abonnement Unibet Coolblue
pi_36578001
Klets hier over planten die in je tuin staan, of over planten in het algemeen.

Nieuw topic, tijd voor nieuwe foto's die van mij komen vanavond denk ik o.i.d. van het verspenen van plantjes.

Vorig deel: klik
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_36578482
Ik wil deze wél in mijn AT

pi_36579190
mijn djati-boom staat er goed bij. De bladeren zijn zo'n 60 cm in doorsnee trouwens



mijn tuin ligt trouwens niet in Nederland, die bomen groeien hier écht niet goed
pi_36581179
quote:
Op zondag 2 april 2006 15:11 schreef Bluezz het volgende:
Ik wil deze wél in mijn AT
Ik ook! Als nuttige bijdrage post ik vanavond wat foto's van het verspenen van mijn tomatenplantjes.
pi_36582710
Wat een grote bladeren heeft die djatie-boom
Waar ligt jouw tuin dan?
pi_36584113
Ik denk Indonesië
Die paradijsvogelbloem op de achtergrond is ook
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_36584213
quote:
Op zondag 2 april 2006 18:28 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik denk Indonesië
Die paradijsvogelbloem op de achtergrond is ook
correct, Indonesië inderdaad, Yogyakarta om precies te zijn (centraal Java). Ik zal nog eens wat plaatjes zoeken.
pi_36584317
Een koningspalm in een pot. Dit is trouwens de duurste plant die in m'n tuin staat Iets van 12 euro..

pi_36584751
Mooi hoor! Ik vermoed zomaar dat het daar nóg lekkerder weer is dan hier...
pi_36589243
Ik was vandaag helemaal in de tuinier stemming. Na een geslaagd bezoekje aan "Kom in de kas" ben ik zelf thuis aan de gang gegaan. Ik heb mijn tomatenplantjes verspeend (dankzij tip van Veersesmurf, nog bedankt!):







Ook heb ik een Azalea gekocht waar een klein takje onderaan groeide. Deze heb ik er vanaf geknipt en in een potje in wat aarde gezet. Geen idee of het uberhaupt mogelijk is dat dat gaat groeien maar ik vond het een leuk experiment:



Tot slot alles op een rijtje op mijn vensterbank:



Overigens wordt het volgens mij wel pijnlijk duidelijk wat mijn lievelingskleur is...
pi_36591852
Leuk al die foto's! Volgens mij heb je het heel goed gedaan vriendinnie, dat verspenen! Hieronder wat foto's van mijzelf van wat werk van vanmiddag. Ik moet er bij zeggen dat er al 1 of 2 bakjes waren gebeurd, dus ik heb niet alles gedaan vanmiddag.

Dit zijn volgens mij afrikaantjes, maar dat weet ik niet zeker. Ze staan dicht op elkaar, dus ze moeten verspeend worden.


Grond in de bakjes.


Met een mesje voorzichtig langs het randje de grond optillen.


Goed kijken of het worteltje niet knakt als je het plantje eruit haalt.


En dan planten maar.


Dit doe je dus 1 voor 1, zodat de plantjes 'ver' van elkaar staan. Zo kunnen ze goed uitgroeien.


Het is even een werkje, maar dan heb je ook wat.




Hier nog wat grotere potten.


Als laatste wilde ik nog even de enorme wortel laten zien die aan mijn opgekomen zijdeboompje zit.


Nu maar hopen dat moeders alles goed water blijft geven, ik zit vanaf morgenochtend 10 dagen in Ierland namelijk. En pas op, ze geven voor woensdag nog wat nachtvorst op!
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_36592152
Goed bezig dames
Wát een plantjes

Veel plezier in Ierland, ook nog een vak. wens van me!
pi_36592163
Leuke foto's! Je hebt erg veel bakjes zeg. Veel plezier in Ierland!
pi_36592348
Het is voor school. We moeten daar voorbeeldtuinen ontwerpen en aanleggen. Tevens gaan we daar wat onderhoud aan de bestaande tuin (1ha) uitvoeren. We houden een weblog bij over onze vorderingen. Als jullie niks te doen hebben kunnen jullie daar misschien een kijkje nemen (dit is toch geen spam? )
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_36592571
quote:
Op zondag 2 april 2006 18:48 schreef Sorbootje het volgende:
Mooi hoor! Ik vermoed zomaar dat het daar nóg lekkerder weer is dan hier...
Het is er altijd zomer
pi_36593033
Spam? Waar?


weblog in favorieten zet
pi_36593462
Leuk, we gaan je in de gaten houden Smurf!
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_36611693
Leuk, al dat frisse groen. Ik heb net ook weer lekker foto's gemaakt in de tuin. Ik ontdek steeds meer nieuwe blaadjes. Hebben jullie dat ook, dat je die blaadjes zo ongeveer uit hun knoppen kijkt?

Straks volgen m'n foto's
pi_36611734
quote:
Op maandag 3 april 2006 16:35 schreef Sorbootje het volgende:
Leuk, al dat frisse groen. Ik heb net ook weer lekker foto's gemaakt in de tuin. Ik ontdek steeds meer nieuwe blaadjes. Hebben jullie dat ook, dat je die blaadjes zo ongeveer uit hun knoppen kijkt?

Straks volgen m'n foto's
Ik heb dat ook
Sowieso loop ik iedere dag alles wat ik heb gezaaid na om te kijken of het al is gegroeid. En dat terwijl ik best weet dat het verschil na een dag onzichtbaar is. Ik kan toch niet laten
pi_36611991

De "bollenbak" is nu helemaal op dreef.


De kleine rode bloemetjes aan de kale takken van de Parrotia persica...


Echte werkklompen


Longkruid.


Van deze Sedum vind ik de kleur zo mooi, ik weet alleen niet hoe hij heet.


Visite in de tuin.


Cornus mas. Mooi he?


Cornus kousa, nog helemaal kaal.


Thalictrum aquilegifolium, oftwel akeleibladige ruit.


Het jonge blad van de beemdooievaarsbek, Geranium pratense. Naar mijn bescheiden mening de állermooiste geranium.
pi_36612072
quote:
Op maandag 3 april 2006 16:38 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Ik heb dat ook
Sowieso loop ik iedere dag alles wat ik heb gezaaid na om te kijken of het al is gegroeid. En dat terwijl ik best weet dat het verschil na een dag onzichtbaar is. Ik kan toch niet laten
Haha, precies.. ik zat net ook al te kijken of de akeleien die ik gisteren gezaaid heb al opgekomen waren
pi_36612989
Mooie foto's Sorbootje, die klompen zijn veul mooier dan die van mij





2 hortensia's (en een sneeuwklokje o.i.d. wat de weg kwijt is )




Lievevrouwebedstro dacht ik? Vorig jaar gekregen van collega als miniplantje, maar hij loopt lekker uit, en krijgt kleine witte bloemetjes.



De meidoorn



En dan iets wat ik niet meer weet hoe het heet, kleine paarse puntjes zie ik erdoorheen (beetje bewogen) (die kegels, geen drolletjes dus zijn van de larix gevallen en liggen all over the place)



En natuurlijk moet Xena het allemaal vanaf het balkon goed in de gaten houden



[ Bericht 42% gewijzigd door Blues op 03-04-2006 17:40:08 ]
pi_36616921
@Bluezz: De plant waarvan je de naam niet meer weet heet maagdenpalm. Ik heb hem ook in de tuin, een witte en een paase variant.
pi_36617061
Ik heb vanmiddag eindelijk de vlinderstruik gesnoeid. Ook heb ik wat plantjes op een andere plek gezet. Zaailingen en uitlopers van vorig jaar.

Al mijn oude zaad is opgekomen. Na een kleine week al. Ook de lathyrus, zonder dat ik de zaden voorgeweekt had, of aangeveild. Nu nog verspenen als ik even tijd heb.

Yes, de lente is echt begonnen.
pi_36618608
Jaaa maagdepalm it is http://www.neerlandstuin.nl/struiken/vinca.html
Tnxx assepoes

Vlinderstruiken
Langs het pad waar ik altijd fiets hierachter staan er een heleboel, Paars en wit, prachtig!
pi_36631464
Geweldig hoe Xena de boel nauwlettend in de gaten houdt!

En mijn klompen zijn inderdaad stoerder M'n vriend trekt ze soms aan als hij even snel iets buiten moet pakken ofzo. Schattig gezicht, van die gebloemde klompjes aan stoere mannenvoeten...

Ik heb allemaal zaad wat ik vorig jaar mee heb genomen uit Italië gezaaid en ik heb geen flauw idee wat het is, maar het kiemt nu wel. Spannend!
pi_36631486
Ik heb zo'n zin om in het weekend eens wat te gaan kroelen in de tuin.
Overal zie ik al blaadjes naar boven komen.....
Maar ook overal onkruid, en dat wil ik weg hebben.
pi_36631509
Die eenden zijn trouwens niet uit onze tuin te slaan. Ik heb ze een paar keer wat oud brood gegeven en nu komen ze al naar de achterdeur "rennen" als ik even in de keuken ben ofzo... Wel grappig. Het zijn van die koddige beesten.
pi_36631616
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 08:35 schreef Koningin het volgende:
Ik heb zo'n zin om in het weekend eens wat te gaan kroelen in de tuin.
Overal zie ik al blaadjes naar boven komen.....
Maar ook overal onkruid, en dat wil ik weg hebben.
Tja...helaas is het onkruid ook weer wakker geworden...
pi_36637887
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 08:37 schreef Sorbootje het volgende:
Die eenden zijn trouwens niet uit onze tuin te slaan. Ik heb ze een paar keer wat oud brood gegeven en nu komen ze al naar de achterdeur "rennen" als ik even in de keuken ben ofzo... Wel grappig. Het zijn van die koddige beesten.
Zit er ook water vlakbij?
Dan krijg je mss wel "huiseenden" net als Mijn eendjes -deel 4-.

Zometeen weer even de tuin in, nog wat opruimwerkzaamheden en wat mos van het pad krabben.
De groenbak is vanochtend weer geleegd, dus ik kan weer wat kwijt

Straks ook even bodembedekkers info bij het tuincentrum inwinnen en wat kopen voor het schaduwstuk onder de Larix.
pi_36661517
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:15 schreef Bluezz het volgende:

[..]

De groenbak is vanochtend weer geleegd, dus ik kan weer wat kwijt
Sinds een jaar ben ik de trotse eigenaar van een postzegel-achtertuintje met een bijbehorend schattig hoekhuis.
De vorige bewoners hebben de achtertuin gebruikt om de was op te hangen en een Aucuba te planten.

Vorig jaar rond deze tijd was ik druk bezig met het oprichten van een hardhouten schutting. Dat kreng staat inmiddels stormvast, dit jaar is het eerste jaar dat ik me volledig op mijn postzegeltje aarde ga storten.

Nu moeten jullie weten dat ik op hopeloze arme zandgrond tuinier. Twee steken diep afgraven en aanvullen met goede tuingrond was geen optie vanwege geldgebrek, vandaar de keuze voor een lange termijn strategie (soort van economisch-meerjarenplan voor de postzegeltuin in de Zaanstreek). De grond is vergeven van de restanten van een betonnen vloer, een overerfsel van een voormalige groenteboer die hier zijn kar stalde. Die vloer is eruit gejakkerd, helaas zijn wat restanten achtergebleven.

Onderdeel van het meerjarenplan is de aanschaf van een compostvat! Vandaag werkelijkheid geworden.
Yippie, een minder grote stroom van kubieke meters goede grond van het tuincentrum en het welig tierende onkruid heeft een goede bestemming.

Dus Bluezz, overweeg eens de aanschaf van een compostvat, een constante bron van goede bodemverbeteraar voor je tuin, je kan je tuinafval hergebruiken en het scheelt in het bemesten. Alleen zieke/aangetaste planten in de kliko!

Van de week plaats ik wel wat foto's van de postzegel.
pi_36664018
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:15 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Zit er ook water vlakbij?
Dan krijg je mss wel "huiseenden" net als Mijn eendjes -deel 4-.
Ja, Fryslân..dus overal water!
Ze zijn echt ontzettend brutaal!
pi_36664997
Hoe werkt zo'n compostvat precies?
pi_36670559
Nou, ik heb net zaden voor tomaten gekocht. Hoe nu precies verder?
Gewoon alle zaadjes in 1 grote bak doen (en later in aparte potten) of meer apart?
pi_36670899
quote:
Op woensdag 5 april 2006 13:08 schreef Koningin het volgende:
Nou, ik heb net zaden voor tomaten gekocht. Hoe nu precies verder?
Gewoon alle zaadjes in 1 grote bak doen (en later in aparte potten) of meer apart?
Ik heb ze in 1 bak gedaan (niet te dicht op elkaar) en toen de plantjes ongeveer 6 cm hoog waren, heb ik ze allemaal in een apart bakje gedaan. (Zie mijn foto's een aantal posts hierboven)
pi_36671361
Ik ben vanochtend even in de tuin bezig geweest. Ik dacht de dahlia van vorig jaar op te ruimen, maar de had zich vreselijk vermenigvuldigd. Het leek wel een aardappelveld. Heel veel knollen en ook erg groot. Ook zatten ze erg diep in de grond. Wat een ramp om dat weg te halen. Ik heb wat goede knollen in potten gezet, misschien dat ze het daar gaan doen.

Heeft iemand enig idee, als je restjes dahliaknol laat zitten of er dan een nieuwe plant vormt? Ik hoop van niet, maar ik ben er niet zeker van dat ik alles heb weggehaald, vandaar mijn vraag.
pi_36673401
quote:
Op woensdag 5 april 2006 13:18 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Ik heb ze in 1 bak gedaan (niet te dicht op elkaar) en toen de plantjes ongeveer 6 cm hoog waren, heb ik ze allemaal in een apart bakje gedaan. (Zie mijn foto's een aantal posts hierboven)
OK, ik snap het.
De pot kan gewoon binnen ergens staan? Wanneer kunnen ze naar buiten eigenlijk?
pi_36674607
quote:
Op woensdag 5 april 2006 14:26 schreef Koningin het volgende:

[..]

OK, ik snap het.
De pot kan gewoon binnen ergens staan? Wanneer kunnen ze naar buiten eigenlijk?
Ik heb mijn pot op de vensterbank staan want volgens mij hebben ze veel licht nodig. Ik draai de poten trouwens wel iedere dag omdat de plantjes naar de zon toe, en dus scheef, groeien.

Volgens mij mogen ze vanaf half mei ongeveer naar buiten.
pi_36678207
quote:
Op woensdag 5 april 2006 00:52 schreef Grobbenkuiken het volgende:


Dus Bluezz, overweeg eens de aanschaf van een compostvat, een constante bron van goede bodemverbeteraar voor je tuin, je kan je tuinafval hergebruiken en het scheelt in het bemesten. Alleen zieke/aangetaste planten in de kliko!
Mmmm, ik ga me deze week eens even inlezen
http://home.tiscali.be/ivo.horsten/het%20compostvat.htm
quote:
Van de week plaats ik wel wat foto's van de postzegel.
Graag
pi_36682098
quote:
Op woensdag 5 april 2006 13:31 schreef assepoes het volgende:
Heeft iemand enig idee, als je restjes dahliaknol laat zitten of er dan een nieuwe plant vormt? Ik hoop van niet, maar ik ben er niet zeker van dat ik alles heb weggehaald, vandaar mijn vraag.
Dat ligt er aan hoe groot het stuk is en of het niet gaat rotten.
Als het er nog wel wat in zit en je wilt ze er uit halen, dan gaat dat het makkelijkst door met een greep te "spitten".
Dan haal je alleen de knollen boven zeg maar..
pi_36727752
Bluezz: lieve vrouwe bedstro is leuk! Het bloeit tamelijk vroeg. In het voorjaar, als de plantjes ontdooien, ruik je ze al.
Als je ze droogt, vind ik het heerlijk in de linnenkast. Het ruikt als hooi met caramel!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36729427
quote:
Op woensdag 5 april 2006 14:55 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Ik heb mijn pot op de vensterbank staan want volgens mij hebben ze veel licht nodig. Ik draai de poten trouwens wel iedere dag omdat de plantjes naar de zon toe, en dus scheef, groeien.

Volgens mij mogen ze vanaf half mei ongeveer naar buiten.
Klopt als een bus. Tot half mei is de kans op nachtvorst (lees volledige verwoesting van je zaaisels, omdat ze dat binnen bepaal dniet gewend zijn geweest) te groot. Je kan ze, en dat is zelf aan te raden, twee weken voor half mei wel beginnen af te harden. Dan laat je ze bij goed weer overdag buitenstaan en haal je ze 's nachts naar binnen. Zo worden het sterke plantjes die het buiten wel gaan redden.
pi_36729756
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 08:17 schreef Sorbootje het volgende:

[..]

Klopt als een bus. Tot half mei is de kans op nachtvorst (lees volledige verwoesting van je zaaisels, omdat ze dat binnen bepaal dniet gewend zijn geweest) te groot. Je kan ze, en dat is zelf aan te raden, twee weken voor half mei wel beginnen af te harden. Dan laat je ze bij goed weer overdag buitenstaan en haal je ze 's nachts naar binnen. Zo worden het sterke plantjes die het buiten wel gaan redden.
Kan ik ze dan in een pot laten staan of is het beter om ze in de volle grond te zetten (dan moet ik nl. nog een plekje gaan zoeken).
pi_36731486
Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. In beide gevallen moet je ze de eerste tijd goed water geven (ook als het regent), maar in een pot moet je dat natuurlijk blijven doen. Verder maakt het niet zoveel uit.
pi_36742354


Dit is mijn bakje met gezaaid Leeuwenbek. Nu vroeg ik me af of ik bij het verspenen al deze sprietjes in een apart potje moet doen. Ik ken dit plantje helemaal niet dus heb geen idee hoe groot het wordt en of het met een paar plantjes in een potje kan. Ieder sprietje een apart potje geven lijkt me een beetje gekkenwerk, moet ik speciaal voor mijn Leeuwenbek een extra huis gaan huren

Edit: doet de foto het bij jullie wel? Ik zie zelf namelijk alleen een kruisje
pi_36753995
quote:
Op woensdag 5 april 2006 16:22 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Mmmm, ik ga me deze week eens even inlezen
http://home.tiscali.be/ivo.horsten/het%20compostvat.htm
[..]

Graag
Sommigen hebben het composteren tot een ware kunstvorm verheven, compleet met strikt op te volgen regels voor een optimaal resultaat. Ik mieter vooralsnog al mijn tuin en composteerbaar keukenafval in het vat en belucht het eens per week. Daarnaast heb ik er wat compostversneller bijgedaan. Volgens velen volstrekt overbodig, maar ik heb een beetje haast. De bewoners van mijn armetierige zandgrond hebben honger! Als alles goed gaat heb ik over een maand of twee goede compost (ik had al een hoop opgespaard van vorig jaar).

Een grote tuin met voldoende composteerbaar houtig- en groen-afval zou perfect zijn, dan kon ik een echte composthoop starten, maar het afval van mijn postzegel is niet toereikend, vandaar het compostvat.

Btw, weet je wie de zelfuitgeroepen Queen van de composthoop is? Bette Midler!
"My whole life has been spent waiting for an epiphany, a manifestation of God's presence, the kind of transcendent, magical experience that lets you see your place in the big picture. And that is what I had with my first compost heap. I love compost and I believe that composting can save not the entire world, but a good portion of it."
--Bette Midler, in a Los Angeles Times interview


Belofte maakt schuld dus van het compostvat naar de kiekjes van mijn postzegel, alle genomen begin april.

Een Helleborus:


Kadootje van de mieren:


De vaste planten komen terug:


Groenblijvende planten blijven mooi:


Bij een postzegeltuintje hoort een postzegel koude bak. Dit is een Blokker stapelbak met een glasplaat met baksteen, tegen rukwinden, op een zuidmuur:


Tot slot staan er legio zaailingen binnen. Cerinthe, Latyrus Odoratus, Cosmea, Paprika (thnx Veerse Smurf!), Petunia's, Akeleitjes (uit koude bak naar binnen gehaald en kiemen nu) en Klimmende Winde Heavenly Blue.

Kortom, ik heb het groene virus aardig te pakken. Mijn oog viel al op een vrijstaand volkstuinperceel op een steenworp afstand van mijn huisje.
pi_36754063
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 16:27 schreef vriendinnie het volgende:
[afbeelding]

Edit: doet de foto het bij jullie wel? Ik zie zelf namelijk alleen een kruisje
Foto doet het prima.

Wat betreft de zaailingen, alles verspenen is geen optie. Misschien nu al wat uitdunnen en na enige tijd de sterkste zaailingen verspenen? Uitdunnen zou ik nu wel doen.
pi_36758607
En een volgende keer misschien een ietsiepietsie dunner zaaien?

Mooie foto's Grobbedinges! (Ben je naam even kwijt)

Leuke cadeautjes geven de mieren bij jou!
pi_36785655
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 07:51 schreef Sorbootje het volgende:
En een volgende keer misschien een ietsiepietsie dunner zaaien?

Mooie foto's Grobbedinges! (Ben je naam even kwijt)

Leuke cadeautjes geven de mieren bij jou!
Haha, je hebt gelijk. Het was zo'n kant en klaar pakketje, dat bakje met de zaadjes en het zand. Dus ik heb gewoon alle zaadjes erin gegooid. Wist ik veel

Ik zal eens wat gaan uitdunnen, lijkt me een goed plan, bedankt!

Wat een leuke foto's Grobbenkuiken! Wat slim om zo een kleine koude bak te maken! Is wellicht ook een idee voor mijn balkonnetje.
pi_36785689
Ik kreeg vandaag te horen dat de aangeplantte bambu (Japanse bambu, 2 bossen van 2,5 meter hoog en 3 stengels) de aanplant overleefd hebben. Ze krijgen iedere dag water, dus dat zal wel goedkomen.

Uiteraard is dit alles in mijn tuin in Indonesië, voor diegenen die het nog niet wisten. Ik zal kijken of ik nog een foto heb van de aanplant.

= edit: nee, die is er niet, ik wacht dus op foto's uit indonesië =
pi_36787068
Ik heb gister in de achtertuin geschoffeld Heerlijk.
Eindelijk dat onkruid weg.
Nu de voortuin nog.
pi_36789229
Dat teveel zaaien ken ik maar al te goed, maar je leert er wel weer van
pi_36813412
quote:
Op zondag 9 april 2006 12:09 schreef indahnesia.com het volgende:
nu al onkruid, of was dat nog van vorig jaar
Nee, was van nu
pi_36813550
quote:
Op maandag 10 april 2006 08:33 schreef Koningin het volgende:

[..]

Nee, was van nu
snelgroei kruid dan... hier valt 't nog wel mee gelukkig.
pi_36821958
Heb net even lekker geshopt bij het tuincentrum en allerlei nieuwe plantjes gekocht.. En nu gaat het regenen!! Hopelijk kan ik ze morgen dan wel planten als het droog is.

Heb onder andere deze gekocht:

Phlox Starfire. We hebben de roze variant ook al in de tuin staan en ze zijn erg mooi, dus nu ook de rode.


Saponaria ocymoides (Zeepkruid)


Pieris japonica Prelude


Azalea Japonica


Lithodora


[ Bericht 11% gewijzigd door Nilasha op 10-04-2006 15:15:01 ]
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_36827129
quote:
Op maandag 10 april 2006 14:24 schreef Nilasha het volgende:
Heb net even lekker geshopt bij het tuincentrum en allerlei nieuwe plantjes gekocht.. En nu gaat het regenen!! Hopelijk kan ik ze morgen dan wel planten als het droog is.

Heb onder andere deze gekocht:

Pieris japonica Prelude
[afbeelding]
Die is mooi! Die bloeit toch nu?

Ik heb vorige week een heerlijk ouderwetse Viburnum Tinus gekocht, maar die staat nog steeds in de knop.

Jammer dat het nu van dat kwakkelweer is. Als de zon schijnt, waait het hier te hard en als de zon achter een wolkendek schuil gaat is het eigenlijk te koud om een uurtje aangenaam in de aarde te wroeten. Dus ik heb nog maar eens een rondje met het fototoestel gemaakt.

Buiten vandaag, tussen de wolken en de buitjes door.

De helleborusbloem van 2 april vandaag:


De Vinca Minor is uit haar winterslaap ontwaakt:


De vroeg gezaaide lathyrus odoratus en de cerinthe staan af te harden:


Mieren slepen het zaad van het viooltje tricolor overal heen. Ik vind het best.



Ondertussen binnen op de postzegelkwekerij achter een groot raam op het zuiden.

Overzicht kwekerij:


Paprika ala Veersesmurf :


Marjoraan en Citroenmelisse voorgezaaid voor gebruik in de keuken. Buiten staan al tijm, rozemarijn en bieslook.



Twee dagen gelden heb ik 6x wilde wingerd (Ipomea Tricolor) in bekertjes gezaaid. Volgens mij wordt het een monster , maar dat geeft niet want ik heb veel schutting waar een eenjarige zich op mag uitleven.


Tot slot een plaatje van het compostvat. Onze zuiderburen hebben het een stuk beter voor elkaar, daar kan je een compostvat van de gemeente betrekken en zelfs nog lessen volgen in het composteren bij de gemeentelijke compostmeester. Dit alles ter bevordering van het thuis composteren ipv het afval door de gemeente te laten verwerken. Tsja, daar zit wat in.



Het zwarte goud in wording :


Jemig, wat een lange post is dit geworden. Nou ja, ik hoop maar dat jullie net zo genieten van de foto's als ik van al jullie foto's doe.
pi_36827393
Super post, errug leuk grobje
pi_36831843
Ooh, mensen die in de tuin bezig zijn; er is nog kans op nachtvorst. Zet je plantjes dus weg.
pi_36833105
quote:
Op maandag 10 april 2006 19:24 schreef indahnesia.com het volgende:
Ooh, mensen die in de tuin bezig zijn; er is nog kans op nachtvorst. Zet je plantjes dus weg.
Dank je voor de waarschuwing, de vorstgevoelige plantjes staan binnen.

Heb jij al foto's van het bamboe?

Het is zo leuk om het internet af te struinen en tuinen die over de wereld verspreid zijn plus de bijbehorende (hobby)tuiniers te ontdekken. De seizoenen zijn net weer even anders, er zijn zelfs plekken waar nooit nachtvorst is.

Mijn favoriete webstek is op dit moment: http://www.mooseyscountry(...)n-journals-2006.html. Beestjes, omgekeerde seizoenen en een gezonde dosis zelfspot.
pi_36833558
Nee, de foto's moeten nog komen, maar als ik ze heb, komen ze zeker hier te staan
pi_36837337
Heeft imand misschien een idee waar je goedkoop bamboestokken/tonkinstokken kan kopen van minimaal 2.40 m? Ik heb bij een aantal tuincentra gekeken, maar ik vond ze daar erg duur.

Vandaag heb ik de afrikaantjes verspeend. Dat was een behoorlijke klus, aangezien ik ze weer veel te dicht bij elkaar had gezaaid, maar ik denk wel dat ze aan gaan slaan.
pi_36841137
Grobbenkuiken zie dat jij ook last hebt van mos in de tuin.. (op die foto van viooltje). Heb hier vanochtend ook weer een "lading" weggehaald. Hoe kun je dit voorkomen?
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_36862351
Heb nog een vraag waar Veersesmurf of iemand anders misschien een antwoord op weet.

Deze foto is vanmiddag genomen, de katjes zijn zo goed als uitgebloeid. Wanneer moet ik 'm snoeien? Nu al, of in het najaar?
Vorig jaar is dit boompje helemaal niet gesnoeid.

If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_36865308
quote:
Op maandag 10 april 2006 23:11 schreef Nilasha het volgende:
Grobbenkuiken zie dat jij ook last hebt van mos in de tuin.. (op die foto van viooltje). Heb hier vanochtend ook weer een "lading" weggehaald. Hoe kun je dit voorkomen?
Wist ik het maar Nilasha. Mijn 'cunning plan' is alles te laten begroeien met planten die ik liever zie dan mos.
Toen ik vorig jaar in mijn huisje kwam wonen lag er een 'gazonnetje' wat bestond uit tien grassprieten en ettelijke vierkante meters mos. Eerst dacht ik dat het aan de afwatering lag, maar dat bleek niet het geval te zijn. Het internet heeft ook nog geen uitsluitsel kunnen bieden. De meeste mossen houden niet van kalk, maar volgens mij lijdt het postzegeltuintje niet echt aan kalkgebrek. Misschien kan jij een lading kalk door de grond werken op een mossige plek en kijken of dat de mosgroei tegengaat? Als het werkt kan je de rest van de tuin onder handen nemen. Let op, sommige tuinplanten hebben een hekel aan kalk.

Mos heeft ook zijn leuke kanten. Vorige week kwamen een stel meesjes 'inkopen' doen bij de postzegel. Ze nestelen in een nestkastje twee huizen verderop. De meesjes probeerden zoveel mogelijk mos in hun snaveltjes naar het nest te vervoeren. Elke keer als ze een nieuw stukje mos wilden oppikken, viel er een ander stukje uit de snavel. Ik zou kunnen zweren dat een meesje er behoorlijk frusti van werd.

Wat betreft jouw snoei vraag, als het boompje een Salix caprea Pendula is, moet je deze na de bloei flink terugsnoeien, bijna tot op de stam.
pi_36879417
Mijn zelfde boompje is op dit moment helemaal kort gesnoeid (vorig najaar gedaan).
pi_36884339
En loopt ie nu niet uit dan??
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_36892094
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 18:32 schreef Nilasha het volgende:
Heb nog een vraag waar Veersesmurf of iemand anders misschien een antwoord op weet.

Deze foto is vanmiddag genomen, de katjes zijn zo goed als uitgebloeid. Wanneer moet ik 'm snoeien? Nu al, of in het najaar?
Vorig jaar is dit boompje helemaal niet gesnoeid.

[afbeelding]
Ik heb hem ook, op het plantenkaartje staat snoeien na de bloei.
pi_36911321
quote:
Op woensdag 12 april 2006 13:07 schreef Nilasha het volgende:
En loopt ie nu niet uit dan??
Hij begint nu langzaam aan.
Heb ik het fout gedaan dan??
pi_36918024
Oh nee, maar ik dacht even dat ie niet meer uitliep omdat je zei dat ie op dit moment nog helemaal kort gesnoeid was. Hij heeft ook nog geen katjes gehad dan zeker.. Dat is wel jammer.

Weet niet of je het fout gedaan hebt, wist, tot aantal dagen terug, zelf niet eens wanneer het boompje gesnoeid moest worden.. Maar uitbovenstaande reacties blijkt dat in het voorjaar het beste is.

Hoop dat je boompje weer mooi uitloopt!
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_36919875
Dat hoop ik ook. Want ik heb hem vorig jaar pas gekocht.
pi_36940235
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:49 schreef Koningin het volgende:
Dat hoop ik ook. Want ik heb hem vorig jaar pas gekocht.
Het gaat pas fout als het boompje naar de boompjeshemel gaat na jouw snoeibeurt.
Als het boompje weer uitloopt zal het wel meevallen, maar verwacht geen bloei dit jaar.

Vraagje, ik heb in het najaar een pseudoacacia umbraculifera geplant. Zo'n bolboompje die een beetje op een toiletborstel lijkt. Al vrij snel was het blad verdwenen. Nu kijk ik dagelijks naar de takken maar ik zie geen knop, nakkes, nada! Ik heb al eens voorzichtig aan de schors boven de ent gekrabbeld, en daar zit leven in. Ook in de 'sprietjes'. Maar ik zie geen knop, laat staan een schuivende knop.

Wie heeft dit boompje ook en hoe staat hij/zij/het er bij jullie bij?
pi_36953804
Als ik dit weekend tijd heb, dan ga ik eens aan de voortuin beginnen.
Ben trouwens bang dat ik ook de lavendel te kort afgeknipt heb..........volgens mij heb ik in het najaar een of andere snoei-woede gehad ofzo....
pi_36958584
Smurf is weer terug uit Ierland 11 dagen weg geweest en mijn plantjes zijn ontzettend gegroeid. Alleen jammer dat mijn wonderboopjes uit Litouwen slap hangen en waarschijnlijk dood gaan we zullen zien.

Ow, en van mijn paprika's is meer dan 90% uitgekomen dit heb ik nog nooit gehad. Ik ben nu nog te gaar om foto's te schieten en te uploaden, maar ze komen er binnenkort aan. Het is voorjaar
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  zaterdag 15 april 2006 @ 19:22:02 #75
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_36987303
Ik heb voor het eerst plantjs gezaaid in van de bakjes ervoor (trots is op zichzelf)

Ik hoop ze eind mei begin juni in de tuin te kunnen zetten.

Ik heb Hemelroosjes, Lindheimer's prachtkaars en Satijnbloek gezaaid. Iemand nog tips hoe en wat?


Hemelroosjes


Lindheimer's prachtkaars


Satijnbloemen

Mijn schoonmoeder had er over om (niet dicht) boterhamzakjes eroverheen te zetten. Je had ook bakjes die een soort broeikas maakten, maar die waren erg duur en dit is de eerste keer dat ik iets probeer, misschien vind ik er geen hol aan en is het de laatste keer. Al heb ik zo'n vermoeden dat dit een grote hobby van mij gaat worden en we hebben een behoorlijke tuin waarin ik me in mei helemaal ga uitleven. Het thema wordt romantisch maar dat is wel te zien aan de soort bloemen die ik gekozen heb.
pi_36987798
De zakjes zijn een goed idee, zo doe ik het ook altijd, dan gaat het lekker broeien en ontkiemen ze sneller


Oh en lavendel snoeien?? Had dat gemoeten dan

De prunus heeft knopjes en de kerria al bloemetjes
Ik heb wat takjes op water binnengezet :

Prunus




Kerria



[ Bericht 35% gewijzigd door Blues op 15-04-2006 19:46:21 ]
pi_36989067
Ja hiero

Vandaag hebben we de tuin helemaal gedaan helemaal leuk geworden enzo ( foto's zsm )
We hadden alleen 1 nadeel katten-poep, heel veel katten-poep! Ik heb weleens van die korrels gestrooid, maar die zijn na een regenbui weer weg dus dat houd geen stand in Nederland
Wat is nou de beste manier om dit tegen te gaan? (koffiedik is geen optie, we drinken Senseo )

Kom maar op met de tipsies
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
pi_36990706
Beakertje


Er was bij kassa meen ik, een test over alle kattenwerende middeltjes voor in de tuin... dat werkte dus niet, ze trippelden of sprongen er zo overheen

Hier wel wat goeie tips

http://users.skynet.be/ho(...)%20met%20planten.htm
pi_36993451
Bluezz

Echt waar Ghehehehehe die beesten zijn ook zo slim

Ik ga de link maar even volgen en hopen dat er wat bruikbare opstaan

Morgen foto's van onze nieuwe tuin!!
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
pi_37000453
Silmarwen, Gaura lindheimerii is ZO mooi!! Goede keuze!

Ik ben gisteren heerlijk de hele dag in de tuin bezig geweest. Zal vandaag even wat foto's maken. Onder meer van mijn bloeiende perzikboompje!

Veel tuinplezier iedereen. Vandaag wordt volgens mij weer een goede dag!! (behalve als je in Limburg woont.
pi_37005581
Een stukje van onze tuin



Beetje de schutting op-leuken

Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
pi_37040646
Ik heb vandaag de hele dag lopen verticuteren, lekker zonder t-shirt. Ben wel beetje verbrand nou, maar ik was al lang blij dat ik het volhield. Was zaterdag naar In Qontrol geweest en mijn energiepijl was daarmee behoorlijk gezakt!
Ach....alles is gelukt. Jammer dat mijn camera kapot is, anders hadden jullie wat foto's kunnen zien...
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_37082533
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 20:23 schreef Beaker het volgende:
Ja hiero

Vandaag hebben we de tuin helemaal gedaan helemaal leuk geworden enzo ( foto's zsm )
We hadden alleen 1 nadeel katten-poep, heel veel katten-poep! Ik heb weleens van die korrels gestrooid, maar die zijn na een regenbui weer weg dus dat houd geen stand in Nederland
Wat is nou de beste manier om dit tegen te gaan? (koffiedik is geen optie, we drinken Senseo )

Kom maar op met de tipsies
De beste tip is zelf een poezenbeest aan de familie toevoegen.
Het postzegeltuintje heeft ook last van kattenschijt, maar de overlast neemt af door de kale grond te laten begroeien. Katten schijten minder snel op begroeide aarde. Minder vriendelijk maar wel afdoende zijn sateprikkers geplaatst op strategische plekken, gemengd met wat koffiedrap, kattenschrik (anti-kat korrels) op de plek waar ze de tuin binnenkomen en een supersoker voor het geval dat.

Owh ja, foto's? Graag meer!
pi_37104284
Kattenpoep is echt iets waar ik van kan balen. En bij mijn nieuwe tuin is er nog heeeel veel zwarte grond. Eén grote kattenbak zeg maar.

Ik heb nog even wat foto's gemaakt. Zoals je ziet begint mijn kale nieuwbouwtuin steeds groener te worden! Nogmaals excuses voor de kwaliteit van de foto's. Camera is antiek en de fotograaf ongetalenteerd
Oh ja..en het waaide! (zoals altijd hier ) Maar goed, men wil foto's? Men krijgt foto's!


De Magnolia stellata is deze week gaan bloeien! Mooi hè?


De Prunus persica (perzikenboompje) "Melred" bloeit ook alsof z'n leven er vanaf hangt.


Wazige foto, maar het gaat even om de kleur van het uitlopende blad van deze japanse esdoorn "Orange dream"


Nieuw blad aan de Malus evereste


Een sering die d'r zin in heeft!


Mijn nieuwbouwtuintje!


En nog een keer uit een andere hoek.


Magnolia liliflora nigra.


Deze helleborus gaat maar door.


Epimedium, oftewel elfenbloem...


Nog een keer een overzichtje, maar dan vanaf de voor/zijkant


Een lekker zonnig, windstil zitje.


GROEN!!
pi_37120869
Wat een mooie foto's allemaal! Dit weekend schijnt het eindelijk mooi weer te worden dus ik ben in ieder geval buiten te vinden!

Van mijn vriendje heb ik een mini kasje gekregen, echt heel leuk. Nu heb ik een aantal plantjes die ik gezaaid heb en die al behoorlijk groot zijn (Geraniums, violen). Zou ik die, in dat kasje buiten kunnen zetten? Of ik dat toch nog wel erg koud? Kan ze eventueel ook snachts naar binnen halen. Of ik iedere keer verhuizen ook weer heel slecht? Buiten krijgen de plantjes veel meer zon dan binnen dus vandaar dat ik ze buiten wil zetten. Bovendien wil ik natuurlijk gebruik maken van het kasje
pi_37138183
Ik heb mijn plantjes al buiten gezet onder plastic. Een deel daarvan heb ik zelfs al zonder plastic buiten staan. (Na een tijdje onder plastic te hebben gestaan). Dus ik denk dat het wel kan.

Violen kunnen over het algemeen ook wel een beetje kou verdragen, dus dat moet zeker goed gaan.
pi_37172750
Niemand die vandaag met het mooie weer in de tuin bezig is geweest? Zelf heb ik van mijn lieve moeder bloemetjes gekregen en deze geplant. Ziet er meteen een stuk vrolijker uit! Zal morgen wat fotos maken.

Geniet van het mooie weekend!
pi_37173539
Ben niet in de tuin bezig geweest want moest gewoon werken, maar er zijn vandaag wel hele mooie tulpen open gegaan. Ze hebben echt een geweldig mooie fuchsia kleur. Zal morgen ook even een foto maken.
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_37193108
Heb vandaag even wat foto's in de tuin gemaakt.

Tulpjes.


Geen idee wat voor plant dit is, maar vind 'm wel mooi!


Heide bloeit mooi nu.






Prunus begint ook te bloeien!
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_37194210
De tuin van Beaker en Crook gaat ook eindelijk los dankzij de zon van de afgelopen dagen

















  zaterdag 22 april 2006 @ 20:32:35 #91
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_37194308
TheCrook mooi he heide. Als Schot zijnde hoort dat ook wel in de tuin, samen met distels natuurlijk.
Ik weet wel dat ik veel heide (witte en roze) in mijn voortuin ga planten en in de achterkant wat distels

Ik kan niet wachten tot mei dan kan ik eindelijk aan de slag. De zaadjes van mijn hemelroosjes komen al boven trouwens. Ben benieuwd hoe de rest gaat lukken.
pi_37194336
Wat een mooie kleurrijke foto's!

Zelf heb ik wat geraniums geplant maar ik vraag me eigenlijk af of ik de bakken niet te vol heb geplant. Ik hou wel van een bak zonder kale plekken maar het moet natuurlijk niet ten koste gaan van de bloei. Hoop dat iemand van jullie kan zeggen of ze inderdaad te dicht op elkaar staan:





Het zijn overigens geen mooie foto's, het schemerde al een beetje. Zal morgen mooiere fotos maken, ook van de andere bloemen.
pi_37218520
Ik ben vanmiddag de hele middag bezig geweest met het verspenen van pepers en paprika's. Ik heb er veel te veel (ruim 100 pepers en 80 paprika's) maar ik vind het zonde om ze weg te gooien.
Omdat mijn camera kapot is kan ik geen foto's maken (balen) maar ik hoop dat dat ding snel gemaakt is, zodat ik kan laten zien dat ik ook niet stil zit

Nilasha: die plant met roze bloemetjes is een Bergenia cordifolia oftewel schoenlappersplant.

vriendinnie: als je het mij vraagt staan de geraniums niet te dicht op elkaar hoor.
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_37220259
Mooie tuin en foto's Crook

Ik heb vanmiddag ook wat geschoten in de regen

Pot met lavendel, gisteren gekregen :




En dan bij ons huis aan de voorkant :
Bij het opritje ons voorstukje, de prunus en druifjes uit bolletjes van vorig jaar, en het ouwe stoeltje met gekleurde binnenkomer bij de voordeur





pi_37222357
Ik heb bij de voordeur een mand neer gezet gevuld met lavendel, zo leuk
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
pi_37236500
Nog effe en dan ga ik ook weer veel potten vol duwen met planten (eenjarigen) ziet er altijd zo vrolijk uit.

Mijn tomaten zaadjes gaan goed, ik denk dat ik ze deze week moet gaan verspenen naar eigen potten.
pi_37238010
Wat een leuk stoeltje Bluezz!

Mijn balkonnetje begint er ook weer iets vrolijker uit te zien. Gister heeft de zon hier best veel geschenen en daar heb ik even gebruik van gemaakt door alles buiten te zetten.

Tomatenplantje wordt ineens errug groot!


Afrikaantjes geplant


Vlijtig liesje


Lavendel en Petunia's, leken me nog erg kwetsbaar dus die heb ik nog maar binnen gehouden


De geraniums groeien ook goed


Leeuwenbek en violen in het kasje dat ik van mn lief heb gekregen


Ik ben erg benieuwd welke kleuren de gezaaide bloemetjes worden. Normaal als ik dergelijke plantjes koop, kies ik ze op kleur maar nu heb ik geen idee wat er allemaal uit gaat komen. Ik vind het erg spannend

Overigens ben ik behoorlijk jaloers op al jullie mooie tuinen maar gelukkig kun je met wat leuke spulletjes ook een balkon wel opvrolijken.
pi_37238172
Vriendinnie, dat tomatenplantje is dat van 1 stekkie??
Dan moet ik op zoek naar wat potten denk ik (en in de toekomst wat meer bewaren).
pi_37238213
quote:
Op maandag 24 april 2006 10:54 schreef Koningin het volgende:
Vriendinnie, dat tomatenplantje is dat van 1 stekkie??
Dan moet ik op zoek naar wat potten denk ik (en in de toekomst wat meer bewaren).
Ik had wat zaadjes gezaaid en daar zijn 7 plantjes uitgekomen. Toen ze ongeveer 6 cm waren heb ik ze allemaal in een eigen potje gezet en vanaf toen zijn ze ontzettend gaan groeien. Ik ben erg benieuwd hoeveel groter het plantje nog gaat worden want ik heb werkelijk geen idee
pi_37238412
quote:
Op maandag 24 april 2006 10:56 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Ik had wat zaadjes gezaaid en daar zijn 7 plantjes uitgekomen. Toen ze ongeveer 6 cm waren heb ik ze allemaal in een eigen potje gezet en vanaf toen zijn ze ontzettend gaan groeien. Ik ben erg benieuwd hoeveel groter het plantje nog gaat worden want ik heb werkelijk geen idee
Ik ben ook benieuwd. Ik wil ze morgenavond gaan verstekken.
Misschien dat ik wat foto's kan maken......heb effe een toestel te leen.
pi_37267704
quote:
Op maandag 24 april 2006 10:47 schreef vriendinnie het volgende:
Wat een leuk stoeltje Bluezz!
Meegenomen van de straat in Utreg

Enneh ik heb bijna mijn hele leven alleen balkons gehad, en die waren zeker zo gezellig als mijn tuin nu hoor

En mijn gras moet dood
pi_37268103
Lavendel.............Eh, normaal bloeitt dat niet eens in de Provence, laat staan hier!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_37268310
Lavendel gaat hier goed hoor
De kleine plantjes die ik al jaren had staan op een klein balkonnetje doen het hier super... ik heb ze vanmiddag toevallig " gescheurd " en op een ander beter plekkie gezet

Ow en mijn winde die ik van shmoops heb gekregen is helemaal verpest en dood... er dacht hier iemand dat het een kattebak was
  dinsdag 25 april 2006 @ 02:08:18 #104
12515 Ezri
Ex Astris Scientia
pi_37268415
Ohhhh, wat een leuk topic dit zeg!
Mijn balkon is nu nog een triestige vertoning. Maar morgen ga ik denk ik maar eens wat leuke plantjes kopen... dit topic is zeer nuttig voor tips, gaaf hoor!
pi_37268422
Ja, lavendel groeit hier wel goed. Maar op dit moment zal het niet bloeien, tenzij je het bloeiend koopt.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_37268440
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 02:08 schreef krakkemieke het volgende:
Ja, lavendel groeit hier wel goed. Maar op dit moment zal het niet bloeien, tenzij je het bloeiend koopt.
Oh zo
Nee idd, mijn lavendel begint wel nieuwe blaadjes en scheutjes te krijgen maar bloeien nog niet.
Wel die van de foto, maar die is gekregen
pi_37268511
Bluez, je foto is Kuiflavendel, Lavendula Stoechas.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_37268515
Ja, in die pot idd, leuk spul
pi_37269186
En lavendel ruikt vooral zo vreselijk lekker!

Vandaag wordt het warm...waarom ben ik nou niet vrij? Ik wil de tuin in!!

Bluezz wat zonde van je winde!
pi_37271160
Ja mijn lavendel heeft nog niet eens nieuwe scheutjes, dus ik hoef de hoop daarvoor nog niet op te geven?

De rest van de tuin staat gigantisch in bloei! Mijn clemtais heeft wel honderd bloemen!
pi_37272046
Ik heb mijn lavendel te kort gesnoeid.......ze waren zo groot geworden, dat ik flink bezig ben geweest.
Nu komen er pas heel langzaam wat kleine scheutjes in...
pi_37320556
Als er nu 'pas' langzaam kleine scheutjes inkomen heb je hem niet te kort gesnoeid hoor. Wanneer hij te kort gesnoeid zou zijn zou er nu helemaal niks meer uitlopen
Lavendel loopt niet zo heel snel uit, bij ons ziet het heggetje naast het huis ook nog bijna kaal, terwijl hij toch echt weer schitterend gaat bloeien dit jaar (hoop ik)
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_37326044
Heerlijk, Lente!

Een kleine update vanuit de postzegeltuin te Noord-Holland.

Ik had wat zorgen over de enige boom die afgelopen herfst in de postzegel was geplant. Alles volgens het 'boekje' gedaan, maar binnen twee weken zat er geen blaadje meer aan mijn bolacacia. Van de week zag ik de eerste knop(pen) in het boompje.



Tinus wilde niet wakker worden, maar het mooie weer van gisteren en vandaag was net genoeg om de luie Tinus in beweging te zetten.



De helleborussen verbloeien van wit met een zweempje roze naar groen. Ik wacht geduldig op het zaad.

De helleborus op 10 april:


Dezelfde helleborus vandaag:


De vaste planten gaan de afgelopen dagen als een speer! Welkom terug Campanula Lactiflora, Salvia Uliginosa, Passiflora en Astrantia.

Astrantia (Zeeuws Knoopje):


De lavendel loopt uit:


Op de postzegelkwekerij is de lente ook aangebroken. De pronkerwten zijn het huis uit geschopt, evenals de Nepeta, Cosmea, Cerinthe, Marjoraan, Wilde Wingerd en de Citroenmelisse. De Cerinthe en de pronkerwten hebben een nieuw onderkomen gevonden, de rest blijft een beetje in de buurt van de, door de baas aangewezen, puberale hangplek:



De paprikaatjes hebben nog even respijt. Elk plantje heeft zijn eigen plekje en het overschot is liefdevol door familieleden geadopteerd.



Tijd om de vrijgekomen ruimte te vullen met nieuwe zaailingen! Ha!
Nicotinia's en Madame Jeanette pepertjes uit de toko. Ben benieuwd.

pi_37326600
Leukleukleukleukleukleukleuk!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En

Meermeermeermeermeermeer!!!!!!!!!!!!!!
pi_37328010
quote:
Op woensdag 26 april 2006 22:04 schreef Sorbootje het volgende:
Meermeermeermeermeermeer!!!!!!!!!!!!!!


Tsja, op dit moment kan ik je niet echt veel meer laten zien dan het huidige onderkomen van de uit huis verbannen probleem-pubers: Lathyrus en Cerinthe. Beiden hebben het naar hun zin maar de tijd zal leren of ze op hun eigen pootjes kunnen staan.

Lathyrus:


Cerinthe:


Wordt vervolgd................
pi_37370964
Leuke foto's Grobbenkuiken! Maar waarom zijn jou paprika's al verder dan die van mij *jaloers

Ik baal er nog steeds van dat mijn cam. kapot is, maar zodra hij gemaakt is komt me er toch een fotoshoot aan
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_37410425
Hallo tuinliefhebbers

Een vraagje van een student-zonder-veel-geld die een tuin-zonder-zon heeft

Ik heb ongeveer 2x2 meter "tuin" die structureel jaren verwaarloosd is en die 2 maand geleden van een dikke laag bladeren is bevrjid en nu staat te springen om wat leuks.

Ik had al bedacht dat ik er gewoon een hele berg potten in ga zetten, vooral omdat onduidelijk is hoe lang ik er woon en ik wil mijn plantjes wel weer mee kunnen nemen natuurlijk.

Alleen - ik heb absoluut geen verstand van planten.
Mijn vraag is dus: welke planten kunnen het een beetje leuk doen in volledige schaduw?
Er komt echt geen licht want we zitten midden in Hilversum onder hele hoge bomen, en de avondzon komt niet over het schuurtje heen.. dus schaduw it is, and always will be

Alle advies is welkom, en een beetje goedkoop aan te schaffen plantjes hebben natuurlijk de voorkeur (potten heb ik zat, die komen morgen van m'n ouders' stulpje naar Hilversum)

Kruiden vind ik trouwens erg leuk, maar doen die het een beetje zonder zon?
pi_37426742
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 19:50 schreef Razztwizzle het volgende:
Hallo tuinliefhebbers

Een vraagje van een student-zonder-veel-geld die een tuin-zonder-zon heeft

Ik heb ongeveer 2x2 meter "tuin" die structureel jaren verwaarloosd is en die 2 maand geleden van een dikke laag bladeren is bevrjid en nu staat te springen om wat leuks.

Ik had al bedacht dat ik er gewoon een hele berg potten in ga zetten, vooral omdat onduidelijk is hoe lang ik er woon en ik wil mijn plantjes wel weer mee kunnen nemen natuurlijk.

Alleen - ik heb absoluut geen verstand van planten.
Mijn vraag is dus: welke planten kunnen het een beetje leuk doen in volledige schaduw?
Er komt echt geen licht want we zitten midden in Hilversum onder hele hoge bomen, en de avondzon komt niet over het schuurtje heen.. dus schaduw it is, and always will be

Alle advies is welkom, en een beetje goedkoop aan te schaffen plantjes hebben natuurlijk de voorkeur (potten heb ik zat, die komen morgen van m'n ouders' stulpje naar Hilversum)

Kruiden vind ik trouwens erg leuk, maar doen die het een beetje zonder zon?
Snel klaar ben je met varens (ook nog eens goedkoop), qua kruiden vragen de meeste bekenden om zon maar toch zijn er een paar die in de schaduw ook doen, denk dan vrouwenmantel, lievevrouwebedstro, hondsdraf, sleutelbloem, dus de minder populaire soorten.
pi_37428003
quote:
Op zondag 30 april 2006 14:56 schreef Msx-Hinter het volgende:

[..]

Snel klaar ben je met varens (ook nog eens goedkoop), qua kruiden vragen de meeste bekenden om zon maar toch zijn er een paar die in de schaduw ook doen, denk dan vrouwenmantel, lievevrouwebedstro, hondsdraf, sleutelbloem, dus de minder populaire soorten.
Ik had er bij moeten vermelden dat ik een hekel heb aan varens sorry.

Ben nu zover dat ik potten in de tuin heb, stekjes hosta en vrouwenmantel van m'n moeder heb geplant en bewaterd, en volgend weekend maar eens langs een kweker ga - kijken wat ze daar hebben voor een schaduwtuintje Hondsdraf is wel een goede tip! Leuk plantje.
Maar echt eetbare kruiden kan ik dus wel vergeten? (Tijm, basilicum, die dingetjes)

Maar meer tips zijn altijd welkom!
  zondag 30 april 2006 @ 15:57:30 #120
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_37428104
Tijm doet wel in de schaduw hoor, volgens mij. Evenals bieslook.

Wat je ook kan doen is wat kruiden voor het raam zetten (ik neem aan dat je wel een raam hebt ergens...) omdat kruiden over het algemeen toch niet zo groot worden
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_37431346
quote:
Op zondag 30 april 2006 15:53 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]
Maar meer tips zijn altijd welkom!
Citroenmelisse zou je kunnen proberen. Het is gemakkelijk op te kweken uit zaad, de blaadjes geuren naar citroen als ze gekneusd worden. Je kan het blad gebruiken door een fruitsalade of bij kip.
Munt is ook een optie. Eigenlijk willen bijna alle kruiden zon of halfschaduw, zeker de mediterrane soorten. Een kruidentuin en diepe schaduw gaan niet samen.

Is een Fatsia Japonica (vingerplant) in een grote pot iets voor jouw postzegeltje? De plant is bekend als kamerplant, maar doet het prima buiten in de diepe schaduw en kan misschien een leuke combinatie vormen met de hosta.

quote:
Op vrijdag 28 april 2006 11:14 schreef Veersesmurf het volgende:
Leuke foto's Grobbenkuiken! Maar waarom zijn jou paprika's al verder dan die van mij *jaloers

Ik baal er nog steeds van dat mijn cam. kapot is, maar zodra hij gemaakt is komt me er toch een fotoshoot aan


Elke dag een uurtje muziek en regelmatig de plantjes uitlaten doet wonderen, evenals een verhaaltje voor het slapen gaan.

Wanneer doet je cam het weer? Ik wacht op een ouderwetse foto spam!

[ Bericht 1% gewijzigd door Grobbenkuiken op 30-04-2006 18:24:47 ]
pi_37431882
Vingerplant, dat ziet er wel leuk uit Maar eens op zoek hier bij een kweker/tuincentrum iets.

Ik heb trouwens ontdekt dat er een deel van de tuin is wat wèl eventjes zon krijgt .
Maar: is eventjes (zeg - 3 uur per dag, mits niet bewolkt) genoeg voor planten die 'halfschaduw' nodig hebben? (Zoals die kruiden dus?) Hier een plaatje van hoe het ongeveer verdeeld is:



Ik vind dat hele tuiniergedoe wel leuk trouwens, ik hoop dat de stekjes die ik van m'n moeder mee heb gekregen het goed gaan doen. Vooral de klimop onderaan de muur van het schuurtje! Het is nu zo'n lelijk bakstenen geval, daar moet gauw wat groen op

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2006 19:07:28 ]
pi_37434131
Kijk hier eens, je vindt er vast iets leuks!
http://home.planet.nl/~mezze/tuin/schaduw/intro/intro.htm
pi_37520761
Lieve tuinliefhebbers, help ons eens met deze prangende vraag
Die hoge bloemen (gevelbeplanting)
  woensdag 3 mei 2006 @ 20:56:47 #125
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_37522841
oef wat een heerlijk weer ineens! op het moment ben ik bij ons thuis een terras(je) aan het leggen samen met pa. Het is bijna af
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_37525194
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 20:56 schreef Veersesmurf het volgende:
oef wat een heerlijk weer ineens! op het moment ben ik bij ons thuis een terras(je) aan het leggen samen met pa. Het is bijna af
Grobs wacht nog steeds geduldig op de mega-super fotospam!
pi_37525815
Het is al zooo lekker bezig hier in de tuin, alles wat vorig jaar nog iel was, heeft zich lekker uitgebreidt
Geen tijd om foto's te schieten, morgen werken en vrijdag een week weg... dus als ik thuiskom hoop ik dat alles nog leeft
  donderdag 4 mei 2006 @ 00:04:11 #128
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_37530300
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 20:14 schreef Bluezz het volgende:
Lieve tuinliefhebbers, help ons eens met deze prangende vraag
Die hoge bloemen (gevelbeplanting)
Ja hoor, dat is stokroos, zeker weten!

[ Bericht 2% gewijzigd door madelief68 op 04-05-2006 00:12:39 ]
allesj komt goet - najib amhali
pi_37534581
ZOMER!!!!!

Ik ga NU foto's maken in de tuin, want ochtendlicht is zo mooi. En vanavond zal ik proberen ze hier te laten zien.

Fijne dag iedereen! Geniet ervan!
pi_37535050
Heerlijk zeg, dit weer! Het liefst zou ik de hele dag op mn balkon bezig zijn maar helaas moet ik maandag mijn scriptie inleveren

Sorbootje, ik kijk uit naar je foto's!
pi_37541718
Ik ben daarnet bezig geweest om een appelboom te verwijderen. Het is alleen het onderste deel dat er nog staat, maar ik krijg het niet gedaan. Het resultaat tot nu toe is een gat in de grond en kapotte handen. De stam beweegt een beetje maar is niet van plan eruit te komen. Grrr.
pi_37552328
Assepoes, is het een grote appelboom geweest? Kon wel eens een ondoenlijke klus zijn!

Hier zijn mijn fotootjes.

De meeste foto's heb ik vanochtend vroeg gemaakt. Een paar foto's een uurtje geleden.


Het blad van Geranium phaeum 'Samobor'


Dit is de Ananasplant die ik tot nu toe vooral vreemd vind en ook een beetje lomp. Misschien moet de liefde groeien?


Lief phloxje


Klimmende winde


Mooie esdoorn


Andere mooie esdoorn


Ook mooie esdoorn...Japanse


Nog één!


Mijn onverwoestbare viooltjes


Amelanchier alnifolia 'Obelisk' (krentenboompje)


Buurman Joep slaat het allemaal vermoeid gade
pi_37556364
Die Ananasplant heeft wel iets! Misschien niet subtiel maar toch duidelijk aanwezig met een exotisch tintje. Graag meer foto's van deze exotische dame gedurende de komende maanden.
*Grobs kijkt lief*

Wat staat jouw Winde er mooi bij. Die van mij staat nog in de zaaipotjes en de blaadjes willen nog niet echt. Ze zijn een beetje frommelig met een gelige teint. Dit weekend gaan ze de tuin in, als ze niet willen, hebben ze pech.

Hulp gevraagd!
Morgen ga ik op jacht naar een struik met de volgende eigenschappen:
* liefst wintergroen
* aangenaam voor het oog in alle seizoenen
* volwassen hoogte circa 2 meter
* standplaats zon/halfschaduw
* niet kieskeurig qua bodem (arme zandgrond)

Doel: de kliko's en de compostbak verbergen achter de struik.

Suggesties?
  donderdag 4 mei 2006 @ 21:45:13 #134
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_37557747
Een ordinaire rodo?

*straks foto's van de tuin, eindelijk
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_37557986
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 21:45 schreef Veersesmurf het volgende:
Een ordinaire rodo?
Niet kieskeurig qua grondsoort! Ik tuinier in een zandbak.
quote:
*straks foto's van de tuin, eindelijk
Leuk!
  donderdag 4 mei 2006 @ 21:53:44 #136
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_37558067
Een rodo kan juist goed tegen zandgrond volgens mij

*smurf tuinierd op stadsgrond met daaronder Zeeuwse klei.
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_37558280
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 21:53 schreef Veersesmurf het volgende:
Een rodo kan juist goed tegen zandgrond volgens mij

*smurf tuinierd op stadsgrond met daaronder Zeeuwse klei.
Is een tikkie zuur en een gebrek aan humus ook geen probleem?
*Grobs duikt de boekjes in*
  donderdag 4 mei 2006 @ 23:12:17 #138
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_37561064
Zo dan, eindelijk de fotoshoot uit onze tuin

Het was vandaag weer schitterend weer, en het terras is afgemaakt. Echt een goede foto kon ik er niet van maken omdat overal grid op ligt, dus die houden jullie van me tegoed.
Vergeef me de misschien wat rare zinnen of verkeerde plantennamen, ik heb van 9 tot 9 gewerkt en zit nu rijkelijk aan het bier

Een pot met tulpen, narcissen en blauwe druifjes, waarvan de narcissen zijn uitgebloeid.


Eerste bloesem van de Malus naast het huis.


Foto van naast het huis.


Tulp.


Nog een tulp.


Op de tafel staan de viooltjes nog steeds te bloeien.


De enige bloem van de Camellia die dit jaar voor het eerst bloeit, waarschijnlijk omdat hij in zure grond is gezet


Ik weet niet wat dit is, maar het lijkt wel op een viooltje (meerjarig) We hebben ze in verschillende kleuren.


Hier nog zo'n 'viooltje'.


En hier nog 1.


Pieris met nieuw blad.


Euphorbia in bloei.


Tulp.


Bakruutjes ook nog steeds volop in bloei.


En hier nog eentje.


Bloeiende judaspenning.


In de Geranium komen ook gestaag wat bloemetjes.


Vergeetmijnietjes. Ik ben er totaal geen fan van, maar als ze dan eenmaal even bloeien zijn ze ook wel leuk.


Blauwe druifjes.


Gevulde kleine narcissen.


Nog een tulp.


Een pioenroos die vol knoppen zit.


De kiwi hangt helemaal vol met bloesem.


Wat zaaigoed dat buiten is gezet in het zonnetje.


Nog meer zaaigoed, voornamelijk pepers en parika's.


Een lapje met aardbeien, hopelijk krijgen we er weer net zo veel als vorig jaar. Verse aardbeien zijn


Broeibak met snijsla etc.


Rode bessen.


De tuin zoals hij er vanmiddag uitzag toen we bezig waren.


Op de voorgrond longkruid daarachter een bolgewas (kan even niet op de naam komen)


Slecht te zien op de foto, maar de rode kornoelje loopt weer schitterend uit met fris groen blad op de rode scheuten.


De pruimen hebben nog nooit zo in bloesem gestaan.


Onze kat ligt lekker in het zonnetje onder de kamperfoelie. Hij is de enige die er op kan zitten/liggen omdat het bankje zowat instort


Wat we de afgelopen dagen hebben gedaan. In de rechterhoek was een stuk tuin dat moeilijk te onderhouden was. Daar hebben we nu een terrasje gelegd in het heerlijke weer van de afgelopen dagen.

Zo zag het er eerst uit. Er stonden nog een Amelanchier en Forsythia, maar die zijn in de winter verhuisd.


Zand erin en aantrillen.


Tegels en kopplestones leggen.


De laatste bandjes aan het zetten met pa die een belachelijk hoedje op heeft vanwege de zon


Zo zag het er vanmiddag uit. Inmiddels zijn de tegels en bandjes geslepen en ligt alles erin. Omdat er grid overheen gestrooid is kun je het verband van de kopplestones nog niet zien, dat komt van de zomer wel.



Nou...jullie wilden foto's, dan krijgen jullie foto's 1 van mijn grootste posts ooit volgens mij maar goed, veel plezier ermee!
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_37561497
Veersesmurf, dank voor de mega-super-fotospam! Leuk!
pi_37564432
Veerse Smurf: wat je denkt dat viooltjes zijn, zijn volgens mij violieren en die ruiken heerlijk!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_37564670
Smurf

Die poes op het bankje
pi_37567005
Grobbenkuiken. Ik zal de ontwikkeling van de ananasplant op de voet volgen.
Suggestie voor die struik: Photinia x fraseri 'Red Robin'

Smurf... Thanks voor de foto's krijg weer helemaal zin de tuin in te gaan.
pi_37567900
Sorbootje en Smurf, geweldig leuke foto's allebei! Leuk aan dit weer is dat mensen zin krijgen om in de tuin aan de gang te gaan en wij daarom veel mooie foto's mogen bewonderen

Heb zelf ook nog even wat foto's gemaakt van mijn, al zeg ik het zelf, opgefleurde balkonnetje:

Wat zaailingen die lekker van de zon staan te genieten:



Zonnebloemen die echt ontzettend hard groeien:



Bak met hangbloemen, nu nog erg kaal maar wordt echt een bloemenzee



En de hoekjes van mijn balkon heb ik opgevuld met deze vrolijkheid:



Ik heb de zomer in mijn bol
pi_37568497
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 21:53 schreef Veersesmurf het volgende:
Een rodo kan juist goed tegen zandgrond volgens mij

*smurf tuinierd op stadsgrond met daaronder Zeeuwse klei.
Ja en nee..
Een Rhodo kan het wel doen op zandgrond maar dan moet er wel wat humeuze stof aanwezig zijn..
Het best doen ze het op rijke humeuze bosgrond. Met vooral veel bladafval er in..
  vrijdag 5 mei 2006 @ 10:17:56 #145
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_37568915
Mijn zaailingen komen ook allemaal uit Ik zal vanavond eens kijken of ik foto's online kan zetten. Gisteren begonnen aan onze al 15 jaar lang verwaarloosde tuin. PFff wat een werk, vandaag ga ik met de voortuin aan de slag, dat is toch het eerste wat mensen zien als ze bij je komen.

Hoe weet je of je zaailingen sterk genoeg zijn om in de tuin te overleven?
pi_37570265
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 10:17 schreef Silmarwen het volgende:
Mijn zaailingen komen ook allemaal uit Ik zal vanavond eens kijken of ik foto's online kan zetten. Gisteren begonnen aan onze al 15 jaar lang verwaarloosde tuin. PFff wat een werk, vandaag ga ik met de voortuin aan de slag, dat is toch het eerste wat mensen zien als ze bij je komen.

Hoe weet je of je zaailingen sterk genoeg zijn om in de tuin te overleven?
Dat ligt er aan wat voor zaailingen het zijn
pi_37570989
Mijn grote trots

Hij staat met mijn verjaardag (20 mei) 1 jaar in de vaste grond.
Heb hem een paar weken geleden een beetje bijgeknipt maar veel hoefde er niet te gebeuren. Het heeft z'n mest gehad... De eenkhoorn is mij heilig

pi_37573120
Wat een leuke buxuseekhoorn! Altijd als ik dat soort dingen probeer knip ik scheef en blijft er een sneu buxusfrummeltje over

Hier wat foto's van het studentenschaduwtuintje! En vanmorgen belde m'n moeder met het heuglijke nieuws dat ze voor mij naar de kweker is geweest en over 1,5 week een hele berg 1jarige bloemige plantjes komt brengen! Kleur!!

Verder heeft de hosta er zin in, is m'n vrouwenmantel van de verhuizing van Kampen naar Hilversum bekomen en zien de klimopjes er niet geheel stervend uit.. dus er is nog hoop
Ik heb ook her en der wat zaadjes gezaaid voor bloemen die in augustus uit moeten komen, dus ik hoop dat dat gaat werken! (Speciaal uitgezocht op schaduw )









En die groene bolletjes zijn cadeautjes van alle bomen waar we dus onder zitten ik geloof dat ze nu ongeveer opgehouden zijn met uitvallen - kunnen we eindelijk weer in de tuin zitten!
Als ik dat de afgelopen paar dagen probeerde zat ik binnen een kwartier onder een dikke laag groene bolletjes... die ook nog eens ontzettend plakten .

Maar goed, dit is het dus - my very first eigen tuintje!
Het lijkt misschien niks maar ik vind het leuk.
pi_37573262
De buxus komt van een kweker af.
Hij is al een paar jaar oud. Die man knipt uit de losse hand dus niet door middel van een buxus laten groeien in een vorm van gaas.

Deze zijn dus ook wat aan de prijzige kant en niet overal te koop. Maar het kwaliteit verschil zie je op het blote oog
pi_37580583
Jeetje wat een mooie foto's weer allemaal. Ik ga ook maar eens foto's maken van de leukere stukken in de tuin. Het meeste is nu een zooitje.

@sorbootje: De stam vd de appelboom heeft een omtrek van 43 cm. Dus volgens mij wel redelijk dik.
Ik heb geen idee hoe de wortel lopem. Da's wel jammer.
pi_37584078
Wat een heerlijk topic is dit !

Ik zit echt te genieten van al die vrolijke foto's van alle tuinen, tuintjes en balkonnetjes.
*Keep them coming*

Vanochtend was ik bij het tuincentrum met het vaste voornemen alleen een kleine struik te kopen om de kliko's te verbergen plus een berg potgrond.
De struik is een Photinia fraseri Red Robin geworden, thnx Sorbootje!

Het probleem van Grobs in een tuincentrum is dat ze echt vreselijk hebberig wordt en megalomane visioenen krijgt van de mogelijkheden van de postzegeltuin.

Kortom, de achterbak van de PC-Hoofttractor puilde uit. De Photinia werd geleverd met een hoogte van 1,5 meter, een struik waar je U tegen zegt.
100 Liter potgrond stond ook nog op het boodschappenlijstje.
Op het lijstje stonden zeer zeker niet niet:

3 zilverkaarsen
3 giga vorstbestendige potten
1 wisteria (bedekking voor meters kale schutting)
1 clematis Miss Bateman (nog meer meters kale schutting)
3 Huislook (ter aanvulling van de goed groeiende 6 pollen die al op het meest zonnige plekje in de tuin staan)
1 doornloze braam
2 Liatris (ter aanvulling van de goed groeinde pol die er al staat).
1 prachtige mini akelei in bloei (wit)
1 pot langzaam werkende kunstmestkorrels

Pffffffffff, morgen planten, jippie!
En foto's maken natuurlijk.
pi_37588788


De beruchte appelboom




De kat.



Mooi bosviooltje uit de moestuin gehaald.



victor minor?



Longkruid?



???



Victor Major?



De courgetplantje, die als het goed is morgen de grond in gaan.



Afrikaantjes tegende aaltjes en andere zaailingen.



Onze kat op zoek naar een lekker plekje om zijn grote boodschap te doen.
pi_37589731
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 22:06 schreef assepoes het volgende:


[afbeelding]

victor minor?
Vinca Minor, wit.
quote:
[afbeelding]

Longkruid?
Pulmonaria
quote:
Wildemanskruid, oftewel Pulsatilla.
quote:
[afbeelding]

Victor Major?
Vinca Major.

Leuke foto's Assepoes.
Begrijp ik goed dat jij een volkstuintje hebt? Hoeveel tijd ben jij daar per week aan kwijt? Wat verbouw jij zoal en hoe is de opbrengst?

Vlak bij mijn huis ligt een volkstuincomplex en ik overweeg volgend jaar een stukje te huren. Vandaar de vragen.
  zondag 7 mei 2006 @ 14:26:43 #154
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_37627618
Op die foto lijkt het wel alsof die appelboom een penwortel heeft assepoes Voor de rest erg veel leuke foto's, vooral die van het zaaigoed!
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_37635323
Nog steeds is de temperatuur heerlijk. Jammer alleen dat het hier in Friesland zo hard waait dat heel veel planten gewoon kapot waaien.

Toch een leuk tuindagje!

Morgen ga ik naar de keukenhof. Daar heb ik kaarten voor gewonnen. Eens kijken of we daar wat inspiratie op kunnen doen!

Vandaag in eigen tuin druk aan het wieden geweest. En natuurlijk nog een paar fotootjes geschoten.


De ananasplant is weer een beetje gegroeid.


De eerste akelei heeft zich geopend en is meteen schandalig mooi!


Wieden werd wat lastig, de emmer was bezet...


Perenboom


Geranium renardii


Malus liset


Ben even de naam kwijt... Lief bloempje
  zondag 7 mei 2006 @ 19:43:46 #156
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_37637025
Die ananasplant (Eucomis bicolor) wordt straks echt heel leuk!

Vandaag was het hier de hele dag erg bewolkt, ik heb dan ook lekker een dagje binnen gezeten omdat ik dat een hele week niet meer had gedaan. Morgen moet ik weer naar school. Wat zal ik blij zijn als ik over 2 maanden mijn diploma binnen heb, dan kan ik full-time hovenieren
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_37691885
Nog twee maandjes doorbijten dus. En wil je dan voor jezelf beginnen? Of dat toch nog maar liever niet?
  dinsdag 9 mei 2006 @ 20:46:28 #158
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_37698431
Voorlopig nog even niet. Eerst maar is wat van de wereld zien. Ik wil gaan reizen en werken tegelijk in verschillende delen van de wereld

Als ik een jaartje of 35-40 ben wil ik denk ik wel een eigen bedrijf.
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_37706697
quote:
Op zondag 7 mei 2006 19:43 schreef Veersesmurf het volgende:
Die ananasplant (Eucomis bicolor) wordt straks echt heel leuk!

Vandaag was het hier de hele dag erg bewolkt, ik heb dan ook lekker een dagje binnen gezeten omdat ik dat een hele week niet meer had gedaan. Morgen moet ik weer naar school. Wat zal ik blij zijn als ik over 2 maanden mijn diploma binnen heb, dan kan ik full-time hovenieren
Da's een leuk vooruitzicht
Heb je al ergens een baan?
pi_37728580
@grobbenkuiken: Ik heb iid een moestuin. Je hebt er ongeveer 6 uur werk aan per week. Soms meer in de tijd dat je moet oogsten of zaaien, soms ook minder in de winter. Het is erg leuk om te doen.

Wat de opbrengst betreft. Ik heb meestal:

bieslook
knoflook
aantal kilo's uien
~6 kilo rabarber,
~3 kilo tuinbonen ( ik pluk ze erg jong, want dan vind ik ze het lekkerst)
~9 kilo sperzie bonen
~15 kilo snijbonen
~12 kroppen bindsla
~6 kroppen ijsbergsla
aardig wat pluksla
~ 3 kilo aardbeien
aantal kilo's tomaten
~10 komkommers (uit de kas)
~2 meloenen (uit de kas)
~2 pompoenen
~6 kroppen andijvie
aantal kilo's spruitjes
~16 venkelknollen
aantal kilo's bietjes
boerenkool
brocolli (die is nog niet 1 jaar, van de 3 jaar dat ik een moestuin heb, goed gelukt)
~5 courgettes per week(verschillende soorten, nl geel, groen, wittig met groene strepen)
aantal kilo's verschillende soorten bessen

Ik zal wel het een en ander vergeten zijn, maar dan heb je iig een eerst indruk.

[ Bericht 2% gewijzigd door assepoes op 11-05-2006 23:13:33 ]
pi_37730376
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 09:16 schreef assepoes het volgende:
@grobbenkuiken: Ik heb iid een moestuin. Je hebt er ongeveer 6 uur werk aan per week. Soms meer in de tijd dat je moet oogsten of zaaien, soms ook minder in de winter. Het is erg leuk om te doen.

Wat de opbrengst betreft. Ik heb meestal:

~6 kilo rabarber,
~3 kilo tuinbonen ( ik pluk ze erg jong, want dan vind ik ze het lekkerst)
~9 kilo sperzie bonen
~15 kilo snijbonen
~12 kroppen bindsla
~6 kroppen ijsbergsla
aardig wat pluksla
~ 3 kilo aardbeien
aantal kilo's tomaten
~10 komkommers (uit de kas)
~2 meloenen (uit de kas)
~2 pompoenen
~6 kroppen andijvie
aantal kilo's spruitjes
~16 venkelknollen
aantal kilo's bietjes
boerenkool
brocolli (die is nog niet 1 jaar, van de 3 jaar dat ik een moestuin heb, goed gelukt)
~5 courgettes per week(verschillende soorten, nl geel, groen, wittig met groene strepen)
aantal kilo's verschillende soorten bessen

Ik zal wel het een en ander vergeten zijn, maar dan heb je iig een eerst indruk.
Wat leuk Assepoes! Zou het leuk vinden om eens wat foto's van je moestuin te zien
  donderdag 11 mei 2006 @ 12:43:01 #162
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_37733321


Hoe heet deze plant van thecrook?

Heb zelf een tuintje van 20 vierkante meter of zo, en alles komt weer op. Zal van het weekend eens kijken of ik wat foto's kan schieten! In ieder geval ben ik blij dat mijn Clematis 'Ernest Markham' weer opkomt! En de Lupinus groeit ook weer als kool.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_37749458
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 09:16 schreef assepoes het volgende:
@grobbenkuiken: Ik heb iid een moestuin. Je hebt er ongeveer 6 uur werk aan per week. Soms meer in de tijd dat je moet oogsten of zaaien, soms ook minder in de winter. Het is erg leuk om te doen.

[snip] indrukwekkend lijstje [/snip]
Interessant Assepoes! En wat een opbrengst. Tuinier jij op klei- of zandgrond? Wat voor meststoffen gebruik je, verse mest of de gangbare tuincentrum varianten?
Ik weet, het zijn een hoop vragen maar ik heb me nu echt voorgenomen met ingang van volgend seizoen een volkstuintje erbij te huren. Circa 6 uur per week moet goed te doen zijn, zeker omdat ik van plan ben een dagje minder in de week te gaan werken.

Nog een kleine update uit de postzegeltuin:

Het knopje in de Robinia Pseudoacacia Umbraculifera (aka omgekeerde pleeborstel) is uitgebarsten tot mijn grote vreugde.


De rozemarijn bloeit en bloeit en bloeit.............zeer tot genot van rondzoemende bijen, hommels en aanverwant spul:


De sieruien doen flink hun best. De knoppen schieten per dag meer dan een centimeter omhoog. Eigenlijk gaat alles op dit moment ongelooflijk hard. Als je een uurtje stil in de tuin zit 'hoor' je de planten bijna groeien:


In de postzegeltuin is een klein strookje schaduw waar onder meer de Vinca Major dankbaar gebruik van maakt:


Tot slot een potje met koriander zaailingen. De basilicum zaailingen zijn eergisteren door een slijmige onverlaat, die zijn weg de pot in had gevonden, dusdanig uitgedund dat ze niet meer leuk te fotograferen zijn.


Update van de postzegelkwekerij:
Van de 6 zaadjes van de Madamme Jeanette pepertjes zijn er vier opgekomen. Nicotinia's in overvloed. De Klimmende Winde's staan in de tuin, de Nepeta's staan in de startblokken evenals de Citroenmelisse. De Paprika's ala Veersesmurf hebben een eigen grote pot en doen het prima, alhoewel ze een beetje hekel hebben aan te felle zon op dit moment.
Vandaag gezaaid in van die handige tuincentrum trays (het onderstel waar de te verkopen planten instaan): 12x margriet, 30x zeepkruid en 30x kruipend gipskruid. In de volle grond grootbloemig vlas gezaaid. Ben benieuwd.

Tot slot, het lijkt wel of we dit jaar de lente een beetje overgeslagen hebben en na alle kou direct de zomer ingeschoten zijn! Al meer dan een week geen spatje regen bij deze temperaturen. Droog is het hier, kurkdroog!
Afijn, ik sproei regelmatig, maar zo min mogelijk.

*stuur eens een fijn intens regenbuitje naar Noord-Holland*

pi_37753088
Dat buitje komt rond het weekend heb ik vernomen.
pi_37813929


Tropisch achtertuintje.

Meer te zien op m'n site www.anaxotic.nl ( vind het nogal lomp om hier 26 foto's te plaatsen )
pi_37814213
Prachtig weer allemaal, ik moet mijn laterus verzetten, de winde is dus half opgevreten, uitgegraven door Xena, dus op die plek tegen de oude schutting komen deze volhouders die gestaag groeien. Tijdens mijn vak. is het lekker gegroeid allemaal, leuk thuiskomen
De meidoorn begint ook goed rood te worden en de kerria heeft het alweer bijna gehad.
Foto's volgen vanmiddag

Heeft iemand een antwoord op Welke klimplant kan ik het beste nemen? ?
  zondag 14 mei 2006 @ 16:22:53 #167
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_37817432
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 12:43 schreef Xebber het volgende:
[afbeelding]

Hoe heet deze plant van thecrook?

Heb zelf een tuintje van 20 vierkante meter of zo, en alles komt weer op. Zal van het weekend eens kijken of ik wat foto's kan schieten! In ieder geval ben ik blij dat mijn Clematis 'Ernest Markham' weer opkomt! En de Lupinus groeit ook weer als kool.
Niemand?
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_37819804
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 09:28 schreef Koningin het volgende:
Dat buitje komt rond het weekend heb ik vernomen.


*Grobs gaat de tuinslang weer uitrollen*
quote:
Op zondag 14 mei 2006 16:22 schreef Xebber het volgende:

[..]

Niemand?
Sorry, ik kom niet verder dan Tuin3.jpg
  zondag 14 mei 2006 @ 18:03:41 #169
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_37820355
Is het geen Picea glauca? Ik zeg maar wat hoor, coniferen zijn niet mijn sterkste punt

*smurf heeft heel veel in tuinen gewerkt maar heeft nergens foto's van
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_37844868
Ik ga NU foto's maken
  maandag 15 mei 2006 @ 17:11:51 #171
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_37849599
en ze daarna uploaden uiteraard
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_37850935
quote:
Op maandag 15 mei 2006 14:42 schreef Bluezz het volgende:
Ik ga NU foto's maken
Ik zit al de hele middag te wachten...
pi_37853361
quote:
Op maandag 15 mei 2006 18:04 schreef vriendinnie het volgende:


Ik zit al de hele middag te wachten...
Mijn pc is gister gecrashed, dus ik ben met vanalles bezig... maar hier dan de beloofde fotootjes
Langzaam wordt de tuin een beetje voller







pi_37860132
Eindelijk foto's.

Op foto nr.1 zie ik op de achtergrond lathyrus geloof ik maar wat staat ervoor?
pi_37861093
quote:
Op maandag 15 mei 2006 22:15 schreef Grobbenkuiken het volgende:
Eindelijk foto's.

Op foto nr.1 zie ik op de achtergrond lathyrus geloof ik maar wat staat ervoor?
Lathyrus idd, (van shmoops haar zaadjes ) ervoor... tja, dat weet ik niet meer.. het zijn mooie bloemen, ook als snijbloemen te gebruiken, ik heb ze vorig jaar gekocht. Groot wit/paarsig, het lijkt op ijsbloem maar dan groter. Lekker duidelijk
Ik neem meteen een foto zodra er iets uit is
pi_37862760
quote:
Op maandag 15 mei 2006 22:37 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Groot wit/paarsig, het lijkt op ijsbloem maar dan groter. Lekker duidelijk
Ik neem meteen een foto zodra er iets uit is
Geen idee wat je bedoelt! We zien met spanning de foto's tegemoet.

In de Zaanstreek zijn vanavond wat verdwaalde regendruppels gevallen en dat mag ook wel eens na meer dan twee weken droogte. Helaas is het bij die paar verdwaalde druppels gebleven.
Ik wil een buitje!
pi_37868282
Hier in Fryslân was er wel sparke van een echt buitje, maar nog niet genoeg voor m'n uitgedroogde tuintje!
pi_37934680
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 06:54 schreef Sorbootje het volgende:
Hier in Fryslân was er wel sparke van een echt buitje, maar nog niet genoeg voor m'n uitgedroogde tuintje!
Grobs heeft vanavond weer de tuinslang uitgerold.
Alles is hier gort-droog en de goed doorlatende zandgrond helpt niet mee.
Gelukkig komt er nu serieuze nattigheid deze kant op als ik het weerbericht mag geloven.

Morgen ben ik een dagje vrij, yippie! Kan ik eindelijk de citroenmelisse en de marjoraan gaan planten.

Ik vind het heerlijk om te zien hoe mijn paar vierkante metertjes stof/zand langzamerhand aan het veranderen zijn in een tuin. Alles is nog een beetje jong maar in mijn fantasie zie ik de tuin van volgend jaar al.

Afijn, als het niet te nat is morgen weer een update uit de postzegeltuin.
pi_37955118
Wij hebben vannacht 10 mm regen gehad! alleen te hopen dat het morgen en overmorgen niet regent, want dan zit ik de hele dag in de tuin
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_37979739
Het heeft hier (Limburg) echt 3 nachten achter elkaar heel hard geregend.....kan ik weer beginnen met vegen en alles netjes maken.......

Mijn tomatenplantjes zijn aardig aan het groeien. Ik neem aan dat ze nu wel naar buiten kunnen?
Moet ik nog ergens rekening mee houden? Worden ze groot (stok er langs zetten ofzo)?
pi_37980371
Het regent bij ons lekker door

Die tom. plantjes moet je idd wel even stutten met stokken, ze kunnen flink groeien!
pi_37980595
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 10:10 schreef Bluezz het volgende:
Het regent bij ons lekker door

Die tom. plantjes moet je idd wel even stutten met stokken, ze kunnen flink groeien!
OK, dank je wel.
*op zoek gaat naar stokken....
  zaterdag 20 mei 2006 @ 22:17:25 #183
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_38030022
Zoals beloofd nog wat pics van mijn tuin. Heb maar een tuin van 25 vierkante meter, inclusief terras, dus veel kan d'r niet op.

Clematis 'Ernest Markham'



Liatris Spicata



Lupinus



Salix



De kwaliteit is niet super. Het begint nu net wat koudjes te worden, en foto's maken met een telefoon en met alleen een korte broek en t-shirt is niet echt plezierig. Op dit moment hou ik vooral mijn Lupinus en Clematis in de gaten, want die groeien echt als kool. In de Lupinus zitten nu zo'n 7/8 flinke knoppen, waarvan ik denk dat die binnen 2/3 weken zullen bloeien. De Liatris begint ook flink te komen, maar heb d'r nog geen knoppen in gezien.

Een nog wat oudere foto van mijn voortuin:



Hier staan onder ander aan de linkerkant een Cytisus, Ilex en een Chamecyparis in, en onzichtbaar wat Heide en een Skimmia.

Aan de linkerkant:



Een Salix weer, maar toch een andere, een rondje Lavendula en een kwartslag met Primula's, die inmiddels alweer uitgebloeid en verwijderd zijn. In de hoek bij het kaartje staat een Hortensia, en die is nu ook weer flink omhoog geschoten. Nu zo'n 40 cm hoog.

Verder is de smet in mijn achtertuin de "schutting" aan de rechterkant van mijn achtertuin. Hier staat een of andere half vergane rietmat die ik zo snel mogelijk weg wil hebben.



De buurman doet geen zak aan zijn tuin zoals ook wel te zien is . Dat boompje in zijn tuin is net 2,5 meter hoog, maar bedekt zowat de hele tuin van hem. Zoals ook wel te zien is, is die schutting dus echt helemaal verrot. Palen kan je zo heen en weer bewegen en die rietmatten zelf zitten ook voor geen meter vast meer. Bij een windje zoals we gisteren dus hadden, flikken die dingen echt heen en weer. Aangezien hij hem echt niet weg wilt hebben, maar ik d'r niet langer tegenaan wil kijken, ben ik van plan om d'r wat stevige palen voor te zetten en daar een gietijzeren hek tussen stoppen van 1.80 meter hoog. Daarvoor wil ik dan verschillende soorten Klimop planten, zodat je een leuke bonte mengelmoes krijgt.

Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_38048781
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 22:17 schreef Xebber het volgende:
Aangezien hij hem echt niet weg wilt hebben, maar ik d'r niet langer tegenaan wil kijken, ben ik van plan om d'r wat stevige palen voor te zetten en daar een gietijzeren hek tussen stoppen van 1.80 meter hoog. Daarvoor wil ik dan verschillende soorten Klimop planten, zodat je een leuke bonte mengelmoes krijgt.
Goed idee Xebber. De beste schuttingen zijn de schuttingen die je (bijna) niet ziet.

Vandaag was een aardig tuindagje. Geen regen, weinig wind en een hoop uitgestelde klusjes te doen.
Even foto's uploaden voor een update uit de postzegeltuin.
pi_38052155
Lekker weer vandaag! Ideaal om meters stenen randjes te leggen, met stoeptegels te zeulen en wat zaaigoed in de volle grond te zetten. Althans, tot een uurtje geleden. Toen werd het me te nat.

Dit keer een rondje met een thema: wat groeit er nu, wat bloeit bijna, wat bloeit er nu en wat is uitgebloeid? Ja, dit is een natuurlijk een flauw excuus voor een kleine foto-spam

Beginnen we met wat er groeit.
Het nieuwe blad van de ijzervaren:


Mijn laatste aanwinst, een Photinia (thnx Sorbootje!)


In de volle grond staan wat planten die in de postzegelkwekerij als zaadje zijn begonnen, onder andere Nepeta en Cerinthe. Als je goed kijkt zie je dat de Cerinthe last heeft van jeugdpuistjes.




In wat bakken staan zaailingen van vaste en tweejarigen die later dit jaar de tuin in gaan. Margrieten, kruipend zeepkruid, kruipend gipskruid en dubbelbloemige akelei.



Over naar de leukere beelden, wat bloeit er bijna?

De Sieruien, Vingerhoedskruid en Juffertje in het groen.






Op dit moment bloeien de akelei, het zandkruid en de Houstonia uitbundig.






De Helleborus en het Wildemanskruid stoppen al hun energie in het vormen van nakomelingen.




In de kruidentuin beginnen de korianderzaailingen op koriander te lijken. De laatste vijf Basilicum zaailingen zijn buiten bereik van de vraatzuchtige slakken gezet. Iets zegt me dat ik de hosta's uit de supermarkt vooral in de supermarkt moet laten staan.


De rozemarijn is bijna uitgebloeid, maar de tijm neemt het stokje over. Als je met je hand door het struikje gaat, ruikt het heerlijk.


Einde van de fotospam.
  zondag 21 mei 2006 @ 19:16:14 #186
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_38054559
Geweldige foto's weer

Binnekort als het wat droger is maar weer is door de tuin met de digicam
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_38116308
Leuke foto's!!!

Ik heb nu echt de balen van de regen Het wordt tijd dat het zonnetje weer gaat schijnen.
pi_38145509
Over schuttingen, volgens de rijdende rechter moet je dat samen regelen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 24 mei 2006 @ 09:58:02 #189
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_38152698
?
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  woensdag 24 mei 2006 @ 12:20:11 #190
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_38157340
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 09:58 schreef Veersesmurf het volgende:
?
Zie mijn bericht hierboven
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  woensdag 24 mei 2006 @ 13:32:01 #191
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_38159928
aha, nu leg ik de link wel (net niet )
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_38162743
Echt balen. Vandaag naar de praxis gegaan voor leuke viootjes. Helaas had "onze" Praxis ze niet binnen gekregen.

Door de vele regen van de afgelopen dagen ben ik ook niet naar de moestuin geweest. Als ik weer een keer ga zal ik foto's maken.
  woensdag 24 mei 2006 @ 15:16:03 #193
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_38164146
Het is inderdaad bagger. Wil ook graag mijn voortuin weer eens doen, maar die zit op het noorden, en dus vrijwel geen zon. Tuin droogt dus heel langzaam op, terwijl het onkruid welig tiert.

Troosteloos! Ook van het weekend zal het wel weer niets worden.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_38164587
M'n hond vreet elk jaar m'n plantjes op Ik kan d'r 's zomers moeilijk elke seconde in de gaten houden als de achterdeur open staat. Vorig jaar heeft ze m'n lelies gesloopt en ik zie het dit jaar somber in voor m'n stokroosjes en m'n aardbeienplant...

Eén van m'n lelies van vorig jaar:
Tap tap tap
  donderdag 25 mei 2006 @ 13:12:17 #195
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_38195747
Aanlijnen op een stuk gras of terras?
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_38196413
Nee, dan kan ze niet naar binnen als ze het te heet krijgt.
Ik denk dat ik er gewoon iets omheen ga spannen ofzo zodat ze er niet langs kan.
Tap tap tap
  donderdag 25 mei 2006 @ 17:01:17 #197
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_38203283
Aanlijnen bij de deur dan? Met uiteraard ruim voldoende bewegingsmogelijkheden.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_38204891
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 17:01 schreef Xebber het volgende:
Aanlijnen bij de deur dan? Met uiteraard ruim voldoende bewegingsmogelijkheden.
Dat is misschien een optie. Ik heb de aardbeienplant nu iig alvast in een hanging basket gedaan.
Tap tap tap
pi_38225545
Eindelijk was het een paar uurtjes achter elkaar droog. Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt!


Blauwe regen op stam. Het heeft de afgelopen dagen zo hard gewaaid dat hij helemaal omver was gewaaid (door z'n zware kroon. ) Hij heeft nu extra steun gekregen.


Judasboom... die is ZO mooi


Judasboom en Blauwe regen


Ridderspoor


Clematis


Akelei


Deze iris heb ik gekocht als een donkerrode iris. Althans, als ik het tuincentrum moest geloven... ik zie er toch echt weinig rood in...jij?


En nog een akeleitje


En m'n anananananananasplant gaat bloeien, ik vind hem steeds minder lelijk worden. Misschien wordt het nog wel wat tussen ons.


En nog een akelei


En nog een clematis
pi_38225640
Op de achtergrond zie je bij die ene foto van judasboom en wisteria trouwens slingers en een vlag vanwege trouwende straatgenoten. En nu heb ik plaatsvervangende zenuwen omdat ik zelf over een maand ook ga trouwen. Heeft geen bal met tuinieren te maken, maar ik moest et even kwijt.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 12:36:38 #201
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_38227699
Hoe kunnen jouw clematissen nu al zo vroeg bloeien? Heb je ze niet gesnoeid of zo? Mijn clematis heb ik eind maart tot zo'n 30 cm boven de grond gesnoeid, en begint nu flink uit te lopen, maar bloemen? Nee, laat staan knoppen.

Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  vrijdag 26 mei 2006 @ 13:58:56 #202
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_38230467
Sommige clematissen bloeien nu, anderen pas in augustus. Maar volgens mij zie ik vanaf hier op die foto een bloem zitten, of niet?

Geweldige foto's Sorbootje! En die Judasboom is inderdaad mooi!
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_38231883
Ik vind die Ananasplant geweldig Sorbootje!
  vrijdag 26 mei 2006 @ 19:07:12 #204
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_38241202
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 13:58 schreef Veersesmurf het volgende:
Sommige clematissen bloeien nu, anderen pas in augustus. Maar volgens mij zie ik vanaf hier op die foto een bloem zitten, of niet?

Geweldige foto's Sorbootje! En die Judasboom is inderdaad mooi!
Da's het kaartje

Mijne bloeit inderdaad in de zomer/nazomer.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_38241954
Ik ben zo vrij geweest een eigen topic in te richten voor mijn toekomstige (zie het aantal dagen in mijn avatar) tropische tuin.

Mijn tropische tuin in Indonesie
pi_38250492
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:07 schreef Xebber het volgende:

[..]

Da's het kaartje

Mijne bloeit inderdaad in de zomer/nazomer.
Euhm, ik kan me vergissen maar volgens mij bedoelde Veersesmurf dat hij een knopje zag op jouw foto. Dat dacht ik ook. Iets rechts van het midden.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 03:24:19 #207
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_38258215
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 22:56 schreef Grobbenkuiken het volgende:

[..]

Euhm, ik kan me vergissen maar volgens mij bedoelde Veersesmurf dat hij een knopje zag op jouw foto. Dat dacht ik ook. Iets rechts van het midden.
Over het algemeen lopen celmatissen eerst een meter of wat uit, voordat ze knoppen ontwikkelen. Aangezien mijn foto van dicht bij de grond gemaakt is, en jij een hoogte ziet van maximaal 40 cm, kunnen daar simpelweg geen knoppen gevormd zijn
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_38293534
Ben even eigenwijs, maar mijn clematissen bloeien allemaal en de meesten zijn nog geen meter hoog
  zondag 28 mei 2006 @ 13:50:46 #209
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_38299047
Dit is een grootbloemige clematis, deze bloeien zoiezo (bijna) altijd later in het jaar trouwens...
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_38473789
Ik ga nú de tuin in met m'n camera. Eens kijken of ik nog bloemetjes kan vinden die nog niet op de foto staan.
pi_38473996


ik heb deze clematis, de foto is van internet geplukt. de mijne bloeit al lekker. Een stuk of 10 bloemen zitten er al in.
pi_38474114
Zal het dit weekend droog blijven?
Dan kan ik tenminste eens gaan schoffelen, want het is te erg voor woorden.
pi_38475373
hmm het ziet er goed uit op zich
zou fijn zijn.. dan kan ik mn raamkozijnen en deur gaan fiksen

* Uhmmie vraagt zich af wanneer ze dr boompje had moeten snoeien
weet alleen de naam niet
zal hier weleens plaatje posten misschien dat iemand het weet

en ook niet onbelangrijk: wanneer snoei je een conifeer?
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_38477295
Ok hier komt weer een lading foto's. Ik kan niet kiezen, dus het zijn er weer veel...sorry.


Allium


Iris


Rood/roze hoekje


Andere irisjes


Briza media, Jacobsladder en Houstonia


Geranium pratense. (vorig jaar stiekem een klein wortelstokje uit een Duitse berm gegraven met een vork )


Thalictrum aquilegifolium (met bladluis )








Geranium maculatum espresso


Indigofera heterantha


Geranium oxonianum Sherwood


Aesculus pavia discolor

Lading twee moet ik nog eerst even uploaden.

(Ja, ik heb nog meer, ik kon het niet laten.)
pi_38477915
En meer:


Aquilegia Nora Barlow


Kijk nou! Echte perzikjes!!


Anemoontjes


Engels gras


Anjertjes


Aquilegia Crimson star
pi_38478857
hmm misschien.. moet ik eens fotologje maken van mijn voortuintje

dat is zegmaar eh.. 1 tegel diep en 4 tegels breed
dus daar wat gemixte zaadjes in gegooid
en aan de linkerkant staat een groot stuk lavendel nog

verder is de truc om de klimop te blijven verwijderen
iemand ideeen hoe daar vanaf te komen zonder meteen de grond onbruikbaar te maken voor de komende tijd?
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_38487409
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 16:27 schreef Uhmmie het volgende:
hmm misschien.. moet ik eens fotologje maken van mijn voortuintje
Altijd leuk om te lezen.

Sorbootje, wat een leuke fotospam. En wat leuk om te zien dat ik niet de enige ben die geen maat kan houden als het portretjes van mijn planten betreft.
Maar ik mis de mysterieuze dame, Mdmme Anananananananas. Geen piccie van haar ?

Gezien de weersverwachting ga ik dit weekend tuinieren. Eerst wieden, dan piccies maken. Dit keer weer een andere invalshoek: welke planten doen het boven verwachting goed en wat zijn de mislukkelingen dit jaar.
Ja ook de mislukkelingen en worstelende plantjes verdienen een showcase.
  vrijdag 2 juni 2006 @ 21:47:55 #218
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_38488109
Ik ben net terug van een tuinenreis door Kent (Engeland) met school. Heeeeel veel leuke ideeen opgedaan, maar op den duur waren we wel verzadigd en zie je sommige dingen gewoon niet meer (8 tuinen bezocht in zeg maar 3,5 dag)

Nu zou ik natuurlijk een selectie kunnen maken van de 800 foto's die ik heb gemaakt, maar is dit wenselijk? Waarschijnlijk kan ik net als Sorbootje en Grobbenkuiken geen maat houden, en dan is het einde zoek!
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_38488522
hmm je kan ze ook gewoon voor jezelf online zetten.. en hier het linkje posten?
kunnen we toch kijken.. en raakt fok niet overspannen
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_38489624
Smurf, welkom terug!! Ik zie je linkje graag tegemoet!

En wat een prachtige kleuren en bloemen, ik ben jaloers, en krijg zo dit 2e voorjaar-met-tuin in mijn leven, het een beetje door, dat ik niet goed bezig ben met mijn kleine priegel gedoe
Maar er gewoon al grote hoge bloeiers in had kunnen zetten om wat eerder kleur en body te krijgen.
Ik leer weer een heleboel door dit topic.
pi_38490789
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 22:27 schreef Bluezz het volgende:
Smurf, welkom terug!! Ik zie je linkje graag tegemoet!

En wat een prachtige kleuren en bloemen, ik ben jaloers, en krijg zo dit 2e voorjaar-met-tuin in mijn leven, het een beetje door, dat ik niet goed bezig ben met mijn kleine priegel gedoe
Maar er gewoon al grote hoge bloeiers in had kunnen zetten om wat eerder kleur en body te krijgen.
Ik leer weer een heleboel door dit topic.
Hier priegel ik ook wat af met , met name, zaailingen van vaste planten. Tot dusver niet onverdienstelijk en de geadopteerde zaailingen doen het ook prima (met name Nepeta Grandiflora).

Vorig jaar februari heb ik de sleutel gekregen. In maart heb ik in huis het hoognodige geklust. In april hebben we een hard-houten schutting geplaatst (hoekhuis). Sindsdien ben ik begonnen met tuinieren. Mijn achtertuin is slechts 9 meter diep en 6 meter breed, minus het schuurtje en het terras.
Toch kan ik er mijn 'tuinierei' op/in kwijt. Ik wil graag meer grond, maar dat komt tzt via een volkstuin.
Think big & love small
Gewoon een beetje durven en voor je het weet vervloek je jezelf dat je deze snelle groeier in je tuin hebt gezet.
pi_38492084
Het probleem hier, is wel dat ik niet echt veel 'mag' doen ivm versleten rug, dus ik ben wel altijd op zoek naar iets wat niet al te veel zwaar werk vereist, dus meerjarigen en bodembedekkers hebben de voorkeur
Ik ben wel lekker aan het experimenteren, maar voel dat het helaas zwaarder is en dus meer aanslag pleegt dan ik had gedacht
pi_38508265
Ik wil graag foto's zien Smurf

Verder heb ik nog even een vraagje. Ik heb een aantal petunia's (geen hangpetunia's) in een pot op mijn balkon. Nu groeien ze zeg maar in stengels heel erg de hoogte in. Sommige stengels zijn wel 40 cm hoog. Persoonlijk vind ik dit niet mooi en zit eraan te denken om ze af te knippen zodat ze plantjes weer wat lager zijn. Mijn vraag is of dit zomaar kan en of er dan nog wel bloemen in komen?
pi_38516882
Fiorenza, als je in Baarn woont heb je een mooie tuin!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_38534826
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 18:02 schreef vriendinnie het volgende:
Verder heb ik nog even een vraagje. Ik heb een aantal petunia's (geen hangpetunia's) in een pot op mijn balkon. Nu groeien ze zeg maar in stengels heel erg de hoogte in. Sommige stengels zijn wel 40 cm hoog. Persoonlijk vind ik dit niet mooi en zit eraan te denken om ze af te knippen zodat ze plantjes weer wat lager zijn. Mijn vraag is of dit zomaar kan en of er dan nog wel bloemen in komen?
Zeker weten doe ik het niet, maar mijn gevoel zegt dat het wel kan. Je zal waarschijnlijk wel wat minder en later bloemen krijgen. De planten zullen wat meer zijscheuten maken en er wat bossiger uitzien.

Gewoon uitproberen dus.
pi_38537149
Een update vanaf de postzegeltuin in de Zaanstreek.

Er staan wat 'zorgenkindjes' in de tuin.
Mijn grootste ergernis op dit moment is slakkenvraat. Van de week heb ik 'Escargo' korrels gestrooid. Op de verpakking stond dat ze werkzaam zijn tegen naaktslakken. Nu heb ik niet zo'n last van naaktslakken maar van Segrijn-slakken. Toch lijkt het te helpen. Afwachten maar.

Zorgenkindje 1 is de gewone salie. Helemaal opgevroten.



Zorgenkindje 2 zijn de Basilicum zaailingen. De pot stond eerst op het terras. In één nacht hebben mijn slijmerige tuinbewoners driekwart van de plantjes een kopje kleiner gemaakt. Hieronder het restant dat nu 'veilig' op de tuintafel staat.



Tot slot een zaailing die maar niet wil: ipomoea tricolor 'Heavenly Blue'. De blaadjes die niet door de slakken zijn opgevroten blijven wat bleek. Het zou een krachtige groeier moeten zijn, maar hier wil hij niet. Bij mijn moeder wil hij ook al niet. Tsja, volgend jaar maar eens wat anders op die plek.



Gelukkig zijn er genoeg plantjes die het wel naar hun zin hebben in de postzegeltuin. Er bloeit te veel om te laten zien. De postzegel begint te lijken op een tuin in plaats van een bouwput. Dit maal niet alleen planten portretjes maar ook wat overzicht foto's.

Het zandkruid trapt af. Vorig jaar twee plantjes gekocht bij de bloemist. Dit jaar is het een aardig kussen geworden. Het bloeit, en het bloeit en vervolgens bloeit het nog wat meer. Het leuke van dit plantje is dat het wintergroen is.



De zwaar verwaarloosde lavendelstruikjes heb ik vorig jaar gesnoeid. Dit jaar word ik beloond voor de moeite.



Het vingerhoedskruid laat zich van zijn beste kant zien. Vorig jaar heb ik één exemplaar aangeschaft in een tuincentrum en een paar uit mijn moeders tuin uitgegraven. Het resultaat:



Een overzichtje. Op de voorgrond staat Campanula Lactiflora 'Loddon Anna'. Op de achtergrond staat een Aucuba en de Photinia met het Vingerhoedskruid. De Aucuba wil ik in het najaar vervangen door een andere struik want ik vind het een onding.



Overzichtje nummer twee. Een hoekje met Salvia 'Ostfriesland', Stachys, viooltjes en Juffertje in het Groen. De stachys is aaibaar, een lekker zacht velletje.




Elke ochtend kijk ik uit het keukenraam naar de ontluikende sier-uien. Mooi!



Tot slot een clematis. De grootbloemige clematis 'Multi Blue'. Vorig jaar verwelkte hij spontaan na een aantal bloemen. Ik was bang dat de gevreesde 'verwelkingsziekte' had toegeslagen. In het najaar heb ik de arme plant afgeknipt op twintig centimeter. Dit jaar bloeit hij tot nu toe met maar één bloem, maar die is prachtig.



* Grobbenkuiken wacht met smart op foto's van de tuinen van andere fokkers!
pi_38538144
hmm ik heb binnenkort wel leuke foto van de boom waarvan ik serieus niet weet wat het is.. maar die inmiddels groeit als een gek met veel blaadjes en nog meer bloemetjes
verder is het wat donker in mijn tuin op het moment
na de laatste "paar" regenbuien is het onkruid weer welig aan het tieren
en de heg is groen.... de klimop is groen (lees: schutting? waar schutting? nou die klimop blijft niet uit zichzelf staan he)
en als het zo door gaat.. dan is mijn schuur ook 1 grote klimopstruik
ik kom echt niet van die zooi af
over de schutting vind ik wel mooi.. maar die is nu echt topzwaar en voor de schuur is het niet zo goed vrees ik
had leuker gevonden als diegene van de klimop.. iets met bloemtjes had genomen ipv dit

en voor.. komen er nu allemaal kleine blaadjes uit de grond
want ook dat gaat goed na de laatste buien
zal vandeweek eens fotootje maken.. en dan netjes bijhouden en euh.. regelmatig fotoupdate van het groeien

ik moet nog even oefenen in tuinieren

wil ook graag stapeltje kruiden in de tuin... maar weet nog niet wat omdat ik redelijk weinig zon heb en veel slakken en katten enzo
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_38541450
@Uhmmie. Ik ben benieuwd naar je boom en je voortuintje.

Die klimop moet je of rigoreus snoeien of verwijderen. Dan kan jij er 'iets' met bloemetjes voor in de plaats zetten.

Kruiden houden van zon. Uit ervaring kan ik je vertellen dat slakken Basilicum heeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk vinden. Koriander laten ze links liggen, evenals bieslook, laurier, tijm en rozemarijn.

Dit jaar komt er waarschijnlijk een gebruiker van de postzegeltuin bij: een poezebeest! Ik ben benieuwd wat hij/zij gaat slopen. Ach ja, daar werken we ook wel omheen.
pi_38547545
mja ik heb het voor geprobeerd rigoreus uti te roeien.. maar dat kost wat meer dan het lijkt

op zich slopen poezen niet echt.. tenzij ze er in gaan liggen
maar ze pissen nogal graag tegen mn plantjes en das gewoon ranzig
tomaatje met kattenpislucht.. klinkt niet tof voor de salade he

voortuintje is nog eh.. aarde vooral met wat kleine sprietjes
maar asl je kan helpen uitvissen wat ik voor boompe heb zou ik dat wel nice vinden
eerst even wachten op de foto tho
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_38678917
Tegen slakken kan je scherp spul om je planten leggen. Bv eierschalen of gebroken schelpen. Vroeger as van de kolen uit de kachel. Ook kattebakkorrels van klei schijnen te helpen........
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_38678996
Ik hoorde van mijn zus afgelopen weekend, toen ze weer een paar bladeren met gaten zag, dat ik er een afrikaantje bij moest zetten.
Zou goed helpen tegen slakken?
pi_38680174
Ik weet alleen dat afrikanen misschien tegen mieren helpen........
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 9 juni 2006 @ 10:54:51 #233
76193 MrWes
Dutch Power Cow Member
pi_38686040
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 01:18 schreef krakkemieke het volgende:
Ik weet alleen dat afrikanen misschien tegen mieren helpen........
Klinkt mij zeer gekend in de oren, maar of het tegen slakken helpt?
Ik heb hier normaal ook veel last van slakken.
Vooral onze trompletplanten vinden ze helemaal fan-tas-tisch.
Maar omdat de tuin bij ons nogal droog is en die van de buren absoluut niet trekken ze massaal daar naartoe

Ik gun ze het paradijs van de buren
Member of de [DPC]NoizyCows ( http://www.noizycows.nl )
  vrijdag 9 juni 2006 @ 20:17:27 #234
146972 Msx-Hinter
into retro
pi_38705219
Bier doet wonderen, alleen krijg je dan wel de slakken van de hele buurt door je tuin ernaar toe,
gewoon een flesje met een restje na het feestvieren (van het voetbal of de bbq) buiten laten, wel nog dusdanig dat ze kunnen verdrinken, werkt als een magneet.

Afrikanen werken volgens mij ook alleen tegen mieren en andere insecten. Kattegrit , schelpen en dergelijke vinden ze ook niet leuk, maar je moet er wel van houden in je tuin.
  vrijdag 9 juni 2006 @ 20:37:59 #235
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_38705897
Ik ben zoveel bezig geweest in de tuin en het wordt geweldig. Zal zondag eens foto's uploaden. Ik ben trouwens opzoek naar wat wintergroen voor de voor en achtertuin. Ik heb al wel winterheide, maar dat is niet genoeg. Ik ben geen fan van heesters en buxussen.

Tegen slakken moet je kapotte eierschalen in de tuin leggen, werkt erg goed, of bier natuurlijk!
pi_38706283
Er liggen idd veel schelpen, dat vond ik al zo vreemd
Dat is dus een restant van de antislak-methode van de vorige bewoners.

Ik zal op een strategische plek een bak met bier neerzetten zometeen.

Er begint een heleboel lekker uit te lopen.
Vast goed wat vorig jaar gepriegel was, gaat gestaag de bodem bedekken
Als het wat meer kleur heeft zal ik ook weer foto's maken!
  vrijdag 9 juni 2006 @ 20:53:48 #237
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_38706389
[Tuin] Wat is dit voor een plant?

Ik had ook wat foto's !!!

Het ziet er al een stuk beter uit nu. Zal van het weekend eens m'n mooie grassen op de foto zetten.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_38706622
Grassen zijn erg mooi, lekker hoog, weinig onderhoud, en vult lege plekken mooi op
  Moderator zaterdag 10 juni 2006 @ 13:50:46 #239
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_38721618
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 20:17 schreef Msx-Hinter het volgende:
Bier doet wonderen, alleen krijg je dan wel de slakken van de hele buurt door je tuin ernaar toe,
gewoon een flesje met een restje na het feestvieren (van het voetbal of de bbq) buiten laten, wel nog dusdanig dat ze kunnen verdrinken, werkt als een magneet.

Afrikanen werken volgens mij ook alleen tegen mieren en andere insecten. Kattegrit , schelpen en dergelijke vinden ze ook niet leuk, maar je moet er wel van houden in je tuin.
Hallo Allemaal, kom hier voor het eerst.
Die biertruc werkt inderdaad, heb ik vorig jaar ook gedaan omdat ze het op mijn clematus voorzien hadden
Dit jaar doe ik zo min mogelijk aan mijn tuin aangezien ze volgend voorjaar in de voortuin een erker gaan aanleggen en in het aankomende herfst mijn achtertuin bevolkt word door werklui voor openslaande tuindeuren
Volgend jaar ga ik beginnen met het proberen een tropische tuin aan te leggen in mijn tuintje.
Ik had al enigzins gekeken maar de palmen zijn nog best prijzig.
Heb nu dus zaadjes gekocht van een aantal planten en ze beginnen te kiemen!!

Ik heb zaadjes van:

Trachycarpus wagerianus,(begint te kiemen)
Punica granatum, de dwergversie aangezien ik heb hem in pot wil houden, hij is niet winterhard,(begint te kiemen)
Agave Montana,(gekiemt)
Musa Sikkimensis, red tiger,(zaden beginnen te verkleuren)
Belamcanda Chinensis (ligt nog in de koelkast)

Scheelt me een hoop geld als als ze het goed doen kunnen ze misschien volgend jaar de tuin in.
Zijn er meer mensen met dergelijke planten in de tuin?

Ik heb overgens al een musa basjoo staan en een trachycarpus fortunei.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_38738112
Senesta, dat klinkt heel mooi!
De banaan za het wel redden (met bescherming), maar de rest klinkt als kuipplanten?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  Moderator zondag 11 juni 2006 @ 08:10:20 #241
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_38742182
Nee hoor, de trachycarpus moeten als het goed is ook winterhard zijn, ze moeten incidenteel zelfs -17 c kunnen hebben, gaat het langdurig vriezen of erg koud worden en erg vochtig dan kun je ze beter ook inpakken.
De agave en belamcanda zouden het ook moeten kunnen redden, alleen de punica gaat in een kuip inderdaad.

Mijn banaan heeft afgelopen winter overleeft, alleen had ik hem ingepakt in noppenfolie en dat ga ik dit jaar niet weet doen aangezien de plant het niet lekker gedaan heeft maar in het voorjaar had ik wel twee uitlopers.
Ik zocht er nog iets bij om wat kleur in de tuin te brengen en de punica vond ik wel erg leuk.
Nu maar hopen dat al mijn zaadjes mooie zaailingen gaan worden.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_39018102
Morgen wat nieuwe foto's maken.

De vrouwenmantel, bosviooltjes en het oranjebloemetje (naam kwijt) breidt zich enorm uit.
De lavendel die bijna dood was,en die ik een andere plek heb gegeven is enorm uitgelopen, en heeft bloemen!
Ik ga wel e.e.a. verzetten, want het groeit nu een beetje dwars door elkaar heen, tis me iets té rommelig.. maar ik zie nu wel wat het wel en niet goed doet
De lactiflora heeft knopjes Maar valt enorm voorover, moet dus óf iets voorgezet, of stutten met stokjes....
pi_39023047
Ik denk dat ik dezelfde oranje bloemtjes als jou heb.. Heb er vorig jaar eentje gekregen en nu is het al bijna een meter bij een halve meter vol!
Van die stroachtige bloempjes op hele lange stengels..
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_39023185
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 00:33 schreef Nilasha het volgende:
Ik denk dat ik dezelfde oranje bloemtjes als jou heb.. Heb er vorig jaar eentje gekregen en nu is het al bijna een meter bij een halve meter vol!
Van die stroachtige bloempjes op hele lange stengels..
Ja, die zijn het
Een aantal zijn zo lang dat ze gewoon omknakken, das jammer, er zitten een paar bloemetjes op 1 stengel.
pi_39041302
Dit komt over de schutting heen, ik heb de hedera aan mijn kant flink gesnoeid om dit te laten groeien.
Maar wat is het?




Het rommelstukje, alles is al veel groter dan vorig jaar , ik zal aan het eind van de zomer de lavendel netjes snoeien en de vrouwenmantel eruit halen. :


Winde en Latyrus, nog niet zo lang buiten...


Kweekplekje voor vanalles en nog wat (is het meest in de zon)
pi_39041460
Wat over je schuttig heenkomt is de kamperfoelie van de buren. Lekker laten zitten, want de bloemen van deze kamperfoelie ruiken heerlijk. In de herfst komen er rode besjes aan.
pi_39041593
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:15 schreef assepoes het volgende:
Wat over je schuttig heenkomt is de kamperfoelie van de buren. Lekker laten zitten, want de bloemen van deze kamperfoelie ruiken heerlijk. In de herfst komen er rode besjes aan.
Ok, dus toch kamperfoelie! Ik wist het niet zeker.
Ja ik zorg er wel voor dat het lekker kan groeien bij mij

[ Bericht 7% gewijzigd door Blues op 20-06-2006 17:45:31 ]
pi_39048284
Bluezz jouw oranje bloemetjes liggen idd wel plat zeg.. Mijne zijn echt van die lange recht op staande sprieten.
Zal er eens een foto van maken.
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_39064002
Hmm bluezzje.. die klimop op je schutting doet me verrassend veel denken aan mijn schutting
Mijn schutting is echt topzwaar dankzij dat spul
Buurman begon aan zijn kant wat weg te hakken.. was bijna bang dat hij de schutting mee zou weghakken

Die besjes van de kamperfoelie zijn lekker voor de vogels?
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_39067129
Klimop
Bij ons komt die van de buren ook over de schutting.......die moet je onderhand 3 keer per jaar snoeien.
pi_39067427
Die klimop is idd verschrikkelijk, het zit overal.
Ook het huis begint helemaal eronder te geraken

Die oranje dingen zijn zo plat doordat de kat steeds met haar lijn erin verstrikt raakt
pi_39068848
Mja ik haal ze continu overal weg.. zit echt over het hele huis
Voorkant van het huis wordt ook regelmatig de klimop verwijderd.
Achterkant zit het op de schutting op en IN de schuur.. maar dat is zo verschrikkelijk veel...
De schutting vind ik niet zo'n drama overigens.. maar je kijkt toch wat raar als de klimop onder het dak van je schuur door groeit :/
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_39071063
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 11:06 schreef Bluezz het volgende:
Die oranje dingen zijn zo plat doordat de kat steeds met haar lijn erin verstrikt raakt
Xena
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_39072123
Let bij klimop goed op dat je geen stukjes op de grond laat liggen. Mn de takjes, blaadjes zijn niet erg. Die gaan zich dan weer wortelen en voor je het weet heb je nog meer klimopplanten.

Ook moet je de wortels goed weghalen, die zitten vaak dieper in de grond, dan je denkt en erg verspreidt. Haarwortels zijn niet erg als je die niet weghaald, maar o wee, als je een stuk wortel laat zitten, dan heb je weer het begin van een nieuw plantje.
pi_39072501
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 13:11 schreef assepoes het volgende:
Let bij klimop goed op dat je geen stukjes op de grond laat liggen. Mn de takjes, blaadjes zijn niet erg. Die gaan zich dan weer wortelen en voor je het weet heb je nog meer klimopplanten.

Ook moet je de wortels goed weghalen, die zitten vaak dieper in de grond, dan je denkt en erg verspreidt. Haarwortels zijn niet erg als je die niet weghaald, maar o wee, als je een stuk wortel laat zitten, dan heb je weer het begin van een nieuw plantje.
Mja toen ik er mee bezig was toen ik er net woonde.. kreeg ik hoop tips van mensen
Oa dat gedoe met die wortels.. maar volgens mij ziten ze stukje onder het huis ofzo
Krijg het in ieder geval niet fatsoenlijk weg.
Dus nu is het meer rampenbestrijding dan daadwerkelijk zinvol verdelgen

Nog meer goede tips zijn dus altijd welkom
Gezien ze proberen in mn raamkozijn te wortelen.... *baal stiekum van die ****zooi*
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_39073321
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 12:43 schreef Nilasha het volgende:


Xena
Die muts gaat links erlangs en rechts weer terug, en kijkt ze heel hulpeloos met een strakke lijn zo van, hoe kan dat nou

Klimop is idd top of de woekeraars
pi_39123980
Ik heb een vraagje misschien dat hier iemand het weet.
Ik heb een blauwe hortensia in de tuin. Niet met van die bolle bloemen maar met van die platte. Hij staat in de half schaduw en hij krijgt van die speciale bolletjes (voedsel)
Nu gaan de bladeren steeds heel erg krullen en worden ze bruin Waar komt dat door? Ik sproei nooit in de zon ofzo.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_39129267
Dan zit er een bepaald soort beestje in. Ik weet zo gauw niet uit mijn hoofd, welke en wat je er aan kan doen, maar zodra ik dat wel weet, zal ik weer posten.
  donderdag 22 juni 2006 @ 22:36:38 #259
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39130239
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 20:30 schreef jessie het volgende:
Ik heb een blauwe hortensia in de tuin. Niet met van die bolle bloemen maar met van die platte.
Is dat geen Phlox?
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_39143315
Hmm weet iemand welk boompje dit precies is?


Enneh.. deze ook even op de foto gezet.
Iets met een nieuwe camera.


geloof alleen dat ik nog even wat met de instellingen van mijn beeldscherm moet prutsen.. want dit was redelijk behelpen nu mijn eigen monitor af en toe ineens op semi-donker sprint
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_39144292
Mooi, Hortensia

golfer vind het een ouwewijveplant
pi_39144497
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 12:03 schreef Bluezz het volgende:
Mooi, Hortensia

golfer vind het een ouwewijveplant
Dat is het ook bluezz... maar hij stond er al toen ik er kwam wonen

Enig idee wat dat andere is trouwens? het is een boompje overigens.. dat komt er niet zo goed uit op de foto *grin*
Ding groeit als een gek.. dus hij MOET gesnoeid een keer
De grote vraag blijft dan altijd: wanneer
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_39145634
Nee, weet ik niet
Ik vind ze best wel leuk die hortensia's tenzij ze gewoon in de tuin staan, binnen hoef ik ze niet
pi_39146200
Mja binnen zijn ze helemaal lomp.. buiten mag hij nog wel even blijven staan.
Alleen deze keer wel snoeien.. want dat ding is echt verschrikkelijk groot
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  vrijdag 23 juni 2006 @ 13:06:09 #265
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39146257
Is een Salix voor zover ik kan zien. Korte stam, en bolvormig? In de zomer kan je hem wat korter snoeien tot een bolletje, en in het najaar helemaal kaal. Komt ie van het voorjaar weer makkelijk op.

edit:



Zoiets?
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  vrijdag 23 juni 2006 @ 13:15:02 #266
35189 Troel
scherp en bot
pi_39146460
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 11:38 schreef Uhmmie het volgende:
Hmm weet iemand welk boompje dit precies is?
[afbeelding]
Zoeen heb ik ook staan. Ik dacht dat het inderdaad een Salix was.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 23 juni 2006 @ 13:19:46 #267
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39146589
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 13:15 schreef Troel het volgende:

[..]

Zoeen heb ik ook staan. Ik dacht dat het inderdaad een Salix was.
Ik weet het wel zeker, want ik heb hem ook, inclusief kaartje
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  vrijdag 23 juni 2006 @ 13:23:18 #268
35189 Troel
scherp en bot
pi_39146696
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 13:19 schreef Xebber het volgende:

[..]

Ik weet het wel zeker, want ik heb hem ook, inclusief kaartje
Kijkt dat scheelt.

Want dat betekent dat ik van mijn tuin, op een bodembedekker en een andere plant na, nu alle namen weet

En die bodembedekker en die plant gaan er nog uit
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_39147962
Hij is inderdaad bolvorming
Althans.. dat was hij
Ik woon nu anderhalf jaar daar.. maar afgelopen jaar is er niets van de tuin terecht gekomen.
Dus ook niets gesnoeid

Maar nu is het boompje ipv iets minder dan een meter doorsnee.. denk zo'n dikke 2 meter doorsnee
Op zich ziet het er wel heel erg mooi uit.... maar als hij op dit tempo doorgroeit pas ik volgend voorjaar zelf niet eens meer in mn tuin

Vind het overigens een rare timing om hem nu te snoeien?
Hij is ook heel mooi nu.
Overigens.. toen ik de foto ging maken zag ik dat hij van dichtbij toch hoop bruine blaadjes vertoonde
Enig idee wat dat kan zijn? Ik kan namelijk geen beestjes of iets dergelijks vinden.

Maar hij kan dus veilig gekortwiekt worden nu? ben serieus bang dat ik dan "weinig" over hou
Maar hij is wel heel onpractisch nu
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_39149039
quote:
De Salix integra 'Hakuro Nishiki', kortweg bekend onder de Nederlandse naam wilg is een buitenplan, die op zowel zonnige als schaduwrijke plaatsen kan staan. Hij heeft goede waterdoorlatende grond nodig voor een optimaal resultaat, op kleigrond zal hij zich niet zo lekker voelen. De bladkleur van deze wilg is bont. U mag hem snoeien in het voorjaar, zodat de vorm er goed in blijft zitten en de wilg niet te veel gaat uitschieten naar een kant toe. Het boompje is heel geschikt om in bloembakken te zetten. En bijzonder aan de Hakuro Nishiki is dat de bast zelfs sierwaarde heeft! Een mooi boompje dus voor elke tuin!
dat is alweer voorbij dus

ik vind onderstaande ook wel logisch klinken overigens.. dat kan ik vast als stelregel redelijk aanhouden:
quote:
Er is een vuistregel die, naar mijn ervaring, altijd klopt: alle struiken en kleine boompjes die voor 1 juni bloeien, moet je meteen na de bloei snoeien. Alles wat daarna bloeit, kun je voor de winter snoeien, maar ze komen de kou vaak beter door als je ze in februari/maart snoeit.
De tijd van snoeien hangt ermee samen dat de eerste soort bloeit op het hout dat in de zomer daarvoor gevormd is, dus na de bloei moet je de struik gelegenheid geven om nieuwe uitlopers te vormen. Dat wat later in bloei komt, bloeit op zgn. nieuw hout, dus op de takken die zich in het voorjaar vormen.
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  vrijdag 23 juni 2006 @ 14:39:00 #271
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39149276
Nee hoor. Ik heb hem vorig jaar rond deze tijd tot een wat kleiner bolletje gesnoeid, tot het groene deel zeg maar, en binnen een maand was ie al weer flink aan het uitlopen. Vervolgens in oktober/november tot 3 cm van de stam helemaal gekortwiekt, en nou staat ie er weer bij zoals op de foto hierboven.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_39149480
Hmm ben benieuwd
Komend weekend geen tijd voor.. maar moet binnen maand nog hoop gebeuren in de tuin.. dus nemen we dat meteen mee

tnx!
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  Moderator / Miss SHO zaterdag 24 juni 2006 @ 22:45:30 #273
22592 crew  Ole
pi_39191794
In mijn Hortensia zit allemaal wit spul..
het lijkt wel op spuug. Weet iemand wat dit is, en wat er tegen te doen is?
Ik zal kijken of ik anders morgen een foto kan plaatsen..
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zaterdag 24 juni 2006 @ 23:04:18 #274
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_39192630
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 22:45 schreef Ole het volgende:
In mijn Hortensia zit allemaal wit spul..
het lijkt wel op spuug. Weet iemand wat dit is, en wat er tegen te doen is?
Ik zal kijken of ik anders morgen een foto kan plaatsen..
Klinkt als rupsen. De bomen zitten er ook weleens onder. Dat is geen goed teken.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 24 juni 2006 @ 23:05:10 #275
22592 crew  Ole
pi_39192673
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 23:04 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Klinkt als rupsen. De bomen zitten er ook weleens onder. Dat is geen goed teken.
en het zijn er veel!

Zou flink snoeien nog helpen?
(alles groeit dit jaar toch nogal uit de klauwen ..)
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zondag 25 juni 2006 @ 06:49:16 #276
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_39199288












Een wilde tuin maar toch met een idee aangeleg lijkt me. Ik ben er pas komen wonen dus ik ben nog een beetje aan het ontdekken wat wat is.

Het gras is wat droog, we hebben in Michigan al een tijdje geen regen gehad maar dat komt wel goed, na een goede stortbui ziet 't er weer heel anders uit.

Ik heb mooie plannen voor volgend jaar, ik laat 't nu even voor wat het is, ook met de kale plekken in het gras.

[ Bericht 7% gewijzigd door popolon op 25-06-2006 06:58:03 ]
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_39199324
Jeetje, mooie tuin popolon.


Dit is misschien een handige link voor het herkennen van plagen/ziekten ed aan je planten: http://www.aahuisentuin.n(...)pinsect.html#cicaden

en deze: http://www.in-de-tuin.dds.nl/nl-tuinen/FAQ/faq13a.htm

@ole: mischien heb je hier iets aan. De layout van deze pagina is waardeloos, maar miscchien moet je daar maar even doorheen kijken: http://web.hasdb.nl/Diens(...)racht/Cercopidae.htm
  Moderator / Miss SHO zondag 25 juni 2006 @ 14:29:52 #278
22592 crew  Ole
pi_39206413
Dank je!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_39209957
Assepoes, wat een goeie linkjes!!
*in Favo's zet*
  Moderator / Miss SHO zondag 25 juni 2006 @ 16:48:56 #280
22592 crew  Ole
pi_39210749
Als het idd die spuugdingen zijn, is het niet zo schadelijk gelukkig! Maar goed, morgen als het droog is me maar even met het volgende probleem bezighouden: het woekeren van klimop en andere planten. Kwestie van snoeien, snoeien en nog eens snoeien. (eerst dus even een goede snoeischaar halen!)
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zondag 25 juni 2006 @ 17:31:02 #281
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_39212286
Ik ben geslaagd

Eindelijk ben ik nu ook op papier een 'volledig zelfstandig hovenier niveau 4'. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar woensdag mag ik mijn diploma op gaan halen

Kan ik eindelijk weer is wat meer in de tuin gaan doen, want daar is het de laatste tijd ook niet echt van gekomen. moet het natuurlijk wel wat beter weer worden...
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_39212455
Hmm klimop is naar spul

Ben hier nu aan het surfen waarom mijn lieftallige sierwilgje zoveel bruine blaadjes heeft.
Dat is me vorig jaar er echt niet aan opgevallen.. en lijkt me geen goed punt ook
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_39212871
quote:
Op zondag 25 juni 2006 17:31 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik ben geslaagd

Eindelijk ben ik nu ook op papier een 'volledig zelfstandig hovenier niveau 4'. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar woensdag mag ik mijn diploma op gaan halen

Kan ik eindelijk weer is wat meer in de tuin gaan doen, want daar is het de laatste tijd ook niet echt van gekomen. moet het natuurlijk wel wat beter weer worden...
gefeliciteerd!
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_39214058
quote:
Op zondag 25 juni 2006 17:31 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik ben geslaagd

Eindelijk ben ik nu ook op papier een 'volledig zelfstandig hovenier niveau 4'. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar woensdag mag ik mijn diploma op gaan halen
Toepasselijke tekst
Gefeliciteerd Een echte hovenier in ons midden
  Moderator / Miss SHO zondag 25 juni 2006 @ 18:21:16 #285
22592 crew  Ole
pi_39214090
Een soort van Pietverdriet maar dan voor het tuingebeuren
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zondag 25 juni 2006 @ 18:49:45 #286
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39215155
quote:
Op zondag 25 juni 2006 18:20 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Toepasselijke tekst
Gefeliciteerd Een echte hovenier in ons midden
Dat ben ik al jaren.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_39215205
quote:
Op zondag 25 juni 2006 18:49 schreef Xebber het volgende:

[..]

Dat ben ik al jaren.
Mja maar nu kan je het niet meer verbergen
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_39217883
quote:
Op zondag 25 juni 2006 18:49 schreef Xebber het volgende:


Dat ben ik al jaren.
Jij ook dan een
pi_39234497
Gefelicii voor alle geslaagden!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_39239631
Gefeliciteerd!
  maandag 26 juni 2006 @ 11:49:05 #291
35189 Troel
scherp en bot
pi_39243503
quote:
Op zondag 25 juni 2006 17:31 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik ben geslaagd

Eindelijk ben ik nu ook op papier een 'volledig zelfstandig hovenier niveau 4'. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar woensdag mag ik mijn diploma op gaan halen

Kan ik eindelijk weer is wat meer in de tuin gaan doen, want daar is het de laatste tijd ook niet echt van gekomen. moet het natuurlijk wel wat beter weer worden...
Ben je ook inhuurbaar? Waar woon je? Wat is je uurtarief?

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor Xebber
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 26 juni 2006 @ 19:32:39 #292
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_39260984
quote:
Op maandag 26 juni 2006 11:49 schreef Troel het volgende:

[..]

Ben je ook inhuurbaar? Waar woon je? Wat is je uurtarief?

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor Xebber
ja ik ben ook inhuurbaar
ik woon in Veere (goh )
over de prijs: dat ligt aan het werk, de grootte van het project en andere zaken.
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_39262123
De vrouwenmantel is verhuisd, kan ze lekker uitgroeien tot iets moois/groots. Op de hoek van de zandbak in het gras (nou ja, grassss)
Nu nog een beetje rommelig maar dat groeit vast wel mooi uit

pi_39272321
Vrouwenmantel is liev!
Popolon, volgens mij heb je daar geen slakken, je hosta ziet er mooi uit!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_39272580
Viel mij ook al op van die hosta
Vrouwenmantel is zeker lievvv, ik kreeg het vorig jaar al als 2 kleine blaadjes en wist niet meer wat het was. Het leek niet te groeien, 2x verzet.
Mijn moeder dacht dat het geranium was, aan het blad te zien.
Toen ik eenmaal de bloempjes zag, wist ik het zeker
  dinsdag 27 juni 2006 @ 03:23:31 #296
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_39273808
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 00:58 schreef krakkemieke het volgende:
Vrouwenmantel is liev!
Popolon, volgens mij heb je daar geen slakken, je hosta ziet er mooi uit!
Ja dank, ik heb er helemaal niks aan gedaan.

Ik ben ze nog niet tegengekomen, die slakken dan. Het kan zijn dat het klimaat niet helemaal slakvriendelijk is, ik weet 't niet.

Je gras is wat groener dan hier Bloes na een goede regenbui trekt het wel weer bij maar 't is nogal droog.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_39275081
Iemand nog enig idee waarom mijn sierwilgje eigenlijk overal bruine blaadjes krijgt?
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  dinsdag 27 juni 2006 @ 12:16:36 #298
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39280070
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 08:40 schreef Uhmmie het volgende:
Iemand nog enig idee waarom mijn sierwilgje eigenlijk overal bruine blaadjes krijgt?
Meest simpele wat ik kan bedenken is door de warmte van 2 weken geleden, in combinatie met niet sproeien, of sproeien terwijl de zon nog schijnt.

Echt. Sproei NOOIT als de zon nog in je tuin schijnt, en al helemaal niet als het zo warm is als 2 weken geleden. Krijg je gegarandeerd verbranding van.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  dinsdag 27 juni 2006 @ 12:19:41 #299
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39280146
quote:
Op maandag 26 juni 2006 11:49 schreef Troel het volgende:

[..]

Ben je ook inhuurbaar? Waar woon je? Wat is je uurtarief?

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor Xebber
quote:
Op maandag 26 juni 2006 19:32 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

ja ik ben ook inhuurbaar
ik woon in Veere Lelystad (goh )
over de prijs: dat ligt aan het werk, de grootte van het project en andere zaken.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_39281675
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 12:16 schreef Xebber het volgende:

[..]

Meest simpele wat ik kan bedenken is door de warmte van 2 weken geleden, in combinatie met niet sproeien, of sproeien terwijl de zon nog schijnt.

Echt. Sproei NOOIT als de zon nog in je tuin schijnt, en al helemaal niet als het zo warm is als 2 weken geleden. Krijg je gegarandeerd verbranding van.
Mja punt is dat ik dus niet gesproeid heb
Tuin ligt ruim de helft van de dag in de schaduw.. dus verbranden lijkt me sterk :/
Het ziet er echter wel een beetje zo uit
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  dinsdag 27 juni 2006 @ 13:11:50 #301
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39281960
Als het tegen de 35 graden is, maakt het niet meer uit of je tuin half in de schaduw ligt. Je moet dan sowieso sproeien.

Qua sproeien heb ik een regel met mezelf. Als het een dag boven de 25/30 graden is geweest, en het gaat de komende 3 dagen niet regenen, dan sproeien op het moment dat je tuin volledig in de schaduw ligt. Bij voorkeur 's avonds, want 's nachts nemen planten het meeste vocht op. Met deze reserves komt de plant een eventuele volgende warme dag dus makkelijk door. Ik blijf dan om de dag net zo lang sproeien, totdat het weer wat minder warm word, of het gaat regenen.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')