abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37267704
quote:
Op maandag 24 april 2006 10:47 schreef vriendinnie het volgende:
Wat een leuk stoeltje Bluezz!
Meegenomen van de straat in Utreg

Enneh ik heb bijna mijn hele leven alleen balkons gehad, en die waren zeker zo gezellig als mijn tuin nu hoor

En mijn gras moet dood
pi_37268103
Lavendel.............Eh, normaal bloeitt dat niet eens in de Provence, laat staan hier!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_37268310
Lavendel gaat hier goed hoor
De kleine plantjes die ik al jaren had staan op een klein balkonnetje doen het hier super... ik heb ze vanmiddag toevallig " gescheurd " en op een ander beter plekkie gezet

Ow en mijn winde die ik van shmoops heb gekregen is helemaal verpest en dood... er dacht hier iemand dat het een kattebak was
  dinsdag 25 april 2006 @ 02:08:18 #104
12515 Ezri
Ex Astris Scientia
pi_37268415
Ohhhh, wat een leuk topic dit zeg!
Mijn balkon is nu nog een triestige vertoning. Maar morgen ga ik denk ik maar eens wat leuke plantjes kopen... dit topic is zeer nuttig voor tips, gaaf hoor!
pi_37268422
Ja, lavendel groeit hier wel goed. Maar op dit moment zal het niet bloeien, tenzij je het bloeiend koopt.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_37268440
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 02:08 schreef krakkemieke het volgende:
Ja, lavendel groeit hier wel goed. Maar op dit moment zal het niet bloeien, tenzij je het bloeiend koopt.
Oh zo
Nee idd, mijn lavendel begint wel nieuwe blaadjes en scheutjes te krijgen maar bloeien nog niet.
Wel die van de foto, maar die is gekregen
pi_37268511
Bluez, je foto is Kuiflavendel, Lavendula Stoechas.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_37268515
Ja, in die pot idd, leuk spul
pi_37269186
En lavendel ruikt vooral zo vreselijk lekker!

Vandaag wordt het warm...waarom ben ik nou niet vrij? Ik wil de tuin in!!

Bluezz wat zonde van je winde!
pi_37271160
Ja mijn lavendel heeft nog niet eens nieuwe scheutjes, dus ik hoef de hoop daarvoor nog niet op te geven?

De rest van de tuin staat gigantisch in bloei! Mijn clemtais heeft wel honderd bloemen!
pi_37272046
Ik heb mijn lavendel te kort gesnoeid.......ze waren zo groot geworden, dat ik flink bezig ben geweest.
Nu komen er pas heel langzaam wat kleine scheutjes in...
pi_37320556
Als er nu 'pas' langzaam kleine scheutjes inkomen heb je hem niet te kort gesnoeid hoor. Wanneer hij te kort gesnoeid zou zijn zou er nu helemaal niks meer uitlopen
Lavendel loopt niet zo heel snel uit, bij ons ziet het heggetje naast het huis ook nog bijna kaal, terwijl hij toch echt weer schitterend gaat bloeien dit jaar (hoop ik)
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_37326044
Heerlijk, Lente!

Een kleine update vanuit de postzegeltuin te Noord-Holland.

Ik had wat zorgen over de enige boom die afgelopen herfst in de postzegel was geplant. Alles volgens het 'boekje' gedaan, maar binnen twee weken zat er geen blaadje meer aan mijn bolacacia. Van de week zag ik de eerste knop(pen) in het boompje.

Tinus wilde niet wakker worden, maar het mooie weer van gisteren en vandaag was net genoeg om de luie Tinus in beweging te zetten.

De helleborussen verbloeien van wit met een zweempje roze naar groen. Ik wacht geduldig op het zaad.

De helleborus op 10 april:

Dezelfde helleborus vandaag:

De vaste planten gaan de afgelopen dagen als een speer! Welkom terug Campanula Lactiflora, Salvia Uliginosa, Passiflora en Astrantia.

Astrantia (Zeeuws Knoopje):

De lavendel loopt uit:

Op de postzegelkwekerij is de lente ook aangebroken. De pronkerwten zijn het huis uit geschopt, evenals de Nepeta, Cosmea, Cerinthe, Marjoraan, Wilde Wingerd en de Citroenmelisse. De Cerinthe en de pronkerwten hebben een nieuw onderkomen gevonden, de rest blijft een beetje in de buurt van de, door de baas aangewezen, puberale hangplek:

De paprikaatjes hebben nog even respijt. Elk plantje heeft zijn eigen plekje en het overschot is liefdevol door familieleden geadopteerd.

Tijd om de vrijgekomen ruimte te vullen met nieuwe zaailingen! Ha!
Nicotinia's en Madame Jeanette pepertjes uit de toko. Ben benieuwd.

pi_37326600
Leukleukleukleukleukleukleuk!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En

Meermeermeermeermeermeer!!!!!!!!!!!!!!
pi_37328010
quote:
Op woensdag 26 april 2006 22:04 schreef Sorbootje het volgende:
Meermeermeermeermeermeer!!!!!!!!!!!!!!

Tsja, op dit moment kan ik je niet echt veel meer laten zien dan het huidige onderkomen van de uit huis verbannen probleem-pubers: Lathyrus en Cerinthe. Beiden hebben het naar hun zin maar de tijd zal leren of ze op hun eigen pootjes kunnen staan.

Lathyrus:

Cerinthe:

Wordt vervolgd................
pi_37370964
Leuke foto's Grobbenkuiken! Maar waarom zijn jou paprika's al verder dan die van mij *jaloers

Ik baal er nog steeds van dat mijn cam. kapot is, maar zodra hij gemaakt is komt me er toch een fotoshoot aan
pi_37410425
Hallo tuinliefhebbers

Een vraagje van een student-zonder-veel-geld die een tuin-zonder-zon heeft

Ik heb ongeveer 2x2 meter "tuin" die structureel jaren verwaarloosd is en die 2 maand geleden van een dikke laag bladeren is bevrjid en nu staat te springen om wat leuks.

Ik had al bedacht dat ik er gewoon een hele berg potten in ga zetten, vooral omdat onduidelijk is hoe lang ik er woon en ik wil mijn plantjes wel weer mee kunnen nemen natuurlijk.

Alleen - ik heb absoluut geen verstand van planten.
Mijn vraag is dus: welke planten kunnen het een beetje leuk doen in volledige schaduw?
Er komt echt geen licht want we zitten midden in Hilversum onder hele hoge bomen, en de avondzon komt niet over het schuurtje heen.. dus schaduw it is, and always will be

Alle advies is welkom, en een beetje goedkoop aan te schaffen plantjes hebben natuurlijk de voorkeur (potten heb ik zat, die komen morgen van m'n ouders' stulpje naar Hilversum)

Kruiden vind ik trouwens erg leuk, maar doen die het een beetje zonder zon?
pi_37426742
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 19:50 schreef Razztwizzle het volgende:
Hallo tuinliefhebbers

Een vraagje van een student-zonder-veel-geld die een tuin-zonder-zon heeft

Ik heb ongeveer 2x2 meter "tuin" die structureel jaren verwaarloosd is en die 2 maand geleden van een dikke laag bladeren is bevrjid en nu staat te springen om wat leuks.

Ik had al bedacht dat ik er gewoon een hele berg potten in ga zetten, vooral omdat onduidelijk is hoe lang ik er woon en ik wil mijn plantjes wel weer mee kunnen nemen natuurlijk.

Alleen - ik heb absoluut geen verstand van planten.
Mijn vraag is dus: welke planten kunnen het een beetje leuk doen in volledige schaduw?
Er komt echt geen licht want we zitten midden in Hilversum onder hele hoge bomen, en de avondzon komt niet over het schuurtje heen.. dus schaduw it is, and always will be

Alle advies is welkom, en een beetje goedkoop aan te schaffen plantjes hebben natuurlijk de voorkeur (potten heb ik zat, die komen morgen van m'n ouders' stulpje naar Hilversum)

Kruiden vind ik trouwens erg leuk, maar doen die het een beetje zonder zon?
Snel klaar ben je met varens (ook nog eens goedkoop), qua kruiden vragen de meeste bekenden om zon maar toch zijn er een paar die in de schaduw ook doen, denk dan vrouwenmantel, lievevrouwebedstro, hondsdraf, sleutelbloem, dus de minder populaire soorten.
pi_37428003
quote:
Op zondag 30 april 2006 14:56 schreef Msx-Hinter het volgende:

[..]

Snel klaar ben je met varens (ook nog eens goedkoop), qua kruiden vragen de meeste bekenden om zon maar toch zijn er een paar die in de schaduw ook doen, denk dan vrouwenmantel, lievevrouwebedstro, hondsdraf, sleutelbloem, dus de minder populaire soorten.
Ik had er bij moeten vermelden dat ik een hekel heb aan varens sorry.

Ben nu zover dat ik potten in de tuin heb, stekjes hosta en vrouwenmantel van m'n moeder heb geplant en bewaterd, en volgend weekend maar eens langs een kweker ga - kijken wat ze daar hebben voor een schaduwtuintje Hondsdraf is wel een goede tip! Leuk plantje.
Maar echt eetbare kruiden kan ik dus wel vergeten? (Tijm, basilicum, die dingetjes)

Maar meer tips zijn altijd welkom!
  zondag 30 april 2006 @ 15:57:30 #120
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_37428104
Tijm doet wel in de schaduw hoor, volgens mij. Evenals bieslook.

Wat je ook kan doen is wat kruiden voor het raam zetten (ik neem aan dat je wel een raam hebt ergens...) omdat kruiden over het algemeen toch niet zo groot worden
pi_37431346
quote:
Op zondag 30 april 2006 15:53 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]
Maar meer tips zijn altijd welkom!
Citroenmelisse zou je kunnen proberen. Het is gemakkelijk op te kweken uit zaad, de blaadjes geuren naar citroen als ze gekneusd worden. Je kan het blad gebruiken door een fruitsalade of bij kip.
Munt is ook een optie. Eigenlijk willen bijna alle kruiden zon of halfschaduw, zeker de mediterrane soorten. Een kruidentuin en diepe schaduw gaan niet samen.

Is een Fatsia Japonica (vingerplant) in een grote pot iets voor jouw postzegeltje? De plant is bekend als kamerplant, maar doet het prima buiten in de diepe schaduw en kan misschien een leuke combinatie vormen met de hosta.

quote:
Op vrijdag 28 april 2006 11:14 schreef Veersesmurf het volgende:
Leuke foto's Grobbenkuiken! Maar waarom zijn jou paprika's al verder dan die van mij *jaloers

Ik baal er nog steeds van dat mijn cam. kapot is, maar zodra hij gemaakt is komt me er toch een fotoshoot aan

Elke dag een uurtje muziek en regelmatig de plantjes uitlaten doet wonderen, evenals een verhaaltje voor het slapen gaan.

Wanneer doet je cam het weer? Ik wacht op een ouderwetse foto spam!

[ Bericht 1% gewijzigd door Grobbenkuiken op 30-04-2006 18:24:47 ]
pi_37431882
Vingerplant, dat ziet er wel leuk uit Maar eens op zoek hier bij een kweker/tuincentrum iets.

Ik heb trouwens ontdekt dat er een deel van de tuin is wat wèl eventjes zon krijgt .
Maar: is eventjes (zeg - 3 uur per dag, mits niet bewolkt) genoeg voor planten die 'halfschaduw' nodig hebben? (Zoals die kruiden dus?) Hier een plaatje van hoe het ongeveer verdeeld is:

Ik vind dat hele tuiniergedoe wel leuk trouwens, ik hoop dat de stekjes die ik van m'n moeder mee heb gekregen het goed gaan doen. Vooral de klimop onderaan de muur van het schuurtje! Het is nu zo'n lelijk bakstenen geval, daar moet gauw wat groen op

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2006 19:07:28 ]
pi_37434131
Kijk hier eens, je vindt er vast iets leuks!
http://home.planet.nl/~mezze/tuin/schaduw/intro/intro.htm
pi_37520761
Lieve tuinliefhebbers, help ons eens met deze prangende vraag
Die hoge bloemen (gevelbeplanting)
  woensdag 3 mei 2006 @ 20:56:47 #125
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_37522841
oef wat een heerlijk weer ineens! op het moment ben ik bij ons thuis een terras(je) aan het leggen samen met pa. Het is bijna af
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')