Mooie OP Jos!quote:Op donderdag 5 januari 2006 18:45 schreef JosvG het volgende:
Sorry, ik was even niet online, anders had ik deel 4 wel gemaakt
Dankje, ik zal in de komende dagen nog even wat aandacht er aan besteden als ik de tijd heb... Dan kan ik hem even updaten ofzoquote:
Lomp dingquote:Op donderdag 5 januari 2006 18:53 schreef area51 het volgende:
1984
Jan de Rooy/Joop Roggeband/Yvo Geussens startnr.521 uitgevallen in de Teneré na een gebroken vooras, en vervolgens bij tijdcontroles te laat binnen.
[afbeelding]
Inschrijfgeld auto ¤ 4100quote:Op donderdag 5 januari 2006 20:05 schreef Hepheastus het volgende:
ik weet niet of dit de geschikte plek is om het te vragen maar hier komtie:
Hoeveel zou het kosten om met een auto deel te nemen aan de dakarrally? (denk aan desertwarrior of bowler)
dus kosten auto + ombouwen + inschrijfgeld + onderhoud onderweg + assistentie (en misschien vergeet ik nog wat)
Toen waren de regels veel minder strikt, met een vrachtwagen kon je meedoen, als het maar een beetje binnen de perken bleef. Dat was zo'n beetje het uitgangspunt.quote:Op donderdag 5 januari 2006 21:45 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Wat is nou het nut van 2 cabines? Of is het zo van, als de er aan de ene kant wat kapot is gaan we gewoon in die andere cabine zitten en rijden we verder?
En had je toen der tijd ook last van homologatie? Want ik kan me niet voorstellen dat er 15 van dat soort trucks zijn gebouwd.
Wat mij betreft worden er volgend jaar 15 TurboTwins gebouwd. Maar volgens mij zijn er tegenwoordig snelheids-, of vermogensbegrenzingen, als ik mij niet vergis?!quote:Jan de Rooy is eigenaar van het transportbedrijf De Rooy, maar geniet vooral bekendheid door zijn deelname aan de Parijs-Dakar-rally en in mindere mate rallycross.
De Rooy wordt in de jaren 1970 bekend door zijn deelname aan de rallycross. Hij doet dit met DAF. De DAF heeft een groot voordeel: de Variomatic. In de rallycross zijn de DAFs schier onverslaanbaar.
Vanaf 1982 doet De Rooy mee aan de rally Parijs-Dakar. Zijn eerste deelname met DAF wordt gelijk beloond met een overwinning in zijn klasse. DAF zet steeds sterkere trucks in en wordt steeds sneller.
In 1984 wordt de, bij kenners, beroemde truck met de dubbele cabine ingezet. De truck was niet uitgerust met twee cabines om achteruit mee te kunnen rijden, maar om elke as aan te drijven door zijn eigen motor. Deze truck viel uit, maar liet wel de weg zien waar DAF heen ging.
In 1986 komt de eerste van een serie 'TurboTwins' uit. Niet alleen zijn de trucks uitgerust met twee motoren, maar men heeft op beide ook een turbo gezet. Resultaat is dat Jan de rally zou winnen, maar gediskwalificeerd werd op een kleinigheidje. Het jaar erop zou hij wel winnen.
Toen in 1988 een volledig nieuwe TurboTwin uitkwam wilde DAF meer dan alleen maar winnen, en zette twee trucks in, de X1 en X2. Deze trucks waren elk goed voor meer dan 1000 pk en een topsnelheid van ver boven de 200 km/h. De Rooy reed dat jaar af en toe sneller dan de auto's en staat zelfs op een gegeven moment derde in het totaalklassement. Helaas slaat het noodlot toe: de tweede truck slaat over de kop en de rijder komt bij de crash om het leven. DAF trekt zich terug uit de rallysport.
Een turbotwin zal nu nooit meer gehomologeerd kunnen worden, 2 motoren en dubbele turbo krijgen ze er echt niet meer doorheen, ook heb je er weinig aan om 200+ kmpu te rijden als er een snelheidslimiet is van 150quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:49 schreef Taxi het volgende:
Deze vormgeving (de twee cabines) trekt natuurlijk wel lekker de aandacht! Dat vinden sponsors weer interessant. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het een zinvolle manier van rallytrucks bouwen is.
* checkt Wikipedia... De dubbele cabine heeft weldegelijk een functie!![]()
[..]
Wat mij betreft worden er volgend jaar 15 TurboTwins gebouwd. Maar volgens mij zijn er tegenwoordig snelheids-, of vermogensbegrenzingen, als ik mij niet vergis?!
Vorig jaar hadden we ongeveer 1000 posts, nu al 2100+ na 6 daagjes dakar, gaat wel degelijk veel harder dus!quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:43 schreef Impry het volgende:
Zo, weer een nieuw topicGaat harder als andere jaren...
Waar zie je dat? Iritrack (of zoiets) geeft nog geen sjoeg...quote:Op vrijdag 6 januari 2006 10:18 schreef jozef444 het volgende:
Frans Verhoeven en Marc Coma rijden samen voorop![]()
En volgens mij is Despres gestopt bij km. 80
Veel autorijders gaan dus foutquote:11:24:41 ► Navigational problems
At km 100 of the car special, some of the favourites are struggling with navigation. It appears that Jean-Louis Schlesser, Giniel de Villiers and several other drivers have chosen the wrong way. Only two cars so far are in the correct direction: Stephane Peterhansel and Thierry Magnaldi.
Kunnen we hieruit concluderen dat het voorbij is voor Stijkel?quote:10:55:36 ► Night Watch
Latecomers, mechanical repairs, funny stories and nightmares… Life goes on after night fall in the Dakar bivouac. Every morning, don’t miss out on what happened!
2h45 – Withdrawals
Five bikers are in the broom-wagon truck: Luis Guillen Gonzalez, Manuel Barnes Perez, Peter Stijkel, Leonardo Savini and quad rider Robert Greff. Spanish crew Alejandro Roque – Octavio Quesada are also in the truck.
Kun je zelf toch ook bekijken?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:54 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Meld iemand ff de tussenstanden als ze bij CP1zijn?
Heb je niet per ongeluk de afstand gepakt die ze nog moeten?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:59 schreef Taxi het volgende:
Volgens mij zit er weer schot in:
Stacey 392
Henk 392
Kappie 410
Echter 414
Spannend!![]()
Dat deed ik expres, maakt dat wat uit dan?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 14:09 schreef Impry het volgende:
[..]
Heb je niet per ongeluk de afstand gepakt die ze nog moeten?
allemaal aan het tanken bij de BP voor de zegeltjesquote:Op vrijdag 6 januari 2006 14:37 schreef area51 het volgende:
Volgens Iritrack is er een verkeerstopstopping bij KM 163 met
van Deijne, Leyds, Harkel, Metge, Loomans, Aarts, Hutten, Voerman
mijn vinding word nog steeds gebruiktquote:Op vrijdag 6 januari 2006 14:23 schreef jozef444 het volgende:
Gewoon t eerste stuk ff achter Henk hangen en dan op een vooraf uitgekozen punt de aanval inzetten. Of wachten op die turbo die kapotgaat bji Henkie
Gelukkig moet Henk dan nog eerst een 1/2 uur wachten voor dat Kabierhof er is.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 14:43 schreef Impry het volgende:
En Kabirov wordt helemaal zoek gereden:
1 508 CHAGIN (RUS) 13:06:45 03:16:15
2 524 STACEY (HOL) 13:13:22 03:18:52
3 509 LOPRAIS (CZE) 13:34:55 03:34:25
4 500 KABIROV (RUS) 13:38:04 03:41:34
Dus als Henk problemen krijgt moet Kabirov gewoon stoppen en onderdelen afstaan.
Bij mij ook tweede;quote:
Inderdaad... hopen dat het klopt!quote:Op vrijdag 6 januari 2006 15:50 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Volgens de tracking Stacey nu 8 km voor op Henk
Je weet het maar nooit met die Trackingquote:Op vrijdag 6 januari 2006 15:57 schreef Impry het volgende:
Het ziet er naar uit dat Henk problemen heeftstaat al best lang stil op 303 en Bierhof is er voorbij gereden.
quote:16:02:23 ► Chagin in trouble
At km 290 of the day's stage, overall truck leader Vladimir Chagin was seen stuck in the sand. His big Kamaz truck has been stopped for the last hour.
misschien toch die mijn?quote:
De kosten van het meedoen met de motor liggen om en nabij de 70.000 euro. Dit is exclusief machine, maar inclusief 7000(!!) euro om uberhaupt op RTL7 te kunnen komen in de uitzendingen. Mirjam Pol (enige Nederlandse vrouw) had het daar tenminste over. Ze rijdt op de motor van Arjan Brouwer en heeft zodoende wat kosten kunnen uitsparen..quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:25 schreef stinkie het volgende:
Zag net die post over kosten van meedoen met auto...iemand een idee van de kosten met motor
Machine zal om en nabij de 20K kosten, maar verder?
63000 dusquote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:44 schreef Damzkieee het volgende:
[..]
De kosten van het meedoen met de motor liggen om en nabij de 70.000 euro. Dit is exclusief machine, maar inclusief 7000(!!) euro om uberhaupt op RTL7 te kunnen komen in de uitzendingen. Mirjam Pol (enige Nederlandse vrouw) had het daar tenminste over. Ze rijdt op de motor van Arjan Brouwer en heeft zodoende wat kosten kunnen uitsparen..
Mirjam rijdt gesponsord dus voor haar zijn de kosten 70k, die zullen vast betaald worden door de sponsoren, maargoedquote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:45 schreef stinkie het volgende:
[..]
63000 dus
RTL is alleen interesant als je gesponserd rijd, en op moment dat je dat doet, zijn die kosten ook wel te regelen
Vorig jaar was iritrack optioneel en moest je betalen om het te hebben, dit jaar is het verplicht en dus ook Loprais heeft het. Ik heb hem trouwens al vaker gevolgd en hij heeft het ook altijd gedaan verderquote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:46 schreef At_Fundum het volgende:
Loprais heeft volgens mij geen zendertje van iriTrack in z'n auto, want die heeft het tot nu toe nog nooit bij mij gedaan in het systeem. Kan me van vorig jaar ook nog wel enkele equipes herinneren die niet zichtbaar waren.
Bij mij tot nu toe nog niet, maar zoveel heb ik het ook niet bekeken. Ik geloof het systeem sowieso altijd maar half en kijk liever naar de doorkomsttijden, die wel het echte verschil aangeven.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:48 schreef JosvG het volgende:
[..]
Vorig jaar was iritrack optioneel en moest je betalen om het te hebben, dit jaar is het verplicht en dus ook Loprais heeft het. Ik heb hem trouwens al vaker gevolgd en hij heeft het ook altijd gedaan verder
Iedereen rijdt gesponsord, het is gewoon dom om het niet te doen omdat het handen vol geld kost. Meedoen is sowieso dom als je een normale persoon bent met een normaal loon omdat het gewoon enorm duur is. Je moet niet alleen denken aan de kosten om het voertuig op te bouwen en de inschrijving, maar je moet ook benzine/diesel meerekenen, transportkosten van de voertuigen van Nederland naar de start en van Dakar naar huis, alle reserveonderdelen, eventuele servicevoertuigen, hotelkosten bij de start en in Dakar, ook eten etc bij de start en in Dakar, alles bij elkaar kost het handenvol geld en is het alleen aantrekkelijk voor fabrieksteams of mensen die toch geld genoeg voor handen hebben.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:47 schreef Damzkieee het volgende:
[..]
Mirjam rijdt gesponsord dus voor haar zijn de kosten 70k, die zullen vast betaald worden door de sponsoren, maargoed
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |