De auto is inmiddels alweer een week of 3 in mijn bezit, maar omdat iemand nog steeds mijn camera heeft met de foto's was er nog geen topic. Meer foto's volgen dus later!!
De basis:
-bmw m3 3.0 sedan
-bouwjaar: 1995
-km-stand: ca. 190.000
-vermogen: 286 pk
-gewicht: 1450 kg
-kleur: bostongreen metallic
Aanpassingen tot nu toe:
-Grote beurt + inspectie
-Interieur gestript
-Sparco stoelen (overgezet uit mijn 325i)
-Sabelt 4/6-punts gordels
-AST Competition kit onderstel, rondom coilover met externe reservoirs, apart instelbaar low-speed, high-speed, en rebound demping. Tevens voorzien van camberplates (camber staat nu op -3 voor, -2,5 achter).
-X-brace (verstevigingskruis)
Plannen:
-Uitgebreide rolkooi (waarschijnlijk met FIA-keur)
-Remmen verbeteren (in eerste instantie andere blokken/schijven+staalomwonden remleidingen, indien nodig upgrade naar AP racing klauwen)
-Auto onder de 1250 kg krijgen door alles weg te halen/zagen wat overbodig is, en zoveel mogelijk delen te vervangen door carbon en/of polyester.
-Carter van een 3.2 met dubbele oliepomp
-Electrische fan
-Draadeinden
-Veerpootbrug overzetten van de 325i (OMP)
-Achterspoiler overzetten van de 325i (hartge 3-way adjustable, zelfde als Five_Aces
![]()
)
-Motortuning (= lange termijn, eerst de rest in orde maken!): hier ben ik nog niet helemaal uit (ook wat mogelijk is met behoud van apk-waardige uitstoot), mogelijkheden zijn o.a. carbon airbox met Alpha N, schrick nokkenassen, supersprint uitlaat. Wanneer dit allemaal gebeurt is een vermogen van ca 340 pk haalbaar.
(Waarschijnlijk ben ik nog wel wat vergeten. Verbruiksdelen als rubber en vloeistoffen heb ik voor het gemak buiten beschouwing gelaten)
Waarom een sedan? Doordat de coupe geen raamstijlen heeft is de carrosserie zwaarder ivm stevigheid. Het gewicht van een sedan carrosserie is 110 kg lager dan dat van een coupe. Met de extra deuren etc meegerekend is een kale sedan nog steeds 80-90 kg lichter dan een kale coupe (gewichten zijn opgezocht in de "bmw erzatsteilenkatalog"). Aangezien de performance voor de looks gaan, en ik tijd en geld ga investeren in het lichter maken van de auto, vond ik het zonde om te beginnen met een auto die al zwaarder is.
Waarom geen 3.2 met standaard 321pk?
De 3.0 motor schijnt beter bestand te zijn tegen circuitgebruik. Hoewel ik eerst, verleid door de extra paarden, van plan was een 3.2 aan te schaffen heb ik uiteindelijk besloten om voor de "verstandige" keus te gaan, na advies hierover te hebben ingewonnen bij mensen die er meer verstand van hebben dan ik (is niet zo moeilijk
![]()
).
Wat zijn de plannen met de auto? In eerste instantie rijden op de Nurburgring, maar daarnaast ook trackdays op Zandvoort, Assen, Zolder, Spa, etc. Verder wil ik deze winter mijn racelicentie gaan halen.
Foto's:
Bij Bas Roos (www.basroos.nl), nog met standaard onderstel (hoog op de poten dus):
![]()
Het hart:
![]()
vwk monteert een X-brace:
![]()
Op de ring:
![]()
![]()
Circuit zolder, trackday bmw drivers club (op slicks, daarom de andere velgen. Zie ook het verschil in hoogte met 1e foto
![]()
):
![]()
Onboard filmpje!!
Tijdens de trackday van de bmw drivers club op circuit zolder:
http://ring.ariesite.com/zolder/01-09-2006.wmvDoel opslaan als....
ca 15mb/ 8 min
[ Bericht 0% gewijzigd door Don_Tom op 19-09-2006 04:00:51 ]