Is dat wel zo?quote:Op woensdag 27 april 2005 00:21 schreef MissMSX het volgende:
Ik vind het dan ook erg jammer dat er altijd zo lacherig gedaan wordt om het Nederlandse leger.
Ik heb juist voornamelijk mee gekregen dat die jongens het met vreselijk ouderwetsch materiaal moesten doen en nooit een schijn van kans hebben gehad tegen de Duitsers (wat natuurlijk ook zo was, maar de toon waarop dat meestal gezegd wordt is dan vaak wat lacherig). En dan komt er meestal achteraan dat er op de Grebbeberg wel veel verzet is geboden, maar over wat er in de rest van het land gebeurde heb ik nooit veel meer gehoord dan dat 'we' onder de voet werden gelopen.quote:Op woensdag 27 april 2005 00:34 schreef Murray het volgende:
[..]
Is dat wel zo?
Dat is mij eigenlijk nooit opgevallen, ik heb juist wel het beeld dat er over het algemeen wel bewondering en respect is voor de prestaties van het Ned. leger tegenover de Duitse overmacht..
Ik zit het nu te kijken, hij zegt dat de bewapening en het leger op zich niet veel voorstelde, maar verder zegt hij niets in de trend dat ze het al snel opgegeven hebben ofzo.. ik vind het eigenlijk niet denigrerend overkomen.quote:Op woensdag 27 april 2005 00:21 schreef MissMSX het volgende:
Na het tonen van deze film sluit de presentator van Andere Tijden af door iets te zeggen in de trant van dat er in de film gesuggereerd werd dat die Nederlandse vesting vreselijk moeilijk te nemen zou zijn, maar dat het in werkelijkheid allemaal niet zo veel voorstelde, omdat de Nederlanders al snel overwonnen waren.
Kornwerderzand...zegt je dat niets? Doe anders eens wat lezen over die tijd.quote:Op woensdag 27 april 2005 00:38 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Ik heb juist voornamelijk mee gekregen dat die jongens het met vreselijk ouderwetsch materiaal moesten doen en nooit een schijn van kans hebben gehad tegen de Duitsers (wat natuurlijk ook zo was, maar de toon waarop dat meestal gezegd wordt is dan vaak wat lacherig). En dan komt er meestal achteraan dat er op de Grebbeberg wel veel verzet is geboden, maar over wat er in de rest van het land gebeurde heb ik nooit veel meer gehoord dan dat 'we' onder de voet werden gelopen.
Ik vond het vanavond in Andere Tijden ook weer zo denigrerend klinken. Alsof de Nederlandse verdediging niets voorstelde.
En in bijvoorbeeld die geschiedenis strip 'Van nul tot nu' heb ik ook altijd dat gevoel gekregen.
Ik heb mijn opa wel eens wat horen mompelen over het gebroken geweertje. Verder wilde hij eigenlijk niet veel kwijt over de oorlog. Hij heeft toen in de meidagen van 1940 nog op de Grebbenberg gevochten.quote:Op woensdag 27 april 2005 01:26 schreef ondeugend het volgende:
De bewapening was volgens mijn weten erg beroerd, het verzet daarentegen groot.
Jammer dat hij niet meer wil of kan vertellen wonko.quote:Op woensdag 27 april 2005 01:31 schreef wonko het volgende:
[..]
Ik heb mijn opa wel eens wat horen mompelen over het gebroken geweertje. Verder wilde hij eigenlijk niet veel kwijt over de oorlog. Hij heeft toen in de meidagen van 1940 nog op de Grebbenberg gevochten.
Koesteren doe ik hem zeker. Ik weet wel dat hij mijn moeder eens vertelde over die meidagen. Hij was geschutscommandant van een geschutsgroep. De nederlanders hadden kanonnen die 1 kilometer ver schoten en de duitsers hadden kanonnen die 4 kilometer ver schoten. Die gingen dus op een kilometer of twee zitten en schoten zo de nederlandse stellingen aan gort. Opa zag dus zijn vrienden 1 voor 1 weggeschoten worden.quote:Op woensdag 27 april 2005 01:33 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Jammer dat hij niet meer wil of kan vertellen wonko.
Koester je opa desondanks maar.
Probeer anders het Mariniers Museum in Rotterdam of het Legermuseum in Delft eens. Misschien dat ze daar meer weten van die strijd.quote:Op woensdag 27 april 2005 10:48 schreef sp3c het volgende:
Bij de bruggen in Rotterdam is wel hevig gevochten vooral tussen mariniers en parachutisten (mijn opa was daar ook met de genie maar hij praatte er nooit over ik ben nu bij de landmacht aan het zoeken of ik wat kan vinden)
ja ik ben bekend met wat daar gebeurt is maar niet met wat mijn opa gedaan heeft, welke eenheid hij bijzat (ja 800 zoeklichten det. ) enige wat ik weet is dat hij kennelijk een scherpschutter was met het pistoolquote:Op woensdag 27 april 2005 10:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Probeer anders het Mariniers Museum in Rotterdam of het Legermuseum in Delft eens. Misschien dat ze daar meer weten van die strijd.
Heroverd met grenadiers en rekruten (!). Hier zijn die 4000 Duitse para's gevangen genomen. Ik heb zelfs gelezen dat de Duitsers liever 3 Franse bataljons tegen zich hadden dan 1 Nederlandse. Dat geeft toch te denken. Bij de grebbelinie is een Duitse regimentsaanval (regiment = 3 bataljons + staf => bataljon = 3 compagnieën + staf etc) afgeslagen door voorposten van de grebbelinie met de sterkte van 2 compagnieën.quote:Er is niet te vergeten ook hevig gevochten rond om Den Haag, vooral bij de toenmalige vliegvelde Ypenburg, Ockenburg en Valkenburg. Deze zijn later zelfs nog heroverd door de Nederlanders
Lees er gewoon eens een boek over zoals hierboven al wordt aangegeven. Dan krijg je een goed beeld van hoe het allemaal gegaan is.quote:Op woensdag 27 april 2005 00:38 schreef MissMSX het volgende:
En dan komt er meestal achteraan dat er op de Grebbeberg wel veel verzet is geboden, maar over wat er in de rest van het land gebeurde heb ik nooit veel meer gehoord dan dat 'we' onder de voet werden gelopen.
Dan is hij wel speciaal, want in de boeken van K.Norel (Varen en Vechten, Vliegers in het vuur en Engelandvaarders) heb ik gelezen dat er 3 mensen weigerden. 2 officieren en 1 stoker meen ik. Ook in een geschiedkundig boek meen ik gelezen te hebben dat het om 3 personen ging. Iemand hier meer duidelijkheid over?quote:Op woensdag 27 april 2005 11:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja ik ben bekend met wat daar gebeurt is maar niet met wat mijn opa gedaan heeft, welke eenheid hij bijzat (ja 800 zoeklichten det. ) enige wat ik weet is dat hij kennelijk een scherpschutter was met het pistool
edit: en ik weet dat hij heeft geweigerd te zweren nooit meer tegen de Duitsers te vechten en daarvoor naar een krijgsgevangenkamp is geweest
generaal winkelman heeft geloof ik ook niet getekend en mijn opa was soldaat 1 dus dat zijn er op zijn minst al 5quote:Op woensdag 27 april 2005 23:45 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Dan is hij wel speciaal, want in de boeken van K.Norel (Varen en Vechten, Vliegers in het vuur en Engelandvaarders) heb ik gelezen dat er 3 mensen weigerden. 2 officieren en 1 stoker meen ik. Ook in een geschiedkundig boek meen ik gelezen te hebben dat het om 3 personen ging. Iemand hier meer duidelijkheid over?
het is vooral onwetendheidquote:ontopic:
Denk dat het lacherige vooral te doen is geweest om de uitrusting van het Nederlandse leger. Je verdedigen tegen aanvallende troepen die machinegeweren hebben, terwijl jij het moet doen met een verouderd geweer met maar 5 patronen schiet echt niet op.
1 van de grote fouten was dat de Nederlandse verdediging voornamelijk bestond uit Vesting Holland, en dat de Duitsers net zoals in Noorwegen gewoonweg overheen vlogen en parachutisten dropten (en toen een gevecht ontstond tussen zeer goed getrainde Duitste parachutisten met veel beter materiaal)
De fout aan de andere kant was weer dat de Duitsers zich flink hebben bezeerd aan de mensen van de luchtdoelbatterijen, en zij erg veel Junkers (vrachttoestellen) verloren.
van voor WO1 zelfs maar ze waren wel vrij zuiverquote:Op donderdag 28 april 2005 10:54 schreef sexylexy het volgende:
ik vind wel dat je respect voor die soldaten moet hebben, met WO I geweren vehcten in wo II is natuurlijk wel dom/ouderwets. maar de afsluitdijk was toch heel moeilijk voor de duitsers?
Wat is 'het gebroken geweertje'?quote:Op woensdag 27 april 2005 01:31 schreef wonko het volgende:
[..]
Ik heb mijn opa wel eens wat horen mompelen over het gebroken geweertje.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |