beetje onpraktisch om vanaf mijn woonplaats even te gaan kijken :pquote:Op donderdag 23 maart 2006 22:09 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Nog leuker is het als er 2 naast elkaar over de wisselstraat gaan. Dit gebeurt wel als de intercity naar Utrecht en Amsterdam tegelijk vertrekken in Amersfoort.
Ach, zo kom je nog eens ergens.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 11:41 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
beetje onpraktisch om vanaf mijn woonplaats even te gaan kijken :p
En dat je kunt zwaaien naar de ander reizigersquote:Op vrijdag 24 maart 2006 11:41 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
beetje onpraktisch om vanaf mijn woonplaats even te gaan kijken :p
Eindhoven - Amsterdamquote:Op vrijdag 24 maart 2006 11:41 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
beetje onpraktisch om vanaf mijn woonplaats even te gaan kijken :p
Alweer?quote:Op vrijdag 24 maart 2006 13:36 schreef Alexxxxx het volgende:
[afbeelding]
Merk en type: onbekend
Eigenaar: ACTS
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Leeuwarden: Containerterminal
Datum: 23-03-2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: de zogenaamde 'Vos-trein'
En nog steeds de 'Vos-trein', foei!quote:Op vrijdag 24 maart 2006 13:40 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
interessanter dan enkel de text 'tvp'
Haha, laatst ook gedaanquote:Op vrijdag 24 maart 2006 14:27 schreef logic_ het volgende:
Oh wat een slecht topic is dit weer, rond half 10 kwam ik het tegen en tot nu toe alleen maar over treinen zitten lezen ... weer een dag niets gedaan.
Maar zijn er ook wat ervaringen over trein vakanties e.d., en dan niet van Haarlem naar Amsterdam maar Zwitserland, etc ?
Of van kust tot kust is ca 180 uur
Van Den Haag Centraal naar Peking
Vertrek: vrijdag 24 03 2006 08:00
Deze dienstregeling is geldig van 11.12.05 t/m 09.12.06.
Datum Tijd Station Spoor Faciliteiten
26.03.06 17:20 Den Haag Centraal 2 IC 1965 - InterCity
19:35 Venlo
20:04 Venlo 3a RE 9035 - RegionalExpress
21:08 Düsseldorf Hbf 4
21:54 Düsseldorf Hbf 17 EN 349 - EuroNight
28.03.06 09:20 Moskva Belorusskaja
09:20 Moskva Belorusskaja Transfer - 120 Min. verder met openbaar vervoer
11:20 Moskva Iaroslavskaja
21:30 Moskva Iaroslavskaja D 4ZJ - sneltrein (jammer dat hier een gewone sneltrein is gekozen zo te zien)
03.04.06 14:31 Peking
Reistijd 182:11; Rijdt niet dagelijks, rijdt onregelmatig
Tip: langdurig oponthoud tijdens overstap(pen)
Tipquote:Op vrijdag 24 maart 2006 14:27 schreef logic_ het volgende:
[...]
Reistijd 182:11; Rijdt niet dagelijks, rijdt onregelmatig
Tip: langdurig oponthoud tijdens overstap(pen)
Bij mij prima, ik ben in 2001 naar Kroatië geweest, ging allemaal heerlijk. Maar vooral gepland op snelle reis en wat minder op mooie route.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 14:27 schreef logic_ het volgende:
Maar zijn er ook wat ervaringen over trein vakanties e.d., en dan niet van Haarlem naar Amsterdam maar Zwitserland, etc ?
Ja, dat je niet reist met een overnachting op het station maar in een trein.quote:
Leuke trein is dat, die heb ik laatst in München eens gefotografeerd.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 17:48 schreef MREn het volgende:
[..]
en in de al gereedstaande nachttrein naar Zagreb, vertrek 22:50, aankomst uurtje of 9 in de ochten (Rijeka).
Is voor de CNL geen reservering verplicht? Laatst een retourtje München gedaan, heen in zespersoons coupé in Couchette (gelukkig maar met vier mensen). Vervelende planken met een stofje, alleen goed om op te liggen om DVD te kijken, niet om te slapen. Terug in slaaprijtuig, relaxed! Afgelopen zomer ook per CNL naar München en per EC/IC naar/van Villach resp. Salzburg. Het nadeel daarvan is dat je, zeker na een nacht in de trein, toch niet helemaal fit bent. Als je dan nog uren in een IC moet hangen, breekt dat een beetje op. Al met al is die CNL zeker een goede optie om mee te reizen.quote:Op de terugweg het andere deel slapend afgelegd: eerst met een internationale trein van Rijka naar München en vanaf daar de CNL naar Arnhem. Veel mensen zonder reservering die in het gangpad sliepen. Ik zat helaas bij twee Nederlandse vrouwen en hun kinderen, had veel liever andere mensen om nog eens wat mee te ouwe hoeren (zoals op de heenweg met Duitse met gebroken poot en een vage Italiaan).
Ja, daarom kon ik ook in een bed liggen en die anderen in het gangpadquote:
Ik vond de nachttrein München naar Rijeka ook een stuk fijner dan de CNL.quote:Laatst een retourtje München gedaan, heen in zespersoons coupé in Couchette (gelukkig maar met vier mensen). Vervelende planken met een stofje, alleen goed om op te liggen om DVD te kijken, niet om te slapen.
Ik reserveer altijd in de CNL, dat is volgens mij ook verplicht. Je betaald ook voor een zitplaatst namelijk. Voor een couchette of slaaphut natuurlijk ook, maar dan meer. Naast je reservatie heb je nog een geldig vervoersbewijs nodig voor het traject, dit kan ook gewoon met allerlei kortingen.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 18:22 schreef MREn het volgende:
Ja, daarom kon ik ook in een bed liggen en die anderen in het gangpad
Geen idee of er ook een soort van meereiskaartjes bestaan voor de CNL: wel mee mogen maar geen recht op zit/lig plaats.
mja dacht ik ook aan, alleen hij voegt al voor het einde van het perron samen?quote:Op vrijdag 24 maart 2006 22:36 schreef MREn het volgende:
Inhaalspoortje? Ligt er volgens mij trouwens ook nog niet zo lang.
Dieren heb je ook 3 "prorail"sporen, maar dat stamt uit de oudheidquote:Op vrijdag 24 maart 2006 22:38 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
mja dacht ik ook aan, alleen hij voegt al voor het einde van het perron samen?
en de trein naar zwolle staat dus altijd midden op de wissel![]()
waar het niet dat aan de overzijde van het perron 2 sporen liggenquote:Op vrijdag 24 maart 2006 23:49 schreef Brembo het volgende:
[..]
Dieren heb je ook 3 "prorail"sporen, maar dat stamt uit de oudheid. Ik denk zelf inhaal spoortje, maar dan zou je de trein niet van baanvak willen veranderen want met 130 heeft iedereen de koffie over zich heen!
en wat kost een maandje spoor gebruik?quote:Op vrijdag 24 maart 2006 23:57 schreef MREn het volgende:
Voor de liefhebbers die zelf een trein willen huren: een DM'90 leasen bij NSFS uit Dublin kost je 16.000 euro per maand ex BTW.
Moet je (onder andere) je trein minimaal verzekeren voor 1,85 mln casco en 100mln WA.
De infra is dan ook niet gemaakt voor die snelheid. De wissels daar zullen wel een snelheid van 40 km/h of zo toelaten, niet veel hoger in elk geval. Wat extra sporen is alleen maar handig, je vind ze overal.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 23:49 schreef Brembo het volgende:
Dieren heb je ook 3 "prorail"sporen, maar dat stamt uit de oudheid. Ik denk zelf inhaal spoortje, maar dan zou je de trein niet van baanvak willen veranderen want met 130 heeft iedereen de koffie over zich heen!
Heel veel geld, want je moet ook toegelaten zijn als spoorvervoerder en dat ben je niet zonder aan een hoop regels te voldoen (denk aan bevoegd personeel, onderhoud door gecertificeerde bedrijven).quote:Op zaterdag 25 maart 2006 00:23 schreef Ou-Tannu het volgende:
en wat kost een maandje spoor gebruik?
Dat is afhankelijk van de kilometers die je maakt en op welke stations je stopt.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 00:23 schreef Ou-Tannu het volgende:
en wat kost een maandje spoor gebruik?
Mits prorail er goed mee om weet te gaan...quote:Op zaterdag 25 maart 2006 01:02 schreef Tfz het volgende:
[..]
De infra is dan ook niet gemaakt voor die snelheid. De wissels daar zullen wel een snelheid van 40 km/h of zo toelaten, niet veel hoger in elk geval. Wat extra sporen is alleen maar handig, je vind ze overal.
Als de bovengenoemde DM'90 te duur is: een stelletje plan V kost maar 15.464 ex BTW.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 00:23 schreef Ou-Tannu het volgende:
en wat kost een maandje spoor gebruik?
Dat is de wekelijkse uitzonderingquote:Op zaterdag 25 maart 2006 02:20 schreef petre86 het volgende:
plan V ( 3 tweetjes)
deden vandaag dienst als de intercity van zwolle-leeuwarden ( 17:20 uit zwolle)
niet normaal lijkt me?
waarom rijden ze de stoptrein Deventer-Almelo daar dan niet mee?quote:Op zaterdag 25 maart 2006 02:27 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat is de wekelijkse uitzondering
Standaard dus.
Reden: rest van het ICM is nodig om de andere Noord-Oost IC's te verlengen.
Omdat er planmatig geen mat'64 in de buurt komt, muv een paar weekendritjes in de 3600-serie (Zwolle-Roosendaal - nog doorgaand ook), terwijl je in Zwolle een goed aanbod hebt aan mat'64 door de lijnen naar Emmen en Utrecht en door NedTrain waar ze in onderhoud zijn.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 02:31 schreef petre86 het volgende:
[..]
waarom rijden ze de stoptrein Deventer-Almelo daar dan niet mee?
Nog niet meegemaakt dat je daar de hele tijd achter cargo blijft hangen. Komt normaal ook niet voor, als ProRail geen onmogelijke paden bedenkt.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 01:12 schreef MREn het volgende:
[..]
Mits prorail er goed mee om weet te gaan...
Bv. op Btl-Ehv stug volhouden dat treinen van/naar Ht op de binnensporen rijden, en van/naar Tb op de buitensporen. En maar lekker achter een goederentrein blijven kachelen terwijl het andere spoor vrij is
ook wel eens gehad hoor, utrecht zwolle, konden we de goederentrein niet passeren, dat hele stuk is zowar 3 sporig :/ en een goederentreintje rijd naar 80 ofzo:/quote:Op zaterdag 25 maart 2006 02:47 schreef Tfz het volgende:
[..]
Nog niet meegemaakt dat je daar de hele tijd achter cargo blijft hangen. Komt normaal ook niet voor, als ProRail geen onmogelijke paden bedenkt.
Het wissel op de foto voor een snelheid groter dan 40 lijkt onzinnig, gezien het dwergsein in de verte?quote:Op zaterdag 25 maart 2006 01:02 schreef Tfz het volgende:
[..]
De infra is dan ook niet gemaakt voor die snelheid. De wissels daar zullen wel een snelheid van 40 km/h of zo toelaten, niet veel hoger in elk geval. Wat extra sporen is alleen maar handig, je vind ze overal.
Dat hele stuk is niet "zowat driesporig".... Kwestie van ProRail's prutswerk, niets meer, niets minder. Zat plekken om iets aan de kant te nemen en als ze weer hebben geprutst met een onmogelijk pad, dan is dat ProRail's probleem en niet dat van de vervoerder die daardoor andere treinen hindert.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 11:07 schreef Ou-Tannu het volgende:
ook wel eens gehad hoor, utrecht zwolle, konden we de goederentrein niet passeren, dat hele stuk is zowar 3 sporig :/ en een goederentreintje rijd naar 80 ofzo:/
Het ging dan ook over Dieren, niet over de situatie op de getoonde foto. Wat Swk betreft is inderdaad maximaal 40 km/u toegestaan vanwege het dwergsein.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 11:43 schreef Duvel het volgende:
Het wissel op de foto voor een snelheid groter dan 40 lijkt onzinnig, gezien het dwergsein in de verte?
nja t stuk waar wij toen achter de goederen trein zaten was wel 3 sporig :/quote:Op zaterdag 25 maart 2006 12:23 schreef Tfz het volgende:
[..]
Dat hele stuk is niet "zowat driesporig".... Kwestie van ProRail's prutswerk, niets meer, niets minder. Zat plekken om iets aan de kant te nemen en als ze weer hebben geprutst met een onmogelijk pad, dan is dat ProRail's probleem en niet dat van de vervoerder die daardoor andere treinen hindert.
[..]
Het ging dan ook over Dieren, niet over de situatie op de getoonde foto. Wat Swk betreft is inderdaad maximaal 40 km/u toegestaan vanwege het dwergsein.
Je hebt een paar plekken waar je treinen aan de kant kunt nemen, maar dat is maar een klein stuk ten opzichte van "bijna heel Utrecht - Zwolle". In de regel heeft een op tijd rijdende trein voorrang op een vertraagde trein. Dat geldt dus ook voor goederentreinen. Dat ProRail af en toe niet zo creatief is om vooruit te kijken hoe vertraging beperkt kan worden door de treinopvolging aan te passen is wel bekend. Maar bij ProRail hoef je nergens van op te kijken. Een trein de foute kant opsturen, ergens binnennemen waar dat niet past (trein langer dan spoor), stilzetten "omdat het automatisch moet" als je één minuut te vroeg bent (¤¤ en vertraging door langzaam remmen en optrekken), treinen stilzetten bij overgang naar een ander verkeersleidingsgebied "want ik ken je niet, ik moet eerst nazoeken wie je bent", het kan allemaal.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 13:02 schreef Ou-Tannu het volgende:
nja t stuk waar wij toen achter de goederen trein zaten was wel 3 sporig :/
de stoptrein? de intercity?quote:Op zaterdag 25 maart 2006 14:59 schreef Ou-Tannu het volgende:
toen ze op Zwolle - emmen VV nog met de SM-90 reden ook wel gehad dat we bij zwolle moesten wachten op de stoptrein te laat was, en dan zit je in de intercity
stoptrein vanaf emmen was telaat! en de intercity vanuit leeuwarden ( waar ik in zat ) moest dus wachten :/quote:
Ik zie het verband met blunderend prorail niet geloof ik...als een stopper moet overkruisen of jouw trein de aansluiting overneemt, heeft dat toch geen zak met prorail te maken?quote:Op zaterdag 25 maart 2006 21:46 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
stoptrein vanaf emmen was telaat! en de intercity vanuit leeuwarden ( waar ik in zat ) moest dus wachten :/
prorail kennende zou dr wel weer een sein/wisselstoring geweest zijn op emmen - zwolle dus tjaquote:Op zaterdag 25 maart 2006 21:55 schreef MREn het volgende:
[..]
Ik zie het verband met blunderend prorail niet geloof ik...als een stopper moet overkruisen of jouw trein de aansluiting overneemt, heeft dat toch geen zak met prorail te maken?
Of gewoon een stom materieelbeleid van NS waardoor de rijtijden niet gehaald kunnen worden...quote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:05 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
prorail kennende zou dr wel weer een sein/wisselstoring geweest zijn op emmen - zwolle dus tja
SM'90 was toch wel snel genoeg om de stoptreindienst op Zwolle - Emmen te rijden?quote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:07 schreef MREn het volgende:
[..]
Of gewoon een stom materieelbeleid van NS waardoor de rijtijden niet gehaald kunnen worden...
niet als ze uitvallen of niet harder dan stapvoets omdat er een sein storing is?quote:Op zondag 26 maart 2006 16:01 schreef Duvel het volgende:
[..]
SM'90 was toch wel snel genoeg om de stoptreindienst op Zwolle - Emmen te rijden?
Maar dat heeft weer niks met materieelbeleid te maken. Suffe opmerking sowieso, met Mat '64 haal je het wel, ook met niet-turbo-V. Blijkbaar mag je als bedrijf niet besparen wanneer dat goed kan.quote:Op zondag 26 maart 2006 17:14 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
niet als ze uitvallen of niet harder dan stapvoets omdat er een sein storing is?
Jawel, hoewel ook toen al de dienstregeling consequent niet volgende de officiele normen passend was, werd het ook toen al gedoogd.quote:Op zondag 26 maart 2006 16:01 schreef Duvel het volgende:
[..]
SM'90 was toch wel snel genoeg om de stoptreindienst op Zwolle - Emmen te rijden?
Natuurlijk mag je dat zelf bepalen, maar iedereen kan op zn klompen aanvoelen dat sneller optrekkend materieel minder gevoelig voor vertragingen. Al helemaal op (deels) enkelsporige baanvakken.quote:Op zondag 26 maart 2006 17:29 schreef Tfz het volgende:
[..]
Maar dat heeft weer niks met materieelbeleid te maken. Suffe opmerking sowieso, met Mat '64 haal je het wel, ook met niet-turbo-V. Blijkbaar mag je als bedrijf niet besparen wanneer dat goed kan.
Natuurlijk, maar je doet het voorkomen alsof je met plan V de rijtijden niet kunt halen, terwijl dat wel degelijk kan (en al helemaal met turbo-V) en dat dus geen reden is om SM '90 in dienst te houden. Doe je dat wel, dan ben je als bedrijf in mijn ogen niet slim bezig, gezien de hoge(re) kosten die dat met zich meebrengt.quote:Op zondag 26 maart 2006 17:36 schreef MREn het volgende:
[..]
Natuurlijk mag je dat zelf bepalen, maar iedereen kan op zn klompen aanvoelen dat sneller optrekkend materieel minder gevoelig voor vertragingen. Al helemaal op (deels) enkelsporige baanvakken.
Rijtijden halen lukt ook wel muv een enkele drukke trein in de ochtendspits, maar juist snellere aanzet kan zorgen voor beperking van de doorgifte van vertraging aan tegentreinen.quote:Op zondag 26 maart 2006 19:34 schreef Tfz het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar je doet het voorkomen alsof je met plan V de rijtijden niet kunt halen, terwijl dat wel degelijk kan (en al helemaal met turbo-V) en dat dus geen reden is om SM '90 in dienst te houden.
Ligt er ook maar net aan hoe veel hoger die kosten liggen. Je onttrekt natuurlijk wel wat stellen uit je voorraad, terwijl het aantal reizigers-km alleen maar toeneemt.quote:Doe je dat wel, dan ben je als bedrijf in mijn ogen niet slim bezig, gezien de hoge(re) kosten die dat met zich meebrengt.
mat64 weer op revisie? hoelang moeten die dan nog wel niet blijven rijden?quote:Op zondag 26 maart 2006 19:56 schreef MREn het volgende:
[..]
Rijtijden halen lukt ook wel muv een enkele drukke trein in de ochtendspits, maar juist snellere aanzet kan zorgen voor beperking van de doorgifte van vertraging aan tegentreinen.
[..]
Ligt er ook maar net aan hoe veel hoger die kosten liggen. Je onttrekt natuurlijk wel wat stellen uit je voorraad, terwijl het aantal reizigers-km alleen maar toeneemt.
Bovendien draagt de inzet van plan V niet echt bij aan de klantattractiviteit voor de verbinding. Maar ja, die is met die 'robuuste' aansluitingen in Zl en Mrb toch aan behoorlijk gering.
Nu maar hopen dat die nieuwe sprinters een beetje bevallen, anders kom je jezelf nog tegen met een tekort aan stoptreinmaterieel als de revisietermijn van mat'64 aardig in zicht komt.
De uiterste revisietermijn is de uiterste dag dat ze nog mogen rijden na de vorige revisie, het impliceert niet dat er noodzakelijkerwijs nog een revisie moet komen, afvoer is ook een optie.quote:Op zondag 26 maart 2006 20:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
mat64 weer op revisie? hoelang moeten die dan nog wel niet blijven rijden?
juist, en hoelang zit er doorgaans tussen revisie's dan? of is dat per type trein weer verschillend?quote:Op zondag 26 maart 2006 20:12 schreef MREn het volgende:
[..]
De uiterste revisietermijn is de uiterste dag dat ze nog mogen rijden na de vorige revisie, het impliceert niet dat er noodzakelijkerwijs nog een revisie moet komen, afvoer is ook een optie.
Je bedoelt neem ik aan de revisietermijn, opgerekt met extra remcontrolebeurten? Dat is ook wat er nu met het oudste plan Vis gebeurd; daarvan is de revisietermijn vorig jaar al gelopen, maar met extra beurten wordt het spul wat langer in dienst gehouden.quote:Op zondag 26 maart 2006 20:12 schreef MREn het volgende:
[..]
De uiterste revisietermijn is de uiterste dag dat ze nog mogen rijden na de vorige revisie, het impliceert niet dat er noodzakelijkerwijs nog een revisie moet komen, afvoer is ook een optie.
Je moet niet vergeten dat de jongste stellen nu nog revisies ondergaan en dus nog makkelijk vijf tot zeven jaar mee kunnen.quote:Op zondag 26 maart 2006 20:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
mat64 weer op revisie? hoelang moeten die dan nog wel niet blijven rijden?
Om deze oude quote nog maar eens toe te lichten:quote:Op donderdag 16 maart 2006 23:33 schreef Willy84 het volgende:
Iets andere vraag voor de trein kenner. Wat gebeurt er met de trek-duw stammen tussen Haarlem en Limburg als er in de volgende dienstregeling telkens gecombineert word in Sittard. En wat gebeurt er met de 2 delige City Sprinters op de Zoetermeerlijn Als dat Randstad rail word ??
Das waar,quote:Op zondag 26 maart 2006 21:24 schreef Tfz het volgende:
[..]
Je bedoelt neem ik aan de revisietermijn, opgerekt met extra remcontrolebeurten? Dat is ook wat er nu met het oudste plan Vis gebeurd; daarvan is de revisietermijn vorig jaar al gelopen, maar met extra beurten wordt het spul wat langer in dienst gehouden.
[..]
Je moet niet vergeten dat de jongste stellen nu nog revisies ondergaan en dus nog makkelijk vijf tot zeven jaar mee kunnen.
Denk totdat ze vanzelf uit elkaar zijn gevallen...quote:Op zondag 26 maart 2006 20:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
mat64 weer op revisie? hoelang moeten die dan nog wel niet blijven rijden?
Zal vast een testrit voor het een of ander zijn.quote:Op zondag 26 maart 2006 23:28 schreef FredvZ het volgende:
ff ook nog wat anders:
Ik zat vandaag in de trein van Rotterdam naar Hoek van Holland. Vlakbij de wasstraat stond een rare combo van een loc uit de 1600/1700-serie en een enkele dubbeldekkerstuurstand van de DDM of DDAR. Heeft iemand enig idee wat die combo daar stond te doen.
Volgens mij zijn ze met instructie bezig o.i.d. Hij stond eerst op een van de opstelspoortjes aan de Blijdorpzijde, toen naast de wasstraat, en vanmorgen weer op zijn oude stek.quote:Op maandag 27 maart 2006 02:48 schreef MREn het volgende:
[..]
Zal vast een testrit voor het een of ander zijn.
En juist de stoptrein Almelo-Deventer wordt weer mat'64, wat een achterlijkheid weer.quote:Op zondag 26 maart 2006 21:38 schreef Carport het volgende:
ICM blijft op de Noord-Oost rijden.
De 800 rijdt naar Maastricht, de 900 naar Heerlen en de 3500 Eindhoven-Schipholquote:Op maandag 27 maart 2006 20:34 schreef Willy84 het volgende:
Weet iemand hoe het systeem qua treinseries in elkaar steekt. Wat is het doel er precies van en wat kan je er uit afleiden. Ik weet bv dat de serie 900 naar Maastricht gaat en 3500 naar heerlen. Maar nr's in die serie bv trein 901 (zeg maar wat) wat heb je dan aan dat nr. Kun je daar iets van een tijd uithalen en worden alle nr's gebruikt of zijn er ook nr's die helemaal niet rijden. Bv als trein 902 rijd bestaat 901 dan ook?
Klein vraagje![]()
Van alle treinseries in het land?quote:Op maandag 27 maart 2006 21:52 schreef Willy84 het volgende:
Bestaan er een soort van overzichtje van
'n gewone stationsklok?quote:Op dinsdag 28 maart 2006 01:10 schreef Brembo het volgende:
Ik stond vandaag as usual op het prachtige station Arnhem Presikhaaf, en zat te kijken aar de klokken. Maar wat schepte me verbazig, de prestigeuze NS klok loopt links 3 minuten voor dan op rechts! Is de duits degelijkheid uit de klokken verdwenen of worden ze niet gesychroniseerd?!
idd volgens mij worden ze gesynct, aangezien het imo gewoon onmogelijk is om op een groot station ( waar je meerdere klokken kan zien vanaf 1 punt) ze excact gelijk te laten lopen zonder synchronisatiequote:Op dinsdag 28 maart 2006 10:24 schreef blup het volgende:
[..]
'n gewone stationsklok?
die worden geloof ik wel gesychroniseerd. maybe is de wijzer iets verschoven op zn as.
Hoe het nu zit, weet ik niet precies. Vroeger waren de stationsklokken allemaal synchroon met de moederklok in Utrecht. Alleen de minuten werden trouwens gesynchroniseerd. De scondenwijzer liep gewoon zijn rondje, en als ie boven was dan stopte ie tot de minutenpuls kwam. Zo'n klok loopt dus voor geen meter als je 'm bij je thuis aanzet, tenzij je een apparaatje bouwt om 'm aan te sturen.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 12:10 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
idd volgens mij worden ze gesynct, aangezien het imo gewoon onmogelijk is om op een groot station ( waar je meerdere klokken kan zien vanaf 1 punt) ze excact gelijk te laten lopen zonder synchronisatie
doen de meeste klokken nog, bij 12 wachten en dan pas door tikkenquote:Op dinsdag 28 maart 2006 14:10 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hoe het nu zit, weet ik niet precies. Vroeger waren de stationsklokken allemaal synchroon met de moederklok in Utrecht. Alleen de minuten werden trouwens gesynchroniseerd. De scondenwijzer liep gewoon zijn rondje, en als ie boven was dan stopte ie tot de minutenpuls kwam. Zo'n klok loopt dus voor geen meter als je 'm bij je thuis aanzet, tenzij je een apparaatje bouwt om 'm aan te sturen.
Zal wel het een en ander in veranderen met de nieuwe dienstregeling.quote:Op maandag 27 maart 2006 22:11 schreef MREn het volgende:
Van alle treinseries in het land?
Jawel hoor.
http://home.student.utwen(...)EINNUMMERING2003.pdf
http://www.prorail.nl/NR/(...)gsdatum170220061.xls
Yep, maar zolang dat nog niet officieel en definitief is, staan alleen de series van 2006 er op.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 17:08 schreef JDude het volgende:
[..]
Zal wel het een en ander in veranderen met de nieuwe dienstregeling.
Ik geloof dat de IJssellijn, nu hij is losgeknipt van Brabant, iig de 3700 gaat worden.
Ik weet niet of ik sta te juichen... Er komt niet meer kennis bij ProRail, voor de reiziger zal het hopelijk op de korte termijn iets beter uitpakken. Op de lange termijn biedt het geen soelaas.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 21:41 schreef SpeedyRich het volgende:
<knip gerucht>
Persoonlijk zou ik een goede vooruitgang vinden
Wat vinden jullie ervan
Daarom ook de plannen om de NSR Bijsturing en ProRail Verkeersleiding weer bij elkaar te gooien, die zijn in vrij hoge mate van elkaar afhankelijk.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 21:51 schreef CasB het volgende:
Slechter kan het in ieder geval niet worden
Ja, precies. Dat heeft wel nut. Maar waarom NS zich verder moet bezighouden met onderhoud en vernieuwing, dat ontgaat me.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 21:54 schreef MREn het volgende:
[..]
Daarom ook de plannen om de NSR Bijsturing en ProRail Verkeersleiding weer bij elkaar te gooien, die zijn in vrij hoge mate van elkaar afhankelijk.
En dan niet in één bedrijf, maar in één ruimte. Korte communicatiekanalen enzo.
Zou wel een hele goede verbetering zijn. Communicatie is tamelijk belangrijk enzoquote:Op dinsdag 28 maart 2006 21:54 schreef MREn het volgende:
[..]
Daarom ook de plannen om de NSR Bijsturing en ProRail Verkeersleiding weer bij elkaar te gooien, die zijn in vrij hoge mate van elkaar afhankelijk.
En dan niet in één bedrijf, maar in één ruimte. Korte communicatiekanalen enzo.
Zoals tunnels dichtmetselen tussen de HGB's van ProRail en NS in Utrechtquote:Op dinsdag 28 maart 2006 22:05 schreef CasB het volgende:
[..]
Zou wel een hele goede verbetering zijn. Communicatie is tamelijk belangrijk enzo
Is dat toch al zeker dan, want in t artikel staat dat ze nog in overleg zijn met de provincie Friesland...quote:Op dinsdag 28 maart 2006 22:25 schreef MREn het volgende:
het IC/stoptrein-model Zwolle-Ljouwert blijft gehandhaafd.
Fryslân heet de provincie.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 22:33 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Is dat toch al zeker dan, want in t artikel staat dat ze nog in overleg zijn met de provincie Friesland...
Dat wordt vooral veroorzaakt door de verhuur van aardig wat ICR aan HSL.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 23:38 schreef Peterselieman het volgende:
Ik las op railserver dat de aanpassingen ook flink gevolgen voor de materieelinzet hebben. Zo gaat een deel van de sprinter 2'tjes niet aan de kant zoals eerst de bedoeling was. Verder lijkt het erop dat al het ICK materieel nodig is om de dienstregeling uit te voeren.
Dat komt omdat ze daar -met het oog op de leveringen van de GTW's- behoorlijk aan bezuinigen zijn op onderhoud, met als resultaat een hoge defectstand.quote:Overigens lijkt Arriva lichtelijk met materieel tekort te kampen. Zo zijn enkele treinen korter dan normaal. Verder staan er bij mijn weten minstens 3 DH2 en 1 DM'90 in Zwolle. Verder was er op Leeuwarden-Groningen afgelopen vrijdag een DM'90 op de stopdienst, terwijl deze normaal ingezet worden in de sneltrein. De ene sneltrein werd gereden door een wadloper, terwijl de andere wel gewoon DM'90 was.
Gewoon IC's splitsen, deel Gn, deel Lw. Als die weg zijn direct de stoppers er achter aan. En wel elk halfuur.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 23:45 schreef Zug-Chef het volgende:
Gewoon 2 InterCIty's richting Randstad en een aparte losse stoptrein voor tot Zwolle, of desnoods tot Meppel voor overstappen op de stoptrein uit Groningen... Voor overdag dan, iedereen blij
Goed plan op zich, maar ik denk dat het voor de NS te duur is, vanwege de inzet van personeel. Verder is het reizigersaanbod in de daluren in het noorden niet zodanig dat het de inzet van die hoeveelheid materieel rechtvaardigt.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 23:55 schreef MREn het volgende:
[..]
Gewoon IC's splitsen, deel Gn, deel Lw. Als die weg zijn direct de stoppers er achter aan. En wel elk halfuur.
Die komen dan plm. 15 minuten later aan in Gn en Lw, wat daar ruimte schept voor strakke 15-min busdiensten.
En andersom de stoptreinen net voor de IC's aan laten komen in Zwolle, net zoals nu ook met stoptrein uit Ut gebeurt, voor prima overstap. Of eventueel zelfs de vier treinen combineren als gezamenlijk als IC naar Amf ev. raggen.
Klopt, ik reageerde ook op Zug-Chef, voor wat het plan overdag betreft.quote:Op woensdag 29 maart 2006 00:00 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Goed plan op zich, maar ik denk dat het voor de NS te duur is, vanwege de inzet van personeel. Verder is het reizigersaanbod in de daluren in het noorden niet zodanig dat het de inzet van die hoeveelheid materieel rechtvaardigt.
Mij ook, maar ook zo goed als zeker een flauwekulverhaaltje, dus niks om je druk over te maken. Dat bijsturing van NSR samen gaat zitten met verkeerleiders van ProRail is al langer bekend. Ook alleen een oplossing omdat er maar één reizigersvervoerder van de omvang van NSR is.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 21:55 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja, precies. Dat heeft wel nut. Maar waarom NS zich verder moet bezighouden met onderhoud en vernieuwing, dat ontgaat me.
Drie treinen per uur daar? Dat is natuurlijk extreem overbemeten....quote:Op dinsdag 28 maart 2006 23:45 schreef Zug-Chef het volgende:
Gewoon 2 InterCIty's richting Randstad en een aparte losse stoptrein voor tot Zwolle, of desnoods tot Meppel voor overstappen op de stoptrein uit Groningen... Voor overdag dan, iedereen blij
Klopt, maar dat is het gevolg van drgl 2007 en niet van de aanpassingen die daar nog eens bovenop zijn gekomen. Kan goed zijn dat je dat ook bedoelt, is me niet geheel duidelijk.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 23:38 schreef Peterselieman het volgende:
Ik las op railserver dat de aanpassingen ook flink gevolgen voor de materieelinzet hebben. Zo gaat een deel van de sprinter 2'tjes niet aan de kant zoals eerst de bedoeling was. Verder lijkt het erop dat al het ICK materieel nodig is om de dienstregeling uit te voeren.
Omdat er in Zwolle storingsmonteurs zijn, omdat Zwolle het belangrijkste knooppunt is, waardoor er meer reizigers zijn. In Meppel wordt niet zo vaak gestopt.quote:Op woensdag 29 maart 2006 01:48 schreef Willy84 het volgende:
Misschien een stomme vraag, want ben er nooit geweest. Maar waarom combineren en splitsen ze eigenlijk niet in meppel want dat ligt verder op de route.
Naar Lw: IC+S, naar Gn IC+S uit Amersfoort en nog een losse S Zwolle-Groningen eens per uur.quote:En heb ff de dienstregeling bekeken naar Leeuwarden en Groningen.
Het ene halfuur een stoptrein en het andere een intercity.
Dus als ik de plannen goed begrijp verandert er niks
Je zou ns moeten kijken hoeveel mensen er nog tussendoor in en uitstappen. Laat die met die stopper gaan (die dus net na de IC vertrekt uit Leeuwarden als Zwolle).quote:Op woensdag 29 maart 2006 01:32 schreef Tfz het volgende:
Drie treinen per uur daar? Dat is natuurlijk extreem overbemeten....
[..]
Als ik op station Rotterdam in de trein naar Amsterdam stap, heb ik negen van de tien keer ook niets te doen op de tussenstations, maar om dan maar een non-stop trein Rotterdam - Amsterdam te vragen is gaat ook weer wat ver hè?quote:Op woensdag 29 maart 2006 08:33 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Je zou ns moeten kijken hoeveel mensen er nog tussendoor in en uitstappen. Laat die met die stopper gaan (die dus net na de IC vertrekt uit Leeuwarden als Zwolle).
De InterCity gewoon in een keer door laten rijden zonder tussenstops. Moet je ns kijken hoeveel mensen er vanuit Zwollle als Leeuwarden niks te zoeken hebben op de tussenstations. (En dus toch altijd in 1x doorrijden naar de eindplaats).
Daarom zou ik dus zeggen, en eigenlijk met mrEN eens, twee IC's per uur direct naar Zwolle of Leeuwarden. En twee stoptreinen die overal stopt.
En dan maar hopen dat ze niet zo uit elkaar zijn gegroeid dat het nog niet gaat werken... ProRail is een ambtenarenbende volgens mij, ik weet niet hoe dat momenteel bij NSR bijsturing is.quote:Op woensdag 29 maart 2006 01:32 schreef Tfz het volgende:
[..]
Mij ook, maar ook zo goed als zeker een flauwekulverhaaltje, dus niks om je druk over te maken. Dat bijsturing van NSR samen gaat zitten met verkeerleiders van ProRail is al langer bekend. Ook alleen een oplossing omdat er maar één reizigersvervoerder van de omvang van NSR is.
Ja.quote:Op woensdag 29 maart 2006 08:41 schreef mg794613 het volgende:
omg hulde voor de op.
Maar... waarom staan al die stoelen zo vertieft dicht op elkaar.
Ik ben niet extreem lang, maar ik kan niet zonder pijn zitten op zo'n enkelbank.
5cm per stoel meer, hoeveel is dat nou gevraagd?
doe er 5cm bij en een kar extra aanquote:Op woensdag 29 maart 2006 08:46 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja.Dat scheelt toch al snel zitplaatsen. En je zit toch, weliswaar me je knieën tegen je voorhoofd, maar je zit. En dat is wat we willen: meer zitplaatsen.
![]()
Ik ben zelf 1m94 maar ik heb eigenlijk alleen last van te krappe ruimte in een aantal Mat'64 series, waarvan iedereen hier wel zal weten dat de stoelen vertieft krap op elkaar staan.quote:Op woensdag 29 maart 2006 08:53 schreef mg794613 het volgende:
doe er 5cm bij en een kar extra aan
iedereen tevreden
Net of zoveel mensen niet tevreden zijn. Hooguit plan T is te krap.quote:Op woensdag 29 maart 2006 08:53 schreef mg794613 het volgende:
[..]
oe er 5cm bij en een kar extra aan
iedereen tevreden
Ja die bedoel ik ook. Dat is compleet verneukt bij z'n revisie. Jammer. Vroeger was alles beter, toen je nog gewoon in de restauratiebak van Plan T kon zitten, met van die grote tafels. Alleen jammer dat dat een rookcoupé was.quote:Op woensdag 29 maart 2006 11:40 schreef Tfz het volgende:
[..]
Net of zoveel mensen niet tevreden zijn. Hooguit plan T is te krap.
Bij ons op school staat daar volgens mij een onderdeel van. Tweemaal twee rode banken met een tafel er tussen, een sticker dat consumptie verplicht is, en bagagerekken die in de breedterichting boven de banken langs lopen. De ramen doen in elk geval erg "Mat'64" aan.quote:Op woensdag 29 maart 2006 11:52 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja die bedoel ik ook. Dat is compleet verneukt bij z'n revisie. Jammer. Vroeger was alles beter, toen je nog gewoon in de restauratiebak van Plan T kon zitten, met van die grote tafels. Alleen jammer dat dat een rookcoupé was.
Ach ja, de nieuwe sprinters krijgen een interieur dat er alleen al comfortabeler uitziet dan de Duitse variant. 2,5 uur in BR425 van Mönchengladbach naar Koblenz Hbf. ist nur einfach Hölle.quote:Op woensdag 29 maart 2006 11:52 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja die bedoel ik ook. Dat is compleet verneukt bij z'n revisie. Jammer. Vroeger was alles beter, toen je nog gewoon in de restauratiebak van Plan T kon zitten, met van die grote tafels. Alleen jammer dat dat een rookcoupé was.
Hmmmmh toevallig vind ik zelf A'damse trams etc ook wel leuk, maar op bijv Haagse en Rtd'se trams zit ik in dit topic niet echt te wachten...... Plus de naam van dit topic is ook "TREINpics, -nieuws en praattopic"... Misschien is 't daarom handiger zelf eventueel een "TRAMpics...." topic te openen :-)quote:Op woensdag 29 maart 2006 13:37 schreef Willy84 het volgende:
Ik ga zo ff de stad in en nog een paar knappe foto;s maken. Hoop dat trams, metro'"s ook welkom zijn in dit topic.Want daar een ander topic voor openen zal miss niet zo lopen.
![]()
Idd opbokken met die neptreinen.quote:Op woensdag 29 maart 2006 15:06 schreef JMT het volgende:
[..]
Hmmmmh toevallig vind ik zelf A'damse trams etc ook wel leuk, maar op bijv Haagse en Rtd'se trams zit ik in dit topic niet echt te wachten...... Plus de naam van dit topic is ook "TREINpics, -nieuws en praattopic"... Misschien is 't daarom handiger zelf eventueel een "TRAMpics...." topic te openen :-)
En toch blijven dat de heerlijkste treinen met ICMquote:Op woensdag 29 maart 2006 14:11 schreef Willy84 het volgende:
[afbeelding]
De 1837 Op Amf sch
Met de mooie digitale borden. Waarvan ik wel verwacht dat ze overl ingevoerd zullen worden
Ga voor de gein eens in een trein uit de 140-serie zitten, dat rijdt pas lekker.quote:Op donderdag 30 maart 2006 00:21 schreef Brembo het volgende:
[..]
En toch blijven dat de heerlijkste treinen met ICM.
De ene helft gaat van Zwolle/Deventer naar Nijmegen, de andere helft gaat van Arnhem via Nijmegen en 's Hertogenboch naar Roosendaa.quote:Maar goed, ik vind het nog steeds belachelijk dat de 3600 in tweeen wordt gehakt. Knip hem dan tussen S'hertogenbosch en Nijmegen in tweeen. Zelfde als de stoptrein, er is nu geen goeie mogelijkheid meer van uit Zwolle/Deventer/Zutphen naar Nijmegen te komen. Terwijl dagelijks de IRM afgeladen zit.
Lijkt me niet dat die er uit gaat.quote:Gaat de Intercity Arnhem - Nijmegen er ook uit? Zou de NS weer heerlijk 2 treintjes schelen door de overlap.
Zwolle-Nijmegen blijft bestaan, tot Arnhem zoals nu, dan stopperen tot Nm. Niet zo'n ramp lijkt me, zijn maar één of twee stations extra. Dat rijdt dan met mat '64, dus trekt lekker snel op.quote:Op donderdag 30 maart 2006 00:21 schreef Brembo het volgende:
Maar goed, ik vind het nog steeds belachelijk dat de 3600 in tweeen wordt gehakt. Knip hem dan tussen S'hertogenbosch en Nijmegen in tweeen. Zelfde als de stoptrein, er is nu geen goeie mogelijkheid meer van uit Zwolle/Deventer/Zutphen naar Nijmegen te komen. Terwijl dagelijks de IRM afgeladen zit.
Volgens mij blijft er één IC-dienst (die naar Hdr?), verder 3700 Nm-Ah(stopper)-Zl, 3600 Rsd-Ah en 2000 Ah-Gvc.quote:Gaat de Intercity Arnhem - Nijmegen er ook uit? Zou de NS weer heerlijk 2 treintjes schelen door de overlap.
zwolle nijmegen wordt met mat '64 gereden?quote:Op donderdag 30 maart 2006 01:35 schreef Tfz het volgende:
[..]
Zwolle-Nijmegen blijft bestaan, tot Arnhem zoals nu, dan stopperen tot Nm. Niet zo'n ramp lijkt me, zijn maar één of twee stations extra. Dat rijdt dan met mat '64, dus trekt lekker snel op.
[..]
Volgens mij blijft er één IC-dienst (die naar Hdr?), verder 3700 Nm-Ah(stopper)-Zl, 3600 Rsd-Ah en 2000 Ah-Gvc.
Ja nu nog wel, maar omdat de IC's Alkmaar (nu: Haarlem)-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Sittard-Heerlen/Maastricht miv de nieuwe dienstregeling met IRM gereden gaan worden ivm splitsen in Std (ipv om-en-om Hrl/Mt), is er niet genoeg IRM meer. Vandaar mat'64 op het noordelijke traject van de huidige 3600, en TD-stammen op het zuidelijke traject.quote:Op donderdag 30 maart 2006 02:04 schreef petre86 het volgende:
[..]
zwolle nijmegen wordt met mat '64 gereden?![]()
daar rijd juist zoveel IRM ()
schandááligquote:Op donderdag 30 maart 2006 02:18 schreef MREn het volgende:
[..]
Ja nu nog wel, maar omdat de IC's Alkmaar-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Sittard-Heerlen/Maastricht miv de nieuwe dienstregeling met IRM gereden gaan worden ivm splitsen in Std, is er niet genoeg IRM meer. Vandaar mat'54 op het noordelijke traject van de huidige 3600, en TD-stammen op het zuidelijke traject.
Sja, het is toch min of meer een goed gebruik om alle mat. dat over is, op de IJssellijn in te zetten.quote:Op donderdag 30 maart 2006 02:21 schreef petre86 het volgende:
[..]
schandáálig
het westen maar vooruitgang.. en het oosten..
ouders wonen in wijhequote:Op donderdag 30 maart 2006 02:25 schreef MREn het volgende:
[..]
Sja, het is toch min of meer een goed gebruik om alle mat. dat over is, op de IJssellijn in te zetten.
Nieuwe dienstregeling heeft qua materieel vooral als gevolg dat er nu aardig wat series minder homogeen worden, dus niet meer alleen IRM of alleen TD's.
Als inwoner van het oosten van het land, ben ik overigens erg tevreden met het comfort van ICM hoorBinnendoor van Enschede naar Eindhoven via Arnhem deed ik toch zelden meer toen Syntus ging rijden. Via Utrecht is net zo snel en veel comfortabeler.
Dat is toch een aardige vooruitgang lijkt mij.quote:Op donderdag 30 maart 2006 02:32 schreef petre86 het volgende:
[..]
ouders wonen in wijhe
dus niks geen vooruitgang, alleen stoppen ze na jaren aandringen en 5k handtekeningen nu eindelijk 2x per uur
ik woon er niet meer, maar 2x per uur is natuurlijk beter, alleen moeten die mat'64-jes een spontaan allemaal stukgaan als er net een gelijk aantal nieuwe IRM's wordt afgeleverdquote:Op donderdag 30 maart 2006 02:33 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat is toch een aardige vooruitgang lijkt mij.
Fatsoenlijke frequentie is de basis van elk netwerk, daarna kijk je pas naar de verdere invulling.
Zeg nou zelf: heb je liever 1x per uur IRM of 2x per uur mat'64?
Wees blij, binnen een jaar of zes zijn de meeste wel vervangen door Br425-a-like sprinters.quote:Op donderdag 30 maart 2006 03:19 schreef petre86 het volgende:
[..]
ik woon er niet meer, maar 2x per uur is natuurlijk beter, alleen moeten die mat'64-jes een spontaan allemaal stukgaan als er net een gelijk aantal nieuwe IRM's wordt afgeleverd
Yep, maar waarschijnlijk wel met aangepaste stoelen (wat meer comfortabel dat de Duitse), en ook zonder de kinderziekten die er in Duitsland in zaten.quote:Op donderdag 30 maart 2006 03:50 schreef petre86 het volgende:
komt
[afbeelding]
er te rijden
ieuw... die dingen van syntus of van de DB op Ens-Gronau zijn beter..
( http://www.lokomotive-onl(...)agen/triebwagen.html goeie site trouwens.. )
ziet er best grappig uit, hoe het gaat rijden op het nl spoor is afwachten dan natuurlijk?quote:Op donderdag 30 maart 2006 03:50 schreef petre86 het volgende:
komt
[afbeelding]
er te rijden
ieuw... die dingen van syntus of van de DB op Ens-Gronau zijn beter..
( http://www.lokomotive-onl(...)agen/triebwagen.html goeie site trouwens.. )
Behoorlijk goed waarschijnlijk, want ze hebben een enorm vermogen (ong. de helft van een 1600-locs), max. snelheid van 160.quote:Op donderdag 30 maart 2006 07:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ziet er best grappig uit, hoe het gaat rijden op het nl spoor is afwachten dan natuurlijk?
't Zijn alleen wel lelijke treinen aan de buitenkant. Zet NS er geen eigen kop op?quote:Op donderdag 30 maart 2006 07:57 schreef MREn het volgende:
[..]
Behoorlijk goed waarschijnlijk, want ze hebben een enorm vermogen (ong. de helft van een 1600-locs), max. snelheid van 160.
Het grote nadeel is dat het spul zoals het bij DB rijdt, kut-interieur heeft. Net zo'n waardeloze plankjes-met-stofje als die baggerzooi van Syntus. Maar de stoelen-selectie op Utrecht Centraal stemt hoopvol.
Wel jammer vind ik dat NS niet meer zijn eigen materieel ontwerpt, zodat we in Nederland nog niet zo van de eenheidsworst krijgen zoals nu met bv. Talents in Oost-Europa gebeurd.
Volgens de artist impressions die NS over de nieuwe sprinter geeft, wel.quote:Op donderdag 30 maart 2006 08:03 schreef Duvel het volgende:
[..]
't Zijn alleen wel lelijke treinen aan de buitenkant. Zet NS er geen eigen kop op?
Eensquote:[ouwelullenmodus]Vroeger werden de treinen door NS zelf ontworpen. Gaf bijzondere ontwerpen (Hondekop, Koploper, IRM). Vroeger was alles beter.[/ouwelullenmodus]
Ik ben geen fan geloof ik... Maar goed, de "artist impressions" geven vaker een afwijkend beeld. Dus wie weet!quote:Op donderdag 30 maart 2006 08:05 schreef MREn het volgende:
[..]
Volgens de artist impressions die NS over de nieuwe sprinter geeft, wel.
[afbeelding]
Valt Lelystad Centrum daar niet onder?quote:Op zaterdag 25 maart 2006 01:08 schreef MREn het volgende:
[..]
(de 38 middelgrote stations zijn trouwens: Alkmaar, Almere Buiten, Almere Centrum, Amersfoort, Amsterdam Amstel, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Zuid WTC, Apeldoorn, Arnhem, Breda, Delft, Den Haag HS, Deventer, Dordrecht, Duivendrecht, Ede-Wageningen, Eindhoven, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Heerlen, Hengelo, ’s-Hertogenbosch, Hilversum, Hoofddorp, Leeuwarden, Leiden Centraal, Maastricht, Nijmegen, Roermond, Roosendaal, Rotterdam Alexander, Rotterdam Blaak, Schiedam Centrum, Schiphol, Tilburg, Zwolle)
Dat staat qua aantal in/uitstappers op de 44e plaats (over 2004) dus wat dat betreft mag het nog best een middelgroot station heten.quote:Op donderdag 30 maart 2006 10:41 schreef MeneerMuis het volgende:
Valt Lelystad Centrum daar niet onder?![]()
Waar vind je die informatie?quote:Op donderdag 30 maart 2006 11:03 schreef JDude het volgende:
[..]
Dat staat qua aantal in/uitstappers op de 44e plaats (over 2004) dus wat dat betreft mag het nog best een middelgroot station heten.
Op mijn stagequote:
Ik denk niet dat het bedrijfsnetwerk van buitenaf toegankelijk isquote:
Dan post je het ganze lijstje.quote:Op donderdag 30 maart 2006 11:43 schreef JDude het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het bedrijfsnetwerk van buitenaf toegankelijk is
Gegevens 2004.quote:Op donderdag 30 maart 2006 12:12 schreef MeneerMuis het volgende:
Ik zie Lelystad Centrum toch echt boven Almere-Buiten staan.![]()
Verouderd lijstje?![]()
Zou je niet voorzichtig zijn met het publiceren van dit soort info?quote:Op donderdag 30 maart 2006 12:03 schreef JDude het volgende:
In/Uitstappers op een werkdag in 2004
Ik heb niet direct het idee dat dit onder de noemer vertrouwelijk valt, maar nu Dhr. Muis het even heeft kunnen zien mag het wel weer wegquote:Op donderdag 30 maart 2006 12:26 schreef Duvel het volgende:
Zou je niet voorzichtig zijn met het publiceren van dit soort info?
Waar zit je trouwens? Utrecht, HGB IV?
OK leuk! Wist niet dat NS daar zat. Ik ben wel eens op de Katshoek geweest, maar daar zit ProRail, ook regio Randstad Zuid.quote:Op donderdag 30 maart 2006 12:37 schreef JDude het volgende:
[..]
Ik heb niet direct het idee dat dit onder de noemer vertrouwelijk valt, maar nu Dhr. Muis het even heeft kunnen zien mag het wel weer weg
Ik zit bij de regio Randstad Zuid in Rotterdam, in het Groothandelsgebouw
Ben al wel enkele keren in HGB IV geweest, en elke keer jaloers op hun uitzicht (was op 17 en 18-hoog).quote:Op donderdag 30 maart 2006 12:45 schreef Duvel het volgende:
OK leuk! Wist niet dat NS daar zat. Ik ben wel eens op de Katshoek geweest, maar daar zit ProRail, ook regio Randstad Zuid.
Gelukkig wel.quote:Op donderdag 30 maart 2006 08:03 schreef Duvel het volgende:
[..]
't Zijn alleen wel lelijke treinen aan de buitenkant. Zet NS er geen eigen kop op?
Het aantal in/uitstappers is voor een organisatie die de infra beprijst totaal niet relevant.quote:Op donderdag 30 maart 2006 11:03 schreef JDude het volgende:
[..]
Dat staat qua aantal in/uitstappers op de 44e plaats (over 2004) dus wat dat betreft mag het nog best een middelgroot station heten.
Ik heb even teruggelezen... in dat opzicht is het aantal reizigers inderdaad niet relevant.quote:Op donderdag 30 maart 2006 14:17 schreef MREn het volgende:
Lls als kopstation op een niet al te druk traject (zonder cargo) heeft m.i. niet echt reden om dat extra te gaan beprijzen.
Dat is wel geinig, maar veel van die modal-split/reistijdfactor curves hebben nogal een theoretisch karakter.quote:Op donderdag 30 maart 2006 12:51 schreef JDude het volgende:
[..]
Mijn stageopdracht gaat overigens over de verplaatsingstijdfactor: een rekenmethode om de verhoudingen tussen trein en auto te kunnen bepalen.
Ja, het is een Prorail classificatie en heeft verder geen zak met NSR te maken, behalve dat die er voor moeten lappenquote:Op donderdag 30 maart 2006 14:20 schreef JDude het volgende:
[..]
Ik heb even teruggelezen... in dat opzicht is het aantal reizigers inderdaad niet relevant.
Wist niet dat het lijstje middelgrote stations daarover ging
Men gaat er inderdaad vanuit dat een deel van die theorie betrouwbaar genoeg is om mee aan de slag te gaan. Onder andere dat er op relaties waar de VF tussen 1 en 2 ligt over het algemeen nog mogelijkheden zijn om de marktpositie te verbeteren.quote:Op donderdag 30 maart 2006 14:24 schreef MREn het volgende:
Dat is wel geinig, maar veel van die modal-split/reistijdfactor curves hebben nogal een theoretisch karakter.
Heb je hier onderzochte modellen voor tot je beschikking, of ga je die zelf maken?
Zo ja, ben ik toch wel benieuwd hoe je dat aan wilt pakken.
Dat kan zeker tot de mogelijkheden behorenquote:Wellicht is het een idee om eens contact te zoeken met RWS over de plaatsing van OV/auto-reistijd informatieschermen. Bij P+R Sittard staat bijv. een bord aan de A2 waar op staat wanneer je per trein in de randstad kan zijn.
In Enschede staat voor het P+R-terrein een bord met de reistijd per bus en per auto, real-time berekend. Dat kan wellicht een hulpmiddel zijn om mensen op de attractiviteit van de trein te wijzen.
Iets dat zeker op gaat in Randstad-Zuid. Mooie plek zou ook die immens irritant 80km A13 bij Overschie zijn
Hey ben ik toch niet de enige die bezig is met opleiding verkeerskundequote:Op donderdag 30 maart 2006 14:56 schreef JDude het volgende:
Wat een theoretisch geneuzel kraam ik eigenlijk uit.
Maarja, het is een leuke opdracht om mee bezig te zijn. Dat het toch theoretisch blijft is te verwachten met een afstudeerstage van mijn studie.
Hé. Een Leeuwardenaar! Al een beetje aan het vlotten, of net begonnen?quote:Op donderdag 30 maart 2006 15:34 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Hey ben ik toch niet de enige die bezig is met opleiding verkeerskunde
Ik lees net op teletekst:quote:Op donderdag 30 maart 2006 14:56 schreef JDude het volgende:
Wat een theoretisch geneuzel kraam ik eigenlijk uit.
Maarja, het is een leuke opdracht om mee bezig te zijn. Dat het toch theoretisch blijft is te verwachten met een afstudeerstage van mijn studie.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | Kapelle:meer reizigers dan NS zegt *************************************** ` Veel meer mensen maken gebruik van het Zeeuwse station Kapelle-Biezelinge dan de NS beweert.Dat zegt wethouder Herselman van de gemeente Kapelle.Hij heeft op het station een telling laten doen van het aantal mensen dat in- en uitstapt. Uit de telling blijkt dat er elke dag 20% meer mensen in- en uitstappen dan de spoorwegen zeggen.Gemiddeld werden dagelijks 577 mensen geteld,terwijl de NS uitgaat van een gemiddelde van 481. De NS wil in de nieuwe dienstregeling, die eind dit jaar wordt ingevoerd, enkele stations in Zeeland sluiten.Er zijn te weinig passagiers,vindt de NS. *************************************** |
net begonnen, zit nu nog met combinatie met Bouwkunde... Pas na de zomer helemaal Verkeerskunde... Maar t gaat lekker hoorquote:Op donderdag 30 maart 2006 15:44 schreef JDude het volgende:
[..]
Hé. Een Leeuwardenaar! Al een beetje aan het vlotten, of net begonnen?
De schattingen van NS komen vooral van interpolatie van losse kaartverkoop en verkochte abonnementen.quote:Op donderdag 30 maart 2006 15:56 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik lees net op teletekst:
[ code verwijderd ]
Bekend getal, die 481!
Ken het wel, maar is voor mij als Enschede'er niet erg om te hoek.quote:Op donderdag 30 maart 2006 15:59 schreef Duvel het volgende:
Kent iemand trouwens het Railtheater? Vanavond in Amsterdam een voorstelling over de TEE. De afdeling geriatrie zal wel weer oververtegenwoordigd zijn...
ik was het niet, dit keerquote:Op donderdag 30 maart 2006 15:51 schreef Ou-Tannu het volgende:
vraag me toch af welke idioten er van de week foto's aan het maken van trein/bussen @ station sneek
Een groot aandeel jeugdige mensen interesseert alleen het tijdschrift, excursies in mindere mate. Als je ondanks herhaaldelijke opmerkingen een prutsblaadje blijft afleveren vind ik het niet gek dat het een grijze bende blijft. Maar wat ik zo links en rechts hoor regent het lidmaatschapsopzeggingen, misschien valt het kwartje dan.... Ik, en niet alleen ik, zenden niks meer in t.b.v. Op de rails omdat het herhaaldelijk voorkwam dat materiaal beschadigd terugkwam. Daarnaast snapt de fotocoördinator bepaalde dingen niet (een sfeerplaat met de trein klein in beeld en een rode loc druk je niet in zwart/wit af op een breedte van twee kolommen, voor een plaatje van een willekeurige cargo neem je een perfecte plaat, je hebt ruime keuze als het niet om wat speciaals draait). Ook is al vaker aangegeven dat er meer foto's in kleur kunnen door een betere opzet, maar dat is tegen dovenmansoren gezegd. Nu zit het verenigingsnieuws in het kleurgedeelte, terwijl daar geen tot amper foto's bij staan. Maar goed, daar is men doof voor, dus weer wat leden minder. Het "verenigingsleven" leeft volgens mij amper onder de jeugdigen, die gaan samen met wat maatjes op pad als ze gaan hobbyen. Het is positief dat men de jeugd er meer bij wil betrekken, maar dan moet men niet alles maar naast zich neerleggen (zoals ook al vaker bij (binnenlandse) excursies is gebeurd).quote:Op donderdag 30 maart 2006 16:13 schreef MREn het volgende:
[pr-verhaaltje]
Voor de niet-kenners onder ons: de NVBS is zo'n beetje de oudste vereniging van het land (75 jaar dit jaar) op het gebied van spoor- en tramwezen. Met als meest bekende natuurlijk Op de Rails, maar heeft ook veel (onbekends) te bieden.
[/pr-verhaaltje]
Nee hoor, hondekoppen zijn er nog maar heel weinig.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 13:38 schreef MonoSynth het volgende:
Help er staat een rode hondekop op station Zwolle.
Ah. Het beestje stond naast een Plan T, en ik kon de verschillen ook al zo moeilijk vindenquote:Op vrijdag 31 maart 2006 13:42 schreef MREn het volgende:
[..]
Nee hoor, hondekoppen zijn er nog maar heel weinig.
Het gaat om 2 plan U;s, waarvan een al compleet rood, de ander nog maar voor de helft
De missende pantograaf doet meestal wel een belletje rinkelen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 13:47 schreef MonoSynth het volgende:
Ah. Het beestje stond naast een Plan T, en ik kon de verschillen ook al zo moeilijk vinden
Dat zijn vooral ventilatieroosters, weinig (géén geloof ik zelfs) zijn een ramen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 13:48 schreef JDude het volgende:
[..]
De missende pantograaf doet meestal wel een belletje rinkelen.
Verder zitten er wat van die kleine ronde raampjes in een U, ter hoogte van het motorblok geloof ik.
Zou ook kunnen, heb er maar 1x in gezeten (Groningen-Zwolle een paar jaar geleden. In het deel van het land waar ik woon zie je ze haast nooit.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 13:58 schreef MREn het volgende:
Dat zijn vooral ventilatieroosters, weinig (géén geloof ik zelfs) zijn een ramen.
Dat komt omdat ze ook al een jaar uit dienst zijnquote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:01 schreef JDude het volgende:
[..]
Zou ook kunnen, heb er maar 1x in gezeten (Groningen-Zwolle een paar jaar geleden. In het deel van het land waar ik woon zie je ze haast nooit.
"zág je ze haast nooit" moest het inderdaad ook zijnquote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:06 schreef MREn het volgende:
Dat komt omdat ze ook al een jaar uit dienst zijn
Werden nog even uit de kast gehaald voor Eindhoven-Weert en Zwolle-Groningen.
Die twee rode zijn particulier bezit van een of andere club uit NH, ik meen de HIJSM.
En natuurlijk het lage "voorhoofd" vergeleken met zijn elektrische broertje.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 13:58 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat zijn vooral ventilatieroosters, weinig (géén geloof ik zelfs) zijn een ramen.
Verder is de lage koppeling ook nogal kenmerkend.
Zwolle-Groningen is gewoon elektrisch hoor. Ze hebben nog wel een tijd gereden op Zwolle-Enschede, maar daar rijden inmiddels alleen nog maar buffeltjes.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:06 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat komt omdat ze ook al een jaar uit dienst zijn
Werden nog even uit de kast gehaald voor Eindhoven-Weert en Zwolle-Groningen.
Die twee rode zijn particulier bezit van een of andere club uit NH, ik meen de HIJSM.
Weert-Eindhoven ook, maar een jaar of drie, vier geleden was een redelijk gebrek aan materieel (voor de aanschaf van ICK), waardoor uit noodzaak weer plan U in diest ging. Omdat ze wat trager optrokken dan mat'64, werden ze ingezet op trajecten die redelijk los lagen van de rest van het net, waaronder dus Zwolle-Groningen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:21 schreef MonoSynth het volgende:
[..]
Zwolle-Groningen is gewoon elektrisch hoor.
Dat is al wat langer geleden, Zwolle-Enschede rijden al sinds '96 buffels geloof ik. Juist op Oldenzaal-Hengelo-Zutphen heeft plan U lang gereden: tot begin 2001 meen ik.quote:Ze hebben nog wel een tijd gereden op Zwolle-Enschede, maar daar rijden inmiddels alleen nog maar buffeltjes.
Ik ben van '98 tot '05 vaste klant geweest op Zwolle-Groningen, maar heb maar een enkele keer in een dieseltje gezeten (maar daar moet ik bij zeggen dat ik meestal de :49 en :52 nam (koplopers, intercity vanuit A'foort) omdat de :26 niet aansloot op mijn bus).quote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:27 schreef MREn het volgende:
[..]
Weert-Eindhoven ook, maar een jaar of drie, vier geleden was een redelijk gebrek aan materieel (voor de aanschaf van ICK), waardoor uit noodzaak weer plan U in diest ging. Omdat ze wat trager optrokken dan mat'64, werden ze ingezet op trajecten die redelijk los lagen van de rest van het net, waaronder dus Zwolle-Groningen.
Ik heb een tijd lang, tot een paar jaar geleden, dagelijks Plan U's op dat traject zien rijden. Er reden idd ook buffels, maar het is pas sinds een jaar of twee dat er alleen maar buffeltjes rijden.quote:Dat is al wat langer geleden, Zwolle-Enschede rijden al sinds '96 buffels geloof ik. Juist op Oldenzaal-Hengelo-Zutphen heeft plan U lang gereden: tot begin 2001 meen ik.
Maar die liggen ook niet los van het net, die moeten gewoon gekoppeld worden met het deel uit Ljouwert.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:32 schreef MonoSynth het volgende:
[..]
Ik ben van '98 tot '05 vaste klant geweest op Zwolle-Groningen, maar heb maar een enkele keer in een dieseltje gezeten (maar daar moet ik bij zeggen dat ik meestal de :49 en :52 nam (koplopers, intercity vanuit A'foort) omdat de :26 niet aansloot op mijn bus).
Dat is gewoon niet waar, de buffel inzet is al jaren lang op dat traject. Ik woon sinds begin 2000 in Enschede, en heb nog nooit iets anders gezien naar Zwolle.quote:Ik heb een tijd lang, tot een paar jaar geleden, dagelijks Plan U's op dat traject zien rijden. Er reden idd ook buffels, maar het is pas sinds een jaar of twee dat er alleen maar buffeltjes rijden.
Hmm. Vreemd.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:39 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar, de buffel inzet is al jaren lang op dat traject. Ik woon sinds begin 2000 in Enschede, en heb nog nooit iets anders gezien naar Zwolle.
Ik heb het voor de volledigheid nog opgezocht: sinds eind '98, begin '99 worden alle diensten Zwolle-Enschede met DM/90 gereden.
Op Zwolle-Roosendaal rijdt nog steeds af en toe mat '64, en met de nieuwe dienstregeling van 2007 wordt dat weer permanent zo, schijnt het.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 14:39 schreef MREn het volgende:
Ben je niet per ongeluk in de war mat mat '64 (zoals vandaag), dat reed tot 1,5 jaar geleden nog op Zwolle-Roosendaal, bij vertrek uit Zwolle dus deels parallel aan de lijn naar Almelo/Enschede, misschien dat je die gezien hebt en gedacht dat het de stopper naar Enschede was?
Waren de Plan E's toen niet net buiten dienst? Ze hebben in 1989 nog bijgedragen aan 150 jaar spoorwegen, maar toen stonden ze al terzijde dacht ik. Daarna heeft NS nog een tijd Belgische M2 rijtuigen gehuurd.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 23:39 schreef MREn het volgende:
Rond '88 was mat '54 nog volop in dienst (hondekoppen dus), later vervangen door de instroom van koplopers, zo tussen '90 en '94.
Geen idee of daar nog wat tussen heeft gezet, zoals naar bv. Enschede waar 1100-locje reed met plan E.
En op de diesellijnen plan E met twee keer 2200-locs.
Even dit topic lezen, want je schijnt het een beetje half fout te hebben.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 21:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Op Zwolle-Roosendaal rijdt nog steeds af en toe mat '64, en met de nieuwe dienstregeling van 2007 wordt dat weer permanent zo, schijnt het.
De U-tjes hebben daar hun laatste kilometers gereden in de stoptreindienst een paar jaar geleden. In de zelfde periode werden ze nog ingezet als stoptrein tussen Eindhoven en Weert. Een drama, want het spul stond niet bekend om zijn grote acceleratievermogen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 21:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Op Zwolle-Roosendaal rijdt nog steeds af en toe mat '64, en met de nieuwe dienstregeling van 2007 wordt dat weer permanent zo, schijnt het.
Wat heeft er eigenlijk allemaal op Zwolle-Groningen gereden? Zo rond 1988/89 waren daar van die hondekop-achtige treinen te zien, maar was dat dan Materieel 54, 64 of was het Plan U?
de Utjes zijn gewoon de eersten die lekker van pension genietenquote:Op zondag 2 april 2006 23:19 schreef Duvel het volgende:
[..]
De U-tjes hebben daar hun laatste kilometers gereden in de stoptreindienst een paar jaar geleden. In de zelfde periode werden ze nog ingezet als stoptrein tussen Eindhoven en Weert. Een drama, want het spul stond niet bekend om zijn grote acceleratievermogen.
Word leuke Plan V combinaties kan het nu al verwachtenquote:Op zaterdag 1 april 2006 23:27 schreef Tfz het volgende:
[..]
Even dit topic lezen, want je schijnt het een beetje half fout te hebben.Nijmegen-Zwolle wordt plan V, Arnhem-Roosendaal ICRm.
Dit weekend waren ze er anders maar wat blij mee, met Zl-Amf en Zl-Aml tegelijk buiten dienst.quote:Op zondag 2 april 2006 23:32 schreef Brembo het volgende:
[..]
Word leuke Plan V combinaties kan het nu al verwachten. Volgens mij wordt de tak nijmegen - zwolle gedaan als of het niet is bij de NS
.
Kun je dat ook nog onderbouwen? In de tijd van materieeltekorten is het een ideale lijn om afwijkend materieel kwijt te kunnen. Daarnaast moet je zeker niet vergeten dat Zwolle-Arnhem niet onoverkomelijk is met Mat '64 (in tegenstelling tot Zwolle-Roosendaal). In Arnhem kun je al overstappen op de IC Arnhem-Roosendaal, of met Mat '64 als stopper verder (net zoals nu).quote:Op zondag 2 april 2006 23:32 schreef Brembo het volgende:
[..]
Word leuke Plan V combinaties kan het nu al verwachten. Volgens mij wordt de tak nijmegen - zwolle gedaan als of het niet is bij de NS
.
Ik denk dat je gewoon wat realistischer moet zijn. Het is simpelweg niet te doen om overal maar het nieuwste van het nieuwste materieel in te zetten. Zeker wanneer je overgaat naar een intensievere dienstregeling moet je iets minder kritisch zijn. Daarnaast, nogmaals, Zwolle-Arnhem lijkt me niet zo'n probleem. Overigens zie je het inzetten van materieel à la Mat '64 (zeker qua comfort) op zo'n stukken zeker niet alleen in Nederland.quote:Nee NS u jaagt de reiziger uit de trein.
Zoiets zal het wel worden: vier bakken normaal (T of 2*V) en zes in de spits (3*V of T+V).quote:Op maandag 3 april 2006 01:13 schreef petre86 het volgende:
dus Zwolle-arnhem krijgen we met plan T-tjes?
die rammelbakken die nu al in 3x tweetjes rijden?
of in een viertje met een tweetje?
Is het niet een beetje een complex om te denken dat alle verbeteringen alleen in het westen liggen? Olst en Wijhe elke 30min bediend, hogere frequenties op Arnhem-Nijmegen, Ede-Barneveld. Extra stations in Apeldoorn en Zutphen, verdubbeling IC frequentie Sittard-Maastricht en Sittard-Heerlen, wellicht extra stoptrein Zwolle-Ljouwert. Om maar een paar dingen te noemen buiten de randstad.quote:ik vind het een hele achteruitgang. maakt mij niet uit dat die westerlingen er dan o vooruit gaan..
die rijden toch al continu in het mooie materiaal rond.. dit lijntje wordt nu ook gebruikt om het "overige" materiaal op te dumpen..
Je mag wel klagen, en ik vind het ook waardeloos (vooral de knip in de 3600), maar van de andere kant: als je weet van voor knelpunten (enkelspoors stukken en belangrijke knooppunten op stations, ligging van IC-diensten er omheen), weet je ook hoe vertragingsgevoelig die serie is. 5 minuten te laat weg uit Deventer is er bijna niet uit te rijden voor Den Bosch.quote:naja, ik mag niet klagen volgend de critici hier, het rijdt en het rijdt ook buiten de spits 2x per uur..
Dat ligt er nogal aan waar je naar toe wilt.quote:Op maandag 3 april 2006 06:06 schreef MREn het volgende:
Bovendien is het vanaf Deventer en Zwolle net zo snel om via Utrecht te rijden.
Een stel dat gesplitst wordt in Amsterdam/Rotterdam bestaat voor zover ik weet niet.quote:Op maandag 3 april 2006 10:14 schreef jorienvdherik het volgende:
mooi stukje, nooit eerder gezien zal ook ff fotos posten
zaterdag bij amersfoort en utrecht centraal
zo lange trein die gaat dan in 2 stukken daarna, 1 rotterdam centraal ander amsterdam centraal
Even uit/wegwaaien op het panoramaterras, altijd mooi!quote:Op maandag 3 april 2006 10:25 schreef jorienvdherik het volgende:
vreemd, donderdag vanaf rotterdam een spel halen in den haag met de trein, en dan door naar schiphol daar ff kijken is best leuk
Dit wordt al een tijdje niet meer gedaan. Er is zelfs sprake van dat de deuren bij de eerstvolgende revisie helemaal dichtgaan.quote:Op maandag 3 april 2006 10:38 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik zie trouwens steeds vaker de laatste tijd dat de kopdeuren van de kopopers niet meer open gaan. Stellen worden gewoon gekoppeld, klaar. Wil nog weleens een filmpje maken van die "zoen" van twee koploperstellenZiet er wel cool uit namelijk
Godverquote:Op maandag 3 april 2006 10:46 schreef JDude het volgende:
[..]
Dit wordt al een tijdje niet meer gedaan. Er is zelfs sprake van dat de deuren bij de eerstvolgende revisie helemaal dichtgaan.
Op sommige dagen worden enkele treinen op de Noordoost zelfs al niet eens meer gecombineerd.
Jammer, het had wel wat om door zo'n schier eindeloze Koploper te wandelen.
Tsja, volgens de bureaucraten zou het sneller zijn, maar het betekent wel dat je niet in een druk treinstel kan instappen en doorlopen naar een rustig stuk.quote:Op maandag 3 april 2006 10:57 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Godver
Mooi balen dan. En waarom? Tijdverlies zeker? Waarom bouwen ze dan eerst treinen met uitdrukkelijk deze mogelijkheid?Mooie kutzooi, wel
De Noordoost rijdt doorgaans aardig op tijd hoor!quote:Op maandag 3 april 2006 11:19 schreef Dr_Flash het volgende:
Nou, en wat blijkt er een hoop van die punctualiteit![]()
dubbel trein?quote:Op maandag 3 april 2006 15:41 schreef jorienvdherik het volgende:
leuke foto's vind zo dubbel trein toch mooist
Rijtuigenquote:Op maandag 3 april 2006 15:39 schreef Ou-Tannu het volgende:
weer wat plaatjes op mn telefoon gevondenbij gebrek aan een camera die je altijd mee sleept
!
[afbeelding]
een 1700 eloc(?) met een enorme bak wagons dr achter aanook op Den Bosch CS
ICRmquote:
Nog niet, dat gebeurt pas bij de aanstaande revisie. Nieuwe stoelen, meer stoelen, airco enzo.quote:Op maandag 3 april 2006 10:48 schreef SNArky het volgende:
Volgens mij zijn die koppen inmiddels zelfs dichtgelast.
Airco! aah dat is voor de zomer wel nodig ja,quote:Op maandag 3 april 2006 16:04 schreef MREn het volgende:
[..]
Nog niet, dat gebeurt pas bij de aanstaande revisie. Nieuwe stoelen, meer stoelen, airco enzo.
Dat heeft weinig met de deuren te maken natuurlijk, maar meer met het feit dat er maximaal 15 bakken ICM mogen rijden in één trein. En in de spits is het zo druk tussen Ut-Zl dat daar niet gecombineerd wordt gereden opdat je bijv. 8 bakken hebt voor Lw en 12 voor Gn. Dat is natuurlijk veel te lang voor de perrons.quote:Op maandag 3 april 2006 10:46 schreef JDude het volgende:
Op sommige dagen worden enkele treinen op de Noordoost zelfs al niet eens meer gecombineerd.
Jammer, het had wel wat om door zo'n schier eindeloze Koploper te wandelen.
Voordeel van airco vind ik vooral dat het rijgeluid door de toegenomen stroomlijn enorm afneemt.quote:Op maandag 3 april 2006 16:05 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Airco! aah dat is voor de zomer wel nodig ja,
Waarvoor heb je meer ruimte nodig dan? Ik heb altijd ruimte zatquote:wat ik ook wel zou waarderen is een ietsjes grotere wc..
zo als in de IRMs ofzo![]()
Ik twijfel er ook absoluut niet aan dat het in dat opzicht een nuttige, noodzakelijke beslissing is geweestquote:Op maandag 3 april 2006 16:08 schreef MREn het volgende:
Dat heeft weinig met de deuren te maken natuurlijk, maar meer met het feit dat er maximaal 15 bakken ICM mogen rijden in één trein. En in de spits is het zo druk tussen Ut-Zl dat daar niet gecombineerd wordt gereden opdat je bijv. 8 bakken hebt voor Lw en 12 voor Gn. Dat is natuurlijk veel te lang voor de perrons.
Ze kunnen die treinen in Hengelo stallen of in Zwolle. In Hengelo hebben de 3101, 3102 en 3103 een tijdje gestaan voordat ze weer op dienst gingen. In Leeuwarden en in Groningen is te weinig ruimte om ze allemaal te stallen, dit omdat de nieuwe treinen ook een plaatsje moeten hebben.quote:Op zondag 2 april 2006 23:22 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
vraag me strax af waar die berg DH-1/2tjes heen gaanipv weggroesten op groningen / leeuwarden
vind de wc van de ICM gewoon te klein, je kan amper keren in dat hokquote:Op maandag 3 april 2006 16:12 schreef MREn het volgende:
[..]
Voordeel van airco vind ik vooral dat het rijgeluid door de toegenomen stroomlijn enorm afneemt.
Maar as het net zo'n airco is als in ICRm, prima hoor! In IRM staat ie nog wel eens op standje diepvries, dat is niet erg handig als je in de zomer na een uur in de diepvries op een snikheet perron uitstapt.
[..]
Waarvoor heb je meer ruimte nodig dan? Ik heb altijd ruimte zat
IRM heeft trouwens niet alleen grote wc-ruimtes, maar ook kleine.
Als je de ruimte wil in de plee, moet je DM'90 hebben. Of nog groter: wc in een BDs-rijtuig.
De 3101 en 3102 staan 's avonds en 's nachts standaard in Hengeloquote:Op maandag 3 april 2006 16:50 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ze kunnen die treinen in Hengelo stallen of in Zwolle. In Hengelo hebben de 3101, 3102 en 3103 een tijdje gestaan voordat ze weer op dienst gingen.
Ik heb wel eens midden in de zomer in een IRM-bak met kapotte airco gezeten.. dan baal je toch wel dat je geen raampjes hebt. Kennelijk was ik de enige die zo slim was om te kijken of de airco het 1 bak verder wel deed, want daar was het een stuk rustiger dan in de eerstequote:Op maandag 3 april 2006 16:12 schreef MREn het volgende:
[..]
Voordeel van airco vind ik vooral dat het rijgeluid door de toegenomen stroomlijn enorm afneemt.
Maar as het net zo'n airco is als in ICRm, prima hoor! In IRM staat ie nog wel eens op standje diepvries, dat is niet erg handig als je in de zomer na een uur in de diepvries op een snikheet perron uitstapt.
[..]
Bij volledig falen van de airco gaat IRM ook aan de kant in de zomer.quote:Op maandag 3 april 2006 17:31 schreef Bigs het volgende:
[..]
Ik heb wel eens midden in de zomer in een IRM-bak met kapotte airco gezeten.. dan baal je toch wel dat je geen raampjes hebt. Kennelijk was ik de enige die zo slim was om te kijken of de airco het 1 bak verder wel deed, want daar was het een stuk rustiger dan in de eerste
of wat dacht je van die klaplopers die midden in de winter met een griepje in de trein zitten en zonodig omdat HUN het warm hebben het raampje open te zetten, de rest van de bak verrekken van de kou en er iets van zeggen was not done :/quote:Op maandag 3 april 2006 17:38 schreef MREn het volgende:
[..]
Bij volledig falen van de airco gaat IRM ook aan de kant in de zomer.
Ik heb ook wel eens een ICM met defecte verwarming gehad in de herfst, dat is ook lekker frisGelukkig was het hier ook maar één bak, en kwam de conducteur nog even speciaal langs om iedereen er op te wijzen dat er in de rest van de trein wel verwarming was.
Hun?quote:Op maandag 3 april 2006 17:51 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
of wat dacht je van die klaplopers die midden in de winter met een griepje in de trein zitten en zonodig omdat HUN het warm hebben het raampje open te zetten, de rest van de bak verrekken van de kou en er iets van zeggen was not done :/
ach, schijnbaar was ik de enige die besloot om bij zwolle over te stappen naar een andere trein.. en die was ook heerlijk rustigquote:Op maandag 3 april 2006 17:58 schreef MREn het volgende:
[..]
Hun?
Dat is hun probleem, maar zij hebben het warm.
Nederlands op school tegenwoordig
Maar gewoon iets van zeggen, iedereen doet het raampje dan weer dicht.
ja en dan in de winter... als het vriestquote:Op maandag 3 april 2006 18:02 schreef Bigs het volgende:
Die ramen in de Koplopers laten ook wel erg veel wind binnen. Een beetje het tegenovergestelde van de gehalveerde Mat '64 raampjes.. het enige effect dat die hebben is dat je NOG meer herrie krijgt
wees er blij mee danquote:Op maandag 3 april 2006 18:09 schreef MREn het volgende:
Mijn ervaring is juist dat het in koplopers bijna onmogelijk is om het koud te krijgen met werkende verwarming.
Inderdaad... het klimaat is daar vaak zo dat je haast wel in slaap móet vallen, en dat samen met het rijgedrag van die karretjes...quote:Op maandag 3 april 2006 18:09 schreef MREn het volgende:
Mijn ervaring is juist dat het in koplopers bijna onmogelijk is om het koud te krijgen met werkende verwarming.
normaal gezien wel ja,quote:Op maandag 3 april 2006 18:35 schreef JDude het volgende:
[..]
Inderdaad... het klimaat is daar vaak zo dat je haast wel in slaap móet vallen, en dat samen met het rijgedrag van die karretjes...![]()
Nee man, die stoelen zitten kut en ze deinen een meter van links naar rechts bij elke wissel.quote:Op maandag 3 april 2006 18:37 schreef Ou-Tannu het volgende:
normaal gezien wel ja,
vind de IRMs toch meer slaapverwekkend om eerlijk te zijn?
k wordt altijd zo duf en slaperig als het maar kan in de irmquote:Op maandag 3 april 2006 18:39 schreef JDude het volgende:
[..]
Nee man, die stoelen zitten kut en ze deinen een meter van links naar rechts bij elke wissel.
Inderdaad! Moet je wel de mazzel hebben dat ze ze hebben voorverwarmd (zoals mijn trein 's ochtends, die van het rangeerterrein komt). Maar als ze dan lekker warm zijn: slaap gegarandeerd.quote:Op maandag 3 april 2006 18:35 schreef JDude het volgende:
[..]
Inderdaad... het klimaat is daar vaak zo dat je haast wel in slaap móet vallen, en dat samen met het rijgedrag van die karretjes...![]()
ach heb ik hier zowiezo, ze komen toch vanaf leeuwardenquote:Op maandag 3 april 2006 22:30 schreef Duvel het volgende:
[..]
Inderdaad! Moet je wel de mazzel hebben dat ze ze hebben voorverwarmd (zoals mijn trein 's ochtends, die van het rangeerterrein komt). Maar als ze dan lekker warm zijn: slaap gegarandeerd.
Door dat links-rechts gewieg sukkel ik juist heerlijk in slaap..quote:Op maandag 3 april 2006 18:39 schreef JDude het volgende:
[..]
Nee man, die stoelen zitten kut en ze deinen een meter van links naar rechts bij elke wissel.
ah dat heb ik dan ook denk ikquote:Op maandag 3 april 2006 22:53 schreef Bigs het volgende:
[..]
Door dat links-rechts gewieg sukkel ik juist heerlijk in slaap..En dan zachtjes die doedelzak op de achtergrond.. heerlijk
soms iets TE goedquote:Op dinsdag 4 april 2006 00:06 schreef Erosjuhhh het volgende:
heerlijk ja.. slapen in de koplopers
yep, ben ook blij dat Enschede (waar ik moet zijn) de eindbestemming isquote:Op dinsdag 4 april 2006 00:06 schreef Erosjuhhh het volgende:
heerlijk ja.. slapen in de koplopers
Hengelo ligt dichter bij Enschede dan It Hearrenfean bij Ljouwert.quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:29 schreef Ou-Tannu het volgende:
ik heb t geluk dat leeuwarden niet zo ver van heerenveen ligt kwa reistijd![]()
tis alleen vervelend
Die werkt hier al jaren prima in Mozilla Firefoxquote:Op dinsdag 4 april 2006 03:01 schreef MREn het volgende:
(ff te lui om het op te zoeken op die IE-only NS-kutsite)
Net als in Opera...quote:Op dinsdag 4 april 2006 08:24 schreef JDude het volgende:
[..]
Die werkt hier al jaren prima in Mozilla Firefox![]()
ik heb alleen nooit de laatste treinquote:Op dinsdag 4 april 2006 03:01 schreef MREn het volgende:
[..]
Hengelo ligt dichter bij Enschede dan It Hearrenfean bij Ljouwert.
Grootste probleem is dat er vanaf Enschede na 0:05 niets meer richting Hengelo rijdt, terwijl om 0:30, 1:00 en 1:30 nog wel IC's met potentiele verslapers binnen komen.
Maar ik denk zo dat dat voor Friesland net zo goed geldt: laatste IC rond 23:33 weg uit Hr geloof ik, terwijl laatste rond 0:35 vertrekt naar Lw?
(ff te lui om het op te zoeken op die IE-only NS-kutsite)
Nee ik ook niet trouwens. En Es-Hgl kan je ook wel met een taxi doen. Vaak moet je toch in het midden zijnquote:Op dinsdag 4 april 2006 11:50 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ik heb alleen nooit de laatste trein!
Groningen: laatste trein richting randstad 22.38 (2317 zou ook, maar dan ben je wel dubbel zo lang bezig om in R'dam te komen...)quote:Op dinsdag 4 april 2006 12:03 schreef Ou-Tannu het volgende:
en idd laatste trein vanaf leeuwarden gaat om 23:17 oid, en ze komen tot 1u binnen
Op zich natuurlijk vrij logisch dat er nog langer treinen aankomen dan vertrekken...quote:Op dinsdag 4 april 2006 12:21 schreef the_disheaver het volgende:
Groningen: laatste trein richting randstad 22.38 (2317 zou ook, maar dan ben je wel dubbel zo lang bezig om in R'dam te komen...)
Laatste trein van randstad naar groningen: 1.58 aankomst Groningen![]()
Gelukkig hoef ik nooit snachts naar de randstad, andersom wel.
5:38 kun je weer naar Zlquote:Op dinsdag 4 april 2006 13:58 schreef Dr_Flash het volgende:
1:58 Gn A hmmm
en hoe lang moet je dan op het perron slapen voordat je weer weg kunt?
Met de fiets best snelquote:Op dinsdag 4 april 2006 13:58 schreef Dr_Flash het volgende:
1:58 Gn A hmmm
en hoe lang moet je dan op het perron slapen voordat je weer weg kunt?
Komen iig wel uit Duitsland jaquote:Op dinsdag 4 april 2006 14:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Wie weet waar deze locs vandaan komen? Ze lijken volgens mij erg op locs die in de DDR gereden hebben
[afbeelding]
zoveel diesellijnen heeft de NS toch niet meer?quote:Op dinsdag 4 april 2006 16:25 schreef Zug-Chef het volgende:
Als NL nu eens gaat investeren in betrouwbare Diesel Loks (BR 212 / 216-218 / 232) kunnen die in combinatie met DubbelDeks Materieel ingezet worden op drukke diesel lijntjes. Werkt in .de ook prima.
Bedoelde ook meer Geheel Nederland, in plaats van alleen de NSquote:Op dinsdag 4 april 2006 16:26 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
zoveel diesellijnen heeft de NS toch niet meer?
sja noordned kan je lang op wachten, aangezien dat arriva is geworden,quote:Op dinsdag 4 april 2006 16:29 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Bedoelde ook meer Geheel Nederland, in plaats van alleen de NS
maar NS in ieder geval:
Zwolle - Wierden (-Enschede)
Nijmegen - Roermond
Geheel Noordned. In de spits is het altijd vrij druk hier en rond Groningen
Ja ok Arriva bedoelde ikquote:Op dinsdag 4 april 2006 16:30 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
sja noordned kan je lang op wachten, aangezien dat arriva is geworden,
en die gaan toch met GTWs van Stadler rijden,
en je vergeet zwolle - Kampen, Apeldoorn Zutphen volgens mij ook nog
Dan zie je dat je er een derde stelletje bij geplakt kan worden en verordonneer je dat ProRail de perrons verlengt. Gaan investeren in diesellocs en een paar dubbeldeksbakken is natuurlijk de grootste flauwekul, tenzij je veel geld wil weggooien. Dan hebben we het nog maar niet over de grote inflexibiliteit die je introduceert (je trapt in korte keertijd niet snel wat bakken af), de niet zo heel grote betrouwbaarheid bij een kleine serie oude loccen e.d..quote:Op dinsdag 4 april 2006 16:33 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Ja ok Arriva bedoelde ik![]()
Zwolle - Kampen is ook vrij druk inderdaad, maar als je daar eindelijk zit kan je er weer uit. Apeldoorn - Zutphen kan inderdaad wel handig worden, zeker als daar over een bepaalde tijd nog 2 a 3 stations bijkomen op de lijn. Dan volstaan die 2 Buffels niet echt meer lijkt me
Mee eensquote:Op dinsdag 4 april 2006 16:41 schreef Tfz het volgende:
[..]
Dan zie je dat je er een derde stelletje bij geplakt kan worden en verordonneer je dat ProRail de perrons verlengt. Gaan investeren in diesellocs en een paar dubbeldeksbakken is natuurlijk de grootste flauwekul, tenzij je veel geld wil weggooien. Dan hebben we het nog maar niet over de grote inflexibiliteit die je introduceert (je trapt in korte keertijd niet snel wat bakken af), de niet zo heel grote betrouwbaarheid bij een kleine serie oude loccen e.d..
veenexpres kan niet andersquote:Op dinsdag 4 april 2006 16:37 schreef petre86 het volgende:
en zutphen-oldenzaal is ook diesel(syntus)
en de veenexpres ook (conexxion)
Vriendelijke mensen op dat forum btw. Zijn alle hardcore treinenkenners van het type Tfz?quote:Op dinsdag 4 april 2006 14:35 schreef JDude het volgende:
[..]
Komen iig wel uit Duitsland ja
Zie ook http://www.opeenshadikhetforum.nl/viewtopic.php?t=2103
jah en? de andere trajecten iets hierboven ookquote:Op dinsdag 4 april 2006 16:59 schreef ILCILA het volgende:
[..]
veenexpres kan niet andershebben geen bovenleiding
als je bedenkt dat alleen de V-IRMs ombouw mogelijkheid hebben tot 25kV schiet dat nog niet op he?quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:06 schreef Willy84 het volgende:
Weet iemand waarom ze in veel landen met verschillende bovenleiding spanningen rijden. Imo is het natuurlijk veel makkelijker als iedereen op dezelfde spanning en spoorbreedte rijd.
In nl 1500volt en geloof op de hsl weer op 25kv. Iemand enig idee waarom dit precies is en of er plannen zijn op dit gelijk te maken.
Ik wil me beslist geen hardcore treinkenner noemen. Over zat dingen hoef je me niks te vragen (bv. rijtuigtypen buiten ICR, ICK, DDM1), internationale zooi e.d.. Gokje: het zijn meer mensen die een hekel hebben aan figuren zonder enige zelfwerkzaamheid, maar met oogkleppen e.d.quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:01 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Vriendelijke mensen op dat forum btw. Zijn alle hardcore treinenkenners van het type Tfz?
Nee, niet geschikt ervoor. Er zijn volgens mij wel baanvakken waar bij nieuwbouw van de bovenbouw (...) o.a. andere isolatoren zijn geplaatst, maar volgens mij niet consequent. Ik heb hier wel eens een stuk over gelezen door... MREn? Of Duvel? Ik weet 't niet, iemand heeft daar eens wat over geschreven in ieder geval.quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:15 schreef Ou-Tannu het volgende:
is de Huidige bovenleiding infrastuctuur wel geschik voor 25KV? ( genoeg isolatie?)
Ze werden boos omdat ik een foto uit 2004 posttequote:Op dinsdag 4 april 2006 17:27 schreef Tfz het volgende:
[..]
Ik wil me beslist geen hardcore treinkenner noemen. Over zat dingen hoef je me niks te vragen (bv. rijtuigtypen buiten ICR, ICK, DDM1), internationale zooi e.d.. Gokje: het zijn meer mensen die een hekel hebben aan figuren zonder enige zelfwerkzaamheid, maar met oogkleppen e.d.![]()
dat was mij ook opgevallen, tis natuurlijk geen gek idee om bij nieuwbouw / renovatie ze meteen aan te passen?quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:28 schreef Tfz het volgende:
[..]
Nee, niet geschikt ervoor. Er zijn volgens mij wel baanvakken waar bij nieuwbouw van de bovenbouw (...) o.a. andere isolatoren zijn geplaatst, maar volgens mij niet consequent. Ik heb hier wel eens een stuk over gelezen door... MREn? Of Duvel? Ik weet 't niet, iemand heeft daar eens wat over geschreven in ieder geval.
Belgie op 3000 volt dacht ik,quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:58 schreef Willy84 het volgende:
Als de virm bakken voorbereid zijn op 25 kv en er op diverse baanvakken extra kosten worden gemaakt om voor te bereiden op 25 kv dan mag ik aannemen dat ze dat met het oog op de toekomst doen. Weet iemand op welke spanning ze rijden in Duitsland, Belgie, Frankrijk en Engeland.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |