abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36578001
Klets hier over planten die in je tuin staan, of over planten in het algemeen.

Nieuw topic, tijd voor nieuwe foto's die van mij komen vanavond denk ik o.i.d. van het verspenen van plantjes.

Vorig deel: klik
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_36578482
Ik wil deze wél in mijn AT

pi_36579190
mijn djati-boom staat er goed bij. De bladeren zijn zo'n 60 cm in doorsnee trouwens

mijn tuin ligt trouwens niet in Nederland, die bomen groeien hier écht niet goed
pi_36581179
quote:
Op zondag 2 april 2006 15:11 schreef Bluezz het volgende:
Ik wil deze wél in mijn AT
Ik ook! Als nuttige bijdrage post ik vanavond wat foto's van het verspenen van mijn tomatenplantjes.
pi_36582710
Wat een grote bladeren heeft die djatie-boom
Waar ligt jouw tuin dan?
pi_36584113
Ik denk Indonesië
Die paradijsvogelbloem op de achtergrond is ook
pi_36584213
quote:
Op zondag 2 april 2006 18:28 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik denk Indonesië
Die paradijsvogelbloem op de achtergrond is ook
correct, Indonesië inderdaad, Yogyakarta om precies te zijn (centraal Java). Ik zal nog eens wat plaatjes zoeken.
pi_36584317
Een koningspalm in een pot. Dit is trouwens de duurste plant die in m'n tuin staat Iets van 12 euro..

pi_36584751
Mooi hoor! Ik vermoed zomaar dat het daar nóg lekkerder weer is dan hier...
pi_36589243
Ik was vandaag helemaal in de tuinier stemming. Na een geslaagd bezoekje aan "Kom in de kas" ben ik zelf thuis aan de gang gegaan. Ik heb mijn tomatenplantjes verspeend (dankzij tip van Veersesmurf, nog bedankt!):

Ook heb ik een Azalea gekocht waar een klein takje onderaan groeide. Deze heb ik er vanaf geknipt en in een potje in wat aarde gezet. Geen idee of het uberhaupt mogelijk is dat dat gaat groeien maar ik vond het een leuk experiment:

Tot slot alles op een rijtje op mijn vensterbank:

Overigens wordt het volgens mij wel pijnlijk duidelijk wat mijn lievelingskleur is...
pi_36591852
Leuk al die foto's! Volgens mij heb je het heel goed gedaan vriendinnie, dat verspenen! Hieronder wat foto's van mijzelf van wat werk van vanmiddag. Ik moet er bij zeggen dat er al 1 of 2 bakjes waren gebeurd, dus ik heb niet alles gedaan vanmiddag.

Dit zijn volgens mij afrikaantjes, maar dat weet ik niet zeker. Ze staan dicht op elkaar, dus ze moeten verspeend worden.

Grond in de bakjes.

Met een mesje voorzichtig langs het randje de grond optillen.

Goed kijken of het worteltje niet knakt als je het plantje eruit haalt.

En dan planten maar.

Dit doe je dus 1 voor 1, zodat de plantjes 'ver' van elkaar staan. Zo kunnen ze goed uitgroeien.

Het is even een werkje, maar dan heb je ook wat.

Hier nog wat grotere potten.

Als laatste wilde ik nog even de enorme wortel laten zien die aan mijn opgekomen zijdeboompje zit.

Nu maar hopen dat moeders alles goed water blijft geven, ik zit vanaf morgenochtend 10 dagen in Ierland namelijk. En pas op, ze geven voor woensdag nog wat nachtvorst op!
pi_36592152
Goed bezig dames
Wát een plantjes

Veel plezier in Ierland, ook nog een vak. wens van me!
pi_36592163
Leuke foto's! Je hebt erg veel bakjes zeg. Veel plezier in Ierland!
pi_36592348
Het is voor school. We moeten daar voorbeeldtuinen ontwerpen en aanleggen. Tevens gaan we daar wat onderhoud aan de bestaande tuin (1ha) uitvoeren. We houden een weblog bij over onze vorderingen. Als jullie niks te doen hebben kunnen jullie daar misschien een kijkje nemen (dit is toch geen spam? )
pi_36592571
quote:
Op zondag 2 april 2006 18:48 schreef Sorbootje het volgende:
Mooi hoor! Ik vermoed zomaar dat het daar nóg lekkerder weer is dan hier...
Het is er altijd zomer
pi_36593033
Spam? Waar?

weblog in favorieten zet
pi_36593462
Leuk, we gaan je in de gaten houden Smurf!
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_36611693
Leuk, al dat frisse groen. Ik heb net ook weer lekker foto's gemaakt in de tuin. Ik ontdek steeds meer nieuwe blaadjes. Hebben jullie dat ook, dat je die blaadjes zo ongeveer uit hun knoppen kijkt?

Straks volgen m'n foto's
pi_36611734
quote:
Op maandag 3 april 2006 16:35 schreef Sorbootje het volgende:
Leuk, al dat frisse groen. Ik heb net ook weer lekker foto's gemaakt in de tuin. Ik ontdek steeds meer nieuwe blaadjes. Hebben jullie dat ook, dat je die blaadjes zo ongeveer uit hun knoppen kijkt?

Straks volgen m'n foto's
Ik heb dat ook
Sowieso loop ik iedere dag alles wat ik heb gezaaid na om te kijken of het al is gegroeid. En dat terwijl ik best weet dat het verschil na een dag onzichtbaar is. Ik kan toch niet laten
pi_36611991

De "bollenbak" is nu helemaal op dreef.

De kleine rode bloemetjes aan de kale takken van de Parrotia persica...

Echte werkklompen

Longkruid.

Van deze Sedum vind ik de kleur zo mooi, ik weet alleen niet hoe hij heet.

Visite in de tuin.

Cornus mas. Mooi he?

Cornus kousa, nog helemaal kaal.

Thalictrum aquilegifolium, oftwel akeleibladige ruit.

Het jonge blad van de beemdooievaarsbek, Geranium pratense. Naar mijn bescheiden mening de állermooiste geranium.
pi_36612072
quote:
Op maandag 3 april 2006 16:38 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Ik heb dat ook
Sowieso loop ik iedere dag alles wat ik heb gezaaid na om te kijken of het al is gegroeid. En dat terwijl ik best weet dat het verschil na een dag onzichtbaar is. Ik kan toch niet laten
Haha, precies.. ik zat net ook al te kijken of de akeleien die ik gisteren gezaaid heb al opgekomen waren
pi_36612989
Mooie foto's Sorbootje, die klompen zijn veul mooier dan die van mij

2 hortensia's (en een sneeuwklokje o.i.d. wat de weg kwijt is )

Lievevrouwebedstro dacht ik? Vorig jaar gekregen van collega als miniplantje, maar hij loopt lekker uit, en krijgt kleine witte bloemetjes.

De meidoorn

En dan iets wat ik niet meer weet hoe het heet, kleine paarse puntjes zie ik erdoorheen (beetje bewogen) (die kegels, geen drolletjes dus zijn van de larix gevallen en liggen all over the place)

En natuurlijk moet Xena het allemaal vanaf het balkon goed in de gaten houden

[ Bericht 42% gewijzigd door Blues op 03-04-2006 17:40:08 ]
pi_36616921
@Bluezz: De plant waarvan je de naam niet meer weet heet maagdenpalm. Ik heb hem ook in de tuin, een witte en een paase variant.
pi_36617061
Ik heb vanmiddag eindelijk de vlinderstruik gesnoeid. Ook heb ik wat plantjes op een andere plek gezet. Zaailingen en uitlopers van vorig jaar.

Al mijn oude zaad is opgekomen. Na een kleine week al. Ook de lathyrus, zonder dat ik de zaden voorgeweekt had, of aangeveild. Nu nog verspenen als ik even tijd heb.

Yes, de lente is echt begonnen.
pi_36618608
Jaaa maagdepalm it is http://www.neerlandstuin.nl/struiken/vinca.html
Tnxx assepoes

Vlinderstruiken
Langs het pad waar ik altijd fiets hierachter staan er een heleboel, Paars en wit, prachtig!
pi_36631464
Geweldig hoe Xena de boel nauwlettend in de gaten houdt!

En mijn klompen zijn inderdaad stoerder M'n vriend trekt ze soms aan als hij even snel iets buiten moet pakken ofzo. Schattig gezicht, van die gebloemde klompjes aan stoere mannenvoeten...

Ik heb allemaal zaad wat ik vorig jaar mee heb genomen uit Italië gezaaid en ik heb geen flauw idee wat het is, maar het kiemt nu wel. Spannend!
pi_36631486
Ik heb zo'n zin om in het weekend eens wat te gaan kroelen in de tuin.
Overal zie ik al blaadjes naar boven komen.....
Maar ook overal onkruid, en dat wil ik weg hebben.
pi_36631509
Die eenden zijn trouwens niet uit onze tuin te slaan. Ik heb ze een paar keer wat oud brood gegeven en nu komen ze al naar de achterdeur "rennen" als ik even in de keuken ben ofzo... Wel grappig. Het zijn van die koddige beesten.
pi_36631616
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 08:35 schreef Koningin het volgende:
Ik heb zo'n zin om in het weekend eens wat te gaan kroelen in de tuin.
Overal zie ik al blaadjes naar boven komen.....
Maar ook overal onkruid, en dat wil ik weg hebben.
Tja...helaas is het onkruid ook weer wakker geworden...
pi_36637887
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 08:37 schreef Sorbootje het volgende:
Die eenden zijn trouwens niet uit onze tuin te slaan. Ik heb ze een paar keer wat oud brood gegeven en nu komen ze al naar de achterdeur "rennen" als ik even in de keuken ben ofzo... Wel grappig. Het zijn van die koddige beesten.
Zit er ook water vlakbij?
Dan krijg je mss wel "huiseenden" net als Mijn eendjes -deel 4-.

Zometeen weer even de tuin in, nog wat opruimwerkzaamheden en wat mos van het pad krabben.
De groenbak is vanochtend weer geleegd, dus ik kan weer wat kwijt

Straks ook even bodembedekkers info bij het tuincentrum inwinnen en wat kopen voor het schaduwstuk onder de Larix.
pi_36661517
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:15 schreef Bluezz het volgende:

[..]

De groenbak is vanochtend weer geleegd, dus ik kan weer wat kwijt
Sinds een jaar ben ik de trotse eigenaar van een postzegel-achtertuintje met een bijbehorend schattig hoekhuis.
De vorige bewoners hebben de achtertuin gebruikt om de was op te hangen en een Aucuba te planten.

Vorig jaar rond deze tijd was ik druk bezig met het oprichten van een hardhouten schutting. Dat kreng staat inmiddels stormvast, dit jaar is het eerste jaar dat ik me volledig op mijn postzegeltje aarde ga storten.

Nu moeten jullie weten dat ik op hopeloze arme zandgrond tuinier. Twee steken diep afgraven en aanvullen met goede tuingrond was geen optie vanwege geldgebrek, vandaar de keuze voor een lange termijn strategie (soort van economisch-meerjarenplan voor de postzegeltuin in de Zaanstreek). De grond is vergeven van de restanten van een betonnen vloer, een overerfsel van een voormalige groenteboer die hier zijn kar stalde. Die vloer is eruit gejakkerd, helaas zijn wat restanten achtergebleven.

Onderdeel van het meerjarenplan is de aanschaf van een compostvat! Vandaag werkelijkheid geworden.
Yippie, een minder grote stroom van kubieke meters goede grond van het tuincentrum en het welig tierende onkruid heeft een goede bestemming.

Dus Bluezz, overweeg eens de aanschaf van een compostvat, een constante bron van goede bodemverbeteraar voor je tuin, je kan je tuinafval hergebruiken en het scheelt in het bemesten. Alleen zieke/aangetaste planten in de kliko!

Van de week plaats ik wel wat foto's van de postzegel.
pi_36664018
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:15 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Zit er ook water vlakbij?
Dan krijg je mss wel "huiseenden" net als Mijn eendjes -deel 4-.
Ja, Fryslân..dus overal water!
Ze zijn echt ontzettend brutaal!
pi_36664997
Hoe werkt zo'n compostvat precies?
pi_36670559
Nou, ik heb net zaden voor tomaten gekocht. Hoe nu precies verder?
Gewoon alle zaadjes in 1 grote bak doen (en later in aparte potten) of meer apart?
pi_36670899
quote:
Op woensdag 5 april 2006 13:08 schreef Koningin het volgende:
Nou, ik heb net zaden voor tomaten gekocht. Hoe nu precies verder?
Gewoon alle zaadjes in 1 grote bak doen (en later in aparte potten) of meer apart?
Ik heb ze in 1 bak gedaan (niet te dicht op elkaar) en toen de plantjes ongeveer 6 cm hoog waren, heb ik ze allemaal in een apart bakje gedaan. (Zie mijn foto's een aantal posts hierboven)
pi_36671361
Ik ben vanochtend even in de tuin bezig geweest. Ik dacht de dahlia van vorig jaar op te ruimen, maar de had zich vreselijk vermenigvuldigd. Het leek wel een aardappelveld. Heel veel knollen en ook erg groot. Ook zatten ze erg diep in de grond. Wat een ramp om dat weg te halen. Ik heb wat goede knollen in potten gezet, misschien dat ze het daar gaan doen.

Heeft iemand enig idee, als je restjes dahliaknol laat zitten of er dan een nieuwe plant vormt? Ik hoop van niet, maar ik ben er niet zeker van dat ik alles heb weggehaald, vandaar mijn vraag.
pi_36673401
quote:
Op woensdag 5 april 2006 13:18 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Ik heb ze in 1 bak gedaan (niet te dicht op elkaar) en toen de plantjes ongeveer 6 cm hoog waren, heb ik ze allemaal in een apart bakje gedaan. (Zie mijn foto's een aantal posts hierboven)
OK, ik snap het.
De pot kan gewoon binnen ergens staan? Wanneer kunnen ze naar buiten eigenlijk?
pi_36674607
quote:
Op woensdag 5 april 2006 14:26 schreef Koningin het volgende:

[..]

OK, ik snap het.
De pot kan gewoon binnen ergens staan? Wanneer kunnen ze naar buiten eigenlijk?
Ik heb mijn pot op de vensterbank staan want volgens mij hebben ze veel licht nodig. Ik draai de poten trouwens wel iedere dag omdat de plantjes naar de zon toe, en dus scheef, groeien.

Volgens mij mogen ze vanaf half mei ongeveer naar buiten.
pi_36678207
quote:
Op woensdag 5 april 2006 00:52 schreef Grobbenkuiken het volgende:

Dus Bluezz, overweeg eens de aanschaf van een compostvat, een constante bron van goede bodemverbeteraar voor je tuin, je kan je tuinafval hergebruiken en het scheelt in het bemesten. Alleen zieke/aangetaste planten in de kliko!
Mmmm, ik ga me deze week eens even inlezen
http://home.tiscali.be/ivo.horsten/het%20compostvat.htm
quote:
Van de week plaats ik wel wat foto's van de postzegel.
Graag
pi_36682098
quote:
Op woensdag 5 april 2006 13:31 schreef assepoes het volgende:
Heeft iemand enig idee, als je restjes dahliaknol laat zitten of er dan een nieuwe plant vormt? Ik hoop van niet, maar ik ben er niet zeker van dat ik alles heb weggehaald, vandaar mijn vraag.
Dat ligt er aan hoe groot het stuk is en of het niet gaat rotten.
Als het er nog wel wat in zit en je wilt ze er uit halen, dan gaat dat het makkelijkst door met een greep te "spitten".
Dan haal je alleen de knollen boven zeg maar..
pi_36727752
Bluezz: lieve vrouwe bedstro is leuk! Het bloeit tamelijk vroeg. In het voorjaar, als de plantjes ontdooien, ruik je ze al.
Als je ze droogt, vind ik het heerlijk in de linnenkast. Het ruikt als hooi met caramel!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36729427
quote:
Op woensdag 5 april 2006 14:55 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Ik heb mijn pot op de vensterbank staan want volgens mij hebben ze veel licht nodig. Ik draai de poten trouwens wel iedere dag omdat de plantjes naar de zon toe, en dus scheef, groeien.

Volgens mij mogen ze vanaf half mei ongeveer naar buiten.
Klopt als een bus. Tot half mei is de kans op nachtvorst (lees volledige verwoesting van je zaaisels, omdat ze dat binnen bepaal dniet gewend zijn geweest) te groot. Je kan ze, en dat is zelf aan te raden, twee weken voor half mei wel beginnen af te harden. Dan laat je ze bij goed weer overdag buitenstaan en haal je ze 's nachts naar binnen. Zo worden het sterke plantjes die het buiten wel gaan redden.
pi_36729756
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 08:17 schreef Sorbootje het volgende:

[..]

Klopt als een bus. Tot half mei is de kans op nachtvorst (lees volledige verwoesting van je zaaisels, omdat ze dat binnen bepaal dniet gewend zijn geweest) te groot. Je kan ze, en dat is zelf aan te raden, twee weken voor half mei wel beginnen af te harden. Dan laat je ze bij goed weer overdag buitenstaan en haal je ze 's nachts naar binnen. Zo worden het sterke plantjes die het buiten wel gaan redden.
Kan ik ze dan in een pot laten staan of is het beter om ze in de volle grond te zetten (dan moet ik nl. nog een plekje gaan zoeken).
pi_36731486
Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. In beide gevallen moet je ze de eerste tijd goed water geven (ook als het regent), maar in een pot moet je dat natuurlijk blijven doen. Verder maakt het niet zoveel uit.
pi_36742354

Dit is mijn bakje met gezaaid Leeuwenbek. Nu vroeg ik me af of ik bij het verspenen al deze sprietjes in een apart potje moet doen. Ik ken dit plantje helemaal niet dus heb geen idee hoe groot het wordt en of het met een paar plantjes in een potje kan. Ieder sprietje een apart potje geven lijkt me een beetje gekkenwerk, moet ik speciaal voor mijn Leeuwenbek een extra huis gaan huren

Edit: doet de foto het bij jullie wel? Ik zie zelf namelijk alleen een kruisje
pi_36753995
quote:
Op woensdag 5 april 2006 16:22 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Mmmm, ik ga me deze week eens even inlezen
http://home.tiscali.be/ivo.horsten/het%20compostvat.htm
[..]

Graag
Sommigen hebben het composteren tot een ware kunstvorm verheven, compleet met strikt op te volgen regels voor een optimaal resultaat. Ik mieter vooralsnog al mijn tuin en composteerbaar keukenafval in het vat en belucht het eens per week. Daarnaast heb ik er wat compostversneller bijgedaan. Volgens velen volstrekt overbodig, maar ik heb een beetje haast. De bewoners van mijn armetierige zandgrond hebben honger! Als alles goed gaat heb ik over een maand of twee goede compost (ik had al een hoop opgespaard van vorig jaar).

Een grote tuin met voldoende composteerbaar houtig- en groen-afval zou perfect zijn, dan kon ik een echte composthoop starten, maar het afval van mijn postzegel is niet toereikend, vandaar het compostvat.

Btw, weet je wie de zelfuitgeroepen Queen van de composthoop is? Bette Midler!
"My whole life has been spent waiting for an epiphany, a manifestation of God's presence, the kind of transcendent, magical experience that lets you see your place in the big picture. And that is what I had with my first compost heap. I love compost and I believe that composting can save not the entire world, but a good portion of it."
--Bette Midler, in a Los Angeles Times interview

Belofte maakt schuld dus van het compostvat naar de kiekjes van mijn postzegel, alle genomen begin april.

Een Helleborus:

Kadootje van de mieren:

De vaste planten komen terug:

Groenblijvende planten blijven mooi:

Bij een postzegeltuintje hoort een postzegel koude bak. Dit is een Blokker stapelbak met een glasplaat met baksteen, tegen rukwinden, op een zuidmuur:

Tot slot staan er legio zaailingen binnen. Cerinthe, Latyrus Odoratus, Cosmea, Paprika (thnx Veerse Smurf!), Petunia's, Akeleitjes (uit koude bak naar binnen gehaald en kiemen nu) en Klimmende Winde Heavenly Blue.

Kortom, ik heb het groene virus aardig te pakken. Mijn oog viel al op een vrijstaand volkstuinperceel op een steenworp afstand van mijn huisje.
pi_36754063
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 16:27 schreef vriendinnie het volgende:
[afbeelding]

Edit: doet de foto het bij jullie wel? Ik zie zelf namelijk alleen een kruisje
Foto doet het prima.

Wat betreft de zaailingen, alles verspenen is geen optie. Misschien nu al wat uitdunnen en na enige tijd de sterkste zaailingen verspenen? Uitdunnen zou ik nu wel doen.
pi_36758607
En een volgende keer misschien een ietsiepietsie dunner zaaien?

Mooie foto's Grobbedinges! (Ben je naam even kwijt)

Leuke cadeautjes geven de mieren bij jou!
pi_36785655
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 07:51 schreef Sorbootje het volgende:
En een volgende keer misschien een ietsiepietsie dunner zaaien?

Mooie foto's Grobbedinges! (Ben je naam even kwijt)

Leuke cadeautjes geven de mieren bij jou!
Haha, je hebt gelijk. Het was zo'n kant en klaar pakketje, dat bakje met de zaadjes en het zand. Dus ik heb gewoon alle zaadjes erin gegooid. Wist ik veel

Ik zal eens wat gaan uitdunnen, lijkt me een goed plan, bedankt!

Wat een leuke foto's Grobbenkuiken! Wat slim om zo een kleine koude bak te maken! Is wellicht ook een idee voor mijn balkonnetje.
pi_36785689
Ik kreeg vandaag te horen dat de aangeplantte bambu (Japanse bambu, 2 bossen van 2,5 meter hoog en 3 stengels) de aanplant overleefd hebben. Ze krijgen iedere dag water, dus dat zal wel goedkomen.

Uiteraard is dit alles in mijn tuin in Indonesië, voor diegenen die het nog niet wisten. Ik zal kijken of ik nog een foto heb van de aanplant.

= edit: nee, die is er niet, ik wacht dus op foto's uit indonesië =
pi_36787068
Ik heb gister in de achtertuin geschoffeld Heerlijk.
Eindelijk dat onkruid weg.
Nu de voortuin nog.
pi_36789229
Dat teveel zaaien ken ik maar al te goed, maar je leert er wel weer van
pi_36813412
quote:
Op zondag 9 april 2006 12:09 schreef indahnesia.com het volgende:
nu al onkruid, of was dat nog van vorig jaar
Nee, was van nu
pi_36813550
quote:
Op maandag 10 april 2006 08:33 schreef Koningin het volgende:

[..]

Nee, was van nu
snelgroei kruid dan... hier valt 't nog wel mee gelukkig.
pi_36821958
Heb net even lekker geshopt bij het tuincentrum en allerlei nieuwe plantjes gekocht.. En nu gaat het regenen!! Hopelijk kan ik ze morgen dan wel planten als het droog is.

Heb onder andere deze gekocht:

Phlox Starfire. We hebben de roze variant ook al in de tuin staan en ze zijn erg mooi, dus nu ook de rode.

Saponaria ocymoides (Zeepkruid)

Pieris japonica Prelude

Azalea Japonica

Lithodora

[ Bericht 11% gewijzigd door Nilasha op 10-04-2006 15:15:01 ]
pi_36827129
quote:
Op maandag 10 april 2006 14:24 schreef Nilasha het volgende:
Heb net even lekker geshopt bij het tuincentrum en allerlei nieuwe plantjes gekocht.. En nu gaat het regenen!! Hopelijk kan ik ze morgen dan wel planten als het droog is.

Heb onder andere deze gekocht:

Pieris japonica Prelude
[afbeelding]
Die is mooi! Die bloeit toch nu?

Ik heb vorige week een heerlijk ouderwetse Viburnum Tinus gekocht, maar die staat nog steeds in de knop.

Jammer dat het nu van dat kwakkelweer is. Als de zon schijnt, waait het hier te hard en als de zon achter een wolkendek schuil gaat is het eigenlijk te koud om een uurtje aangenaam in de aarde te wroeten. Dus ik heb nog maar eens een rondje met het fototoestel gemaakt.

Buiten vandaag, tussen de wolken en de buitjes door.

De helleborusbloem van 2 april vandaag:

De Vinca Minor is uit haar winterslaap ontwaakt:

De vroeg gezaaide lathyrus odoratus en de cerinthe staan af te harden:

Mieren slepen het zaad van het viooltje tricolor overal heen. Ik vind het best.

Ondertussen binnen op de postzegelkwekerij achter een groot raam op het zuiden.

Overzicht kwekerij:

Paprika ala Veersesmurf :

Marjoraan en Citroenmelisse voorgezaaid voor gebruik in de keuken. Buiten staan al tijm, rozemarijn en bieslook.

Twee dagen gelden heb ik 6x wilde wingerd (Ipomea Tricolor) in bekertjes gezaaid. Volgens mij wordt het een monster , maar dat geeft niet want ik heb veel schutting waar een eenjarige zich op mag uitleven.

Tot slot een plaatje van het compostvat. Onze zuiderburen hebben het een stuk beter voor elkaar, daar kan je een compostvat van de gemeente betrekken en zelfs nog lessen volgen in het composteren bij de gemeentelijke compostmeester. Dit alles ter bevordering van het thuis composteren ipv het afval door de gemeente te laten verwerken. Tsja, daar zit wat in.

Het zwarte goud in wording :

Jemig, wat een lange post is dit geworden. Nou ja, ik hoop maar dat jullie net zo genieten van de foto's als ik van al jullie foto's doe.
pi_36827393
Super post, errug leuk grobje
pi_36831843
Ooh, mensen die in de tuin bezig zijn; er is nog kans op nachtvorst. Zet je plantjes dus weg.
pi_36833105
quote:
Op maandag 10 april 2006 19:24 schreef indahnesia.com het volgende:
Ooh, mensen die in de tuin bezig zijn; er is nog kans op nachtvorst. Zet je plantjes dus weg.
Dank je voor de waarschuwing, de vorstgevoelige plantjes staan binnen.

Heb jij al foto's van het bamboe?

Het is zo leuk om het internet af te struinen en tuinen die over de wereld verspreid zijn plus de bijbehorende (hobby)tuiniers te ontdekken. De seizoenen zijn net weer even anders, er zijn zelfs plekken waar nooit nachtvorst is.

Mijn favoriete webstek is op dit moment: http://www.mooseyscountry(...)n-journals-2006.html. Beestjes, omgekeerde seizoenen en een gezonde dosis zelfspot.
pi_36833558
Nee, de foto's moeten nog komen, maar als ik ze heb, komen ze zeker hier te staan
pi_36837337
Heeft imand misschien een idee waar je goedkoop bamboestokken/tonkinstokken kan kopen van minimaal 2.40 m? Ik heb bij een aantal tuincentra gekeken, maar ik vond ze daar erg duur.

Vandaag heb ik de afrikaantjes verspeend. Dat was een behoorlijke klus, aangezien ik ze weer veel te dicht bij elkaar had gezaaid, maar ik denk wel dat ze aan gaan slaan.
pi_36841137
Grobbenkuiken zie dat jij ook last hebt van mos in de tuin.. (op die foto van viooltje). Heb hier vanochtend ook weer een "lading" weggehaald. Hoe kun je dit voorkomen?
pi_36862351
Heb nog een vraag waar Veersesmurf of iemand anders misschien een antwoord op weet.

Deze foto is vanmiddag genomen, de katjes zijn zo goed als uitgebloeid. Wanneer moet ik 'm snoeien? Nu al, of in het najaar?
Vorig jaar is dit boompje helemaal niet gesnoeid.

pi_36865308
quote:
Op maandag 10 april 2006 23:11 schreef Nilasha het volgende:
Grobbenkuiken zie dat jij ook last hebt van mos in de tuin.. (op die foto van viooltje). Heb hier vanochtend ook weer een "lading" weggehaald. Hoe kun je dit voorkomen?
Wist ik het maar Nilasha. Mijn 'cunning plan' is alles te laten begroeien met planten die ik liever zie dan mos.
Toen ik vorig jaar in mijn huisje kwam wonen lag er een 'gazonnetje' wat bestond uit tien grassprieten en ettelijke vierkante meters mos. Eerst dacht ik dat het aan de afwatering lag, maar dat bleek niet het geval te zijn. Het internet heeft ook nog geen uitsluitsel kunnen bieden. De meeste mossen houden niet van kalk, maar volgens mij lijdt het postzegeltuintje niet echt aan kalkgebrek. Misschien kan jij een lading kalk door de grond werken op een mossige plek en kijken of dat de mosgroei tegengaat? Als het werkt kan je de rest van de tuin onder handen nemen. Let op, sommige tuinplanten hebben een hekel aan kalk.

Mos heeft ook zijn leuke kanten. Vorige week kwamen een stel meesjes 'inkopen' doen bij de postzegel. Ze nestelen in een nestkastje twee huizen verderop. De meesjes probeerden zoveel mogelijk mos in hun snaveltjes naar het nest te vervoeren. Elke keer als ze een nieuw stukje mos wilden oppikken, viel er een ander stukje uit de snavel. Ik zou kunnen zweren dat een meesje er behoorlijk frusti van werd.

Wat betreft jouw snoei vraag, als het boompje een Salix caprea Pendula is, moet je deze na de bloei flink terugsnoeien, bijna tot op de stam.
pi_36879417
Mijn zelfde boompje is op dit moment helemaal kort gesnoeid (vorig najaar gedaan).
pi_36884339
En loopt ie nu niet uit dan??
pi_36892094
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 18:32 schreef Nilasha het volgende:
Heb nog een vraag waar Veersesmurf of iemand anders misschien een antwoord op weet.

Deze foto is vanmiddag genomen, de katjes zijn zo goed als uitgebloeid. Wanneer moet ik 'm snoeien? Nu al, of in het najaar?
Vorig jaar is dit boompje helemaal niet gesnoeid.

[afbeelding]
Ik heb hem ook, op het plantenkaartje staat snoeien na de bloei.
pi_36911321
quote:
Op woensdag 12 april 2006 13:07 schreef Nilasha het volgende:
En loopt ie nu niet uit dan??
Hij begint nu langzaam aan.
Heb ik het fout gedaan dan??
pi_36918024
Oh nee, maar ik dacht even dat ie niet meer uitliep omdat je zei dat ie op dit moment nog helemaal kort gesnoeid was. Hij heeft ook nog geen katjes gehad dan zeker.. Dat is wel jammer.

Weet niet of je het fout gedaan hebt, wist, tot aantal dagen terug, zelf niet eens wanneer het boompje gesnoeid moest worden.. Maar uitbovenstaande reacties blijkt dat in het voorjaar het beste is.

Hoop dat je boompje weer mooi uitloopt!
pi_36919875
Dat hoop ik ook. Want ik heb hem vorig jaar pas gekocht.
pi_36940235
quote:
Op donderdag 13 april 2006 13:49 schreef Koningin het volgende:
Dat hoop ik ook. Want ik heb hem vorig jaar pas gekocht.
Het gaat pas fout als het boompje naar de boompjeshemel gaat na jouw snoeibeurt.
Als het boompje weer uitloopt zal het wel meevallen, maar verwacht geen bloei dit jaar.

Vraagje, ik heb in het najaar een pseudoacacia umbraculifera geplant. Zo'n bolboompje die een beetje op een toiletborstel lijkt. Al vrij snel was het blad verdwenen. Nu kijk ik dagelijks naar de takken maar ik zie geen knop, nakkes, nada! Ik heb al eens voorzichtig aan de schors boven de ent gekrabbeld, en daar zit leven in. Ook in de 'sprietjes'. Maar ik zie geen knop, laat staan een schuivende knop.

Wie heeft dit boompje ook en hoe staat hij/zij/het er bij jullie bij?
pi_36953804
Als ik dit weekend tijd heb, dan ga ik eens aan de voortuin beginnen.
Ben trouwens bang dat ik ook de lavendel te kort afgeknipt heb..........volgens mij heb ik in het najaar een of andere snoei-woede gehad ofzo....
pi_36958584
Smurf is weer terug uit Ierland 11 dagen weg geweest en mijn plantjes zijn ontzettend gegroeid. Alleen jammer dat mijn wonderboopjes uit Litouwen slap hangen en waarschijnlijk dood gaan we zullen zien.

Ow, en van mijn paprika's is meer dan 90% uitgekomen dit heb ik nog nooit gehad. Ik ben nu nog te gaar om foto's te schieten en te uploaden, maar ze komen er binnenkort aan. Het is voorjaar
  zaterdag 15 april 2006 @ 19:22:02 #75
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_36987303
Ik heb voor het eerst plantjs gezaaid in van de bakjes ervoor (trots is op zichzelf)

Ik hoop ze eind mei begin juni in de tuin te kunnen zetten.

Ik heb Hemelroosjes, Lindheimer's prachtkaars en Satijnbloek gezaaid. Iemand nog tips hoe en wat?

Hemelroosjes

Lindheimer's prachtkaars

Satijnbloemen

Mijn schoonmoeder had er over om (niet dicht) boterhamzakjes eroverheen te zetten. Je had ook bakjes die een soort broeikas maakten, maar die waren erg duur en dit is de eerste keer dat ik iets probeer, misschien vind ik er geen hol aan en is het de laatste keer. Al heb ik zo'n vermoeden dat dit een grote hobby van mij gaat worden en we hebben een behoorlijke tuin waarin ik me in mei helemaal ga uitleven. Het thema wordt romantisch maar dat is wel te zien aan de soort bloemen die ik gekozen heb.
pi_36987798
De zakjes zijn een goed idee, zo doe ik het ook altijd, dan gaat het lekker broeien en ontkiemen ze sneller

Oh en lavendel snoeien?? Had dat gemoeten dan

De prunus heeft knopjes en de kerria al bloemetjes
Ik heb wat takjes op water binnengezet :

Prunus

Kerria

[ Bericht 35% gewijzigd door Blues op 15-04-2006 19:46:21 ]
pi_36989067
Ja hiero

Vandaag hebben we de tuin helemaal gedaan helemaal leuk geworden enzo ( foto's zsm )
We hadden alleen 1 nadeel katten-poep, heel veel katten-poep! Ik heb weleens van die korrels gestrooid, maar die zijn na een regenbui weer weg dus dat houd geen stand in Nederland
Wat is nou de beste manier om dit tegen te gaan? (koffiedik is geen optie, we drinken Senseo )

Kom maar op met de tipsies
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
pi_36990706
Beakertje

Er was bij kassa meen ik, een test over alle kattenwerende middeltjes voor in de tuin... dat werkte dus niet, ze trippelden of sprongen er zo overheen

Hier wel wat goeie tips

http://users.skynet.be/ho(...)%20met%20planten.htm
pi_36993451
Bluezz

Echt waar Ghehehehehe die beesten zijn ook zo slim

Ik ga de link maar even volgen en hopen dat er wat bruikbare opstaan

Morgen foto's van onze nieuwe tuin!!
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
pi_37000453
Silmarwen, Gaura lindheimerii is ZO mooi!! Goede keuze!

Ik ben gisteren heerlijk de hele dag in de tuin bezig geweest. Zal vandaag even wat foto's maken. Onder meer van mijn bloeiende perzikboompje!

Veel tuinplezier iedereen. Vandaag wordt volgens mij weer een goede dag!! (behalve als je in Limburg woont.
pi_37005581
Een stukje van onze tuin

Beetje de schutting op-leuken

mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
pi_37040646
Ik heb vandaag de hele dag lopen verticuteren, lekker zonder t-shirt. Ben wel beetje verbrand nou, maar ik was al lang blij dat ik het volhield. Was zaterdag naar In Qontrol geweest en mijn energiepijl was daarmee behoorlijk gezakt!
Ach....alles is gelukt. Jammer dat mijn camera kapot is, anders hadden jullie wat foto's kunnen zien...
pi_37082533
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 20:23 schreef Beaker het volgende:
Ja hiero

Vandaag hebben we de tuin helemaal gedaan helemaal leuk geworden enzo ( foto's zsm )
We hadden alleen 1 nadeel katten-poep, heel veel katten-poep! Ik heb weleens van die korrels gestrooid, maar die zijn na een regenbui weer weg dus dat houd geen stand in Nederland
Wat is nou de beste manier om dit tegen te gaan? (koffiedik is geen optie, we drinken Senseo )

Kom maar op met de tipsies
De beste tip is zelf een poezenbeest aan de familie toevoegen.
Het postzegeltuintje heeft ook last van kattenschijt, maar de overlast neemt af door de kale grond te laten begroeien. Katten schijten minder snel op begroeide aarde. Minder vriendelijk maar wel afdoende zijn sateprikkers geplaatst op strategische plekken, gemengd met wat koffiedrap, kattenschrik (anti-kat korrels) op de plek waar ze de tuin binnenkomen en een supersoker voor het geval dat.

Owh ja, foto's? Graag meer!
pi_37104284
Kattenpoep is echt iets waar ik van kan balen. En bij mijn nieuwe tuin is er nog heeeel veel zwarte grond. Eén grote kattenbak zeg maar.

Ik heb nog even wat foto's gemaakt. Zoals je ziet begint mijn kale nieuwbouwtuin steeds groener te worden! Nogmaals excuses voor de kwaliteit van de foto's. Camera is antiek en de fotograaf ongetalenteerd
Oh ja..en het waaide! (zoals altijd hier ) Maar goed, men wil foto's? Men krijgt foto's!

De Magnolia stellata is deze week gaan bloeien! Mooi hè?

De Prunus persica (perzikenboompje) "Melred" bloeit ook alsof z'n leven er vanaf hangt.

Wazige foto, maar het gaat even om de kleur van het uitlopende blad van deze japanse esdoorn "Orange dream"

Nieuw blad aan de Malus evereste

Een sering die d'r zin in heeft!

Mijn nieuwbouwtuintje!

En nog een keer uit een andere hoek.

Magnolia liliflora nigra.

Deze helleborus gaat maar door.

Epimedium, oftewel elfenbloem...

Nog een keer een overzichtje, maar dan vanaf de voor/zijkant

Een lekker zonnig, windstil zitje.

GROEN!!
pi_37120869
Wat een mooie foto's allemaal! Dit weekend schijnt het eindelijk mooi weer te worden dus ik ben in ieder geval buiten te vinden!

Van mijn vriendje heb ik een mini kasje gekregen, echt heel leuk. Nu heb ik een aantal plantjes die ik gezaaid heb en die al behoorlijk groot zijn (Geraniums, violen). Zou ik die, in dat kasje buiten kunnen zetten? Of ik dat toch nog wel erg koud? Kan ze eventueel ook snachts naar binnen halen. Of ik iedere keer verhuizen ook weer heel slecht? Buiten krijgen de plantjes veel meer zon dan binnen dus vandaar dat ik ze buiten wil zetten. Bovendien wil ik natuurlijk gebruik maken van het kasje
pi_37138183
Ik heb mijn plantjes al buiten gezet onder plastic. Een deel daarvan heb ik zelfs al zonder plastic buiten staan. (Na een tijdje onder plastic te hebben gestaan). Dus ik denk dat het wel kan.

Violen kunnen over het algemeen ook wel een beetje kou verdragen, dus dat moet zeker goed gaan.
pi_37172750
Niemand die vandaag met het mooie weer in de tuin bezig is geweest? Zelf heb ik van mijn lieve moeder bloemetjes gekregen en deze geplant. Ziet er meteen een stuk vrolijker uit! Zal morgen wat fotos maken.

Geniet van het mooie weekend!
pi_37173539
Ben niet in de tuin bezig geweest want moest gewoon werken, maar er zijn vandaag wel hele mooie tulpen open gegaan. Ze hebben echt een geweldig mooie fuchsia kleur. Zal morgen ook even een foto maken.
pi_37193108
Heb vandaag even wat foto's in de tuin gemaakt.

Tulpjes.

Geen idee wat voor plant dit is, maar vind 'm wel mooi!

Heide bloeit mooi nu.

Prunus begint ook te bloeien!
pi_37194210
De tuin van Beaker en Crook gaat ook eindelijk los dankzij de zon van de afgelopen dagen

zaterdag 22 april 2006 @ 20:32:35 #91
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_37194308
TheCrook mooi he heide. Als Schot zijnde hoort dat ook wel in de tuin, samen met distels natuurlijk.
Ik weet wel dat ik veel heide (witte en roze) in mijn voortuin ga planten en in de achterkant wat distels

Ik kan niet wachten tot mei dan kan ik eindelijk aan de slag. De zaadjes van mijn hemelroosjes komen al boven trouwens. Ben benieuwd hoe de rest gaat lukken.
pi_37194336
Wat een mooie kleurrijke foto's!

Zelf heb ik wat geraniums geplant maar ik vraag me eigenlijk af of ik de bakken niet te vol heb geplant. Ik hou wel van een bak zonder kale plekken maar het moet natuurlijk niet ten koste gaan van de bloei. Hoop dat iemand van jullie kan zeggen of ze inderdaad te dicht op elkaar staan:

Het zijn overigens geen mooie foto's, het schemerde al een beetje. Zal morgen mooiere fotos maken, ook van de andere bloemen.
pi_37218520
Ik ben vanmiddag de hele middag bezig geweest met het verspenen van pepers en paprika's. Ik heb er veel te veel (ruim 100 pepers en 80 paprika's) maar ik vind het zonde om ze weg te gooien.
Omdat mijn camera kapot is kan ik geen foto's maken (balen) maar ik hoop dat dat ding snel gemaakt is, zodat ik kan laten zien dat ik ook niet stil zit

Nilasha: die plant met roze bloemetjes is een Bergenia cordifolia oftewel schoenlappersplant.

vriendinnie: als je het mij vraagt staan de geraniums niet te dicht op elkaar hoor.
pi_37220259
Mooie tuin en foto's Crook

Ik heb vanmiddag ook wat geschoten in de regen

Pot met lavendel, gisteren gekregen :

En dan bij ons huis aan de voorkant :
Bij het opritje ons voorstukje, de prunus en druifjes uit bolletjes van vorig jaar, en het ouwe stoeltje met gekleurde binnenkomer bij de voordeur

pi_37222357
Ik heb bij de voordeur een mand neer gezet gevuld met lavendel, zo leuk
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
pi_37236500
Nog effe en dan ga ik ook weer veel potten vol duwen met planten (eenjarigen) ziet er altijd zo vrolijk uit.

Mijn tomaten zaadjes gaan goed, ik denk dat ik ze deze week moet gaan verspenen naar eigen potten.
pi_37238010
Wat een leuk stoeltje Bluezz!

Mijn balkonnetje begint er ook weer iets vrolijker uit te zien. Gister heeft de zon hier best veel geschenen en daar heb ik even gebruik van gemaakt door alles buiten te zetten.

Tomatenplantje wordt ineens errug groot!

Afrikaantjes geplant

Vlijtig liesje

Lavendel en Petunia's, leken me nog erg kwetsbaar dus die heb ik nog maar binnen gehouden

De geraniums groeien ook goed

Leeuwenbek en violen in het kasje dat ik van mn lief heb gekregen

Ik ben erg benieuwd welke kleuren de gezaaide bloemetjes worden. Normaal als ik dergelijke plantjes koop, kies ik ze op kleur maar nu heb ik geen idee wat er allemaal uit gaat komen. Ik vind het erg spannend

Overigens ben ik behoorlijk jaloers op al jullie mooie tuinen maar gelukkig kun je met wat leuke spulletjes ook een balkon wel opvrolijken.
pi_37238172
Vriendinnie, dat tomatenplantje is dat van 1 stekkie??
Dan moet ik op zoek naar wat potten denk ik (en in de toekomst wat meer bewaren).
pi_37238213
quote:
Op maandag 24 april 2006 10:54 schreef Koningin het volgende:
Vriendinnie, dat tomatenplantje is dat van 1 stekkie??
Dan moet ik op zoek naar wat potten denk ik (en in de toekomst wat meer bewaren).
Ik had wat zaadjes gezaaid en daar zijn 7 plantjes uitgekomen. Toen ze ongeveer 6 cm waren heb ik ze allemaal in een eigen potje gezet en vanaf toen zijn ze ontzettend gaan groeien. Ik ben erg benieuwd hoeveel groter het plantje nog gaat worden want ik heb werkelijk geen idee
pi_37238412
quote:
Op maandag 24 april 2006 10:56 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Ik had wat zaadjes gezaaid en daar zijn 7 plantjes uitgekomen. Toen ze ongeveer 6 cm waren heb ik ze allemaal in een eigen potje gezet en vanaf toen zijn ze ontzettend gaan groeien. Ik ben erg benieuwd hoeveel groter het plantje nog gaat worden want ik heb werkelijk geen idee
Ik ben ook benieuwd. Ik wil ze morgenavond gaan verstekken.
Misschien dat ik wat foto's kan maken......heb effe een toestel te leen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')