abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37431346
quote:
Op zondag 30 april 2006 15:53 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]
Maar meer tips zijn altijd welkom!
Citroenmelisse zou je kunnen proberen. Het is gemakkelijk op te kweken uit zaad, de blaadjes geuren naar citroen als ze gekneusd worden. Je kan het blad gebruiken door een fruitsalade of bij kip.
Munt is ook een optie. Eigenlijk willen bijna alle kruiden zon of halfschaduw, zeker de mediterrane soorten. Een kruidentuin en diepe schaduw gaan niet samen.

Is een Fatsia Japonica (vingerplant) in een grote pot iets voor jouw postzegeltje? De plant is bekend als kamerplant, maar doet het prima buiten in de diepe schaduw en kan misschien een leuke combinatie vormen met de hosta.

quote:
Op vrijdag 28 april 2006 11:14 schreef Veersesmurf het volgende:
Leuke foto's Grobbenkuiken! Maar waarom zijn jou paprika's al verder dan die van mij *jaloers

Ik baal er nog steeds van dat mijn cam. kapot is, maar zodra hij gemaakt is komt me er toch een fotoshoot aan

Elke dag een uurtje muziek en regelmatig de plantjes uitlaten doet wonderen, evenals een verhaaltje voor het slapen gaan.

Wanneer doet je cam het weer? Ik wacht op een ouderwetse foto spam!

[ Bericht 1% gewijzigd door Grobbenkuiken op 30-04-2006 18:24:47 ]
pi_37431882
Vingerplant, dat ziet er wel leuk uit Maar eens op zoek hier bij een kweker/tuincentrum iets.

Ik heb trouwens ontdekt dat er een deel van de tuin is wat wèl eventjes zon krijgt .
Maar: is eventjes (zeg - 3 uur per dag, mits niet bewolkt) genoeg voor planten die 'halfschaduw' nodig hebben? (Zoals die kruiden dus?) Hier een plaatje van hoe het ongeveer verdeeld is:

Ik vind dat hele tuiniergedoe wel leuk trouwens, ik hoop dat de stekjes die ik van m'n moeder mee heb gekregen het goed gaan doen. Vooral de klimop onderaan de muur van het schuurtje! Het is nu zo'n lelijk bakstenen geval, daar moet gauw wat groen op

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2006 19:07:28 ]
pi_37434131
Kijk hier eens, je vindt er vast iets leuks!
http://home.planet.nl/~mezze/tuin/schaduw/intro/intro.htm
pi_37520761
Lieve tuinliefhebbers, help ons eens met deze prangende vraag
Die hoge bloemen (gevelbeplanting)
  woensdag 3 mei 2006 @ 20:56:47 #125
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_37522841
oef wat een heerlijk weer ineens! op het moment ben ik bij ons thuis een terras(je) aan het leggen samen met pa. Het is bijna af
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_37525194
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 20:56 schreef Veersesmurf het volgende:
oef wat een heerlijk weer ineens! op het moment ben ik bij ons thuis een terras(je) aan het leggen samen met pa. Het is bijna af
Grobs wacht nog steeds geduldig op de mega-super fotospam!
pi_37525815
Het is al zooo lekker bezig hier in de tuin, alles wat vorig jaar nog iel was, heeft zich lekker uitgebreidt
Geen tijd om foto's te schieten, morgen werken en vrijdag een week weg... dus als ik thuiskom hoop ik dat alles nog leeft
  donderdag 4 mei 2006 @ 00:04:11 #128
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_37530300
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 20:14 schreef Bluezz het volgende:
Lieve tuinliefhebbers, help ons eens met deze prangende vraag
Die hoge bloemen (gevelbeplanting)
Ja hoor, dat is stokroos, zeker weten!

[ Bericht 2% gewijzigd door madelief68 op 04-05-2006 00:12:39 ]
allesj komt goet - najib amhali
pi_37534581
ZOMER!!!!!

Ik ga NU foto's maken in de tuin, want ochtendlicht is zo mooi. En vanavond zal ik proberen ze hier te laten zien.

Fijne dag iedereen! Geniet ervan!
pi_37535050
Heerlijk zeg, dit weer! Het liefst zou ik de hele dag op mn balkon bezig zijn maar helaas moet ik maandag mijn scriptie inleveren

Sorbootje, ik kijk uit naar je foto's!
pi_37541718
Ik ben daarnet bezig geweest om een appelboom te verwijderen. Het is alleen het onderste deel dat er nog staat, maar ik krijg het niet gedaan. Het resultaat tot nu toe is een gat in de grond en kapotte handen. De stam beweegt een beetje maar is niet van plan eruit te komen. Grrr.
pi_37552328
Assepoes, is het een grote appelboom geweest? Kon wel eens een ondoenlijke klus zijn!

Hier zijn mijn fotootjes.

De meeste foto's heb ik vanochtend vroeg gemaakt. Een paar foto's een uurtje geleden.

Het blad van Geranium phaeum 'Samobor'

Dit is de Ananasplant die ik tot nu toe vooral vreemd vind en ook een beetje lomp. Misschien moet de liefde groeien?

Lief phloxje

Klimmende winde

Mooie esdoorn

Andere mooie esdoorn

Ook mooie esdoorn...Japanse

Nog één!

Mijn onverwoestbare viooltjes

Amelanchier alnifolia 'Obelisk' (krentenboompje)

Buurman Joep slaat het allemaal vermoeid gade
pi_37556364
Die Ananasplant heeft wel iets! Misschien niet subtiel maar toch duidelijk aanwezig met een exotisch tintje. Graag meer foto's van deze exotische dame gedurende de komende maanden.
*Grobs kijkt lief*

Wat staat jouw Winde er mooi bij. Die van mij staat nog in de zaaipotjes en de blaadjes willen nog niet echt. Ze zijn een beetje frommelig met een gelige teint. Dit weekend gaan ze de tuin in, als ze niet willen, hebben ze pech.

Hulp gevraagd!
Morgen ga ik op jacht naar een struik met de volgende eigenschappen:
* liefst wintergroen
* aangenaam voor het oog in alle seizoenen
* volwassen hoogte circa 2 meter
* standplaats zon/halfschaduw
* niet kieskeurig qua bodem (arme zandgrond)

Doel: de kliko's en de compostbak verbergen achter de struik.

Suggesties?
  donderdag 4 mei 2006 @ 21:45:13 #134
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_37557747
Een ordinaire rodo?

*straks foto's van de tuin, eindelijk
pi_37557986
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 21:45 schreef Veersesmurf het volgende:
Een ordinaire rodo?
Niet kieskeurig qua grondsoort! Ik tuinier in een zandbak.
quote:
*straks foto's van de tuin, eindelijk
Leuk!
  donderdag 4 mei 2006 @ 21:53:44 #136
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_37558067
Een rodo kan juist goed tegen zandgrond volgens mij

*smurf tuinierd op stadsgrond met daaronder Zeeuwse klei.
pi_37558280
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 21:53 schreef Veersesmurf het volgende:

Is een tikkie zuur en een gebrek aan humus ook geen probleem?
*Grobs duikt de boekjes in*
  donderdag 4 mei 2006 @ 23:12:17 #138
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_37561064
Zo dan, eindelijk de fotoshoot uit onze tuin

Het was vandaag weer schitterend weer, en het terras is afgemaakt. Echt een goede foto kon ik er niet van maken omdat overal grid op ligt, dus die houden jullie van me tegoed.
Vergeef me de misschien wat rare zinnen of verkeerde plantennamen, ik heb van 9 tot 9 gewerkt en zit nu rijkelijk aan het bier

Een pot met tulpen, narcissen en blauwe druifjes, waarvan de narcissen zijn uitgebloeid.

Eerste bloesem van de Malus naast het huis.

Foto van naast het huis.

Tulp.

Nog een tulp.

Op de tafel staan de viooltjes nog steeds te bloeien.

De enige bloem van de Camellia die dit jaar voor het eerst bloeit, waarschijnlijk omdat hij in zure grond is gezet

Ik weet niet wat dit is, maar het lijkt wel op een viooltje (meerjarig) We hebben ze in verschillende kleuren.

Hier nog zo'n 'viooltje'.

En hier nog 1.

Pieris met nieuw blad.

Euphorbia in bloei.

Tulp.

Bakruutjes ook nog steeds volop in bloei.

En hier nog eentje.

Bloeiende judaspenning.

In de Geranium komen ook gestaag wat bloemetjes.

Vergeetmijnietjes. Ik ben er totaal geen fan van, maar als ze dan eenmaal even bloeien zijn ze ook wel leuk.

Blauwe druifjes.

Gevulde kleine narcissen.

Nog een tulp.

Een pioenroos die vol knoppen zit.

De kiwi hangt helemaal vol met bloesem.

Wat zaaigoed dat buiten is gezet in het zonnetje.

Nog meer zaaigoed, voornamelijk pepers en parika's.

Een lapje met aardbeien, hopelijk krijgen we er weer net zo veel als vorig jaar. Verse aardbeien zijn

Broeibak met snijsla etc.

Rode bessen.

De tuin zoals hij er vanmiddag uitzag toen we bezig waren.

Op de voorgrond longkruid daarachter een bolgewas (kan even niet op de naam komen)

Slecht te zien op de foto, maar de rode kornoelje loopt weer schitterend uit met fris groen blad op de rode scheuten.

De pruimen hebben nog nooit zo in bloesem gestaan.

Onze kat ligt lekker in het zonnetje onder de kamperfoelie. Hij is de enige die er op kan zitten/liggen omdat het bankje zowat instort

Wat we de afgelopen dagen hebben gedaan. In de rechterhoek was een stuk tuin dat moeilijk te onderhouden was. Daar hebben we nu een terrasje gelegd in het heerlijke weer van de afgelopen dagen.

Zo zag het er eerst uit. Er stonden nog een Amelanchier en Forsythia, maar die zijn in de winter verhuisd.

Zand erin en aantrillen.

Tegels en kopplestones leggen.

De laatste bandjes aan het zetten met pa die een belachelijk hoedje op heeft vanwege de zon

Zo zag het er vanmiddag uit. Inmiddels zijn de tegels en bandjes geslepen en ligt alles erin. Omdat er grid overheen gestrooid is kun je het verband van de kopplestones nog niet zien, dat komt van de zomer wel.

Nou...jullie wilden foto's, dan krijgen jullie foto's 1 van mijn grootste posts ooit volgens mij maar goed, veel plezier ermee!
pi_37561497
Veersesmurf, dank voor de mega-super-fotospam! Leuk!
pi_37564432
Veerse Smurf: wat je denkt dat viooltjes zijn, zijn volgens mij violieren en die ruiken heerlijk!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_37564670
Smurf

Die poes op het bankje
pi_37567005
Grobbenkuiken. Ik zal de ontwikkeling van de ananasplant op de voet volgen.
Suggestie voor die struik: Photinia x fraseri 'Red Robin'

Smurf... Thanks voor de foto's krijg weer helemaal zin de tuin in te gaan.
pi_37567900
Sorbootje en Smurf, geweldig leuke foto's allebei! Leuk aan dit weer is dat mensen zin krijgen om in de tuin aan de gang te gaan en wij daarom veel mooie foto's mogen bewonderen

Heb zelf ook nog even wat foto's gemaakt van mijn, al zeg ik het zelf, opgefleurde balkonnetje:

Wat zaailingen die lekker van de zon staan te genieten:

Zonnebloemen die echt ontzettend hard groeien:

Bak met hangbloemen, nu nog erg kaal maar wordt echt een bloemenzee

En de hoekjes van mijn balkon heb ik opgevuld met deze vrolijkheid:

Ik heb de zomer in mijn bol
pi_37568497
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 21:53 schreef Veersesmurf het volgende:

Ja en nee..
Een Rhodo kan het wel doen op zandgrond maar dan moet er wel wat humeuze stof aanwezig zijn..
Het best doen ze het op rijke humeuze bosgrond. Met vooral veel bladafval er in..
  vrijdag 5 mei 2006 @ 10:17:56 #145
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_37568915
Mijn zaailingen komen ook allemaal uit Ik zal vanavond eens kijken of ik foto's online kan zetten. Gisteren begonnen aan onze al 15 jaar lang verwaarloosde tuin. PFff wat een werk, vandaag ga ik met de voortuin aan de slag, dat is toch het eerste wat mensen zien als ze bij je komen.

Hoe weet je of je zaailingen sterk genoeg zijn om in de tuin te overleven?
pi_37570265
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 10:17 schreef Silmarwen het volgende:
Mijn zaailingen komen ook allemaal uit Ik zal vanavond eens kijken of ik foto's online kan zetten. Gisteren begonnen aan onze al 15 jaar lang verwaarloosde tuin. PFff wat een werk, vandaag ga ik met de voortuin aan de slag, dat is toch het eerste wat mensen zien als ze bij je komen.

Hoe weet je of je zaailingen sterk genoeg zijn om in de tuin te overleven?
Dat ligt er aan wat voor zaailingen het zijn
pi_37570989
Mijn grote trots

Hij staat met mijn verjaardag (20 mei) 1 jaar in de vaste grond.
Heb hem een paar weken geleden een beetje bijgeknipt maar veel hoefde er niet te gebeuren. Het heeft z'n mest gehad... De eenkhoorn is mij heilig

pi_37573120
Wat een leuke buxuseekhoorn! Altijd als ik dat soort dingen probeer knip ik scheef en blijft er een sneu buxusfrummeltje over

Hier wat foto's van het studentenschaduwtuintje! En vanmorgen belde m'n moeder met het heuglijke nieuws dat ze voor mij naar de kweker is geweest en over 1,5 week een hele berg 1jarige bloemige plantjes komt brengen! Kleur!!

Verder heeft de hosta er zin in, is m'n vrouwenmantel van de verhuizing van Kampen naar Hilversum bekomen en zien de klimopjes er niet geheel stervend uit.. dus er is nog hoop
Ik heb ook her en der wat zaadjes gezaaid voor bloemen die in augustus uit moeten komen, dus ik hoop dat dat gaat werken! (Speciaal uitgezocht op schaduw )

En die groene bolletjes zijn cadeautjes van alle bomen waar we dus onder zitten ik geloof dat ze nu ongeveer opgehouden zijn met uitvallen - kunnen we eindelijk weer in de tuin zitten!
Als ik dat de afgelopen paar dagen probeerde zat ik binnen een kwartier onder een dikke laag groene bolletjes... die ook nog eens ontzettend plakten .

Maar goed, dit is het dus - my very first eigen tuintje!
Het lijkt misschien niks maar ik vind het leuk.
pi_37573262
De buxus komt van een kweker af.
Hij is al een paar jaar oud. Die man knipt uit de losse hand dus niet door middel van een buxus laten groeien in een vorm van gaas.

Deze zijn dus ook wat aan de prijzige kant en niet overal te koop. Maar het kwaliteit verschil zie je op het blote oog
pi_37580583
Jeetje wat een mooie foto's weer allemaal. Ik ga ook maar eens foto's maken van de leukere stukken in de tuin. Het meeste is nu een zooitje.

@sorbootje: De stam vd de appelboom heeft een omtrek van 43 cm. Dus volgens mij wel redelijk dik.
Ik heb geen idee hoe de wortel lopem. Da's wel jammer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')