Ik heb het van tevoren toch geroepenquote:Op woensdag 11 januari 2006 15:36 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik lach alle mensen uit die zeiden dat Le Dakar niet meer de moeite waard zou zijn na het uitvallen van de DAFs
Dat staat op de site van dakar.com dus misschien word de tijd wel afgenomen of word het net zo gedaan als in het begin van de rally?quote:Truck race neutralised
Due to the crash of truck 533 at km 28, totally blocking the road, the organisation has decided to neutralise the truck race for those stuck behind the accident. All trucks behind the accident are asked to turn around and cover the end of the stage on a tarmac road heading to Bamako. The race goes on for the others that managed to go through.
Niet zo eng gaan praten, hè. Overwinning is overwinning!quote:Dat staat op de site van dakar.com dus misschien word de tijd wel afgenomen of word het net zo gedaan als in het begin van de rally?
De trucks die nu zijn binnen gekomen zaten dus al voorbij het punt waar de blokkade zich bevond en voor hen is de race gewoon doorgegaan. De enige vraag is wat voor tijd de deelnemers die via de andere route moesten gaan krijgen, maar daar zitten volgens mij geen topklasseringen bij.quote:Op woensdag 11 januari 2006 15:45 schreef joostingh het volgende:
[..]
Dat staat op de site van dakar.com dus misschien word de tijd wel afgenomen of word het net zo gedaan als in het begin van de rally?
Achja, zo voorkom je natuurlijk we dat je allemaal van die beunhazen aan de start hebt staan, die na 1 of 2 etappe's weer afvallen.quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:54 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Twee ton voor low-budget-deelname
Op zich weet je dat wel van tevoren natuurlijk...maar ik vind 't toch knap veel geld. Dat krijg je als privateer niet bij elkaar met allerlei sponsors, waardoor je dus waarschijnlijk zelf dik bij moet leggen. Het gevolg daarvan is dat het voor de 'gewone mens' niet te betalen is.
dat was ik, bedankt voor de infoquote:Op woensdag 11 januari 2006 16:17 schreef area51 het volgende:
Wat kost een low-budget deelname aan Dakar, vraag van vorige week.
In de KIJK van december stond het volgende verhaal van de broertjes Jacobs:
Nieuw kost een Bowler ¤ 110.000. Wij hebben onze Bowler voor ¤ 50.000 gekocht van Peter R. de Vries en Evert Kroon. Die zijn in de rally van 2005 uitgevallen omdat ze ermee over de kop gingen. We hebben hem volledig gestript. De motor is verkocht en het chassis en de kooi hebben we laten lassen en zandstralen. Na alle aanpassingen kost deze auto ons ¤ 80.000 , en dan reken ik de motor en de stoelen, die we van een sponsor hebben gekregen niet mee. Tel daar ¤ 100.000 aan inschrijfgeld, service en pr-kosten bij op en je komt aan een 'low-budget-deelname' uit.
De gekregen motor kost nieuw bij Prins Maasdijk ¤ 5.150,= ex en de benodigde kit voor inbouw ¤ 1.720,= ex
HS 2.8 TGV 4cyl 2800cc 175pk bij 4000rpm 450nm tussen 1400 en 4000 rpm 93x102,5 geen ECU maar alles mechanisch, zodat de gemiddelde monteur ook buiten een garage kan repareren.
Sparco rally-stoelen kosten bij Biesheuvel plm ¤ 480,00 per stuk ex.
en meteen ben je van de charme af. Wanneer hebben we voor het laatst een echt zelfbouwbuggy gezien, of een opgefokte kever?quote:Op woensdag 11 januari 2006 17:22 schreef Toxic_nl het volgende:
[..]
Achja, zo voorkom je natuurlijk we dat je allemaal van die beunhazen aan de start hebt staan, die na 1 of 2 etappe's weer afvallen.![]()
2K voor een internetpagina is wel wat aan de royale kant, maar de assistentie is vele malen duurder als hier geschat.quote:Op woensdag 11 januari 2006 17:18 schreef stinkie het volgende:
http://www.vlieree.nl/web/dakar/sponsoren.htm
Onderaan staat begroting. Tis natuurlijk wie appelen vaart wie appelen eet, dus kosten zijn natuurlijk wel te wijzigen. 2K voor een internet pagina
Motoren is denk ik ook wel iets voordeliger te doen.
Hij had geen tijd meer, want de bedrijfsleider bij Tridec is vertrokken, en dus moest ons pap weer vaker bij Tridec zijn, en dan kan hij zich niet zomaar 20-25 dagen afwezigheid permitteren, daarom is zijn inschrijving ongedaan gemaakt en in plaats van hem is Bernard der Kinderen naast Hans gaan zitten, en Martijn Glebbeek vond zijn plaats in de servicetruckquote:Op woensdag 11 januari 2006 18:26 schreef dorpsgek het volgende:
JosvG, waarom doet je pa eigenlijk niet mee?.
enkele maanden geleden stond op de site dat je pa weer bij Hans in de truck zou zitten
Google eens op Bob Bergman en Dakar. Canadese privateer die vorig jaar op een KTM meereed. Heeft het gehaald, zonder assistentie. Voor het klassement moet je dan niet willen rijden natuurlijk. Iets wat Team Yamaha in principe wel doet.quote:Op woensdag 11 januari 2006 18:32 schreef area51 het volgende:
[..]
2K voor een internetpagina is wel wat aan de royale kant, maar de assistentie is vele malen duurder als hier geschat.
Veel "privateers" hebben bij verschillende teams ruimte gekocht om een kist met onderdelen mee te nemen, de assistentie kan immers ook wel eens niet op tijd binnen zijn hè.
DutchDakar heeft met 6 motorrijders de krachten gebundeld en heeft een assistentie-jeep en een assistentie-truck rijden. de assistentiekosten gaan dan snel in de richting van ¤ 50.000 de man.
Rijden en roadbook voorbereiden is iets wat de deelnemer natuurlijk zelf moet doen, maar als er elke avond ook nog ettelijke uren gesleuteld moet worden is het bijna niet te doen, zonder fatsoenlijke assistentie met ook nog een monteur.
Waar een wil is is een weg, ook is de weg in de Dakar niet wat wij hier onder een weg verstaan.quote:Op woensdag 11 januari 2006 19:07 schreef stinkie het volgende:
[..]
Google eens op Bob Bergman en Dakar. Canadese privateer die vorig jaar op een KTM meereed. Heeft het gehaald, zonder assistentie. Voor het klassement moet je dan niet willen rijden natuurlijk. Iets wat Team Yamaha in principe wel doet.
Ik doe mee met een LC CW!quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:15 schreef Alexxxxx het volgende:
Op BuzzyBee gooi ik na de finish in Dakar het Dakar subforum daar om, en word het een Dakar 2010 subforum. Want meedoen aan parijs dakar is gewoon neit haalbaar voor 99% van de bevolking. En Amsterdam-Dakar is leuk, maar dan zit je weer aan allemala regels vast, en meot je je auto achterlaten daarDus dan beginnen de voorbereidingen voor een reis naar Dakar in 2010, met eigen voertuigen, zoals Unimog en Lada Niva, een beetje zoals UniFrank ook heeft gedaan (zie deel 1 van dit topic) maar dan met wat meer mensen
quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:22 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Ik doe mee met een LC CW!
mooiquote:Op woensdag 11 januari 2006 21:24 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
[afbeelding]
Merk en type: Toyota Landcruiser
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Wier
Datum: 8-12-2004
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: er groeit mos op het dak
edit: of wat meer ontopic:
[afbeelding]
Merk en type: Toyota LandCruiser
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Amsterdam: RAI: buitenterrein
Datum: 14-10-2005
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: Foto genomen tijdens The European Road Transport Show 2005; stond al klaar voor het chauffeursweekend; deelnemer aan Le Dakar
Niet aan de dakar meedoen, neit aan een race meedoen.. gewoon naar Dakar rijden. daar heb je geen 100k voor nodig.quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:56 schreef JosvG het volgende:
Zeg Alexxxx, ik vind het heel mooi dat je dit wilt doen, maar hoe denk je dit wel niet te realiseren? Ik weet niet hoeveel je om je geld geeft, maar 100k euro's is voor mij toch wel een beetje veel, want ik ben voorlopig nog geen topman bij een groot bedrijf en de loterij heb ik ook nog niet bepaald gewonnen...
heerlijk hoe koen op 1 januari ht hele concept onderuit haaldequote:Op woensdag 11 januari 2006 22:31 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Wie vind dat rtl 7 verslag nog meer zo bout?
Aan het eind van dat programma heb je eigenlijk nog niks gezien van de rally. Volgens mij kopen ze elke etappe 10 seconden dakar-beelden in. De rest moet van hun eigen camera's komen, die helaas alleen maar op Allard Kalf staan gericht, die saai zit te doen in het kamp. En dan die belg op het einde, jammer manneke, maar jouw geklets heeft niks met auto's te maken![]()
Ja, geweldig stukje iddquote:Op woensdag 11 januari 2006 22:40 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
heerlijk hoe koen op 1 januari ht hele concept onderuit haalde
*heel verhaal over een Vlaamse zanger* en dan ineens: "maar dat mocht niet van de redactie, dus hier in Newyearsday van U2"
[afbeelding]
mn ouders nemen het op, en eens in de twe dagen kijk ik het bij hen.. ik ben in 20 minuten door een uitzending van een uur heenquote:Op woensdag 11 januari 2006 23:47 schreef stinkie het volgende:
[..]
Ja, geweldig stukje idd
En RTL zuigt. ik hoef geen 4 keer te zien hoe een Zebra striping motor onderuit gaat. Het leek even dat er na het weekend verbetering in zat, maar nu zijn het voornamelijk herhalingen het eerste halfuur.
Daar ga ik niks over zeggen, dat zijn privé zaken, wat daar over gezegt moet worden doet Jan of Hans wel op TV, de rest laat ik maar even privéquote:Op woensdag 11 januari 2006 22:00 schreef psychosucker het volgende:
Hee Jos..hoe is de relatie Stacey- fam de Rooy eigenlijk ? Vorig jaar was er een reportage dat ze samen trainden enz enz...is dat nog steeds zo ?
Tussen zowel jou regels door, als die van Jan, Gerard en Hans, is te lezen dat ze op elkaar kotsenquote:Op donderdag 12 januari 2006 00:02 schreef JosvG het volgende:
[..]
Daar ga ik niks over zeggen, dat zijn privé zaken, wat daar over gezegt moet worden doet Jan of Hans wel op TV, de rest laat ik maar even privéZe trainen iig niet meer met elkaar.
quote:
Dat trainen was de eerste keer toen Stacey meereed met een ex-de Rooy Daf, toen was alles nog koek en ei. Stacey reed immers met eigen sponsors, maar toen ik in de rally zag dat de Rooy alles wat ze nodig hadden bij Stacey van de auto gingen demonteren, dacht ik: dat gaat wrijving geven, zo zag je plotseling de gele voorbumper van Stacey bij de Rooy op de auto. Wat er allemaal precies voorgevallen is weet ik niet precies, veelzeggend was ook dat Gerard de Rooy hoopte dat de Tatra's de Russen het leven zuur zouden gaan maken, geen woord over neef Hans.quote:Op woensdag 11 januari 2006 22:00 schreef psychosucker het volgende:
Hee Jos..hoe is de relatie Stacey- fam de Rooy eigenlijk ? Vorig jaar was er een reportage dat ze samen trainden enz enz...is dat nog steeds zo ?
Ik hoorde van haar moeder dat ze 5 minuten had ingekocht, maar volgens mij hebben ze 10 voor de prijs van 5 gekregen ofzoquote:Op woensdag 11 januari 2006 23:49 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Miriam Pol is zeker de enige motorrijd(st)er nog in de race die zendtijd heeft gekocht?![]()
quote:Op woensdag 11 januari 2006 15:36 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik lach alle mensen uit die zeiden dat Le Dakar niet meer de moeite waard zou zijn na het uitvallen van de DAFs
Niet helemaal waar, Hans reed juist opeens met een gele voorbumper van Gerard, dit omdat ze bumpers voor de rally al deelden, endat waren dus gezamelijke onderdelen + de rode verf was opquote:Op donderdag 12 januari 2006 00:48 schreef area51 het volgende:
[..]
Dat trainen was de eerste keer toen Stacey meereed met een ex-de Rooy Daf, toen was alles nog koek en ei. Stacey reed immers met eigen sponsors, maar toen ik in de rally zag dat de Rooy alles wat ze nodig hadden bij Stacey van de auto gingen demonteren, dacht ik: dat gaat wrijving geven, zo zag je plotseling de gele voorbumper van Stacey bij de Rooy op de auto. Wat er allemaal precies voorgevallen is weet ik niet precies, veelzeggend was ook dat Gerard de Rooy hoopte dat de Tatra's de Russen het leven zuur zouden gaan maken, geen woord over neef Hans.
Jan is idd geen gemakkelijke mens, hij moet en zal het zijn manier hebben, en zo niet dan toch. Stacey is wat dat betreft wel iets makkelijker, maar het zit duidelijk in de familie... Hij is niet snel tevreden.quote:Jan de Rooy is geen gemakkelijk mens als het niet zou gaat als hij wil, ik ken hem denk ik al bijna 40 jaar, vanaf dat ik vroeger naar de motorcross ging kijken, Stacey ken ik slechts oppervlakkig, maar van horen zeggen is hij ook geen gemakkelijke.
Jan is eigenlijk de enige die het transportbedrijf gerund heeft, Graard en Harrie deden wel werken daar, maar hadden volgens mij geen eigendomquote:Opa de Rooy had vroeger een benzinepomp en oliehandel, èn een kartbaan in Best en is na WO2 ook vracht gaan vervoeren. Zo is Stacey in de olie gekomen, en Graard, Harrie en Jan aan het vervoer.
Hoezo, marathon etappe is toch gewoon een ander woord voor Kamaz-sleutel-dag?quote:Op donderdag 12 januari 2006 09:51 schreef Damzkieee het volgende:
Starttijden vandaag (GMT)
1 524 STACEY (HOL) 09:09:30
2 513 DE AZEVEDO (BRE) 09:11:30
3 508 HENK (RUS) 09:12:00
4 530 ECHTER (ALL) 09:16:30
5 500 BIERHOF (RUS) 09:19:00
Vandaag was toch de etappe zonder assistentie? Hopen dat Henk op zn dak gaat dan
quote:Dakar rijden is problemen oplossen. Wie dat goed kan, komt ver.
Henno is ook zo iemand. We waren hem even kwijt, maar hij is nog steeds in de race. Henk Vercoelen maakte eerder in de rally een grapje over iemand die lang onderweg was. Zo van “jij haalt je geld er wel uit.”
Nou, als iemand zijn geld eruit haalt is het Henno. Ongelooflijk, wat Henno allemaal meegemaakt heeft. De loodzware etappe van maandag, finishte hij pas dinsdagochtend om 8 uur. Uren lang in het donker rijden. Tussen allerlei verlaten motoren en auto’s door. Een Zuid-Afrikaan kwam te staan met een kapotte caburateur op zijn KTM 660. Hij ging lopen op zoek naar een 660, om daar een andere carburateur te vinden. Om twee uur s’nachts gaf hij het op. “Ik heb het in ieder geval geprobeerd” had hij nog tegen Henno gezegd. Henno is zo moe, dat hij af en toe gewoon moet slapen. Zonder te sleutelen begint hij aan de geneutraliseerde proef. Door benzine problemen, moet hij terug naar Kiffa. Dan begint hij pas om twee uur s’middags eigenlijk echt aan de proef. Die echt niet makkelijk was, met veel diepe sporen tussen de bomen en struiken door. Henno stopt weer af en toe om wat bij te slapen. In het donker rijdt hij zonder licht. Alleen als de motor veel toeren maakt, werkt ’t licht. Zijn kilometerstand springt zonder stroom op nul. Probeer dan maar eens uit te vinden waar je bent in het roadbook. Dat trouwens ook de ene keer wel, en de andere keer niet werkt.
Als hij denkt een stuk af te snijden, komt tussen heel grote rotsen terecht. Met de moed der wanhoop vecht Henno zich erdoor. De bezemwagen geeft hem de richting aan die hij moet volgen, en zo komt hij toch weer verder……Om vijf uur komt hij binnen. Nog een uurtje sleutelen, en een uurtje slapen, en hij mag weer aan de volgende proef beginnen. Vandaag om half twee komt hij bij de finish aan. Dan heeft hij nog ruim de tijd om naar Bamako te rijden. Maar eerst gaat hij nog even ergens onder een boom liggen. Met zijn motor dwingt hij veel respect af bij de andere motorrijders. De meeste begrijpen er niets van, hoe het kan dat hij nog steeds mee doet.
Henno zelf is de nuchterheid zelve. Hij blijft maar doorgaan. Als hij hoort hoe vroeg er morgen weer gestart moet worden, is hij niet blij. Het is te hopen dat hij vanavond nog een paar uurtjes kan slapen. Morgen wacht hem en alle anderen weer een loodzware dag...
hoezo, hij heeft 2 dagen om te sleutelenquote:Op donderdag 12 januari 2006 10:37 schreef dakarspecialist het volgende:
het schijnt dat kabirov zijn kamaz problemen heeft of hij nog start vandaag is een vraag teken
Stacey en Henk zijn ondertussen gestart met de special stage en bi kabi staat nog steeds "no information"quote:Op donderdag 12 januari 2006 10:37 schreef dakarspecialist het volgende:
het schijnt dat kabirov zijn kamaz problemen heeft of hij nog start vandaag is een vraag teken
andere motor inlepelen bedoel jequote:Op donderdag 12 januari 2006 10:38 schreef stinkie het volgende:
[..]
hoezo, hij heeft 2 dagen om te sleutelen
Jan is van de Oranje De Rooy transport, de blauwe de Rooy is toch van een van zn broers? Ik weet wel dat Gerard kroonprind De Rooy is, terwijl zn broer ouder is toch? Dat vind ik nou apatrt, dat je nooit iets over de andere zoon van Jan hoort...quote:Op donderdag 12 januari 2006 10:19 schreef JosvG het volgende:
[..]
[..]
Jan is eigenlijk de enige die het transportbedrijf gerund heeft, Graard en Harrie deden wel werken daar, maar hadden volgens mij geen eigendom(dit weet ik niet zeker)
Op de Dakar site hadden ze ook een stukje over em.quote:
Heel puik plan!quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:15 schreef Alexxxxx het volgende:
Op BuzzyBee gooi ik na de finish in Dakar het Dakar subforum daar om, en word het een Dakar 2010 subforum. Want meedoen aan parijs dakar is gewoon neit haalbaar voor 99% van de bevolking. En Amsterdam-Dakar is leuk, maar dan zit je weer aan allemala regels vast, en meot je je auto achterlaten daarDus dan beginnen de voorbereidingen voor een reis naar Dakar in 2010, met eigen voertuigen, zoals Unimog en Lada Niva, een beetje zoals UniFrank ook heeft gedaan (zie deel 1 van dit topic) maar dan met wat meer mensen
Dat is dan gecorrigeerd, ik zat foto's te zoeken gisteravond, maar kon het zo gauw niet vinden hoe het precies zat, my mistake.quote:Op donderdag 12 januari 2006 10:19 schreef JosvG het volgende:
[..]
Niet helemaal waar, Hans reed juist opeens met een gele voorbumper van Gerard, dit omdat ze bumpers voor de rally al deelden, endat waren dus gezamelijke onderdelen + de rode verf was op(ze werden daar ter plekke rood gemaakt.)
Als je snel tevreden bent bereik je niet wat Jan bereikt heeftquote:Jan is idd geen gemakkelijke mens, hij moet en zal het zijn manier hebben, en zo niet dan toch. Stacey is wat dat betreft wel iets makkelijker, maar het zit duidelijk in de familie... Hij is niet snel tevreden.
Vroeger was het GM de Rooy & Znn en waren ze met z'n allen eigenaar, van Graard weet ik het niet, die is inmiddels al lang met pensioen, maar Harrie heeft op een gegeven moment een deel van het bedrijf verzelfstandigd en is doorgegaan als de Rooy Logistics, die runt bv ook het hele DAF onderdelengebeuren, het ODC en het COM op het DAF terrein, dat personeel is ook in dienst van DRL, hij doet de onderdelendistributie voor DAF en heeft ook nog een tak van het bedrijf die assemblage doet van automotive-componenten.quote:Jan is eigenlijk de enige die het transportbedrijf gerund heeft, Graard en Harrie deden wel werken daar, maar hadden volgens mij geen eigendom(dit weet ik niet zeker)
De blauwe de Rooy is Harrie, een oudere broer, vroeger ook rijdend met de Dafjes op het Eurocircuit. www.drl.nlquote:Op donderdag 12 januari 2006 11:21 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Jan is van de Oranje De Rooy transport, de blauwe de Rooy is toch van een van zn broers? Ik weet wel dat Gerard kroonprind De Rooy is, terwijl zn broer ouder is toch? Dat vind ik nou apatrt, dat je nooit iets over de andere zoon van Jan hoort...
quote:Duizenden lettertjes worden getypt en tientallen foto’s worden dagelijks verzonden naar alle uithoeken van de wereld. Tussentijds wordt vaak balans opgemaakt van de kosten. Zo ook vanmiddag door Natascha Kayser van het Algemeen Dagblad. Ze vroeg zich af waar het bedrag van ¤ 700,00 vandaag kwam. Even later werd dat duidelijk: er waren 4 foto’s van de Kamazzen doorgezonden. Wellicht dat u één ervan in Nederland in het AD heeft zien staan. Bedenk dan dat alleen het doorzenden van die foto een behoorlijk bedrag heeft gekost.
Hetzelfde geldt ook voor de TV beelden. Velen van u denken dat deze gratis de huiskamer binnenrollen. Niks daarvan. We hebben te maken met een commerciële omroep en daarom moet de TV Toko commercieel gerund worden. Bedenk dat iedere minuut ¤ 1370, 00 excl btw kost en door de deelnemers wordt betaald. De TV kosten maken een substantieel deel uit van de totale Dakar kosten voor een deelnemer.
Geen TV, geen sponsoren en geen sponsoren, geen Dakar.
Dan lijkt me een flatrate voor iedereen nog interessanter. Een meer evenwichtige weergave van de deelnemers, gedekte kosten en een mooiere uitzending met meer geinteresseerde sponsors als gevolg. Als neveneffect zal de Rally aan populariteit winnen in Nederland.quote:
Nou dan leg ik het even voor je uit:quote:Op donderdag 12 januari 2006 14:28 schreef goldhorn het volgende:
Rijdt Bierhof nou wel weer mee????
Ik snap het niet meer....
De organisatie heeft hem geholpen zn truck te repareren, en vervolgens met een Antonov op een plek 3 positie gezet in de woestijnquote:Op donderdag 12 januari 2006 14:38 schreef area51 het volgende:
[..]
Nou dan leg ik het even voor je uit:
We hebben hier te maken met een franse organisatie, die eigen regels heeft, die ze naar believen aanpassen.
Ach, als ie dan zn nek breekt, komt er ook geen helicpotertje om hem te helpenquote:Op donderdag 12 januari 2006 14:54 schreef neffu het volgende:
Ik denk dat bierhof zijn irratrack kasje kapot heeft of heet alumiumfoli om zijn gps ontvagen/zender gedaan, zodat hij wanneer hij in het bivak staat ff naar buiten kan rijden en ff zijn vrachtwagen kan repareren, of onder de race wat stukken kan afsnijden zonder dat iemand dat ziet. En de franse organisatie die heeft niks gezien.
Hulde aan stacey![]()
Dan haalt gewoon 1 van zijn bijrijders het alufolie er weer af.quote:Op donderdag 12 januari 2006 14:56 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Ach, als ie dan zn nek breekt, komt er ook geen helicpotertje om hem te helpen
Hij is al een half jaar doodquote:Op donderdag 12 januari 2006 12:36 schreef area51 het volgende:
van Graard weet ik het niet, die is inmiddels al lang met pensioen.
Iritrack is een van de beste vernieuwingen in Dakar van de laatste jaren, dat doet veeeel meer dan alleen die tijden doorgeven aan ons hoorquote:Op donderdag 12 januari 2006 15:28 schreef Taxi het volgende:
Stacey als eerste bij CP2!!
En dat iritrack-systeem mag wat mij betreft de grijze bak in!
edit: daar is de belangrijke concurrentie inmiddels ook:
1 524 STACEY (HOL) 14:05:32 04:56:02
2 508 HENK (RUS) 14:26:09 05:14:09
3 500 BIERHOF (RUS) 14:26:58 05:07:58
Iritrack is voor de gewone mens die achter z'n pc zit te kijken vervelend. Wellicht dat er verbeteringen mogelijk zijn, zodat een en ander iets beter doorkomt. Toch kijk je stiekem iedere keer weer, maar geef toe dat het frustreerd als de doorgeseinde (realtime) gegevens niet bepaald kloppen.quote:Iritrack is een van de beste vernieuwingen in Dakar van de laatste jaren, dat doet veeeel meer dan alleen die tijden doorgeven aan ons hoor![]()
Stacey gaat vandaag weer gewoon winnen, hij heeft heel veel voorsprong op Henk en Bierhof, en is al bijna bij het einde![]()
De organisatie ziet de voertuigen realtime bewegen, als ze lang stilstaan kunnen ze opbellen (het is namelijk ook een satteliettelefoon) en vragn of alles goed is. Als je problemen hebt kun je er ook de organisatie mee bellen.quote:Op donderdag 12 januari 2006 15:59 schreef Taxi het volgende:
[..]
Iritrack is voor de gewone mens die achter z'n pc zit te kijken vervelend. Wellicht dat er verbeteringen mogelijk zijn, zodat een en ander iets beter doorkomt. Toch kijk je stiekem iedere keer weer, maar geef toe dat het frustreerd als de doorgeseinde (realtime) gegevens niet bepaald kloppen.
Ik snap dat iritrack voor de deelnemers een veel belangrijkere functie heeft (bijvoorbeeld activeren bij een noodsituatie). Nog meer functies, kennelijk?
Was pas toch ook op RTL 7, het wordt ook meteen doorgegeven naar Parijs als je voertuig op z'n zijkant ligt.quote:Op donderdag 12 januari 2006 16:06 schreef JosvG het volgende:
[..]
De organisatie ziet de voertuigen realtime bewegen, als ze lang stilstaan kunnen ze opbellen (het is namelijk ook een satteliettelefoon) en vragn of alles goed is. Als je problemen hebt kun je er ook de organisatie mee bellen.
Goed werk van Stacey wederom!!quote:The unit can detect an abrupt stop or an unnatural incline, Indicating a crash or rollover, at which point the unit will automatically trigger an alarm mode that will flash an alarm on the race headquarters computer. This alarm will highlight the vehicles position on a map, display the competitors name, car number, reason for the alarm, and exact coordinates, allowing rescue personnel to get to the location faster.....No more "I think I'm at race mile XXX" when the competitor is actually someplace else.
Geweldige persiflagequote:Op donderdag 12 januari 2006 17:14 schreef Impry het volgende:
Hier nog wel een leuk linkje van VKMag: http://www.vkmag.com/media/eindhoven_dakar/
![]()
![]()
Die is inderdaad echt geweldigquote:
Ik vind hem wat flauwquote:
hmm ok. volkswagen heeft nu wel weer kansen. jammer voor hem, goed voor de rallyquote:Op donderdag 12 januari 2006 20:38 schreef idiotforaliving het volgende:
gecrashed, linker achterwiel uit de kom geloof ik, heeft uiteindelijk maar gewacht op de assistentie truck van mitsubishi.
Kijk als dat met Henk nou ook eens gebeurde, een uurtje of drie aan de kant, dan zou hij gelijk staan met Stacey.quote:Op donderdag 12 januari 2006 20:38 schreef idiotforaliving het volgende:
gecrashed, linker achterwiel uit de kom geloof ik, heeft uiteindelijk maar gewacht op de assistentie truck van mitsubishi.
Als hij nou gelijk even zn versnellingsbak in de soep liet lopen dan kon die lekker naar huisquote:Op donderdag 12 januari 2006 20:45 schreef area51 het volgende:
[..]
Kijk als dat met Henk nou ook eens gebeurde, een uurtje of drie aan de kant, dan zou hij gelijk staan met Stacey.
Die kunnen ze vervangen...quote:Op donderdag 12 januari 2006 20:48 schreef idiotforaliving het volgende:
[..]
Als hij nou gelijk even zn versnellingsbak in de soep liet lopen dan kon die lekker naar huis![]()
Op zich heeft ie wel gelijkquote:Op donderdag 12 januari 2006 23:40 schreef At_Fundum het volgende:
Wat een commentaar net in de verslaggeving van RTL zeg:
"Loprais is er niet meer bij, maar daar ben ik blij om, want hij had zo'n lelijk gele op een vrachtwagen lijkende racetruckdat zeg je toch niet
Alle grote sponsoren zitten bij de auto's en sommige bij de motoren, vandaar dat de trucks zo weinig in beeld komen denk ik zelf.quote:Op donderdag 12 januari 2006 23:44 schreef JosvG het volgende:
Wel een minder mooie aflevering vandaag vond ik, er komen steeds te weinig trucks in beeld
Ik vind dit toch wel een van de allergrootste helden van Dakar 2006. Echt een wereldprestatie als hij Dakar haalt! Toch wel een eervolle vermelding waard, dacht ik zo.quote:Henno Van Bergeik is one of the attractions of the rally and a star among the privateers. The Dutchman left Lisbon on an old Yamaha 500 XT, and has since then been used to long nights working on his bike. But his dream of making it to Dakar is slowly coming true. His stay in Labé was slightly different from the previous bivouacs. “I’ve just finished the work that I was supposed to do. It’s perfect. It’s the first time that I’ll be able to rest a little."
Yepquote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:24 schreef Damzkieee het volgende:
Euh, op iritrack 'no information' bij iedereen?
Ja die van mij is ook dood.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:24 schreef Damzkieee het volgende:
Euh, op iritrack 'no information' bij iedereen?
Zie ik ze nog voor aan ook, die smeerlappenquote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:34 schreef jozef444 het volgende:
damn das wel klote, zouden ze zo willen voorkomen dat we zien dat Henk boompjes is gaan koppen ?
Tot voor kort reed de organistaie met Scania's, dan was het vaker andersomquote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:37 schreef Damzkieee het volgende:
[..]
Zie ik ze nog voor aan ook, die smeerlappen, en dan Henk met een truck van de organisatie slepen buiten bereik van de camera's
![]()
Ik heb het idee dat je gelijk hebt... Henk staat op 112 kmquote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:37 schreef Damzkieee het volgende:
Zie ik ze nog voor aan ook, die smeerlappen, en dan Henk met een truck van de organisatie slepen buiten bereik van de camera's
![]()
De iritrack is vandaag duidelijk fout, als je de replay kijkt staat Henk ineens van 50km op 112, en nu staan ze allemaal stil... Hij kan onmogelijk ineens zo ver voor staan...quote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:37 schreef Damzkieee het volgende:
[..]
Zie ik ze nog voor aan ook, die smeerlappen, en dan Henk met een truck van de organisatie slepen buiten bereik van de camera's
![]()
overschreiding van de maximumsnelheid, tijdstraf van 12 uurquote:Op vrijdag 13 januari 2006 12:39 schreef Bruce117 het volgende:
als ik zo naar die herhaling van irritrack kijk dan stond Henk om +/- 10:30 op 37km en om +- 10:40 op 112km.
Dat is 75km in 10 minuten, en dat komt weer overeen met 450 km/u.
Dat moet inderdaad wel een vreselijke supertruck zijn.
Voor deelnemers is het iritrack systeem een van de beste vernieuwingen van deze Dakar. Voor de mensen thuis is het gewoon een indicatie waar mensen zijn, ben maar blij dat het er überhaupt isquote:Op vrijdag 13 januari 2006 12:32 schreef goldhorn het volgende:
dat irritrack bezorgt mensen nog eens een hartaanval... Hopen dat dat systeem voor de deelnemers beter werkt...
Ik ben ook wel blij dat het er is, maar de problemen die het ondervind naar de thuis gebruiker toe, zijn wel vervelend (voor de thuisgebruiker) .... En als verwende nederlander neem je nooit genoege met de techniek die wordt aangeboden, het kan altijd beter en dat wil je dan ook zienquote:Op vrijdag 13 januari 2006 12:44 schreef JosvG het volgende:
[..]
Voor deelnemers is het iritrack systeem een van de beste vernieuwingen van deze Dakar. Voor de mensen thuis is het gewoon een indicatie waar mensen zijn, ben maar blij dat het er überhaupt is
quote:13:14
PRESS RELEASE OF THE DAKAR ORGANISATION
This morning at 10:00 AM, at km 25 of the special of stage 13 of the rally between LABE and TAMBACOUNDA, just 6kms before the village of Kourahoye, a young boy that had come with his family to see the rally go by, was hit by vehicle n°420 of the car class while crossing the track.
He immediately received treatment from the medical staff of the rally but died during his transfer by helicopter to Labé.
The organisation wished to express its sincere condolences to the family of the child.
420 SAUKANS MARIS DAMBIS ANDRIS OSC LET RALLYE RAID RIGAquote:
Tsjaquote:This morning at 10:00 AM, at km 25 of the special of stage 13 of the rally between LABE and TAMBACOUNDA, just 6kms before the village of Kourahoye, a young boy that had come with his family to see the rally go by, was hit by vehicle n°420 of the car class while crossing the track.
Recent overlijdensbericht? Heb ik iets gemist?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 13:33 schreef At_Fundum het volgende:
Toch goed van de organisatie dat ze dit overlijdensbericht geven, 't is zeer negatieve publiciteit en ze geven het zelfs nog sneller dan het bericht over Caldecott vorige week. Triest dat het geheel is gebeurt natuurlijk.
zie paar posts boven je -> Le Dakar 2006 [Deel 6]quote:Op vrijdag 13 januari 2006 13:46 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Recent overlijdensbericht? Heb ik iets gemist?
Bierhof ligt bij mij ineens dik voor..![]()
Volgens mij mist er een heel stuk van het klassement na plaats 2 op CP1. Tussen 10:56:59 en 11:36:24 niemand binnen (kijk maar naar het verschil in doorkomst tussen 2 en 3). Bovendien missen er een hoop toppers (Sala en Blais bijv). Ik wil je enthousiasme niet temperen maar volgens mij staan ze dus niet zo hoog.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 13:50 schreef jozef444 het volgende:
wow Verhoeven en Knuiman doen het trouwesn goed. Bij CP1 op plek 4 en 10
Idd ja, wat een vage rally is het zoquote:Op vrijdag 13 januari 2006 16:35 schreef goldhorn het volgende:
Wel lachwekkend om de replay te bekijken op de irritracker... Ze zijn allemaal vooruit en achteruit aan het Jojo-en.... Hele wazige race lijkt het zo.![]()
ik lag me rot als Henk ineens op Lac rose op die laatste proef van (wat was het, 30 kilometer?) door zn as heen klapt, en alsnog met de finish in zicht verliestquote:Op vrijdag 13 januari 2006 16:59 schreef jozef444 het volgende:
neit verkeerd maar niet genoeg om de eindoverwinning te pakken
Hij heeft op zijn kant gelegen, de dag na de rustdag.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 17:02 schreef The_BoezelaaR het volgende:
In het begin niet echt gevolgd, waar komen die 3 uur achterstand algemeen van Stacey vandaan
Wie?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 18:07 schreef DIJK het volgende:
Problemen voor Chagin of zijn ze gewoon traag met updaten op de dakar site? Meestal staat de tijd er toch wel 10 min na doorkomst op. Stacey kwam om 3 minuten over 5 (NL tijd) over de finish van de proef. Nog geen Chagin nu....
Henk danquote:
Hoeveel voorsprong heeft Henk daar dan gepakt? Had Racey Stacey anders eerste gestaan?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 17:04 schreef JosvG het volgende:
[..]
Hij heeft op zijn kant gelegen, de dag na de rustdag.
Omdat de rest nog niet binnen is, kunnen ze nog niet weten wie er op welke plek staat, daarom staan degenen die al binnen zijn er in de goede volgorde op, en de rest nietquote:Op vrijdag 13 januari 2006 18:34 schreef Toxic_nl het volgende:
1 524 STACEY (HOL)
GOTLIB (BEL)
DER KINDEREN (HOL) MAN 06:02:58 00:00:00
2 500 KABIROV (RUS)
BELYAEV (RUS)
MOKEEV (RUS) KAMAZ 06:16:12 00:13:14
3 508 CHAGIN (RUS)
YAKUBOV (RUS)
SAVOSTIN (RUS) KAMAZ 06:33:24 00:30:26
Stacey onze held!![]()
![]()
![]()
editt; Hoe kan het dat Stacey bij Overall op 1 staat, en niemand verder in de lijst, behalve Kabirov??
quote:Op vrijdag 13 januari 2006 22:44 schreef Alexxxxx het volgende:
13-01-2006/ 19:55 / IRITRACK ZORGT WEER VOOR ONRUST IN DTD KAMP
Na enkele dagen met wat kinderziekts en aanpassingsproblemen begonnen we het Iritrack Systeem te waarderen met al zijn onhebbelijke gewoontes, vandaag zorgt het weer voor een verhoging van het landelijke stress gehalte. Hoewel het netjes de positie van Pascal op tijd en stond weergaf, van de whereabouts van Henk en Richard zijn ze weer een zootje aan het maken geweest vandaag. Pascal is ondertussen zo goed als thuis, hij arriveerde in het ASS aan het eind van de special (212km SP/365km Etappe totaal) om 20 voor 4 en Henk, nog steeds kiiiiiilometers verwijderd op tante IRI is ook al op de laatste stempelcontrole van de special geraakt om even voor vier uur. Zelfs Richard heeft om 17H 10' plaatselijke tijd gestempeld hoewel hij volgens Iritrack nog enkele rivieren moet door spartelen, misschien ligt daar ook het probleem, water in de Black Box van Iritrack? Veertien dagen door het scherpe zand geraakt en nu geveld worden door enkele emmers water. Normaal is alles onder controle en we proberen de zenuwen in bedwang te houden tot we een beter zicht krijgen van de situatie.
Geen idee idd, sloeg nergens op zoals het nu verteld werd ieg.quote:Op zaterdag 14 januari 2006 00:03 schreef jpjedi het volgende:
Wat zei die presentator nu over die Soapie die eruit ligt (Winston Post) Hij had het over de mening in het thuisland en over "uitvallen moet je accepteren en volgend jaar weer een kans".
Hebben die comotie gemaakt ofzo?
Er schijnt wat commotie te zijn geweest. De afspraak in het team was, bij technische problemen bij de auto blijven, tot er hulp komt. Toen Anne Kies bij de KIA arriveerde werd die onbeheerd aangetroffen, wan de rijders waren in de bezemwagen gestapt.quote:Op zaterdag 14 januari 2006 00:03 schreef jpjedi het volgende:
Wat zei die presentator nu over die Soapie die eruit ligt (Winston Post) Hij had het over de mening in het thuisland en over "uitvallen moet je accepteren en volgend jaar weer een kans".
Hebben die comotie gemaakt ofzo?
Via iritrack hadden ze verbinding met de organisatie en waren evan op de hoogte dat Anne Kies in de buurt en onderweg was, "slechts" 1000 km, dus ze hadden gewoon moeten wachten. Dat soort afspraken maak je niet voor niets.quote:Op zaterdag 14 januari 2006 00:15 schreef Sonja27 het volgende:
Hij was vanavond in RTL boulevard. Naar het schijnt zijn de sponsors kwaad omdat post en dollevoet de wagen onbemand achter hebben gelaten toen ze eruit lagen en de bezemwagen langs kwam. Ze moesten een papier tekenen dat als ze bij de wagen wilden blijven het hun eigen risico was mocht er iets met hun gebeuren. Ze besloten toen met de bezemwagen mee te gaan want op zo'n moment kies je toch voor je eigen veiligheid. Lijkt mij een logische gedachte. Maar daar denken de eigenaren van de wagen dus wat anders over....
Kijk dat zijn de echte Dakar liefhebbersquote:Op zaterdag 14 januari 2006 00:38 schreef area51 het volgende:
[..]
In '83 of '84, dat weet ik niet precies meer, heeft Joop Roggeband een hele week in de Teneré gestaan, in z'n eentje bij de defecte DAF van JdR, voordat er iemand kwam. Geen telefoon, geen idee waar Jan was en wanneer hij terug kwam, en of ze hem nog wel konden vinden.
Ze maken er een fijn drama van.. Welles, nietes, modder gooien enzo.quote:Op zaterdag 14 januari 2006 00:03 schreef jpjedi het volgende:
Wat zei die presentator nu over die Soapie die eruit ligt (Winston Post) Hij had het over de mening in het thuisland en over "uitvallen moet je accepteren en volgend jaar weer een kans".
Hebben die comotie gemaakt ofzo?
quote:Dollevoet weigert op de noodknop te drukken
Zaterdag 14 januari 2006 - Ebert Dollevoet uit Nuland keerde gisteren terug in Nederland van een hachelijk avontuur in de rally Le Dakar.
Vrijdagochtend. Ebert Dollevoet (39) komt net het vliegtuig op Schiphol uitgelopen. De in Nuland woonachtige coureur is er nog steeds ondersteboven van. Zijn derde Dakar Rally, voor het eerst met de auto... uitgelopen op een grote sof. Dollevoet is boos, zeg maar gerust pisnijdig. „Maar ik ga de waarheid boven tafel krijgen!“, klinkt het strijdig. Hij voelt zich in de steek gelaten. Niet door het team zelf, maar wel door het management. Zijn Kia, de tweede auto van het Hutten Rally Team, strandde midden in de negende etappe. Vijftig uur (!) wachtte Dollevoet op hulp. Maar die kwam niet. Hij stuurde sms’jes en belde de teamleiding regelmatig. Maar kreeg helemaal geen bericht terug. Uiteindelijk moesten hij en co-piloot/acteur Winston Post de auto achterlaten, op dringend advies van de organisatie. „Het teambelang werd blijkbaar opgesplitst. En wij konden het uitzoeken.“ Bijna geen eten, bijna niks te drinken. Tenminste, dat is het verhaal van Dollevoet. Teammanager Chris Walraven ontkent het verhaal in alle toonaarden.
Op een houtje bijten
Twee keer eerder deed Dollevoet mee aan Le Dakar. Weliswaar op de motor, maar dit had hij toch nog nooit meegemaakt. Aanvankelijk leek er weinig aan de hand. Hij lag op koers, 33ste plaats. De rustdag was gehaald, zonder kleerscheuren. De zwaarste etappe van de rally, over zeshonderd kilometer, stond op het programma. Dollevoet: „Als we deze zouden voltooien, moest Dakar haalbaar zijn.“ Maar zover kwam het niet. Op 240 kilometer van Kiffa, het doel, stopte de auto ermee. En toen begon het grote wachten.
Dinsdag om zes uur stuurden ze een sms naar de teamleiding, dat ze vaststonden. „Ze hadden 22 uur om ons te slepen en de auto te repareren.“ Maar de beloofde hulp kwam nooit opdagen.
Ondertussen moesten Dollevoet en Post zichzelf zien te redden met hun lunchpakketje van de ochtend, maar na een etmaal was dat op en moesten ze op een houtje bijten. Van opgeven wilde Dollevoet niets weten. Het enige dat hij daarvoor moest doen, was de noodknop indrukken. Maar dat weigerde hij. „Dat doe je echt pas als je gewond bent of in gevaar verkeert.“
Uiteindelijk besloten Dollevoet en Post toch het hoofd te buigen. „De laatste auto van de organisatie kwam langsrijden en adviseerde ons om mee te gaan. Toen hebben we onze handbagage gepakt en zijn we weggegaan.“
Hij is duidelijk zwaar gedesillusioneerd. „Je wilt zo graag, maar het kon gewoon niet meer“, treurt hij. „Als het management wel op oorlogssterkte en van een goed niveau was geweest, hadden we er nu nog ingezeten.“ Dat vindt hij nog het ergst. „Ons valt in ieder geval niks te verwijten“, verklaart hij. „En dat ze ons niet konden slepen is lulkoek, want de dag ervoor werd de teambaas wel vierhonderd kilometer op sleeptouw genomen.“
Te gevaarlijk
Teammanager Chris Walraven heeft zo zijn kant van het verhaal. Walraven: „Luister, wij zaten veertien uur van ze vandaan. De ’proef’ was ook nog in volle gang, dus het was te gevaarlijk om er met een vrachtwagen naartoe te rijden. We hebben voortdurend contact gehouden. Maar achttien uur later zouden wij ze pas op kunnen komen halen. Maar er is een auto naartoe gestuurd met genoeg eten en drinken en zelfs tenten.“
Kwalijk
Er was onderling een duidelijk afspraak gemaakt. De auto, toch zo’n 250 duizend euro waard, mocht alleen achtergelaten worden als er iemand gewond was. „En dat nemen we hem kwalijk“, vervolgt Walraven. „Hij is nooit in levensbedreigende situaties geweest. Als wij beloven hem te komen halen, dan doen wij dat ook. Maar als meneer Dollevoet bang is en om zijn moeder gaat roepen, hoort hij niet in Dakar.“
quote:"...Maar als meneer Dollevoet bang is en om zijn moeder gaat roepen, hoort hij niet in Dakar.“
De laatste paar afleveringen zijn niet echt leuk....quote:Op zaterdag 14 januari 2006 13:41 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik heb een viodeoband van 3 uur aan mn ouder gegeven voor de Dakar uitzendingen.. en daar staan nu 3 uitzendingen op, dus hij is vol... Maar ik heb HE-LE-MAAL geen zin om naar mn ouders te fietsen... zijn ze wel de moeite waard om te kijken?
Ah, dus als ik al ga kijken, doe ik er in ieder geval geen 3 uur overquote:Op zaterdag 14 januari 2006 13:53 schreef existenz het volgende:
[..]
De laatste paar afleveringen zijn niet echt leuk....
Ik vond de laatste paar afleveringen juist wel beter, veel beelden van Stacey!quote:Op zaterdag 14 januari 2006 14:04 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Ah, dus als ik al ga kijken, doe ik er in ieder geval geen 3 uur over
nah, ik zie wel...
vroeger was het 3 weken ja...2 rustdagen ook.quote:Op zaterdag 14 januari 2006 22:05 schreef Klonk het volgende:
vergis ik me nu of waren de dakars vroeger langer, kan me herinneren dat ze wel eens rond de 21ste ofzo aan de finish kwamen....
2e overall staat hij nuquote:Op zaterdag 14 januari 2006 22:03 schreef Mikkie het volgende:
Maar hoe is Henk geëindigd dan?
Henk staat nogsteeds eerste hoorquote:
euh ja verkeerd gelezenquote:Op zaterdag 14 januari 2006 23:06 schreef JosvG het volgende:
[..]
Henk staat nogsteeds eerste hoorHij is vandaag als 4de binnengekomen met 12.20 op Kabirov.
Jij bedoelt Hans, die staat 2de overall
quote:Special release
PRESS RELEASE OF THE DAKAR ORGANISATION
Senegal’s Motorsports Federation and the rally organisation have been informed by the local police of KAFFRINE that an accident occurred on road RN1 late this morning.
On this itinerary used by the assistance vehicles between Tambacounda and Dakar, at Km 200, an accident involving an assistance truck cost the life of a 12-year-old boy.
An enquiry by the local police on the circumstances of the accident was started, led by Police Chief DIOP, commander of the brigade.
Opnieuw een dode, wederom een toeschouwer, deze keer door een assistentie-vrachtwagen; hierdoor zal de proef van vandaag geneutraliseerd worden verreden.quote:10:02
Stage 15: Dakar > Dakar
Because of the dramatic events of the last two days, the final stage Dakar - Dakar, taking the competitors to the podium at Lac Rose, will not be timed.
Het was schijnbaar zelfs een Nederlander die hem doodgereden heeft. Het was tevens weer de schuld van het kind, en niet van de deelnemer.quote:Op zondag 15 januari 2006 10:24 schreef Impry het volgende:
[..]
[..]
Opnieuw een dode, wederom een toeschouwer, deze keer door een assistentie-vrachtwagen; hierdoor zal de proef van vandaag geneutraliseerd worden verreden.
Denk niet dat je op die manier moet denken. De laatste etappe is toch altijd net als de laatste rondes van de 24uur van Le Mans, gewoon een beetje show rijden en er worden echt geen grote tijdsverschillen meer gemaakt. Stacey zou vandaag net zo goed technische problemen kunnen krijgen als Henk...quote:Op zondag 15 januari 2006 12:57 schreef Hepheastus het volgende:
en dan nu Stacey (weer een nederlander) 2e staat gaan ze 'ineens' de boel neutraliseren
Dit is echt niet wat je erachter moet zoeken, die 2 uur die Stacey nog op Henk achterligt maakt hij echt niet meer goed in die paar km's, Henk kan de hele rit lang zijn truck in zijn vrij zetten en vooruit duwen en nog winnen, dus er was toch al geen hoop meer dat Hans zou winnenquote:Op zondag 15 januari 2006 12:57 schreef Hepheastus het volgende:
eerlijk gezegd vind ik het een beetje vaag dit
het is niet de 1e dode (de 3e inmiddels deze Dakar)
en dan nu Stacey (weer een nederlander) 2e staat gaan ze 'ineens' de boel neutraliseren
zeker met de herinnering van vorig jaar in het achterhoofd vraag ik me af of er niet meer aan de hand is
Je hebt een GPS en een Tripmaster, de tripmaster geeft het dieselverbruik, de gereden km's, en een teller die je op 0 kunt zetten met de gereden km's etc.quote:Op zondag 15 januari 2006 00:33 schreef existenz het volgende:
Wie kan me uitleggen hoe precies die navigatie werkt?
quote:Yamaha Team Holland zwaar aangeslagen (15-1-2006 13:11)
Het Yamaha Team Holland is zwaar aangeslagen na het ongeval dat de servicetruck, bestuurd door Jos Smink, gisteren had.
Volgens Dirk Jan Franken, die vanochtend nog contact heeft gehad met het team in Senegal, is de stemming binnen het team momenteel onder nul. "Het is een drama voor het team. De laatste dagen staat er enorm veel publiek langs de kant. De servicetruck is heel rustig tussen het publiek doorgereden. Drie jongetjes liepen langs de straat. Twee zijn in een struik gekropen toen de truck er aan kwam. De derde is overgestoken. Jos had geen enkele kans hem te ontwijken. Het kind was op slag dood", aldus Franken.
Jos Smink is meegenomen naar een lokaal politiebeureau terwijl Ewout Grevengoed en Peter Nieuwenburg met de servicetruck verder mochten naar Dakar. De politie heeft volgens Franken al laten weten dat Smink geen blaam treft, maar het wachten is op de formele afwikkeling van het ongeval. Teammanager Cor Termaat vertrekt direct na afloop van de laatste, geneutraliseerde, etappe naar Smink.
Het team heeft volgens Franken overwogen om de laatste etappe met rouwbanden om te rijden. Of dit ook daadwerkelijk gebeurt, durfde Franken niet te zeggen.
Bron: www.Rallysport.nl | Redacteur: Hein Arns
quote:675 Teletekst zo 15 jan
***ALLY********************************
******Slotetappe Dakar geneutraliseerd
***************************************
**Na de tragische ongevallen die op de
13de en 14de dag van de Dakar Rally te
betreuren vielen,heeft de organisatie
besloten de slotrit te neutraliseren.
Vrijdag kwam een 14-jarige toeschouwer
om het leven bij een ongeluk en een dag
later werd in de buurt van Tambacounda
een twaalfjarige jongen geschept door
een Nederlandse begeleidingstruck.De
bestuurder kon het kind niet ontwijken.
Door het besluit van de organisatie is
Marc Coma eindwinnaar geworden in het
klassement voor motorrijders.Voormalig
skikampioen Luc Alphand zegevierde bij
de auto's en de Rus Firdaus Kabirov was
de beste trucker.Onze landgenoot Hans
Stacey eindigde als tweede.
Ik zat vandaag even de RL 5 aleveringen te bekijken (van de laatste 4 dagenquote:Op zondag 15 januari 2006 18:19 schreef JosvG het volgende:Tja, mensen die ergens geen verstand van hebben moet je er ook geen bericht over laten schrijven he...
![]()
Hoewel een beetje onderzoek doen naar je onderwerp toch wel het minste is wat je kunt doen![]()
Thnxquote:Op zondag 15 januari 2006 13:32 schreef JosvG het volgende:
[..]
Je hebt een GPS en een Tripmaster, de tripmaster geeft het dieselverbruik, de gereden km's, en een teller die je op 0 kunt zetten met de gereden km's etc.
De GPS heeft de volgende functies:
-CAP weergeven (gewoon een kompas dus, CAP is het aantal graden afwijkend van het noorden.)
-CAP to CP (CAP tot het volgende herkenningspunt weergeven, oftewel hoeveel graden je moet rijden tot het volgende herkenningspunt zoals een dorp, een CP of een PV)
-Gereden km's weergeven.
-KM tot volgende CP weergeven
Dit zijn de hoofdfuncties. Tijdens een getimede rit zijn alle functies behalve de huidige CAP geblokkeerd. Je kunt dus alleen zien op je GPS hoeveel graden je nu rijdt. Je krijgt aan het begin van de dag een code mee die je in kunt voeren om alle functies te ontgrendelen, maar het gebruik daarvan resulteert in tijdstraffen, dit is dus als je echt verdwaald bent.
Je moet tijdens elke proef 100% op het routeboek navigeren, dat wil zeggen dat je elke nota in het routeboek goed moet opvolgen, en als je ergens de fout in gaat moet je terug naar een punt dat je herkend en van daaruit weer verder navigeren. Als je binnen 3 kilometer van een herkenningspunt komt, een dorp of PV of CP dus, dan wordt je gehele GPS ontgrendeld en kun je alles zien, als je dan weer 3km wegrijd van het dorp gaat hij weer "op slot"
Je moet dus zorgen dat je niet de fout in gaat tijdens het routeboek lezen, want het is moeilijk om dan de weg terug te vinden.
mailtje is naar de frontpage gegaan, niet naar sportquote:Op zondag 15 januari 2006 19:04 schreef jozef444 het volgende:
Hey Alexxxxx als je een mailtje hebt gestuurd moet je dat nog maar keer doen heb iig niks binnen gekregen
btw wat een prutsers zeg bij de nos
da was nie de afspraak hequote:Op zondag 15 januari 2006 19:07 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
mailtje is naar de frontpage gegaan, niet naar sport
de enige sport waar ik verstand van heb (beetje) is Le Dakarquote:
gewoon lekker hier doorgaan, de mensen met interesse in Dakar hebben dit topic in hun MyATquote:Op zondag 15 januari 2006 20:19 schreef JosvG het volgende:
Mijn volgende sportevent dat ik ga volgen is waarschijnlijk Le Dakar 2007ik ben niet zo'n sport-volgert
Ik zal misschien in de loop van dit jaar nog een paar Dakar topics openen over de vorderingen van Team Exact-MAN, aangezien ik die elke dag aanhoor
Even dit topic volposten, dan een nieuw topic aanmaken over Le Dakar 2007 [Deel 1]quote:Op zondag 15 januari 2006 20:21 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
gewoon lekker hier doorgaan, de mensen met interesse in Dakar hebben dit topic in hun MyAT
eventueel over een paar dagen een TT-wijziging aanvragen
"Le Dakar 2006 [deel6] overlopend in Le Dakar 2007 [deel 1]"
of zo
is de organisatie nog erger dan we denken?quote:Op zondag 15 januari 2006 20:37 schreef JosvG het volgende:
[..]
Even dit topic volposten, dan een nieuw topic aanmaken over Le Dakar 2007 [Deel 1]
Ik heb door het jaar heen genoeg te vertellen, alleen ik zit met het probleem dat ik een hele hoop dingen niet mag vertellen, en dat is echt vervelend...
Als ik alles mocht zeggen wat ik wist over heel het Dakar gebeuren zou iedereen met een heel ander oog naar dingen kijken, bijvoorbeeld de organisatie van het evenement...
Dat zijn fransen en fransen doen het al jaren op een manier zodat het HEN goed uit komt, dat is geen geheim, maar een publieksgeheimquote:Op zondag 15 januari 2006 20:37 schreef JosvG het volgende:
[..]
Even dit topic volposten, dan een nieuw topic aanmaken over Le Dakar 2007 [Deel 1]
Ik heb door het jaar heen genoeg te vertellen, alleen ik zit met het probleem dat ik een hele hoop dingen niet mag vertellen, en dat is echt vervelend...
Als ik alles mocht zeggen wat ik wist over heel het Dakar gebeuren zou iedereen met een heel ander oog naar dingen kijken, bijvoorbeeld de organisatie van het evenement...
Goed plan!quote:Op zondag 15 januari 2006 20:19 schreef JosvG het volgende:
Mijn volgende sportevent dat ik ga volgen is waarschijnlijk Le Dakar 2007ik ben niet zo'n sport-volgert
Ik zal misschien in de loop van dit jaar nog een paar Dakar topics openen over de vorderingen van Team Exact-MAN, aangezien ik die elke dag aanhoor
Hier valt zeer over te discussieren, het beeld dat de Fransen vormen is een logisch gevolg van hun acties, echter is het een fout beeld eigenlijk, de zogenoemde bureaucratie en haat tegenover de Nederlandse deelnemers is eigenlijk niks meer dan een fout van de Nederlanders zelf, ik kan nu al verklappen, dat als volgend jaar Jan de Rooy en Hans Bekx wel met degelijke trucks komen, en ook Hans Stacey met dezelfde truck als dit jaar komt, dat er helemaal geen problemen zijn bij de keuring.quote:Op zondag 15 januari 2006 21:08 schreef existenz het volgende:
[..]
Dat zijn fransen en fransen doen het al jaren op een manier zodat het HEN goed uit komt, dat is geen geheim, maar een publieksgeheim
Ik ben bang van niet, misschien in de rai over een tijdje of bij Speed & Design of een andere "race" beurs waar Misubishi/VW staan.quote:Op zondag 15 januari 2006 22:43 schreef Hepheastus het volgende:
ik heb nog wel een vraag achteraf eigenlijk
ik ben fan van mitsubishi maar ik vind de touareg de mooiste auto
is het in nederland mogelijk deze auto (en dan bedoel ik de dakar versie) ergens te bewonderen? (de mitsu mag ook natuurlijk)
Afgelopen twee jaar stond de VW in Essenquote:Op zondag 15 januari 2006 23:11 schreef JosvG het volgende:
De Mitsubishi's heb ik al vaak genoeg op shows zien staan, de Touaregs zie je daarentegen nooitBeetje raar eigenlijk, maar misschien heb je geluk en staan ze dit jaar wel ergens
Het klopt dan hun vrachtauto's technisch niet exact voldeden aan de vastgestelde norm.quote:Op zondag 15 januari 2006 22:14 schreef JosvG het volgende:
[..]
Hier valt zeer over te discussieren, het beeld dat de Fransen vormen is een logisch gevolg van hun acties, echter is het een fout beeld eigenlijk, de zogenoemde bureaucratie en haat tegenover de Nederlandse deelnemers is eigenlijk niks meer dan een fout van de Nederlanders zelf, ik kan nu al verklappen, dat als volgend jaar Jan de Rooy en Hans Bekx wel met degelijke trucks komen, en ook Hans Stacey met dezelfde truck als dit jaar komt, dat er helemaal geen problemen zijn bij de keuring.
Hetgeen ik dan weer niet mag zeggen is waarom de Rooy en Bekx etc dan precies afgekeurd zijn, en Stacey niet... maar het komt er uiteindelijk wel op neer dat Stacey's trucks wel goed waren, en de DAF's niet.
Maar ik kan hier wel een beetje rond lopen lullen over wat er zoal aan de hand is, het enige probleem is dat er niemand is die een Fok!ker gelooft boven Jan de Rooy of Hans Bekx zelfen daarom wilde ik het hier eigenlijk bij laten...
Over het anoniem posten vanaf een publieke computer... Dat doe ik maar niet uit goed fatsoen, vele dingen die er rondgaan zijn privé van elke deelnemer, en die dienen dus ook privé te blijven.
EDIT:
Over het steeds slechter worden van de organisatie in het algemeen laat ik me overigens niet uit, want daar weet ik niks van af.
Door mensen als Henno van Bergeijk heb ik gezien dat tegenwoordig Dakar een steeds makkelijkere rally wordt, die zich steeds minder focust op de kracht van de mensen zelf. Die Henno die heeft laten zien dat het op een XT500 nog steeds een veel grotere uitdaging is dan op de gemiddelde KTM, en daarom heb ik echt respect voor hem. Ik vind rally (ben even de naam kwijt, iets met Heroes...) waar ze op XT's door de woestijn gaan dan toch geweldig!
Als de auto niet in orde is op een aantal punten, dan komt hij gewoon de race niet in... Er waren trouwens wel meer punten die niet klopten, het gaat ook om het feit dat dit prototypes waren van auto's die eigenlijk niiet in productie waren.quote:Op maandag 16 januari 2006 07:12 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Het klopt dan hun vrachtauto's technisch niet exact voldeden aan de vastgestelde norm.
Maar zoals altijd bij reglementen en bepalingen zijn deze verschillend te interpreteren.
Daarnaast kan je nog afvragen hoeveel voordeel een modificatie of afwijking geeft.
In het geval van Beckx en de Rooy waren de Intercooler aansluitingen niet exact de juiste maat. Dat dit TOTAAL GEEN voordeel met zich meebrengt omdat er een restrictor op de vrachtwagens zit wil zeggen dat deze afwijking totaal geen voordeel oplevert!
Verder hadden de trucks van de Rooy iets bredere bladveren. Dat hierdoor de truck geen meter harder rijdt lijkt me ook logisch.
Hierdoor waren de verschillende instanties het dan ook niet eens over de beslissing. En juist omdat ze het niet eens konden worden, zijn de trucks afgekeurd.
Een behoorlijk triest verhaal dus ..
Dat de Franse organisatie wel vaker geblunderd heeft ga ik niet eens op in, er zijn teveel voorbeelden om op te noemen om dit te onderbouwen ..
Je mag niet zo maar iets veranderen en daar zit het euvel zoals Jos al zegt. Het betreft hier homologatie problemen.quote:Op maandag 16 januari 2006 07:12 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Het klopt dan hun vrachtauto's technisch niet exact voldeden aan de vastgestelde norm.
Maar zoals altijd bij reglementen en bepalingen zijn deze verschillend te interpreteren.
Daarnaast kan je nog afvragen hoeveel voordeel een modificatie of afwijking geeft.
In het geval van Beckx en de Rooy waren de Intercooler aansluitingen niet exact de juiste maat. Dat dit TOTAAL GEEN voordeel met zich meebrengt omdat er een restrictor op de vrachtwagens zit wil zeggen dat deze afwijking totaal geen voordeel oplevert!
Verder hadden de trucks van de Rooy iets bredere bladveren. Dat hierdoor de truck geen meter harder rijdt lijkt me ook logisch.
Hierdoor waren de verschillende instanties het dan ook niet eens over de beslissing. En juist omdat ze het niet eens konden worden, zijn de trucks afgekeurd.
Een behoorlijk triest verhaal dus ..
Dat de Franse organisatie wel vaker geblunderd heeft ga ik niet eens op in, er zijn teveel voorbeelden om op te noemen om dit te onderbouwen ..
Van Team-Yamaha. Toch jammer, prachtige prestatie en dan (niet voor het eerst) weer een bericht waar ze even moeten schoppen naar mensen die hun prestaties op andere vlakken hebben. Mijn sympathie zijn ze iig kwijt voor volgend jaarquote:Speculaties zijn er vooraf genoeg geweest. Alle insiders hadden vooraf wel een mening en onderbouwden die met de nodige argumenten. Zo zou de 8e plaats van Henk in 2000 een uitschieter zijn geweest. Frans zou dan wel leuk op het achterwiel kunnen rijden, maar zijn prestatie van afgelopen jaar was een misverstand. Marcel was wel een goede motorcrosser en nog betere Super Moto-coureur, maar de woestijn was wel wat anders. Dirk Jan had een grote mond, maar een omgekeerd evenredig hartje. Zoiets hoort niet bij Le Dakar. En wat Mirjam nu in Le Dakar moet? Met haar opleiding kon ze beter zakdoekje leggen geven aan groep één.
Al deze argumenten werden bijeen verzameld door de betweters en lieden, die ooit misschien overwogen hadden, als ze beter in conditie waren, zich in te schrijven voor Le Dakar. Maar dan moesten anderen de deelname wel sponsoren. Kortom, door lieden waarvan het enige bewegingspatroon bestaat uit het kantelen van het bierglas en de routinematige handeling van het ontsealen van een pakje sigaretten.
quote:Op maandag 16 januari 2006 10:26 schreef stinkie het volgende:
[..]
Van Team-Yamaha. Toch jammer, prachtige prestatie en dan (niet voor het eerst) weer een bericht waar ze even moeten schoppen naar mensen die hun prestaties op andere vlakken hebben. Mijn sympathie zijn ze iig kwijt voor volgend jaar(als ze nog iemand kunnen vinden die het voor ze wil betalen)
Team Yamaha? Stond er toch bij, die mensen hebben ook een website hoor www.team-dakar.comquote:
Dakar is al jaren een rally met profi fabrieksteams en amateurs. Niks mis mee, maar het is jammer dat een stel amateurs op deze manier loopt af te geven op anderen. Een zekere arrogantie is niet verkeerd als je een mooie prestatie neerzet, maar laten ze niet vergeten dat ze zelf ook bij de gratie van anderen mee konden rijdenquote:Op maandag 16 januari 2006 11:39 schreef Alexxxxx het volgende:
Vroegah was de dakar-club een grote vriendenclub, das nu niet meer helemaal zo he?Je hoort overal van haat en nijd tussen de deelnemers onderling
De Dakar gata om elkaar helpen, niet onm elkaar af te zeiken
Het is natuurlijk wel een bericht met een kern van waarheid erin, ik ken genoeg mensen wiens enige beweging daadwerkelijk bestaat uit het pakken van een sigaret en het kantelen van een bierglas, en toevallig zijn dat de mensen die vaak sport kijken en commentaar hebben. Het is alleen een beetje een ontzettend generaliserend bericht en daarom vind ik het ook niet kunnen dat je zoiets op je eigen site schrijft. Dat andere dit over iemand zeggen mag nog, maar zelf is het echt not-donequote:Op maandag 16 januari 2006 10:26 schreef stinkie het volgende:
[..]
Van Team-Yamaha. Toch jammer, prachtige prestatie en dan (niet voor het eerst) weer een bericht waar ze even moeten schoppen naar mensen die hun prestaties op andere vlakken hebben. Mijn sympathie zijn ze iig kwijt voor volgend jaar(als ze nog iemand kunnen vinden die het voor ze wil betalen)
quote:Op maandag 16 januari 2006 20:19 schreef Klonk het volgende:
deel 1 dit jaar is op 8 augustus geopend
en ik zag dat mijn verzinsel van Henk ook nog in de OP staat
Ik heb het gezienquote:Op maandag 16 januari 2006 19:26 schreef jpjedi het volgende:
Jos,
Je vader was net nog in beeld op RTL...![]()
Per vliegtuigquote:Op maandag 16 januari 2006 23:13 schreef Alexxxxx het volgende:
en wie weet zelfs wel een linkje naar het Dakar 2010 gebeuren, voor wie zelf naar Dakar wil![]()
Ik ook niet, dus ik ben dan ook niet zo dom om alleen te gaanquote:Op maandag 16 januari 2006 23:32 schreef TommyGun het volgende:
Lijkt me ook retegaaf om naar Dakar te gaan
Maarjah. Ben nu pas 16. Tegen die tijd wel 18 maar ik ken geen Frans, ook niet van plan om te leren en voertuigen kan ik ook niet repareren
Die noem ik Kurzhauberquote:Op maandag 16 januari 2006 23:40 schreef JosvG het volgende:
Per 1113 ben je nog vergetenlijkt me echt een mooie ervaring.om daarmee een aantal duizend kilometers te maken!
Gelukkig ga ik nu naar een opleiding voor autotechniek, en tevens commercieel dus ik leer mooi talen en techniek
quote:
gewoon per motor natuurliijkquote:Op maandag 16 januari 2006 23:31 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Niet spannend genoegPer Niva
Per Kurzhauber
Per Multipla
Per Unimog
Dat soort dingen.
Do Tell!!!!1 wij gaan dit jaar in de budget amsterdam daker rijden en volgende maand naar de pool met de arctic challenge .....alles ter voorbereiding van het echte werk...maar ik ben op zoek naar lotgenoten om gewoon ideeen uit te wisselenquote:Op dinsdag 17 januari 2006 10:32 schreef jpjedi het volgende:
Waar blijft het topic Dakar 2007 ?
![]()
Ik heb me aangemeld voor Dakar 2010.![]()
-opleiding MTS-HTS luchtvaarttechniek
-Werkzaam als technisch adviseur voor koelsystemen en hydraulische systemen op bouw en landbouwmachines. Dit is in Brussel dus ik spreek ook redelijk Frans.
-Daarnaast ben ik parttimer bij de Brandweer en heb als taak chauffeur. Dwz ik heb mijn groot rijbewijs (Ik bezit alle rijbewijzen) en krijg veel verhoogde rijvaardigheids trainingen.
Bovenal GEK van DAKAR dus heb er al zin in! Ik moet me even gaan inlezen hier over hoe en wat natuurlijk..
Lijkt me een top plan! Ik moet nog veel leren over dit soort ondernemingen!quote:Op dinsdag 17 januari 2006 10:34 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Do Tell!!!!1 wij gaan dit jaar in de budget amsterdam daker rijden en volgende maand naar de pool met de arctic challenge .....alles ter voorbereiding van het echte werk...maar ik ben op zoek naar lotgenoten om gewoon ideeen uit te wisselen
http://buzzybee.kratjebierhosting.nl/viewforum.php?f=61quote:Op dinsdag 17 januari 2006 10:58 schreef DaBuzzzzz het volgende:
linkje??
Ik hoop dat er in 2010 ook motorrijders bij zijn jaquote:
Zou erg tof zijn als je je ervairngen op BuzzyBee zou willen vertellen, kunnen we veel van lerenquote:Op dinsdag 17 januari 2006 10:34 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Do Tell!!!!1 wij gaan dit jaar in de budget amsterdam daker rijden en volgende maand naar de pool met de arctic challenge .....alles ter voorbereiding van het echte werk...maar ik ben op zoek naar lotgenoten om gewoon ideeen uit te wisselen
quote:Op dinsdag 17 januari 2006 16:00 schreef JosvG het volgende:
Ik heb de OP opzich klaar, ik moet alleen nog foto's, dus als jullie nou een hoop pics posten zet ik ze allemaal in de OP!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |