abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35304993
Ach er zijn een hoop verschillende manieren om het te doen en we hebben voor een gekozen waarvan we weten dat het werkt.

Ontopic : We hebben zoals gezegd een sperdif gevonden in Duitsland. Een 45% sper met een overbrenging van 3.25. ( relatief lang maar omdat de M50 bak een prise-direct heeft in 5 moet je het dif een stukje langer kiezen in vergelijking met de M20 bak. De 5 van de M50 bak kun je vergelijken met de 4e versnelling van de M20 bak. ) Morgen, eind van de dag gaan we deze ophalen. Daarna via Maassluis terug voor camber/casterplates.
  maandag 20 februari 2006 @ 21:42:31 #177
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_35305283
.

Ik heb mij nooit zo verdiept in die hele diff. materie ( ) maar wat houdt dat nou precies in, 45% sper? Ik weet dat 100% sper inhoudt dat de achterwielen ten alle tijde een geljike snelheid hebben (toch..?). Hoe moet ik me zo'n 45% diff qua constructie voorstellen?
Life is too short don't stress every day
  maandag 20 februari 2006 @ 21:50:57 #178
78308 Taxi
Op slicks, geen voorrijkosten.
pi_35305729
quote:
Op maandag 20 februari 2006 21:36 schreef Tommeh het volgende:
Ach er zijn een hoop verschillende manieren om het te doen en we hebben voor een gekozen waarvan we weten dat het werkt.

Ontopic : We hebben zoals gezegd een sperdif gevonden in Duitsland. Een 45% sper met een overbrenging van 3.25. ( relatief lang maar omdat de M50 bak een prise-direct heeft in 5 moet je het dif een stukje langer kiezen in vergelijking met de M20 bak. De 5 van de M50 bak kun je vergelijken met de 4e versnelling van de M20 bak. ) Morgen, eind van de dag gaan we deze ophalen. Daarna via Maassluis terug voor camber/casterplates.
45%... Da's voor mijn gevoel helemaal niet zo veel, toch? Ik kan mij vergissen, maar ik heb volgens mij wel sperwaarden van boven de 80% gehoord (en ik bedoel geen 100%, nee).

Voor de rest kan ik alleen maar zeggen: ga vooral zo door!
Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog
pi_35307923
quote:
Op maandag 20 februari 2006 21:42 schreef Kolkie het volgende:
.

Ik heb mij nooit zo verdiept in die hele diff. materie ( ) maar wat houdt dat nou precies in, 45% sper? Ik weet dat 100% sper inhoudt dat de achterwielen ten alle tijde een geljike snelheid hebben (toch..?). Hoe moet ik me zo'n 45% diff qua constructie voorstellen?
Stel je voor dat je met je linkerachterwiel veel grip hebt en met je rechterachterwiel heel weinig. Zonder sper kom je eigenlijk niet weg aangezien de kracht wordt doorgegeven aan het wiel met de minste weerstand, die met weinig grip dus. Als je een 100% sper hebt ( in aandrijving te vergelijken met een starre achteras ) wordt het verdeeld en kun je wegkomen. Met een 45 % sper krijg je op het wiel met de meeste weerstand toch nog 45 % van de krachten i.p.v. 0 % bij een niet-sper. Op deze manier heb je een hoop meer tractie uit een bocht.

(eenvoudig gezegd)
  maandag 20 februari 2006 @ 22:48:49 #180
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_35308745
M3 GTR rijd met 75% vanwege het belachelijke vermogen samen met een kort diff (500 PK op 1200 KG) Koppel dit aan slicks en je hebt maar heel weinig druk op de binnenste wielen + veel vermogen dus heb je een vrij hoge spersetting nodig.

Wat er gebeurd bij een open diff is dat het binnenste wiel begint te slippen en dus al het vermogen naar het doorslippende wiel gaat. Bij een sperdiff zijn de assen met elkaar verbonden dmv een slipkoppeling (als je een platensper gebruikt, viscosper, torsensper enz hebben allemaal een net iets andere werking maar het gat even om het idee) Het sper % geeft aan in hoeverre de andere as meegenomen word. Geef je nu gas bij uitacceleren dan zal het binnenste wiel spinnen minder snel spinnen en hou je evengoed aandrijving op de buitenste wielen (sper % bepaald dus hoeveel vermogen je verdeeld tussen beiden)

Nadeel van een hoger sperpercentage bij een platensper is dat je de auto meer ondersturend gaat maken omdat de slipkoppeling er altijd tussen zit, ook als je met gas los door de bocht zou gaan. Viscosperren of een variabale platensper zoals op de E46 M3 kent dit nadeel nauwelijks. Maar een viscosper gaat pas sperren als de wielen al slippen dus dat is hun nadeel weer

Getal wat er bij staat is de eindoverbrenging. 3.25 betekend in feite dat de cardanas 3.25 keer zo hard draait als de aandrijfassen. Door daar mee te spelen kan je dus je auto wat beter afstellen voor een circuit, Zolder zou je heel kort rijden bijvoorbeeld en Zandvoort weer iets langer. Als je al je koppel in de hogere toerenrange hebt levert dit voordeel op naast de extra acceleratie van een korter diff doordat je een ander toerenbereik pakt. Met standaard zou je met een E36 M3 (3,23) bijvoorbeeld voornamelijk 2,3 en 4 rijden op zandvoort, met 3,62 reed ik 3,4 en 5. Zou je bijvoorbeeld 4.10 of 4.33 pakken dan rij je 4,5 en 6. Voordeel is hier uit dat de hogere versnelligen dichter bij elkaar liggen en je dus dichter tegen je vermogenspiek aan zit na opschakelen

Nadeel is dat dit bijna alleen opgaat bij "money is no object racing" en je zelf dus liever een ratio kiest die overal bruikbaar is. Op mijn M3 heb ik 3.62 omdat het anders bij normaal weggebruik een drama zou worden, constant 4500 toeren draaien op de snelweg.

Snelheid per versnelling kan je gewoon uitrekenen met je wielmaat en bakverhoudingen:
http://www.turnzero.com/t(...)urce=gear_calculator

Edit: Te laat
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
  maandag 20 februari 2006 @ 23:55:43 #181
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_35312177
danku beiden.

Ik ga de komende dagen es wat meer opzoeken over de werking van platendiffs. want je zou zeggen dat zulke dingetjes ook aan slijtage onderhevig zijn. Dat van die eindoverbrenging is overigens een bekend verhaal.
  dinsdag 21 februari 2006 @ 00:08:26 #182
88663 Five_Aces
pi_35312831
Ja klopt. Bij een platensper verslijten de platen na verloop van tijd en word de sperwerking minder. Is ook een goed idee om daar een nieuwe set in te steken als je er 1 tweedehands koopt. M3 sper kost een nieuwe platenset 125 euro bijvoorbeeld. Ik heb het vorig jaar ook niet gedaan maar kon me later wel voor me kop slaan omdat ik me er ook nog niet zo in verdiept had.

Bij een viscosper is er in feite alleen vloeistofcontact dus heb je dat veel minder. Variabel platensper zoals bij de E46 M3 heeft er ook minder last van omdat die bij normaal rijden nagenoeg geen sperwerking hebben, alleen als het nodig is.
pi_35344981
Lycos heeft me eruitgegooid wat betreft image hosting dus zijn de foto's offline. Ze zijn wel allemaal terug te zien op www.rotoba.be dus dan is er nog iets . Vanaf nu photobucket op aanraden van Five.

Vandaag sper opgehaald in duitsland, netjes vervoerd in een ikea tas

Omdat difjes erg heet worden hebben we voorzorgsmaatregelen genomen en komt deze cover erop. Van een M coupe, deze zorgt voor extra warmte afvoer.

woensdag 22 februari 2006 @ 08:46:05 #184
60852 beschuit
wil weer verkiezingen
pi_35356120
netjes... je spendeert je geld iig aan de juiste dingen
moest eigenlijk beschuitfluiter zijn, maarja, dat pastte niet...bastards!
www.prikstok.nl : Prikkelend Scherpzinnig!
pi_35356274
quote:
Op maandag 20 februari 2006 22:33 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Stel je voor dat je met je linkerachterwiel veel grip hebt en met je rechterachterwiel heel weinig. Zonder sper kom je eigenlijk niet weg aangezien de kracht wordt doorgegeven aan het wiel met de minste weerstand, die met weinig grip dus. Als je een 100% sper hebt ( in aandrijving te vergelijken met een starre achteras ) wordt het verdeeld en kun je wegkomen. Met een 45 % sper krijg je op het wiel met de meeste weerstand toch nog 45 % van de krachten i.p.v. 0 % bij een niet-sper. Op deze manier heb je een hoop meer tractie uit een bocht.

(eenvoudig gezegd)
dus als je traction control zou hebben, dan heb je niks aan je sper diff?
ALLES is relatief, behalve het begin en het eind.
pi_35357557
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 08:59 schreef Inorbit het volgende:

[..]

dus als je traction control zou hebben, dan heb je niks aan je sper diff?
Dat zei ik niet. Zonder sper of met sper kun je wheelspin uit een bocht hebben en daar kan traction controle iets aan doen. Maar het heeft er nu weinig mee te maken.
pi_35357718
Als je zonder sper met veel vermogen uit een bocht rijdt zal je binnenste wiel door blijven spinnen. Je buitenste niet dus zit je vermogen weg te gooien aan wheelspin. Tractiecontrole zal dat binnenste wiel gaan tegenwerken, maar je buitenste wiel krijgt er niet meer aandrijving door. Met 45 % sper zal nog steeds je binnenste wiel eerder doorspinnen maar je moet meer moeite doen om dat te laten gebeuren aangezien je buitenste wiel ook een dot vermogen krijgt waardoor je harder gaat ( en meer kans op de richting van overstuur ) . Ook hier kan tractiecontrole je leven verpesten door op je binnenstewiel de wheelspin te remmen. ( en bij overstuur dus op beide wielen )
pi_35358877
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 10:15 schreef Tommeh het volgende:
Als je zonder sper met veel vermogen uit een bocht rijdt zal je binnenste wiel door blijven spinnen. Je buitenste niet dus zit je vermogen weg te gooien aan wheelspin. Tractiecontrole zal dat binnenste wiel gaan tegenwerken, maar je buitenste wiel krijgt er niet meer aandrijving door. Met 45 % sper zal nog steeds je binnenste wiel eerder doorspinnen maar je moet meer moeite doen om dat te laten gebeuren aangezien je buitenste wiel ook een dot vermogen krijgt waardoor je harder gaat ( en meer kans op de richting van overstuur ) . Ook hier kan tractiecontrole je leven verpesten door op je binnenstewiel de wheelspin te remmen. ( en bij overstuur dus op beide wielen )
oke, dank je voor de uitleg, maar ik had hiervoor begrepen dat zonder differentieel je harder door de bocht kan doordat de wielen onafhankelijk kunnnen draaien.
heeft niks met TC te maken, dat was maar een veronderstelling
pi_35359034
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 11:07 schreef Inorbit het volgende:

[..]

oke, dank je voor de uitleg, maar ik had hiervoor begrepen dat zonder differentieel je harder door de bocht kan doordat de wielen onafhankelijk kunnnen draaien.
heeft niks met TC te maken, dat was maar een veronderstelling
Je bedoelt zonder sper?
Wat ik dus had gezegd was dat als je zonder sper uit een bocht trekt met wat power zal je binnenste wiel gaan doorslaan omdat daar weinig weerstand is. Lees het nog maar eens
pi_35359456
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 11:13 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Je bedoelt zonder sper?
Wat ik dus had gezegd was dat als je zonder sper uit een bocht trekt met wat power zal je binnenste wiel gaan doorslaan omdat daar weinig weerstand is. Lees het nog maar eens
maar gaat er bij het draaien niet eerst meer kracht naaar de buitenste wielen zodat je meer snelheid kan maken zonder te spinnen.(zonder sper) Het lijkt mij dat het buitenste wiel het makkelijkst en het meest draait dus meer power krijgt
pi_35359625
Nee zonder sper wordt de kracht gestuurd naar het wiel met de minste weerstand. Nog een voorbeeld hiervan : Als je een auto zonder sper aan 1 kant op een krik zet ( linkerkant op de grond, rechterkant in de lucht ) kun je starten en "wegrijden". De auto blijft staan en alleen het wiel in de lucht gaat draaien. Met een sper flikkert je auto van de krik af.

Toen we met de 944 nog zonder sper reden was het een jammere gewoonte om uit een langzame bocht met je binnenste wiel een dikke zwarte streep te trekken door wheelspin. Absoluut niet effectief. Dit omdat dat wiel dus de minste weerstand gaf en daar het vermogen dus heen ging.

( ik weet niet of dit een handig voorbeeld is maar dan hoor ik het wel weer )

Je leest wel eens van een vastgelast dif/100% sper. Dit zorgt er voor dat je erg makkelijk haaks ( driftend ) door de bocht gaat. Met voldoende vermogen wordt de kracht domweg naar beide wielen gestuurd. Als je op de grens door een bocht gaat en je veel gas geeft, spint je buitenste wiel dus erg makkelijk waardoor je meteen uitbreekt.
  woensdag 22 februari 2006 @ 12:09:57 #192
88663 Five_Aces
pi_35360624
Idd. Denk dat eea met ESP of andere soorten stabiliteitsprogramma's verward worden. ESP bied ook de mogelijkheid van TC, maar kan ook de werking van een sper simuleren. Dit doen ze door het binnenste doorslippende wiel af te remmen, daardoor creër je weerstand en gaat het vermogen naar de andere kant net zoals bij een sper. Maar dat zou op een circuit een veel hogere belasting van de achterremmen geven.
  woensdag 22 februari 2006 @ 22:42:50 #193
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_35386900
Een collega van me rijdt rally's (ford eskrot, RWD ) en die heeft dus zo'n 100% sperdifferentieel. Wat ik me kan herinneren (we werken sinds december niet meer in dezelfde ploeg dus ik spreek ik 'm niet zo vaak meer) wordt (en da's wel logisch ook eigenlijk) het missen van je apex een dagelijkse bezigheid omdat de auto bij het insturen wat meer onderstuurd is. Maar zijn hok gaat alstie eenmaal dwars is wel heerlijk gecontroleerd dwars 8) .
pi_35387106
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:42 schreef Kolkie het volgende:
Een collega van me rijdt rally's (ford eskrot, RWD ) en die heeft dus zo'n 100% sperdifferentieel. Wat ik me kan herinneren (we werken sinds december niet meer in dezelfde ploeg dus ik spreek ik 'm niet zo vaak meer) wordt (en da's wel logisch ook eigenlijk) het missen van je apex een dagelijkse bezigheid omdat de auto bij het insturen wat meer onderstuurd is. Maar zijn hok gaat alstie eenmaal dwars is wel heerlijk gecontroleerd dwars 8) .
  woensdag 22 februari 2006 @ 22:48:15 #195
88663 Five_Aces
pi_35387162
Klopt. 100% sper of een migdiff is iets wat je verder voornamelijk onder driftwagens ziet. Vooral omdat het goedkoop is en je bij vastlassen ook niet hebt dat je sperplaten verslijten of wat Maar voor op straat of circuit is het een slechte oplossing.
pi_35387219
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 22:48 schreef Five_Aces het volgende:
Klopt. 100% sper of een migdiff is iets wat je verder voornamelijk onder driftwagens ziet. Vooral omdat het goedkoop is en je bij vastlassen ook niet hebt dat je sperplaten verslijten of wat Maar voor op straat of circuit is het een slechte oplossing.
Ik denk dat de meeste auto's niet eens normaal een snelle bocht kunnen pakken met zoeits.

Als je veel grip hebt lijkt het me zelfs gevaarlijk (je achterbanden forceren je auto vooruit gewoon...)

Heb het ook een paar keer gezien maar wat ik zag is dat ze meer met de auto gooien, of met brute power laten dwarsgaan (in regen eitje natuurlijk)...
  woensdag 22 februari 2006 @ 22:56:23 #197
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_35387570
@Tommeh, ik heb mss wat interessante info voor je als je de boordcomp van je E30 wil uitlezen.
Stuur me ff een mailtje
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 23 februari 2006 @ 00:44:05 #198
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_35392131
tom wanneer is die bmw eens klaar. ik wil racen!!
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
pi_35400048
Ja tim, ik doe mijn best speciaal voor jou .

Vanmiddag kunnen we 'm ophalen bij de spuiter, jeuj!
  donderdag 23 februari 2006 @ 12:55:53 #200
78308 Taxi
Op slicks, geen voorrijkosten.
pi_35402832
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 00:44 schreef timmeeeh het volgende:
tom wanneer is die bmw eens klaar. ik wil racen!!
Als een vriend van mij zo zou reageren, dan flikkerde ik mijn gereedschap in z'n voortuin en kon hij het zelf gaan opknappen...

Spuiter? Foto's!!
Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')