Is dat wel zo?quote:Op woensdag 27 april 2005 00:21 schreef MissMSX het volgende:
Ik vind het dan ook erg jammer dat er altijd zo lacherig gedaan wordt om het Nederlandse leger.
Ik heb juist voornamelijk mee gekregen dat die jongens het met vreselijk ouderwetsch materiaal moesten doen en nooit een schijn van kans hebben gehad tegen de Duitsers (wat natuurlijk ook zo was, maar de toon waarop dat meestal gezegd wordt is dan vaak wat lacherig). En dan komt er meestal achteraan dat er op de Grebbeberg wel veel verzet is geboden, maar over wat er in de rest van het land gebeurde heb ik nooit veel meer gehoord dan dat 'we' onder de voet werden gelopen.quote:Op woensdag 27 april 2005 00:34 schreef Murray het volgende:
[..]
Is dat wel zo?
Dat is mij eigenlijk nooit opgevallen, ik heb juist wel het beeld dat er over het algemeen wel bewondering en respect is voor de prestaties van het Ned. leger tegenover de Duitse overmacht..
Ik zit het nu te kijken, hij zegt dat de bewapening en het leger op zich niet veel voorstelde, maar verder zegt hij niets in de trend dat ze het al snel opgegeven hebben ofzo.. ik vind het eigenlijk niet denigrerend overkomen.quote:Op woensdag 27 april 2005 00:21 schreef MissMSX het volgende:
Na het tonen van deze film sluit de presentator van Andere Tijden af door iets te zeggen in de trant van dat er in de film gesuggereerd werd dat die Nederlandse vesting vreselijk moeilijk te nemen zou zijn, maar dat het in werkelijkheid allemaal niet zo veel voorstelde, omdat de Nederlanders al snel overwonnen waren.
Kornwerderzand...zegt je dat niets? Doe anders eens wat lezen over die tijd.quote:Op woensdag 27 april 2005 00:38 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Ik heb juist voornamelijk mee gekregen dat die jongens het met vreselijk ouderwetsch materiaal moesten doen en nooit een schijn van kans hebben gehad tegen de Duitsers (wat natuurlijk ook zo was, maar de toon waarop dat meestal gezegd wordt is dan vaak wat lacherig). En dan komt er meestal achteraan dat er op de Grebbeberg wel veel verzet is geboden, maar over wat er in de rest van het land gebeurde heb ik nooit veel meer gehoord dan dat 'we' onder de voet werden gelopen.
Ik vond het vanavond in Andere Tijden ook weer zo denigrerend klinken. Alsof de Nederlandse verdediging niets voorstelde.
En in bijvoorbeeld die geschiedenis strip 'Van nul tot nu' heb ik ook altijd dat gevoel gekregen.
Ik heb mijn opa wel eens wat horen mompelen over het gebroken geweertje. Verder wilde hij eigenlijk niet veel kwijt over de oorlog. Hij heeft toen in de meidagen van 1940 nog op de Grebbenberg gevochten.quote:Op woensdag 27 april 2005 01:26 schreef ondeugend het volgende:
De bewapening was volgens mijn weten erg beroerd, het verzet daarentegen groot.
Jammer dat hij niet meer wil of kan vertellen wonko.quote:Op woensdag 27 april 2005 01:31 schreef wonko het volgende:
[..]
Ik heb mijn opa wel eens wat horen mompelen over het gebroken geweertje. Verder wilde hij eigenlijk niet veel kwijt over de oorlog. Hij heeft toen in de meidagen van 1940 nog op de Grebbenberg gevochten.
Koesteren doe ik hem zeker. Ik weet wel dat hij mijn moeder eens vertelde over die meidagen. Hij was geschutscommandant van een geschutsgroep. De nederlanders hadden kanonnen die 1 kilometer ver schoten en de duitsers hadden kanonnen die 4 kilometer ver schoten. Die gingen dus op een kilometer of twee zitten en schoten zo de nederlandse stellingen aan gort. Opa zag dus zijn vrienden 1 voor 1 weggeschoten worden.quote:Op woensdag 27 april 2005 01:33 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Jammer dat hij niet meer wil of kan vertellen wonko.
Koester je opa desondanks maar.
Probeer anders het Mariniers Museum in Rotterdam of het Legermuseum in Delft eens. Misschien dat ze daar meer weten van die strijd.quote:Op woensdag 27 april 2005 10:48 schreef sp3c het volgende:
Bij de bruggen in Rotterdam is wel hevig gevochten vooral tussen mariniers en parachutisten (mijn opa was daar ook met de genie maar hij praatte er nooit over ik ben nu bij de landmacht aan het zoeken of ik wat kan vinden)
ja ik ben bekend met wat daar gebeurt is maar niet met wat mijn opa gedaan heeft, welke eenheid hij bijzat (ja 800 zoeklichten det. ) enige wat ik weet is dat hij kennelijk een scherpschutter was met het pistoolquote:Op woensdag 27 april 2005 10:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Probeer anders het Mariniers Museum in Rotterdam of het Legermuseum in Delft eens. Misschien dat ze daar meer weten van die strijd.
Heroverd met grenadiers en rekruten (!). Hier zijn die 4000 Duitse para's gevangen genomen. Ik heb zelfs gelezen dat de Duitsers liever 3 Franse bataljons tegen zich hadden dan 1 Nederlandse. Dat geeft toch te denken. Bij de grebbelinie is een Duitse regimentsaanval (regiment = 3 bataljons + staf => bataljon = 3 compagnieën + staf etc) afgeslagen door voorposten van de grebbelinie met de sterkte van 2 compagnieën.quote:Er is niet te vergeten ook hevig gevochten rond om Den Haag, vooral bij de toenmalige vliegvelde Ypenburg, Ockenburg en Valkenburg. Deze zijn later zelfs nog heroverd door de Nederlanders
Lees er gewoon eens een boek over zoals hierboven al wordt aangegeven. Dan krijg je een goed beeld van hoe het allemaal gegaan is.quote:Op woensdag 27 april 2005 00:38 schreef MissMSX het volgende:
En dan komt er meestal achteraan dat er op de Grebbeberg wel veel verzet is geboden, maar over wat er in de rest van het land gebeurde heb ik nooit veel meer gehoord dan dat 'we' onder de voet werden gelopen.
Dan is hij wel speciaal, want in de boeken van K.Norel (Varen en Vechten, Vliegers in het vuur en Engelandvaarders) heb ik gelezen dat er 3 mensen weigerden. 2 officieren en 1 stoker meen ik. Ook in een geschiedkundig boek meen ik gelezen te hebben dat het om 3 personen ging. Iemand hier meer duidelijkheid over?quote:Op woensdag 27 april 2005 11:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja ik ben bekend met wat daar gebeurt is maar niet met wat mijn opa gedaan heeft, welke eenheid hij bijzat (ja 800 zoeklichten det. ) enige wat ik weet is dat hij kennelijk een scherpschutter was met het pistool
edit: en ik weet dat hij heeft geweigerd te zweren nooit meer tegen de Duitsers te vechten en daarvoor naar een krijgsgevangenkamp is geweest
generaal winkelman heeft geloof ik ook niet getekend en mijn opa was soldaat 1 dus dat zijn er op zijn minst al 5quote:Op woensdag 27 april 2005 23:45 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Dan is hij wel speciaal, want in de boeken van K.Norel (Varen en Vechten, Vliegers in het vuur en Engelandvaarders) heb ik gelezen dat er 3 mensen weigerden. 2 officieren en 1 stoker meen ik. Ook in een geschiedkundig boek meen ik gelezen te hebben dat het om 3 personen ging. Iemand hier meer duidelijkheid over?
het is vooral onwetendheidquote:ontopic:
Denk dat het lacherige vooral te doen is geweest om de uitrusting van het Nederlandse leger. Je verdedigen tegen aanvallende troepen die machinegeweren hebben, terwijl jij het moet doen met een verouderd geweer met maar 5 patronen schiet echt niet op.
1 van de grote fouten was dat de Nederlandse verdediging voornamelijk bestond uit Vesting Holland, en dat de Duitsers net zoals in Noorwegen gewoonweg overheen vlogen en parachutisten dropten (en toen een gevecht ontstond tussen zeer goed getrainde Duitste parachutisten met veel beter materiaal)
De fout aan de andere kant was weer dat de Duitsers zich flink hebben bezeerd aan de mensen van de luchtdoelbatterijen, en zij erg veel Junkers (vrachttoestellen) verloren.
van voor WO1 zelfs maar ze waren wel vrij zuiverquote:Op donderdag 28 april 2005 10:54 schreef sexylexy het volgende:
ik vind wel dat je respect voor die soldaten moet hebben, met WO I geweren vehcten in wo II is natuurlijk wel dom/ouderwets. maar de afsluitdijk was toch heel moeilijk voor de duitsers?
Wat is 'het gebroken geweertje'?quote:Op woensdag 27 april 2005 01:31 schreef wonko het volgende:
[..]
Ik heb mijn opa wel eens wat horen mompelen over het gebroken geweertje.
soort jodenster maar dan voor pacifistenquote:Op donderdag 28 april 2005 12:42 schreef E.r.w.i.n het volgende:
[..]
Wat is 'het gebroken geweertje'?
36 stuks (en nog 4 of 5 verouderde voertuigen)quote:Op donderdag 28 april 2005 12:57 schreef PLAE@ het volgende:
Wat ik heb begrepen is dat er +/- 4 pantserwagens op Ypenburg waren die daar goed werk hebben verricht. Maar verder waren er in Nederland geen pantserwagens.
mjah met een realistische luchtverdediging had iig het bombardement Rotterdam (en de daaropvolgende capitulatie) voorkomen kunnen worden en in de Grebbelinie had ook wel wat meer geld gestoken kunnen worden ... en tanks waren er uberhaupt niet eensquote:De Fokker g-1 was inderdaad een erg goeie jager
[afbeelding]
Deze heeft puik werk verricht in die paar dagen dat er strijd werd geleverd.
Erg realistisch is het misschien niet. Maar als de regering wat meer geinvesteerd had in het leger had het ons land een stuk beter kunnen verdedigen. Niet dat de Duitsers dan uiteindelijk te stoppen waren ofzo......maarja.
Volgens mij lag het probleem ook dat Nederland op een gegeven ogenblik wel de bui zag hangen, en allerlei bestellingen ging plaatsen. Overal kreeg men wat vandaan, met als resultaat dat zij verschillende soorten (merken, hoe je het noemen wil) wapentuig hadden. Mocht er iets kapot gaan was dat weer niet te vervangen door onderdelen van het kanon naast je, want dat was weer een ander type. G1 was inderdaad een tof ding, niet zwaar gepantsert meen ik, echter wel erg wendbaar.quote:Op donderdag 28 april 2005 10:48 schreef sp3c het volgende:
Zo slecht was de bewapening trouwens ook niet, het was alleen veel en veel te weinig en daarom moest het aangevuld worden met verouderd materiaal (je zou denken dat ze in de politiek dit soort dingen onthouden maar daar lijkt het niet op)
Het geweer bv was misschien vrij oud maar heel erg zuiver zeker op grote afstanden (de Duitsers hadden heel veel last van Nederlandse sluipschutters) en de Fokker G1 was 1 van de beste jachtvliegtuigen ter wereld op dat moment en ik weet niet hoe het in de rest van Nederland was maar in Rotterdam mochten (moesten, eten werd gebracht) de troepen al hun zakken en tasjes volproppen met patronen bij de oude marinierskazerne (later uit frustratie door de Duitsers in brand geschoten, het vaandel werd geloof ik in de bibliotheek verstopt).
Fokker G1 was in die tijd 1 van de beste jachtvliegtuigen (Schelde S21 was nog beter maar daar waren alleen 2 prototypes van) ter wereld en de pantservoertuigen zijn door de Duitsers zelfs naar het oostfront gesleept om daar ingezet te worden.
het was alleen bij lange na niet genoeg allemaal, zelfs de luchtdoelartillerie kwam nergens boven de 30% van de beoogde sterkte geloof ik en dat was het best bedeelde onderdeel van de krijgsmacht
Ach kom, zou er wel een sterker Nederlands leger geweest zijn dan zou Nederland evengoed 5 jaar bezet geweest zijn.quote:Op donderdag 28 april 2005 12:54 schreef sp3c het volgende:
veel belangrijke politici waren daarvoor en daardoor was er nauwelijks een leger toen de Duitsers in de startblokken stonden, daardoor zijn er in 5 dagen 2000 Nederlanders omgekomen en daardoor is Nederland 5 jaar bezet geweest.
De vader van een goede kennis van me is onderscheiden met Bronzen Kruis voor de strijd op/rond Ockenburg. Hij heeft daar een machinegeweer nest uitgeschakeld en zo zijn eenheid gered.quote:Op woensdag 27 april 2005 23:02 schreef NathraX het volgende:
[..]
Heroverd met grenadiers en rekruten (!). Hier zijn die 4000 Duitse para's gevangen genomen. Ik heb zelfs gelezen dat de Duitsers liever 3 Franse bataljons tegen zich hadden dan 1 Nederlandse. Dat geeft toch te denken. Bij de grebbelinie is een Duitse regimentsaanval (regiment = 3 bataljons + staf => bataljon = 3 compagnieën + staf etc) afgeslagen door voorposten van de grebbelinie met de sterkte van 2 compagnieën.
dat viel in principe nog wel mee, het wapentuig was vrij uniform alleen was er op het moment dat men begon te bewapenen gewoonweg niet meer genoeg voorradig en de landen die het produceerden hadden het zelf nodig bovendien wilde Nederland niet al te veel betalen dus was de prioriteit om te leveren niet zo heel erg hoog.quote:Op donderdag 28 april 2005 16:30 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Volgens mij lag het probleem ook dat Nederland op een gegeven ogenblik wel de bui zag hangen, en allerlei bestellingen ging plaatsen. Overal kreeg men wat vandaan, met als resultaat dat zij verschillende soorten (merken, hoe je het noemen wil) wapentuig hadden. Mocht er iets kapot gaan was dat weer niet te vervangen door onderdelen van het kanon naast je, want dat was weer een ander type. G1 was inderdaad een tof ding, niet zwaar gepantsert meen ik, echter wel erg wendbaar.
de grebbeberg had gewoon gemoderniseerd moeten worden.quote:Wat ook vaak naar voren is gekomen is dat Nederland gewoonweg niet erg diep is, en je dus niet echte zware verdedigingslinies kan aanbrengen.
meer slachtoffers allicht dan in de eerste vijf dagen allicht maar vergeet niet dat de oorlog niet bepaald afgelopen was na de capitulatie er vielen nog steeds Nederlandse doden in Britse en later Amerikaanse, Duitse en Australische dienst het is niet zo dat er na 14 mei ineens geen Nederlanders meer omkwamen door de oorlogquote:Op donderdag 28 april 2005 16:45 schreef Murray het volgende:
[..]
Ach kom, zou er wel een sterker Nederlands leger geweest zijn dan zou Nederland evengoed 5 jaar bezet geweest zijn.
Sterker nog, dat zou zeer waarschijnlijk alleen maar tot meer doden in mei '40 geleid hebben.
Dan zullen het er 4 of 5 geweest zijn op Ypenburg. Die hebben nadat het vliegveld bezet was het helpen te heroveren als ik me niet vergis.quote:Op donderdag 28 april 2005 13:17 schreef sp3c het volgende:
36 stuks (en nog 4 of 5 verouderde voertuigen)
ze zijn ook bij zuiveringsacties om de randstad (ook in Overschie) ingezet en bij de grote aanval van Mariniers tegen de Duitse Para's in Rotterdam. Verder vooral als verkenners en bewakers.
Het lijkt mij echt uitgesloten dan de Duiters in het geval van heviger verzet zouden besluiten om Nederland dan maar links te laten liggen. Ze wilden de Nederlandse kust in handen hebben om zich tegen een invasie uit zee te kunnen beschermen. Dan hadden ze gewoon wat meer steden platgegooid.quote:meer slachtoffers allicht dan in de eerste vijf dagen allicht maar vergeet niet dat de oorlog niet bepaald afgelopen was na de capitulatie er vielen nog steeds Nederlandse doden in Britse en later Amerikaanse, Duitse en Australische dienst het is niet zo dat er na 14 mei ineens geen Nederlanders meer omkwamen door de oorlog
de Duitsers zijn echter zo al teveel manschappen en materiaal verloren de kans is groot dat als de verdediging wat meer indrukwekkend was de Duitsers de vesting Holland hadden genegeerd (in de vesting vielen de meeste slachtoffers tijdens de hongerwinter) of zelfs hadden besloten dat een neutraal Nederland beter was voor de oorlog tegen Frankrijk en Nederland
Wat een idiote uitspraak.quote:Op donderdag 28 april 2005 18:42 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Maar ik weet niet wat er mis aan is om je land flink te verdedigen. Dan maar het tienvoudige aan doden....Murray
Generalleutnant Kurt Student misschien? (luitenant-generaal)quote:Op donderdag 28 april 2005 20:31 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Er was toch ook een 1 of andere hoge Duitse pief die zich eens met veel bewondering had uitgelaten over de moed en het verzet van het Nederlandse leger in de meidagen van 1940, ondaks hun manschappen en bewapening. Hij vond het knap en had er dus grote bewondering voor. De Duitsers hadden het volgens hem niet zo makkelijk gehad bij de verovering van Nederland dan in eerste instantie was verwacht.
Wie dit echter was moet ik jullie schuldig blijven.
ze hadden zeeland onder water kunnen zetten, dan is Nederland strategisch niet echt meer van belang (behalve als vlootbasis misschien) het is iig te link om er vliegtuigen te stationerenquote:Op donderdag 28 april 2005 19:21 schreef Murray het volgende:
[..]
Het lijkt mij echt uitgesloten dan de Duiters in het geval van heviger verzet zouden besluiten om Nederland dan maar links te laten liggen. Ze wilden de Nederlandse kust in handen hebben om zich tegen een invasie uit zee te kunnen beschermen. Dan hadden ze gewoon wat meer steden platgegooid.
en Zweden dan?quote:Wat heel Europa in begin jaren '40 niet gelukt is (behalve Engeland, dankzij het Kanaal) zou Nederland wel gelukt zijn, als we maar....
Nee, daar geloof ik niet in. En as is verbrande turf.
[..]
Vooral ook omdat het verder weinig nut had om Zweden nog aan te vallen.quote:Op donderdag 28 april 2005 20:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
ze hadden zeeland onder water kunnen zetten, dan is Nederland strategisch niet echt meer van belang (behalve als vlootbasis misschien) het is iig te link om er vliegtuigen te stationeren
[..]
en Zweden dan?
zowel in Noorwegen als in Finland zaten duitse soldaten maar Zweden hebben ze niet aangeraakt omdat dat te goed verdedigd was
De fransen hielden het niet uit tegen de duitsers, waarom zou nederland het wel hebben uitgehouden met meer materiaal? Het gaat niet alleen om het hebben van materiaal en menskracht op het moment dat de oorlog begint, maar ook het voldhouden (dus vervangen) van de gesneuvelde mensen en het verloren materiaal. Dat hadden we niet gekund.quote:Op donderdag 28 april 2005 23:42 schreef sp3c het volgende:
als wij tegen de Engelsen waren geweest dan hadden de Duitsers zich ook niet aangevallen dus dat mag geen argument zijn.
Zwitserland is ook niet aangevallen, dit is ook mede te danken aan het feit dat zij er een sterke verdediging op na hielden.
zoveel nut had Nederland strategisch gezien nu ook weer niet, dan Hadden de Duitser de hun Atlantik Wall door Utrecht gebouwd en was het nog steeds een formidabele linie (kijk maar naar hoeveel moeite het de Duitsers kostte om de Grebbelinie te doorbreken, dit was als je kijkt naar de tijdsduur en het aantal militairen dat meedeed minstens even bloedig als D-day en de grebbelinie was nawelijks aan de tijd aangepas) mjah het is handig voor de bommenwerpers die richting Engeland vlogen dat ze boven Nederland niet beschoten werden maar dan nog toen de Duitsers op 10 mei Nederland aanvielen werden ze ook nauwelijks beschoten omdat iedereen dacht dat ze naar Engeland zouden vliegen.
ik denk wel dat de vesting Holland te verdedigen was tegen de Duitsers mits er een adequate luchtverdediging was, de koopvaardijvloot was groot zat en in Suriname waren er genoeg grondstoffen om de oorlog uit te zitten en materiaal (vliegtuigen) bij te bouwen.
Ik geloof niet dat Hitler de gok had gewaagd als hij niet had gedacht dat het een walk in the park zou worden daar is Nederland nu eenmaal niet belangrijk genoeg voor en de Engelsen waren toen nog geen bondgenoten want we waren neutraal dus is het niet bij voorbaat zeker dat die Nederland als uitvalsbasis hadden kunnen gebruiken.
De Fransen hielden het niet uit omdat ze voor hun verdediging ervan uitgingen dat Belgie en Nederland off limits waren, als Hitler de maginotlinie had aangevallen dan was hij er nooit doorheengekomen maar dat deed hij wat slimmerquote:Op vrijdag 29 april 2005 00:09 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De fransen hielden het niet uit tegen de duitsers, waarom zou nederland het wel hebben uitgehouden met meer materiaal?
verliezen kun je tot op zekere mate opvangen met je strategische reserve en grondstoffen uit Suriname kun je al flink op weg met het materiaal.quote:Het gaat niet alleen om het hebben van materiaal en menskracht op het moment dat de oorlog begint, maar ook het voldhouden (dus vervangen) van de gesneuvelde mensen en het verloren materiaal. Dat hadden we niet gekund.
zolang Nederland neutraal is mogen de Engelsen niet landen.quote:In het beste geval hadden we het langer uitgehouden. Laten we eens héél optimistisch wezen en er van uitgaan dat we het langer uithouden dan de fransen. Dan heeft Frankrijk gecapituleerd, wat dan? Dan krijgen we de hele duitse wehrmacht en luftwaffe op ons af, want nederland is dan een uitstekende uitvalsbasis voor de engelsen.
Echt, never nooit is er een mogelijkheid dat we het blijvend tegen de duitsers hadden kunnen uithouden in 1940.
Bij Den Haag had m'n opa gevochten. Sergant of zoiets die de verantwoordelijkheid had over een zootje jonge jongens.quote:Op woensdag 27 april 2005 13:13 schreef the_Napster het volgende:
Er is niet te vergeten ook hevig gevochten rond om Den Haag, vooral bij de toenmalige vliegvelde Ypenburg, Ockenburg en Valkenburg. Deze zijn later zelfs nog heroverd door de Nederlanders
Je moet je voorstellen dat Duitsland vooral uit was op het verslaan van aartsvijand Frankrijk. Daarvoor gingen ze door België en de Ardennen, omdat de Fransen de Maginot linie hadden op hun oostgrens. Om zoveel mogelijk snelheid in het offensief te houden moesten ze door Zuid-Limburg heen, wat Nederlands grondgebied is. Dan kregen ze het hele Nederlandse leger in hun rug. Daarom moest Nederland van Hitler ook op de eerste dag vallen.quote:Het lijkt mij echt uitgesloten dan de Duiters in het geval van heviger verzet zouden besluiten om Nederland dan maar links te laten liggen. Ze wilden de Nederlandse kust in handen hebben om zich tegen een invasie uit zee te kunnen beschermen. Dan hadden ze gewoon wat meer steden platgegooid.
Voordat je van Suriname naar Nederland bent, kun je nog aardig tot zinken worden gebracht door een U-boot.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
De Fransen hielden het niet uit omdat ze voor hun verdediging ervan uitgingen dat Belgie en Nederland off limits waren, als Hitler de maginotlinie had aangevallen dan was hij er nooit doorheengekomen maar dat deed hij wat slimmer
In Nederland kon je echter niet om de Grebbelinie heen mits die goed was uitgebouwd ... dan kun je nog zoveel troepen hebben maar als je ze allemaal door een bataljonsvak moet persen dan verlies je nog omdat 1 granaat 10 mensen ombrengt
[..]
verliezen kun je tot op zekere mate opvangen met je strategische reserve en grondstoffen uit Suriname kun je al flink op weg met het materiaal.
Bovendien is het nu niet bepaald waarschijnlijk dat de Duitsers langer dan een maand in Nederland zouden gaan vechten want ook zij hebben hun materiaal en manschappen hard nodig en dan gaan ze bombarderen (zie ook Rotterdam, want dat is gebombardeerd om de parachutisten en de transportvloot in de randstad te redden).
Natuurlijk had Nederland het niet kunnen winnen tegen Nazi Duitsland alleen maar vergeet niet dat Nazi Duitsland niet alleen tegen Nederland vocht
[..]
zolang Nederland neutraal is mogen de Engelsen niet landen.
Het zou een veel te groot verlies van manschappen en materiaal zijn om er simpelweg om het hebben doorheen te breken net zoals Zweden, net zoals Zwitserland
maar dan moet je wel een proportionele krijgsmacht hebben
Dit terwijl Nederland net als in WO 1 neutraal had willen blijven.quote:Op vrijdag 29 april 2005 13:23 schreef NathraX het volgende:
[..]
Je moet je voorstellen dat Duitsland vooral uit was op het verslaan van aartsvijand Frankrijk. Daarvoor gingen ze door België en de Ardennen, omdat de Fransen de Maginot linie hadden op hun oostgrens. Om zoveel mogelijk snelheid in het offensief te houden moesten ze door Zuid-Limburg heen, wat Nederlands grondgebied is. Dan kregen ze het hele Nederlandse leger in hun rug. Daarom moest Nederland van Hitler ook op de eerste dag vallen.
Het was de Duitsers in WO1 niet goed bevallen om langs Zuid-Limburg te trekken, omdat dit een belemmering voor de opmars vormde. De Ardennen liggen namelijk vlakbij Zuid-Limburg, dus heb je tussen Maastricht en de Ardennen een bottleneck. Om dit te voorkomen en tijd te winnen gingen de Duitsers door Nederland heen, dus kregen ze de Nederlanders tegen zich in hun rug. Daarom moest Nederland koste wat kost snel vallen.quote:Dit terwijl Nederland net als in WO 1 neutraal had willen blijven.
Nee hoor, de hoofdaanval van de duitsers in WO2 (hun pantserdivisies) ging gewoon door de Ardennen. Nederland moest vallen om hun noordflank te beveiligen, want het franse en engelse verdedigingsplan ging uit van een duitse optocht door belgië, waarop de franse en engelse reactie was om vanuit het noorden van frankrijk snel op te rukken door belgië, om hen in hun verdediging bij te staan. Ze hadden er alleen niet op gerekend dat de duitse pnatserdivisies door de ardennen zouden trekken. De duitsers braken door bij Sedan, en konden vervolgens oprukken richting het Kanaal, met als gevolg dat het BEF (British Expiditionry Force) en een deel van het franse leger in het noorden werden geïsoleerd (met de evacuatie bij Duinkerken als gevolg).quote:Op zaterdag 30 april 2005 11:06 schreef NathraX het volgende:
[..]
Het was de Duitsers in WO1 niet goed bevallen om langs Zuid-Limburg te trekken, omdat dit een belemmering voor de opmars vormde. De Ardennen liggen namelijk vlakbij Zuid-Limburg, dus heb je tussen Maastricht en de Ardennen een bottleneck. Om dit te voorkomen en tijd te winnen gingen de Duitsers door Nederland heen, dus kregen ze de Nederlanders tegen zich in hun rug. Daarom moest Nederland koste wat kost snel vallen.
quote:Op woensdag 27 april 2005 08:49 schreef _The_General_ het volgende:
Het gross van de Nederlandse soldaten vocht zeer dapper en daar mogen we trots op zijn. We mogen de helden van Mei 40 wel wat meer eren. "We zullen ze er wel even uitgooien en er met de blanke klewang op in gaan" Deze laatste woorden van majoor J. H. A. Jacometti, mei 1940 moeten verplichte schoolkost worden
Malta misschien ???quote:Op vrijdag 29 april 2005 22:16 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Volgens mij is er maar één geval in WO2 van een verdediging die lang stand hield, en dat is Leningrad. Voor de rest is alles gevallen (behalve Engeland, maar da's een geval apart).
Zelfs Kreta is gevallen en dat lag ook niet echt voor de hand (kostte wel zoveel, dat Hitler vervolgens besloot geen luchtlandingsoperaties uit te voeren).
Sicilië is wel degelijk gevallen.quote:Op zaterdag 30 april 2005 13:36 schreef Pumatje het volgende:
stalingrad is er ook 1, sicilie, etc
Dit heb ik ook ergens gelezen, zou in de al eerder genoemde 'Slag om de Residentie' kunnen staan, een boek dat ik ook heb. Bij de aanvallen op de vliegvelden Ypenburg, Ockenburg en Valkenburg rond Den Haag zouden namelijk teveel manschappen en vooral teveel materieel als zweefvliegtuigen verloren zijn gegaan om meteen met de invasie in Engeland door te gaan. Tegen de tijd dat dit aangevuld was, was Engeland al volledig gemobiliseerd en was de verrassing weg.quote:Op zaterdag 30 april 2005 20:39 schreef Steeven het volgende:
Volgens mij heb ik ooit gelezen dat Duitsland zoveel vliegtuigen verloor toen ze Nederlanden wilden veroveren, dat ze de Slag om Engeland verloren wegens een tekort aan vliegtuigen? Of is dat een speelse theorie?
En ik woon op vliegveld Ypenburg!quote:Op vrijdag 29 april 2005 00:00 schreef sp3c het volgende:
that's nothing, in (en om) mijn dorp zijn honderden Duitse transportvliegtuigen neergestort/in brand geschoten en duizenden parachutisten geland die de koningin gevangen wilde nemen maar dat is ze slecht bevallen
Ik had het natuurlijk over de opmars van de Duitsers door België, niet de Ardennen (wat voor een deel ook in België ligt, maar dat terzijde). Ik legde uit waarom de Duitsers Nederland in WO2 wel, en in WO1 niet aanvielen. Voor de rest klopt je verhaal helemaal.quote:Op zaterdag 30 april 2005 12:23 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee hoor, de hoofdaanval van de duitsers in WO2 (hun pantserdivisies) ging gewoon door de Ardennen. Nederland moest vallen om hun noordflank te beveiligen, want het franse en engelse verdedigingsplan ging uit van een duitse optocht door belgië, waarop de franse en engelse reactie was om vanuit het noorden van frankrijk snel op te rukken door belgië, om hen in hun verdediging bij te staan. Ze hadden er alleen niet op gerekend dat de duitse pantserdivisies door de ardennen zouden trekken.
We hadden geen slagschepen en geen vliegkampschepen. De grootste schepen die we hadden waren kruisers. Er waren echter twee grote kruisers in aanbouw, alleen te laat.quote:Op zaterdag 30 april 2005 20:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
maar wat NL grootste troef was is de marine omdat NL kolonieen had had NL een grote en sterke marine dat hadden we zeker tegen ze kunnen gebruiken als we er op gerekend hadden dat ze zouden komen
Ketter!!!quote:
broodje aap?quote:Op zondag 1 mei 2005 16:43 schreef the_Napster het volgende:
[..]
Ketter!!!
Overigens heb ik ook ergens gelezen dat veel Duitse soldaten niet konden zwemmen.Ze voeren met rubberbootjes door de Maas, waar Nederlandse mariniers zwommen met een mes, deze staken de rubberbootjes van de Duitser kapot en de Duitser verdronken
Ik weet alleen niet of dit massaal gebeurde of een voorval was.
Dat is een speelse theorie. De Duitsers verloren in Nederland vooral veel Ju-52 transporttoestellen , deze toestellen zouden toch nooit gebruikt worden in de luchtslag om Engeland. In totaal verloren de Duitsers tussen de 100 en 150 Ju-52's in 5 dagen strijd.quote:Op zaterdag 30 april 2005 20:39 schreef Steeven het volgende:
Volgens mij heb ik ooit gelezen dat Duitsland zoveel vliegtuigen verloor toen ze Nederlanden wilden veroveren, dat ze de Slag om Engeland verloren wegens een tekort aan vliegtuigen? Of is dat een speelse theorie?
Als je je die situatie voor ogen haalt... schitterendquote:Op zondag 1 mei 2005 17:48 schreef sp3c het volgende:
Ik geloof dat er alleen een paar agenten zijn doodgeschoten die met een knuppeltje en een revolver de Duitsers sommeerden weer in te stappen en terug te vliegen (want de oefening was immers niet aangekondigd bij het korps :| )... die watervliegtuigen zijn geloof ik later nog een beetje in brand geschoten oid.
Maar had meer te maken met het feit dat de nazi's de Zwitserse banken erg goed konden gebruiken.quote:Op donderdag 28 april 2005 23:42 schreef sp3c het volgende:
Zwitserland is ook niet aangevallen, dit is ook mede te danken aan het feit dat zij er een sterke verdediging op na hielden.
Suicidale moed.quote:Op zaterdag 30 april 2005 12:54 schreef Billy_Mack het volgende:
[..]
er scheen ook een KNIL soldaat te zijn geweest die toevallig in Nederland was toen de heisa losbrak. Hij vocht dapper, en toen zijn munitie op was rende hij inderdaad met de blanke klewang er op af![]()
Een heroische dood
de parachutisten waren wel degenlijk elite troepen, waarschijnlijk e besten die duitsland op dat moment rijk wasquote:Op maandag 2 mei 2005 00:45 schreef Cappy het volgende:
Wel fijn zo'n topic, eergisteren nog een docu zitten kijken voor mei 1940 ( the secret armies of Europe, discovery ) over de invasie en daarna het verzet. ( ja iedereen was koninginnen dag aan het vieren en ik was met mijn "kater"geschiedenisles aan het volgen).De duitsers hebben zich zoal verkeken op Nederland, omdat men de nederlanders zo al als ariers zag.
De landingen in Holland waren een fiasco gezien de verliezen, het plan kwam van generaal student die later nog een keer de mist in ging bij Kreta ( hij wilde kosten wat het kost dat zijn parachute mannetjes als elite werden gezien ).Ik schaamde mezelf een beetje omdat ik zoveel niet wist en nog steeds niet weet ...
dus eigenlijk .. een verkapte TVP ................give us info people![]()
er was een operatie seelowe op papier daarbij zouden parachutisten (in de junkers) een grote rol hebben gespeeld bij de invasie van engeland maar na de oorlog in Nederland is dat uitgesteld en door andere tegenslagen zelfs helemaal afgelastquote:Op zondag 1 mei 2005 22:29 schreef LSS het volgende:
[..]
Dat is een speelse theorie. De Duitsers verloren in Nederland vooral veel Ju-52 transporttoestellen , deze toestellen zouden toch nooit gebruikt worden in de luchtslag om Engeland. In totaal verloren de Duitsers tussen de 100 en 150 Ju-52's in 5 dagen strijd.
mjah er was ruimte voor modernisering maar daar had de regering geen geld voor.quote:Op maandag 2 mei 2005 09:16 schreef ocf81 het volgende:
Laat ik jullie even uit de droom helpen over de G.I
Dat ding is in vergelijking met de Bf-110C en de vroege Bf-109 E zoals die wrden ingezet tegen nederland maatje kleiner in prestaties door zijn te grote gewicht i.c.m. het (relatief) kleine motorvermogen.
Bij zijn introductie een paar jaar eerder was ht inderdaad nog een interessant vliegtuig, maar in die tijd gingen de ontwikkelingen zo snel dat bij het uitbreken vna de oorlog de G.I toch al aan het verouderen was.
Waren wel wendbaar, maar te langzaam en te licht bewapend.quote:Op maandag 2 mei 2005 12:07 schreef the_Napster het volgende:
En de D-21's waren toch ook nog redelijk goed?
In die aantallen wel ja, maar dat waren niet echt reële aantallen om aan te schaffen in de jaren 1935-1940.quote:Op maandag 2 mei 2005 11:02 schreef sp3c het volgende:
ideaal zou zijn als Nederland er 80 van had en 150 moderne jagers maar dat was helaas niet het geval daarmee had je iig het bombardement op Rotterdam af kunnen slaan (gebeurde immers maar met een kleine 30 bommenwerpers)
Hmm, de andere kant op hadden ze er toch echt veel moeite mee dat er een rivier (de Rijn) op hun pad lag die de toegang tot duitsland blokkeerde, ik geloof dat een rivier toch wel een obstakel van enig formaat vormt bij gebrek aan bruikbare/makkelijk toegankelijke bruggen. Market garden is niet de enige plaats waar de gealliëerden vanuit het westen hebben geprobeerd op te rukken, en door eens duitse stommitiet hebben de amerikanen destijds een bruggehoofd kunnen slaan die uiteindelijk tot de ovesteek leidde, na niet minder dan een half jaar vechten!quote:Op vrijdag 29 april 2005 22:16 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ban het begin af aan is in alle duitse aanvalsplannen rekening gehouden met het schenden van de nederlandse neutraliteit. Nederland zou er militair héél veel sterker voor moeten hebben gestaan om te voorkomen dat ze aangevallen zouden worden. In principe is Nederland namelijk helemaal niet zo heel erg goed te verdedigen. Voornamelijk vlak land, ideaal voor blitzkrieg dus. Wel veel rivieren, maar een flink aantal daarvan zijn niet eens zo heel erg breed en in WO2 is keer op keer bewezen dat rivieren amper een belemmering zijn voor een snelle opmars.
de luchtmacht (landmacht eigenlijk) heeft dit aantal tot tweemaal toe besteld en allebei de keren is het goedgekeurt en begroot en alles door de regering maar het geld werd door de heren beschikbaar gesteld dankzij de gebroken geweertjesquote:Op maandag 2 mei 2005 17:10 schreef Wombcat het volgende:
[..]
In die aantallen wel ja, maar dat waren niet echt reële aantallen om aan te schaffen in de jaren 1935-1940.
of de de Haviland Mosquitoquote:Staar je overigens niet al te blind op aantallen, want dat zegt niet alles. Een aantal vliegtuigen (zoals de G-1) waren op papier goed, maar hebben zich niet of nauwelijks kunnen bewijzen. En lang niet alles wat op papier goed werkt, werkt in een echte oorlog ook goed (zeker niet in WO2, omdat er een hoop geëxperimenteerd is).
In 1940 was het overigens nog gebruikelijk om machinegeweren te hebben, snelvuur kanonnen kwamen pas wat later in gebruik. De G1 had wel potentie, weliswaar wordt de Bf110 nogal afgeschoten als een mislukking, maar in 1939 en mei 1940 was 'ie wel degelijk succesvol, en later ook nog als grondaanvalsvliegtuig. Probleem met de BF110 was dat 'ie in de Battle of Britain verkeerd is ingezet, namelijk als escortejager en of ongeëscorteerd grondaanvalsvliegtuig. Tegenover Hurricanes en Spitfires was 'ie kansloos in luchtgevechten.
Overigens kun je de G1 net zo goed vergelijken met de Lockheed P38 Lightning, die wel een succes was.
Op zich zijn rivieren wel een obstakel. Maar in WO2 is toch wel afdoende bewezen dat ze zonder al te veel problemen oversteekbaar zijn.quote:Op maandag 2 mei 2005 18:44 schreef ocf81 het volgende:
Hmm, de andere kant op hadden ze er toch echt veel moeite mee dat er een rivier (de Rijn) op hun pad lag die de toegang tot duitsland blokkeerde, ik geloof dat een rivier toch wel een obstakel van enig formaat vormt bij gebrek aan bruikbare/makkelijk toegankelijke bruggen. Market garden is niet de enige plaats waar de gealliëerden vanuit het westen hebben geprobeerd op te rukken, en door eens duitse stommitiet hebben de amerikanen destijds een bruggehoofd kunnen slaan die uiteindelijk tot de ovesteek leidde, na niet minder dan een half jaar vechten!
Je vergeet hierbij iets zeer belangrijks: vliegt ze wel lekker? De prestaties van een vliegtuig kan hierbij heel veel schelen....quote:Op maandag 2 mei 2005 18:44 schreef ocf81 het volgende:
Als je vliegtuigen wil vergelijken zijn 3 factoren van belang om een redelijke inschatting te maken van de vliegtechnische eigenschappen:
1 Gewicht.
2 Vleugeloppervlak
3 Motorvermogen
Dat een vliegtuig technisch in orde is betekent nog niet dat ze ook daadwerkelijk, lekker vliegt....quote:Op maandag 2 mei 2005 20:20 schreef ocf81 het volgende:
Het lekker vliegen is toch zwaar onderheving aan die 3 eigenschappen. De aerodynamische aspecten van voornamelijk de vleugel maar ook de romp zijn natuurlijk ook een belang, maar deze factoren laten je een goede papieren schatting maken.
De zero had een relatief groot vluegeloppervlak waardoor je een grote wendbaarheid en een lage stall speed krijgt.
Juist, het voelt gewoon anders aan....quote:Op maandag 2 mei 2005 20:36 schreef ocf81 het volgende:
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik heb zelf wle een paar keer aan de knuppel van een vliegtuig gezeten (proeflesjes) en letterlijk dagen achtereen IL-2 gespeeld, een van de meest realistische combat flightsims die je op je PC kan krijgen op dit moment.
Dat was die aanval ja. Zonder de 88 was het misgegaan voor de duitsers daar. Als de fransen ook wat hadden gedaan dan was het denk ik sowieso misgegaan.quote:Op maandag 2 mei 2005 20:23 schreef ocf81 het volgende:
@Wombcat: die aanval is mij geloof ik wel bekand. Dit is geloof ik waar Rommel het gebruik van 88's als anti-tank geschut pionierde.
Soit, Toen Hitler de amerikanen de oorlog verklaarde kon men voor de amerikaanse kust met de onderzeers schepen kelderen. Operatie "Paukenschlag" was een enorm succes omdat de amerikanen niet verduisterden en niet in konvooi voeren.quote:Op maandag 2 mei 2005 21:04 schreef ocf81 het volgende:#
Dat Hitler de oorlog aan amerika heeft verklaard vind ik nog steeds een stupiditeit van wanstaltige proporties, evanals het hele noord-afrika avontuur.
Gelukkig voor ons heeft ie dat wel gedaan, maar de what if is een hele interessante wmb.
Of zo nl was zo rijk als Zwitserland...quote:Op dinsdag 3 mei 2005 11:19 schreef sp3c het volgende:
maar als we de tweede wereldoorlog neutraal waren gebleven dan hadden we nu geen krijgsmacht meer denk ik
Laat ik het zo zeggen, indien men in Bletchley Park de codes niet had gekraakt was de slag om de atlantische oceaan niet gewonnen, en daarmee de oorlog een totaal andere geworden.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 11:34 schreef ocf81 het volgende:
Paukenslag was misschin wel succesvol, maar door de isolationistische houding van de amerikaanse bevolking had amerika de oorlog op zee in het geniep door meoten blijven voeren, zonder de commitment van schepen anders dan escorteschepen. De engelsen hadden het dan zeker niet uitgehouden, en dan hadden de duisters dus een voldoende industriële basis kunnen behouden om rusland te lijf te gaan. Qua manschappen ligt het plaatje wat anders.
Overigens heeft Student later wel geld geschonken aan dat ziekenhuis waar die arts werkzaam was. Alleen heb ik hier een boek genaamd "Nederland in de Tweede Wereldoorlog" (readers digest) waarin staat dat Student geraakt is door een Duitse kogel, nadat er opeens een rare situatie ontstond waarbij er geschoten werd.quote:Op maandag 2 mei 2005 10:53 schreef sp3c het volgende:
Student is overigens in Nederland na het bombardement door een sluipschutter in zijn hoofd geraakt en is toen door een Nederlandse arts (met een pistool tegen zijn hoofd) behandeld in zijn dagboek schreef hij dat hij zo kwaad was over het bombardement dat hij veel zin had om ff in Student zijn hersenpan te roeren maar dat kon hij niet maken als arts
[..]
Dat verhaal is ook in Varen en Vechten aan bod gekomen nietwaar?quote:1 is doodleuk door Fokker medewerkers met hakenkruizen en al naar Engeland gevlogen net als een watervliegtuig van Fokker dacht ik
Joost de Wolf meen ik die samen met een officier en een monteur vanaf het IJ opstegen met zo'n ding. Dat andere vliegtuig weet ik niet, ik weet alleen dat in het boek van Vliegers in het Vuur dat Bob Baars met een Huig Terlinden naar Engeland vliegen omdat het in NL toch al verloren is. Weet alleen niet meer in welk vliegtuig.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:07 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Dat verhaal is ook in Varen en Vechten aan bod gekomen nietwaar?
Volgens mij hebben ze in dat boek een watervliegtuig gejat, omdat ze geinspireerd waren door die gekaapte G1. Ik heb ze als trilogie gelezen dus ik weet niet meer precies welke subtitel het was.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:14 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Joost de Wolf meen ik die samen met een officier en een monteur vanaf het IJ opstegen met zo'n ding. Dat andere vliegtuig weet ik niet, ik weet alleen dat in het boek van Vliegers in het Vuur dat Bob Baars met een Huig Terlinden naar Engeland vliegen omdat het in NL toch al verloren is. Weet alleen niet meer in welk vliegtuig.
Ik heb die film ook gezien. Echt laf hoe die zwaarbewapende Duitsers vochten tegen een veel te licht bewapend Nederlands leger. Hoewel ik zeker wel vind dat ons leger keihard gevochten heeft!quote:Op woensdag 27 april 2005 00:21 schreef MissMSX het volgende:
Vanavond was in het programma Andere Tijden een Duitse propagandafilm uit 1942 te zien. Deze geheel in scene gezette film vertelde het verhaal van de Duitse overwinning op de Moerdijkbruggen (bij Moerdijk/Dordrecht).
In de film is te zien hoe het westen van Nederland werd gezien als sterke vesting en hoe Duitse militairen hun best moesten doen om de Moerdijkbruggen te veroveren op de Nederlanders.
Ik heb het even opgezocht. Ze "organiseren" een Fokker-watervliegtuig. Het toestel lag in de Coenhaven van Amsterdam. Een ingenieur, monteur en navigator van de RAF (de Nederlandse soldaat) Het toestel was dus ooit van Nederland, maar ten tijde dat zij het "stolen" was het in Duitse dienst.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:18 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze in dat boek een watervliegtuig gejat, omdat ze geinspireerd waren door die gekaapte G1. Ik heb ze als trilogie gelezen dus ik weet niet meer precies welke subtitel het was.
Verderop werd gesproken over nederlandse jongens die dienstnamen op een soort zwaarbewapende speedboot (duits) om zo naar engeland te kunnen vluchten. Ook erg indrukwekkend, ik geloof dat ze het een jaar vol moesten houden voor ze de kans hadden.
Mooie boeken
ik had ze 1,5 jaar lang van de bieb geleend, steeds weer verlengd
Engeland Vaarders.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 12:18 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Verderop werd gesproken over nederlandse jongens die dienstnamen op een soort zwaarbewapende speedboot (duits) om zo naar engeland te kunnen vluchten. Ook erg indrukwekkend, ik geloof dat ze het een jaar vol moesten houden voor ze de kans hadden.
Mooie boeken
ik had ze 1,5 jaar lang van de bieb geleend, steeds weer verlengd
0w mij is altijd verteld dat het een sluipschutter was, Dieter von Choltitz wilde een handjevol mariniers, dat zich onder de brug verschanst had en die er na het bombardement uit zijn gekomen, executeren omdat de Nederlanders de generaal in zijn hoofd hadden geschoten maar dat heeft hij toch maar niet gedaanquote:Op dinsdag 3 mei 2005 11:58 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Overigens heeft Student later wel geld geschonken aan dat ziekenhuis waar die arts werkzaam was. Alleen heb ik hier een boek genaamd "Nederland in de Tweede Wereldoorlog" (readers digest) waarin staat dat Student geraakt is door een Duitse kogel, nadat er opeens een rare situatie ontstond waarbij er geschoten werd.
Boektip : De dood van overste Mussert, een reconstructie door een vriend van me. Majoor BD H. Kleingeld met medewerking van Luitenant Kolonel BD E. Bongers.quote:Op donderdag 12 mei 2005 00:41 schreef SunGazer het volgende:
Oh ja. en ook dat de broer van Mussert, die officier was in het Nederlandsche leger vanwege zn achternaam tegen de muur is gezet. Vond ik schokkend. Wilde ik nog even kwijt.
De peel-raamstelling was een gegraven kanaal in de Peel die dienst moest doen als anti-tankgracht. met een verdedigingslinie van oa mijnenvelden, bunkers, prikkeldraad versperringen etc.quote:Op donderdag 12 mei 2005 00:39 schreef PLAE@ het volgende:
shit dit topic was ingekakt zonder dat ik het doorhad
Kan iemand me uitleggen wat het doel was met de Peeldivisie in de Mei 1940. Ik bedoel....die hadden toch niet echt een verdedigingslinie daar liggen. Terwijl ze daar wel voor bedoeld waren (de Peeldivisie) en niet slechts om de opmars te vertragen.
Ik denk dat de interne aangelegenheid onder de nederlanders zelf wel een tikkie anders was net na de oorlog.In gebeiden waar veel meer verzet door de bevolking werd gepleegd is ook vele malen meer gemoord dan hier in nederland + het feit dat Nederland al een hele tijd geen oorlog meer had meegemaakt en geen structuur had kwa verzet tegen een vreemde bezetter.. en dus niet zo heel effectief was.Vele kleine groepjes die allemaal een eigen agenda hadden waar in sommige landen ten tijde van de oorlog grote organisaties eingelijk nog aanwezig waren overgebleven uit vorige oorlogen.Ik weet niet of we mogen klagen over het verzet dat door de nederlandse burgers geboden is.Als je een officier neerschiet en er worden vervolgens 100 mensen uit je directe buurt tegen de muur gezet... ja dan ga je toch wel nadenken.quote:Op donderdag 12 mei 2005 12:08 schreef LibertarianX het volgende:
Was van de week bij andere tijden een mooie doku over de bezettingstijd. Thema was, hoe hebben wehrmacht soldaten de bezetting ervaren, geillustreerd met amateurfilmpjes.
Conclusie, het was een luizebaantje om hier te zitten als Wehrmachtsoldaat. Er gebeurde geen fuck, de meisjes waren aardig en men kon gewoon op straat lopen, de kroeg in of ergens wat gaan eten. Zelfs na de overgave werd men noch door de BS, noch door de burgerbevolking onheus bejegend.
Hoe bedoel je dat? En graag een onderbouwing, want voor zover ik weet vlogen er in mei 1940 maar heel weinig nederlandse vliegtuigen rond, en is er iig geen enkel piloot die 5 of meer duitsers neerhaalde (zelfs niet gedurende de hele oorlog, laat staan in de meidagen).quote:Op donderdag 12 mei 2005 19:27 schreef Aquapulvis het volgende:
Bij mijn weten heeft de Nederlandse luchtmacht percentueel de meeste duitse vliegtuigen neer gehaald.
Het overgrote deel van de duitse vliegtuigen boven Nederland in de meidagen is door afweergeschut neergehaald, niet door vliegtuigen.quote:Op donderdag 12 mei 2005 21:22 schreef sp3c het volgende:
afaik zijn er waarschijnlijk 2 Nederlandse piloten geweest met 5 kills maar die boven Nederland zijn nooit geregistreerd en de beelden zijn door de Duitsers vernietigd dus zijn er geen aces.
maar wat bedoeld wordt is dat Nederland per gemiddeld per beschikbaar toestel de meeste vijanden heeft neergehaald, maar dat is niet helemaal waar omdat er ook een flink aantal toestellen in de west bij de KNIL waren ingedeeld.
bovendien is het niet heel erg moeilijk om een indrukwekkend resultaat te halen als je het tegen honderden transporttoestellen moet opnemen
en daar staat nog tegenover dat het luchtwapen na 5 mei vrijwel geheel vernietigd was
In Engeland is er later in de oorlog, ik dacht 1943 ofzo, wel een nederlands squadron (322-ste) opgericht. Die hadden oa de taak Engeland te beschermen tegen V1's. Daar deden ze het behoorlijk...misschien bedoel je dit?quote:Op donderdag 12 mei 2005 19:27 schreef Aquapulvis het volgende:
Bij mijn weten heeft de Nederlandse luchtmacht percentueel de meeste duitse vliegtuigen neer gehaald.
Held.quote:Op maandag 20 juli 2009 07:54 schreef Triggershot het volgende:
testpost
Da's zeker interessant om te lezenquote:Op dinsdag 11 augustus 2009 20:52 schreef Roland. het volgende:
Wellicht is ‘t ook interresant om te lezen wat men toen in die tijd over ons schreef bijvoorbeeld in Time Magazine:
Foreign News: Dynamite in the Dikes
Monday, Apr. 24, 1939
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,883170,00.html
THE NETHERLANDS: Worried Queen
Monday, Nov. 27, 1939
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,762871-1,00.html
WAR FRONT: Can't Beat the Dutch
Monday, May. 27, 1940
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,884129-1,00.html
World War: Fall of The Netherlands
Monday, May. 27, 1940
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,884098-1,00.html
THE NETHERLANDS: It Beats the Dutch
Monday, Jan. 06, 1941
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,765145,00.html
uberhaupt dat we zoveel hadden de grootste voorraad ter wereldquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:58 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Da's zeker interessant om te lezenHet feit dat Nederland zoveel geld, goud etc weg heeft weten te sluizen was ik even vergeten!
Misschien moet je eens iets over het onderwerp lezen in plaats van net te doen of je er verstand van hebt?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:48 schreef FP128 het volgende:
Ik moet altijd lachen als ik de tt als deze zie want als er iets is want de nederlanders niet hebben gedaan toen de nazi's binnenvielen was wel verdedigen. Alleen de mariniers hebben geprobeerd wat te doen maar de rest van het leger fietste heel hard richting de andere kant van de grens.
Lees eens een boek zou ik zeggen. De reden voor het bombardement is onder andere omdat de Nederlanders te hard en goed verdedigden en de Duitsers dit onderschat hebben, NL hield hier Duitse divisies vast die men nodig had in Belgie en Frankrijk.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:48 schreef FP128 het volgende:
Ik moet altijd lachen als ik de tt als deze zie want als er iets is want de nederlanders niet hebben gedaan toen de nazi's binnenvielen was wel verdedigen. Alleen de mariniers hebben geprobeerd wat te doen maar de rest van het leger fietste heel hard richting de andere kant van de grens.
Bullshit! ga je eerst maar ns inlezen!quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:48 schreef FP128 het volgende:
Volgens mij ging het naar de VSquote:Op zondag 20 september 2009 12:29 schreef RonaldV het volgende:
Ergens in het begin van dit topic las ik dat de Duitsers elite-troepen tegen Nederland inzetten. Dat is niet waar, althans: voor zover het grondtroepen betrof. De fallschirmjaegers waren wel een elite strijdmacht. Maar de echte elite-troepen waren bezig met het binnenvallen van België en Frankrijk, het hoofddoel van de operatie.
Iemand anders vroeg waar het goud van De Nederlandsche bank gebleven is: dat werd, samen met het koningshuis en de regering door de Royal Navy veiliggesteld naar Engeland.
uiteindelijk misschien, maar de Royal Navy haalde het op.quote:Op maandag 21 september 2009 11:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Volgens mij ging het naar de VS
maar juist de Fallschirmjäger hebben zwaar op hun donder gehad tijdens de slag om Ockenburg ... wat eigenlijk best wel een zeer mooi Hoofdstuk uit de neerlandse geschiedenis is.quote:Op zondag 20 september 2009 12:29 schreef RonaldV het volgende:
Ergens in het begin van dit topic las ik dat de Duitsers elite-troepen tegen Nederland inzetten. Dat is niet waar, althans: voor zover het grondtroepen betrof. De fallschirmjaegers waren wel een elite strijdmacht. Maar de echte elite-troepen waren bezig met het binnenvallen van België en Frankrijk, het hoofddoel van de operatie.
Niet "een beetje", Sp3c. De luchtlandingstroepen zijn vrijwel volledig vernietigd. De helft kwam in mootjes op de grond en de andere helft werd bijkans volledig uitgeschakeld door het 3e legerkorps.quote:Op maandag 21 september 2009 14:37 schreef sp3c het volgende:
fallschirmjager werden vooral bij Rotterdam ingezet (met gemengd succes trouwens maar niet zo dramatisch) terwijl het 22ste luchtlandingsdivisie tegen Den Haag werd ingezet
dat was meer een soort luchtmobiele brigade, die zijn wel een beetje in de pan gehakt ... ze zijn hierna ook nooit meer in die rol ingezet geloof, gewoon als infanterie ergens in de linie
Vijf dagen nodig hebben om ergens te komen wat op anderhalf uur rijden van de grens ligtquote:Op maandag 21 september 2009 14:34 schreef RonaldV het volgende:
Hitler gaf niet voor niets de opdracht dat alle middelen geoorloofd waren om de oorlog in Nederland te beëindigen.
Is dat dat fort waar ze vergeten waren het te beschermen tegen luchtaanvallen toevallig? (te lui om op te zoeken)quote:Op woensdag 30 september 2009 11:55 schreef Art_Core het volgende:
De Fallschirmjäger waren in 1940 nog niet de geharde veteranen die in 1944 op vele fronten als elite infanterie werden ingezet (denk aan Monte Cassino en Normandië). De para's die in nederland werden ingezet waren merendeels onervaren. De echte elite - Luftlande-Sturm-Regiment 1, ook wel bekend als Sturmabteilung Koch- werd ingezet in Belgie om fort Eben Emael in te nemen.
Maar respect voor de soldaten die gevallen zijn. Nederland gaf zichzelf geen kans omdat men maar vast bleef houden aan de politiek van neutraliteit. Ook was de relatie met Duitsland voor de oorlog redelijk goed en kon men zich niet voorstellen dat ze in een oorlog betrokken zouden raken. (Beetje boter op het hoofd dus) Daardoor waren ze veel te laat met bewapenen. Toch is er met het oude materiaal nog flink gevochten. Hulde.quote:Op maandag 5 oktober 2009 20:06 schreef sp3c het volgende:
nou ja Nederland had na 5 dagen gewoon verloren, de Grebbelinie was doorbroken, de waterlinie sloeg nergens op, Duitse tanks stonden aan de Willemsbrug in Rotterdam (ding was schijnbaar niet kapot te krijgen =D ), De Fransen waren verdwaald in Zeeland, de Engelsen waren vertrokken, de luchtmacht was dood en de marine was in Engeland, net als het goud, de ministerraad en de koningin
kun je doorvechten maar echt veel zin had het niet meer zeker met het bombardement op Rotterdam in het achterhoofd
ja je kunt nog wat Duitsers neerschieten (die luchtlandingstroepen bv) maar verder kost het alleen maar levens
ik verbaas me steeds weer over het noemen van 'zware verliezen'. Ze waren misschien zwaarder dan de Duitsers in eerste instantie hadden voorspeld, maar in absolute aantallen was het een miniatuur oorlog.quote:Op maandag 12 oktober 2009 09:39 schreef Art_Core het volgende:
Er zijn nogal wat mythes ontstaan over de meidagen van 1940, zowel over het gebrek aan weerstand als over dapper verzet tegen een elite ovemacht, maar de waarheid ligt zoals altijd een beetje in het midden;wat zeker is dat er op plaatsen dapper is gevochten en de Duitsers zware verliezen zijn toegebracht. Denk aan de gevechten om de vliegvelden, de afgeslagen aanval op de Grebbelinie bij Scherpenzeel en de verdediging van de stelling Kornwerderzand.
Zware verliezen worden geteld aan de hand van het aantal doden en zwaargewonden (Lees: niet meer in staat om te vechten). De grap (galgenhumor, ja) bij ons was altijd dat in vredestijd 5% mocht 'omvallen', dat waren nog 'acceptabele verliezen'. Ik heb geen idee wat de 'acceptabelen' zouden zijn in oorlogstijd, en zeker niet wat ze tegenwoordig zijn. De burgers vinden volgens mij elke dode onacceptabel, al lijken ze er pas vanaf de tiende (in totaal) wat drukker om te gaan maken. Als ik kijk naar de verliezen van Engeland denk ik dat het bij ons nog wel meevalt.quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:15 schreef EricT het volgende:
[..]
ik verbaas me steeds weer over het noemen van 'zware verliezen'. Ze waren misschien zwaarder dan de Duitsers in eerste instantie hadden voorspeld, maar in absolute aantallen was het een miniatuur oorlog.
5% precies de ondergrens van een standaard normaal verdelingquote:Op maandag 12 oktober 2009 20:15 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Zware verliezen worden geteld aan de hand van het aantal doden en zwaargewonden (Lees: niet meer in staat om te vechten). De grap (galgenhumor, ja) bij ons was altijd dat in vredestijd 5% mocht 'omvallen', dat waren nog 'acceptabele verliezen'. Ik heb geen idee wat de 'acceptabelen' zouden zijn in oorlogstijd, en zeker niet wat ze tegenwoordig zijn. De burgers vinden volgens mij elke dode onacceptabel, al lijken ze er pas vanaf de tiende (in totaal) wat drukker om te gaan maken. Als ik kijk naar de verliezen van Engeland denk ik dat het bij ons nog wel meevalt.
In absolute zin zijn de verliezen inderdaad niet zwaar te noemen, al is het moeilijk om een schatting te maken omdat de Duitsers hun gesneuvelde militairen veelal direct naar Duitsland overbrachten. Wat zeker is dat bijvoorbeeld rond de Grebbeberg Duitse eenheden in hun frontverslagen gewag maken van honderden gesneuvelde militairen. Er wordt geschat dat alleen de slag om de Grebbeberg de Duitsers 300 tot 500 doden en 700 gewonden heeft gekost. Aan nederlandse kant sneuvelden er daar zo'n 400 man. Voor de eenheden die aan de Grebbeberg vochten waren dat zeker zware verliezen en dat gaat in mijn perceptie wel even verder dan een "miniatuur" oorlog, tenzij je het oostfront als maatstaf neemt .quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:15 schreef EricT het volgende:
[..]
ik verbaas me steeds weer over het noemen van 'zware verliezen'. Ze waren misschien zwaarder dan de Duitsers in eerste instantie hadden voorspeld, maar in absolute aantallen was het een miniatuur oorlog.
Zonder weer te vervallen in mijn standaard retoriek wil ik toch wijzen op bijvoorbeeld Oost Timor waar 200.000 Timorezen (1/3 van totale bevolking) het leven liet in de strijd tegen Indonesië, of de bataljons die diezelfde agressor verloor tijdens de bezetting van de Molukken. Dat zijn verliezen die één van beide partijen dermate destabiliseert dat er nauwelijks middelen meer zijn om mee verder te vechten.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:40 schreef Art_Core het volgende:
[..]
In absolute zin zijn de verliezen inderdaad niet zwaar te noemen, al is het moeilijk om een schatting te maken omdat de Duitsers hun gesneuvelde militairen veelal direct naar Duitsland overbrachten. Wat zeker is dat bijvoorbeeld rond de Grebbeberg Duitse eenheden in hun frontverslagen gewag maken van honderden gesneuvelde militairen. Er wordt geschat dat alleen de slag om de Grebbeberg de Duitsers 300 tot 500 doden en 700 gewonden heeft gekost. Aan nederlandse kant sneuvelden er daar zo'n 400 man. Voor de eenheden die aan de Grebbeberg vochten waren dat zeker zware verliezen en dat gaat in mijn perceptie wel even verder dan een "miniatuur" oorlog, tenzij je het oostfront als maatstaf neemt .
Wel iets meer dan alleen maar 'vervelend'. De vertraging en verliezen in Nederland waren van zo'n aard dat ze de verdere Duitse operaties in West-Europa in gevaar brachten, ondanks de relatief lichte personele verliezen. Hitler kon bijvoorbeeld plan Seelöwe niet meer op tijd rondkrijgen, waardoor Engeland de kans kreeg zichzelf te herbewapenen, en zelfs uit te groeien tot een bolwerk van waar het westelijk front vandaan bevoorraad zou worden.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:22 schreef EricT het volgende:
[..]
In dat opzicht denk ik dat de verliezen die de Duitsers leden niet meer waren dan een vervelend oponthoud.
Dat is niet geheel waar..quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:40 schreef Art_Core het volgende:
[..]
In absolute zin zijn de verliezen inderdaad niet zwaar te noemen, al is het moeilijk om een schatting te maken omdat de Duitsers hun gesneuvelde militairen veelal direct naar Duitsland overbrachten. Wat zeker is dat bijvoorbeeld rond de Grebbeberg Duitse eenheden in hun frontverslagen gewag maken van honderden gesneuvelde militairen. Er wordt geschat dat alleen de slag om de Grebbeberg de Duitsers 300 tot 500 doden en 700 gewonden heeft gekost. Aan nederlandse kant sneuvelden er daar zo'n 400 man. Voor de eenheden die aan de Grebbeberg vochten waren dat zeker zware verliezen en dat gaat in mijn perceptie wel even verder dan een "miniatuur" oorlog, tenzij je het oostfront als maatstaf neemt .
Dat ze Seelöwe niet rondkregen lag aan veel meer dan alleen de verliezen in NL (zoals het gebrek aan landingsvaartuigen, het niet bereiken van luchtoverwicht en de te kleine duitse marine).quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:52 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Wel iets meer dan alleen maar 'vervelend'. De vertraging en verliezen in Nederland waren van zo'n aard dat ze de verdere Duitse operaties in West-Europa in gevaar brachten, ondanks de relatief lichte personele verliezen. Hitler kon bijvoorbeeld plan Seelöwe niet meer op tijd rondkrijgen, waardoor Engeland de kans kreeg zichzelf te herbewapenen, en zelfs uit te groeien tot een bolwerk van waar het westelijk front vandaan bevoorraad zou worden.
even offtopic: filmpjes over Eben Emael..quote:Op woensdag 30 september 2009 11:55 schreef Art_Core het volgende:
De Fallschirmjäger waren in 1940 nog niet de geharde veteranen die in 1944 op vele fronten als elite infanterie werden ingezet (denk aan Monte Cassino en Normandië). De para's die in nederland werden ingezet waren merendeels onervaren. De echte elite - Luftlande-Sturm-Regiment 1, ook wel bekend als Sturmabteilung Koch- werd ingezet in Belgie om fort Eben Emael in te nemen.
als de Duitsers hun totale krijgsmacht ingezet hadden dan waren dit soort aantallen idd een druppel in de oceaan maar dat deden ze niet, de troepenmacht die wel ingezet heeft heeft wel degelijk zware verliezen geledenquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:22 schreef EricT het volgende:
[..]
Zonder weer te vervallen in mijn standaard retoriek wil ik toch wijzen op bijvoorbeeld Oost Timor waar 200.000 Timorezen (1/3 van totale bevolking) het leven liet in de strijd tegen Indonesië, of de bataljons die diezelfde agressor verloor tijdens de bezetting van de Molukken. Dat zijn verliezen die één van beide partijen dermate destabiliseert dat er nauwelijks middelen meer zijn om mee verder te vechten.
In dat opzicht denk ik dat de verliezen die de Duitsers leden niet meer waren dan een vervelend oponthoud.
Mooie docuquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 18:34 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
even offtopic: filmpjes over Eben Emael..
De Duitse verliezen bij de Grebbelinie zijn onderwerp van discussie, en er zijn inderdaad mensen die een veel lagere schatting hanteren dan anderen - maar het blijft een beetje gissen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 17:27 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Dat is niet geheel waar..
lees http://www.grebbeberg.nl/index.php?page=slachtoffers
Nee, geen Hollywood. Niet om de aandacht te verleggen of heel patriottistisch over te komen, maar laat ik even een oorlog aanhalen: de Iran-Irakoorlog. Er zijn naar mijn mening weinig oorlogen geweest waar de mensen zo fanatiek hun land hebben verdedigd, ondanks dat ze tegen een enorme overmacht hebben gestaan. Een overmacht op het gebied van geld, getrainde troepen, internationale steun en militaire voorzieningen. Toch waren ze in staat om met heel weinig training en kwalitatief mindere wapens hun land te verdedigen tegen een leger die door bijna de gehele Westerse wereld gesteund werd. Waar mensen massaal ''human wave'' aanvallen uitvoerden om de weg vrij te maken voor tanks, of om simpelweg de vijand het zo lastig mogelijk proberen te maken. Waar mensen met een mes of een stok het opnamen tegen goed getrainde troepen. Wellicht allemaal heel erg primitief, maar wel mensen die met hun hart het land verdedigden! Zie bijvoorbeeld de slag bij Khorramshar, of Operation Beit, of dit soort jongensquote:Op dinsdag 24 november 2009 01:38 schreef sp3c het volgende:
hoe kom jij aan je definitie, hollywood?
het land viel niet te verdedigen!
En wat ha dje dan gewild dat ze deden? Met hun nagels bewapende militairen tegenhouden? Met elastiekjes schieten op de vliegtuigen die Rotterdam bombardeerden? Rotterdam werd juist gebombardeerd OMDAT men zich teveel verzette en nog meer verzet had ook Utrecht de kop gekost.quote:Op woensdag 25 november 2009 03:26 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Feit is gewoon dat de meeste Nederlanders niets, maar dan ook helemaal niets deden! Respect voor de mensen die het wel geprobeerd hebben, maar dat was slechts een minderheid. Nee, ik val de Nederlanders niet aan vanwege het feit dat ze de Duitsers niet verslagen hebben, maar wel vanwege het feit dat ze het allemaal maar aan hun voorbij lieten gaan.
Hier een interessant leesvoer voor je ...quote:Op woensdag 25 november 2009 03:26 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, geen Hollywood. Niet om de aandacht te verleggen of heel patriottistisch over te komen, maar laat ik even een oorlog aanhalen: de Iran-Irakoorlog. Er zijn naar mijn mening weinig oorlogen geweest waar de mensen zo fanatiek hun land hebben verdedigd, ondanks dat ze tegen een enorme overmacht hebben gestaan. Een overmacht op het gebied van geld, getrainde troepen, internationale steun en militaire voorzieningen. Toch waren ze in staat om met heel weinig training en kwalitatief mindere wapens hun land te verdedigen tegen een leger die door bijna de gehele Westerse wereld gesteund werd. Waar mensen massaal ''human wave'' aanvallen uitvoerden om de weg vrij te maken voor tanks, of om simpelweg de vijand het zo lastig mogelijk proberen te maken. Waar mensen met een mes of een stok het opnamen tegen goed getrainde troepen. Wellicht allemaal heel erg primitief, maar wel mensen die met hun hart het land verdedigden! Zie bijvoorbeeld de slag bij Khorramshar, of Operation Beit, of dit soort jongens
In tegenstelling tot de meeste Nederlanders, die massaal zaten te kijken hoe de Duitsers hun steden binnen marcheerden, op een klein gedeelte na. De meeste Nederlanders die toekeken hoe de Duitsers hun vrijheid inperkten en hoe de Duitsers steden als Rotterdam volledig kapot bombardeerden. De Duitsers die Nederlanders net als bedelende zwervers met voedselbonnen dwongen om eten te kopen. Waar waren die massale geweldsopstanden? Feit is gewoon dat de meeste Nederlanders niets, maar dan ook helemaal niets deden! Respect voor de mensen die het wel geprobeerd hebben, maar dat was slechts een minderheid. Nee, ik val de Nederlanders niet aan vanwege het feit dat ze de Duitsers niet verslagen hebben, maar wel vanwege het feit dat ze het allemaal maar aan hun voorbij lieten gaan.
Je kan wel heel stoer met Putten aankomen, maar jij weet ook wel dat dat geen regel maar uitzondering was.quote:Op woensdag 25 november 2009 09:53 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Hier een interessant leesvoer voor je ...
Oktober '44 Putten
Klopt. Maar ik bedoelde Ouradour als gemeenschap, dus inclusief mensen.quote:Op woensdag 25 november 2009 12:58 schreef HDNHNK het volgende:
Las net dat Oradour niet meer zou bestaan, voor zover ik weet heeft de Franse regering na de oorlog Oradour juist gelaten zoals de duitsers het achterlieten als zijnde waarschuwing voor latere generaties
Daar heb je deels gelijk in (de serie ook gezien), maar dat wil niet zeggen dat de meeste nederlanders niets deden! Mijn oma was bijvoorbeeld illegale kranten aan het bezorgen, andere oma had onderduikers in huis en nog meer verhalen! Zo heeft ieder Nederlander in die tijd wel enigzins verzet gepleegd, op hun manier...quote:Op woensdag 25 november 2009 12:54 schreef EricT het volgende:
[..]
Je kan wel heel stoer met Putten aankomen, maar jij weet ook wel dat dat geen regel maar uitzondering was.
Nederland had nu eenmaal nauwelijks vechtlust. Ik zeg niet dat het land voornamelijk bevolkt werd door NSB'ers (dat was namelijk verre van het geval), maar de opstelling van de doorsnee Nederlandse burger mag best passief genoemd worden.
Misschien moet je die aflevering van andere tijden eens opzoeken, waarin Duitsers praten over hun tijd in Nederland. Nederland was één van de weinige landen waar Duitsers ongewapend over straat konden zonder het risico op aanslagen. In die zelfde aflevering halen ze een quote van een Duitse pief aan 'dat wanneer de geallieerden komen, de Nederlanders rustig in hun stoel afwachten... en kijken wie er wint'.
De meeste Nederlanders hebben toch echt niets gedaan hoor, en dan heb ik het over het verdedigen van Nederlands grondgebied. Dat staat gewoon vast. Dat er uitzonderingen zijn heb ik al eerder aangeven, maar de mensen die dat deden waren ver in de minderheid. De meeste Nederlanders kennen gewoonweg die vechtlust-mentaliteit niet. Ze zijn over het algemeen snel te intimideren.quote:Op woensdag 25 november 2009 13:08 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Daar heb je deels gelijk in (de serie ook gezien), maar dat wil niet zeggen dat de meeste nederlanders niets deden! Mijn oma was bijvoorbeeld illegale kranten aan het bezorgen, andere oma had onderduikers in huis en nog meer verhalen! Zo heeft ieder Nederlander in die tijd wel enigzins verzet gepleegd, op hun manier...
Wat wil je dan gaan doen, met vorken en messen die Duitsers te lijf gaan?..quote:Op woensdag 25 november 2009 13:14 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De meeste Nederlanders hebben toch echt niets gedaan hoor, en dan heb ik het over het verdedigen van Nederlands grondgebied. Dat staat gewoon vast. Dat er uitzonderingen zijn heb ik al eerder aangeven, maar de mensen die dat deden waren ver in de minderheid. De meeste Nederlanders kennen gewoonweg die vechtlust-mentaliteit niet. Ze zijn over het algemeen snel te intimideren.
Je bedoelt de verkeerde weg wijzen? Was het niet zo dat er ten hoogste 30.000 Nederlanders (nog niet 0,25% van de toenmalige bevolking) actief in het verzet hebben gezeten en de rest de bezetting morrend over zich heen liet komen? Dat je oma bij die <0,25% hoorde doet niets af aan de grootte van de andere groep.quote:Op woensdag 25 november 2009 13:08 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Daar heb je deels gelijk in (de serie ook gezien), maar dat wil niet zeggen dat de meeste nederlanders niets deden! Mijn oma was bijvoorbeeld illegale kranten aan het bezorgen, andere oma had onderduikers in huis en nog meer verhalen! Zo heeft ieder Nederlander in die tijd wel enigzins verzet gepleegd, op hun manier...
Erg indrukwekkend idd..quote:Op woensdag 25 november 2009 12:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Klopt. Maar ik bedoelde Ouradour als gemeenschap, dus inclusief mensen.
Met betrekking tot het verzet heb je gelijk, alleen gaat het topic over de nederlandse verdediging in mei 1940 oftewel de meidagen. Je kunt niet van de bevolking verwachten om actief deel te nemen aan een militair conflict dat net losgebarsten is. Ook de belgische en franse burgerbevolking had in mei/juni 1940 geen bijdrage aan de verdediging van hun land.quote:Op woensdag 25 november 2009 13:14 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De meeste Nederlanders hebben toch echt niets gedaan hoor, en dan heb ik het over het verdedigen van Nederlands grondgebied. Dat staat gewoon vast. Dat er uitzonderingen zijn heb ik al eerder aangeven, maar de mensen die dat deden waren ver in de minderheid. De meeste Nederlanders kennen gewoonweg die vechtlust-mentaliteit niet. Ze zijn over het algemeen snel te intimideren.
Nee, ik heb het niet alleen over het verzet, maar ook over de Nederlandse verdediging in mei 1940. Je mag toch aannemen dat elke persoon die in staat is om te vechten dit ook doet? Met alles wat hij dan ook voor handen krijgt. Feit is gewoon dat de meeste burgers niets, maar dan ook niets deden. Niet tijdens de inval, maar ook niet tijdens de bezetting.quote:Op woensdag 25 november 2009 13:37 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Met betrekking tot het verzet heb je gelijk, alleen gaat het topic over de nederlandse verdediging in mei 1940 oftewel de meidagen. Je kunt niet van de bevolking verwachten om actief deel te nemen aan een militair conflict dat net losgebarsten is. Ook de belgische en franse burgerbevolking had in mei/juni 1940 geen bijdrage aan de verdediging van hun land.
quote:Op woensdag 25 november 2009 14:19 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, ik heb het niet alleen over het verzet, maar ook over de Nederlandse verdediging in mei 1940. Je mag toch aannemen dat elke persoon die in staat is om te vechten dit ook doet? Met alles wat hij dan ook voor handen krijgt. Feit is gewoon dat de meeste burgers niets, maar dan ook niets deden. Niet tijdens de inval, maar ook niet tijdens de bezetting.
Misschien moet je eens het begrip 'Blitzkrieg' opzoeken? Als militairen de Duitsers al niet tegen konden houden, wat hadden de burgers dan moeten doen? En waarom verwijt je dit Nederland? Vochten de Poolse burgers tijdens de inval? De Denen? De Belgen? De Fransen? De Tsjechen? De Joegoslaven? De Grieken? De enigen die zeggen dat ze hun burgers zouden laten vechten, waren de Britten. Maar die waren dan ook gewaarschuwd hoe een inval eruit zou zien. Bovendien zitten die op een eiland, wat gewoon een voordeel is.quote:Op woensdag 25 november 2009 13:26 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Wat wil je dan gaan doen, met vorken en messen die Duitsers te lijf gaan?..
Dat vind ik dus ook. Misschien is het wel een cultuurverschil. Nederlanders wegen de voordelen af (mogelijkheid tot verdrijven van de vijand) tegen de nadelen (enorme verliezen, verwoesting cultureel erfgoed) en komen dan tot de conclusie om maar niets te doen. En dit staat in schril contrast met veel andere landen.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:19 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, ik heb het niet alleen over het verzet, maar ook over de Nederlandse verdediging in mei 1940. Je mag toch aannemen dat elke persoon die in staat is om te vechten dit ook doet? Met alles wat hij dan ook voor handen krijgt. Feit is gewoon dat de meeste burgers niets, maar dan ook niets deden. Niet tijdens de inval, maar ook niet tijdens de bezetting.
Waarom zou je dat mogen aannemen? Dat zou tot complete anarchie leiden.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:19 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, je mag niet aannemen dat iedereen mee gaat vechten. Of eigenlijk: je mag het best doen, maar het is volstrekt niet reëel. Zoals ik al zei, was er ook in België, Frankrijk etc. geen sprake van massale opstand tegen de duitse invallers. Het is zinloos en ook een recept voor grote aantallen doden. Waarmee moeten ze dan vechten? Dan sta je daar ongetraind met je hooivork en slagersmes tegen het duitse leger. Nou, die zullen onder de indruk zijn.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:19 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik zat inderdaad ook te zoeken na een logische verklaring. Het cultuurverschil kwam ook meteen in me op.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:30 schreef EricT het volgende:
[..]
Dat vind ik dus ook. Misschien is het wel een cultuurverschil. Nederlanders wegen de voordelen af (mogelijkheid tot verdrijven van de vijand) tegen de nadelen (enorme verliezen, verwoesting cultureel erfgoed) en komen dan tot de conclusie om maar niets te doen. En dit staat in schril contrast met veel andere landen.
Ik moet meegeven dat het Nederlandse klimaat en landschap ook niet erg bevorderlijk is voor het voeren van een totale oorlog.
Ik verwijt niet enkel de Nederlanders, maar mijn klacht kan ook algemeen opgevat worden.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
[..]
Misschien moet je eens het begrip 'Blitzkrieg' opzoeken? Als militairen de Duitsers al niet tegen konden houden, wat hadden de burgers dan moeten doen? En waarom verwijt je dit Nederland? Vochten de Poolse burgers tijdens de inval? De Denen? De Belgen? De Fransen? De Tsjechen? De Joegoslaven? De Grieken? De enigen die zeggen dat ze hun burgers zouden laten vechten, waren de Britten. Maar die waren dan ook gewaarschuwd hoe een inval eruit zou zien. Bovendien zitten die op een eiland, wat gewoon een voordeel is.
Overigens is er een prachtige foto van het enige bezette stukje Engels grondgebied (de Kanaaleilanden) waar een Bobby keurig de deur van een Duitse officiersauto openhoudt.
Wat al gezegd is: tijdens de inval hebben burgers in andere landen ook geen gevechshandelingen verricht (op wat uitzonderingen na). Waarom verwacht je dat in NL wel.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:33 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik zat inderdaad ook te zoeken na een logische verklaring. Het cultuurverschil kwam ook meteen in me op.
Het is niet zinloos. Ik gaf in mijn eerste bericht (pagina terug) al een voorbeeld van een oorlog waar de mensen wel zonder enige training en kwalitatief mindere wapens het tegen de vijand opnamen. Het zorgde wel voor grote aantallen doden, maar de prijs voor vrijheid is nou eenmaal onbetaalbaar.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:32 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee, je mag niet aannemen dat iedereen mee gaat vechten. Of eigenlijk: je mag het best doen, maar het is volstrekt niet reëel. Zoals ik al zei, was er ook in België, Frankrijk etc. geen sprake van massale opstand tegen de duitse invallers. Het is zinloos en ook een recept voor grote aantallen doden. Waarmee moeten ze dan vechten? Dan sta je daar ongetraind met je hooivork en slagersmes tegen het duitse leger. Nou, die zullen onder de indruk zijn.
De militairen in NL hebben iha hun best gedaan.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:34 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik verwijt niet enkel de Nederlanders, maar mijn klacht kan ook algemeen opgevat worden.
vergeet ook niet de duitsers, met Goebels' 'Totaler Krieg'quote:Op woensdag 25 november 2009 14:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De enigen die zeggen dat ze hun burgers zouden laten vechten, waren de Britten.
quote:Ich frage euch: Wollt ihr den totalen Krieg? Wollt ihr ihn, wenn nötig, totaler und radikaler, als wir ihn uns heute überhaupt erst vorstellen können?
Nun, Volk, steh auf und Sturm brich los!
Jawel, dat doe je wel. Boehoe, we waren niks waard, ze liepen zo over ons heen, allemaal omdat Nederlanders zulke lamzakken zijn.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:34 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik verwijt niet enkel de Nederlanders, maar mijn klacht kan ook algemeen opgevat worden.
Cultuurverschil met wie dan? Ik heb je net al verteld dat in geen enkel land de bevolking tijdens de inval op de barricaden geklommen is. En waarom zo negatief over de bezetting? Heb je vergelijkende cijfers dan met andere bezette landen? In Joegoslavië ja, daar kon je guerilla oorlog voeren. Omdat ze bergen hebben. In ons tafellaken landje is dat niet echt makkelijk.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:33 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik zat inderdaad ook te zoeken na een logische verklaring. Het cultuurverschil kwam ook meteen in me op.
Oh ja, Iran. In de tijd van Khomeini. Waar de MPs achter de frontlinie stonden en degenen die niet hard genoeg het mijnenveld in- of de tanks tegemoetrenden meteen neerknalden.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:35 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Het is niet zinloos. Ik gaf in mijn eerste bericht (pagina terug) al een voorbeeld van een oorlog waar de mensen wel zonder enige training en kwalitatief mindere wapens het tegen de vijand opnamen. Het zorgde wel voor grote aantallen doden, maar de prijs voor vrijheid is nou eenmaal onbetaalbaar.
Ik heb je toch een voorbeeld geven in mijn eerste post? Lees het anders even opnieuw.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Cultuurverschil met wie dan? Ik heb je net al verteld dat in geen enkel land de bevolking tijdens de inval op de barricaden geklommen is. En waarom zo negatief over de bezetting? Heb je vergelijkende cijfers dan met andere bezette landen? In Joegoslavië ja, daar kon je guerilla oorlog voeren. Omdat ze bergen hebben. In ons tafellaken landje is dat niet echt makkelijk.
Onzin. De meeste waren gewoon vrijwilligers.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oh ja, Iran. In de tijd van Khomeini. Waar de MPs achter de frontlinie stonden en degenen die niet hard genoeg het mijnenveld in- of de tanks tegemoetrenden meteen neerknalden.
En je denkt dat dat soort tactieken enige indruk hadden gemaakt op de duitsers, die goed getraind, bewapend en georganiseerd waren? Die in Nederland de Luftwaffe achter zich hadden en daarme compleet luchtoverwicht hadden?quote:Op woensdag 25 november 2009 14:35 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Het is niet zinloos. Ik gaf in mijn eerste bericht (pagina terug) al een voorbeeld van een oorlog waar de mensen wel zonder enige training en kwalitatief mindere wapens het tegen de vijand opnamen. Het zorgde wel voor grote aantallen doden, maar de prijs voor vrijheid is nou eenmaal onbetaalbaar.
Wahahahahaha! Ja hoor, vrijwilligers.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Onzin. De meeste waren gewoon vrijwilligers.
Lees je anders eens even in, voordat je met zulke loze uitspraken komt. Staat genoeg op het internet. Bovendien hebben enkele van mijn familieleden zich ook gewoon vrijwillig aangemeld.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wahahahahaha! Ja hoor, vrijwilligers.
Waarom zou het doel erachter zijn om indruk te maken op de vijand? Het gaat erom dat elke middel aangegrepen wordt om het land te verdedigen.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:43 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En je denkt dat dat soort tactieken enige indruk hadden gemaakt op de duitsers, die goed getraind, bewapend en georganiseerd waren? Die in Nederland de Luftwaffe achter zich hadden en daarme compleet luchtoverwicht hadden?
Hou er daarbij ook rekening mee dat het idee van Blitzkrieg juist is om versterkingen zo veel mogelijk te ontwijken. Het doel is niet de steden te veroveren, maar de communicatielijnen te doorsnijden.
Kom op, zeg. Je gelooft dat zelf toch niet? Natuurlijk hebben ze zich 'vrijwillig' aangemeld. Zoals in alle dictaturen iedereen altijd 'vrijwillig' en vrolijk zingend ten oorlog trekt. Als je het namelijk niet doet, komen ze je 's nachts halen. En je gezin erbij. En is het eerstvolgende wat iemand van je hoort de toevallige ontdekking van je botten in een massagraf. Hou asjeblieft eens op met Perzië / Iran voor te spiegelen als de ideale samenleving en het paradijs op aarde. Het is (en dat is het voor een groot deel van zijn geschiedenis geweest) een door machtgeilen onderdrukt gebied. De Sjah deed het voor de centen, de huidige machthebbers doen het voor de macht, het geld en het geloof, in die volgorde.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:46 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Lees je anders eens even in, voordat je met zulke loze uitspraken komt. Staat genoeg op het internet. Bovendien hebben enkele van mijn familieleden zich ook gewoon vrijwillig aangemeld.
De eerste les die je over oorlog leert: Een tactiek moet alleen uitgevoerd worden als er kans bestaat op succes. Hoeveel kans op succes denk je dat er was als de boeren in de Achterhoek en Limburg met mestvorken en zeisen een paar tanks waren gaan tegenhouden? Hoeveel tijdswinst zou het hebben opgeleverd? 3 minuten? En dan? Dan waren die tanks nog gewoon doorgereden want er was gewoon niks meer om ze tegen te houden. Er waren alleen een stel ongewapende burgers neergemaaid. Had dat ook maar 1 iota bijgedragen aan de verdediging van het land?quote:Op woensdag 25 november 2009 14:47 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Waarom zou het doel erachter zijn om indruk te maken op de vijand? Het gaat erom dat elke middel aangegrepen wordt om het land te verdedigen.
Uit je eerste link:quote:Op woensdag 25 november 2009 14:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Onzin. De meeste waren gewoon vrijwilligers.
Het wad dus wel georganiseerd. In Nederland was het leger gemobiliseerd, kortom: vergelijkbare stappen ondernomen.quote:In the defense of Khorramshahr, the Iranians prepared a series of dikes on the city outskirts. The first dike held regular soldiers and the second dike held tanks, artillery, and anti-tank weapons. The Dej garrison of the Iranian Army was responsible for much of the city’s outer defenses with a single company of British made Chieftain tanks at their disposal.
The main command center was based in the "Masjed-Jameh" Grand Mosque at the center of the city under control of the Pasdaran. Throughout the battle, the mosque acted as a base for coordinating defenses and reinforcing troops low on ammunition, food, and water. Women on duty cooked food for exhausted soldiers and provided shelter. Mohammad Jahanara acted as commander of the Pasdaran force in Khorramshahr. Most personnel had little more than fifteen days of training in the beginning.
Ja, het had echt geholpen als heel Rotterdam in opstand was gekomenquote:The city practically became a ghost town with the exception of the Iraqi army occupants.
Meestal vind ik het niet sterk om met familieleden aan te komen, maar in dit geval ga ik met je mee. Ook mijn familieleden hebben zich vrijwillig aangemeld (net zoals alle jongens vanaf een jaar of 10-12) om zich in te zetten. Met brandbommen en boobytraps hebben ze het lang uitgehouden.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:46 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Lees je anders eens even in, voordat je met zulke loze uitspraken komt. Staat genoeg op het internet. Bovendien hebben enkele van mijn familieleden zich ook gewoon vrijwillig aangemeld.
Ik wil niet al te offtopic gaan:quote:Op woensdag 25 november 2009 14:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Kom op, zeg. Je gelooft dat zelf toch niet? Natuurlijk hebben ze zich 'vrijwillig' aangemeld. Zoals in alle dictaturen iedereen altijd 'vrijwillig' en vrolijk zingend ten oorlog trekt. Als je het namelijk niet doet, komen ze je 's nachts halen. En je gezin erbij. En is het eerstvolgende wat iemand van je hoort de toevallige ontdekking van je botten in een massagraf. Hou asjeblieft eens op met Perzië / Iran voor te spiegelen als de ideale samenleving en het paradijs op aarde. Het is (en dat is het voor een groot deel van zijn geschiedenis geweest) een door machtgeilen onderdrukt gebied. De Sjah deed het voor de centen, de huidige machthebbers doen het voor de macht, het geld en het geloof, in die volgorde.
En hoeveel NSB-leden?quote:Op woensdag 25 november 2009 14:57 schreef HDNHNK het volgende:
Misschien ook wel intressant aangezien het hier ook gaat over verzet etc.
ongeveer 20-30.000 mensen in het verzet,
tussen de 20 en 60.000 nederlanders die aan het oostfront voor de duitsers hebben gevochten
Ze hebben zich aangemeld. Bij het leger dus. In het westen is het leger gemobiliseerd, en zullen zich ongetwijfeld ook mensen vrijwillig hebben aangemeld. Die worden dan opgenomen in het leger, van wapens en training voorzien en daarmee wordt gevochten.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:55 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik wil niet al te offtopic gaan:
Hoezo ik geloof het zelf? Mensen uit mijn eigen familie hebben zich vrijwillig aangemeld. Er was niemand, maar dan ook niemand die ze verplichtte te vechten. Ook werd niemand door de MP neergeknald als hij weigerde de mijnenvelden in te rennen. Sterker nog: er vochtten in de Iran-Irakoorlog meer vrijwilligers mee, dan beroepsmilitairen. Los gezien van de huidige situatie, waren de Basiji's en Pasdarans destijds echte helden. Overigens geef ik genoeg kritiek op de huidige situatie. Lees anders even bepaalde topics door.
Het was niet mijn intentie om de Iran-Irak oorlog erbij te betrekken. Dat deed ik, nadat sp3c vroeg of ik het over Hollywood had. Het ging erom dat de Nederlanders in mijn ogen niet genoeg hebben gedaan om hun land te verdedigen.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:54 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Precies, ik word er ook een beetje moe van AryaMehr. Nederland is Perzië niet, gevalletje verschil qua cultuur, dus je kunt deze 2 landen (en dan vooral een vechtersmentaliteit) onmogelijk met mekaar vergelijken.
Verder vraag ik me wel af hoe we het er vanaf hadden gebracht als Nederland zich meteen was gaan bewapenen, ipv de neutraliteitspolitiek te blijven volgen...
Eigenlijk gaat het hier niet over het verzet, maar kwam het even ter sprake.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:57 schreef HDNHNK het volgende:
Misschien ook wel intressant aangezien het hier ook gaat over verzet etc.
ongeveer 20-30.000 mensen in het verzet,
tussen de 20 en 60.000 nederlanders die aan het oostfront voor de duitsers hebben gevochten
Wat hadden ze dan meer moeten doen? Daar geef je geen antwoord op, namelijk. En wat voor nut had het gehad? ook die vraag van mij beantwoord je niet.quote:Op woensdag 25 november 2009 15:02 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Het was niet mijn intentie om de Iran-Irak oorlog erbij te betrekken. Dat deed ik, nadat sp3c vroeg of ik het over Hollywood had. Het ging erom dat de Nederlanders in mijn ogen niet genoeg hebben gedaan om hun land te verdedigen.
De behandeling van zgn. "francs-tireurs" door de Duitsers in 1870-71 en tijdens WO I had geleerd dat dit soort openlijk verzet vrij ineffectief was en vooral leidde tot verschrikkelijke wraakacties van de bezetter. Het is nogal een morele afweging om te maken als je weet dat voor die één of twee gedode vijandelijke soldaten het halve dorp (inclusief vrouwen en kinderen) zal worden uitgemoord.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:47 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Waarom zou het doel erachter zijn om indruk te maken op de vijand? Het gaat erom dat elke middel aangegrepen wordt om het land te verdedigen.
Ze hadden zich naar mijn mening wel meer mogen verzetten. En niet braaf langs de zijlijn staan te kijken hoe de Duitsers allerlei steden binnen marcheren. En wat voor nut? Welk nut zagen de verzetsstrijders, denk je? Is vechten voor je vrijheid of je land an sich al geen reden om je te verzetten?quote:Op woensdag 25 november 2009 15:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat hadden ze dan meer moeten doen? Daar geef je geen antwoord op, namelijk. En wat voor nut had het gehad? ook die vraag van mij beantwoord je niet.
Nogmaals: Hoe? Met een mestvork tegen een tank?quote:Op woensdag 25 november 2009 15:14 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ze hadden zich naar mijn mening wel meer mogen verzetten.
Ja, maar het moet wel nut hebben. Misschien zijn jullie zo gestoord dat je je leven weggooit voor een of ander vaag theoretisch verhaaltje, dat je 'gevochten hebt voor je vrijheid', hier zitten we iets anders in elkaar. We kijken of het nut heeft. Waarom zouden een paar duizend mensen hun leven weggooien, zonder dat dat enig effect heeft op de uitkomst van het geheel? Die paar duizend mensen heb je later namelijk weer nodig om de boel weer op te bouwen. Dat gaat moeilijk als die paar duizend mensen tot moes gemalen onder de rupsbanden van een tank liggen, hoor.quote:En niet braaf langs de zijlijn staan te kijken hoe de Duitsers allerlei steden binnen marcheren. En wat voor nut? Welk nut zagen de verzetsstrijders, denk je? Is vechten voor je vrijheid of je land an sich al een reden om je te verzetten?
Denk je dat dat in andere oorlogen of andere landen anders ging? In Denemarken werd de Duitsers zelfs helemaal geen strobreed in de weg gelegd. In België ging het al niet veel beter dan hier, terwijl die al Franse ondersteuning hadden, die wij pas in de dagen na de inval kregen.quote:Op woensdag 25 november 2009 15:14 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ze hadden zich naar mijn mening wel meer mogen verzetten. En niet braaf langs de zijlijn staan te kijken hoe de Duitsers allerlei steden binnen marcheren. En wat voor nut? Welk nut zagen de verzetsstrijders, denk je? Is vechten voor je vrijheid of je land an sich al geen reden om je te verzetten?
Ik lees hier met bijzondere interesse dit topic maar soms staan er wel foutjes in denk ik. Er zijn bijvoorbeeld in Nederland 2 parachutisten balaljons gedropt van elke 1000 man. Er zijn gedurende de totale meidagen 2000 Duitsers krijgsgevangen gemaakt en die zijn zeer beperkt naar Engeland verscheept.quote:Op woensdag 27 april 2005 11:46 schreef NathraX het volgende:
Je moet je voorstellen dat Duitsland vooral uit was op het verslaan van aartsvijand Frankrijk. Daarvoor gingen ze door België en de Ardennen, omdat de Fransen de Maginot linie hadden op hun oostgrens. Om zoveel mogelijk snelheid in het offensief te houden moesten ze door Zuid-Limburg heen, wat Nederlands grondgebied is. Dan kregen ze het hele Nederlandse leger in hun rug. Daarom moest Nederland van Hitler ook op de eerste dag vallen. Daarom stuurde hij een deel van zijn elitetroepen en ervaren divisies met een grote luchtvloot boven zich op Nederland af.
De Nederlandse regering hielp de Duitsers een handje door de verdedigingswerken open te laten voor elke bezoeker, ook Duitse generaals op 'vakantie'. Ook mochten de Nederlandse soldaten geen schootsvelden aanleggen voor hun verdedigingslinies omdat dit particulier eigendom of de natuur zou schaden. Dit mocht uiteraard niet. Om over de effecten van het 'gebroken geweertje' nog maar niet te spreken.
De Duitsers hebben op 10 mei 1940 2 luchtlandingsdivisies, bestaande uit elitetroepen, gedropt. 2 luchtlandingsdivisies tegelijk was nog nooit voorgekomen, en de Nederlanders waren ook volkomen verrast. Ze hebben echter wel een aanzienlijk deel van de luchttransportvloot neergehaald. Ook hebben de Nederlanders zo'n 4000 van deze elitetroepen krijgsgevangen gemaakt, en naar Engeland gezonden.
De bovengenoemde 2 luchtlandingsdivisies moesten de Nederlanders in de rug aanvalle en; het koninklijk huis, het opperbevel en de regering gevangen nemen.Ondertussen zou het met 2 SS regimenten versterkte 18e Duitse leger op de 1e dag de grebbelinie bij verrassing nemen. De 1e kavaleriedivisie zou dan Noord-Nederland innemen. Bovendien waren de Duitse divisies 2x zo groot als de Nederlandse, en waren de Nederlanders bewapend met o.a. kanonnen uit 1878, die overigens uitstekend werk deden.
De Duitsers kwamen eerst aan bij de ijssellinie. Deze was bedoeld om de vijand 1 á 2 dagen op te houden. Er zijn daar stevige gevechten gehouden o.a. bij Zutphen, Westervoort, Deventer, Bronkhorst en Doesburg. Alleen bij Zutphen zijn de Duitsers op de eerste dag echt doorgebroken, ondanks zware verliezen.
Hierna trokken de Duitsers op naar de Grebbelinie. Daar zijn ze 3 dagen tegengehouden, met zware verliezen voor beide zijden.
Meer hierover kun je lezen in 'Grebbelinie 1940' en 'De slag om de residentie 1940' van E.H. Brongers.
Waar je wellicht geen rekening mee houd sterker nog, ik weet dat zeker is dat Nederlanders behoorlijk pro-Duits waren voor de oorlog, de Nederlanders zagen de Duitsers toendertijd als een soort van broedervolk, net als de Duitsers dat deden tegenover de Nederlanders.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:30 schreef EricT het volgende:
[..]
Dat vind ik dus ook. Misschien is het wel een cultuurverschil. Nederlanders wegen de voordelen af (mogelijkheid tot verdrijven van de vijand) tegen de nadelen (enorme verliezen, verwoesting cultureel erfgoed) en komen dan tot de conclusie om maar niets te doen. En dit staat in schril contrast met veel andere landen.
Ik moet meegeven dat het Nederlandse klimaat en landschap ook niet erg bevorderlijk is voor het voeren van een totale oorlog.
En hoe "vrijwillig" ging dat daar dan? Volgens mij romantiseer jij die volksverdediging in Iran wel een klein beetje, een (groot) deel van die "volksverdediging" zal wel net zo vrijwillig zijn geweest als de "volksverdediging" in Rusland tijdens de 2de wereldoorlog. Goed men zal wel een bepaald patriotisme hebben gehad, maar vrijwillig de gehaktmolen in lopen doet niemand, ook niet in Iran.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:35 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, ik romantiseer helemaal niets. De meeste mensen in de Iran-Irakoorlog waren vrijwilligers. Zonder enige dwang namen ze dienst om hun land te verdedigen. Daar is geen woord aan gelogen. En het voorbeeld die je aanhaalt is totaal niet te vergelijken met de Iran-Irakoorlog. Zoek anders maar even op het internet informatie over de Iran-Irakoorlog, genoeg bronnen die mijn verhaal bevestigen. Vrijwilligers die tanks aanvielen met molotovcocktails, vrijwilligers die gewapende soldaten aanvielen met stokken/messen en vrijwilligers die massaal ''human waves'' aanvallen uitvoerden op mijnenvelden om de weg vrij te maken voor de tanks. Zoek anders ook even naar het boek: The Iran-Iraq War van de Israelische proffesor Efraim Karsh. Het boek is gedeeltelijk volgens mij ook te zien op google. Zie hieronder:quote:Op donderdag 26 november 2009 10:14 schreef Semisane het volgende:
[..]
En hoe "vrijwillig" ging dat daar dan? Volgens mij romantiseer jij die volksverdediging in Iran wel een klein beetje, een (groot) deel van die "volksverdediging" zal wel net zo vrijwillig zijn geweest als de "volksverdediging" in Rusland tijdens de 2de wereldoorlog. Goed men zal wel een bepaald patriotisme hebben gehad, maar vrijwillig de gehaktmolen in lopen doet niemand, ook niet in Iran.
In Rusland bestond die vrijwilligheid overigens uit een mitrailleursnest die iedereen die niet op de Duitsers af stormde of wegvluchtte zelf afknalde. Wellicht zag het er erg patriotistisch en uit romanitsch oogpunt mooi uit, maar ik denk niet dat het echt zoveel impact had. Toen Rusland pas echt goed uitgeruste en getrainde troepen massaal kon inzetten kenterde de strijd pas en dat zal voor Iran niet anders zijn geweest...hoewel die oorlog uiteindelijk nergens na toeging, behalve een bloedige patstelling, zover ik het me nog kan herinneren.
quote:With these tactics, the Iraqis achieved significant results with Special Forces and Commando units seizing the port and traffic police station. Armored brigades seized the Dej barracks in the Taleqani district and gained control of the main highway leading to the Grand Mosque. Battles were often fought house-to-house, floor-to-floor, and room-to-room. Reports indicate that Iraqis would at times encounter fanatical Pasdaran and Basij units armed with anything from assault rifles to sticks and knives.
quote:In July 1982 Iran launched Operation Ramadan on Iraqi territory, near Basra. Although Basra was within range of Iranian artillery, the clergy used "human-wave" attacks by the Pasdaran and Basij against the city's defenses, apparently waiting for a coup to topple Saddam Hussein. Tehran used Pasdaran forces and Basij volunteers in one of the biggest land battles since 1945. Ranging in age from only nine to more than fifty, these eager but relatively untrained soldiers swept over minefields and fortifications to clear safe paths for the tanks. All such assaults faced Iraqi artillery fire and received heavy casualties. The Iranians sustained an immmense number of casualties, but they enabled Iran to recover some territory before the Iraqis could repulse the bulk of the invading forces.
Geen resulaten? Sommige van dergelijke aanvallen hebben wel degelijk nut gehad hoor.quote:Op donderdag 26 november 2009 13:30 schreef sp3c het volgende:
kindsoldaten, human waves, heavy casualties, geen resultaten
vet
Enkele succesvolle operaties tijdens de Iran-Irak oorlog waar ''human waves'' aanvallen werden gebruikt:quote:Op donderdag 26 november 2009 13:55 schreef sp3c het volgende:
All such assaults faced Iraqi artillery fire and received heavy casualties. The Iranians sustained an immmense number of casualties, but they enabled Iran to recover some territory before the Iraqis could repulse the bulk of the invading forces.
Tactisch succesvolle "human waves". Leve het twintigste-eeuwse collectivisme.quote:Op donderdag 26 november 2009 14:16 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Enkele succesvolle operaties tijdens de Iran-Irak oorlog waar ''human waves'' aanvallen werden gebruikt:
Operation Beit ol-Moqaddas
Operation Ramadan (Strategically indecisive, Tactical Iranian victory)
quote:Op donderdag 26 november 2009 13:30 schreef sp3c het volgende:
kindsoldaten, human waves, heavy casualties, geen resultaten
vet
Hoe primitief het ook is, ze hebben in ieder geval voor hun vaderland gevochten. Ze stonden niet als carnavalspubliek na een optocht van Duitsers te kijken.quote:Op donderdag 26 november 2009 14:28 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Tactisch succesvolle "human waves". Leve het twintigste-eeuwse collectivisme.
Ik heb toch al in een uitgebreid stuk proberen uit te leggen waarom de Nederlanders toendertijd reageerden zoals ze deden op de Duitse inval. Dat negeren de redenen, op zich niet mijn post geeft mij nou niet echt veel redenen om dit soort posts van je serieus te nemen.quote:Op donderdag 26 november 2009 14:40 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Hoe primitief het ook is, ze hebben in ieder geval voor hun vaderland gevochten. Ze stonden niet als carnavalspubliek na een optocht van Duitsers te kijken.
Feitelijk zeg je hiermee dat je walgt van de on-opofferingsgezindheid van de Europese samenleving en dat het beter (of eervoller, of wat dan ook) is om te sterven "voor de goede zaak".quote:Op donderdag 26 november 2009 14:40 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Hoe primitief het ook is, ze hebben in ieder geval voor hun vaderland gevochten. Ze stonden niet als carnavalspubliek na een optocht van Duitsers te kijken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |