abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38231883
Ik vind die Ananasplant geweldig Sorbootje!
  vrijdag 26 mei 2006 @ 19:07:12 #204
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_38241202
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 13:58 schreef Veersesmurf het volgende:
Sommige clematissen bloeien nu, anderen pas in augustus. Maar volgens mij zie ik vanaf hier op die foto een bloem zitten, of niet?

Geweldige foto's Sorbootje! En die Judasboom is inderdaad mooi!
Da's het kaartje

Mijne bloeit inderdaad in de zomer/nazomer.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_38241954
Ik ben zo vrij geweest een eigen topic in te richten voor mijn toekomstige (zie het aantal dagen in mijn avatar) tropische tuin.

Mijn tropische tuin in Indonesie
pi_38250492
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:07 schreef Xebber het volgende:

[..]

Da's het kaartje

Mijne bloeit inderdaad in de zomer/nazomer.
Euhm, ik kan me vergissen maar volgens mij bedoelde Veersesmurf dat hij een knopje zag op jouw foto. Dat dacht ik ook. Iets rechts van het midden.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 03:24:19 #207
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_38258215
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 22:56 schreef Grobbenkuiken het volgende:

[..]

Euhm, ik kan me vergissen maar volgens mij bedoelde Veersesmurf dat hij een knopje zag op jouw foto. Dat dacht ik ook. Iets rechts van het midden.
Over het algemeen lopen celmatissen eerst een meter of wat uit, voordat ze knoppen ontwikkelen. Aangezien mijn foto van dicht bij de grond gemaakt is, en jij een hoogte ziet van maximaal 40 cm, kunnen daar simpelweg geen knoppen gevormd zijn
pi_38293534
Ben even eigenwijs, maar mijn clematissen bloeien allemaal en de meesten zijn nog geen meter hoog
  zondag 28 mei 2006 @ 13:50:46 #209
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_38299047
Dit is een grootbloemige clematis, deze bloeien zoiezo (bijna) altijd later in het jaar trouwens...
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_38473789
Ik ga nú de tuin in met m'n camera. Eens kijken of ik nog bloemetjes kan vinden die nog niet op de foto staan.
pi_38473996

ik heb deze clematis, de foto is van internet geplukt. de mijne bloeit al lekker. Een stuk of 10 bloemen zitten er al in.
pi_38474114
Zal het dit weekend droog blijven?
Dan kan ik tenminste eens gaan schoffelen, want het is te erg voor woorden.
pi_38475373
hmm het ziet er goed uit op zich
zou fijn zijn.. dan kan ik mn raamkozijnen en deur gaan fiksen

* Uhmmie vraagt zich af wanneer ze dr boompje had moeten snoeien
weet alleen de naam niet
zal hier weleens plaatje posten misschien dat iemand het weet

en ook niet onbelangrijk: wanneer snoei je een conifeer?
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_38477295
Ok hier komt weer een lading foto's. Ik kan niet kiezen, dus het zijn er weer veel...sorry.

Allium

Iris

Rood/roze hoekje

Andere irisjes

Briza media, Jacobsladder en Houstonia

Geranium pratense. (vorig jaar stiekem een klein wortelstokje uit een Duitse berm gegraven met een vork )

Thalictrum aquilegifolium (met bladluis )

Geranium maculatum espresso

Indigofera heterantha

Geranium oxonianum Sherwood

Aesculus pavia discolor

Lading twee moet ik nog eerst even uploaden.

(Ja, ik heb nog meer, ik kon het niet laten.)
pi_38477915
En meer:

Aquilegia Nora Barlow

Kijk nou! Echte perzikjes!!

Anemoontjes

Engels gras

Anjertjes

Aquilegia Crimson star
pi_38478857
hmm misschien.. moet ik eens fotologje maken van mijn voortuintje

dat is zegmaar eh.. 1 tegel diep en 4 tegels breed
dus daar wat gemixte zaadjes in gegooid
en aan de linkerkant staat een groot stuk lavendel nog

verder is de truc om de klimop te blijven verwijderen
iemand ideeen hoe daar vanaf te komen zonder meteen de grond onbruikbaar te maken voor de komende tijd?
jobensaskia.nl
pi_38487409
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 16:27 schreef Uhmmie het volgende:
hmm misschien.. moet ik eens fotologje maken van mijn voortuintje
Altijd leuk om te lezen.

Sorbootje, wat een leuke fotospam. En wat leuk om te zien dat ik niet de enige ben die geen maat kan houden als het portretjes van mijn planten betreft.
Maar ik mis de mysterieuze dame, Mdmme Anananananananas. Geen piccie van haar ?

Gezien de weersverwachting ga ik dit weekend tuinieren. Eerst wieden, dan piccies maken. Dit keer weer een andere invalshoek: welke planten doen het boven verwachting goed en wat zijn de mislukkelingen dit jaar.
Ja ook de mislukkelingen en worstelende plantjes verdienen een showcase.
  vrijdag 2 juni 2006 @ 21:47:55 #218
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_38488109
Ik ben net terug van een tuinenreis door Kent (Engeland) met school. Heeeeel veel leuke ideeen opgedaan, maar op den duur waren we wel verzadigd en zie je sommige dingen gewoon niet meer (8 tuinen bezocht in zeg maar 3,5 dag)

Nu zou ik natuurlijk een selectie kunnen maken van de 800 foto's die ik heb gemaakt, maar is dit wenselijk? Waarschijnlijk kan ik net als Sorbootje en Grobbenkuiken geen maat houden, en dan is het einde zoek!
pi_38488522
hmm je kan ze ook gewoon voor jezelf online zetten.. en hier het linkje posten?
kunnen we toch kijken.. en raakt fok niet overspannen
jobensaskia.nl
pi_38489624
Smurf, welkom terug!! Ik zie je linkje graag tegemoet!

En wat een prachtige kleuren en bloemen, ik ben jaloers, en krijg zo dit 2e voorjaar-met-tuin in mijn leven, het een beetje door, dat ik niet goed bezig ben met mijn kleine priegel gedoe
Maar er gewoon al grote hoge bloeiers in had kunnen zetten om wat eerder kleur en body te krijgen.
Ik leer weer een heleboel door dit topic.
pi_38490789
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 22:27 schreef Bluezz het volgende:
Smurf, welkom terug!! Ik zie je linkje graag tegemoet!

En wat een prachtige kleuren en bloemen, ik ben jaloers, en krijg zo dit 2e voorjaar-met-tuin in mijn leven, het een beetje door, dat ik niet goed bezig ben met mijn kleine priegel gedoe
Maar er gewoon al grote hoge bloeiers in had kunnen zetten om wat eerder kleur en body te krijgen.
Ik leer weer een heleboel door dit topic.
Hier priegel ik ook wat af met , met name, zaailingen van vaste planten. Tot dusver niet onverdienstelijk en de geadopteerde zaailingen doen het ook prima (met name Nepeta Grandiflora).

Vorig jaar februari heb ik de sleutel gekregen. In maart heb ik in huis het hoognodige geklust. In april hebben we een hard-houten schutting geplaatst (hoekhuis). Sindsdien ben ik begonnen met tuinieren. Mijn achtertuin is slechts 9 meter diep en 6 meter breed, minus het schuurtje en het terras.
Toch kan ik er mijn 'tuinierei' op/in kwijt. Ik wil graag meer grond, maar dat komt tzt via een volkstuin.
Think big & love small
Gewoon een beetje durven en voor je het weet vervloek je jezelf dat je deze snelle groeier in je tuin hebt gezet.
pi_38492084
Het probleem hier, is wel dat ik niet echt veel 'mag' doen ivm versleten rug, dus ik ben wel altijd op zoek naar iets wat niet al te veel zwaar werk vereist, dus meerjarigen en bodembedekkers hebben de voorkeur
Ik ben wel lekker aan het experimenteren, maar voel dat het helaas zwaarder is en dus meer aanslag pleegt dan ik had gedacht
pi_38508265
Ik wil graag foto's zien Smurf

Verder heb ik nog even een vraagje. Ik heb een aantal petunia's (geen hangpetunia's) in een pot op mijn balkon. Nu groeien ze zeg maar in stengels heel erg de hoogte in. Sommige stengels zijn wel 40 cm hoog. Persoonlijk vind ik dit niet mooi en zit eraan te denken om ze af te knippen zodat ze plantjes weer wat lager zijn. Mijn vraag is of dit zomaar kan en of er dan nog wel bloemen in komen?
pi_38516882
Fiorenza, als je in Baarn woont heb je een mooie tuin!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_38534826
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 18:02 schreef vriendinnie het volgende:
Verder heb ik nog even een vraagje. Ik heb een aantal petunia's (geen hangpetunia's) in een pot op mijn balkon. Nu groeien ze zeg maar in stengels heel erg de hoogte in. Sommige stengels zijn wel 40 cm hoog. Persoonlijk vind ik dit niet mooi en zit eraan te denken om ze af te knippen zodat ze plantjes weer wat lager zijn. Mijn vraag is of dit zomaar kan en of er dan nog wel bloemen in komen?
Zeker weten doe ik het niet, maar mijn gevoel zegt dat het wel kan. Je zal waarschijnlijk wel wat minder en later bloemen krijgen. De planten zullen wat meer zijscheuten maken en er wat bossiger uitzien.

Gewoon uitproberen dus.
pi_38537149
Een update vanaf de postzegeltuin in de Zaanstreek.

Er staan wat 'zorgenkindjes' in de tuin.
Mijn grootste ergernis op dit moment is slakkenvraat. Van de week heb ik 'Escargo' korrels gestrooid. Op de verpakking stond dat ze werkzaam zijn tegen naaktslakken. Nu heb ik niet zo'n last van naaktslakken maar van Segrijn-slakken. Toch lijkt het te helpen. Afwachten maar.

Zorgenkindje 1 is de gewone salie. Helemaal opgevroten.

Zorgenkindje 2 zijn de Basilicum zaailingen. De pot stond eerst op het terras. In één nacht hebben mijn slijmerige tuinbewoners driekwart van de plantjes een kopje kleiner gemaakt. Hieronder het restant dat nu 'veilig' op de tuintafel staat.

Tot slot een zaailing die maar niet wil: ipomoea tricolor 'Heavenly Blue'. De blaadjes die niet door de slakken zijn opgevroten blijven wat bleek. Het zou een krachtige groeier moeten zijn, maar hier wil hij niet. Bij mijn moeder wil hij ook al niet. Tsja, volgend jaar maar eens wat anders op die plek.

Gelukkig zijn er genoeg plantjes die het wel naar hun zin hebben in de postzegeltuin. Er bloeit te veel om te laten zien. De postzegel begint te lijken op een tuin in plaats van een bouwput. Dit maal niet alleen planten portretjes maar ook wat overzicht foto's.

Het zandkruid trapt af. Vorig jaar twee plantjes gekocht bij de bloemist. Dit jaar is het een aardig kussen geworden. Het bloeit, en het bloeit en vervolgens bloeit het nog wat meer. Het leuke van dit plantje is dat het wintergroen is.

De zwaar verwaarloosde lavendelstruikjes heb ik vorig jaar gesnoeid. Dit jaar word ik beloond voor de moeite.

Het vingerhoedskruid laat zich van zijn beste kant zien. Vorig jaar heb ik één exemplaar aangeschaft in een tuincentrum en een paar uit mijn moeders tuin uitgegraven. Het resultaat:

Een overzichtje. Op de voorgrond staat Campanula Lactiflora 'Loddon Anna'. Op de achtergrond staat een Aucuba en de Photinia met het Vingerhoedskruid. De Aucuba wil ik in het najaar vervangen door een andere struik want ik vind het een onding.

Overzichtje nummer twee. Een hoekje met Salvia 'Ostfriesland', Stachys, viooltjes en Juffertje in het Groen. De stachys is aaibaar, een lekker zacht velletje.

Elke ochtend kijk ik uit het keukenraam naar de ontluikende sier-uien. Mooi!

Tot slot een clematis. De grootbloemige clematis 'Multi Blue'. Vorig jaar verwelkte hij spontaan na een aantal bloemen. Ik was bang dat de gevreesde 'verwelkingsziekte' had toegeslagen. In het najaar heb ik de arme plant afgeknipt op twintig centimeter. Dit jaar bloeit hij tot nu toe met maar één bloem, maar die is prachtig.

* Grobbenkuiken wacht met smart op foto's van de tuinen van andere fokkers!
pi_38538144
hmm ik heb binnenkort wel leuke foto van de boom waarvan ik serieus niet weet wat het is.. maar die inmiddels groeit als een gek met veel blaadjes en nog meer bloemetjes
verder is het wat donker in mijn tuin op het moment
na de laatste "paar" regenbuien is het onkruid weer welig aan het tieren
en de heg is groen.... de klimop is groen (lees: schutting? waar schutting? nou die klimop blijft niet uit zichzelf staan he)
en als het zo door gaat.. dan is mijn schuur ook 1 grote klimopstruik
ik kom echt niet van die zooi af
over de schutting vind ik wel mooi.. maar die is nu echt topzwaar en voor de schuur is het niet zo goed vrees ik
had leuker gevonden als diegene van de klimop.. iets met bloemtjes had genomen ipv dit

en voor.. komen er nu allemaal kleine blaadjes uit de grond
want ook dat gaat goed na de laatste buien
zal vandeweek eens fotootje maken.. en dan netjes bijhouden en euh.. regelmatig fotoupdate van het groeien

ik moet nog even oefenen in tuinieren

wil ook graag stapeltje kruiden in de tuin... maar weet nog niet wat omdat ik redelijk weinig zon heb en veel slakken en katten enzo
jobensaskia.nl
pi_38541450
@Uhmmie. Ik ben benieuwd naar je boom en je voortuintje.

Die klimop moet je of rigoreus snoeien of verwijderen. Dan kan jij er 'iets' met bloemetjes voor in de plaats zetten.

Kruiden houden van zon. Uit ervaring kan ik je vertellen dat slakken Basilicum heeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk vinden. Koriander laten ze links liggen, evenals bieslook, laurier, tijm en rozemarijn.

Dit jaar komt er waarschijnlijk een gebruiker van de postzegeltuin bij: een poezebeest! Ik ben benieuwd wat hij/zij gaat slopen. Ach ja, daar werken we ook wel omheen.
pi_38547545
mja ik heb het voor geprobeerd rigoreus uti te roeien.. maar dat kost wat meer dan het lijkt

op zich slopen poezen niet echt.. tenzij ze er in gaan liggen
maar ze pissen nogal graag tegen mn plantjes en das gewoon ranzig
tomaatje met kattenpislucht.. klinkt niet tof voor de salade he

voortuintje is nog eh.. aarde vooral met wat kleine sprietjes
maar asl je kan helpen uitvissen wat ik voor boompe heb zou ik dat wel nice vinden
eerst even wachten op de foto tho
jobensaskia.nl
pi_38678917
Tegen slakken kan je scherp spul om je planten leggen. Bv eierschalen of gebroken schelpen. Vroeger as van de kolen uit de kachel. Ook kattebakkorrels van klei schijnen te helpen........
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_38678996
Ik hoorde van mijn zus afgelopen weekend, toen ze weer een paar bladeren met gaten zag, dat ik er een afrikaantje bij moest zetten.
Zou goed helpen tegen slakken?
pi_38680174
Ik weet alleen dat afrikanen misschien tegen mieren helpen........
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 9 juni 2006 @ 10:54:51 #233
76193 MrWes
Dutch Power Cow Member
pi_38686040
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 01:18 schreef krakkemieke het volgende:
Ik weet alleen dat afrikanen misschien tegen mieren helpen........
Klinkt mij zeer gekend in de oren, maar of het tegen slakken helpt?
Ik heb hier normaal ook veel last van slakken.
Vooral onze trompletplanten vinden ze helemaal fan-tas-tisch.
Maar omdat de tuin bij ons nogal droog is en die van de buren absoluut niet trekken ze massaal daar naartoe

Ik gun ze het paradijs van de buren
Member of de [DPC]NoizyCows ( http://www.noizycows.nl )
  vrijdag 9 juni 2006 @ 20:17:27 #234
146972 Msx-Hinter
into retro
pi_38705219
Bier doet wonderen, alleen krijg je dan wel de slakken van de hele buurt door je tuin ernaar toe,
gewoon een flesje met een restje na het feestvieren (van het voetbal of de bbq) buiten laten, wel nog dusdanig dat ze kunnen verdrinken, werkt als een magneet.

Afrikanen werken volgens mij ook alleen tegen mieren en andere insecten. Kattegrit , schelpen en dergelijke vinden ze ook niet leuk, maar je moet er wel van houden in je tuin.
  vrijdag 9 juni 2006 @ 20:37:59 #235
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_38705897
Ik ben zoveel bezig geweest in de tuin en het wordt geweldig. Zal zondag eens foto's uploaden. Ik ben trouwens opzoek naar wat wintergroen voor de voor en achtertuin. Ik heb al wel winterheide, maar dat is niet genoeg. Ik ben geen fan van heesters en buxussen.

Tegen slakken moet je kapotte eierschalen in de tuin leggen, werkt erg goed, of bier natuurlijk!
pi_38706283
Er liggen idd veel schelpen, dat vond ik al zo vreemd
Dat is dus een restant van de antislak-methode van de vorige bewoners.

Ik zal op een strategische plek een bak met bier neerzetten zometeen.

Er begint een heleboel lekker uit te lopen.
Vast goed wat vorig jaar gepriegel was, gaat gestaag de bodem bedekken
Als het wat meer kleur heeft zal ik ook weer foto's maken!
  vrijdag 9 juni 2006 @ 20:53:48 #237
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_38706389
[Tuin] Wat is dit voor een plant?

Ik had ook wat foto's !!!

Het ziet er al een stuk beter uit nu. Zal van het weekend eens m'n mooie grassen op de foto zetten.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_38706622
Grassen zijn erg mooi, lekker hoog, weinig onderhoud, en vult lege plekken mooi op
  Moderator zaterdag 10 juni 2006 @ 13:50:46 #239
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_38721618
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 20:17 schreef Msx-Hinter het volgende:
Bier doet wonderen, alleen krijg je dan wel de slakken van de hele buurt door je tuin ernaar toe,
gewoon een flesje met een restje na het feestvieren (van het voetbal of de bbq) buiten laten, wel nog dusdanig dat ze kunnen verdrinken, werkt als een magneet.

Afrikanen werken volgens mij ook alleen tegen mieren en andere insecten. Kattegrit , schelpen en dergelijke vinden ze ook niet leuk, maar je moet er wel van houden in je tuin.
Hallo Allemaal, kom hier voor het eerst.
Die biertruc werkt inderdaad, heb ik vorig jaar ook gedaan omdat ze het op mijn clematus voorzien hadden
Dit jaar doe ik zo min mogelijk aan mijn tuin aangezien ze volgend voorjaar in de voortuin een erker gaan aanleggen en in het aankomende herfst mijn achtertuin bevolkt word door werklui voor openslaande tuindeuren
Volgend jaar ga ik beginnen met het proberen een tropische tuin aan te leggen in mijn tuintje.
Ik had al enigzins gekeken maar de palmen zijn nog best prijzig.
Heb nu dus zaadjes gekocht van een aantal planten en ze beginnen te kiemen!!

Ik heb zaadjes van:

Trachycarpus wagerianus,(begint te kiemen)
Punica granatum, de dwergversie aangezien ik heb hem in pot wil houden, hij is niet winterhard,(begint te kiemen)
Agave Montana,(gekiemt)
Musa Sikkimensis, red tiger,(zaden beginnen te verkleuren)
Belamcanda Chinensis (ligt nog in de koelkast)

Scheelt me een hoop geld als als ze het goed doen kunnen ze misschien volgend jaar de tuin in.
Zijn er meer mensen met dergelijke planten in de tuin?

Ik heb overgens al een musa basjoo staan en een trachycarpus fortunei.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_38738112
Senesta, dat klinkt heel mooi!
De banaan za het wel redden (met bescherming), maar de rest klinkt als kuipplanten?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  Moderator zondag 11 juni 2006 @ 08:10:20 #241
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_38742182
Nee hoor, de trachycarpus moeten als het goed is ook winterhard zijn, ze moeten incidenteel zelfs -17 c kunnen hebben, gaat het langdurig vriezen of erg koud worden en erg vochtig dan kun je ze beter ook inpakken.
De agave en belamcanda zouden het ook moeten kunnen redden, alleen de punica gaat in een kuip inderdaad.

Mijn banaan heeft afgelopen winter overleeft, alleen had ik hem ingepakt in noppenfolie en dat ga ik dit jaar niet weet doen aangezien de plant het niet lekker gedaan heeft maar in het voorjaar had ik wel twee uitlopers.
Ik zocht er nog iets bij om wat kleur in de tuin te brengen en de punica vond ik wel erg leuk.
Nu maar hopen dat al mijn zaadjes mooie zaailingen gaan worden.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_39018102
Morgen wat nieuwe foto's maken.

De vrouwenmantel, bosviooltjes en het oranjebloemetje (naam kwijt) breidt zich enorm uit.
De lavendel die bijna dood was,en die ik een andere plek heb gegeven is enorm uitgelopen, en heeft bloemen!
Ik ga wel e.e.a. verzetten, want het groeit nu een beetje dwars door elkaar heen, tis me iets té rommelig.. maar ik zie nu wel wat het wel en niet goed doet
De lactiflora heeft knopjes Maar valt enorm voorover, moet dus óf iets voorgezet, of stutten met stokjes....
pi_39023047
Ik denk dat ik dezelfde oranje bloemtjes als jou heb.. Heb er vorig jaar eentje gekregen en nu is het al bijna een meter bij een halve meter vol!
Van die stroachtige bloempjes op hele lange stengels..
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_39023185
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 00:33 schreef Nilasha het volgende:
Ik denk dat ik dezelfde oranje bloemtjes als jou heb.. Heb er vorig jaar eentje gekregen en nu is het al bijna een meter bij een halve meter vol!
Van die stroachtige bloempjes op hele lange stengels..
Ja, die zijn het
Een aantal zijn zo lang dat ze gewoon omknakken, das jammer, er zitten een paar bloemetjes op 1 stengel.
pi_39041302
Dit komt over de schutting heen, ik heb de hedera aan mijn kant flink gesnoeid om dit te laten groeien.
Maar wat is het?

Het rommelstukje, alles is al veel groter dan vorig jaar , ik zal aan het eind van de zomer de lavendel netjes snoeien en de vrouwenmantel eruit halen. :

Winde en Latyrus, nog niet zo lang buiten...

Kweekplekje voor vanalles en nog wat (is het meest in de zon)
pi_39041460
Wat over je schuttig heenkomt is de kamperfoelie van de buren. Lekker laten zitten, want de bloemen van deze kamperfoelie ruiken heerlijk. In de herfst komen er rode besjes aan.
pi_39041593
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 17:15 schreef assepoes het volgende:
Wat over je schuttig heenkomt is de kamperfoelie van de buren. Lekker laten zitten, want de bloemen van deze kamperfoelie ruiken heerlijk. In de herfst komen er rode besjes aan.
Ok, dus toch kamperfoelie! Ik wist het niet zeker.
Ja ik zorg er wel voor dat het lekker kan groeien bij mij

[ Bericht 7% gewijzigd door Blues op 20-06-2006 17:45:31 ]
pi_39048284
Bluezz jouw oranje bloemetjes liggen idd wel plat zeg.. Mijne zijn echt van die lange recht op staande sprieten.
Zal er eens een foto van maken.
pi_39064002
Hmm bluezzje.. die klimop op je schutting doet me verrassend veel denken aan mijn schutting
Mijn schutting is echt topzwaar dankzij dat spul
Buurman begon aan zijn kant wat weg te hakken.. was bijna bang dat hij de schutting mee zou weghakken

Die besjes van de kamperfoelie zijn lekker voor de vogels?
jobensaskia.nl
pi_39067129
Klimop
Bij ons komt die van de buren ook over de schutting.......die moet je onderhand 3 keer per jaar snoeien.
pi_39067427
Die klimop is idd verschrikkelijk, het zit overal.
Ook het huis begint helemaal eronder te geraken

Die oranje dingen zijn zo plat doordat de kat steeds met haar lijn erin verstrikt raakt
pi_39068848
Mja ik haal ze continu overal weg.. zit echt over het hele huis
Voorkant van het huis wordt ook regelmatig de klimop verwijderd.
Achterkant zit het op de schutting op en IN de schuur.. maar dat is zo verschrikkelijk veel...
De schutting vind ik niet zo'n drama overigens.. maar je kijkt toch wat raar als de klimop onder het dak van je schuur door groeit :/
jobensaskia.nl
pi_39071063
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 11:06 schreef Bluezz het volgende:
Die oranje dingen zijn zo plat doordat de kat steeds met haar lijn erin verstrikt raakt
Xena
pi_39072123
Let bij klimop goed op dat je geen stukjes op de grond laat liggen. Mn de takjes, blaadjes zijn niet erg. Die gaan zich dan weer wortelen en voor je het weet heb je nog meer klimopplanten.

Ook moet je de wortels goed weghalen, die zitten vaak dieper in de grond, dan je denkt en erg verspreidt. Haarwortels zijn niet erg als je die niet weghaald, maar o wee, als je een stuk wortel laat zitten, dan heb je weer het begin van een nieuw plantje.
pi_39072501
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 13:11 schreef assepoes het volgende:
Let bij klimop goed op dat je geen stukjes op de grond laat liggen. Mn de takjes, blaadjes zijn niet erg. Die gaan zich dan weer wortelen en voor je het weet heb je nog meer klimopplanten.

Ook moet je de wortels goed weghalen, die zitten vaak dieper in de grond, dan je denkt en erg verspreidt. Haarwortels zijn niet erg als je die niet weghaald, maar o wee, als je een stuk wortel laat zitten, dan heb je weer het begin van een nieuw plantje.
Mja toen ik er mee bezig was toen ik er net woonde.. kreeg ik hoop tips van mensen
Oa dat gedoe met die wortels.. maar volgens mij ziten ze stukje onder het huis ofzo
Krijg het in ieder geval niet fatsoenlijk weg.
Dus nu is het meer rampenbestrijding dan daadwerkelijk zinvol verdelgen

Nog meer goede tips zijn dus altijd welkom
Gezien ze proberen in mn raamkozijn te wortelen.... *baal stiekum van die ****zooi*
jobensaskia.nl
pi_39073321
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 12:43 schreef Nilasha het volgende:

Xena
Die muts gaat links erlangs en rechts weer terug, en kijkt ze heel hulpeloos met een strakke lijn zo van, hoe kan dat nou

Klimop is idd top of de woekeraars
pi_39123980
Ik heb een vraagje misschien dat hier iemand het weet.
Ik heb een blauwe hortensia in de tuin. Niet met van die bolle bloemen maar met van die platte. Hij staat in de half schaduw en hij krijgt van die speciale bolletjes (voedsel)
Nu gaan de bladeren steeds heel erg krullen en worden ze bruin Waar komt dat door? Ik sproei nooit in de zon ofzo.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_39129267
Dan zit er een bepaald soort beestje in. Ik weet zo gauw niet uit mijn hoofd, welke en wat je er aan kan doen, maar zodra ik dat wel weet, zal ik weer posten.
  donderdag 22 juni 2006 @ 22:36:38 #259
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39130239
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 20:30 schreef jessie het volgende:
Ik heb een blauwe hortensia in de tuin. Niet met van die bolle bloemen maar met van die platte.
Is dat geen Phlox?
pi_39143315
Hmm weet iemand welk boompje dit precies is?

Enneh.. deze ook even op de foto gezet.
Iets met een nieuwe camera.

geloof alleen dat ik nog even wat met de instellingen van mijn beeldscherm moet prutsen.. want dit was redelijk behelpen nu mijn eigen monitor af en toe ineens op semi-donker sprint
jobensaskia.nl
pi_39144292
Mooi, Hortensia

golfer vind het een ouwewijveplant
pi_39144497
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 12:03 schreef Bluezz het volgende:
Mooi, Hortensia

golfer vind het een ouwewijveplant
Dat is het ook bluezz... maar hij stond er al toen ik er kwam wonen

Enig idee wat dat andere is trouwens? het is een boompje overigens.. dat komt er niet zo goed uit op de foto *grin*
Ding groeit als een gek.. dus hij MOET gesnoeid een keer
De grote vraag blijft dan altijd: wanneer
jobensaskia.nl
pi_39145634
Nee, weet ik niet
Ik vind ze best wel leuk die hortensia's tenzij ze gewoon in de tuin staan, binnen hoef ik ze niet
pi_39146200
Mja binnen zijn ze helemaal lomp.. buiten mag hij nog wel even blijven staan.
Alleen deze keer wel snoeien.. want dat ding is echt verschrikkelijk groot
jobensaskia.nl
  vrijdag 23 juni 2006 @ 13:06:09 #265
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39146257
Is een Salix voor zover ik kan zien. Korte stam, en bolvormig? In de zomer kan je hem wat korter snoeien tot een bolletje, en in het najaar helemaal kaal. Komt ie van het voorjaar weer makkelijk op.

edit:

Zoiets?
  vrijdag 23 juni 2006 @ 13:15:02 #266
35189 Troel
scherp en bot
pi_39146460
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 11:38 schreef Uhmmie het volgende:
Hmm weet iemand welk boompje dit precies is?
[afbeelding]
Zoeen heb ik ook staan. Ik dacht dat het inderdaad een Salix was.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 23 juni 2006 @ 13:19:46 #267
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39146589
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 13:15 schreef Troel het volgende:

[..]

Zoeen heb ik ook staan. Ik dacht dat het inderdaad een Salix was.
Ik weet het wel zeker, want ik heb hem ook, inclusief kaartje
  vrijdag 23 juni 2006 @ 13:23:18 #268
35189 Troel
scherp en bot
pi_39146696
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 13:19 schreef Xebber het volgende:

[..]

Ik weet het wel zeker, want ik heb hem ook, inclusief kaartje
Kijkt dat scheelt.

Want dat betekent dat ik van mijn tuin, op een bodembedekker en een andere plant na, nu alle namen weet

En die bodembedekker en die plant gaan er nog uit
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_39147962
Hij is inderdaad bolvorming
Althans.. dat was hij
Ik woon nu anderhalf jaar daar.. maar afgelopen jaar is er niets van de tuin terecht gekomen.
Dus ook niets gesnoeid

Maar nu is het boompje ipv iets minder dan een meter doorsnee.. denk zo'n dikke 2 meter doorsnee
Op zich ziet het er wel heel erg mooi uit.... maar als hij op dit tempo doorgroeit pas ik volgend voorjaar zelf niet eens meer in mn tuin

Vind het overigens een rare timing om hem nu te snoeien?
Hij is ook heel mooi nu.
Overigens.. toen ik de foto ging maken zag ik dat hij van dichtbij toch hoop bruine blaadjes vertoonde
Enig idee wat dat kan zijn? Ik kan namelijk geen beestjes of iets dergelijks vinden.

Maar hij kan dus veilig gekortwiekt worden nu? ben serieus bang dat ik dan "weinig" over hou
Maar hij is wel heel onpractisch nu
jobensaskia.nl
pi_39149039
quote:
De Salix integra 'Hakuro Nishiki', kortweg bekend onder de Nederlandse naam wilg is een buitenplan, die op zowel zonnige als schaduwrijke plaatsen kan staan. Hij heeft goede waterdoorlatende grond nodig voor een optimaal resultaat, op kleigrond zal hij zich niet zo lekker voelen. De bladkleur van deze wilg is bont. U mag hem snoeien in het voorjaar, zodat de vorm er goed in blijft zitten en de wilg niet te veel gaat uitschieten naar een kant toe. Het boompje is heel geschikt om in bloembakken te zetten. En bijzonder aan de Hakuro Nishiki is dat de bast zelfs sierwaarde heeft! Een mooi boompje dus voor elke tuin!
dat is alweer voorbij dus

ik vind onderstaande ook wel logisch klinken overigens.. dat kan ik vast als stelregel redelijk aanhouden:
quote:
Er is een vuistregel die, naar mijn ervaring, altijd klopt: alle struiken en kleine boompjes die voor 1 juni bloeien, moet je meteen na de bloei snoeien. Alles wat daarna bloeit, kun je voor de winter snoeien, maar ze komen de kou vaak beter door als je ze in februari/maart snoeit.
De tijd van snoeien hangt ermee samen dat de eerste soort bloeit op het hout dat in de zomer daarvoor gevormd is, dus na de bloei moet je de struik gelegenheid geven om nieuwe uitlopers te vormen. Dat wat later in bloei komt, bloeit op zgn. nieuw hout, dus op de takken die zich in het voorjaar vormen.
jobensaskia.nl
  vrijdag 23 juni 2006 @ 14:39:00 #271
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39149276
Nee hoor. Ik heb hem vorig jaar rond deze tijd tot een wat kleiner bolletje gesnoeid, tot het groene deel zeg maar, en binnen een maand was ie al weer flink aan het uitlopen. Vervolgens in oktober/november tot 3 cm van de stam helemaal gekortwiekt, en nou staat ie er weer bij zoals op de foto hierboven.
pi_39149480
Hmm ben benieuwd
Komend weekend geen tijd voor.. maar moet binnen maand nog hoop gebeuren in de tuin.. dus nemen we dat meteen mee

tnx!
jobensaskia.nl
  Moderator / Miss SHO zaterdag 24 juni 2006 @ 22:45:30 #273
22592 crew  Ole
pi_39191794
In mijn Hortensia zit allemaal wit spul..
het lijkt wel op spuug. Weet iemand wat dit is, en wat er tegen te doen is?
Ik zal kijken of ik anders morgen een foto kan plaatsen..
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zaterdag 24 juni 2006 @ 23:04:18 #274
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_39192630
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 22:45 schreef Ole het volgende:
In mijn Hortensia zit allemaal wit spul..
het lijkt wel op spuug. Weet iemand wat dit is, en wat er tegen te doen is?
Ik zal kijken of ik anders morgen een foto kan plaatsen..
Klinkt als rupsen. De bomen zitten er ook weleens onder. Dat is geen goed teken.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 24 juni 2006 @ 23:05:10 #275
22592 crew  Ole
pi_39192673
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 23:04 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Klinkt als rupsen. De bomen zitten er ook weleens onder. Dat is geen goed teken.
en het zijn er veel!

Zou flink snoeien nog helpen?
(alles groeit dit jaar toch nogal uit de klauwen ..)
  zondag 25 juni 2006 @ 06:49:16 #276
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_39199288

Een wilde tuin maar toch met een idee aangeleg lijkt me. Ik ben er pas komen wonen dus ik ben nog een beetje aan het ontdekken wat wat is.

Het gras is wat droog, we hebben in Michigan al een tijdje geen regen gehad maar dat komt wel goed, na een goede stortbui ziet 't er weer heel anders uit.

Ik heb mooie plannen voor volgend jaar, ik laat 't nu even voor wat het is, ook met de kale plekken in het gras.

[ Bericht 7% gewijzigd door popolon op 25-06-2006 06:58:03 ]
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_39199324
Jeetje, mooie tuin popolon.

Dit is misschien een handige link voor het herkennen van plagen/ziekten ed aan je planten: http://www.aahuisentuin.n(...)pinsect.html#cicaden

en deze: http://www.in-de-tuin.dds.nl/nl-tuinen/FAQ/faq13a.htm

@ole: mischien heb je hier iets aan. De layout van deze pagina is waardeloos, maar miscchien moet je daar maar even doorheen kijken: http://web.hasdb.nl/Diens(...)racht/Cercopidae.htm
  Moderator / Miss SHO zondag 25 juni 2006 @ 14:29:52 #278
22592 crew  Ole
pi_39206413
Dank je!
pi_39209957
Assepoes, wat een goeie linkjes!!
*in Favo's zet*
  Moderator / Miss SHO zondag 25 juni 2006 @ 16:48:56 #280
22592 crew  Ole
pi_39210749
Als het idd die spuugdingen zijn, is het niet zo schadelijk gelukkig! Maar goed, morgen als het droog is me maar even met het volgende probleem bezighouden: het woekeren van klimop en andere planten. Kwestie van snoeien, snoeien en nog eens snoeien. (eerst dus even een goede snoeischaar halen!)
  zondag 25 juni 2006 @ 17:31:02 #281
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_39212286
Ik ben geslaagd

Eindelijk ben ik nu ook op papier een 'volledig zelfstandig hovenier niveau 4'. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar woensdag mag ik mijn diploma op gaan halen

Kan ik eindelijk weer is wat meer in de tuin gaan doen, want daar is het de laatste tijd ook niet echt van gekomen. moet het natuurlijk wel wat beter weer worden...
pi_39212455
Hmm klimop is naar spul

Ben hier nu aan het surfen waarom mijn lieftallige sierwilgje zoveel bruine blaadjes heeft.
Dat is me vorig jaar er echt niet aan opgevallen.. en lijkt me geen goed punt ook
jobensaskia.nl
pi_39212871
quote:
Op zondag 25 juni 2006 17:31 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik ben geslaagd

Eindelijk ben ik nu ook op papier een 'volledig zelfstandig hovenier niveau 4'. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar woensdag mag ik mijn diploma op gaan halen

Kan ik eindelijk weer is wat meer in de tuin gaan doen, want daar is het de laatste tijd ook niet echt van gekomen. moet het natuurlijk wel wat beter weer worden...
gefeliciteerd!
jobensaskia.nl
pi_39214058
quote:
Ik ben geslaagd

Toepasselijke tekst
Gefeliciteerd Een echte hovenier in ons midden
  Moderator / Miss SHO zondag 25 juni 2006 @ 18:21:16 #285
22592 crew  Ole
pi_39214090
Een soort van Pietverdriet maar dan voor het tuingebeuren
  zondag 25 juni 2006 @ 18:49:45 #286
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39215155
quote:
Op zondag 25 juni 2006 18:20 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Toepasselijke tekst
Gefeliciteerd Een echte hovenier in ons midden
Dat ben ik al jaren.
pi_39215205
quote:
Op zondag 25 juni 2006 18:49 schreef Xebber het volgende:

[..]

Dat ben ik al jaren.
Mja maar nu kan je het niet meer verbergen
jobensaskia.nl
pi_39217883
quote:
Op zondag 25 juni 2006 18:49 schreef Xebber het volgende:

Dat ben ik al jaren.
Jij ook dan een
pi_39234497
Gefelicii voor alle geslaagden!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_39239631
Gefeliciteerd!
  maandag 26 juni 2006 @ 11:49:05 #291
35189 Troel
scherp en bot
pi_39243503
quote:
Ik ben geslaagd

Ben je ook inhuurbaar? Waar woon je? Wat is je uurtarief?

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor Xebber
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 26 juni 2006 @ 19:32:39 #292
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_39260984
quote:
Op maandag 26 juni 2006 11:49 schreef Troel het volgende:

[..]

ja ik ben ook inhuurbaar
ik woon in Veere (goh )
over de prijs: dat ligt aan het werk, de grootte van het project en andere zaken.
pi_39262123
De vrouwenmantel is verhuisd, kan ze lekker uitgroeien tot iets moois/groots. Op de hoek van de zandbak in het gras (nou ja, grassss)
Nu nog een beetje rommelig maar dat groeit vast wel mooi uit

pi_39272321
Vrouwenmantel is liev!
Popolon, volgens mij heb je daar geen slakken, je hosta ziet er mooi uit!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_39272580
Viel mij ook al op van die hosta
Vrouwenmantel is zeker lievvv, ik kreeg het vorig jaar al als 2 kleine blaadjes en wist niet meer wat het was. Het leek niet te groeien, 2x verzet.
Mijn moeder dacht dat het geranium was, aan het blad te zien.
Toen ik eenmaal de bloempjes zag, wist ik het zeker
  dinsdag 27 juni 2006 @ 03:23:31 #296
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_39273808
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 00:58 schreef krakkemieke het volgende:
Vrouwenmantel is liev!
Popolon, volgens mij heb je daar geen slakken, je hosta ziet er mooi uit!
Ja dank, ik heb er helemaal niks aan gedaan.

Ik ben ze nog niet tegengekomen, die slakken dan. Het kan zijn dat het klimaat niet helemaal slakvriendelijk is, ik weet 't niet.

Je gras is wat groener dan hier Bloes na een goede regenbui trekt het wel weer bij maar 't is nogal droog.
pi_39275081
Iemand nog enig idee waarom mijn sierwilgje eigenlijk overal bruine blaadjes krijgt?
jobensaskia.nl
  dinsdag 27 juni 2006 @ 12:16:36 #298
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39280070
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 08:40 schreef Uhmmie het volgende:
Iemand nog enig idee waarom mijn sierwilgje eigenlijk overal bruine blaadjes krijgt?
Meest simpele wat ik kan bedenken is door de warmte van 2 weken geleden, in combinatie met niet sproeien, of sproeien terwijl de zon nog schijnt.

Echt. Sproei NOOIT als de zon nog in je tuin schijnt, en al helemaal niet als het zo warm is als 2 weken geleden. Krijg je gegarandeerd verbranding van.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 12:19:41 #299
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39280146
quote:
Op maandag 26 juni 2006 11:49 schreef Troel het volgende:

[..]

quote:
Op maandag 26 juni 2006 19:32 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

ja ik ben ook inhuurbaar
ik woon in Veere Lelystad (goh )
over de prijs: dat ligt aan het werk, de grootte van het project en andere zaken.
pi_39281675
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 12:16 schreef Xebber het volgende:

[..]

Meest simpele wat ik kan bedenken is door de warmte van 2 weken geleden, in combinatie met niet sproeien, of sproeien terwijl de zon nog schijnt.

Echt. Sproei NOOIT als de zon nog in je tuin schijnt, en al helemaal niet als het zo warm is als 2 weken geleden. Krijg je gegarandeerd verbranding van.
Mja punt is dat ik dus niet gesproeid heb
Tuin ligt ruim de helft van de dag in de schaduw.. dus verbranden lijkt me sterk :/
Het ziet er echter wel een beetje zo uit
jobensaskia.nl
  dinsdag 27 juni 2006 @ 13:11:50 #301
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_39281960
Als het tegen de 35 graden is, maakt het niet meer uit of je tuin half in de schaduw ligt. Je moet dan sowieso sproeien.

Qua sproeien heb ik een regel met mezelf. Als het een dag boven de 25/30 graden is geweest, en het gaat de komende 3 dagen niet regenen, dan sproeien op het moment dat je tuin volledig in de schaduw ligt. Bij voorkeur 's avonds, want 's nachts nemen planten het meeste vocht op. Met deze reserves komt de plant een eventuele volgende warme dag dus makkelijk door. Ik blijf dan om de dag net zo lang sproeien, totdat het weer wat minder warm word, of het gaat regenen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')