Wat is erg weinig? Indicatie?quote:Op vrijdag 30 december 2005 18:50 schreef Youp het volgende:
super!! weer zo'n project waar ik serieus jaloers op ben
overigens is een E36 blok goed in een E30 te leggen... er is een bedrijf in nederland dat dat voor erg weinig geld doetdus het moet makkelijk kunnen...
succes er mee en houd ons op de hoogte
Ja, ons doel is +/- 200 pk (mag iets meer of minder zijn maar we houden de motor zelf standaard) met een gewicht iets onder de 1000 kilo. Een sper hebben we nog niet, al gaat dit wel noodzakelijk worden. Het probleem is wel dat oud spul is, en dat dus de gebruikte sperren vaak nog maar max 15% sper zijn. We houden ebay in de gatenquote:Op vrijdag 30 december 2005 18:41 schreef Inorbit het volgende:
bruut, 192 pk 2.5 blok uit de E36. dan kom je een beetje in het M3 gebied.
heb je er een sper differentieel onder zitten?
De kooi laten we bouwen naar de richtlijn van de zomeravondcompetitie. Het doel is trackdays en misschien z-a-c dus dat is voldoende.quote:Op vrijdag 30 december 2005 18:47 schreef Tjabbo het volgende:
Welke specs ga je gebruiken voor de rolkooi constructie?
Je moet hem wel goed laten keuren als je er echt de tracks mee op wilt, en eventueel dragstrips.
Leuk project. Hopelijk kunnen we het hier goed volgen
Klopt, in Tilburg zit van Abeelen en die bouwen ze ook in, voor 2500 euro. Is veel geld + we willen het zelf doen.quote:Op vrijdag 30 december 2005 18:50 schreef Youp het volgende:
super!! weer zo'n project waar ik serieus jaloers op ben
overigens is een E36 blok goed in een E30 te leggen... er is een bedrijf in nederland dat dat voor erg weinig geld doetdus het moet makkelijk kunnen...
succes er mee en houd ons op de hoogte
[centraal] BMW 3-serie fantopic [e21, e30, e36, e46]quote:Op vrijdag 30 december 2005 18:54 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Wat is erg weinig? Indicatie?
die bedoelde ik ook (zie vorige post) maar daar zit de prijs van het motorblok bijquote:Op vrijdag 30 december 2005 19:11 schreef Tommeh het volgende:
Leuke reacties
[..]
Ja, ons doel is +/- 200 pk (mag iets meer of minder zijn maar we houden de motor zelf standaard) met een gewicht iets onder de 1000 kilo. Een sper hebben we nog niet, al gaat dit wel noodzakelijk worden. Het probleem is wel dat oud spul is, en dat dus de gebruikte sperren vaak nog maar max 15% sper zijn. We houden ebay in de gaten. Er is ook wel nieuw spul te koop maar t heeft voorlopig nog geen voorrang.
[..]
De kooi laten we bouwen naar de richtlijn van de zomeravondcompetitie. Het doel is trackdays en misschien z-a-c dus dat is voldoende.
[..]
Klopt, in Tilburg zit van Abeelen en die bouwen ze ook in, voor 2500 euro. Is veel geld + we willen het zelf doen.
Maar er gaat nog wel veel tijd inzitten. We nemen er ook de tijd voor.
Inderdaad, en hou die "alpina's" maar tussen aanhalingstekensquote:Op vrijdag 30 december 2005 21:08 schreef Youp het volgende:
tommeh! die "alpina's" onder je e30... zijn die 15"?????
quote:Op zaterdag 31 december 2005 00:11 schreef yup het volgende:
MODDERFOK wat is dit een COOL project.
Als ik de ruimte had zou ik echt wel een 3.2 of 3.6/3.8 liter derin gooien... Hoe gekker hoe beter
E30 roeleert, helemaal met zo een motor(is wat sneller dan me 318i E30 he
)
verkoop je ze?quote:Op zaterdag 31 december 2005 00:02 schreef Tommeh het volgende:
[..]
Inderdaad, en hou die "alpina's" maar tussen aanhalingstekenszijn imitatievelgen. Zo gekocht. Maar inderdaad 15", hoezo ?
Heb genoeg van die dingen met 3.6 liter blok te koop gezien.quote:Op zaterdag 31 december 2005 19:19 schreef Repeat het volgende:
tof dat zo'n blok er makkelijk in gepast kan worden![]()
Klopt, ik heb ook wel eens een v12 ingebouwd gezien, en ook een e34 m5 motor, maar dan achter de voorpoten. Erg knap maar zo'n v12 is helemaal niet zo snel + ontzettend zwaar. De motor die we nu hebben weegt hoogstens 15 kilo meer, die we zowieso terugwinnen aan gewichtsbesparing.quote:Op zondag 1 januari 2006 19:41 schreef yup het volgende:
[..]
Heb genoeg van die dingen met 3.6 liter blok te koop gezien.
Alles past in een E30...
Zo een omgebouwde met 3.6 literblok wil ik wel, zijn redelijk betrouwbaar ook nog (als alles goed is aangepakt)....
Leuk hè, bouwdoosprincipe van BMWquote:Op maandag 2 januari 2006 22:06 schreef Tommeh het volgende:
Morgen weer verder. We hebben wel weer wat kleine dingen ingewonnen die de inbouw verder mogelijk maken. Motorsteunen van een e28 535i, baksteunen van een e21 320i, remkrachtversterker van een e30 325ix. Ben blij dat er al wat bekend van is...
Zeker! Nou maar afwachten of het over een paar maanden nog steeds zo leuk isquote:Op maandag 2 januari 2006 22:15 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Leuk hè, bouwdoosprincipe van BMW![]()
Het interieur staat nog te koop. Erg mooi inderdaad. Mocht ik het niet kunnen verkopen voor de prijs die ik er voor in gedachte heb hou ik het. Voor een e30 in de toekomst misschien, wie weetquote:Op maandag 2 januari 2006 22:19 schreef spectrumanalyser het volgende:
is het lederen interieur trouwens al verkocht? is wel enorm mooi!![]()
en daar heb je het helemaal mis, bij de ford gaat het niet eens zozeer om het geld....quote:Na een tijd wil je toch sneller. Om nou veel geld in een sierra te gaan steken vonden we eigenlijk toch zonde van het geld.
Toch wel, het is immers een Ford Sierra.quote:Op maandag 2 januari 2006 22:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
en daar heb je het helemaal mis, bij de ford gaat het niet eens zozeer om het geld....
deze site heet "How to neatly fit a Rover V8 Engine into a Ford Sierra Car" >>
http://www.diy-nitrous.fsnet.co.uk/v8-ford-sierra.htm
Ken hem inderdaad, al is een v8 een stuk zwaarder. Je kunt het standaard blok ook turbo-en. Je kunt er wel meer mee maar bij een Sierra houdt t allemaal sneller op. Plus een sierra ziet er niet uit ( maar dat is mijn mening ), en het oog wil ook wat hequote:Op maandag 2 januari 2006 22:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
en daar heb je het helemaal mis, bij de ford gaat het niet eens zozeer om het geld....
deze site heet "How to neatly fit a Rover V8 Engine into a Ford Sierra Car" >>
http://www.diy-nitrous.fsnet.co.uk/v8-ford-sierra.htm
Wij hebben net onze sper uit de 325i te koop gezet. We willen geen 100% sper omdat dit op het circuit niet echt handig is.quote:Op vrijdag 30 december 2005 19:11 schreef Tommeh het volgende:
Leuke reacties
[..]
Ja, ons doel is +/- 200 pk (mag iets meer of minder zijn maar we houden de motor zelf standaard) met een gewicht iets onder de 1000 kilo. Een sper hebben we nog niet, al gaat dit wel noodzakelijk worden. Het probleem is wel dat oud spul is, en dat dus de gebruikte sperren vaak nog maar max 15% sper zijn. We houden ebay in de gaten. Er is ook wel nieuw spul te koop maar t heeft voorlopig nog geen voorrang.
Ik heb evt wel interesse in je originele uitlaat systeemquote:Op zaterdag 31 december 2005 15:36 schreef Tommeh het volgende:
Ik kende www.e30.de al wel ja, net als www.r3vlimited.com en e30tech.com. Zijn goede e30 resources. We hebben bewust voor de M50B25 gekozen wegens leuke prijs/kwaliteit verhouding. Het zijn sterke blokken en je kunt er inderdaad vrij eenvoudig 230+ pk uithalen. Te combineren met een leuk laag gewicht en een goede overbrenging ( heb je ook heel veel keuze's in bij een e30 ) kom je al een heel eind.
Overigens hebben we nu ook een e36 bak en een leuk uitlaat systeem gevonden.
[afbeelding]
[afbeelding]
Aangezien onze motor zonder spruitstuk kwam hebben we hiervoor gekozen. We zullen het nog wel moeten aanpassen maar het begin is er. Wat we met die "eindpijpen" doen weten we nog niet precies. Ligt eraan hoe het staat, anders maken we er wel wat anders van.
Ja, die uitlaat is niet echt meer wat het hoorde te zijn. Er is o.a. in het midden een flens kapot. Nog interesse?quote:Op maandag 2 januari 2006 22:36 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik heb evt wel interesse in je originele uitlaat systeem
Onze is stuk bij het flexibele stuk in 1 van de voorpijpen en de achterdemper lekt in een lasnaad.quote:Op maandag 2 januari 2006 22:39 schreef Tommeh het volgende:
[..]
Ja, die uitlaat is niet echt meer wat het hoorde te zijn. Er is o.a. in het midden een flens kapot. Nog interesse?![]()
Die 100% is inderdaad nix, kom je alleen maar haaks de bocht uit. Leuk maar niet snel
Yep verder op een ander forum is er iemand met een 3.6 liter 315 pk motor in zo een E30.quote:Op maandag 2 januari 2006 22:06 schreef Tommeh het volgende:
Morgen weer verder. We hebben wel weer wat kleine dingen ingewonnen die de inbouw verder mogelijk maken. Motorsteunen van een e28 535i, baksteunen van een e21 320i, remkrachtversterker van een e30 325ix. Ben blij dat er al wat bekend van is...
De inbouw van de motor duurt nog wel even. Eerst de rest van de carrosserie aanpakken, het interieur en meer van dat.
[..]
Klopt, ik heb ook wel eens een v12 ingebouwd gezien, en ook een e34 m5 motor, maar dan achter de voorpoten. Erg knap maar zo'n v12 is helemaal niet zo snel + ontzettend zwaar. De motor die we nu hebben weegt hoogstens 15 kilo meer, die we zowieso terugwinnen aan gewichtsbesparing.
Je kunt er wel wat uithalen, maar dat is wel wat lastiger dan zo. Btw het is wel een injectie.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 18:48 schreef Inorbit het volgende:
is zo'n 25E motor niet makkelijk tot veel meer in staat, met een nieuwe chip?
of gaat dat Econemy verder, naast dat het geen injectie is?
Moet je wel eerst een goeie M20B25 kop vinden, die worden een beetje schaarsquote:Op dinsdag 3 januari 2006 20:55 schreef Tommeh het volgende:
[..]
Je kunt er wel wat uithalen, maar dat is wel wat lastiger dan zo. Btw het is wel een injectie.
Het is niet alleen maar een chippie erop gooien. De motor heeft (fabriekaf) een stuk minder compressie dan een 325i motor, de in en uitlaatkanalen zijn kleiner, hij heeft enkele zuigerveren enzv. Een leuke optie is het eta onderblok en de 325i kop. Met spruitstukken en een aangepaste computer kun je wel wat leuke dingen doen. Dat gaan we ook nog wel doen, later
Same here!quote:Op woensdag 4 januari 2006 08:49 schreef Taxi het volgende:
Je hebt gewoon een brug tot je beschikking!!
*jaloers is...![]()
Daar komt het door...quote:Op woensdag 4 januari 2006 14:40 schreef eer-ik het volgende:
wordt je nou niet helemaal panisch als je al die draden ziet hangen?
Ik heb dan absoluut weinig verstand van auto's, maar ik zou gek worden bij het zien van die draden...
Met een electrische schema en een spanningsmeter kom je een heel eind.quote:Op woensdag 4 januari 2006 14:40 schreef eer-ik het volgende:
wordt je nou niet helemaal panisch als je al die draden ziet hangen?
Ik heb dan absoluut weinig verstand van auto's, maar ik zou gek worden bij het zien van die draden...
oke, dan word het nog een heel werk inderdaad.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 20:55 schreef Tommeh het volgende:
[..]
Je kunt er wel wat uithalen, maar dat is wel wat lastiger dan zo. Btw het is wel een injectie.
Het is niet alleen maar een chippie erop gooien. De motor heeft (fabriekaf) een stuk minder compressie dan een 325i motor, de in en uitlaatkanalen zijn kleiner, hij heeft enkele zuigerveren enzv. Een leuke optie is het eta onderblok en de 325i kop. Met spruitstukken en een aangepaste computer kun je wel wat leuke dingen doen. Dat gaan we ook nog wel doen, later
Nou opzich voldoen de GT schijven aan onze eisen. Warmtebehandeld met wat koeling rondom. Het was ons de meerprijs niet waard om alu harten te nemen. We zorgen wel voor remkoeling.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 21:20 schreef Five_Aces het volgende:
mooi spul. Had je ipv die GT schijven niet GT-A gehad met alu hart?
Electrische fan is sowieso beter trouwens, dat scheelt een paar PK op de wielen. Bij PTG deden ze dat ook altijd met de M3 GTR. Is voor op straat ook een mods die wel vaak gedaan word, al zou ik het zelf niet doen. Zat eens in een E30 over spa met 286 PK ook zonder fannen en al alles stond in het rood, olietemp, koelwatertemp, en gewoon doorscheuren
325 iX heeft ook een oliekoeler. Als ik ff in de ETK zit te kijken is het een andere dan bij de M3.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 21:37 schreef Tommeh het volgende:
[..]
Wel zit ik nog te kijken naar een oliekoeler alleen de bevestiging is moeilijker hierbij. Dan zouden we opzoek moeten naar een M3 oliefilterhuis met de nodige aansluitingen. Zelfs het meten is al moeilijk. Met een carterplugsensor of peilstoksensor meet je niet de belangrijke kant helaas...
Inderdaad, dikkere olie helpt een stuk. Van mobil hebben we voor de 944 ook zo'n variant. Dat oliehuis was eergisteravond voor 130 euro ongeveer weg gegaan. We wachten er nog even mee, komt nog wel vaker terug denk ik.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 21:48 schreef Five_Aces het volgende:
Dat is wel een goed idee inderdaad. Oliefilter van een M3 past volgens mij, stond er gisteren nog 1 op ebay...
Beetje dikkere olie kan ook geen kwaad, ik rij met Castrol 10W60 olie, op circuit in de zomer zit ik rond 110 graden. Zal met die M50 wel iets minder zijn denk ik dus 10W60 is wat overdone, maar misschien iets ala 10W50.
Nou als we met een M20 blok reden was het zowieso geen probleem. Die heeft een schroeffilter en daar kun je heel eenvoudig een adapter tussen zetten voor de koeler. Zo gaat dat bij een M50 niet. Ik heb een tijd terug een adapter gevonden voor een m50 motor maar die heb ik nog niet terug kunnen vinden.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 21:49 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
325 iX heeft ook een oliekoeler. Als ik ff in de ETK zit te kijken is het een andere dan bij de M3.
Misschien goedkoper/makkelijker te krijgen/vinden.
edit:
Bij de iX zijn verschillende oliekoelers gemonteerd zie ik nu, iig. de 1990 325iX Touring (die heb ik)heeft een andere koeler en filterhuis dan de M3 vlgns. ETK
We gaan nog niet tunen aan onze BMW.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 12:20 schreef Tommeh het volgende:
Yes, en een m3 oliefilterhuis is de beste optie. Je hebt ook cap's voor het oliefilterhuis zelf maar die schijnen snel te lekken. Ebay in de gaten houden
Grappig, 10W60 wordt bij mij gewoon standaard in mijn auto gekwakt @ garagequote:Op vrijdag 6 januari 2006 21:48 schreef Five_Aces het volgende:
Dat is wel een goed idee inderdaad. Oliefilter van een M3 past volgens mij, stond er gisteren nog 1 op ebay...
Beetje dikkere olie kan ook geen kwaad, ik rij met Castrol 10W60 olie, op circuit in de zomer zit ik rond 110 graden. Zal met die M50 wel iets minder zijn denk ik dus 10W60 is wat overdone, maar misschien iets ala 10W50.
Hmm, ik zal even kijken. Als je anders even je msn achterlaat laat ik je dat even weten.quote:Op zondag 8 januari 2006 21:14 schreef Inorbit het volgende:
Tommeh, wil je je oude stuur kwijt of heb je daar andere plannen voor? Ik zit nog met een driespaaks scheepsrad van BMW.
En mag ik vragen wat die remschijven je kosten? dat staat echt bruut met die groeven, nu nog een beetje "open" velgen.
Die komt er waarschijnlijk wel weer inquote:Op zondag 8 januari 2006 21:34 schreef timmeeeh het volgende:
ik ben benieuwd wat de TS met zijn carbon pookje gaat doen!
oke mooi, "jur_is at o2.nl"quote:Op zondag 8 januari 2006 21:53 schreef Tommeh het volgende:
[..]
Hmm, ik zal even kijken. Als je anders even je msn achterlaat laat ik je dat even weten.
Die schijven heb je in een hoop verschillende varianten. Diegene die we nu hebben staan op de site voor 103 euro voor en achter voor 65 euro.
[..]
Die komt er waarschijnlijk wel weer in
Waar haal je die dan voor weinig? Als je bijvoorbeeld Marktplaats afstruint, worden er nog best aardige prijzen voor 2e hands slicks gevraagd.quote:Misschien gaan we nog kijken naar een setje 16" later maar voor 15" zijn makkelijk veel slicks voor te krijgen. Bovendien heb je dat t voordeel van een kleinere omtrek ( en een leuke prijs ).
Ja hebben we ook last van, buitentemperatuur is binnentemperatuur bij ons helaas.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:58 schreef Don_Tom het volgende:
Toppie project!
Moet zelf ook nodig eens weer verder met m'n projectje, maarja die kou he....
In duitsland is er veel aanbod van, eens in de zoveel tijd daarheen rijden en een hoop meenemen. 50 euro per band gemiddeld is niet veelquote:Op woensdag 11 januari 2006 10:40 schreef Taxi het volgende:
[..]
Waar haal je die dan voor weinig? Als je bijvoorbeeld Marktplaats afstruint, worden er nog best aardige prijzen voor 2e hands slicks gevraagd.
Destijds een eenmalige gevonden voor een 10tje per slick. Waren nog best redelijk en dus meteen 12 stuks ingeslagen, maar da's eenmalig.
De 'race-Taxi' wordt altijd zeer goedkoop gereden, da's een sport op zich!![]()
voor wat voor auto is die uitlaat dan eigenlijk bedoeld?quote:Op woensdag 11 januari 2006 12:21 schreef Tommeh het volgende:
Net de nieuwe uitlaat thuis bezorgd gekregen. Voelde me net een klein kind met uitpakken. Even de foto's weer van ebay geleend want het is zulk slecht weer dat ik niet echt mooie foto's kan maken.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
We zullen 'm nog wel pas moeten maken op de auto maar dat is van later zorg.
klopt het ophang haakje voor de einddemper zit bij de E30 meer naar achter en het is er 1 ipv 2quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:19 schreef Tommeh het volgende:
Hij is gemaakt voor een e36 325i dus misschien moet er nog wat aan verlast worden en de ophangingspunten zullen ook niet overeen komen.
Interessant? Lage prijs! Wat dan precies?quote:Verkaufe eine neue E30 4 Türer Karosse an ,ohne schiebedach,nagel neu.
Wat is ontzettend goedkoop?quote:Op zondag 15 januari 2006 16:45 schreef Tommeh het volgende:
Nou eigenlijk was die ontzettend goedkoop.
Van de onderkant heb ik nu geen foto want ik heb m even ingepakt gelaten maar heb een plaatje op een site gevonden van de onderkant :quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:56 schreef Five_Aces het volgende:
Mooie spoilerHeb jij de kleine of grote? Je hebt daar ook een model van waarbij de flap echt heel erg groot is (meer dan 10 cm hoog boven de spoiler)
Gietijzer op staal gelast?quote:Op maandag 9 januari 2006 21:38 schreef Tommeh het volgende:
Want over een tijd kom iig dit deel erop![]()
[afbeelding]
ziet er goed uit tom. hoe lang denk je dat je nog bezig bent met in elkaar zetten?quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:49 schreef Tommeh het volgende:
Klinkt goed daNpy!
We hebben ook weer een update, e30 met kooi. Vandaag de auto bij biesheuvel opgehaald en even langs de spuiter gereden. Deze heeft even gekeken en volgende week kunnen we hem daar neerzetten. Hier foto's van een rauwe kooi
, we zijn erg tevreden met het resultaat :
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Deze week steken we de teermatten eruit en boren we de reservewielbak eruit.
Ook hebben we vandaag de nieuwe spoiler binnen gekregen. Het is een M3 evo spoiler met een verstelbaar lipje aan de achterzijde. Effectief en mooi maar absoluut niet overdreven, vandaar de keuze.
[afbeelding]
Klopt inderdaad. We hebben wat rond geinformeerd en wilden het eigenlijk perse niet bij remola laten doen. We kwamen dus bij biesheuvel uit en ze hebben echt een nette kooi gemaakt.quote:Op donderdag 9 februari 2006 08:50 schreef Drive-r het volgende:
Tommeh, goede keuze om de kooi bij Biesheuvel te laten doen! Zelf twee keer een wagen door hun laten lassen en ze leveren enorm nette kwaliteit. Het is altijd fijn om een kooi enigzins om maat te kunnen laten maken, zij denken daar aardig in mee. Verder cool project!
Hmm, we rekenen vrij veel tijd omdat we nog een hoop problemen gaan tegenkomen. Ik durf het nog niet te zeggen.quote:Op donderdag 9 februari 2006 09:06 schreef Inorbit het volgende:
[..]
ziet er goed uit tom. hoe lang denk je dat je nog bezig bent met in elkaar zetten?
Wegens vervelende ervaringen met hun van collega's. Het probleem bij een kooi lassen is dat gedeelte waar alle buizen bij elkaar komen boven aan de B stijl. Daar kun je in principe niet bij dus bij remola hebben ze dat een aantal keer open gelaten/dichtgekit of tegen het dak aan gelast. De eerste twee manieren zijn niet veilig en de tweede is gewoon geen gezicht (bobbelend dak). We wilden dat risico niet lopen en bovendien was biesheuvel iets goedkoper geloof ik.quote:Op donderdag 9 februari 2006 11:19 schreef Five_Aces het volgende:
Waarom niet via Remola dan als ik vragen mag?
haha, tjah, dan kan die er net zo goed uit voor gewichtsbesparingquote:Op donderdag 9 februari 2006 12:38 schreef Five_Aces het volgende:
Wiechers heeft kooien die je er in kan schroeven, hou je je achterbank. Je kan er alleen niet meer op zitten![]()
Valt goed mee hoor.quote:Op maandag 20 februari 2006 03:25 schreef Don_Tom het volgende:
Gewoon gladde schijven nemen, dan worden je blokken tenminste ook niet opgevreten
Jawel, maar niet voor dit project.quote:Op maandag 20 februari 2006 02:39 schreef Kolkie het volgende:
Je moet ook geen geboorde schijven nemen, is echt helemaal nergens goed voor!.
Afvoer van gas/stof die vrijkomen van de remblokken dacht ik. Countersinken helpt al aardig tegen scheurtjes en de scheurtjes mogen tot 4 mm zonder problemen "uitlopen" (bij een 911 iig)quote:Op maandag 20 februari 2006 16:28 schreef Kolkie het volgende:
Waar is het wel goed voor dan?...
Klopt, maar mintex blokken vind ik dan persoonlijk echt weer waardeloos. Je moet echt eens carbon metallic blokken proberen, die dingen zijn briljant, heb ze ook onder mijn integrale gegooid...quote:Op maandag 20 februari 2006 17:46 schreef Kolkie het volgende:
Los van wat mag lijkt het mij op z'n zachtst gezegd geen prettig idee om met schijven rond te rijden waar scheuren inzitten. Daarbij: maak eens 4 mm tussen je vingers. Da's niet echt veel. En dat gas kan dus de slots in. Als het al ontstaat (er zijn ook blokken die geen gas produceren - mintex).
45%... Da's voor mijn gevoel helemaal niet zo veel, toch? Ik kan mij vergissen, maar ik heb volgens mij wel sperwaarden van boven de 80% gehoord (en ik bedoel geen 100%, nee).quote:Op maandag 20 februari 2006 21:36 schreef Tommeh het volgende:
Ach er zijn een hoop verschillende manieren om het te doen en we hebben voor een gekozen waarvan we weten dat het werkt.
Ontopic : We hebben zoals gezegd een sperdif gevonden in Duitsland. Een 45% sper met een overbrenging van 3.25. ( relatief lang maar omdat de M50 bak een prise-direct heeft in 5 moet je het dif een stukje langer kiezen in vergelijking met de M20 bak. De 5 van de M50 bak kun je vergelijken met de 4e versnelling van de M20 bak. ) Morgen, eind van de dag gaan we deze ophalen. Daarna via Maassluis terug voor camber/casterplates.
Stel je voor dat je met je linkerachterwiel veel grip hebt en met je rechterachterwiel heel weinig. Zonder sper kom je eigenlijk niet weg aangezien de kracht wordt doorgegeven aan het wiel met de minste weerstand, die met weinig grip dus. Als je een 100% sper hebt ( in aandrijving te vergelijken met een starre achteras ) wordt het verdeeld en kun je wegkomen. Met een 45 % sper krijg je op het wiel met de meeste weerstand toch nog 45 % van de krachten i.p.v. 0 % bij een niet-sper. Op deze manier heb je een hoop meer tractie uit een bocht.quote:Op maandag 20 februari 2006 21:42 schreef Kolkie het volgende:.
Ik heb mij nooit zo verdiept in die hele diff. materie () maar wat houdt dat nou precies in, 45% sper? Ik weet dat 100% sper inhoudt dat de achterwielen ten alle tijde een geljike snelheid hebben (toch..?). Hoe moet ik me zo'n 45% diff qua constructie voorstellen?
dus als je traction control zou hebben, dan heb je niks aan je sper diff?quote:Op maandag 20 februari 2006 22:33 schreef Tommeh het volgende:
[..]
Stel je voor dat je met je linkerachterwiel veel grip hebt en met je rechterachterwiel heel weinig. Zonder sper kom je eigenlijk niet weg aangezien de kracht wordt doorgegeven aan het wiel met de minste weerstand, die met weinig grip dus. Als je een 100% sper hebt ( in aandrijving te vergelijken met een starre achteras ) wordt het verdeeld en kun je wegkomen. Met een 45 % sper krijg je op het wiel met de meeste weerstand toch nog 45 % van de krachten i.p.v. 0 % bij een niet-sper. Op deze manier heb je een hoop meer tractie uit een bocht.
(eenvoudig gezegd)
Dat zei ik niet. Zonder sper of met sper kun je wheelspin uit een bocht hebben en daar kan traction controle iets aan doen. Maar het heeft er nu weinig mee te maken.quote:Op woensdag 22 februari 2006 08:59 schreef Inorbit het volgende:
[..]
dus als je traction control zou hebben, dan heb je niks aan je sper diff?
oke, dank je voor de uitleg, maar ik had hiervoor begrepen dat zonder differentieel je harder door de bocht kan doordat de wielen onafhankelijk kunnnen draaien.quote:Op woensdag 22 februari 2006 10:15 schreef Tommeh het volgende:
Als je zonder sper met veel vermogen uit een bocht rijdt zal je binnenste wiel door blijven spinnen. Je buitenste niet dus zit je vermogen weg te gooien aan wheelspin. Tractiecontrole zal dat binnenste wiel gaan tegenwerken, maar je buitenste wiel krijgt er niet meer aandrijving door. Met 45 % sper zal nog steeds je binnenste wiel eerder doorspinnen maar je moet meer moeite doen om dat te laten gebeuren aangezien je buitenste wiel ook een dot vermogen krijgt waardoor je harder gaat ( en meer kans op de richting van overstuur ) . Ook hier kan tractiecontrole je leven verpesten door op je binnenstewiel de wheelspin te remmen. ( en bij overstuur dus op beide wielen )
Je bedoelt zonder sper?quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:07 schreef Inorbit het volgende:
[..]
oke, dank je voor de uitleg, maar ik had hiervoor begrepen dat zonder differentieel je harder door de bocht kan doordat de wielen onafhankelijk kunnnen draaien.
heeft niks met TC te maken, dat was maar een veronderstelling
maar gaat er bij het draaien niet eerst meer kracht naaar de buitenste wielen zodat je meer snelheid kan maken zonder te spinnen.(zonder sper) Het lijkt mij dat het buitenste wiel het makkelijkst en het meest draait dus meer power krijgtquote:Op woensdag 22 februari 2006 11:13 schreef Tommeh het volgende:
[..]
Je bedoelt zonder sper?![]()
Wat ik dus had gezegd was dat als je zonder sper uit een bocht trekt met wat power zal je binnenste wiel gaan doorslaan omdat daar weinig weerstand is. Lees het nog maar eens![]()
quote:Op woensdag 22 februari 2006 22:42 schreef Kolkie het volgende:
Een collega van me rijdt rally's (ford eskrot, RWD) en die heeft dus zo'n 100% sperdifferentieel. Wat ik me kan herinneren (we werken sinds december niet meer in dezelfde ploeg dus ik spreek ik 'm niet zo vaak meer) wordt (en da's wel logisch ook eigenlijk) het missen van je apex een dagelijkse bezigheid omdat de auto bij het insturen wat meer onderstuurd is. Maar zijn hok gaat alstie eenmaal dwars is wel heerlijk gecontroleerd dwars 8) .
Ik denk dat de meeste auto's niet eens normaal een snelle bocht kunnen pakken met zoeits.quote:Op woensdag 22 februari 2006 22:48 schreef Five_Aces het volgende:
Klopt. 100% sper of een migdiff is iets wat je verder voornamelijk onder driftwagens ziet. Vooral omdat het goedkoop is en je bij vastlassen ook niet hebt dat je sperplaten verslijten of watMaar voor op straat of circuit is het een slechte oplossing.
Als een vriend van mij zo zou reageren, dan flikkerde ik mijn gereedschap in z'n voortuin en kon hij het zelf gaan opknappen...quote:Op donderdag 23 februari 2006 00:44 schreef timmeeeh het volgende:
tom wanneer is die bmw eens klaar. ik wil racen!!
Die spaken hadden de spuiters gedaan. Ze verveelden zich zekerquote:Op donderdag 23 februari 2006 19:32 schreef Hyperdude het volgende:
Mooie spaakvelgen![]()
Gekheid; ziet er netjes uit![]()
Ik ben nog steeds jaloers op die nwe. carr. Ik kan geeneens een nwe achterklep voor de Touring vinden. (voor weinig; dat is waarschijnlijk het probleem!)
Jawel; maar ik wil een nieuwe, nog geen roestvrije gezien.quote:Op donderdag 23 februari 2006 19:51 schreef Tommeh het volgende:
[..]
Die spaken hadden de spuiters gedaan. Ze verveelden zich zeker
Klep nergens te vinden op marktplaats/bmw fora o.i.d. ?
Ooit zal er een zijnquote:Op donderdag 23 februari 2006 19:53 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Jawel; maar ik wil een nieuwe, nog geen roestvrije gezien.![]()
Nee daar hebben we de kooi laten lassen.quote:Op donderdag 23 februari 2006 19:54 schreef dutchmage het volgende:
hey ben jij een biesheuvel?
ah okquote:Op donderdag 23 februari 2006 19:59 schreef Tommeh het volgende:
[..]
Ooit zal er een zijn
[..]
Nee daar hebben we de kooi laten lassen.
De koets was leeg, maar met teermatten zo'n 230/240 kilo. De teermatten zijn eruit ( kilo of 10 ) maar er zit nu ook een kooi in. Hoeveel die weegt durf ik niet te zeggen.quote:Op donderdag 23 februari 2006 20:04 schreef metallicattim het volgende:
enig idee wat ie nu zo weegt kaal?
Of wattie gaat wegen als ie raceklaar is?
Heb nog steeds niet alles kunnen lezen dus scheld maar als ik het dubbel vraag, maar welke motor komt erin?
Dit is op het moment het enige wat gespoten is, de rest komt later nog.quote:Op donderdag 23 februari 2006 22:29 schreef Kolkie het volgende:
Heb je de deuren en dergelijke niet meteen mee laten spuiten?
Ziet er verder strak uit! Wit is natuurlijk helemaal de 'kleur'
(inside joke Tjabbo).
Muh, wit is lichter dan zwart, wal dus wel met gewicht te maken hebben.quote:Op donderdag 23 februari 2006 23:54 schreef Tommeh het volgende:
[..]
Dit is op het moment het enige wat gespoten is, de rest komt later nog.
Inside joke het idee dat zwart en wit geen kleuren zijn? ( = onzin)
quote:Op donderdag 23 februari 2006 13:50 schreef Tommeh het volgende:
En timmeeeh mag er helemaal niet in rijden dus dat komt wel goed.
Zo'n beetje a la 'the freaks come out at night'quote:Op dinsdag 28 februari 2006 09:27 schreef Tommeh het volgende:
Ja carnaval is niet zo heel erg mijn ding nee, ik kom daarna weer tevoorschijn.
Hehequote:Op dinsdag 28 februari 2006 13:31 schreef n00cL30n het volgende:
[..]
Zo'n beetje a la 'the freaks come out at night'
Dat was het al, alleen nu wordt het nogmeer naar boven gehaald.quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:28 schreef yup het volgende:
Dat gaat een fapwaardige bayerische knakenmobiel worden zeg
quote:Op maandag 20 maart 2006 16:04 schreef Tommeh het volgende:
Kwa lak wel ja. Hoezo ?
dat is om het wiel schuiner of rechter op het wegoppervlak te zetten. Als je hem bijvoorbeeld schuiner zet, heb je in de bocht meer grip omdat het gehele bandoppervlak contact maakt met de weg.quote:Op woensdag 22 maart 2006 10:45 schreef Inorbit het volgende:
[..]
maar dat wist je al, waar is die camberplate voor?
owjah, zo noem het als die wielen helemaal scheef staan.quote:Op woensdag 22 maart 2006 10:47 schreef timmeeeh het volgende:
[..]
dat is om het wiel schuiner of rechter op het wegoppervlak te zetten. Als je hem bijvoorbeeld schuiner zet, heb je in de bocht meer grip omdat het gehele bandoppervlak contact maakt met de weg.
althans, zo heb ik het begrepen
tommeh legt het mij altijd uitquote:Op woensdag 22 maart 2006 11:00 schreef zinloos het volgende:
Voor de geintereseerden nog een leuk artikel (engels) over camber, caster en toe
http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html
We hebben geen toelatingseisen dus we mogen onze eigen gang gaan. In principe mikken we op zo'n 200 pk bij minder dan 1000 kilo. In combinatie met een leuke overbrenging is dit een heel erg mooie pk gewichtverhouding voor op het circuit. Het leuke van een relatief lichte auto is ook dat je minder hoeft af te remmen, door de bocht te duwen en hoeft mee te sleuren met optrekken.quote:Op woensdag 22 maart 2006 10:52 schreef Kogando het volgende:
Ziet er erg goed uit, maar het eindresultaat zal dus weinig lijken op een originele E30.Is 192PK wel voldoende als je echt wil gaan racen? Of is dat ivm toelatingseisen?
haha. vetquote:Op woensdag 22 maart 2006 13:56 schreef Tommeh het volgende:
Nieuwe update
We zijn veel aan het denken over hoe we de motor gaan geluidsdempen. Op Zolder zijn er bijvoorbeeld erg strenge eisen hieraan. We hebben gekozen voor twee dempers met een afneembare tussendemper. Deze kan voor bijvoorbeeld spa (geen limiet) worden vervangen door een recht stuk.
Als einddemper hebben we een leuk stuk gevonden, een E46 M3 demper :
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dunwandige RVS eindstukken..quote:Op woensdag 22 maart 2006 13:56 schreef Tommeh het volgende:
Als einddemper hebben we een leuk stuk gevonden, een E46 M3 demper :
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
laten maken door kooienbouwers!quote:Op maandag 27 maart 2006 16:15 schreef DeBastaard het volgende:
Hoe heb je die kooi gemaakt?
Misschien toch even doen dan, tis de moeite waard!quote:(Niet het hele topic doorgelezen).
Zelfgemaakt kooien zijn 99% knudde. Natuurlijk kan iedereen met de juiste tools en ervaring het zelf prima doen. Uit ervaring kan ik echter zeggen dat meeste klusser een waardeloze resultaat afleveren en veel ervaren mensen het nog steeds lekker laten doen door iemand met nog meer ervaring...quote:Op dinsdag 28 maart 2006 01:44 schreef Tommeh het volgende:
Dank voor leuke reacties
DeBastaard : als je zelf een kooi wilt maken moet je echt goed weten waar je mee bezig bent en goede las en pijpbuig kunsten hebben. Ik heb wel eens een kooi in een e30 zien staan die in de auto stond te bewegen bij het rijden. In dat geval kun je misschien beter geen kooi hebben, zoiets doe je voor de veiligheid en het moet gewoon 100% goed zijn.
Met een fatsoenlijk lasapparaat, een goede buigmachine en tekening van hoe/wat kan dit prima zelf...quote:Op dinsdag 28 maart 2006 01:48 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zelfgemaakt kooien zijn 99% knudde. Natuurlijk kan iedereen met de juiste tools en ervaring het zelf prima doen. Uit ervaring kan ik echter zeggen dat meeste klusser een waardeloze resultaat afleveren en veel ervaren mensen het nog steeds lekker laten doen door iemand met nog meer ervaring...
Da's toch vreemd. Fia keuringen worden enkel afgegeven bij kant-en-klare kooien of bij de kooibouwers die in het KNAF jaarboek zijn vermeld, zo was het 2 jaar geleden in ieder geval nog... Zelfbouw hebben we bekeken, maar hier konden we nooit het FIA stempeltje op krijgen. Inmiddels 3 wagens gebouwd...quote:Op dinsdag 28 maart 2006 11:24 schreef DeBastaard het volgende:
[..]
Met een fatsoenlijk lasapparaat, een goede buigmachine en tekening van hoe/wat kan dit prima zelf...
En ja, dan is ie ook nog FIA gekeurd.
Dit zag ik net op de site van z.a.c.. Dit betekent dat je kooi dus geen keurmerk hoeft te hebben, enkel gelijk moet zijn aan de FIA gekeurde kooien. Voor rally's mag dit helaas niet, moet je het stempeltjes er toch echt bij hebben...quote:Zelfbouw. Deze dient ten aanzien van vorm, uitvoering, afmetingen en materiaal in alle opzichten exact te voldoen zoals in artikel 253, annex J, FIA Code Sportif, onder meer met illustraties is weergegeven. Een vertaling van artikel 253, annex J, FIA Code Sportif 2006 is opgenomen in het Knaf ASJ 2006 op pp. 517 e.v.
Ah kijk, dat helpt een misverstand uit de luchtquote:Op dinsdag 28 maart 2006 15:51 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dit zag ik net op de site van z.a.c.. Dit betekent dat je kooi dus geen keurmerk hoeft te hebben, enkel gelijk moet zijn aan de FIA gekeurde kooien. Voor rally's mag dit helaas niet, moet je het stempeltjes er toch echt bij hebben...
Dit verschilt enorm per kooi, net als bij stoelen. Van sommige materialen is bijvoorbeeld al bekend dat het over enkele jaren zijn goedkeuring verliest, zo kun je soms goedkoop pakken of helmen kopen. Kooien behouden volgens mij hun keuring, maar hier ben ik niet helemaal zeker van.... Ze worden bij elke technische keuring toch volledig nagekeken op schade, echt een van de grootste zeikpuntjes tijdens de rally. Maar goed, het dient natuurlijk een doel.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 20:55 schreef Youp het volgende:
hoe lang is de keuring geldig op zo'n kooi? bij een stoel (en nog andere dingen) is het toch slechts 4 jaar...?
ja het lijkt me namelijk ook sterk dat wanneer je auto 4 jaar oud is je er een nieuwe kooi in moet laten plaatsen wil je nog mee kunnen racenquote:Op dinsdag 28 maart 2006 21:06 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dit verschilt enorm per kooi, net als bij stoelen. Van sommige materialen is bijvoorbeeld al bekend dat het over enkele jaren zijn goedkeuring verliest, zo kun je soms goedkoop pakken of helmen kopen. Kooien behouden volgens mij hun keuring, maar hier ben ik niet helemaal zeker van.... Ze worden bij elke technische keuring toch volledig nagekeken op schade, echt een van de grootste zeikpuntjes tijdens de rally. Maar goed, het dient natuurlijk een doel.
Maak je geen zorgen, FIA/KNAF draaien hun hand er niet voor om. Homologaties en regelementen veranderen aardig vaak, sommige spullen kunnen zomaar waardeloos zijn...quote:Op dinsdag 28 maart 2006 21:25 schreef Youp het volgende:
[..]
ja het lijkt me namelijk ook sterk dat wanneer je auto 4 jaar oud is je er een nieuwe kooi in moet laten plaatsen wil je nog mee kunnen racen
stofhoesjes zijn idd een APK punt... en waarom ga je voor M3 rubbers en niet voor nóg stuggere?quote:Op zaterdag 8 april 2006 21:28 schreef daNpy het volgende:
gans geil
Wij hrbben vandaag ook weer lopen kloten met de voorste draagarmen. De stofhoesjes wilden we vervangen (APK punt?) maar die zitten conisch vast. Tevens komen er M3 rubbers in de achterste ophangpunten, geeft een véél betere wegligging
Ik kan ze leveren mocht je nog interesse hebbenquote:Op zondag 9 april 2006 11:01 schreef Tommeh het volgende:
Netjes hoor!
Ik las pas op een site in amerika trouwens dat er nu ook Hawk blokken bestaan voor achter voor de e30. Hier is er nog weinig over bekend, eens even opzoek naar info.
In de toekomst gaan we ze nodig hebben. Tegen de tijd dat de auto voor het eerst rijdt zullen we met een nieuw setje standaard blokken rijden. Deze had ik nog liggen en de eerste paar 100 kilometer zullen toch langzamere testkilometers worden.quote:Op donderdag 13 april 2006 16:29 schreef t0n het volgende:
[..]
Ik kan ze leveren mocht je nog interesse hebben
waarom heeft bmw altijd zo'n "staand" gaspedaal?quote:Op donderdag 13 april 2006 13:21 schreef Tommeh het volgende:
Pedaaltjes staan erin, stap voor stap wordt het een auto
[afbeelding]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |