quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:47 schreef Chewie het volgende:
Heeft hij dit al aan de deur van het binnnenhof gespijkerd![]()
laten we er maar eens een keer een ander topicje over openenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 10:38 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom is dat stellingname? De overheid dient zich principieel te onthouden van een waardeoordeel over religie maar dient religie ook niet te "sponsoren" wat wel het geval is met bijzonder onderwijs. Ik zie ook niet waarom de overheid dan een niet-religieus leven promoot, ze voert immers gewoon 1 van haar kerntaken uit namelijk onderwijs.
[..]
En wat is daar mis mee? Nu heb je toch ook al particuliere scholen en daar doet het "volk" toch ook niet moeilijk over?
Populistisch. Leuk streven, maar lang niet altijd realiseerbaar.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:32 schreef feessie het volgende:
Tienpuntenplan van de Groep Wilders/PVV:
1. Belastingen fors omlaag.
We moeten hoe dan ook iets met artikel 1. OF correct naleven en overtreders fors bestraffen, OF schrappen. Wat mij betreft hoeft geen enkele traditie als 'dominante cultuur' schriftelijk te worden vastgelegd.quote:2. Joods-christelijke en humanistische traditie als dominante cultuur in Grondwet. Art. 1 vervalt.
Zoals?quote:3. Taken uit EU terughalen.
Eens. Bij voorkeur langer.quote:4. Immigratiestop van vijf jaar voor niet-westerse allochtonen.
Eens.quote:5. Moratorium op stichting van islamitische scholen en moskeeën, preekverbod buitenlandse imams.
Eens. Desnoods zelfs ook ouders opvoedingscursus geven.quote:6. Opvoeding en vorming meer terug in lesroosters van scholen.
Oneens. Direct gekozen burgemeester heeft geen enkele democratische meerwaarde.quote:7. Directe verkiezing van burgemeester, maar ook politiechef.
Volledig mee eens.quote:8. Hoge minimumstraffen, hogere maximumstraffen, heropvoedingskampen voor straatterroristen.
Eens.quote:9. Onderwijzers, politie-agenten, verplegers, militairen waar mogelijk beter beloond.
Eens.quote:10. Geen ingewikkelde stelselherzieningen in de zorg, wel meer nadruk op toegankelijkheid en menswaardigheid van zorginstellingen.
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Hoe gaat hij met punt 1 de rest financieren? Met name punt 9?
Door de belasting te verlagen natuurlijk, dat begrijpt toch iedereenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:37 schreef rubbereend het volgende:
[..]daar moest ik ook meteen aan denken
het kan dan misschien dood door schuld worden, of anders maar vrijspraakquote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:44 schreef Monolith het volgende:
Ik vraag me trouwens af hoe een minimumstraf gaat werken in het geval van bijvoorbeeld doodslag waar succesvol een beroep kan worden gedaan op noodweer of noodweerexces. Betekent dit nou dat je in een dergelijk geval, waarbij een persoon schuldig wordt bevonden, deze de minimumstraf opgelegd krijgt ondanks een succesvol beroep op b..v noodweer?
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:32 schreef feessie het volgende:
1. Belastingen fors omlaag.
>>> Zou best mogelijk moeten zijn. Probleem is echter dat veel 'heilige huisjes' vergroeit zijn met allerhande politieke invloeden.
2. Joods-christelijke en humanistische traditie als dominante cultuur in Grondwet. Art. 1 vervalt.
>>> Tja ...
3. Taken uit EU terughalen.
>>> Zoals?
4. Immigratiestop van vijf jaar voor niet-westerse allochtonen.
>>> Onzin. Wel een stop voor kansarme niet-westerse immigranten.
5. Moratorium op stichting van islamitische scholen en moskeeën, preekverbod buitenlandse imams.
>>> Preekverbod van buitenlandse Imams ben ik het wel mee eens.
6. Opvoeding en vorming meer terug in lesroosters van scholen.
>>> Nogal loze kreet.
7. Directe verkiezing van burgemeester, maar ook politiechef.
>>> Kiezen van de politiechef lijkt mij erg lastig.
8. Hoge minimumstraffen, hogere maximumstraffen, heropvoedingskampen voor straatterroristen.
>>> Had al veel eerder moeten gebeuren.
9. Onderwijzers, politie-agenten, verplegers, militairen waar mogelijk beter beloond.
>>> Zo slecht hebben die mensen het nu helemaal niet.
10. Geen ingewikkelde stelselherzieningen in de zorg, wel meer nadruk op toegankelijkheid en menswaardigheid van zorginstellingen.
>>> Open deur natuurlijk.
Ik denk dat vrijspraak ook wel vaker zal voorkomen. Hoe dan ook beperkt het de vrijheid van de rechterlijke macht om een passende straf te kiezen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:44 schreef Monolith het volgende:
Ik vraag me trouwens af hoe een minimumstraf gaat werken in het geval van bijvoorbeeld doodslag waar succesvol een beroep kan worden gedaan op noodweer of noodweerexces. Betekent dit nou dat je in een dergelijk geval, waarbij een persoon schuldig wordt bevonden, deze de minimumstraf opgelegd krijgt ondanks een succesvol beroep op b..v noodweer?
quote:1. De belastingen gaan fors omlaag. De overheid moet krimpen, de regelgeving en ambtenarij verminderen en de koopkracht en eigen verantwoordelijkheid van de burgers moet worden vergroot.
2. De joods-christelijke en humanistische traditie/cultuur worden als dominante cultuur in een nieuw artikel 1 van de Grondwet vastgelegd. Het huidige artikel 1 Grondwet komt te vervallen.
3. De lidstaten van de Europese Unie dienen zoveel mogelijk soevereiniteit te behouden. Aan de verdere uitbreiding van de EU – zeker met een land als Turkije - wordt een halt toegeroepen. De EU gaat zich vooral met de interne markt en handel bezighouden. Nederland beperkt zijn financiële bijdrage aan de EU verder met vele miljarden per jaar. De Europese Commissie wordt grotendeels en het Europees Parlement geheel afgeschaft. De nationale parlementen worden bevoegd, elk met een vetorecht op ieder (resterend) terrein.
4. Er komt een immigratiestop van vijf jaar voor niet-westerse allochtonen die zich hier blijvend willen vestigen. Het stemrecht voor gemeenteraadsverkiezingen voor mensen die de Nederlandse nationaliteit niet bezitten wordt meteen afgeschaft.
5. In verband met het aan onze cultuur vreemde en a-democratische karakter van de islam, komt er voor de periode van vijf jaar een moratorium op de stichting van nieuwe islamitische scholen en moskeeën. Er komt een preekverbod voor buitenlandse imams, alsmede een verbod op het preken in een andere dan de Nederlandse taal. Radicale moskeeën worden gesloten, radicale moslims uitgezet.
6. De discussie over het onderwijs dient zich toe te spitsen op een herstel van het curriculum. Het belang van het gezin voor de opvoeding en vorming van kinderen dient meer erkenning te krijgen.
7. Om de kloof tussen burger en politiek te verkleinen willen wij verdere vormen van democratisering: bindende referenda (te beginnen met twee referenda: een over Turkije wel/of niet in de EU en de ander over de wenselijkheid van de euro), gekozen burgemeesters, politiechefs en de minister-president en een directere band tussen kiezers en volksvertegenwoordiging.
8. Er komen hoge minimumstraffen en hogere maximumstraffen tegen misdrijven. Het bestuurlijke instrument van de administratieve detentie wordt in het kader van de terrorismebestrijding ingevoerd. Straatterrorisme wordt strenger bestraft, mede door de introductie van heropvoedingskampen en denaturalisatie en uitzetting. Het drugsbeleid wordt strenger.
9. Onderwijzers, politieagenten, verplegers en verzorgers, militairen en andere essentiële werkers in de collectieve sector krijgen het respect dat zij verdienen, en worden bij de door ons voorgestane decollectivisering ontzien en waar mogelijk beter beloond.
10. In de zorg zal de nadruk niet langer moeten liggen op ingewikkelde stelselherzieningen, maar op toegankelijkheid en menswaardigheid, zeker als het gaat om de leefsituatie van onze ouderen in verpleeg- en verzorgingstehuizen.
Oeps, niet al mijn kritiek blijkt terecht te zijn, maar ik heb toch echt geen zin om overnieuw te beginnenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 13:11 schreef ExtraWaskracht het volgende:
De punten, wat uitgebreider dan in de OP:
[..]
In artikel 1 wordt zeker niet de joodse en christelijke geloofspunten dominant verklaard of krijgt het daar de status van staatsideologie.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:57 schreef SCH het volgende:
Punt 2 blijft grappig. Want wat is een joods-christelijke cultuur of humanistische cultuur? Geen idee natuurlijk maar daar gaat het ook niet om. Er wordt bedoeld: de islamitische cultuur moet zoveel mogelijk worden uitgebannen..
Maar Wilders wilt juist die benoeming van de fundamenten van de nederlandse cultuur in artikel 1 afschaffen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 13:58 schreef Bigs het volgende:
Punt 2 vind ik wel een interessante gedachte. Waarom zouden we in Nederland niet de Nederlandse cultuur voorop mogen stellen?
Eens, maar dit komt niet terug in de andere negen punten. Gewoon inhoudloos populisme dus.quote:1. De belastingen gaan fors omlaag. De overheid moet krimpen, de regelgeving en ambtenarij verminderen en de koopkracht en eigen verantwoordelijkheid van de burgers moet worden vergroot.
Onze traditie/achtergrond hoort naar mijn mening niet thuis in een grondwet, laat staan als artikel 1. Een grondwet beschrijft niet wat wij, de burgers, wel en niet mogen, maar wat de overheid wel en niet mag en hoe de overheid moet functineren. Van mij mag iedereen discrimineren wat ze willen, behalve de overheid. Afschaffing van artikel 1 ben ik dus tegen. (dit betekend ook dat de overheid niet 'positief' mag discrimineren, wat nu nog wel eens gebeurt)quote:2. De joods-christelijke en humanistische traditie/cultuur worden als dominante cultuur in een nieuw artikel 1 van de Grondwet vastgelegd. Het huidige artikel 1 Grondwet komt te vervallen.
Dat de EU moet veranderen ben ik het mee eens, maar niet met de manier die Wilders wil. Ik ben voor meer macht voor het EP en minder voor de EC. Daarnaast ben ik tegen vetorechten. De EU is er oa voor de interne handel en de interne markt, maar ook om uitwisseling tussen die markten te eenvoudigen. Daarnaast mogen van mij alle EU subsidies en importheffingen verdwijnen. De EU moet een liberale machtblok worden. Uitbreiding van de EU ben ik zeker niet tegen.quote:3. De lidstaten van de Europese Unie dienen zoveel mogelijk soevereiniteit te behouden. Aan de verdere uitbreiding van de EU – zeker met een land als Turkije - wordt een halt toegeroepen. De EU gaat zich vooral met de interne markt en handel bezighouden. Nederland beperkt zijn financiële bijdrage aan de EU verder met vele miljarden per jaar. De Europese Commissie wordt grotendeels en het Europees Parlement geheel afgeschaft. De nationale parlementen worden bevoegd, elk met een vetorecht op ieder (resterend) terrein.
Iedereen is welkom, zolang ze maar een goede toegevoegde waarde hebben en ze zich houden aan onze wetten en regels.quote:4. Er komt een immigratiestop van vijf jaar voor niet-westerse allochtonen die zich hier blijvend willen vestigen. Het stemrecht voor gemeenteraadsverkiezingen voor mensen die de Nederlandse nationaliteit niet bezitten wordt meteen afgeschaft.
De joods-christelijke karakter is wel democratisch? Daarnaast heb ik een paar woorden die Geert vaak gebruikt vrijheid van meningsuiting. D overheid moet zich niet overal mee bemoeien, dus ook niet met de manier van lesgeven (zolang maar het niveau wordt bereikt wat bereikt dient te worden) en ook niet met het geloof van haar bevolking. (zeg ik als atheïst)quote:5. In verband met het aan onze cultuur vreemde en a-democratische karakter van de islam, komt er voor de periode van vijf jaar een moratorium op de stichting van nieuwe islamitische scholen en moskeeën. Er komt een preekverbod voor buitenlandse imams, alsmede een verbod op het preken in een andere dan de Nederlandse taal. Radicale moskeeën worden gesloten, radicale moslims uitgezet.
Eens. Opvoeding is in eerste plaats de verantwoordelijkheid van het gezin en niet van de overheid. De keuze voor een school moet dus ook door het gezin genomen worden, en niet door de overheid Geert.quote:6. De discussie over het onderwijs dient zich toe te spitsen op een herstel van het curriculum. Het belang van het gezin voor de opvoeding en vorming van kinderen dient meer erkenning te krijgen.
Ik heb niet zo'n vertrouwen in de doorsnee burger. Eens in de vier jaar mogen ze stemmen op de mensen waarvan zij denken dat ze de beste beslissingen kunnen nemen. Referenda en gekozen ditjes en datjes zit ik niet op te wachten.quote:7. Om de kloof tussen burger en politiek te verkleinen willen wij verdere vormen van democratisering: bindende referenda (te beginnen met twee referenda: een over Turkije wel/of niet in de EU en de ander over de wenselijkheid van de euro), gekozen burgemeesters, politiechefs en de minister-president en een directere band tussen kiezers en volksvertegenwoordiging.
In vergelijking met andere landen doen we het aardig goed qua strafhoogte naar mijn mening. Uitzetting van allochtone criminelen ben ik wel voor. Ook ben ik voor een ander drugsbeleid, iig niet gedogen. Het onnodig gebruik van het woord terrorisme vind ik irritant.quote:8. Er komen hoge minimumstraffen en hogere maximumstraffen tegen misdrijven. Het bestuurlijke instrument van de administratieve detentie wordt in het kader van de terrorismebestrijding ingevoerd. Straatterrorisme wordt strenger bestraft, mede door de introductie van heropvoedingskampen en denaturalisatie en uitzetting. Het drugsbeleid wordt strenger.
Marktwerking waar mogelijk.quote:9. Onderwijzers, politieagenten, verplegers en verzorgers, militairen en andere essentiële werkers in de collectieve sector krijgen het respect dat zij verdienen, en worden bij de door ons voorgestane decollectivisering ontzien en waar mogelijk beter beloond.
Stelselherziening sluit de rest niet uit.quote:10. In de zorg zal de nadruk niet langer moeten liggen op ingewikkelde stelselherzieningen, maar op toegankelijkheid en menswaardigheid, zeker als het gaat om de leefsituatie van onze ouderen in verpleeg- en verzorgingstehuizen.
Je verwart hier cultuur met de wet. Volgens mij begint de gemiddelde Nederlander steeds meer schijt te krijgen aan artikel 1.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 14:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar Wilders wilt juist die benoeming van de fundamenten van de nederlandse cultuur in artikel 1 afschaffen.
Wat is er mis met artikel 1?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 14:35 schreef Bigs het volgende:
[..]
Je verwart hier cultuur met de wet. Volgens mij begint de gemiddelde Nederlander steeds meer schijt te krijgen aan artikel 1.
Nee hoor... artikel 1 omschrijft een fundament van de nederlandse cultuur , een fundament van de democratische staat, kortom hoe we willen samenleven.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 14:35 schreef Bigs het volgende:
Je verwart hier cultuur met de wet. Volgens mij begint de gemiddelde Nederlander steeds meer schijt te krijgen aan artikel 1.
Goh, dat kwam onverwacht zeg, zou water nat zijn?quote:Grondwet wijzigen om islam
Wilders wil dominantie van joods-christelijke cultuur vastleggen
door Meindert van der Kaaij
Artikel 1 van de Grondwet over gelijke behandeling en non-discriminatie moet verdwijnen. In plaats daarvan moet komen dat de joods- christelijke en humanistische traditie de dominante cultuur in Nederland is.
Dat schrijft Geert Wilders in zijn verkiezingsprogramma Klare Wijn van zijn Partij voor de Vrijheid (PVV) dat hij vandaag presenteert.
Het kamerlid wil af van het artikel, omdat dit volgens hem praktische oplossingen van het integratie- en immigratievraagstuk in de weg staat. Hij bepleit ook een stop op de bouw van moskeeën en de stichting van nieuwe islamitische scholen. Deze maatregelen zijn nu strijdig met artikel 1 van de Grondwet.
„Het gelijkheidsdenken maakt het onmogelijk om problemen te benoemen”, schrijft Wilders. „Gerechtvaardigde onderscheiden worden op de grote hoop van ’discriminatie’ gegooid. Ongelijke gevallen hoeven niet gelijk te worden behandeld.” In een interview met Trouw benadrukt Wilders dat de overheid discriminatie bij solliciteren en disco’s moet blijven bestrijden.
Pim Fortuyn wilde artikel 1 ook afschaffen, maar dan omdat hij vond dat non-discriminatie strijdig was met de vrijheid van meningsuiting.
Volgens Wilders moeten Nederlanders niet accepteren dat niet-westerse allochtonen in een wijk of stad de meerderheid vormen. Dit vormt een bedreiging voor de joods-christelijke cultuur. Het woningbouwbeleid en onderwijsbeleid moet volgens hem voorkomen dat moslims in een wijk gaan wonen waar al veel niet-westerse allochtonen wonen.
Wilders schrijft dat het liberalisme veel goeds heeft gebracht, maar ook dat het is versloft. Hij pleit er daarom voor om door het liberalisme verwaarloosde instituties als het gezin en de school weer in ere te herstellen. „Het gaat om vrijheid maar ook om deugdzaamheid die het voortbestaan van vrijheid moet garanderen.”
quote:Wilders: 'Verdrag Rechten Mens opzeggen'
Tweede Kamerlid Geert Wilders wil het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens opzeggen om een harde aanpak mogelijk te maken van terrorisme en straatoverlast. Hij zegt dit in een interview met Elsevier.
Wilders wil dat allochtone jongeren die overlast op straat veroorzaken direct uit Nederland worden verwijderd:
'Er is geen principieel verschil tussen de moord op Van Gogh door Mohammed Bouyeri en het straatterrorisme van groepjes Marokkaanse jongeren in bijvoorbeeld de Amsterdamse Diamantbuurt. Het gaat niet alleen om aanslagen, maar ook om de alledaagse terreur op straat, waar tienduizenden Nederlanders in grote en kleine steden dagelijks onder gebukt gaan.'
Wilders wil geen tijdelijke straatverboden voor jongeren of andere 'halfzachte' maatregelen:
'Je moet ze oppakken en meteen uit Nederland verwijderen. De overheid reageert met sociaal werkers en buurthuizen. Maar ik zeg: gewoon weg. Als het volgens de Grondwet niet mag, dan veranderen we de Grondwet. Als het in strijd is met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, dan zeggen we dat verdrag op. Het beschermen van de Nederlandse gezinnen is een belang dat veel zwaarder weegt.'
[..]
Ik las mortuariumquote:Op dinsdag 21 maart 2006 09:32 schreef feessie het volgende:
5. Moratorium op stichting van islamitische scholen en moskeeën, preekverbod buitenlandse imams.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |