Ik heb na jaren zonder rijbewijs enkele maanden geleden toch maar eens de knoop doorgehakt. Theorie gedaan, praktische lessen gaan volgen. Lessen lagen nogal gespreid, 9 lessen van twee uur in een kleine twee maand. Drie verschillende instructeurs gehad. Kon ik zes maand lang met m'n voorlopig rijbewijs alleen rijden (belgisch systeem). Zonder auto een beetje moeilijk, heb pas sinds kort beschikking over één. Gisteren laatste les gekregen (moet op het eind van de stage-periode) omdat ik volgende week dinsdag m'n examen gepland heb. Was een instructrice waar ik één les van gekregen had. En een auto waar ik niet eerder mee gereden had...
Krijg ik een hoop opmerkingen, zaken die ik voor de eerste keer hoor ( afremmen op motor, altijd terugschakelen naar tweede bij kruisen van straat met voorrang van rechts...). Ben ik maar eens op internet gaan zoeken, en heb daar een lijst gevonden van alles waar de examinator op let; waarom kan de school die zaken niet leveren? Het enige dat ik van hen heb is een lessenkaart waar zes opmerkingen op geschreven zijn.
Bij het oefenen van maneuvers was ze ook weinig hulp. Geeft ze opmerkingen, vraag ik wat ik moet doen, (waarmee ik bedoel: helemaal opnieuw beginnen of verderdoen), krijg ik op het eind te horen dat ik niet weet hoe ik een foute situatie moet herstellen. Ja hé, zeg dan gewoon "voer de opdracht uit" en stap uit de wagen verdomme, dan weet ik tenminste wat van me verwacht wordt.
Was niet bepaald goed gezind na de les. Zeker toen ze zei dat ik niet klaar was voor het examen en ik een nieuwe datum moest vragen. Denk dat ze verwachtte dat ik mee naar het kantoor zou gaan om een nieuwe afspraak te maken. Die richting moest ik niet uit, sorry. M'n voorlopig rijbewijs hadden ze vóór de les reeds afgestempeld... Tot nu geen telefoontje gehad, dus ik ga ervan uit dat het examen nog steeds op dezelfde dag doorgaat. Nog vijf dagen om te oefenen, van 's morgens tot 's avonds...
Maar waarom kunnen ze niet simpelweg op papier zetten waar je precies moet op letten? Deze manier van lesgeven is gewoon niets voor mij, commentaar geven terwijl ik aan het rijden ben, dan ben ik met m'n aandacht ergens anders! Had één keer al woordenwisseling met een andere instructeur, hij zei me dat hij nog te veel opmerkingen moest geven voor een zesde les. ik antwoord dat al z'n commentaar me net in de war brengt... Toen was hij op z'n tenen getrapt, het volgende uur heeft hij nauwelijks iets gezegd. Dat laatste uur was het wel veel beter gegaan gaf hij daarna toe...
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.