Mooie OP Jos!quote:Op donderdag 5 januari 2006 18:45 schreef JosvG het volgende:
Sorry, ik was even niet online, anders had ik deel 4 wel gemaakt
Dankje, ik zal in de komende dagen nog even wat aandacht er aan besteden als ik de tijd heb... Dan kan ik hem even updaten ofzoquote:
Lomp dingquote:Op donderdag 5 januari 2006 18:53 schreef area51 het volgende:
1984
Jan de Rooy/Joop Roggeband/Yvo Geussens startnr.521 uitgevallen in de Teneré na een gebroken vooras, en vervolgens bij tijdcontroles te laat binnen.
[afbeelding]
Inschrijfgeld auto ¤ 4100quote:Op donderdag 5 januari 2006 20:05 schreef Hepheastus het volgende:
ik weet niet of dit de geschikte plek is om het te vragen maar hier komtie:
Hoeveel zou het kosten om met een auto deel te nemen aan de dakarrally? (denk aan desertwarrior of bowler)
dus kosten auto + ombouwen + inschrijfgeld + onderhoud onderweg + assistentie (en misschien vergeet ik nog wat)
Toen waren de regels veel minder strikt, met een vrachtwagen kon je meedoen, als het maar een beetje binnen de perken bleef. Dat was zo'n beetje het uitgangspunt.quote:Op donderdag 5 januari 2006 21:45 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Wat is nou het nut van 2 cabines? Of is het zo van, als de er aan de ene kant wat kapot is gaan we gewoon in die andere cabine zitten en rijden we verder?
En had je toen der tijd ook last van homologatie? Want ik kan me niet voorstellen dat er 15 van dat soort trucks zijn gebouwd.
Wat mij betreft worden er volgend jaar 15 TurboTwins gebouwd. Maar volgens mij zijn er tegenwoordig snelheids-, of vermogensbegrenzingen, als ik mij niet vergis?!quote:Jan de Rooy is eigenaar van het transportbedrijf De Rooy, maar geniet vooral bekendheid door zijn deelname aan de Parijs-Dakar-rally en in mindere mate rallycross.
De Rooy wordt in de jaren 1970 bekend door zijn deelname aan de rallycross. Hij doet dit met DAF. De DAF heeft een groot voordeel: de Variomatic. In de rallycross zijn de DAFs schier onverslaanbaar.
Vanaf 1982 doet De Rooy mee aan de rally Parijs-Dakar. Zijn eerste deelname met DAF wordt gelijk beloond met een overwinning in zijn klasse. DAF zet steeds sterkere trucks in en wordt steeds sneller.
In 1984 wordt de, bij kenners, beroemde truck met de dubbele cabine ingezet. De truck was niet uitgerust met twee cabines om achteruit mee te kunnen rijden, maar om elke as aan te drijven door zijn eigen motor. Deze truck viel uit, maar liet wel de weg zien waar DAF heen ging.
In 1986 komt de eerste van een serie 'TurboTwins' uit. Niet alleen zijn de trucks uitgerust met twee motoren, maar men heeft op beide ook een turbo gezet. Resultaat is dat Jan de rally zou winnen, maar gediskwalificeerd werd op een kleinigheidje. Het jaar erop zou hij wel winnen.
Toen in 1988 een volledig nieuwe TurboTwin uitkwam wilde DAF meer dan alleen maar winnen, en zette twee trucks in, de X1 en X2. Deze trucks waren elk goed voor meer dan 1000 pk en een topsnelheid van ver boven de 200 km/h. De Rooy reed dat jaar af en toe sneller dan de auto's en staat zelfs op een gegeven moment derde in het totaalklassement. Helaas slaat het noodlot toe: de tweede truck slaat over de kop en de rijder komt bij de crash om het leven. DAF trekt zich terug uit de rallysport.
Een turbotwin zal nu nooit meer gehomologeerd kunnen worden, 2 motoren en dubbele turbo krijgen ze er echt niet meer doorheen, ook heb je er weinig aan om 200+ kmpu te rijden als er een snelheidslimiet is van 150quote:Op donderdag 5 januari 2006 23:49 schreef Taxi het volgende:
Deze vormgeving (de twee cabines) trekt natuurlijk wel lekker de aandacht! Dat vinden sponsors weer interessant. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het een zinvolle manier van rallytrucks bouwen is.
* checkt Wikipedia... De dubbele cabine heeft weldegelijk een functie!![]()
[..]
Wat mij betreft worden er volgend jaar 15 TurboTwins gebouwd. Maar volgens mij zijn er tegenwoordig snelheids-, of vermogensbegrenzingen, als ik mij niet vergis?!
Vorig jaar hadden we ongeveer 1000 posts, nu al 2100+ na 6 daagjes dakar, gaat wel degelijk veel harder dus!quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:43 schreef Impry het volgende:
Zo, weer een nieuw topicGaat harder als andere jaren...
Waar zie je dat? Iritrack (of zoiets) geeft nog geen sjoeg...quote:Op vrijdag 6 januari 2006 10:18 schreef jozef444 het volgende:
Frans Verhoeven en Marc Coma rijden samen voorop![]()
En volgens mij is Despres gestopt bij km. 80
Veel autorijders gaan dus foutquote:11:24:41 ► Navigational problems
At km 100 of the car special, some of the favourites are struggling with navigation. It appears that Jean-Louis Schlesser, Giniel de Villiers and several other drivers have chosen the wrong way. Only two cars so far are in the correct direction: Stephane Peterhansel and Thierry Magnaldi.
Kunnen we hieruit concluderen dat het voorbij is voor Stijkel?quote:10:55:36 ► Night Watch
Latecomers, mechanical repairs, funny stories and nightmares… Life goes on after night fall in the Dakar bivouac. Every morning, don’t miss out on what happened!
2h45 – Withdrawals
Five bikers are in the broom-wagon truck: Luis Guillen Gonzalez, Manuel Barnes Perez, Peter Stijkel, Leonardo Savini and quad rider Robert Greff. Spanish crew Alejandro Roque – Octavio Quesada are also in the truck.
Kun je zelf toch ook bekijken?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:54 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Meld iemand ff de tussenstanden als ze bij CP1zijn?
Heb je niet per ongeluk de afstand gepakt die ze nog moeten?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:59 schreef Taxi het volgende:
Volgens mij zit er weer schot in:
Stacey 392
Henk 392
Kappie 410
Echter 414
Spannend!![]()
Dat deed ik expres, maakt dat wat uit dan?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 14:09 schreef Impry het volgende:
[..]
Heb je niet per ongeluk de afstand gepakt die ze nog moeten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |