abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26534580
Vanavond was in het programma Andere Tijden een Duitse propagandafilm uit 1942 te zien. Deze geheel in scene gezette film vertelde het verhaal van de Duitse overwinning op de Moerdijkbruggen (bij Moerdijk/Dordrecht).
In de film is te zien hoe het westen van Nederland werd gezien als sterke vesting en hoe Duitse militairen hun best moesten doen om de Moerdijkbruggen te veroveren op de Nederlanders.

Na het tonen van deze film sluit de presentator van Andere Tijden af door iets te zeggen in de trant van dat er in de film gesuggereerd werd dat die Nederlandse vesting vreselijk moeilijk te nemen zou zijn, maar dat het in werkelijkheid allemaal niet zo veel voorstelde, omdat de Nederlanders al snel overwonnen waren.

Ik heb me aan deze afsluiting zitten ergeren, want er is om de Moerdijkbruggen en Dordrecht wel degelijk hard gevochten en de Nederlandse militairen hebben met de middelen die ze hadden de Duitsers zeker 4 dagen verzet geboden.
En het gaat me in deze niet alleen om dit deel van Nederland, maar ook in de rest van Nederland is veel verzet geboden. Ik vind het dan ook erg jammer dat er altijd zo lacherig gedaan wordt om het Nederlandse leger. Dat ze kansloos waren tegen de Duitsers was achteraf gezien natuurlijk wel duidelijk, maar verdienen die militairen niet juist alle respect dat ze hun best hebben gedaan Nederland te beschermen ipv dat er zo denigrerend over gedaan wordt? Waarom wordt er zo weinig positief gezegd en geschreven over die dagen in mei 1940?
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_26534822
quote:
Op woensdag 27 april 2005 00:21 schreef MissMSX het volgende:
Ik vind het dan ook erg jammer dat er altijd zo lacherig gedaan wordt om het Nederlandse leger.
Is dat wel zo?
Dat is mij eigenlijk nooit opgevallen, ik heb juist wel het beeld dat er over het algemeen wel bewondering en respect is voor de prestaties van het Ned. leger tegenover de Duitse overmacht..

Volgens mij wordt er wel (terecht) lacherig gedaan over de sterkte van het leger vergeleken met de Duiters, maar is er wel respect voor de tegenstand die dat 'amateuristische' leger heeft geboden?
pi_26534891
quote:
Op woensdag 27 april 2005 00:34 schreef Murray het volgende:

[..]

Is dat wel zo?
Dat is mij eigenlijk nooit opgevallen, ik heb juist wel het beeld dat er over het algemeen wel bewondering en respect is voor de prestaties van het Ned. leger tegenover de Duitse overmacht..
Ik heb juist voornamelijk mee gekregen dat die jongens het met vreselijk ouderwetsch materiaal moesten doen en nooit een schijn van kans hebben gehad tegen de Duitsers (wat natuurlijk ook zo was, maar de toon waarop dat meestal gezegd wordt is dan vaak wat lacherig). En dan komt er meestal achteraan dat er op de Grebbeberg wel veel verzet is geboden, maar over wat er in de rest van het land gebeurde heb ik nooit veel meer gehoord dan dat 'we' onder de voet werden gelopen.

Ik vond het vanavond in Andere Tijden ook weer zo denigrerend klinken. Alsof de Nederlandse verdediging niets voorstelde.
En in bijvoorbeeld die geschiedenis strip 'Van nul tot nu' heb ik ook altijd dat gevoel gekregen.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  woensdag 27 april 2005 @ 00:41:45 #4
41308 SG1
Stargate SG1
pi_26534952
Wat ik vroeger altijd hoorde was dat Nederland goed verzet bood tot het bombardement op Rotterdam.
En natuurlijk had de Duitse oorlogsmachine ons uiteindelijk zonder al te veel moeite onder de voet gelopen.
Counselor Torun,"This jaffa threatend my life".
"I merely informed you that any further attempt to activate the stargate would result in physical injury", Teal'c.
pi_26535117
quote:
Op woensdag 27 april 2005 00:21 schreef MissMSX het volgende:
Na het tonen van deze film sluit de presentator van Andere Tijden af door iets te zeggen in de trant van dat er in de film gesuggereerd werd dat die Nederlandse vesting vreselijk moeilijk te nemen zou zijn, maar dat het in werkelijkheid allemaal niet zo veel voorstelde, omdat de Nederlanders al snel overwonnen waren.
Ik zit het nu te kijken, hij zegt dat de bewapening en het leger op zich niet veel voorstelde, maar verder zegt hij niets in de trend dat ze het al snel opgegeven hebben ofzo.. ik vind het eigenlijk niet denigrerend overkomen.

Hij doelt alleen op de staat van het leger vergeleken met de Duiters, niet op het geboden verzet?
pi_26535450
quote:
Op woensdag 27 april 2005 00:38 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Ik heb juist voornamelijk mee gekregen dat die jongens het met vreselijk ouderwetsch materiaal moesten doen en nooit een schijn van kans hebben gehad tegen de Duitsers (wat natuurlijk ook zo was, maar de toon waarop dat meestal gezegd wordt is dan vaak wat lacherig). En dan komt er meestal achteraan dat er op de Grebbeberg wel veel verzet is geboden, maar over wat er in de rest van het land gebeurde heb ik nooit veel meer gehoord dan dat 'we' onder de voet werden gelopen.

Ik vond het vanavond in Andere Tijden ook weer zo denigrerend klinken. Alsof de Nederlandse verdediging niets voorstelde.
En in bijvoorbeeld die geschiedenis strip 'Van nul tot nu' heb ik ook altijd dat gevoel gekregen.
Kornwerderzand...zegt je dat niets? Doe anders eens wat lezen over die tijd.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  woensdag 27 april 2005 @ 01:26:13 #7
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_26535601
De bewapening was volgens mijn weten erg beroerd, het verzet daarentegen groot.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_26535664
quote:
Op woensdag 27 april 2005 01:26 schreef ondeugend het volgende:
De bewapening was volgens mijn weten erg beroerd, het verzet daarentegen groot.
Ik heb mijn opa wel eens wat horen mompelen over het gebroken geweertje. Verder wilde hij eigenlijk niet veel kwijt over de oorlog. Hij heeft toen in de meidagen van 1940 nog op de Grebbenberg gevochten.
  woensdag 27 april 2005 @ 01:33:07 #9
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_26535690
quote:
Op woensdag 27 april 2005 01:31 schreef wonko het volgende:

[..]

Ik heb mijn opa wel eens wat horen mompelen over het gebroken geweertje. Verder wilde hij eigenlijk niet veel kwijt over de oorlog. Hij heeft toen in de meidagen van 1940 nog op de Grebbenberg gevochten.
Jammer dat hij niet meer wil of kan vertellen wonko.
Koester je opa desondanks maar.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_26535700
quote:
Op woensdag 27 april 2005 01:33 schreef ondeugend het volgende:

[..]

Jammer dat hij niet meer wil of kan vertellen wonko.
Koester je opa desondanks maar.
Koesteren doe ik hem zeker. Ik weet wel dat hij mijn moeder eens vertelde over die meidagen. Hij was geschutscommandant van een geschutsgroep. De nederlanders hadden kanonnen die 1 kilometer ver schoten en de duitsers hadden kanonnen die 4 kilometer ver schoten. Die gingen dus op een kilometer of twee zitten en schoten zo de nederlandse stellingen aan gort. Opa zag dus zijn vrienden 1 voor 1 weggeschoten worden.
  woensdag 27 april 2005 @ 07:57:11 #11
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_26537193
Er staat een levendige beschrijving van de verdediging van de Moerdijkbruggen in Het koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog van L. de Jong. En hoewel je met De Jong enigszins moet uitkijken als hij het heeft over de morele verschillen tussen de aanvallers en verdedigers, geeft zijn verhaal als gevolg van de ooggetuigenverslagen wel een aardig beeld.

De verdediging was op zich inadequaat, maar het vuur waarmee de Nederlanders de verdediging voerden, ondanks hun slechte bewapening en het verrassingselement, maakte veel goed. Niet voor niets gingen de Duitsers over tot het bombarderen van Rotterdam om het verzet te breken. Nederland hield de troepen namelijk te lang bezig en die troepen waren nodig in Frankrijk.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_26537581
Het gross van de Nederlandse soldaten vocht zeer dapper en daar mogen we trots op zijn. We mogen de helden van Mei 40 wel wat meer eren. "We zullen ze er wel even uitgooien en er met de blanke klewang op in gaan" Deze laatste woorden van majoor J. H. A. Jacometti, mei 1940 moeten verplichte schoolkost worden
  Moderator woensdag 27 april 2005 @ 10:48:15 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26539770
mjah het is een propagandafilm.

De duitsers hadden uberhaupt geen verzet verwacht en moesten in 1942 wat overdrijven om de verliezen te verklaren.
De Moerdijkbruggen bij Dordrecht is echter afaik niet zo bijzonder hard om gevochten. Die zouden door Franse lichte gemechaniseerde infanterie ingenomen worden (met meer pantservoertuigen dan onze landmacht uberhaupt bezat op dat moment) maar die hebben 'per ongeluk' een verkeerde afslag genomen en kwamen in Belgie achter de Duitse linies terecht en hebben zich toen overgegeven.
Toen de lichte divisie terugtrok uit Brabant hebben ze nog wel Dordrecht zelf proberen te zuiveren maar tot een grootschalige aanval op de bruggen zelf is het geloof ik niet gekomen.

Bij de bruggen in Rotterdam is wel hevig gevochten vooral tussen mariniers en parachutisten (mijn opa was daar ook met de genie maar hij praatte er nooit over ik ben nu bij de landmacht aan het zoeken of ik wat kan vinden)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 27 april 2005 @ 10:51:56 #14
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_26539864
quote:
Op woensdag 27 april 2005 10:48 schreef sp3c het volgende:

Bij de bruggen in Rotterdam is wel hevig gevochten vooral tussen mariniers en parachutisten (mijn opa was daar ook met de genie maar hij praatte er nooit over ik ben nu bij de landmacht aan het zoeken of ik wat kan vinden)
Probeer anders het Mariniers Museum in Rotterdam of het Legermuseum in Delft eens. Misschien dat ze daar meer weten van die strijd.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Moderator woensdag 27 april 2005 @ 11:02:28 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26540106
quote:
Op woensdag 27 april 2005 10:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Probeer anders het Mariniers Museum in Rotterdam of het Legermuseum in Delft eens. Misschien dat ze daar meer weten van die strijd.
ja ik ben bekend met wat daar gebeurt is maar niet met wat mijn opa gedaan heeft, welke eenheid hij bijzat (ja 800 zoeklichten det. ) enige wat ik weet is dat hij kennelijk een scherpschutter was met het pistool

edit: en ik weet dat hij heeft geweigerd te zweren nooit meer tegen de Duitsers te vechten en daarvoor naar een krijgsgevangenkamp is geweest
  woensdag 27 april 2005 @ 11:46:24 #16
26173 NathraX
Generaal Bajonet
pi_26541007
Je moet je voorstellen dat Duitsland vooral uit was op het verslaan van aartsvijand Frankrijk. Daarvoor gingen ze door België en de Ardennen, omdat de Fransen de Maginot linie hadden op hun oostgrens. Om zoveel mogelijk snelheid in het offensief te houden moesten ze door Zuid-Limburg heen, wat Nederlands grondgebied is. Dan kregen ze het hele Nederlandse leger in hun rug. Daarom moest Nederland van Hitler ook op de eerste dag vallen. Daarom stuurde hij een deel van zijn elitetroepen en ervaren divisies met een grote luchtvloot boven zich op Nederland af.

De Nederlandse regering hielp de Duitsers een handje door de verdedigingswerken open te laten voor elke bezoeker, ook Duitse generaals op 'vakantie'. Ook mochten de Nederlandse soldaten geen schootsvelden aanleggen voor hun verdedigingslinies omdat dit particulier eigendom of de natuur zou schaden. Dit mocht uiteraard niet. Om over de effecten van het 'gebroken geweertje' nog maar niet te spreken.

De Duitsers hebben op 10 mei 1940 2 luchtlandingsdivisies, bestaande uit elitetroepen, gedropt. 2 luchtlandingsdivisies tegelijk was nog nooit voorgekomen, en de Nederlanders waren ook volkomen verrast. Ze hebben echter wel een aanzienlijk deel van de luchttransportvloot neergehaald. Ook hebben de Nederlanders zo'n 4000 van deze elitetroepen krijgsgevangen gemaakt, en naar Engeland gezonden.

De bovengenoemde 2 luchtlandingsdivisies moesten de Nederlanders in de rug aanvalle en; het koninklijk huis, het opperbevel en de regering gevangen nemen.Ondertussen zou het met 2 SS regimenten versterkte 18e Duitse leger op de 1e dag de grebbelinie bij verrassing nemen. De 1e kavaleriedivisie zou dan Noord-Nederland innemen. Bovendien waren de Duitse divisies 2x zo groot als de Nederlandse, en waren de Nederlanders bewapend met o.a. kanonnen uit 1878, die overigens uitstekend werk deden.

De Duitsers kwamen eerst aan bij de ijssellinie. Deze was bedoeld om de vijand 1 á 2 dagen op te houden. Er zijn daar stevige gevechten gehouden o.a. bij Zutphen, Westervoort, Deventer, Bronkhorst en Doesburg. Alleen bij Zutphen zijn de Duitsers op de eerste dag echt doorgebroken, ondanks zware verliezen.

Hierna trokken de Duitsers op naar de Grebbelinie. Daar zijn ze 3 dagen tegengehouden, met zware verliezen voor beide zijden.

Meer hierover kun je lezen in 'Grebbelinie 1940' en 'De slag om de residentie 1940' van E.H. Brongers.
Qui deciderat pacem preaparet bellum
pi_26542944
Er is niet te vergeten ook hevig gevochten rond om Den Haag, vooral bij de toenmalige vliegvelde Ypenburg, Ockenburg en Valkenburg. Deze zijn later zelfs nog heroverd door de Nederlanders
  woensdag 27 april 2005 @ 23:02:53 #18
26173 NathraX
Generaal Bajonet
pi_26556443
quote:
Er is niet te vergeten ook hevig gevochten rond om Den Haag, vooral bij de toenmalige vliegvelde Ypenburg, Ockenburg en Valkenburg. Deze zijn later zelfs nog heroverd door de Nederlanders
Heroverd met grenadiers en rekruten (!). Hier zijn die 4000 Duitse para's gevangen genomen. Ik heb zelfs gelezen dat de Duitsers liever 3 Franse bataljons tegen zich hadden dan 1 Nederlandse. Dat geeft toch te denken. Bij de grebbelinie is een Duitse regimentsaanval (regiment = 3 bataljons + staf => bataljon = 3 compagnieën + staf etc) afgeslagen door voorposten van de grebbelinie met de sterkte van 2 compagnieën.
Qui deciderat pacem preaparet bellum
  woensdag 27 april 2005 @ 23:11:09 #19
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_26556671
quote:
Op woensdag 27 april 2005 00:38 schreef MissMSX het volgende:
En dan komt er meestal achteraan dat er op de Grebbeberg wel veel verzet is geboden, maar over wat er in de rest van het land gebeurde heb ik nooit veel meer gehoord dan dat 'we' onder de voet werden gelopen.
Lees er gewoon eens een boek over zoals hierboven al wordt aangegeven. Dan krijg je een goed beeld van hoe het allemaal gegaan is.

Er zijn wat prachtige boeken over verschenen. Ik vind de meidagen zowat het boeiendste van de hele oorlog. Titels weet ik zo niet maar ga gewoon eens naar de bieb.
pi_26557567
quote:
Op woensdag 27 april 2005 11:02 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja ik ben bekend met wat daar gebeurt is maar niet met wat mijn opa gedaan heeft, welke eenheid hij bijzat (ja 800 zoeklichten det. ) enige wat ik weet is dat hij kennelijk een scherpschutter was met het pistool

edit: en ik weet dat hij heeft geweigerd te zweren nooit meer tegen de Duitsers te vechten en daarvoor naar een krijgsgevangenkamp is geweest
Dan is hij wel speciaal, want in de boeken van K.Norel (Varen en Vechten, Vliegers in het vuur en Engelandvaarders) heb ik gelezen dat er 3 mensen weigerden. 2 officieren en 1 stoker meen ik. Ook in een geschiedkundig boek meen ik gelezen te hebben dat het om 3 personen ging. Iemand hier meer duidelijkheid over?

ontopic:

Denk dat het lacherige vooral te doen is geweest om de uitrusting van het Nederlandse leger. Je verdedigen tegen aanvallende troepen die machinegeweren hebben, terwijl jij het moet doen met een verouderd geweer met maar 5 patronen schiet echt niet op.
1 van de grote fouten was dat de Nederlandse verdediging voornamelijk bestond uit Vesting Holland, en dat de Duitsers net zoals in Noorwegen gewoonweg overheen vlogen en parachutisten dropten (en toen een gevecht ontstond tussen zeer goed getrainde Duitste parachutisten met veel beter materiaal)
De fout aan de andere kant was weer dat de Duitsers zich flink hebben bezeerd aan de mensen van de luchtdoelbatterijen, en zij erg veel Junkers (vrachttoestellen) verloren.
  woensdag 27 april 2005 @ 23:58:50 #21
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_26557931
xfriendx ik denk dat het dan ging om een 3 mensen van een bepaalde eenheid ofzo.

Heerlijke boeken trouwens van K.Norel Daar heb ik echt plezier aan beleefd in me jeugd
  Moderator donderdag 28 april 2005 @ 10:48:41 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26564458
quote:
Op woensdag 27 april 2005 23:45 schreef xFriendx het volgende:

[..]

Dan is hij wel speciaal, want in de boeken van K.Norel (Varen en Vechten, Vliegers in het vuur en Engelandvaarders) heb ik gelezen dat er 3 mensen weigerden. 2 officieren en 1 stoker meen ik. Ook in een geschiedkundig boek meen ik gelezen te hebben dat het om 3 personen ging. Iemand hier meer duidelijkheid over?
generaal winkelman heeft geloof ik ook niet getekend en mijn opa was soldaat 1 dus dat zijn er op zijn minst al 5

maar volgens mij waren het er wel meer hoor, ze zaten iig in een kamp vol hollanders (en Polen) en ze werden trouwens vrij goed behandeld tot de eerste ontsnappingspogingen
quote:
ontopic:

Denk dat het lacherige vooral te doen is geweest om de uitrusting van het Nederlandse leger. Je verdedigen tegen aanvallende troepen die machinegeweren hebben, terwijl jij het moet doen met een verouderd geweer met maar 5 patronen schiet echt niet op.
1 van de grote fouten was dat de Nederlandse verdediging voornamelijk bestond uit Vesting Holland, en dat de Duitsers net zoals in Noorwegen gewoonweg overheen vlogen en parachutisten dropten (en toen een gevecht ontstond tussen zeer goed getrainde Duitste parachutisten met veel beter materiaal)
De fout aan de andere kant was weer dat de Duitsers zich flink hebben bezeerd aan de mensen van de luchtdoelbatterijen, en zij erg veel Junkers (vrachttoestellen) verloren.
het is vooral onwetendheid

zo slecht was de vesting Holland nog niet te verdedigen, de Duitsers die binnen de vesting holland zijn gesprongen (22 luftlandedivision) zijn heel de randstad door geschoten. Die kwamen uiteindelijk bij Overschie terecht omdat ze dachten dat Rotterdam inmiddels wel in Duitse handen waren maar dat was niet zo dus hebben ze zich daar ingegraven waarna de Nederlanders straatgevechten (met grenadiers en mariniers (Duitsers dachten dat het Canadezen waren) zijn gaan houden die hielden pas op toen Rotterdam in brand stond en de troepen die al in het centrum waren doorgedrongen opdracht kregen om zich over te geven.
En er is wel degelijk geleerd van Noorwegen, de vliegvelden kregen ook naar binnen gerichtte posten en zelfs pantservoertuigen om landende transporttoestellen in brand te schieten daarom zijn er zoveel Junkers vernietigd

Zo slecht was de bewapening trouwens ook niet, het was alleen veel en veel te weinig en daarom moest het aangevuld worden met verouderd materiaal (je zou denken dat ze in de politiek dit soort dingen onthouden maar daar lijkt het niet op)
Het geweer bv was misschien vrij oud maar heel erg zuiver zeker op grote afstanden (de Duitsers hadden heel veel last van Nederlandse sluipschutters) en de Fokker G1 was 1 van de beste jachtvliegtuigen ter wereld op dat moment en ik weet niet hoe het in de rest van Nederland was maar in Rotterdam mochten (moesten, eten werd gebracht) de troepen al hun zakken en tasjes volproppen met patronen bij de oude marinierskazerne (later uit frustratie door de Duitsers in brand geschoten, het vaandel werd geloof ik in de bibliotheek verstopt).
Fokker G1 was in die tijd 1 van de beste jachtvliegtuigen (Schelde S21 was nog beter maar daar waren alleen 2 prototypes van) ter wereld en de pantservoertuigen zijn door de Duitsers zelfs naar het oostfront gesleept om daar ingezet te worden.

het was alleen bij lange na niet genoeg allemaal, zelfs de luchtdoelartillerie kwam nergens boven de 30% van de beoogde sterkte geloof ik en dat was het best bedeelde onderdeel van de krijgsmacht
pi_26564619
ik vind wel dat je respect voor die soldaten moet hebben, met WO I geweren vehcten in wo II is natuurlijk wel dom/ouderwets. maar de afsluitdijk was toch heel moeilijk voor de duitsers?
  Moderator donderdag 28 april 2005 @ 12:09:26 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26566546
quote:
Op donderdag 28 april 2005 10:54 schreef sexylexy het volgende:
ik vind wel dat je respect voor die soldaten moet hebben, met WO I geweren vehcten in wo II is natuurlijk wel dom/ouderwets. maar de afsluitdijk was toch heel moeilijk voor de duitsers?
van voor WO1 zelfs maar ze waren wel vrij zuiver

en de afsluitdijk is een beetje een mythe, de Duitsers zijn hier idd teruggeslagen maar heel erg hard hebben ze het geloof ik niet geprobeerd.

je had twee stellingen, de Wonsstelling en de Kornwederzandstelling.

De eerste diende als een soort voorpost, ze moesten melden dat de Duitsers aankwamen zodat de tweede zich kon klaarmaken voor de oorlog en het was een opvangpunt voor terugtrekkende militairen (de noordelijke provincies waren bij voorbaat al opgegeven en de troepen aldaar hadden de opdracht de Duitsers lastig te vallen maar vooral niet te sneuvelen) en die rugdekking te geven bij de terugtocht naar de kornwerderzandstelling en evt over de afsluitdijk.

Door verzet van kleine groepjes militairen (soort guerilla maar dan anders, de militairen werden wakker in de oorlog en hadden geen tijd of geen zin meer om zich naar hun posten te begeven en gingen op eigen houtje de Duitsers te lijf) kwamen de Duitsers pas op 12 mei bij de Wonsstelling aan. na een beetje schieten over en weer werd de stelling doorbroken en vervolgens verlaten (veel krijgsgevanenen geloof ik).

De volgende dag startte de aanval op de kornwerderzandstelling met veldartillerie (zware artillerie was er niet want de nederlanders hadden zoveel bruggen opgeblazen dat er geen brugslagmateriaal meer was) maar dit had geen effect op de bunkers. Vervolgens besloten de Duitsers het met 5 detachementen te bestormen. De Nederlanders lieten ze eerst tot heel dichtbij naderen waarna ze het vuur openden. 4 detachmenten sloegen hierdoor op de vlucht en het vijfde hield zich schuil tot het donker werd en trok zich toen ook terug. Ondertussen had het fregat (?) Johan Maurits van Nassau vanuit de waddenzee de veldartillerie stukgeschoten. De Duitsers hebben de stelling toen met stuka's proberen te bombarderen maar dat had geen effect.

Johan Maurits van Nassau is later naar Rotterdam gestuurd geloof ik om de bruggen stuk te schieten maar dat is afgeblazen na het verlies van de Van Galen met dezelfde missie
pi_26567418
quote:
Op woensdag 27 april 2005 01:31 schreef wonko het volgende:

[..]

Ik heb mijn opa wel eens wat horen mompelen over het gebroken geweertje.
Wat is 'het gebroken geweertje'?
---
Just one note
Could make me float
Could make me float away
pi_26567643
In België heeft het leger ook niet lang kunnen standhouden. Ik woon in de buurt van enkele forten waar fel gevochten is. As Antwerpen - Brussel.
Van 10 mei tot 28 mei vochten de Belgen tegen de Duitsers. Er was een gebrek aan communicatie en moderne wapens. Tijdens de bezetting was er veel weerstand en een deel van de belgen deed mee met de duitsers. Er was zelfs een Vlaamse SS divisie. Maar er was ook de brigade Piron die heeft meegevochten met de Britten.. Vrij beroemd in België, ze hebben meegevochten in Normandië.
Hier is hun site:
http://users.skynet.be/brigade-piron/index.htm
  Moderator donderdag 28 april 2005 @ 12:54:47 #27
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26567735
quote:
Op donderdag 28 april 2005 12:42 schreef E.r.w.i.n het volgende:

[..]

Wat is 'het gebroken geweertje'?
soort jodenster maar dan voor pacifisten

als je die had mocht je van sommige partijen in de regering dienst weigeren, soldaten onderspugen, minder belasting betalen (want je betaald niet voor oorlog) en staken zodra er 1 tank aangeschaft werd oid.

veel belangrijke politici waren daarvoor en daardoor was er nauwelijks een leger toen de Duitsers in de startblokken stonden, daardoor zijn er in 5 dagen 2000 Nederlanders omgekomen en daardoor is Nederland 5 jaar bezet geweest.

maar die politici hebben zich gelukkig nog naar Engeland of Canada weten te evacueren (alleen jammer dat ze ook weer terug zijn gekomen).
  donderdag 28 april 2005 @ 12:57:44 #28
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_26567803
Wat ik heb begrepen is dat er +/- 4 pantserwagens op Ypenburg waren die daar goed werk hebben verricht. Maar verder waren er in Nederland geen pantserwagens.

De Fokker g-1 was inderdaad een erg goeie jager

Deze heeft puik werk verricht in die paar dagen dat er strijd werd geleverd.

Erg realistisch is het misschien niet. Maar als de regering wat meer geinvesteerd had in het leger had het ons land een stuk beter kunnen verdedigen. Niet dat de Duitsers dan uiteindelijk te stoppen waren ofzo......maarja.
pi_26568113
Ik weet dat mijn opa ook op de grebbeberg heeft gevochten en dat bij de andere kant van de familie de brug voor het huis is opgeblazen. Maar interessant topic dit .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  Moderator donderdag 28 april 2005 @ 13:17:39 #30
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26568316
quote:
Op donderdag 28 april 2005 12:57 schreef PLAE@ het volgende:

Wat ik heb begrepen is dat er +/- 4 pantserwagens op Ypenburg waren die daar goed werk hebben verricht. Maar verder waren er in Nederland geen pantserwagens.
36 stuks (en nog 4 of 5 verouderde voertuigen)
ze zijn ook bij zuiveringsacties om de randstad (ook in Overschie) ingezet en bij de grote aanval van Mariniers tegen de Duitse Para's in Rotterdam. Verder vooral als verkenners en bewakers.

Bij 1 actie in de buurt van de Grebbelinie waren 3 voertuigen betrokken, ze moesten kijken hoever de Duitsers waren doorgedrongen. Op een gegeven moment reden ze door een bos en werd de motorrijder die vooruit reed beschoten door SS'ers en de pantservoertuigen schoten terug. De motorrijder was inmiddels gewond en lach half achter zijn motor te schieten dus reed 1 voertuig vooruit om hem op te pikken terwijl de rest dekkingsvuur gaf maar ze kwamen niet door de bomen heen dus hebben ze antitank granaten gebruikt die er wel dwars doorheen gingen.

Toen de motorrijder opgepikt was gingen ze weer terug en telde het voorste voertuig meer dan 300 kogelinslagen op het pantser

dit waren landsverk M38'en en Daf was zelf ook bezig met een nieuw voertuig maar die is geloof ik niet ingezet, dit was de M39, die zijn allemaal door de Duitsers in beslag genomen (en evt afgebouwd)
quote:
De Fokker g-1 was inderdaad een erg goeie jager
[afbeelding]

Deze heeft puik werk verricht in die paar dagen dat er strijd werd geleverd.

Erg realistisch is het misschien niet. Maar als de regering wat meer geinvesteerd had in het leger had het ons land een stuk beter kunnen verdedigen. Niet dat de Duitsers dan uiteindelijk te stoppen waren ofzo......maarja.
mjah met een realistische luchtverdediging had iig het bombardement Rotterdam (en de daaropvolgende capitulatie) voorkomen kunnen worden en in de Grebbelinie had ook wel wat meer geld gestoken kunnen worden ... en tanks waren er uberhaupt niet eens

Ik denk dat als je de vesting holland echt goed dicht had gezet dat de Duitsers de moeite niet eens genomen hadden om het te bestormen, die nemen genoeg met alles buiten de vesting en dan vinden ze het welletjes want voor de oorlog tegen Frankrijk hadden ze toch niet meer nodig ... dan had je zoiets als Vichy Frankrijk
  Moderator donderdag 28 april 2005 @ 13:40:44 #31
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26568966
The Dutch Daf M39

Also known as the Dutch Van Doorne and Pz Sp Wg DAF 210 (h)

This is the Dutch Daf M 39. 12 copies were made by the time of the German invasion. It was quite advanced for its time. During the 5 day campaign of May 1940, seven cars (out of 12) were delivered to the Cavalry Depot Squadron. Of those, 1 did take part in the fighting. Registration number III-2203 fought at Overschie on the 14th of May 1940. The vehicles were taken over by the Germans and used for Police duties. They were destroyed somewhere on the eastern front as the picture in the upper right shows. What happened with the remaining five vehicles is unknown but it is possible they were finished for the Germans at a later date.

The following information was received by an email from Steven Guy and largely left intact:

"I have a little more than you have posted on the Dutch DAF M39. I will let you have what I know. The UK was recognized as the world leader in all types of AFV and the Dutch Army felt obliged to adapt one of these British designs. The army asked if DAF would be willing to license produce one of these designs. To which DAF stated that they would be able to produce a vehicle better suited to Dutch needs than adapt from a British design. The Army had to wait only eight months for the appearance of the first prototype of its new armored car. The resulting M39 vehicle had all welded hull, which in section with the turret was hexagonal in shape and was armored to 12mm maximum thickness and had well sloped glacis plate for extra protection. It was powered by a Ford Mercury V8 engine which developed 95bhp at 3600 rpm and gave a road speed of 75km/h. The engine was mounted at the rear of the hull and offset to the right hand side. The rear cover of the engine was also well sloped and was fitted with large louver covers to assist cooling. The vehicle weighed 5,800kg and was 4.75m in length, 2.08m in width, and 2.16m in height to the top of the turret. In this compact vehicle were six crewmen; commander, driver, bow machine gunner, gunner and loader for the main armament and the rear machine gunner. This last crewmember sat to the left-hand side of the vehicle rear, in the rather noisy position along side the engine, and could drive the vehicle in reverse through a set of controls. This facility was quite common in this type of vehicle and allowed it to be driven away in an emergency with out having to turn around. For this purpose both the proper driver, who was seated in the left hand side of the front, and the rear gunners position were equipped with vision blocks which had armored covers which could be lowered when under fire. The bow machine gunner sat to the right of the driver and his 7.92mm machine gun, in common with the rear facing one was fitted with a armored sleeve. The turret was mounted in the center of the hull, which gave it a good center point of balance and had full 360 degree traverse. It was fitted with a one piece hatch cover and mounted a Bofors 37mm gun as the main armament with a 7.92mm co-axial machine gun. These weapons could be depressed to -9.5 degrees and elevated to +23 degrees. Doors in either side of the hull allowed ease of access and exit for the crew. The small wheels on the front of the hull were to prevent the vehicle from bogging down during cross-country operations. The rear wheels were linked together in articulating fashion so that they acted in unison when covering rough ground, today this system is quite common and is known as "walking beam" system. A unusual idea for fitting circular saws to the rear of the vehicle in stead of the wheels to cut through ice on the Dutch canals was also proposed, as Holland has many canals these were to act as a defensive system in time of war and keeping them free of ice meant that they could be relied on as such. Before the Second World War broke out only twelve M39 had been built and these went into service with the 3rd Armored car Squadron (cavalry) stationed at the Hague. When the Germans attacked Holland in May 1940, the M39s were not deployed to the front line. Presumably because there were so few of them, and in the face of heavier AFVs they would not have lasted long. Due to this inaction the Germans captured the entire fleet of M39 intact. Who pressed them into service as Pz. SpWg L202 (h), and used them in the internal security role. For this purpose they were well suited, carrying a fuel load of 100 liters to give a operational range of 300km. It is interesting to note that the British had approached DAF prior to the outbreak of war to ask if they were prepared to build M39s in Holland for the BEF."

http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/hol/Netherlands.htm
pi_26573345
quote:
Op donderdag 28 april 2005 10:48 schreef sp3c het volgende:

Zo slecht was de bewapening trouwens ook niet, het was alleen veel en veel te weinig en daarom moest het aangevuld worden met verouderd materiaal (je zou denken dat ze in de politiek dit soort dingen onthouden maar daar lijkt het niet op)
Het geweer bv was misschien vrij oud maar heel erg zuiver zeker op grote afstanden (de Duitsers hadden heel veel last van Nederlandse sluipschutters) en de Fokker G1 was 1 van de beste jachtvliegtuigen ter wereld op dat moment en ik weet niet hoe het in de rest van Nederland was maar in Rotterdam mochten (moesten, eten werd gebracht) de troepen al hun zakken en tasjes volproppen met patronen bij de oude marinierskazerne (later uit frustratie door de Duitsers in brand geschoten, het vaandel werd geloof ik in de bibliotheek verstopt).
Fokker G1 was in die tijd 1 van de beste jachtvliegtuigen (Schelde S21 was nog beter maar daar waren alleen 2 prototypes van) ter wereld en de pantservoertuigen zijn door de Duitsers zelfs naar het oostfront gesleept om daar ingezet te worden.

het was alleen bij lange na niet genoeg allemaal, zelfs de luchtdoelartillerie kwam nergens boven de 30% van de beoogde sterkte geloof ik en dat was het best bedeelde onderdeel van de krijgsmacht
Volgens mij lag het probleem ook dat Nederland op een gegeven ogenblik wel de bui zag hangen, en allerlei bestellingen ging plaatsen. Overal kreeg men wat vandaan, met als resultaat dat zij verschillende soorten (merken, hoe je het noemen wil) wapentuig hadden. Mocht er iets kapot gaan was dat weer niet te vervangen door onderdelen van het kanon naast je, want dat was weer een ander type. G1 was inderdaad een tof ding, niet zwaar gepantsert meen ik, echter wel erg wendbaar.
Wat ook vaak naar voren is gekomen is dat Nederland gewoonweg niet erg diep is, en je dus niet echte zware verdedigingslinies kan aanbrengen.

[ Bericht 0% gewijzigd door xFriendx op 28-04-2005 16:35:36 ]
pi_26573688
quote:
Op donderdag 28 april 2005 12:54 schreef sp3c het volgende:
veel belangrijke politici waren daarvoor en daardoor was er nauwelijks een leger toen de Duitsers in de startblokken stonden, daardoor zijn er in 5 dagen 2000 Nederlanders omgekomen en daardoor is Nederland 5 jaar bezet geweest.
Ach kom, zou er wel een sterker Nederlands leger geweest zijn dan zou Nederland evengoed 5 jaar bezet geweest zijn.

Sterker nog, dat zou zeer waarschijnlijk alleen maar tot meer doden in mei '40 geleid hebben.
pi_26574637
quote:
Op woensdag 27 april 2005 23:02 schreef NathraX het volgende:

[..]

Heroverd met grenadiers en rekruten (!). Hier zijn die 4000 Duitse para's gevangen genomen. Ik heb zelfs gelezen dat de Duitsers liever 3 Franse bataljons tegen zich hadden dan 1 Nederlandse. Dat geeft toch te denken. Bij de grebbelinie is een Duitse regimentsaanval (regiment = 3 bataljons + staf => bataljon = 3 compagnieën + staf etc) afgeslagen door voorposten van de grebbelinie met de sterkte van 2 compagnieën.
De vader van een goede kennis van me is onderscheiden met Bronzen Kruis voor de strijd op/rond Ockenburg. Hij heeft daar een machinegeweer nest uitgeschakeld en zo zijn eenheid gered.

We hebben zijn onderscheiding in het museum waar ik vrijwilliger ben...
  Moderator donderdag 28 april 2005 @ 18:20:29 #35
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26576125
quote:
Op donderdag 28 april 2005 16:30 schreef xFriendx het volgende:

[..]

Volgens mij lag het probleem ook dat Nederland op een gegeven ogenblik wel de bui zag hangen, en allerlei bestellingen ging plaatsen. Overal kreeg men wat vandaan, met als resultaat dat zij verschillende soorten (merken, hoe je het noemen wil) wapentuig hadden. Mocht er iets kapot gaan was dat weer niet te vervangen door onderdelen van het kanon naast je, want dat was weer een ander type. G1 was inderdaad een tof ding, niet zwaar gepantsert meen ik, echter wel erg wendbaar.
dat viel in principe nog wel mee, het wapentuig was vrij uniform alleen was er op het moment dat men begon te bewapenen gewoonweg niet meer genoeg voorradig en de landen die het produceerden hadden het zelf nodig bovendien wilde Nederland niet al te veel betalen dus was de prioriteit om te leveren niet zo heel erg hoog.
quote:
Wat ook vaak naar voren is gekomen is dat Nederland gewoonweg niet erg diep is, en je dus niet echte zware verdedigingslinies kan aanbrengen.
de grebbeberg had gewoon gemoderniseerd moeten worden.
Zwaardere forten (zoals bv Kornwederzand), verstevigde stellingen (ze waren nu van zand en hout), verzonken bunkers etc. een ander voorbeeld is de verbindingslijnen dat waren gewone telefoonlijnen die boven de grond liepen, een enkele scherf kon de verbinding van hele stellingen verbreken en dit gebeurde dan ook zodra de Duitsers een stelling aanvielen begonnen ze met een artillerie beschieting waarna de verbindingen keer op keer meteen uitvielen.
De linie lag er bij alsof er elk moment tegen Napoleon gevochten kon gaan worden.

verder moesten de soldaten zelf de linie uitgraven vlak voor de oorlog uitbrak, als dit reeds eerder gemoderniseerd was dan hadden ze kunnen oefenen in schieten en manouvreren en shit
quote:
Op donderdag 28 april 2005 16:45 schreef Murray het volgende:

[..]

Ach kom, zou er wel een sterker Nederlands leger geweest zijn dan zou Nederland evengoed 5 jaar bezet geweest zijn.

Sterker nog, dat zou zeer waarschijnlijk alleen maar tot meer doden in mei '40 geleid hebben.
meer slachtoffers allicht dan in de eerste vijf dagen allicht maar vergeet niet dat de oorlog niet bepaald afgelopen was na de capitulatie er vielen nog steeds Nederlandse doden in Britse en later Amerikaanse, Duitse en Australische dienst het is niet zo dat er na 14 mei ineens geen Nederlanders meer omkwamen door de oorlog
de Duitsers zijn echter zo al teveel manschappen en materiaal verloren de kans is groot dat als de verdediging wat meer indrukwekkend was de Duitsers de vesting Holland hadden genegeerd (in de vesting vielen de meeste slachtoffers tijdens de hongerwinter) of zelfs hadden besloten dat een neutraal Nederland beter was voor de oorlog tegen Frankrijk en Nederland
  donderdag 28 april 2005 @ 18:42:38 #36
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_26576569
quote:
Op donderdag 28 april 2005 13:17 schreef sp3c het volgende:
36 stuks (en nog 4 of 5 verouderde voertuigen)
ze zijn ook bij zuiveringsacties om de randstad (ook in Overschie) ingezet en bij de grote aanval van Mariniers tegen de Duitse Para's in Rotterdam. Verder vooral als verkenners en bewakers.
Dan zullen het er 4 of 5 geweest zijn op Ypenburg. Die hebben nadat het vliegveld bezet was het helpen te heroveren als ik me niet vergis.

Een soort Vichy Frankrijk achtig iets in Nederland geloof ik niet in. Maar ik weet niet wat er mis aan is om je land flink te verdedigen. Dan maar het tienvoudige aan doden....Murray
pi_26577544
quote:
meer slachtoffers allicht dan in de eerste vijf dagen allicht maar vergeet niet dat de oorlog niet bepaald afgelopen was na de capitulatie er vielen nog steeds Nederlandse doden in Britse en later Amerikaanse, Duitse en Australische dienst het is niet zo dat er na 14 mei ineens geen Nederlanders meer omkwamen door de oorlog
de Duitsers zijn echter zo al teveel manschappen en materiaal verloren de kans is groot dat als de verdediging wat meer indrukwekkend was de Duitsers de vesting Holland hadden genegeerd (in de vesting vielen de meeste slachtoffers tijdens de hongerwinter) of zelfs hadden besloten dat een neutraal Nederland beter was voor de oorlog tegen Frankrijk en Nederland
Het lijkt mij echt uitgesloten dan de Duiters in het geval van heviger verzet zouden besluiten om Nederland dan maar links te laten liggen. Ze wilden de Nederlandse kust in handen hebben om zich tegen een invasie uit zee te kunnen beschermen. Dan hadden ze gewoon wat meer steden platgegooid.

Wat heel Europa in begin jaren '40 niet gelukt is (behalve Engeland, dankzij het Kanaal) zou Nederland wel gelukt zijn, als we maar....
Nee, daar geloof ik niet in. En as is verbrande turf.
quote:
Op donderdag 28 april 2005 18:42 schreef PLAE@ het volgende:

[..]
Maar ik weet niet wat er mis aan is om je land flink te verdedigen. Dan maar het tienvoudige aan doden....Murray
Wat een idiote uitspraak.

Ik zeg niet dat er iets mis is met het verdedigen van je land, ik zeg alleen dat de sterkte van het Nederlandse leger weinig verschil gemaakt had, verloren hadden we toch wel.

Maar had Nederland na het bombardement op Rotterdam door moeten vechten i.p.v. te kapituleren?
Dan hadden de Duitsers gewoon een paar andere steden platgebombardeerd. Maar goed dan hadden we ons wel flink verdedigd, had het wel het tienvoudige aan doden gekost, en waarvoor? We hadden nog steeds verloren.

Niks mis met verdedigen maar verdedigen om het verdedigen met 'dan maar het tienvoudige aan doden' terwijl je nog steeds verliest is compleet onzinnig.
  donderdag 28 april 2005 @ 19:36:26 #38
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_26577890
Je hebt gelijk. Maar zoals je het eerder zei klonk het net of je als Nederland net zo goed niets had kunnen doen want des te beter je leger had geweest des te meer slachtoffers.....dus dan net zo goed geen leger leek je te zeggen. Vandaar mijn wat overdreven reactie daarop.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 28 april 2005 @ 20:31:18 #39
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_26579467
Er was toch ook een 1 of andere hoge Duitse pief die zich eens met veel bewondering had uitgelaten over de moed en het verzet van het Nederlandse leger in de meidagen van 1940, ondaks hun manschappen en bewapening. Hij vond het knap en had er dus grote bewondering voor. De Duitsers hadden het volgens hem niet zo makkelijk gehad bij de verovering van Nederland dan in eerste instantie was verwacht.
Wie dit echter was moet ik jullie schuldig blijven.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_26579783
quote:
Op donderdag 28 april 2005 20:31 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Er was toch ook een 1 of andere hoge Duitse pief die zich eens met veel bewondering had uitgelaten over de moed en het verzet van het Nederlandse leger in de meidagen van 1940, ondaks hun manschappen en bewapening. Hij vond het knap en had er dus grote bewondering voor. De Duitsers hadden het volgens hem niet zo makkelijk gehad bij de verovering van Nederland dan in eerste instantie was verwacht.
Wie dit echter was moet ik jullie schuldig blijven.
Generalleutnant Kurt Student misschien? (luitenant-generaal)

hij was bevelhebber van de luchtlandingstroepen, en moest de Koninklijke familie zien te pakken (plus regering en opperbevel), en de grote bruggen bij Rotterdam veroveren. Het eerste gedeelte lukte niet, het 2e wel.
  Moderator donderdag 28 april 2005 @ 20:44:25 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26579820
quote:
Op donderdag 28 april 2005 19:21 schreef Murray het volgende:

[..]

Het lijkt mij echt uitgesloten dan de Duiters in het geval van heviger verzet zouden besluiten om Nederland dan maar links te laten liggen. Ze wilden de Nederlandse kust in handen hebben om zich tegen een invasie uit zee te kunnen beschermen. Dan hadden ze gewoon wat meer steden platgegooid.
ze hadden zeeland onder water kunnen zetten, dan is Nederland strategisch niet echt meer van belang (behalve als vlootbasis misschien) het is iig te link om er vliegtuigen te stationeren
quote:
Wat heel Europa in begin jaren '40 niet gelukt is (behalve Engeland, dankzij het Kanaal) zou Nederland wel gelukt zijn, als we maar....
Nee, daar geloof ik niet in. En as is verbrande turf.
[..]
en Zweden dan?
zowel in Noorwegen als in Finland zaten duitse soldaten maar Zweden hebben ze niet aangeraakt omdat dat te goed verdedigd was
pi_26584370
quote:
Op donderdag 28 april 2005 20:44 schreef sp3c het volgende:

[..]

ze hadden zeeland onder water kunnen zetten, dan is Nederland strategisch niet echt meer van belang (behalve als vlootbasis misschien) het is iig te link om er vliegtuigen te stationeren
[..]

en Zweden dan?
zowel in Noorwegen als in Finland zaten duitse soldaten maar Zweden hebben ze niet aangeraakt omdat dat te goed verdedigd was
Vooral ook omdat het verder weinig nut had om Zweden nog aan te vallen.
Noorwegen werd bezet net voor/tijdens dat de engelsen er landden. Hier was sprake van een strategische zet.
Zweden was volledig ingekapseld en geen enkel gevaar voor de duitsers. Aangezien ze later wel andere problemen aan hun hoofd hadden (eerst de Balkan, later Rusland), hebben ze Zweden maar met rust gelaten.

Finland is niet bezet geweest, Finland was zelfs een democratie tijdens WO II, die alleen uit eigenbelang (omdat ze problemen hadden met Rusland) de zijde van de duitsers koos. In 1939, toen de Finnen hun winteroorlog tegen de russen hadden, was er zelfs sprake van dat de engelsen en fransen hen zouden helpen tegen rusland! (De duitsers bemoeiden zich toen nog niet met Finland). Pas in 1941 vochten de Finnen aan de Duitse zijde, omdat de duitse inval in Rusland voor de Finnen een goede gelegenheid het gebied dat ze in 1939-1940 aan de russen verloren weer te heroveren. Aangezien de Finnen vervolgens weigerden om verder op te rukken dan hun verloren gebied, wisten de Finnen uiteindelijk in 1944 nog een niet al te ongunstige vrede te sluiten met de Russen.
  Moderator donderdag 28 april 2005 @ 23:42:28 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26585151
als wij tegen de Engelsen waren geweest dan hadden de Duitsers zich ook niet aangevallen dus dat mag geen argument zijn.
Zwitserland is ook niet aangevallen, dit is ook mede te danken aan het feit dat zij er een sterke verdediging op na hielden.

zoveel nut had Nederland strategisch gezien nu ook weer niet, dan Hadden de Duitser de hun Atlantik Wall door Utrecht gebouwd en was het nog steeds een formidabele linie (kijk maar naar hoeveel moeite het de Duitsers kostte om de Grebbelinie te doorbreken, dit was als je kijkt naar de tijdsduur en het aantal militairen dat meedeed minstens even bloedig als D-day en de grebbelinie was nawelijks aan de tijd aangepas) mjah het is handig voor de bommenwerpers die richting Engeland vlogen dat ze boven Nederland niet beschoten werden maar dan nog toen de Duitsers op 10 mei Nederland aanvielen werden ze ook nauwelijks beschoten omdat iedereen dacht dat ze naar Engeland zouden vliegen.

ik denk wel dat de vesting Holland te verdedigen was tegen de Duitsers mits er een adequate luchtverdediging was, de koopvaardijvloot was groot zat en in Suriname waren er genoeg grondstoffen om de oorlog uit te zitten en materiaal (vliegtuigen) bij te bouwen.
Ik geloof niet dat Hitler de gok had gewaagd als hij niet had gedacht dat het een walk in the park zou worden daar is Nederland nu eenmaal niet belangrijk genoeg voor en de Engelsen waren toen nog geen bondgenoten want we waren neutraal dus is het niet bij voorbaat zeker dat die Nederland als uitvalsbasis hadden kunnen gebruiken.
  Moderator donderdag 28 april 2005 @ 23:43:54 #44
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26585183
maar ik heb dan ook de verkeerde bril op voor een dergelijke discussie
ik geloof heilig dat het leger dient als afschrikking voor buitenlanders met grootse plannetjes en niet als peacekeeping organisatie in donker Afrika of Irak (al ben ik daar ook niet tegen maar het moet geen prioriteit zijn)
pi_26585488
ik weet dat in mijn dorp een paar dagen voor de invasie een duits verkenningstoestel is neergestort met de plannen voor de invasie van NL
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator vrijdag 29 april 2005 @ 00:00:57 #46
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26585588
that's nothing, in (en om) mijn dorp zijn honderden Duitse transportvliegtuigen neergestort/in brand geschoten en duizenden parachutisten geland die de koningin gevangen wilde nemen maar dat is ze slecht bevallen
pi_26585762
quote:
Op donderdag 28 april 2005 23:42 schreef sp3c het volgende:
als wij tegen de Engelsen waren geweest dan hadden de Duitsers zich ook niet aangevallen dus dat mag geen argument zijn.
Zwitserland is ook niet aangevallen, dit is ook mede te danken aan het feit dat zij er een sterke verdediging op na hielden.

zoveel nut had Nederland strategisch gezien nu ook weer niet, dan Hadden de Duitser de hun Atlantik Wall door Utrecht gebouwd en was het nog steeds een formidabele linie (kijk maar naar hoeveel moeite het de Duitsers kostte om de Grebbelinie te doorbreken, dit was als je kijkt naar de tijdsduur en het aantal militairen dat meedeed minstens even bloedig als D-day en de grebbelinie was nawelijks aan de tijd aangepas) mjah het is handig voor de bommenwerpers die richting Engeland vlogen dat ze boven Nederland niet beschoten werden maar dan nog toen de Duitsers op 10 mei Nederland aanvielen werden ze ook nauwelijks beschoten omdat iedereen dacht dat ze naar Engeland zouden vliegen.

ik denk wel dat de vesting Holland te verdedigen was tegen de Duitsers mits er een adequate luchtverdediging was, de koopvaardijvloot was groot zat en in Suriname waren er genoeg grondstoffen om de oorlog uit te zitten en materiaal (vliegtuigen) bij te bouwen.
Ik geloof niet dat Hitler de gok had gewaagd als hij niet had gedacht dat het een walk in the park zou worden daar is Nederland nu eenmaal niet belangrijk genoeg voor en de Engelsen waren toen nog geen bondgenoten want we waren neutraal dus is het niet bij voorbaat zeker dat die Nederland als uitvalsbasis hadden kunnen gebruiken.
De fransen hielden het niet uit tegen de duitsers, waarom zou nederland het wel hebben uitgehouden met meer materiaal? Het gaat niet alleen om het hebben van materiaal en menskracht op het moment dat de oorlog begint, maar ook het voldhouden (dus vervangen) van de gesneuvelde mensen en het verloren materiaal. Dat hadden we niet gekund.
In het beste geval hadden we het langer uitgehouden. Laten we eens héél optimistisch wezen en er van uitgaan dat we het langer uithouden dan de fransen. Dan heeft Frankrijk gecapituleerd, wat dan? Dan krijgen we de hele duitse wehrmacht en luftwaffe op ons af, want nederland is dan een uitstekende uitvalsbasis voor de engelsen.
Echt, never nooit is er een mogelijkheid dat we het blijvend tegen de duitsers hadden kunnen uithouden in 1940.
pi_26590783
De Britten hadden geluk dat ze op een eiland zaten. Indien Engeland zou vasthangen aan Europa waren ze ook voor de bijl gegaan. Duitsland was superieur in de beginfase van de oorlog. Ze rukten zo snel op dat de andere europese strijdkrachten niet konden volgen.

Ik denk niet dat Nederland veel langer stand kon houden dan toen. Het is een vlak land en er is geen natuurlijke bescherming, tenzij alles onder water zetten en de eigen bevolking laten verzuipen. Zwitserland durfde men niet aanvallen omdat het 1 groot natuurlijk fort is en het zwitserse leger is/was van uitstekende kwaliteit.
  Moderator vrijdag 29 april 2005 @ 11:21:41 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26592392
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 00:09 schreef Wombcat het volgende:

[..]

De fransen hielden het niet uit tegen de duitsers, waarom zou nederland het wel hebben uitgehouden met meer materiaal?
De Fransen hielden het niet uit omdat ze voor hun verdediging ervan uitgingen dat Belgie en Nederland off limits waren, als Hitler de maginotlinie had aangevallen dan was hij er nooit doorheengekomen maar dat deed hij wat slimmer
In Nederland kon je echter niet om de Grebbelinie heen mits die goed was uitgebouwd ... dan kun je nog zoveel troepen hebben maar als je ze allemaal door een bataljonsvak moet persen dan verlies je nog omdat 1 granaat 10 mensen ombrengt
quote:
Het gaat niet alleen om het hebben van materiaal en menskracht op het moment dat de oorlog begint, maar ook het voldhouden (dus vervangen) van de gesneuvelde mensen en het verloren materiaal. Dat hadden we niet gekund.
verliezen kun je tot op zekere mate opvangen met je strategische reserve en grondstoffen uit Suriname kun je al flink op weg met het materiaal.
Bovendien is het nu niet bepaald waarschijnlijk dat de Duitsers langer dan een maand in Nederland zouden gaan vechten want ook zij hebben hun materiaal en manschappen hard nodig en dan gaan ze bombarderen (zie ook Rotterdam, want dat is gebombardeerd om de parachutisten en de transportvloot in de randstad te redden).

Natuurlijk had Nederland het niet kunnen winnen tegen Nazi Duitsland alleen maar vergeet niet dat Nazi Duitsland niet alleen tegen Nederland vocht
quote:
In het beste geval hadden we het langer uitgehouden. Laten we eens héél optimistisch wezen en er van uitgaan dat we het langer uithouden dan de fransen. Dan heeft Frankrijk gecapituleerd, wat dan? Dan krijgen we de hele duitse wehrmacht en luftwaffe op ons af, want nederland is dan een uitstekende uitvalsbasis voor de engelsen.
Echt, never nooit is er een mogelijkheid dat we het blijvend tegen de duitsers hadden kunnen uithouden in 1940.
zolang Nederland neutraal is mogen de Engelsen niet landen.

Het zou een veel te groot verlies van manschappen en materiaal zijn om er simpelweg om het hebben doorheen te breken net zoals Zweden, net zoals Zwitserland

maar dan moet je wel een proportionele krijgsmacht hebben
  Voormalig Sport Koningin vrijdag 29 april 2005 @ 12:25:04 #50
35237 Nuongirl
pi_26594135
Een interessant boek wat ik een tijdje terug heb gelezen is De helden van Rotterdam, geschreven door Wim Hornman.

Het is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal, Het gaat over de mariniers die gelegerd waren bij de Maasbruggen in Rotterdam ten tijde van het uitbreken van W.O. II. Deze mariniers waren in de meeste gevallen nog in opleiding, jong, en ze wisten niet wat oorlog was. Zij waren het die de Duitsers vijf dagen lang beletten om de Maasbruggen over te komen.

Een erg mooi en interessant boek, en gebaseerd op ware feiten.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')