Een update vanaf de postzegeltuin in de Zaanstreek.
![]()
Er staan wat 'zorgenkindjes' in de tuin.
![]()
Mijn grootste ergernis op dit moment is slakkenvraat.
![]()
Van de week heb ik 'Escargo' korrels gestrooid. Op de verpakking stond dat ze werkzaam zijn tegen naaktslakken. Nu heb ik niet zo'n last van naaktslakken maar van Segrijn-slakken. Toch lijkt het te helpen. Afwachten maar.
Zorgenkindje 1 is de gewone salie. Helemaal opgevroten.
![]()
![]()
Zorgenkindje 2 zijn de Basilicum zaailingen. De pot stond eerst op het terras. In één nacht hebben mijn slijmerige tuinbewoners driekwart van de plantjes een kopje kleiner gemaakt.
![]()
Hieronder het restant dat nu 'veilig' op de tuintafel staat.
![]()
![]()
Tot slot een zaailing die maar niet wil: ipomoea tricolor 'Heavenly Blue'. De blaadjes die niet door de slakken zijn opgevroten blijven wat bleek. Het zou een krachtige groeier moeten zijn, maar hier wil hij niet. Bij mijn moeder wil hij ook al niet.
![]()
Tsja, volgend jaar maar eens wat anders op die plek.
![]()
Gelukkig zijn er genoeg plantjes die het wel naar hun zin hebben in de postzegeltuin.
![]()
Er bloeit te veel om te laten zien. De postzegel begint te lijken op een tuin in plaats van een bouwput.
![]()
Dit maal niet alleen planten portretjes maar ook wat overzicht foto's.
![]()
Het zandkruid trapt af. Vorig jaar twee plantjes gekocht bij de bloemist. Dit jaar is het een aardig kussen geworden. Het bloeit, en het bloeit en vervolgens bloeit het nog wat meer.
![]()
Het leuke van dit plantje is dat het wintergroen is.
![]()
De zwaar verwaarloosde lavendelstruikjes heb ik vorig jaar gesnoeid. Dit jaar word ik beloond voor de moeite.
![]()
![]()
Het vingerhoedskruid laat zich van zijn beste kant zien. Vorig jaar heb ik één exemplaar aangeschaft in een tuincentrum en een paar uit mijn moeders tuin uitgegraven. Het resultaat:
![]()
Een overzichtje. Op de voorgrond staat Campanula Lactiflora 'Loddon Anna'. Op de achtergrond staat een Aucuba en de Photinia met het Vingerhoedskruid. De Aucuba wil ik in het najaar vervangen door een andere struik want ik vind het een onding.
![]()
![]()
Overzichtje nummer twee. Een hoekje met Salvia 'Ostfriesland', Stachys, viooltjes en Juffertje in het Groen. De stachys is aaibaar, een lekker zacht velletje.
![]()
![]()
Elke ochtend kijk ik uit het keukenraam naar de ontluikende sier-uien. Mooi!
![]()
Tot slot een clematis. De grootbloemige clematis 'Multi Blue'. Vorig jaar verwelkte hij spontaan na een aantal bloemen. Ik was bang dat de gevreesde 'verwelkingsziekte' had toegeslagen. In het najaar heb ik de arme plant afgeknipt op twintig centimeter. Dit jaar bloeit hij tot nu toe met maar één bloem, maar die is prachtig.
* Grobbenkuiken wacht met smart op foto's van de tuinen van andere fokkers!