abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36631464
Geweldig hoe Xena de boel nauwlettend in de gaten houdt!

En mijn klompen zijn inderdaad stoerder M'n vriend trekt ze soms aan als hij even snel iets buiten moet pakken ofzo. Schattig gezicht, van die gebloemde klompjes aan stoere mannenvoeten...

Ik heb allemaal zaad wat ik vorig jaar mee heb genomen uit Italië gezaaid en ik heb geen flauw idee wat het is, maar het kiemt nu wel. Spannend!
pi_36631486
Ik heb zo'n zin om in het weekend eens wat te gaan kroelen in de tuin.
Overal zie ik al blaadjes naar boven komen.....
Maar ook overal onkruid, en dat wil ik weg hebben.
pi_36631509
Die eenden zijn trouwens niet uit onze tuin te slaan. Ik heb ze een paar keer wat oud brood gegeven en nu komen ze al naar de achterdeur "rennen" als ik even in de keuken ben ofzo... Wel grappig. Het zijn van die koddige beesten.
pi_36631616
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 08:35 schreef Koningin het volgende:
Ik heb zo'n zin om in het weekend eens wat te gaan kroelen in de tuin.
Overal zie ik al blaadjes naar boven komen.....
Maar ook overal onkruid, en dat wil ik weg hebben.
Tja...helaas is het onkruid ook weer wakker geworden...
pi_36637887
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 08:37 schreef Sorbootje het volgende:
Die eenden zijn trouwens niet uit onze tuin te slaan. Ik heb ze een paar keer wat oud brood gegeven en nu komen ze al naar de achterdeur "rennen" als ik even in de keuken ben ofzo... Wel grappig. Het zijn van die koddige beesten.
Zit er ook water vlakbij?
Dan krijg je mss wel "huiseenden" net als Mijn eendjes -deel 4-.

Zometeen weer even de tuin in, nog wat opruimwerkzaamheden en wat mos van het pad krabben.
De groenbak is vanochtend weer geleegd, dus ik kan weer wat kwijt

Straks ook even bodembedekkers info bij het tuincentrum inwinnen en wat kopen voor het schaduwstuk onder de Larix.
pi_36661517
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:15 schreef Bluezz het volgende:

[..]

De groenbak is vanochtend weer geleegd, dus ik kan weer wat kwijt
Sinds een jaar ben ik de trotse eigenaar van een postzegel-achtertuintje met een bijbehorend schattig hoekhuis.
De vorige bewoners hebben de achtertuin gebruikt om de was op te hangen en een Aucuba te planten.

Vorig jaar rond deze tijd was ik druk bezig met het oprichten van een hardhouten schutting. Dat kreng staat inmiddels stormvast, dit jaar is het eerste jaar dat ik me volledig op mijn postzegeltje aarde ga storten.

Nu moeten jullie weten dat ik op hopeloze arme zandgrond tuinier. Twee steken diep afgraven en aanvullen met goede tuingrond was geen optie vanwege geldgebrek, vandaar de keuze voor een lange termijn strategie (soort van economisch-meerjarenplan voor de postzegeltuin in de Zaanstreek). De grond is vergeven van de restanten van een betonnen vloer, een overerfsel van een voormalige groenteboer die hier zijn kar stalde. Die vloer is eruit gejakkerd, helaas zijn wat restanten achtergebleven.

Onderdeel van het meerjarenplan is de aanschaf van een compostvat! Vandaag werkelijkheid geworden.
Yippie, een minder grote stroom van kubieke meters goede grond van het tuincentrum en het welig tierende onkruid heeft een goede bestemming.

Dus Bluezz, overweeg eens de aanschaf van een compostvat, een constante bron van goede bodemverbeteraar voor je tuin, je kan je tuinafval hergebruiken en het scheelt in het bemesten. Alleen zieke/aangetaste planten in de kliko!

Van de week plaats ik wel wat foto's van de postzegel.
pi_36664018
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:15 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Zit er ook water vlakbij?
Dan krijg je mss wel "huiseenden" net als Mijn eendjes -deel 4-.
Ja, Fryslân..dus overal water!
Ze zijn echt ontzettend brutaal!
pi_36664997
Hoe werkt zo'n compostvat precies?
pi_36670559
Nou, ik heb net zaden voor tomaten gekocht. Hoe nu precies verder?
Gewoon alle zaadjes in 1 grote bak doen (en later in aparte potten) of meer apart?
pi_36670899
quote:
Op woensdag 5 april 2006 13:08 schreef Koningin het volgende:
Nou, ik heb net zaden voor tomaten gekocht. Hoe nu precies verder?
Gewoon alle zaadjes in 1 grote bak doen (en later in aparte potten) of meer apart?
Ik heb ze in 1 bak gedaan (niet te dicht op elkaar) en toen de plantjes ongeveer 6 cm hoog waren, heb ik ze allemaal in een apart bakje gedaan. (Zie mijn foto's een aantal posts hierboven)
pi_36671361
Ik ben vanochtend even in de tuin bezig geweest. Ik dacht de dahlia van vorig jaar op te ruimen, maar de had zich vreselijk vermenigvuldigd. Het leek wel een aardappelveld. Heel veel knollen en ook erg groot. Ook zatten ze erg diep in de grond. Wat een ramp om dat weg te halen. Ik heb wat goede knollen in potten gezet, misschien dat ze het daar gaan doen.

Heeft iemand enig idee, als je restjes dahliaknol laat zitten of er dan een nieuwe plant vormt? Ik hoop van niet, maar ik ben er niet zeker van dat ik alles heb weggehaald, vandaar mijn vraag.
pi_36673401
quote:
Op woensdag 5 april 2006 13:18 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Ik heb ze in 1 bak gedaan (niet te dicht op elkaar) en toen de plantjes ongeveer 6 cm hoog waren, heb ik ze allemaal in een apart bakje gedaan. (Zie mijn foto's een aantal posts hierboven)
OK, ik snap het.
De pot kan gewoon binnen ergens staan? Wanneer kunnen ze naar buiten eigenlijk?
pi_36674607
quote:
Op woensdag 5 april 2006 14:26 schreef Koningin het volgende:

[..]

OK, ik snap het.
De pot kan gewoon binnen ergens staan? Wanneer kunnen ze naar buiten eigenlijk?
Ik heb mijn pot op de vensterbank staan want volgens mij hebben ze veel licht nodig. Ik draai de poten trouwens wel iedere dag omdat de plantjes naar de zon toe, en dus scheef, groeien.

Volgens mij mogen ze vanaf half mei ongeveer naar buiten.
pi_36678207
quote:
Op woensdag 5 april 2006 00:52 schreef Grobbenkuiken het volgende:

Dus Bluezz, overweeg eens de aanschaf van een compostvat, een constante bron van goede bodemverbeteraar voor je tuin, je kan je tuinafval hergebruiken en het scheelt in het bemesten. Alleen zieke/aangetaste planten in de kliko!
Mmmm, ik ga me deze week eens even inlezen
http://home.tiscali.be/ivo.horsten/het%20compostvat.htm
quote:
Van de week plaats ik wel wat foto's van de postzegel.
Graag
pi_36682098
quote:
Op woensdag 5 april 2006 13:31 schreef assepoes het volgende:
Heeft iemand enig idee, als je restjes dahliaknol laat zitten of er dan een nieuwe plant vormt? Ik hoop van niet, maar ik ben er niet zeker van dat ik alles heb weggehaald, vandaar mijn vraag.
Dat ligt er aan hoe groot het stuk is en of het niet gaat rotten.
Als het er nog wel wat in zit en je wilt ze er uit halen, dan gaat dat het makkelijkst door met een greep te "spitten".
Dan haal je alleen de knollen boven zeg maar..
pi_36727752
Bluezz: lieve vrouwe bedstro is leuk! Het bloeit tamelijk vroeg. In het voorjaar, als de plantjes ontdooien, ruik je ze al.
Als je ze droogt, vind ik het heerlijk in de linnenkast. Het ruikt als hooi met caramel!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36729427
quote:
Op woensdag 5 april 2006 14:55 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Ik heb mijn pot op de vensterbank staan want volgens mij hebben ze veel licht nodig. Ik draai de poten trouwens wel iedere dag omdat de plantjes naar de zon toe, en dus scheef, groeien.

Volgens mij mogen ze vanaf half mei ongeveer naar buiten.
Klopt als een bus. Tot half mei is de kans op nachtvorst (lees volledige verwoesting van je zaaisels, omdat ze dat binnen bepaal dniet gewend zijn geweest) te groot. Je kan ze, en dat is zelf aan te raden, twee weken voor half mei wel beginnen af te harden. Dan laat je ze bij goed weer overdag buitenstaan en haal je ze 's nachts naar binnen. Zo worden het sterke plantjes die het buiten wel gaan redden.
pi_36729756
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 08:17 schreef Sorbootje het volgende:

[..]

Klopt als een bus. Tot half mei is de kans op nachtvorst (lees volledige verwoesting van je zaaisels, omdat ze dat binnen bepaal dniet gewend zijn geweest) te groot. Je kan ze, en dat is zelf aan te raden, twee weken voor half mei wel beginnen af te harden. Dan laat je ze bij goed weer overdag buitenstaan en haal je ze 's nachts naar binnen. Zo worden het sterke plantjes die het buiten wel gaan redden.
Kan ik ze dan in een pot laten staan of is het beter om ze in de volle grond te zetten (dan moet ik nl. nog een plekje gaan zoeken).
pi_36731486
Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. In beide gevallen moet je ze de eerste tijd goed water geven (ook als het regent), maar in een pot moet je dat natuurlijk blijven doen. Verder maakt het niet zoveel uit.
pi_36742354

Dit is mijn bakje met gezaaid Leeuwenbek. Nu vroeg ik me af of ik bij het verspenen al deze sprietjes in een apart potje moet doen. Ik ken dit plantje helemaal niet dus heb geen idee hoe groot het wordt en of het met een paar plantjes in een potje kan. Ieder sprietje een apart potje geven lijkt me een beetje gekkenwerk, moet ik speciaal voor mijn Leeuwenbek een extra huis gaan huren

Edit: doet de foto het bij jullie wel? Ik zie zelf namelijk alleen een kruisje
pi_36753995
quote:
Op woensdag 5 april 2006 16:22 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Mmmm, ik ga me deze week eens even inlezen
http://home.tiscali.be/ivo.horsten/het%20compostvat.htm
[..]

Graag
Sommigen hebben het composteren tot een ware kunstvorm verheven, compleet met strikt op te volgen regels voor een optimaal resultaat. Ik mieter vooralsnog al mijn tuin en composteerbaar keukenafval in het vat en belucht het eens per week. Daarnaast heb ik er wat compostversneller bijgedaan. Volgens velen volstrekt overbodig, maar ik heb een beetje haast. De bewoners van mijn armetierige zandgrond hebben honger! Als alles goed gaat heb ik over een maand of twee goede compost (ik had al een hoop opgespaard van vorig jaar).

Een grote tuin met voldoende composteerbaar houtig- en groen-afval zou perfect zijn, dan kon ik een echte composthoop starten, maar het afval van mijn postzegel is niet toereikend, vandaar het compostvat.

Btw, weet je wie de zelfuitgeroepen Queen van de composthoop is? Bette Midler!
"My whole life has been spent waiting for an epiphany, a manifestation of God's presence, the kind of transcendent, magical experience that lets you see your place in the big picture. And that is what I had with my first compost heap. I love compost and I believe that composting can save not the entire world, but a good portion of it."
--Bette Midler, in a Los Angeles Times interview

Belofte maakt schuld dus van het compostvat naar de kiekjes van mijn postzegel, alle genomen begin april.

Een Helleborus:

Kadootje van de mieren:

De vaste planten komen terug:

Groenblijvende planten blijven mooi:

Bij een postzegeltuintje hoort een postzegel koude bak. Dit is een Blokker stapelbak met een glasplaat met baksteen, tegen rukwinden, op een zuidmuur:

Tot slot staan er legio zaailingen binnen. Cerinthe, Latyrus Odoratus, Cosmea, Paprika (thnx Veerse Smurf!), Petunia's, Akeleitjes (uit koude bak naar binnen gehaald en kiemen nu) en Klimmende Winde Heavenly Blue.

Kortom, ik heb het groene virus aardig te pakken. Mijn oog viel al op een vrijstaand volkstuinperceel op een steenworp afstand van mijn huisje.
pi_36754063
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 16:27 schreef vriendinnie het volgende:
[afbeelding]

Edit: doet de foto het bij jullie wel? Ik zie zelf namelijk alleen een kruisje
Foto doet het prima.

Wat betreft de zaailingen, alles verspenen is geen optie. Misschien nu al wat uitdunnen en na enige tijd de sterkste zaailingen verspenen? Uitdunnen zou ik nu wel doen.
pi_36758607
En een volgende keer misschien een ietsiepietsie dunner zaaien?

Mooie foto's Grobbedinges! (Ben je naam even kwijt)

Leuke cadeautjes geven de mieren bij jou!
pi_36785655
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 07:51 schreef Sorbootje het volgende:
En een volgende keer misschien een ietsiepietsie dunner zaaien?

Mooie foto's Grobbedinges! (Ben je naam even kwijt)

Leuke cadeautjes geven de mieren bij jou!
Haha, je hebt gelijk. Het was zo'n kant en klaar pakketje, dat bakje met de zaadjes en het zand. Dus ik heb gewoon alle zaadjes erin gegooid. Wist ik veel

Ik zal eens wat gaan uitdunnen, lijkt me een goed plan, bedankt!

Wat een leuke foto's Grobbenkuiken! Wat slim om zo een kleine koude bak te maken! Is wellicht ook een idee voor mijn balkonnetje.
pi_36785689
Ik kreeg vandaag te horen dat de aangeplantte bambu (Japanse bambu, 2 bossen van 2,5 meter hoog en 3 stengels) de aanplant overleefd hebben. Ze krijgen iedere dag water, dus dat zal wel goedkomen.

Uiteraard is dit alles in mijn tuin in Indonesië, voor diegenen die het nog niet wisten. Ik zal kijken of ik nog een foto heb van de aanplant.

= edit: nee, die is er niet, ik wacht dus op foto's uit indonesië =
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')