Deze vormgeving (de twee cabines) trekt natuurlijk wel lekker de aandacht! Dat vinden sponsors weer interessant. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het een zinvolle manier van rallytrucks bouwen is.
* checkt Wikipedia... De dubbele cabine heeft weldegelijk een functie!
quote:
Jan de Rooy is eigenaar van het transportbedrijf De Rooy, maar geniet vooral bekendheid door zijn deelname aan de Parijs-Dakar-rally en in mindere mate rallycross.
De Rooy wordt in de jaren 1970 bekend door zijn deelname aan de rallycross. Hij doet dit met DAF. De DAF heeft een groot voordeel: de Variomatic. In de rallycross zijn de DAFs schier onverslaanbaar.
Vanaf 1982 doet De Rooy mee aan de rally Parijs-Dakar. Zijn eerste deelname met DAF wordt gelijk beloond met een overwinning in zijn klasse. DAF zet steeds sterkere trucks in en wordt steeds sneller.
In 1984 wordt de, bij kenners, beroemde truck met de dubbele cabine ingezet. De truck was niet uitgerust met twee cabines om achteruit mee te kunnen rijden, maar om elke as aan te drijven door zijn eigen motor. Deze truck viel uit, maar liet wel de weg zien waar DAF heen ging.
In 1986 komt de eerste van een serie 'TurboTwins' uit. Niet alleen zijn de trucks uitgerust met twee motoren, maar men heeft op beide ook een turbo gezet. Resultaat is dat Jan de rally zou winnen, maar gediskwalificeerd werd op een kleinigheidje. Het jaar erop zou hij wel winnen.
Toen in 1988 een volledig nieuwe TurboTwin uitkwam wilde DAF meer dan alleen maar winnen, en zette twee trucks in, de X1 en X2. Deze trucks waren elk goed voor meer dan 1000 pk en een topsnelheid van ver boven de 200 km/h. De Rooy reed dat jaar af en toe sneller dan de auto's en staat zelfs op een gegeven moment derde in het totaalklassement. Helaas slaat het noodlot toe: de tweede truck slaat over de kop en de rijder komt bij de crash om het leven. DAF trekt zich terug uit de rallysport.
Wat mij betreft worden er volgend jaar 15 TurboTwins gebouwd. Maar volgens mij zijn er tegenwoordig snelheids-, of vermogensbegrenzingen, als ik mij niet vergis?!
[ Bericht 83% gewijzigd door Taxi op 05-01-2006 23:56:55 ]
Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog