abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33737266



Parijs-Dakar is de naam van een rally voor auto's, vrachtwagens en motoren die jaarlijks wordt gehouden in de maand januari.
De naam is enigszins misleidend. Oorspronkelijk voerde de rally wel degelijk van Parijs naar Dakar, maar vanaf 1995 werd hier meerdere keren van afgeweken. Zo was Granada de startplaats in 1995, 1996 en 1999, Arras in 2002, en Clermont-Ferrand in 2004. In 2000 begon de rally helemaal niet in Europa, maar liep hij van Dakar naar Caïro. In 2004 was de aankomstplaats weer Dakar.
De eerste versie werd verreden in 1978. De drijvende kracht hierachter is de Fransman Thierry Sabine die het jaar daarvoor was verdwaald in de Libische woestijn tijdens de Abidjan-Nice rally. Vanaf dat moment stelde hij zich tot doel iedereen de kans te geven 'de woestijn te temmen' .
Bron:Wikipedia

Dakar in 2006:
In 2006 gaat de 28e Dakar rally van Lissabon naar Dakar, de exacte route is nog niet bekend maar het ziet er ongeveer als volgt uit:




De Nederlandse teams:

Team de Rooy:

http://www.dakar-derooy.com/

Team Exact-MAN:

http://www.exact-man.com

Hans Bekx Teamsport:

http://www.hansbekxteamsport.nl/

Ginaf Rally Power:

http://www.ginafrallypower.nl/

Yamaha NL Dakar team:

http://www.team-dakar.com

Team Dakarsport:

http://www.teamdakarsport.com/

Team Dakar Rally:

http://www.dakar-rally.nl/

Hutten Rally Team:

http://www.huttenrallyteam.nl/

Team Henno-Kedo:

http://www.xtgoesdakar.nl/

Dutch Orange Team:

http://www.dutchorangeteam.nl

Off-Road Adventures Rally Team:

http://www.dakar2005.nl

Team Fast&Speed:

http://www.fastspeed.nl

Team van Deijne:

http://www.deijnedakar.nl

Dakar team Van Eikeren:

http://www.dakarteamvaneikeren.com

Dutch Team Dakar:

http://www.dutchteamdakar.nl

Desert Dakar Team:

http://www.desertdakarteam.nl

Wadden Rally Team:

www.vlieree.nl/web/dakar/

Team de Doelen:

http://www.teamdedoelen.nl

Team Vicking:
Geen foto gevonden…
http://www.vicking.nl

Maurice Selling:

http://www.mauricesellingopsuzukinaardakar.nl

Stef Wolters:

http://www.stefwolters.nl

Harry Oosting:

Dit is de standaard, nog niet omgebouwde motor!
http://www.harrydakar.com



De officiële Dakar site
Wikipedia
Een Nederlandse Dakar site
Een andere Nederlandse Dakar site
Alexxxxx zijn Dakar forum
deel 1 van dit topic
deel 2 van dit topic
deel 3 van dit topic


SP gemaakt door JosvG, met dank aan Alexxxxx en Baan1980

Hij heet niet Tsjagwien, Chagin of iets wat daar op lijkt. Hij heet Henk
pi_33737335
Hier nog een nostalgische foto uit 1981, de eerste keer dat er een DAF aan de start stond. De Mighty Mac (genoemd naar het sponserede kledingmerk} met Toine van Vliet, Martin Ketelaars en Henk Thijssen. Uitgevallen nadat Henk Thijssen uit de auto gevallen was en een arm brak.



Martin Ketelaars is nadien nog eens meegeweest als service van H Bekx
pi_33737637
pi_33737855
1982
Jan de Rooy-Gerard Straetmans startnummer 381 klassement 61e



Henk Thijssen-Theo Duisters startnummer 382 uitgevallen



1983
Jan de Rooy-Joop Roggeband-Yvo Geussens startnummer 342 klassement 34e

  donderdag 5 januari 2006 @ 18:45:41 #5
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_33737959
Sorry, ik was even niet online, anders had ik deel 4 wel gemaakt
With only two tools, you can fix everything:
WD40: If something doesn't move and it should.
Ducttape: If something moves and it shouldn't.
pi_33738000
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 18:45 schreef JosvG het volgende:
Sorry, ik was even niet online, anders had ik deel 4 wel gemaakt
Mooie OP Jos!
  donderdag 5 januari 2006 @ 18:52:45 #7
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_33738194
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 18:46 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Mooie OP Jos!
Dankje, ik zal in de komende dagen nog even wat aandacht er aan besteden als ik de tijd heb... Dan kan ik hem even updaten ofzo
With only two tools, you can fix everything:
WD40: If something doesn't move and it should.
Ducttape: If something moves and it shouldn't.
pi_33738217
1984

Jan de Rooy/Joop Roggeband/Yvo Geussens startnr.521 uitgevallen in de Teneré na een gebroken vooras, en vervolgens bij tijdcontroles te laat binnen.

pi_33738459
Misschien niet onaardig om de huidige uitvallers uit het Nederlandse kamp te vermelden .
Had laatst in het Ehv topic nog een discussie met een DAF lover die niet geloofde dat DAF ooit een vrachtwagen met dubbele cabine heeft gemaakt .
  donderdag 5 januari 2006 @ 19:00:30 #10
113173 Quannum
Well FOK! you!
pi_33738502
Dit is de site waar je het Telenet Koen Wauters Dakarteam (samen met Tom De Leeuw) kan volgen:
http://dakar.telenetblog.be/

Met wallpapers, dagboek enz.

Moest het iemand interesseren
Jusqu'ici tout va bien
pi_33738563
1985

Jan de Rooy-Thierry de Saulieu-Martien Ketelaars startnr 621 2e in het Truckklassement



Joop Roggeband-Yvo geussens-Theo van de Rijt startnr 622 uitgevallen

pi_33738865
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 18:53 schreef area51 het volgende:
1984

Jan de Rooy/Joop Roggeband/Yvo Geussens startnr.521 uitgevallen in de Teneré na een gebroken vooras, en vervolgens bij tijdcontroles te laat binnen.

[afbeelding]
Lomp ding
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  donderdag 5 januari 2006 @ 19:21:02 #13
78308 Taxi
Op slicks, geen voorrijkosten.
pi_33739303
Die dubbele cabines blijven toch en geinig gezicht.

* wacht op de Turbotwins....
Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog
pi_33740875
ik weet niet of dit de geschikte plek is om het te vragen maar hier komtie:

Hoeveel zou het kosten om met een auto deel te nemen aan de dakarrally? (denk aan desertwarrior of bowler)
dus kosten auto + ombouwen + inschrijfgeld + onderhoud onderweg + assistentie (en misschien vergeet ik nog wat)
  donderdag 5 januari 2006 @ 20:13:23 #15
43311 jozef444
complete and total insanity
pi_33741129
volgens mij hebben de gebroeders jacobs dit jaar als budget id aangepakt , dus 2ehands bowler frame en daar helemaal zelf alles opgezet.
[16:08] <portier> Manvanmariadienooitsexheeftgehad :W
pi_33741191
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 20:05 schreef Hepheastus het volgende:
ik weet niet of dit de geschikte plek is om het te vragen maar hier komtie:

Hoeveel zou het kosten om met een auto deel te nemen aan de dakarrally? (denk aan desertwarrior of bowler)
dus kosten auto + ombouwen + inschrijfgeld + onderhoud onderweg + assistentie (en misschien vergeet ik nog wat)
Inschrijfgeld auto ¤ 4100
2 personen ¤ 20000
aankoop auto ¤ 75000

Dan ben je al ¤ 100.000 kwijt en heb je nog geen meter gereden, voor dit geld wordt wel de auto vanaf Dakar naar Frankrijk getransporteerd, maar dan moet je eerst in Dakar aankomen.
Je zult dus voor assistentie moeten zorgen, zelf of inkopen bij een ander team.
pi_33744722
Deze truck heeft jaren bij de autotron gestaan; zal er morgen even heenfietsen of ie er nog staat...zo ja post ik hier even een foto

pi_33744905
Wat is nou het nut van 2 cabines? Of is het zo van, als de er aan de ene kant wat kapot is gaan we gewoon in die andere cabine zitten en rijden we verder?
En had je toen der tijd ook last van homologatie? Want ik kan me niet voorstellen dat er 15 van dat soort trucks zijn gebouwd.
  donderdag 5 januari 2006 @ 23:29:36 #19
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_33749460
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 21:45 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Wat is nou het nut van 2 cabines? Of is het zo van, als de er aan de ene kant wat kapot is gaan we gewoon in die andere cabine zitten en rijden we verder?
En had je toen der tijd ook last van homologatie? Want ik kan me niet voorstellen dat er 15 van dat soort trucks zijn gebouwd.
Toen waren de regels veel minder strikt, met een vrachtwagen kon je meedoen, als het maar een beetje binnen de perken bleef. Dat was zo'n beetje het uitgangspunt.
With only two tools, you can fix everything:
WD40: If something doesn't move and it should.
Ducttape: If something moves and it shouldn't.
  donderdag 5 januari 2006 @ 23:49:38 #20
78308 Taxi
Op slicks, geen voorrijkosten.
pi_33750195
Deze vormgeving (de twee cabines) trekt natuurlijk wel lekker de aandacht! Dat vinden sponsors weer interessant. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het een zinvolle manier van rallytrucks bouwen is.

* checkt Wikipedia... De dubbele cabine heeft weldegelijk een functie!
quote:
Jan de Rooy is eigenaar van het transportbedrijf De Rooy, maar geniet vooral bekendheid door zijn deelname aan de Parijs-Dakar-rally en in mindere mate rallycross.

De Rooy wordt in de jaren 1970 bekend door zijn deelname aan de rallycross. Hij doet dit met DAF. De DAF heeft een groot voordeel: de Variomatic. In de rallycross zijn de DAFs schier onverslaanbaar.

Vanaf 1982 doet De Rooy mee aan de rally Parijs-Dakar. Zijn eerste deelname met DAF wordt gelijk beloond met een overwinning in zijn klasse. DAF zet steeds sterkere trucks in en wordt steeds sneller.

In 1984 wordt de, bij kenners, beroemde truck met de dubbele cabine ingezet. De truck was niet uitgerust met twee cabines om achteruit mee te kunnen rijden, maar om elke as aan te drijven door zijn eigen motor. Deze truck viel uit, maar liet wel de weg zien waar DAF heen ging.

In 1986 komt de eerste van een serie 'TurboTwins' uit. Niet alleen zijn de trucks uitgerust met twee motoren, maar men heeft op beide ook een turbo gezet. Resultaat is dat Jan de rally zou winnen, maar gediskwalificeerd werd op een kleinigheidje. Het jaar erop zou hij wel winnen.

Toen in 1988 een volledig nieuwe TurboTwin uitkwam wilde DAF meer dan alleen maar winnen, en zette twee trucks in, de X1 en X2. Deze trucks waren elk goed voor meer dan 1000 pk en een topsnelheid van ver boven de 200 km/h. De Rooy reed dat jaar af en toe sneller dan de auto's en staat zelfs op een gegeven moment derde in het totaalklassement. Helaas slaat het noodlot toe: de tweede truck slaat over de kop en de rijder komt bij de crash om het leven. DAF trekt zich terug uit de rallysport.
Wat mij betreft worden er volgend jaar 15 TurboTwins gebouwd. Maar volgens mij zijn er tegenwoordig snelheids-, of vermogensbegrenzingen, als ik mij niet vergis?!

[ Bericht 83% gewijzigd door Taxi op 05-01-2006 23:56:55 ]
Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog
  vrijdag 6 januari 2006 @ 00:22:39 #21
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_33751315
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 23:49 schreef Taxi het volgende:
Deze vormgeving (de twee cabines) trekt natuurlijk wel lekker de aandacht! Dat vinden sponsors weer interessant. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het een zinvolle manier van rallytrucks bouwen is.

* checkt Wikipedia... De dubbele cabine heeft weldegelijk een functie!
[..]

Wat mij betreft worden er volgend jaar 15 TurboTwins gebouwd. Maar volgens mij zijn er tegenwoordig snelheids-, of vermogensbegrenzingen, als ik mij niet vergis?!
Een turbotwin zal nu nooit meer gehomologeerd kunnen worden, 2 motoren en dubbele turbo krijgen ze er echt niet meer doorheen, ook heb je er weinig aan om 200+ kmpu te rijden als er een snelheidslimiet is van 150 Wat mij betreft bouwen ze trucks die stevig zijn, nauwelijks kapot kunnen en op elk punt goed zijn, dan is snelheid van ondergeschikt belang, omdat ze minimale kans op problemen krijgen.
With only two tools, you can fix everything:
WD40: If something doesn't move and it should.
Ducttape: If something moves and it shouldn't.
pi_33751920
Zo, weer een nieuw topic Gaat harder als andere jaren...
  vrijdag 6 januari 2006 @ 00:55:14 #23
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_33752252
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 00:43 schreef Impry het volgende:
Zo, weer een nieuw topic Gaat harder als andere jaren...
Vorig jaar hadden we ongeveer 1000 posts, nu al 2100+ na 6 daagjes dakar, gaat wel degelijk veel harder dus!
With only two tools, you can fix everything:
WD40: If something doesn't move and it should.
Ducttape: If something moves and it shouldn't.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 01:51:00 #24
137676 TommyGun
Stik er maar in!
  vrijdag 6 januari 2006 @ 09:58:18 #25
43311 jozef444
complete and total insanity
pi_33756843
Damn Despres rijdt gewoon vandaag weer, en in een groepje met ullevalseter coma en nog een paar
[16:08] <portier> Manvanmariadienooitsexheeftgehad :W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')