abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38473996

ik heb deze clematis, de foto is van internet geplukt. de mijne bloeit al lekker. Een stuk of 10 bloemen zitten er al in.
pi_38474114
Zal het dit weekend droog blijven?
Dan kan ik tenminste eens gaan schoffelen, want het is te erg voor woorden.
pi_38475373
hmm het ziet er goed uit op zich
zou fijn zijn.. dan kan ik mn raamkozijnen en deur gaan fiksen

* Uhmmie vraagt zich af wanneer ze dr boompje had moeten snoeien
weet alleen de naam niet
zal hier weleens plaatje posten misschien dat iemand het weet

en ook niet onbelangrijk: wanneer snoei je een conifeer?
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_38477295
Ok hier komt weer een lading foto's. Ik kan niet kiezen, dus het zijn er weer veel...sorry.

Allium

Iris

Rood/roze hoekje

Andere irisjes

Briza media, Jacobsladder en Houstonia

Geranium pratense. (vorig jaar stiekem een klein wortelstokje uit een Duitse berm gegraven met een vork )

Thalictrum aquilegifolium (met bladluis )

Geranium maculatum espresso

Indigofera heterantha

Geranium oxonianum Sherwood

Aesculus pavia discolor

Lading twee moet ik nog eerst even uploaden.

(Ja, ik heb nog meer, ik kon het niet laten.)
pi_38477915
En meer:

Aquilegia Nora Barlow

Kijk nou! Echte perzikjes!!

Anemoontjes

Engels gras

Anjertjes

Aquilegia Crimson star
pi_38478857
hmm misschien.. moet ik eens fotologje maken van mijn voortuintje

dat is zegmaar eh.. 1 tegel diep en 4 tegels breed
dus daar wat gemixte zaadjes in gegooid
en aan de linkerkant staat een groot stuk lavendel nog

verder is de truc om de klimop te blijven verwijderen
iemand ideeen hoe daar vanaf te komen zonder meteen de grond onbruikbaar te maken voor de komende tijd?
jobensaskia.nl
pi_38487409
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 16:27 schreef Uhmmie het volgende:
hmm misschien.. moet ik eens fotologje maken van mijn voortuintje
Altijd leuk om te lezen.

Sorbootje, wat een leuke fotospam. En wat leuk om te zien dat ik niet de enige ben die geen maat kan houden als het portretjes van mijn planten betreft.
Maar ik mis de mysterieuze dame, Mdmme Anananananananas. Geen piccie van haar ?

Gezien de weersverwachting ga ik dit weekend tuinieren. Eerst wieden, dan piccies maken. Dit keer weer een andere invalshoek: welke planten doen het boven verwachting goed en wat zijn de mislukkelingen dit jaar.
Ja ook de mislukkelingen en worstelende plantjes verdienen een showcase.
  vrijdag 2 juni 2006 @ 21:47:55 #218
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_38488109
Ik ben net terug van een tuinenreis door Kent (Engeland) met school. Heeeeel veel leuke ideeen opgedaan, maar op den duur waren we wel verzadigd en zie je sommige dingen gewoon niet meer (8 tuinen bezocht in zeg maar 3,5 dag)

Nu zou ik natuurlijk een selectie kunnen maken van de 800 foto's die ik heb gemaakt, maar is dit wenselijk? Waarschijnlijk kan ik net als Sorbootje en Grobbenkuiken geen maat houden, en dan is het einde zoek!
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_38488522
hmm je kan ze ook gewoon voor jezelf online zetten.. en hier het linkje posten?
kunnen we toch kijken.. en raakt fok niet overspannen
jobensaskia.nl
pi_38489624
Smurf, welkom terug!! Ik zie je linkje graag tegemoet!

En wat een prachtige kleuren en bloemen, ik ben jaloers, en krijg zo dit 2e voorjaar-met-tuin in mijn leven, het een beetje door, dat ik niet goed bezig ben met mijn kleine priegel gedoe
Maar er gewoon al grote hoge bloeiers in had kunnen zetten om wat eerder kleur en body te krijgen.
Ik leer weer een heleboel door dit topic.
pi_38490789
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 22:27 schreef Bluezz het volgende:
Smurf, welkom terug!! Ik zie je linkje graag tegemoet!

En wat een prachtige kleuren en bloemen, ik ben jaloers, en krijg zo dit 2e voorjaar-met-tuin in mijn leven, het een beetje door, dat ik niet goed bezig ben met mijn kleine priegel gedoe
Maar er gewoon al grote hoge bloeiers in had kunnen zetten om wat eerder kleur en body te krijgen.
Ik leer weer een heleboel door dit topic.
Hier priegel ik ook wat af met , met name, zaailingen van vaste planten. Tot dusver niet onverdienstelijk en de geadopteerde zaailingen doen het ook prima (met name Nepeta Grandiflora).

Vorig jaar februari heb ik de sleutel gekregen. In maart heb ik in huis het hoognodige geklust. In april hebben we een hard-houten schutting geplaatst (hoekhuis). Sindsdien ben ik begonnen met tuinieren. Mijn achtertuin is slechts 9 meter diep en 6 meter breed, minus het schuurtje en het terras.
Toch kan ik er mijn 'tuinierei' op/in kwijt. Ik wil graag meer grond, maar dat komt tzt via een volkstuin.
Think big & love small
Gewoon een beetje durven en voor je het weet vervloek je jezelf dat je deze snelle groeier in je tuin hebt gezet.
pi_38492084
Het probleem hier, is wel dat ik niet echt veel 'mag' doen ivm versleten rug, dus ik ben wel altijd op zoek naar iets wat niet al te veel zwaar werk vereist, dus meerjarigen en bodembedekkers hebben de voorkeur
Ik ben wel lekker aan het experimenteren, maar voel dat het helaas zwaarder is en dus meer aanslag pleegt dan ik had gedacht
pi_38508265
Ik wil graag foto's zien Smurf

Verder heb ik nog even een vraagje. Ik heb een aantal petunia's (geen hangpetunia's) in een pot op mijn balkon. Nu groeien ze zeg maar in stengels heel erg de hoogte in. Sommige stengels zijn wel 40 cm hoog. Persoonlijk vind ik dit niet mooi en zit eraan te denken om ze af te knippen zodat ze plantjes weer wat lager zijn. Mijn vraag is of dit zomaar kan en of er dan nog wel bloemen in komen?
pi_38516882
Fiorenza, als je in Baarn woont heb je een mooie tuin!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_38534826
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 18:02 schreef vriendinnie het volgende:
Verder heb ik nog even een vraagje. Ik heb een aantal petunia's (geen hangpetunia's) in een pot op mijn balkon. Nu groeien ze zeg maar in stengels heel erg de hoogte in. Sommige stengels zijn wel 40 cm hoog. Persoonlijk vind ik dit niet mooi en zit eraan te denken om ze af te knippen zodat ze plantjes weer wat lager zijn. Mijn vraag is of dit zomaar kan en of er dan nog wel bloemen in komen?
Zeker weten doe ik het niet, maar mijn gevoel zegt dat het wel kan. Je zal waarschijnlijk wel wat minder en later bloemen krijgen. De planten zullen wat meer zijscheuten maken en er wat bossiger uitzien.

Gewoon uitproberen dus.
pi_38537149
Een update vanaf de postzegeltuin in de Zaanstreek.

Er staan wat 'zorgenkindjes' in de tuin.
Mijn grootste ergernis op dit moment is slakkenvraat. Van de week heb ik 'Escargo' korrels gestrooid. Op de verpakking stond dat ze werkzaam zijn tegen naaktslakken. Nu heb ik niet zo'n last van naaktslakken maar van Segrijn-slakken. Toch lijkt het te helpen. Afwachten maar.

Zorgenkindje 1 is de gewone salie. Helemaal opgevroten.

Zorgenkindje 2 zijn de Basilicum zaailingen. De pot stond eerst op het terras. In één nacht hebben mijn slijmerige tuinbewoners driekwart van de plantjes een kopje kleiner gemaakt. Hieronder het restant dat nu 'veilig' op de tuintafel staat.

Tot slot een zaailing die maar niet wil: ipomoea tricolor 'Heavenly Blue'. De blaadjes die niet door de slakken zijn opgevroten blijven wat bleek. Het zou een krachtige groeier moeten zijn, maar hier wil hij niet. Bij mijn moeder wil hij ook al niet. Tsja, volgend jaar maar eens wat anders op die plek.

Gelukkig zijn er genoeg plantjes die het wel naar hun zin hebben in de postzegeltuin. Er bloeit te veel om te laten zien. De postzegel begint te lijken op een tuin in plaats van een bouwput. Dit maal niet alleen planten portretjes maar ook wat overzicht foto's.

Het zandkruid trapt af. Vorig jaar twee plantjes gekocht bij de bloemist. Dit jaar is het een aardig kussen geworden. Het bloeit, en het bloeit en vervolgens bloeit het nog wat meer. Het leuke van dit plantje is dat het wintergroen is.

De zwaar verwaarloosde lavendelstruikjes heb ik vorig jaar gesnoeid. Dit jaar word ik beloond voor de moeite.

Het vingerhoedskruid laat zich van zijn beste kant zien. Vorig jaar heb ik één exemplaar aangeschaft in een tuincentrum en een paar uit mijn moeders tuin uitgegraven. Het resultaat:

Een overzichtje. Op de voorgrond staat Campanula Lactiflora 'Loddon Anna'. Op de achtergrond staat een Aucuba en de Photinia met het Vingerhoedskruid. De Aucuba wil ik in het najaar vervangen door een andere struik want ik vind het een onding.

Overzichtje nummer twee. Een hoekje met Salvia 'Ostfriesland', Stachys, viooltjes en Juffertje in het Groen. De stachys is aaibaar, een lekker zacht velletje.

Elke ochtend kijk ik uit het keukenraam naar de ontluikende sier-uien. Mooi!

Tot slot een clematis. De grootbloemige clematis 'Multi Blue'. Vorig jaar verwelkte hij spontaan na een aantal bloemen. Ik was bang dat de gevreesde 'verwelkingsziekte' had toegeslagen. In het najaar heb ik de arme plant afgeknipt op twintig centimeter. Dit jaar bloeit hij tot nu toe met maar één bloem, maar die is prachtig.

* Grobbenkuiken wacht met smart op foto's van de tuinen van andere fokkers!
pi_38538144
hmm ik heb binnenkort wel leuke foto van de boom waarvan ik serieus niet weet wat het is.. maar die inmiddels groeit als een gek met veel blaadjes en nog meer bloemetjes
verder is het wat donker in mijn tuin op het moment
na de laatste "paar" regenbuien is het onkruid weer welig aan het tieren
en de heg is groen.... de klimop is groen (lees: schutting? waar schutting? nou die klimop blijft niet uit zichzelf staan he)
en als het zo door gaat.. dan is mijn schuur ook 1 grote klimopstruik
ik kom echt niet van die zooi af
over de schutting vind ik wel mooi.. maar die is nu echt topzwaar en voor de schuur is het niet zo goed vrees ik
had leuker gevonden als diegene van de klimop.. iets met bloemtjes had genomen ipv dit

en voor.. komen er nu allemaal kleine blaadjes uit de grond
want ook dat gaat goed na de laatste buien
zal vandeweek eens fotootje maken.. en dan netjes bijhouden en euh.. regelmatig fotoupdate van het groeien

ik moet nog even oefenen in tuinieren

wil ook graag stapeltje kruiden in de tuin... maar weet nog niet wat omdat ik redelijk weinig zon heb en veel slakken en katten enzo
jobensaskia.nl
pi_38541450
@Uhmmie. Ik ben benieuwd naar je boom en je voortuintje.

Die klimop moet je of rigoreus snoeien of verwijderen. Dan kan jij er 'iets' met bloemetjes voor in de plaats zetten.

Kruiden houden van zon. Uit ervaring kan ik je vertellen dat slakken Basilicum heeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk vinden. Koriander laten ze links liggen, evenals bieslook, laurier, tijm en rozemarijn.

Dit jaar komt er waarschijnlijk een gebruiker van de postzegeltuin bij: een poezebeest! Ik ben benieuwd wat hij/zij gaat slopen. Ach ja, daar werken we ook wel omheen.
pi_38547545
mja ik heb het voor geprobeerd rigoreus uti te roeien.. maar dat kost wat meer dan het lijkt

op zich slopen poezen niet echt.. tenzij ze er in gaan liggen
maar ze pissen nogal graag tegen mn plantjes en das gewoon ranzig
tomaatje met kattenpislucht.. klinkt niet tof voor de salade he

voortuintje is nog eh.. aarde vooral met wat kleine sprietjes
maar asl je kan helpen uitvissen wat ik voor boompe heb zou ik dat wel nice vinden
eerst even wachten op de foto tho
jobensaskia.nl
pi_38678917
Tegen slakken kan je scherp spul om je planten leggen. Bv eierschalen of gebroken schelpen. Vroeger as van de kolen uit de kachel. Ook kattebakkorrels van klei schijnen te helpen........
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_38678996
Ik hoorde van mijn zus afgelopen weekend, toen ze weer een paar bladeren met gaten zag, dat ik er een afrikaantje bij moest zetten.
Zou goed helpen tegen slakken?
pi_38680174
Ik weet alleen dat afrikanen misschien tegen mieren helpen........
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 9 juni 2006 @ 10:54:51 #233
76193 MrWes
Dutch Power Cow Member
pi_38686040
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 01:18 schreef krakkemieke het volgende:
Ik weet alleen dat afrikanen misschien tegen mieren helpen........
Klinkt mij zeer gekend in de oren, maar of het tegen slakken helpt?
Ik heb hier normaal ook veel last van slakken.
Vooral onze trompletplanten vinden ze helemaal fan-tas-tisch.
Maar omdat de tuin bij ons nogal droog is en die van de buren absoluut niet trekken ze massaal daar naartoe

Ik gun ze het paradijs van de buren
Member of de [DPC]NoizyCows ( http://www.noizycows.nl )
  vrijdag 9 juni 2006 @ 20:17:27 #234
146972 Msx-Hinter
into retro
pi_38705219
Bier doet wonderen, alleen krijg je dan wel de slakken van de hele buurt door je tuin ernaar toe,
gewoon een flesje met een restje na het feestvieren (van het voetbal of de bbq) buiten laten, wel nog dusdanig dat ze kunnen verdrinken, werkt als een magneet.

Afrikanen werken volgens mij ook alleen tegen mieren en andere insecten. Kattegrit , schelpen en dergelijke vinden ze ook niet leuk, maar je moet er wel van houden in je tuin.
  vrijdag 9 juni 2006 @ 20:37:59 #235
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_38705897
Ik ben zoveel bezig geweest in de tuin en het wordt geweldig. Zal zondag eens foto's uploaden. Ik ben trouwens opzoek naar wat wintergroen voor de voor en achtertuin. Ik heb al wel winterheide, maar dat is niet genoeg. Ik ben geen fan van heesters en buxussen.

Tegen slakken moet je kapotte eierschalen in de tuin leggen, werkt erg goed, of bier natuurlijk!
pi_38706283
Er liggen idd veel schelpen, dat vond ik al zo vreemd
Dat is dus een restant van de antislak-methode van de vorige bewoners.

Ik zal op een strategische plek een bak met bier neerzetten zometeen.

Er begint een heleboel lekker uit te lopen.
Vast goed wat vorig jaar gepriegel was, gaat gestaag de bodem bedekken
Als het wat meer kleur heeft zal ik ook weer foto's maken!
  vrijdag 9 juni 2006 @ 20:53:48 #237
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_38706389
[Tuin] Wat is dit voor een plant?

Ik had ook wat foto's !!!

Het ziet er al een stuk beter uit nu. Zal van het weekend eens m'n mooie grassen op de foto zetten.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_38706622
Grassen zijn erg mooi, lekker hoog, weinig onderhoud, en vult lege plekken mooi op
  Moderator zaterdag 10 juni 2006 @ 13:50:46 #239
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_38721618
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 20:17 schreef Msx-Hinter het volgende:
Bier doet wonderen, alleen krijg je dan wel de slakken van de hele buurt door je tuin ernaar toe,
gewoon een flesje met een restje na het feestvieren (van het voetbal of de bbq) buiten laten, wel nog dusdanig dat ze kunnen verdrinken, werkt als een magneet.

Afrikanen werken volgens mij ook alleen tegen mieren en andere insecten. Kattegrit , schelpen en dergelijke vinden ze ook niet leuk, maar je moet er wel van houden in je tuin.
Hallo Allemaal, kom hier voor het eerst.
Die biertruc werkt inderdaad, heb ik vorig jaar ook gedaan omdat ze het op mijn clematus voorzien hadden
Dit jaar doe ik zo min mogelijk aan mijn tuin aangezien ze volgend voorjaar in de voortuin een erker gaan aanleggen en in het aankomende herfst mijn achtertuin bevolkt word door werklui voor openslaande tuindeuren
Volgend jaar ga ik beginnen met het proberen een tropische tuin aan te leggen in mijn tuintje.
Ik had al enigzins gekeken maar de palmen zijn nog best prijzig.
Heb nu dus zaadjes gekocht van een aantal planten en ze beginnen te kiemen!!

Ik heb zaadjes van:

Trachycarpus wagerianus,(begint te kiemen)
Punica granatum, de dwergversie aangezien ik heb hem in pot wil houden, hij is niet winterhard,(begint te kiemen)
Agave Montana,(gekiemt)
Musa Sikkimensis, red tiger,(zaden beginnen te verkleuren)
Belamcanda Chinensis (ligt nog in de koelkast)

Scheelt me een hoop geld als als ze het goed doen kunnen ze misschien volgend jaar de tuin in.
Zijn er meer mensen met dergelijke planten in de tuin?

Ik heb overgens al een musa basjoo staan en een trachycarpus fortunei.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_38738112
Senesta, dat klinkt heel mooi!
De banaan za het wel redden (met bescherming), maar de rest klinkt als kuipplanten?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')