abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 maart 2006 @ 18:17:54 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35781356
Waarom zijn niet-westerse volkeren doorgaans armer dan westerse volkeren?

Volgens Guns, Germs and Steel van Jared Diamond ligt het niet aan eigenschappen van de volkeren zelf, maar aan de vorm van de continenten:

• Veel grote zoogdieren zijn ongeschikt als last-, voedsel- of hulpdier. Ook zijn maar een beperkt aantal gewassen geschikt voor akkerbouw. In Europa (en de levant) waren veel van die gewassen aanwezig: bijna alle gedomesticeerde dieren en planten komen uit het westen, op enkele blenagrijke uitzonderingen na.

• Het Europese continent is zo gestratificeerd, dat er gemakkelijk verspreiding kon ontstaan van die dieren en planten - namelijk, met de geschikte klimaatzones mee.

• Het Europese continent had het eenvoudigst toegang tot andere culturen, waardoor technologische uitwisseling eenvoudiger werd gemaakt.

• Europa was relatief dichtbevolkt en groot, waardoor er veel mensen leefden - veel mensen betekent ook veel breinen die op een goed idee kunnen komen, en die ideeen kunnen uitwisselen met andere genieen, die er weer verbetering in kunnen aanbrengen.
  • pi_35781625
    Omdat ze geen basis hebben, als je eenmaal een basis hebt kan je het uitbouwen, heb je dat niet, gebeurt er telkens weer iets waardoor er armoede komt.
    pi_35781680
    Wij zijn slimmer
    Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
      maandag 6 maart 2006 @ 18:29:12 #4
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35781800
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:26 schreef helldeskr het volgende:
    Wij zijn slimmer
    Waar maak je deze domme opmerking uit op?
    pi_35781801
    Omdat ze niet kapitalistisch zijn.
      maandag 6 maart 2006 @ 18:30:58 #6
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35781872
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:29 schreef HenriOsewoudt het volgende:
    Omdat ze niet kapitalistisch zijn.
    We hebben het over vroeger, hè, over vóór 1500.
    Daarna kwam door de veroveringen de overwinning vanzelf.
    pi_35781949
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:30 schreef Floripas het volgende:
    Ik lees toch duidelijk: "Waarom zijn niet-westerse volkeren doorgaans armer dan westerse volkeren?"
    quote:
    Welke overwinning heb je het over?
      maandag 6 maart 2006 @ 18:33:31 #8
    105919 Pracissor
    Semi-intellectueel
    pi_35781961
    Religie en cultuur, die ook weer zijn beinvloed door de punten die jij noemt, zijn belangrijke factoren.
    Weber's visie op de protestantse arbeidsethos, uiteen gezet in zijn grootste werk 'Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus', is verhelderend.
    A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
    Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
      maandag 6 maart 2006 @ 18:34:42 #9
    95608 Speth
    Rorschach
    pi_35782001
    quote:
    Veel grote zoogdieren zijn ongeschikt als last-, voedsel- of hulpdier. Ook zijn maar een beperkt aantal gewassen geschikt voor akkerbouw. In Europa (en de levant) waren veel van die gewassen aanwezig: bijna alle gedomesticeerde dieren en planten komen uit het westen, op enkele blenagrijke uitzonderingen na.
    Rijst komt niet uit het westen, toch een belangrijk gewas. Aziatische olifanten zijn uitstekende lastdieren.

Nu wil ik niet beweren dat onze geografische positie niet gunstiger is dan die van andere volkeren, maar het is al meerdere keren bewezen dat een comfortabel gematigd klimaat niet noodzakelijk is om een bloeiende economie te ontwikkelen. Onder Sudan en Tsjaad bevinden zich bellen olie die die landen welvarend kunnen maken, en een land als Zuid Afrika bewijst dat het weldegelijk mogelijk is voor een ex-kolonie in de derde wereld om welvaart te verwerven. Waarom lukt dat andere landen niet?

Overigens sta ik niet geheel afwijzend tegenover bepaalde, gealgemeniseerde etnische verschillen in IQ (zoals we dat nu in het westen meten). Sterker nog, die zijn al een aantal malen aangetoond. Ook dat kan hebben meegespeeld.
      maandag 6 maart 2006 @ 18:34:49 #10
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35782005
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:33 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ik lees toch duidelijk: "Waarom zijn niet-westerse volkeren doorgaans armer dan westerse volkeren?"
    [..]
    Dat is afkomstig van de ontwikkelingen van voor 1500 - die waren cruciaal. Daarna heeft Europa in rap tempo de wereld veroverd.
    quote:
    Welke overwinning heb je het over?
    Die overwinning dus.
      maandag 6 maart 2006 @ 18:35:52 #11
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35782047
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:33 schreef Pracissor het volgende:
    Religie en cultuur, die ook weer zijn beinvloed door de punten die jij noemt, zijn belangrijke factoren.
    Weber's visie op de protestantse arbeidsethos, uiteen gezet in zijn grootste werk 'Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus', is verhelderend.
    En die komt jou goed uit
    Je kunt je ook afvragen waarom het protestantisme in Europa wel aansloeg, en elders niet.
      maandag 6 maart 2006 @ 18:36:03 #12
    27257 qwerty_x
    Tudo jóia !!
    pi_35782055
    als je nog 25 jaar wacht, is de vraag achterhaald.
    zonnig Brasil
    pi_35782107
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:34 schreef Floripas het volgende:
    Dat is afkomstig van de ontwikkelingen van voor 1500 - die waren cruciaal. Daarna heeft Europa in rap tempo de wereld veroverd.
    De wedstrijd is nog niet afgelopen hoor, veel landen zijn ons in rap tempo in aan het inhalen (dankzij het omarmen van het....you guessed it) De ontwikkelingen van voor 1500 doen daarbij niet zo erg terzake.
    quote:
    Die overwinning dus.
    Ik zou nog maar niet te hard juichen.
      maandag 6 maart 2006 @ 18:40:04 #14
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35782234
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:34 schreef Speth het volgende:

[..]

Rijst komt niet uit het westen, toch een belangrijk gewas. Aziatische olifanten zijn uitstekende lastdieren.
    Rijst heeft China en India in het begin dan ook een tijdlang vrij welvarend gemaakt.
    quote:
    Nu wil ik niet beweren dat onze geografische positie niet gunstiger is dan die van andere volkeren, maar het is al meerdere keren bewezen dat een comfortabel gematigd klimaat niet noodzakelijk is om een bloeiende economie te ontwikkelen.
    Over het gematigd klimaat had ik het niet, wel over de stratificatie van klimaatzones.
    quote:
    Onder Sudan en Tsjaad bevinden zich bellen olie die die landen welvarend kunnen maken,
    Wij zijn de enigen die er welvarend van worden.
    quote:
    en een land als Zuid Afrika bewijst dat het weldegelijk mogelijk is voor een ex-kolonie in de derde wereld om welvaart te verwerven.
    Dat is de Europese voorsprong die is meegenomen; die welvaart vind je dan ook vooral onder blanken.
    quote:
    Overigens sta ik niet geheel afwijzend tegenover bepaalde, gealgemeniseerde etnische verschillen in IQ (zoals we dat nu in het westen meten). Sterker nog, die zijn al een aantal malen aangetoond. Ook dat kan hebben meegespeeld.
    Die zijn helemaal niet eenduidig aangetoond.
    pi_35782271
    Mentaliteit van de bewoners. Precies de reden waarom we nu achteruit hollen de straks overlopen gaan worden door Aziaten en Indiers.
    "If you receive something that says "Send this to all your friends", please consider me not your friend. "
      maandag 6 maart 2006 @ 18:41:07 #16
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35782280
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

De wedstrijd is nog niet afgelopen hoor, veel landen zijn ons in rap tempo in aan het inhalen (dankzij het omarmen van het....you guessed it) De ontwikkelingen van voor 1500 doen daarbij niet zo erg terzake.
    [..]
    Die is in het topic wel terzakedoend - daar gaat het topic over.
      maandag 6 maart 2006 @ 18:41:40 #17
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35782294
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:40 schreef Idiosincrasico het volgende:
    Mentaliteit van de bewoners. Precies de reden waarom we nu achteruit hollen de straks overlopen gaan worden door Aziaten en Indiers.
    Heb je uberhaupt meer gelezen dan de TT?
      maandag 6 maart 2006 @ 18:42:16 #18
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_35782320
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:17 schreef Floripas het volgende:

Volgens Guns, Germs and Steel van Jared Diamond ligt het niet aan eigenschappen van de volkeren zelf, maar aan de vorm van de continenten:

• Veel grote zoogdieren zijn ongeschikt als last-, voedsel- of hulpdier. Ook zijn maar een beperkt aantal gewassen geschikt voor akkerbouw. In Europa (en de levant) waren veel van die gewassen aanwezig: bijna alle gedomesticeerde dieren en planten komen uit het westen, op enkele blenagrijke uitzonderingen na.
  • Olifanten zijn nochthans ook best wel groot. En volop aanwezig in Afrika en Azië. En goed te gebruiken als lastdier.
    Veel belangrijke gewassen, zoals de aardappel, tarwe, tomaten etc. zijn helemaal niet Europees-inheems. Die hebben we zelf gehaald uit andere gebieden.
    quote:
  • Het Europese continent is zo gestratificeerd, dat er gemakkelijk verspreiding kon ontstaan van die dieren en planten - namelijk, met de geschikte klimaatzones mee.
  • Geld dit niet voor bijvoorbeeld Noord-Amerika, Noord-Afrika of China?
    quote:
  • Het Europese continent had het eenvoudigst toegang tot andere culturen, waardoor technologische uitwisseling eenvoudiger werd gemaakt.
  • Is het dan moeilijker om van Europa naar India te lopen / varen dan terug??
    quote:
  • Europa was relatief dichtbevolkt en groot, waardoor er veel mensen leefden - veel mensen betekent ook veel breinen die op een goed idee kunnen komen, en die ideeen kunnen uitwisselen met andere genieen, die er weer verbetering in kunnen aanbrengen.
  • Europa is juist een van de kleinere continenten. Alleen Australië is nog kleiner. Eigenlijk is Europa zelfs helemala geen continent.
    India, China, Het nabije Oosten etc. waren vroeger veel dichter bevolkt.
    The End Times are wild
      maandag 6 maart 2006 @ 18:44:02 #19
    105919 Pracissor
    Semi-intellectueel
    pi_35782389
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:35 schreef Floripas het volgende:

[..]

En die komt jou goed uit
    Je kunt je ook afvragen waarom het protestantisme in Europa wel aansloeg, en elders niet.
    Precies, ik denk dat dit in de aard van de hier wonende volkeren lag. De Germanen van vroeger waren individueel ingestelde landbouwbewerkers die af en toe samenkwamen om op een vredelievende manier democratisch een leider te kiezen. Dit in tegenstelling tot de meer sociaal hechtere volkeren in het zuiden van Europa en in het Midden-Oosten die meer geconcentreerd samenleefden, daar past de Katholieke (of Islamitische) religie/cultuur meer bij.

Maar je ziet juist dat Chinese (christenen) het erg goed doen in de overige aziatische landen met een boedhistische, hindoeistische of islamitische meerderheid. Iets wat bijvoorbeeld in Indonesie veel kwaad bloed zet bij de autochtonen.

Welvaart is grotendeels cultureel gerelateerd, sikhs in India doen het ook beter dan de hindoestanen, protestanten beter dan katholieken, joden beter dan moslims... in de UK zijn indians welvarender dan blanken, terwijl paki's onderaan staan.
    A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
      maandag 6 maart 2006 @ 18:46:24 #20
    105919 Pracissor
    Semi-intellectueel
    pi_35782493
    Het Midden-Oosten zou trouwens volgens de redenering in het OP het rijkste regio ter wereld moeten zijn...
      maandag 6 maart 2006 @ 18:46:34 #21
    56749 BlaZ
    Torpitudo peius est quam mors.
    pi_35782497
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:40 schreef Floripas het volgende:

Als je bekijkt dat 100.000 geleden het blanke ras zich afsplitste van het donkere ras dan is het niet meer dan logisch dat er in de tussentijd verschillen zijn ontstaan.
    Het lijkt me vrij dat in gebieden waar al duizenden jaren beschaving bestaat de hersenen verder ontwikkeld zijn. Niet enkel in Europa maar ook in China/Japan en het Midden-Oosten zullen de mensen dus een gemiddeld hoger IQ hebben als bijvoorbeeld mensen uit de rimboe.
    Ceterum censeo Turciam delendam esse.
    pi_35782637
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:41 schreef Floripas het volgende:

[..]

Heb je uberhaupt meer gelezen dan de TT?
    De opgesomde argumenten zijn voor mij geen verklaring voor onze huidige rijkdom. Door de eeuwen heen hebben verschillende conflicten bepaalde gebieden binnen Europa zeer arm gemaakt. Toch slaagden de meeste landen er vaak weer vrij snel in aan te haken.
    Geloof speelt naar mijn mening ook een rol. Pracissor geeft dit wat mij betreft heel helder weer.
    "If you receive something that says "Send this to all your friends", please consider me not your friend. "
      maandag 6 maart 2006 @ 18:50:09 #23
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35782648
    Het westen is welvarend omdat wij met behulp van het buskruit andere volken die ook welvarend waren hebben overheerst en afhankelijk hebben gemaakt. Via deze lijnen hebben wij nog steeds voorsprong.

Ik gooi het dus op geluk en een stevige hoeveelheid vechtlust.

Wat een gelul over dat het geloof een voorsprong geeft. Daar geloof ik niets van.
    60% of what you say is crap.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      maandag 6 maart 2006 @ 18:50:13 #24
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35782653
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Olifanten zijn nochthans ook best wel groot. En volop aanwezig in Afrika en Azië. En goed te gebruiken als lastdier.
    Je vergelijkt nu één dier met de veertien gedomesticeerde diersoorten die er zijn. Daarvan zijn er vijf belangrijk geworden: koe, schaap, geit, varken en paard.
    Waarom gebruiken wij geen olifanten?
    Olifanten zijn gevangen en getemd, niet gedomesticeerd, zoals bovenstaande dieren. Daardoor zijn ze niet genetisch aangepast aan menselijke behoeftes.
    quote:
    Veel belangrijke gewassen, zoals de aardappel, tarwe, tomaten etc. zijn helemaal niet Europees-inheems. Die hebben we zelf gehaald uit andere gebieden.
    [..]
    Tarwe is wel van ons. Die twee andere komen uit Amerika - maar vergelijk dat nou eens met wat wij hier hadden aan granen, bonen, knollen, enzovoorts.
    quote:
    Geld dit niet voor bijvoorbeeld Noord-Amerika, Noord-Afrika of China?
    [..]
    Nee.
    quote:
    Is het dan moeilijker om van Europa naar India te lopen / varen dan terug??
    [..]
    Nee, maar wel moeilijker om naar de Hoorn van Afrika te komen.
    quote:
    Europa is juist een van de kleinere continenten. Alleen Australië is nog kleiner. Eigenlijk is Europa zelfs helemala geen continent.
    Eurazie dan. Het is wel altijd heel erg dichtbevolkt geweest.
    quote:
    India, China, Het nabije Oosten etc. waren vroeger veel dichter bevolkt.
    Niet waar.
    pi_35782728
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:50 schreef George-Butters het volgende:
    Het westen is welvarend omdat wij met behulp van het buskruit andere volken die ook welvarend waren hebben overheerst en afhankelijk hebben gemaakt. Van deze lijnen hebben wij nog steeds voorsprong.

Ik gooi het dus op geluk en een stevige hoeveelheid vechtlust.
    Puur roven is geen duurzame bron voor ontwikkeling. De Ottomanen roofden vanalles bijelkaar, maar brachten geen ontwikkeling. Blijkbaar speelt er dus meer mee.
      maandag 6 maart 2006 @ 18:52:49 #26
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35782770
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:46 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Als je bekijkt dat 100.000 geleden het blanke ras zich afsplitste van het donkere ras dan is het niet meer dan logisch dat er in de tussentijd verschillen zijn ontstaan.
    Het lijkt me vrij dat in gebieden waar al duizenden jaren beschaving bestaat de hersenen verder ontwikkeld zijn. Niet enkel in Europa maar ook in China/Japan en het Midden-Oosten zullen de mensen dus een gemiddeld hoger IQ hebben als bijvoorbeeld mensen uit de rimboe.
    Waarom? Wij zijn geselecteerd op het overleven van pandemieen. Iedereen die een pandemie overleefde plantte zich redelijkerwijs daarna wel voort.
    Mensen uit de rimboe zijn op hun strategische inschattingsvermogen geselecteerd: verdwalen in de jungle is dodelijk.
    Volgens die redenering zouden mensen uit de rimboe slimmer moeten zijn.
      maandag 6 maart 2006 @ 18:53:51 #27
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35782808
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:51 schreef Idiosincrasico het volgende:

[..]

Puur roven is geen duurzame bron voor ontwikkeling. De Ottomanen roofden vanalles bijelkaar, maar brachten geen ontwikkeling. Blijkbaar speelt er dus meer mee.
    Je gaat me niet vertellen dat de slavernij ons niet onvoorstelbaar rijk hebben gemaakt.
    Daardoor was er ruimte om niet alleen maar heel hard te hoeven werken, ruimte om te denken, uit te vinden etc etc.

Dat we handig gebruik hebben gemaakt van uitvindingen gedaan door anderen hielp ook.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      maandag 6 maart 2006 @ 18:54:59 #28
    95608 Speth
    Rorschach
    pi_35782839
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:40 schreef Floripas het volgende:

[..]

Rijst heeft China en India in het begin dan ook een tijdlang vrij welvarend gemaakt.
    In relatieve zin, vergeleken met het westen in die tijd, maar waarom is de absolute welvaart in China bijvoorbeeld nooit veel toegenomen tot vrij kort geleden? Het potentieel was er kennelijk wel, en het land is nooit (althans niet in zijn geheel) een kolonie geweest van een westers land. Tot de komst van Mao was het een quasi-feodale samenleving die grotendeels gebaseerd was op landbouw, en niet op industrie en onderwijs.

Nu vind ik wel dat er iets te zeggen is voor de stelling dat wij onze welvaart deels te danken hebben aan ons koloniale verleden (waar je, neem ik aan, naar toe wil), maar bepaalde elementen in onze cultuur zijn doorslaggevender geweest, denk ik. Japan is bijvoorbeeld ook pas welvarend geworden nadat het zich cultureel ging modelleren naar het westen.
    quote:
    [..]

Over het gematigd klimaat had ik het niet, wel over de stratificatie van klimaatzones.
    De gewassen en de andere zaken die je noemt komen hier voor vanwege bepaalde klimatologische en geografische omstandigheden.
    quote:
    [..]

Wij zijn de enigen die er welvarend van worden.
    Dat is waar, maar waarom stapt er geen Tsjaadse of Sudanese zakenman op om een eigen concern op te richten die die olie omhoog pompt met steun van de overheid via een buitenlandse lening? Financieel gezien is dat niet onmogelijk, het is echter aan corrupte overheden en een gebrek aan een zakelijke cultuur aldaar te danken dat het onmogelijk is om als inwoner van zo'n land zelf zo'n grote onderneming te starten. Of, in het geval van Sudan, door primitieve religieus-etnische gewelddadigheden.
    quote:
    [..]

Maar er zijn wel sterke aanwijzingen voor, die moeilijk te negeren zijn. Waarom dan die mogelijkheid uitsluiten?
      maandag 6 maart 2006 @ 18:55:56 #29
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35782877
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:50 schreef Floripas het volgende:

[..]

Je vergelijkt nu één dier met de veertien gedomesticeerde diersoorten die er zijn. Daarvan zijn er vijf belangrijk geworden: koe, schaap, geit, varken en paard.
    Olifanten zijn gevangen en getemd, niet gedomesticeerd, zoals bovenstaande dieren. Daardoor zijn ze niet genetisch aangepast aan menselijke behoeftes.
    [..]

Tarwe is wel van ons. Die twee andere komen uit Amerika - maar vergelijk dat nou eens met wat wij hier hadden aan granen, bonen, knollen, enzovoorts.
    [..]
    Maar niets van dat alles heeft ons een duidelijk voordeel gegeven. Ook de andere volken kwamen aan hun voedsel.

Pas met het veroveren via bijvoorbeeld de VOC, WIC is het hard gegaan.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
    pi_35782902
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:53 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Je gaat me niet vertellen dat de slavernij ons niet onvoorstelbaar rijk hebben gemaakt.
    Daardoor was er ruimte om niet alleen maar heel hard te hoeven werken, ruimte om te denken, uit te vinden etc etc.

Dat we handig gebruik hebben gemaakt van uitvindingen gedaan door anderen hielp ook.
    Maar Europeanen hadden geen patent op slavernij. Arabieren en Turken waren hier eveneens zeer bedreven in. Toch hebben die beide groepen zich matig ontwikkeld qua rijkdom.
    Het is dus wel één van de factoren, maar blijkbaar niet de doorslaggevende.
      maandag 6 maart 2006 @ 18:57:45 #31
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35782951
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:54 schreef Speth het volgende:

[..]

In relatieve zin, vergeleken met het westen in die tijd, maar waarom is de absolute welvaart in China bijvoorbeeld nooit veel toegenomen tot vrij kort geleden? Het potentieel was er kennelijk wel, en het land is nooit (althans niet in zijn geheel) een kolonie geweest van een westers land. Tot de komst van Mao was het een quasi-feodale samenleving die grotendeels gebaseerd was op landbouw, en niet op industrie en onderwijs.

Nu vind ik wel dat er iets te zeggen is voor de stelling dat wij onze welvaart deels te danken hebben aan ons koloniale verleden (waar je, neem ik aan, naar toe wil), maar bepaalde elementen in onze cultuur zijn doorslaggevender geweest, denk ik. Japan is bijvoorbeeld ook pas welvarend geworden nadat het zich cultureel ging modelleren naar het westen.
    Deze landen zijn vooral naar binnen gericht geweest. Ze hadden voldoende aan zichzelf. China was al een enorm land. Meer land was/is zinloos. Ruimte zat.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      maandag 6 maart 2006 @ 18:59:35 #32
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35783026
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:54 schreef Speth het volgende:

[..]

Dat is een ingewikkeld verhaal, waar ik de tijd voor wil nemen - dat komt nog, beloofd.
    quote:
    [..]
    Nee, daar wil ik niet naartoe - ik wil een oosprongsverklaring geven, niet de reden waarom we hebben gewonnen.
    quote:
    De gewassen en de andere zaken die je noemt komen hier voor vanwege bepaalde klimatologische en geografische omstandigheden.
    [..]
    Dat klopt
    quote:
    Dat is waar, maar waarom stapt er geen Tsjaadse of Sudanese zakenman op om een eigen concern op te richten die die olie omhoog pompt met steun van de overheid via een buitenlandse lening? Financieel gezien is dat niet onmogelijk, het is echter aan corrupte overheden en een gebrek aan een zakelijke cultuur aldaar te danken dat het onmogelijk is om als inwoner van zo'n land zelf zo'n grote onderneming te starten. Of, in het geval van Sudan, door primitieve religieus-etnische gewelddadigheden.
    Omdat-ie dan, net als Ken Saro Wiwa, door het regime dat in het zadel wordt gehouden door Shell wordt vermoord. Het nationaliseren van oliebronnen valt meestal niet in de goede aard bij buitenlandse investeerders; Allende moest het (van de kopermijnen) zelfs bekopen met de dood.
    quote:
    [..]

Maar er zijn wel sterke aanwijzingen voor, die moeilijk te negeren zijn. Waarom dan die mogelijkheid uitsluiten?
    Welke aanwijzingen zijn dat dan?
      maandag 6 maart 2006 @ 18:59:42 #33
    95608 Speth
    Rorschach
    pi_35783031
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:57 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Deze landen zijn vooral naar binnen gericht geweest. Ze hadden voldoende aan zichzelf. China was al een enorm land. Meer land was/is zinloos. Ruimte zat.
    Maar het hebben van kolonien is niet noodzakelijk om welvarend te worden, zoals ik met mijn voorbeeld al aantoon. Het economische potentieel is altijd aanwezig geweest, pas na een verandering in cultuur werd deze ook echt benut.
      maandag 6 maart 2006 @ 19:00:00 #34
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35783051
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:56 schreef Idiosincrasico het volgende:

[..]

Maar Europeanen hadden geen patent op slavernij. Arabieren en Turken waren hier eveneens zeer bedreven in. Toch hebben die beide groepen zich matig ontwikkeld qua rijkdom.
    De arabieren en turken waren in hun tijd behoorlijk succesvol.

Kom ik toch weer terug op buiskruit.

En dan vergeet ik nog helemaal de Boekdrukkunst! De mogelijkheid om kennis goedkoop te verspreiden!
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      maandag 6 maart 2006 @ 19:00:23 #35
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35783069
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:56 schreef Idiosincrasico het volgende:

[..]

Ik zou niet willen stellen dat ze zich matig hebben ontwikkeld qua rijkdom, hoor.
      maandag 6 maart 2006 @ 19:01:27 #36
    105919 Pracissor
    Semi-intellectueel
    pi_35783119
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:00 schreef George-Butters het volgende:

[..]

De arabieren en turken waren in hun tijd behoorlijk succesvol.

[afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding]
    En dan vergeet ik nog helemaal de Boekdrukkunst! De mogelijkheid om kennis goedkoop te verspreiden!
    De Ottomanen/Turken hadden net zo goed buskruit als de toenmalige Europese naties.
      maandag 6 maart 2006 @ 19:01:42 #37
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35783130
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:55 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Maar niets van dat alles heeft ons een duidelijk voordeel gegeven. Ook de andere volken kwamen aan hun voedsel.
    Ze kwamen aan hun voedsel, maar hoeveel mensen konden ze vrijmaken voor niet-voedselrelateerde zaken? In het geval van bijvoorbeeld Papua's, bijna nul.
    quote:
    Pas met het veroveren via bijvoorbeeld de VOC, WIC is het hard gegaan.
      maandag 6 maart 2006 @ 19:02:03 #38
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35783146
    Ik geloof niet in een cultureel voordeel. De zou alleen maar wijzen op een misplaatste arogantie.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
    pi_35783183
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:00 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik zou niet willen stellen dat ze zich matig hebben ontwikkeld qua rijkdom, hoor.
    Ik wel. Turkije is een betrekkelijk armoedig land. Sommige Arabieren hebben geluk op een voorraad olie te zitten, maar verder ontwikkeld er zich amper iets. De voornaamste input aan de ontwikkeling in de VAE zijn oliedollars. De kennis is veelal westers.
      maandag 6 maart 2006 @ 19:03:25 #40
    105919 Pracissor
    Semi-intellectueel
    pi_35783200
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:02 schreef George-Butters het volgende:
    Ik geloof niet in een cultureel voordeel. De zou alleen maar wijzen op een misplaatste arogantie.
    Zomaar zeggen niet te geloven in iets, zonder het te beredeneren, is pas arrogantie.
      maandag 6 maart 2006 @ 19:03:27 #41
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_35783201
    quote:

[..]

[..]

[..]

Nee.
    [..]

[..]

[..]

Niet waar.
    Om te voorkomen dat het ontaard in een wel waar/niet waar discussie, "tarwe komt uit het midden-Oosten" etc etc. laat ik dit even liggen.

Ik wil hiermee niet zeggen dat de Europese volkeren superieur zijn aan andere volkeren. Al helemaal niet wil ik hier een seizoenen, ijstijd, Welteislehre-discussie waaruit de zogenaamde Europese superioriteit is ontstaan. (Het geijkte tegenargument)
    Je moet het geheel gewoon macro-bekijken.

Tienduizenden jaren heeft de mens overal ter wereld weinig anders gedaan als voor zijn grot gezeten, kauwend op een stuk neushoornbot. Ook de Europeaan. In dat licht gezien zijn wij maar nét iets eerder als de rest begonnen aan het proces dat beschaving heet.

Bovendien gaat ontwikkeling exponentieel. Het is veel moeilijker en tijdrovender om van de stenen naar de bronzen bijl te gaan. Iedereen moet immers jagen/verzamelen dus is er weinig menskracht/tijd beschikbaar voor experimenten. In dat opzicht is de stap van 8086 naar Pentium-processor veel kleiner (en gemakkelijker)

Daarnaast is Europa -toevallig- het laatste aan de beurt geweest om voorop te lopen in de wetenschappelijke/technische ontwikkelingen. Veel volkeren gingen ons vooraf. Wij hebben de fakkel dus als het ware overgenomen en 500 jaar voorop gelopen. Over alle eeuwen gezien niet zo heel erg lang. Maar omdat deze ontwikkelingen exponentieel gaan is er dus wel ontzettend veel bereikt in die tijd.

Misschien gaan dadelijk de Indiërs voorop lopen, en gaan ze schamper doen over wat wij in onze tijd bereikt hebben. Bof.
    The End Times are wild
    pi_35783205
    Omdat Europa zich protectionistisch opstelt.
    Allah Al Watan Al Malik
      maandag 6 maart 2006 @ 19:05:09 #43
    95608 Speth
    Rorschach
    pi_35783280
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:59 schreef Floripas het volgende:
    [..]

Omdat-ie dan, net als Ken Saro Wiwa, door het regime dat in het zadel wordt gehouden door Shell wordt vermoord. Het nationaliseren van oliebronnen valt meestal niet in de goede aard bij buitenlandse investeerders; Allende moest het (van de kopermijnen) zelfs bekopen met de dood.
    Dat zeg ik dus: corrupte overheden die zich laten omkopen door bedrijven. De overheden daar zijn zelfzuchtig en niet in dienst van hun bevolking, althans in veel gevallen niet. De oorzaak daarvan is te vinden in de cultuur aldaar, die, toegegeven, beinvloed is door het koloniale verleden. Dat is echter niet de enige oorzaak.
    quote:
    [..]

Welke aanwijzingen zijn dat dan?
    Negers zijn dommer dan blanken!

Hier staan er een aantal in, met reacties van mij.
    quote:
    De Chinezen en Arabieren hadden beiden buskruit.
      maandag 6 maart 2006 @ 19:07:16 #44
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35783383
    Volgens mij is het een opeenvolging van toevalligheden.

1) verbeterde nautische instrumenten waardoor het veiliger werd te exploreren. Europa was in die tijd arm, dus verder kijken is logisch.
    2) met de uitvinding van buskruit en een hoop ziektes worden inheemse bevolkingen aardig onder de duim gehouden.
    3) uitvindingen als de boekdrukkunst zorgen voor een intellectuele ontwikkeling.
    4) Tel daarbij op de uitvinding van de stoommachine en je krijgt een enorme economische ontwikkeling.
    5) betere hygiene, zorgt voor een bevolkingsexplosie. Wat zorgt voor mankracht.
    Eindresultaat: een enorme macht in de wereld.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      maandag 6 maart 2006 @ 19:07:48 #45
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35783404
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:03 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Zomaar zeggen niet te geloven in iets, zonder het te beredeneren, is pas arrogantie.
    zie hier:

Waarom is het Europa zo rijk en de rest zo arm?
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
    pi_35783543
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:03 schreef Mutant01 het volgende:
    En conflicten heeft lopen creeren in andere delen van de wereld.
    Allah Al Watan Al Malik
      maandag 6 maart 2006 @ 19:12:51 #47
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35783629
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:10 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat is een gevolg, geen oorzaak.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      maandag 6 maart 2006 @ 19:13:48 #48
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35783675
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:17 schreef Floripas het volgende:

• volgens mij bedoelt onze diamanten man iets anders. Waarom is het westen vanaf 1500 de wereld gaan domineren. en niet zoals jij zegt waarom ze zo rijk zijn.
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_35783700
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:12 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Dat is een gevolg, geen oorzaak.
    Militaire conflicten zijn een van de factoren die meespelen bij armoede natuurlijk. (Economie die dan op zn gat ligt etc etc). Als we nu naar afrika kijken, en dan eens de grenzen bekijken...gewoon te gek voor woorden hoe die zijn neergeplempt.
    Allah Al Watan Al Malik
      maandag 6 maart 2006 @ 19:15:49 #50
    56749 BlaZ
    pi_35783749
    quote:

[..]

Net of er in Europa geen conflicten waren.
      maandag 6 maart 2006 @ 19:16:56 #51
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35783791
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:14 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Militaire conflicten zijn een van de factoren die meespelen bij armoede natuurlijk. (Economie die dan op zn gat ligt etc etc). Als we nu naar afrika kijken, en dan eens de grenzen bekijken...gewoon te gek voor woorden hoe die zijn neergeplempt.
    tuurlijk, veel dommer kon niet. Maar dat is pas in rond 1900 en later gebeurd.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      maandag 6 maart 2006 @ 19:17:46 #52
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35783826
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:50 schreef George-Butters het volgende:
    Het westen is welvarend omdat wij met behulp van het buskruit andere volken die ook welvarend waren hebben overheerst en afhankelijk hebben gemaakt. Via deze lijnen hebben wij nog steeds voorsprong.
    waarom maakt dit ons dan welvarend?
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_35783828
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:15 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Net of er in Europa geen conflicten waren.
    Die waren er ook zeker (daarom heette het ook "wereld-oorlog"), maar in tegenstelling tot Afrika waren er niet gebieden waar zo over getwist werd, waarbij een volk in een keer bij een ander land hoorde. Of waarbij er een buitenlandse macht ging bepalen over hoe de grenzen moesten lopen.
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_35783851
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:46 schreef Pracissor het volgende:
    Het Midden-Oosten zou trouwens volgens de redenering in het OP het rijkste regio ter wereld moeten zijn...
    dat was het vroeger ook. (ok misschien niet DE rijkste, maar wel relatief rijk ten opzichte van europa) alleen kwam daar de islam, en hier de verlichting. toen is alles een beetje scheef gegroeid.
    [Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
    A glorious future we long to embrace
    [Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
    All the time, I was promised my salvation
      maandag 6 maart 2006 @ 19:18:41 #55
    56749 BlaZ
    pi_35783872
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:14 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat is in Europa ook gewoon het geval hoor. Kijk eens naar Belgie daar zijn toch ook twee bevolkingsgroepen met verschillende talen, maar toch is Belgie een welvarend land.
      maandag 6 maart 2006 @ 19:18:56 #56
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35783882
    quote:

[..]

[..]

[..]

Nee.
    [..]

[..]

[..]

Niet waar.
    welles nietes welles nietes
      maandag 6 maart 2006 @ 19:19:43 #57
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35783916
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:18 schreef electricity het volgende:

[..]

dat was het vroeger ook. (ok misschien niet DE rijkste, maar wel relatief rijk ten opzichte van europa) alleen kwam daar de islam, en hier de verlichting. toen is alles een beetje scheef gegroeid.
    Van wie heb jij geschiedenis gehad?
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
    pi_35783932
    quote:

[..]

Wat moet het vreselijk zijn om hier te wonen in het wrede Europa ...
      maandag 6 maart 2006 @ 19:20:35 #59
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35783954
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:52 schreef Floripas het volgende:

[..]

Waarom? Wij zijn geselecteerd op het overleven van pandemieen. Iedereen die een pandemie overleefde plantte zich redelijkerwijs daarna wel voort.
    dan zullen ze in china wel resistent zijn.
    quote:
    Mensen uit de rimboe zijn op hun strategische inschattingsvermogen geselecteerd: verdwalen in de jungle is dodelijk.
    Volgens die redenering zouden mensen uit de rimboe slimmer moeten zijn.
    west afrika is geen jungle
      maandag 6 maart 2006 @ 19:21:22 #60
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35783988
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:20 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dan zullen ze in china wel resistent zijn.
    [..]

west afrika is geen jungle
    West Afrika had ook een rijke cultuur en welvarende stammen.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      maandag 6 maart 2006 @ 19:21:23 #61
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35783989
    floripas, ik weet niet wat je precies wilt aantonen maar ik denk wel dat je gewoon te weinig data hebt om je correlaties te maken.
      maandag 6 maart 2006 @ 19:21:54 #62
    56749 BlaZ
    pi_35784010
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:17 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Die waren er ook zeker (daarom heette het ook "wereld-oorlog"), maar in tegenstelling tot Afrika waren er niet gebieden waar zo over getwist werd, waarbij een volk in een keer bij een ander land hoorde. Of waarbij er een buitenlandse macht ging bepalen over hoe de grenzen moesten lopen.
    Dit is allemaal vele honderden malen gebeurt in Europa, de grenzen zijn door de loop van de eeuwen constant veranderd en toch zijn we uiteindelijk welvarend geworden.
    pi_35784017
    Waarom zijn Nieuw Zeeland, Australie, Canada en de VS rijk?
    "We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
    pi_35784019
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:18 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Dat is in Europa ook gewoon het geval hoor. Kijk eens naar Belgie daar zijn toch ook twee bevolkingsgroepen met verschillende talen, maar toch is Belgie een welvarend land.
    Twee verschillende talen, maar niet 2 verschillende culturen. Niet 2 verschillende religies, niet 2 soorten rassen etc etc etc. Ik neem als voorbeeld de Westelijke Sahara. Daar hebben 2 westerse machten Frankrijk en Spanje gewoon een bepaalde rol in gespeeld. Als deze twee machten zich niet in die regio hadden bemoeit was er waarschijnlijk nooit een dergelijk conflict geweest. Hetzelfde geldt voor Israel/Palestina.
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_35784025
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:19 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Van wie heb jij geschiedenis gehad?
    ik ga hier toch geen hele verhalen zitten typen zeg. wat ik net zei was een grov vereenvoudiging. wilde jij soms gaan ontkennen dat de samenleving in het midden oosten een paar duizend jaar geleden een stuk beter georganiseerd was dan hier?
    [Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
    A glorious future we long to embrace
    [Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
    All the time, I was promised my salvation
    pi_35784100
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:21 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Dit is allemaal vele honderden malen gebeurt in Europa, de grenzen zijn door de loop van de eeuwen constant veranderd en toch zijn we uiteindelijk welvarend geworden.
    De uiteindelijke "welvaart" is dan ook pas in de 19e eeuw ontstaan (beetje kolonialisme erbij, mooie mix natuurlijk) en de echte welvaart ontstond pas na een rustig Europa.

Spanje was 30 jaar terug bijvoorbeeld niet veel rijker dan een noord-afrikaans land.
    Allah Al Watan Al Malik
      maandag 6 maart 2006 @ 19:24:24 #67
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35784114
    ik zal nog wat leukers vertellen. Rond 1500 waren er geen negers in afrika.

Om iets preciezer te zijn. Sub sahara was tot 1000 voornamleijk bewoont door bosjesmannen en igmeen. De negers hebben zich tussen (ik dacht) 1000 en 1700 vanuit Sudan (het sudanide ras) verpreidt over de rest van afrika. Ik geloof dat ze aan de nijl een periode van 1000 jaren een ongellooflijke welvaart hebben gekent wat ze uiteindleijk in elk opzich superieus maakte aan de bosjesmannen om ze te kunnen verdrijven "uit " afrika

Toon een hollander in +- 1600 de kaap ariveerde waren daar geen negers maar bosjesmannen
    pi_35784121
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:20 schreef Idiosincrasico het volgende:

[..]

Wat moet het vreselijk zijn om hier te wonen in het wrede Europa ...
    Een te trieste opmerking die eigenlijk het reageren niet waard is.
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_35784150
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:24 schreef McCarthy het volgende:

Om iets preciezer te zijn. Sub sahara was tot 1000 voornamleijk bewoont door bosjesmannen en igmeen. De negers hebben zich tussen (ik dacht) 1000 en 1700 vanuit Sudan (het sudanide ras) verpreidt over de rest van afrika. Ik geloof dat ze aan de nijl een periode van 1000 jaren een ongellooflijke welvaart hebben gekent wat ze uiteindleijk in elk opzich superieus maakte aan de bosjesmannen om ze te kunnen verdrijven "uit " afrika

Toon een hollander in +- 1600 de kaap ariveerde waren daar geen negers maar bosjesmannen
    Er zijn maar 3 rassen hoor.
    Allah Al Watan Al Malik
      maandag 6 maart 2006 @ 19:25:22 #70
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35784158
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
    omdat flori zelf niet precies weet wat ze wilt zeggen
      maandag 6 maart 2006 @ 19:26:25 #71
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35784207
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

hangt er van hoe je het bekijkt en definieert natuurlijk.
    pi_35784240
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:26 schreef McCarthy het volgende:

[..]

hangt er van hoe je het bekijkt en definieert natuurlijk.
    Je hebt het zelf over negers, neem maar van mij aan dat die bosjesmannen negers waren hoor.
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_35784264
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Eigenlijk zijn er officieel geen rassen, maar dat terzijde.
      maandag 6 maart 2006 @ 19:28:10 #74
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35784288
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:23 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De uiteindelijke "welvaart" is dan ook pas in de 19e eeuw ontstaan (beetje kolonialisme erbij, mooie mix natuurlijk) en de echte welvaart ontstond pas na een rustig Europa.
    kolonialisme is nadelig voor onze welvaart geweest. kolonialiseren kost bakken met geld en wat krijg je er voor terug: thee en specerijen. Slechte deal.

Vrijwillig ruilen was voordeliger geweest.
    quote:
    Spanje was 30 jaar terug bijvoorbeeld niet veel rijker dan een noord-afrikaans land.
    bron?
      maandag 6 maart 2006 @ 19:28:46 #75
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35784315
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:27 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Je hebt het zelf over negers, neem maar van mij aan dat die bosjesmannen negers waren hoor.
    bosjesmannen zijn geen negers dude. net zoals jij in het echt geen mutant bent.
    pi_35784334
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:27 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Naja je kan nog het onderscheid homo sapien homo blabla etc verschillende rassen noemen.
    Allah Al Watan Al Malik
      maandag 6 maart 2006 @ 19:29:46 #77
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35784362
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:22 schreef electricity het volgende:

[..]

ik ga hier toch geen hele verhalen zitten typen zeg. wat ik net zei was een grov vereenvoudiging. wilde jij soms gaan ontkennen dat de samenleving in het midden oosten een paar duizend jaar geleden een stuk beter georganiseerd was dan hier?
    Ja. De verlichting is iets van een paar honderd jaar geleden: http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Verlichting

De opkomst van de Islam begon in de 7e eeuw:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam

Je kan dit toch moeilijk met elkaar vergelijken of wel? Er zit meer dan duizend jaar tussen.

Daarnaast waren ten tijden van de kruistochten waren de arabieren stukken beschaafder dan de westerlingen.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruistochten
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      maandag 6 maart 2006 @ 19:29:57 #78
    105919 Pracissor
    Semi-intellectueel
    pi_35784374
    Het topic begon aardig...
      maandag 6 maart 2006 @ 19:31:54 #79
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35784449
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:29 schreef Pracissor het volgende:
    Het topic begon aardig...
    Tot jij over culturele superioriteit begon.

Je hebt nog niet weer gereageerd: Waarom is het Europa zo rijk en de rest zo arm?
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
    pi_35784467
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:22 schreef electricity het volgende:

[..]

Tussen de Islam en de verlichting zat bijna een millenium. En b.v. Zuid Spanje was onder de moslims welvarender en ontwikkelder dan na de reconquista
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    pi_35784488
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:28 schreef McCarthy het volgende:
    kolonialisme is nadelig voor onze welvaart geweest. kolonialiseren kost bakken met geld en wat krijg je er voor terug: thee en specerijen. Slechte deal.

Vrijwillig ruilen was voordeliger geweest.
    bron?
    quote:
    bron?
    Naja ze zijn nu 75% rijker dan 30 jaar geleden, grab your calculator!
    Allah Al Watan Al Malik
      maandag 6 maart 2006 @ 19:32:51 #82
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35784502
    quote:
    afrika en india zijn nog veel protectionistischer.
    pi_35784522
    quote:

[..]

bosjesmannen zijn geen negers dude. net zoals jij in het echt geen mutant bent.
    Wat zijn bosjesmannen dan.
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_35784539
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:24 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Een te trieste opmerking die eigenlijk het reageren niet waard is.
    Omdat ik weet waar jij met je opmerkingen naar toe wil. Zonder protectionisme was Europa net zo'n bende als veel andere minder ontwikkelde werelddelen. Daarnaast wil ik wel eens bewijs zien dat het creeeren van conflicten een positieve bijdrage leveren aan de welvaart in Europa. In welk opzicht is het conflict Israel/Palestijnen gunstig voor onze rijkdom?
      maandag 6 maart 2006 @ 19:33:48 #85
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35784551
    quote:

[..]

dat is nadelig voor onze welvaart
      maandag 6 maart 2006 @ 19:33:57 #86
    78780 deedeetee
    rustig doorgaan met ademhalen
    pi_35784556
    Het gaat kort door de bocht maar ik moet bij deze vraag toch meteen aan religie, cultuur en flexabiliteit denken.
    Het Christendom maakt je het leven niet al te moeilijk en moedigt sociaal gedrag aan.( tuulijk zijn er uitzonderingen )

Cultuur is hier ook geen probleem en we zijn flexibel genoeg om met elkaar samen te leven.

Geen stammenoorlogen, heilige koeien en dat soort zaken maken een wereld van verschil uit.

zoals ik al zei : ontzettend kort door de bocht maar mijn muisarm speelt weer op
    Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
    pi_35784596
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:32 schreef McCarthy het volgende:

[..]

afrika en india zijn nog veel protectionistischer.
    Je noemt afrika in 1 adem. Als er 1 continent is waar veel verschil is tussen de landen onderling, dan is het afrika wel. Europa heeft eenzijdig buitenlands beleid (economisch) van hogeraf geregeld. Boeren subsidie geven (want ze trekken het niet tegen afrikaanse boeren die veel goedkoper kunnen produceren natuurlijk) is 1 van die trekjes waardoor veel mensen arm blijven.
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_35784625
    quote:
    Omdat ze bevolkt zijn door voornamelijk West-Europeanen. Ik denk dat TS heel graag wil horen dat het aan alles ligt behalve etniciteit en cultuur, maar de feiten...
    pi_35784647
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:33 schreef Idiosincrasico het volgende:

[..]

Omdat ik weet waar jij met je opmerkingen naar toe wil. Zonder protectionisme was Europa net zo'n bende als veel andere minder ontwikkelde werelddelen. Daarnaast wil ik wel eens bewijs zien dat het creeeren van conflicten een positieve bijdrage leveren aan de welvaart in Europa. In welk opzicht is het conflict Israel/Palestijnen gunstig voor onze rijkdom?
    Ik heb nooit gezegd dat de conflicten creeren "gunstig"" voor de Europese rijkdom was. Het heeft wel de andere landen zodanig naar beneden gehaald waardoor wij kunnen zeggen : we zijn rijker dan hen". (Hoewel in sommige gevallen het weldegelijk gunstig was voor de Europese rijkdom, met name op het gebied van levering van wapens)
    Allah Al Watan Al Malik
      maandag 6 maart 2006 @ 19:37:44 #90
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35784706
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:35 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Omdat ze bevolkt zijn door voornamelijk West-Europeanen. Ik denk dat TS heel graag wil horen dat het aan alles ligt behalve etniciteit en cultuur, maar de feiten...
    Er zijn meerdere die andere mogelijkheden aandragen.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      maandag 6 maart 2006 @ 19:39:12 #91
    56749 BlaZ
    pi_35784772
    quote:

[..]

De echte welvaart onstond na de industriele revolutie door massa-productie. Zonder die massa-productie was eenzelfde welvaarts niveau eerder gewoonweg niet mogelijk.

Ik denk zelf trouwens dat het komt omdat West-Europa gewoon dichter bevolkt was, daardoor komt er vanzelf meer handel, onderlinge communicatie, uitwisseling van technologie.
    Oorlogen zijn denk ik niet bepaald negatief voor de ontwikkeling, het stuwt namelijk de technologische ontwikkelingen.
    In 1200 wilde men scherpere zwaarden en beter armor dan de tegenpartij, in 1600 een grote kannon etc... concurrentie dus.
      maandag 6 maart 2006 @ 19:40:13 #92
    105919 Pracissor
    Semi-intellectueel
    pi_35784822
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:07 schreef George-Butters het volgende:

1) verbeterde nautische instrumenten waardoor het veiliger werd te exploreren. Europa was in die tijd arm, dus verder kijken is logisch.
    Er waren zoveel landen arm... ook hadden vele vergelijkbare nautische instrumenten. Daarnaast sla jij een stap over, waardoor kwamen er verbeterde nautische instrumenten? Waarom konden wij grote boten bouwen en in georganiseerd verband nieuwe landen ontdekken?
    quote:
    2) met de uitvinding van buskruit en een hoop ziektes worden inheemse bevolkingen aardig onder de duim gehouden.
    Dit is een relatief korte tijd in de Imperial Age, ik zie niet helemaal in wat dit met de stelling te maken heeft die TS op heeft gesteld.
    quote:
    3) uitvindingen als de boekdrukkunst zorgen voor een intellectuele ontwikkeling.
    Je gaat weer voorbij aan de vraag waarom die uitvindingen hier plaatsvonden...
    quote:
    4) Tel daarbij op de uitvinding van de stoommachine en je krijgt een enorme economische ontwikkeling.
    idem
    quote:
    idem, hoe kwamen we aan betere kennis over hygiene etc.? Wij waren overigens vaker minder hygienisch dan de Arabische/Aziatische volkeren.

Sorry, maar achteraf gezien had ik niet hoeven te reageren...
    pi_35784870
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:36 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik heb nooit gezegd dat de conflicten creeren "gunstig"" voor de Europese rijkdom was. Het heeft wel de andere landen zodanig naar beneden gehaald waardoor wij kunnen zeggen : we zijn rijker dan hen". (Hoewel in sommige gevallen het weldegelijk gunstig was voor de Europese rijkdom, met name op het gebied van levering van wapens)
    Aan de andere kant is de sporadische ontwikkeling in bijvoorbeeld Noord Afrika grotendeels toe te schrijven aan Europese overheersing in het verleden. Waarschijnlijk waren landen als Marokko, Tunesie en Algerij zonder Franse invloed nu nog veel armer geweest.
    pi_35784891
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:39 schreef BlaZ het volgende:

[..]

De echte welvaart onstond na de industriele revolutie door massa-productie. Zonder die massa-productie was eenzelfde welvaarts niveau eerder gewoonweg niet mogelijk.

Ik denk zelf trouwens dat het komt omdat West-Europa gewoon dichter bevolkt was, daardoor komt er vanzelf meer handel, onderlinge communicatie, uitwisseling van technologie.
    Oorlogen zijn denk ik niet bepaald negatief voor de ontwikkeling, het stuwt namelijk de technologische ontwikkelingen.
    In 1200 wilde men scherpere zwaarden en beter armor dan de tegenpartij, in 1600 een grote kannon etc... concurrentie dus.
    Massaproductie is dan ook hier "uitgevonden" het duurt een tijd voordat het verspreid naar andere continenten. Dat is inderdaad ook een van de redenen. Qua rijkdom zie je ook dat hoe dieper je afrika in gaat hoe armer het wordt (op Zuid-Afrika na). Het noorden, dat binnen de invloedssfeer van Europa ligt, geniet ook meer welvaart.
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_35784967
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:40 schreef Pracissor het volgende:

[..]

idem, hoe kwamen we aan betere kennis over hygiene etc.? Wij waren overigens vaker minder hygienisch dan de Arabische/Aziatische volkeren.

Sorry, maar achteraf gezien had ik niet hoeven te reageren...
    Dit is iets wat ik me ook afvraag, in landen als China is hygiëne nog steeds erg ver te zoeken, terwijl zij net zo goed als wij plagen hebben gehad. Ik heb altijd aangenomen dat de verspreiding van ziektes voorkomen de voornaamste reden was voor het bevorderen van hygiëne.
      maandag 6 maart 2006 @ 19:43:12 #96
    138600 Ludacris
    Disturbing Da Peace!
    pi_35784975
    Een goede kennis van me zou zeggen: ''Omdat appel.'' Maar goed.
    Pussy poppin' on a handstand
    pi_35784978
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:41 schreef Idiosincrasico het volgende:

[..]

Aan de andere kant is de sporadische ontwikkeling in bijvoorbeeld Noord Afrika grotendeels toe te schrijven aan Europese overheersing in het verleden. Waarschijnlijk waren landen als Marokko, Tunesie en Algerij zonder Franse invloed nu nog veel armer geweest.
    Dat is natuurlijk nergens uit af te leiden. Er zijn meerdere landen in Afrika geweest die door Frankrijk of een ander Westers land overheerst zijn geweest, en die doen het 20 keer slechter dan Noord-Afrika. Het komt dus waarschijnlijk door iets anders.
    Allah Al Watan Al Malik
      maandag 6 maart 2006 @ 19:44:24 #98
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35785032
    quote:
    Ik geloof niet dat we het eens gaan worden. Mijn kennis van zaken is niet groot genoeg om precies de vinger op de pols te leggen.

Daarnaast is het ook niet erg om verschillende visies te hebben. Historici zijn het vaak genoeg niet eens.

Donner 1
    Donner 2
    Streng!
    pi_35785044
    China en andere delen v/d wereld waren vroeger altijd rijker dan Europa, heeft met veel dingen te maken enzo.
    pi_35785293
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:43 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk nergens uit af te leiden. Er zijn meerdere landen in Afrika geweest die door Frankrijk of een ander Westers land overheerst zijn geweest, en die doen het 20 keer slechter dan Noord-Afrika. Het komt dus waarschijnlijk door iets anders.
    Er kunnen wel verschillen ontstaan natuurlijk. Ik wil alleen zeggen dat Europese overheersing niet altijd negatief hoeft te zijn.
    Ergens speelt de culturele achtergrond natuurlijk wel mee. Bepaalde immigranten in Nederland doen het niet toevallig beter dan de andere.

[ Bericht 10% gewijzigd door Idiosincrasico op 06-03-2006 19:57:27 ]
      maandag 6 maart 2006 @ 19:50:48 #101
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35785318
    quote:
    Laten we het omdraaien, hoe kom je erbij dat de "europes cultuur" zoals je dat noemt ervoor heeft gezorgt dat er zoveel uitvindingen gedaan zijn? Werden er in andere landen geen uitvindingen gedaan? Waren er daadwerkelijk wel zoveel uitvindingen?
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      maandag 6 maart 2006 @ 20:06:52 #102
    56749 BlaZ
    pi_35786019
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:44 schreef NightH4wk het volgende:
    China en andere delen v/d wereld waren vroeger altijd rijker dan Europa, heeft met veel dingen te maken enzo.
    Bron?

Europa als een geheel nemen is erg lastig natuurlijk.
    Toendertijd waren al ministaatjes de rijkste ter wereld. Zoals Venetie, Genua, Ragusa, Hamburg, Bremen.
      maandag 6 maart 2006 @ 20:08:42 #103
    45457 NightH4wk
    Semper Fi!
    pi_35786087
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 20:06 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Bron?

Europa als een geheel nemen is erg lastig natuurlijk.
    Toendertijd waren al ministaatjes de rijkste ter wereld. Zoals Venetie, Genua, Ragusa, Hamburg, Bremen.
    Ja ok, Europa als geheel is wat te groot maar aangezien het in de titel stond nam ik het ff over.
      maandag 6 maart 2006 @ 20:13:00 #104
    93744 Finder_elf_towns
    Sterf nu en vloek tevergeefs
    pi_35786257
    quote:
    Nee.
    quote:
    Dat is geen toevalligheid. Of is o.a. het compas zo uit de lucht komen vallen?
    quote:
    Dat is geen toevalligheid, eerder een gezonde vechtlust.
    quote:
    Dat is geen toevalligheid. Of is de boekdrukkunst zo uit de lucht komen vallen?
    quote:
    Wederom ......

Ik denk (en weet haast wel zeker) dat Europa's doorbraak (en de gebieden die zij permanent koloniseerden zoals Australië, N-Zeeland, Amerika) komt door de Europeanen zelf. Deze zienswijze wordt keer op keer genegeerd en er worden net zolang haast onzinnige bij-redenen verzonnen om dit blijven te negeren.

Echter deze decante vorm van politieke correctheid is volkomen achterhaald. De Europeanen zijn inventief, doortastend en intelligent. Slechts 1 toevalligheid kan een rol gespeeld hebben en dat is de toegang tot een permanent open zee, sinds niet ieder land dat heeft.

Maar ook deze toevalligheid is niet essentieel. Wat wel essentieel was voor de doorbraak, is de verspreiding van kennis. In de rest van de beschavingen die er bestaan hebben, monopoliseerde de regerende elite de kennis. Hoewel er zeker dingen zijn die niet-westerse beschavingen beter konden, zoals een regendans uitvoeren en met gebakken gras elkaar bevechten, hebben de Europeanen zich geconcentreerd op het ene wat essentieel van belang was, namelijk ruilhandel en de verspreiding van kennis. Al het andere, bijvoorbeeld veroveringen van grondgebied en de rol van het geloof is ook deel van andere beschavingen (geweest).

Bijvoorbeeld, de USSR, waarvan men dacht dat het aanverwante systeem het systeem van de toekomst was, viel door een economische puinhoop die werd gecreeerd door het "systeem van de toekomst". Deze cruciale factor, namelijk ruilhandel ontbrak dus. Natuurlijk gaat dit niet altijd op, maar de USSR had zichzelf niet onmisbaar gemaakt, om vervolgens hard te vallen. Amerika is bijvoorbeeld onmisbaar voor de wereldwijde kenniseconomie, zo geredeneerd zal het huidige Amerika tot het eind der tijden glorieus blijven bestaan, net als Europa, voor zolang er nog Europeanen wonen en geen muzelmannen, uiteraard.
    pi_35786605
    Europa is en zal altijd rijker zijn omdat wij kunnen samen werken.
    Europese unie ..Verenigde Staten...
    De "niet westerse " landen ..en dan heb ik het natuurlijk voornamelijk over de Afrikaanse landen, lopen wat dat betreft een eeuw of 6 achter.
    Die hebben nooit een Renaissance meegemaakt en zijn feitelijk nog in het stadium van stammenstrijd en kleine op zich zelf staande koninkrijkjes. Vrijwel alle Afrikaanse landen hebben het potentieel om erg rijk te worden van hun natuurlijke hulpbronnen, maar hebben het veel te druk met tiran spelen en het volk uit te buiten. en als de regering niet het volk uitzuigt dan lopen er nog honderden "warlords" rond die niks beter te doen hebben dan kindsoldaten ronselen en in mercedessen rond te rijden. Dit natuurlijk met stilzwijgende toestemming van de CIA.
    Het is al vaker gesteld dat slaven de slechtste meesters zijn. Verscheidene Afrikaanse landen balanceren op het randje van de afgrond omdat alle Blanke boeren zijn verjaagd van hun boerderijen en het land is vergeven aan zwarte vriendjes van de regering. Maar helaas hebben deze boemboe's nooit iets anders gedaan dan vriendje van de tiran te zijn. en dus is er niks te eten......
    Azie daarintegen is een macht waar we terdege rekening mee moeten houden.
    De Aziaten zijn niet bezig met stammenstrijd en maken elkaar ook niet af omdat men men toevallig in een ander soort Allah gelooft.... en zonder bourkabitches om te onderdrukken kun je al je tijd wijden aan produceren.
    pi_35786617
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 20:13 schreef Finder_elf_towns het volgende:

Bijvoorbeeld, de USSR, waarvan men dacht dat het aanverwante systeem het systeem van de toekomst was, viel door een economische puinhoop die werd gecreeerd door het "systeem van de toekomst". Deze cruciale factor, namelijk ruilhandel ontbrak dus. Natuurlijk gaat dit niet altijd op, maar de USSR had zichzelf niet onmisbaar gemaakt, om vervolgens hard te vallen. Amerika is bijvoorbeeld onmisbaar voor de wereldwijde kenniseconomie, zo geredeneerd zal het huidige Amerika tot het eind der tijden glorieus blijven bestaan, net als Europa, voor zolang er nog Europeanen wonen en geen muzelmannen, uiteraard.
    Eens, daar komt overigens nog bij dat lang niet iedere intelligente inwoner van de USSR de kans kreeg zijn/haar capaciteiten te ontwikkelen.
    De VS zal nog vele decennia grote macht blijven houden. Inderdaad vanwege de enorme bijdrage aan ontwikkeling.
    Europa is alleen sterk met een grote schare ontwikkelde en vrij denkende mensen. Een toename van het aantal moslims in Europa is in dat opzicht zeker een negatieve ontwikkeling.
      maandag 6 maart 2006 @ 20:25:45 #107
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35786777
    quote:

[..]

Nee.
    [..]

Dat is geen toevalligheid. Of is o.a. het compas zo uit de lucht komen vallen?
    [..]

[..]

Dat is geen toevalligheid. Of is de boekdrukkunst zo uit de lucht komen vallen?
    [..]
    Kompas komt uit China
    quote:
    De oudste kompassen waren waarschijnlijk stukken gemagnetiseerd ijzer of ijzererts die op een plankje drijvend in water lagen. Verbeteringen in de vorm van een staafmagneet, een betere ophanging en de kompasroos volgden later.

De vroegste bekende vermelding van het gebruik van een kompas voor navigatie op zee is in het Chinese boek "Pingzhou Ke Tan" (Tafelgesprekken van Pingzhou) uit 1117 van Zhu Yu. Later in de 12e eeuw verspreidde het gebruik van het kompas zich via de Arabieren naar Europa.
    Buskruit ook:
    quote:
    Buskruit is de oudst bekende explosieve stof. Explosieve mengsels werden al in de 10e eeuw in China gebruikt; Roger Bacon noemt het in 1248. Het belangrijke en lastig te vinden of te maken ingrediënt salpeter is zeer waarschijnlijk wel aan de chinezen ontleend. Eeuwenlang is buskruit daarna gebruikt in steeds vernuftiger wordende vuurwapens.
    Zelfs de boekdrukkunst komt uit het oosten:
    quote:
    Geschiedenis

Het is onmogelijk te bepalen wanneer of door wie de boekdrukkunst is uitgevonden, hoewel de vinding aan een aantal verschillende personen wordt toegeschreven. Van dezen is de enige die historisch gezien inderdaad voor de eer in aanmerking zou kunnen komen de Chinees Pi Chang, die al in de elfde eeuw Chinese karakters zou hebben gedrukt. In de oudheid was het principe van drukken van afbeeldingen al bekend zoals de vondsten bewijzen van rolcilinders in Mesopotamië. Deze waren gegraveerd met afbeeldingen en spijkerschrift in spiegelschrift. Ook zijn kleitabletten gevonden met afbeeldingen die met behulp van de cilinders zijn gedrukt. Eveneens gebruikten hooggeplaatste personen zegelringen om hun persoonlijke zegel of 'handtekening' op belangrijke berichten te drukken.

Vanaf het jaar 1000 zijn in Europa al boeken gedrukt met blokdruk. Hiervoor werd iedere pagina van een boek uitgesneden in een houtblok. Dit was een zeer arbeidsintensief proces en de productie van omvangrijke geschriften kon hiermee niet veel versneld worden. Iets later werd wel de 'massaproductie' van bidprenten, heiligenafbeeldingen en vlugschriften door middel van blokdruk populair omdat dit meestal maar een of een paar blokken benodigde.

De grote verbetering voor het drukken van teksten kwam pas toen men op het idee kwam om losse letters (aanvankelijk van hout of metaal) samen te voegen om een complete pagina samen te stellen als drukplaat. Zo kon men ook eenvoudig een losse afbeelding uitgesneden in hout of metaal plaatsen tussen de letters in de drukplaat. Na het drukken van een bepaalde oplage aan pagina's kon men de letters weer hergebruiken om een nieuwe pagina samen te stellen. Dit ging veel sneller dan om iedere pagina apart uit te snijden uit een houtblok. Nog een verbetering in snelheid was dat na enige tijd men losse letters in lood ging gieten met behulp van mallen. Dit was weer veel sneller (én goedkoper) dan iedere losse letter uit metaal te snijden. Tot aan de industriële revolutie bleef het drukproces wezenlijk onveranderd in deze vorm bestaan. Toen kwamen nog snellere drukprocessen in zwang zoals rotatiedruk.
    [bewerk]

Europese uitvinders
    Boekdrukkunst in de 16e eeuw
    Groter
    Boekdrukkunst in de 16e eeuw

In de Westerse wereld wordt de Mainzer Johannes Gutenberg algemeen, hoewel zonder aanwijsbare grond, gezien als een waarschijnlijker uitvinder dan de Nederlander Laurens Janszoon Coster of de Vlaming Dirk Martens. Maar het lijkt wel vast te staan dat men in die tijd, rond 1450, in het Oosten al bekend was met zowel blokdruk als letterdruk. Hoewel het daarmee in theorie mogelijk is dat door de Europese "uitvinders" de techniek uit het Oosten is overgenomen, is dat onmogelijk meer te bepalen. Het kan zeker ook zo zijn dat men, ongeveer gelijktijdig, onafhankelijk van elkaar en anderen, de uitvinding opnieuw gedaan heeft. Hoe het ook zij, in het Westen was het drukken met losse letters direct een enorm succes en verspreidde zich razendsnel over het continent. Dit in tegenstelling tot het Oosten. Een van de belangrijkste oorzaken van dit succes was dat het westerse alfabet maar een beperkte hoeveelheid lettertekens heeft. Het chinees heeft een enorm aantal karakters (voor bijna ieder woord een apart teken) en dus was het samenstellen van een tekst nog steeds een zeer arbeidsintensief proces. Economisch gezien had hier de mechanisatie van boekproductie dus aanvankelijk weinig zin. Ook had de staat een monopolie op de druktechniek zodat iemand die iets wilde drukken hiervoor toestemming van de overheid moest verkrijgen. In Europa was door de lappendeken aan staten geen monopolie te handhaven en bij moeilijkheden verhuisden drukkers gewoon naar een vrijer ander land in de buurt. In Engeland werd de boekdrukkunst geïntroduceerd door William Caxton.
    Zoals ik al eerder zei, hebben wij eerder handig gebruik gemaakt van de mogelijkheden. Ik geloof alleen niet zo in opzet. Eerder een toevallige loop van omstandigheiden.

Om terug te komen bij de topicstarter. Hoe komt het dan dat vooral ook chinezen zoveel uitgevonden hebben en zoveel welvaart hebben gekend over een heel lange periode?
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      maandag 6 maart 2006 @ 20:30:02 #108
    56749 BlaZ
    pi_35786928
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 20:25 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Kompas komt uit China
    [..]

Buskruit ook:
    [..]

[..]

Zoals ik al eerder zei, hebben wij eerder handig gebruik gemaakt van de mogelijkheden. Ik geloof alleen niet zo in opzet. Eerder een toevallige loop van omstandigheiden.

Om terug te komen bij de topicstarter. Hoe komt het dan dat vooral ook chinezen zoveel uitgevonden hebben en zoveel welvaart hebben gekend over een heel lange periode?
    Er is natuurlijk een verschil tussen iets ontdekken en iets daadwerkelijk toepassen in de praktijk.
    pi_35787196
    quote:

[..]

Kompas komt uit China
    [..]

Buskruit ook:
    [..]

[..]

Het grootste probleem van de Chinezen is het feit dat ze communistisch geworden zijn.
    Dat is een systeem dat bewezen heeft echt niet te werken.
    Het is lullig voor jufrouw Kant en de rest van de linksen..maar het enige systeem dat ooit echt welvaart zal brengen is het Kapitalisme..
    Communisme...faalt...
    Fascisme ..was ook geen sucses
    Nationaal-socialisme...ruzie met de buren.
    Stalinisme / Leninisme..had iets kunnen worden ware het niet dat sommige mensen gelijker willen zijn dan anderen..en dus per definitie corrupt zijn....
      maandag 6 maart 2006 @ 20:40:29 #110
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35787404
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 20:36 schreef helldeskr het volgende:

[..]

Het grootste probleem van de Chinezen is het feit dat ze communistisch geworden zijn.
    Dat is een systeem dat bewezen heeft echt niet te werken.
    Het is lullig voor jufrouw Kant en de rest van de linksen..maar het enige systeem dat ooit echt welvaart zal brengen is het Kapitalisme..
    Communisme...faalt...
    Fascisme ..was ook geen sucses
    Nationaal-socialisme...ruzie met de buren.
    Stalinisme / Leninisme..had iets kunnen worden ware het niet dat sommige mensen gelijker willen zijn dan anderen..en dus per definitie corrupt zijn....
    Het communisme van China komt uit de 20e eeuw

Ik heb het over grofweg 1000 jaar eerder.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
    pi_35787406
    De (her)uitvinding van de democratie zal een belangrijke rol hebben gespeeld. En die heeft weer zijn wortels in de Griekse en Romeinse tijd.
      maandag 6 maart 2006 @ 20:41:25 #112
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35787447
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 20:40 schreef Polydeukes het volgende:
    De (her)uitvinding van de democratie zal een belangrijke rol hebben gespeeld. En die heeft weer zijn wortels in de Griekse en Romeinse tijd.
    Ook pas veel later. Democratie is eigenlijk pas recent.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      maandag 6 maart 2006 @ 20:46:02 #113
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_35787655
    Denk dat dit boek het boekje van de heer Diamond meteen onderuit haalt.
    The End Times are wild
      maandag 6 maart 2006 @ 20:50:13 #114
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35787829
    in het kort: wat zegt dat boek?
      maandag 6 maart 2006 @ 20:52:12 #115
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_35787925
    Het vergelijkt het gemeten IQ van bevolkingen en hun relatieve welvaart.
    Zat al een tijdje te wachten tot iemand hiermee op de proppen kwam.
    Zal eens zoeken naar een tabelletje oid

(Ik dacht overigens dat de meesten het hier al wel kenden)
    The End Times are wild
      maandag 6 maart 2006 @ 20:56:10 #116
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_35788084
    Hier het betreffende artikel:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Iq_and_the_wealth_of_nations

Land Gemiddeld IQ
    Hong Kong (PRC) 107
    South Korea 106
    Japan 105
    Taiwan (ROC) 104
    Singapore 103
    Austria 102
    Germany 102
    Italy 102
    Netherlands 102
    Sweden 101
    Switzerland 101
    Belgium 100
    China (PRC) 100
    New Zealand 100
    United Kingdom 100
    Hungary 99
    Poland 99
    Australia 98
    Denmark 98
    France 98
    Norway 98
    United States 98
    Canada 97
    Czech Republic 97
    Finland 97
    Spain 97
    Argentina 96
    Russia 96
    Slovakia 96
    Uruguay 96
    Portugal 95
    Slovenia 95
    Israel 94
    Romania 94
    Bulgaria 93
    Ireland 93
    Greece 92
    Malaysia 92
    Thailand 91
    Croatia 90
    Peru 90
    Turkey 90
    Indonesia 89
    Suriname 89
    Colombia 89
    Brazil 87
    Iraq 87
    Mexico 87
    Samoa 87
    Tonga 87
    Lebanon 86
    Philippines 86
    Cuba 85
    Morocco 85
    Fiji 84
    Iran 84
    Marshall Islands 84
    Puerto Rico (US) 84
    Egypt 83
    India 81
    Ecuador 80
    Guatemala 79
    Barbados 78
    Nepal 78
    Qatar 78
    Zambia 77
    Congo-Brazzaville 73
    Uganda 73
    Jamaica 72
    Kenya 72
    South Africa 72
    Sudan 72
    Tanzania 72
    Ghana 71
    Nigeria 67
    Guinea 66
    Zimbabwe 66
    Congo-Kinshasa 65
    Sierra Leone 64
    Ethiopia 63
    Equatorial Guinea 59

Nota Bene, met een IQ van minder als 70 geld je in Nederland officieel als zwakzinnig!

Hier de grafiek met de correlatie: NB het communisme in China heeft het e.e.a. natuurlijk verstoort!

Maar het zal allemaal wel weer culturally biased zijn.
    The End Times are wild
      maandag 6 maart 2006 @ 20:56:14 #117
    78780 deedeetee
    pi_35788086
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 20:46 schreef LXIV het volgende:
    [afbeelding]
    http://www.vdare.com/sailer/wealth_of_nations.htm

* grijnst : we komen er niet eens slecht vanaf
    pi_35788287
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:44 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Welvaart is grotendeels cultureel gerelateerd, sikhs in India doen het ook beter dan de hindoestanen, protestanten beter dan katholieken, joden beter dan moslims... in de UK zijn indians welvarender dan blanken, terwijl paki's onderaan staan.
    Dat klopt helemaal! Maar cultuur is dynamisch of stroomt. Dus welke stromingen op religieus of economisch terrein er zijn geweest, zijn dus essentieel.

India is bij natuurlijke grondstoffen één van de rijkste landen op aarde, maar door kaste-systeem en zeer sterke bevolkingsgroei komt dat er niet volledig uit (nog niet)..
    Imagination is the one weapon in the war against reality.
      maandag 6 maart 2006 @ 21:39:49 #119
    127507 LodewijkNapoleon
    Le Roi Est Mort
    pi_35790080
    Even voor de duidelijkheid; als je hier wat over wil zeggen, dan zal je altijd in stereotypen vervallen.

Goed, ik denk dat het Christendom een grote rol heeft gespeeld, verder denk ik dat de grootste rijkdom van het westen haar aanvankelijke armoede is geweest, omdat we niets te eten hadden, waren we wel gedwongen om de 'natuurlijke oorlogstoestand' vaker te staken dan bewoners van een rijk gebied, en omdat we erachter kwamen dat deze bestanden nuttig voor ons waren, hebben we dit gecultiveerd. (in vogelvlucht dan he?).
      maandag 6 maart 2006 @ 21:40:14 #120
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35790097
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 20:56 schreef LXIV het volgende:
    Hier het betreffende artikel:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Iq_and_the_wealth_of_nations

Nota Bene, met een IQ van minder als 70 geld je in Nederland officieel als zwakzinnig!

[afbeelding]

Hier de grafiek met de correlatie: NB het communisme in China heeft het e.e.a. natuurlijk verstoort!

Maar het zal allemaal wel weer culturally biased zijn.
    In het stukje criticism, staan wel een aantal duidelijke kanttekeningen. Zeker ook omdat de IQ-test ook taalkennis test. Dit vertekent dus het hele beeld. Taal en, nog belangrijker, de betekenis is cultureel bepaald.

De landen die hoogscoren zijn gewend om met iq-testen te werken. Ook iq-testen zijn te leren. Maak er maar eens een paar. De laatste keer scoor je hoger dan de 1e keer.

Je ziet wel dat landen die niet voorzien in elementaire voedselvoorziening zo 15 punten lager scoren. Dit heeft dus een effect op het denkvermogen.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      maandag 6 maart 2006 @ 21:53:54 #121
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_35790728
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 21:40 schreef George-Butters het volgende:

[..]

In het stukje criticism, staan wel een aantal duidelijke kanttekeningen. Zeker ook omdat de IQ-test ook taalkennis test. Dit vertekent dus het hele beeld. Taal en, nog belangrijker, de betekenis is cultureel bepaald.

De landen die hoogscoren zijn gewend om met iq-testen te werken. Ook iq-testen zijn te leren. Maak er maar eens een paar. De laatste keer scoor je hoger dan de 1e keer.

Je ziet wel dat landen die niet voorzien in elementaire voedselvoorziening zo 15 punten lager scoren. Dit heeft dus een effect op het denkvermogen.
    Er wordt beweerd dat ze culturally biased zijn. Dat heeft niet direkt met taal te maken hoor. Wel is taal natuurlijk van invloed op de intelligentie, net als onderwijs in het algemeen.

Nu draai je de zaken om. Het is niet zo dat landen om een wazige reden welvarend zijn, dan opeens tijd en geld hebben om iq-testen te maken en dat vervolgens het iq in die landen stijgt.

Hierin heb je beslist gelijk. Wanneer kinderen van jongs af aan ondervoed zijn (en daarbij ook nog eens geen scholing krijgen) scoren ze beduidend lager op iq-tests. Maar niet in alle landen die laag scoren hebben hongersnoden geheerst.

Vergelijk nu eens het volgende: Stel dat ik een boekje geschreven had: "IQ en de rijkdom van mensen"
    Hiervoor heb ik in Nederland onderzoek gedaan, en wat zal dan blijken: rijkere mensen hebben gemiddeld een hoger iq. (Het correleert dus). Dat heeft er niets mee te maken dat rijke mensen vaker puzzelen als hobby hebben, of dat ze een andere taal spreken. Nee, dan draai je de zaken om.
    Omdat ze een hoger iq hebben, zijn ze succesvoller en rijker geworden.
    The End Times are wild
      maandag 6 maart 2006 @ 21:58:07 #122
    78780 deedeetee
    pi_35790916
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 21:39 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

Goed, ik denk dat het Christendom een grote rol heeft gespeeld, verder denk ik dat de grootste rijkdom van het westen haar aanvankelijke armoede is geweest, omdat we niets te eten hadden, waren we wel gedwongen om de 'natuurlijke oorlogstoestand' vaker te staken dan bewoners van een rijk gebied, en omdat we erachter kwamen dat deze bestanden nuttig voor ons waren, hebben we dit gecultiveerd. (in vogelvlucht dan he?).
    Kwestie van gezond verstand en een materialistische instelling ?
    pi_35791034
    quote:

Ik denk (en weet haast wel zeker) dat Europa's doorbraak (en de gebieden die zij permanent koloniseerden zoals Australië, N-Zeeland, Amerika) komt door de Europeanen zelf. Deze zienswijze wordt keer op keer genegeerd en er worden net zolang haast onzinnige bij-redenen verzonnen om dit blijven te negeren.

Echter deze decante vorm van politieke correctheid is volkomen achterhaald. De Europeanen zijn inventief, doortastend en intelligent. Slechts 1 toevalligheid kan een rol gespeeld hebben en dat is de toegang tot een permanent open zee, sinds niet ieder land dat heeft.
    Ieder continent heeft toch toegang tot permanent open zee?

Ik weet er niet veel van, maar de stelling dat in Europa -toevallig- een paar zaken van naturen voorhanden waren die het mogelijk maakten sneller van een primitieve jagers-verzamelaars cultuur te evolueren tot een beschaving klinkt mij niet onlogisch.

Hier waren een heel aantal dieren, die toevallig domesticeerbaar bleken (in tegenstelling tot de meeste dieren op andere continenten). Ze zullen het daar ook wel geprobeerd hebben, maar zonder het succes dat in Europa wel geboekt werd. Niet omdat die Europeaan slimmer was, maar omdat een wild paard tembaar is, een zebra niet.

Evenzo met een aantal belangrijke voedingsgewassen. Daar komt dan bij dat betere gewassen leidt tot sterkere (en deels ook slimmere) mensen.

De inventiviteit, doortastendheid en intelligentie van een Europeaan is niet dermate afwijkend van die van een niet-Europeaan dat ik het ooit terugzie wanneer ik buiten Europa tussen allemaal niet-Europeanen beweeg.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      maandag 6 maart 2006 @ 22:06:19 #124
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35791302
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 22:00 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik weet er niet veel van, maar de stelling dat in Europa -toevallig- een paar zaken van naturen voorhanden waren die het mogelijk maakten sneller van een primitieve jagers-verzamelaars cultuur te evolueren tot een beschaving klinkt mij niet onlogisch.

Hier waren een heel aantal dieren, die toevallig domesticeerbaar bleken (in tegenstelling tot de meeste dieren op andere continenten). Ze zullen het daar ook wel geprobeerd hebben, maar zonder het succes dat in Europa wel geboekt werd. Niet omdat die Europeaan slimmer was, maar omdat een wild paard tembaar is, een zebra niet.

Evenzo met een aantal belangrijke voedingsgewassen. Daar komt dan bij dat betere gewassen leidt tot sterkere (en deels ook slimmere) mensen.

De inventiviteit, doortastendheid en intelligentie van een Europeaan is niet dermate afwijkend van die van een niet-Europeaan dat ik het ooit terugzie wanneer ik buiten Europa tussen allemaal niet-Europeanen beweeg.
    Er waren vele succesvolle beschavingen buiten Europa, voordat Europa ooit een hoogstaande beschaving heeft gehad. Dit komt niet overeen met het voedsel verhaal.

Ik onderschrijf je laatste alinea trouwens volkomen.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
    pi_35791713
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 20:46 schreef LXIV het volgende:
    [afbeelding]
    Heeft dat boekje ook nog iets te melden over het Flynn-effect?
    quote:
    Het grote houvast van psychologen die overeind proberen te blijven tussen het steeds meer biologisch-genetisch gerichte intelligentie-onderzoek is een nog altijd onbegrepen fenomeen dat bekend staat als het Flynn-effect. De Nieuw-Zeelandse psycholoog James Flynn van de University of Otago ontdekte midden jaren tachtig dat scores op intelligentietests sinds 1930 in een veertiental geïndustrialiseerde landen gemiddeld twintig IQ-punten per generatie zijn gestegen.

Flynn gebruikte onder meer gegevens over het IQ van achttienjarige Nederlandse dienstplichtigen. Dat bleek te zijn opgelopen van honderd in 1952 naar 106,2 in 1962, 112,4 in 1972 en naar 121,1 in 1982; een toename van ruim 21 punten in dertig jaar tijd dus. In België, Frankrijk, Noorwegen, Nieuw-Zeeland, Canada en de Verenigde Staten vond hij eveneens overtuigende bewijzen voor zulke stijgingen. Met genetische factoren kon dat onmogelijk te maken hebben, want daarvoor waren de stijgingen te snel gegaan.

De verklaring dat deze het gevolg waren van toegenomen kennis van de geteste personen, bleek ook niet op te gaan: deze deed zich juist voor bij IQ-testen die geen (taal)kennis meten, maar het vermogen om snel (ruimtelijke) problemen op te lossen. Dat stelde Flynn voor een raadsel. Ten eerste betekende het dat de grootvader van een doorsnee achttienjarige van de huidige generatie een erg laag IQ moet hebben gehad. Het betekende ook dat het aantal geniale mensen de afgelopen dertig jaar enorm zou moeten zijn toegenomen.
    bron van bovenstaande uitweiding + nog wat meer hierover: http://mmbase.intermediair.nl/artikel.jsp?id=59714
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_35791781
    Wat heb je aan een hoog IQ als je in de Jungle leeft
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_35791904
    Zowiezo slaat die IQ test nergens op, want je ziet dat de landen die laag scoren over het algemeen een slecht onderwijs systeem hebben, of dat er gewoon nog een hoog aantal analfabeten is. Armoede = een oorzaak voor analfabetisme, en analfabetisme is een oorzaak voor armoede. Dus Europa is niet rijker geworden omdat ze slimmer waren nee, ze zijn slimmer geworden omdat ze rijker werden.
    Allah Al Watan Al Malik
      maandag 6 maart 2006 @ 22:28:47 #128
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_35792364
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 22:14 schreef sigme het volgende:

[..]

Heeft dat boekje ook nog iets te melden over het Flynn-effect?
    [..]

bron van bovenstaande uitweiding + nog wat meer hierover: http://mmbase.intermediair.nl/artikel.jsp?id=59714
    Ik weet niet of ergens beweerd wordt dat het verschil genetisch bepaald is, of andere oorzaken heeft. Ondervoeding heeft bijvoorbeeld hele negatieve effecten hierop.
    The End Times are wild
      maandag 6 maart 2006 @ 22:29:56 #129
    105919 Pracissor
    Semi-intellectueel
    pi_35792421
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:50 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Laten we het omdraaien, hoe kom je erbij dat de "europes cultuur" zoals je dat noemt ervoor heeft gezorgt dat er zoveel uitvindingen gedaan zijn? Werden er in andere landen geen uitvindingen gedaan? Waren er daadwerkelijk wel zoveel uitvindingen?
    Ik heb nooit het woord 'europese cultuur' in mijn mond gehad.
    Daarnaast heb ik het niet over de uitvindingen gehad, jij kwam daarmee, ik vroeg alleen aan jou een verklaring voor die 'plotse uitvindingen' die jij aanwees als de vooruitgang en superioriteit van de europese? landen.
      maandag 6 maart 2006 @ 22:30:40 #130
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_35792463
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 22:18 schreef Mutant01 het volgende:
    Zowiezo slaat die IQ test nergens op, want je ziet dat de landen die laag scoren over het algemeen een slecht onderwijs systeem hebben, of dat er gewoon nog een hoog aantal analfabeten is. Armoede = een oorzaak voor analfabetisme, en analfabetisme is een oorzaak voor armoede. Dus Europa is niet rijker geworden omdat ze slimmer waren nee, ze zijn slimmer geworden omdat ze rijker werden.
    Waarom zijn ze dan rijker geworden?
    The End Times are wild
      maandag 6 maart 2006 @ 22:34:20 #131
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35792646
      maandag 6 maart 2006 @ 22:34:46 #132
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35792669
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 22:29 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Ik heb nooit het woord 'europese cultuur' in mijn mond gehad.
    Daarnaast heb ik het niet over de uitvindingen gehad, jij kwam daarmee, ik vroeg alleen aan jou een verklaring voor die 'plotse uitvindingen' die jij aanwees als de vooruitgang en superioriteit van de europese? landen.
    Ik denk dat we elkaar verkeerd begrepen hebben. Maar vanavond niet meer. Eerst slapen
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
    pi_35792677
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 22:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waarom zijn ze dan rijker geworden?
    Door bepaalde doorbraken op bepaalde gebieden. Doorbraken die niet persee te maken hebben met het hebben van een "hoog IQ". Doordat het Westen zo welvarend is, kunnen westerlingen (wij dus) zich permiteren te ontplooien. Andere mensen hebben die kansen niet, omdat hun landen niet welvarend en dus arm zijn en waarbij je dan als 5 jarige moet werken, omdat je anders niets te eten krijgt. En ja dan gaat het IQ omlaag, maar dat heeft dus te maken met de situatie in dat land. Je zal zien dat naarmate een land welvarender wordt, het gemiddelde IQ ook zal stijgen.
    Allah Al Watan Al Malik
      maandag 6 maart 2006 @ 22:38:49 #134
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_35792851
    quote:
    Ik denk dat heel veel dingen hand-in-hand gaan. Intelligentie met betere voeding en hygiëne, ontwikkeling met democratie en economische vrijheid, etc etc.
    Het lijkt me sterk wanneer het slechts van één factor afhankelijk is.

Ik denk dat wanneer je een grafiekje maakt tussen het percentage (schuldbewuste en Ora et labora) protestanten in een land vs de welvaart je óók een correlatie vindt.
    The End Times are wild
      maandag 6 maart 2006 @ 22:41:06 #135
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_35792959
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 22:35 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Door bepaalde doorbraken op bepaalde gebieden. Doorbraken die niet persee te maken hebben met het hebben van een "hoog IQ". Doordat het Westen zo welvarend is, kunnen westerlingen (wij dus) zich permiteren te ontplooien. Andere mensen hebben die kansen niet, omdat hun landen niet welvarend en dus arm zijn en waarbij je dan als 5 jarige moet werken, omdat je anders niets te eten krijgt. En ja dan gaat het IQ omlaag, maar dat heeft dus te maken met de situatie in dat land. Je zal zien dat naarmate een land welvarender wordt, het gemiddelde IQ ook zal stijgen.
    Wat je op het laatst zegt klopt wel, maar daarvoor kun je nog steeds kip noch ei vinden.
    Het westen heeft een hoog iq, want is welvarend, dus heeft een hoog iq, want is welvarend...

Het is niet te danken aan één oorzaak, maar aan een aantal factoren die elkaar versterkt hebben. En het basis-iq is één van die factoren.
    The End Times are wild
    pi_35793185
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 22:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat je op het laatst zegt klopt wel, maar daarvoor kun je nog steeds kip noch ei vinden.
    Het westen heeft een hoog iq, want is welvarend, dus heeft een hoog iq, want is welvarend...

Het is niet te danken aan één oorzaak, maar aan een aantal factoren die elkaar versterkt hebben. En het basis-iq is één van die factoren.
    Jij stelt dat het hebben van een basis-iq een van die factoren is. Wat bedoel je daar mee? Dat er een genetisch verschil is? Kan je misschien ook onderbouwen dat een basis-iq daadwerkelijk nodig is voor bepaalde doorbraken.
    Allah Al Watan Al Malik
    pi_35793428
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:17 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat was in Europa net zo goed zo, het is eigenlijk pas sinds de WO2 (of misschien zelfs 1990) zo dat de meeste Europese volken hun eigen land hebben. Alle Midden Europese volken hebben lange tijd afwisselend bij het Ottomaanse- Pruisische- Habsburgse- en Russische-rijk gehoord. Belgie is pas sinds anderhalve eeuw een land met eigen bestuur, de gebieden die nu Italie vormen waren afhankelijk van een heleboel grote mogendheden en zo kan ik nog wel even door gaan.
    pi_35793507
    in Rusland is het dan nogsteeds een puinhoop, net als Turkije. en omringende gebieden. Toch wel goede voorbeelden
    Allah Al Watan Al Malik
      maandag 6 maart 2006 @ 23:00:19 #139
    127507 LodewijkNapoleon
    Le Roi Est Mort
    pi_35793819
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 21:58 schreef deedeetee het volgende:
    Meer een kwestie van eerst noodzaak en later ingesleten in de cultuur + een stevige moraal als stok achter de deur.
      maandag 6 maart 2006 @ 23:09:44 #140
    127507 LodewijkNapoleon
    Le Roi Est Mort
    pi_35794227
    Overigens vond ik hier nog wel een aardig stukje over de rol van de Joden.
    pi_35794486
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 18:30 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ook na deze tijdsperiode zijn ver uiteenlopende ontwikkelingen te zien. Waarom heeft bijvoorbeeld Singapore zich ontwikkeld tot een welvarend land op het niveau van Europa in tegenstelling tot het aangrenzende Malysie, dat dit niveau nog lang niet heeft bereikt. Ook andere voorbeelden zijn te noemen, zoals Zuid-Korea ten opzichte van Noord-Korea. De geografische gebieden zijn in deze gavallen grotendeels hetzelfde, evenals de bevolkingssamenstelling en andere factoren. Het wezenlijke verschil zijn de geinstitutionaliseerde waarden en normen; bijvoorbeeld een ontwikkeld rechtssysteem dat zekerheid schept bij conflicten en goede eigendomsrechten, die gebruik kunnen worden om een lening te verkrijgen. Een ander onderdeel is een goed werkende, niet corrupte overheid.

De historische ontwikkeling is vaak bepalend voor de staat van een land nu, maar de historische ontwikkeling is geen beperking tot de mogelijke potentie van een land. Alle delen van de wereld kunnen uitgroeien tot welvarende gebieden net als Europa nu, zonder dat Europa of een van de andere welvarende continenten daar armer van moet worden.
      maandag 6 maart 2006 @ 23:26:31 #142
    95608 Speth
    Rorschach
    pi_35794809
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 22:53 schreef Mutant01 het volgende:
    in Rusland is het dan nogsteeds een puinhoop, net als Turkije. en omringende gebieden. Toch wel goede voorbeelden
    Welke omringende gebieden? Vrijwel alle voormalige sovietrepublieken in Europa doen het vrij goed, en zijn in ieder geval politiek stabiel, zelfs wit-rusland. Kazachstan is geen democratie, maar wel stabiel en heeft een GDP per capita dat ongeveer gelijk staat aan dat van bijvoorbeeld Brazilie en dat snel groeit. Georgie lijkt stabiel, Azerbaijian is welvarend en stabiel... De probleemgebieden zijn eigenlijk alleen Turkmenistan (een noord korea-achtige dictatuur), Transnistrie en tot op zekere hoogte nog steeds Oekraine.

Ook Turkije zou ik geen puinhoop noemen overigens, het is een vrij moderne democratie, waar helaas nog steeds teveel mensenrechten worden geschonden, maar het is niet instabiel of extreem arm.
    pi_35812726
    Om een paar dingen te noemen waarom het westen rijker is:

Religie belemmering speelt niet
    Kapitalisme motiveert prestatiedrang
    Dictatorschap verhindert ontplooiing
    pi_35812782
    We zijn niet pas de laatste 50 jaar rijk geworden...
      dinsdag 7 maart 2006 @ 16:14:49 #145
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35812830
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:13 schreef du_ke het volgende:
    We zijn niet pas de laatste 50 jaar rijk geworden...
    nee, pas de laatste 200 jaar
    pi_35812863
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:14 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Klopt en in die tijd hebben religie en dictators/ absolute heersers zeker nog heel wat invloed gehad.
      dinsdag 7 maart 2006 @ 16:17:28 #147
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35812918
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:15 schreef du_ke het volgende:

[..]

Klopt en in die tijd hebben religie en dictators/ absolute heersers zeker nog heel wat invloed gehad.
    en?
    pi_35812972
    quote:

[..]

400, althans Nederland.
    pi_35813070
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:17 schreef McCarthy het volgende:

[..]

en?
    Daarom gelden de door dr nikata gegeven argumenten niet echt naar mijn idee.
      dinsdag 7 maart 2006 @ 16:23:46 #150
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35813168
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:18 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

400, althans Nederland.
    oh ja. Was ned in 1800 beduident welvarender dan de rest van west europa??
    pi_35813208
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:23 schreef McCarthy het volgende:

[..]

De eerste 3/4 van de 17e eeuw deden we het heel aardig daarna werd het wat gezapiger.
    Maar ik denk wel dat we het wonnen van veel belgische, franse, engelse en duitse streken
    pi_35813276
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:21 schreef du_ke het volgende:

[..]

Daarom gelden de door dr nikata gegeven argumenten niet echt naar mijn idee.
    Oké, noem maar eens een paar communistische, dictatoriaal of religieuze welvaartslanden wat vergelijkbaar is met het westen.
      dinsdag 7 maart 2006 @ 16:26:28 #153
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35813278
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:24 schreef du_ke het volgende:

[..]

De eerste 3/4 van de 17e eeuw deden we het heel aardig daarna werd het wat gezapiger.
    Maar ik denk wel dat we het wonnen van veel belgische, franse, engelse en duitse streken
    jij denkt dat
      dinsdag 7 maart 2006 @ 16:27:13 #154
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35813317
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:26 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Oké, noem maar eens een paar communistische, dictatoriaal of religieuze welvaartslanden wat vergelijkbaar is met het westen.
    singapore?
    usa?
    pi_35813328
    quote:

[..]

Nederland was in de 17e eeuw het eerste door en door kapitalitsiche land van de wereld met de grootste handelstad, we waren rijk, erg rijk. Daarna zijn we failliet gegaan met hulp van de Engelsen, maar zonder de gouden eeuw waren we nu niet zo goed af geweest denk ik.
      dinsdag 7 maart 2006 @ 16:30:36 #156
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35813425
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:27 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Nederland was in de 17e eeuw het eerste door en door kapitalitsiche land van de wereld met de grootste handelstad, we waren rijk, erg rijk. Daarna zijn we failliet gegaan met hulp van de Engelsen, maar zonder de gouden eeuw waren we nu niet zo goed af geweest denk ik.
    denk jij ? ? ?

maar waarom is denemarken dan ook zo welvarend als ons? en ijsland? Hefet ijsland een gouden eeuw gekend?
    en australie? dat bestaat pas 100 jaar
    pi_35813429
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:26 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

het ging in dit topic over de achterliggende ontwikkelingen. Niet om die van de laatste 50 jaar. Maar de dictatoriale islamitische stadsstaat singapore doet het wel aardig.
    pi_35813463
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:26 schreef McCarthy het volgende:

[..]

jij denkt dat
    Klopt, ik weet het zelfs wel behoorlijk zeker .
    pi_35813533
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:30 schreef McCarthy het volgende:

[..]

denk jij ? ? ?

maar waarom is denemarken dan ook zo welvarend als ons? en ijsland? Hefet ijsland een gouden eeuw gekend?
    Ten eerste Australïe een Britse kolonie, dus alles hangt samen met de historie van Engeland en de rest van het VK. Ik zeg niet dat de gouden eeuw de hoofdreden is voor onze huidige welvarendheid maar het heeft onze cultuur, handelsgeest en internationale betrekkingen wel beïnvloed op manieren die we nog steeds kunnen merken.
      dinsdag 7 maart 2006 @ 16:34:17 #160
    61891 zakjapannertje
    rijksmonument
    pi_35813536
    quote:

[..]

ja, al waren er wel grote verschillen tussen arm en rijk maar dat was wel iets dat niet veel verschilde vd rest van Europa
      dinsdag 7 maart 2006 @ 16:36:09 #161
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35813580
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:34 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

ja, al waren er wel grote verschillen tussen arm en rijk maar dat was wel iets dat niet veel verschilde vd rest van Europa
    bron?
    pi_35813610
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:27 schreef McCarthy het volgende:

[..]

singapore?
    usa?
    Leuke voorbeelden.
    Beiden op de eerste plaats kapitalistisch.
    pi_35813691
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:30 schreef du_ke het volgende:

[..]

het ging in dit topic over de achterliggende ontwikkelingen. Niet om die van de laatste 50 jaar. Maar de dictatoriale islamitische stadsstaat singapore doet het wel aardig.
    Snap ik. Maar religie speelde vroeger al en speelt nog steeds in de huidige samenleving als een belemmerende factor in het denken en handelen van mensen.
    pi_35813735
    Heb niet alles gelezen, maar vind het nogal een rare stelling. China is ook altijd al een goed ontwikkelde natie geweest. Misschien wat minder kapitalistisch maar daardoor zeker niet minder succesvol. Europa komt trouwens straks achter te liggen op de rest van de wereld omdat het gigantisch geld over de balk smijt en andere landen rijker maakt en het straks moet afleggen door een gebrek aan grondstoffen. Alleen de happy few zullen aan de misere ontsnappen.

Klimaat schijnt wel van invloed te zijn geweest in vroegere tijden, maar dat geldt voor heel EurAzië.

Wat trouwens interessant is is de instelling van mensen. Mensen die wonen in berglandschappen zijn cultureel vaak erg gesteld op het verleden en tradities. Mensen die wonen in een omgeving als de amazone leven bij de dag en overleven van dag op dag. Mensen aan de kust kijken vaak vooruit en dromen over de toekomst en zijn dan vaak ook het meest gericht op ontwikkeling. Je kunt ook niet ontkennen dat het de landen in Europa zijn die aan de kust liggen het meest aggressieve vooruitgang hebben willen boeken en dan doel ik voornamelijk op de kolonisaties.
      dinsdag 7 maart 2006 @ 16:54:25 #165
    91676 Plato1980
    Gloriosus et liber
    pi_35813942
    Kan zijn dat het al gezegd is, maar het volgende boek biedt een interessant antwoord op de vraag in de tt:

"The Wealth and Poverty of Nations" van David Landes
    Giallo e nero è il tuo colore,
    giallo e nero Roda nel cuore.
    pi_35814079
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:43 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Snap ik. Maar religie speelde vroeger al en speelt nog steeds in de huidige samenleving als een belemmerende factor in het denken en handelen van mensen.
    Klopt maar die heeft in deze streken ook eeuwenlang een belemmerende rol gespeeld. En dat is pas de laatste decennia echt aan het afnemen.
      dinsdag 7 maart 2006 @ 17:10:53 #167
    61891 zakjapannertje
    rijksmonument
    pi_35814384
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:36 schreef McCarthy het volgende:

[..]

bron?
    http://www.ggdc.net/maddison/

oa. Jan Luiten van Zanden en Richard Griffiths hebben hier ook boeken over geschreven, over het bijzondere van de economie van Nederland begin 19e eeuw
    pi_35814649
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:59 schreef du_ke het volgende:

[..]

Klopt maar die heeft in deze streken ook eeuwenlang een belemmerende rol gespeeld. En dat is pas de laatste decennia echt aan het afnemen.
    Klopt ook, maar de religieleer van het westen was pakweg 400 jaar geleden op het niveau van de huidige islamitische landen.

China is altijd al een land met veel knappe koppen geweest waar vele uitvindingen zijn gedaan maar het dictaroriaal en het communisme heeft ze de das omgedaan. Pas nu van de laatste jaren dat het communistisch bewind de touwtjes een heel klein beetje heeft laten vieren maakt het enorme sprongen vooruit. Als China de vrije teugels zou krijgen zouden de westerse economieën weleens in kunnen storten.

In principe zouden met de olieinkomsten van de afgelopen decennia met name islamische landen al heel ver vooruit moeten zijn met de ontwikkeling op het westen.
    pi_35814870
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 17:18 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Klopt ook, maar de religieleer van het westen was pakweg 400 jaar geleden op het niveau van de huidige islamitische landen.
    Je bent wel erg makkelijk met alles op 1 hoop gooien. Is Indonesië echt te vergelijken met Mali, Kuwait of Marokko?
    quote:
    In principe zouden met de olieinkomsten van de afgelopen decennia met name islamische landen al heel ver vooruit moeten zijn met de ontwikkeling op het westen.
    De achterstand was ook erg groot natuurlijk maar waarom is Venezuela dan ook niet een van de rijkste landen?
    pi_35814958
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:24 schreef du_ke het volgende:

[..]

Van Belgie wint Nederland het iig niet, Vlaanderen is al vanaf de middeleeuwen de meest welvarende streek van Europa, dit met uitzondering van de Hollandse gouden eeuw.
      dinsdag 7 maart 2006 @ 17:35:41 #171
    61891 zakjapannertje
    rijksmonument
    pi_35815162
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 17:18 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

dat is niet zo, grondstofexporterende landen hebben te maken met een verslechterde ruilvoetverhouding omdat bv. een olieimportland als Japan tegenwoordig veel meer van 1 liter olie kan maken door oa. innovatie en zuiniger gebruik dan bv. 30 jaar geleden, gevolg is dat olieexporterende landen veel meer olie moeten uitvoeren om dezelfde importwaarde als vroeger te kunnen halen
    pi_35815637
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 17:25 schreef du_ke het volgende:

[..]

Je bent wel erg makkelijk met alles op 1 hoop gooien. Is Indonesië echt te vergelijken met Mali, Kuwait of Marokko?
    [..]
    Europa is in deze topic toch ook op 1 hoop gegooid, waarom zou ik dan moeten nuanceren?
    quote:
    De achterstand was ook erg groot natuurlijk maar waarom is Venezuela dan ook niet een van de rijkste landen?
    Democratie?
    pi_35815742
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 17:35 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

dat is niet zo, grondstofexporterende landen hebben te maken met een verslechterde ruilvoetverhouding omdat bv. een olieimportland als Japan tegenwoordig veel meer van 1 liter olie kan maken door oa. innovatie en zuiniger gebruik dan bv. 30 jaar geleden, gevolg is dat olieexporterende landen veel meer olie moeten uitvoeren om dezelfde importwaarde als vroeger te kunnen halen
    1 liter olie blijft 1 liter olie, dat door middel van moderne kraaktechnieken dit verder geraffineerd wordt maakt niets uit.
    De vraag naar olie stijgt bijna letterlijk per dag en daarmede ook de prijs per barrel. Zo slecht worden ze er ook niet van.
      dinsdag 7 maart 2006 @ 18:02:28 #174
    61891 zakjapannertje
    rijksmonument
    pi_35815856
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 17:58 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

1 liter olie blijft 1 liter olie, dat door middel van moderne kraaktechnieken dit verder geraffineerd wordt maakt niets uit.
    De vraag naar olie stijgt bijna letterlijk per dag en daarmede ook de prijs per barrel. Zo slecht worden ze er ook niet van.
    maar onze Westerse olieafhankelijke economie is dus nog harder gegroeid dan onze vraag naar olie, en dus is de kloof tussen onze economie en olieexporterende economieen groter geworden
    pi_35816514
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 18:02 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

maar onze Westerse olieafhankelijke economie is dus nog harder gegroeid dan onze vraag naar olie, en dus is de kloof tussen onze economie en olieexporterende economieen groter geworden
    Dan kun je je beter afvragen wat er met de miljarden oliedollars gebeurt in die regio. Investeert men dat in de economie, onderwijs, zorg, infrastructuur, logistiek e.d.? Ik zie er weinig anders gebeuren dan protserige moskeebouw en wapenwedloop terwijl de bevolking amper te makken heeft onder de doctrines.
    pi_35816761
    Och bijna elk Iraans gezin heeft een schoteltelevisie en is de welvaart in die regio behoorlijk gestegen al had het natuurlijk veel meer moeten zijn.
      dinsdag 7 maart 2006 @ 22:05:55 #177
    127507 LodewijkNapoleon
    Le Roi Est Mort
    pi_35825279
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:43 schreef Dr.Nikita het volgende:
    Dat lijkt me niet, je kunt niet alle religies op één hoop gooien, het Christendom heeft Europa geen windeieren gelegd..
      dinsdag 7 maart 2006 @ 23:04:57 #178
    70154 klez
    100 million+ death and countin
    pi_35828859
    Individualiteit. En daarom zijn de VS nog rijker.
    "They have invented a myth that Jews were massacred "
    Ahmadinejad, leader of Iran
      dinsdag 7 maart 2006 @ 23:06:54 #179
    70154 klez
    pi_35828958
    Dat is ook de reden dat linkse ideologieen tot armoede leiden. Het beknotten van individuele vrijheid.
    pi_35829023
    Jup, ze vergeten dat de welvaart gegetrokken wordt door de rijken, verklein het verschil arm en rijk, verklein de welvaart.
      dinsdag 7 maart 2006 @ 23:13:28 #181
    70154 klez
    pi_35829279
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 23:08 schreef Evil_Jur het volgende:
    Jup, ze vergeten dat de welvaart gegetrokken wordt door de rijken, verklein het verschil arm en rijk, verklein de welvaart.
    Hoho, we hebben de armen wel nodig natuurlijk...
    pi_35829549
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 23:13 schreef klez het volgende:

[..]

Hoho, we hebben de armen wel nodig natuurlijk...
    Natuurlijk, maar veel mensen vergeten dat we de rijken ook nodig hebben.
    pi_35830422
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 23:18 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar veel mensen vergeten dat we de rijken ook nodig hebben.
    Onzin, we zijn het geld nodig.
    pi_35830592
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 23:38 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

Onzin, we zijn het geld nodig.
    En wie verdienen dat geld? Je kunt de rijken wel lekker blijven uitkleden met belastingen, maar ze zullen stuk voor stuk naar het buitenland vertrekken, en nemen de bedrijven die ze besturen mee.

welvaart!
      woensdag 8 maart 2006 @ 02:17:07 #185
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_35833592
    De allereerste beschavingen lagen echter niet in Europa... maar in Egypte en Mesopotamie, het huidige Irak. De Grieken leerden van alles tijdens hun veroveringen in Perzië, en de Romeinen leerden op hun beurt weer heel veel van de Grieken, de Egyptenaren, en handelen in Noord Afrika. Uit het Romeinse Rijk zijn uiteindelijk de Frankische Rijk (zo tegen 500) en het Ottomaanse Rijk voortgekomen. (zo rond 900, het Oost Romeinse Rijk bestond nog langer).

De Germanen waren toen nog bezig allerlei eigen koninkrijkjes aan het opzetten, en alhoewel er tijdens het Heilige Roomse Rijk in de middeleeuwen toch wat stabiliteit kwam, werd Duitsland pas echt in de 17e eeuw enigzins stabiel als een land.

Een zeer groot gedeelte van de huidige Turken hebben trouwens genetische banden met de Romeinen (Italie) en de Grieken, en hoort daarom ook meer bij Europa dan bij het Midden Oosten. Het waren de Grieken en de Romeinen die vanaf bijna 1000 BC tot bijna 1000 NC het Turkse gebied onder controle hadden, en daarna was het aan de Turken zelf om een wereldrijk te stichten, namelijk het Ottomaanse Rijk.

Aan de andere kant van de plas is er echter ook sprake van beschavingen, alleen lagen die nog in de tijd van het Romeinse Rijk terwijl de Spanjaarden en Portugezen met kannonen en pistolen aan kwamen zetten bij het Azteekse Rijk, en het Rijk van de Inca's.

Ook de Chinezen hebben al een zeer oude geschiedenis. Zij waren immers de uitvinders van het buskruit, welke door Marco Polo in Europa werd geintroduceerd. En het is dat het Communisme het nu enigzins onderdrukt, maar zodra China een vrije wereldmacht word, word het een wereldmacht die de USA en Europa samen niet kunnen overtreffen.

Eigenlijk is vrijwel de hele wereld er nog vrij goed vanaf gekomen, behalve 1 continent: Afrika ten zuiden van de Sahara. De mens zou daar zijn oorsprong hebben, maar men is in Afrika nooit verder gekomen dan wat hutjes. En nu nog steeds is Afrika een donker continent, met een zeer sombere toekomst. Het Midden Oosten, dat gaat allemaal wel goed komen, over 50 jaar ofzo.... als we ons als Westerse Wereld niet al te veel bemoeien met het Midden Oosten, dan roomt dat zichzelf wel af.

Het grootste probleem, en het Armste gebied ter wereld blijft Afrika.... waarom? Geen idee.
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
    pi_35834014
    Hansje Teeuwen heeft er zelfs ooit een stuk aan gewijd
    "We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
    pi_35848253
    quote:

[..]

Kompas komt uit China
    [..]

Buskruit ook:
    [..]

[..]

redelijke politieke stabiliteit bij het thuisfront.
    en een constante dreiging van oorlog
    zorgt ervoor dat wapentechnieken blijven verbeteren maar dat ver van het front ook niet toegepaste wetenschap werden beoefend die soms grote ontdekkingen per ongeluk deden (zie het buskruit verhaal van Europa) waar wij dan wel weer hel;e andere toepassingen zagen.

verder is china lang rijk geweest maar omdat ze zo isolationistische waren is die rijkdom weg gegaan.
    en de handel zo overging naar europa.

de eerste stad was trouwens in babylonie (het huidige irak).

verder zie je ook dat kust steden vaak de rijkste gebieden zijn op een continent.
    (dat is pas een paar jaar aan het verschuiven door ict en dergelijke)

[ Bericht 7% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 08-03-2006 16:25:43 ]
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
    pi_35848678
    quote:

[..]

nee maar wel dan landen in andere continenten het gaat nu niet over landen.

verder had NL die waarden die jij noemt als sinds 1600 al min of meer
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    pi_35848802
    quote:

[..]

denk jij ? ? ?

ijsland is lange tijd onderdeel geweest van denemarken en denemarken heeft zijn gunstige periode gehad in de nadagen van het romeinse rijk
    pi_35848984
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 02:17 schreef maartena het volgende:
    De allereerste beschavingen lagen echter niet in Europa... maar in Egypte en Mesopotamie, het huidige Irak. De Grieken leerden van alles tijdens hun veroveringen in Perzië, en de Romeinen leerden op hun beurt weer heel veel van de Grieken, de Egyptenaren, en handelen in Noord Afrika. Uit het Romeinse Rijk zijn uiteindelijk de Frankische Rijk (zo tegen 500) en het Ottomaanse Rijk voortgekomen. (zo rond 900, het Oost Romeinse Rijk bestond nog langer).

De Germanen waren toen nog bezig allerlei eigen koninkrijkjes aan het opzetten, en alhoewel er tijdens het Heilige Roomse Rijk in de middeleeuwen toch wat stabiliteit kwam, werd Duitsland pas echt in de 17e eeuw enigzins stabiel als een land.

Een zeer groot gedeelte van de huidige Turken hebben trouwens genetische banden met de Romeinen (Italie) en de Grieken, en hoort daarom ook meer bij Europa dan bij het Midden Oosten. Het waren de Grieken en de Romeinen die vanaf bijna 1000 BC tot bijna 1000 NC het Turkse gebied onder controle hadden, en daarna was het aan de Turken zelf om een wereldrijk te stichten, namelijk het Ottomaanse Rijk.

Aan de andere kant van de plas is er echter ook sprake van beschavingen, alleen lagen die nog in de tijd van het Romeinse Rijk terwijl de Spanjaarden en Portugezen met kannonen en pistolen aan kwamen zetten bij het Azteekse Rijk, en het Rijk van de Inca's.

Ook de Chinezen hebben al een zeer oude geschiedenis. Zij waren immers de uitvinders van het buskruit, welke door Marco Polo in Europa werd geintroduceerd. En het is dat het Communisme het nu enigzins onderdrukt, maar zodra China een vrije wereldmacht word, word het een wereldmacht die de USA en Europa samen niet kunnen overtreffen.

Eigenlijk is vrijwel de hele wereld er nog vrij goed vanaf gekomen, behalve 1 continent: Afrika ten zuiden van de Sahara. De mens zou daar zijn oorsprong hebben, maar men is in Afrika nooit verder gekomen dan wat hutjes. En nu nog steeds is Afrika een donker continent, met een zeer sombere toekomst. Het Midden Oosten, dat gaat allemaal wel goed komen, over 50 jaar ofzo.... als we ons als Westerse Wereld niet al te veel bemoeien met het Midden Oosten, dan roomt dat zichzelf wel af.

Het grootste probleem, en het Armste gebied ter wereld blijft Afrika.... waarom? Geen idee.
    het buskruit is in europa geintroduceert door een duitse monnik in die tijd waren de contacten met china niet optimaal
      woensdag 8 maart 2006 @ 20:49:37 #191
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35857421
    quote:
    Ik had het over technologisch overwicht, waardoor Europa de wereld heeft veroverd.
      woensdag 8 maart 2006 @ 20:50:52 #192
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35857469
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:05 schreef Speth het volgende:
    Negers zijn dommer dan blanken!

Hier staan er een aantal in, met reacties van mij.
    Dit geloof je toch niet serieus, toch?
      woensdag 8 maart 2006 @ 20:51:26 #193
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35857499
    quote:

Maar waarom waren die technologische ontwikkelingen hier, en niet elders?
      woensdag 8 maart 2006 @ 20:52:48 #194
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35857547
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:13 schreef McCarthy het volgende:

[..]

volgens mij bedoelt onze diamanten man iets anders. Waarom is het westen vanaf 1500 de wereld gaan domineren. en niet zoals jij zegt waarom ze zo rijk zijn.
    Dat is hetzelfde. Waarom hadden wij de middelen om de wereld over te gaan om te gaan domineren?
      woensdag 8 maart 2006 @ 20:53:55 #195
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35857601
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:17 schreef McCarthy het volgende:

[..]

waarom maakt dit ons dan welvarend?
    We hebben een stevige grip gekregen op de grondstoffen in de wereld.
      woensdag 8 maart 2006 @ 20:56:03 #196
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35857692
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:21 schreef McCarthy het volgende:
    floripas, ik weet niet wat je precies wilt aantonen maar ik denk wel dat je gewoon te weinig data hebt om je correlaties te maken.
    Correlaties zijn er, die maak je niet.
      woensdag 8 maart 2006 @ 20:57:45 #197
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35857757
    quote:
    Alleen de mensen die van Europese origine zijn zijn rijk in die landen. Indianen, Maori, Aborigines allemaal niet.
      woensdag 8 maart 2006 @ 20:59:19 #198
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35857827
    quote:

[..]

Dat is niet waar: met de tecnologische voorsprong die we verkregen door welvaart (namelijk veel mensen kunnen vrijmaken van voedselvoorziening) hebben we de wereld veroverd.
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:02:31 #199
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35857966
    quote:
    Jawel, hoor. Dat de bosjesmannen werden verdrongen, dat was véél eerder. Alleen in Zuid-Afrika waren er nog een paar (en nu nog).
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:04:20 #200
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35858039
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:27 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Officieel zijn er wel rassen, hoor. Vier stuks. Europide, mongolide, negride en australide.
    pi_35858069
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 21:04 schreef Floripas het volgende:

[..]

Officieel zijn er wel rassen, hoor. Vier stuks. Europide, mongolide, negride en australide.
    Zoek dat nog maar eens na...
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:06:26 #202
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35858140
    quote:

[..]

kolonialisme is nadelig voor onze welvaart geweest. kolonialiseren kost bakken met geld en wat krijg je er voor terug:
    de hegemonie over het productiemiddel grondstof.
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:10:01 #203
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_35858328
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 20:51 schreef Floripas het volgende:

[..]

Maar waarom waren die technologische ontwikkelingen hier, en niet elders?
    hier: Waarom is het Europa zo rijk en de rest zo arm?
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:10:20 #204
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35858346
    quote:

[..]

bosjesmannen zijn geen negers dude.
    In dat geval is nelson Mandela géén neger.
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:10:33 #205
    70154 klez
    pi_35858365
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 21:04 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Ze zit er vrij vaak langs zonder dat ze daar op terug komt, heb ik al gemerkt in een ander topic...
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:15:09 #206
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35858622
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:33 schreef deedeetee het volgende:
    Het gaat kort door de bocht maar ik moet bij deze vraag toch meteen aan religie, cultuur en flexabiliteit denken.
    Het Christendom maakt je het leven niet al te moeilijk en moedigt sociaal gedrag aan.( tuulijk zijn er uitzonderingen )
    In tegenstelling tot wat je denkt, past religie zich aan aan de omstandigheden waarin het wordt beoefend. Als iets religieus het dagelijks leven serieus in de weg staat, dan wordt het aangepast.
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:16:19 #207
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35858688
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:35 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

De feiten leiden in het geheel niet naar zo'n conclusie, dus praat geen poep.
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:17:56 #208
    66444 Lord_Vetinari
    Si non confectus non reficiat
    pi_35858760
    quote:
    Ik moest lachen
    De pessimist ziet het duister in de tunnel
    De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
    De realist ziet de trein komen
    De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:19:48 #209
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35858841
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:43 schreef Ludacris het volgende:
    Een goede kennis van me zou zeggen: ''Omdat appel.'' Maar goed.
    Daar heeft hij een punt: appelgaarden hebben bijgedragen aan de Europese welvaart. Door een dergelijke arbeidsextensieve landbouw per calorie konden veel handen worden vrijgemaakt voor innovatie en industrie.
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:20:46 #210
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35858894
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:44 schreef NightH4wk het volgende:
    China en andere delen v/d wereld waren vroeger altijd rijker dan Europa
    China heeft dan ook veel van de eigenschappen die in de OP worden genoemd.
    pi_35858986
    quote:

Kolonisatie, religieuze conflicten, aids, droogte, ontbossing.. et cetera
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:23:11 #212
    70154 klez
    pi_35859010
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 21:16 schreef Floripas het volgende:

[..]

De feiten leiden in het geheel niet naar zo'n conclusie, dus praat geen poep.
    West Europa en de VS hebben de volle vrijheid gegeven aan de ontwikkeling van het individu. Die verschillen worden natuurlijk het meest duidelijk wanneer we Oost- en West duitsland vergelijken. Oost Duitsland, geografisch en qua historie nauwelijks verschillend van West-Duitsland, maar beknot door de linkse beknotters van vrijheid, socialisme en communisme. Een enorme achterstand in welvaartsgroei is het gevolg.

Daarnaast speelt corruptie een enorme rol. Hoe meer corruptie, hoe minder welvaart.
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:24:33 #213
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35859066
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 19:50 schreef Idiosincrasico het volgende:
    Ergens speelt de culturele achtergrond natuurlijk wel mee. Bepaalde immigranten in Nederland doen het niet toevallig beter dan de andere.
    Beter niet insinueren, maar uitleggen. Waarom doen sommige groepen het beter dan andere? Waarom doen de islamitische Indonesiers het beter dan de christelijke Antillianen?
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:35:10 #215
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35859633
    quote:
    [..]
    Die gezonde vechtlust kwam overal voor. Dat is niets europides.
    quote:
    Dus als ik stel dat als je veertienduizend jaar geleden de aborigines met de europiden had verwisseld, dat dan de wereld door de australopiden was gedomineerd, dan zeg je dat dat onzin is?
    quote:
    Echter deze decante vorm van politieke correctheid is volkomen achterhaald. De Europeanen zijn inventief, doortastend en intelligent.
    En is dit genetisch?
    quote:
    Slechts 1 toevalligheid kan een rol gespeeld hebben en dat is de toegang tot een permanent open zee, sinds niet ieder land dat heeft.
    Elk continent heeft dat.
    quote:
    Maar ook deze toevalligheid is niet essentieel. Wat wel essentieel was voor de doorbraak, is de verspreiding van kennis. In de rest van de beschavingen die er bestaan hebben, monopoliseerde de regerende elite de kennis.
    Hoe bedoel je?
    quote:
    Arabieren waren juist altijd de handelaren. Hoe verklaar je dan hun relatieve achterstand?
    pi_35859833
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 21:23 schreef klez het volgende:

[..]

West Europa en de VS hebben de volle vrijheid gegeven aan de ontwikkeling van het individu. Die verschillen worden natuurlijk het meest duidelijk wanneer we Oost- en West duitsland vergelijken. Oost Duitsland, geografisch en qua historie nauwelijks verschillend van West-Duitsland, maar beknot door de linkse beknotters van vrijheid, socialisme en communisme. Een enorme achterstand in welvaartsgroei is het gevolg.

Daarnaast speelt corruptie een enorme rol. Hoe meer corruptie, hoe minder welvaart.
    eigenlijk waren er daarvoor ook al verschillen, het westen van Duitsland was altijd al rijker geweest dan het oosten en tot het begin vd 19e eeuw kende men nog ten oosten van de Elbe het lijfeigenschap voor de boeren, dat afgekocht werd via de staat door de boeren aldaar in de 19e eeuw, sommigen stellen dat de stalinistische DDR een voortzetting is van dat systeem van lijfeigenschap
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:42:30 #217
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35860034
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 20:52 schreef LXIV het volgende:
    Het vergelijkt het gemeten IQ van bevolkingen en hun relatieve welvaart.
    Dacht je dat IQ een cijfer in je hoofd was waarmee je werd geboren?
    Dat je ook nog objectief kunt meten?

Kom nou. Je IQ-meting kun je trainen en is cultuurlijk bepaald.

Dat is zoiets als zeggen: "Wij zijn rijker geworden van Mercedessen. Er is een correlatie tussen de rijkdom in een land en het aantal Mercedessen."

Oorzaak en gevolg omdraaien dus.
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:44:28 #218
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35860136
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 21:39 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
    Even voor de duidelijkheid; als je hier wat over wil zeggen, dan zal je altijd in stereotypen vervallen.

Goed, ik denk dat het Christendom een grote rol heeft gespeeld,
    Waarom zijn Armeniers dan nog zo arm? En Kopten?
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:45:52 #219
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35860221
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 21:53 schreef LXIV het volgende:

Omdat ze een hoger iq hebben, zijn ze succesvoller en rijker geworden.
    ...en van het communisme word je dus genetisch dommer, vandaar het verschil tussen HongKong en China?
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:46:38 #220
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35860261
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 21:58 schreef deedeetee het volgende:

[..]

En aborigines zaten de hele dag gebakken gras naar elkaar te gooien? +
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:47:19 #221
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35860299
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 22:00 schreef sigme het volgende:

[..]

Sigme begrijpt het!
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:48:35 #222
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35860369
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 22:06 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Er waren vele succesvolle beschavingen buiten Europa, voordat Europa ooit een hoogstaande beschaving heeft gehad. Dit komt niet overeen met het voedsel verhaal.
    Zoals wat? India en China komen grotendeels - maar niet in het geheel - overeen met de OP-voorwaarden. Welke waren er nog meer?
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:50:30 #223
    65762 ozzyat105
    rock&roll high school
    pi_35860451
    @Floripas.. ik denk dat de post van
    klez het dichtst bij de werkelijkheid zit.....reageer daar dan eens op!?
    reach out and touch faith
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:50:41 #224
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35860463
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 22:16 schreef Mutant01 het volgende:
    Je weg terugvinden, je omgeving analyseren, sociaal inzicht hebben in je stam, strategische vechttechnieken, spoorzoeken, water vinden...waarvoor eigenlijk niet?
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:51:41 #225
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35860508
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 22:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik weet niet of ergens beweerd wordt dat het verschil genetisch bepaald is, of andere oorzaken heeft. Ondervoeding heeft bijvoorbeeld hele negatieve effecten hierop.
    Mooi.
    Weet je wat je nu hebt bewezen?
    A=A.
    Een nobelprijs waardig, hoor.
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:51:56 #226
    66444 Lord_Vetinari
    Si non confectus non reficiat
    pi_35860520
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 22:16 schreef Mutant01 het volgende:
    Hetzelfde als je eraan hebt wanneer je in het Riff-gebergte leeft: Helpen overleven.
    De pessimist ziet het duister in de tunnel
    De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
    De realist ziet de trein komen
    De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:52:30 #227
    130955 Floripas
    Blast from the past
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:54:10 #228
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35860600
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 22:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk dat heel veel dingen hand-in-hand gaan. Intelligentie met betere voeding en hygiëne, ontwikkeling met democratie en economische vrijheid, etc etc.
    Het lijkt me sterk wanneer het slechts van één factor afhankelijk is.
    Waarom haalt iedereen toch die democratie aan? Is er enige reden om te denken dat dat invloed heeft?
    quote:
    Ik denk dat wanneer je een grafiekje maakt tussen het percentage (schuldbewuste en Ora et labora) protestanten in een land vs de welvaart je óók een correlatie vindt.
    Die vindt je namelijk louter in noord-west-europa en de exponenten daarvan.
    Gefeliciteerd: nog een A=A.
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:55:00 #229
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35860642
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 22:41 schreef LXIV het volgende:Het is niet te danken aan één oorzaak, maar aan een aantal factoren die elkaar versterkt hebben. En het basis-iq is één van die factoren.
    Wat is een basis-IQ nu weer? Nooit van gehoord. Volgens mij bestaat het ook niet.
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:56:48 #230
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35860714
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 23:00 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Meer een kwestie van eerst noodzaak en later ingesleten in de cultuur + een stevige moraal als stok achter de deur.
    Een stevige moraal? Dat slaat nergens op, en dat weet je: slavenhandel, platbranden, ziektes bewust verspreiden...welke moraal?
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:58:04 #231
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35860758
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 21:52 schreef Floripas het volgende:

[..]

Denk je dat er rond 1500 economische vrijheid was?
    het begon op gang te komen
    ze waren tenminste zo verstandig het rente verbod op te heffen
    zo ver zijn de moslims NU zelfs nog niet hoor

dus relatief gezien JA
      woensdag 8 maart 2006 @ 21:59:16 #232
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35860818
    quote:
    Op maandag 6 maart 2006 23:16 schreef Jan_de_Hertog het volgende:

[..]

Ook na deze tijdsperiode zijn ver uiteenlopende ontwikkelingen te zien. Waarom heeft bijvoorbeeld Singapore zich ontwikkeld tot een welvarend land op het niveau van Europa in tegenstelling tot het aangrenzende Malysie, dat dit niveau nog lang niet heeft bereikt. Ook andere voorbeelden zijn te noemen, zoals Zuid-Korea ten opzichte van Noord-Korea. De geografische gebieden zijn in deze gavallen grotendeels hetzelfde, evenals de bevolkingssamenstelling en andere factoren. Het wezenlijke verschil zijn de geinstitutionaliseerde waarden en normen; bijvoorbeeld een ontwikkeld rechtssysteem dat zekerheid schept bij conflicten en goede eigendomsrechten, die gebruik kunnen worden om een lening te verkrijgen. Een ander onderdeel is een goed werkende, niet corrupte overheid.
    Ook dit zijn tools, gereedschappen, zoals buskruit en het compas. Je geeft geen verklaring waarom die er zijn.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:00:24 #233
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35860867
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:12 schreef Dr.Nikita het volgende:
    Om een paar dingen te noemen waarom het westen rijker is:

Religie belemmering speelt niet
    Kapitalisme motiveert prestatiedrang
    Dictatorschap verhindert ontplooiing
    Even de OP lezen, breezah. We hebben het over vóór 1500, over de ontwikkelingen die leidden tot die verovering.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:01:18 #234
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35860898
    quote:

[..]

We zijn al sinds de oudheid over het totaal genomen het welvarendst en het ontwikkeldst.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:01:48 #235
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35860917
    quote:

[..]

woensdag 8 maart 2006 @ 22:02:12 #236
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35860933
    de OP is mij nog steeds onduidelijk? Wat is nou je punt.
    ik heb trouwens dat boek ook gelezen.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:03:49 #237
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35860965
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:01 schreef Floripas het volgende:

[..]

We zijn al sinds de oudheid over het totaal genomen het welvarendst en het ontwikkeldst.
    defnieer oudheid? geboorte van christus?
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:04:41 #238
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35861002
    quote:
    Wake up, and smell the coffee: Australie bestaat al ongeveer 50 miljoen jaar.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:06:49 #239
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35861077
    echt waar
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:07:19 #240
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35861099
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:45 schreef -scorpione- het volgende:
    Heb niet alles gelezen, maar vind het nogal een rare stelling. China is ook altijd al een goed ontwikkelde natie geweest.
    Dat klopt, China lijkt qua voorwaarden voor welvaart nogal op onze streken.
    quote:
    Klimaat schijnt wel van invloed te zijn geweest in vroegere tijden, maar dat geldt voor heel EurAzië.
    Klimaat is niet van doorslaggevend belang: in Noord-Amerika had je ook gematigde klimaatzones, waar geen ontwikkeling was die vergelijkbaar was met de Europese.
    quote:
    Wat trouwens interessant is is de instelling van mensen. Mensen die wonen in berglandschappen zijn cultureel vaak erg gesteld op het verleden en tradities.
    In de vroege levant-beschavingen waren het toch vooral de bergvolkeren die voorliepen.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:07:45 #241
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35861107
    als de vraag is waaorm zijn anno 2006 sommige landen arm en sommige landen rijk dan zeg ik economische vrijheid
    pi_35861129
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:02 schreef McCarthy het volgende:
    Iedereen gaat raden, lijkt wel een raadspelletje.
    Maar volgens mij bedoelt ze de geografische ligging ofzoiets (incl. alles: klimaat, grond, etc).

Ze houdt het alleen spannend
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:09:52 #243
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35861179
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:54 schreef Plato1980 het volgende:
    Kan zijn dat het al gezegd is, maar het volgende boek biedt een interessant antwoord op de vraag in de tt:

"The Wealth and Poverty of Nations" van David Landes
    Die van de broljante quote: "In elke samenleving die tegenwoordig in crisis verkeert, staan economen aan het roer"!
    pi_35861184
    Zit natuurlijk wel wat in, want op de Noordpool kan je geen tomaten kweken
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:10:51 #245
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35861202
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:08 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Iedereen gaat raden, lijkt wel een raadspelletje.
    Maar volgens mij bedoelt ze de geografische ligging ofzoiets (incl. alles: klimaat, grond, etc).

Ze houdt het alleen spannend
    tsja, als ze dat bedoelt. Je kan in Z-Afrika welvarend worden. In de tropische indische archipel (singapore). Zelfs in het koude noorden (alaska en noorwegen). Als je afgelegen ligt (N-Zeeland).

Antarctica wordt misschien lastig maar voor de rest lijkt het me niet direct relevant
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:12:41 #246
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35861264
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 16:59 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat is onzin. We liepen ondanks, dankzij (of wat dan ook) religie al eeuwen voor. Het christendom heeft nauwelijks efect gehad op onze gestage ontwikkeling.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:13:46 #247
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35861298
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:09 schreef Floripas het volgende:

[..]

Die van de broljante quote: "In elke samenleving die tegenwoordig in crisis verkeert, staan economen aan het roer"!
    deze is nog veel leuker
    quote:
    Op woensdag 31 augustus 2005 23:55 schreef McCarthy het volgende:
    Economen die betrokken zijn bij de hervorming van economien raken soms zo gefrustreerd door juridisch conservatisme dat Samar & Nugent in "adversary activities and per capita income growth" World Development volume 14, nr. 12, 1986 de moeite hebben genomen om aan te tonen dat een toename van het aantal juristen in de beroepsbevolking met 1% (dus bijvoorbeeld van 1.5% aandeel in de beroepsbevolking naar 2.5% aandeel in de beroepsbevolking) dat de economische groei vermindert met ruim 4%.

Economische groei is dus omgekeerd evenredig met de voorzichtigheid van juristen.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:14:50 #248
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35861330
    FLORIPAS
    quote:
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:15:01 #249
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35861341
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 22:05 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet, je kunt niet alle religies op één hoop gooien, het Christendom heeft Europa geen windeieren gelegd..
    Waarom neem je dat aan? Het komt je goed uit, maar heb je ook redenen om aan te nemen dat het zo is?
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:16:14 #250
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35861399
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 23:04 schreef klez het volgende:
    Individualiteit. En daarom zijn de VS nog rijker.
    Waarom? Waren wij rond 1500 dan zo individualistisch ingesteld? En waar waren ze dat op dit moment dan minder?
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:17:30 #251
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35861452
    quote:
    Op dinsdag 7 maart 2006 23:08 schreef Evil_Jur het volgende:
    Je komt vooruit als er minder mensen in de landbouw hoeven te werken om zo veel mogelijk mensen vrij te maken voor innovatie en dergelijke. Dat heeft niks met "rijken" te maken.
    pi_35861484
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:10 schreef McCarthy het volgende:

tsja, als ze dat bedoelt. Je kan in Z-Afrika welvarend worden. In de tropische indische archipel (singapore). Zelfs in het koude noorden (alaska en noorwegen). Als je afgelegen ligt (N-Zeeland).

Antarctica wordt misschien lastig maar voor de rest lijkt het me niet direct relevant
    Dacht ik ook al aan.
    En het systeem (welk systeem ) is gewoon nog niet op orde. Er staat mezelf iets bij dat ze weleens goeie irrigatietechnieken hebben gebruikt in droge landen. Dat ging een tijdje goed, maar toen werd het water of de kosten weer te duur ofzo. Waardoor het alsnog de mist inging. Het was een interessanter verhaal, maar weet de details niet meer .

In Z-Afrika betwijfel ik het zeer sterk. Noorwegen + Alaska, ja. Oost-Europa etc, systeem niet op orde. N-Zeeland wel, individueel enzo. Het kan wel, geografische ligging alleen, hoeft geen vereiste voor welvarendheid te zijn, vermoed ik.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:21:27 #253
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35861583
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:17 schreef Floripas het volgende:

[..]

Je komt vooruit als er minder mensen in de landbouw hoeven te werken om zo veel mogelijk mensen vrij te maken voor innovatie en dergelijke. Dat heeft niks met "rijken" te maken.
    dat heet arbeidsspecialisatie.
    pi_35861597
    Over religies, de Boeddhisten hadden het ook volgens mij netjes voor elkaar.
    Alleen toen moesten de Chinezen weer binnenvallen
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:23:11 #255
    127507 LodewijkNapoleon
    Le Roi Est Mort
    pi_35861654
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 21:44 schreef Floripas het volgende:
    Waarom zijn Armeniers dan nog zo arm? En Kopten?
    Door onderdrukking/beperking, maar beide hebben wel een succesvolle aanhang in de diaspora.
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 21:56 schreef Floripas het volgende:
    Een stevige moraal? Dat slaat nergens op, en dat weet je: slavenhandel, platbranden, ziektes bewust verspreiden...welke moraal?
    Dit is wel héél reductionistisch gesteld, dit waren misstanden die:
    1. Uitzonderingen waren.
    2. Niet Bijbels zijn.
    3. En de bestrijding ervan kwam ook voort uit het geloof.

Je moet de goede zaken én de slechte zaken bij elkaar optellen, en dan vergelijken met de rest.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:29:04 #256
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35861910
    quote:
    Ik had de levant er ook bijgerekend.
    quote:
    1870
    quote:
    Een zeer groot gedeelte van de huidige Turken hebben trouwens genetische banden met de Romeinen (Italie)
    Totale onzin.
    quote:
    en de Grieken, en hoort daarom ook meer bij Europa dan bij het Midden Oosten. Het waren de Grieken en de Romeinen die vanaf bijna 1000 BC tot bijna 1000 NC het Turkse gebied onder controle hadden, en daarna was het aan de Turken zelf om een wereldrijk te stichten, namelijk het Ottomaanse Rijk.
    Je bedoelt: de Turken hebben pas later Klein-Azie veroverd...
    quote:
    En hoe kan dat? Waarom hadden ze het wiel niet?
    quote:
    Ook de Chinezen hebben al een zeer oude geschiedenis. Zij waren immers de uitvinders van het buskruit, welke door Marco Polo in Europa werd geintroduceerd.
    quote:
    Eigenlijk is vrijwel de hele wereld er nog vrij goed vanaf gekomen, behalve 1 continent: Afrika ten zuiden van de Sahara.
    En Australie, Indonesie, zuid-Azie, noord-Amerika?
    quote:
    De mens zou daar zijn oorsprong hebben, maar men is in Afrika nooit verder gekomen dan wat hutjes.
    Er waren wel steden en landbouw, hoor, alleen veel sporadischer.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:31:02 #257
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35861985
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 21:04 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Waarom zou ik? Het is gewoon zo.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:31:59 #258
    130955 Floripas
    Blast from the past
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:32:30 #259
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35862034
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 21:10 schreef klez het volgende:

[..]

Ze zit er vrij vaak langs zonder dat ze daar op terug komt, heb ik al gemerkt in een ander topic...
    Zoals waar?
    pi_35862035
    Zuid-Amerika is trouwens ook way niet rijk
    Als die nog niet genoemd was.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:33:48 #261
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35862092
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 21:22 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Kolonisatie, religieuze conflicten, aids, droogte, ontbossing.. et cetera
    Dat zijn allemaal factoren die het effect zijn van de achterstand in technologie en welvaart van eerder.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:35:27 #262
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35862150
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 21:23 schreef klez het volgende:

[..]

West Europa en de VS hebben de volle vrijheid gegeven aan de ontwikkeling van het individu.
    Maar gold dit in 1500 dan al? En waar gold dit dan niet?
    quote:
    Italie: buitengewoon corrupt, buitengeoon welvarend...
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:35:53 #263
    124307 HokkePok
    Ga zoals je gaat.
    pi_35862174
    Het is ook gewoon een kwestie van keuze en cultuur. Meeste Afrikanen dromen niet van een Villa, Ferrari, en Plasma scherm.
    waarschijnlijk wel
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:37:35 #264
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35862246
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 21:58 schreef McCarthy het volgende:
    ze waren tenminste zo verstandig het rente verbod op te heffen
    Het renteverbod, daar hebben ze zich nooit zoveel van aangetrokken - en daar trekken moslims zich ook niet veel van aan, als dat zo uitkomt.
    pi_35862253
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:33 schreef Floripas het volgende:

Dat zijn allemaal factoren die het effect zijn van de achterstand in technologie en welvaart van eerder.
    Klopt, maar hij vroeg, ik antwoordde .
    En droogte, was er toen al een droog klimaat of niet?
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:38:28 #266
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35862287
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:35 schreef HokkePok het volgende:
    Het is ook gewoon een kwestie van keuze en cultuur. Meeste Afrikanen dromen niet van een Villa, Ferrari, en Plasma scherm.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:38:48 #267
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35862308
    quote:
    Dat we rond 1500 de wereld hebben gedomineerd is duidelijk - het gaat mij om het waarom ervan.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:39:03 #268
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35862317
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:37 schreef Floripas het volgende:

[..]

Het renteverbod, daar hebben ze zich nooit zoveel van aangetrokken - en daar trekken moslims zich ook niet veel van aan, als dat zo uitkomt.
    bron?
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:39:28 #269
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35862338
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:38 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dat we rond 1500 de wereld hebben gedomineerd is duidelijk - het gaat mij om het waarom ervan.
    tot? rond? vanaf?

duidelijkheid graag
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:39:29 #270
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35862339
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:03 schreef McCarthy het volgende:

[..]

defnieer oudheid? geboorte van christus?
    Tot ongeveer 400 na Christus.
    pi_35862356
    Is er uberhaupt ooit echte welvaart geweest in Afrika
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:39:59 #272
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35862360
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:39 schreef Floripas het volgende:

[..]

Tot ongeveer 400 na Christus.
    dus vanaf +400 hebben wij de wereld gedomineerd?
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:41:23 #273
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35862412
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:21 schreef sweetgirly het volgende:
    Over religies, de Boeddhisten hadden het ook volgens mij netjes voor elkaar.
    Met hun slavernij.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:42:31 #274
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35862452
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:23 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Door onderdrukking/beperking, maar beide hebben wel een succesvolle aanhang in de diaspora.
    [..]
    En de andere volkeren kunnen niet minder succesvol zijn door onderdrukking?
    quote:
    Dit is wel héél reductionistisch gesteld, dit waren misstanden die:
    1. Uitzonderingen waren.
    2. Niet Bijbels zijn.
    3. En de bestrijding ervan kwam ook voort uit het geloof.

Je moet de goede zaken én de slechte zaken bij elkaar optellen, en dan vergelijken met de rest.
    Maar wat heeft dat dan te maken met onze hegemonie?
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:43:15 #275
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35862478
    quote:
    Hoe kom jij daarbij? Kun jij in Afrikaanse hoofden kijken?
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:43:53 #276
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35862507
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:39 schreef McCarthy het volgende:

[..]

bron?
    Roberts, A shorter history of the world
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:44:44 #277
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35862543
    quote:

[..]

tot? rond? vanaf?

duidelijkheid graag
    Waarom konden wij de wereld veroveren rond 1500? Waarom hadden wij er de middelen en de technologieen voor ontwikkeld? Waarom hadden wij er de welvaart voor?
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:45:14 #278
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_35862557
    quote:
    Dat doen ze heel beslist wel! Het is een misvatting dat Afrikanen minder welvaart zouden hebben omdat ze minder materialistisch zouden zijn ingesteld.
    Ga eens op reis naar een willekeurig ontwikkelingsland. Dan zul je zien hoeveel belang er aan dit soort materiele zaken gehecht wordt! Veel meer als in bijvoorbeeld Nederland.
    The End Times are wild
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:45:55 #279
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35862581
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:39 schreef sweetgirly het volgende:
    Is er uberhaupt ooit echte welvaart geweest in Afrika
    Ja: in Noord-Afrika. En nu ook Zuid-Afrika. Maar dat moet je eigenlijk onder Europese cultuur meerekenen.
    pi_35862586
    quote:
    In de armste landen geilen (om het maar even ongenuanceerd te zeggen) ze soms het meest op merkkleding (levi's , olé), cola , nikeschoenen (hoe versleten ze als pantoffels ook zijn, aan die hap), etc.

En ook arme mensen volgens mij soms.
    Hoe arm mensen ook zijn, die Nokia moeten ze in hun hand hebben.

Heb het in Oost-Europa gezien, relatief gezien vrij arm, kinderen (ja, koters dus) lopen met de meest nieuwste mobieltjes. Waar de kinderen in NL toen zelfs nog niet mee liepen, ik zelfs niet (maar ok, ik ben vaag en heb nog een Siemens), maar zelfs anderen dan.

En het schijnt zelfs dat vrouwen in moeilijke tijden juist lippenstift op gaan doen.
    Je zal dus hier zelfs moeilijk zien, wie rijk en arm is.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:47:14 #281
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35862630
    quote:

[..]

dus vanaf +400 hebben wij de wereld gedomineerd?
    Toen hadden we al een technologische voorsprong - als je China en India niet meetelt - en vanaf toen hebben we de middelen kunnen ontwikkelen om de wereld te veroveren.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:49:03 #282
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_35862710
    Bovendien is het niet zo dat heel Afrika een dor en ellendig, door hongersnood en pokken geteisterd continent is.
    Grote delen zijn redelijk welvarend. Het beeld dat statistieken schetsen met betrekking tot inkomen is vaak ook niet juist. Grote delen van de Afrikaanse economie zijn zwart of op wederzijdse diensten gebaseerd.

Het zou goed zijn voor Afrika wanneer er wat meer positieve berichten vandaan kwamen. Dan zouden investeerders ook eerder bereid zijn om hun geld er in te pompen.
    The End Times are wild
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:50:09 #283
    127507 LodewijkNapoleon
    Le Roi Est Mort
    pi_35862759
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:42 schreef Floripas het volgende:
    En de andere volkeren kunnen niet minder succesvol zijn door onderdrukking?
    Theoretisch wel, maar praktisch gezien zijn de Christelijke en Joodse diaspora (ik ken de meervoudsterm niet) het meest succesvol.
    quote:
    Maar wat heeft dat dan te maken met onze hegemonie?
    Die is toch een feit? Je hebt maar een paar religies die een missie kennen en daarvan was het Christendom het meest succesvol, het verklaart niet alles, maar je kunt het er ook niet los van zien. Het begint allemaal bij de mensen en hun samenspel.
    pi_35862867
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:49 schreef LXIV het volgende:

Het zou goed zijn voor Afrika wanneer er wat meer positieve berichten vandaan kwamen. Dan zouden investeerders ook eerder bereid zijn om hun geld er in te pompen.
    Dat is het hem ook, geen Westers bedrijf die het waagt/aandurft om een bedrijf in Afrika op te zetten. Ze kijken wel uit, werknemers die meer kunnen kosten (ziekte, etc) dan opbrengen..

Maar wel een vicieuz cirkeltje daar.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:53:05 #285
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35862868
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:49 schreef LXIV het volgende:
    Bovendien is het niet zo dat heel Afrika een dor en ellendig, door hongersnood en pokken geteisterd continent is.
    Grote delen zijn redelijk welvarend. Het beeld dat statistieken schetsen met betrekking tot inkomen is vaak ook niet juist. Grote delen van de Afrikaanse economie zijn zwart of op wederzijdse diensten gebaseerd.
    Met "rijk" bedoelde ik niet: allesbehalve zwaar klote. Ik bedoelde het gewoon echt zo: veel goederen hebben.
    quote:
    Dat ben ik met je eens, maar daar kan juist een discussie als deze aan meehelpen: je ziet dat impliciet racisme vaak meespeelt in een discussie als deze.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:53:56 #286
    127507 LodewijkNapoleon
    Le Roi Est Mort
    pi_35862899
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:45 schreef Floripas het volgende:
    Ja: in Noord-Afrika. En nu ook Zuid-Afrika. Maar dat moet je eigenlijk onder Europese cultuur meerekenen.
    En Zanzibar dan?
    pi_35862918
    In G, G & Steel wordt de vorm van de wereld ook genoemd als reden.
    Europa staat feitelijk rechtstreeks in verbinding met China en als je horizontaal reist heb je ook geen last van verschillende klimaten en dit maakt overdracht van kennis makkelijker.

David Landes heeft ook een boek over dit onderwerp geschreven. Hij stelt dat cultuur het verschil maakt. Wat feitelijk nogal wiedes is en ons niet veel helpt bij het antwoorden van de vraag. Maar een literatuurtip is het wel. Hij legt in ieder geval uit waarom wij zo rijk zijn geworden.
    Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
    pi_35862973
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:45 schreef Floripas het volgende:

Bedoelde Z-Afrika.
    Welvaart nu in Z-Afrika, heb ik wat gemist
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:56:27 #289
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35862983
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:50 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Theoretisch wel, maar praktisch gezien zijn de Christelijke en Joodse diaspora (ik ken de meervoudsterm niet) het meest succesvol.
    [..]
    Maar is dat een oorzaak van het succes, dat het joden en christenen zijn? En waarom dan? Kun je er precies de vinger opleggen? Waarom het Christendom wel en het Boeddhisme of een natuurgodsdienst niet?
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:56:38 #290
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_35862989
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:53 schreef Floripas het volgende:

[..]

Met "rijk" bedoelde ik niet: allesbehalve zwaar klote. Ik bedoelde het gewoon echt zo: veel goederen hebben.
    [..]

Dat ben ik met je eens, maar daar kan juist een discussie als deze aan meehelpen: je ziet dat impliciet racisme vaak meespeelt in een discussie als deze.
    Het was eigenlijk een algemene reply, niet specifiek richting jou.
    The End Times are wild
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:57:07 #291
    29283 ChillyWilly
    Bugger Off!!
    pi_35863009
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:38 schreef Floripas het volgende:

[..]

We waren in die tijd niet eens zo heel veel verder dan bijvoorbeeld de Incas en de Mayas. De Europese landbouw was echter superieur waardoor de bevolking snel kon groeien en men zich kon gaan specialiseren.

Overigens schijnt het zo te zijn dat we vele volkeren hebben kunnen overwinnen, niet door technische overmacht, maar simpelweg door onze germs! Europeanen leven al duizenden jaren tussen enorme hoeveelheden gedomesticeerde dieren die allemaal dragers zijn van vele ziekten. Wij hebben de tijd gehad om ons daaraan aan te passen en zo immuun te worden. Nadat de eerste Europeanen in Amerika voet aan de grond zetten, werden onze ziekten overgedragen naar de inheemse bevolking die massaal besmet werden. Ze gingen dood zonder dat de Europeanen maar iets hoefden te doen.
    I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
    pi_35863042
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:56 schreef sweetgirly het volgende:

Bedoelde Z-Afrika.
    Weet alleen iets af van 3 landen, waar het analfabetisme is verminderd, door iniatieven enzo, oa emancipatie.

Maar Afrika telt 50 landen, ofzo
    54 geloof ik.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:58:03 #293
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35863046
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:53 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

En Zanzibar dan?
    Arabische outpost -> Europide cultuur.
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:58:24 #294
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_35863062
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:56 schreef Floripas het volgende:

Maar is dat een oorzaak van het succes, dat het joden en christenen zijn? En waarom dan? Kun je er precies de vinger opleggen? Waarom het Christendom wel en het Boeddhisme of een natuurgodsdienst niet?
    Het concept van een God die je aan het einde van het leven tot verantwoording roept denk ik.
    The End Times are wild
      woensdag 8 maart 2006 @ 22:59:25 #295
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35863105
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:56 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Bedoelde Z-Afrika.
    Ja. Zuid-Afrika kent vrij succesvolle bedrijven, de open-hartoperatie is er uitgevonden, er zijn relatief veel westerlingen welvarend, enzovoorts.
      woensdag 8 maart 2006 @ 23:00:27 #296
    29283 ChillyWilly
    Bugger Off!!
    pi_35863141
    Overigens komen de meeste gewassen en gedomesticeerde dieren niet uit Europa zoals de TS suggereert, maar uit het Midden-Oosten! Ze bleken echter ook uitstekend te passen in het Europese klimaat, maar dit verklaart niet waarom Europa sneller groeide dan bijvoorbeeld Azie die ook toegang hadden tot dezelfde gewassen en dieren.
    I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
      woensdag 8 maart 2006 @ 23:00:58 #297
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35863164
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:57 schreef ChillyWilly het volgende:
    Overigens schijnt het zo te zijn dat we vele volkeren hebben kunnen overwinnen, niet door technische overmacht, maar simpelweg door onze germs! Europeanen leven al duizenden jaren tussen enorme hoeveelheden gedomesticeerde dieren die allemaal dragers zijn van vele ziekten. Wij hebben de tijd gehad om ons daaraan aan te passen en zo immuun te worden. Nadat de eerste Europeanen in Amerika voet aan de grond zetten, werden onze ziekten overgedragen naar de inheemse bevolking die massaal besmet werden. Ze gingen dood zonder dat de Europeanen maar iets hoefden te doen.
    Dat is inderdaad één van de vier redenen die in het boek worden gegeven.
    pi_35863226
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:59 schreef Floripas het volgende:

Ja. Zuid-Afrika kent vrij succesvolle bedrijven, de open-hartoperatie is er uitgevonden, er zijn relatief veel westerlingen welvarend, enzovoorts.
    Westerlingen ja, die waren dat ook al rond het kolonialisme.
    Toen bleven de Afrikanen ook arm en nu? Nog steeds toch? Over het geheel zien.
      woensdag 8 maart 2006 @ 23:03:21 #299
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35863229
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:58 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het concept van een God die je aan het einde van het leven tot verantwoording roept denk ik.
    Dat is ook inherent aan het Hindoeisme (alleen dan via incarnatie), en aan de Islam, die tot in Indonesie aanwezig was, enzovoorts.

Ik zie voorts niet wat het ermee te maken kon hebben.
    pi_35863233
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 22:57 schreef ChillyWilly het volgende:

[..]

We waren in die tijd niet eens zo heel veel verder dan bijvoorbeeld de Incas en de Mayas. De Europese landbouw was echter superieur waardoor de bevolking snel kon groeien en men zich kon gaan specialiseren.

Zeker, maar dat verklaart niet waarom Europeanen ook superieur waren in Afrika. Daarnaast versloegen de spanjaarden al voor hun ziektes werden overgebracht diverse Zuid- en Midden- Amerikaanse volkeren. De Europese manier van oorlog voeren en het feit dat de veroveraars stuk voor stuk houwdegens waren zorgde ook voor een Spaanse overwinning.
    Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
      woensdag 8 maart 2006 @ 23:04:37 #301
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_35863270
    quote:
    Op woensdag 8 maart 2006 23:00 schreef ChillyWilly het volgende:
    Overigens komen de meeste gewassen en gedomesticeerde dieren niet uit Europa zoals de TS suggereert, maar uit het Midden-Oosten! Ze bleken echter ook uitstekend te passen in het Europese klimaat, maar dit verklaart niet waarom Europa sneller groeide dan bijvoorbeeld Azie die ook toegang hadden tot dezelfde gewassen en dieren.
    Voor de miljoenste keer: ik reken de Levant mee! En alleen enkele delen van Azie waren geschikt voor de teelt van deze gewassen en het houden van deze dieren.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')