abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 mei 2006 @ 13:20:38 #1
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_37812987
Ik ben op zoek naar klimplanten om tegen de beplating van m'n schuurtje te laten groeien. Ik heb er nogal wat eisen voor en ik krijg het zelf niet voor elkaar om iets te vinden. Ik hoop dat ook dat jullie me hier verder kunnen helpen.

De eisen:
  • Snelle klimmer, maar niet woekerend.
  • Zelfhechtend
  • Schaduw/halfzon
  • Niet al te vaak water nodig
  • Winterhard
  • Wintergroen
  • Er moeten bloemen inzitten, dus de wingerd of klimop valt af.

Zoals jullie zien nogal een eisenlijst. Ik hoop dan ook dat er uberhaubt een plant te vinden is die al deze eigenschappen in zich heeft. Iemand ideëen voor me?
  • Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
    flugeltje is een kloon van yvonne toch?
    pi_37813750
    Passiebloem ! Keimooi
    pi_37814127
    quote:
    Op zondag 14 mei 2006 13:55 schreef Anakin24 het volgende:
    Passiebloem ! Keimooi
    Yep, hebben wij ook en zijn er dik tevreden over!
    En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
      zondag 14 mei 2006 @ 14:20:37 #4
    20572 Rino
    wErkelijk
    pi_37814341
    quote:
    Op zondag 14 mei 2006 14:12 schreef bianca en michael het volgende:

[..]

Yep, hebben wij ook en zijn er dik tevreden over!
    Is die wintergroen dan?

En zelfhechtend?
    Het uitzicht hierboven is daar beneden....
    pi_37814369
    is redelijk wintergroen en redelijk zelfhechtend.
      zondag 14 mei 2006 @ 14:29:29 #6
    136239 Spacehamster
    You bastards!
    pi_37814588
    Passiebloem maakt kleine spiraaltjes die zich om takjes, gaas of whatever dingen heenwikkelen, dus dan moet er wel iets aanwezig zijn voor de houvast.
    ---Grtz---------Spacehamster-->
    Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
    pi_37814676
    Ik heb Hop tegen de muur staan.
    Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
    pi_37814882
    is de klimhortensia wat, (er zijn er ook bladverliezende soorten van, dus opletten bij het uitzoeken)
      zondag 14 mei 2006 @ 16:21:50 #9
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_37817400

Clematis? Groeit als kool, is alleen niet groenblijvend van de winter... Voor de rest voldoet ie aan je eisen.
    Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
    Xeb heeft altijd gelijk, Staal
      zondag 14 mei 2006 @ 16:47:13 #10
    61891 zakjapannertje
    rijksmonument
    pi_37818117

de Clematis Armandii, houdt wel zijn blad in de winter heeft wel steun bij het klimmen nodig
      zondag 14 mei 2006 @ 16:57:44 #11
    68625 flugeltje
    Live vanuit Tilburg...
    pi_37818434
    Het zelfhechtend zijn is de belangrijkste voorwaarde. Ik heb beplating tegen de schuur en daar kan ik niet zo makkelijk dingen tegenaan spijkeren om een steunrek aan vast te maken. En ik vind zowel de passiebloem als de clematis geweldige klimplanten, maar dan zit ik nog met het 'steunen'.

Heb er ook al aan zitten denken om toch een wingerd neer te zetten en daar voor de bloemen dan maar een passiebloem of bruidssluier naast te zetten. Dan kan ik de zelfhechter gebruiken als steun voor de andere. Ik weet alleen niet of dat ook mogelijk is.

Voor de duidelijkheid, tegen deze beplating moet ie komen. (en ja de deur gaat nog weg )

Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
    pi_37818849
    Poeh, wat een lijstje met wensen.
    Volgens mij wordt het lastig om al deze eigenschappen in 1 plant te vinden. Ik zou voor een combinatie van twee verschillende soorten gaan, bijvoorbeeld de klimop tezamen met een clematis.
    De klimop zorgt voor de wintergroene zelfhechtende achtergrond, de clematis voor de bloeiende accenten.

Een passiebloem moet volgens mij redelijk wat zon hebben, lijkt me niet ideaal voor de plek die jij beschrijft.

-edit- Flugel is me net voor.
    Weet je wel hoe groooooooooooooooooooooooot een bruidssluier wordt Flugel?
      zondag 14 mei 2006 @ 17:18:16 #13
    68625 flugeltje
    Live vanuit Tilburg...
    pi_37818961
    quote:
    Op zondag 14 mei 2006 17:14 schreef Grobbenkuiken het volgende:
    Poeh, wat een lijstje met wensen.
    Volgens mij wordt het lastig om al deze eigenschappen in 1 plant te vinden. Ik zou voor een combinatie van twee verschillende soorten gaan, bijvoorbeeld de klimop tezamen met een clematis.
    De klimop zorgt voor de wintergroene zelfhechtende achtergrond, de clematis voor de bloeiende accenten.

Een passiebloem moet volgens mij redelijk wat zon hebben, lijkt me niet ideaal voor de plek die jij beschrijft.

-edit- Flugel is me net voor.
    Weet je wel hoe groooooooooooooooooooooooot een bruidssluier wordt Flugel?
    M'n moeder zei al dat ik er in dat geval ook maar een goeie kniptang moest kopen

De clematis is ook wel heel erg mooi, vooral zo'n witte. Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt dat ik het beste twee soorten door elkaar kan laten groeien. Ik weet alleen niet of alle soorten wel goed samen gaan.
    pi_37819714
    quote:
    Op zondag 14 mei 2006 17:18 schreef flugeltje het volgende:

[..]

M'n moeder zei al dat ik er in dat geval ook maar een goeie kniptang moest kopen

De clematis is ook wel heel erg mooi, vooral zo'n witte. Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt dat ik het beste twee soorten door elkaar kan laten groeien. Ik weet alleen niet of alle soorten wel goed samen gaan.
    Klimop en Clematis gaan wel samen als je de klimop een beetje in toom houdt. De klimop heeft in het begin wel een beetje hulp nodig om naar boven te komen. Plant eerst de zelfhechtende groenblijvende klimmer. Als deze goed aangeslagen is kan het volgend seizoen de klimmer voor het 'mooi' erbij.
      zondag 14 mei 2006 @ 18:17:55 #15
    110350 Veersesmurf
    travelsmurf
    pi_37820757
    Op den duur zal de klimop de clematis overgroeien denk ik. Mij lijkt de klimhortensia de enige oplossing. Het is nogal een eisenpaket hoor!
    19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
      zondag 14 mei 2006 @ 18:48:01 #16
    68625 flugeltje
    Live vanuit Tilburg...
    pi_37821577
    quote:
    Op zondag 14 mei 2006 18:17 schreef Veersesmurf het volgende:
    Op den duur zal de klimop de clematis overgroeien denk ik. Mij lijkt de klimhortensia de enige oplossing. Het is nogal een eisenpaket hoor!
    Ik weet dat het een behoorlijk eisenpakket is, vandaar dat ik ook zo'n moeite had om iets te vinden. De klimhortensia is idd de enige andere oplossing, maar daarvan vind ik de bloemen niet zo mooi. Ik denk dan ook dat het tóch klimop gaat worden met daar doorheen clematis. En dan goed bijhouden zodat er niets gaat woekeren of overgroeien.
      zondag 14 mei 2006 @ 19:07:26 #17
    110350 Veersesmurf
    travelsmurf
    pi_37822293
    Klimop en campsis is misschien ook wel leuk. Ik ken niet zoveel combinaties met klimop omdat dat over het algemeen niet zo goed werkt, maar campsis vind ik een erg mooie klimmer met leuke bloemen en kan ook behoorlijk hard groeien. Wellicht houden ze elkaar in evenwicht.
      maandag 15 mei 2006 @ 13:34:16 #18
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_37843036
    Waarom spijker je niet wat kippengaas op dat stuk, en zet je 2 clematissen naast elkaar? Clematis hecht zichzelf dan vast aan dat kippengaas. In plaats van kippengaas kan je ook zo'n groen hekje nemen van ijzer oid. Ziet d'r dan nog mooi uit ook op die witte achtergrond. 't Is dat ik geen camera heb, anders had ik een foto gemaakt van mijn clematis.

Klimop zou ik afraden... Dat groeit zo snel, dat als je knipoogt, je niet eens meer door die deur kan... Persoonlijk vind ik klimop beter geschikt om tegen schuttingen aan te groeien, niet zo'n stukje van anderhalve meter.
      maandag 15 mei 2006 @ 13:36:56 #19
    132098 Xebber
    Immer Intelligent
    pi_37843116
    Ik bedoel dus dat standaard huisjesgaas, wat gebruikt word bij nieuwe woningen om de tuinen af te bakenen...
      maandag 15 mei 2006 @ 17:15:55 #20
    68625 flugeltje
    Live vanuit Tilburg...
    pi_37849706
    quote:
    Op maandag 15 mei 2006 13:34 schreef Xebber het volgende:
    Waarom spijker je niet wat kippengaas op dat stuk, en zet je 2 clematissen naast elkaar? Clematis hecht zichzelf dan vast aan dat kippengaas. In plaats van kippengaas kan je ook zo'n groen hekje nemen van ijzer oid. Ziet d'r dan nog mooi uit ook op die witte achtergrond. 't Is dat ik geen camera heb, anders had ik een foto gemaakt van mijn clematis.

Klimop zou ik afraden... Dat groeit zo snel, dat als je knipoogt, je niet eens meer door die deur kan... Persoonlijk vind ik klimop beter geschikt om tegen schuttingen aan te groeien, niet zo'n stukje van anderhalve meter.
    Omdat het 'slechts' beplating is met niets erachter wordt spijkeren wat lastig, ik zou het dan al moeten gaan lijmen. Of gaten boren en met moertjes aan de achterzijde werken. Vandaar dus dat ik een zelfhechtende klimplant wil, dan heb ik de minste kans op het slopen van het plaatwerk.
    pi_37850197
    Als je een zelfhechtende klimplant tegen het plaatwerk zet weet je zeker dat de plant het zal slopen in de loop van de tijd.
    Ik zou een stuk gaas pakken. In de hoeken 4 blokjes hout en die tegen het plaatwerk lijmen. Minste schade en mooiste planten
      dinsdag 16 mei 2006 @ 23:27:39 #22
    116562 boertie
    Zonder hoofdletter dus.
    pi_37898709
    bruidssluier dan heb je dit zomer(en de daarop volgende) mooi wat te doen
    R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
    pi_37905013
    Bruidsluier ofwel Architectentroost verliest net als Hop blad in de winter. En gaas spannen is noodzakelijk.
    pi_37905518
    Is het geen plan om een klimplant te schilderen op die planken? altijd groen en altijd bloemen
    pi_37906584
    Goede tip!

Of neem plastic klimplantslingers en knutsel daar plastic bloemen in. Je kan plastic planten en bloemen prima uitelkaar halen en in desgewenste combinaties weer in elkaar klikken.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')