soort jodenster maar dan voor pacifistenquote:Op donderdag 28 april 2005 12:42 schreef E.r.w.i.n het volgende:
[..]
Wat is 'het gebroken geweertje'?
36 stuks (en nog 4 of 5 verouderde voertuigen)quote:Op donderdag 28 april 2005 12:57 schreef PLAE@ het volgende:
Wat ik heb begrepen is dat er +/- 4 pantserwagens op Ypenburg waren die daar goed werk hebben verricht. Maar verder waren er in Nederland geen pantserwagens.
mjah met een realistische luchtverdediging had iig het bombardement Rotterdam (en de daaropvolgende capitulatie) voorkomen kunnen worden en in de Grebbelinie had ook wel wat meer geld gestoken kunnen worden ... en tanks waren er uberhaupt niet eensquote:De Fokker g-1 was inderdaad een erg goeie jager
[afbeelding]
Deze heeft puik werk verricht in die paar dagen dat er strijd werd geleverd.
Erg realistisch is het misschien niet. Maar als de regering wat meer geinvesteerd had in het leger had het ons land een stuk beter kunnen verdedigen. Niet dat de Duitsers dan uiteindelijk te stoppen waren ofzo......maarja.
Volgens mij lag het probleem ook dat Nederland op een gegeven ogenblik wel de bui zag hangen, en allerlei bestellingen ging plaatsen. Overal kreeg men wat vandaan, met als resultaat dat zij verschillende soorten (merken, hoe je het noemen wil) wapentuig hadden. Mocht er iets kapot gaan was dat weer niet te vervangen door onderdelen van het kanon naast je, want dat was weer een ander type. G1 was inderdaad een tof ding, niet zwaar gepantsert meen ik, echter wel erg wendbaar.quote:Op donderdag 28 april 2005 10:48 schreef sp3c het volgende:
Zo slecht was de bewapening trouwens ook niet, het was alleen veel en veel te weinig en daarom moest het aangevuld worden met verouderd materiaal (je zou denken dat ze in de politiek dit soort dingen onthouden maar daar lijkt het niet op)
Het geweer bv was misschien vrij oud maar heel erg zuiver zeker op grote afstanden (de Duitsers hadden heel veel last van Nederlandse sluipschutters) en de Fokker G1 was 1 van de beste jachtvliegtuigen ter wereld op dat moment en ik weet niet hoe het in de rest van Nederland was maar in Rotterdam mochten (moesten, eten werd gebracht) de troepen al hun zakken en tasjes volproppen met patronen bij de oude marinierskazerne (later uit frustratie door de Duitsers in brand geschoten, het vaandel werd geloof ik in de bibliotheek verstopt).
Fokker G1 was in die tijd 1 van de beste jachtvliegtuigen (Schelde S21 was nog beter maar daar waren alleen 2 prototypes van) ter wereld en de pantservoertuigen zijn door de Duitsers zelfs naar het oostfront gesleept om daar ingezet te worden.
het was alleen bij lange na niet genoeg allemaal, zelfs de luchtdoelartillerie kwam nergens boven de 30% van de beoogde sterkte geloof ik en dat was het best bedeelde onderdeel van de krijgsmacht
Ach kom, zou er wel een sterker Nederlands leger geweest zijn dan zou Nederland evengoed 5 jaar bezet geweest zijn.quote:Op donderdag 28 april 2005 12:54 schreef sp3c het volgende:
veel belangrijke politici waren daarvoor en daardoor was er nauwelijks een leger toen de Duitsers in de startblokken stonden, daardoor zijn er in 5 dagen 2000 Nederlanders omgekomen en daardoor is Nederland 5 jaar bezet geweest.
De vader van een goede kennis van me is onderscheiden met Bronzen Kruis voor de strijd op/rond Ockenburg. Hij heeft daar een machinegeweer nest uitgeschakeld en zo zijn eenheid gered.quote:Op woensdag 27 april 2005 23:02 schreef NathraX het volgende:
[..]
Heroverd met grenadiers en rekruten (!). Hier zijn die 4000 Duitse para's gevangen genomen. Ik heb zelfs gelezen dat de Duitsers liever 3 Franse bataljons tegen zich hadden dan 1 Nederlandse. Dat geeft toch te denken. Bij de grebbelinie is een Duitse regimentsaanval (regiment = 3 bataljons + staf => bataljon = 3 compagnieën + staf etc) afgeslagen door voorposten van de grebbelinie met de sterkte van 2 compagnieën.
dat viel in principe nog wel mee, het wapentuig was vrij uniform alleen was er op het moment dat men begon te bewapenen gewoonweg niet meer genoeg voorradig en de landen die het produceerden hadden het zelf nodig bovendien wilde Nederland niet al te veel betalen dus was de prioriteit om te leveren niet zo heel erg hoog.quote:Op donderdag 28 april 2005 16:30 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Volgens mij lag het probleem ook dat Nederland op een gegeven ogenblik wel de bui zag hangen, en allerlei bestellingen ging plaatsen. Overal kreeg men wat vandaan, met als resultaat dat zij verschillende soorten (merken, hoe je het noemen wil) wapentuig hadden. Mocht er iets kapot gaan was dat weer niet te vervangen door onderdelen van het kanon naast je, want dat was weer een ander type. G1 was inderdaad een tof ding, niet zwaar gepantsert meen ik, echter wel erg wendbaar.
de grebbeberg had gewoon gemoderniseerd moeten worden.quote:Wat ook vaak naar voren is gekomen is dat Nederland gewoonweg niet erg diep is, en je dus niet echte zware verdedigingslinies kan aanbrengen.
meer slachtoffers allicht dan in de eerste vijf dagen allicht maar vergeet niet dat de oorlog niet bepaald afgelopen was na de capitulatie er vielen nog steeds Nederlandse doden in Britse en later Amerikaanse, Duitse en Australische dienst het is niet zo dat er na 14 mei ineens geen Nederlanders meer omkwamen door de oorlogquote:Op donderdag 28 april 2005 16:45 schreef Murray het volgende:
[..]
Ach kom, zou er wel een sterker Nederlands leger geweest zijn dan zou Nederland evengoed 5 jaar bezet geweest zijn.
Sterker nog, dat zou zeer waarschijnlijk alleen maar tot meer doden in mei '40 geleid hebben.
Dan zullen het er 4 of 5 geweest zijn op Ypenburg. Die hebben nadat het vliegveld bezet was het helpen te heroveren als ik me niet vergis.quote:Op donderdag 28 april 2005 13:17 schreef sp3c het volgende:
36 stuks (en nog 4 of 5 verouderde voertuigen)
ze zijn ook bij zuiveringsacties om de randstad (ook in Overschie) ingezet en bij de grote aanval van Mariniers tegen de Duitse Para's in Rotterdam. Verder vooral als verkenners en bewakers.
Het lijkt mij echt uitgesloten dan de Duiters in het geval van heviger verzet zouden besluiten om Nederland dan maar links te laten liggen. Ze wilden de Nederlandse kust in handen hebben om zich tegen een invasie uit zee te kunnen beschermen. Dan hadden ze gewoon wat meer steden platgegooid.quote:meer slachtoffers allicht dan in de eerste vijf dagen allicht maar vergeet niet dat de oorlog niet bepaald afgelopen was na de capitulatie er vielen nog steeds Nederlandse doden in Britse en later Amerikaanse, Duitse en Australische dienst het is niet zo dat er na 14 mei ineens geen Nederlanders meer omkwamen door de oorlog
de Duitsers zijn echter zo al teveel manschappen en materiaal verloren de kans is groot dat als de verdediging wat meer indrukwekkend was de Duitsers de vesting Holland hadden genegeerd (in de vesting vielen de meeste slachtoffers tijdens de hongerwinter) of zelfs hadden besloten dat een neutraal Nederland beter was voor de oorlog tegen Frankrijk en Nederland
Wat een idiote uitspraak.quote:Op donderdag 28 april 2005 18:42 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Maar ik weet niet wat er mis aan is om je land flink te verdedigen. Dan maar het tienvoudige aan doden....Murray
Generalleutnant Kurt Student misschien? (luitenant-generaal)quote:Op donderdag 28 april 2005 20:31 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Er was toch ook een 1 of andere hoge Duitse pief die zich eens met veel bewondering had uitgelaten over de moed en het verzet van het Nederlandse leger in de meidagen van 1940, ondaks hun manschappen en bewapening. Hij vond het knap en had er dus grote bewondering voor. De Duitsers hadden het volgens hem niet zo makkelijk gehad bij de verovering van Nederland dan in eerste instantie was verwacht.
Wie dit echter was moet ik jullie schuldig blijven.
ze hadden zeeland onder water kunnen zetten, dan is Nederland strategisch niet echt meer van belang (behalve als vlootbasis misschien) het is iig te link om er vliegtuigen te stationerenquote:Op donderdag 28 april 2005 19:21 schreef Murray het volgende:
[..]
Het lijkt mij echt uitgesloten dan de Duiters in het geval van heviger verzet zouden besluiten om Nederland dan maar links te laten liggen. Ze wilden de Nederlandse kust in handen hebben om zich tegen een invasie uit zee te kunnen beschermen. Dan hadden ze gewoon wat meer steden platgegooid.
en Zweden dan?quote:Wat heel Europa in begin jaren '40 niet gelukt is (behalve Engeland, dankzij het Kanaal) zou Nederland wel gelukt zijn, als we maar....
Nee, daar geloof ik niet in. En as is verbrande turf.
[..]
Vooral ook omdat het verder weinig nut had om Zweden nog aan te vallen.quote:Op donderdag 28 april 2005 20:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
ze hadden zeeland onder water kunnen zetten, dan is Nederland strategisch niet echt meer van belang (behalve als vlootbasis misschien) het is iig te link om er vliegtuigen te stationeren
[..]
en Zweden dan?
zowel in Noorwegen als in Finland zaten duitse soldaten maar Zweden hebben ze niet aangeraakt omdat dat te goed verdedigd was
De fransen hielden het niet uit tegen de duitsers, waarom zou nederland het wel hebben uitgehouden met meer materiaal? Het gaat niet alleen om het hebben van materiaal en menskracht op het moment dat de oorlog begint, maar ook het voldhouden (dus vervangen) van de gesneuvelde mensen en het verloren materiaal. Dat hadden we niet gekund.quote:Op donderdag 28 april 2005 23:42 schreef sp3c het volgende:
als wij tegen de Engelsen waren geweest dan hadden de Duitsers zich ook niet aangevallen dus dat mag geen argument zijn.
Zwitserland is ook niet aangevallen, dit is ook mede te danken aan het feit dat zij er een sterke verdediging op na hielden.
zoveel nut had Nederland strategisch gezien nu ook weer niet, dan Hadden de Duitser de hun Atlantik Wall door Utrecht gebouwd en was het nog steeds een formidabele linie (kijk maar naar hoeveel moeite het de Duitsers kostte om de Grebbelinie te doorbreken, dit was als je kijkt naar de tijdsduur en het aantal militairen dat meedeed minstens even bloedig als D-day en de grebbelinie was nawelijks aan de tijd aangepas) mjah het is handig voor de bommenwerpers die richting Engeland vlogen dat ze boven Nederland niet beschoten werden maar dan nog toen de Duitsers op 10 mei Nederland aanvielen werden ze ook nauwelijks beschoten omdat iedereen dacht dat ze naar Engeland zouden vliegen.
ik denk wel dat de vesting Holland te verdedigen was tegen de Duitsers mits er een adequate luchtverdediging was, de koopvaardijvloot was groot zat en in Suriname waren er genoeg grondstoffen om de oorlog uit te zitten en materiaal (vliegtuigen) bij te bouwen.
Ik geloof niet dat Hitler de gok had gewaagd als hij niet had gedacht dat het een walk in the park zou worden daar is Nederland nu eenmaal niet belangrijk genoeg voor en de Engelsen waren toen nog geen bondgenoten want we waren neutraal dus is het niet bij voorbaat zeker dat die Nederland als uitvalsbasis hadden kunnen gebruiken.
De Fransen hielden het niet uit omdat ze voor hun verdediging ervan uitgingen dat Belgie en Nederland off limits waren, als Hitler de maginotlinie had aangevallen dan was hij er nooit doorheengekomen maar dat deed hij wat slimmerquote:Op vrijdag 29 april 2005 00:09 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De fransen hielden het niet uit tegen de duitsers, waarom zou nederland het wel hebben uitgehouden met meer materiaal?
verliezen kun je tot op zekere mate opvangen met je strategische reserve en grondstoffen uit Suriname kun je al flink op weg met het materiaal.quote:Het gaat niet alleen om het hebben van materiaal en menskracht op het moment dat de oorlog begint, maar ook het voldhouden (dus vervangen) van de gesneuvelde mensen en het verloren materiaal. Dat hadden we niet gekund.
zolang Nederland neutraal is mogen de Engelsen niet landen.quote:In het beste geval hadden we het langer uitgehouden. Laten we eens héél optimistisch wezen en er van uitgaan dat we het langer uithouden dan de fransen. Dan heeft Frankrijk gecapituleerd, wat dan? Dan krijgen we de hele duitse wehrmacht en luftwaffe op ons af, want nederland is dan een uitstekende uitvalsbasis voor de engelsen.
Echt, never nooit is er een mogelijkheid dat we het blijvend tegen de duitsers hadden kunnen uithouden in 1940.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |