Nee, punt 1 nietquote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:35 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Punt 1 zeer positief en zeer haalbaar. De rest is populisme.
Ongelooflijk hoe onze overheid haar bevolking heeft weten te manipuleren. Belastingverlaging wordt tegenwoordig simpelweg als onhaalbaar, ongewenst en populistisch beschouwd.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:39 schreef BobRooney het volgende:
Punt 1![]()
Zal wel haalbaar zijn, maar dan worden andere dingen wel weer duurder.
Na al die bezuinigingen de belastingen omlaag? Kom op, zeg.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:35 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Punt 1 zeer positief en zeer haalbaar. De rest is populisme.
Beetje PVDA he .. die geven ook alleen maar geld uitquote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:43 schreef Arendt het volgende:
[..]
Na al die bezuinigingen de belastingen omlaag? Kom op, zeg.
Primaquote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:32 schreef feessie het volgende:
Tienpuntenplan van de Groep Wilders/PVV:
1. Belastingen fors omlaag.
Kolder, cultuur hoort niet in de grondwetquote:2. Joods-christelijke en humanistische traditie als dominante cultuur in Grondwet. Art. 1 vervalt.
Beetje een loze kreet niet? Welke taken bedoelt hij zoal?quote:3. Taken uit EU terughalen.
Nog meer onzin, een goed punt zo zijn om alleen immigranten binnen te halen die een verrijking zijn voor de economie.quote:4. Immigratiestop van vijf jaar voor niet-westerse allochtonen.
Ten eerste zou bijzonder onderwijs helemaal afgeschaft moeten wordenquote:5. Moratorium op stichting van islamitische scholen en moskeeën, preekverbod buitenlandse imams.
Ook niet echt liberaal en opvoeding hoort in eerste instantie door de opvoeders gedaan te worden.quote:6. Opvoeding en vorming meer terug in lesroosters van scholen.
Burgemeester voor, politiechef lijkt me niet wenselijk.quote:7. Directe verkiezing van burgemeester, maar ook politiechef.
Er zou wel wat mogen gebeuren met het gat tussen 20 jaar en levenslang. Verder denk ik niet dat Nederland zo laag straft, in vergelijking met de EU is Nederland een subtopper qua strafmaat.quote:8. Hoge minimumstraffen, hogere maximumstraffen, heropvoedingskampen voor straatterroristen.
Wie gaat dit betalen? Maar goed "indien mogelijk" zegt hier wel weer genoeg.quote:9. Onderwijzers, politie-agenten, verplegers, militairen waar mogelijk beter beloond.
En hoe wou Wilders dit doen zonder (ingewikkelde) herzieningen? Je zult dan toch eerst flink moeten snoeien in het aantal managment posities en regelgeving.quote:10. Geen ingewikkelde stelselherzieningen in de zorg, wel meer nadruk op toegankelijkheid en menswaardigheid van zorginstellingen.
Dan praat je al snel over vlak-tax. Waarom ? Het verlagen van belastingen moet ergens vandaan gehaald worden en een mogelijke oplossing zou zijn om het ambtenarenapparaat te verkleinen. Vlak-tax zou voor een verlaging van de administratie moeten zorgen. Of daarmee het hele plan gefinancieerd kan worden valt te betwijfelen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:32 schreef feessie het volgende:
" Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."quote:2. Joods-christelijke en humanistische traditie als dominante cultuur in Grondwet. Art. 1 vervalt.
quote:3. Taken uit EU terughalen.
Immigratiestop is niet nodig, een greencard systeem oid is nodig. In Canada en de VS kom je alleen binnen als je een bepaald aantal punten haalt (punten voor leeftijd, opleiding, vermogen, taalvaardigheid enz.). De mensen die zoveel punten halen zijn in principe waardevol voor ons land en die zullen we dan ook toe moeten blijven laten.quote:4. Immigratiestop van vijf jaar voor niet-westerse allochtonen.
Daar kan ik me invinden mits daar dan tegenover staat dat van die tijd gebruik wordt gemaakt om de betreffende scholen, moskeeen en imams te evalueren zodat duidelijk is welke wel en welke niet van toegevoegde waarde zijn.quote:5. Moratorium op stichting van islamitische scholen en moskeeën, preekverbod buitenlandse imams.
Zou daar het probleem liggen ? Ik zie meer in het aanspreken van ouders op het gedrag van hun kinderen. Ik weet niet wat ik met dit punt aan moet, het blijft een vrij lege uitspraak.quote:6. Opvoeding en vorming meer terug in lesroosters van scholen.
Nog meer verkiezingen, er komt nu al geen hond opdraven. De burgermeester kan ik nog inkomen maar voor de politiechef...quote:7. Directe verkiezing van burgemeester, maar ook politiechef.
Tja een mooi populistisch punt. Of het werkt, ik weet het niet maar als criminelen langer van de straat zijn dan vind ik het best. Heropvoedingskampen schijnen overigens averechts te werken dus dat lijkt me dan weer een minder goed planquote:8. Hoge minimumstraffen, hogere maximumstraffen, heropvoedingskampen voor straatterroristen.
Volgens mij zouden wij eens moeten gaan regeren als ik onze standpunten zo eens ziequote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:47 schreef Chewie het volgende:
Heeft hij dit al aan de deur van het binnnenhof gespijkerd![]()
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:52 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Volgens mij zouden wij eens moeten gaan regeren als ik onze standpunten zo eens zie
Ik kan dit als belijdend Christen alleen maar onderschrijven, een schending van de scheiding van staat en kerk is alleen maar nadelig voor het geloof, dan komen de verkeerde mensen op hoge plekken.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 10:00 schreef RM-rf het volgende:
Een vreemde vent is die wilders toch ... in bepaalde zin kun je hem vergelijken met zwaar fundamentalistische gelovigen, als hij een godsdienst als 'uitgangspunt' in de grondwet wil zetten (zou dat de invloed van SGP'er Spruyt zijn?) .... of dat nu christendom is of Islam, het is iets dat je _niet_ wilt ...
Dat is geen echt liberalisme, dat is slechts etatisme vermomd als liberalisme.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:47 schreef Chewie het volgende:
Ten eerste zou bijzonder onderwijs helemaal afgeschaft moeten worden
Ik zei het ook niet goed, bijzonder onderwijs zou niet meer uit algemene middelen betaald moeten worden. Overheid dient zich zoveel mogelijk afzijdig te houden van religie.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 10:13 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Dat is geen echt liberalisme, dat is slechts etatisme vermomd als liberalisme.
punt 1, 8 en 9 zijn positief. De rest slaat nergens op. Het zaagt aan fundamentele normen over gelijkheid. Het is ook verre van liberaal. Het is alleen liberaal als je blank, niet-religieus, goed opgevoed en Nederlands bent. :pquote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:32 schreef feessie het volgende:
2. Joods-christelijke en humanistische traditie als dominante cultuur in Grondwet. Art. 1 vervalt.
3. Taken uit EU terughalen.
4. Immigratiestop van vijf jaar voor niet-westerse allochtonen.
5. Moratorium op stichting van islamitische scholen en moskeeën, preekverbod buitenlandse imams.
6. Opvoeding en vorming meer terug in lesroosters van scholen.
7. Directe verkiezing van burgemeester, maar ook politiechef.
8. Hoge minimumstraffen, hogere maximumstraffen, heropvoedingskampen voor straatterroristen.
9. Onderwijzers, politie-agenten, verplegers, militairen waar mogelijk beter beloond.
10. Geen ingewikkelde stelselherzieningen in de zorg, wel meer nadruk op toegankelijkheid en menswaardigheid van zorginstellingen.
Welke punten zie jij positief in , en welke niet ?
Ik denk dat de punten 5 t/m 10 wel haalbaar en reeel zijn. Maar dat de punten 1 t/m 4 nagenoeg niet mogelijk zijn.
Wat denken jullie ?
waarom?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 10:23 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ik zei het ook niet goed, bijzonder onderwijs zou niet meer uit algemene middelen betaald moeten worden. Overheid dient zich zoveel mogelijk afzijdig te houden van religie.
Waarom is dat stellingname? De overheid dient zich principieel te onthouden van een waardeoordeel over religie maar dient religie ook niet te "sponsoren" wat wel het geval is met bijzonder onderwijs. Ik zie ook niet waarom de overheid dan een niet-religieus leven promoot, ze voert immers gewoon 1 van haar kerntaken uit namelijk onderwijs.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 10:35 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
waarom?
zolang het onderwijs zelf goed is, waarom mogen die scholen dan niet ongeveer 10% van hun tijd aan religieuze zaken besteden? ik zie niet wat het probleem voor de staat is zolang het niveau van wiskunde etc. gewoon hetzelfde is (waarschijnlijk is het niveau bij Christelijke scholen zelfs hoger, wat verder geen causaal verband houd met de religie.) De overheid promoot dan een niet-religieus leven. Ik vind dat een vorm van stellingname.
En wat is daar mis mee? Nu heb je toch ook al particuliere scholen en daar doet het "volk" toch ook niet moeilijk over?quote:overigens, mocht dit wel worden doorgevoerd. Dan krijg in no-time een groepje Christelijke elite scholen die heel duur zijn en heel goed (net als in de VS). Moet je dan eens kijken hoe snel het volk dan weer loopt te piepen over ongelijkheid!!
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:47 schreef Chewie het volgende:
Heeft hij dit al aan de deur van het binnnenhof gespijkerd![]()
laten we er maar eens een keer een ander topicje over openenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 10:38 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom is dat stellingname? De overheid dient zich principieel te onthouden van een waardeoordeel over religie maar dient religie ook niet te "sponsoren" wat wel het geval is met bijzonder onderwijs. Ik zie ook niet waarom de overheid dan een niet-religieus leven promoot, ze voert immers gewoon 1 van haar kerntaken uit namelijk onderwijs.
[..]
En wat is daar mis mee? Nu heb je toch ook al particuliere scholen en daar doet het "volk" toch ook niet moeilijk over?
Populistisch. Leuk streven, maar lang niet altijd realiseerbaar.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:32 schreef feessie het volgende:
We moeten hoe dan ook iets met artikel 1. OF correct naleven en overtreders fors bestraffen, OF schrappen. Wat mij betreft hoeft geen enkele traditie als 'dominante cultuur' schriftelijk te worden vastgelegd.quote:2. Joods-christelijke en humanistische traditie als dominante cultuur in Grondwet. Art. 1 vervalt.
Zoals?quote:3. Taken uit EU terughalen.
Eens. Bij voorkeur langer.quote:4. Immigratiestop van vijf jaar voor niet-westerse allochtonen.
Eens.quote:5. Moratorium op stichting van islamitische scholen en moskeeën, preekverbod buitenlandse imams.
Eens. Desnoods zelfs ook ouders opvoedingscursus geven.quote:6. Opvoeding en vorming meer terug in lesroosters van scholen.
Oneens. Direct gekozen burgemeester heeft geen enkele democratische meerwaarde.quote:7. Directe verkiezing van burgemeester, maar ook politiechef.
Volledig mee eens.quote:8. Hoge minimumstraffen, hogere maximumstraffen, heropvoedingskampen voor straatterroristen.
Eens.quote:9. Onderwijzers, politie-agenten, verplegers, militairen waar mogelijk beter beloond.
Eens.quote:10. Geen ingewikkelde stelselherzieningen in de zorg, wel meer nadruk op toegankelijkheid en menswaardigheid van zorginstellingen.
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Hoe gaat hij met punt 1 de rest financieren? Met name punt 9?
Door de belasting te verlagen natuurlijk, dat begrijpt toch iedereenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:37 schreef rubbereend het volgende:
[..]daar moest ik ook meteen aan denken
het kan dan misschien dood door schuld worden, of anders maar vrijspraakquote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:44 schreef Monolith het volgende:
Ik vraag me trouwens af hoe een minimumstraf gaat werken in het geval van bijvoorbeeld doodslag waar succesvol een beroep kan worden gedaan op noodweer of noodweerexces. Betekent dit nou dat je in een dergelijk geval, waarbij een persoon schuldig wordt bevonden, deze de minimumstraf opgelegd krijgt ondanks een succesvol beroep op b..v noodweer?
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:32 schreef feessie het volgende:
>>> Zou best mogelijk moeten zijn. Probleem is echter dat veel 'heilige huisjes' vergroeit zijn met allerhande politieke invloeden.
2. Joods-christelijke en humanistische traditie als dominante cultuur in Grondwet. Art. 1 vervalt.
>>> Tja ...
3. Taken uit EU terughalen.
>>> Zoals?
4. Immigratiestop van vijf jaar voor niet-westerse allochtonen.
>>> Onzin. Wel een stop voor kansarme niet-westerse immigranten.
5. Moratorium op stichting van islamitische scholen en moskeeën, preekverbod buitenlandse imams.
>>> Preekverbod van buitenlandse Imams ben ik het wel mee eens.
6. Opvoeding en vorming meer terug in lesroosters van scholen.
>>> Nogal loze kreet.
7. Directe verkiezing van burgemeester, maar ook politiechef.
>>> Kiezen van de politiechef lijkt mij erg lastig.
8. Hoge minimumstraffen, hogere maximumstraffen, heropvoedingskampen voor straatterroristen.
>>> Had al veel eerder moeten gebeuren.
9. Onderwijzers, politie-agenten, verplegers, militairen waar mogelijk beter beloond.
>>> Zo slecht hebben die mensen het nu helemaal niet.
10. Geen ingewikkelde stelselherzieningen in de zorg, wel meer nadruk op toegankelijkheid en menswaardigheid van zorginstellingen.
>>> Open deur natuurlijk.
Ik denk dat vrijspraak ook wel vaker zal voorkomen. Hoe dan ook beperkt het de vrijheid van de rechterlijke macht om een passende straf te kiezen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:44 schreef Monolith het volgende:
Ik vraag me trouwens af hoe een minimumstraf gaat werken in het geval van bijvoorbeeld doodslag waar succesvol een beroep kan worden gedaan op noodweer of noodweerexces. Betekent dit nou dat je in een dergelijk geval, waarbij een persoon schuldig wordt bevonden, deze de minimumstraf opgelegd krijgt ondanks een succesvol beroep op b..v noodweer?
quote:1. De belastingen gaan fors omlaag. De overheid moet krimpen, de regelgeving en ambtenarij verminderen en de koopkracht en eigen verantwoordelijkheid van de burgers moet worden vergroot.
2. De joods-christelijke en humanistische traditie/cultuur worden als dominante cultuur in een nieuw artikel 1 van de Grondwet vastgelegd. Het huidige artikel 1 Grondwet komt te vervallen.
3. De lidstaten van de Europese Unie dienen zoveel mogelijk soevereiniteit te behouden. Aan de verdere uitbreiding van de EU – zeker met een land als Turkije - wordt een halt toegeroepen. De EU gaat zich vooral met de interne markt en handel bezighouden. Nederland beperkt zijn financiële bijdrage aan de EU verder met vele miljarden per jaar. De Europese Commissie wordt grotendeels en het Europees Parlement geheel afgeschaft. De nationale parlementen worden bevoegd, elk met een vetorecht op ieder (resterend) terrein.
4. Er komt een immigratiestop van vijf jaar voor niet-westerse allochtonen die zich hier blijvend willen vestigen. Het stemrecht voor gemeenteraadsverkiezingen voor mensen die de Nederlandse nationaliteit niet bezitten wordt meteen afgeschaft.
5. In verband met het aan onze cultuur vreemde en a-democratische karakter van de islam, komt er voor de periode van vijf jaar een moratorium op de stichting van nieuwe islamitische scholen en moskeeën. Er komt een preekverbod voor buitenlandse imams, alsmede een verbod op het preken in een andere dan de Nederlandse taal. Radicale moskeeën worden gesloten, radicale moslims uitgezet.
6. De discussie over het onderwijs dient zich toe te spitsen op een herstel van het curriculum. Het belang van het gezin voor de opvoeding en vorming van kinderen dient meer erkenning te krijgen.
7. Om de kloof tussen burger en politiek te verkleinen willen wij verdere vormen van democratisering: bindende referenda (te beginnen met twee referenda: een over Turkije wel/of niet in de EU en de ander over de wenselijkheid van de euro), gekozen burgemeesters, politiechefs en de minister-president en een directere band tussen kiezers en volksvertegenwoordiging.
8. Er komen hoge minimumstraffen en hogere maximumstraffen tegen misdrijven. Het bestuurlijke instrument van de administratieve detentie wordt in het kader van de terrorismebestrijding ingevoerd. Straatterrorisme wordt strenger bestraft, mede door de introductie van heropvoedingskampen en denaturalisatie en uitzetting. Het drugsbeleid wordt strenger.
9. Onderwijzers, politieagenten, verplegers en verzorgers, militairen en andere essentiële werkers in de collectieve sector krijgen het respect dat zij verdienen, en worden bij de door ons voorgestane decollectivisering ontzien en waar mogelijk beter beloond.
10. In de zorg zal de nadruk niet langer moeten liggen op ingewikkelde stelselherzieningen, maar op toegankelijkheid en menswaardigheid, zeker als het gaat om de leefsituatie van onze ouderen in verpleeg- en verzorgingstehuizen.
Oeps, niet al mijn kritiek blijkt terecht te zijn, maar ik heb toch echt geen zin om overnieuw te beginnenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 13:11 schreef ExtraWaskracht het volgende:
De punten, wat uitgebreider dan in de OP:
[..]
In artikel 1 wordt zeker niet de joodse en christelijke geloofspunten dominant verklaard of krijgt het daar de status van staatsideologie.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:57 schreef SCH het volgende:
Punt 2 blijft grappig. Want wat is een joods-christelijke cultuur of humanistische cultuur? Geen idee natuurlijk maar daar gaat het ook niet om. Er wordt bedoeld: de islamitische cultuur moet zoveel mogelijk worden uitgebannen..
Maar Wilders wilt juist die benoeming van de fundamenten van de nederlandse cultuur in artikel 1 afschaffen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 13:58 schreef Bigs het volgende:
Punt 2 vind ik wel een interessante gedachte. Waarom zouden we in Nederland niet de Nederlandse cultuur voorop mogen stellen?
Eens, maar dit komt niet terug in de andere negen punten. Gewoon inhoudloos populisme dus.quote:1. De belastingen gaan fors omlaag. De overheid moet krimpen, de regelgeving en ambtenarij verminderen en de koopkracht en eigen verantwoordelijkheid van de burgers moet worden vergroot.
Onze traditie/achtergrond hoort naar mijn mening niet thuis in een grondwet, laat staan als artikel 1. Een grondwet beschrijft niet wat wij, de burgers, wel en niet mogen, maar wat de overheid wel en niet mag en hoe de overheid moet functineren. Van mij mag iedereen discrimineren wat ze willen, behalve de overheid. Afschaffing van artikel 1 ben ik dus tegen. (dit betekend ook dat de overheid niet 'positief' mag discrimineren, wat nu nog wel eens gebeurt)quote:2. De joods-christelijke en humanistische traditie/cultuur worden als dominante cultuur in een nieuw artikel 1 van de Grondwet vastgelegd. Het huidige artikel 1 Grondwet komt te vervallen.
Dat de EU moet veranderen ben ik het mee eens, maar niet met de manier die Wilders wil. Ik ben voor meer macht voor het EP en minder voor de EC. Daarnaast ben ik tegen vetorechten. De EU is er oa voor de interne handel en de interne markt, maar ook om uitwisseling tussen die markten te eenvoudigen. Daarnaast mogen van mij alle EU subsidies en importheffingen verdwijnen. De EU moet een liberale machtblok worden. Uitbreiding van de EU ben ik zeker niet tegen.quote:3. De lidstaten van de Europese Unie dienen zoveel mogelijk soevereiniteit te behouden. Aan de verdere uitbreiding van de EU – zeker met een land als Turkije - wordt een halt toegeroepen. De EU gaat zich vooral met de interne markt en handel bezighouden. Nederland beperkt zijn financiële bijdrage aan de EU verder met vele miljarden per jaar. De Europese Commissie wordt grotendeels en het Europees Parlement geheel afgeschaft. De nationale parlementen worden bevoegd, elk met een vetorecht op ieder (resterend) terrein.
Iedereen is welkom, zolang ze maar een goede toegevoegde waarde hebben en ze zich houden aan onze wetten en regels.quote:4. Er komt een immigratiestop van vijf jaar voor niet-westerse allochtonen die zich hier blijvend willen vestigen. Het stemrecht voor gemeenteraadsverkiezingen voor mensen die de Nederlandse nationaliteit niet bezitten wordt meteen afgeschaft.
De joods-christelijke karakter is wel democratisch? Daarnaast heb ik een paar woorden die Geert vaak gebruikt vrijheid van meningsuiting. D overheid moet zich niet overal mee bemoeien, dus ook niet met de manier van lesgeven (zolang maar het niveau wordt bereikt wat bereikt dient te worden) en ook niet met het geloof van haar bevolking. (zeg ik als atheïst)quote:5. In verband met het aan onze cultuur vreemde en a-democratische karakter van de islam, komt er voor de periode van vijf jaar een moratorium op de stichting van nieuwe islamitische scholen en moskeeën. Er komt een preekverbod voor buitenlandse imams, alsmede een verbod op het preken in een andere dan de Nederlandse taal. Radicale moskeeën worden gesloten, radicale moslims uitgezet.
Eens. Opvoeding is in eerste plaats de verantwoordelijkheid van het gezin en niet van de overheid. De keuze voor een school moet dus ook door het gezin genomen worden, en niet door de overheid Geert.quote:6. De discussie over het onderwijs dient zich toe te spitsen op een herstel van het curriculum. Het belang van het gezin voor de opvoeding en vorming van kinderen dient meer erkenning te krijgen.
Ik heb niet zo'n vertrouwen in de doorsnee burger. Eens in de vier jaar mogen ze stemmen op de mensen waarvan zij denken dat ze de beste beslissingen kunnen nemen. Referenda en gekozen ditjes en datjes zit ik niet op te wachten.quote:7. Om de kloof tussen burger en politiek te verkleinen willen wij verdere vormen van democratisering: bindende referenda (te beginnen met twee referenda: een over Turkije wel/of niet in de EU en de ander over de wenselijkheid van de euro), gekozen burgemeesters, politiechefs en de minister-president en een directere band tussen kiezers en volksvertegenwoordiging.
In vergelijking met andere landen doen we het aardig goed qua strafhoogte naar mijn mening. Uitzetting van allochtone criminelen ben ik wel voor. Ook ben ik voor een ander drugsbeleid, iig niet gedogen. Het onnodig gebruik van het woord terrorisme vind ik irritant.quote:8. Er komen hoge minimumstraffen en hogere maximumstraffen tegen misdrijven. Het bestuurlijke instrument van de administratieve detentie wordt in het kader van de terrorismebestrijding ingevoerd. Straatterrorisme wordt strenger bestraft, mede door de introductie van heropvoedingskampen en denaturalisatie en uitzetting. Het drugsbeleid wordt strenger.
Marktwerking waar mogelijk.quote:9. Onderwijzers, politieagenten, verplegers en verzorgers, militairen en andere essentiële werkers in de collectieve sector krijgen het respect dat zij verdienen, en worden bij de door ons voorgestane decollectivisering ontzien en waar mogelijk beter beloond.
Stelselherziening sluit de rest niet uit.quote:10. In de zorg zal de nadruk niet langer moeten liggen op ingewikkelde stelselherzieningen, maar op toegankelijkheid en menswaardigheid, zeker als het gaat om de leefsituatie van onze ouderen in verpleeg- en verzorgingstehuizen.
Je verwart hier cultuur met de wet. Volgens mij begint de gemiddelde Nederlander steeds meer schijt te krijgen aan artikel 1.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 14:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar Wilders wilt juist die benoeming van de fundamenten van de nederlandse cultuur in artikel 1 afschaffen.
Wat is er mis met artikel 1?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 14:35 schreef Bigs het volgende:
[..]
Je verwart hier cultuur met de wet. Volgens mij begint de gemiddelde Nederlander steeds meer schijt te krijgen aan artikel 1.
Nee hoor... artikel 1 omschrijft een fundament van de nederlandse cultuur , een fundament van de democratische staat, kortom hoe we willen samenleven.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 14:35 schreef Bigs het volgende:
Je verwart hier cultuur met de wet. Volgens mij begint de gemiddelde Nederlander steeds meer schijt te krijgen aan artikel 1.
Goh, dat kwam onverwacht zeg, zou water nat zijn?quote:Grondwet wijzigen om islam
Wilders wil dominantie van joods-christelijke cultuur vastleggen
door Meindert van der Kaaij
Artikel 1 van de Grondwet over gelijke behandeling en non-discriminatie moet verdwijnen. In plaats daarvan moet komen dat de joods- christelijke en humanistische traditie de dominante cultuur in Nederland is.
Dat schrijft Geert Wilders in zijn verkiezingsprogramma Klare Wijn van zijn Partij voor de Vrijheid (PVV) dat hij vandaag presenteert.
Het kamerlid wil af van het artikel, omdat dit volgens hem praktische oplossingen van het integratie- en immigratievraagstuk in de weg staat. Hij bepleit ook een stop op de bouw van moskeeën en de stichting van nieuwe islamitische scholen. Deze maatregelen zijn nu strijdig met artikel 1 van de Grondwet.
„Het gelijkheidsdenken maakt het onmogelijk om problemen te benoemen”, schrijft Wilders. „Gerechtvaardigde onderscheiden worden op de grote hoop van ’discriminatie’ gegooid. Ongelijke gevallen hoeven niet gelijk te worden behandeld.” In een interview met Trouw benadrukt Wilders dat de overheid discriminatie bij solliciteren en disco’s moet blijven bestrijden.
Pim Fortuyn wilde artikel 1 ook afschaffen, maar dan omdat hij vond dat non-discriminatie strijdig was met de vrijheid van meningsuiting.
Volgens Wilders moeten Nederlanders niet accepteren dat niet-westerse allochtonen in een wijk of stad de meerderheid vormen. Dit vormt een bedreiging voor de joods-christelijke cultuur. Het woningbouwbeleid en onderwijsbeleid moet volgens hem voorkomen dat moslims in een wijk gaan wonen waar al veel niet-westerse allochtonen wonen.
Wilders schrijft dat het liberalisme veel goeds heeft gebracht, maar ook dat het is versloft. Hij pleit er daarom voor om door het liberalisme verwaarloosde instituties als het gezin en de school weer in ere te herstellen. „Het gaat om vrijheid maar ook om deugdzaamheid die het voortbestaan van vrijheid moet garanderen.”
quote:Wilders: 'Verdrag Rechten Mens opzeggen'
Tweede Kamerlid Geert Wilders wil het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens opzeggen om een harde aanpak mogelijk te maken van terrorisme en straatoverlast. Hij zegt dit in een interview met Elsevier.
Wilders wil dat allochtone jongeren die overlast op straat veroorzaken direct uit Nederland worden verwijderd:
'Er is geen principieel verschil tussen de moord op Van Gogh door Mohammed Bouyeri en het straatterrorisme van groepjes Marokkaanse jongeren in bijvoorbeeld de Amsterdamse Diamantbuurt. Het gaat niet alleen om aanslagen, maar ook om de alledaagse terreur op straat, waar tienduizenden Nederlanders in grote en kleine steden dagelijks onder gebukt gaan.'
Wilders wil geen tijdelijke straatverboden voor jongeren of andere 'halfzachte' maatregelen:
'Je moet ze oppakken en meteen uit Nederland verwijderen. De overheid reageert met sociaal werkers en buurthuizen. Maar ik zeg: gewoon weg. Als het volgens de Grondwet niet mag, dan veranderen we de Grondwet. Als het in strijd is met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, dan zeggen we dat verdrag op. Het beschermen van de Nederlandse gezinnen is een belang dat veel zwaarder weegt.'
[..]
Ik las mortuariumquote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:32 schreef feessie het volgende:
Artikel 1 staat gerechtvaardigd onderscheid maken gewoon toe. De beste man raakt echt steeds meer de weg kwijt zo te zien.quote:„Het gelijkheidsdenken maakt het onmogelijk om problemen te benoemen”, schrijft Wilders. „Gerechtvaardigde onderscheiden worden op de grote hoop van ’discriminatie’ gegooid. Ongelijke gevallen hoeven niet gelijk te worden behandeld.” In een interview met Trouw benadrukt Wilders dat de overheid discriminatie bij solliciteren en disco’s moet blijven bestrijden.
Het artikel.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 14:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Artikel 1 staat gerechtvaardigd onderscheid maken gewoon toe. De beste man raakt echt steeds meer de weg kwijt zo te zien.
quote:Artikel 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Klopt, dat zegt artikel 1 ookquote:„Het gelijkheidsdenken maakt het onmogelijk om problemen te benoemen”, schrijft Wilders. „Gerechtvaardigde onderscheiden worden op de grote hoop van ’discriminatie’ gegooid. Ongelijke gevallen hoeven niet gelijk te worden behandeld.”
Heeft niks met artikel 1 van de grondwet te maken (verbod op discriminatie door de overheid), maar met Artikel 137c van het wetboek van strafrecht:quote:In een interview met Trouw benadrukt Wilders dat de overheid discriminatie bij solliciteren en disco’s moet blijven bestrijden.
Maar ik kan dus nog steeds niet vinden waarom Wilders tegen artikel 1 van de grondwet is.quote:Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
Maar dat geld dan weer niet als je iets dergelijks zegt uit geloofsovertuiging. Misschien moet Wilders z'n eigen geloof stichtenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 14:57 schreef MrBadGuy het volgende:
Heeft niks met artikel 1 van de grondwet te maken (verbod op discriminatie door de overheid), maar met Artikel 137c van het wetboek van strafrecht:
[Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie]
Kijk, als Geert Wilders nou aan zulke verschillen wat doet, dan heeft hij een punt.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 14:59 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Maar dat geld dan weer niet als je iets dergelijks zegt uit geloofsovertuiging. Misschien moet Wilders z'n eigen geloof stichten
Op het eerste gezicht zou je inderdaad denken dat aritkel 1 elke vorm van onderscheid verbiedt. Echter naast de expliciet genoemde (en mijns inziens niet gerechtvaardigde) discriminatiegronden is er een open clausule en gaat het om gelijke behandeling in 'gelijke gevallen'. Dit laat behoorlijk wat ruimte Allerlei vormen van wettelijke leeftijdsdiscriminatie zijn hier al een goed voorbeeld van. Naar mijn mening is er bij een gerechtvaardigd onderscheid geen sprake van gelijke gevallen en staat artikel 1 het maken van dit onderscheid dus ook niet in de weg.quote:
Dat vind ik alleen terecht als ik dan ook niet meer hoef bij te dragen aan de staatsscholen via de belastingen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 10:23 schreef Chewie het volgende:
Ik zei het ook niet goed, bijzonder onderwijs zou niet meer uit algemene middelen betaald moeten worden. Overheid dient zich zoveel mogelijk afzijdig te houden van religie.
Hier wellicht?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 10:50 schreef pmb_rug het volgende:
laten we er maar eens een keer een ander topicje over openen![]()
Hij gaat het uitleggen op tv. Eens kijken of m dat lukt.quote:Geert Wilders verschijnt vanavond in TweeVandaag (18.15 uur op Nederland 2 - interview met Karel van de Graaf), en in Netwerk (20.30 uur op Nederland 1 - interview met Tijs van den Brink). Bart-Jan Spruyt is vanavond te gast bij Barend en Van Dorp, om 23.00 uur op Talpa.
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:11 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Hij gaat het uitleggen op tv. Eens kijken of m dat lukt.
Is-ie al geweest?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:11 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Met het tweede deel ben ik het eens. Over het eerste wil ik meer weten. Hoeveel gaan ze omlaag? Voor wie? Gaat voor elke groep de belasting evenveel omlaag?quote:1. De belastingen gaan fors omlaag. De overheid moet krimpen, de regelgeving en ambtenarij verminderen en de koopkracht en eigen verantwoordelijkheid van de burgers moet worden vergroot.
quote:2. De joods-christelijke en humanistische traditie/cultuur worden als dominante cultuur in een nieuw artikel 1 van de Grondwet vastgelegd. Het huidige artikel 1 Grondwet komt te vervallen.
Met miljarden per jaar? Zodat we over een aantal jaar niks meer bijdrage? Wat een populisme pur sang. Het verlagen van de bijdrage ben ik voor. Maar met miljarden per jaar lijkt me niet wenselijk en niet haalbaar.quote:3. De lidstaten van de Europese Unie dienen zoveel mogelijk soevereiniteit te behouden. Aan de verdere uitbreiding van de EU – zeker met een land als Turkije - wordt een halt toegeroepen. De EU gaat zich vooral met de interne markt en handel bezighouden. Nederland beperkt zijn financiële bijdrage aan de EU verder met vele miljarden per jaar. De Europese Commissie wordt grotendeels en het Europees Parlement geheel afgeschaft. De nationale parlementen worden bevoegd, elk met een vetorecht op ieder (resterend) terrein.
Immigratie neemt al af door de nieuwe harde maatregelen. Een totale stop lijkt me niet gewenst met een vergrijzende bevolking. Een hoogopgeleid personen zijn altijd welkom, uit welk werelddeel ze ook komen.quote:4. Er komt een immigratiestop van vijf jaar voor niet-westerse allochtonen die zich hier blijvend willen vestigen. Het stemrecht voor gemeenteraadsverkiezingen voor mensen die de Nederlandse nationaliteit niet bezitten wordt meteen afgeschaft.
Schaf dan gewoon heel het speciaal onderwijs af i.p.v. dit zielig staaltje moslimbashen.quote:5. In verband met het aan onze cultuur vreemde en a-democratische karakter van de islam, komt er voor de periode van vijf jaar een moratorium op de stichting van nieuwe islamitische scholen en moskeeën. Er komt een preekverbod voor buitenlandse imams, alsmede een verbod op het preken in een andere dan de Nederlandse taal. Radicale moskeeën worden gesloten, radicale moslims uitgezet.
.quote:6. De discussie over het onderwijs dient zich toe te spitsen op een herstel van het curriculum. Het belang van het gezin voor de opvoeding en vorming van kinderen dient meer erkenning te krijgen
Gekozen burgemeester indien de taken daarvan ook veranderen. Gekozen MP valt over na te denken. Gekozen politie-chefs niet, aangezien politie gewoon zijn taken moet uitvoeren en niet politiek bezig moet zijn.quote:7. Om de kloof tussen burger en politiek te verkleinen willen wij verdere vormen van democratisering: bindende referenda (te beginnen met twee referenda: een over Turkije wel/of niet in de EU en de ander over de wenselijkheid van de euro), gekozen burgemeesters, politiechefs en de minister-president en een directere band tussen kiezers en volksvertegenwoordiging.
Aan het probleem voor het gat tussen de maximum straf en levenslang moet inderdaad wat gedaan worden. En worden al plannen voor gemaakt. Hoger minimumstraffen voor sommige misdrijven ben ik ook voor. Strenger drugsbeleid ben ik niet voor. Legaliseer softdrugs maar.quote:8. Er komen hoge minimumstraffen en hogere maximumstraffen tegen misdrijven. Het bestuurlijke instrument van de administratieve detentie wordt in het kader van de terrorismebestrijding ingevoerd. Straatterrorisme wordt strenger bestraft, mede door de introductie van heropvoedingskampen en denaturalisatie en uitzetting. Het drugsbeleid wordt strenger.
Waar mogelijk?quote:9. Onderwijzers, politieagenten, verplegers en verzorgers, militairen en andere essentiële werkers in de collectieve sector krijgen het respect dat zij verdienen, en worden bij de door ons voorgestane decollectivisering ontzien en waar mogelijk beter beloond.
Het zorgstelsel zal toch moeten aangepast worden. En voor de rest sluit dit elkaar niet uit.quote:10. In de zorg zal de nadruk niet langer moeten liggen op ingewikkelde stelselherzieningen, maar op toegankelijkheid en menswaardigheid, zeker als het gaat om de leefsituatie van onze ouderen in verpleeg- en verzorgingstehuizen.
Hij was zojuist bij 2 Vandaag. In het kort gezegd komt het er op neer dat hij artikel 1 van de Grondwet wil afschaffen omdat het hem in de weg staat om maatregelen te nemen tegen de islam en alles wat daarmee samenhangt.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:24 schreef Floripas het volgende:
Is-ie al geweest?
Waarom een racist?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:02 schreef izzypizzy het volgende:
alleen aan punt 2 en 5 kun je al zien dat het een racist is...Hij wil artikel 1 afschaffen zodat hij openlijk kan discrimineren zonder dat ie strafbaar is...Zo zou ie meteen punt 5 kunnen toepassen (geen moskees meer bouwen e.d.) ik snap gewoon niet dat zo'n walgelijk ventje in onze politiek zit!!! Hoe dom kan je zijn zeg...![]()
waarom zou je anders in godsnaam art 1 af willen schaffen?!?!quote:
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:06 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Net op ned2 twee.
Die vent is echt geschift.
Hij wil de grondwet afschaffen omdat:
Er in het Nederlands gepreekt moet worden, naja voor imams dan want daar hebben we immers last van, voor alle andere geloven maakt het niet uit.
Islamitische scholen moeten afgeschaft worden, Christelijke is geen probleem want daar hebben we geen last van.
Het is wel duidelijk dat hij het vooral op de moslims voorzien heeft, in mijn ogen is het gewoon een racist en dient hij zo snel mogelijk uit de 2e kamer te vertrekken.
Theo van Gogh was daar ook voorstander van en hem kon je toch in het geheel geen racist noemen. Ik ben zelf getint en zal zelf niet snel iemand discrimineren, maar ik zou er niet mee kunnen zitten als dat artikel geschrapt zou worden. Zo lang het bij de dialoog blijft dan.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:07 schreef izzypizzy het volgende:
[..]
waarom zou je anders in godsnaam art 1 af willen schaffen?!?!![]()
dat is de beste wet die we hebben![]()
ik quote hetvolgende van wikipediaquote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:10 schreef cultheld het volgende:
[..]
Theo van Gogh was daar ook voorstander van en hem kon je toch in het geheel geen racist noemen. Ik ben zelf getint en zal zelf niet snel iemand discrimineren, maar ik zou er niet mee kunnen zitten als dat artikel geschrapt zou worden. Zo lang het bij de dialoog blijft dan.
Er wordt meteen de nuance gelegd tussen racisme en cultureel/religieus racisme.quote:Cultureel racisme
Onder 'cultureel racisme' of 'cultuurracisme' wordt door sommigen de opvatting verstaan dat een bepaalde cultuur superieur is aan een andere. Anderen maken bezwaar tegen de term, omdat het onderscheid maken op basis van cultuur buiten de feitelijke definitie van racisme (zie hierboven) valt. Zij zien deze terminologie als misbruik van de term racisme, ter stigmatisering van tegenstanders van cultuurrelativisme.
Cultureel racisme kwam in de Franse, Spaanse en Portugese koloniale rijken voor. Weliswaar zag men inboorlingen van de diverse Amerikaanse, Aziatische en Afrikaanse landen als mensen, die tot hetzelfde in staat waren als zij, maar ze zouden een inferieure cultuur hebben. Inboorlingen konden op gelijke voet carrière maken, maar moesten wel onderaan beginnen en de Europese cultuur accepteren.
[bewerk]
Religieus racisme
Bij 'religieus' racisme wordt ervan uitgegaan dat een bepaalde religie of filosofie superieur zou zijn ten opzichte van een andere. Voorstanders van deze definitie vinden dat 'racistische' religies in strijd zijn met de universele acceptatie dat mensen gelijkwaardig zijn.
Ook vormen van intolerantie tegen religies door bepaalde seculiere ideologieën worden onder de term religieus racisme ondergebracht.
Sommigen maken bezwaar tegen de term 'religieus' racisme. Zie ook het begrip 'cultureel' racisme.
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:31 schreef pberends het volgende:
Hilbrand komt zeker binnenkort met "Klare Nawijn".
Van Gogh was niet racistisch, op zijn neerbuigende en banale houding jegens moslims, joden en socialisten naquote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:10 schreef cultheld het volgende:
[..]
Theo van Gogh was daar ook voorstander van en hem kon je toch in het geheel geen racist noemen.
Dan vraag ik me toch af wat Theo's redenen daarvoor waren....quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:10 schreef cultheld het volgende:
[..]
Theo van Gogh was daar ook voorstander van en hem kon je toch in het geheel geen racist noemen. Ik ben zelf getint en zal zelf niet snel iemand discrimineren, maar ik zou er niet mee kunnen zitten als dat artikel geschrapt zou worden. Zo lang het bij de dialoog blijft dan.
De man had niet vermoord moeten worden, en in het echt was hij plezant en aimabel, maar niemand nam toch zijn politieke visies bloedserieus?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:28 schreef Arendt het volgende:
[..]
Van Gogh was niet racistisch, op zijn neerbuigende en banale houding jegens moslims, joden en socialisten na.
Theo speelde de nar. Doe ik op fok ook wel eens overigens, gewoon om te provoceren, ook al meen ik daar niks van. Denk je dat als Theo daadwerkelijk een hekel aan bepaalde kleuren/culturen/bevolkingsgroepen zou hebben, dat hij dan zo'n goede band had gehad met Georgina Verbaan (half Antilliaans), Katja Schuurman (ook gemengd) en Touriya Haoud? Theo was gewoon een joker die de discussie scherp probeerde te krijgen. Ik kan me nog herinneren dat hij ooit "live" levende schildpadden ging koken om er daarna van te eten, als sneer naar dieren activisten. Homo's, joden, moslims, linkse activisten etc. maakte hij allemaal belachelijk. Gewoon om te shockeren denk ikquote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:42 schreef izzypizzy het volgende:
[..]
Dan vraag ik me toch af wat Theo's redenen daarvoor waren....![]()
Waarom zou het geschrapt mogen woorden dan, kom is met argumenten
half 9 netwerk dus.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:11 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Ook al op netwerkquote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:52 schreef Yildiz het volgende:
[..]
half 9 netwerk dus.
Ik ga even mijn popcorn pakken.
Dus eigenlijk geef je nu ook toe dat het 1 grote grap van hem was om grondwet art 1 af te schaffen?? En dat je zelf ook niet serieus vindt dat de grondwet art 1 moet worden af geschaft??quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:49 schreef cultheld het volgende:
[..]
Theo speelde de nar. Doe ik op fok ook wel eens overigens, gewoon om te provoceren, ook al meen ik daar niks van. Denk je dat als Theo daadwerkelijk een hekel aan bepaalde kleuren/culturen/bevolkingsgroepen zou hebben, dat hij dan zo'n goede band had gehad met Georgina Verbaan (half Antilliaans), Katja Schuurman (ook gemengd) en Touriya Haoud? Theo was gewoon een joker die de discussie scherp probeerde te krijgen. Ik kan me nog herinneren dat hij ooit "live" levende schildpadden ging koken om er daarna van te eten, als sneer naar dieren activisten. Homo's, joden, moslims, linkse activisten etc. maakte hij allemaal belachelijk. Gewoon om te shockeren denk ik.
Het gevaar is dan, als ze niet meer kunnen zeiken op linkse media, wat wordt het dan? Links beleid is er namelijk nog niet echt.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:54 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Ook al op netwerk![]()
Net ook al bij 2vandaag, het moet niet gekker worden dadelijk gaat er niemand meer klagen over linkse media op de publieke zenders.
Van Gogh meende het wel, maar niet uit racistische overtuiging. Meer uit artistieke overtuiging. Hij vond de vrijheid van meningsuiting (in de vorm van kunst/spot) belangrijker dan artikel 1 van de grondwet. Ergens ben ik dat met hem eens. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar zo lang er geen fysiek geweld bij wordt gebruikt, moet alles gezegd kunnen worden door alle partijen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:57 schreef izzypizzy het volgende:
[..]
Dus eigenlijk geef je nu ook toe dat het 1 grote grap van hem was om grondwet art 1 af te schaffen?? En dat je zelf ook niet serieus vindt dat de grondwet art 1 moet worden af geschaft??![]()
Daar is ie dan. Nederland 1. Onze nationale volksheld. Ik presenteer u; Geert Wilders!quote:Op dinsdag 21 maart 2006 19:52 schreef Yildiz het volgende:
[..]
half 9 netwerk dus.
Ik ga even mijn popcorn pakken.
vrijheid van meningsuiting is iets totaal anders dan discrimineren lieverdquote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:26 schreef cultheld het volgende:
[..]
Van Gogh meende het wel, maar niet uit racistische overtuiging. Meer uit artistieke overtuiging. Hij vond de vrijheid van meningsuiting (in de vorm van kunst/spot) belangrijker dan artikel 1 van de grondwet. Ergens ben ik dat met hem eens. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar zo lang er geen fysiek geweld bij wordt gebruikt, moet alles gezegd kunnen worden door alle partijen.
Daar heb je wel een punt mee, moet ik zeggen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:51 schreef izzypizzy het volgende:
[..]
vrijheid van meningsuiting is iets totaal anders dan discrimineren lieverd![]()
Hmm..geef 'ns een mening dan waarmee je niét discrimineert.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:51 schreef izzypizzy het volgende:
vrijheid van meningsuiting is iets totaal anders dan discrimineren lieverd![]()
Ik vind jou een libertariër.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:00 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Hmm..geef 'ns een mening dan waarmee je niét discrimineert.
Je maakt dus onderscheid tussen libertariërs en niet-libertariërs en je vindt dat je het recht hebt om die eerste groep op internet-fora belachelijk te maken?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:01 schreef Yildiz het volgende:
Ik vind jou een libertariër.
Dat klopt.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Je maakt dus onderscheid tussen libertariërs en niet-libertariërs
En dat niet. Maar het staat je vrij mij te overtuigen.quote:en je vindt dat je het recht hebt om die eerste groep op internet-fora belachelijk te maken?
In de strikte zin van het woord discrimineer je dus al.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:05 schreef Yildiz het volgende:
Dat klopt.
Misschien verbind je er nog niet direkt conclusies aan maar hoe dan ook bekijk je mijn posts met een houding van: daar heb je weer zo'n libertariër.quote:En dat niet. Maar het staat je vrij mij te overtuigen.
Eerder met: 'volgens mij was hij libertariër, eens kijken wat hij nu schrijft'.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:06 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
In de strikte zin van het woord discrimineer je dus al.
[..]
Misschien verbind je er nog niet direkt conclusies aan maar hoe dan ook bekijk je mijn posts met een houding van: daar heb je weer zo'n libertariër.
Maar niet in de formele zin van het woord. En daar gaat het om, dus vind ik het filosofische relativistische nihilisme niet zo interessant.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:06 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
In de strikte zin van het woord discrimineer je dus al.
Ik mag op internet (binnen bepaalde grenzen) iedereen belachelijk maken.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Je maakt dus onderscheid tussen libertariërs en niet-libertariërs en je vindt dat je het recht hebt om die eerste groep op internet-fora belachelijk te maken?
De vraag of vrijheid van meningsuiting niet per definitie vrijheid van discriminatie betekent lijkt me anders wel degelijk interessant.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:11 schreef Sidekick het volgende:
Maar niet in de formele zin van het woord. En daar gaat het om, dus vind ik het filosofische relativistische nihilisme niet zo interessant.
Wat is dat nou weer voor domme vraag....Een mening is lang niet altijd discriminerendquote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:00 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Hmm..geef 'ns een mening dan waarmee je niét discrimineert.
O jazeker wel.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:12 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Ik mag op internet (binnen bepaalde grenzen) iedereen belachelijk maken.
ongeacht het een libertarier of een vegetarier is.
Dat heeft helemaal niets met de artikel 1 van de grondwet te maken.
Helemaal mee eens. Ik snap ook niet waarom Wilders ooit lid is geworden van de VVDquote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:38 schreef cultheld het volgende:
Ik stem denk ik op de VVD. Ik zou nog eerder PvdA dan Wilders stemmen. Wilders is gewoon een populist, die niks waar gaat maken.
Ik ben idd ook erg benieuwd naar zijn begroting want ik vraag mij af of alles financieel is onderbouwd.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:50 schreef KansloosForEver het volgende:
populair gelul...ik neem aan dat wilders een grote spaarrekening heeft, anders vraag ik me af hoe hij deze plannen wilt bekostigen
Mensen veranderen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:53 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Ik snap ook niet waarom Wilders ooit lid is geworden van de VVD![]()
Voor een grondwetswijziging moet het volgende gebeuren:quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:56 schreef KansloosForEver het volgende:
owja, en over de aanpassing van de grondwet; daar moeten toch twee kabinetten over beslissen? Dus dat betekent dat het pas over 8 jaar goedgekeurd kan wordne. Gevolg: het is gelul waarvan die vooraf weet dat ie het neit waar kan maken
Hoe denk je punt 5 mogelijk te maken zonder eerst punt 2 in te voeren? Bij mijn weten garandeerd Artikel 1 ook het recht op religie, en in een ander artikel in de Grondwet geeft het recht tot samenscholingen voor religieuze doeleinden.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:32 schreef feessie het volgende:
Ik denk dat de punten 5 t/m 10 wel haalbaar en reeel zijn. Maar dat de punten 1 t/m 4 nagenoeg niet mogelijk zijn.
Maar een religieuze satanische rockband uit het buitenland, mag dat dan wel?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:53 schreef maartena het volgende:
[..]
Hoe denk je punt 5 mogelijk te maken zonder eerst punt 2 in te voeren? Bij mijn weten garandeerd Artikel 1 ook het recht op religie, en in een ander artikel in de Grondwet geeft het recht tot samenscholingen voor religieuze doeleinden.
Waarom zouden we nog wel kerken mogen bouwen, of Katholieke basischolen mogen openen en zouden Moslims geen moskees mogen bouwen of scholen openen?
Met het tweede deel van punt 5 ben ik het eens: Ik denk dat als je in Nederland wilt preken, dat je ook een Nederlander moet zijn, of op zijn minst iemand met een geldige Nederlandse verblijfsvergunning. En dus niet iemand uit Iran die 4 weken op toernee gaat door de Nederlandse moskeeen en overal haat gaat zaaien.
Ja het afschaffen van belastingen, gratis leveren van zorg, onderwijs en openbaar vervoer, een oplossingspercentage van 100% voor alle misdaad en iedereeen gegarandeerd miinimaal een uitkering van 2000 euro in de maand ziet er ook leuk uit.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 23:09 schreef Evil_Jur het volgende:
Ziet er leuk uit, nu de onderbouwing nog.
interssant is ook de kleine tegenstrijdigheden, zoals in punt 9 van de eerste 'tien punten' en de huidige punt 7,quote:"STELLINGEN GEERT WILDERS EN GERT-JAN OPLAAT VOOR PARTIJRAAD VVD-LIMBURG 11-09-2004
1.) De koers van de VVD moet zijn: RECHT(S) op je doel af. Het bewegen naar het midden van het [politieke spectrum] is de electorale doodsteek voor de VVD
2.) Turkije mag nooit lid worden van de EU
3.) De maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen moet omhoog
4.) Het geld dat Nederland aan Ontwikkelingshulp besteedt moet worden gehalveerd
5.) Terrorismebestrijding gaat boven de bescherming van privacy. Radicale moskeeën moeten worden verboden en radicale imams het land uitgezet
6.) Invoeren ?three strikes you?re out?: na drie misdrijven levenslang
7.) De sanctie op niet tijdig integreren is emigratie en evt. denaturalisatie
8.) Het is de overheid alleen toegestaan een nieuwe regel in te voeren indien er tegelijkertijd twee worden afgeschaft
9.) Veranderingen in het kiesstelsel zijn onzinnig, het gaat om politici met lef en daadkracht
10.) Bij de keuze tussen Paars III of oppositie kiest de VVD voor de oppositie"
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 23:36 schreef RM-rf het volgende:
8.) Het is de overheid alleen toegestaan een nieuwe regel in te voeren indien er tegelijkertijd twee worden afgeschaft
Volgens mij heeft Oplaat hier nog een enigzins nuancerende rol gespeeld als je kijkt naar z'n vernieuwde tienpunten-plan.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 23:36 schreef RM-rf het volgende:
overigens, ter volledigheid, dit is natuurlijk niet het eerste 'tienpunten-plan' van deheer Wilders...
sterker nog, het bestaan van de eigen partij voor Wilders begon met een eerder 'tienpuntenplan'
[..]
interssant is ook de kleine tegenstrijdigheden, zoals in punt 9 van de eerste 'tien punten' en de huidige punt 7,
bepaalde zaken die eerst erg hoog stonden, maar nu zijn weggevallen (maximum snelheid), of punten die vanuit het niets erbij komen (verlaging beastingen en meer bestedingen aan de zorg, politie en onderwijs)...
Ik heb de indruk dat Wilders kennelijk een eigen regeltje aanhoudt dat hij met ieder nieuw puntenplan het vorige laat vallen, tevens lijkt hij zijn simplificatie van de politieke thema's er vooral op te richten op het meeliften op recente 'ergernissen' van de burgers in de hoop daarmee te 'scoren'.
Ja, maar dan wel in de zuivere filosofisch - economische vorm, dat tot doel heeft welzijn en democratie via andere uitgangspunten en waarden te verhogen. Alles transparanter, opener, efficienter, democratischer en rechtvaardiger maken -- een nobel streven.quote:Op woensdag 22 maart 2006 02:07 schreef Floripas het volgende:
Je stelt dus een soort clièntisme voor?
omdat hij moslims dingen wil verbieden die de rest gewoon wel mag blijven doen (gebedshuizen bouwen) ... dat kan nu niet want dat is artikel 1, daarom moet dat afgebroken worden volgens Geert W.quote:
The devil is in the details en die worden dan ook tot het bittere eind vermeden.quote:Op woensdag 22 maart 2006 09:24 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Typisch dat altijd mensen die inhoudelijk niks te melden hebben met dit soort 10 punten lijstjes komen en dan claimen helder en duidelijk te zijn... Doet me denken aan Pimmetje die een regeerakkoord van 1 a4-tje wou.
Gezellig, hè, drie topics vol tegenargumenten en haalbaarheidsanalyses en dan komt er zoiets achteraan, ongehinderd door discussie of feiten.quote:Op woensdag 22 maart 2006 09:50 schreef M3THoD_MAN het volgende:
Wilders for Premier! Mijn stem heeft ie!
Hallo!quote:Op woensdag 22 maart 2006 09:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Misshien wordt hij vlak voor de verkiezingen ook wel kapot geschoten, en dan in tegenstelling tot Pimmetje 2 zetels halen. Dat zou een grap zijn![]()
Ik vind dat zowiezo vrij typerend voor Wilders stemmers.quote:Op woensdag 22 maart 2006 09:53 schreef Floripas het volgende:
[..]
Gezellig, hè, drie topics vol tegenargumenten en haalbaarheidsanalyses en dan komt er zoiets achteraan, ongehinderd door discussie of feiten.
beter dan de PvdA, er is echt niks waar ze zich niet mee willen bemoeien. Een 10 miljoen punten plan zou nog niet voldoende zijnquote:Op woensdag 22 maart 2006 09:24 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Typisch dat altijd mensen die inhoudelijk niks te melden hebben met dit soort 10 punten lijstjes komen en dan claimen helder en duidelijk te zijn... Doet me denken aan Pimmetje die een regeerakkoord van 1 a4-tje wou.
Liever geen boek dan een te dik boek?quote:Op woensdag 22 maart 2006 11:00 schreef McCarthy het volgende:
[..]
beter dan de PvdA, er is echt niks waar ze zich niet mee willen bemoeien. Een 10 miljoen punten plan zou nog niet voldoende zijn
Ik denk niet dat Wildersstemmers niet eens weten wat een haalbaarheidsanalyse is, dus spaar je de moeite...quote:Op woensdag 22 maart 2006 09:53 schreef Floripas het volgende:
[..]
Gezellig, hè, drie topics vol tegenargumenten en haalbaarheidsanalyses en dan komt er zoiets achteraan, ongehinderd door discussie of feiten.
doet me eerder denken aan chakra's dan aan politieke punten...quote:Op woensdag 22 maart 2006 19:18 schreef Invictus_ het volgende:
Volgens mij zit er een anatomische logica in het aantal punten.
Absoluut, maar dat is als Nationaal Populist niet te ondervangen. Punt elf was waarschijnlijk "Van Lego kun je Alles Maken!"quote:Op woensdag 22 maart 2006 19:19 schreef Jerruh het volgende:
[..]
doet me eerder denken aan chakra's dan aan politieke punten...
"Maar je mag er geen Moskee mee bouwen"quote:Op woensdag 22 maart 2006 19:23 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Absoluut, maar dat is als Nationaal Populist niet te ondervangen. Punt elf was waarschijnlijk "Van Lego kun je Alles Maken!"
Tou-fucking-ché!quote:Op woensdag 22 maart 2006 19:34 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
"Maar je mag er geen Moskee mee bouwen"![]()
ja idd zo zat datquote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:24 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Voor een grondwetswijziging moet het volgende gebeuren:
Eerste kabinetsperiode
>50% van de 2e kamer moet voor stemmen (minimaal 76 v/d 150)
>50% van de 1e kamer moet voor stemmen (minimaal 38 v/d 75)
Het volgende kabinetsperiode:
2/3 van de 2e kamer moet voor stemmen (minimaal 100 v/d 150)
2/3 van de 1e kamer moet voor stemmen (minimaal 50 v/d 75)
Een grondwetswijziging is dus heel lastig, en voor zo'n voorstel als die van Wilders zelfs praktisch onmogelijk.
Goh niet eens te soft voor je?quote:Op donderdag 23 maart 2006 09:54 schreef Raymond_de_Zwart het volgende:
Ik ken me er in grote lijnen wel in vinden eigenlijk.
Tja, om een vijand te bevechten moet je hem vaak met eigen wapens bevechten.quote:Op donderdag 23 maart 2006 10:20 schreef RM-rf het volgende:
Als je op zoek gaat naar een land dat ongeveer de regels van Wilders opvolgt... kom je waarschijnlijk uit op Saoedie Arabie, hooguit met het verschil dat het daar de 'moslim-ciultuur' is die als leit-kultur in de grondwet staat...
verder heeft saoedie arabie veel overeenkomsten, hele harde lijfstraffen, direkte overheidsinvloed op de Imams en scholen, het vervolgen van andere religies dan de 'vastgestelde juiste'..
verder geen belastingen en zeer goedkope en toegankelijke zorg .....
Het komt zelfs zo zeer overeen dat je bijna het idee zou krijgen dat Wilders zijn ideeen over een staatsbestel letterlijk één-op-één van het bestel in Saoedie-Arabie zou hebben gekopieerd
Dus jij vind dat om de slechtheid van de Islam te bestrijden, we ons moeten aanpassen en de dingen precies zo gaan doen als ze in Saoedie Arabie doen ...?quote:Op donderdag 23 maart 2006 10:22 schreef Raymond_de_Zwart het volgende:
[..]
Tja, om een vijand te bevechten moet je hem vaak met eigen wapens bevechten.
Even liefjes vragen of ze op willen houden met bombarderen helpt meestal niet zo erg hoor![]()
Mja, een stel grote leiders tijdens WOII zeiden eens dat een bepaald land met eigen munt terugbetaald moest worden om het te verslaan.quote:Op donderdag 23 maart 2006 11:29 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Benjamin Franklin zei daarover eens, dat een Volk dat zijn vrijheid opgeeft in de hoop op veiligheid zal hiermee beiden verliezen ....
Vind jij de huidige situatie vergelijkbaar met WO2 ?quote:Op donderdag 23 maart 2006 12:00 schreef Raymond_de_Zwart het volgende:
Mja, een stel grote leiders tijdens WOII zeiden eens dat een bepaald land met eigen munt terugbetaald moest worden om het te verslaan.
www.groepwilders.nl toch?quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:40 schreef sp3c het volgende:
maar hij heeft nog geen website ofzo?
op een tien puntenplan ga iig zowieso niet stemmen, hij zal toch echt met tekst en uitleg moeten komen ( en van de grondwet af moeten blijven maar dat ff terzijde)
Noem 1 grote partij die de laatste tijd niet populistisch bezig is.quote:Op donderdag 23 maart 2006 15:49 schreef Urquhart het volgende:
Het komt nogal populistisch over. Ik heb het gevoel dat hij meewaait met alle winden zonder dat daar een visie achter zit.
PVDAquote:Op donderdag 23 maart 2006 17:43 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Noem 1 grote partij die de laatste tijd niet populistisch bezig is.
Ik ben het daar ook mee eens. Maar dat was ook een van de redenen waarom ik op D'66 stem, die pleitten al decennia voor een gekozen burgermeester en een staatsvorm waar het koninklijk huis nog minder invloed heeft.quote:Op woensdag 22 maart 2006 02:03 schreef Perico het volgende:
Ik vind de weerstand hier die menige poster heeft tegen de gekozen burgemeester en termen als dat dat zelfs "ondemocratisch" is erg onbegrijpelijk...
De huidige situatie is niet vergelijkbaar met WO2 natuurlijk. Veel mensen denken aan Hitler, en denken dan meteen aan de oorlog, de holocaust, en de verschrikkelijke dingen die ie gedaan heeft.quote:Op donderdag 23 maart 2006 12:39 schreef RM-rf het volgende:
Vind jij de huidige situatie vergelijkbaar met WO2 ?
Dus.... Jij gaat gehuld in Nederlandse vlag en een Oranje opblaas kroon van de Staatsloterij met een bom om je middel een moskee binnenstappen en onder het zingen van het Wilhelmus jezelf maar eens opblazen?quote:Op donderdag 23 maart 2006 10:22 schreef Raymond_de_Zwart het volgende:
Tja, om een vijand te bevechten moet je hem vaak met eigen wapens bevechten.
Even liefjes vragen of ze op willen houden met bombarderen helpt meestal niet zo erg hoor![]()
Het was echter de VVD en de voorlopers van het CDA die die mooie familieherenigings wetgeving ontwierp en aannam onder de regering de Jong. En toen mochten al die gastarbeiders blijven, EN hun hele families naar Nederland halen.quote:Op woensdag 22 maart 2006 11:00 schreef McCarthy het volgende:
beter dan de PvdA, er is echt niks waar ze zich niet mee willen bemoeien. Een 10 miljoen punten plan zou nog niet voldoende zijn
Het probleem bij Wilders is dat zijn punten voor 80% overeen komen met de VVD, een paar andere met D'66, en dan kom je automatisch weer terug bij zijn een-punts-programma: De moslims.quote:Op donderdag 23 maart 2006 18:18 schreef Gebleekte het volgende:
Een aantal punten zijn toch wel sterk van 'm . Jammer dat een paar andere standpunten het niveau weer naar beneden halen, anders had hij toch meer stemmen gehaald.
0w das best logisch trouwensquote:
www.partijvandevrijheid.nl werkt ook gewoonquote:Op donderdag 23 maart 2006 18:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
0w das best logisch trouwens
ik probeerde 'partij van de vrijheid' te googelen
thanx anyways
Ik moest gelijk denken aan deze analyse toen ik Gadhafi: situatie Midden-Oosten achterlijk las.quote:Op donderdag 23 maart 2006 10:20 schreef RM-rf het volgende:
Als je op zoek gaat naar een land dat ongeveer de regels van Wilders opvolgt... kom je waarschijnlijk uit op Saoedie Arabie, hooguit met het verschil dat het daar de 'moslim-ciultuur' is die als leit-kultur in de grondwet staat...
verder heeft saoedie arabie veel overeenkomsten, hele harde lijfstraffen, direkte overheidsinvloed op de Imams en scholen, het vervolgen van andere religies dan de 'vastgestelde juiste'..
verder geen belastingen en zeer goedkope en toegankelijke zorg .....
Het komt zelfs zo zeer overeen dat je bijna het idee zou krijgen dat Wilders zijn ideeen over een staatsbestel letterlijk één-op-één van het bestel in Saoedie-Arabie zou hebben gekopieerd
Die clash of civilizations is er al, je wil hem alleen niet zien.quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:48 schreef venomsnake het volgende:
wilders in engeland
http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/hardtalk/4833890.stm
Gesprek met Geert: http://www.bbc.co.uk/news(...)alk/wilders22mar.ram
met zijn 'clash of civilisations'dat wil die graag.
Presentator tegen Geert Wilders, 'you are a racist'![]()
quote:Op zaterdag 1 april 2006 04:21 schreef StefanP het volgende:
Drie keer raden wie er gevaarlijker is: figuren als Wilders of figuren als die presentator. Ik weet het wel.
Dse presentator wil geen beslissingsmacht in nederland hebben en de basis van de Grondwet afschaffen. Wilders wel. Me dunkt dat die laatste dus iets gevaarlijker is.quote:Op zaterdag 1 april 2006 04:21 schreef StefanP het volgende:
Drie keer raden wie er gevaarlijker is: figuren als Wilders of figuren als die presentator. Ik weet het wel.
Kritisch zijn tegen dit soort rechtse types wordt ervaren als de linksche media.quote:Op zondag 2 april 2006 17:21 schreef popolon het volgende:
Heb 't filmpje dus helemaal gezien en ik vind de interviewer juist erg goed, lekker direkt en kritisch.
Das waar, maar hij had van mij nog wel wat langer door mogen vragen.quote:Op zondag 2 april 2006 17:21 schreef popolon het volgende:
Heb 't filmpje dus helemaal gezien en ik vind de interviewer juist erg goed, lekker direkt en kritisch.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |