VOS was het toendertijd zo dat als je door moest rijden dat via de black box gemeld moest worden door de planning. Telefonisch heb je geen poot om op te staan maar de satalliet berichten blijven staan in het systeem. En nou zullen ze misschien niet moeilijk doen over 200 euro, maar bij 1500 kennen ze je ineens niet meer!
Ik werd vaak zat gebeld of ik door wou rijden. Uiteraard vroeg ik dan om een bericht, en als ik die niet kreeg --> jammer dan.

Oh, mocht je aangehouden worden en moeten betalen, zeg dan vooral niet dat je op risico van de baas rijd. Dan krijgt die namelijk ook een boete. Het is en blijft namelijk gewoon jou verantwoordelijkheid, dus kun je (in theorie) altijd nee zeggen. De baas zal vervolgens jou boete niet meer terugbetalen.
Maar dat bericht kan je zelf niet uitlezen, en als bewijs aanvoeren. Zij kunnen toch op het DELETE knopje drukken of 20 berichten achter elkaar verzenden (bericht verdwijnt) en je vervolgens alsnog de deur wijzen?Wel een naaistreek, maarjah .. paranoia eh

Wel een goede tip trouwens die laatste, anders had ik ze d'r mooi bij genaaid
pi_53326726
quote:
Op donderdag 20 september 2007 13:28 schreef Jim.Beam het volgende:
Ben nu even aan het kijken hoe ik m'n praktijklessen ga doen, ik kan kiezen voor een 2-daagse opleiding C voor 1190 euro, inclusief examen. Kan ook kiezen voor CE 2-daagse opleiding, dit is 1390 euro. Is het verstandig om dan gelijk CE te doen? Is het zoiezo haalbaar in 2 volle dagen lessen en de 3de dag examen?
Heb je al eerder in een vrachtwagen gereden dan? Ik weet niet of ik een 2 daagse cursus aan zou raden hoor. Ligt geheel aan je ervaring, maar voor mijn gevoel was ik de eerste lessen toch echt wel blind wat betreft dode hoeken en weten waar ik moet kijken. Je kunt wel in je spiegels en de camera kijken, maar in het begin zag ik dan nog niks. Maar je moet zelf naar het kostenplaatje kijken ook.

Ik weet niet hoeveel uur je krijgt gepropt in die 2 dagen en weet ook niet of je het dan al een beetje onder de knie krijgt. CE direct na je C halen zou ik wel gewoon doen, dan kan je in principe overal ingezet worden en het is toch iets meer waard dan alleen met een C-rijbewijs op zak ergens gaan solliciteren.

Mijn CE zou ik zeker niet in 2 dagen halen. Voor het achteruit rijden moet je gewoon "het licht zien" en dan kun je het opeens, heel gek In het begin moet je gewoon een paar keer achteruit rijden en ben je continu aan het denken links of rechts sturen, maar bij de 3de les ging het opeens vanzelf. Zolang je moet nadenken in de vorm van "oh links, dus moet ik rechts sturen e.d." heb je het nog niet onder de knie.

Maar dat ligt natuurlijk ook geheel aan jouw ervaring, als je al vaker met een aanhanger hebt gereden zal het wel makkelijker zijn Oh, en dan komt er ook nog het aan en afkoppelen bij natuurlijk, niet zo heel moeilijk. Maar je moet het toch ff leren in de goede volgorde. In 2 dagen zou ik het niet vol vertrouwen kunnen denk ik
pi_53327560
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:02 schreef worldpimber het volgende:

[..]

Maar dat ligt natuurlijk ook geheel aan jouw ervaring, als je al vaker met een aanhanger hebt gereden zal het wel makkelijker zijn Oh, en dan komt er ook nog het aan en afkoppelen bij natuurlijk, niet zo heel moeilijk. Maar je moet het toch ff leren in de goede volgorde. In 2 dagen zou ik het niet vol vertrouwen kunnen denk ik
Bedankt.

Nee nog geen ervaring, alleen paar keer op het strand gereden. Zal het dan maar gewoon via de 'normale' weg doen.
pi_53335176
Sowieso kun je niet in 1 keer voor CE gaan, je moet eerst C halen voor je voor CE mag lessen
pi_53574722
Had ik nog een dingetje over het kiezen van de juiste versnelling en verschillende soorten transmissies.

Ik heb gelest met een zf-bak van een Magnum (stapelbak met splitter) en zo'n automaatdinges van Mercedes (ik ben de naam kwijt). Daarmee leerde ik het gewone riedeltje van 2, 4, 5, 6, 7, 8, 8 hoog. Maar dat schijnt nogal te schelen of je met een volle bak rijdt (meer tussenversnellingen), of met een losse trekker(meer overslaan). Is het dan ook zo van 'zoek het maar uit, je krijgt het vanzelf wel door' of zijn daar ook vaste schakelpatronen voor? En met een 12-bak van Volvo?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_53595931
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 20:13 schreef Ridocar het volgende:
Had ik nog een dingetje over het kiezen van de juiste versnelling en verschillende soorten transmissies.

Ik heb gelest met een zf-bak van een Magnum (stapelbak met splitter) en zo'n automaatdinges van Mercedes (ik ben de naam kwijt). Daarmee leerde ik het gewone riedeltje van 2, 4, 5, 6, 7, 8, 8 hoog. Maar dat schijnt nogal te schelen of je met een volle bak rijdt (meer tussenversnellingen), of met een losse trekker(meer overslaan). Is het dan ook zo van 'zoek het maar uit, je krijgt het vanzelf wel door' of zijn daar ook vaste schakelpatronen voor? En met een 12-bak van Volvo?
Nee, dat moet je aan voelen. Het ligt aan zoveel factoren, hoeveel vermogen en koppel de trekker heeft, hoe vol je zit.

Ik rijd veel met stukgoed en dat weegt niet al te veel dus als ik er dan een XF voor heb ga ik in de 3 weg en dan 5,en de rest pak ik wel.

Een 12-bak van Volvo is zeg maar drie versnelling stapelbak met splitter. Ook dat heb je allemaal snel genoeg door.
pi_53605891
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 20:13 schreef Ridocar het volgende:

Zo'n Benz ding heet een ESP, en mag van mij liever nog vandaag dan morgen verboden worden. Wat een teringdingen zijn dat zeg

Verder is het net wat Realzeus zegt, het is een kwestie van gevoel. Trouwens, op de vlakke weg hier in Nederland is het evengoed allemaal nog vrij eenvoudig. Ga eens voor de grap een ritje zuid Duitsland doen ofzo, lekker de bultjes in
Ik rijd met een koeler, en volle bak zijn wij net over de 40 ton normaalgesproken. Met een XF gaan we dan in z'n 3 weg, dan 5, 6, 7, 7 hoog, 8, 8hoog. Mocht het meer dan 40 ton worden dan is het toch wel liever voor de koppeling om toch maar in z'n 2 weg te gaan, en dan 4, 5, etc.
Probeer gewoon uit wat wel en niet kan, en houd in je achterhoofd dat 'goh dit gaat nét' dus eigenlijk de grootste mishandeling van je koppeling is, en je dus binnen de kortste keren ingescheurde of verbrande koppelingsplaten oplevert. Verder is het gewoon een kwestie van doen, en dan komt het heus goed
Overigens heeft ook scania 12-bakken, of in ieder geval gehad in de 4-serie. Hoe het in de R-serie zit weet ik niet, die hebben wij alleen in semi-automaat
pi_53907405
Nieuw speelgoed

Hij hangt zo op z'n kont omdat die trailer lucht lekt als de ziekte, hij stond in de rij voor de werkplaats

Meer foto's als ik meer tijd heb
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 19:42:28 #296
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53912143
Tof

Vandaag trouwens de nieuwe MAN in het wild gespot, uiteraard geen camera bij me, maar hij ziet er erg goed uit
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_53913316
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 19:42 schreef Klonk het volgende:
Tof

Vandaag trouwens de nieuwe MAN in het wild gespot, uiteraard geen camera bij me, maar hij ziet er erg goed uit
Toevallig, ik gisteren ook eentje in het rood
pi_53916667
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 19:42 schreef Klonk het volgende:
Tof

Volgens mij staat er ook een in Roosendaal, bij de MAN op Majoppeveld. Een zwarte TGA. Dichte grille enzo, Ziet er wel mooi uit.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 23:32:44 #299
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53916720
Ik zag hem vanmiddag een donkergrijze bij Cremers transport in Tegelen staan, die zullen er wel een paar dagen mee rondrijden
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_54167733
BedrijfswagenRAI begint morgen pas maar de eerste foto's staan al weer op BB
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')