Voor diegenen die niet in TRV komen bestaat het onderstaande topic, waarin ik aangeef dat ik per Juli naar Indonesië vertrek om daar een nieuw leven op te bouwen. Diegenen die dat willen lezen kunnen
hier terecht, want hier gaat het over F&F
Ik heb in mijn tuin, een voortuin van zo'n 10x15 meter, met gezamenlijke oprit met de buren, een flinke verbouwing gedaan. Toen ik er als huurder in kwam was de tuin niet meer dan een vlakte met een oude afscheiding van bamboe, twee grote
rambutan-bomen en een paar struiken.
Ik ben dol op wat hobby-en in tuinen, ook hier in Nederland, als het weer een beetje mee werkt. Ik hoop in Indonesië nog e.e.a. te kunnen doen hoewel de grote lijnen wel gemaakt zijn. Sommige planten groeien veel harder dan verwacht en wil ik er eigenlijk alweer uit hebben
![]()
anderen groeien niet en moesten een dicht geheel vormen, die gaan er dit jaar ook nog uit.
Voordeel is dat je heel het jaar door kan planten, hoewel het slim is dit aan het begin van het regen-seizoen te doen (Oktober-November voor mij). De vorige keer heb ik aan het eind van het seizoen mijn tuin verder aangekleed, de schade aan overleden planten betrof slechts 1 boompje van een euro. (Planten kosten geen drol, voor zover mogelijk zal ik ook mijn aankoopprijs erbij vermelden)
Rambutanrambutan is familie van de lychee, alleen heeft deze wat meer 'haartjes',
rambut is het Indonesisch voor 'haar' (op je hoofd, niet vrouwelijk) Zoveel als in onderstaand plaatje heb ik er niet in hangen, ik mag echter wel onbeperkt eten van de boom. 1 boom is vorig jaar met een flinke onweersbui helaas afgebroken, waardoor ik afgelopen juli een groot gat in mijn tuin aantrof (laat wel ruimte vrij voor wat mooie bamboe en een vijver, die ik nog eens wil aanleggen)
Toen en nuIk heb het huis in januari 2005 gehuurd, toen was er nog niets..
![]()
![]()
Inmiddels is het dus ruim 1 jaar later en is het dit, gezien vanaf de veranda (ruim 40m2), de boompjes staan er dus nog, ze zijn inmiddels 2.5 meter groot en groeien stug door. De kiezels waren slechts ter indicatie, inmiddels ligt hier een opstaande rand van bakstenen. In de achtergrond de stam van de enige overgebleven grote boom.
![]()
Het bamboe-hekje dat rond 4 percelen stond (waaronder mijn tuin dus) heb ik laten vervangen door een stevig hek. Dat biedt meer veiligheid, en zeker privacy. De verf was niet al te goed, hij moet nog een keer donkergroen geschilderd worden volgende maand.
![]()
De hoek waar de tweede boom stond, ziet er toch wel groen uit. Bij het hek is nog een open ruimte van een meter of twee. Daar wil ik nog twee grote bamboe-planten neerzetten (niet de goedkope soort, die schiet wortel. Ik heb er 5 dagen over gedaan om mijn vorige idee ongedaan te maken
![]()
), de bamboe is
bambu jepang, Japanse bamboe, wordt 3.5 meter hoog en heeft geen lange uitlopers... gelukkig. Ik heb er reeds twee aangeplant links en rechts van de hoofddoorgang naar mijn tuin. Hier zijn nog geen foto's van.
![]()
Op mijn veranda staan op een afstapje inmiddels allerlei potten (grote terracotta potten kosten per set (diameter 50/40/30 cm) 8 euro, aan huis afgeleverd als ik er planten bij kocht.) Dit is een betonnen pot à 3 euro. De varens erop zitten op een dode stam gebonden en hebben wat water nodig, absoluut geen zon, vandaar de plek achter op de veranda.
![]()
Ik heb meer eetbare planten in de tuin;
cacau-boompje (nog geen boontjes) (kostte 3 euro, 1.5 meter hoog)
papaya (nog geen vruchten, later dit jaar wellicht), plant was gratis, kwam aanwaaien
blimbing:stervrucht, ze smaken heerlijk
(kostte 2.50 euro, struikje met 4 vruchten eerste oogst)
sinaasappeltjes, 1 mini-sinaasappeltje is voldoende om 1 glas sap van te persen, met aanlengen, want ze zijn verschrikkelijk sterk van smaak. (kostte 4 euro, tientallen vruchten tot nu toe)
ook de bamboe is te eten, maar daar ben ik geen fan van, dus die laat ik mooi staan.
De tuin is in grote lijnen ingericht, ik wil nog een pad aanleggen van bakstenen, nu ligt er een zandpad, wel erg stevig aangestampt trouwens, geen los zand. De afscheiding met de tuin en het pad is nu een opstaand randje bakstenen (deze kosten 2 cent per stuk)
Verder wil ik in mijn tuin het grasveld 'opkrikken', er groeit veel onkruid tussen, maar groen is groen, dus voorlopig laten liggen.
Onder de grote boom die over is, wil ik een bamboe hutje maken waarin men kan lunchen, tukkie doen, boekkie lezen en zo. Dit kost ongeveer 150 euro, materiaal en bouw ervan. Dit past prima onder de boom, omdat de takken op zo'n 3 meter beginnen. In de schaduw is het heerlijk niets doen nu, ook niet heel heet.
Over 40 dagen kan ik nieuwe foto's maken. Ik heb er nog voldoende in archief, maar dat komt vast nog wel. Als er iemand verzoekjes heeft, hoor ik het graag.
Voor nu... stop ik er even mee