abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  dinsdag 19 september 2006 @ 03:50:47 #1
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_41941670
registreer om deze reclame te verbergen
De auto is inmiddels alweer een week of 3 in mijn bezit, maar omdat iemand nog steeds mijn camera heeft met de foto's was er nog geen topic. Meer foto's volgen dus later!!

De basis:
-bmw m3 3.0 sedan
-bouwjaar: 1995
-km-stand: ca. 190.000
-vermogen: 286 pk
-gewicht: 1450 kg
-kleur: bostongreen metallic

Aanpassingen tot nu toe:
-Grote beurt + inspectie
-Interieur gestript
-Sparco stoelen (overgezet uit mijn 325i)
-Sabelt 4/6-punts gordels
-AST Competition kit onderstel, rondom coilover met externe reservoirs, apart instelbaar low-speed, high-speed, en rebound demping. Tevens voorzien van camberplates (camber staat nu op -3 voor, -2,5 achter).
-X-brace (verstevigingskruis)

Plannen:
-Uitgebreide rolkooi (waarschijnlijk met FIA-keur)
-Remmen verbeteren (in eerste instantie andere blokken/schijven+staalomwonden remleidingen, indien nodig upgrade naar AP racing klauwen)
-Auto onder de 1250 kg krijgen door alles weg te halen/zagen wat overbodig is, en zoveel mogelijk delen te vervangen door carbon en/of polyester.
-Carter van een 3.2 met dubbele oliepomp
-Electrische fan
-Draadeinden
-Veerpootbrug overzetten van de 325i (OMP)
-Achterspoiler overzetten van de 325i (hartge 3-way adjustable, zelfde als Five_Aces )
-Motortuning (= lange termijn, eerst de rest in orde maken!): hier ben ik nog niet helemaal uit (ook wat mogelijk is met behoud van apk-waardige uitstoot), mogelijkheden zijn o.a. carbon airbox met Alpha N, schrick nokkenassen, supersprint uitlaat. Wanneer dit allemaal gebeurt is een vermogen van ca 340 pk haalbaar.

(Waarschijnlijk ben ik nog wel wat vergeten. Verbruiksdelen als rubber en vloeistoffen heb ik voor het gemak buiten beschouwing gelaten)

Waarom een sedan? Doordat de coupe geen raamstijlen heeft is de carrosserie zwaarder ivm stevigheid. Het gewicht van een sedan carrosserie is 110 kg lager dan dat van een coupe. Met de extra deuren etc meegerekend is een kale sedan nog steeds 80-90 kg lichter dan een kale coupe (gewichten zijn opgezocht in de "bmw erzatsteilenkatalog"). Aangezien de performance voor de looks gaan, en ik tijd en geld ga investeren in het lichter maken van de auto, vond ik het zonde om te beginnen met een auto die al zwaarder is.

Waarom geen 3.2 met standaard 321pk?
De 3.0 motor schijnt beter bestand te zijn tegen circuitgebruik. Hoewel ik eerst, verleid door de extra paarden, van plan was een 3.2 aan te schaffen heb ik uiteindelijk besloten om voor de "verstandige" keus te gaan, na advies hierover te hebben ingewonnen bij mensen die er meer verstand van hebben dan ik (is niet zo moeilijk ).

Wat zijn de plannen met de auto? In eerste instantie rijden op de Nurburgring, maar daarnaast ook trackdays op Zandvoort, Assen, Zolder, Spa, etc. Verder wil ik deze winter mijn racelicentie gaan halen.

Foto's:
Bij Bas Roos (www.basroos.nl), nog met standaard onderstel (hoog op de poten dus):


Het hart:


vwk monteert een X-brace:


Op de ring:



Circuit zolder, trackday bmw drivers club (op slicks, daarom de andere velgen. Zie ook het verschil in hoogte met 1e foto ):


Onboard filmpje!!
Tijdens de trackday van de bmw drivers club op circuit zolder:
http://ring.ariesite.com/zolder/01-09-2006.wmv
Doel opslaan als....
ca 15mb/ 8 min

[ Bericht 0% gewijzigd door Don_Tom op 19-09-2006 04:00:51 ]
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_41941685
Mooi, terug na de klap en back on track.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_41942551
Leuke auto (jaja, ik wet het is gewoon een ordinaire tvp:))
  dinsdag 19 september 2006 @ 09:07:32 #4
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_41943313
registreer om deze reclame te verbergen
Wat me opvalt is dat zo'n m3 van zichzelf al bijna 1500 kilo weegt. Nooit verwacht dat ie zoveel zou wegen. Is ie ook bedoelt voor dagelijks gebruik, of alleen maar beetje rondscheuren op circuits .
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_41944729
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 09:07 schreef fathank het volgende:
Wat me opvalt is dat zo'n m3 van zichzelf al bijna 1500 kilo weegt. Nooit verwacht dat ie zoveel zou wegen. Is ie ook bedoelt voor dagelijks gebruik, of alleen maar beetje rondscheuren op circuits .
Zit veel verstevigingen en luxe in. Is nou eenmaal geen out of the box nurburgring knaller.

Voor dat soort apparaten moet je bij TVR, Lotus, Radical etc. zijn.

Don_Tom. Ga naar de dealer koop de nieuwste Lancer Evo. Probleem opgelost
pi_41945153
super kerel!

tevens tvp
Hopeloos benzine verslaafd
pi_41945815
registreer om deze reclame te verbergen
Damn, die wagen had ik graag willen hebben. Precies dezelfde wagen als ik heb, enige 'kleine' verschil is dat ik een 316i heb...

pi_41946466
Mooi Tom!
Nou moet ik meteen zeggen dat ik de e36 sedan een stuk mooier vind dan de coupe. Vooral in M3 vorm. Ben erg benieuwd naar hoe je project gaat vorderen.
pi_41947412
gaaf zeg, de sedan M3 E36 is best zeldzaam geloof ik
tof in ieder geval dat je ons op de hoogte houdt.

ben trouwens erg benieuwd wat dat ding gaat doen tegen Tommeh's project bmw. dat moet elkaar niet te veel ontlopen zou ik zo denken.
ALLES is relatief, behalve het begin en het eind.
pi_41947447
tvp!
  dinsdag 19 september 2006 @ 12:22:55 #11
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_41947491
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 10:32 schreef yup het volgende:

[..]

Zit veel verstevigingen en luxe in. Is nou eenmaal geen out of the box nurburgring knaller.

Voor dat soort apparaten moet je bij TVR, Lotus, Radical etc. zijn.

Don_Tom. Ga naar de dealer koop de nieuwste Lancer Evo. Probleem opgelost
Lol, die weegt standaard precies 10 kg minder, 1440kg.

Voor dat geld bouw ik een veel snellere bmw (met compressor desnoods) , Zo'n rallyebak is leuk voor in het zand.
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_41947670
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 12:22 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Lol, die weegt standaard precies 10 kg minder, 1440kg.

Voor dat geld bouw ik een veel snellere bmw (met compressor desnoods) , Zo'n rallyebak is leuk voor in het zand.
Je moet ook een MR versie hebben
pi_41947680
Jij laat vwk sleutelen aan je auto

Grapje he .

Veel succes en tot op een (autofans) meeting.
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
  dinsdag 19 september 2006 @ 12:56:29 #14
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_41948442
Nice Tom Wist het natuurlijk al
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_41949300
Vet project

Hoeveel heb je nou betaalt voor deze bak? En wat was je tijd op de ring?
  dinsdag 19 september 2006 @ 13:24:29 #16
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_41949334
Oud nieuws idd
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_41951514
leuk project, ziet er tof uit, maar is het niet slim om eerst iets aan de ophanging te doen na de remmen? het lijkt me dat hij nogal comfortabel geveerd is, iets dat niet gunstig is op een cirquit.
nu zal die stabaliser wel iets van het rollen weghalen, maar het kan beter natuurlijk.
Can't fix it? Fuck it!
Go in slow, come out fast. Go in fast, come out dead!
  dinsdag 19 september 2006 @ 14:47:19 #18
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_41951552
AST Competition kit is niet echt comfortabel op de weg
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_41951705
Gaaf project. Maar imho is het toch echt zo dat een coupé meer koetsstijfheid heeft en hierdoor minder tordeert wat dus resulteert in een betere wegligging. Of zie ik dat verkeerd?
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  dinsdag 19 september 2006 @ 15:00:03 #20
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_41951970
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 14:45 schreef MrSkyline het volgende:
leuk project, ziet er tof uit, maar is het niet slim om eerst iets aan de ophanging te doen na de remmen? het lijkt me dat hij nogal comfortabel geveerd is, iets dat niet gunstig is op een cirquit.
nu zal die stabaliser wel iets van het rollen weghalen, maar het kan beter natuurlijk.
Lees de OP anders nog eens door....
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 14:52 schreef Kogando het volgende:
Gaaf project. Maar imho is het toch echt zo dat een coupé meer koetsstijfheid heeft en hierdoor minder tordeert wat dus resulteert in een betere wegligging. Of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je verkeerd ben ik bang, de sedan heeft juist meer koetsstijfheid, mede door de aanwezigheid van raamstijlen. Overigens zal het na montage van een goede kooi (doorgelast aan de A- en B-stijlen en veerpoten) niet zoveel meer uitmaken, aangezien de auto daar nog veel meer stijfheid door krijgt.
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_41952141
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 03:50 schreef Don_Tom het volgende:
vwk monteert een X-brace:
[afbeelding]
Wat is er met "koppieright" gebeurd?
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 12:29 schreef r8ality het volgende:
Jij laat vwk sleutelen aan je auto

Grapje he .

Veel succes en tot op een (autofans) meeting.
Hoeft in ieder geval niet zo frequent als aan jou hok
Nederland is veel te links. Zowel op de snelweg als in de politiek!
E36 328i Executive Coupé - M50 intake - M3 exhaust - M3 pack -
Est. power: 230PK / 300Nm. / Weight: 1360kg empty
0-100: 6.8sec; GPS top: 247km/u;
  dinsdag 19 september 2006 @ 15:05:15 #22
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_41952169
Even een plaatje erbij gezocht van het onderstel:

De camberplates:


Meer info op http://www.ast-suspension.com/
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  dinsdag 19 september 2006 @ 15:06:13 #23
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_41952201
De coupe's hebben ook een neerklapbare achterbank ipv een stalen plaat er achter die je meestal in een sedan hebt. Dat scheelt ook een stuk, als ik met een set wielen oid achterin rij en heb die achterbank neergeklapt dan kan je al meteen merken dat de achterkant meer zwabbert.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_41952260
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:04 schreef vwk het volgende:

[..]

Wat is er met "koppieright" gebeurd?
[..]

Hoeft in ieder geval niet zo frequent als aan jou hok
D'r hoeft maar heel weinig aan mijn hok gesleuteld te worden heur, alleen gaat ie met eenderde van de snelheid van Tom's M3 uber die Ring .
Act like you know || Autofans.nl!
Op woensdag 19 november 2008 12:15 schreef Stormqueen het volgende:
WAT BEN JE TOCH EEN ONMEUNIGE KANKERHUFTER MET EEN GIETIJZEREN PLAAT VOOR JE HARSES :')
pi_41952399
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:06 schreef Five_Aces het volgende:
De coupe's hebben ook een neerklapbare achterbank ipv een stalen plaat er achter die je meestal in een sedan hebt. Dat scheelt ook een stuk, als ik met een set wielen oid achterin rij en heb die achterbank neergeklapt dan kan je al meteen merken dat de achterkant meer zwabbert.
Vanaf '93 of '94 hebben sedans ook een neerklapbare achterbank afaik. Maar goed die is stijver dus dat heft wel op
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:08 schreef r8ality het volgende:

[..]

D'r hoeft maar heel weinig aan mijn hok gesleuteld te worden heur, alleen gaat ie met eenderde van de snelheid van Tom's M3 uber die Ring .
Nederland is veel te links. Zowel op de snelweg als in de politiek!
E36 328i Executive Coupé - M50 intake - M3 exhaust - M3 pack -
Est. power: 230PK / 300Nm. / Weight: 1360kg empty
0-100: 6.8sec; GPS top: 247km/u;
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')