Mirjam | donderdag 23 februari 2006 @ 18:30 |
In engeland staat men gewoon gezellig rechts op de roltrap, zodat je, als je haast hebt, via de linkerkant de roltrap omhoog kan hollen.In nederland staat iedereen hutje mutje die hele roltrap vol te bouwen, zodat je er nooit op een normale manier langs kan. 2 studenten hebben daarom maar het initatief genomen nederlanders roltrap etiquette bij te brengen,inclusief bijbehorende website: http://www.rechtsopderoltrap.nl . van de site: quote:Ik vind het eigenlijk wel een grappig initiatief, ik erger me ook altijd aan mensen die links op de roltrap staan. | |
Yildiz | donderdag 23 februari 2006 @ 19:13 |
Ja, zodat de doorstroom minder wordt, en je hele groepen krijgt vóór de roltrap, waar je je dan als haastige forens eerst door moet worstelen, alvorens je de halflege roltrap kan betreden. Puik plan. En ik geloof dus echt niet dat de helft van de mensen ineens gaat lopen op roltrappen. Als je sportief wilt doen is er altijd nog de gewone trap. Of 5 minuten eerder je bed uit. | |
Keromane | donderdag 23 februari 2006 @ 20:07 |
In veel andere landen is die 'etiquette' doodnormaal en het werkt. Moet je een aansluiting hebben dan kun je doorlopen. Dat een roltrap halfleeg zou blijven valt mee, mensen houden van nature onderling een beetje afstand en gaan daarbij niet vaak met z'n allen op 1 trede staan. In plaats van pontificaal in het midden aan de rechterkant blijven zou een hoop schelen. Maar dan moet iedereen het doen. Het gaat in Nederland niet werken vrees ik. Hier is het 'ieder voor zich', ook al schiet niemand er iets mee op. Die keren dat ik met het OV ga verbaas ik me over het feit dat mensen soms zo'n haast hebben met instappen dat uitstappende passagiers geen kant opkunnen. En zo gaan er -kennelijk- 'kostbare' seconden verloren. En ach, kijk naar het rijgedrag op een doorsnee snelweg. Altijd zijn er mensen die stug in het midden c.q. links blijven plakken en voortsukkelen, liefst onder de max. Al heb je er maar een paar, het is voldoende om de vaart eruit te halen. Hoe dan ook, het is m.i. een aardig initiatief. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 23 februari 2006 @ 20:28 |
quote:idd langs elke roltrap ligt ook een gewone trap. | |
NewOrder | donderdag 23 februari 2006 @ 22:14 |
Een roltrap is helemaal niet ontworpen om op te lopen, maar om mensen stilstaand te vervoeren. Het uitgangspunt is dus al helemaal verkeerd. Mensen die vinden dat ze haast hebben, pakken maar gewoon de trap. | |
Flumina | donderdag 23 februari 2006 @ 22:20 |
Gewoon bordjes ophangen. In Tsjechië zag ik die bordjes wel, en waarempel!, mensen volgen die bordjes ook nog eens op. Eén nuance: door de diepe ligging van veel metrostations is het ook een stuk praktischer om zo'n regel (recht staan, links lopen) in te voeren. | |
Asics | donderdag 23 februari 2006 @ 22:52 |
het is gewoon het recht van de sterkste, 'ga aan de kant of ik ros je op je smoel.' 'probeer maar!' ![]() | |
TimmyAsd | donderdag 23 februari 2006 @ 23:31 |
Ik laat me niet dwingen, en sta waar dat voor mij op dat moment het lekkerst staat. En ik ben duidelijk niet de enige ![]() | |
mazaru | donderdag 23 februari 2006 @ 23:36 |
In Engeland staan ze ook keurig netjes in een rijtje op een taxi te wachten. Dat doen Hollanders niet, hier is het inderdaad de brutaalste die de eerste taxi pakt. Wij doen niet aan queueuen ![]() | |
Toffe_Ellende | donderdag 23 februari 2006 @ 23:36 |
Volgens mij zijn de roltrappen in Nederland vaak veel te smal ![]() | |
TimmyAsd | donderdag 23 februari 2006 @ 23:37 |
quote:Mwaw, op de meesten (iig in Amsterdam), pas je er wel met zijn 2en naast elkaar. Krap is het wel.. | |
DionysuZ | vrijdag 24 februari 2006 @ 00:10 |
ik vond een dergelijke ongeschreven regel heel fijn in Londen en zou het fijn vinden als het hier ook ingevoerd zou worden. Heb een aantal keren de trein gemist omdat mensen voor me niet aan de kant wilden gaan | |
ChillyWilly | vrijdag 24 februari 2006 @ 00:10 |
quote:Typisch Nederlandse houding weer... ikke ikke ikke ![]() Als het mogelijk is (dus niet in de spits op Amsterdam CS) ga ik altijd rechts staan zodat de mensen die haast hebben makkelijk kunnen passeren ![]() | |
Litpho | vrijdag 24 februari 2006 @ 00:13 |
quote:Vertel dat eens aan mijn conducteur die voor mijn haastige aansluitingen zorgt ![]() | |
DJ-Maurits | vrijdag 24 februari 2006 @ 00:21 |
quote:Onzin. quote:Bron. | |
en_door_slecht | vrijdag 24 februari 2006 @ 00:31 |
Het is werkelijk onvoorstelbaar hoe bijna iedereen ineens lepra heeft als er een roltrap in zicht is. Ik vraag me af hoeveel tijd je er werkelijk mee zou winnen, maar het is voor een hele grote groep een grote winst als je er gewoon voorbij kan. Dan kunnen ouderen of mensen met veel bagage rechts blijven staan. Kortom: topactie, mijn steun hebben ze. En over die te vroeg instappende mensen bij een trein: m'n elleboog heeft jong en oud, man en vrouw al menig maal ervan weerhouden te vroeg in te kunnen stappen. Dàt zouden meer mensen moeten doen. ![]() | |
dontcare | vrijdag 24 februari 2006 @ 02:06 |
quote:Yep, en als iemand dat doet en ik heb haast dan ga ik er dwarst door heen , ik laat mij namelijk ook niet dwingen , ik loop in het tempo dat IK lekker vind .... Lekker egoistisch weer .... | |
TimmyAsd | vrijdag 24 februari 2006 @ 10:19 |
quote:Dat is vaker geprobeerd, jammerlijk mislukt ![]() | |
N.icka | vrijdag 24 februari 2006 @ 10:22 |
Ik treuzel altijd express bovenaan de roltrap met afstappen , dat irriteerd ook menig mens ![]() | |
TimmyAsd | vrijdag 24 februari 2006 @ 10:23 |
Als mensen het trouwens gewoon netjes vragen of ze er langs mogen, dan gun ik ze dat. Ik ga er echter niet rekening mee houden.. | |
BE | vrijdag 24 februari 2006 @ 10:26 |
Superinitiatief! ![]() Ik heb nooit begrepen dat het in heel veel landen wel zo werkt maar in nederland niet. Mén... de rolbanden op Schiphol zijn al net zo'n ergernis! Het is dé manier om op een snelle manier van de ene naar de andere gate te komen, maar het gaat wel met hindernissen hoor. ![]() | |
Salsagirl | vrijdag 24 februari 2006 @ 10:27 |
ach stoor me nergens aan ,zeker niet op een roltrap en hallo laat iedereen eens het geduld hebben om ook gewoon rustig te wachten op dat je kan afstappen.. heb je haast,moet je maar zorgen dat je op tijd weg gaat hoor!! trouwens staat altijd wel rechts | |
Frollo | vrijdag 24 februari 2006 @ 10:27 |
quote:Rekening houden met anderen, zeker als je daar zelf geen enkele last van ondervindt, is minder belangrijk dan jouw recht om te staan waar je wilt, hè? | |
TimmyAsd | vrijdag 24 februari 2006 @ 10:56 |
quote:Ik kom altijd op nummer 1. Als ik naast een vriend/vriendin wil staan of het komt mij op dat moment vanwege drukte bv. beter uit om links te staan, dan doe ik dat ![]() | |
Roonaan | vrijdag 24 februari 2006 @ 10:59 |
Die bordjes hangen er toch al jaren op Utrecht CS? | |
Dr.Nikita | vrijdag 24 februari 2006 @ 11:01 |
Goed initiatief. Ik erger me ook aan mensen in warenhuizen die op hun gemak direct beneden aan de roltrap eerst op rondkijken waar ze heen willen gaan terwijl de roltrap gewoon doorgaat met mensen uitspugen op het eind. Meerdere malen meegegmaakt dat ik zelfs terug te trap op moest lopen om ongelukken te vermijden. | |
Alicey | vrijdag 24 februari 2006 @ 11:02 |
Ik moet zeggen dat ik als ik geen zin/nood heb om me te haasten, ik zelf altijd wel rechts ga staan.. | |
Alicey | vrijdag 24 februari 2006 @ 11:03 |
quote:In het OV ligt dat iets anders. ![]() | |
Hyperdude | vrijdag 24 februari 2006 @ 11:04 |
Je moet die linkshang gasten gewoon ff een duwtje in de goede richting geven. Werkt prima, vooral op roltrappen naar beneden (en zeker kinderen) ![]() | |
Litpho | vrijdag 24 februari 2006 @ 11:04 |
quote:Tuurlijk niet. Jij kan best per aansluiting een half uur eerder weggaan, dat weet iedereen ![]() | |
Alicey | vrijdag 24 februari 2006 @ 11:06 |
quote:Inderdaad, dat is sociaal, dan hoeft er tenminste niemand rechts te gaan staan. ![]() | |
Pony-Lover | vrijdag 24 februari 2006 @ 11:09 |
Nederlanders zijn eigenlijk tamelijk achterlijk in hun roltrap gebruik. In elk ander westers land met een lange roltrap traditie staat men aan een kant en loopt men aan de andere kant van de roltap. Nederlanders kunnen zich in hun gedrag meeten met onwikkelings landen, waar een roltrap nog als noviteit wordt gezien en de mensen er een famillie uitje van maken door er met zoveel mogelijk zolang mogelijk op te blijven staan. | |
Yildiz | vrijdag 24 februari 2006 @ 11:15 |
Van de site: 'Wist u dat een roltrap 3 km/u gaat?' Volgens mij kan je wel een stuk sneller rennen dan dat, en volgens mij zijn er op stations altijd trappen ernaast. Als de haastige, gestressde papiertijgers onder ons nou lekker over die trap gaan leren rennen, kan ik gewoon van de roltrap gebruik maken, dankuwel. ![]() Rennen voor je overstap vind ik sowieso iets naars hebben. Alsof je dood gaat als je het niet haalt, ik krijg daar altijd 'Forest Gump achtige Run Forest! Run!-visuals' bij. | |
jack4ya | vrijdag 24 februari 2006 @ 11:16 |
Volgens mij moet je überhaupt niet stilstaan op een roltrap / loopband... Wat is dat voor een onzin? Gewoon lopen... zowel links als rechts! (Ow wacht, ik vergeet de ouderen en gehandicapten, die mogen wel stilstaan... RECHTS dan) | |
Yildiz | vrijdag 24 februari 2006 @ 11:20 |
Damn, máken de technici een roltrap, zodat je al stilstaande omhoog of omlaag wordt getransporteerd, zijn er nog steeds van die haastige papiertijgers die dáárop ook weer willen gaan rennen. Zijn dat ook van die types die altijd 4 km/u te hard rijden, door oranje rijden, om 17.02 naar huis gaan, en zo snel mogelijk Als je je overstap mist, dan mis je toch lekker je overstap? Kan je vast wel een papiertje van krijgen bij de NS, als excuus voor bij je schuimbekkende baas. Ik zou me anders niet voor kunnen stellen waarom je moet gaan rennen voor vervoer, als je niet bang bent voor je baas. | |
Alicey | vrijdag 24 februari 2006 @ 11:21 |
Ik gebruik geen OV voor mijn werk, en soms gebruik ik het wel eens voor serieuze zaken waar ik simpelweg op tijd moet zijn. | |
Litpho | vrijdag 24 februari 2006 @ 11:22 |
quote:Omdat mijn baas van mij verwacht dat ik 8 uur werk op een dag en dat die 8 uur dus gewoon een half uur later ingaat wellicht? | |
MrBean | vrijdag 24 februari 2006 @ 11:23 |
quote:Omdat die roltrap al snel genoeg gaat. | |
blieblie | vrijdag 24 februari 2006 @ 11:27 |
Ik zou het ook fijn vinden als mensen die in Best uitstappen niet massaal de trappen naar het perron gaan bevolken ![]() ![]() Zo moeilijk is het toch niet? De doorgang naar beneden beschikbaar houden ![]() Is trouwens deze trap: ![]() | |
jack4ya | vrijdag 24 februari 2006 @ 11:29 |
quote:Luiheid ![]() | |
MrBean | vrijdag 24 februari 2006 @ 11:31 |
quote:Onzin. Je bent hoogstens 2 seconden sneller wanneer je gaat lopen. | |
en_door_slecht | vrijdag 24 februari 2006 @ 12:06 |
quote:Kan best, maar het meeste volk is veel te dom om dat te beseffen. Die gaan dus in de lepra houding omdat ze lam zijn, net zo lam als bij de baas op het gemeentehuis of om überhaubt te werken. | |
releaze | vrijdag 24 februari 2006 @ 12:15 |
van de roltrap afwandelen is vele malen sneller dan gewoon de trap nemen of op de roltrap blijven staan. ik ben het ook eens met de initiatiefneemsters. veel handiger. ook wanneer we met zn allen naar de roltrap lopen staat er zo'n gigantisch grote groep mensen die dan allemaal de roltrap bevuilen. En nog van die trutten die dan weigeren naast een vreemd persoon te staan waardoor de roltrap al helemaal niet efficient gebruikt wordt.. Bah. Rekening houden met andere reizigers, ho maar. Net als al die sukkels die massaal voor de deuropening van een trein gaan staan om zo snel een plekje te bemachtigen, andere reizigers kunnen amper de trein uit. In Sydney sta je gewoon niet voor de deur, maar langs de zijkanten van de trein, zodat iedereen snel wegkan. NIEMAND die een probleem heeft met die gang van zaken. Ik durf te wedden dat als iedereen voor de gein eens die twee ongeschreven regels ging naleven, als is het maar voor een paar dagen, dat het er gewoon ingebakken zit. Efficient gebruik maken van ruimte en apparaten. | |
MrBean | vrijdag 24 februari 2006 @ 12:17 |
quote:"In de leprahouding"? Waar heb je het over? | |
Yildiz | vrijdag 24 februari 2006 @ 12:18 |
Als mensen nou 30 seconden eerder de roltrap af zijn, 30 seconden eerder bij de trein dus, kunnen ze beter even de deur openhouden voor de andere mensen die aan komen lopen, die ook hun overstap moeten halen. Op die manier hoeft niemand te rennen, kan iedereen rustig lopen, en zonder papiertijgerig gestress zijn trein halen. Op die manier wordt het de NS vanzelf duidelijk dat mensen ook wel eens overstappen, en zullen ze daar ongetwijfeld hun tijden iets op aanpassen. Zo, dat lijkt me een veel betere, dan dat geren. www.houdtdedeuropenvooranderen.nl iemand? Lijkt me beter in het normen&waarden-spel passen dan 'opzij opzij opzij, maak plaats maak plaats maak plaats'. | |
sungaMsunitraM | vrijdag 24 februari 2006 @ 12:18 |
![]() | |
Bigs | vrijdag 24 februari 2006 @ 12:19 |
quote:De deur van een trein kun je niet tegenhouden met menselijke spierkracht ![]() | |
Litpho | vrijdag 24 februari 2006 @ 12:20 |
quote:Ben ik op zich helemaal voor, alleen tot die tijd is het geren en gevlieg af en toe toch wel erg handig om een half uur extra vrije tijd te hebben op een plaats naar keuze (zijnde niet een overstapstation). | |
Yildiz | vrijdag 24 februari 2006 @ 12:21 |
quote:Dan moeten mensen maar een interessante discussie aangaan met de conducteur, die eigenlijk wil gaan blazen op zijn fluitje. Kan vast wel. Is dat trouwens zo? Dat je de deur niet open kan houden? Vreemd, onveilig eigenlijk... | |
Gia | vrijdag 24 februari 2006 @ 12:40 |
Mag een vader of moeder nog wel zijn/haar kind aan de hand houden op de roltrap? Dan is de tree wel meteen vol. Mensen die haast hebben gaan maar met de trap, ik ga niet aan de kant op de roltrap en ik sta gewoon stil tot ik boven/beneden ben. (Mijn kinderen vinden het grappig om op de roltrap de verkeerde kant op te lopen, duurt het langer voor ze er zijn. Maar mag zeker ook niet van de actievoerders...) | |
Yildiz | vrijdag 24 februari 2006 @ 12:42 |
quote:Ik vind inderdaad dat men het wel wat rustiger mag vragen, in plaats van dat gecommandeer. | |
MrBean | vrijdag 24 februari 2006 @ 12:43 |
quote:Je kan ook wel je kind voor je houden en dan de hand vast houden. quote:Bij de meeste roltrappen is geen trap. quote:Dat is helemaal irritant natuurlijk, wanneer het druk is. ![]() | |
thabit | vrijdag 24 februari 2006 @ 12:50 |
quote:Dit klopt niet helemaal. De uitvinder van de roltrap had als bedoeling daarbij dat je erop loopt. Pas later kwamen ze tot de ontdekking dat je op een roltrap ook gewoon kunt staan. | |
Viajero | vrijdag 24 februari 2006 @ 14:20 |
quote:Jij neemt een trein een half uur eerder voor het geval je vijf minuten vertraging hebt? Dat is echt het grootste onzinargument dat ik in deze discussie gehoord heb. | |
releaze | vrijdag 24 februari 2006 @ 15:04 |
overigens is het straks zo dat de deuren tussen de coupe's dichtgelast worden zodat alle reizigers zich moeten spreiden over de stations. mss dat mensen dan niet met zn allen gaan dringen bij de roltrap, maar zich zullen verspreiden over de trappen/roltrappen die er beschikbaar zijn. Want niemand die de trap pakt die tegenover de roltrap ligt.. | |
Evie | vrijdag 24 februari 2006 @ 15:08 |
Ik ben het er helemaal mee eens. Machtig vervelend als ze dat ding volgezet hebben. Het is in ieder geval wel een beetje sociaal om aan 1 kant van de trap te gaan staan, zodat mensen met haast er snel langs kunnen lopen. | |
Evie | vrijdag 24 februari 2006 @ 15:13 |
quote:Kinderen blijven kinderen en zullen dus ook willen spelen. Ik kan wel vertellen dat het nogal gevaarlijk is en dat ze keihard kunnen vallen. Dus de roltrap aan de verkeerde kant ophollen zouden mijn kinderen echt niet mogen (als ik ze zou hebben). Het is bovendien ook zo dat je je kind (als het er 1 betreft) beter voor je kunt plaatsen(als het er twee zijn lukt dat ook nog makkelijk). Zo kan je je kind beter in de gaten houden en weet je zeker dat het niet overgelopen wordt door een groep gehaaste reizigers. Het is eigenlijk net zoiets als een hele trein bomvol met mensen. En ouders die hun 3 jaar oude kind op de stoel naast zich zetten. In plaats dat ze dat kind even op schoot nemen. | |
Yildiz | vrijdag 24 februari 2006 @ 15:45 |
quote:Wie heeft dat onzinnige plan bedacht ![]() | |
Supersymmetry | vrijdag 24 februari 2006 @ 16:31 |
quote:Ja idd en behalve dat zijn kinderen op drukke plaatsen vaak nogal irritant. Vereisen veel aandacht, schreeuwen en ik heb de neiging er over te struikelen ![]() | |
Gia | vrijdag 24 februari 2006 @ 17:19 |
quote:Ze lopen, ze hollen niet. Dat mogen ze niet, want dan zouden ze kunnen vallen. (zijn trouwens al 11 en 13) quote:Als jij nog geen kinderen hebt, hoe kun je dan weten wat makkelijker is? Mijn ervaring is dat je je kind het beste gewoon aan de hand naast je kunt houden, zodat je ze beter in de gaten kunt houden met afstappen. quote:Weet je wel hoe heet dat is, een kind op schoot in een bomvolle trein!! Kinderkaartjes krijgen ze trouwens tot een jaar of 10. Vanaf welke leeftijd vind jij dat een kind gewoon op een stoel mag zitten. Wie bepaalt trouwens wie wel en wie niet mag zitten? Is dat niet gewoon 'wie het eerst komt, het eerst maalt?' Een klein kind op schoot nemen voor een bejaarde, okay, maar voor een andere vrij jonge reiziger, nee. Doe ik niet. | |
releaze | vrijdag 24 februari 2006 @ 17:23 |
quote:de NS. Stond een maand of twee geleden in het nieuws. Zo willen ze de instroom in de treincoupes verbeteren. Ze hekelen het feit dat iedereen pal voor de roltrappen uitstapt en dan ook DAAR in de trein instapt, waardoor de rest van de trein half leeg is. Ik ben het er ook niet mee eens, maar goed.. Iets met de nieuwe dienstregeling. Ik geloof dat ze het in de dubbeldekkers willen invoeren oid.. Google maar, ik weet ff niet uit mn hoofd welk treinsoort ze nou wilden aanpassen, het waren iig niet de stoppertjes/sprinters. | |
valing | vrijdag 24 februari 2006 @ 19:26 |
quote:de koplopers: ![]() en het gaat alleen over de doorloopkop tussen de treinstellen dus niet tussen coupes ![]() bron | |
TimmyAsd | vrijdag 24 februari 2006 @ 19:26 |
quote:Dat kan, maar alsik mijn kind liever naast me wil hebben is dat mijn goed recht. quote:Dat is niet waar, dat zal 50/50 zijn. De NS stations iig wel, een aantal metro-stations hier ook.. quote:Dan zal het wel niet gebeuren denk ik.. | |
releaze | vrijdag 24 februari 2006 @ 19:38 |
quote:oh da's mooi, ik dacht dat ze bedoelden door de coupés. ik heb nooit geweten dat je van de ene koploper de andere koploper in kon ![]() | |
NewOrder | vrijdag 24 februari 2006 @ 19:45 |
quote:Het is maar zeer de vraag of lopen de bedoeling was gezien het feit dat de eerste (elektrische) roltrap als attractie op Coney Island stond. Ook het relatief grote hoogteverschil tussen de treden duidt er op dat de passagier in principe niet van trede moet veranderen. | |
NewOrder | vrijdag 24 februari 2006 @ 19:47 |
quote:En de reden heeft dus niets te maken met de plaats waar de reiziger zich opstelt. | |
mcDavid | vrijdag 24 februari 2006 @ 20:01 |
ik doe altijd al mijn best, door aan de volste kant van de roltrap te gaan staan! ben eens in londen geweest, en het is inderdaad heerlijk als 1 helft van de roltrap gewoon leegblijft voor mensen die graag doorlopen! | |
the_disheaver | vrijdag 24 februari 2006 @ 21:17 |
huh? ook in engeland is het rechts staan, en links lopen? Dat het niet andersom is... Maar als je snel wilt, neem dan de trap. Misschien is het wel aardig voor de mensen die door willen lopen, maar het zorgt zeker niet voor een hoge doorstroming als het druk is. De linkerkant blijft relatief leeg, terwijl de capaciteit hoger is, en er voor de trap een rij vormt... Als het rustig is, natuurlijk rechts houden. Maar als het druk is, en je hebt haast. Neem de trap! | |
HPoi | vrijdag 24 februari 2006 @ 21:19 |
Gewoon lekker staan. Vooral in het midden. ![]() | |
the_disheaver | vrijdag 24 februari 2006 @ 21:22 |
quote:Maar omdat het a) kosten bespaard en vooral b) vertraging voorkomt (beter gezegd: vetraging oplost. Bij elk station waar gekoppeld wordt is wel genoeg tijd in de dienstregeling, maar mocht 1 van de treinen later binnen komen, en moet er nog gekoppeld worden. | |
Litpho | zaterdag 25 februari 2006 @ 00:16 |
quote:Dan moeten ze eerst eens beginnen om bij een aantal stations überhaupt te stoppen bij de trap/ingang van het perron. Zeker bij een perron wat je niet opkomt op het moment dat de trein aankomt (omdat spoorbomen al neer zijn tussen openbare weg/perron) is het niet handig als je vervolgens eerst nog dertig meter extra over het perron moet rennen. en ja, daar kan je wel eerder voor van huis gaan, maar er zijn altijd mensen die aan de late kant zijn | |
en_door_slecht | zaterdag 25 februari 2006 @ 09:40 |
quote:Voor zover ik weet was dat niet het probleem, bij vertraging werd dat doorlopen ook al niet meer geregeld. Het probleem was vnl. bij het uit elkaar halen van de stellen. Bij koud weer bleven die dingen nogal vaak hangen, waardoor de treinen niet door konden. (Als ik me niet vergis) Maar het is al wel weer duidelijk hoe NL in elkaar zit. Beetje Pim stemmen en kankeren hoe kut het land is en ondertussen te lam zijn om dat jengelende teringmonster VOOR je te houden, want god god god, het is toch mijn recht dat mijn lieve (jankende blerende tiefus) kind doet waar hij zin in heeft? Laat de rest maar lekker dood vallen. ![]() ![]() Iedereen die ooit in Tokyo is geweest weet hoe OV hoort te werken. Kutkiddo's dus VOOR de ouders, mensen met haast er gewoon bijlangs. Al gaat dat met die Hollandse reten van 120 kg waar ik langs moet elke dag moeilijker. | |
raptorix | zaterdag 25 februari 2006 @ 09:44 |
Idd goede actie, ik mis per maand ongeveer 3 keer de Metro op CS omdat mensen met ze tweeen naast elkaar gaan staan, overigens gaan die roltrappen zowiezo in een pruttempo, ik heb het idee dat ze in andere landen veel harder gaan. | |
Pietverdriet | zaterdag 25 februari 2006 @ 10:13 |
quote:Een accurate beschrijving van den Nederlander.. | |
MrBean | zaterdag 25 februari 2006 @ 10:19 |
quote: ![]() | |
MrBean | zaterdag 25 februari 2006 @ 10:21 |
quote:Als jij iemand op de bek slaat, dat is je ook "een goed recht", maar dat betekent nog niet dat we het leuk vinden. quote:V&D, HEMA etc. quote:Dan is het ook niet relevant voor dit topic. | |
Naj_Geetsrev | zaterdag 25 februari 2006 @ 10:23 |
Zoals Seinfeld al zei "Het is geen attractie!". Gewoon lopen op dat kreng als je het kunt. | |
ChillyWilly | zaterdag 25 februari 2006 @ 10:26 |
quote:Wat maakt jou dat nou uit of dat kind naast je of voor je staat. Doe gewoon een beetje sociaal en laat wat ruimte over voor anderen. Als je expres middenop gaat staan om anderen te zieken loop ik je ook expres omver. En dan niet gaan janken hè! | |
ChillyWilly | zaterdag 25 februari 2006 @ 10:29 |
quote:Er zullen genoeg mensen zijn die geen zin hebben om te wachten totdat ze rechts kunnen gaan staan. Zij zullen dan links gaan lopen zodat de capaciteit van de roltrap veel groter wordt. Prima toch ![]() | |
boskov | zaterdag 25 februari 2006 @ 10:31 |
Was een stel aso-gangers hier. Hier in Parijs werkt dat systeem uitstekend, en iedereen houdt zich er aan, behalve een toeristen die wonderbaarlijk altijd uit de VS of Nederland komen. Is het zo moeilijk om aan de andere kant te gaan staan zodat iemand die er langs wil er langs kan gaan.Het is niet zo dat ze een nier van je vragen, maar gewoon dat je even opzij stapt. | |
Little_Meanie | zaterdag 25 februari 2006 @ 10:31 |
inderdaad zeer irritant, vooral loopbanden in luchthavens | |
TimmyAsd | zaterdag 25 februari 2006 @ 10:54 |
quote:Dat is wettelijk verboden ![]() quote:Ook daar heb je normale trappen ![]() quote:Ik begon er dan ook niet mee ![]() | |
TimmyAsd | zaterdag 25 februari 2006 @ 10:56 |
quote:Ik denk niet dat er mensen expres midden op die trap gaan staan om mensen te zieken. Het is bijna altijd erg druk op de plaatsen waar ik kom. men staat dan altijd kriskras door elkaar omdat er dan gewoon meer mensen op dat ding kunnen staan. nogal logisch. Als er dan iemand door wilt, zal diegene het egwoon netjes kunnen/moeten vragen anders wacht hij/zij maar lekker 30 seconden. Wat een ramp he ![]() | |
Sharkdoggie | zaterdag 25 februari 2006 @ 10:57 |
Ik erger me nog aan mensen die voor de roltrap stil gaan staan en niet weten ze waar heen moeten. | |
Gia | zaterdag 25 februari 2006 @ 10:57 |
quote:Daar hoef je toch geen trein te halen!! Trouwens, bij de V&D die hier in Helmond heeft gezeten, was ook een gewone trap naar boven. Hema heeft hier geen verdieping. (Behalve voor personeel) | |
TimmyAsd | zaterdag 25 februari 2006 @ 10:57 |
quote:En als men dat vraagt, is dat gewoon mogelijk ![]() ![]() | |
Gia | zaterdag 25 februari 2006 @ 10:58 |
quote:Dan hol je toch lekker de trap op. Mis je ook je metro niet. | |
MrBean | zaterdag 25 februari 2006 @ 11:10 |
quote:Je kunt je overal haasten om een trein te halen, of het nou bij de snackbar is of in een kledingzaak. quote:Ga je nou ontkennen dat er warenhuizen zijn zonder gewone trap naast de roltrap? ![]() | |
MrBean | zaterdag 25 februari 2006 @ 11:12 |
quote:Je snapt het punt wel. Mensen vinden het niet prettig, zoals in de OP staat. En voor jou is het een kleine moeite. quote:Hier niet. | |
TimmyAsd | zaterdag 25 februari 2006 @ 11:14 |
quote:Eigenlijk niet. Het was appels met peren vergelijken. maar goed, maakt niet uit. Als men het vraagt stap ik opzij, anders sta ik wat voor mij het lekkerst is. Ik ga niet een roltrap op met de gedachte ''ik ga rechts staan want dat is fijner voor de medemens''. | |
MrBean | zaterdag 25 februari 2006 @ 11:14 |
quote:Ik wel. | |
TimmyAsd | zaterdag 25 februari 2006 @ 11:16 |
quote:Ik zal dan wel belangrijkere dingen in mijn hoofd hebben ![]() En het zal dan ook wel aan je omgeving liggen. In MAsterdam is het gewoon vaak erg druk op de roltrap, als je vanaf CS uit de metro naar boven gaat, is het zo druk dat het veel sneller gaat als je gewoon met zijn allen de roltrap opgaat ipv netjes wachten en achter elkaar staan.. | |
Gia | zaterdag 25 februari 2006 @ 11:17 |
quote:V&D in Eindhoven heeft ook een gewone trap. Volgens mij heeft ieder warenhuis ook een gewone trap, omdat dat voor de brandveiligheid moet. Die worden niet vaak gebruikt. Maar er zijn mensen die niet op een roltrap of de lift durven. Misschien dat jij niet weet waar die trap zich bevindt. Vaak is dat niet in de buurt van de roltrappen. Misschien toch eens goed kijken? | |
MrBean | zaterdag 25 februari 2006 @ 11:21 |
quote:Ja, dat is een brandtrap! Maar die liggen vaak helemaal niet centraal in een warenhuis. Al met al: Ik vind het een goede ongeschreven regel, in de OP. | |
the_disheaver | zaterdag 25 februari 2006 @ 11:25 |
quote:Dat was al de regeling. Bij koud weer zou er uberhaupt niet gekoppeld worden. Er zouden dus 2 aparte treinen van zwolle naar utrecht rijden, ipv 1 trein met of zonder doorloopkop. Nee, het is wel tijd en financiele winst. | |
zoalshetis | zaterdag 25 februari 2006 @ 11:27 |
prima initiatief. rechts op de roltrap en links op de gewone trap. | |
MrBean | zaterdag 25 februari 2006 @ 11:30 |
quote: ![]() Idd, rechtsen zijn lui. | |
zoalshetis | zaterdag 25 februari 2006 @ 11:32 |
quote:een rechts persoon zou het eerder "efficiënt" noemen. ![]() | |
the_disheaver | zaterdag 25 februari 2006 @ 11:34 |
quote:Ja, elk gebouw met meerdere verdiepeingen, wat geen woonhuis is ( ![]() ![]() ![]() Echt zonde. | |
the_disheaver | zaterdag 25 februari 2006 @ 11:36 |
quote:Een rechts persoon zou de roltrap onzin, energieverspillende dingen vinden, als je een trap hebt welke sneller gaan, en gezonder ziijn. | |
Jernau.Morat.Gurgeh | zaterdag 25 februari 2006 @ 11:40 |
quote:Klopt. En de reden dat je eigenlijk op een roltrap hoort te lopen is omde horizontale verplaatsingssnelheid van de mensenstroom gelijk te houden met die van de aanvoerstroom. Als je een trap oploopt neemt je horizontale snelheid af, terwijl bij drukt e er wel een constante aanvoer is van mensen met een normale horizontale verplaatsingssnelheid. Dat veroorzaakt dus een kluit mensen bij het begin van trappen. Houd je d.m.v. een roltrap de horizontale verplaatsing constant, dan voorkom je die opstopping. Maar dan moet iedereen natuurlijk wel door blijven lopen op die roltrap. | |
zoalshetis | zaterdag 25 februari 2006 @ 11:40 |
quote:dan ben jij niet rechts... ![]() | |
MrBean | zaterdag 25 februari 2006 @ 11:41 |
quote: ![]() ![]() rrright Vul daar maar een "links persoon" voor in. | |
Vassili_Z | zaterdag 25 februari 2006 @ 12:34 |
quote:Een rechts persoon zou zich laten dragen door een legertje slaven... | |
zoalshetis | zaterdag 25 februari 2006 @ 12:34 |
quote:een links persoon zou die slaaf zijn... | |
Litpho | zaterdag 25 februari 2006 @ 12:40 |
Heren, dat is een andere links-rechts discussie ![]() | |
Tybris | zaterdag 25 februari 2006 @ 12:45 |
quote:leuk bij brand...nee hoor, geen kans. | |
Dr_Crouton | zaterdag 25 februari 2006 @ 12:47 |
Ik vind het een puik plan, maar Nederlanders ontberen discipline en beleefdheidsetiquette. | |
zoalshetis | zaterdag 25 februari 2006 @ 12:50 |
quote:ik zie anders genoeg mensen opstaan voor ouderen in de tram. | |
P8 | zaterdag 25 februari 2006 @ 12:50 |
die ene "roltrappen" op Schiphol zijn tof. die dingen die alleen horizontaal lopen. Als klein kindje ging ik altijd zo hard mogelijk rennen over die dingen ![]() | |
Yildiz | zaterdag 25 februari 2006 @ 12:51 |
quote: | |
zoalshetis | zaterdag 25 februari 2006 @ 12:52 |
quote:zo en hard dat het ging! helaas was ik 20 toen die dingen in gebruik waren... | |
Dr_Crouton | zaterdag 25 februari 2006 @ 12:55 |
quote:Omdat er meestal wel een stickertje op het raam geplakt staat met de tekst "Wilt u zitten? Ik kan staan!" oid. | |
zoalshetis | zaterdag 25 februari 2006 @ 12:56 |
quote:of "invalide plaats". | |
the_disheaver | zaterdag 25 februari 2006 @ 12:58 |
quote: ![]() Maar zoals eerder gezegd, het plan is dus op de kop van de koplopers dicht te lassen, dus de deur van treinstel naar stel. | |
the_disheaver | zaterdag 25 februari 2006 @ 13:01 |
quote:En zo stickertje zou niet bij een roltrap kunnen hangen ![]() Het is nogal conservatief om niet te veranderen omdat je denkt dat de mensen niet veranderen... | |
Dr_Crouton | zaterdag 25 februari 2006 @ 13:13 |
quote:Heh, wattuh? Het is misschien een pessimistische gedachte, maar conservatief? ![]() Ik zeg nergens dat een stickertje niet zou kunnen werken bij een roltrap, maar ik denk dat de mensen er niks van aan zullen trekken, want anders dan opstaan en een plaatsje weggeven aan een minder valide is het rechts staan, links lopen niet bij de mensen opgevoed en ingeburgerd. Bovendien geldt in NL meer het 'doe maar gewoon' mentaliteit, als je je kop boven het maaiveld uitsteekt is het weer niet goed. Zelfde is met het rechts moeten staan omdat iemand achter je sneller zonodig langs wilt. | |
Mainport | zaterdag 25 februari 2006 @ 13:16 |
Wel leuk initiatief enzo, maar als niemand het daadwerkelijk doet heeft het uiteindelijk weinig zin he. ![]() | |
sizzler | zaterdag 25 februari 2006 @ 14:28 |
Meer bordjes en "Normen en Waarden-stewards" die iedereen verzoekt links te staan zou imo best werken. Daarna nog bordjes zoals ze die in Engeland hebben met: "please don't eat smelly food" en een "niet luid telefoneren" gebod. Zouden we hier in NL dan eindelijk beschaafd worden? | |
Ofyles2 | zaterdag 25 februari 2006 @ 20:01 |
Ik sta er eigenlijk nooit bij stil welke zijde van de roltrap ik neem, maar het is meestal rechts waar ik sta. Ik toon wel begrip voor de haastende passagier, maar waar ik me ook aan erger zijn de 'langzaamlopers'. Ik bijt steeds toe: 'Schiet eens op!', maar dat is kennelijk aan dovemansoren en blindemansogen gericht, zodat ik geregeld wild moet gebaren om mijn aansluiting te kunnen halen. Ik zal voorop lopen bij de campagne 'links gaan, rechts staan'. | |
the_disheaver | zaterdag 25 februari 2006 @ 23:11 |
quote:Probeer de volgende keer eens: 'Pardon, zou ik er even voorbij mogen?' | |
en_door_slecht | zondag 26 februari 2006 @ 04:13 |
quote:Waarop een slome zak zich na drie keer vragen eens af gaat vragen waar dat geluid vandaan komt, dan nog eens tijden nodig heeft om ook daarwerkelijk op te rotten om het bij de volgende egoistische hond niet anders te treffen. Weg winst. Dat er nog mensen zijn die beweren dat stilstaan efficiënter is dan lopen, is onbegrijpelijk. Die mensen zijn ook volkomen wereldvreemd. | |
wonderer | zondag 26 februari 2006 @ 04:49 |
Ik merk dat het over het algemeen best werkt, als de roltrap leeg is en er komt net een trein aan. Mensen staan netjes rechts en degenen die willen lopen, kunnen er langs. Maar wat gebeurt er dan...!! De mensen die links lopen zien dat ze er bijna zijn en gaan STIL STAAN, die laatste paar treden. Ze zijn er immers toch bijna. En tja, dan stopt de rest van de stroom en alle mensen die beneden staan te wachten dondert het niet waar ze gaan staan, want stil sta je toch wel. Let maar es op. Van boven naar beneden valt het normaal gesproken wel mee, meestal kun je er dan wel gewoon langs. | |
rompompom | zondag 26 februari 2006 @ 05:06 |
Dat in andere landen valt volgens mij ook nog wel mee hoor. Op Schiphol op die lopende banden staan er vaak zat mensen van allerlei slag aan de linkerkant stil, gezellig te ouwehoeren. In warenhuizen vind ik het trouwens niet zo'n punt. Dat zijn vaak korte roltrappen en de behoefte om daar te lopen op roltrappen ontbreekt volgens mij bij het gros van het winkelende publiek. Misschien is het een idee om de sta-helft rood en de loop-helft groen te verven? Ziet er ook een stuk gezelliger uit dan dat grauwe grijs altijd ![]() | |
Argento | zondag 26 februari 2006 @ 11:54 |
Een dergelijk initiatief staat of valt met mensen als TimmyASD en valt dus. Persoonlijk vind ik het nogal bizar dat er mensen zijn die op een roltrap een plekje weten aan te wijzen waar het 'het lekkerst staat' en dat dat zo belangrijk is, dat het algemene belang van doorstroming ervoor moet wijken, om vervolgens te suggereren dat ze zich met belangrijke dingen bezig houden, maar op een samenleving van 16 miljoen mensen zijn dat soort zwakke schakels gewoon een regel. Ik meen me trouwens te herinneren dat op Utrecht CS een dergelijke regel (links lopen, rechts staan) wel geldt of in ieder geval gegolden heeft. | |
Batsnek | zondag 26 februari 2006 @ 12:07 |
Laat mensen voor wie de roltrap te langzaam gaat lekker de trap nemen. Alhoewel ik vaak automatisch rechts ga staan, laat ik me echt niet op een station ( of iets dergelijks ) vertellen waar ik geacht wordt om te staan. Ik kan me best voorstellen dat mensen haast hebben, maar dat wil niet zeggen dat iedereen zich daar maar automatisch aan, aan moet passen. En sowieso, er hoeft maar een wankel oud vrouwtje op de roltrap te staan, die moeite heeft met het afstapje en het principe gaat niet op. In Nederland zijn roltrappen trouwens daar ook te kort voor, hoeveel tijd win je nou? 10 sec. ? In Engeland hebben ze overal roltrappen van zo'n 50 meter lang, met bordjes: "Stand to the right", daar werkt het wel. Hoewel zo'n gehaast figuur daar wel doodleuk tegen elke passant "excuse me" zegt, is me opgevallen, daar moet je op een gegeven moment ook helemaal schijtziek van worden... ![]() | |
boskov | zondag 26 februari 2006 @ 12:11 |
quote:Uiteraard, immers waarom zou je iets doen wat jou geen moeite kost en je medemens helpt. Het is toch van de zotten dat mensen je zoiets vragen. Echt als ik jou was zou ik alleen aan de linkerkant staan, want dan kunnen al die mensen er niet langs. Weet je hoe stoer je dan bent!! | |
Batsnek | zondag 26 februari 2006 @ 12:18 |
quote:Ik heb meestal een grote sporttas en rugzak bij me, dus ik sta dan automatisch links, omdat ik rechtshandig ben. ![]() Zoals ik zei, onpraktisch systeem. | |
Gia | maandag 27 februari 2006 @ 13:08 |
Nog even en dan komen er acties als: -Bejaarden mogen niet na 6 uur 's avonds boodschappen doen, omdat anders de hardwerkende man die niet overdag naar de winkel kan, te lang voor de kassa moet staan. -Bejaarden mogen niet in de spits reizen. -Moeders met baby's mogen niet in de spits reizen. (Trouwens ook liever niet 's avonds met kinderen boodschappen doen.) Enz.... Want stel je voor dat de gemiddelde jup hier last van zou krijgen. ![]() | |
zoalshetis | maandag 27 februari 2006 @ 13:11 |
quote:niet alleen juppen reizen met het openbaar vervoer ![]() er zijn meer mensen die haast hebben. | |
Pietverdriet | maandag 27 februari 2006 @ 13:19 |
quote:waarin verschillen je ideeen nu van bv werktijden te flexibiliseren om files te voorkomen? Bejaarden kunnen nu (buiten de spits) al een aantal dagen in het jaar gratis reizen. | |
desiredbard | maandag 27 februari 2006 @ 13:54 |
quote:Beter mensen zonder haast de gewone trap mensen met haast kunnen dan de roltrap oplopen. Wachtijen voor de roltrap...doe niet zo achterlijk Yildiz laat de persoon met wie je zo nodig moet ouwehoeren voor of achter je staan zodat er links iemand langs kan | |
boskov | maandag 27 februari 2006 @ 14:09 |
quote:best goede plannen heb je daar! | |
zoalshetis | maandag 27 februari 2006 @ 14:12 |
gewoon een beetje sociaal doen kan toch geen kwaad op een roltrap. | |
_Qmars_ | maandag 27 februari 2006 @ 14:36 |
Pokkelijers op die roltrappen altijd. In Zweden hielden ze zich er ook keurig aan links lopen, rechts staan, bij de metro. T valt me op dat de etiquette verder is doorgevoerd in Scandinavie. Hier in Nederland, allemaal stugge boeren, die een houding hebben van ''mijn plekje-houd niet van nieuwe regels- blijf asociaal-. Sjonge jonge, iedereen heeft et over de Juppen, maar als ik van Leiden naar Leeuwarden reis heb ik soms maar een paar minuten om over te stappen, maar die pleurislijers, te babbelen naast elkaar zullen ook geen vin verroeren, ook als je het ze vraagt. Pleur toch op. | |
Pietverdriet | maandag 27 februari 2006 @ 14:44 |
quote:Wat hij zegt | |
Batsnek | maandag 27 februari 2006 @ 14:46 |
Mensen moeten zich niet zo aanstellen, als iemand mij vraagt om aan de kant te gaan doe ik dat heus wel, maar ik ga niet bij voorbaat met iedereen die wel eventueel ergens wat op tegen zou kunnen hebben rekening houden. Dan kunnen we ook wel allemaal muistil in de trein gaan zitten omdat eventueel iemand zich niet zou kunnen concentreren tijdens het lezen van d'r doktersromannetje, of met z'n allen gelijk op staan als er een bejaarde de trein in komt wandelen ( ik heb zelfs een keer meegemaakt dat een vrouw vloekend en tierend de coupé uitliep omdat niemand automatisch opstond voor 2 kinderen die niet konden zitten ). Misschien is het dan ook een leuk idee, om vaste looproutes af te spreken, speciale praat en stiltezones te plaatsen, een verbod op het mensen aanspreken neer te zetten zodat niemand gestoord hoeft te worden, en ga zo maar door. Kom op zeg, waar maken mensen zich druk over, als je echt haast hebt pak je lekker de gewone trap, en dan ren je de volgende keer maar wat harder of pak je een trein eerder. Laten we elkaar een beetje in hun waarde laten, en iedereen gewoon op zijn eigen manier zich laten gedragen, ipv dit soort belachelijke gedragscodes in te gaan stellen. | |
_Qmars_ | maandag 27 februari 2006 @ 14:48 |
quote:door mensen zoals jij, komt het vast wel goed met Nederland in de toekomst. Het prijkende voorbeeld van vastgeroest individualisme. ![]() | |
Pietverdriet | maandag 27 februari 2006 @ 14:51 |
quote:In beschaafde landen is het heel normaal, in de UK wordt het zelfs op grote stations omgeroepen op de trappen. STAND TO THE RIGHT!!! | |
Batsnek | maandag 27 februari 2006 @ 15:00 |
quote:Lol, en dat basseer je waarop... Maar idd, het verval van Nederland zal beginnen bij de mensen die niet automatisch aan de rechterkant van de roltrappen gaan staan. Pfft, waar maak je je druk om man, bang dat je je teveel in moet spannen als je de gewone trap neemt? Die waarschijnlijk minstens 2 sec. trager is dan de roltrap... | |
desiredbard | maandag 27 februari 2006 @ 15:11 |
quote:[ 1) Stomme Stugge Lompe Boer dus.... quote:2) Ja je grote bek dichthouden en je walkman niet op 20 hebben staan hoort bij normale sociale omgangsnormen (maar zie 1) 3) Opstaan voor iemand misstaat niemand Beter 4 mensen dier tegelijk opstaan voor een bejaarde dan helemaal niemand quote:Niet Claxoneren bij ziekenhuizen, smoel houden in een bibliatheek, en geen blerende muziek op wandelpaden in natuurgebieden? quote:Of je douwt je koffer in iemands knieholte en schoudert jezelf er langs..... dat heeft hele leuke effecten. Het is namelijk niet het geval dat de roltrappen te druk zijn.... Nee op een lege roltrap krijgt een groep ASO's het voor elkaar 3 breed te gaan staan | |
Pietverdriet | maandag 27 februari 2006 @ 15:18 |
quote:Jongentjes als jij heb ik regelmatig een ferme draai om hun oren verkocht in de trein, gevolgt door applaus van medepassagiers. | |
Batsnek | maandag 27 februari 2006 @ 15:26 |
quote:Ach natuurlijk, de wijze waarop je met roltrappen omgaat bepaalt het mileu waaruit je voort komt. ![]() quote:Jaaaah, we moeten met z'n allen compleet langs elkaar heen gaan leven, strak voor ons uit kijken, elkaar niet aanspreken, en vooral geen muziek aanzetten want als iedereen tegelijk z'n adem inhoudt kun je net iets van de melodie horen als je een walkmen op 20 hebt staan! Brilliant, de maatschappij moet lekker kil en koud worden, volledig op mensen met lange tenen afgestelt worden, zodat we nooit meer met dingen geconfronteerd hoeven worden waardoor we wellicht ons werk iets minder zouden kunnen doen. Flikker toch op, heb je wel eens 's ochtends op 't station gekeken hoe mensen de trein uitkomen? Allemaal lange sachreinige gezichten, de helft met een koptelefoontje op, en niemand kijkt elkaar aan, allemaal strak voor je uitkijken dat is de nieuwe maatschappij; voor-je-kijken-doorlopen! GAD-VER_DAMME! ![]() Ik heb eens meegemaakt dat een Afrikaan in de trein zat, ook toen was het muisstil, en hij sprak steeds mensen aan, omdat hij wat te lullen wilde hebbe, maar iedereen negeerde hem maar een beetje of zei dat hij of zij even aan het lezen was. Al kwaad weglopend, riep hij dat iedereen de pot op kan, en dat zelfs de koeien in de wei nog meer geluid maken, en weet je wat, ik geef 'm alle gelijk van de wereld! quote:Dit is iets compleet anders, in ziekenhuizen, bibliotheken en natuurgebieden zitten de mensen voor hun rust, dus lijkt het me evident dat je uit respect die rust niet verstoord. De trein is puur bedoeld als vervoermiddel, en dus niet alleen voor mensen die zo dood mogelijk door het leven willen gaan. quote:Nooit last van gehad, misschien heeft dat te maken met het feit dat die dingen niet langer dan 6 meter zijn, dus je staat er hoogstens 5 à 6 sec. op? Maak je toch niet zo druk man, het is verdomme maar een domme roltrap. ![]() | |
Pietverdriet | maandag 27 februari 2006 @ 15:27 |
2 minuten met mij in een coupe, dan roep je om je moedertje... | |
zoalshetis | maandag 27 februari 2006 @ 15:27 |
quote:ja dat heb je met die mensen he. die hebben natuurlijk nog nooit een 'stiltecoupe' in hun leven gezien. ![]() | |
zoalshetis | maandag 27 februari 2006 @ 15:27 |
quote: ![]() ![]() | |
Batsnek | maandag 27 februari 2006 @ 15:28 |
quote:Op welk traject hebben ze tegenwoordig dan roltrappen in de trein? ![]() quote:Um, als het een stiltecoupé was, stond dat er wel bij he... En ik weet niet hoe vaak jij in treinen komt, maar het geregeld stampusdruk in die ondingen, dus dan ga ik echt niet bij de deurtjes staan omdat, alhoewel er nog genoeg zitplaatsen zijn, ze daar misschien niet op mensen zitten te wachten die WEL met elkaar willen praten. Maar jij verwacht natuurlijk dat het muisstil in een bomvolle trein is... [ Bericht 16% gewijzigd door Batsnek op 27-02-2006 15:39:15 ] | |
Batsnek | maandag 27 februari 2006 @ 15:30 |
dubbelpost. | |
desiredbard | maandag 27 februari 2006 @ 15:42 |
quote:Dat en je postgeschiedenis quote:In jouw enge belevingswereldje nis rekening bhebben met beangstigend quote:Als mensen niet met een vreemde willen praten is dat hun goed recht....waaraom ben je nietrbleeker bij hem gaan zitten. quote:En links op de roltrap is voor luie mensen die niet willen lopen en kleppen rechts voor hen die haast hebben quote:Met al dan niet een dom bot figuur erop, die al dan niet een paar treden naar beneden verhuist 5-6 seconde bepaald of je je aansluiting haalt | |
zoalshetis | maandag 27 februari 2006 @ 15:46 |
quote:andersom in nl. let je verder wel een béétje op je spelling? | |
desiredbard | maandag 27 februari 2006 @ 15:50 |
quote:Ach zolang ik er ergens langskan...links of rechts is mij om het evrn...voor mij is het links, en mensen doen het hier gewoon ook | |
zoalshetis | maandag 27 februari 2006 @ 15:51 |
quote:is ook zo. | |
stijgende_ster | maandag 27 februari 2006 @ 15:53 |
Werkt inderdaad perfect in Engeland! Ideaal! Ik steun het punt van de studenten ![]() | |
Batsnek | maandag 27 februari 2006 @ 16:03 |
quote:Yeah right, als we het dan toch over postgeschiedenis gaan hebben, kun jij misschien even toelichten waarom alle "treinspringers" enorme losers zijn. ik vraag me namelijk af, wat iemand die geestesziek is, en in een vlaag van verstandsverbijsering een zelfmoord begaat een loser maakt? Of zijn alle geestelijk zieken per definitie losers? Moet ik hier nu ook een waarde-oordeel over jouw persoon aan uit ontlenen, of is het misschien beter om iets volwassener argumenten te zoeken? quote: ![]() quote:Natuurlijk, maar het is wel heel erg opvallend hoe wij in het superieure westen zo weinig behoefte aan menselijk contact hebben, en zogenaamd primitievere culturen wel altijd en overal hartelijk met elkaar omgaan. Maar goed, elkaar negeren is natuurlijk je goed recht. quote:Omdat het vrij druk was, zoals ik al aangaf, en er dus geen plaats vrij was. En waarom zou ik in godsnaam een gesprek met iemand anders moeten beindiggen omdat 2 banken verderop iemand door mensen zoals jou genegeerd word ( om het maar even persoonlijk te houden ), en ik dat pas echt doorhad nadat hij al gepikeerd wegliep. quote: ![]() quote:Bullshit natuurlijk, wat zijn nou 5 of 6 sec, vrijwel niets. Als je eraan komt rennen ziet een conducteur dat meestal wel, en wacht ie waarschijnlijk nog wel 5 of 6 seconden langer. En zoals ik al zei, er hoeft maar een vrouw met een kindje in de hand, een oud vrouwtje, iemand met een flinke sportas, of wat dan ook op de roltrap te staan, en je hele plan valt al in het water. Tenzij je haast het natuurlijk rechtvaardigd om die ook maar opzij te duwen. ![]() | |
boskov | maandag 27 februari 2006 @ 16:12 |
quote:In de afgelopen twee maanden hier in Parijs is mijn enige vertraging op de roltrap een toerist geweest. Geen een keer was een oud vrouwtje, een kind, of een flinke sporttas. Best opvallend dan. Het punt is dat iedereen zich er aan houdt, kinderen staan voor hun moeder, de sporttas staat op de tree ervoor, en de oma staat heel netjes aan de rechterkant. | |
Batsnek | maandag 27 februari 2006 @ 16:19 |
quote:Dan was t vast niet druk, want als het echt druk was, dan stond op de plaats waar die tas of dat kind stond, wel een andere reiziger. En Oma's zijn over het algemeen trager met opstappen, waar dus die "vervelende vertraging" van een paar seconden uit voort komt. | |
zoalshetis | maandag 27 februari 2006 @ 16:20 |
quote:dat ding is toch een lopende band... | |
desiredbard | maandag 27 februari 2006 @ 16:21 |
quote:Zelfmoord pleeg je niet zo maar, en al je het doet, doe je het op zo'n manier, dat zo min imogenlijk mensen er last van hebben..... Een nietsvermoedende treinmachinist/vrachtwagenchaufeur, pasanten bij een flatgebouw een levenslang trauma bezorgen, x mensen vertraging en overlast bezorgen, valt bij mij inderdaad onder loser zijn....springers zijn losers. Er zijn zat alternatieven..... e-mailtje met vertraging naar het politiebureau en je verhangen, pillen slikken, je haar drogen onderwater in de badkuip. Met een rugtas vol lood van de STENA line naar harwich springen (nachtboot), halverwege is een andere. Springers zijn asociale loosers quote: opstaan voor ouderen, links/recjhts staan op een roltrap zodat anderen er langs kunnen, niet de afgrijselijke herrie van walkman van de passagier naast me hoeven aan te horen... ja dat is inderdaad onderdeel van ideaal. Net zoals een normaal gesprek voeren als beide partijen daar zin in hebben. De afrikaan uit jouw voorbeeld is een opdringerige zak, om scheldend en tierend de trein uit te lopen..... nogmaals waarom ben je zelf niet met hem gaan praten. Als ik denk/lees/plan/werk en geen zin heb in een gesprek dan is dat mijn goed recht. quote: ![]() Waren ze aan het werk, of aan het studeren, of een goed boek aan het lezen. quote:Niet als die links of rechts op de trap staan en je je tas voor je achter je zou houden.... Kind zet je op een roltrap sowieso niet naast maar voor je, een of twee treden hoger neer. Zo leer je het kind meteen dat als het op een roltrap staat het links/rechts hoort te staan en niet in het midden. En 5/6 seconbden kan het verschil maken tussen die conducteur jou wel of niet zien, en metro's die wachten al helemaal niet | |
Batsnek | maandag 27 februari 2006 @ 16:40 |
quote:Nou goed, als je dan toch off-topic wilt gaan: Iemand die geestesziek is weet niet wat hij of zij doet. Hij is namelijk geestesziek. En nee, niet alleen verslaafden, getraumatiseerden en mensen met aangeboren afwijkingen kunnen een dergelijke ziekte oplopen. Ook "normale" mensen kunnen hier ineens door overvallen worden; en zonder dat ze er zelf bewust van zijn het leven van zichzelf en anderen in gevaar brengen. Dat is namelijk een kenmerk van een geestes-ZIEKTE. Behoorlijk kortzichtige en domme reactie dus. quote:Nou prima, maar ik leef toch liever in een iets hartelijker en gastvrijere maatschappij, dan eentje waarin een gesprek met iemand aangaan al als opdringerig word beschouwd. Anderen zo min mogelijk tot last zijn is een grondbeginsel van een vreedzame gemeenschap, maar het moet niet zo zijn dat je niet meer jezelf mag zijn, want stel je voor dat anderen daar niet op zitten te wachten. Maar goed we kunnen hier nog eeuwig over door blijven discussieren, dus laten we het maar op een verschil van mening houden. quote:Inderdaad, misschien heeft degene die tegenover je zit wel net het bericht gekregen dat z'n vader is overleden, misschien heeft hij of zij een ernstige ziekte waardoor diegene niet kan praten, misschien mag hij of zij van z'n geloof niet met mensen in een trein praten. Allemaal redenen om stijf je mond dicht te houden, want voor je weet stoot je iemand voor z'n hoofd, want stel dat! quote:Misschien wil je als moeder je kind wel zo dicht mogelijk bij je hebben, zodat het niet met z'n veter tussen het eind van de roltrap kan komen, of wat voor reden dan ook. Wie ben jij om te zeggen hoe iemand z'n kind op ROLTRAPPEN op moet voeden? En als jij die 5 a 6 seconden echt zo belangrijk vind, dan zijn we uitgepraat. ![]() | |
desiredbard | maandag 27 februari 2006 @ 17:36 |
quote:Minder dan je denkt en je aangaat Je zoekt A) Hulp B) Maakt er een einde aan, allebei is prima wat mij betreft, zolang je maar niet a-sociaal springt quote:Een gesprek aangaan is niet opdringerig, maar een grote bek opzetten als niemand zin heeft in een gesprek, doet mij vermoeden dat de persoon tamelijk opdringerig was in zijn pogingen, en zo niet, dan toch. Respect hebben voor iemand die geen zin heeft om te praten. quote:En scheldend en tierend de coupe uitlopen...is niet iemand voor het hoofd stoten? Gewoon nee als nee accepteren? quote:De exacte reden waarom je het kind idd twee treden boven je hebt staan....dan kun je daar bij en het zien... als dat naast je gebeurd kun je niets. quote:Als kinderen niet bijgebracht wordt hoe ze zich moeten gedragen en ik daar last van heb. Dan heb ik daar last van | |
Batsnek | maandag 27 februari 2006 @ 18:26 |
quote:Belachelijke reactie; iemand die geestesziek is, is niet in staat tot rationeel nadenken. Je begint ook niet tegen iemand op krukken te schreeuwen dat ie nou verdomme eens door moet lopen. quote:Wat is een grote bek opzetten? Zoals ik zei, zei hij dat iedereen de pot op kon ( hij zei letterlijk dat hij genoeg van de stilte had, en dat zelfs koeien nog harder loeien en toen liep ie weg ), hoe dan ook, het is ( naar mijn mening ) gewoon een idiote situatie als een stampvolle coupé gewoon compleet stil is. Ik ben toch altijd op zoek naar een klein beetje menselijke activiteit, dus ik kan me goed voorstellen dat je daar op een gegeven moment genoeg van krijgt. Dan maar iets minder "gemoedsrust". ik vind 't gewoon belachelijk dat we als maatschappij zo van elkaar vervreemd zijn, dan men niet eens meer een normaal gesprek in een trein kan voeren. 'T kan best zo zijn dat er een paar mensen rustig willen lezen of uit willen rusten, maar als een hele coupé gewoon dood voor zich uit loopt te staren, dan vraag ik me echt af, in wat voor enge wereld we leven. Wie riep hier ook alweer individualist? quote:Als het kind 2 treden boven je hebt staan kun je niet goed zien wanneer dat ding weer in de grond verdwijnt, ook zal het kind zich automatisch omdraaien, als je het bij z'n handje vastpakt, en ziet dus helemaal niks aankomen. Als je daarnaast nog toevallig een tas in je andere hand hebt ( lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk ) dan kun je helemaal moeilijk ingrijpen. Als het kind dan naast je staat kun je het in ieder geval nog snel met 1 hand optillen. Ervan uitgaande dat het een klein kindje is. Maar om terug te komen op mijn eerdere vraag; Wie ben jij om in godsnaam te bepalen hoe kinderen opgevoed dienen te worden, notabene op een achterlijk ding als een ROLTRAP? quote:En op welke manier heb je daar nou last van? Dat je het er niet mee eens bent is wat anders, maar hoe berokkent het jou schade, als ik vragen mag? | |
ChillyWilly | dinsdag 28 februari 2006 @ 00:23 |
quote:In Engeland, Frankrijk, Japan en de rest van de Wereld gaat het toch ook goed? Of zijn Nederlandse kinderen zo lomp dat ze niet eens normaal op een roltrap kunnen staan? ![]() | |
Evie | dinsdag 28 februari 2006 @ 00:33 |
quote:Lopen hindert en is tevens gevaarlijk. En nee ik heb geen kinderen maar ik heb wel zat broertjes/zusjes/oppaskinderen gehad. Bovendien kan je de hand van je kind ook vastpakken (zelfs makkelijker omdat het lengteverschil dan minder is) als het kind voor je staat. quote:Er is niemand die bepaald waar wie mag gaan zitten. Als je kinderen een jaar of 10 zijn is het inderdaad een beetje overdreven om ze op schoot te nemen, maar bij een kind van een jaar of 2 a 3 a 4 kan dat zeker wel. Het is erg vervelend dat veel mensen dat niet doen. Als u enig idee zou hebben hoe vaak ik moet staan in de trein en bus, terwijl ik nogal vaak door mn enkels ga en deze nogal instabiel en pijnlijk zijn vaak. Bovendien ben ik erg wagenziek (ook last van in de trein) en vind ik het fijn om niet telkens kotsmisselijk op plaats van bestemming aan te komen iedere dag, omdat je vaak niet uit het raam kan kijken als je staat. Ik zit toch liever! Als het even kan! | |
zoalshetis | dinsdag 28 februari 2006 @ 00:37 |
hoe zielig moet je zijn om te denken dat je vrijheid wordt ingeperkt als je de regel: rechts langzaam, links snel navolgt? | |
Peter | dinsdag 28 februari 2006 @ 02:28 |
quote:[doomdenk] begin van het einde : [/doomdenk] | |
en_door_slecht | dinsdag 28 februari 2006 @ 03:11 |
quote:Iemand die geestesziek is kan wel de treintijden onthouden, kan wel naar 't spoor lopen, wel bedenken dat hij dood wil maar niet bedenken dat iemand anders hem kapot moet rijden en van 't spoor moet spuiten en de onderdelen bij elkaar moet zoeken? Springers zijn egoïsten pur sang, losers. quote:Dat komt omdat er zoveel mensen zijn die altijd redeneren vanuit zichzelf, tot op de roltrap aan toe. De hele wereld laat zien dat het systeem werkt, dat het overal in de wereld een geaccepteerde omgangsnorm is, maar kutvolk zoals jij zijn te lam om ook maar iets ten doen of veranderen wat een ander kan helpen. Of het nu 1 seconde is of een half uur dat die ander ermee opschiet. quote:Ja, want oh oh oh, als er ook maar iemand in de buurt komt van je grondrecht om lekker lomp te zijn. | |
Peter | dinsdag 28 februari 2006 @ 03:26 |
quote:ja quote:ja zeker, ze zijn niet invalide quote:dat al helemaal quote:nope. ze zijn gefocussed op er een eind aan maken.. trein is lekker snel, gevolgen voor anderen zijn niet meer relevant op dat moment.. zijn niet voor niets geestesziek quote:losers als in: "niet geholpen door de maatschappij en er alleen niet uit kunnen komen"? egoïsten als in: "niemand die ze heeft kunnen helpen en ze willen geen last meer zijn? geen pijn meer voelen? geen verdiet meer hebben?" ben je dan een egoïst? | |
en_door_slecht | dinsdag 28 februari 2006 @ 04:45 |
Laat ik even vooropstellen dat ik dat probleem niet wil bagatelliseren en er ook weinig van weet. Maar het gaat er bij mij niet in dat deze mensen geen seconde bij de gevolgen voor anderen stil staan. Daarom zie ik ze, omdat dat woord eerder werd gebruikt, als egoïsten. Blijkbaar geven ze niks om "geen last meer willlen zijn". Maar misschien dat deze discussie niet op de roltrap moet worden gevoerd, dat staan we Batsnek in de weg. ![]() ![]() | |
boskov | dinsdag 28 februari 2006 @ 10:20 |
quote:Niet druk ![]() Op het rustigste moment hier is het nog steeds drukker dan de spits in Amsterdam ![]() | |
Batsnek | dinsdag 28 februari 2006 @ 10:38 |
quote:Um, het is niet zo dat er maar 1 keer per dag een trein over een spoorweg gaat, je hoeft maar te bedenken; ik ga mezelf van kant maken, en dat doe ik op de treinrails, om een eind eaan je leven te maken. Iemand die dus niet in staat is tot rationeel nadenken, heeft dus helemaal geen invloed op wat ie denkt; hij KAN niet logisch nadenken omdat hij ZIEK is. Maar ja, misschien moeten we al die miserabele zieken in het ziekenhuis ook maar eens zelfmoord aanpraten, ze slikken het toch wel, en dan zijn wij weer mooi van het probleem af. Of staan lichamelijk zieken nou ineens zover boven geesteszieken dat het een belediging zou zijn, om die 2 dingen met elkaar te vergelijken, ben jij er zo-eentje? quote:Het werkt helemaal niet perfect; ik was een jaartje geleden in Engeland, en daar had je precies dezelfde situatie als in Nederland. Mensen moesten daar telkens opnieuw vragen of ze er langs mochten, dus je hoorde op o'n roltrap van 100 meter lang dan ook steeds; "excuse me, excuse me, excuse me." Over het algemeen genomen konden mensen die liepen hoogstens 10 seconden winnen. Hier in nederland zijn onze stationsroltrappen nog geeneens 10 meter lang, dus je kunt wel nagaan dat mensen paseren geen fuck op schiet. En zoals ik al zei, ik ben helemaal niet te beroerd om aan de kant te gaan; maar als ik een sportas in m'n hand heb gaat dat niet, en als ik 'm neerzet, heb ik grote kans dat ie voor m'n neus weggejat word. En het heeft niks met een recht om lomp te zijn te maken, maar gewoon met menselijkheid. Als je wat afwezig , versuft of gewoon moe in de ochtend bent denk je niet aan zoiets; en dus ga je gewoon lekker staan waar jou dat het beste uitkomt. Kinderen denken hier ook niet aan, en ouderen al helemaal niet. Ik kan me goed voorstellen van moeders dat ze hun kind naast zich willen houden, puur om meer overzicht te hebben, en mensen met een sportas of andere lompe bagage zullen ook de weg voor je blokkeren. Net zoals oudjes op het station die langzamer lopen, kinderen die overal tussendoor rennen, meisjes die met elkaar aan het praten zijn en de voortgang voor andere ophouden. Een zwerver/straatmuzikant die tegen de muur aan zit, en mensen ophoud. Greenpeace en amnesty international die mensen aanspreken, en zo de weg voor anderen blokeren ( ze staan immers altijd op de drukste punten ). Controle op het station, waardoor iedereen eerst door een poortje moet, enig idee hoeveel dat ophoud? Mensen met haast die anderen zowat omver lopen. Mensen die treindeuren weer dicht doen, omdat ze het koud krijgen, mensen die hun tas in de loopgang hebben liggen omdat er geen plaats meer in de rekken is. Mensen die te laat opstaan als de trein bij z'n eindpunt is, junks die voor de ingang gaan staan kijken of er geen politie is, mensen die gewoon aangesproken worden door kennissen, etc etc etc. Er zijn honderden redenen, en je kunt nou eenmaal niet alles voorkomen. Je moet soms maar gewoon accepteren dat sommige dingen prakitisch niet haalbaar zijn in Nederland. Dat heeft met de mentaliteit te maken, met de gemoedstoestand van passagiers, met aansluitingen op t station en ga zo nog maar door. Je kunt je niet tegen elk wissewasje wapenen. Maar gewoon lekker blijven schelden, dat is namelijk egocentrisch en een kutinstelling, maar dat is zeker jouw manier van beredenering? Anderen de huis volschelden, als je het niet met ze eens bent. ![]() | |
desiredbard | dinsdag 28 februari 2006 @ 15:09 |
quote:Iemand met krukken hoort het benul te hebben niet het hele voetpad in beslag te nemen, en ja dat zeg ik dus wel doorlopen of aan de kant gaan. Ik heb een aantal vrienden die lichamelijk gehandicapt zijn en die hebben hier ook echt geen problemen mee. Je moet mensen niet zieliger maken dan ze zijn. Rationeel nadenken.... pfffff als je kiest een eind aan je leven te maken...kies je ook op welke manier..... dadcht jij dat het om een seconde complete verstandsverbijstering ging terwijl je toevallig langs het spoor was?..... Ik heb het van dichtbij meegemaakt, en sterker nog ik heel erg goed begrijpen waarom iemand het doet..... maar aan springers gaat niets verloren ....affgezien twee uur reistijd als je een treinpassagier bent quote:Dan moet je maar naar verwegistan verhuizen. Ik heb er ook niet altijd zin in om te ouwehoeren in de trein, en als ik dus een of andere idioot krijg wordt die ook genegeerd. (Hij kan toch gvd zien dat ik lees/werk/studeer) en dan achteraf commentaar hebben.... Maar je spreekt jezelf tegen....die coupee was muisstil...maar verderop zat jij wel te praten??? quote:Als het kind 2 treden hoger staat dan jij kun je dat niet zien? Moet je toch eens naar de opticien? quote:Wat een ongeloofelijke zin Bulshit kraam je hier uit ....... Nogmaals stilstaan op de roltrap doe je uiterst links of rechts (rechts in NL links in UK en IRL) zoals mensen je kunnen passeren mocht dat nodig zijn. Er is geen enkel excuus aan te voeren om twee/drie breed op een roltrap te staan. En als je zonodig met kind en tassen moett gaan rondslenteren...dan neem je gewoon de trap of de lift....veel veiliger. Ik zou je graag eens tegenkomen breeduit op een roltrap staande ....ik los dat soort problemen heel makkelijk op....ik zeg 1x sorry, en daarna ben ik er toch echt langs... quote:Gemiste metro's bussen als het om roltrappen gaat, vandalisme in een tuin (bal ophalen) als hen niet geleerd wordt dat gewoon te vragen maar moeder ze helpt stiekum de achtertuin in te komen...terwijl ze weten dat ik thuis ben...kutkoters die op mijn tuinhek zitten etc etc..... tegen de tijd daat ze 12-13 jaar of erger 16 zijn mag je toch hopen dat ze weten hoe het hoort of je hebt zo'n betmetoorbelfiguur op een scooter.... | |
MartijnA3 | dinsdag 28 februari 2006 @ 15:40 |
quote:Waarom niet links? ![]() | |
MrBean | dinsdag 28 februari 2006 @ 15:41 |
Jezus ... superlange posts ... en waar gaat het over ... rechts op de roltrap staan ... ![]() | |
Gia | dinsdag 28 februari 2006 @ 16:11 |
quote:Hoeveel kinderen heb jij? Mijn ervaring is, dat het makkelijker is om je kind naast je aan de hand te houden. | |
Yildiz | dinsdag 28 februari 2006 @ 16:12 |
quote:Op vele plaatsen in vele landen hangen zelfs bordjes die dat aanbevelen d.m.v. een blauwe sticker. | |
MrBean | dinsdag 28 februari 2006 @ 16:13 |
quote:*zucht* Dan laat jij toch lekker je kind naast je lopen. ![]() Als het niet anders kan dan hoef je niet rechts te lopen natuurlijk. ![]() Maar gemiddeld gesproken vind ik het een goede fatsoensregel. | |
Gia | dinsdag 28 februari 2006 @ 16:20 |
quote:Dat is wat jij denkt, mijn ervaring is anders. Ik heb het altijd makkelijker gevonden om mijn kinderen naast me aan de hand te houden, om meerdere redenen. Als het kind voor je staat, kan het vallen, omdat het niet in de gaten heeft wanneer hij/zij af moet stappen. Als je dan ook nog een tas in je andere hand hebt, kun je ook je kind niet even optillen, als het voor je staat. Dan kan wel als je kind naast je staat. Ik snap niet dat mensen die geen kinderen hebben, allemaal zo goed weten wat makkelijker of praktischer is en niet aan willen nemen van mensen die er ervaring mee hebben dat het zo niet werkt. quote:Ik ben hartpatient en wil echt geen 3 uur met een kind van 4 jaar op schoot zitten, na een dagje uit. Dan ben ik moe, en blij dat ik zit. quote:Vervelend voor je. Maar waarom kinderen kwalijk nemen dat jij niet kan zitten, terwijl er ook geen jongere voor je opstaat. Kinderen zijn net echte mensen en hebben gewoon dezelfde rechten als grote kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen. Dat een kind, dat oud genoeg is, opstaat voor een bejaarde, vind ik normaal, maar een kind hoeft van mij niet op te staan voor een jongere. | |
Gia | dinsdag 28 februari 2006 @ 16:21 |
quote:Als je twee handen vrij hebt, kan het inderdaad makkelijker zijn om je kind op de trede voor je te houden. Je kunt het dan met twee handen optillen. Maar als ik ga winkelen heb ik meestal geen twee handen vrij en dan is het makkelijker om je kind met je ene vrije hand naast je op te tillen bij het afstappen. | |
Batsnek | dinsdag 28 februari 2006 @ 16:56 |
quote:Een coupé is toch redelijk groot, als je aan de ene kant rustig met elkaar praat horen medepassagiers aan de andere kant daar niets van. Het was dus muistil, op die ene Afrikaanse man na. Maar goed, ik ga hier verder ook niet meer op in, het was ter illustratie van de vervreemding van de Nederlandse maatschappij bedoeld, maar dat is kennelijk aan sommigen voorbij gegaan. quote:Als het stampusdruk is, kun je niet voor je kijken omdat daar al iemand anders staat, dus kun je het afstapje niet goed ( voor je kind ) zien. Voor de rest, zie Gia. quote:Ik ga gewoon in m'n eigen tempo aan de kant, en als je daarmee niet kan leven dan kom ( krijg ) je er idd op een andere manier ( van ) langs. ![]() quote:We hadden het over jeugdprostitutie, en wat dat als directe nadelen voor jou zo opleveren. | |
Evie | dinsdag 28 februari 2006 @ 20:34 |
quote:Wat een onzin. Er wordt alleen even gevraagd of mensen ook een beetje rekening met anderen kunnen houden! [ Bericht 1% gewijzigd door Evie op 28-02-2006 20:44:53 ] | |
Evie | dinsdag 28 februari 2006 @ 20:43 |
quote:Iedereen mag zelf weten wat hij of zij handiger vindt, mijn ervaring is alleen dat je kleine kinderen (van 0 tot 3) beter even op kan pakken of voor je kan houden en ze helpen met het af en opstappen. Als u een hartpatient bent dan is het goedgepraat als u niet 3 uur lang met een kind op schoot kan zitten. (zolang het geen excuus is). Als er gezonde mensen met hun kind van 3 naast hen geplaatst zitten dan kunnen die het kind ook even op schoot nemen, dan hoeft er niet iemand anders die op het eerste gezicht misschien gezond oogt (maar die dat wellicht niet is) op te staan. Ik heb het er ook niet over dat kleine kinderen op moeten staan, maar alleen dat wanneer het kind erg klein is het misschien wel erg sociaal is als de gezondheid en omstandigheden het toelaten om het kind op schoot te nemen. Ik vind dat de ongesproken regel moet worden: Laat mensen die slecht te been zijn zitten en wees zo sociaal mogelijk. Het is natuurlijk onzin dat deze regel alleen moet gelden voor bejaarden. | |
Jernau.Morat.Gurgeh | woensdag 1 maart 2006 @ 10:56 |
quote:Het principe werkt ook in zowat elk land, behalve Nederland. Hier zakt vrijwel iedereen als een zak zeeuwse binten in elkaar zogauw hij op een roltrap stapt. Alleen daarom al kan iedereen z'n kut-excuus waarom hij/zij zonodig een roltrap moet blokkeren in z'n reet steken. Als het iedereen overal ter wereld lukt om een fatsoenlijke doorstroming op een roltrap te krijgen, kan het hier ook. | |
Tokus | woensdag 1 maart 2006 @ 11:18 |
quote:zeeuwse binten zakken niet in elkaar, ja! ![]() quote:ik heb meer het idee dat de tegenstanders hier nu fel blijven reageren omdat ze geen gezichtsverlies willen lijden, maar hun gelijk perse willen halen, ook al weten ze ook wel dat het hun geen enkele moeite kost om gewoon automatisch rechts te staan, al dan niet met je kind of grote tas voor je. | |
NewOrder | woensdag 1 maart 2006 @ 11:56 |
quote:Het gaat om het principe dat een roltrap niet is bedoeld om op te lopen. Dat dit toch gebeurt en er ongeschreven regels bestaan over de positie die mensen op de roltrap in moeten nemen doet daar niets aan af. | |
Jernau.Morat.Gurgeh | woensdag 1 maart 2006 @ 11:57 |
quote:Een roltrap is wel bedoeld om op te lopen. quote: | |
Jernau.Morat.Gurgeh | woensdag 1 maart 2006 @ 11:57 |
quote ipv edit | |
Quinazoline | woensdag 1 maart 2006 @ 12:01 |
Goed initiatief! ![]() Het irriteert mij ook erg vaak. Op spoor 14 een trein die om .21 vertrekt, maar de trein die ik wil halen vertrekt om .17 van spoor 15. Door al die mensen die die trein van .21 willen halen en niet aan de kant gaan mis ik dan mijn trein. | |
NewOrder | woensdag 1 maart 2006 @ 12:02 |
quote:Uit het ontwerp van de roltrap blijkt het tegendeel; de treden zijn dermate hoog en diep dat lopen niet alleen onlogisch maar ook nog eens extra risicovol is. | |
ikke_ook | woensdag 1 maart 2006 @ 12:04 |
Volgens mij hebben er een hele tijd stickers op Utrecht centraal bij de roltrappen gezeten waar dit ook op staat. | |
Paladina | woensdag 1 maart 2006 @ 12:07 |
Maar toch. In de eerder genoemde landen zijn de roltrappen vaak vele malen langer dan hier in Nederland. Op de gemiddelde metro- of V&D roltrap hier heeft zoiets toch helemaal geen zin. Maar bij hele lange roltrappen zie ik er wel het nut van in. | |
Quinazoline | woensdag 1 maart 2006 @ 12:09 |
Maar de mensen die er langs willen zien er het nut wel van in, dus dan ga je toch mooi netjes rechts staan? | |
Frollo | woensdag 1 maart 2006 @ 14:10 |
quote:Als ie stilstaat ja. Op een draaiende roltrap krijg je bij elke stap een 'duwtje' omhoog en dan is het juist handig dat de treden wat hoger zijn dan bij een gewone trap. | |
NewOrder | woensdag 1 maart 2006 @ 16:06 |
quote:Dat 'duwtje' zit tussen de oren. ![]() Het lopen op een bewegende roltrap kost per stap evenveel energie als op een stilstaande roltrap. | |
Peter | woensdag 1 maart 2006 @ 16:16 |
quote:duwtje omhoog? hoe bedoel je? een rollende of stilstaande rolstrap zie ik geen verschil. het enige is dat de hele trap mee omhoog gaat, afstanden tussen de tredes veranderen niet. de tredes blijven hoog, met scherpe randen en zijn veel gevaarlijker dan normale trappen om op te lopen. | |
desiredbard | woensdag 1 maart 2006 @ 16:17 |
quote:9.81 m/s[sup2[/sup] quote:Invloed op mijn kinderen de buurt etc | |
Harmen1984 | woensdag 1 maart 2006 @ 16:18 |
Goed initiatief! | |
1603 | donderdag 2 maart 2006 @ 01:07 |
liberalen zoals mij nemen altijd de rechterkant ![]() | |
Gio | donderdag 2 maart 2006 @ 10:42 |
Goed initiatief, maar dat zal helaas wel weer niet werken bij de sociale Nederlanders. Dan nog even over je kind naast je houden op de roltrap: Ik zag vandaag bij de roltrappen op Amsterdam CS stickers die aangaven dat je je kinderen 1 tree voor je moet houden. ![]() Niets over rechts staan en links doorlopen helaas. ![]() | |
the_disheaver | donderdag 2 maart 2006 @ 10:59 |
Waarom eigenlijk niet doortrekken naar straat? Het is keiirritant als je je bel moet zoeken als er 2 personen de gehele fietspadbreedte in beslag nemen... Meer rechts op straat! | |
Gia | donderdag 2 maart 2006 @ 12:07 |
quote:Maar aan jou kun je dat blijkbaar niet zien. Als iemand op krukken binnenkomt, of manklopend, of een bejaarde, ja, dan heb je gelijk. Maar voor zomaar een jongere hoeft niemand plaats te maken, ook een kind van 3 niet. | |
Gia | donderdag 2 maart 2006 @ 12:09 |
quote:Ik sta ook meestal rechts. Mijn kinderen lopen links, maar meestal wel de verkeerde kant op, want dat vinden ze grappig. Uiteraard niet als het druk is. | |
TMoose | donderdag 2 maart 2006 @ 14:15 |
quote:Volgens de Algemene voorwaarden van de NS heeft een kind van jonger dan 3 jaar helemaal geen recht op een zitplaats als deze gratis meereist... (Artikel 5.6, lid a ) (Dit geld natuurlijk niet als u netjes een kaartje voor de kleine hebt gehaald... ) Verder is het een kwestie van goed fatsoen... | |
Gia | donderdag 2 maart 2006 @ 16:55 |
quote: quote:Wel goed lezen. Hier staat niet dat een kind niet op mag zitten of op moet staan voor een persoon die de volle prijs heeft betaald. Hier staat dat je voor je kind vooraf een zitplaats mag eisen, als je de volle prijs betaald. En dan? Heb ik de volle prijs betaald en is er geen plaats vrij. Vind ik wel dat mijn kind dan recht heeft op een zitplaats, volgens dit artikel. | |
Jernau.Morat.Gurgeh | donderdag 2 maart 2006 @ 17:03 |
quote:Nee, want je koopt een vervoersbewijs, geen plaatsbewijs. Daarnaast drukt verlangen slechts dat uit: een verlangen. Koop je voor je kind een kaartje, dan mag je eenplaats verlangen. Koop je geen kaartje: dan mag dat niet. Er staat nergens dat de NS op welk moment dan ook gehoor zou moeten geven aan dat verlangen. | |
zoalshetis | donderdag 2 maart 2006 @ 17:17 |
"alles wat minder dan 30 kilo weegt moet op schoot". | |
Litpho | donderdag 2 maart 2006 @ 17:17 |
quote:Te beginnen met die overal rondslingerende vouwfietsen. | |
zoalshetis | donderdag 2 maart 2006 @ 17:17 |
quote:ja | |
Gia | donderdag 2 maart 2006 @ 18:02 |
quote:Er staat ook niet dat een kind niet op een vrije plaats mag gaan zitten en er staat ook niet dat een kind, dat eenmaal zit, op moet staan voor iemand met een vervoersbewijs. Anders ga ik voortaan in de trein eisen dat kinderen onder de 4 jaar voor mij en mijn gezin op moeten staan, tenzij ze de volle mep betaald hebben. | |
Schum1 | donderdag 2 maart 2006 @ 18:06 |
Als ik in mijn rechterhand koffie heb wil ik met mijn linkerhand, en dus ook aan de linkerkant, de leuning van de roltrap vast kunnen houden. ..even bakkie halen... | |
Gio | donderdag 2 maart 2006 @ 19:45 |
quote:Die moeten zoiezo verboden worden tijdens de spits. Het is al te vaak voorgekomen dat ik zo'n ding te hard tegen mijn benen heb gekregen omdat iemand zo nodig op het laatst de trein in springt, of nog beter, pas in de (overvolle) trein gaat vouwen. Daar irriteer ik me nog meer aan dan aan links stilstaande mensen op de roltrap ![]() | |
Tokus | donderdag 2 maart 2006 @ 20:35 |
quote:op straat geldt dat al sinds de tijd van Napoleon | |
Ofyles2 | donderdag 2 maart 2006 @ 22:11 |
quote:Dat laatste argument slaat nergens op. Jij moet dwingen kinderen onder de 4 jaar, betaald of niet, hun plaats laten afstaan voor anderen. Oh nee, wacht, kinderen onder de 4 jaar betalen helemaal niet. Dus ze moeten altijd opstaan voor overige personen. | |
whispers | donderdag 2 maart 2006 @ 22:15 |
Uitstekend initiatief! In België is het net zo: al die onnozelaars die links staan te lummelen ipv opzij te gaan en de baan vrij te maken. Vreselijk irritant. | |
V.en.A | donderdag 2 maart 2006 @ 22:59 |
Ik sta graag links, dan hebben die jankzakken tenminste een gezicht om de schuld te geven als ze de trein, die ze toch al zouden missen, gemist hebben. Dat is nu eenmaal een stuk minder frustrerend dan de schuld leggen bij de anonieme NS. Mijn manier van rekening houden met mijn medemens. | |
Ofyles2 | vrijdag 3 maart 2006 @ 21:20 |
Eigenlijk zou het me niet verbazen als zo'n gefrustreerde haastige passagier flink uithaalt tegen jou. ![]() ![]() | |
Yildiz | vrijdag 3 maart 2006 @ 21:31 |
quote: | |
Bonobo11 | vrijdag 7 juli 2006 @ 04:46 |
quote: ![]() ik wil soms een rotschop uitdelen aan die mongolen links op de roltrap. ,maar zo had ik er nog niet over nagedacht. Buk je even? | |
Seneca | vrijdag 7 juli 2006 @ 09:10 |
Als mensen nu gewoon eens op tijd van huis vertrekken, dan hoefden ze zich niet te haasten op die roltrap. En als de NS die aansluittijden nu eens realistisch maakte, dan hoefden die mensen zich ook niet meer te haasten. Probleem opgelost. Slotje. | |
CANARIS | vrijdag 7 juli 2006 @ 09:17 |
quote:Het werkt gewoon overal bevalve in Nederland. Ik schaam me altijd weer rot , als in Wenen een paar Korte Kapsel wijven de rolstrap bezet houden. Het zijn altijd Ollanders of Skandies ( Die hebben net zo weinig manieren) | |
Yildiz | vrijdag 7 juli 2006 @ 18:56 |
quote:Daarbij komt, een roltrap is helemaal niet bedoeld om op te lopen. Zoals bijvoorbeeld hier uitgelegd wordt: Mensen die op een roltrap stilstaan Bijvoorbeeld. Ik snap nog steeds de haast niet... | |
Pietverdriet | vrijdag 7 juli 2006 @ 18:59 |
quote:Je hoeft ook niet te lopen, maar als je dat niet wilt, dan ga je aan de kant staan zodat anderen er voorbijkunnen. | |
HPoi | vrijdag 7 juli 2006 @ 19:00 |
tsss, voor mijn part ga je kruipen op die roltrap lekker boeiend. Moet iedereen toch zelf weten. ![]() | |
the_disheaver | vrijdag 7 juli 2006 @ 22:18 |
quote:Ja, en dan zeuren dat je 10 minuten bij elke overstap moet wachten ![]() Gooi gewoon meer trappen neer, zelf kiezen. Of langzaam met de roltrap, of met enig moeite lekker snel met de trap! | |
P8 | zaterdag 8 juli 2006 @ 08:10 |
hier in groningen heb je niet heel veel (drukke) roltrappen, alles is hier veel beter geregeld ![]() maar minstens zo irritant zijn mensen die boven aan de roltrap stil gaan staan om iets uit hun tas te pakken ofzo of weet ik veel. Maar daar heb je ook een ongeschreven regel voor toch? Die mag je omver lopen ![]() |